Valt mee. Alles wat gevonden is past wel in die rugzak, dat neem je makkelijk mee.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:04 schreef Lutalo het volgende:
Zo niet (niet gevonden) lijkt het me nog een hele tour om de resten daar aan te laten spoelen waar ze gevonden zijn.
Verdwalen zelf is geen "doodsoorzaak", daar heb je gelijk in. Maar toch is er wel vaak een 1-op-1 relatie tussen verdwalen en overlijden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is ook zo triest aan het verdwalings scenario. Aan verdwalen ga je niet dood dus er moet iets anders/meer gebeurd zijn.
Dat is voor mij ook een groot raadsel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef agter het volgende:
Ik begrijp gewoon niet waarom ze zo weinig bedekkende kleding aan hadden...ook voor muggen etc.
In dit gebied wordt alleen aangeraden te sprayen of te smeren met DEET-zalf,quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:51 schreef agter het volgende:
[..]
Tegen malaria, dengue etc?
Daar zijn geen vaccinaties voor.
Zouden ze überhaupt malariaprofylaxe meegenomen hebben? Heb het in Afrika veel moeten slikken, en het is geen fijn spul. Je kunt er flinke bijwerkingen van krijgen (van Lariam dan), hallucinaties, verwardheid, psychose enzo.
Bij mijn weten is er van L. één schoen gevonden met daarin één sok met daarin één voet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:34 schreef Domnivoor het volgende:
Dat is frappant want de krant-versie klopt niet helemaal: er staat dat van Lisanne schoenen en geen sokken gevonden zijn. Waarom zou hij dat erin zetten?
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
We kunnen dus stellen dat verdwalen in principe tot overlijden heeft kunnen leiden, tenzij ze op tijd zouden zijn gevonden.
Eh ja. Op die manier wel, niet op een natuurlijke manier.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:06 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Valt mee. Alles wat gevonden is past wel in die rugzak, dat neem je makkelijk mee.
Daarom denk ik ook dat ze niet op de trail zijn gebleven, maar daar 's nacht onbedoeld vanaf zijn gedwaald en toen dagenlang, mogelijkerwijs in cirkels lopend of schuilend ergens, in de dichte jungle zijn gebleven. Pas na een paar dagen hebben ze de trail (toevallig) weer gevonden en zijn vervolgens verder afgedaald langs de rivier.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.
Jammer dat er vertraging was door:quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ik de online hikeverslagen lees is het vrijwel onmogelijk om niemand tegen te komen in dat gebied als je op de trails en langs de rivier blijft. Temperaturen zouden goed geweest zijn, het regende pijpestelen tegen de dorst en overal groeien bananen en citrusvruchten. Als verdwaling je scenario is en je gelooft niet dat derden de vondsten neergelegd hebben, dan hebben ze als Discovery Channel rolmodellen de rivier stroomafwaarts gevolgd. Dan hadden ze gevonden moeten zijn. Een gids verklaart dat hij vrij snel na de vermissing al die hele route gelopen heeft.
Goede post. Ik denk daar iig anders over dan Kloothommel (hoewel ik de 'lijn Kloothommel' wel aannemelijk vindquote:Op maandag 6 oktober 2014 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De vraag is wat je onder 'verdwaling' verstaat.
Is dat:
1- het pad zijn kwijt geraakt?
2- op het pad zijn maar niet weten waar dat pad zich exact bevindt en/of heenloopt?
3- op het pad zijn maar er van overtuigd zijn dat het pad via een lus weer naar Boquete leidt?
Als ik de teksten over de daar bekende 'verdwalingen' lees, gaat dat steeds om 2 of 3 maar niet om 1. In welk geval het bijzonder vreemd is dat ze niet verder gekomen lijken te zijn dan globaal de tweede oversteek in 11 dagen tijd.
Ja, volgens mij wel. De iPhone was van K. toch? Dan is het goed mogelijk dat K. op 5 april tussen 10.50 en 13.37 uur is overleden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:43 schreef 11en30 het volgende:
Kan degene die de pincodes van de iPhone invoerde volgens jou dan al op 5 april gestorven zijn als gevolg van verdwalen?
Als ik om 16.30u besef dat ik verdwaald ben in een regenwoud, dan bel ik toch ook de hulpdiensten hoor. En als je dan beseft dat je geen bereikt hebt, haalt het helemaal niks uit om nog anderen te gaan bellen, dan kan je beter je batterij sparen. (Hoewel ik niet weet of ik zo rationeel zou kunnen blijven)quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
ik blijf het vreemd vinden dat de meiden indien zij dachten om 16.30 verdwaald te zijn zij 112 als eerste en enige nummer hebben gebeld. Bij verdwaling of twijfel of ze wel door moesten lopen, zouden ze toch eerst een bekende/ contactpersoon...van de taalschool bellen. 112 bel je als er echt acute nood is. Indien misdaad, en dat kan al vlak na 14.00 uur want verder zijn er die dag ook geen foto's gemaakt, dan hadden de meiden waarschijnlijk hun telefoons in hun broekzak en kans gezien 112 te bellen. Kan ook tussen b.h. doen ook veel vrouwen.
Als ze geen roaming hadden en ook geen lokale sim-kaart, dan was hun enige optie op het noodnummer te bellen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
welke gids? Met die finca?quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad beter geformuleerd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:55 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Goede post. Ik denk daar iig anders over dan Kloothommel (hoewel ik de 'lijn Kloothommel' wel aannemelijk vind).
Verdwalen is voor mij vooral nr. 1. Als je voor het eerst op een pad loopt maar niet weet waar dat uitkomt ben je niet automatisch verdwaald - zolang je maar weet hoe je terug moet lopen.
Doorlopen na de Mirador noem ik een vergissing, geen verdwaling.
hoezo je kan toch met je eigen n.l. simkaart alle nummers bellen als je bereik hebt daar heb je geen roaming voor nodig, wel om te internetten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als ze geen roaming hadden en ook geen lokale sim-kaart, dan was hun enige optie op het noodnummer te bellen.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:52 schreef ToniB het volgende:
quote:Op maandag 6 oktober 2014 18:01 schreef ToniB het volgende:
[..]
hoezo je kan toch met je eigen n.l. simkaart alle nummers bellen als je bereik hebt daar heb je geen roaming voor nodig, wel om te internetten.
7 tot 14 dagen dus! Ze hebben dus 112 alvast gebeld voordat ze gestoken waren?quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,
ongetwijfeld zal het in het regenwoud stikken van de muggen, maar niet alle muggen brengen
malaria over (wij hebben ook nogal wat muggen in Europa, zonder dat die malaria overbrengen).
Aangezien er wel een risico is en ze waarschijnlijk niet voldoende muggenspray hadden
meegenomen, kan het best zijn dat ze malaria hebben opgelopen, alleen de symptomen van
die ziekte komen pas na 7 tot 14 dagen (al kan het best zijn dat wanneer je erg veel
gestoken wordt zonder bescherming je al eerder ziek wordt?).
Daarnaast geeft de telefoon bij slecht bereik ook meestal aan dat er alleen noodoproepen kunnen worden gemaakt. Ik vind het gekker dat er maar 2 keer geprobeerd is een noodoproep te maken en alletwee de keren in heel kort tijdbestek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 17:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als ze geen roaming hadden en ook geen lokale sim-kaart, dan was hun enige optie op het noodnummer te bellen.
Volgens de GGD richtlijnen hoef je in Panama en Costa Rica geen malaria pillen te slikken. Alleen is het zo dat als je veel "gewone"muggenbeten hebt (> 20 - 30) je gewoon ook hondsziek wordt. Ik spreek uit helaas uit eigen ervaring. Ik was toen blij dat ik standaard een antibiotica kuurtje meeneem op vakantie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:28 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik en muggen zitten zowiezo altijd bij zoet water in de buurt en zelden aan zee,
ongetwijfeld zal het in het regenwoud stikken van de muggen, maar niet alle muggen brengen
malaria over (wij hebben ook nogal wat muggen in Europa, zonder dat die malaria overbrengen).
Aangezien er wel een risico is en ze waarschijnlijk niet voldoende muggenspray hadden
meegenomen, kan het best zijn dat ze malaria hebben opgelopen, alleen de symptomen van
die ziekte komen pas na 7 tot 14 dagen (al kan het best zijn dat wanneer je erg veel
gestoken wordt zonder bescherming je al eerder ziek wordt?).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |