Je verlegt de discussie. Als Sinterklaas het na verloop van tijd aflegt tegen de Kerstman is dat gewoon een natuurlijke ontwikkeling. Het staat mensen vrij om voor de Kerstman te kiezen, in plaats van Sinterklaas.quote:Op maandag 15 september 2014 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Dus hoe moet dan ook verboden worden om bijvoorbeeld met de kerstman mee te doen ipv sinterklaas?
Aan die vrijheden wordt getornd. Er zijn mensen die niks liever willen dan het Sinterklaasfeest (of op z'n minst Zwarte Piet, die er onlosmakelijk mee is verbonden) aan banden te leggen of te verbieden. Het is precies dat gezaag aan de stoelpoten waartegen de politiek best stelling mag nemen. Zelfs D66.quote:Op maandag 15 september 2014 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Tja, het is echter zo dat we in Nederland allerlei vrijheden kennen die ons toelaten om Sinterklaas te vieren hoe we dat willen en daar ook over te vinden wat we willen. Het is volstrekt zinloos om daar als politiek aan mee te doen want de politiek kan er toch niets aan doen.
Deze wet zou in Noord-Korea inderdaad niet misstaanquote:Op maandag 15 september 2014 11:19 schreef Wespensteek het volgende:
Wilders wil weer eens bepalen welke kleding mensen dragen en welke liedjes mensen zingen omdat hij zijn cultuur wil opleggen.
Ik wil niks opleggen. Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat. Zoals bekend vindt circa 92% van de Nederlanders Zwarte Piet niet racistisch. Men wil niet dat Zwarte Piet wordt aangepast.quote:Op maandag 15 september 2014 11:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je maakt dezelfde fout als de zwartepietzeikerds. Je wil van bovenaf opleggen hoe mensen cultuur interpreteren.
Ja, het kind-badwater verhaal, valt misschien wat voor te zeggen. Neemt niet weg dat het een geïmporteerde barbaarse traditie is waar de politiek zich blijkbaar wèl mee wilde bemoeien en een wet voor wilde aannemen. Interessant verschil.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, de reden dat de wet tegen het onverdoofd slachten het niet gehaald heeft is dat onze Joodse gemeenschap in opstand kwam. Je weet wel, onderdeel van onze Joods-Christelijke Cultuur
Dat is toch normaal? Nederland is geen geïsoleerd eilandje die de buitenwereld niet kent.quote:Op maandag 15 september 2014 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geïmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen.
Je overdrijft . Als mensen het sintspel niet meer willen opvoeren dan is dat hun keuze.quote:En dan zou uitgerekend onze eigen cultuur het onderspit moeten delven? Uitgerekend het Sinterklaasfeest - het meest Nederlandse feest van allemaal - zou dan moeten worden afgetakeld?
Ik heb respect voor partijen die zich met serieuze onderwerpen bezig houden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De inrichting van een breed gevierd volksfeest, gericht op honderdduizenden kinderen, is geen persoonlijke zaak. Miljoenen Nederlanders doen iets aan Sinterklaas.
[..]
Dat is - met alle respect - inderdaad het voorgeprogrammeerde, bijna reflexmatige standpunt dat ik van D66 verwacht. Maar het is me echt te makkelijk, sorry.
Strikt genomen zou je gelijk hebben, ware het niet dat er een maatschappelijke discussie is aangewakkerd, waarin over en weer zelfs doodsbedreigingen zijn ge-uit. Er is een VN-commissie die er iets van vindt, enzovoort.
We hebben het hier niet over de vraag of Pino in Sesamstraat blauw of geel moet zijn. En we hebben het ook niet over een privézaak, zoals de kleur van de slingers in je huiskamer als je jarig bent. We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geïmporteerde gebruiken wordt verwacht.
Het is een principiële discussie geworden. Politieke partijen met lef durven nadrukkelijk stelling te nemen. Ik heb dan - hoewel ik hun mening niet deel - nog meer respect voor partijen die Zwarte Piet willen afschaffen en dat eerlijk zeggen dan voor partijen die lafjes zeggen dat ze zich er niet mee willen bemoeien.
Wat een vreemde argumentering, de meerderheid mag volgens jou hun opvattingen wettelijk afdwingen en de vrijheid van de minderheid op ieder gebied ernstig beperken.quote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat.
Omdat men een traditie probeert te beschermen is dat fundamentalisme? Jij bent aardig ver van het padje.quote:Op maandag 15 september 2014 11:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is toch normaal? Nederland is geen geïsoleerd eilandje die de buitenwereld niet kent.
Andere landen kennen dat ook en wees blij met die buitenlandse invloeden... zonder dat waren we 2000 jaar achter.
[..]
Je overdrijft . Als mensen het sint spel niet meer willen opvoeren dan is dat hun keuze.
Wel of geen neger imiteren is bijkomend voor het voortleven van de traditie.
Voor 1850 werd sinterklaas ook niet met een imitatieneger gespeeld ..
Fel verzet tegen buitenlandse invloeden is fundamentalisme.
Wat moet de politiek daar van vinden dan? "Het is vanaf heden verboden om te zeuren over zwarte piet en op ieder sinterklaasfeest dienen pieten zonder uitzondering zwart te zijn"quote:Op maandag 15 september 2014 11:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je verlegt de discussie. Als Sinterklaas het na verloop van tijd aflegt tegen de Kerstman is dat gewoon een natuurlijke ontwikkeling. Het staat mensen vrij om voor de Kerstman te kiezen, in plaats van Sinterklaas.
De discussie waar het werkelijk om gaat, is of we toestaan dat de traditie van het Sinterklaasfeest kapot wordt gemaakt door een klein groepje beroepsklagers. Daar mag de politiek best principieel iets van vinden.
Het kan niet verboden worden aangezien dat in strijd is met allerlei fundamentele burgerrechten. Daarom moet de politiek zich er ook ver vandaan houden.quote:Aan die vrijheden wordt getornd. Er zijn mensen die niks liever willen dan het Sinterklaasfeest (of op z'n minst Zwarte Piet, die er onlosmakelijk mee is verbonden) aan banden te leggen of te verbieden. Het is precies dat gezaag aan de stoelpoten waartegen de politiek best stelling mag nemen. Zelfs D66.
Huh? Het is toch de vrijheid van de meerderheid die men nu probeert te beperken? Die meerderheid wil gewoon niet kwijt wat het al heeft.quote:Op maandag 15 september 2014 11:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat een vreemde argumentering, de meerderheid mag volgens jou hun opvattingen wettelijk afdwingen en de vrijheid van de minderheid op ieder gebied ernstig beperken.
Nee hoor het is juist andersom. De anti Nederlanders willen iets veranderen en 94% van de bevolking wil dat helemaal niet. Slechts 4% van de Nederlanders willen van Zwarte Piet af. Wilders vertegenwoordigd in deze de overgrote meerderheid van Nederland.quote:Op maandag 15 september 2014 11:19 schreef Wespensteek het volgende:
Wilders wil weer eens bepalen welke kleding mensen dragen en welke liedjes mensen zingen omdat hij zijn cultuur wil opleggen.
Ook alleen maar in Amsterdam. Pas sinds de jaren 30 van de vorige eeuw is het Sinterklaasfeest homogener geworden toen Amsterdam begon met het organiseren van de nationale intocht.quote:Op maandag 15 september 2014 11:23 schreef Bluesdude het volgende:
Voor 1850 werd sinterklaas ook niet met een imitatieneger gespeeld ..
Fout hoor.... Ik vind ZP ook niet racistisch, maar een aanpassing in dat theater is wel nodigquote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niks opleggen. Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat. Zoals bekend vindt circa 92% van de Nederlanders Zwarte Piet niet racistisch. Men wil niet dat Zwarte Piet wordt aangepast.
Heel slechte zaak, dat bij wet wordt voorgescheven dat ZP alleen maar zwart geschminkt moet zijn.quote:De beroepsklagers bespelen de lokale politiek en maken de gang naar de rechter. Des te belangrijker is het dat de politiek, als wetgevende macht, Zwarte Piet beter beschermt tegen de grillen van kleine groepjes klagers.
Ja, dus wil je iedereen opleggen hoe sinterklaas gevierd zou moeten wordenquote:Op maandag 15 september 2014 11:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wil niks opleggen. Ik wil gewoon een bestaande traditie beschermen. Ik wil voorkomen dat deze wordt aangetast zonder dat daar draagvlak voor bestaat. Zoals bekend vindt circa 92% van de Nederlanders Zwarte Piet niet racistisch. Men wil niet dat Zwarte Piet wordt aangepast.
De beroepsklagers bespelen de lokale politiek en maken de gang naar de rechter. Des te belangrijker is het dat de politiek, als wetgevende macht, Zwarte Piet beter beschermt tegen de grillen van kleine groepjes klagers.
Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen reden om aan die 4% iets te willen verbieden.quote:Op maandag 15 september 2014 11:29 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Nee hoor het is juist andersom. De anti Nederlanders willen iets veranderen en 94% van de bevolking wil dat helemaal niet. Slechts 4% van de Nederlanders willen van Zwarte Piet af. Wilders vertegenwoordigd in deze de overgrote meerderheid van Nederland.
Voor de duidelijkheid: Wilders vertegenwoordigd mij nooit en te nimmer. We delen deze keer toevallig een standpunt, maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 15 september 2014 11:29 schreef Reconquista. het volgende:
[..]
Nee hoor het is juist andersom. De anti Nederlanders willen iets veranderen en 94% van de bevolking wil dat helemaal niet. Slechts 4% van de Nederlanders willen van Zwarte Piet af. Wilders vertegenwoordigd in deze de overgrote meerderheid van Nederland.
Wat een racistische UI heb jij zeg!quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen reden om aan die 4% iets te willen verbieden.
Maar er is geen zwarte Piet verbod dus waarom zou er een zwarte Piet gebod moeten komen?quote:Op maandag 15 september 2014 11:27 schreef beantherio het volgende:
[..]
Huh? Het is toch de vrijheid van de meerderheid die men nu probeert te beperken? Die meerderheid wil gewoon niet kwijt wat het al heeft.
Die vrijheid van meningsuiting is alleen serieus te nemen als het ook geldt voor minderheidsstandpunten.quote:Op maandag 15 september 2014 11:27 schreef beantherio het volgende:
[..]
Huh? Het is toch de vrijheid van de meerderheid die men nu probeert te beperken? Die meerderheid wil gewoon niet kwijt wat het al heeft.
Dat Wilders-verhaal komt er never de nooit niet door. Niemand wil dat (behalve de PVV). Maak je daar maar geen zorgen om.quote:Op maandag 15 september 2014 11:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar er is geen zwarte Piet verbod dus waarom zou er een zwarte Piet gebod moeten komen?
Daar ben ik ook helemaal niet bang voor hoor al zou ik het stiekem best grappig vinden als de politiek zich zo belachelijk zou maken.quote:Op maandag 15 september 2014 11:33 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat Wilders-verhaal komt er never de nooit niet door. Niemand wil dat (behalve de PVV). Maak je daar maar geen zorgen om.
Prima. En dat geldt dan dus ook voor Sinterklaas en Zwarte Piet.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
Ja, klopt, dat heet vrijheid. Het recht op vrije deelname aan het culturele leven is zelfs vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
Kijk, daar gaan we weer. Meteen in de bres springen voor andermans feesten en tradities (zie blokje hierboven) en haast in één adem vraagtekens zetten bij Sinterklaas. De al eerder genoemde weg-met-ons-mentaliteit in optima forma. Ik walg daarvan, dat mag je best weten.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
Wat is die cultuur dan? Zwarte Piet is pas begin vorige eeuw over komen waaien naar de rest van Nederland vanuit Amsterdam, daarvoor zag het Sinterklaasfeest er heel anders uit. Zelfs nu nog zijn er streken waar men afwijkende Sinterklaasfeesten viert (b.v. op de eilanden).
Of zou het zijn omdat de rechten van gelovigen, zoals wel vaker, weer eens belangrijker worden gemaakt dan de rechten van niet-gelovigen? Hoe dan ook: nu er wordt getornd aan Zwarte Piet, komt een ander deel van onze gemeenschap - een vrij aanzienlijk deel, van pakweg 92% van de Nederlanders - daartegen in opstand.quote:Op maandag 15 september 2014 11:18 schreef Joanne35 het volgende:
Mooi voorbeeld, de reden dat de wet tegen het onverdoofd slachten het niet gehaald heeft is dat onze Joodse gemeenschap in opstand kwam. Je weet wel, onderdeel van onze Joods-Christelijke Cultuur![]()
Hoe kom je aan die 4% ? Is er een opiniepeiling geweest ? Linkje ?quote:Op maandag 15 september 2014 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen reden om aan die 4% iets te willen verbieden.
Weet ik veel. Uit de post van degene die ik quote.quote:Op maandag 15 september 2014 11:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die 4% ? Is er een opiniepeiling geweest ? Linkje ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |