http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
quote:De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.
Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.
PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.
Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.
Nee. Want D66.quote:Op maandag 15 september 2014 02:33 schreef elCholo het volgende:
Laat de Rijdende Rechter beslissen wat er met zwarte Piet moet gebeuren.
Wel goed dat de politiek niet meer weg kan lopen van de discussie nu.quote:Op maandag 15 september 2014 08:54 schreef Wombcat het volgende:
Wilders gaat met een wetsvoorstel komen waarin wordt bepaald dat als overheden iets met sinterklaas en zwarte piet doen, zwarte piet zwart moet zijn.
Dat wetsvoorstel gaat het niet halen, denk ik. Al was het alleen maar omdat je dat nooit behoorlijk in een wet kunt vastleggen.
Waarom is dat gek?quote:Op maandag 15 september 2014 09:11 schreef timmmmm het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/668648
Die gekke Greet toch
Omdat ik dit niet iets vind wat je wettelijk vast moet leggen. Dat vind ik een beetje gekquote:
Dat je daar een wet moet voor gaan maken.quote:PVV kondigt 'Zwarte Pieten-wet' aan
De PVV komt binnenkort met een 'Zwarte Pieten-wet'. Die moet overheden zoals gemeenten die iets doen met de intocht van Sinterklaas verplichten ervoor te zorgen dat Zwarte Piet dan ook echt zwart is.
PVV-leider Geert Wilders kondigde het wetsvoorstel maandag aan in het televisieprogramma Vandaag de dag van WNL. Zijn Kamerlid Martin Bosma had er volgens Wilders het hele weekend aan zitten schrijven.
Wilders zei dat hij ''zo boos'' kan worden over de discussie om Zwarte Piet aan te passen. De wet is bedoeld om ''onze cultuur te beschermen'' en de discussie over Zwarte Piet en racisme is ''te belachelijk voor woorden'', aldus Wilders. ''Het is een kinderfeest. Dit heeft niets met racisme te maken.''
Gemeenten mogen volgens het plan van Wilders de Sinterklaasliedjes ook niet veranderen.
Bron: nu.nl
Het is nu zo zo triest gesteld dat dit gewoon bijna geen slecht idee meer isquote:Op maandag 15 september 2014 09:42 schreef Grielen het volgende:
Je zult het me niet vaak horen zeggen, maar ben het stiekem wel eens met Geertje. Alhoewel een wet ietwat overdreven is.
Ik ben het ook eens dat men niet zo moet janken over zwarte pietquote:Op maandag 15 september 2014 09:42 schreef Grielen het volgende:
Je zult het me niet vaak horen zeggen, maar ben het stiekem wel eens met Geertje. Alhoewel een wet ietwat overdreven is.
Doe zelf eens normaal manquote:Op maandag 15 september 2014 09:45 schreef wip_kip het volgende:
Geert die zijn gedachtegoed probeert te verplichten met wetten. Doe normaal man.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
Nee hoor, gelijk een stemplicht erbij.quote:Op maandag 15 september 2014 09:44 schreef Hexagon het volgende:
Dit is nog kanslozer dan al die zwartepietenzeikerds
Populist alarm!quote:Op maandag 15 september 2014 09:48 schreef Antaris het volgende:
[..]
Nee hoor, gelijk een stemplicht erbij.
Laat het volk maar eens bepalen of wij er mee eens zijn of niet.
Een voorbeeld, of dat wiet legaal moet zijn, eens of oneens.
Ben je gelijk klaar van alle gezeur.
Zwarte Piet is een cultuurverschijnsel. Cultuurverschijnselen laten zich doorgaans niet door wetten statisch vastleggen.quote:Op maandag 15 september 2014 09:48 schreef Antaris het volgende:
[..]
Nee hoor, gelijk een stemplicht erbij.
Laat het volk maar eens bepalen of wij er mee eens zijn of niet.
Een voorbeeld, of dat wiet legaal moet zijn, eens of oneens.
Ben je gelijk klaar van alle gezeur.
Een zwarte pieten wet is een beetje overdreven maar je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op maandag 15 september 2014 09:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een cultuurverschijnsel. Cultuurverschijnselen laten zich doorgaans niet door wetten statisch vastleggen.
Goed idee, heb je je pensioen ook weer goed aangevuldquote:Op maandag 15 september 2014 09:51 schreef LXIV het volgende:
Ik ben bezig met de oprichting van de SEZPP, de Sinterklaas en Zwarte Piet Partij. Doel van deze partij is het Sinterklaasfeest in traditionele zin te behouden. Ik reken op 10 zetels.
Ik begrijp zeker wat jij bedoelt. Maar het is nu eenmaal geen taak van overheden om voor burgers te gaan regelen hoe zij hun feestjes willen vieren. Als een groep burgers graag okeren Pieten wil dan mogen ze dat. Ik ik heb ze liever gewoon zwart en wens geen vervelende moralistische vingertjes te hebben. Geen wet nodig die dat allemaal moet gaan regelen.quote:Op maandag 15 september 2014 09:52 schreef Antaris het volgende:
[..]
Een zwarte pieten wet is een beetje overdreven maar je begrijpt wat ik bedoel.
Waarom maakt de GBL zich dan enkel druk om de kleur van Zwarte Piet, en niet om zijn karakterverandering?quote:Op maandag 15 september 2014 09:55 schreef Toga het volgende:
Als er voor monumenten een wet bestaat voor historisch erfgoed, waarom dan niet voor cultureel erfgoed?
Voor monumenten zijn er ook voorschriften voor kleuren van gevels en kozijnen.
Uiteraard zal dit wetsontwerp lacherig worden weggewoven, omdat Geert ermee komt.
Nederland wordt steeds achterlijker inderdaad, zie de hoeveelheid stemmen op de GBL.quote:Op maandag 15 september 2014 09:57 schreef cempexo het volgende:
Ik begrijp deze ontwikkeling in Nederland best wel. Eigenlijk heel logisch.
Massa immigratie zet gemiddelde intelligentie Nederland onder druk
IQ kloof tussen migratiecontinent Europa en ontwikkeld Azië steeds groter.
http://xandernieuws.punt.(...)nederland-onder-druk
Goede bron.quote:Op maandag 15 september 2014 09:57 schreef cempexo het volgende:
Ik begrijp deze ontwikkeling in Nederland best wel. Eigenlijk heel logisch.
Massa immigratie zet gemiddelde intelligentie Nederland onder druk
IQ kloof tussen migratiecontinent Europa en ontwikkeld Azië steeds groter.
http://xandernieuws.punt.(...)nederland-onder-druk
He, Kaaskut ... als jij je nu beledigd voelt moet je er maar tegen kunnenquote:Op maandag 15 september 2014 09:58 schreef Lanah het volgende:
Zwarte piet is zwart van het roet van de schoorsteen, niks geen afrikaanse slaaf. Dus waarom zou je 'm een andere kleur geven.
En ja...ook mijn zoontje heeft vroeger toen hij klein was, na de sinterklaastijd, bij de supermarkt een neger aangezien voor een zwarte piet die nog verdwaald was. Maar een volwassen vent moet daar maar tegen kunnen.
De zwarte Pieten die ik hier jaarlijks voorbij zie komen doen zich niet dommer voor dan andere mensen, misschien komt dat omdat deze zwarte Pieten ook gewone mensen zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 09:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom maakt de GBL zich dan enkel druk om de kleur van Zwarte Piet, en niet om zijn karakterverandering?
Goed verhaal. Dit is inderdaad ook wat er zo idioot aan is. Kinderen zijn niet met racisme bezig. Leerkrachten op school en ouders/opvoeders zijn bij uitstek degenen die kinderen kunnen bijbrengen dat je mensen niet op hun huidskleur moet discrimineren. Dat moeten ze ook zeker doen. De hele hetze rondom Zwarte Piet staat daar los van. Kinderen associëren ZP niet met racisme; volwassenen evenmin. Er is gewoon een klein groepje doorgeschoten beroepsklagers dat hun gram wil halen, meer niet.quote:Op zaterdag 13 september 2014 08:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Weet je wat het ergste is van de hele Pietendiscussies en het aanpassen van alle Sinterklaasliedjes die de kinderen verplicht opnieuw moeten leren? Het feit dat kinderen straks gaan geloven dat je huidskleur bepaalt of iemand belangrijker mag zijn of niet.
(...) En daarom zal dit pietendebat en alle maatregelen die door de maatschappelijke instanties genomen worden om racisme/discriminatie te voorkomen, er juist voor zorgen dat er veel meer onbegrip, woede, racisme en discriminatie gekweekt gaat worden.
Waarom altijd maar weer de bron in twijfel trekken? In het artikel wordt naar diverse bronnen verwezen, waaronder ook NRC. Deugt zeker ook niet? Gewoon lekker de bron in twijfel trekken; dan hoef je niks meer over de inhoud te zeggen.quote:
Kop dicht :pquote:Op maandag 15 september 2014 10:07 schreef SirHammerlock het volgende:
[..]
He, Kaaskut ... als jij je nu beledigd voelt moet je er maar tegen kunnen
Een Pietenpolitie is wel het minste. Als Dion Graus de dierenpolitie kon instellen, dan moet Martin Bosma toch zeker de Pietenpolitie kunnen introduceren.quote:Op maandag 15 september 2014 09:48 schreef Janneke141 het volgende:
Krijgen we dan ook Zwartepietenkleurcontroleambtenaren die, gewapend met een setje kleurenstalen, gaan controleren of de Zwarte Pieten bij de intocht van Wapserveen wel zwart genoeg geschminkt zijn?
Het gaat om het karakter van Piet in het verleden, een boze boeman voor wie je op moet passen, en tegenwoordig, een aardige cadeautjesweggever. Waarom maakt de GBL zich daar niet druk om?quote:Op maandag 15 september 2014 10:08 schreef Toga het volgende:
[..]
De zwarte Pieten die ik hier jaarlijks voorbij zie komen doen zich niet dommer voor dan andere mensen, misschien komt dat omdat deze zwarte Pieten ook gewone mensen zijn.
Ze doen wčl grappige dingen, voor de kinderen.
Ik weet niet wat je als karakterwijziging zou willen doorvoeren? Minder grappig? Handelen als afgestudeerd bioloog? Lijkt me het feest niet ten goede komen.
Er is gewoon een Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed; een instantie die zich zou moeten inzetten voor onze cultuur. Het tegenovergestelde is het geval. Die club heeft inmiddels partij gekozen voor de klagers en mengt zich op uiterst politiek-correcte wijze in het debat, bijvoorbeeld door een "roetpiet" voor te stellen. Ze doen feitelijk alles, behalve onze cultuur beschermen.quote:Op maandag 15 september 2014 09:55 schreef Toga het volgende:
Als er voor monumenten een wet bestaat voor historisch erfgoed, waarom dan niet voor cultureel erfgoed?
Voor monumenten zijn er ook voorschriften voor kleuren van gevels en kozijnen.
Uiteraard zal dit wetsontwerp lacherig worden weggewoven, omdat Geert ermee komt.
Maar je mag wel wettelijk procederen tegen Piet? Dat vind je niet gek? Ik vind het een uitstekend idee; om van al het gezeik nu eens en altijd af te zijn gewoon keihard vastleggen waar Piet aan moet voldoen.quote:Op maandag 15 september 2014 09:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Omdat ik dit niet iets vind wat je wettelijk vast moet leggen. Dat vind ik een beetje gek
Ja. Spannend hč!quote:Op maandag 15 september 2014 10:22 schreef Paul het volgende:
Huh werden er nou 2 topics samengevoegd
Cultuur is dan ook geen statisch begripquote:Op maandag 15 september 2014 10:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er is gewoon een Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed; een instantie die zich zou moeten inzetten voor onze cultuur. Het tegenovergestelde is het geval. Die club heeft inmiddels partij gekozen voor de klagers en mengt zich op uiterst politiek-correcte wijze in het debat, bijvoorbeeld door een "roetpiet" voor te stellen. Ze doen feitelijk alles, behalve onze cultuur beschermen.
Waarom precies? Geert doet precies hetzelfde als Quinsy; via een democratische, wettelijke manier, proberen veranderingen wel of niet door te voeren over het fenomeen Zwarte Piet. Geert is in dit geval een reactie op de stappen die Quinsy onderneemt in de rechtszaal.quote:Op maandag 15 september 2014 09:44 schreef Hexagon het volgende:
Dit is nog kanslozer dan al die zwartepietenzeikerds
Volgens mij laat onze grondwet de vrijheid om Pieten welke kleur dan ook te geven. Het heeft dus totaal geen zin om hier met wetten en regels te gaan schermen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom precies? Geert doet precies hetzelfde als Quinsy; via een democratische, wettelijke manier, proberen veranderingen wel of niet door te voeren over het fenomeen Zwarte Piet. Geert is in dit geval een reactie op de stappen die Quinsy onderneemt in de rechtszaal.
Ik ook. Leg maar wettelijk vast. Hopelijk zijn we dan eindelijk eens van het gezever af. Het is eigenlijk te bizar voor woorden dat het überhaupt nodig is, maar laten we het maar doen: wettelijk vastleggen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar je mag wel wettelijk procederen tegen Piet? Dat vind je niet gek? Ik vind het een uitstekend idee; om van al het gezeik nu eens en altijd af te zijn gewoon keihard vastleggen waar Piet aan moet voldoen.
Dat neemt niet weg dat het mogelijk is om een wet te maken waar in staat dat Pieten juist wel of juist niet zwart moeten zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij laat onze grondwet de vrijheid om Pieten welke kleur dan ook te geven. Het heeft dus totaal geen zin om hier met wetten en regels te gaan schermen.
Ja ik zat in die andere te reageren en toen werd ik opeens realtime overgevlogen naar dit topic. Ik had dat nog nooit meegemaaktquote:
De wetenschap heeft dit inmiddels bevestigd. Mag je zelf opzoeken.quote:
Je kleden als Zwarte Piet (of als gekleurde piet...) is een vorm van meningsuiting, dus veel toepassing zal een dergelijke wet vermoedelijk niet hebben.quote:Op maandag 15 september 2014 10:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het mogelijk is om een wet te maken waar in staat dat Pieten juist wel of juist niet zwart moeten zijn.
quote:Op maandag 15 september 2014 10:29 schreef cempexo het volgende:
[..]
De wetenschap heeft dit inmiddels bevestigd. Mag je zelf opzoeken.
Waarom niet? Wetgeving wordt niet getoetst aan de grondwet.quote:Op maandag 15 september 2014 10:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Je kleden als Zwarte Piet (of als gekleurde piet...) is een vorm van meningsuiting, dus veel toepassing zal een dergelijke wet vermoedelijk niet hebben.
Maar wel aan internationale verdragen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom niet? Wetgeving wordt niet getoetst aan de grondwet.
Lekker consequent dan ook, ligt dit gore schip er nog steeds?quote:Op maandag 15 september 2014 10:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er is gewoon een Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed; een instantie die zich zou moeten inzetten voor onze cultuur. Het tegenovergestelde is het geval. Die club heeft inmiddels partij gekozen voor de klagers en mengt zich op uiterst politiek-correcte wijze in het debat, bijvoorbeeld door een "roetpiet" voor te stellen. Ze doen feitelijk alles, behalve onze cultuur beschermen.
Nog steeds? Alweer. Origineel is stuk.quote:Op maandag 15 september 2014 10:31 schreef Toga het volgende:
[..]
Lekker consequent dan ook, ligt dit gore schip er nog steeds?
[ afbeelding ]
En Sinterklaas is ook het origineel.quote:Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nog steeds? Alweer. Origineel is stuk.
En zo goor is dat schip niet, keurig schoongemaakt.
Er schijnt al een of andere internationale reden te zijn waarom we Zwarte Piet zouden moeten verbieden. Als we er nu ook eentje hebben waarom dat niet mag, dan wordt het wel erg ingewikkeld.quote:Op maandag 15 september 2014 10:31 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar wel aan internationale verdragen.
Ja, maar een rechtszaak en die wet kan de prullenbak inquote:Op maandag 15 september 2014 10:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat het mogelijk is om een wet te maken waar in staat dat Pieten juist wel of juist niet zwart moeten zijn.
Instanties bemoeien zich er wél mee. En erger dan dat: ze buigen met het grootste gemak voor een paar beroepsklagers.quote:Op maandag 15 september 2014 10:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Cultuur is dan ook geen statisch begrip
Ik ben ook niet voor het wegdoen van zwarte piet. Maar het lijkt me niet wenselijk als allerlei instanties zich gaan bemoeien met hoe Nederlanders hun feesten willen vieren. Dan centrum zou gewoon moeten zwijgen.
Wat mij betreft laten ze iedereen zelf bepalen hoe hij zijn feestje wil vieren.quote:Op maandag 15 september 2014 10:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Instanties bemoeien zich er wél mee. En erger dan dat: ze buigen met het grootste gemak voor een paar beroepsklagers.
Een tijdje geleden is geopperd dat Sinterklaas (inclusief Zwarte Piet) op de werelderfgoedlijst (voor immaterieel erfgoed) zou moeten komen. Vergelijkbare feesten en rituelen elders, waarbij mensen zich zwart schminken, staan namelijk wél doodleuk op die lijst.
Het was toen uitgerekend dit centrum dat de hakken in het zand zette en eigenlijk het proces dwarsboomde Want tja, een paar beroepsklagers hebben er toch wat moeite mee. Dus daar moeten we onze oren wel naar laten hangen.
Tja, zo werkt het in Nederland dus niet meer. Iedereen wil iets vinden van andermans feest. We zijn zo ver heen dat een piepklein groepje van pakweg 20 mensen de Sinterklaasintocht in Amsterdam kan veranderen van een volksfeest in een juridisch steekspel.quote:Op maandag 15 september 2014 10:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat mij betreft laten ze iedereen zelf bepalen hoe hij zijn feestje wil vieren.
Leg uit, heeft de SGP plannen om kerstviering te veranderen? Mogen er geen heidense kerstbomen meer geplaatst worden? Ik heb een vermoeden dat daar ongeveer evenveel mensen mee in het harnas zou jagen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:40 schreef xpompompomx het volgende:
Ben wel benieuwd of het pvvee nog zo staat te juichen als de SGP gaat bepalen hoe we kerstmis moeten vieren
Het wordt hoog tijd dat die zwarte koning uit de kerststal wordt gejaagd.quote:Op maandag 15 september 2014 10:43 schreef Toga het volgende:
[..]
Leg uit, heeft de SGP plannen om kerstviering te veranderen? Mogen er geen heidense kerstbomen meer geplaatst worden? Ik heb een vermoeden dat daar ongeveer evenveel mensen mee in het harnas zou jagen.
Welke internationale reden, exact?quote:Op maandag 15 september 2014 10:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er schijnt al een of andere internationale reden te zijn waarom we Zwarte Piet zouden moeten verbieden. Als we er nu ook eentje hebben waarom dat niet mag, dan wordt het wel erg ingewikkeld.
Dwangarbeid.quote:Op maandag 15 september 2014 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Maar wat precies de consequentie van het wettelijk vastleggen van de kleur van Zwarte Piet? Boetes en dwangsommen voor overtreders?
Vraag ik zonder gein.
Geen idee. Dat zal de Tweede Kamer moeten bepalen op het moment dat de wet wordt aangenomen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Maar wat precies de consequentie van het wettelijk vastleggen van de kleur van Zwarte Piet? Boetes en dwangsommen voor overtreders?
Vraag ik zonder gein.
De roe als je niet volledig geschminkt bent.quote:Op maandag 15 september 2014 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Vraag ik zonder gein.
Newsflash; die tijd zijn we voorbij.quote:Op maandag 15 september 2014 10:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat mij betreft laten ze iedereen zelf bepalen hoe hij zijn feestje wil vieren.
Maatregelen zonder consequenties zouden natuurlijk geen effect hebben...quote:Op maandag 15 september 2014 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Vraag ik zonder gein.
Deze wet zal nooit worden aangenomen, al is het alleen al omdat Wilders het voorstel heeft gedaan.quote:Op maandag 15 september 2014 10:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Geen idee. Dat zal de Tweede Kamer moeten bepalen op het moment dat de wet wordt aangenomen.
Geen idee. Ik heb ook geen idee wat het plan van de PVV precies in zal houden.quote:Op maandag 15 september 2014 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Vraag ik zonder gein.
Oprecht geen idee. Het was meer om aan te geven dat internationale verdragen (of andere) elkaar nog wel eens kunnen bijten als de vrijheid van meningsuiting en discriminatie elkaar tegenkomen.quote:
Volgens mij blijft er van iedere maatregel om dat te kunnen beperken juridisch toch niets heel.quote:Op maandag 15 september 2014 10:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Newsflash; die tijd zijn we voorbij.
Een paar dagen brommen als je verkleed gaat als gekleurde Piet. Dat zou toch wel het toppunt zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 10:47 schreef Webschip het volgende:
[..]
Maatregelen zonder consequenties zouden natuurlijk geen effect hebben...
Een boete of dwangsom zou een voorbeeld kunnen zijn. Of een vrijheidsstraf.
Ik meen dat dat ging om onvoldoende motivatie van de kant van de gemeente waarom bepaalde bezwaren ter zijde waren gelegd.quote:Op maandag 15 september 2014 10:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oprecht geen idee. Het was meer om aan te geven dat internationale verdragen (of andere) elkaar nog wel eens kunnen bijten als de vrijheid van meningsuiting en discriminatie elkaar tegenkomen.
Waarop heeft die rechter eigenlijk zijn oordeel gebaseerd dat de intocht in Amsterdam geen vergunning had mogen krijgen? Was dat een binnenlands of een 'buitenlands' wetsartikel?
Klopt. De poco's zullen de wet om principiële redenen niet steunen. Ze zullen stellen dat de politiek zich niet moet bemoeien met hoe Zwarte Piet eruit ziet. Op die manier gaan ze lekker makkelijk de discussie uit de weg.quote:Op maandag 15 september 2014 10:47 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Deze wet zal nooit worden aangenomen, al is het alleen al omdat Wilders het voorstel heeft gedaan.
Goede wet. Direct invoeren.quote:Op maandag 15 september 2014 09:41 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Dat je daar een wet moet voor gaan maken.
Mogelijk probeert hij een verbod op ZP te voorkomen door het vast te laten leggen in de wet. Wat weinig zal uithalen, aangezien er nog altijd internationale verdragen zijn. Zo oordeelde de Rechtbank Amsterdam dat ZP in de intocht een inbreuk was op de persoonlijke levenssfeer van zwarte Amsterdammers op basis van artikel 8 EVRM.quote:Op maandag 15 september 2014 10:47 schreef Webschip het volgende:
[..]
Maatregelen zonder consequenties zouden natuurlijk geen effect hebben...
Een boete of dwangsom zou een voorbeeld kunnen zijn. Of een vrijheidsstraf.
Maar in de angst om ergens een zeventienkoppige minderheid voor het hoofd te stoten wordt het onder druk van allerlei links-politiek-correcte sofen en gogen alsnog aangepast. Met of zonder wet.quote:Op maandag 15 september 2014 10:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij blijft er van iedere maatregel om dat te kunnen beperken juridisch toch niets heel.
Daar hebben ze dan 100% gelijk in.quote:Op maandag 15 september 2014 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Ze zullen stellen dat de politiek zich niet moet bemoeien met hoe Zwarte Piet eruit ziet.
Nou ja, de anti-Pieten zien er blijkbaar wel brood in.quote:Op maandag 15 september 2014 10:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij blijft er van iedere maatregel om dat te kunnen beperken juridisch toch niets heel.
Dat is dan ook niet aan de politiek.quote:Op maandag 15 september 2014 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Klopt. De poco's zullen de wet om principiële redenen niet steunen. Ze zullen stellen dat de politiek zich niet moet bemoeien met hoe Zwarte Piet eruit ziet. Op die manier gaan ze lekker makkelijk de discussie uit de weg.
Hilarisch, dat zeker.quote:Op maandag 15 september 2014 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een paar dagen brommen als je verkleed gaat als gekleurde Piet. Dat zou toch wel het toppunt zijn.
De politiek moet zich ook niet bemoeien met hoe zwarte piet eruit zietquote:Op maandag 15 september 2014 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Klopt. De poco's zullen de wet om principiële redenen niet steunen. Ze zullen stellen dat de politiek zich niet moet bemoeien met hoe Zwarte Piet eruit ziet. Op die manier gaan ze lekker makkelijk de discussie uit de weg.
Niks mis met het beschermen van de Nederlandse cultuur.quote:Op maandag 15 september 2014 09:52 schreef Lanah het volgende:
Te triest dat er überhaupt over een wet in deze nagedacht moet worden!
Mogelijk, maar het laat de vrijheid om alternatieve sinterklaasintochten te organiseren met "real" zwarte Pieten.quote:Op maandag 15 september 2014 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar in de angst om ergens een zeventienkoppige minderheid voor het hoofd te stoten wordt het onder druk van allerlei links-politiek-correcte sofen en gogen alsnog aangepast. Met of zonder wet.
Ach, laten we wel wezen; de manier om ZP in de ban te doen is niet via een legale manier. Het is heel simpel om in Nederland zoiets voor elkaar te krijgen; verspreid leugens en negatieve verhalen over het onderwerp, richt je vooral op jonge kinderen als doelgroep, spreek ouders en sleutelfiguren direct aan op hun emoties, blijf vooral uit een feitendiscussie en zet iedere criticus systematisch weg als een racist, demagoog, opportunist of andere negatieve associatie en mensen gaan in hordes overstag zonder te weten waarvoor ze precies overstag gaan.quote:Op maandag 15 september 2014 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar in de angst om ergens een zeventienkoppige minderheid voor het hoofd te stoten wordt het onder druk van allerlei links-politiek-correcte sofen en gogen alsnog aangepast. Met of zonder wet.
Nee, dat hebben ze niet. Het is de makkelijke uitweg, om vooral geen stelling te hoeven nemen. Het is namelijk allang geen discussie meer over het kleurtje van Zwarte Piet. Het is een maatschappelijke discussie geworden over de bescherming van de Nederlandse cultuur.quote:Op maandag 15 september 2014 10:50 schreef Janneke141 het volgende:
Daar hebben ze dan 100% gelijk in.
Ik ben ook voor cultuurbehoud.quote:Op maandag 15 september 2014 10:52 schreef superniger het volgende:
[..]
Niks mis met het beschermen van de Nederlandse cultuur.
Het lijkt verdorie exact op de handleiding voor de opninievorming over Israël en Gaza.quote:Op maandag 15 september 2014 10:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, laten we wel wezen; de manier om ZP in de ban te doen is niet via een legale manier. Het is heel simpel om in Nederland zoiets voor elkaar te krijgen; verspreid leugens en negatieve verhalen over het onderwerp, richt je vooral op jonge kinderen als doelgroep, spreek ouders en sleutelfiguren direct aan op hun emoties, blijf vooral uit een feitendiscussie en zet iedere criticus systematisch weg als een racist, demagoog, opportunist of andere negatieve associatie en mensen gaan in hordes overstag zonder te weten waarvoor ze precies overstag gaan.
Ach, die wet zal er niet komen. Wat Wilders doet is proberen de politiek in actie te laten komen, zich uit te laten spreken. Zodra er partijen zijn die een stelling hebben genomen kan hij die stellingname weer gebruiken voor zetelwinst en uitbreiding van de achterban.quote:Op maandag 15 september 2014 10:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet aan de politiek.
En straffen verbinden aan deze wet zou al helemaal te idioot voor woorden zijn. Geen partij die daarin meegaat.
Dat vraag ik me af. Iedere plaats of gemeente heeft normaal gesproken maar één intocht, en als die volgens de vergunning met politiek correcte pieten moet worden gehouden, dan heeft het weinig zin om daarnaast nóg een intocht te gaan houden. Als je daar al een vergunning voor krijgt.quote:Op maandag 15 september 2014 10:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mogelijk, maar het laat de vrijheid om alternatieve sinterklaasintochten te organiseren met "real" zwarte Pieten.
Precies.quote:Op maandag 15 september 2014 10:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, die wet zal er niet komen. Wat Wilders doet is proberen de politiek in actie te laten komen, zich uit te laten spreken. Zodra er partijen zijn die een stelling hebben genomen kan hij die stellingname weer gebruiken voor zetelwinst en uitbreiding van de achterban.
"Zie je nou wel, de PvdA doet Nederland in de uitverkoop door tegen Zwarte Piet te zijn!". Zulke teksten ga je dan krijgen.
Je kan deze manier van handelen op tig onderwerpen loslaten.quote:Op maandag 15 september 2014 10:55 schreef Toga het volgende:
[..]
Het lijkt verdorie exact op de handleiding voor de opninievorming over Israël en Gaza.
Jij vind dus dat de staat zich met persoonlijke zaken zoals hoe je een feestje viert moet gaan bemoeien?quote:Op maandag 15 september 2014 10:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, dat hebben ze niet. Het is de makkelijke uitweg, om vooral geen stelling te hoeven nemen. Het is namelijk allang geen discussie meer over het kleurtje van Zwarte Piet. Het is een maatschappelijke discussie geworden over de bescherming van de Nederlandse cultuur.
En dat is precies waar de schoen wringt. Want in Nederland bieden we ruim baan aan allerlei geďmporteerde gebruiken, rituelen, religies, noem maar op. We zijn bijzonder tolerant in vergelijking met hoe men in andere landen met dit soort kwesties omgaat. En nu omgekeerd worden onze eigen tradities aangetast.
Nederlanders pikken dit gewoon niet; heel simpel. En dat is ook precies waarom de politiek zich niet afzijdig kan houden in deze kwestie.
Het is de "Ons" van "weg-met-ons"quote:
Een enge ontwikkeling.quote:Op maandag 15 september 2014 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij vind dus dat de staat zich met persoonlijke zaken zoals hoe je een feestje viert moet gaan bemoeien?
Neuh. Zodra ZP daadwerkelijk weggezet is als negatieve associatie zal dat niet meer kunnen.quote:Op maandag 15 september 2014 10:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mogelijk, maar het laat de vrijheid om alternatieve sinterklaasintochten te organiseren met "real" zwarte Pieten.
Och, of het de staat is of een paar mensen die moeite hebben met ZP. Ik zie het verschil niet zo.quote:Op maandag 15 september 2014 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij vind dus dat de staat zich met persoonlijke zaken zoals hoe je een feestje viert moet gaan bemoeien?
Op basis van wat willen ze mijn burgerrechten om mijn culturele feestjes naar eigen inzicht te organiseren gaan beknotten dan?quote:Op maandag 15 september 2014 10:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Neuh. Zodra ZP daadwerkelijk weggezet is als negatieve associatie zal dat niet meer kunnen.
Omdat jij discrimineert als jij vindt dat Zwarte Piet moet kunnen. Jij verheerlijkt dan de slavernij, en onwelgevallige meningen zouden we graag willen verbieden.quote:Op maandag 15 september 2014 10:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op basis van wat willen ze mijn burgerrechten om mijn culturele feestjes naar eigen inzicht te organiseren gaan beknotten dan?
Dat gaan ze op indirecte manier doen door iedereen die ZP cool vind weg te zetten als racist. Op een gegeven moment is het gewoon niet cool meer om ZP als zwart zijnde leuk te vinden. Vergelijk het met de populariteit van roken, het is weliswaar niet verboden maar de indoctrinatie op dat gebied is zo hoog dat de cijfers hiervoor al jaren dalen (al dan niet een handje geholpen door de overheid). Ik voorspel een vergelijkbaar traject voor Piet als de anti-Pieten brigade zo door kan blijven gaan.quote:Op maandag 15 september 2014 10:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op basis van wat willen ze mijn burgerrechten om mijn culturele feestjes naar eigen inzicht te organiseren gaan beknotten dan?
Ja, natuurlijk, ook feestjes horen binnen de grenzen van de wet plaats te vinden.quote:Op maandag 15 september 2014 10:56 schreef Hexagon het volgende:
quote:Op maandag 15 september 2014 10:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat dus. En als genoeg mensen dat maar vaak genoeg tegen jou, je kinderen, en alle andere mensen om je heen roepen ga je vanzelf een keer denken 'goh, misschien hebben ze wel een punt'.quote:Op maandag 15 september 2014 11:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat jij discrimineert als jij vindt dat Zwarte Piet moet kunnen. Jij verheerlijkt dan de slavernij, en onwelgevallige meningen zouden we graag willen verbieden.
Ik wens ze veel succes om mij dat te kunnen gaan verbieden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat jij discrimineert als jij vindt dat Zwarte Piet moet kunnen. Jij verheerlijkt dan de slavernij, en onwelgevallige meningen zouden we graag willen verbieden.
Het is ze met het ontkennen van de holocaust ook gelukt.quote:Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik wens ze veel succes om mij dat te kunnen gaan verbieden.
De inrichting van een breed gevierd volksfeest, gericht op honderdduizenden kinderen, is geen persoonlijke zaak. Miljoenen Nederlanders doen iets aan Sinterklaas.quote:Op maandag 15 september 2014 10:56 schreef Hexagon het volgende:
Dat is - met alle respect - inderdaad het voorgeprogrammeerde, bijna reflexmatige standpunt dat ik van D66 verwacht. Maar het is me echt te makkelijk, sorry.quote:Op maandag 15 september 2014 10:51 schreef Hexagon het volgende:
De politiek moet zich ook niet bemoeien met hoe zwarte piet eruit ziet
Het kan. Maar aangezien het draagvlak voor zwarte piet vet doorslaat in het voordeel van zwarte piet ben ik er niet zo bang voor. Bovendien hoeven degenen die zwarte piet een warm hart toedragen ook niet stil te zitten. Gewoon de tegenaanval in gaan.quote:Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gaan ze op indirecte manier doen door iedereen die ZP cool vind weg te zetten als racist. Op een gegeven moment is het gewoon niet cool meer om ZP als zwart zijnde leuk te vinden. Vergelijk het met de populariteit van roken, het is weliswaar niet verboden maar de indoctrinatie op dat gebied is zo hoog dat de cijfers hiervoor al jaren dalen (al dan niet een handje geholpen door de overheid). Ik voorspel een vergelijkbaar traject voor Piet als de anti-Pieten brigade zo door kan blijven gaan.
Je schept hier een tegenstelling die er niet is. Geďmporteerde gebruiken dienen net zo goed aan onze wetten te voldoen als onze eigen nationale gebruiken. En ook in het geval van geďmporteerde gebruiken zal men rekening moeten houden met bestaande normen en waarden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geďmporteerde gebruiken wordt verwacht.
[kuch]Slachtfeest[kuch]quote:Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Je schept hier een tegenstelling die er niet is. Geďmporteerde gebruiken dienen net zo goed aan onze wetten te voldoen als onze eigen nationale gebruiken. En ook in het geval van geďmporteerde gebruiken zal men rekening moeten houden met bestaande normen en waarden.
Stel je b.v. voor dat iemand hier het stierenvechten gaat proberen te importeren. Ik wens hem veel succes daarmee.
Dus hoe moet dan ook verboden worden om bijvoorbeeld met de kerstman mee te doen ipv sinterklaas?quote:Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De inrichting van een breed gevierd volksfeest, gericht op honderdduizenden kinderen, is geen persoonlijke zaak. Miljoenen Nederlanders doen iets aan Sinterklaas.
Tja, het is echter zo dat we in Nederland allerlei vrijheden kennen die ons toelaten om Sinterklaas te vieren hoe we dat willen en daar ook over te vinden wat we willen. Het is volstrekt zinloos om daar als politiek aan mee te doen want de politiek kan er toch niets aan doen.quote:Dat is - met alle respect - inderdaad het voorgeprogrammeerde, bijna reflexmatige standpunt dat ik van D66 verwacht. Maar het is me echt te makkelijk, sorry.
Strikt genomen zou je gelijk hebben, ware het niet dat er een maatschappelijke discussie is aangewakkerd, waarin over en weer zelfs doodsbedreigingen zijn ge-uit. Er is een VN-commissie die er iets van vindt, enzovoort.
We hebben het hier niet over de vraag of Pino in Sesamstraat blauw of geel moet zijn. En we hebben het ook niet over een privézaak, zoals de kleur van de slingers in je huiskamer als je jarig bent. We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geďmporteerde gebruiken wordt verwacht.
Het is een principiële discussie geworden. Politieke partijen met lef durven nadrukkelijk stelling te nemen. Ik heb dan - hoewel ik hun mening niet deel - nog meer respect voor partijen die Zwarte Piet willen afschaffen en dat eerlijk zeggen dan voor partijen die lafjes zeggen dat ze zich er niet mee willen bemoeien.
Whatever, daar gaat de discussie niet om. Jij brengt het slachtfeest in als voorbeeld van een traditie die niet hoeft te voldoen aan onze regels; dat is pertinent onwaar.quote:Op maandag 15 september 2014 11:12 schreef Toga het volgende:
[..]
Niet genoeg. Had nooit toegelaten mogen worden.
Want?quote:Op maandag 15 september 2014 11:12 schreef Toga het volgende:
[..]
Niet genoeg. Had nooit toegelaten mogen worden.
Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geďmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen. Van cadeautjes geven met kerst en het vieren van dagen als halloween tot geďmporteerde religieuze gebruiken zoals de ramadan en het Suikerfeest.quote:Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Joanne35 het volgende:
Je schept hier een tegenstelling die er niet is. Geďmporteerde gebruiken dienen net zo goed aan onze wetten te voldoen als onze eigen nationale gebruiken. En ook in het geval van geďmporteerde gebruiken zal men rekening moeten houden met bestaande normen en waarden.
Stel je b.v. voor dat iemand hier het stierenvechten gaat proberen te importeren. Ik wens hem veel succes daarmee, want dat zal geen gemakkelijk klusje voor hem worden.
Je maakt dezelfde fout als de zwartepietzeikerds. Je wil van bovenaf opleggen hoe mensen cultuur interpreteren.quote:Op maandag 15 september 2014 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geďmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen. Van cadeautjes geven met kerst en het vieren van dagen als halloween tot geďmporteerde religieuze gebruiken zoals de ramadan en het Suikerfeest.
En dan zou uitgerekend onze eigen cultuur het onderspit moeten delven? Uitgerekend het Sinterklaasfeest - het meest Nederlandse feest van allemaal - zou dan moeten worden afgetakeld? Alleen omdat een klein groepje klagers er niet mee kan omgaan?
En ook wat Toga hierboven al zegt: als Nederlandse slachthuizen vanaf vandaag ineens onverdoofd willen gaan slachten, dan mag dat gewoon?
Ja, klopt, dat heet vrijheid. Het recht op vrije deelname aan het culturele leven is zelfs vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.quote:Op maandag 15 september 2014 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geďmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen. Van cadeautjes geven met kerst en het vieren van dagen als halloween tot geďmporteerde religieuze gebruiken zoals de ramadan en het Suikerfeest.
Wat is die cultuur dan? Zwarte Piet is pas begin vorige eeuw over komen waaien naar de rest van Nederland vanuit Amsterdam, daarvoor zag het Sinterklaasfeest er heel anders uit. Zelfs nu nog zijn er streken waar men afwijkende Sinterklaasfeesten viert (b.v. op de eilanden).quote:En dan zou uitgerekend onze eigen cultuur het onderspit moeten delven? Uitgerekend het Sinterklaasfeest - het meest Nederlandse feest van allemaal - zou dan moeten worden afgetakeld? Alleen omdat een klein groepje klagers er niet mee kan omgaan?
Mooi voorbeeld, de reden dat de wet tegen het onverdoofd slachten het niet gehaald heeft is dat onze Joodse gemeenschap in opstand kwam. Je weet wel, onderdeel van onze Joods-Christelijke Cultuurquote:En ook wat Toga hierboven al zegt: als Nederlandse slachthuizen vanaf vandaag ineens onverdoofd willen gaan slachten, dan mag dat gewoon?
Je verlegt de discussie. Als Sinterklaas het na verloop van tijd aflegt tegen de Kerstman is dat gewoon een natuurlijke ontwikkeling. Het staat mensen vrij om voor de Kerstman te kiezen, in plaats van Sinterklaas.quote:Op maandag 15 september 2014 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Dus hoe moet dan ook verboden worden om bijvoorbeeld met de kerstman mee te doen ipv sinterklaas?
Aan die vrijheden wordt getornd. Er zijn mensen die niks liever willen dan het Sinterklaasfeest (of op z'n minst Zwarte Piet, die er onlosmakelijk mee is verbonden) aan banden te leggen of te verbieden. Het is precies dat gezaag aan de stoelpoten waartegen de politiek best stelling mag nemen. Zelfs D66.quote:Op maandag 15 september 2014 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Tja, het is echter zo dat we in Nederland allerlei vrijheden kennen die ons toelaten om Sinterklaas te vieren hoe we dat willen en daar ook over te vinden wat we willen. Het is volstrekt zinloos om daar als politiek aan mee te doen want de politiek kan er toch niets aan doen.
Deze wet zou in Noord-Korea inderdaad niet misstaanquote:Op maandag 15 september 2014 11:19 schreef Wespensteek het volgende:
Wilders wil weer eens bepalen welke kleding mensen dragen en welke liedjes mensen zingen omdat hij zijn cultuur wil opleggen.
Ik wil niks opleggen. Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat. Zoals bekend vindt circa 92% van de Nederlanders Zwarte Piet niet racistisch. Men wil niet dat Zwarte Piet wordt aangepast.quote:Op maandag 15 september 2014 11:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je maakt dezelfde fout als de zwartepietzeikerds. Je wil van bovenaf opleggen hoe mensen cultuur interpreteren.
Ja, het kind-badwater verhaal, valt misschien wat voor te zeggen. Neemt niet weg dat het een geďmporteerde barbaarse traditie is waar de politiek zich blijkbaar wčl mee wilde bemoeien en een wet voor wilde aannemen. Interessant verschil.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, de reden dat de wet tegen het onverdoofd slachten het niet gehaald heeft is dat onze Joodse gemeenschap in opstand kwam. Je weet wel, onderdeel van onze Joods-Christelijke Cultuur
Dat is toch normaal? Nederland is geen geďsoleerd eilandje die de buitenwereld niet kent.quote:Op maandag 15 september 2014 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geďmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen.
Je overdrijft . Als mensen het sintspel niet meer willen opvoeren dan is dat hun keuze.quote:En dan zou uitgerekend onze eigen cultuur het onderspit moeten delven? Uitgerekend het Sinterklaasfeest - het meest Nederlandse feest van allemaal - zou dan moeten worden afgetakeld?
Ik heb respect voor partijen die zich met serieuze onderwerpen bezig houden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De inrichting van een breed gevierd volksfeest, gericht op honderdduizenden kinderen, is geen persoonlijke zaak. Miljoenen Nederlanders doen iets aan Sinterklaas.
[..]
Dat is - met alle respect - inderdaad het voorgeprogrammeerde, bijna reflexmatige standpunt dat ik van D66 verwacht. Maar het is me echt te makkelijk, sorry.
Strikt genomen zou je gelijk hebben, ware het niet dat er een maatschappelijke discussie is aangewakkerd, waarin over en weer zelfs doodsbedreigingen zijn ge-uit. Er is een VN-commissie die er iets van vindt, enzovoort.
We hebben het hier niet over de vraag of Pino in Sesamstraat blauw of geel moet zijn. En we hebben het ook niet over een privézaak, zoals de kleur van de slingers in je huiskamer als je jarig bent. We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geďmporteerde gebruiken wordt verwacht.
Het is een principiële discussie geworden. Politieke partijen met lef durven nadrukkelijk stelling te nemen. Ik heb dan - hoewel ik hun mening niet deel - nog meer respect voor partijen die Zwarte Piet willen afschaffen en dat eerlijk zeggen dan voor partijen die lafjes zeggen dat ze zich er niet mee willen bemoeien.
Wat een vreemde argumentering, de meerderheid mag volgens jou hun opvattingen wettelijk afdwingen en de vrijheid van de minderheid op ieder gebied ernstig beperken.quote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat.
Omdat men een traditie probeert te beschermen is dat fundamentalisme? Jij bent aardig ver van het padje.quote:Op maandag 15 september 2014 11:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is toch normaal? Nederland is geen geďsoleerd eilandje die de buitenwereld niet kent.
Andere landen kennen dat ook en wees blij met die buitenlandse invloeden... zonder dat waren we 2000 jaar achter.
[..]
Je overdrijft . Als mensen het sint spel niet meer willen opvoeren dan is dat hun keuze.
Wel of geen neger imiteren is bijkomend voor het voortleven van de traditie.
Voor 1850 werd sinterklaas ook niet met een imitatieneger gespeeld ..
Fel verzet tegen buitenlandse invloeden is fundamentalisme.
Wat moet de politiek daar van vinden dan? "Het is vanaf heden verboden om te zeuren over zwarte piet en op ieder sinterklaasfeest dienen pieten zonder uitzondering zwart te zijn"quote:Op maandag 15 september 2014 11:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je verlegt de discussie. Als Sinterklaas het na verloop van tijd aflegt tegen de Kerstman is dat gewoon een natuurlijke ontwikkeling. Het staat mensen vrij om voor de Kerstman te kiezen, in plaats van Sinterklaas.
De discussie waar het werkelijk om gaat, is of we toestaan dat de traditie van het Sinterklaasfeest kapot wordt gemaakt door een klein groepje beroepsklagers. Daar mag de politiek best principieel iets van vinden.
Het kan niet verboden worden aangezien dat in strijd is met allerlei fundamentele burgerrechten. Daarom moet de politiek zich er ook ver vandaan houden.quote:Aan die vrijheden wordt getornd. Er zijn mensen die niks liever willen dan het Sinterklaasfeest (of op z'n minst Zwarte Piet, die er onlosmakelijk mee is verbonden) aan banden te leggen of te verbieden. Het is precies dat gezaag aan de stoelpoten waartegen de politiek best stelling mag nemen. Zelfs D66.
Huh? Het is toch de vrijheid van de meerderheid die men nu probeert te beperken? Die meerderheid wil gewoon niet kwijt wat het al heeft.quote:Op maandag 15 september 2014 11:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat een vreemde argumentering, de meerderheid mag volgens jou hun opvattingen wettelijk afdwingen en de vrijheid van de minderheid op ieder gebied ernstig beperken.
Nee hoor het is juist andersom. De anti Nederlanders willen iets veranderen en 94% van de bevolking wil dat helemaal niet. Slechts 4% van de Nederlanders willen van Zwarte Piet af. Wilders vertegenwoordigd in deze de overgrote meerderheid van Nederland.quote:Op maandag 15 september 2014 11:19 schreef Wespensteek het volgende:
Wilders wil weer eens bepalen welke kleding mensen dragen en welke liedjes mensen zingen omdat hij zijn cultuur wil opleggen.
Ook alleen maar in Amsterdam. Pas sinds de jaren 30 van de vorige eeuw is het Sinterklaasfeest homogener geworden toen Amsterdam begon met het organiseren van de nationale intocht.quote:Op maandag 15 september 2014 11:23 schreef Bluesdude het volgende:
Fout hoor.... Ik vind ZP ook niet racistisch, maar een aanpassing in dat theater is wel nodigquote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niks opleggen. Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat. Zoals bekend vindt circa 92% van de Nederlanders Zwarte Piet niet racistisch. Men wil niet dat Zwarte Piet wordt aangepast.
Heel slechte zaak, dat bij wet wordt voorgescheven dat ZP alleen maar zwart geschminkt moet zijn.quote:De beroepsklagers bespelen de lokale politiek en maken de gang naar de rechter. Des te belangrijker is het dat de politiek, als wetgevende macht, Zwarte Piet beter beschermt tegen de grillen van kleine groepjes klagers.
Ja, dus wil je iedereen opleggen hoe sinterklaas gevierd zou moeten wordenquote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niks opleggen. Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat. Zoals bekend vindt circa 92% van de Nederlanders Zwarte Piet niet racistisch. Men wil niet dat Zwarte Piet wordt aangepast.
De beroepsklagers bespelen de lokale politiek en maken de gang naar de rechter. Des te belangrijker is het dat de politiek, als wetgevende macht, Zwarte Piet beter beschermt tegen de grillen van kleine groepjes klagers.
Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen reden om aan die 4% iets te willen verbieden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:29 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Nee hoor het is juist andersom. De anti Nederlanders willen iets veranderen en 94% van de bevolking wil dat helemaal niet. Slechts 4% van de Nederlanders willen van Zwarte Piet af. Wilders vertegenwoordigd in deze de overgrote meerderheid van Nederland.
Voor de duidelijkheid: Wilders vertegenwoordigd mij nooit en te nimmer. We delen deze keer toevallig een standpunt, maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 15 september 2014 11:29 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Nee hoor het is juist andersom. De anti Nederlanders willen iets veranderen en 94% van de bevolking wil dat helemaal niet. Slechts 4% van de Nederlanders willen van Zwarte Piet af. Wilders vertegenwoordigd in deze de overgrote meerderheid van Nederland.
Wat een racistische UI heb jij zeg!quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen reden om aan die 4% iets te willen verbieden.
Maar er is geen zwarte Piet verbod dus waarom zou er een zwarte Piet gebod moeten komen?quote:Op maandag 15 september 2014 11:27 schreef beantherio het volgende:
[..]
Huh? Het is toch de vrijheid van de meerderheid die men nu probeert te beperken? Die meerderheid wil gewoon niet kwijt wat het al heeft.
Die vrijheid van meningsuiting is alleen serieus te nemen als het ook geldt voor minderheidsstandpunten.quote:Op maandag 15 september 2014 11:27 schreef beantherio het volgende:
[..]
Huh? Het is toch de vrijheid van de meerderheid die men nu probeert te beperken? Die meerderheid wil gewoon niet kwijt wat het al heeft.
Dat Wilders-verhaal komt er never de nooit niet door. Niemand wil dat (behalve de PVV). Maak je daar maar geen zorgen om.quote:Op maandag 15 september 2014 11:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar er is geen zwarte Piet verbod dus waarom zou er een zwarte Piet gebod moeten komen?
Daar ben ik ook helemaal niet bang voor hoor al zou ik het stiekem best grappig vinden als de politiek zich zo belachelijk zou maken.quote:Op maandag 15 september 2014 11:33 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat Wilders-verhaal komt er never de nooit niet door. Niemand wil dat (behalve de PVV). Maak je daar maar geen zorgen om.
Prima. En dat geldt dan dus ook voor Sinterklaas en Zwarte Piet.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
Ja, klopt, dat heet vrijheid. Het recht op vrije deelname aan het culturele leven is zelfs vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Kijk, daar gaan we weer. Meteen in de bres springen voor andermans feesten en tradities (zie blokje hierboven) en haast in één adem vraagtekens zetten bij Sinterklaas. De al eerder genoemde weg-met-ons-mentaliteit in optima forma. Ik walg daarvan, dat mag je best weten.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
Wat is die cultuur dan? Zwarte Piet is pas begin vorige eeuw over komen waaien naar de rest van Nederland vanuit Amsterdam, daarvoor zag het Sinterklaasfeest er heel anders uit. Zelfs nu nog zijn er streken waar men afwijkende Sinterklaasfeesten viert (b.v. op de eilanden).
Of zou het zijn omdat de rechten van gelovigen, zoals wel vaker, weer eens belangrijker worden gemaakt dan de rechten van niet-gelovigen? Hoe dan ook: nu er wordt getornd aan Zwarte Piet, komt een ander deel van onze gemeenschap - een vrij aanzienlijk deel, van pakweg 92% van de Nederlanders - daartegen in opstand.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
Mooi voorbeeld, de reden dat de wet tegen het onverdoofd slachten het niet gehaald heeft is dat onze Joodse gemeenschap in opstand kwam. Je weet wel, onderdeel van onze Joods-Christelijke Cultuur![]()
Hoe kom je aan die 4% ? Is er een opiniepeiling geweest ? Linkje ?quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen reden om aan die 4% iets te willen verbieden.
Weet ik veel. Uit de post van degene die ik quote.quote:Op maandag 15 september 2014 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die 4% ? Is er een opiniepeiling geweest ? Linkje ?
Volgens mij wil die 4% nou juist ons iets verbieden. Piet mag van hun niet meer zwart zijn...weet je nog? De anti Nederlanders vinden dat blanke mensen zich niet zwart mogen schminken. De eeuwige zoektocht van een kleine groep gefrustreerden naar het zo begeerde 'racisme'. Als ze het zogenaamde 'racisme' maar levendig kunnen houden dan kunnen ze hun eigen falen op die manier verklaren. Dit soort groepjes hebben het door hun begeerde 'racisme' gewoon keihard nodig.quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
ok....quote:Op maandag 15 september 2014 11:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Weet ik veel. Uit de post van degene die ik quote.
Maar ook geen reden om 92% wel iets op te leggen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteraard.quote:Op maandag 15 september 2014 11:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar ook geen reden om 92% wel iets op te leggen.
Bron?quote:Op maandag 15 september 2014 11:37 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Volgens mij wil die 4% nou juist ons iets verbieden.
Anti-Nederlanders ? Heb je een bron voor dat verwijt ?quote:Piet mag van hun niet meer zwart zijn...weet je nog? De anti Nederlanders vinden dat blanke mensen zich niet zwart mogen schminken.
Dat is nog maar de vraag want rechten botsen soms, in dat geval beslist de rechter. Juist daarom ben ik zo benieuwd naar de uitspraak van de RvS.quote:Op maandag 15 september 2014 11:34 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Prima. En dat geldt dan dus ook voor Sinterklaas en Zwarte Piet.
Ik spring helemaal niet in de bres voor andermans feesten, ik vind b.v. het offerfeest ook helemaal niets. Alleen ik vind niet dat de onderbuik hoort te bepalen wat wel en niet mag, daar gaan rechters over.quote:Kijk, daar gaan we weer. Meteen in de bres springen voor andermans feesten en tradities (zie blokje hierboven) en haast in één adem vraagtekens zetten bij Sinterklaas. De al eerder genoemde weg-met-ons-mentaliteit in optima forma. Ik walg daarvan, dat mag je best weten.
Maatschappelijk draagvlak kan je veranderen, en dat is dus precies wat de tegenstanders van Zwarte Piet nu aan het proberen zijn. Dat is hun goed recht. Dat dit nooit zonder weerstand gaat lag ook in de lijn der verwachtingen. De toekomst zal leren wie deze strijd wint.quote:Eventuele veranderingen of aanpassingen komen er wel als er maatschappelijk draagvlak voor is. Niet omdat een klein groepje zeikstralen hun gram wil halen en het feest wil verzieken.
Reken er maar niet op, ik was al voor afschaffing van zwarte piet voordat het een nationale discussie werdquote:Ik reken op jouw steun.
Normaal is een vage term. Normaal in vergelijking met wat? Ik ben trouwens niet per definitie tegen buitenlandse invloeden hoor. Ze vieren hun feestjes maar. Maar mogen autochtone Nederlanders dan ook gewoon hun feesten vieren?quote:Op maandag 15 september 2014 11:23 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is toch normaal? Nederland is geen geďsoleerd eilandje die de buitenwereld niet kent.
Andere landen kennen dat ook en wees blij met die buitenlandse invloeden... zonder dat waren we 2000 jaar achter.
Ik overdrijf niet. Sinterklaas is een traditie in Nederland en wordt door miljoenen mensen gevierd. Mochten mensen daarmee willen stoppen, dan is dat inderdaad hun keuze, dat klopt. Maar dat is niet wat hier speelt. Er wordt nu door een klein groepje klagers getornd aan het feest.quote:Op maandag 15 september 2014 11:23 schreef Bluesdude het volgende:
Je overdrijft . Als mensen het sintspel niet meer willen opvoeren dan is dat hun keuze.
Wel of geen neger imiteren is bijkomend voor het voortleven van de traditie.
Fel verzet tegen buitenlandse invloeden is fundamentalisme.
Ach, de rechter heeft ook op creatieve wijze artikel 8 van de RVEM weten te misbruiken om een signaal aan Amsterdam af te geven over ZP. Ik sta nergens meer versteld van.quote:Op maandag 15 september 2014 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Wie een beetje vertrouwen heeft in onze rechtsstaat weet dat zo'n wet weinig bijdraagt aan het feit of je pieten zwart mag maken.
Toch, de insteek achter zijn idee is dat overheden zich niet moeten laten beďnvloeden door een klein clubje racisme roeperts, waar dit totaal misplaatst is.quote:Op maandag 15 september 2014 09:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het ook eens dat men niet zo moet janken over zwarte piet
Maar met deze actie maakt Geert vooral zichzelf weer eens belachelijk
De Zwarte Piet-discussie is een serieuze zaak. Het raakt de fundamenten van onze beschaving. Het raakt fundamentele zaken als het recht op vrije meningsuiting en de manier waarop we omgaan met tradities. Het is daarnaast ook nog eens een zaak die voor de rechter wordt gebracht en waarmee ook de lokale politiek direct van doen heeft.quote:Op maandag 15 september 2014 11:24 schreef Reya het volgende:
Ik heb respect voor partijen die zich met serieuze onderwerpen bezig houden.
Onzin. Mijn vrijheid wordt niet beknot als moslims het Suikerfeest vieren. Ook niet wanneer mensen een carnavalsoptocht houden. Niemand in Staphorst wordt in z'n rechten aangetast als er in Amsterdam wat homo's op boten dansen. En de vrijheid van anderen wordt niet beknot door het Sinterklaasfeest.quote:Op maandag 15 september 2014 11:25 schreef Wespensteek het volgende:
Wat een vreemde argumentering, de meerderheid mag volgens jou hun opvattingen wettelijk afdwingen en de vrijheid van de minderheid op ieder gebied ernstig beperken.
Dat sowieso, Sinterklaas is een walgelijk kinderfeest.quote:Op maandag 15 september 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
Gewoon het Sinterklaasfeest afschaffen. Kerst is toch veel leuker.
Maar daar is hij nu juist zelf mee bezig. Je moet zulke zeikerds gewoon negeren.quote:Op maandag 15 september 2014 11:45 schreef Grielen het volgende:
[..]
Toch, de insteek achter zijn idee is dat overheden zich niet moeten laten beďnvloeden door een klein clubje racisme roeperts, waar dit totaal misplaatst is.
De Sint is bovendien ook een pedofiel, want katholiek.quote:Op maandag 15 september 2014 11:46 schreef waht het volgende:
[..]
Dat sowieso, Sinterklaas is een walgelijk kinderfeest.
Daar reageerde ik dan ook niet op. Ik reageerde omdat jij wil afdwingen hoe het Sinterklaas feest gevierd moet worden, dus beknot je de vrijheden van de minderheid die dat niet wil.quote:Op maandag 15 september 2014 11:46 schreef Elfletterig het volgende:
Onzin. Mijn vrijheid wordt niet beknot als moslims het Suikerfeest vieren. Ook niet wanneer mensen een carnavalsoptocht houden. Niemand in Staphorst wordt in z'n rechten aangetast als er in Amsterdam wat homo's op boten dansen. En de vrijheid van anderen wordt niet beknot door het Sinterklaasfeest.
Begrijp je niet dat juist door er wetten voor te gaan indienen je de vrije meningsuiting aan het aantasten bent?quote:Op maandag 15 september 2014 11:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Zwarte Piet-discussie is een serieuze zaak. Het raakt de fundamenten van onze beschaving. Het raakt fundamentele zaken als het recht op vrije meningsuiting en de manier waarop we omgaan met tradities. Het is daarnaast ook nog eens een zaak die voor de rechter wordt gebracht en waarmee ook de lokale politiek direct van doen heeft.
Maar die minderheid wil de Nederlandse cultuur uitroeien, dus dan mag het.quote:Op maandag 15 september 2014 11:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar reageerde ik dan ook niet op. Ik reageerde omdat jij wil afdwingen hoe het Sinterklaas feest gevierd moet worden, dus beknot je de vrijheden van de minderheid die dat niet wil.
Normaal in vergelijking met de hele wereld en de wereldgeschiedenis.quote:Op maandag 15 september 2014 11:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Normaal is een vage term. Normaal in vergelijking met wat?
Je doet weer zielig. Je neigt ernaar te beweren dat het niet mag... Welk een groot onrecht !!quote:Maar mogen autochtone Nederlanders dan ook gewoon hun feesten vieren?
Ja nou en? Dat heet rechtsstaat... dat heet vrije meningsuiting. Prima Nederlandse cultuur.quote:Er wordt nu door een klein groepje klagers getornd aan het feest.
Krijgen we dat weer. gewoon de feiten ontkennen om de legitimiteit van klachten van donkere mensen van tafel te vegenquote:Zwarte Piet is geen imitatie van een neger.
Daarbij. Waarom zou men niet mogen zeiken over zwarte piet? Of geld vrije meningsuiting alleen voor het eigen standpunt?quote:Op maandag 15 september 2014 11:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Daar reageerde ik dan ook niet op. Ik reageerde omdat jij wil afdwingen hoe het Sinterklaas feest gevierd moet worden, dus beknot je de vrijheden van de minderheid die dat niet wil.
Ik leg niks op, hoe kom je daar toch bij? Ik bescherm gewoon de huidige gang van zaken. We willen namelijk voorkomen dat een klein groepje klagers jaar-in, jaar-uit dat feest verziekt voor mensen die het wél willen vieren.quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, dus wil je iedereen opleggen hoe sinterklaas gevierd zou moeten worden
Ik wens op een hypothetisch sinterklaasfeest dat ik organiseer zelf te kunnen kiezen of mijn pieten blauw of zwart zijn zonder dat ik me bij de staat moet gaan verantwoorden.
En ik heb voldoende vertrouwen in de rechtsstaat dat ik dat kan blijven doen.
quote:Op maandag 15 september 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
Tja zolang ze dat op een nette manier doen mag dat wat mij betreft. Andere culturen proberen ook hun cultuur te verspreiden ten slotte, culturen zijn nogal bewegelijk gebleken.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar die minderheid wil de Nederlandse cultuur uitroeien, dus dan mag het.
Uitroeien nog wel.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 15 september 2014 11:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uitroeien nog wel.
Godsamme, wat is dit toch een heerlijk dramatisch topic.
even naar beneden scrollen voor de gehele enquęte. Ik zei 94% het is zelfs 95% dat het uitelijk van Zwarte Piet wil behouden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Anti-Nederlanders ? Heb je een bron voor dat verwijt ?
Met welke maatregelen wil je die beschermen dan? Zonder allerlei burgerrechten te schenden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik leg niks op, hoe kom je daar toch bij? Ik bescherm gewoon de huidige gang van zaken. We willen namelijk voorkomen dat een klein groepje klagers jaar-in, jaar-uit dat feest verziekt voor mensen die het wél willen vieren.
Juist door figuren als Wilders en Elfletterig krijg ik zin om dat hele Sinterklaasfeest in de ban te doen.quote:
Het staat jou helemaal vrij om het niet te willen vieren.quote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juist door figuren als Wilders en Elfletterig krijg ik zin om dat hele Sinterklaasfeest in de ban te doen.
Ik denk dat de voorvechterspartij voor de vrijheid dat stukje Nederlandse cultuur juist niet wil bewarenquote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef Wespensteek het volgende:
Overigens vind ik het wel goed dat de oude hippiecultuur gewoon wettelijk wordt opgelegd, die jaren 60 waren volgens mij erg leuk. Zouden we daar en wet voor kunnen maken, peace en flower power.
Precies dit.quote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juist door figuren als Wilders en Elfletterig krijg ik zin om dat hele Sinterklaasfeest in de ban te doen.
Kerst met kruidnotenquote:Op maandag 15 september 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
Nu ik een nichtje heb ontkom ik er niet helemaal aan.quote:Op maandag 15 september 2014 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het staat jou helemaal vrij om het niet te willen vieren.
Nog wel maar dat duurt niet lang meer.quote:Op maandag 15 september 2014 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het staat jou helemaal vrij om het niet te willen vieren.
Ik sla altijd een paar zakken inquote:
Jij bent het straatvoorbeeld van een liegende, feiten verdraaiende en hypocriete lasteraar die probeert ZP om zeep te helpen met invalide argumenten en keiharde leugens en alleen maar de racisme kaart probeert te spelen, met je weg-met-ons-mentaliteit.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Bluesdude het volgende:
Krijgen we dat weer. gewoon de feiten ontkennen om de legitimiteit van klachten van donkere mensen van tafel te vegen
En dit is dus precies waarom de politiek als wetgevende macht hier iets van moet vinden en zich niet afzijdig kan houden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:40 schreef Joanne35 het volgende:
Dat is nog maar de vraag want rechten botsen soms, in dat geval beslist de rechter. Juist daarom ben ik zo benieuwd naar de uitspraak van de RvS.
Je wist niet hoe snel je over internationale verdragen moest beginnen. Kritiek op religieuze, cq. geďmporteerde feesten/rituelen is natuurlijk weer de "onderbuik", terwijl jouw kritiek op Zwarte Piet daar natuuuuuuurlijk helemaal niks mee van doen heeft, Hoe hypocriet.quote:Op maandag 15 september 2014 11:40 schreef Joanne35 het volgende:
Ik spring helemaal niet in de bres voor andermans feesten, ik vind b.v. het offerfeest ook helemaal niets. Alleen ik vind niet dat de onderbuik hoort te bepalen wat wel en niet mag, daar gaan rechters over.
Laat me niet lachen man. Een klein groepje klagers probeert bij de rechter hun gram te halen. Het heeft allang niks meer te maken met het veranderen van maatschappelijk draagvlak. Dat was twee, drie treinstations geleden. Dit zijn verongelijkte, verbitterde mensen die het niet kunnen verkroppen dat er nauwelijks draagvlak is voor verandering van Zwarte Piet. Daarom proberen ze nu via de rechter hun gram te halen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:40 schreef Joanne35 het volgende:
Maatschappelijk draagvlak kan je veranderen, en dat is dus precies wat de tegenstanders van Zwarte Piet nu aan het proberen zijn. Dat is hun goed recht. Dat dit nooit zonder weerstand gaat lag ook in de lijn der verwachtingen. De toekomst zal leren wie deze strijd wint.
De weg-met-ons-mentaliteit in optima forma, wat ik eerder als schreef.quote:Op maandag 15 september 2014 11:40 schreef Joanne35 het volgende:
Reken er maar niet op, ik was al voor afschaffing van zwarte piet voordat het een nationale discussie werd![]()
Ik wil zowel Wilders-stormtroepen als de Quinsy-huillies niet hun zin geven.quote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Tja dat is nu eenmaal de weg waarmee een minderheid zijn rechten kan beschermen, vind je dat dat ook verboden moet worden?quote:Op maandag 15 september 2014 12:01 schreef Elfletterig het volgende:
Laat me niet lachen man. Een klein groepje klagers probeert bij de rechter hun gram te halen. Het heeft allang niks meer te maken met het veranderen van maatschappelijk draagvlak. Dat was twee, drie treinstations geleden. Dit zijn verongelijkte, verbitterde mensen die het niet kunnen verkroppen dat er nauwelijks draagvlak is voor verandering van Zwarte Piet. Daarom proberen ze nu via de rechter hun gram te halen
Jij bent anti-PVV toch?quote:Op maandag 15 september 2014 11:40 schreef Joanne35 het volgende:
Maatschappelijk draagvlak kan je veranderen, en dat is dus precies wat de tegenstanders van Zwarte Piet nu aan het proberen zijn. Dat is hun goed recht. Dat dit nooit zonder weerstand gaat lag ook in de lijn der verwachtingen. De toekomst zal leren wie deze strijd wint.
Het is dan ook prima dat die elementen zijn verdwenen. Die waren inderdaad ongepast. Nu nog kappen met Zwarte Pieten lichtbruin schminken. Schmink ze weer helemaal pikzwart, zoals vanouds. Dat vermindert meteen de associatie met donkere mensen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:42 schreef Anyanka het volgende:
Zelf heb ik zwarte piet altijd leuk gevonden en er niets racistisch in gezien, maar ik heb genoeg mensen (geen 'beroepsklagers') gesproken die er wel mee in hun maag zitten, als kind ermee gepest zijn, etc. en omwille van hen vind ik het redelijk om het aan te passen.
Zwarte piet is een fantasiefiguur en geen neger(slaaf), maar hij lijkt er net zoveel op als een eenhoorn op een paard, dus ik snap dat mensen zich gekwetst voelen. Het is niet voor niets dat het domme gedrag, kromme Nederlands en Surinaamse accent al verdwenen zijn uit de act.
Voor de kinderen maakt het helemaal niks uit, het is alleen jammer voor de volwassenen dat er een klein stukje nostalgie verloren gaat, zoals met elke ontwikkeling in de maatschappij. Dat voel ik zelf ook zo: ik zal de oude piet missen, maar we wennen wel aan de nieuwe, of die nu blank, met roetvegen of in alle kleuren van de regenboog gaat zijn. Dat in elk geval liever dan Krampus lenen uit Zwitserland.
Nee, maar daarom is het Geert zijn goed recht om te proberen zijn troepen te mobiliseren. Daar moet je dan ook niet over gaan beginnen natuurlijk, dat is facking hypocriet.quote:Op maandag 15 september 2014 12:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tja dat is nu eenmaal de weg waarmee een minderheid zijn rechten kan beschermen, vind je dat dat ook verboden moet worden?
ok ik ken deze peiling niet.... maar er staat niks dat 4% iets wilt verbieden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:55 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
even naar beneden scrollen voor de gehele enquęte. Ik zei 94% het is zelfs 95% dat het uitelijk van Zwarte Piet wil behouden.
http://regio.eenvandaag.n(...)/provincie/groningen
En met anti Nederlanders weet jij ook wel wat bedoeld wordt.
Nee Geert wil wettelijk aanpassingen doen om zijn cultuur af te dwingen, dat is een andere stap dan laten toetsen of zwarte Piet racistisch/discriminerend is.quote:Op maandag 15 september 2014 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, maar daarom is het Geert zijn goed recht om te proberen zijn troepen te mobiliseren. Daar moet je dan ook niet over gaan beginnen natuurlijk, dat is facking hypocriet.
Beiden willen via wettelijke toetsing iets afdwingen. Niks verkeerds aan dus.quote:Op maandag 15 september 2014 12:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee Geert wil wettelijk aanpassingen doen om zijn cultuur af te dwingen, dat is een andere stap dan laten toetsen of zwarte Piet racistisch/discriminerend is.
Je leest gewoon niet goed.quote:Op maandag 15 september 2014 11:49 schreef Wespensteek het volgende:
Nee, dat begrijp ik niet en dat is ook niet het geval. We beschermen juist bepaalde rechten. Zie ook de posts hierboven over lopende rechtszaken. Stel dat zo'n wereldvreemde rechter onverhoopt de klagers in het gelijk stelt. Dan is Zwarte Piet effectief om zeep geholpen; weg traditie.quote:Op maandag 15 september 2014 11:50 schreef Hexagon het volgende:
Begrijp je niet dat juist door er wetten voor te gaan indienen je de vrije meningsuiting aan het aantasten bent?
Nee, de één is toetsing aan/handhaving van bestaande wettelijke regels de ander past de bestaande wettelijke regels aan dus regelgeving. Ook is het uitgangspunt van de één bescherming tegen maatschappelijk ongewenste discriminatie en de ander het opleggen van een door hem gewenste cultuur. Er zijn hele grote verschillen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Beiden willen via wettelijke toetsing iets afdwingen. Niks verkeerds aan dus.
Het is allebei verkeerd.quote:Op maandag 15 september 2014 12:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Beiden willen via wettelijke toetsing iets afdwingen. Niks verkeerds aan dus.
Wie is toch "wij" ?quote:Op maandag 15 september 2014 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, dat begrijp ik niet en dat is ook niet het geval. We beschermen juist bepaalde rechten. Zie ook de posts hierboven over lopende rechtszaken.
Nou nee. ZP is namelijk nergens vastgelegd in de wet. Waarom denk je dat Geert nu een Pietenwet wil doorvoeren? Omdat deze simpelweg niet bestaat.quote:Op maandag 15 september 2014 12:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee, de één is toetsing aan/handhaving van bestaande wettelijke regels
Zie hierboven. Er is geen bestaande wettelijke regelgeving rondom Piet.quote:de ander past de bestaande wettelijke regels aan dus regelgeving.
Nou nee. Beiden willen een aanpassing forceren op het gebied van een kinderfeest waarbij de 1 de huidige Joods-Christelijke normen en waarden wil gebruiken en de ander een niet-bestaande slavernijlink probeert hard te maken die er niet is om herstelbetalingen in de toekomst af te dwingen.quote:Ook is het uitgangspunt van de één bescherming tegen maatschappelijk ongewenste discriminatie en de ander het opleggen van een door hem gewenste cultuur. Er zijn hele grote verschillen.
Je schrijft toch zelf dat je de traditie wil beschermen, hij mag niet aangepast worden:quote:Op maandag 15 september 2014 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Je leest gewoon niet goed.Ik ga het niet opnieuw uitleggen; lees het topic maar terug.
quote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat.
Ah ok. Zullen we dan eens gaan kijken hoe het elders in de wereld is gesteld met de verhouding tussen lokale tradities en geďmporteerde feesten en rituelen? Ik geef je vast op een briefje dat Nederland torenhoog gaat eindigen in de lijst van meest tolerante en vrije landen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Bluesdude het volgende:
Normaal in vergelijking met de hele wereld en de wereldgeschiedenis.
Vooralsnog mag het. Als het aan sommigen ligt, wordt de traditie blijvend aangetast of compleet verboden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Bluesdude het volgende:
Je doet weer zielig. Je neigt ernaar te beweren dat het niet mag... Welk een groot onrecht !!
De Nederlandse cultuur is wat anders dan voor elk wissewasje naar de rechter stappen. De Nederlandse cultuur is onder meer: leven en laten leven. Neemt overigens niet weg dat mensen wel de gang naar de rechter moge maken. Op mijn beurt vind ik dan weer dat de politiek als wetgevende macht meer mag doen om het Sinterklaasfeest te beschermen als traditie.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Bluesdude het volgende:
Ja nou en? Dat heet rechtsstaat... dat heet vrije meningsuiting. Prima Nederlandse cultuur.
Wees blij
Dat Zwarte Piet de imitatie is van een neger is geen feit. Het is bijzonder kwalijk dat je dat toch als feit probeert te presenteren.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Bluesdude het volgende:
Krijgen we dat weer. gewoon de feiten ontkennen om de legitimiteit van klachten van donkere mensen van tafel te vegen
Gelukkig zijn er meerdere lagen in de rechtsgang. Dus nee, het komt niet aan op een rechter. Bovendien kan zo'n rechter bij een zaak het wetje van Geert met hetzelfde gemak buiten werking stellen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, dat begrijp ik niet en dat is ook niet het geval. We beschermen juist bepaalde rechten. Zie ook de posts hierboven over lopende rechtszaken. Stel dat zo'n wereldvreemde rechter onverhoopt de klagers in het gelijk stelt. Dan is Zwarte Piet effectief om zeep geholpen; weg traditie.
Wat een onzin, er is wel bestaande wetgeving mbt discriminatie en organiseren van evenementen en Wilders wil dus specifiek zwarte Piet wetgeving invoeren. Dat is juist het cruciale verschil tussen die twee. De ene groep wil toetsen aan al jaren aanwezige wetgeving die niet specifiek op cultuur is gericht en de ander wil specifiek op cultuur gerichte wetgeving invoeren.quote:Op maandag 15 september 2014 12:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee. ZP is namelijk nergens vastgelegd in de wet. Waarom denk je dat Geert nu een Pietenwet wil doorvoeren? Omdat deze simpelweg niet bestaat.
[..]
Zie hierboven. Er is geen bestaande wettelijke regelgeving rondom Piet.
[..]
Nou nee. Beiden willen een aanpassing forceren op het gebied van een kinderfeest waarbij de 1 de huidige Joods-Christelijke normen en waarden wil gebruiken en de ander een niet-bestaande slavernijlink probeert hard te maken die er niet is om herstelbetalingen in de toekomst af te dwingen.
Ze hebben stiekem veel overeenkomsten met elkaar.
Het is bijzonder kwalijk dat je dat ontkent.quote:Op maandag 15 september 2014 12:17 schreef Elfletterig het volgende:
Dat Zwarte Piet de imitatie is van een neger is geen feit. Het is bijzonder kwalijk dat je dat toch als feit probeert te presenteren.
Als minderheden voor hun eigen rechten opkomen, is dat prima. Het is ook prima dat we in Nederland de rechten van minderheden bijzonder goed hebben geregeld. Vrijwel alle landen in de wereld kunnen daar een voorbeeld aan nemen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
Yip..Dit soort sint-fundamentalisme is een schending van van andere fundamenten; burgerrechten.quote:Op maandag 15 september 2014 12:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er meerdere lagen in de rechtsgang. Dus nee, het komt niet aan op een rechter. Bovendien kan zo'n rechter bij een zaak het wetje van Geert met hetzelfde gemak buiten werking stellen.
Maar het is allemaal angst om niets. Verbieden van zwarte piet schendt namelijk onze burgerrechten.
Ik laat de precieze uitwerking van wet- en regelgeving graag aan deskundigen over. Ik kan me zoiets voorstellen als: wettelijk vastleggen dat Sinterklaas en Zwarte Piet een Nederlandse traditie zijn, vastleggen dat Zwarte Piet niet racistisch van aard is en ook niet die intentie heeft. Dan kan een rechter namelijk de klachten meteen van tafel vegen.quote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Met welke maatregelen wil je die beschermen dan? Zonder allerlei burgerrechten te schenden.
Hij spreekt zich duidelijk uit vóór regelgeving, en dat is iets wat niet kan.quote:Op maandag 15 september 2014 12:22 schreef Bluesdude het volgende:
Maar Elfletterig heeft zich niet duidelijk vóór die PVV-wet uitgesproken. Ook niet tégen.
Ah, in de wet vastleggen wat je moet vinden. Goed plan.quote:Op maandag 15 september 2014 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik laat de precieze uitwerking van wet- en regelgeving graag aan deskundigen over. Ik kan me zoiets voorstellen als: wettelijk vastleggen dat Sinterklaas en Zwarte Piet een Nederlandse traditie zijn, vastleggen dat Zwarte Piet niet racistisch van aard is en ook niet die intentie heeft. Dan kan een rechter namelijk de klachten meteen van tafel vegen.
Dat schendt verder geen rechten van burgers. Wie zich stoort aan Zwarte Piet kijkt 5 december maar even de andere kant op. Net zoals sommige andere mensen dat doen tijdens Carnaval, Gay Pride of Suikerfeest. Leven en laten leven.
Eerlijk is eerlijk, zo is het gros van de wet samengesteld.quote:Op maandag 15 september 2014 12:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ah, in de wet vastleggen wat je moet vinden. Goed plan.
Wat een onzin. Dit wordt geen discussie over zwarte piet maar over dat idiote wetsvoorstel. Je kunt heel goed tegen deze wet zijn maar voor het handhaven van zwarte Piet zoals hij is.quote:Op maandag 15 september 2014 12:22 schreef Reconquista. het volgende:
Door een wetsvoorstel in te dienen dwingt Wilders de andere partijen om eindelijk hun mening hierover te geven. De traditionele partijen moeten nu kleur bekennen. Ik ben benieuwd hoeveel partijen zich tegen Zwarte Piet keren. Van het PVDA clubje is het al duidelijk die keren zich tegen de Nederlanders. De SP wordt interessant. Die hebben zich tot nu toe van elk commentaar onthouden. ideologisch gezien zouden ze zich tegen Zwarte Piet moeten keren tegelijkertijd weten ze dat dat niet erg populair is bij hun achterban. Wat gaan zij doen en wat gaan de andere partijen doen ?
Nee, het gros van de wetten zegt wat je wel of niet mag doen. Maar de wet die 11L zich voorstelt, legt vast dat je Zwarte Piet niet racistisch mag vinden.quote:Op maandag 15 september 2014 12:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, zo is het gros van de wet samengesteld.
Ja, dit soort "inhoud" lees ik de laatste tijd vaker van je. Je ziet in een topic als dit gewoon je bijdrages achteruit hollen. Het begint nog met inhoud, maar het is net alsof je het op een gegeven moment niet meer kunt bolwerken. Dan kom je met dit soort one-liners.quote:Op maandag 15 september 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:
Welk recht van Quinsy Gario en consorten wordt er precies geschonden dan? Ze zijn zijn ergens gepikeerd en verbolgen over. Dat is althans wat blijkt uit wat Gario zelf zijn "performance" noemt.quote:Op maandag 15 september 2014 12:03 schreef Wespensteek het volgende:
Tja dat is nu eenmaal de weg waarmee een minderheid zijn rechten kan beschermen, vind je dat dat ook verboden moet worden?
quote:Op maandag 15 september 2014 12:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is bijzonder kwalijk dat je dat ontkent.
Doe je het weer. Stop daar eens mee.quote:Op maandag 15 september 2014 12:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij bent het straatvoorbeeld van een liegende, feiten verdraaiende en hypocriete lasteraar die probeert ZP om zeep te helpen met invalide argumenten en keiharde leugens en alleen maar de racisme kaart probeert te spelen, met je weg-met-ons-mentaliteit.
En Quinsy probeert in de wet vast te leggen dat ZP wel racistisch gevonden moet worden. Weinig verschil.quote:Op maandag 15 september 2014 12:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, het gros van de wetten zegt wat je wel of niet mag doen. Maar de wet die 11L zich voorstelt, legt vast dat je Zwarte Piet niet racistisch mag vinden.
Helemaal met je eens; dit hele fenomeen heeft gewoon niets in wetgeving te zoeken, in geen enkele richting. Als ze in een of ander dorp half juni een feest willen vieren met één oranje piet op een paard en twaalf Sinterklazen met groene mijters erachteraan, dan moeten ze dat maar doen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En Quinsy probeert in de wet vast te leggen dat ZP wel racistisch gevonden moet worden. Weinig verschil.
Dat willen ze toch uitleggen voor de rechter, ik heb die onzin niet allemaal gevolgd maar het had toch iets met slavernij, discriminatie en racisme te maken. Als zij dat vinden dan mogen ze dat voorleggen bij de rechter, daar is niets mis mee.quote:Op maandag 15 september 2014 12:29 schreef Elfletterig het volgende:
Welk recht van Quinsy Gario en consorten wordt er precies geschonden dan?
Ik zou liever niet voor het PVV-voorstel zijn. Ik had liever gezien dat het niet zo ver was gekomen; dat het niet nodig was geweest. Ik had liever gezien dat klagers op een gegeven moment van ophouden weten. Maar dat is niet het geval. Dus kan ik me vinden in het PVV-initiatief, om dan maar Zwarte Piet wettelijk te beschermen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie is toch "wij" ?
Maar je bent dus vóór die PVV-wet ?
Nee die probeert te bewijzen dat zwarte Piet racistisch is, veel verschil.quote:Op maandag 15 september 2014 12:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En Quinsy probeert in de wet vast te leggen dat ZP wel racistisch gevonden moet worden. Weinig verschil.
En hetzelfde voor één Sint met zwarte Zwarte Pieten.quote:Op maandag 15 september 2014 12:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Helemaal met je eens; dit hele fenomeen heeft gewoon niets in wetgeving te zoeken, in geen enkele richting. Als ze in een of ander dorp half juni een feest willen vieren met één oranje piet op een paard en twaalf Sinterklazen met groene mijters erachteraan, dan moeten ze dat maar doen.
Ik heb het hier al eerder gevraagd, maar waar zijn de klagers ? Ik zie ze niet.quote:Op maandag 15 september 2014 12:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou liever niet voor het PVV-voorstel zijn. Ik had liever gezien dat het niet zo ver was gekomen; dat het niet nodig was geweest. Ik had liever gezien dat klagers op een gegeven moment van ophouden weten. Maar dat is niet het geval. Dus kan ik me vinden in het PVV-initiatief, om dan maar Zwarte Piet wettelijk te beschermen.
Ja, dat vind ik, gegeven de ontstane situatie - gegeven de aanhoudende hetze - een goed idee. En laat me raden: nu ga je me framen als PVV-stemmer, als iemand die is "ontmaskerd" als racist, Wilders-fan, etc.
Dat er meerdere lagen in de rechtsgang bestaan, verandert niks aan het principe dat we aan rechters zijn overgeleverd. Het lijkt me bovendien een uitermate vreemde gang van zaken als rechters wetten buiten werking gaan stellen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:18 schreef Hexagon het volgende:
Gelukkig zijn er meerdere lagen in de rechtsgang. Dus nee, het komt niet aan op een rechter. Bovendien kan zo'n rechter bij een zaak het wetje van Geert met hetzelfde gemak buiten werking stellen.
Maar het is allemaal angst om niets. Verbieden van zwarte piet schendt namelijk onze burgerrechten.
Het recht om Quinsy en zijn volgelingen uit te kotsen, zouden ze hun zin krijgen, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 15 september 2014 12:29 schreef Elfletterig het volgende:
Rechten gelden niet alleen voor minderheden, maar voor iedereen in dit land. Misschien moet dat besef nog even bij je doordringen. Ook meerderheden - meerderheden zo groot als 92-94 procent van alle Nederlanders - hebben bepaalde rechten.
Nee hoor. Iets is pas een feit als het onomstotelijk vaststaat. Over de exacte ontstaansgeschiedenis bestaat geen, ik herhaal met klem: GEEN onderlinge consensus tussen wetenschappers en historici.quote:Op maandag 15 september 2014 12:20 schreef Bluesdude het volgende:
Ik verwacht veel D66-achtige reacties. Zich tegen het voorstel keren omdat het niet aan de politiek zou zijn om hier iets van te vinden.quote:Op maandag 15 september 2014 12:22 schreef Reconquista. het volgende:
Door een wetsvoorstel in te dienen dwingt Wilders de andere partijen om eindelijk hun mening hierover te geven. De traditionele partijen moeten nu kleur bekennen. Ik ben benieuwd hoeveel partijen zich tegen Zwarte Piet keren. Van het PVDA clubje is het al duidelijk die keren zich tegen de Nederlanders. De SP wordt interessant. Die hebben zich tot nu toe van elk commentaar onthouden. ideologisch gezien zouden ze zich tegen Zwarte Piet moeten keren tegelijkertijd weten ze dat dat niet erg populair is bij hun achterban. Wat gaan zij doen en wat gaan de andere partijen doen ?
Ik vind deze verklaring veel aannemelijker.quote:Op maandag 15 september 2014 12:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
bronquote:Maar er is discussie over de precieze oorsprong van Zwarte Piet. Arnold-Jan Scheers, journalist en maker van een documentaire over 'de waarheid achter Sinterklaas', schreef eerder dat Zwarte Piet 'geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas' is. De roetvermomming is volgens hem veel ouder, en Zwarte Piet een hybride wezen.
Schenkman dicht in zijn prentenboek:
Het leeft in den schoorsteen,
Hoor, hoor dat geraas!
Hoe rollen hier de app'len,
't Is vast Sint Niklaas!
Maar neen... 't Is zijn knechtje,
Dat zwart is van kleur;
Want ginds staat de Bisschop,
Voor de opene deur.
En elders:
Daar rijdt hij de stad door,
Op 't prachtigst gekleed;
Zijn knecht draagt de geldkist
O, zie hoe hij zweet.
Het zou wat zijn als dat zou kunnen. Nee, dat kan dus niet. Scheiding der machten en zo.quote:Op maandag 15 september 2014 12:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Weet je nog het verbod op smalende godsdienstlastenring? Nee? De rechterlijke macht ook niet.quote:Op maandag 15 september 2014 12:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als dat zou kunnen. Nee, dat kan dus niet. Scheiding der machten en zo.
Niet dat er een wet zal komen trouwens.
Scheiding der machten garandeert juist een onafhankelijke rechterlijke macht. Zo eentje die wetten aan de kant kan schuiven als deze strijdig zijn met bijvoorbeeld internationale rechtsbeginselen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als dat zou kunnen. Nee, dat kan dus niet. Scheiding der machten en zo.
Niet dat er een wet zal komen trouwens.
Je maakt er nu een tegenstelling van die er niet is. Je kunt best tegen het wetsvoorstel zijn dat verplicht om Zwarte Piet zwart te laten zijn, maar toch voor een Zwarte Piet. Dat is het namelijk in mijn geval. Ik vind het prima en logisch dat Zwarte Piet zwart is, maar vind het ongewenst om wettelijk vast te leggen dat Zwarte Piet zwart is. Als iemand een feest wil organiseren met witte pieten, moet dat namelijk kunnen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:22 schreef Reconquista. het volgende:
Wat als iemand gaat beweren dat hij zwarte piet toch racistisch vind. Is die persoon dan strafbaar?quote:Op maandag 15 september 2014 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik laat de precieze uitwerking van wet- en regelgeving graag aan deskundigen over. Ik kan me zoiets voorstellen als: wettelijk vastleggen dat Sinterklaas en Zwarte Piet een Nederlandse traditie zijn, vastleggen dat Zwarte Piet niet racistisch van aard is en ook niet die intentie heeft. Dan kan een rechter namelijk de klachten meteen van tafel vegen.
Dat schendt verder geen rechten van burgers. Wie zich stoort aan Zwarte Piet kijkt 5 december maar even de andere kant op. Net zoals sommige andere mensen dat doen tijdens Carnaval, Gay Pride of Suikerfeest. Leven en laten leven.
Ik zie het niet als een wet die verplicht maar meer als een wet die beschermd. Dit feest is toch een soort cultureel erfgoed. En Zwarte Piet is al zwart dus dat hoef je niet te verplichten het is meer een soort tegenmaatregel tegen de figuren die ons willen verplichten (met wetten en geweld) om Piet een andere kleur te geven. Waarom zouden we ons cultureel erfgoed niet wettelijk beschermen ??quote:Op maandag 15 september 2014 13:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je maakt er nu een tegenstelling van die er niet is. Je kunt best tegen het wetsvoorstel zijn dat verplicht om Zwarte Piet zwart te laten zijn, maar toch voor een Zwarte Piet. Dat is het namelijk in mijn geval. Ik vind het prima en logisch dat Zwarte Piet zwart is, maar vind het ongewenst om wettelijk vast te leggen dat Zwarte Piet zwart is. Als iemand een feest wil organiseren met witte pieten, moet dat namelijk kunnen.
En als we het over tradities hebben: ooit was het traditie om sinterklaas te vieren zonder Zwarte Piet, dus als een dergelijke wet er toen al was geweest, hadden we nu nooit Zwarte Piet gehad. Dan hadden we waarschijnlijk nog steeds Wodan aanboden.
Tradities kunnen namelijk veranderen of nieuwe elementen gaan bevatten. Dat kun je niet tegenhouden.
Dus er moet geen wet komen waar in staat dat Zwarte Piet zwart moet zijn, maar wel een waar in staat dat je niet mag vinden dat Zwarte Piet paars moet zijn?quote:Op maandag 15 september 2014 13:16 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een wet die verplicht maar meer als een wet die beschermd. Dit feest is toch een soort cultureel erfgoed. En Zwarte Piet is al zwart dus dat hoef je niet te verplichten het meer een soort tegenmaatregel tegen de figuren die ons willen verplichten (met wetten en geweld) om Piet een andere kleur te geven. Waarom zouden we ons cultureel erfgoed niet wettelijk beschermen ??
Misschien zo langzamerhand wel noodzakelijk gezien de anti Nederlandse sentimenten van sommige nieuwkomers.
In Nederland mogen rechters wetten niet eens toetsen aan de grondwet laat staan aan "internationale rechtsbeginselen". Die vlieger gaat dus niet op.quote:Op maandag 15 september 2014 13:06 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Scheiding der machten garandeert juist een onafhankelijke rechterlijke macht. Zo eentje die wetten aan de kant kan schuiven als deze strijdig zijn met bijvoorbeeld internationale rechtsbeginselen.
Waarom speciale wetten aannemen. Als ik in blackface over straat wil met een zak afgevuld met snoep dan is dat een grote jongen die mij tegen gaat houden. Cultuur wordt gedragen door hen die het voort willen zetten en we zijn allemaal vrij genoeg om dat te doen hoe we willen.quote:Op maandag 15 september 2014 13:16 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een wet die verplicht maar meer als een wet die beschermd. Dit feest is toch een soort cultureel erfgoed. En Zwarte Piet is al zwart dus dat hoef je niet te verplichten het meer een soort tegenmaatregel tegen de figuren die ons willen verplichten (met wetten en geweld) om Piet een andere kleur te geven. Waarom zouden we ons cultureel erfgoed niet wettelijk beschermen ??
Muah. Mensen hebben gewoon meningen. En die mogen ze hebben. Net zoals jij ook meningen mag hebben, uitdragen en uitbeelden.quote:Misschien zo langzamerhand wel noodzakelijk gezien de anti Nederlandse sentimenten van sommige nieuwkomers.
Als een wet in strijd is met de grondwet en een situatie wordt aangevochten bij de rechter dan kan het betekenen dat een wet sneuvelt. Zo is ooit de carpoolstrook aan zijn einde gekomen.quote:Op maandag 15 september 2014 12:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat er meerdere lagen in de rechtsgang bestaan, verandert niks aan het principe dat we aan rechters zijn overgeleverd. Het lijkt me bovendien een uitermate vreemde gang van zaken als rechters wetten buiten werking gaan stellen.
Als je voor al die groepjes die burgerrechten willen aantasten speciale beschermingswetten moet gaan opstellen dan zijn we nog wel even bezig.quote:Het verbieden van Zwarte Piet is iets waar een bepaald groepje mensen concreet op uit is. Dat kan dan wel een schending van andermans burgerrechten betekenen, maar dat doet er kennelijk niet toe.
Zeiken voorkom je toch niet. Maar daar kun je best paal en perk aan stellen. Bijvoorbeeld: geen gezeik in de buurt van intochten, etc.quote:Op maandag 15 september 2014 13:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat als iemand gaat beweren dat hij zwarte piet toch racistisch vind. Is die persoon dan strafbaar?
Leven en laten leven werkt natuurlijk niet maar een kant uit. Mensen mogen er best op zeiken. Zolang de staat zich er niet mee gaat bemoeien prima.
Maar wel als iemand een boete krijgt en deze aanvecht bij de rechter.quote:Op maandag 15 september 2014 13:19 schreef beantherio het volgende:
[..]
In Nederland mogen rechters wetten niet eens toetsen aan de grondwet laat staan aan "internationale rechtsbeginselen". Die vlieger gaat dus niet op.
Meer een wet die de traditionele Piet inclusief uiterlijk beschermd. Zo kunnen we Judassen als Ascher maar ook de naar links hangende rechterlijk macht in hun plannen dwarsbomen. Want als het hun ligt moet 95% van de Nederlanders buigen voor een kleine gefrustreerde groep extremisten. En als we niets doen dan krijgen deze extremisten het uiteindelijk voor elkaar dat Zwarte Piet verboden wordt.quote:Op maandag 15 september 2014 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dus er moet geen wet komen waar in staat dat Zwarte Piet zwart moet zijn, maar wel een waar in staat dat je niet mag vinden dat Zwarte Piet paars moet zijn?
Je lult uit je nek. Gelukkig dat men niet buigt voor jouw extremisme.quote:Op maandag 15 september 2014 13:28 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Meer een wet die de traditionele Piet inclusief uiterlijk beschermd. Zo kunnen we Judassen als Ascher maar ook de naar links hangende rechterlijk macht in hun plannen dwarsbomen. Want als het hun ligt moet 95% van de Nederlanders buigen voor een kleine gefrustreerde groep extremisten
Laten we het dan goed aanpakken want voor het je weet is onze cultuur verdwenen. We dwingen mensen weer op klompen te lopen, op zondag moet de klederdracht verplicht worden net als de gang naar de kerk en op woensdag is het gehaktdag met spuitjes. Staphorst wordt het rolmodel dat we gebruiken om Nederland weer te krijgen zoals het jarenlang is geweest.quote:Op maandag 15 september 2014 13:28 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Meer een wet die de traditionele Piet inclusief uiterlijk beschermd. Zo kunnen we Judassen als Ascher maar ook de naar links hangende rechterlijk macht in hun plannen dwarsbomen. Want als het hun ligt moet 95% van de Nederlanders buigen voor een kleine gefrustreerde groep extremisten. En als we niets doen dan krijgen deze extremisten het uiteindelijk voor elkaar dat Zwarte Piet verboden wordt.
Maar een wet waarin staat dat je iets niet mag vinden?...hoe wil je dat in vredesnaam handhaven?
Klok, klepel. Er geldt inderdaad een toetsingsverbod voor de Grondwet (120 Gw). Een rechter mag onder omstandigheden echter wel toetsen aan internationale rechtsbeginselen die verankerd zijn in internationale verdragen.quote:Op maandag 15 september 2014 13:19 schreef beantherio het volgende:
[..]
In Nederland mogen rechters wetten niet eens toetsen aan de grondwet laat staan aan "internationale rechtsbeginselen". Die vlieger gaat dus niet op.
Hier is je antwoord:quote:Op maandag 15 september 2014 13:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat denk je van ? Eens nadenken wat je nu fout doet ?
quote:Op maandag 14 november 2011 19:07 schreef Elfletterig het volgende:
Ik geef gewoon mijn mening en onderbouw die met argumenten. De één noemt mij een 'rechtse huilie met huichelachtige moraal' en de ander noemt mij een 'vooringenomen naďeve, linkse provinciaal' (beiden geen verzinsels). Je drukt me maar in een hokje, het zal me een rotzorg zijn.
Maar heb je ook nagedacht? Of blijf je maar in verzet tegen buitenlanders, hun aanwezigheid en hun invloeden. Je noemt jezelf toch niet meer links, hoop ik.quote:
Je tekst geeft goed aan dat er in Nederland zelf in 2014 twee groepen zijn ontstaan: De Nederlander en de Hollander.quote:Op maandag 15 september 2014 13:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Buitenlanderhater kende ik ook nog niet. Moslimhater wel. Ik zet ze erbij op mijn CV. Die begint nu toch wel indrukwekkend te worden. Racist, haatzaaier, extremist, moslimhater, anti-democraat, cultuurfundamentalist, buitenlanderhater.
Als ik voor elke toegekende titel toch eens een medaille kreeg...
Ik ben niet in verzet tegen buitenlanders en ook niet tegen hun aanwezigheid. Ik ageer hooguit tegen bepaalde invloeden, zeker op het moment dat deze extremistische trekjes aan beginnen te nemen. Dat is al jarenlang mijn lijn.quote:Op maandag 15 september 2014 14:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar heb je ook nagedacht? Of blijf je maar in verzet tegen buitenlanders, hun aanwezigheid en hun invloeden. Je noemt jezelf toch niet meer links, hoop ik.
je hebt zelf extremistische trekjes ..... kijk daar eerst naar.quote:Op maandag 15 september 2014 14:07 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben niet in verzet tegen buitenlanders en ook niet tegen hun aanwezigheid. Ik ageer hooguit tegen bepaalde invloeden, zeker op het moment dat deze extremistische trekjes aan beginnen te nemen. Dat is al jarenlang mijn lijn.
En nu zet je het mensenrecht vrije meningsuiting aan de kant. Je wilt dat de overheid mensen dwingt het zwartepietenspel uit te voeren volgens een bepaalde traditie.quote:Sociaal-liberalen hechten sterk aan mensenrechten. Daar komt ook mijn kritische houding ten opzichte van religieus extremisme (en andere vormen van extremisme) vandaan. Ik houd er niet van als mensen hun mening aan anderen opleggen. Mijn kritiek is altijd inhoudelijk onderbouwd.
Nee, ik benut mijn recht op vrije meningsuiting. Ik heb niet zo veel op met (religieus) extremisme en dat laat ik blijken door op een discussieforum berichtjes te typen.quote:Op maandag 15 september 2014 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
je hebt zelf extremistische trekjes ..... kijk daar eerst naar.
Het recht op vrije meningsuiting geldt kennelijk alleen als het in jouw straatje past. Als mensen morrelen aan Zwarte Piet is dat een mensenrecht, als iemand iets vindt over (religieus) extremisme, is dat een extremist die allerlei labeltjes opgeplakt moet krijgen.quote:Op maandag 15 september 2014 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
En nu zet je het mensenrecht vrije meningsuiting aan de kant. Je wilt dat de overheid mensen dwingt het zwartepietenspel uit te voeren volgens een bepaalde traditie.
Gelukkig maar er zit toch nog wat gezond verstand in de kamer.quote:Op maandag 15 september 2014 14:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Tweede kamer die Wilders wederom niet serieus neemt
????? Heb je het goedwijs kapot of zo ? Vertel mij maar eens waar ik dat beweerd heb.quote:Op maandag 15 september 2014 13:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je lult uit je nek. Gelukkig dat men niet buigt voor jouw extremisme.
Maar je vindt dus dat een paarse piet verboden moet worden ?
Blauwe piet ook ... Gele piet. Moet allemaal verboden worden ?
quote:Op maandag 15 september 2014 14:57 schreef WhateverWhatever het volgende:
Het is een (Hollandse) traditie en een kinderfeest.
Dit heeft niets met racisme te maken.
Ik zal het elk jaar weer vieren met mijn zoontje zoals mijn ouders dat ook met mij deden en de mensen die hier tegen zijn gaan maar lekker 2 weken op vakantie of terug naar het land van herkomst, iedereen blij!
Klaar, punt slotje graag!
Ik stel je vragen ........ die vraagtekens staan er niet voor niks.quote:Op maandag 15 september 2014 15:25 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
????? Heb je het goedwijs kapot of zo ? Vertel mij maar eens waar ik dat beweerd heb.
jaja... het is me wa !!! Toch !!!!quote:Op maandag 15 september 2014 14:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Tweede kamer die Wilders wederom niet serieus neemt... Het zegt weer genoeg over hoe ze het liefste zo snel mogelijk Nederland naar de klote willen helpen en op hun knietjes gaan voor dit pauper volk.
Ik vind dat Zwarte Piet niet verboten mag worden. Paarse, gele Pieten etc liggen niet onder vuur en staan niet op de nominatie om verboten te worden door de gedankengestapo.quote:Op maandag 15 september 2014 15:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik stel je vragen ........ die vraagtekens staan er niet voor niks.
Maar je vind dus niet dat andersgekleurde pieten verboden moet worden?
Dat is anders wel wat - als het aan de propieten ligt - gebeurd. Mensen mogen zich immers niet beledigd of gekwetst voelen en het concept Piet mag sowieso al niet veranderen.quote:Op maandag 15 september 2014 14:07 schreef Elfletterig het volgende:
Ik houd er niet van als mensen hun mening aan anderen opleggen.
Zwarte Piet is onderdeel van een cultuur, en culturen veranderen. Dat wordt niet in de wet vastgelegd. Dus dat Piet met een aantal jaren niet meer Zwart is zal eveneens niet bij wet worden vastgelegd.quote:Op maandag 15 september 2014 15:45 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Ik vind dat Zwarte Piet niet verboten mag worden.
Als mensen zich zo nodig "beledigd", "verbolgen" of "gekwetst" willen voelen, is dat prima. Het is nergens voor nodig, het is aanstelleritis van het hoogste niveau, maar het mag gewoon. Net zoals ik ook enorm verbolgen mag zijn over de jaarlijkse carnavalsoptocht.quote:Op maandag 15 september 2014 16:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is anders wel wat - als het aan de propieten ligt - gebeurd. Mensen mogen zich immers niet beledigd of gekwetst voelen en het concept Piet mag sowieso al niet veranderen.
Mwah, ik vang toch hier en daar ietwat andere signalen op, maar vooruit.quote:Op maandag 15 september 2014 16:18 schreef Elfletterig het volgende:
Als mensen zich zo nodig "beledigd", "verbolgen" of "gekwetst" willen voelen, is dat prima.
Bepaalde geluiden uit een bepaalde hoek worden de laatste tijd natuurlijk ontzettend uitvergroot, maar dat neemt niet weg dat relatief veel mensen Zwarte Piet als racistisch ervaren. Ik snap niet waarom dat concept dan niet hier en daar veranderd zou kunnen worden. De traditie zelf wordt er niet minder op, en sowieso is dat concept al decennialang aan verandering onderhevig.quote:Dat iemand iets vervelend of kwetsend vindt, wil niet zeggen dat er dan maar veranderingen moeten komen.
Ik denk juist dat daar op zich wel draagvlak voor bestaat gezien de veranderingen her en der en zelfs een Bram van der Vlugt die niet negatief tegenover die veranderingen staat. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat Piet gewoon Piet is.quote:Op zich heb ik ook niks tegen veranderingen, mits daar draagvlak voor bestaat.
Als 92-94 procent van de Nederlanders iets vindt, zul je onder die groep ook dubieuze personen aantreffen, dat klopt.quote:Op maandag 15 september 2014 16:25 schreef Xa1pt het volgende:
Mwah, ik vang toch hier en daar ietwat andere signalen op, maar vooruit.
Zwarte Piet is een karakter uit een kinderfeest. Eén van de kenmerken van Zwarte Piet is dat -ie zwart is. Dat "relatief veel mensen" Zwarte Piet als racistisch ervaren, is onzin. Uit alle peilingen en onderzoeken blijkt juist het tegenovergestelde: een zeer kleine groep ervaart het als racistisch.quote:Op maandag 15 september 2014 16:25 schreef Xa1pt het volgende:
Bepaalde geluiden uit een bepaalde hoek worden de laatste tijd natuurlijk ontzettend uitvergroot, maar dat neemt niet weg dat relatief veel mensen Zwarte Piet als racistisch ervaren. Ik snap niet waarom dat concept dan niet hier en daar veranderd zou kunnen worden. De traditie zelf wordt er niet minder op, en sowieso is dat concept al decennialang aan verandering onderhevig.
Voorlopig is het draagvlak hooguit 4-6 procent.quote:Op maandag 15 september 2014 16:25 schreef Xa1pt het volgende:
Ik denk juist dat daar op zich wel draagvlak voor bestaat gezien de veranderingen her en der en zelfs een Bram van der Vlugt die niet negatief tegenover die veranderingen staat. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat Piet gewoon Piet is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |