abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144544199
quote:
9s.gif Op maandag 15 september 2014 10:56 schreef Webschip het volgende:
Maar ja, wie is "ons"?
Het is de "Ons" van "weg-met-ons" ;(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_144544207
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij vind dus dat de staat zich met persoonlijke zaken zoals hoe je een feestje viert moet gaan bemoeien?
Een enge ontwikkeling.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144544217
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mogelijk, maar het laat de vrijheid om alternatieve sinterklaasintochten te organiseren met "real" zwarte Pieten.
Neuh. Zodra ZP daadwerkelijk weggezet is als negatieve associatie zal dat niet meer kunnen.
pi_144544245
Maar iedereen kan vinden wat hij/zij van Wilders' voorstel vindt. Het zal weinig uithalen.

Het blijft natuurlijk wel te gek voor woorden, dat een hele kleine minderheid met hele lange tenen een onschuldig feest- voor notabene kleine kinderen - domweg omzeep wil helpen.

Ik zou zeggen: vertrek dan gewoon als je er niet tegen kan.
pi_144544250
quote:

[..]

Jij vind dus dat de staat zich met persoonlijke zaken zoals hoe je een feestje viert moet gaan bemoeien?
Och, of het de staat is of een paar mensen die moeite hebben met ZP. Ik zie het verschil niet zo.
  maandag 15 september 2014 @ 10:59:22 #131
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144544251
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2014 10:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Neuh. Zodra ZP daadwerkelijk weggezet is als negatieve associatie zal dat niet meer kunnen.
Op basis van wat willen ze mijn burgerrechten om mijn culturele feestjes naar eigen inzicht te organiseren gaan beknotten dan?
  maandag 15 september 2014 @ 11:02:14 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144544300
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Op basis van wat willen ze mijn burgerrechten om mijn culturele feestjes naar eigen inzicht te organiseren gaan beknotten dan?
Omdat jij discrimineert als jij vindt dat Zwarte Piet moet kunnen. Jij verheerlijkt dan de slavernij, en onwelgevallige meningen zouden we graag willen verbieden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144544315
quote:

[..]

Dat gaan ze op indirecte manier doen door iedereen die ZP cool vind weg te zetten als racist. Op een gegeven moment is het gewoon niet cool meer om ZP als zwart zijnde leuk te vinden. Vergelijk het met de populariteit van roken, het is weliswaar niet verboden maar de indoctrinatie op dat gebied is zo hoog dat de cijfers hiervoor al jaren dalen (al dan niet een handje geholpen door de overheid). Ik voorspel een vergelijkbaar traject voor Piet als de anti-Pieten brigade zo door kan blijven gaan.
  maandag 15 september 2014 @ 11:03:44 #134
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_144544328
quote:
Ja, natuurlijk, ook feestjes horen binnen de grenzen van de wet plaats te vinden.

Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de uitspraak van de Raad van State. En die van het Europees Hof die daar ongetwijfeld nog op gaat volgen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_144544329
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat jij discrimineert als jij vindt dat Zwarte Piet moet kunnen. Jij verheerlijkt dan de slavernij, en onwelgevallige meningen zouden we graag willen verbieden.
En dat dus. En als genoeg mensen dat maar vaak genoeg tegen jou, je kinderen, en alle andere mensen om je heen roepen ga je vanzelf een keer denken 'goh, misschien hebben ze wel een punt'.
  maandag 15 september 2014 @ 11:03:56 #136
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144544331
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik wens ze veel succes om mij dat te kunnen gaan verbieden.
  maandag 15 september 2014 @ 11:04:27 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144544341
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik wens ze veel succes om mij dat te kunnen gaan verbieden.
Het is ze met het ontkennen van de holocaust ook gelukt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144544350
quote:
De inrichting van een breed gevierd volksfeest, gericht op honderdduizenden kinderen, is geen persoonlijke zaak. Miljoenen Nederlanders doen iets aan Sinterklaas.

quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:51 schreef Hexagon het volgende:
De politiek moet zich ook niet bemoeien met hoe zwarte piet eruit ziet
Dat is - met alle respect - inderdaad het voorgeprogrammeerde, bijna reflexmatige standpunt dat ik van D66 verwacht. Maar het is me echt te makkelijk, sorry.

Strikt genomen zou je gelijk hebben, ware het niet dat er een maatschappelijke discussie is aangewakkerd, waarin over en weer zelfs doodsbedreigingen zijn ge-uit. Er is een VN-commissie die er iets van vindt, enzovoort.

We hebben het hier niet over de vraag of Pino in Sesamstraat blauw of geel moet zijn. En we hebben het ook niet over een privézaak, zoals de kleur van de slingers in je huiskamer als je jarig bent. We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geïmporteerde gebruiken wordt verwacht.

Het is een principiële discussie geworden. Politieke partijen met lef durven nadrukkelijk stelling te nemen. Ik heb dan - hoewel ik hun mening niet deel - nog meer respect voor partijen die Zwarte Piet willen afschaffen en dat eerlijk zeggen dan voor partijen die lafjes zeggen dat ze zich er niet mee willen bemoeien.
  maandag 15 september 2014 @ 11:06:35 #139
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144544380
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat gaan ze op indirecte manier doen door iedereen die ZP cool vind weg te zetten als racist. Op een gegeven moment is het gewoon niet cool meer om ZP als zwart zijnde leuk te vinden. Vergelijk het met de populariteit van roken, het is weliswaar niet verboden maar de indoctrinatie op dat gebied is zo hoog dat de cijfers hiervoor al jaren dalen (al dan niet een handje geholpen door de overheid). Ik voorspel een vergelijkbaar traject voor Piet als de anti-Pieten brigade zo door kan blijven gaan.
Het kan. Maar aangezien het draagvlak voor zwarte piet vet doorslaat in het voordeel van zwarte piet ben ik er niet zo bang voor. Bovendien hoeven degenen die zwarte piet een warm hart toedragen ook niet stil te zitten. Gewoon de tegenaanval in gaan.
  maandag 15 september 2014 @ 11:07:43 #140
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_144544400
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef Elfletterig het volgende:
We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geïmporteerde gebruiken wordt verwacht.
Je schept hier een tegenstelling die er niet is. Geïmporteerde gebruiken dienen net zo goed aan onze wetten te voldoen als onze eigen nationale gebruiken. En ook in het geval van geïmporteerde gebruiken zal men rekening moeten houden met bestaande normen en waarden.

Stel je b.v. voor dat iemand hier het stierenvechten gaat proberen te importeren. Ik wens hem veel succes daarmee, want dat zal geen gemakkelijk klusje voor hem worden.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_144544414
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Je schept hier een tegenstelling die er niet is. Geïmporteerde gebruiken dienen net zo goed aan onze wetten te voldoen als onze eigen nationale gebruiken. En ook in het geval van geïmporteerde gebruiken zal men rekening moeten houden met bestaande normen en waarden.

Stel je b.v. voor dat iemand hier het stierenvechten gaat proberen te importeren. Ik wens hem veel succes daarmee.
[kuch]Slachtfeest[kuch]
Racist
pi_144544427
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:08 schreef Toga het volgende:

[..]

[kuch]Slachtfeest[kuch]
Is ook al gereguleerd.
pi_144544460
Obsceen is denk ik het juiste woord voor de lage lat van dat lage volkje uit de lage landen.
  maandag 15 september 2014 @ 11:11:25 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144544474
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De inrichting van een breed gevierd volksfeest, gericht op honderdduizenden kinderen, is geen persoonlijke zaak. Miljoenen Nederlanders doen iets aan Sinterklaas.
Dus hoe moet dan ook verboden worden om bijvoorbeeld met de kerstman mee te doen ipv sinterklaas?

quote:
Dat is - met alle respect - inderdaad het voorgeprogrammeerde, bijna reflexmatige standpunt dat ik van D66 verwacht. Maar het is me echt te makkelijk, sorry.

Strikt genomen zou je gelijk hebben, ware het niet dat er een maatschappelijke discussie is aangewakkerd, waarin over en weer zelfs doodsbedreigingen zijn ge-uit. Er is een VN-commissie die er iets van vindt, enzovoort.

We hebben het hier niet over de vraag of Pino in Sesamstraat blauw of geel moet zijn. En we hebben het ook niet over een privézaak, zoals de kleur van de slingers in je huiskamer als je jarig bent. We hebben het over een breed gedragen, nationale traditie die onder vuur ligt, terwijl van Nederlanders wél tolerantie voor allerlei geïmporteerde gebruiken wordt verwacht.

Het is een principiële discussie geworden. Politieke partijen met lef durven nadrukkelijk stelling te nemen. Ik heb dan - hoewel ik hun mening niet deel - nog meer respect voor partijen die Zwarte Piet willen afschaffen en dat eerlijk zeggen dan voor partijen die lafjes zeggen dat ze zich er niet mee willen bemoeien.
Tja, het is echter zo dat we in Nederland allerlei vrijheden kennen die ons toelaten om Sinterklaas te vieren hoe we dat willen en daar ook over te vinden wat we willen. Het is volstrekt zinloos om daar als politiek aan mee te doen want de politiek kan er toch niets aan doen.
pi_144544491
quote:
2s.gif Op maandag 15 september 2014 11:09 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Is ook al gereguleerd.
Niet genoeg. Had nooit toegelaten mogen worden.
Racist
pi_144544508
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:12 schreef Toga het volgende:

[..]

Whatever, daar gaat de discussie niet om. Jij brengt het slachtfeest in als voorbeeld van een traditie die niet hoeft te voldoen aan onze regels; dat is pertinent onwaar.
pi_144544526
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:12 schreef Toga het volgende:

[..]

Want?

Voelden mensen zich maar eens zo bestolen wanneer ze echt bestolen werden. Denk je dat je kinderen pepernoten vreten later?
pi_144544543
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Joanne35 het volgende:

Stel je b.v. voor dat iemand hier het stierenvechten gaat proberen te importeren. Ik wens hem veel succes daarmee, want dat zal geen gemakkelijk klusje voor hem worden.
Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geïmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen. Van cadeautjes geven met kerst en het vieren van dagen als halloween tot geïmporteerde religieuze gebruiken zoals de ramadan en het Suikerfeest.

En dan zou uitgerekend onze eigen cultuur het onderspit moeten delven? Uitgerekend het Sinterklaasfeest - het meest Nederlandse feest van allemaal - zou dan moeten worden afgetakeld? Alleen omdat een klein groepje klagers er niet mee kan omgaan?

En ook wat Toga hierboven al zegt: als Nederlandse slachthuizen vanaf vandaag ineens onverdoofd willen gaan slachten, dan mag dat gewoon?
  maandag 15 september 2014 @ 11:17:10 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_144544609
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Tuurlijk is die tegenstelling er wel. Je ligt toch niet onder een steen? We zien van allerlei geïmporteerde gebruiken en tradities aan populariteit winnen en steeds meer aandacht krijgen. Van cadeautjes geven met kerst en het vieren van dagen als halloween tot geïmporteerde religieuze gebruiken zoals de ramadan en het Suikerfeest.

En dan zou uitgerekend onze eigen cultuur het onderspit moeten delven? Uitgerekend het Sinterklaasfeest - het meest Nederlandse feest van allemaal - zou dan moeten worden afgetakeld? Alleen omdat een klein groepje klagers er niet mee kan omgaan?

En ook wat Toga hierboven al zegt: als Nederlandse slachthuizen vanaf vandaag ineens onverdoofd willen gaan slachten, dan mag dat gewoon?
Je maakt dezelfde fout als de zwartepietzeikerds. Je wil van bovenaf opleggen hoe mensen cultuur interpreteren.
  maandag 15 september 2014 @ 11:18:21 #150
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_144544636
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:14 schreef Elfletterig het volgende:
Ja, klopt, dat heet vrijheid. Het recht op vrije deelname aan het culturele leven is zelfs vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

quote:
Wat is die cultuur dan? Zwarte Piet is pas begin vorige eeuw over komen waaien naar de rest van Nederland vanuit Amsterdam, daarvoor zag het Sinterklaasfeest er heel anders uit. Zelfs nu nog zijn er streken waar men afwijkende Sinterklaasfeesten viert (b.v. op de eilanden).

Verder wil niemand het Sinterklaasfeest afschaffen, het gaat slechts om een element er van.

quote:
Mooi voorbeeld, de reden dat de wet tegen het onverdoofd slachten het niet gehaald heeft is dat onze Joodse gemeenschap in opstand kwam. Je weet wel, onderdeel van onze Joods-Christelijke Cultuur :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')