abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144363331
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:16 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

We hebben een bron: hun camera registreerde temperaturen. Zie link in de OP.
Bij de twee nachtfoto's staat 24C. Dat is prima uit te houden.
De ellende is dat je gewend bent aan de hoge temperaturen overdag. Ik herinner mij dat ik in de jungle van Suriname lag te rillen van de kou tegen de ochtend en dat waren ook zulke in onze ogen hoge temperaturen. Vergeet verder niet dat ze erg dun gekleed waren en waarschijnlijk ook nog nat geworden van het zweten en de hoge luchtvochtigheid.
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:23:22 #227
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144363573
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:19 schreef Rubella het volgende:

[..]

De ellende is dat je gewend bent aan de hoge temperaturen overdag. Ik herinner mij dat ik in de jungle van Suriname lag te rillen van de kou tegen de ochtend en dat waren ook zulke in onze ogen hoge temperaturen. Vergeet verder niet dat ze erg dun gekleed waren en waarschijnlijk ook nog nat geworden van het zweten en de hoge luchtvochtigheid.
Dat is zeker waar. Na een week in de jungle zat ik te rillen in een bus met airco ;)
Maar er werden in dit topic veel lagere temperaturen genoemd, en die blijken niet te kloppen.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144363608
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:19 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar we moeten voorzichtig zijn met uitspraken als "Maar wat moeten ze het koud hebben gehad met alleen een kort broekje en een hemdje in de avond en nacht."

Dit suggereert namelijk een graad of 5-15. Terwijl we zojuist al drie bronnen hebben gezien die aangeven dat het 's nachts rond de 20-25 moet zijn geweest. Hoe dat gevoelsmatig is ervaren op dat moment is lastig te zeggen en hangt af van veel factoren.
pi_144363693
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:52 schreef Ouder1 het volgende:
Dat blog met die oude fransman vond ik wel erg goed. Ik heb de link niet meer. Iemand?
Gevonden!
http://www.boquetenatureh(...)a-trek-from-the-past
pi_144363874
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:23 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar we moeten voorzichtig zijn met uitspraken als "Maar wat moeten ze het koud hebben gehad met alleen een kort broekje en een hemdje in de avond en nacht."

Dit suggereert namelijk een graad of 5-15. Terwijl we zojuist al drie bronnen hebben gezien die aangeven dat het 's nachts rond de 20-25 moet zijn geweest. Hoe dat gevoelsmatig is ervaren op dat moment is lastig te zeggen en hangt af van veel factoren.
Hier een linkje naar gemiddelden.

http://www.weather-and-cl(...)e-Sunshine-in-Panama

De temperaturen zijn in onze Nederlandse ogen nog prima, maar het verschil tussen dag en nacht temperatuur is gewoon groot.
pi_144363978
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 17:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De vraag is wat er gevaarlijk is (de kabelbruggen) en waar het onduidelijk wordt (na de oversteken).
Ik heb het steeds over het stuk waar ze dan verdwaald zouden moeten zijn; 3 1/2 lopen na de Mirador, ver voor de rivier dus.
Het kan best zijn dat het pas een heel stuk na de Mirador 'moeilijk' wordt, maar we weten natuurlijk niet hoe ver ze gelopen zijn. Misschien konden of wilden ze om een bepaalde reden niet terug en liepen dus verder (ook nog na de eerste noodoproep).
pi_144364144
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 19:09 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Ik heb hem niet zo heel vaak voorbij zien komen, maar goed, meestal is dit topic alweer zoveel pagina´s verder als ik weer terug kijk. Mijns inziens, met de info die we hebben, kan het de verdwaling zijn, een misdrijf of een combi van (we weten gewoon te weinig, waardoor bijna elk scenario nog mogelijk is).
Uhu, ik hou ook alle opties open hoor. Maar ik blijf tot nu toe het meeste 'aanhanger' van de verdwalingstheorie (eventueel voorafgegaan door een andere gebeurtenis).
pi_144364184
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Pas maar op dat je niet verdwaalt.
nou, tis dat de hond de weg naar huis wist anders.... -O-
pi_144364696
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:17 schreef Geruisloos het volgende:
Van 35 graden naar 20 graden is ook "behoorlijk dalen".
Ja, maar wordt je tegen zo'n daling gewaarschuwd? :?

Ik weet niet hoor, maar ik zie steeds mensen iets zeggen, dat wel bedoeld lijkt om het onwaarschijnlijk te maken, dat je daar iets overkomt als er geen gemene boeven zijn. Niet speciaal dit, en ook niet speciaal jou. Maar alles opgeteld, vliegen er zoveel van dit soort merkwaardige argumenten voorbij, dat er een wens lijkt te zijn om wat die meiden gebeurd is, verdacht te blijven vinden.

EDIT: Dat het daar niet koud was, maakt voor mijn punt niet uit. Waar het me om ging, is dat er iemand iets zegt dat op natuurlijke oorzaken zou kunnen wijzen, en dat als in een reflex, onmiddelijk zo'n opmerking komt. Achteraf niet nodig, maar daarom niet minder vreemd als argument.

[ Bericht 10% gewijzigd door Pinpoint op 09-09-2014 20:48:29 ]
-- <br />Pinpoint
  dinsdag 9 september 2014 @ 20:50:08 #235
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144365288
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:41 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Ja, maar wordt je tegen zo'n daling gewaarschuwd? :?

Ik weet niet hoor, maar ik zie steeds mensen iets zeggen, dat wel bedoeld lijkt om het onwaarschijnlijk te maken, dat je daar iets overkomt als er geen gemene boeven zijn. Niet speciaal dit, en ook niet speciaal jou. Maar alles opgeteld, vliegen er zoveel van dit soort merkwaardige argumenten voorbij, dat er een wens lijkt te zijn om wat die meiden gebeurd is, verdacht te blijven vinden.
Ik reageer even omdat ik net over die temperaturen schreef.
Een nachttemperatuur van 20C zal erg onaangenaam geweest zijn voor de meiden, maar niet schadelijk voor hun gezondheid. Er zijn genoeg andere dingen in die jungle die wel schadelijk of gevaarlijk zijn.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144365672
Ik weet niet of je er van uit kan gaan dat de meiden alleen verstandige dingen deden.
Bijvoorbeeld, als wij met onze paarden een buitenrit gaan maken van 3 of 4 uur, is de vaste afspraak dat we altijd minimaal met 3 personen gaan. Er zijn hier nl in de duinen ook stukken waar geen telefoonsignaal is! (ja echt waar) Zodat als er eentje gewond raakt, er altijd iemand bij kan blijven en de derde persoon hulp kan halen. Ook heb ik standaard minimaal een zakmes en aansteker bij me dan.
Een zakmes om bv repen stof te kunnen snijden bij een ernstige verwonding, heb ik al eens nodig gehad. Of om kleding los te snijden. Om een wandeling te gaan maken van enkele uren in een tropisch woud zonder ook maar iets bij je te hebben, ik zou het niet zo doen. Ik sluit de mogelijkheid dat ze van het pad afgegaan zijn dan ook niet helemaal uit.
pi_144365973
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:50 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Een nachttemperatuur van 20C zal erg onaangenaam geweest zijn voor de meiden, maar niet schadelijk voor hun gezondheid. Er zijn genoeg andere dingen in die jungle die wel schadelijk of gevaarlijk zijn.
Dit. En vergeet niet dat dit voor L&K pas de eerste verre reis was. Zij moesten alle informatie uit boekjes en plaatselijke bronnen halen. Als je wat meer bereisd bent, dan weet je wat je ongeveer in een land en op reis kan verwachten en bereid je hierop voor.
pi_144366029
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:50 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

OK, maar dat was mijn punt niet. Iemand zei dat er werd gewaarschuwd tegen flinke dalingen. Waarschuwen doe je tegen gevaar. Dat gevaar was er nu niet, en een paar minuten later stond dat op het forum als feit. Maar zonder de temperatuur te weten, werd het die waarschuwing al gerelativeerd. Alsof Panamezen bang zijn voor 20 graden of zo, en dat zo'n waarschuwing dus nietszeggend is. Wat nou als het 10 graden bleek te zijn. En ze zijn van de rotsen gevallen of zo. Misschien heeft dat wel met verkleumen te maken.
-- <br />Pinpoint
pi_144366780
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:02 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

OK, maar dat was mijn punt niet. Iemand zei dat er werd gewaarschuwd tegen flinke dalingen. Waarschuwen doe je tegen gevaar. Dat gevaar was er nu niet, en een paar minuten later stond dat op het forum als feit. Maar zonder de temperatuur te weten, werd het die waarschuwing al gerelativeerd. Alsof Panamezen bang zijn voor 20 graden of zo, en dat zo'n waarschuwing dus nietszeggend is. Wat nou als het 10 graden bleek te zijn. En ze zijn van de rotsen gevallen of zo. Misschien heeft dat wel met verkleumen te maken.
Niet gewaarschuwd, maar Ingrid Lommers maakte zich zorgen als L&K 's nachts daar moesten verblijven. Zij had het erover dat de temperaturen fors konden dalen in de nacht. Dit speelde kort na de verdwijning.
pi_144367471
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:56 schreef Grijzemassa het volgende:
Ik weet niet of je er van uit kan gaan dat de meiden alleen verstandige dingen deden.
Bijvoorbeeld, als wij met onze paarden een buitenrit gaan maken van 3 of 4 uur, is de vaste afspraak dat we altijd minimaal met 3 personen gaan. Er zijn hier nl in de duinen ook stukken waar geen telefoonsignaal is! (ja echt waar) Zodat als er eentje gewond raakt, er altijd iemand bij kan blijven en de derde persoon hulp kan halen. Ook heb ik standaard minimaal een zakmes en aansteker bij me dan.
Een zakmes om bv repen stof te kunnen snijden bij een ernstige verwonding, heb ik al eens nodig gehad. Of om kleding los te snijden. Om een wandeling te gaan maken van enkele uren in een tropisch woud zonder ook maar iets bij je te hebben, ik zou het niet zo doen. Ik sluit de mogelijkheid dat ze van het pad afgegaan zijn dan ook niet helemaal uit.
Beste mensen van BNW. Is het overdreven om wat ik meepik vandaag (ik wou even kijken) surrealistisch te noemen?

De één zegt dat er aanwijzingen zijn voor een misdrijf, en blijkt te bedoelen dat een eventuele natuurlijke oorzaak nog niet opgehelderd is.
De ander acht het mogelijk dat ze van het pad afgegaan zijn. Want jawel, er bestaan misschien mensen die niet alleen verstandige dingen doen. Dat is vast de forum-skepticus hier.

Ik ga gauw terug naar F&L, want de zaak zal hier nu wel snel opgelost zijn, met de van-het-pad-gegaan-theorie.
En dan vind ik er niks meer aan. Nou doei allemaal! w/
-- <br />Pinpoint
pi_144367519
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 20:16 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

We hebben een bron: hun camera registreerde temperaturen. Zie link in de OP.
Bij de twee nachtfoto's staat 24C. Dat is prima uit te houden.
In de Canon specsheet wordt niet over een temperatuurmeting gesproken. Ik vermoed dat deze waardes dan ook de temperatuur van de sensor aangeven.
pi_144367583
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:25 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Beste mensen van BNW. Is het overdreven om wat ik meepik vandaag (ik wou even kijken) surrealistisch te noemen?

De één zegt dat er aanwijzingen zijn voor een misdrijf, en blijkt te bedoelen dat een eventuele natuurlijke oorzaak nog niet opgehelderd is.
De ander acht het mogelijk dat ze van het pad afgegaan zijn. Want jawel, er bestaan misschien mensen die niet alleen verstandige dingen doen. Dat is vast de forum-skepticus hier.

Ik ga gauw terug naar F&L, want de zaak zal hier nu wel snel opgelost zijn, met de van-het-pad-gegaan-theorie.
25k posts samengevat in 1 post. _O_
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144367677
Ik probeer alleen maar uitspraken om te zetten in feiten waar we iets mee kunnen. Iets als "koud" of "sterke daling" zegt niet zoveel namelijk. Iedereen ervaart dat anders. Als we het over meetbare gegevens hebben zoals 10 of 20 graden, dan kunnen we daar meer mee.

Dus als iemand beweert dat de meiden het koud moeten hebben gehad, dan stel ik de vraag: Hoeveel graden was het dan? Niets bijzonders aan en ik probeer ook niets te sturen, alleen maar feiten boven water te krijgen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Geruisloos op 09-09-2014 21:34:29 ]
pi_144367688
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:14 schreef Rubella het volgende:

[..]

Niet gewaarschuwd, maar Ingrid Lommers maakte zich zorgen als L&K 's nachts daar moesten verblijven. Zij had het erover dat de temperaturen fors konden dalen in de nacht. Dit speelde kort na de verdwijning.
OK, maar het ging me hoe er gereageerd werd. Misverstand of niet: de inkt was nog niet droog, of er moest een andere betekenis aan gegeven worden. Niet kloppend, en niet logisch, en overbodig. Waarom die snelle reflex, zonder te weten hoe het zit? Dat was mijn punt.
-- <br />Pinpoint
pi_144368122
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:25 schreef Pinpoint het volgende:

[..]

Je hebt de zaak niet echt gevolgd, he? De ouders achten het uitgesloten dat ze van het pad af gegaan zijn. Vandaar.
pi_144368281
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

25k posts samengevat in 1 post. _O_
Is het een hype of zo, onder de mods om de mensen hier af te zeiken?
pi_144368939
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:37 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Doe ik dat dan :?
pi_144368990
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:35 schreef Grijzemassa het volgende:
De ouders achten het uitgesloten dat ze van het pad af gegaan zijn
Dus omdat ik "Dat doet mijn kind niet" niet als feit zie,.. nou ja laat ook maar.
Als je dan ook maar weet, dat de ouders van Panamese boeven uitsluiten, dat hun kind jonge vrouwen iets aandoet.
-- <br />Pinpoint
  dinsdag 9 september 2014 @ 21:49:11 #249
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144369002
quote:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Zelf hou ik ook nog steeds alle opties open, maar wel scherp lettend op de hoeveelheid aan aanwijzingen die hinten op een misdrijf.

Dan is het ongepast steeds om mensen die niet louter in verdwaling geloven weg te zetten op deze manier, omdat er zogenaamd geen feitelijk bewijs voor is.

Nou de harde feiten in deze zaak passen achterop een postzegel. Dus is het zeker geen verdwalings-abc'tje; integendeel.
pi_144369038
quote:

[..]

Is er hier überhaupt een mod die dat doet? :?

Er wordt soms met enig fronsen gekeken naar de standpunten en de argumenten daarvoor, niet meer dan dat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')