abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144540690
WEG MET ZEURPIETEN!

Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Piet

quote:
Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.

De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.

HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.

Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.

Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.

Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'

Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtml

http://fok.nl/666251

quote:
De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.

Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.

PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.

Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.

Facebooksites ploppen uit de grond!

https://www.facebook.com/(...)HEMA/710113499069520

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Hier verder.

Roetpieten de oplossing?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_144540711
Kan die standaard openingspost een beetje genuanceerder worden gemaakt? Er staat nogal wat overbodige en verkeerde informatie in.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_144540729
Wat is Nederland een ontzettend zielig land zeg.
Dit werkelijk onvoorstelbaar, een paar mongolen gaan klagen en krijgen nog gelijk ook. Dat kan alleen in Nederland terwijl België er niets van aantrekt.
Achterlijke kneuzen zonder ruggengraat in Den Haag.
Ja we gaan aangepaste liedjes aan basisscholen geven, verander dan ook het Wilhelmus.
pi_144540745
Zwarte Piet is een baas. w/
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 15 september 2014 @ 02:23:32 #5
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_144540798
dit gaat dus echt helemaal nergens over he, deze discussie.

Nederland :') :') :')
  maandag 15 september 2014 @ 02:33:47 #6
364829 elCholo
Facta non Verba
pi_144540820
Laat de Rijdende Rechter beslissen wat er met zwarte Piet moet gebeuren.
  maandag 15 september 2014 @ 08:41:44 #7
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_144541877
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 02:33 schreef elCholo het volgende:
Laat de Rijdende Rechter beslissen wat er met zwarte Piet moet gebeuren.
Nee. Want D66.
pi_144542018
Wilders gaat met een wetsvoorstel komen waarin wordt bepaald dat als overheden iets met sinterklaas en zwarte piet doen, zwarte piet zwart moet zijn.

Dat wetsvoorstel gaat het niet halen, denk ik. Al was het alleen maar omdat je dat nooit behoorlijk in een wet kunt vastleggen.
pi_144542056
Sinterklaasfeest met de karaktervormen in cultureel erfgoed plaatsen zodat het beschermd wordt. Is dat een idee?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144542130
Wat een discussie is het geworden. :')

Het lijkt ondertussen wel of de hele Nederlandse identiteit afhangt van de kleur van Piet.
pi_144542156
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 08:54 schreef Wombcat het volgende:
Wilders gaat met een wetsvoorstel komen waarin wordt bepaald dat als overheden iets met sinterklaas en zwarte piet doen, zwarte piet zwart moet zijn.

Dat wetsvoorstel gaat het niet halen, denk ik. Al was het alleen maar omdat je dat nooit behoorlijk in een wet kunt vastleggen.
Wel goed dat de politiek niet meer weg kan lopen van de discussie nu.
  maandag 15 september 2014 @ 09:11:39 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144542196
http://m.fok.nl/nieuws/668648

Die gekke Greet toch
Laffe huichelaar
pi_144542365
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 09:11 schreef timmmmm het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/668648

Die gekke Greet toch
Waarom is dat gek?
  maandag 15 september 2014 @ 09:26:23 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144542378
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2014 09:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom is dat gek?
Omdat ik dit niet iets vind wat je wettelijk vast moet leggen. Dat vind ik een beetje gek
Laffe huichelaar
pi_144542506
Krijg je dan een boete als je je kop roze schminkt? Of een vermaning als je helemaal goed zwart bent geschminkt?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 15 september 2014 @ 09:34:27 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144542516
O+ Krijgen we dan ook Zwartepietenkleurcontroleambtenaren die, gewapend met een setje kleurenstalen, gaan controleren of de Zwarte Pieten bij de intocht van Wapserveen wel zwart genoeg geschminkt zijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144542612
quote:
PVV kondigt 'Zwarte Pieten-wet' aan

De PVV komt binnenkort met een 'Zwarte Pieten-wet'. Die moet overheden zoals gemeenten die iets doen met de intocht van Sinterklaas verplichten ervoor te zorgen dat Zwarte Piet dan ook echt zwart is.

PVV-leider Geert Wilders kondigde het wetsvoorstel maandag aan in het televisieprogramma Vandaag de dag van WNL. Zijn Kamerlid Martin Bosma had er volgens Wilders het hele weekend aan zitten schrijven.

Wilders zei dat hij ''zo boos'' kan worden over de discussie om Zwarte Piet aan te passen. De wet is bedoeld om ''onze cultuur te beschermen'' en de discussie over Zwarte Piet en racisme is ''te belachelijk voor woorden'', aldus Wilders. ''Het is een kinderfeest. Dit heeft niets met racisme te maken.''

Gemeenten mogen volgens het plan van Wilders de Sinterklaasliedjes ook niet veranderen.
Bron: nu.nl
Dat je daar een wet moet voor gaan maken. :')
Ура для россии
  maandag 15 september 2014 @ 09:42:15 #18
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_144542622
:')
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  maandag 15 september 2014 @ 09:42:54 #19
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_144542640
Je zult het me niet vaak horen zeggen, maar ben het stiekem wel eens met Geertje. Alhoewel een wet ietwat overdreven is.
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_144542654
Anders ben je even het hele weekend druk met een wetje waarin is vastgelegd dat Zwarte Piet zwart moet zijn.

Volgens mij tast die peroxide de hersens van Greet aan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 15 september 2014 @ 09:44:13 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144542665
Dit is nog kanslozer dan al die zwartepietenzeikerds
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 september 2014 @ 09:44:50 #22
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_144542673
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 09:42 schreef Grielen het volgende:
Je zult het me niet vaak horen zeggen, maar ben het stiekem wel eens met Geertje. Alhoewel een wet ietwat overdreven is.
Het is nu zo zo triest gesteld dat dit gewoon bijna geen slecht idee meer is :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 15 september 2014 @ 09:45:04 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_144542676
Blij dat ik wegzapte toen ik zijn bakkes in het programma zag verschijnen. Jammer dat hij met z'n volgende mongolische schreeuw om aandacht toch via een omweg weer tot me komt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_144542683
quote:
Het is een kinderfeest. Dit heeft niets met racisme te maken.''
  maandag 15 september 2014 @ 09:45:55 #25
322957 wip_kip
The award winning onzin-luller
pi_144542686
Geert die zijn gedachtegoed probeert te verplichten met wetten :'). Doe normaal man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')