abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144352763
Antwoorden voor Kris

Op 6 september werd gemeld dat de nieuw gevonden botresten van Lisanne Froon zijn.
Temperatuurdata van de camera (met dank aan Perico)
(nl) Maandag 8 september volgt een nieuwe update over de zaak
(es) Op 2 april om 10:53 is een oproep gedaan met Kris' iPhone
Nieuwe foto's (eind aug 2014):
Vóór de Mirador:

IMG_491: 01/04 ; 12:03:08 - IMG_493: 01/04 ; 12:42:25
Op de Mirador:

IMG_499: 01/04 ; 13:01:44 - IMG_500: 01/04 ; 13:01:50 - IMG_XXX: 01/04 ; ~13:00
Achter de Mirador:

IMG_505: 01/04 ; 13:20:33 - IMG_507: 01/04 ; 13:54:50 - IMG_508: 01/04 ; 13:54:58
's nachts, een week na verdwijning:

IMG_542: 08/04 ; 01:38:12 - IMG_550: 08/04 ; 01:39:54

• Arrocha is met zijn team teruggekomen uit het gebied. Voor hem is het voor 85% zeker dat Kris en Lisanne niet verdwaald kunnen zijn, en hij denkt dat er een derde partij betrokken is bij hun dood. Hij doet opnieuw een beroep op het Nederlandse OM om de telefoongegevens over te dragen.

• Zaak Lisanne en Kris op het Websleuths-forum: deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5
Belgegevens telefoon :

quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 13:27 schreef Stupidisco het volgende:
Snelle vertaling van de telefoongegevens. Mogelijke fouten in de vertaling hoor ik graag.

1 april
16:39 - noodoproep 112 (= iPhone Kris)
16:51 - 112 oproep in het belregister. (= Samsung Lisanne)

2 april
06:58 - 112 oproep in het belregister. Telefoon na 36 sec. uitgeschakeld. (= Samsung Lisanne)
08:14 - foto van het telefoonscherm (= iPhone Kris)
10:53 - telefoon aangezet. Oproep naar 112 & 911. (= Samsung Lisanne)
13:56 - telefoon aangezet. Oproep naar 112 & 911. Mogelijk verbinding met netwerk (??) (= Samsung Lisanne)

3 april
09:32 - stroom vd telefoon ingeschakeld (= iPhone Kris)
09:33 - oproep naar 911 (= iPhone Kris)
13:50 - telefoon aangezet. Geen oproepen. Na 50 sec. telefoon uitgezet. (= Samsung Lisanne)
16:00 - telefoon is actief/aan (?) (= iPhone Kris)
16:19 - telefoon aangezet (geen oproepen gedaan). (= Samsung Lisanne)

4 april
10:16 - telefoon aan en weer uitgezet (= iPhone Kris)
13:42 - telefoon uitgezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)
Telefoon Lisanne blijft uit.

5 april
04:50 - telefoon aangezet en meteen weer uitgezet. (= Samsung Lisanne)
05:00 - batterij van de telefoon is op (= Samsung Lisanne)
10:50 - telefoon aangezet (= iPhone Kris)
10:51 - telefoon uitgezet (= iPhone Kris)
13:37 - telefoon aan/uitgezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)

6 april
10:26 - telefoon aangezet - geen pin/code ingevoerd (?) (= iPhone Kris)
10:27 - telefoon uitgezet (= iPhone Kris)
13:37 - telefoon aangezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)
13:38 - telefoon uitgezet (= iPhone Kris)

11 april
10:51 - telefoon aangezet - geen pin/code ingevoerd (?) (= iPhone Kris)
11:56 - telefoon aangezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)

Schijnt een raar patroon te vertonen van beltijden/telefoongebruik, namelijk iedere dag op bepaalde tijdstippen:

quote:
Even een overzicht gemaakt op basis van enkel de tijdstippen:

04:50 - 5 april - telefoon aangezet en meteen weer uitgezet. (= Samsung Lisanne)
05:00 - 5 april - batterij van de telefoon is op (= Samsung Lisanne)
06:58 - 2 april - 112 oproep in het belregister. Telefoon na 36 sec. uitgeschakeld. (= Samsung Lisanne)
08:14 - 2 april - foto van het telefoonscherm (= iPhone Kris)

09:32 - 3 april - stroom vd telefoon ingeschakeld (= iPhone Kris)
09:33 - 3 april - oproep naar 911 (= iPhone Kris)

10:16 - 4 april - telefoon aan en weer uitgezet (= iPhone Kris)
10:26 - 6 april - telefoon aangezet - geen pin/code ingevoerd (?) (= iPhone Kris)
10:27 - 6 april - telefoon uitgezet (= iPhone Kris)
10:50 - 5 april - telefoon aangezet (= iPhone Kris)
10:51 - 5 april - telefoon uitgezet (= iPhone Kris)
10:51 - 11 april- telefoon aangezet - geen pin/code ingevoerd (?) (= iPhone Kris)
10:53 - 2 april - telefoon aangezet. Oproep naar 112 & 911. (= Samsung Lisanne)

11:56 - 11 april- telefoon aangezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)

13:37 - 5 april - telefoon aan/uitgezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)
13:37 - 6 april - telefoon aangezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)
13:38 - 6 april - telefoon uitgezet (= iPhone Kris)
13:42 - 4 april - telefoon uitgezet (geen oproepen gedaan) (= iPhone Kris)
13:50 - 3 april - telefoon aangezet. Geen oproepen. Na 50 sec. telefoon uitgezet. (= Samsung Lisanne)
13:56 - 2 april - telefoon aangezet. Oproep naar 112 & 911. Mogelijk verbinding met netwerk (??) (= Samsung Lisanne)

16:00 - 3 april - telefoon is actief/aan (?) (= iPhone Kris)
16:19 - 3 april - telefoon aangezet (geen oproepen gedaan). (= Samsung Lisanne)
16:39 - 1 april - noodoproep 112 (= iPhone Kris)
16:51 - 1 april - 112 oproep in het belregister. (= Samsung Lisanne)

Het tijdblok tussen 10:16 tot 10:53 uur en die van van 13:37 tot 13:56 uur zijn enigszins opvallend.

Antwoorden voor Kris door Answers for Kris

Uitgebreide video door de ouders van Kris

Geupdate inventory:

Directe link naar kaart met vondsten en El Pianista in Google Maps

De coordinaten van de locaties van de vondsten (bij benadering, precieze locaties zijn niet gepubliceerd):
bronnen: Kaart KingRoad op Websleuths, gecheckt met Baru (ex-gids) en Feliciano (huidige gids)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuwe tijdlijn vermissing en vondst Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) - 27-08
op basis van video EénVandaag, zie hieronder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn (kort): - bron: Videodagboek Ouders Kris Kremers - EenVandaag - 04-08 - Fotoverslag
SPOILER
Eerder nieuws na de vondst van de rugzak en resten:
SPOILER
Vondsten en vindplaatsen Zaak Lisanne en Kris, Boquete:
SPOILER
Kaarten en luchtfoto's:
SPOILER
Vondsten Lisanne en Kris:
SPOILER
Algemene foto's:
SPOILER
Tijdlijn - zoals van 20-06 - 03-08 - voor nieuwe zie boven:
SPOILER
Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):
SPOILER
Flora, fauna, klimaat, zon en maan:
SPOILER
Informatie op video:
SPOILER
Nieuwslinks & ouder nieuws:
SPOILER
Andere vermissingen in het gebied:
SPOILER
Berovingen in het gebied rond Boquete:
SPOILER
Lonely Planet-beschrijving El Pianista:
SPOILER
Interessante docu over verdwalen in de jungle:
SPOILER

Laatst bekende foto van Lisanne Froon met uitzicht op de vulkaan (Volcán Barú) vanaf de Mirador, genomen op 1 april 2014 @ 13:01:50

Laatst bekende foto van Kris Kremers bij de eerste quebrada ("steil bergbeekje") aan de Caribische noordkant van de waterscheiding (Continental Divide) genomen op 1 april 2014 @ 13:54:58 - 04-08

[ Bericht 0% gewijzigd door StaceySinger op 09-09-2014 17:33:59 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_144352788
Ouder 1 had de lapo.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu ja. Leg dan even uit hoe ze Godsgruwelijk verdwaald kunnen zijn in een gebied waar je onmogelijk kunt verdwalen.
Ik bedoel maar.. als iemand de afsluitdijk gaat fietsen, halverwege 112 probeert te bellen wat niet lukt door een zo goed als lege batterij ofzo.. en dan spoorloos verdwijnt maar er in de Waddenzee maanden later botten van hem worden gevonden.. Dan ga jij zeker ook van een verdwaling uit?
Ik zit hier op een forumpje in NL (nou ja, het forum is in NL, hè). Wéétikveel. Net zo min als jullie. In het donker kun je daar m.i. zomaar een verkeerde afslag nemen, pleuren, weetikveelwat. Net als dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt kunnen hebben met iemand mee te gaan 'die ze wel naar een dorp zou brengen' ofzo. Het gaat me erom datmensen hier op 't forum hier hele dagen mee doorbrengen en denken het beter te weten dan de onderzoekers daar. Dat gaat er gewoon niet in.
Ja doei.
pi_144352805
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu ja. Leg dan even uit hoe ze Godsgruwelijk verdwaald kunnen zijn in een gebied waar je onmogelijk kunt verdwalen.

bron?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_144352819
Mag dat duidelijke kaartje in de OP? tenminste als iedereen dat ook vindt?

Die van geruisloos
pi_144352889
Dat overzichtje met de spullen hoeft toch niet in de OP?
Zeker dat "ongerelateerde" over de schoen van Kris :r
pi_144352916
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:03 schreef roos85 het volgende:

[..]

bron?
Die is toch al 400x gegeven?
pi_144352942
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:06 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die is toch al 400x gegeven?
Werkelijk?
pi_144352967
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:03 schreef motorbloempje het volgende:
Ouder 1 had de lapo.

[..]

Ik zit hier op een forumpje in NL (nou ja, het forum is in NL, hè). Wéétikveel. Net zo min als jullie. In het donker kun je daar m.i. zomaar een verkeerde afslag nemen, pleuren, weetikveelwat. Net als dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt kunnen hebben met iemand mee te gaan 'die ze wel naar een dorp zou brengen' ofzo. Het gaat me erom datmensen hier op 't forum hier hele dagen mee doorbrengen en denken het beter te weten dan de onderzoekers daar. Dat gaat er gewoon niet in.
Nadeel is dat daar net als op de afsluitdijk geen afslagen zijn, er is niets om in te pleuren; ze lopen tussen wanden door van aarde of begroeiing of tussen hekken aan weerszijden van het pad.
Als je je enigszins in de materie had verdiept voor je je zoveelste fiiti begon dan had je dat geweten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 15:57 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Chagerijnig? Nah:
[ afbeelding ]
We hebben niet voor niets spoilers.. :|W
pi_144352971
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:06 schreef roos85 het volgende:

[..]

Werkelijk?
Ja.
pi_144352998
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:03 schreef roos85 het volgende:

[..]

bron?
Meerdere. Om te beginnen AFK, audiofragment journalist in Panama, F.
pi_144353016
Die herhaling van zetten is wel vrij vermoeiend. Net zoals dat gekibbel tussen sommige lieden.
pi_144353041
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:05 schreef roos85 het volgende:
Dat overzichtje met de spullen hoeft toch niet in de OP?
Zeker dat "ongerelateerde" over de schoen van Kris :r
Daarom had ik hem er eerder ook uitgegooid. Helaas is mijn OP gestolen en kan ik hem niet overnieuw verwijderen. Volledig respectloos jegens de familie.
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:09:39 #13
37248 BertV
Klei indiaan
pi_144353054
quote:
Ouder 1 had de lapo.

[..]

In het donker kun je daar m.i. zomaar een verkeerde afslag nemen, pleuren, weetikveelwat. Net als dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt kunnen hebben met iemand mee te gaan 'die ze wel naar een dorp zou brengen' ofzo.
Ik was 100% bij het verdwalingskamp, maar die telefoongegevens hebben mij toch flink overtuigend naar "misdrijf" gebracht.

1e nacht verdwalen en net met de verkeerde meegegaan zijn.
Het blijft natuurlijk gissen en ik heb er van geleerd om niet al te wild verzinnen.
Zolang er info blijft komen blijft dit op een bizarre manier boeien. Hopelijk zorgt de aandacht ervoor dat de overheid van Panama dit niet weg kan wuiven.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_144353183
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:09 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik was 100% bij het verdwalingskamp, maar die telefoongegevens hebben mij toch flink overtuigend naar "misdrijf" gebracht.

1e nacht verdwalen en net met de verkeerde meegegaan zijn.
Het blijft natuurlijk gissen en ik heb er van geleerd om niet al te wild verzinnen.
Zolang er info blijft komen blijft dit op een bizarre manier boeien. Hopelijk zorgt de aandacht ervoor dat de overheid van Panama dit niet weg kan wuiven.
Bij mij juist omgekeerd. Ik was zeg maar 98% zeker van een misdrijf, nu pakweg 90%. Die oproepen en dat aan- en uitzetten van de telefoon blijft toch raar in combinatie met een misdrijf.
pi_144353209
Ik denk dat ze misschien de telefoons tussen de bel pogingen door een paar keer geactiveerd hebben om qua tijd en afgelegde afstand een inschatting te maken waar ze konden zijn. Ook belangrijk als info voor een zoekactie wanneer die op gang zou komen, als ze wel de alarmcentrale konden bereiken.
En om te weten hoe de stand vd zon is op bepaalde tijden, voor als de telefoons niet meer te gebruiken waren. Zodat ze ook dan nog enigszins wisten hoeveel afstand ze af legden in een bepaalde tijd. Want als je helemaal geen besef meer hebt van tijden en afstanden heb je geen ijkpunten meer. Maar natuurlijk ook om signaal te checken.
pi_144353267
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:09 schreef BertV het volgende:

[..]

1e nacht verdwalen en net met de verkeerde meegaan zijn.
Ik ben nergens 100% van, en ik hoop dat er voor de familie ooit nog eens uitsluitsel komt, ik heb de tijd (en wens) niet om hier dagenlang als een havik allerlei theorieën aan de hand van allerhande informatie van google, foto's en weetikveelwat te gaan lopen bedenken/volgen (ik heb gewoon een baan enzo, waarbij ik tot nu toe veel achter de computer moest werken maar gelukkig volgend academisch jaar weer naar buiten mag :') :D), maar wat mij tegen het hoofd stoot is de betweterigheid van velen in deze reeks die nérgens anders over (b)lijken te kunnen posten en denken dan deze verdwijning. Er zijn zelfs mensen die er over zeggen te dromen. Het lijkt bijna een wedstrijdje over wie de zo wild mogelijke theorie kan bedenken... FFS.

Het laatste topic in NWS met wat nieuwe informatie over nieuwe resten is ook al meteen gesloten omdat 'al dat gespeculeer' wel hier kan. Ik vind het interessant om de nieuwsontwikkelingen te volgen van een afstandje, maar als het zelfs in NWS dichtgaat vanwege die wilde theorieën en je vervolgens hier maar naratoe gestuurd wordt waar je je door het gevecht om OP's, een shitload aan spoilers en jomanda-achtige dromen heen moet worstelen om te kijken wát er daadwérkelijk aan nieuws is gevonden, dat vind ik gewoon erg jammer. FOK! is mijn contact met de Nederlandse buitenwereld, wonend in het buitenland, en ik volg het nieuws vooral via het forum omdat de FP niet zo mijn ding is, maar juist dat dan vandaag dat NWS topic maar weer gesloten wordt, dat vind ik gewoon stom.

En nu ga ik heerlijk in het zonnetje hardlopen naar de garage om de auto op te halen. Brrrr. Naar buiten!
Ja doei.
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:15:27 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_144353268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bij mij juist omgekeerd. Ik was zeg maar 98% zeker van een misdrijf, nu pakweg 90%. Die oproepen en dat aan- en uitzetten van de telefoon blijft toch raar in combinatie met een misdrijf.
Ja, daar moet je weer een heel verhaal omheen verzinnen, wat het zonder extra informatie naar fantaseren duwt. Er moet wel een hele sterke interne biologische klok zijn om deze regelmaat erin te houden.

Een misbruiker zou die telefoons direct afpakken. BertV zou dat doen. 8-)
pi_144353304
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Helaas is mijn OP gestolen
Misschien moeten bepaalde iemanden er nog maar eens op gewezen worden dat degene die het topic dicht gepost heeft een nieuwe opent.
pi_144353378

Hoe kan je hier verdwalen? Er zijn GEEN afslagen, kruisingen of zijpaden.
pi_144353384
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Daarom had ik hem er eerder ook uitgegooid. Helaas is mijn OP gestolen en kan ik hem niet overnieuw verwijderen. Volledig respectloos jegens de familie.
Jammer dat er iemand zit te topic kapen..
pi_144353425
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Misschien moeten bepaalde iemanden er nog maar eens op gewezen worden dat degene die het topic dicht gepost heeft een nieuwe opent.
Bij mij gebeurd dat regelmatig als ik een bericht aan het tikken ben. Betekend dat dat ik hem dan moet openen? Niet iedereen weet hoe dat allemaal gaat denk ik?
pi_144353426
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:15 schreef BertV het volgende:

[..]

Ja, daar moet je weer een heel verhaal omheen verzinnen, wat het zonder extra informatie naar fantaseren duwt. Er moet wel een hele sterke interne biologische klok zijn om deze regelmaat erin te houden.

Een misbruiker zou die telefoons direct afpakken. BertV zou dat doen. 8-)
De theorietjes die ik tot nu toe hier heb gehoord, vind ik ver gezocht. Dat geldt ook wel voor de theorietjes in combinatie met verdwalen.

Die regelmaat apart. Het nut van het aanzetten van een telefoon zonder er iets mee te doen, zie ik ook niet. Of het moet zijn dat ze 'm aan hebben gezet, in de hoop wat power in de batterij te hebben, maar direct werden geconfronteerd met een "leegloper".

Ja, zo iemand zou die telefoons afpakken, die 83 dollar in zijn eigen zak steken en de rest niet volledig intact en bij elkaar weggooien.
pi_144353442
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:18 schreef Ouder1 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is dat het hele pad?
pi_144353458
quote:

[..]

Meen al zoiets gelezen te hebben..
pi_144353584
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:19 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Bij mij gebeurd dat regelmatig als ik een bericht aan het tikken ben. Betekend dat dat ik hem dan moet openen? Niet iedereen weet hoe dat allemaal gaat denk ik?
Het is wel gebruikelijk dat degene die de laatste post had het nieuwe topic opent. Als je naar deze reeks kijkt zie je dat bepaalde personen onevenredig vaak een nieuw topic hebben geopend. Geen idee waarom dat zo is maar het komt af en toe op mij over als een ziekelijke geldingsdrang.
pi_144353629
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na de eerste paddock schijn je wel te kunnen verdwalen, dan zijn er verschillende "paden" gemaakt door de koeien die er lopen. En er is toch ook nog de mogelijkheid dat ze wél van het pad afgegaan zijn, om wat voor reden dan ook.
pi_144353640
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Is dat het hele pad?
Die advocaat gaf ook aan dat de bewegwijzering vrij goed is en het vrij overzichtelijk is. De ouders ook.
pi_144353697
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die advocaat gaf ook aan dat de bewegwijzering vrij goed is en het vrij overzichtelijk is. De ouders ook.
Dat is wat anders dan "hier kun je onmogelijk verdwalen".
pi_144353708
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Is dat het hele pad?
Volgens de bronnen die daar geweest zijn (ouders, audiofragment journalist Panama, F) is het gehele pad na de Mirador in meer of minder (diep of minder diep) uitgesleten door vee en is verdwalen er onmogelijk zelfs als je het zou willen.
Vergelijkbaar met deze foto's dus. Maar na de oversteken schijnt dat een ander verhaal te zijn heb ik begrepen.
pi_144353824
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:26 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan "hier kun je onmogelijk verdwalen".
Ja, je kunt overal verdwalen. Op de Maas kun je met je bootje ook verdwalen.... Je moet er echter wel flink je best voor doen.
pi_144353828
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:24 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Na de eerste paddock schijn je wel te kunnen verdwalen, dan zijn er verschillende "paden" gemaakt door de koeien die er lopen. En er is toch ook nog de mogelijkheid dat ze wél van het pad afgegaan zijn, om wat voor reden dan ook.
Dat was een verhaal van Baru maar is ontkracht door de beelden op AFK. Volgens Baru liep het pad daar dwars over de paddock en was het spoor dan niet meer te volgen door de koeien die er een modderpoel van maakten. Op de beelden zie je echter dat je idd een stuk door de paddock loopt maar tussen twee hekken door waardoor je dus alleen heen of terug kan.
pi_144353942
Ah, bronnen en mitsen en maren. Het ligt kennelijk allemaal net wat genuanceerder.
pi_144353985
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ah, bronnen en mitsen en maren. Het ligt kennelijk allemaal net wat genuanceerder.
Tja, op zich kan natuurlijk bijna alles. Dat er Marsmannetjes in het spel waren kun je ook niet uitsluiten. Immers, niemand heeft nog het tegendeel bewezen. :')

Dat als je naar Maastricht wil en bij een wegwijzer Maastricht rechtsaf toch linksaf slaat en door blijft rijden in de verkeerde richting, kan natuurlijk ook. :')
pi_144354037
Als je een telefoon aan en uit doet zonder sim-kaartje in een gebied waar wel bereik is wat gebeurt er dan?

Wordt dit dan wel geregistreerd door de provider?
pi_144354057
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

En die journalist uit het audiofragment en F.

Er wordt ook duidelijk gezegd: Er zijn geen splitsingen, kruisingen of zijpaden.
pi_144354104
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En die journalist uit het audiofragment en F.

Er wordt ook duidelijk gezegd: Er zijn geen splitsingen, kruisingen of zijpaden.
Klopt. Uiteraard kun je dan toch besluiten om van het pad af te wijken, maar de kans dat iemand die fris in z'n kokosnoot is dat doet, is natuurlijk vrij klein.
pi_144354130
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:35 schreef jackie12 het volgende:
Als je een telefoon aan en uit doet zonder sim-kaartje in een gebied waar wel bereik is wat gebeurt er dan?

Wordt dit dan wel geregistreerd door de provider?
Nee, maar vermoedelijk wel door de telefoon.
pi_144354179
Update.

Mocht iemand nog links hebben naar relevante tijden/data, laat het me weten. Dan voeg ik deze toe aan dit schema. Wellicht kunnen deze licht werpen op de patronen.
pi_144354187
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Oke, in de teelfoon kun je dan dus achteraf zien waar deze zich bevond?
pi_144354221
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:38 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Als je bv. spyware in een telefoon stopt, kun je dat vrij eenvoudig zien. Dus ja, dat zal wel.
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:40:42 #41
37248 BertV
Klei indiaan
pi_144354263
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:38 schreef jackie12 het volgende:

[..]

De alarmcentrale kan ook de locatie / masten zien. Uiteindelijk geef je alleen je IMEI code door.
Er betaald alleen niemand voor het netwerk. Wel een mooi systeem, bellen naar 112 en 911 kan altijd. Zonder beltegoed, zonder simkaart, met toetsenblokkering... alleen wel bereik nodig helaas. :P

Ik ben geen tel. expert, maar voor een lokatie berekening heb je meerdere masten nodig, liefst drie. In dit soort landen mag je bij zijn met 1 mast, de locatie bepalen is dan niet te doen.
pi_144354335
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:29 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat was een verhaal van Baru maar is ontkracht door de beelden op AFK. Volgens Baru liep het pad daar dwars over de paddock en was het spoor dan niet meer te volgen door de koeien die er een modderpoel van maakten. Op de beelden zie je echter dat je idd een stuk door de paddock loopt maar tussen twee hekken door waardoor je dus alleen heen of terug kan.
http://jonahwinn.com/phot(...)iking-adventure.html

While I was on my lovely hike the rancher, who keeps a herd of cows in a large set of pens, decided it was time to release them for some grazing. So, when I had made it about halfway back down I found my path completely blocked by cattle. About fifteen, or twenty cows had filled the trail and there was no way to get by them, without getting VERY friendly. On the right side of the trail was a barbed wire fence and on the left a raging river. So, with my hands bleeding I climbed over the fence and ran through what turned out to be a swamp, crossed a river and had to climb back over the barbed wire fence on the other side of the cows.
adventure.html

[ Bericht 1% gewijzigd door Grijzemassa op 09-09-2014 16:51:30 ]
pi_144354362
quote:

[..]

Is al meerdere keren gedaan.
Dus bij deze nog maar eens:
Degene met de lapo=laatste post opent het volgende topic. Als het heel lang duurt, laten we zeggen 10 minuten dan is een ander vrij om de nieuwe te openen. Dit gekaap wordt erg vervelend.
pi_144354397
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Degene met de lapo=laatste post opent het volgende topic. Als het heel lang duurt, laten we zeggen 10 minuten dan is een ander vrij om de nieuwe te openen. Dit gekaap wordt erg vervelend.
Regels, regels, regels. :') Wat boeit het wie een nieuw topic opent? :')
pi_144354398
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:37 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nooddiensten (112 911) worden natuurlijk gewoon geregistreerd door een provider, met of zonder SIM.

^^Edit: oh kut ik zie dat jackie12 het niet over 112/911 bellen had. Dan niet nee.

Op zich een goede vraag van jackie12. Geen SIM, wel ontvangst. Dat de provider niets registreert lijkt me duidelijk. Maar wat doet de dailer app in het geval er geen SIM aanwezig is (of kapot)? Registreert de dailer app de oproep en geeft een foutmelding (geen SIM), of geeft deze direct een foutmelding (geen SIM) en biedt geen mogelijkheid een nummer in te toetsen? Ik heb geen idee.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 16:48:34 ]
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:45:19 #46
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144354466
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 15:54 schreef motorbloempje het volgende:
Zeker als dat groter maken gebeurt op een internetforumpje in Nederland met wat mensen met teveel tijd. Maar dat zijn mijn twee centen.
De mensen die de moeite genomen om expert te worden in deze zaak en hier en op WS hardop met zijn allen denken in deze kladblok...

Die hebben er wel voor gezorgd mede dat er ueberhaupt nog enige druk op de ketel zit en mogelijke, ik herhaal mogelijke kwaadwillenden in Panama nog steeds nerveus blijven dat de zaak niet compleet al was afgedaan met: zal wel domme verdwaling zijn.

Ik kom overigens nog meer buiten dan jij iedere dag.

quote:
Het gaat me erom dat mensen hier op 't forum hier hele dagen mee doorbrengen en denken het beter te weten dan de onderzoekers daar. Dat gaat er gewoon niet in.
Nou de onderzoekers in Panama hebben zich er met een onwillend chagrijnig jantje van leiden vanafgemaakt. Geen deugdelijke getuigenverklaringen, het interesseert hen niet, zoeken op totaal irrelevante plekken en hebben geen enkele vondst gedaan.

Wat we hier gedaan hebben is, zelf de EXIF data van de foto's ervan afgehaald en gesorteerd en veel van het terrein met foto's en video's in kaart gebracht. Waardoor het dus van "chaotische jungle" is gereduceerd tot tropisch bos, met een duidelijk pad en heel veel koeien en weilanden en nederzettingen in het stroomgebied van de rivier.

Ook is dat tropisch bos niet zo breed. Dus ja, verdwalen kan, ook al is er maar 1 pad, maar dan moet je er wel je best voor gaan doen en totaal wilsonbekwaam worden door stress, paniek of uitputting vanaf het eerste uur.
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:46:48 #47
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144354525
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:38 schreef Geruisloos het volgende:
Update.

[ afbeelding ]

Mocht iemand nog links hebben naar relevante tijden/data, laat het me weten. Dan voeg ik deze toe aan dit schema. Wellicht kunnen deze licht werpen op de patronen.
die laatste keer aandoen heeft toch ook een tijdstip dat ik denk hmmm, toevallig.
pi_144354529
Er is daar wel al een Duits koppel verdwaald, zij zijn toen gevonden door indianen. Dus helemaal onmogelijk om te verdwalen is het blijkbaar toch niet.

Goh, ik weet echt niet wat ik van de telefoongegevens moet denken. Ik vind ze vreemd, maar ik vind ze in beide scenario's (verdwaald of een misdrijf) vreemd, dus tja.
pi_144354558
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Regels, regels, regels. :') Wat boeit het wie een nieuw topic opent? :')
Zoveel regels zijn er niet. Dit is gewoon beleefdheid.
pi_144354565
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kwam deze nog tegen. Geen idee hoe en wat.
pi_144354568
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:40 schreef BertV het volgende:

[..]

De alarmcentrale kan ook de locatie / masten zien. Uiteindelijk geef je alleen je IMEI code door.
Er betaald alleen niemand voor het netwerk. Wel een mooi systeem, bellen naar 112 en 911 kan altijd. Zonder beltegoed, zonder simkaart, met toetsenblokkering... alleen wel bereik nodig helaas. :P

Ik ben geen tel. expert, maar voor een lokatie berekening heb je meerdere masten nodig, liefst drie. In dit soort landen mag je bij zijn met 1 mast, de locatie bepalen is dan niet te doen.
nee hoor, je IMSI code gaat ook altijd uit.
pi_144354587
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:47 schreef Poekje01 het volgende:

[..] he, hoe kan ik nou weer mijzelf aanvullen? Afijn, zoek eens bij IMSI catcher....

pi_144354590
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:43 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Nooddiensten (112 911) worden natuurlijk gewoon geregistreerd door een provider, met of zonder SIM.

Op zich een goede vraag van jackie12. Geen SIM, wel ontvangst. Dat de provider niets registreert lijkt me duidelijk. Maar wat doet de dailer app in het geval er geen SIM aanwezig is (of kapot)? Registreert de dailer app de oproep en geeft een foutmelding (geen SIM), of geeft deze direct een foutmelding (geen SIM) en biedt geen mogelijkheid een nummer in te toetsen? Ik heb geen idee.
Zonder SIM zou je het noodnummer moeten kunnen bellen. Mits je bereik hebt.
pi_144354600
De vrouwen overwegen om de middag van de 1e april Il Pianiste Trail te gaan lopen. Het is een wandelroute die (heen en terug) ongeveer 3 uur duurt. De route staat op zich als veilig bekend, maar er verdwalen er toch wel eens toeristen. Daarom wordt aangeraden deze route niet zonder gids af te leggen. Niet zo lang geleden waren er nog twee toeristen verdwaald, die na enkele dagen in de jungle door indianen waren gevonden. Ook was er in het verleden gewaarschuwd voor berovingen op het pad.

http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html
pi_144354624
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:42 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

http://jonahwinn.com/phot(...)er-ill-fated-hiking-
While I was on my lovely hike the rancher, who keeps a herd of cows in a large set of pens, decided it was time to release them for some grazing. So, when I had made it about halfway back down I found my path completely blocked by cattle. About fifteen, or twenty cows had filled the trail and there was no way to get by them, without getting VERY friendly. On the right side of the trail was a barbed wire fence and on the left a raging river. So, with my hands bleeding I climbed over the fence and ran through what turned out to be a swamp, crossed a river and had to climb back over the barbed wire fence on the other side of the cows.
adventure.html[ afbeelding ][ afbeelding ]
De link werkt niet.
Daarnaast gaat het ook hier dus om een stuk pad/trail waar je de weg niet kunt missen; ingesloten tussen een rivier en een hek.
Als laatste: Dit is dus NIET in het gebied van de eerste noodoproep want dat was nog 10-12 uur lopen van de rivier.
Was dit überhaupt wel op die trail?
pi_144354640
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:45 schreef Perico het volgende:

[..]

De mensen die de moeite genomen om expert te worden in deze zaak en hier en op WS hardop met zijn allen denken in deze kladblok...

Die hebben er wel voor gezorgd mede dat er ueberhaupt nog enige druk op de ketel zit en mogelijke, ik herhaal mogelijke kwaadwillenden in Panama nog steeds nerveus blijven dat de zaak niet compleet al was afgedaan met: zal wel domme verdwaling zijn.
Ik zie nu een paar Panamezen voor me die in elkaar krimpen van angst als het over Fok! Of WS gaat :')

quote:
Ik kom overigens nog meer buiten dan jij iedere dag.
Nog meer dan moblo? :o
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:51:11 #57
37248 BertV
Klei indiaan
pi_144354692
wiki zegt hetvolgende:

IMSI, is een uniek nummer verbonden aan alle GSM- en UMTS-gebruikers van mobiele telefoons. Het is opgeslagen op de SIM in de telefoon en wordt door de telefoon naar het netwerk van de telecomaanbieder gestuurd,

Maar geen expert dit is ook nieuw voor mij dus het kan maar zo.
pi_144354694
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zonder SIM zou je het noodnummer moeten kunnen bellen. Mits je bereik hebt.
I know, maar een ander nummer. Als ik zou moeten gokken dan vermoed ik dat je een nummer in kan toetsen en kan bellen. Vervolgens wordt er contact met de SIM gelegd om een provider te selecteren. Maarja er is geen sim, dus dan pas foutmelding geen sim.

Het zou kunnen verklaren waarom er nooit naar een ander nummer is gebeld. Ik kan mezelf voorstellen dat er pas een log wordt aangemaakt zodra contact met de SIM wordt geverifieerd. Bij noodnummers is dat niet nodig, maar zodra je een ander nummer belt mogelijk wel.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 16:53:39 ]
pi_144354707
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:48 schreef Saarah het volgende:
De vrouwen overwegen om de middag van de 1e april Il Pianiste Trail te gaan lopen. Het is een wandelroute die (heen en terug) ongeveer 3 uur duurt. De route staat op zich als veilig bekend, maar er verdwalen er toch wel eens toeristen. Daarom wordt aangeraden deze route niet zonder gids af te leggen. Niet zo lang geleden waren er nog twee toeristen verdwaald, die na enkele dagen in de jungle door indianen waren gevonden. Ook was er in het verleden gewaarschuwd voor berovingen op het pad.

Het kan ook zijn dat die toeristen zelf buiten de paden zijn gaan lopen om wat spectaculairdere kiekjes te kunnen maken.
pi_144354725
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat Stacey zo juist op mijn verzoek de ergste dingen uit dat overzicht van de spullen heeft gehaald. Ere wie ere toekomt. Ik had hem er gewoon uitgeflikkerd en dit is beter.
pi_144354755
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:51 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

I know, maar een ander nummer. Als ik zou moeten gokken dan vermoed ik dat je een nummer in kan toetsen en kan bellen. Vervolgens wordt er contact met de SIM gelegd om een provider te selecteren. Maarja er is geen sim, dus dan pas foutmelding geen sim.

Het zou kunnen verklaren waarom er nooit naar een ander nummer is gebeld.
Klopt, al volgt die foutmelding direct omdat de telefoon al heeft geconstateerd dat er geen functionerende SIM-kaart in die telefoon zit. De vraag is dan wel waar die SIM-kaart is gebleven en waarom die eruit is gehaald...
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:52:57 #62
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144354760
Hier nog eens wat uitspraken over verdwalen in dat gebied:

In het Volkskrant-artikel staat: 'volgens lokale gidsen kunnen reizigers gemakkelijk verdwalen tijdens de tocht en is dat levensgevaarlijk.'
Ingrid L. van de taalschool dacht in het begin dat ze verdwaald waren.
Feliciano G. (gids in Boquete) was er aanvankelijk ook van overtuigd dat ze verdwaald waren. Verder zegt hij dat je op de Pianista zelf bijna niet kan verdwalen, maar dat sommigen op de top de verkeerde kant op lopen.
Baru (gids uit Boquete, volgens eigen zeggen) zegt dat het pad duidelijk is tot aan de paddock maar dat je het daar kwijt kan raken.
Plinio M. (gids in Boquete) zegt dat het geen echt wandelpad is maar een lange route dwars door de jungle.
Britta Sanders schrijft dat er een keer zes(!) gidsen samen zijn verdwaald.
Enrique Arrocha, advocaat van de familie Kremers en inwoner van Boquete, heeft zelf de hele route uitgekamd. Hij zei gisteren: Kris en Lisanne hadden de route niet alleen kunnen vinden zonder hulp van een local/gids die het gebied kent.

En voor de honderdste keer: ik vind het niet waarschijnlijk dat ze verdwaald zijn (zie bericht van Perico hierboven). Maar mensen die het gebied kennen zeggen dat het wel kan.
pi_144354812
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:43 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

^^Edit: oh kut ik zie dat jackie12 het niet over 112/911 bellen had. Dan niet nee.

kijk wellicht anders eens bij deze inmiddels wat verouderde link, blz. 11

http://www.vakbladverbind(...)nuari%202010-def.pdf
pi_144354821
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De link werkt niet.
Daarnaast gaat het ook hier dus om een stuk pad/trail waar je de weg niet kunt missen; ingesloten tussen een rivier en een hek.
Als laatste: Dit is dus NIET in het gebied van de eerste noodoproep want dat was nog 10-12 uur lopen van de rivier.
Was dit überhaupt wel op die trail?
Sorry had de link niet goed gekopieerd en het gaat er om dat de koeien niet altijd achter de hekken lopen maar regelmatig overal

I awoke Wednesday to a beautiful clear sky and it was the first we’ve seen here in weeks. I decided it would be a perfect day to take a hike on one of my favorite trails, Il Pianista. The trail is named for the Italian Restaurant at the entrance to the trail that I have yet to try, but is known for having some of the best Italian food in Boquete.

The Il Pianista Restaurant
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:54:44 #65
37248 BertV
Klei indiaan
pi_144354834
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik zie nu een paar Panamezen voor me die in elkaar krimpen van angst als het over Fok! Of WS gaat :')

Niet voor Fok alleen, wel voor Nederlanders die het (terecht) blijven oprakelen.
Ze hebben liever een Froon dan een Kremers.

Toerisme is daar belangrijker, dat blijkt wel.
pi_144354877
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:51 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Het zou kunnen verklaren waarom er nooit naar een ander nummer is gebeld. Ik kan mezelf voorstellen dat er pas een log wordt aangemaakt zodra contact met de SIM wordt geverifieerd. Bij noodnummers is dat niet nodig, maar zodra je een ander nummer belt mogelijk wel.
Ik bedoel inderdaad alleen aan en uitzetten

Kan ik dit ( als dader) "veilig" doen zonder Sim kaartje zonder dat achteraf vast komt te staan dat ik in een gebied was met bereik?
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:56:11 #67
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144354890
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik ken er al 1 die zenuwachtig gedrag vertoont ja. :)

quote:
Nog meer dan moblo? :o
Toch al duizend kilometer aan hikes en tweeduizend kilometer op de fiets dit jaar. :7
pi_144354909
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:51 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het kan ook zijn dat die toeristen zelf buiten de paden zijn gaan lopen om wat spectaculairdere kiekjes te kunnen maken.
Dat kan inderdaad, maar het is even goed mogelijk dat Kris en Lisanne om een bepaalde reden van het pad zijn afgeweken (bv een eng dier gezien; of een enge persoon...).
pi_144354915
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:46 schreef Saarah het volgende:
Er is daar wel al een Duits koppel verdwaald, zij zijn toen gevonden door indianen. Dus helemaal onmogelijk om te verdwalen is het blijkbaar toch niet.
Het is niet bekend wat dat verdwalen van hen nu precies heeft ingehouden. Alles wijst er op dat het niet meer was dan op de Mirador doorlopen ipv terug keren. het pad volgende kwamen zij toen 'gewoon' bij de indianen uit die hen opgevangen hebben en terug hebben geholpen.
Dat is een vorm van verdwalen maar een andere dan waar we het bij de meiden over hebben. Anders waren ook zij gewoon bij die indianen uitgekomen.
Op dag twee van de lange trail kom je namelijk geregeld indianen en 'dorpjes' tegen op het pad.
pi_144354963
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:47 schreef Specularium het volgende:

[..]

Kwam deze nog tegen. Geen idee hoe en wat.
[ afbeelding ]
Dus ook geen idee of dat wel die trail is en waar? Dan is dit vrij nutteloos om te plaatsen.
pi_144354984
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Klopt, al volgt die foutmelding direct omdat de telefoon al heeft geconstateerd dat er geen functionerende SIM-kaart in die telefoon zit. De vraag is dan wel waar die SIM-kaart is gebleven en waarom die eruit is gehaald...
Ik denk dat een SIM hot-pluggable is. Niet volgens spec, maar een gebruiker heeft iig de mogelijkheid. Helemaal met de nieuwe toestellen waar ze vanaf de zijkant inschuiven. In dat geval moet er alsnog geverifieerd worden. Het gaat erom of niet-noodnummers überhaupt worden geregisteerd als er geen sim aanwezig is. Op te delen in of je überhaupt op 'bellen' kan drukken, en wanneer de logentry exact wordt aangemaakt (altijd / sim verificatie / radio verificatie / etc).

Of hun provider had geen contract met een provider uit Panama, lijkt me helemaal sneu. :o :o :o

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 17:01:13 ]
pi_144354997
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:52 schreef Domnivoor het volgende:

In het Volkskrant-artikel staat: 'volgens lokale gidsen kunnen reizigers gemakkelijk verdwalen tijdens de tocht en is dat levensgevaarlijk.'
Feliciano G. (gids in Boquete) was er aanvankelijk ook van overtuigd dat ze verdwaald waren. Verder zegt hij dat je op de Pianista zelf bijna niet kan verdwalen, maar dat sommigen op de top de verkeerde kant op lopen.
Baru (gids uit Boquete, volgens eigen zeggen) zegt dat het pad duidelijk is tot aan de paddock maar dat je het daar kwijt kan raken.
Plinio M. (gids in Boquete) zegt dat het geen echt wandelpad is maar een lange route dwars door de jungle.
Enrique Arrocha, advocaat van de familie Kremers en inwoner van Boquete, heeft zelf de hele route uitgekamd. Hij zei gisteren: Kris en Lisanne hadden de route niet alleen kunnen vinden zonder hulp van een local/gids die het gebied kent.

En voor de honderdste keer: ik vind het niet waarschijnlijk dat ze verdwaald zijn (zie bericht van Perico hierboven). Maar mensen die het gebied kennen zeggen dat het wel kan.
Ingrid van L. dacht het in het begin. Wat denkt ze nu?
Feliciano G. Was er aanvankelijk van overtuigd. Waar is hij nu van overtuigd?

Verder spreken diverse gidsen elkaar nogal tegen eigenlijk en hebben sommigen het over de top van de berg en de vindplek van de spullen i.p.v. het pad. En dat terwijl die plekken een behoorlijk eind van dat pad zijn gelegen.
pi_144355067
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:58 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ik denk dat een SIM hot-pluggable is. Niet volgens spec, maar een gebruiker heeft iig de mogelijkheid. Helemaal met de nieuwe toestellen waar ze vanaf de zijkant inschuiven. In dat geval moet er alsnog geverifieerd worden. Het gaat erom of niet-noodnummers überhaupt worden geregisteerd als er geen sim aanwezig is. Op te delen in of je überhaupt op 'bellen' kan drukken, en wanneer de logentry exact wordt aangemaakt.
Die wordt volgens mij pas aangemaakt als je op verbinding probeert te maken. Anders zou je al een key logging-achtig iets erop hebben moeten zitten.
pi_144355140
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Verder spreken diverse gidsen elkaar nogal tegen eigenlijk en hebben sommigen het over de top van de berg en de vindplek van de spullen i.p.v. het pad. En dat terwijl die plekken een behoorlijk eind van dat pad zijn gelegen.
gidsen zullen altijd zeggen dat verdwalen mogelijk is,anders worden ze zelf overbodig :7
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_144355151
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:55 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ik bedoel inderdaad alleen aan en uitzetten

Kan ik dit ( als dader) "veilig" doen zonder Sim kaartje zonder dat achteraf vast komt te staan dat ik in een gebied was met bereik?
Ja en Nee.

- Ja als je een kruimeldief bent en nobody really cares.
- Nee, als je een terrorist of seriemoordenaar bent en onderdeel van een serieus recherche onderzoek met
een budget en mankracht. Je hebt speciale onderzoeksteams met speciale software nodig, om dit aan te
tonen. Maar het kan tot lang na dato.
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:02:53 #76
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144355178
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, ze hebben allemaal een eigen mening, net als wij hier :)

Wat Ingrid L. nu denkt weet ik niet. Ze heeft zich er later niet meer over uitgelaten.
Feliciano G. heeft nog twee andere mogelijkheden naar voren gebracht.

En inderdaad:

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:01 schreef StaceySinger het volgende:

gidsen zullen altijd zeggen dat verdwalen mogelijk is,anders worden ze zelf overbodig :7
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:03:51 #77
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144355205
quote:

Er zijn ook mensen die aan het begin van de Pianista linksaf slaan op de y-splitsing. Dan kun je heel lang doorlopen, maar kom je aan de open kant van de berg.. zonder doel verder.. daar zijn mensen ook wel eens heen gestuurd, door een gids die dit moedwillig zei, zelf afdalend van de Pianista terug naar Boquete..

Maar dat hebben Kris en Lisanne niet gedaan. Verder zou je je orientatie wat kunnen verliezen bij het oversteken van de rivieren, al wordt dus gesteld dat ze daar mogelijk nooit geweest zijn.

Toch is het zo bij de rivieren.. ook al moet je als je er aankomt, soms even de nodige meters naar rechts of links om over te steken.. er is dan wel weer een pad.. dus als je terug wilt.. kun je ook weer net zo lang doorzoeken tot je het pad ziet, je duikt niet zomaar de struiken in.

Het is hier al Nederland al zo: wordt een pad niet druk belopen in het bos, overwoekert het. Dat is daar nog 10x zo erg.
pi_144355231
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:02 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ja, ze hebben allemaal een eigen mening, net als wij hier :)

Wat Ingrid L. nu denkt weet ik niet. Ze heeft zich er later niet meer over uitgelaten.
Feliciano G. heeft nog twee andere mogelijkheden naar voren gebracht.
Feit is wel dat zij dat gebied beter kennen dan alle mensen hier bij elkaar. Het lijkt er toch ook wel op dat sommige van die mensen wat zijn afgestapt van de theorie van het verdwalen.
pi_144355243
quote:

[..]

:Y
pi_144355260
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:03 schreef Perico het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die aan het begin van de Pianista linksaf slaan op de y-splitsing. Dan kun je heel lang doorlopen, maar kom je aan de open kant van de berg.. zonder doel verder.. daar zijn mensen ook wel eens heen gestuurd, door een gids die dit moedwillig zei, zelf afdalen van de Pianista terug naar Boquete..

Maar dat hebben Kris en Lisanne niet gedaan. Verder zou je je orientatie wat kunnen verliezen bij het oversteken van de rivieren, al wordt dus gesteld dat ze daar mogelijk nooit geweest zijn.

Toch is het zo bij de rivieren.. ook al moet je als je er aankomt, soms even de nodige meters naar rechts of links om over te steken.. er is dan wel weer een pad.. dus als je terug wilt.. kun je ook weer net zo lang doorzoeken tot je het pad ziet, je duikt niet zomaar de struiken in.

Het is hier al Nederland al zo: wordt een pad niet druk belopen in het bos, overwoekert het. Dat is daar nog 10x zo erg.
Wie weet kwamen ze een leuke local tegen?
pi_144355335
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:02 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

Ja en Nee.

- Ja als je een kruimeldief bent en nobody really cares.
- Nee, als je een terrorist of seriemoordenaar bent en onderdeel van een serieus recherche onderzoek met
een budget en mankracht. Je hebt speciale onderzoeksteams met speciale software nodig, om dit aan te
tonen. Maar het kan tot lang na dato.
Dus als ik zonder simkaartje in een gebied met bereik de telefoon aanzet en snel weer uitzet dan valt achteraf met speciale software te achterhalen waar ik op dat moment was?

Om zoiets doortrapts te doen moet ik dus echt in een gebied zitten zonder bereik?
pi_144355409
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:07 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Dus als ik zonder simkaartje in een gebied met bereik de telefoon aanzet en snel weer uitzet dan valt achteraf met speciale software te achterhalen waar ik op dat moment was?

Om zoiets doortrapts te doen moet ik dus echt in een gebied zitten zonder bereik?
Ja, dat valt te achterhalen. Zelfs relatief eenvoudige spyware kan dat uitlezen.
pi_144355439
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:07 schreef jackie12 het volgende:

[..]

foutje, sorry

[ Bericht 5% gewijzigd door Poekje01 op 09-09-2014 17:39:43 ]
pi_144355467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:48 schreef Saarah het volgende:

Zeer vreemd bericht. Wordt door heel veel berichten tegen gesproken:
Bijvoorbeeld:
http://www.demorgen.be/dm(...)er-dan-vermeld.dhtml
quote:

De vrouwen zouden mede op basis van de tekst doorgelopen kunnen zijn bij het uitzichtpunt. 'Bovenop die top staan geen markers', zegt gids Feliciano Gonzalez. 'Dus wat soms gebeurt, is dat mensen de andere kant de berg af gaan. Na ongeveer een dag, misschien anderhalve dag lopen, kom je dan uit bij de rivier Culebra. Op dit punt is de rivier heel hoog en stroomt het water supersnel. Er hangen alleen twee kabels boven het water.' .
Het 'verdwalen' bestaat dus uit het doorlopen na de Mirador, niet uit het pad kwijt raken want ook hier gaat F er dan zonder meer vanuit dat ze veilig bij die bruggen aankomen.
quote:
De Lonely Planet waarschuwt in zijn tekst wel voor berovingen. De taalschool liet deze waarschuwing achterwege.
De exacte tekst die Lonely Planet onder dat stukje had staan was:
quote:
Don't go alone and exercise caution as robberies have been reported here.
Daar stond dus niets over verdwalen of een gids, maar puur over berovingen.
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:13:49 #85
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144355545
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:05 schreef Halcon het volgende:
Wie weet kwamen ze een leuke local tegen?
Ik sluit het niet uit.. de Kremers zelf kwamen een hele stoet tegen met hun vee.
pi_144355570
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:11 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zeer vreemd bericht. Wordt door heel veel berichten tegen gesproken:
Bijvoorbeeld:

[..]
Nou maar dan klopt jouw bron toch ook niet helemaal, want daar staat ook het volgende in:

"Reizigers die de tekst verkeerd begrijpen, kunnen - onterecht - denken dat ze na dit punt gewoon door moeten lopen om bij het begin uit te komen. Ze komen dan terecht op een lang, gevaarlijk en onduidelijk pad. "

Mij lijkt het dat als het pad echt gevaarlijk en onduidelijk is, dat je dan wél kan verdwalen.
pi_144355666
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat Stacey zo juist op mijn verzoek de ergste dingen uit dat overzicht van de spullen heeft gehaald. Ere wie ere toekomt. Ik had hem er gewoon uitgeflikkerd en dit is beter.
Dat kunnen de andere users niet zien en dan krijgen de mods vragen waarom een bepaald iemand (vaak) de topics kaapt.
Vandaar graag de beleefdheid in acht nemen om degene met de lapo de nieuwe te laten openen. Het is een verzoek. Geen bevel.
pi_144355778
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:54 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Sorry had de link niet goed gekopieerd en het gaat er om dat de koeien niet altijd achter de hekken lopen maar regelmatig overal

I awoke Wednesday to a beautiful clear sky and it was the first we’ve seen here in weeks. I decided it would be a perfect day to take a hike on one of my favorite trails, Il Pianista. The trail is named for the Italian Restaurant at the entrance to the trail that I have yet to try, but is known for having some of the best Italian food in Boquete.

The Il Pianista Restaurant
De ouders van Kris kwamen in hun video ook koeien tegen voor de Mirador.
Valt het je trouwens niet op dat die foto's heel vaak hekken laten zien?

Maar niets wijst erop dat deze foto's na de Mirador zijn gemaakt. Die rivier kan dus aan de Boquete zijde van de CD liggen.
pi_144355869
quote:

[..]

dinsdag 9 september 2014 @ 17:22:47 #90
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144355874
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Onzin. Dat zijn drie foto's. Het gebied is een paar honderd vierkante kilometer groot.
pi_144355886
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:58 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ik denk dat een SIM hot-pluggable is. Niet volgens spec, maar een gebruiker heeft iig de mogelijkheid. Helemaal met de nieuwe toestellen waar ze vanaf de zijkant inschuiven. In dat geval moet er alsnog geverifieerd worden. Het gaat erom of niet-noodnummers überhaupt worden geregisteerd als er geen sim aanwezig is. Op te delen in of je überhaupt op 'bellen' kan drukken, en wanneer de logentry exact wordt aangemaakt (altijd / sim verificatie / radio verificatie / etc).

Of hun provider had geen contract met een provider uit Panama, lijkt me helemaal sneu. :o :o :o
Toevallig had ik mijn oude rooted Android Galaxy S naast me liggen dus even snel getest zonder SIM en zonder sim + uitgeschakelde radio. Voor beide geldt hetzelfde.
- Dialer opent.
- Nummer kan worden ingetoetst.
- Er kan op bellen worden gedrukt.
- Oproep venster opent, maar niet volledig en blijft zwart.
- Popup, mobiel netwerk niet beschikbaar.
- Oproep wordt gelogt in geschiedenis.
- Oproep blijft persistent bij herstart.
- Geschiedenis is persistent en te downloaden via 'rooted adb shell'

Dit is op Android 4.4.4, vermoedelijk had Lisanne er een héél wat oudere versie op.
Ik zal vanavond even kijken of ik de versie kan flashen die zij mogelijk had.
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:23:20 #92
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144355896
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:11 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het 'verdwalen' bestaat dus uit het doorlopen na de Mirador, niet uit het pad kwijt raken want ook hier gaat F er dan zonder meer vanuit dat ze veilig bij die bruggen aankomen.

Zoals ik al schreef: F. heeft later twee andere mogelijkheden genoemd. Het artikel dat je hier noemt is van na de vondsten.
Door nieuwe info is hij er anders over gaan denken. Daar kunnen we hier nog wat van opsteken :7
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:24:55 #93
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144355963
Die tabel met telefoongegevens moet in de OP. Dat is cruciale informatie.
pi_144355999
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:03 schreef Perico het volgende:
We zijn in eerste instantie op het verkeerde been gezet door een opmerking van een gids (niet F) die zei dat er maar 3 tot 4 maal per jaar op die trail gelopen werd.
Dat bleek achteraf alleen over groepen toeristen te gaan. Het pad wordt juist veel belopen door locals, indianen en bij transport van vee.
pi_144356032
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:24 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Die tabel met telefoongegevens moet in de OP. Dat is cruciale informatie.
er staan er al 2 toch ?
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:28:35 #96
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144356088
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:26 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

er staan er al 2 toch ?
Ik bedoel de Excel tabel met kleuren waarin je dat strakke patroon van telefoonactiviteit kunt zien.

Als die gegevens allemaal kloppen, dan ben ik het met Kremers eens dat niet verklaard kan worden door slechts een verdwaling.
pi_144356136
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik zou alles proberen als bellen niet lukt, en je bent met twee telefoons. Kaartje van de ene in de andere en omgekeerd. Op een hoog punt gaan staan, en dan nog eens heen en terug verwisselen. Proberen zonder kaartje, zou ik ook doen. En in paniek misschien nog veel meer, wat op FOK! dan later heel verdacht wordt gevonden. In topics die eindigen met "maar dat zullen we wel nooit te weten komen" .
-- <br />Pinpoint
pi_144356149
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De ouders van Kris kwamen in hun video ook koeien tegen voor de Mirador.
Valt het je trouwens niet op dat die foto's heel vaak hekken laten zien?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar niets wijst erop dat deze foto's na de Mirador zijn gemaakt. Die rivier kan dus aan de Boquete zijde van de CD liggen.
Ja maar zoals je kunt lezen in de blog laten de boeren op bepaalde tijden de koeien los rond lopen om verder te grazen. Dan maken ze dus zijpaden op het oorspronkelijke pad.
Dat kan verwarring scheppen. Ik weet niet wie gezegd heeft dat dat niet waar is, ik zou daar wel een bron van willen hebben dan. Aangezien meerdere bronnen zeggen dat het wel zo is. En natuurlijk stond het vee netjes achter de hekjes toen de ouders en later de advocaat er waren. Die bezoeken waren aangekondigd. Wat had je anders verwacht.
pi_144356193
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:14 schreef Saarah het volgende:

[..]

Nou maar dan klopt jouw bron toch ook niet helemaal, want daar staat ook het volgende in:

"Reizigers die de tekst verkeerd begrijpen, kunnen - onterecht - denken dat ze na dit punt gewoon door moeten lopen om bij het begin uit te komen. Ze komen dan terecht op een lang, gevaarlijk en onduidelijk pad. "

Mij lijkt het dat als het pad echt gevaarlijk en onduidelijk is, dat je dan wél kan verdwalen.
De vraag is wat er gevaarlijk is (de kabelbruggen) en waar het onduidelijk wordt (na de oversteken).
Ik heb het steeds over het stuk waar ze dan verdwaald zouden moeten zijn; 3 1/2 lopen na de Mirador, ver voor de rivier dus.
pi_144356292
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ik bedoel de Excel tabel met kleuren waarin je dat strakke patroon van telefoonactiviteit kunt zien.

Als die gegevens allemaal kloppen, dan ben ik het met Kremers eens dat niet verklaard kan worden door slechts een verdwaling.
ok staat er
pi_144356505
quote:

[..]

Dik hout -> planken. Lazert jouw vriendin in een ravijn, dan wil je vast niet van moord verdacht worden. Maar een paar FOK!'ers vinden het héél verdacht, want die hebben een foto van dat bergpad. Dus ze goed ingevoerd in de zaak.
Dan zegt een berggids, dat je best van het pad kan glijden, hoewel het niet vaak gebeurt.
Ja, zeg ik dan, die gidsen moeten ook laten zien dat ze nodig zijn.
-- <br />Pinpoint
pi_144356674
Gidsen zullen altijd zeggen dat je kan verdwalen , ja da's waar.
Aan de andere kant zou het mij ook niet verbazen als de Panamezen voor de aangekondigde
hikes van de ouders en ook van de advocaat een stelletje locals het pad opgestuurd hebben met machetes om het pad vrij te maken. Ze willen toch niet aansprakelijk gesteld worden wegens nalatigheid. Het is daar al langer een issue dat trails niet goed onderhouden worden en dat dat gevaar opleveren kan voor toeristen.
pi_144356747
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, dat valt te achterhalen. Zelfs relatief eenvoudige spyware kan dat uitlezen.
Zonder dat die vooraf op het toestel gezet is? Wat voor sypware is dat dan?
-- <br />Pinpoint
  dinsdag 9 september 2014 @ 17:49:15 #104
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144356751
quote:

Die stellige uitspraak dat je daar niet kunt verdwalen heeft betrekking op het stuk dat de ouders hebben gelopen, en dat is niet zo heel ver. Zoals bekend loopt het pad door tot aan de bewoonde wereld bij de Caraïbische kust. Er moeten hier en daar afslagen/zijpaden zijn, en het is goed mogelijk dat de meiden dachten dat afslaan hun kans op het bereiken van bewoond gebied zou vergroten. Wij bekijken alles vanuit onze kennis over de jungle en het hoofdpad naar Bocas, maar zij waren in de positie van iemand die zijn eerste spelletje Civ speelt.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_144356875
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En je kunt er bijvoorbeeld ook zeker van zijn dat er nooit wildsporen oid lopen? En what about dat 3e pad uit dat filmpje met de ouders (waarbij de ouders zelf ook vroegen of het een pad is, wat vervolgens werd ontkend door de gids)? Jij stelt dus op basis van foto's dat er geen onofficiele zijpaden / trails naar iemand's grondjes / wildsporen zijn?
pi_144357143
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:49 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Die stellige uitspraak dat je daar niet kunt verdwalen heeft betrekking op het stuk dat de ouders hebben gelopen, en dat is niet zo heel ver. Zoals bekend loopt het pad door tot aan de bewoonde wereld bij de Caraïbische kust. Er moeten hier en daar afslagen/zijpaden zijn, en het is goed mogelijk dat de meiden dachten dat afslaan hun kans op het bereiken van bewoond gebied zou vergroten. Wij bekijken alles vanuit onze kennis over de jungle en het hoofdpad naar Bocas, maar zij waren in de positie van iemand die zijn eerste spelletje Civ speelt.
Je kunt overal verdwalen, ook op de A2. Maar neemt niet weg dat je er soms behoorlijk je best voor moet doen of er behoorlijk dom voor moet zijn.
pi_144357302
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:46 schreef Grijzemassa het volgende:
Aan de andere kant zou het mij ook niet verbazen als de Panamezen voor de aangekondigde
hikes van de ouders en ook van de advocaat een stelletje locals het pad opgestuurd hebben met machetes om het pad vrij te maken. Ze willen toch niet aansprakelijk gesteld worden wegens nalatigheid. Het is daar al langer een issue dat trails niet goed onderhouden worden en dat dat gevaar opleveren kan voor toeristen.
Ach het is toch duidelijk waarom dit over gidsen wordt gezegd? Het moet en zal een mysterie blijven. Dus ook als die gidsen (of anderen) voorbeelden geven van eerder verdwaalde toeristen, er wordt zeker iets op bedacht. Verdwalen is namelijk iets héél bijzonders. Eigenlijk bestaat het alleen als theorie (dat heet dan verdwaaltheorie).
En iedereen weet: bijzondere theorieën vragen bijzonder bewijs.
-- <br />Pinpoint
pi_144357408
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt overal verdwalen, ook op de A2. Maar neemt niet weg dat je er soms behoorlijk je best voor moet doen of er behoorlijk dom voor moet zijn.
Is dat zo? Verdwalen mensen nooit door andere oorzaken? Ik ken toch aardig wat tegen-voorbeelden.
Het was trouwens niet op de A2.
-- <br />Pinpoint
pi_144357409
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:03 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ach het is toch duidelijk waarom dit over gidsen wordt gezegd? Het moet en zal een mysterie blijven. Dus ook als die gidsen (of anderen) voorbeelden geven van eerder verdwaalde toeristen, er wordt zeker iets op bedacht. Verdwalen is namelijk iets héél bijzonders. Eigenlijk bestaat het alleen als theorie (dat heet dan verdwaaltheorie).
En iedereen weet: bijzondere theorieën vragen bijzonder bewijs.
Verdwalen en met z'n tweeën omkomen. Dat vraagt inderdaad bewijs.
De tegenstelling verdwaling tegenover misdrijf is een valse, die dan ook onterecht impliceert dat je eerst vol bewijs voor een misdrijf moet hebben, voordat je daar aan mag denken, terwijl dan zonder dat volle bewijs, verdwaling vanzelfsprekend zou zijn.

Het zit hem in het dood, en slechts voor een klein deel teruggevonden zijn.
pi_144357433
Als dit inderdaad het telefoongebruik van Lisanne en Kris is, dan hebben ze wel heel zuinig proberen om te springen met de batterij. Dat kan een verklaring zijn waarom er geen berichtjes zijn. Echt alleen je telefoon aan doen om te kijken of je kan bellen.
Overigens neem ik aan dat als beiden bewust zijn ten tijde van de eerste noodoproep dat ze hun unlock aan elkaar vertellen/bekijken zodat de ander ook de telefoon kan gebruiken.
pi_144357454

[ Bericht 100% gewijzigd door Deiner op 09-09-2014 18:09:34 ]
pi_144357487
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan ben ik vreselijk dom, want ik ben paar maanden geleden verdwaald op de Veluwe.
pi_144357604
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:07 schreef Deiner het volgende:

[..]

De tegenstelling verdwaling tegenover misdrijf is een valse, die dan ook onterecht impliceert dat je eerst vol bewijs voor een misdrijf moet hebben, voordat je daar aan mag denken, terwijl dan zonder dat volle bewijs, verdwaling vanzelfsprekend zou zijn.

Verdwaling kan, een ongeluk kan, een misdaad kan ook. Het kan ook een combinatie zijn.
Zo denk ik er over :P
pi_144357624
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dan ben ik vreselijk dom, want ik ben paar maanden geleden verdwaald op de Veluwe.
Ja, blijkbaar wel.
pi_144357643
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:07 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Is dat zo? Verdwalen mensen nooit door andere oorzaken? Ik ken toch aardig wat tegen-voorbeelden.
Het was trouwens niet op de A2.
Let vooral op het woord 'soms'.
pi_144357685
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:07 schreef Deiner het volgende:

[..]

De tegenstelling verdwaling tegenover misdrijf is een valse, die dan ook onterecht impliceert dat je eerst vol bewijs voor een misdrijf moet hebben, voordat je daar aan mag denken.

Bewijs van verdwalen? Dat ontbreekt juis omdat ze het niet na kunnen vertellen. Dat er bewijs voor een misdrijf moet zijn, heb ik niet gezegd of geïmpliceerd. Wel aanwijzingen ervóór (niet zijnde dat je de verdwaaltheorie vanuit Nederland maar zo-zo vindt), en niet van die sterke aanwijzingen tegen.

Maar alleen botresten, tja, dat is een probleem. Daar zitten dus kannibalen, of wilde dieren.
-- <br />Pinpoint
pi_144357696
quote:

[..]

Was je nog leuke locals tegengekomen?
pi_144357759
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:17 schreef Deiner het volgende:

[..]

Was je nog leuke locals tegengekomen?
Jawel. Frank van Vloten met zijn vrouw.
pi_144357767
quote:

[..]

Ik ken iemand die op het strand van Schiermonnikoog verdwaalde. Kende het eiland op z'n duimpje, dus met wat trucs vond hij de weg naar de duinen vrij vlot terug. In Panama zullen ze dit niet geloven, als daar een FOK! - BNW is.
-- <br />Pinpoint
pi_144357833
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Let vooral op het woord 'soms'.
Hoe zit het nou, met die spyware die uitleest op welke plek een telefoon alleen even aan geweest is?
Moet je die er van tevoren op zetten? En hadden de dames dat?
-- <br />Pinpoint
pi_144357848
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:19 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ik ken iemand die op het strand van Schiermonnikoog verdwaalde. Kende het eiland op z'n duimpje, dus met wat trucs vond hij de weg naar de duinen vrij vlot terug. In Panama zullen ze dit niet geloven, als daar een FOK! - BNW is.
Gringo desperado su Schiermonnikoog #8 - no mas signal
pi_144357853
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:19 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ik bleek steeds in een rondje te lopen en wist niet meer bij welke afslag ik de route op was gekomen.
Ben op een gegeven moment van de wandelroute afgegaan en op de grote weg gaan lopen richting Nunspeet omdat ik wist dat ik dan op een gegeven moment wel op of langs de parkeerplaats waar de auto stond terecht zou komen. En ja.
pi_144357884
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:22 schreef Poolbal het volgende:

[..]

_O_
  dinsdag 9 september 2014 @ 18:23:44 #124
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144357892
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:34 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ok staat er
Dank je wel.
pi_144357901
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:22 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Ik vertelde er niet bij dat het plotseling mistig geworden was. Dan heb je daar idd kennis en slimheid nodig om bij de duinen te komen. Of mazzel.
-- <br />Pinpoint
pi_144357950
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:21 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Hoe zit het nou, met die spyware die uitleest op welke plek een telefoon alleen even aan geweest is?
Moet je die er van tevoren op zetten? En hadden de dames dat?
Ja, die moet je er vooraf opzetten. Die dames hadden dat waarschijnlijk niet. Die spyware stuurt die gegevens door. Die gegevens haalt die spyware uit de telefoon. Heel leuk spul trouwens. :)

Lijkt me dat dan zonder spyware, door specialisten zo'n telefoon wel uit te lezen is.
pi_144358002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:23 schreef blondetrien het volgende:

[..]

_O_
Lach nou geen mensen uit om hun gebrekkige Spaans. -O-
-- <br />Pinpoint
pi_144358031
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:23 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ik vertelde er niet bij dat het plotseling mistig geworden was. Dan heb je daar idd kennis en slimheid nodig om bij de duinen te komen. Of mazzel.
Maar in pakweg 3 a 4 dagen lukt dat wel toch?
pi_144358046
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:14 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Verdwaling kan, een ongeluk kan, een misdaad kan ook. Het kan ook een combinatie zijn.
Zo denk ik er over :P
Ik ook. Vind het trouwens jammer dat je als je met zoiets komt in dit topic meteen weggezet wordt als één of andere idioot die niks van de wereld snapt (er wordt gelijk gebasht lijkt het, je lijkt het bijna niet te mogen opperen). Ik vind het ook jammer dat bronnen selectief worden gebruikt en anderen weggezet als "dat kan niet waar zijn, want deze persoon heeft er baat bij dat te zeggen" oid. Kan nog steeds waar zijn natuurlijk. :)
pi_144358056
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, die moet je er vooraf opzetten. Die dames hadden dat waarschijnlijk niet. Die spyware stuurt die gegevens door. Die gegevens haalt die spyware uit de telefoon. Heel leuk spul trouwens. :)
Vast, maar als ze dat niet hadden, is het niet relevant.
quote:
Lijkt me dat dan zonder spyware, door specialisten zo'n telefoon wel uit te lezen is.
Mij niet. Maar aan wat voor specialisme zit je te denken?
-- <br />Pinpoint
pi_144358087
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:46 schreef Grijzemassa het volgende:
Dat lijkt mij heel tegenstrijdig. Het is Panama er juist alles aan gelegen om het op een verdwaling te laten uitkomen. Een ongeval is al niet handig maar een misdrijf gaat ze economisch schaden.
Waarom zouden ze dan moeite gaan doen om aan te tonen dat verdwalen niet kan op dat deel van de trail?
pi_144358098
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:16 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Bewijs van verdwalen? Dat ontbreekt juis omdat ze het niet na kunnen vertellen. Dat er bewijs voor een misdrijf moet zijn, heb ik niet gezegd of geïmpliceerd. Wel aanwijzingen ervóór (niet zijnde dat je de verdwaaltheorie vanuit Nederland maar zo-zo vindt), en niet van die sterke aanwijzingen tegen.

Maar alleen botresten, tja, dat is een probleem. Daar zitten dus kannibalen, of wilde dieren.
Ik bedoel te zeggen, dat verdwalen niet vanzelfsprekend verklaart, dat twee mensen daarna omkomen en er slechts af en toe resten worden gevonden.
Daarom hoop ik dat de autoriteiten in Panama hun best zullen doen.
pi_144358114
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:29 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Vast, maar als ze dat niet hadden, is het niet relevant.

[..]

Mij niet. Maar aan wat voor specialisme zit je te denken?
Die software haalt gegevens uit de telefoon en stuurt die door. Niets meer, niets minder. Die gegevens staan dus in de telefoon. Uit ervaring weet ik dat de locatiebepaling vrij nauwkeurig is. Werkt een stuk beter dan bv. Viber. :')

Iemand die dat soort onderzoeken doet. Die zal wel telefoons uit kunnen lezen. Anders heb je aan diegene niets als onderzoeker.
pi_144358123
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:49 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Om 16:39 waren de meiden ook niet heel erg ver...
pi_144358138
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:30 schreef Deiner het volgende:

[..]

Ik bedoel te zeggen, dat verdwalen niet vanzelfsprekend verklaart, dat twee mensen daarna omkomen en er slechts af en toe resten worden gevonden.
Dat doen ze dus niet. Zoveel is al wel gebleken.
pi_144358148
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Om 16:39 waren de meiden ook niet heel erg ver...
Zelfs Usain Bolt zou dan nog niet bij de kust zijn. :+
pi_144358165
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:53 schreef blondetrien het volgende:

[..]

En je kunt er bijvoorbeeld ook zeker van zijn dat er nooit wildsporen oid lopen? En what about dat 3e pad uit dat filmpje met de ouders (waarbij de ouders zelf ook vroegen of het een pad is, wat vervolgens werd ontkend door de gids)? Jij stelt dus op basis van foto's dat er geen onofficiele zijpaden / trails naar iemand's grondjes / wildsporen zijn?
Dat is een pad naar de bovenrand van dat stukje gras om over de begroeiing heen te kunnen zien/fotograveren. Meer niet.
En al zouden ze daar eigenwijs de bosjes in gedoken zijn... dan hadden de bekende foto's van het beekje nooit gemaakt kunnen zijn.
pi_144358191
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Maar in pakweg 3 a 4 dagen lukt dat wel toch?
Duurde hooguit een uur, hij bedacht meteen hoe het moest. Maar voor zo'n plek toch lang.
Het strand is daar vlak, en erg breed. De zee is ver, en de duinen zijn ver. Je ziet voeltt en hoort geen richting. Maar elke dag komen er bandensporen van oost naar west. Zodra je die hebt, is het kom je dwars erop, òf bij de duinen òf bij de zee. Je moet vrij goed rechtuit kunnen lopen, anders vind je dat spoor misschien nooit.
-- <br />Pinpoint
pi_144358202
ik vraag me nog iets af. Er was ook ergens een getuigenverklaring dat de meisjes een afspraak hadden om 14.00 uur aan het begin van Pianista (head of trail) ik zou persoonlijk denken op de top, maar blijkt dus het begin te zijn...ergens hier gelezen. Zouden K enL diezelfde denkfout gemaakt hebben? Met wie hadden zij die afspraak?
Zou kunnen dat die afspraak (een gids?) ze heeft ingehaald voor-of -op de top. Misschien gehoord dat de meiden al op pad waren? Vrolijke foto's genomen en omdat het nog vroeg was er nog tijd om iets bijzonders ze zien..... daarom zijn ze doorgelopen.....met iemand of meerdere....
Dus zou toch graag weten met wie de meisjes die afspraak hadden!
anders gaat deze ook de prullenbak in.
pi_144358269
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:33 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Duurde hooguit een uur, hij bedacht meteen hoe het moest. Maar voor zo'n plek toch lang.
Het strand is daar vlak, en erg breed. De zee is ver, en de duinen zijn ver. Je ziet voeltt en hoort geen richting. Maar elke dag komen er bandensporen van oost naar west. Zodra je die hebt, is het kom je dwars erop, òf bij de duinen òf bij de zee. Je moet vrij goed rechtuit kunnen lopen, anders vind je dat spoor misschien nooit.
Daar in Panama heb je dan in elk geval nog bergtoppen. Daar kun je proberen te komen om een beter overzicht te hebben van de situatie. Dan zie je Boquete ook wel liggen.
pi_144358305
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:30 schreef Deiner het volgende:

[..]

Stel dat ze door gebrek of een ongeluk omgekomen zijn. En daarna op de botten na, opgegeten door dieren. Wat kunnen die autoriteiten dan doen?
-- <br />Pinpoint
pi_144358310
quote:

[..]

Daar kan je ook heel gemakkelijk verdwalen omdat daar duizenden paden en kruisingen zijn.
Daar waar de meiden de eerste oproep deden is 1 pad dat je of op of af kunt lopen. Niet meer.
pi_144358352
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:16 schreef Pinpoint het volgende:
Dan zouden daar sporen van te zien moeten zijn op de botten.
pi_144358435
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:36 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Stel dat ze door gebrek of een ongeluk omgekomen zijn. En daarna op de botten na, opgegeten door dieren. Wat kunnen die autoriteiten dan doen?
Stel dat jij op een dag naar de Appie fietst, door een natuurgebied. En maanden later wordt een paar botten van je gevonden. Tsja. Wat kunnen de autoriteiten dan doen he.
Woordvoerder politie: "Hij zal wel verdwaald zijn geweest of zo. Een gebrek of een ongeluk of zo. Boeie. Next."
Of zou men soms, heel gek hoor, moeten gaan proberen uitzoeken wat er gebeurd is, daarbij steeds (ook) rekening houdend met een misdrijf?
pi_144358489
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:41 schreef Deiner het volgende:

[..]

Stel dat jij op een dag naar de Appie fietst, door een natuurgebied. En maanden later wordt een paar botten van je gevonden. Tsja. Wat kunnen de autoriteiten dan doen he.
Woordvoerder politie: "Hij zal wel verdwaald zijn geweest of zo. Een gebrek of een ongeluk of zo. Boeie. Next."
Of zou men soms, heel gek hoor, moeten gaan proberen uitzoeken wat er gebeurd is?
Ja, Nederland. Hier hebben we het over Panama. Daar werkt het toch net wat anders allemaal.

Maar wel eens met je punt.
pi_144358493
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die software haalt gegevens uit de telefoon en stuurt die door. Niets meer, niets minder. Die gegevens staan dus in de telefoon. Uit ervaring weet ik dat de locatiebepaling vrij nauwkeurig is. Werkt een stuk beter dan bv. Viber. :')

Een telefoon kan z'n locatie vastleggen als GPS aan staat. En er software op draait die de positie vastlegt. Zo niet, dan gebeurt het niet. Apple heeft een tijdje de gewoonte gehad, om de positie, als die m.b.v. zendmasten was bepaald, ook op te slaan op een iPhone. Maar het was dacht ik een Android. En als zendmasten de positie bepalen, dan kun je daar ook de gegevens van opvragen.
quote:
Iemand die dat soort onderzoeken doet. Die zal wel telefoons uit kunnen lezen. Anders heb je aan diegene niets als onderzoeker.
Dus iedereen die telefoons kan uitlezen, kan het. Dan hangt het er dus vanaf, of er posities opgeslagen zijn. Toch?
-- <br />Pinpoint
pi_144358652
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:42 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Een telefoon kan z'n locatie vastleggen als GPS aan staat. En er software op draait die de positie vastlegt. Zo niet, dan gebeurt het niet. Apple heeft een tijdje de gewoonte gehad, om de positie, als die m.b.v. zendmasten was bepaald, ook op te slaan op een iPhone. Maar het was dacht ik een Android. En als zendmasten de positie bepalen, dan kun je daar ook de gegevens van opvragen.

[..]

Dus iedereen die telefoons kan uitlezen, kan het. Dan hangt het er dus vanaf, of er posities opgeslagen zijn. Toch?
Ja, maar normaliter zouden de posities o.b.v. de zendmasten ook opgeslagen moeten zijn. Er zou een netmonitor in moeten zitten. Daarmee kun je een plaats bepalen. Via netmonitor is de afstand tot een bepaalde mast te bepalen. Daar trek je cirkels omheen en dan blijft er een gebied over. Daar in de jungle wemelt het niet van de masten, maar toch zou je er wellicht iets uit kunnen halen.

Geen verbinding met een mast, dan houdt het wel op natuurlijk.
pi_144358666
quote:

[..]

In het ieder geval uitzoeken welke dieren dat dan waren wat dat is dan aan de botten te zien.
pi_144358703
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Daar in Panama heb je dan in elk geval nog bergtoppen. Daar kun je proberen te komen om een beter overzicht te hebben van de situatie. Dan zie je Boquete ook wel liggen.
Stel, dat lukt allemaal. En je lazert niet van een berg bij het proberen, want dan vindt iedereen in Nederland dat verdacht. Ondanks dat het een goed plan was, met wel een risico.
Stel dus, dat je op die bergtop staat. En je ziet Boquete. Hoe gaat het dan verder?
-- <br />Pinpoint
pi_144358724
quote:

[..]

Of zou men soms, heel gek hoor, moeten gaan proberen uitzoeken wat er gebeurd is?
Natuurgebied Nederland <> dit = slechte vergelijking. En je snapt best dat je een beetje de plank misslaat met je reactie toch?

Wel dénk ik (even inhoudelijk op dit scenario) zelf niet dat ze beiden zijn verongelukt en hier specifiek aan zijn overleden ivm de verschillende noodoproepen (aanname: geen acute noodsituatie, althans niet voor beiden, immers een tijdje later opnieuw geprobeerd te bellen). Misschien is er met één iets gebeurt en is de ander er nog achteraan gegaan en verdwaalt oid, zoiets zou ook nog kunnen, dan zou er wel iets acuuts kunnen zijn gebeurt met één (ik zeg niet dat dit me heel waarschijnlijk lijkt op basis van de kennis van het gebied die we op dit moment hebben overigens - maar in de natuur zit een ongeluk wel in een klein hoekje).
pi_144358753
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:49 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Stel, dat lukt allemaal. En je lazert niet van een berg bij het proberen, want dan vindt iedereen in Nederland dat verdacht. Ondanks dat het een goed plan was, met wel een risico.
Stel dus, dat je op die bergtop staat. En je ziet Boquete. Hoe gaat het dan verder?
Dan zie je in elk geval welke kant je op moet lopen. Je bent ook die berg op geklommen (voor je aan de verkeerde kant terecht bent gekomen) (nog even los van het feit dat je het wel merkt als je bergop loopt i.p.v. bergaf), dus er moet sowieso een pad zijn geweest.
pi_144358798
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:49 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Je kan je dan coördineren en vervolgens navigeren met de middelen die je hebt (zon/horloge/etc) lijkt mij?
pi_144358817
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:48 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

In het ieder geval uitzoeken welke dieren dat dan waren wat dat is dan aan de botten te zien.
Je hebt ook dieren die die sporen saboteren. Niet met opzet, maar ze doen het wel. Of die niet zo hard kunnen bijten, en niet tot op het bot gaan.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144358825
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:42 schreef Pinpoint het volgende:
Met dit soort discussies moet ik elke keer terugdenken aan die vermiste broertjes. De Nederlandse politie kon exact de locaties achterhalen waar de vader was geweest zolang hij zijn telefoon maar aan had staan.. Ook als hij er niets mee deed. Pas toen hij hem uitschakelde raakten ze het spoor gedeeltelijk bijster en moesten op andere opsporingsmethoden overstappen.
Als de meiden een verbinding gehad hebben (zoals de telefoongegevens aangeven op een punt) dan zou dat daar toch ook mogelijk kunnen zijn?
pi_144358841
quote:

[..]

na laten gaan wie op 31/3 en 1/4 in dat gebied mobiel gebeld hebben, van en naar de mobiele nrs en telefoons van de dames
  dinsdag 9 september 2014 @ 18:55:05 #156
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144358893
Als die meiden bij die bergbeek zijn teruggegaan, het was toen kwart voor twee. Dan waren ze rond 15.15 weer beneden. Op zoek naarveen taxi. kwartier gezeten. Rond half 4 een lift of taxo gescoord. Om 16.39 die eerste oproep. Dan waren ze nog niet zo heel ver inderdaad.
pi_144358899
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:52 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Je kan je dan coördineren en vervolgens navigeren met de middelen die je hebt (zon/horloge/etc) lijkt mij?
op de laatste foto's van K en L (zie OP) dragen beiden zo te zien geen horloge
pi_144358907
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Met dit soort discussies moet ik elke keer terugdenken aan die vermiste broertjes. De Nederlandse politie kon exact de locaties achterhalen waar de vader was geweest zolang hij zijn telefoon maar aan had staan.. Ook als hij er niets mee deed. Pas toen hij hem uitschakelde raakten ze het spoor gedeeltelijk bijster en moesten op andere opsporingsmethoden overstappen.
Als de meiden een verbinding gehad hebben (zoals de telefoongegevens aangeven op een punt) dan zou dat daar toch ook mogelijk kunnen zijn?
Ja, dan is dat zeker mogelijk. Bij geen verbinding zal het een lastig verhaal worden, maar dan weet je in elk geval dat ze op dat moment in een gebied waren waar geen bereik is of waar op dat moment een storing was. Dat sluit al heel wat gebieden uit.
pi_144359066
Ik wil er nu nog één ding over hebben gezegd:

Vaak lees ik hier en daar "nuchter" kuch wetenschappelijk denkende mensen zeggen dat er geen enkele aanwijzing is voor een misdrijf. Welnu, dat is onwetenschappelijk, onnuchter gezegd en niet waar.
Want, er zijn wel degelijk aanwijzingen voor een misdrijf, alleen voorzover wij kunnen weten geen bewijs.
De sterkste aanwijzing is dat de meiden allebei zijn omgekomen, terwijl het niet zomaar waarschijnlijk is dat dat is gebeurd door honger, kou of dorst.
Da's een aanwijzing. Namelijk voor een ongeluk of misdrijf.

Dat bedoel ik met valse tegenstelling van verdwalen tegenover misdrijf, en dat inderdaad elk scenario, omkomen door 'interne' en externe factoren, bewijs behoeft. Dat dus niet verdwalen de "onschuldig tot tegendeel bewezen"-mogelijkheid is.

Afijn.
pi_144359093
Als ik mij probeer in te leven in de situatie waarin Kris en Lisanne zaten in het geval van een verdwaling, dan vind ik het apart dat ze alleen 's ochtends en 's middags hebben gebeld. Het lijkt mij dat je overdag aan het lopen bent op zoek naar de bewoonde wereld. In de avond, als je wederom geen hulp hebt weten te vinden dan ga je volgens mij 's avonds en 's nachts 112/911 bellen omdat je verder niets kunt doen op dat moment en de angst alleen maar groter wordt.
pi_144359139
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)-taxi-te-nemen.dhtml
quote:
Man raadde 'vermoeide' Kris en Lisanne aan taxi te nemen

De in Panama omgekomen studentes Kris en Lisanne zouden op de dag van hun verdwijning nog hebben gesproken met een lokale bewoner, dat meldt de Panamese krant La Estrella. 'Ze zagen er vermoeid en hongerig uit. Ik heb ze aangeraden een taxi te nemen', vertelt de man. Na hun verdwijning probeerde het koppel volgens de krant ook nog acht keer het alarmnummer te bellen.

Het duo zou volgens La Estrella op de terugweg zijn van hun wandeltocht, toen de twee aan José Morales de weg vroegen richting Boquette. Morales, eigenaar van een hostel in de buurt, heeft het koppel hierop geadviseerd een taxi te pakken.

Alarmnummers
Wat er vervolgens is gebeurd met de twee studenten is nog steeds onduidelijk. Inmiddels is wel bekend dat ze acht keer geprobeerd hebben om contact te leggen met de alarmnummers 112 en 911 (Panamees alarmnummer). De eerste keer gebeurde dit al op de dag van de verdwijning. In de dagen erna neemt het aantal pogingen om de buitenwereld te bereiken af.

Mee naar huis
La Estrella bericht ook over een bewoner in het dorpje Altos de Romero in het gebied Bocas Del Toro. Volgens hem zou daar zijn geprobeerd de meisjes mee te nemen naar een huis in de buurt. Altos de Romero ligt vlakbij de plaats waar eerder een rugzak werd gevonden van de meisjes. Hierin zaten twee mobiele telefoons, een camera, een zonnebril, een paspoort en wat geld.

Terwijl wordt aangenomen dat Kris en Lisanne zijn verdwaald tijdens hun wandeltocht, denkt de advocaat van hun ouders dat er een grote kans is dat ze slachtoffer werden van een misdrijf.
pi_144359274
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:00 schreef Bozoe het volgende:
Als ik mij probeer in te leven in de situatie waarin Kris en Lisanne zaten in het geval van een verdwaling, dan vind ik het apart dat ze alleen 's ochtends en 's middags hebben gebeld. Het lijkt mij dat je overdag aan het lopen bent op zoek naar de bewoonde wereld. In de avond, als je wederom geen hulp hebt weten te vinden dan ga je volgens mij 's avonds en 's nachts 112/911 bellen omdat je verder niets kunt doen op dat moment en de angst alleen maar groter wordt.
Zo zat ik ook te denken idd. Indien mogelijk de gehele dag proberen jezelf te verplaatsen en aan drinkwater te komen. Als het donker wordt kan je niet veel meer. Een beetje praten, slapen en bellen.. Al is het alleen om dat licht voor heel even.
pi_144359299
Ik stelde daarnet deze vraag en ik quote mezelf even:

Einde quote.

Ik heb hier net verschillende antwoorden op gekregen maar kan dit nou 100% zeker wel of niet.

(ik bedoel dan niet dat de meiden al speciale software op hun telefoon moesten hebben)
pi_144359304
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:59 schreef Deiner het volgende:

Vaak lees ik hier en daar "nuchter" kuch wetenschappelijk denkende mensen zeggen dat er geen enkele aanwijzing is voor een misdrijf. Welnu, dat is onwetenschappelijk, onnuchter gezegd en niet waar.
Want, er zijn wel degelijk aanwijzingen voor een misdrijf, alleen voorzover wij kunnen weten geen bewijs.
De sterkste aanwijzing is dat de meiden allebei zijn omgekomen, terwijl het niet zomaar waarschijnlijk is dat dat is gebeurd door honger, kou of dorst.

Dat bedoel ik met valse tegenstelling van verdwalen tegenover misdrijf, en dat inderdaad elk scenario, omkomen door 'interne' en externe factoren, bewijs behoeft. Dat dus niet verdwalen de "onschuldig tot tegendeel bewezen"-mogelijkheid is.

Afijn.
Volgens mij wordt de mogelijkheid van een misdrijf maar door heel weinig mensen hier ontkend. Alleen sommigen achten het minder waarschijnlijk. En dat mag natuurlijk. Niemand heeft immers de waarheid.
pi_144359382
quote:
Jammer dat die man het tijdstip niet meer weet.
pi_144359426
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:04 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Volgens mij wordt de mogelijkheid van een misdrijf maar door heel weinig mensen hier ontkend. Alleen sommigen achten het minder waarschijnlijk. En dat mag natuurlijk. Niemand heeft immers de waarheid.
Mwah. De opmerkingen dat 'men' op moet houden met denken aan een misdrijf omdat daar geen enkele aanwijzing voor zou zijn vliegen hier toch geregeld over het scherm.
pi_144359481
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:06 schreef Halcon het volgende:

[..]

Waar staat dat?
pi_144359510
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zo zat ik ook te denken idd. Indien mogelijk de gehele dag proberen jezelf te verplaatsen en aan drinkwater te komen. Als het donker wordt kan je niet veel meer. Een beetje praten, slapen en bellen.. Al is het alleen om dat licht voor heel even.
Bovendien als je jezelf verplaatst gedurende dag dan is het ook niet logisch dat je dan op de plek waar je in de avond belandt niet nog even probeert of je daar toevallig net wel bereik hebt.
(van woensdag 2 april 1350 uur smiddags tot de volgende ochtend 930 (das bijna 20 uur!!) proberen ze dus helemaal niks
pi_144359515
quote:

[..]

Of zou men soms, heel gek hoor, moeten gaan proberen uitzoeken wat er gebeurd is, daarbij steeds (ook) rekening houdend met een misdrijf?
Hoezo, is daar niet naar gezocht dan in Panama? Maar goed, neem de Biesbosch. Je weet wel, met die AH aan de rand. stel dat ze niets vinden wat op een misdrijf wijst, en de Appie ook geen automaten in de Biesbosch heeft. Er zijn geen sporen van een misdrijf, geen activiteiten waarmee ik vijanden heb gemaakt, enz. Wanneer mogen ze dan stoppen met achter elke wilg daar een boef te zoeken?
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144359580
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mwah. De opmerkingen dat 'men' op moet houden met denken aan een misdrijf omdat daar geen enkele aanwijzing voor zou zijn vliegen hier toch geregeld over het scherm.
Ik heb hem niet zo heel vaak voorbij zien komen, maar goed, meestal is dit topic alweer zoveel pagina´s verder als ik weer terug kijk. Mijns inziens, met de info die we hebben, kan het de verdwaling zijn, een misdrijf of een combi van (we weten gewoon te weinig, waardoor bijna elk scenario nog mogelijk is).
pi_144359584
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:08 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Bovendien als je jezelf verplaatst gedurende dag dan is het ook niet logisch dat je dan op de plek waar je in de avond belandt niet nog even probeert of je daar toevallig net wel bereik hebt.
(van woensdag 2 april 1350 uur smiddags tot de volgende ochtend 930 (das bijna 20 uur!!) proberen ze dus helemaal niks
Eens. Hetzelfde geldt voor 1 april. Zodra ik merk dat ik verdwaald ben blijf ik denk ik de hele dag bellen en denk ik niet na 2 keer "ach ik loop wel even door, want ik heb geen bereik".
pi_144359664
quote:

[..]

Nu is het wat minder, maar 2 maanden geleden werd je voor gek uitgemaakt als je dacht aan een misdrijf, terwijl de zaken die de advocaat stelt, ook toen hier al werden gesteld.
pi_144359687
quote:

[..]

Waar staat dat?
Dat was even mijn fantasietje, aangezien dat tijdstip nergens concreet wordt genoemd.
pi_144359718
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:53 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tja, als. Maar het lijkt erop, dat ze hun batterij spaarden. Daar kan ik maar één reden voor bedenken: je wilt voordat de batterij leeg is, een plek vinden waar wel bereik is. Maar ik ben die meiden niet.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144359888
quote:
Dat bericht heb ik volgens mij dik een maand geleden al een keer gelezen :?
pi_144359962
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:09 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Ik heb hem niet zo heel vaak voorbij zien komen, maar goed, meestal is dit topic alweer zoveel pagina´s verder als ik weer terug kijk. Mijns inziens, met de info die we hebben, kan het de verdwaling zijn, een misdrijf of een combi van (we weten gewoon te weinig, waardoor bijna elk scenario nog mogelijk is).
Helemaal mee eens. Ik ga zelf nergens van uit en hang niet de ene of de andere theorie aan. Als je namelijk teveel meegaat in een theorie krijg je last van tunnelvisie en worden andere mogelijkheden moeilijker te aanvaarden. Ik ga uit van de feiten en bekijk wat het meest logisch kan zijn.

Overigens is een leuk filmpje te vinden op youtube die een indruk geeft van de route. De camera setting is beroerd, maar het geeft een indruk.

pi_144359998
quote:
Dit is de bron: http://laestrella.com.pa/(...)-holandesas/23802898

"Era un martes por la tarde cuando José Morales, dueño de un hostal situado en un sendero previo al del Pianista, vio a Kris y Lisanne bajar después de la caminata. Habló con ellas; observó que venían cansadas y con hambre. Las jóvenes le pidieron indicaciones para volver a Boquete. Él les recomendó que tomaran un taxi."

Vertaling:

"Het was dinsdagmiddag wanneer José Morales, eigenaar van een hostel aan een pad gelegen voor de Pianista, Kris en Lisanne zag dalen na de wandeltocht. Hij praatte wat met ze en merkte op dat ze moe waren en er hongerig uitzagen. De meiden vroegen de weg om terug te keren naar Boquete. Hij raadde ze aan om een taxi te nemen."

Als dit klopt, dan zouden ze dus teruggekeerd moeten zijn tot aan het begin van de trail.
pi_144360019
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:17 schreef Rubella het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik ga zelf nergens van uit en hang niet de ene of de andere theorie aan. Als je namelijk teveel meegaat in een theorie krijg je last van tunnelvisie en worden andere mogelijkheden moeilijker te aanvaarden. Ik ga uit van de feiten en bekijk wat het meest logisch kan zijn.

Overigens is een leuk filmpje te vinden op youtube die een indruk geeft van de route. De camera setting is beroerd, maar het geeft een indruk.

Misschien dat voor jou geldt dat je gauw last hebt van tunnelvisie, maar dat geldt niet voor iedereen. Dus: spreek gewoon voor jezelf.
pi_144360068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Misschien dat voor jou geldt dat je gauw last hebt van tunnelvisie, maar dat geldt niet voor iedereen. Dus: spreek gewoon voor jezelf.
Ho, dat zeg ik niet. Ik hou voor mezelf alle opties open. Mag toch?
pi_144360082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:18 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

"Era un martes por la tarde cuando José Morales, dueño de un hostal situado en un sendero previo al del Pianista, vio a Kris y Lisanne bajar después de la caminata. Habló con ellas; observó que venían cansadas y con hambre. Las jóvenes le pidieron indicaciones para volver a Boquete. Él les recomendó que tomaran un taxi."

Vertaling:

"Het was dinsdagmiddag wanneer José Morales, eigenaar van een hostel aan een pad gelegen voor de Pianista, Kris en Lisanne zag dalen na de wandeltocht. Hij praatte wat met ze en merkte op dat ze moe waren en er hongerig uitzagen. De meiden vroegen de weg om terug te keren naar Boquete. Hij raadde ze aan om een taxi te nemen."

Als dit klopt, dan zouden ze dus teruggekeerd moeten zijn tot aan het begin van de trail.
Nee, ze waren al van het Pianista-pad af en hij heeft ze doorverwezen naar Boquete.
pi_144360106
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:19 schreef Rubella het volgende:

[..]

Ho, dat zeg ik niet. Ik hou voor mezelf alle opties open. Mag toch?
Ja, maar om nu die tunnelvisie erbij te halen en dat in verband te brengen met anderen. Als anderen in één scenario geloven, mag dat ook.
pi_144360169
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:18 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Vertaling:

Deze info was er ook al half juni....
Even a broken clock is right twice a day.
pi_144360192
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, ze waren al van het Pianista-pad af en hij heeft ze doorverwezen naar Boquete.
Was dit niet toen men nog uit ging dat ze in de namiddag op stap zijn gegaan? Toen een hele rits getuigen ze nog hadden gezien hetgeen later onmogelijk bleek te zijn.
pi_144360239
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:21 schreef danos het volgende:

[..]

Ok, ik heb het toen niet gevolgd. Wat was de conclusie van deze informatie toen?
pi_144360243
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:08 schreef Pinpoint het volgende:
Hoezo, is daar niet naar gezocht dan in Panama?
Zover we weten niet door de Panamese autoriteiten.

De getuigen (Pedro C, Olivia de K, taxichauffeur, taalschool, Plino en anderen) zijn gevonden en gesproken door een privédetective die de Nederlandse inwoners van die regio hebben ingehuurd.
De eerste die achter de CD is gaan zoeken was F zonder team.
De tas is gevonden door indianen.
De verschillende resten zijn gevonden door lokale zoekteams en indianen.
De ouders zijn opgevangen en geholpen door de gemeenschap in Boquete, niet door de autoriteiten.

Wat hebben de Panamese autoriteiten gedaan?
F verboden om met een zoekteam achter de CD te gaan zoeken
Het Pianista pad blokkeren voor onderhoud in de eerste periode en ten tijde van het eerste bezoek van familie
Op heel andere plaatsen gaan zoeken dan getuigen de meiden hebben gezien (veel aandacht aan de Baru trail bv)
Een kantoortje geopend waar alleen in het Spaans getuigen zich mochten melden (passief dus)
Zoekteams (Sinaproc) achter de CD gestuurd bij het tweede bezoek van de ouders van Kris op de dag dat die zelf het pad liepen
DNA onderzoek van gevonden resten.
Oppervlakkig onderzoek telefoons en camera
Alle spullen grondig door Nederland laten onderzoeken
De familie verboden over onderzoeksresultaten zoals foto's en telefoongegevens te praten
Op 8 mei helikopters over het gebied laten vliegen na een zwak telefoon signaal
Op werkbezoek geweest in Nederland
Ruzie maken met de ouders en hen vertellen dat ze voortaan het nieuws maar uit de media moesten vernemen
  dinsdag 9 september 2014 @ 19:23:09 #186
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144360260
Enrique Arrocha heeft telefoongegevens genoemd die niet in het belschema van La Estrella staan: beide telefoons ontvingen een signaal op 7 en 11 april.

Dan zijn er twee mogelijkheden:
1) De gegevens in La Estrella zijn niet compleet (er staat ook bij dat er volgende week meer komt).
2) Of de advocaat liegt over belangrijk bewijsmateriaal. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor zijn zaak en al helemaal niet voor zijn carrière.

Dus laten we niet vooruitlopen op de zaken: als er niet in het belschema staat dat er op 8 april is gebeld, wil dat niet zeggen dat er niet op 8 april is gebeld. Wat er staat zal waarschijnlijk wel kloppen; wat er niet staat weten we niet.
pi_144360291
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:21 schreef Rubella het volgende:

[..]

Was dit niet toen men nog uit ging dat ze in de namiddag op stap zijn gegaan? Toen een hele rits getuigen ze nog hadden gezien hetgeen later onmogelijk bleek te zijn.
Dat weet ik niet. Heb je het tijdstip van dat gesprek met die man, dan kun je dat wel naast de informatie uit die telefoons leggen.
pi_144360300
quote:

[..]

Of een ongeluk of een combinatie daarvan. Aan een verdwaling ansich ga je niet dood namelijk.
pi_144360333
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:59 schreef Deiner het volgende:

Afijn.
Doel je op iets dat niet hierboven staat? Of noem je je geschatte andere waarschijnlijkheden, samen genomen, aanwijzing voor een misdrijf? Is maar een definitiekwestie, maar in Nederland heet dat dacht ik niet zo. Als een gezond iemand ineens dood is, wordt er lijkschouwing gedaan, ook al zijn er verder geen sporen. Maar dat heet niet "aanwijzingen voor een misdrijf".

De tegenstelling is inderdaad niet verdwalen < - > misdrijf, , daar heb je een punt. Maar wel misdrijf < - > shit happens (=alle andere mogelijkheden). Het lijkt me, dat ze in Panama zich dan mogen beperken, tot enigszins waarschijnlijke misdrijven, mogelijke motieven, en eventueel verdachte figuren die het altijd doen zonder sporen achter te laten. Bewijs voor shit happens is namelijk erg moeilijk.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144360649
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:06 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als het klopt wat die man zegt, dan moet dit, uitgaande van onderstaand schema, rond 16:30 geweest zijn. Veel eerder hadden ze namelijk niet terug kunnen zijn. En iets later waren ze in nood.

pi_144360658
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:18 schreef Halcon het volgende:
Wat is er mis met "niet teveel meegaan in een theorie", om nog oog te houden voor andere mogelijkheden? Dus verdacht zijn op het volkomen menselijke verschijnsel tunnelvisie?

Juist lui die denken dat het alleen geldt voor anderen, trappen er vaak in. En diep.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144360660
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat bericht heb ik volgens mij dik een maand geleden al een keer gelezen :?
Ik denk dat heel veel mensen de getuigenis van Pedro C door de war halen met de getuigenis van Jose M.
Pedro C. was de man aan wie de meiden vroegen naar het Pianista pad en die hen een ander pad opstuurde bij zijn huis. Al snel kwamen ze terug, vermoeid en vroegen hoe ze terug konden komen in Boquete; bus of taxi. Hij heeft ze nog op de stoep zien zitten wachten.
Jose M. heeft de meiden gezien op de terugweg van het Panista pad, vermoeid en ze vroegen hem hoe ze terug moesten komen in Boquete. Hij raadde hen aan een taxi te nemen.

Hoe kom je eigenlijk aan een taxi daar? Bel je die? Ik neem aan dat die niet het onderste deel van het Pianista pad op en af rijden opzoek naar klanten.
pi_144360737
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:30 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat heel veel mensen de getuigenis van Pedro C door de war halen met de getuigenis van Jose M.
Pedro C. was de man aan wie de meiden vroegen naar het Pianista pad en die hen een ander pad opstuurde bij zijn huis. Al snel kwamen ze terug, vermoeid en vroegen hoe ze terug konden komen in Boquete; bus of taxi. Hij heeft ze nog op de stoep zien zitten wachten.
Jose M. heeft de meiden gezien op de terugweg van het Panista pad, vermoeid en ze vroegen hem hoe ze terug moesten komen in Boquete. Hij raadde hen aan een taxi te nemen.

Ow dat zal het wel zijn, ty
pi_144360739
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:29 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Als het klopt wat die man zegt, dan moet dit, uitgaande van onderstaand schema, rond 16:30 geweest zijn. Veel eerder hadden ze namelijk niet terug kunnen zijn. En iets later waren ze in nood.

[ afbeelding ]
Dan is verdwalen apart. Je kunt iets later niet ineens heel verg op dat pad staan. Je hebt die route ook net afgelegd (dat wijzen de pics uit), dus waarom zou je er nog een keer gaan lopen?
pi_144360747
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:22 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Ok, ik heb het toen niet gevolgd. Wat was de conclusie van deze informatie toen?
Uiteindelijk klopte het niet met de tijdslijnen, omdat ze al veel eerder aan de pianista waren begonnen. En daarnaast iedere blonde/westerse vrouw ziet er voor die man hetzelfde uit, zeker als het 2 maanden geleden was...
Even a broken clock is right twice a day.
pi_144360748
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:20 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, maar om nu die tunnelvisie erbij te halen en dat in verband te brengen met anderen. Als anderen in één scenario geloven, mag dat ook.
Alles mag. Maar Rubella mag dan toch waarschuwen tegen tunnelvisie?
Of het helpt of niet, want soms is het al te laat, en heeft iemand zich vastgebeten.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
  dinsdag 9 september 2014 @ 19:34:32 #197
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144360875
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:21 schreef danos het volgende:

[..]

Inderdaad. Alleen met andere getuigen dan "José Morales". Dat de meiden "vermoeid" waren wordt duidelijk weersproken door de foto's op de Mirador en het feit dat ze daarna nog verder zijn gelopen.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_144361045
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zover we weten niet door de Panamese autoriteiten.

De getuigen (Pedro C, Olivia de K, taxichauffeur, taalschool, Plino en anderen) zijn gevonden en gesproken door een privédetective die de Nederlandse inwoners van die regio hebben ingehuurd.
De eerste die achter de CD is gaan zoeken was F zonder team.
De tas is gevonden door indianen.
De verschillende resten zijn gevonden door lokale zoekteams en indianen.
De ouders zijn opgevangen en geholpen door de gemeenschap in Boquete, niet door de autoriteiten.

Wat hebben de Panamese autoriteiten gedaan?
F verboden om met een zoekteam achter de CD te gaan zoeken
Het Pianista pad blokkeren voor onderhoud in de eerste periode en ten tijde van het eerste bezoek van familie
Op heel andere plaatsen gaan zoeken dan getuigen de meiden hebben gezien (veel aandacht aan de Baru trail bv)
Een kantoortje geopend waar alleen in het Spaans getuigen zich mochten melden (passief dus)
Zoekteams (Sinaproc) achter de CD gestuurd bij het tweede bezoek van de ouders van Kris op de dag dat die zelf het pad liepen
DNA onderzoek van gevonden resten.
Oppervlakkig onderzoek telefoons en camera
Alle spullen grondig door Nederland laten onderzoeken
De familie verboden over onderzoeksresultaten zoals foto's en telefoongegevens te praten
Op 8 mei helikopters over het gebied laten vliegen na een zwak telefoon signaal
Op werkbezoek geweest in Nederland
Ruzie maken met de ouders en hen vertellen dat ze voortaan het nieuws maar uit de media moesten vernemen
Een hele waslijst, die er bekend uitziet van elke zaak waar ontevredenheid over is, of wantrouwen. Over het onderzoek naar Marianne Vaatstra heb ik wel ergere dingen zien beweren, en vooral héél veel meer. Niet dat ik zeg dat wat hierboven staat allemaal gelul is, maar ruis ontstaat nogal snel.

Echter, boven de lijst staat een zin die begint met "zover wij weten".
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144361194
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:34 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Inderdaad. Alleen met andere getuigen dan "José Morales". Dat de meiden "vermoeid" waren wordt duidelijk weersproken door de foto's op de Mirador en het feit dat ze daarna nog verder zijn gelopen.
Mwah.. het is ook weer een paar uur teruglopen en dan kan de vermoeidheid best toeslaan.

Het verhaal van Pedro C is ook iets anders dan het verhaal van Jose M. De locatie is anders en het verhaal van eerst een ander pad opgestuurd worden door Pedro C en Pedro C heeft ze nog zien wachten zittend op de stoep op een taxi of bus.
Volgens het oude verhaal zijn ze toen van Pedro C naar het Pianista pad gegaan met een taxi. Niet terug naar Boquete. Dat is een getuigenis van een taxichauffeur.
Dat zegt ook dat die twee locaties niet direct naast elkaar liggen.
pi_144361250
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:31 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Alles mag. Maar Rubella mag dan toch waarschuwen tegen tunnelvisie?
Of het helpt of niet, want soms is het al te laat, en heeft iemand zich vastgebeten.
Dat mag, maar van de meeste mensen zie ik niet hele rare dingen passeren.
pi_144361263
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:37 schreef Pinpoint het volgende:
Echter, boven de lijst staat een zin die begint met "zover wij weten".
Ik ben wat voorzichtig met zomaar iets als feiten neer te gooien.
  dinsdag 9 september 2014 @ 19:43:18 #202
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144361324
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:17 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dat is ook mijn instelling. Met nieuwe gegevens ga ik er opnieuw naar kijken.
quote:

Dat is een andere locatie Rubella. Er zijn twee wandelroutes met bijna dezelfde naam, raar maar waar ;)
pi_144361472
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:43 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Dat is ook mijn instelling. Met nieuwe gegevens ga ik er opnieuw naar kijken.

[..]

Dat is een andere locatie Rubella. Er zijn twee wandelroutes met bijna dezelfde naam, raar maar waar ;)
Huh?? Ok, maar wel leuk om een beetje zicht te krijgen op de wandelpaden die er zijn. Want hier hebben wij een gebrek aan. Werkelijke foto's en info van het pad naar Bocas del Torro. Alles komt van het eerste gedeelte waar het nog redelijk goed te lopen is, maar van het pad erachter is weinig (te weinig) bekend.
pi_144361712
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 09:53 schreef Geruisloos het volgende:
Hieronder een schematische weergave van het belschema.

Wat zou het strikte patroon kunnen verklaren?
Hielden ze zich vrijwillig aan dit patroon, of werd dit door externe factoren bepaald?
Waarom 14 uur tussen de eerste noodoproepen en de tweede?

Hoe kan het zijn dat de iPhone op 11 april om 10:51 (na deze 5 dagen niet aangezet te hebben) rondom hetzelfde tijdstip wordt gebruikt als gedurende de eerste 5 dagen na de vermissing? En bovendien exact op hetzelfde moment als op 2 april (10:53) en 5 april (10:50).
IMO kan dit alleen verklaard worden doordat op de eerste plaats de telefoons worden gebruikt door iemand anders dan Kris en Lisanne, en dat deze persoon op deze specifieke tijdstippen de gelegenheid had met de telefoons in de weer te zijn, en op de tweede plaats dat deze persoon zich op deze momenten bevond in een gebied waar geen bereik was.

Aangezien op geen van de dagen ooit na 16:50 een van beide telefoons is aangezet ga ik ervanuit dat deze persoon rond die tijd thuis was (iig in de periode 1-11 april), gewoon in Boquete, en werkt in een gebied waar veelal geen ontvangst is, zoals bv een gids, iemand die vee houdt buiten Boquete of anderszins werkzaam is in moeilijk begaanbaar gebied.
pi_144361775
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:50 schreef Za het volgende:

[..]

IMO kan dit alleen verklaard worden doordat op de eerste plaats de telefoons worden gebruikt door iemand anders dan Kris en Lisanne, en dat deze persoon op deze specifieke tijdstippen de gelegenheid had met de telefoons in de weer te zijn, en op de tweede plaats dat deze persoon zich op deze momenten bevond in een gebied waar geen bereik was.

Aangezien op geen van de dagen ooit na 16:50 een van beide telefoons is aangezet ga ik ervanuit dat deze persoon rond die tijd thuis was (iig in de periode 1-11 april), gewoon in Boquete, en werkt in een gebied waar veelal geen ontvangst is, zoals bv een gids, iemand die vee houdt buiten Boquete of anderszins werkzaam is in moeilijk begaanbaar gebied.
En wat voor belang heeft diegene erbij om de telefoon aan te zetten?
pi_144361810
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat mag, maar van de meeste mensen zie ik niet hele rare dingen passeren.
Dat kan betekenen, dat ze geen tunnelvisie hebben. Of niet heel opvallend.
Maar ook, dat jij 'm al hebt. :Y
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144361816
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:46 schreef Rubella het volgende:

[..]

Huh?? Ok, maar wel leuk om een beetje zicht te krijgen op de wandelpaden die er zijn. Want hier hebben wij een gebrek aan. Werkelijke foto's en info van het pad naar Bocas del Torro. Alles komt van het eerste gedeelte waar het nog redelijk goed te lopen is, maar van het pad erachter is weinig (te weinig) bekend.
Dat blog met die oude fransman vond ik wel erg goed. Ik heb de link niet meer. Iemand?

Het door jou net weer geplaatste filmpje is nu denk ik al 50 keer gepost.
pi_144361842
Het is vast komen te staan na DNA onderzoek dat de gevonden resten van Lisanne zijn.

http://elsiglo.com/cronica-roja/hueso-hallado-lisanne/23803168

Even een gare Google vertaling:

De advocaat Enrique Arrocha, Kremers advocaat van de familie, werd op de hoogte gesteld van de nieuwe resultaten

De resultaten van de DNA-analyse uitgevoerd op de resten van de tibia en fibula, gevonden door Romero High boeren in Chiriquí, werden verenigbaar geacht met familie Lisanne Froon te zijn.

Gisteren, de heer Enrique Arrocha, Kremers advocaat van de familie, werd de hoogte van de nieuwe resultaten, waaruit bleek dat de resten waren van Lisanne Froon.
pi_144361926
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat blog met die oude fransman vond ik wel erg goed. Ik heb de link niet meer. Iemand?

Het door jou net weer geplaatste filmpje is nu denk ik al 50 keer gepost.
Dat kan. We zijn al 86 topics maal 13 pagina's verder. Een dubbeling is dan een kleine mogelijkheid :) .
pi_144362021
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:51 schreef Halcon het volgende:

En wat voor belang heeft diegene erbij om de telefoon aan te zetten?
Ik kan niet denken vanuit deze persoon, maar wie weet mogelijk geen enkel belang, danwel misschien het idee hebbende door dit te doen de indruk te wekken dat Kris en Lisanne nog in leven waren.
De persoon kan bv van plan zijn geweest losgeld te vragen, geen idee.
pi_144362078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:52 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Dat kan betekenen, dat ze geen tunnelvisie hebben. Of niet heel opvallend.
Maar ook, dat jij 'm al hebt. :Y
Neuh, dat is niet het geval. Ongeval of verdwalen sluit ik niet uit en ik draai niet alles richting een theorie van een misdrijf.
pi_144362082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:00 schreef Bozoe het volgende:
Vind ik nou juist heel onlogisch. Voor de nacht zoek je een beschutte plek, met liefst iets boven je hoofd en bescherming tegen de kou. Ze waren heel dun gekleed. Op zo'n plek is de kans op signaal helemaal uitgesloten. Lijkt mij dus logischer om het overdag te proberen, op een open veld of hoger punt.
pi_144362234
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:57 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Vind ik nou juist heel onlogisch. Voor de nacht zoek je een beschutte plek, met liefst iets boven je hoofd en bescherming tegen de kou. Ze waren heel dun gekleed. Op zo'n plen is de kans op signaal helemaal uitgesloten. Lijkt mij dus logischer om het overdag te proberen, op een open veld of hoogeh punt,
Eens. Maar wat moeten ze het koud hebben gehad met alleen een kort broekje en een hemdje in de avond en nacht. Vooral de vroege ochtenden zijn killing.
pi_144362344
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:56 schreef Za het volgende:

[..]

Ik kan niet denken vanuit deze persoon, maar wie weet mogelijk geen enkel belang, danwel misschien het idee hebbende door dit te doen de indruk te wekken dat Kris en Lisanne nog in leven waren.
De persoon kan bv van plan zijn geweest losgeld te vragen, geen idee.
Dan zou hij dat toch wel hebben gevraagd? De indruk wekken dat ze in leven zijn doe je niet door een telefoon aan te zetten in een gebied zonder bereik....
pi_144362346
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:56 schreef Za het volgende:

[..]

De persoon kan bv ook van plan zijn geweest losgeld te vragen, geen idee.
Gewoon even een herinnering..

Mijn oudste zoon kreeg ooit zijn eerste digitale camera en was er mee in de wolken.
Na een paar dagen werd ik wakker van woest gebrul in de ochtend. Bleek dat zijn kleine broertje 's nachts zijn kamer op geslopen was en de camera had 'geleend'.. Hij stond echt vol met donkere foto's van de kamer van zijn broertje. _O-

Ik kan me voorstellen dat iemand, zeker een jongere of iemand die geen mobiel of camera heeft (blijkbaar hebben niet al die dorpjes elektriciteit), gefascineerd raakt door die mobieltjes en een camera. Zeker als de tijd dat hij daarmee kan spelen beperkt is.
pi_144362633
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:57 schreef Halcon het volgende:

[..]

Neuh, dat is niet het geval. Ongeval of verdwalen sluit ik niet uit en ik draai niet alles richting een theorie van een misdrijf.
Maar ik wou het toch even zeggen. ;)
Hoe lang zou het trouwens duren, als je er wel wel tunneldenkt, tot het opvalt? Omringd door BNW'ers?
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144362638
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:59 schreef Rubella het volgende:

[..]

Eens. Maar wat moeten ze het koud hebben gehad met alleen een kort broekje en een hemdje in de avond en nacht. Vooral de vroege ochtenden zijn killing.
Waar is dit precies op gebaseerd?

Als we WolframAlpha erbij pakken, dan zien we dat de temperatuur niet onder de 20 graden is geweest.

http://www.wolframalpha.c(...)l+1+to+april+11+2014

Ook andere bronnen die ik zo snel even kan vinden geven aan dat het niet kouder dan 20 graden wordt.

Zie: http://www.myweather2.com(...)profile.aspx?month=4

Of was het gebied waarin zij zaten een stuk hoger en dus kouder? Ik laat me graag informeren met bronnen!
pi_144362809
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:06 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Maar ik wou het toch even zeggen. ;)
Hoe lang zou het trouwens duren, als je er wel wel tunneldenkt, tot het opvalt? Omringd door BNW'ers?
Vrij snel denk ik :)
pi_144362839
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:06 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Als we WolframAlpha erbij pakken, dan zien we dat de temperatuur niet onder de 20 graden is geweest.

[ afbeelding ]

Ook andere bronnen die ik zo snel even kan vinden geven aan dat het niet kouder dan 20 graden wordt.

Of was het gebied waarin zij zaten een stuk hoger en dus kouder? Ik laat me graag informeren met bronnen!
Ja het is idd hoe hoger hoe kouder. Op Volcan Baru zijn enkele jaren geleden 2 toeristen omgekomen door onderkoeling, ze waren ook verdwaald. Ik kan de link wel opzoeken maar doe dat dan later, nu ff hond uitlaten :D
pi_144362981
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:10 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ja het is idd hoe hoger hoe kouder. Op Volcan Baru zijn enkele jaren geleden 2 toeristen omgekomen door onderkoeling, ze waren ook verdwaald. Ik kan de link wel opzoeken maar doe dat dan later, nu ff hond uitlaten :D
Pas maar op dat je niet verdwaalt.
pi_144363078
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:10 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Volcan Baru is 3.474 meter hoog. Ik neem aan dat de meiden niet zo hoog zaten. Maar hoe hoog zaten ze wel (ten opzichte van Boquete)? Pas dan kan er iets zinnigs gezegd worden over de temperaturen die zij ervaren moeten hebben.
pi_144363082
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mwah.. Twee weten meer dan één :Y
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144363093
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Er is door de eigenaresse van de taalschool gewaarschuwd dat de temperaturen 's nachts behoorlijk kunnen dalen. Klopt ook wel, want het is nevelwoud. Ook de vochtigheid speelt een rol.
Ik kan alleen niet zo snel meer die post vinden of een betrouwbare website :( .
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:16:07 #224
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144363145
quote:

[..]

We hebben een bron: hun camera registreerde temperaturen. Zie link in de OP.
Bij de twee nachtfoto's staat 24C. Dat is prima uit te houden.
pi_144363222
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:15 schreef Rubella het volgende:

[..]

Er is door de eigenaresse van de taalschool gewaarschuwd dat de temperaturen 's nachts behoorlijk kunnen dalen. Klopt ook wel, want het is nevelwoud. Ook de vochtigheid speelt een rol.
Van 35 graden naar 20 graden is ook "behoorlijk dalen".

Het lijkt me dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn om de daadwerkelijke temperaturen te achterhalen. Maar zolang we die niet hebben kunnen we niet zeggen of ze het "koud" hebben gehad.
pi_144363331
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:16 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

De ellende is dat je gewend bent aan de hoge temperaturen overdag. Ik herinner mij dat ik in de jungle van Suriname lag te rillen van de kou tegen de ochtend en dat waren ook zulke in onze ogen hoge temperaturen. Vergeet verder niet dat ze erg dun gekleed waren en waarschijnlijk ook nog nat geworden van het zweten en de hoge luchtvochtigheid.
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:23:22 #227
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144363573
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:19 schreef Rubella het volgende:

[..]

De ellende is dat je gewend bent aan de hoge temperaturen overdag. Ik herinner mij dat ik in de jungle van Suriname lag te rillen van de kou tegen de ochtend en dat waren ook zulke in onze ogen hoge temperaturen. Vergeet verder niet dat ze erg dun gekleed waren en waarschijnlijk ook nog nat geworden van het zweten en de hoge luchtvochtigheid.
Dat is zeker waar. Na een week in de jungle zat ik te rillen in een bus met airco ;)
Maar er werden in dit topic veel lagere temperaturen genoemd, en die blijken niet te kloppen.
pi_144363608
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:19 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar we moeten voorzichtig zijn met uitspraken als "Maar wat moeten ze het koud hebben gehad met alleen een kort broekje en een hemdje in de avond en nacht."

Dit suggereert namelijk een graad of 5-15. Terwijl we zojuist al drie bronnen hebben gezien die aangeven dat het 's nachts rond de 20-25 moet zijn geweest. Hoe dat gevoelsmatig is ervaren op dat moment is lastig te zeggen en hangt af van veel factoren.
pi_144363693
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:52 schreef Ouder1 het volgende:
Gevonden!
http://www.boquetenatureh(...)a-trek-from-the-past
pi_144363874
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:23 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar we moeten voorzichtig zijn met uitspraken als "Maar wat moeten ze het koud hebben gehad met alleen een kort broekje en een hemdje in de avond en nacht."

Dit suggereert namelijk een graad of 5-15. Terwijl we zojuist al drie bronnen hebben gezien die aangeven dat het 's nachts rond de 20-25 moet zijn geweest. Hoe dat gevoelsmatig is ervaren op dat moment is lastig te zeggen en hangt af van veel factoren.
Hier een linkje naar gemiddelden.

http://www.weather-and-cl(...)e-Sunshine-in-Panama

De temperaturen zijn in onze Nederlandse ogen nog prima, maar het verschil tussen dag en nacht temperatuur is gewoon groot.
pi_144363978
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De vraag is wat er gevaarlijk is (de kabelbruggen) en waar het onduidelijk wordt (na de oversteken).
Ik heb het steeds over het stuk waar ze dan verdwaald zouden moeten zijn; 3 1/2 lopen na de Mirador, ver voor de rivier dus.
Het kan best zijn dat het pas een heel stuk na de Mirador 'moeilijk' wordt, maar we weten natuurlijk niet hoe ver ze gelopen zijn. Misschien konden of wilden ze om een bepaalde reden niet terug en liepen dus verder (ook nog na de eerste noodoproep).
pi_144364144
quote:

[..]

Uhu, ik hou ook alle opties open hoor. Maar ik blijf tot nu toe het meeste 'aanhanger' van de verdwalingstheorie (eventueel voorafgegaan door een andere gebeurtenis).
pi_144364184
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

nou, tis dat de hond de weg naar huis wist anders.... -O-
pi_144364696
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:17 schreef Geruisloos het volgende:
Van 35 graden naar 20 graden is ook "behoorlijk dalen".
Ja, maar wordt je tegen zo'n daling gewaarschuwd? :?

Ik weet niet hoor, maar ik zie steeds mensen iets zeggen, dat wel bedoeld lijkt om het onwaarschijnlijk te maken, dat je daar iets overkomt als er geen gemene boeven zijn. Niet speciaal dit, en ook niet speciaal jou. Maar alles opgeteld, vliegen er zoveel van dit soort merkwaardige argumenten voorbij, dat er een wens lijkt te zijn om wat die meiden gebeurd is, verdacht te blijven vinden.

EDIT: Dat het daar niet koud was, maakt voor mijn punt niet uit. Waar het me om ging, is dat er iemand iets zegt dat op natuurlijke oorzaken zou kunnen wijzen, en dat als in een reflex, onmiddelijk zo'n opmerking komt. Achteraf niet nodig, maar daarom niet minder vreemd als argument.

[ Bericht 10% gewijzigd door Pinpoint op 09-09-2014 20:48:29 ]
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:50:08 #235
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144365288
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:41 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ja, maar wordt je tegen zo'n daling gewaarschuwd? :?

Ik weet niet hoor, maar ik zie steeds mensen iets zeggen, dat wel bedoeld lijkt om het onwaarschijnlijk te maken, dat je daar iets overkomt als er geen gemene boeven zijn. Niet speciaal dit, en ook niet speciaal jou. Maar alles opgeteld, vliegen er zoveel van dit soort merkwaardige argumenten voorbij, dat er een wens lijkt te zijn om wat die meiden gebeurd is, verdacht te blijven vinden.
Ik reageer even omdat ik net over die temperaturen schreef.
Een nachttemperatuur van 20C zal erg onaangenaam geweest zijn voor de meiden, maar niet schadelijk voor hun gezondheid. Er zijn genoeg andere dingen in die jungle die wel schadelijk of gevaarlijk zijn.
pi_144365672
Ik weet niet of je er van uit kan gaan dat de meiden alleen verstandige dingen deden.
Bijvoorbeeld, als wij met onze paarden een buitenrit gaan maken van 3 of 4 uur, is de vaste afspraak dat we altijd minimaal met 3 personen gaan. Er zijn hier nl in de duinen ook stukken waar geen telefoonsignaal is! (ja echt waar) Zodat als er eentje gewond raakt, er altijd iemand bij kan blijven en de derde persoon hulp kan halen. Ook heb ik standaard minimaal een zakmes en aansteker bij me dan.
Een zakmes om bv repen stof te kunnen snijden bij een ernstige verwonding, heb ik al eens nodig gehad. Of om kleding los te snijden. Om een wandeling te gaan maken van enkele uren in een tropisch woud zonder ook maar iets bij je te hebben, ik zou het niet zo doen. Ik sluit de mogelijkheid dat ze van het pad afgegaan zijn dan ook niet helemaal uit.
pi_144365973
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:50 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Een nachttemperatuur van 20C zal erg onaangenaam geweest zijn voor de meiden, maar niet schadelijk voor hun gezondheid. Er zijn genoeg andere dingen in die jungle die wel schadelijk of gevaarlijk zijn.
Dit. En vergeet niet dat dit voor L&K pas de eerste verre reis was. Zij moesten alle informatie uit boekjes en plaatselijke bronnen halen. Als je wat meer bereisd bent, dan weet je wat je ongeveer in een land en op reis kan verwachten en bereid je hierop voor.
pi_144366029
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:50 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

OK, maar dat was mijn punt niet. Iemand zei dat er werd gewaarschuwd tegen flinke dalingen. Waarschuwen doe je tegen gevaar. Dat gevaar was er nu niet, en een paar minuten later stond dat op het forum als feit. Maar zonder de temperatuur te weten, werd het die waarschuwing al gerelativeerd. Alsof Panamezen bang zijn voor 20 graden of zo, en dat zo'n waarschuwing dus nietszeggend is. Wat nou als het 10 graden bleek te zijn. En ze zijn van de rotsen gevallen of zo. Misschien heeft dat wel met verkleumen te maken.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144366780
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:02 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

OK, maar dat was mijn punt niet. Iemand zei dat er werd gewaarschuwd tegen flinke dalingen. Waarschuwen doe je tegen gevaar. Dat gevaar was er nu niet, en een paar minuten later stond dat op het forum als feit. Maar zonder de temperatuur te weten, werd het die waarschuwing al gerelativeerd. Alsof Panamezen bang zijn voor 20 graden of zo, en dat zo'n waarschuwing dus nietszeggend is. Wat nou als het 10 graden bleek te zijn. En ze zijn van de rotsen gevallen of zo. Misschien heeft dat wel met verkleumen te maken.
Niet gewaarschuwd, maar Ingrid Lommers maakte zich zorgen als L&K 's nachts daar moesten verblijven. Zij had het erover dat de temperaturen fors konden dalen in de nacht. Dit speelde kort na de verdwijning.
pi_144367471
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:56 schreef Grijzemassa het volgende:
Ik weet niet of je er van uit kan gaan dat de meiden alleen verstandige dingen deden.
Bijvoorbeeld, als wij met onze paarden een buitenrit gaan maken van 3 of 4 uur, is de vaste afspraak dat we altijd minimaal met 3 personen gaan. Er zijn hier nl in de duinen ook stukken waar geen telefoonsignaal is! (ja echt waar) Zodat als er eentje gewond raakt, er altijd iemand bij kan blijven en de derde persoon hulp kan halen. Ook heb ik standaard minimaal een zakmes en aansteker bij me dan.
Een zakmes om bv repen stof te kunnen snijden bij een ernstige verwonding, heb ik al eens nodig gehad. Of om kleding los te snijden. Om een wandeling te gaan maken van enkele uren in een tropisch woud zonder ook maar iets bij je te hebben, ik zou het niet zo doen. Ik sluit de mogelijkheid dat ze van het pad afgegaan zijn dan ook niet helemaal uit.
Beste mensen van BNW. Is het overdreven om wat ik meepik vandaag (ik wou even kijken) surrealistisch te noemen?

De één zegt dat er aanwijzingen zijn voor een misdrijf, en blijkt te bedoelen dat een eventuele natuurlijke oorzaak nog niet opgehelderd is.
De ander acht het mogelijk dat ze van het pad afgegaan zijn. Want jawel, er bestaan misschien mensen die niet alleen verstandige dingen doen. Dat is vast de forum-skepticus hier.

Ik ga gauw terug naar F&L, want de zaak zal hier nu wel snel opgelost zijn, met de van-het-pad-gegaan-theorie.
En dan vind ik er niks meer aan. Nou doei allemaal! w/
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144367519
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:16 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

In de Canon specsheet wordt niet over een temperatuurmeting gesproken. Ik vermoed dat deze waardes dan ook de temperatuur van de sensor aangeven.
pi_144367583
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:25 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Beste mensen van BNW. Is het overdreven om wat ik meepik vandaag (ik wou even kijken) surrealistisch te noemen?

De één zegt dat er aanwijzingen zijn voor een misdrijf, en blijkt te bedoelen dat een eventuele natuurlijke oorzaak nog niet opgehelderd is.
De ander acht het mogelijk dat ze van het pad afgegaan zijn. Want jawel, er bestaan misschien mensen die niet alleen verstandige dingen doen. Dat is vast de forum-skepticus hier.

Ik ga gauw terug naar F&L, want de zaak zal hier nu wel snel opgelost zijn, met de van-het-pad-gegaan-theorie.
25k posts samengevat in 1 post. _O_
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144367677
Ik probeer alleen maar uitspraken om te zetten in feiten waar we iets mee kunnen. Iets als "koud" of "sterke daling" zegt niet zoveel namelijk. Iedereen ervaart dat anders. Als we het over meetbare gegevens hebben zoals 10 of 20 graden, dan kunnen we daar meer mee.

Dus als iemand beweert dat de meiden het koud moeten hebben gehad, dan stel ik de vraag: Hoeveel graden was het dan? Niets bijzonders aan en ik probeer ook niets te sturen, alleen maar feiten boven water te krijgen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Geruisloos op 09-09-2014 21:34:29 ]
pi_144367688
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:14 schreef Rubella het volgende:

[..]

Niet gewaarschuwd, maar Ingrid Lommers maakte zich zorgen als L&K 's nachts daar moesten verblijven. Zij had het erover dat de temperaturen fors konden dalen in de nacht. Dit speelde kort na de verdwijning.
OK, maar het ging me hoe er gereageerd werd. Misverstand of niet: de inkt was nog niet droog, of er moest een andere betekenis aan gegeven worden. Niet kloppend, en niet logisch, en overbodig. Waarom die snelle reflex, zonder te weten hoe het zit? Dat was mijn punt.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144368122
quote:

[..]

Je hebt de zaak niet echt gevolgd, he? De ouders achten het uitgesloten dat ze van het pad af gegaan zijn. Vandaar.
pi_144368281
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

25k posts samengevat in 1 post. _O_
Is het een hype of zo, onder de mods om de mensen hier af te zeiken?
pi_144368939
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:37 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Doe ik dat dan :?
pi_144368990
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:35 schreef Grijzemassa het volgende:
De ouders achten het uitgesloten dat ze van het pad af gegaan zijn
Dus omdat ik "Dat doet mijn kind niet" niet als feit zie,.. nou ja laat ook maar.
Als je dan ook maar weet, dat de ouders van Panamese boeven uitsluiten, dat hun kind jonge vrouwen iets aandoet.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
  dinsdag 9 september 2014 @ 21:49:11 #249
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144369002
quote:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Zelf hou ik ook nog steeds alle opties open, maar wel scherp lettend op de hoeveelheid aan aanwijzingen die hinten op een misdrijf.

Dan is het ongepast steeds om mensen die niet louter in verdwaling geloven weg te zetten op deze manier, omdat er zogenaamd geen feitelijk bewijs voor is.

Nou de harde feiten in deze zaak passen achterop een postzegel. Dus is het zeker geen verdwalings-abc'tje; integendeel.
pi_144369038
quote:

[..]

Is er hier überhaupt een mod die dat doet? :?

Er wordt soms met enig fronsen gekeken naar de standpunten en de argumenten daarvoor, niet meer dan dat.
pi_144369160
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:48 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Doe ik dat dan :?
Nee en eerlijk gezegd bedacht ik dat ik het zelf ook wel eens doe :X
pi_144369188
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:49 schreef Perico het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Zelf hou ik ook nog steeds alle opties open, maar wel scherp lettend op de hoeveelheid aan aanwijzingen die hinten op een misdrijf.

Dan is het ongepast steeds om mensen die niet louter in verdwaling geloven weg te zetten op deze manier, omdat er zogenaamd geen feitelijk bewijs voor is.

Nou de harde feiten in deze zaak passen achterop een postzegel. Dus is het zeker geen verdwalings-abc'tje; integendeel.
Ik vind het echt niet in de haak om zoiets te zeggen.
De mods die hier mee komen posten zijn geen mod hier, dus die mogen gewoon hun eigen ideeen wb dit topic zeggen .
pi_144369308
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is er hier überhaupt een mod die dat doet? :?

Er wordt soms met enig fronsen gekeken naar de standpunten en de argumenten daarvoor, niet meer dan dat.
O maar dan heb je toch eea gemist.... maar ik ga het niet weer opnoemen, heb ik een paar dagen terug al gedaan.
pi_144369356
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:54 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

O maar dan heb je toch eea gemist.... maar ik ga het niet weer opnoemen, heb ik een paar dagen terug al gedaan.
Je moet mijn interesse daarin ook niet overschatten. ;)
pi_144369440
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je moet mijn interesse daarin ook niet overschatten. ;)
Ik geef wel aan dat wat je zegt niet klopt. Er zijn hele lelijke dingen gezegd door mod over de users van dit topic
pi_144369640
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:55 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik geef wel aan dat wat je zegt niet klopt. Er zijn hele lelijke dingen gezegd door mod over de users van dit topic
Als dat klopt zie ik in dit geval geen aanleiding om daaraan te refereren, en sowieso lijkt het me verder niet zo heel interessant voor dit topic.

Daarentegen vond ik dat Pinpoint wel een aantal interessante algemene constateringen deed. Wellicht voor sommige vaste deelnemers aan dit topic niet fijn om te horen, maar wel inhoudelijk.
pi_144369750
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:56 schreef Grijzemassa het volgende:
Inderdaad, als de twee meiden samen op pad zijn gegaan, vind ik dat persoonlijk zeer onverantwoord.
Als ik mij verplaats in de omgeving waar zij gingen hiken dan ril ik al, niet van de kou maar van angst.

Zulk soort ondernemingen doe je met meerdere personen. Om elkaar bij een ongeluk b.v. beter te kunnen ondersteunen, hulp zoeken en alles wat maar gedaan zal moeten worden.
Maar ook ter bescherming tegen eventuele ontmoetingen met mensen die met onjuiste gedachten in hun hoofd zitten.

Ik geloof eigenlijk niet dat zij samen waren, maar daar hebben we op dit ogenblik nog geen aanwijzingen voor.
Wachten dus maar op nieuwe berichten waaruit dit eventueel naar voren zou kunnen komen.
pi_144369864
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

De mods die hier mee komen posten zijn geen mod hier, dus die mogen gewoon hun eigen ideeen wb dit topic zeggen .
Het is dan wel verwarrend dat er toch met blauwe lettertje "moderator" boven staat.
Als ze niet als zodanig reageren bedoel ik.
  dinsdag 9 september 2014 @ 22:03:13 #259
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_144369961
quote:

[..]

Beste zou eigenlijk dan zijn dat de blauwe nickname buiten hun territorium dan ff zwart zou zijn :7
Is er dat niet in te bakken in het forum? :P
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
pi_144369985
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:01 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Het is dan wel verwarrend dat er toch met blauwe lettertje "moderator" boven staat.
Dat begrijp ik, maar probeer het zo te zien dat andere mods hier gewone users zijn.
Als ik ben hen in de topics post ben ik daar gewoon user.
pi_144370031
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat klopt zie ik in dit geval geen aanleiding om daaraan te refereren, en sowieso lijkt het me verder niet zo heel interessant voor dit topic.

Daarentegen vond ik dat Pinpoint wel een aantal interessante algemene constateringen deed. Wellicht voor sommige vaste deelnemers aan dit topic niet fijn om te horen, maar wel inhoudelijk.
Ik denk nou juist dat jullie de interesse van de vaste users hier in overschatten. Maar het is ook niet leuk als er keer op keer sneren uitgedeeld worden door mensen die "moderator" boven hun bericht hebben staan.
pi_144370073
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:04 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ik denk nou juist dat jullie de interesse van de vaste users hier in overschatten. Maar het is ook niet leuk als er keer op keer sneren uitgedeeld worden door mensen die "moderator" boveb hun bericht hebben staan.
Daar kun je ze dan ook rustig op aanspreken.
pi_144370219
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:03 schreef ZaZoe het volgende:

[..]

Beste zou eigenlijk dan zijn dat de blauwe nickname buiten hun territorium dan ff zwart zou zijn :7
Is er dat niet in te bakken in het forum? :P
pi_144370275
quote:

[..]

^O^
pi_144370405
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:59 schreef gynaika het volgende:

[..]

Inderdaad, als de twee meiden samen op pad zijn gegaan, vind ik dat persoonlijk zeer onverantwoord.
Als ik mij verplaats in de omgeving waar zij gingen hiken dan ril ik al, niet van de kou maar van angst.

Zulk soort ondernemingen doe je met meerdere personen. Om elkaar bij een ongeluk b.v. beter te kunnen ondersteunen, hulp zoeken en alles wat maar gedaan zal moeten worden.
Maar ook ter bescherming tegen eventuele ontmoetingen met mensen die met onjuiste gedachten in hun hoofd zitten.

Ik geloof eigenlijk niet dat zij samen waren, maar daar hebben we op dit ogenblik nog geen aanwijzingen voor.
Wachten dus maar op nieuwe berichten waaruit dit eventueel naar voren zou kunnen komen.
Nou dat is idd de andere kant, zouden ze wel alleen met zijn tweeën doorlopen na de mirador?
pi_144371007
hier een overzicht waar in ons kikkerlandje geen 112 bereik is

http://www.coveragechecker.nl/
pi_144371115
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:01 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Sowieso hoeft een mod toch niet altijd als mod te reageren? Moderators zijn ook gewoon mensen met een mening, die het leuk vinden om deel te nemen aan de topics in hun eigen fora.

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. :)
pi_144371208
Een aantal andere users en ik zelf hebben enorm veel achtergrond informatie opgezocht, reisverslagen gelezen van andere toeristen in dat gebied over hun ervaringen en de eventuele dingen die mis kunnen gaan tijdens zo'n hike. Ook de kaarten die er gemaakt zijn en het analyseren van fotodata, hier is veel werk in gestoken. En we doen dit enkel en alleen in de hoop dat iemand misschien ergens tegen iets aanloopt dat een aanwijzing zou kunnen zijn over wat er gebeurd is. Ik denk dat de officiële onderzoekers niet de tijd en menskracht hebben om dat op zo een uitgebreide schaal te doen.
Dan heb ik het niet over wilde speculaties en beschuldigingen, maar puur achtergrond informatie dus.
pi_144371720
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sowieso hoeft een mod toch niet altijd als mod te reageren? Moderators zijn ook gewoon mensen met een mening, die het leuk vinden om deel te nemen aan de topics in hun eigen fora.

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. :)
Nou ja, zoiets als een politieagent die in zijn vrije tijd zijn politiepak aanhoudt, omdat ie dat erg interessant vindt? Ik noem maar wat :D
pi_144371888
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:26 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Nou ja, zoiets als een politieagent die in zijn vrije tijd zijn politiepak aanhoud, omdat ie dat erg interessant vind? Ik noem maar wat :D
Een wat vreemde vergelijking aangezien we dit blauw niet zomaar uit kunnen trekken. :)

Hoe dan ook, wat doet het er nu eigenlijk toe? Gedraag je je anders naar of in de aanwezigheid van moderators? Blauw is geen kleur om bang voor te zijn hoor. :P
pi_144372035
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:20 schreef Grijzemassa het volgende:
Een aantal andere users en ik zelf hebben enorm veel achtergrond informatie opgezocht, reisverslagen gelezen van andere toeristen in dat gebied over hun ervaringen en de eventuele dingen die mis kunnen gaan tijdens zo'n hike. Ook de kaarten die er gemaakt zijn en het analyseren van fotodata, hier is veel werk in gestoken. En we doen dit enkel en alleen in de hoop dat iemand misschien ergens tegen iets aanloopt dat een aanwijzing zou kunnen zijn over wat er gebeurd is. Ik denk dat de officiële onderzoekers niet de tijd en menskracht hebben om dat op zo een uitgebreide schaal te doen.
Dan heb ik het niet over wilde speculaties en beschuldigingen, maar puur achtergrond informatie dus.
Ik heb bewondering voor die inspanningen, dat voorop gesteld. En wellicht dat iemand hier een keer een belangrijk licht ziet, wie kan het zeggen?

Mijn indruk van dit topic is echter wel dezelfde als die van Pinpoint: er lijkt nogal wat regelrechte onzin de revu te passeren.
pi_144372094
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een wat vreemde vergelijking aangezien we dit blauw niet zomaar uit kunnen trekken. :)

Hoe dan ook, wat doet het er nu eigenlijk toe? Gedraag je je anders naar of in de aanwezigheid van moderators? Blauw is geen kleur om bang voor te zijn hoor. :P
Nou nee ik gedraag me zeker niet anders.Maar ik weet ook niet uit mijn hoofd wie waar als mod spreekt en wie dat met hetzelfde blauw als prive persoon doet.
pi_144372162
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:31 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Nou nee ik gedraag me zeker niet anders.Maar ik weet ook niet uit mijn hoofd wie waar als mod spreekt en wie dat met hetzelfde blauw als prive persoon doet.
Waarom moet je dat weten?
pi_144372229
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb bewondering voor die inspanningen, dat voorop gesteld. En wellicht dat iemand hier een keer een belangrijk licht ziet, wie kan het zeggen?

Mijn indruk van dit topic is echter wel dezelfde als die van Pinpoint: er lijkt nogal wat regelrechte onzin de revu te passeren.
Dat vind ik ook en wij als user vinden het ook niet leuk om allemaal over een kam geschoren te worden, net zoals de moderators dat ook niet leuk vinden.
pi_144372356
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom moet je dat weten?
Als iemand als moderator iets negatiefs zegt over de users geeft dat een onwelkom gevoel, bij mij tenminste wel Als je weet dat het gewoon een prive mening is komt het anders over.
pi_144372392
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:33 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Dat vind ik ook en wij als user vinden het ook niet leuk om allemaal over een kam geschoren te worden, net zoals de moderators dat ook niet leuk vinden.
Wellicht begrijpen we mekaar verkeerd, maar ik zie dat niet als twee groepen daar waar het gaat om de inhoud van dit topic.
pi_144372627
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:35 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Als iemand als moderator iets negatiefs zegt over de users geeft dat een onwelkom gevoel, bij mij tenminste wel Als je weet dat het gewoon een prive mening is komt het anders over.
Als een moderator iets zegt in de hoedanigheid van moderator dan weet je dat wel. In andere gevallen zijn het gewoon reacties van users, meningen van mensen.

Of je wel of niet welkom bent in een forum is niet afhankelijk van of de moderator je wel of niet aardig vindt.
pi_144372946
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als een moderator iets zegt in de hoedanigheid van moderator dan weet je dat wel. In andere gevallen zijn het gewoon reacties van users, meningen van mensen.

Of je wel of niet welkom bent in een forum is niet afhankelijk van of de moderator je wel of niet aardig vindt.
Dat snap ik nu maar was eerder niet duidelijk, vanwege de tekst "moderator" boven het bericht.
Geeft verwarring dus, als je niet een ervaren topic user bent net als ik. En wat dat laatste betreft, als er iets is wat ik niet belangrijk vind dan is het wel om aardig gevonden te worden. Dus daar zat ik niet mee ;)
pi_144373086
Dat ook weer opgehelderd. ^O^
pi_144373314
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:35 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Gewoon anders tegen mods aankijken.
Het zijn doorgaans users met iets teveel vrije tijd en iets te weinig vrienden.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  dinsdag 9 september 2014 @ 22:49:43 #281
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144373420
quote:

Dan mag ik ook zeggen wat ik wil, over mensen in het blauw als Molurus, die dan blijkbaar hier geen mod is (interesseert mij die forum politiek nou, ook niet na 15 jaar), maar die wel iedereen anti-verdwaling hier denigrerend wegzet.

En dan schermt met klassieke retorica trucs, waar hij overigens zelf intrapt, wat nogal dwaas overkomt. Ook niet in de haak dan.
pi_144373482
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:48 schreef eight het volgende:

[..]

Gewoon anders tegen mods aankijken.
Het zijn doorgaans users met iets teveel vrije tijd en iets te weinig vrienden.
Dat is natuurlijk onzin.
pi_144373532
Ik kan helaas niet quoten momenteel, maar heel bijzonder dat die getuigenverklaring nu weer zo in de media komt (oude info). Volgens mij was dat tijdstip toen rond 15.00 uur... Zou ergens in de OP moeten hebben gestaan onder de verzameling verklaringen.

Gerucht waar ik nog niets eerder over had vernomen, is dat iemand de meiden wilde meelokken naar een woning. Iemand daar meer info over? Al met al lijkt het me meer een sensatie artikel.
pi_144373825
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:50 schreef Za het volgende:

[..]

wat een rare conclusie: dat het alleen verklaard dat het door anderen gedaan moet zijn
want? K en L kunnen niet een dergelijk patroon aanhouden
Wie zegt dat het een patroon is? wat zou de toevalsfactor hierin zijn?
misschien verplaatsen ze zich in de tussentijd en probeerden ze op de nieuwe lokatie weer contact te krijgen
pi_144373932
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Gewoon even een herinnering..

Mijn oudste zoon kreeg ooit zijn eerste digitale camera en was er mee in de wolken.
Na een paar dagen werd ik wakker van woest gebrul in de ochtend. Bleek dat zijn kleine broertje 's nachts zijn kamer op geslopen was en de camera had 'geleend'.. Hij stond echt vol met donkere foto's van de kamer van zijn broertje. _O-

Ik kan me voorstellen dat iemand, zeker een jongere of iemand die geen mobiel of camera heeft (blijkbaar hebben niet al die dorpjes elektriciteit), gefascineerd raakt door die mobieltjes en een camera. Zeker als de tijd dat hij daarmee kan spelen beperkt is.
weer de theorie van de achterlijke inboorling of menselijke aap die 's nachts even aan de haal gaat met de camera?
pi_144373980
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:49 schreef Perico het volgende:

[..]

Dan mag ik ook zeggen wat ik wil, over mensen in het blauw als Molurus, die dan blijkbaar hier geen mod is
Wat je wel of niet over iemand mag zeggen is niet afhankelijk van de kleur van zijn of haar naam.

quote:

maar die wel iedereen anti-verdwaling hier denigrerend wegzet.
Ik heb op een aantal ideeën kritiek gehad. Dat is iets anders dan mensen wegzetten, en zover ik weet heb ik het woord 'verdwaling' niet eens in mijn mond genomen.
pi_144374434
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:17 schreef A_Fortiori het volgende:
hier een overzicht waar in ons kikkerlandje geen 112 bereik is

http://www.coveragechecker.nl/
Yes, hij staat er op, de plek die ik bedoel :P
pi_144374466
quote:

[..]

Dan mag ik ook zeggen wat ik wil, over mensen in het blauw als Molurus, die dan blijkbaar hier geen mod is
Nope , dat valt onder crewbash.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_144374624
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 22:57 schreef Dr.Schnautzer het volgende:

[..]

weer de theorie van de achterlijke inboorling of menselijke aap die 's nachts even aan de haal gaat met de camera?
De truc is minstens al een halve eeuw oud. Scholieren die blootfoto's maken met de camera van de leraar. Zodat die voor aap staat, als 'ie zn foto's komt halen. Of laat halen, door z'n vrouw.
Je weet alleen nooit wie er liegt.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144374654
Waarom worden de ouders zo klem gezet met hun onderzoek? Waarom heeft het OM of NFI daar baat bij? Van de Panameze autoriteiten zijn al genoeg voorbeelden genoemd.
pi_144374782
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:11 schreef MidnightB00m het volgende:
Waarom worden de ouders zo klem gezet met hun onderzoek? Waarom heeft het OM of NFI daar baat bij? Van de Panameze autoriteiten zijn al genoeg voorbeelden genoemd.
Ouders die uitgesloten achten, dat dochterlief van het pad gaat, en door je onderzoek heen banjeren, kun je missen als kiespijn. Eigenlijk moet je die het land uitzetten, en niet meer toelaten.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144374824
De meeste mods die hier even mee komen tokkelen hebben maar weinig parate kennis van deze zaak.Vaak geven ze al vrij snel een oordeel.
Meestal verstoren ze de discussie die op de rol gaande is.
Vanmiddag was er een die zelfs een foto van zichzelf postte en die foto moest dan aantonen hoe vrolijk ze was.pfft
Onze vaste mod hier doet het overigens prima :7
pi_144374862
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:14 schreef StaceySinger het volgende:
De meeste mods die hier even mee komen tokkelen hebben maar weinig parate kennis van deze zaak.Vaak geven ze al vrij snel een oordeel.
Meestal verstoren ze de discussie die op de rol gaande is.
Vanmiddag was er een die zelfs een foto van zichzelf postte en die foto moest dan aantonen hoe vrolijk ze was.pfft
Onze vaste mod hier doet het overigens prima :7
pff, eindelijke wijze woorden vanavond
pi_144375116
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:13 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ouders die uitgesloten achten, dat dochterlief van het pad gaat, en door je onderzoek heen banjeren, kun je missen als kiespijn. Eigenlijk moet je die het land uitzetten, en niet meer toelaten.
Hoezo door onderzoek heen banjeren?
pi_144375230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:14 schreef StaceySinger het volgende:
maar weinig parate kennis van deze zaak
Hoeveel maakt die parate kennis van de zaak eigenlijk uit? Als ik kijk naar wie de meeste "parate kennis" had, over de zaak Marianne Vaatstra (inderdaad een zaak), en wie daar de grootste onzin over uitbraakte, dan was het verband daartussen bijna 100%.
Zal vast niet causaal(*) zijn, dat kennis dus leidt tot krankjorume conclusies, maar toch.

(*) Wsch. wel causaal de andere kant op: die lui waren al niet goed snik, en leerden elk gerucht uit het hoofd. Hun namen doen er niet toe, laat ik ze Micha Dankbaar en Wim Kat noemen. Zo heten ze niet in het echt.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144375344
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:29 schreef Saarah het volgende:

[..]

Het kan best zijn dat het pas een heel stuk na de Mirador 'moeilijk' wordt, maar we weten natuurlijk niet hoe ver ze gelopen zijn. Misschien konden of wilden ze om een bepaalde reden niet terug en liepen dus verder (ook nog na de eerste noodoproep).
Ik denk dus idd ook dat de eerste noodoproep direct te maken heeft met waarom ze niet terug zijn gelopen en dat dat geen verdwaling toen is geweest.
pi_144375401
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:20 schreef MidnightB00m het volgende:

[..]

Hoezo door onderzoek heen banjeren?
Ik zei "als". Niet helemaal zomaar, want ouders die niet snappen dat hun kind wel eens iets avontuurlijks doet, net even anders dan wat ze Papa of Mama beloofd hebben, lijken me niet de meest realistische. En ze zullen toch in het gebied geweest zijn, vragen gesteld, denk ik zo.
-- &lt;br /&gt;Pinpoint
pi_144375574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:13 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

_O-
pi_144375801
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dus idd ook dat de eerste noodoproep direct te maken heeft met waarom ze niet terug zijn gelopen en dat dat geen verdwaling toen is geweest.
kan van alles geweest zijn: verwonding, verdwaling, vastzitten, ziek worden
pi_144375968
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:44 schreef Dr.Schnautzer het volgende:

[..]

kan van alles geweest zijn: verwonding, verdwaling, vastzitten, ziek worden
Dat lijkt mij niet.
Maar het wordt wel erg vermoeiend om dat steeds weer uit te moeten leggen..

Daarnaast... gezien de nieuwe getuigen kan het maar zo zijn dat ze in Boquete zijn verdwenen en niet achter de CD.
pi_144375976
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')