ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (Brabant ). DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Op woensdag 25 juni 2014 13:33 schreef Jhovall het volgende: Zo, aangezien ik dit jaar bij een "trein"bedrijf werk, ook maar eens aanhaken bij dit topic .
Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door woensdag 25 juni 2014
Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.
"Er is een gebrek aan interesse om in het belang van de reiziger en ook de schatkist vernieuwing toe te passen op het spoor binnen de mogelijkheden die er zijn. (..) Hoewel NS en de NMBS bij de zoektocht naar een vervoerder gelijke kansen hebben gehad om de samenwerking met Den Haag aan te gaan, hebben deze vervoerders daar geen positieve stappen in ondernomen. We betreuren dat, maar hebben van meet af aan aangegeven ons niet afhankelijk van de zittende vervoerders te willen opstellen" schrijft Peter Smit aan de gemeenteraad.
Daarop ging Den Haag de samenwerking aan met Arriva. Arriva en Den Haag wilde tussen Den Haag en Brussel een snelle verbinding realiseren met nieuwe treinen en aantrekkelijke services. In de dienstregeling van Nederland en België bleek het echter lastig om een nieuwe snelle verbinding in te plannen. "En tel daarbij de hoge investering in rollend materieel op dat normaliter in 30 jaar wordt afgeschreven. Kortom: uitgaande van het door NS/NMBS aangeboden product is de businesscase van de Lage Landenlijn financieel niet rond te krijgen" schrijft de wethouder.
Den Haag had tientallen jaren lang een treinverbinding met Brussel. Die verdween in december 2012, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Na het floppen van de Fyra rijdt er inmiddels toch weer een NS trein tussen Den Haag en Brussel.
Den Haag is sceptisch en kritisch over de herintroductie van de Benelux. Smit heeft het in zijn brief over een "veel slechtere aanbieding'' en "een povere kwaliteit''. Een rit naar Brussel duurt 20 minuten langer dan vroeger, schrijft hij.
Nee, zit voornamelijk op kantoor, heb natuurkunde gedaan en los de wat meer analytische problemen op van de meetsystemen. (Zoals filters voor verkanting e.d.)
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Nee, zit voornamelijk op kantoor, heb natuurkunde gedaan en los de wat meer analytische problemen op van de meetsystemen. (Zoals filters voor verkanting e.d.)
Tof Zo'n ding zit inderdaad helemaal vol met elektronica en dat moet allemaal perfect werken. Ben er wel eens langs gelopen toen hij stond te overnachten op Groningen. Mooi spul.
Klopt! Ik weet wat de company policy is qua foto's, anders had ik wat foto's van binnen gepost .
Er zijn nog wel eens wat problemen inderdaad met de systemen, vooral omdat het zo veel systemen zijn. Waarvan eigenlijk relatief vrij weinig documentatie is (Dat laten fabrikanten wel eens na).
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Op woensdag 25 juni 2014 13:46 schreef Jhovall het volgende: Er zijn nog wel eens wat problemen inderdaad met de systemen, vooral omdat het zo veel systemen zijn. Waarvan eigenlijk relatief vrij weinig documentatie is (Dat laten fabrikanten wel eens na).
Wellicht dat Arriva toch nog iets wil doorzetten icm de DB-Amsterdam-londen shuttle? NS heeft recent geroepen dat men meer met anderen wil samenwerken op het HRN..
Yah, echt wel. Maar voornamelijk is het moeilijk anomalies te analyseren en wat er dan intern gebeurd. (Zoals bijvoorbeeld spoorwijdtemetingen gemeten met een laser met op puntstuk van een wissel)
Maar de treinen staan meestal in amersfoort opgesteld, net voor het station vanaf utrecht gezien. Dus als je zelf wil kijken .
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Op woensdag 25 juni 2014 13:28 schreef James1988 het volgende: Je vergeet wie er bij NS aan het roer stond ten tijde van het besluit over de Beneluxplus: Bert Meerstadt. Die was helemaal niet happig op concurrenten en zou het zeker niet hebben gewild dat er een concurrent reed.
Maar we gaan het helemaal anders doen toch? Las pas iets dat NS actief gaat meedenken met andere vervoerders en allemaal van die lulkoek.
Als trouwe klant met een NS-jaarabonnement kunt u medereizigers gebruik laten maken van Samenreiskorting. U mag in de Voordeeluren 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Vanaf 9 juli heeft uw medereiziger hiervoor een eigen OV-chipkaart nodig. Deze kost ¤ 7,50 en is 5 jaar geldig. Om het samen reizen voordeliger te maken, betaalt u tot en met 31 augustus 2014 maar ¤ 2,- per kaart.
Hoe werkt Samenreiskorting op de OV-chipkaart?
• Uw medereiziger zet Samenreiskorting op de eigen OV-chipkaart. • Dat kan bij de NS-kaartautomaat of bij een automaat van een andere treinvervoerder. • Reist u ook weer samen terug? Dan zet uw medereiziger Samenreiskorting opnieuw op zijn/haar OV-chipkaart. • Vergeet niet om in en uit te checken.
Keuze uit een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart. Nu voor ¤ 2,-!
Joepie Nog meer OV-Chipkaarten Handig man 1, oh nee 6 kaarten voor AL het OV in Nederland Wie wil dat nou niet?
Is de techniek al zo ver dat handmatig nameten overbodig wordt? Of duurt dat nog even?
Voor enkele parameters naar onze mening wel, ultrasoon (De UST-treinen) moet echter nog wel verbeterd worden, aangezien dat subjectief moet worden beoordeeld door een persoon bij dataverwerking.
Maar zoals we een paar jaar geleden uit engeland te horen kregen, toen we daar aan het meten waren: Er zijn zoveel mensen in dienst, die krijg je er niet zomaar uit.
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Zou kunnen, is wel gebeurd volgens mij met enkele lui die hier op kantoor zitten. Maar zijn ook wel wat lui van handploegen die ik het echt niet zie doen.
Verder zijn mensen die handmatig meten aan het spoor vaak ook niet mensen die bij ons in dienst zijn, maar die zijn volgens mij van strukton.
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Als je in Roosendaal uitcheckt op het eilandperron omdat je verder gaat naar België, kan je geen kaartje naar België meer kopen want de automaten en het loket staan buiten de poortjes
Even nog een Belgisch vraagje: 11 juli wil ik naar Lille toe, de goedkoopste mogelijkheid is volgens mij een Go Pass 1 Maastricht, in combinatie met een los internationaal kaartje Moeskroen-Lille. Maar als ik die koop (bij NMBS (Europe)), zit ik dan meteen aan bepaalde treinen vast, of kan ik ook eerder/later vertrekken? Ik weet dat een onderbreking niet mag in België, maar het gaat mij om een later/eerder vertrek uit Maastricht.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als je in Roosendaal uitcheckt op het eilandperron omdat je verder gaat naar België, kan je geen kaartje naar België meer kopen want de automaten en het loket staan buiten de poortjes
Raar dat je op het perron kan uitchecken op een poortjesstation. Nergens voor nodig als je van te voren je kaartje koopt.
Even nog een Belgisch vraagje: 11 juli wil ik naar Lille toe, de goedkoopste mogelijkheid is volgens mij een Go Pass 1 Maastricht, in combinatie met een los internationaal kaartje Moeskroen-Lille. Maar als ik die koop (bij NMBS (Europe)), zit ik dan meteen aan bepaalde treinen vast, of kan ik ook eerder/later vertrekken? Ik weet dat een onderbreking niet mag in België, maar het gaat mij om een later/eerder vertrek uit Maastricht.
ja dat kan. Ik koop iedere maand kaartje brussel roosendaal en je moet inderdaad op B-europe een trein kiezen maar er komt een 'gewoon' kaartje per pdf naar je email. Zonder treinbinding
Raar dat je op het perron kan uitchecken op een poortjesstation. Nergens voor nodig als je van te voren je kaartje koopt.
zowiezo is die situatie op roosendaal idioot. Want als je WEL een kaartje hebt en je komt aan op gleis 1a en je vertrekt op gleis 1b moet je eerst met je bagage naar t eilandperron heen en weer lopen lopen omdat daar een paal staat (en alle Belgique treinen vertrekken sowieso van 1)
Nog een Belgische vraag: je mag je reis niet onderbreken, maar mag je wel een overstap ruimer maken? Op de NMBS-site kan ik kiezen voor een overstap van minimaal 10, 20 of 30 minuten. Ik neem aan dat dit dan geen onderbreking van de reis is?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het artikel van OV-magazine over het einde van de LLL is uitgebreid met een statement van Arriva:
quote:
Arriva-topman Anne Hettinga liet vorige week tijdens de Dag van de Rail nog weten heel graag de lijn te willen bedienen, maar dat ze werden tegengewerkt door (politiek) Den Haag. Ook was het moeilijk een nieuwe, snelle dienst in de dienstregeling in te passen. Het basisuurpatroon in België en Nederland verschilt te veel en er is geen plaats meer in de Noord-Zuidtunnel in Brussel, schrijf Smit in de pittige brief.
Sinds het wegvallen van de Fyra heeft Den Haag wel weer een verbinding met Brussel terug. Maar volgens Smit is dat geen verbetering. Het is “veel slechtere aanbieding” en van “een povere kwaliteit”. Een rit naar Brussel duurt 20 minuten langer dan vroeger, schrijft hij. “Een reden daarvoor is niet duidelijk, of NS moet voor de huidige Benelux verbinding bij voorbaat ingezet hebben op een ontmoedigingsbeleid.”
Arriva laat in een reactie weten: “We moeten er eerst 100% zeker van zijn wat NS gaat aanbieden op het traject dat met de Lage LandenLijn concurreert. Contracten zijn nog niet getekend. Nu kunnen zaken nog met de dag veranderen en op basis daarvan kunnen wij vooralsnog geen sluitende business case maken. Wat natuurlijk erg jammer voor de reiziger is, want die is de dupe.”
Op woensdag 25 juni 2014 16:39 schreef dennistd het volgende: Nog een Belgische vraag: je mag je reis niet onderbreken, maar mag je wel een overstap ruimer maken? Op de NMBS-site kan ik kiezen voor een overstap van minimaal 10, 20 of 30 minuten. Ik neem aan dat dit dan geen onderbreking van de reis is?
Ik heb weleens een overstap 'opgevoerd' door een overstap in HAFAS te veruimen en dat af te drukken en mee te nemen. In eerste instantie begon de conducteur te mekkeren. Maar toen liet im mn afdruk zien "ja maar de Duitsers zeggen dat en Huuu Huuu". Zo heb ik het gedaan zonder problemen
Joepie Nog meer OV-Chipkaarten Handig man 1, oh nee 6 kaarten voor AL het OV in Nederland Wie wil dat nou niet?
Anonieme chipkaart voor 2 euro zou er in juni komen, ik heb nog niks gezien (voor bezoek)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Anonieme chipkaart voor 2 euro zou er in juni komen, ik heb nog niks gezien (voor bezoek)
ik kreeg vandaag een mail met een kortingscode voor ¤5,50 korting per anonieme kaart, en een link naar de pagina waar persoonlijke kaarten ¤2 zijn. Lijkt me dat alle abo-houders zo'n mail gekregen hebben, en anders mag je mijn code wel hebben
Ik blijf het vreemd vinden dat de geplande extra stop (in Een Richting) op station Bijlmer niet wordt aangekondigd voor ik in de trein stapte. Nu was het weer een verrassing.
ik kreeg vandaag een mail met een kortingscode voor ¤5,50 korting per anonieme kaart, en een link naar de pagina waar persoonlijke kaarten ¤2 zijn. Lijkt me dat alle abo-houders zo'n mail gekregen hebben, en anders mag je mijn code wel hebben
Graag , hier in huis drie abbo-houders maar niemand heeft een mail gekregen, kun je de code PM'en?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 25 juni 2014 17:33 schreef ReisT het volgende: Ik blijf het vreemd vinden dat de geplande extra stop (in Een Richting) op station Bijlmer niet wordt aangekondigd voor ik in de trein stapte. Nu was het weer een verrassing.
Is niet zo gek dat die in een richting is, One Direction treed namelijk op
Je moet dan ook extra schietschijven plaatsen (rijweg wordt ingesteld door machinist door met een laserpistool te schieten). En op De Eschmarke moet je een sein verplaatsen, ze staan daar aan beide uiteinden van het perron.
Ja klopt, je moet inderdaad wat spullen verplaatsen, maar het is niet de moelijkste apparatuur. Je zit niet met ingewikkelde seinbeeld-terugsturingen ofzo.
Overigens, het laserpistool (eigenlijk infrarood)... stel je daar niet teveel van voor :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat moet het toch fijn zijn om in de Randstad te wonen en allerlei investering te krijgen die niet dringend zijn. Fuck dubbelspoor op knelpunten in de provincies
Ik zou zeggen dat in Den Haag het HS goed genoeg is. Maar je moet natuurlijk wel minstens een half uur lunchpauze in een provinciehoofdstad hebben, en een half uur voor avondeten.
En zou zoiets in België ook kunnen? Met als bonusvraag hoeveel Rail/Go Pass strippen je minimaal nodig hebt.
Vertel mij de stations waar ik moet stoppen bij de Belgen, en vanavond heb ik de planning voor je klaar. Althans, ik probeer het.
Op woensdag 25 juni 2014 19:57 schreef Ireyon het volgende: Wat moet het toch fijn zijn om in de Randstad te wonen en allerlei investering te krijgen die niet dringend zijn. Fuck dubbelspoor op knelpunten in de provincies
klopt, al zijn enkele delen van projecten vaak wel noodzakelijk, zoals een dubbelgevorkte Riekerpolder aansluiting (splitsing lijn Schiphol - Amsterdam CS/Amsterdam Zuid)
Maar die uitbreiding van de A27 in Utrecht naar 7 stroken is dan weer nutteloos
Op woensdag 25 juni 2014 16:39 schreef dennistd het volgende: Nog een Belgische vraag: je mag je reis niet onderbreken, maar mag je wel een overstap ruimer maken? Op de NMBS-site kan ik kiezen voor een overstap van minimaal 10, 20 of 30 minuten. Ik neem aan dat dit dan geen onderbreking van de reis is?
Mag officieel niet. Je moet normaalgesproken de eerstvolgende trein nemen; Anders moet je je reis splitsen. Maar niet alle TBG's controleren dat zo strikt (dan moet je met allemaal treinnummertjes gaan rekenen). Ik heb zo regelmatig een Benelux later in Brussel of Antwerpen, om even te eten. Daar is nog nooit over geklaagd. Maar in een binnenlandse trein al eens gezeik gehad.
Je moet uitgaan van Railtime of Belgianrail of de apps van de Belgen. HAFAS geldt hierin officieel niet, of je die trein wel of niet mag nemen.
Vertel mij de stations waar ik moet stoppen bij de Belgen, en vanavond heb ik de planning voor je klaar. Althans, ik probeer het.
Was maar een gedachte-experimentje, ik woon ook helemaal niet in België.
Maar de stations die je zou moeten hebben zijn: Antwerpen Centraal Brussel Centraal of Zuid Leuven Hasselt Brugge Gent Sint-Pieters Bergen Namen Aarlen Luik-Guillemins Waver
Vooral Waver is apart, het is een provinciehoofdstad maar alleen stoptreinen stoppen er.
Voor een politieke brief vind ik de inhoud vrij direct, ik had wolliger taalgebruik verwacht. Mij wordt in ieder geval wel duidelijk dat Den Haag geen enkel vertrouwen heeft in NS/NMBS en dat ze het liefste alsnog de LLL zouden laten rijden, maar helaas.
Was maar een gedachte-experimentje, ik woon ook helemaal niet in België.
Maar de stations die je zou moeten hebben zijn: Antwerpen Centraal Brussel Centraal of Zuid Leuven Hasselt Brugge Gent Sint-Pieters Bergen Namen Aarlen Luik-Guillemins Waver
Vooral Waver is apart, het is een provinciehoofdstad maar alleen stoptreinen stoppen er.
Ik ga het eens proberen te plannen, met begin- en eindpunt Dordrecht. Nog extra eisen, zoals een verplichte stop, of is enkel een foto van het stationsnaambordje ook goed?
Ik ga het eens proberen te plannen, met begin- en eindpunt Dordrecht. Nog extra eisen, zoals een verplichte stop, of is enkel een foto van het stationsnaambordje ook goed?
Omdat je het vraagt: een pitstop van minstens een kwartier in Brussel en in Namen (de beide gewest-hoofdsteden).
Voor een politieke brief vind ik de inhoud vrij direct, ik had wolliger taalgebruik verwacht. Mij wordt in ieder geval wel duidelijk dat Den Haag geen enkel vertrouwen heeft in NS/NMBS en dat ze het liefste alsnog de LLL zouden laten rijden, maar helaas.
Goed verhaal van deze wethouder en goede poging, jammer dat het niet gelukt is door het gepruts van NS/NMBS.
Ik ga het eens proberen te plannen, met begin- en eindpunt Dordrecht. Nog extra eisen, zoals een verplichte stop, of is enkel een foto van het stationsnaambordje ook goed?
Op woensdag 25 juni 2014 20:10 schreef greavy het volgende: Je moet uitgaan van Railtime of Belgianrail of de apps van de Belgen. HAFAS geldt hierin officieel niet, of je die trein wel of niet mag nemen.
Nee, maar probeer als conducteur dat maar eens tegente spreken, als het zwart op wit is uitgeprint door een collega spoorbedrijf, doen alsof je neus bloed en opvoeren die overstaptijden
Enschede heeft ook barcodescanners in de OV-chipkaartpootjes voor de internationale tickets zitten iig om 19.30. Nu was het vanochtend vroeg voor mij - dus ik sliep half - waardoor ik niet heb opgemerkt dat ze er toen eventueel al zaten.
2 poortjes per groepje per kant zijn er mee uitgerust, dus in totaal 6 tot 8 ofzo.
Op woensdag 25 juni 2014 21:25 schreef _JdM_ het volgende: Enschede heeft ook barcodescanners in de OV-chipkaartpootjes voor de internationale tickets zitten iig om 19.30. Nu was het vanochtend vroeg voor mij - dus ik sliep half - waardoor ik niet heb opgemerkt dat ze er toen eventueel al zaten.
2 poortjes per groepje per kant zijn er mee uitgerust, dus in totaal 6 tot 8 ofzo.
Er waren aan het eind van de middag wel wat poortjes afgezet waar iemand mee bezig was, dus daar zullen ze wel mee bezig zijn geweest.
Op woensdag 25 juni 2014 21:29 schreef greavy het volgende: Dat fucking Waver en Arlon maakt het wel lekker makkelijk zeg Begin nu aan de 3e route Met de Benelux van- en naar Dordrecht is bijna onmogelijk
Ik geef het met de Benelux op Wat een pestland is dat toch met al die lange overstappen (regelmatig bijna een uur ) Heb 5 reisplannen, en bij 2 van de 5 is het nog enigszins haalbaar Maar kom je niet terug in Nederland 3 andere plannen zijn vroegtijdig beëindigd vanwege een 100% mislukkingsgarantie.
Als ik dus met de auto van- en naar Antwerpen reis, is het dus wel haalbaar, en heb je zelfs tijd over, met als startpunt Antwerpen Centraal. Dat plan post ik zo wel effe.
Ook doordeweeks is het zo ongeveer onmogelijk. Misschien dat je voordeel hebt aan eoa vaag piekuurtreintje, maar veel zal je er niet mee winnen. De Benny rijdt niet vroeger of later.
Op woensdag 25 juni 2014 21:43 schreef Ireyon het volgende: Zet 'm dan gewoon in Essen neer.. Beetje lafjes om als begin- en eindpunt al gelijk een hoofdstad te nemen
Essen is veel verder rijden voor mij dan Antwerpen Berchem. Berchem doe ik in ~ 35-40 minuten, Essen bijna een uur
Edit: Ik kom daarmee trouwens op 6 'strippen' uit: Antwerpen - Brugge - Bergen - Aarlen - Waver - Luik - Antwerpen. Even ervan uitgaande dat de 'pitstops' in Brussel en Namen geen probleem opleveren.
[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2014 22:43:55 ]
Ik lees op Somda dat de huidige ICd (serie 900, Amsterdam - Breda) niet met stuurstandrijtuigen gaat rijden. De stuurstanden zouden alleen zijn bedoeld voor de 1000 (Amsterdam - Rotterdam), 1900 (Den Haag - Eindhoven) en de 9200 (Amsterdam - Brussel via Den Haag / Breda).
Er is weer een Werbelok bij, ditmaal van ERS Railways. De loc is in deze uitrusting gestoken vanwege het tweejarig jubileum van de Rotterdam - Swarzeds-shuttle (wie kent hem niet?)
Toch altijd komisch om de verbaasde gezichten van asielzoekers op weg naar Ter Apel te zien bij het passeren van het bord Nieuw-Amsterdam. Sommigen denk na 2 uur weer in Amsterdam te zijn beland
In de tijd dat NS hier nog reed en we dus geen schermen met reisinformatie hadden ook vaak gehad dat de allochtone medemens vroeg of we al in Emmen waren. Tsja, Ommen/Emmen.. afhankelijk van hun geluidsniveau antwoordde ik bevestigend of ontkennend.
Hoevaak Toeristen vanaf Disney de rechsttreekse trein niet nemen naar Station Charles de Gaulle Etoiie voor het vliegveld.... Maar dan moet je toch echt naar Station Charles de Gaulle Aeroport. De eerstgenoemde is recht onder de Arc de Tiromph Hartje Parijs
In de tijd dat NS hier nog reed en we dus geen schermen met reisinformatie hadden ook vaak gehad dat de allochtone medemens vroeg of we al in Emmen waren. Tsja, Ommen/Emmen.. afhankelijk van hun geluidsniveau antwoordde ik bevestigend of ontkennend.
Komt ook regelmatig voor ja. "No, stay in the train, Emmen is the lattest station." Om vervolgens vanaf Hardenberg bij elk station te vragen of het Emmen is... Nu stopt die trein ook gemiddeld elke 4 minuten ergens, wat het erg verwarrend maakt natuurlijk
Mag officieel niet. Je moet normaalgesproken de eerstvolgende trein nemen; Anders moet je je reis splitsen. Maar niet alle TBG's controleren dat zo strikt (dan moet je met allemaal treinnummertjes gaan rekenen). Ik heb zo regelmatig een Benelux later in Brussel of Antwerpen, om even te eten. Daar is nog nooit over geklaagd. Maar in een binnenlandse trein al eens gezeik gehad.
Je moet uitgaan van Railtime of Belgianrail of de apps van de Belgen. HAFAS geldt hierin officieel niet, of je die trein wel of niet mag nemen.
Maar ook de NMBS-site zelf heeft een optie om de overstaptijd ruimer te maken (10, 20 of 30 minuten). Ik neem aan dat het ruimer maken van een de overstappen via hun eigen reisplanner toch niet geldt als een onderbreking van de reis. Stel ik zet hem op 30 minuten dan krijg ik natuurlijk niet de trein met 20 minuten overstap, maar die met 1:20 te zien. Wel een soort van onderbreking dus, maar het is in dit geval gewoon een ruime overstap
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vanavond trouwens ook nog een vreemde omroep in de trein naar Oldenzaal. Er werd 2x omgeroepen dat het volgende station Oldenzaal was. De eerste keer een kort stukje door een vrouw (volgens mij van het oude reisinfo-systeem), en 15 seconden later door een man (volgens mij het nieuwe reisinfo-systeem, deze stottert en hakkelt soms een beetje, wat ook in de bussen gebeurt (systeem trekt het niet)). De vrouw: http://dennistd.nl/bus/temp/syntus1.mp3 De man: http://dennistd.nl/bus/temp/syntus2.mp3
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 25 juni 2014 23:00 schreef James1988 het volgende: Er is weer een Werbelok bij, ditmaal van ERS Railways. De loc is in deze uitrusting gestoken vanwege het tweejarig jubileum van de Rotterdam - Swarzeds-shuttle (wie kent hem niet?)
Die shuttle is beter bekend onder de Poznàn-shuttle, en werd voorheen samen met PKP gereden. Daarvoor kwam de PKP 189 205, in de PKP-livrei, ook regelmatig in Nederland. Dat is nu dus over.
De private spoorwegonderneming Hamburg-Köln Express stopt met intercitytreinen rijden. Het is de concurrent van Deutsche Bahn niet gelukt om zwarte cijfers te schrijven.
Ik zie het , nadeel van die Fransen is dat ze echt alles in het Frans hebben en aangezien ze geen engels kunnen, leidt dit tot verwarring. En ze hebben verouderde meettreinen, waaraan ze gewend zijn. (Waardoor wij onze signalen 'slechter' moeten maken zodat hij op de Mauzin lijkt....)
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Ik zie het , nadeel van die Fransen is dat ze echt alles in het Frans hebben en aangezien ze geen engels kunnen, leidt dit tot verwarring. En ze hebben verouderde meettreinen, waaraan ze gewend zijn. (Waardoor wij onze signalen 'slechter' moeten maken zodat hij op de Mauzin lijkt....)
Gewoon een randomgenerator witte-ruis laten produceren en dit optellen bij het meetsignaal.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Nee, bepaalde soorten filters met een specifieke respons over de data heen gooien.
Ik ben geen fan van filteren in meetsignalen. Vaak introduceren ze troep in je signaal, vooral bij stappen. Maar dat weet jij waarschijnlijk beter dan ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik ben geen fan van filteren in meetsignalen. Vaak introduceren ze troep in je signaal, vooral bij stappen. Maar dat weet jij waarschijnlijk beter dan ik.
Klopt helemaal. Maar filteren is vaak wel nodig. Een trein heeft namelijk afhankelijk van de snelheid meer of minder last van bepaalde golven in het spoor.
B.v. Een golf tot 25 meter heeft veel meer invloed bij een station, omdat ze daar langzamer rijden dan op een 'open' stuk.
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Ah, eruit geconcurreerd door de bus. Wat dat betreft is er ook wel veel veranderd met de liberalisering van het busverkeer per 2013. Sindsdien is alle Fernverkehr volledig open-access, zowel trein als bus.
Op donderdag 26 juni 2014 12:50 schreef greavy het volgende: Volgens DeRedactie.be gaan de Belgen weer staken, van zondag 29 juni 22u tm maandag 30 juni 22u.
quote:
24-uursstaking op Belgisch spoor donderdag 26 jun 2014, 13:53 (Update: 26-06-14, 13:59)
Tussen zondagavond 22.00 uur en maandagavond 22.00 uur rijden er in België geen treinen vanwege een staking. De werknemers van het spoorbedrijf NMBS zijn ontevreden over de toekomstplannen van hun werkgever. De socialistische spoorvakbond heeft tot de staking opgeroepen.
De bond is zich ervan bewust dat de staking voor treinreizigers op een slecht moment komt. Voor veel Belgen begint dit weekend de vakantie en er zijn een aantal grote festivals. Ook voor Nederlandse treinreizigers zal de hinder naar verwachting groot zijn.
Geen vakantie De werknemers zeggen dat ze geen vakantie kunnen opnemen omdat er te weinig personeel is. Ze eisen dat het spoorbedrijf meer mensen aanneemt. Ook kunnen ze zich niet vinden in het nieuwe vervoersplan van de NBMS, dat in december wordt ingevoerd.
De socialistische spoorvakbond en NMBS onderhandelen al een half jaar. Volgens de vakbond zijn de partijen nog niks opgeschoten.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op donderdag 26 juni 2014 12:50 schreef greavy het volgende: Volgens DeRedactie.be gaan de Belgen weer staken, van zondag 29 juni 22u tm maandag 30 juni 22u.
Als ze 11 en 12 juli maar niet gaan staken vind ik alles best
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb studentenweekendOV maar ik ga soms met de eerste klas en dan koop ik zo'n eerste klas-treinkaartje (met 40% korting).
Echter gaan de papieren kaartjes binnenkort uit de schappen, dus ik vraag me af hoe ik dan alsnog met de 1ste klas kan reizen?
Heb al aan een conducteur gevraagd, die wist het niet en toen heb ik gevraagd aan een informatiebalie op Groningen CS, ze wisten het ook niet
Als ik bij zo'n automaatding incheck, dan staat er wel een optie 'Klasse', maar dat is dan eenmalig ¤25 zoveel voor 1 dag. Maakt niet uit waarheen. Dat is toch raar? Er zit wel een wereld van verschil in de prijzen tussen Groningen - Assen en Groningen - Maastricht.
Op donderdag 26 juni 2014 14:31 schreef Etsu het volgende: Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb studentenweekendOV maar ik ga soms met de eerste klas en dan koop ik zo'n eerste klas-treinkaartje (met 40% korting).
Echter gaan de papieren kaartjes binnenkort uit de schappen, dus ik vraag me af hoe ik dan alsnog met de 1ste klas kan reizen?
Heb al aan een conducteur gevraagd, die wist het niet en toen heb ik gevraagd aan een informatiebalie op Groningen CS, ze wisten het ook niet
Als ik bij zo'n automaatding incheck, dan staat er wel een optie 'Klasse', maar dat is dan eenmalig ¤25 zoveel voor 1 dag. Maakt niet uit waarheen. Dat is toch raar? Er zit wel een wereld van verschil in de prijzen tussen Groningen - Assen en Groningen - Maastricht.
Iemand?
Die papieren kortingskaartjes voor de ov studentenkaart zijn al sinds 2012 niet meer toegestaan. Geen enkele conducteur zal er een probleem van maken, maar officieel rijd je zwart als je daarmee eerste klas gaat zitten. De enige manier om legaal met de studentenkaart eerste klas te reizen in inderdaad met de klassewissel mogelijkheid bij de automaat à 25 Euro door de week of 10 Euro in het weekend. Die overgangskaartjes voor buiten de spits gelden niet icm de studentenkaart.
Die papieren kortingskaartjes voor de ov studentenkaart zijn al sinds 2012 niet meer toegestaan. Geen enkele conducteur zal er een probleem van maken, maar officieel rijd je zwart als je daarmee eerste klas gaat zitten. De enige manier om legaal met de studentenkaart eerste klas te reizen in inderdaad met de klassewissel mogelijkheid bij de automaat à 25 Euro door de week of 10 Euro in het weekend. Die overgangskaartjes voor buiten de spits gelden niet icm de studentenkaart.
Dat heb ik nooit geweten. Heb tientallen conducteurs gehad en ze hebben echt nooit moeilijk over gedaan. Waarom niet eigenlijk, als het toch zwartrijden is?
Op donderdag 26 juni 2014 18:21 schreef Ireyon het volgende: Oh ik mag trouwens vanwege die Tweakers-actie het Testlab in Amersfoort bezoeken.. Beetje balen dat het voor mij midden in de tentamenweek valt
Cool, dat is toch waar ze met een simulator nieuwe machinisten opleiden (aan de andere kant van het spoor) ?
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
En ohja, NS-WTF-momentje: ik ben mijn OV-chipkaart verloren. Ik heb thuis nog twee ongebruikte persoonlijke chipkaarten liggen die beide nog ruim 4 jaar geldig zijn. NS zegt echter "Nee, je kunt niet je VDU laten overzetten naar die kaart, dat is technisch niet mogelijk." Ik moet maar een vervangende kaart bestellen à ¤ 11.
Technisch niet mogelijk? Ammehoela. Dat is niets meer dan een procesje starten.
De kans dat ik 'm terugvind is klein: ik had 'm vanochtend nog (heb uitgecheckt in de tram), en op kantoor hebben ze 'm niet gevonden (heb ik al nagevraagd). Helaas.
Nog frappanter: ik kan via Mijn NS 'tijdelijk reisrecht' aanvragen waardoor het product alsnog op een andere kaart komt te staan. Voor een periode van 3 weken ofzo.
Onze hele trein werd vanmiddag per intercom bedreigd met 100 % controles in Amersfoort. "En ook as u in de trein blijft zitten, zult u zo dadelijk gecontroleerd worden! Dus houdt uw vervoerbewijs bij de hand!" En inderdaad, bij alle trappen en liften gele gorilla's. En inderdaad: Den Haag - Deventer niemand gezien Kneuzen.
Op donderdag 26 juni 2014 18:53 schreef James1988 het volgende: Nog frappanter: ik kan via Mijn NS 'tijdelijk reisrecht' aanvragen waardoor het product alsnog op een andere kaart komt te staan. Voor een periode van 3 weken ofzo.
Op weer een andere kaart die ze sneller naar je toe kunnen sturen?
Om nog even hierop terug te komen: HKX stopt helemaal niet met deze verbinding.
HKX is alleen niet van plan om verdere nieuwe intercity-verbindingen via open access op te zetten. In plaats daarvan willen ze in open acces verbindingen tegen stoptreintarief gaan aanbieden zodat ze in de DB-reisplanner komen te staan en ook het voor- en natransport met hetzelfde treinkaartje mogelijk is. Met als uiteindelijke doel dus meer reizigers.
Ik had NS (via Twitter) de vraag gesteld waarom ik mijn VDU-product niet op een andere kaart kan krijgen, het antwoord was "Omdat je huidige chipkaart aan je VDU-contract is gekoppeld en op basis daarvan dus ook vervangende kaarten worden verstrekt."
Dus heb ik ze nu maar de vraag gesteld om de aan het VDU-contract gekoppelde OV-chipkaart te wijzigen.
Maar uiteraard zal men bij de NS weer coulant zijn. Echt, waarom het rijdend personeel niet gaat staken tot het management ophoudt om geweld uit te lokken is me een raadsel...
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op donderdag 26 juni 2014 19:27 schreef Dr_Flash het volgende: Waar komt die 11 euro trouwens ineens vandaan? Een nieuwe kaart aan laten maken was toch (een op zich al schandalige) 7,50?
Administratiekosten? Mansveldmarge? Hugestoeslag?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
1 kaartje niet te lezen en 1 kaartje niet te zien of het gecontroleerd is. Voor de rest zie ik op z'n minst 4 knipjes op 6 enkele reizen Schiphol - Rotterdam, dat is 288 km. Een check-interval van 72 km, of een trefkans van 1,4 % per km. Toch al snel 3 keer zo vaak als wat ik op het HRN meemaak
Toch bijzonder dat Kamerleden vragen of NS iets kan doen aan de prijzen van de internationale treintickets naar Brussel/Parijs, terwijl NS helemaal geen aandeel heeft in het bedrijf. Ze zouden het kunnen vragen, maar veel meer dan dat niet volgens mij
Over de IC Nieuwe Generatie (ICNG) legt consultatiebureau ADSE de vinger op de zere plek. De grootste externe risicofactor is de door NS niet beheersbare politieke invloed op uitgangspunten & eisen.
Hoewel het echt achterlijk is dat treinen van Vlissingen naar Antwerpen via Kijfhoek moeten, ben ik blij dat mijn wijk niet voor de volle 360° door spoor wordt ingesloten. Het is nu al een ramp qua verkeersontsluiting met maar liefst 3 hele overwegen.
Op donderdag 26 juni 2014 19:41 schreef b2py het volgende: Over de IC Nieuwe Generatie (ICNG) legt consultatiebureau ADSE de vinger op de zere plek. De grootste externe risicofactor is de door NS niet beheersbare politieke invloed op uitgangspunten & eisen.
Theoretisch, ja. Praktisch wordt er ze natuurlijk al jaren niets in de weg gelegd.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
En ohja, NS-WTF-momentje: ik ben mijn OV-chipkaart verloren. Ik heb thuis nog twee ongebruikte persoonlijke chipkaarten liggen die beide nog ruim 4 jaar geldig zijn. NS zegt echter "Nee, je kunt niet je VDU laten overzetten naar die kaart, dat is technisch niet mogelijk." Ik moet maar een vervangende kaart bestellen à ¤ 11.
Technisch niet mogelijk? Ammehoela. Dat is niets meer dan een procesje starten.
Ik vraag het me af. Studentenreisproduct kunnen ze technisch gezien ook niet overzetten zeiden ze me. Toch heb ik het wel voor elkaar gekregen. Ze willen het gewoon niet.
Om nog even hierop terug te komen: HKX stopt helemaal niet met deze verbinding.
HKX is alleen niet van plan om verdere nieuwe intercity-verbindingen via open access op te zetten. In plaats daarvan willen ze in open acces verbindingen tegen stoptreintarief gaan aanbieden zodat ze in de DB-reisplanner komen te staan en ook het voor- en natransport met hetzelfde treinkaartje mogelijk is. Met als uiteindelijke doel dus meer reizigers.
Tegen stoptreintarief zal wel niet inhouden dat het Schönes Wochenende-ticket er ook geldig is?
Daar wordt op DSO flink over gespeculeerd zonder dat er een duidelijke conclusie over is.
Maar de DB heeft sowieso wel een aantal stoptreinen die ze zonder subsidie in open access rijden, zoals de nieuwe IRE Berlijn - Hamburg. Daarop zijn tickets zoals SWT gewoon geldig, als ik het goed heb.
Interessant stukje over de toegankelijkheid van een trein met een vmax van 249 km/h
quote:
De gestelde eisen met betrekking tot toegankelijkheid kunnen niet worden gehaald. - Bestaande hogesnelheidstreinen zijn namelijk niet voorzien van een lage vloer. Motoren en remmen zijn bijvoorbeeld groter voor snellere treinen, waardoor onder de vloer meer ruimte nodig is voor technische apparatuur, wat strijdig is met een vloer die aansluit op perronhoogte. - Brede deuren zijn benodigd om snel in en uit te kunnen stappen. Bij hogere snelheden dan 200 kilometer per uur zijn sterkere deuren benodigd als gevolg van hogere aerodynamische belasting. De industrie heeft dergelijke sterke brede (dubbele) deuren nog niet ontwikkeld. Hierdoor zal de trein een krappere (enkelvoudige) deur bevatten, waardoor de halteertijden op de stations vergroot moeten worden. Dit levert over het gehele HSL-traject extra reistijd op. - De acceleratie en deceleratie van hogesnelheidstreinen zijn langzamer dan Intercitytreinen, omdat deze zijn ontworpen voor lange afstanden. In het Nederlandse netwerk liggen de stations relatief dicht bij elkaar. Een snelle acceleratie, waarbij treinen voor en na halteringen in korte tijd op snelheid komen, is een belangrijke factor voor het realiseren van snelle reistijden. Treinen met een maximale snelheid van 200 kilometer per uur met een snelle acceleratie en deceleratie dragen bij aan het verkorten van de rijtijden. Een langzaam acceleratievermogen leidt er toe dat gewenste rijtijden niet gehaald kunnen worden. - Een hogere snelheid betekent een geluidstoename. Bij een groeiend treinverkeer worden de geluidsnormen eerder bereikt bij hogere maximale snelheden. De industrie geeft aan dat zij niet kan garanderen aan de concessie-eisen met betrekking tot geluid te kunnen voldoen.
Oftewel: Mensen met een beperking kunnen lastig instappen, de deuren zullen te krap zijn, de rijtijden worden alleen maar langer en de rit wordt oncomfortabeler door een toename van geluid. Al met al een toptrein
Oftewel: Mensen met een beperking kunnen lastig instappen, de deuren zullen te krap zijn, de rijtijden worden alleen maar langer en de rit wordt oncomfortabeler door een toename van geluid. Al met al een toptrein
Je hebt de tekst niet goed gelezen. Dat gaat over een trein met Vmax 249 km/h.
Je hebt de tekst niet goed gelezen. Dat gaat over een trein met Vmax 249 km/h.
Oja, ik zie het, staat ietwat warrig geformuleerd. Eerst een hele opsomming en dan een klein stukje verderop waarin staat dat dit alles niet geldt voor de ICNG. Post dus ff aangepast
Kan ik me wel wat bij voorstellen. Bij de Duitse dubbeldeksrijtuigen zie je bijvoorbeeld al wel dat die hele brede schuifdeuren eigenlijk maar net geschikt zijn voor 160 km/u. Daarmee moet je niet 249 km/u willen gaan rijden.
Met M6'n kan je ook 200km/h rijden.. Maar dat rijden ze niet, want "het brengt teveel instabiliteit mee", en mag je ineens maar 170km/h. Er wordt volgens mij al een half jaar lang naar een "oplossing" gezocht ... Schiet niet op bij die Belgen ...
Kan ik me wel wat bij voorstellen. Bij de Duitse dubbeldeksrijtuigen zie je bijvoorbeeld al wel dat die hele brede schuifdeuren eigenlijk maar net geschikt zijn voor 160 km/u. Daarmee moet je niet 249 km/u willen gaan rijden.
Dat is het herhalen van wat er nu gebeurt ja. Uit niets blijkt dat het technissch onmogelijk is.
Mooi nattevingerwerk in die audit, 'we hebben geen cijfers over hoe lang een haltering met pseudo-HST-materieel zou moeten duren, maar in Rotterdam zagen we dat mensen soms 4,5 minuut nodig hadden om in of uit de Thalys te komen dus gebruiken we dat cijfer maar'.
Want een Thalys is echt heel goed te vergelijken met een binnenlandse trein qua reizigersgedrag, met koffers enzo.
En over die reizigers met een functiebeperking: wat is er mis met het inbouwen van een lift, zoals het geval is bij de Railjet?
Oh jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen Maar daar is toch iets tegen te ontwikkelen?
Horen we niet al jaren lang mooie verhalen over hogesnelheidsgoederentreinen bijvoorbeeld? Snijbloemen uit Aalsmeer binnen 12 uur in Madrid etc. Hoe gaan ze die lossen? Per keer loopt er één Spanjool naar binnen om één kratje snijbloemen door die smalle deur te tillen?
Op donderdag 26 juni 2014 20:39 schreef Dr_Flash het volgende: Oh jawel, dat kan ik me ook wel voorstellen Maar daar is toch iets tegen te ontwikkelen?
Horen we niet al jaren lang mooie verhalen over hogesnelheidsgoederentreinen bijvoorbeeld? Snijbloemen uit Aalsmeer binnen 12 uur in Madrid etc. Hoe gaan ze die lossen? Per keer loopt er één Spanjool naar binnen om één kratje snijbloemen door die smalle deur te tillen?
Wat denk je waarom lucht- en ruimtevaarttechniek de moeilijkste studie überhaupt is?
Sommige dingen zijn gewoon lastig. Een vliegtuig kan bijvoorbeeld niet zulke ramen hebben, zo bleek nadat drie van deze toestellen midden in de lucht doormidden waren gebroken.
Op donderdag 26 juni 2014 20:38 schreef James1988 het volgende: Mooi nattevingerwerk in die audit, 'we hebben geen cijfers over hoe lang een haltering met pseudo-HST-materieel zou moeten duren, maar in Rotterdam zagen we dat mensen soms 4,5 minuut nodig hadden om in of uit de Thalys te komen dus gebruiken we dat cijfer maar'.
Want een Thalys is echt heel goed te vergelijken met een binnenlandse trein qua reizigersgedrag, met koffers enzo.
En over die reizigers met een functiebeperking: wat is er mis met het inbouwen van een lift, zoals het geval is bij de Railjet?
Laat ze alsjeblieft met een Railjet met meer deuren komen. Alstublieft
Misschien een rare vraag... Is er iemand die weleens een dagkaart heeft gekocht, om simpelweg van station naar station te reizen om de stations te bekijken?
Op donderdag 26 juni 2014 20:44 schreef Dr_Flash het volgende: Nou ja, alles leuk en aardig natuurlijk, maar dan heb je het over vliegtuigen. Met een snelheid van 900 km/h. En DAN NOG zijn deuren mogelijk.
Hier wordt gedaan alsof een toename van 160 naar 249 km/h voor onoverkomelijke problemen zou zorgen. Dat kan gewoon niet met elkaar te rijmen zijn.
Met zo'n snelheidsverhoging krijg je (als ik me niet vergis) ongeveer een 2,5 keer zo sterke drukgolf als je bijv. een tunnel in of uit rijdt. Dat is dus een behoorlijke technische uitdaging.
Edit: Als je niet alleen kijkt naar het drukverschil op zich, maar ook naar de snelheid van de drukverandering, dan is het verschil zelfs een factor 3,7.
[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2014 21:01:05 ]
Op donderdag 26 juni 2014 20:49 schreef xStroop het volgende: Misschien een rare vraag... Is er iemand die weleens een dagkaart heeft gekocht, om simpelweg van station naar station te reizen om de stations te bekijken?
Als je station bekijken vervangt door stationsbordjes bekijken, dan euh. nee. Ik kan zo iemand niet
Met zo'n snelheidsverhoging krijg je (als ik me niet vergis) ongeveer een 2,5 keer zo sterke drukgolf als je bijv. een tunnel in of uit rijdt. Dat is dus een behoorlijke technische uitdaging.
Edit: Als je niet alleen kijkt naar het drukverschil op zich, maar ook naar de snelheid van de drukverandering, dan is het verschil zelfs een factor 3,7.
En dan heb je het over 249 km/h ten opzichte van stilstaande omgeving, maar er komt ook nog eens een tegenligger met diezelfde snelheid langsrazen.
Drukte vanmiddag in de Houtrakpolder: Gingen 8 bakken DDZ voor een conditierit even Amersfoort op en neer, terwijl er ook nog een aantal ICR-rijtuigen waren geplaatst, en vervolgens ging die lok weer met 8 bakken DDZ naar Haarlem.
Maar daar was het ook niet voor bedoeld ... DDZ6 is een prima maatje voor Den Haag - Venlo in het dal, waar DDZ4 toch wel krapjes is ... NSR rijdt daardoor zelfs in het weekend veel met DDZ8, maar DDZ6 zou al volstaan.
Kanonne. Dat wordt effe puzzelen xD Zal dus op een zaterdag moeten. Eens kijken of het lukt (evt via de laatste boemeltrein naar Roosendaal)
Het kan op een vrijdag vanaf Dordrecht 6.02 vertrek en aankomst 22.33, zonder Thalys, ik zal nog even checken.
Lukt net niet vanaf Utrecht
Langste overstap 25 minuten, kortste 4 minuten.
[ Bericht 7% gewijzigd door bork op 26-06-2014 21:38:17 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
CD 163 251-2 + rijtuigen by Durk Houtsma., on Flickr Op 9 april moest ik overstappen in Praag, en had ruim een anderhalf uur tijd om de trein terug naar Dresden te nemen. Te Praha Hlavni Nadrazi staat de 163 251 met 4 rijtuigen gereed.
DB Regio 112 184 + Dosto's by Durk Houtsma., on Flickr Op donderdag 10 april 2014 was ik onderweg om in de buurt van Konigstein in het Elbtal geschikte fotostekken te vinden voor de stoompendeltreinen voor het Dresdner Dampfloktreffen. Zoals de avond vooraf al gezien, zou het een ijzig koude wind worden, en daardoor werd er wel een stek bezocht, maar ook weer snel vertrokken. Na een overstap in Bad Schandau op de EC 378 naar Stralsund, werd er in Elsterwerda weer teruggereden naar Dresden met EC 177 naar Bratislava.
Tijdens het halfuurtje in Elsterwerda kon deze fraaie RE-stam nog vastgelegd worden. Aan de haak van de 112 184 hangen nog wat DR-Dosto's en stuurstand. Aan spoor 3 staat ook nog een zelfde stam te keren, terwijl op spoor 1 eveneens een vergelijkbare stam vertrok. De stam die hier geparkeerd stond, zou in de spits weer ingezet worden.
Nou, de NS-klantenservicedrone aan de andere kant van de lijn (bijna 10 minuten in de wacht gehangen om 21:30 's avonds, goed zo jongens!) was al net zo behulpzaam als zijn collega's op Twitter. "Nee, kan niet, bestel maar een nieuwe kaart a ¤ 11."
Op donderdag 26 juni 2014 21:55 schreef James1988 het volgende: Nou, de NS-klantenservicedrone aan de andere kant van de lijn (bijna 10 minuten in de wacht gehangen om 21:30 's avonds, goed zo jongens!) was al net zo behulpzaam als zijn collega's op Twitter. "Nee, kan niet, bestel maar een nieuwe kaart a ¤ 11."
Flikker op, stel debielen.
Wat zegt Eva?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op donderdag 26 juni 2014 21:55 schreef James1988 het volgende: Nou, de NS-klantenservicedrone aan de andere kant van de lijn (bijna 10 minuten in de wacht gehangen om 21:30 's avonds, goed zo jongens!) was al net zo behulpzaam als zijn collega's op Twitter. "Nee, kan niet, bestel maar een nieuwe kaart a ¤ 11."
Flikker op, stel debielen.
ondertussen heeft het je al meer frustratie gekost dan 11 euro waard is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Mee eens. Maar ik vind het onzin om 11 euro stuk te slaan voor een nieuwe kaart terwijl ik er nog 2 heb liggen waar amper een krasje op zit.
Begrijpelijk, ik heb een paar reservekaarten liggen voor als ik eens een kaart kwijt ben of kapot heb, voor tijdelijk reisrecht. (oude ns jaarkaarten)
Overigens heb ik nu een nieuw NS abonnement, en 1x een defecte kaart gehad, en 1x een verloren, en telkens gratis vervanging gekregen. Dus vermoed dat het alleen opgaat voor legacy producten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Begrijpelijk, ik heb een paar reservekaarten liggen voor als ik eens een kaart kwijt ben of kapot heb, voor tijdelijk reisrecht. (oude ns jaarkaarten)
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met de OV-chipkaart. Het is welgeteld 1x voorgevallen dat ik niet kon uitchecken omdat tijdens de rit de apparatuur in de bus uitviel, maar dat had Connexxion binnen een week gerestitueerd (ik moest het wel zelf aanvragen).
quote:
Overigens heb ik nu een nieuw NS abonnement, en 1x een defecte kaart gehad, en 1x een verloren, en telkens gratis vervanging gekregen. Dus vermoed dat het alleen opgaat voor legacy producten.
Dat zou best eens kunnen, ja.
Ik heb een tijdje terug een nieuwe OV-chipkaart ontvangen ter vervanging van de kaart waar mijn Dal Vrij-abonnement op staat, zonder dat ik hierom heb gevraagd en zonder dat ik iets heb hoeven te betalen. Ik weet vandaag de dag nog steeds niet wie die kaart nou heeft aangevraagd en betaald: NS of TLS?
Ik heb 2 OV-chipkaarten in de portemonnee, en totaal 3 kaarten:
Kaart 1: NSR WeekendVrij, met beetje saldo. Nog 4 jaar geldig. Kaart 2: Nog x-aantal euro aan saldo, ex-NSR WeekendVrij kaart (maar staat het product nog op "want verwijderen mislukt steeds, dus is onmogelijk." aldus NS...). Nog 3 jaar geldig. Kaart 3: Geen geldige producten meer, geen saldo meer. Nog 3 jaar geldig.
Ik probeer met de zeer incidentiele ritten die ik met het overig OV reis op saldo (bus, tram, metro, waterbus) kaart 2 te gebruiken. Volgens mij nog 6 euro te gaan ofzo.
Echt vaag dat men het product niet verwijderd krijgt op kaart 2. Meerdere keren ook contact met TLS gehad. Elke poging die gedaan wordt, mislukt steeds, ongeacht wat ze doen. "Maar de kaart is heul niet kapot hoor" Oja, als ik een vervangende kaart wil, moet ik ook ¤11 dokken. Terwijl die klotebug niet eens mijn fout is
[ Bericht 8% gewijzigd door greavy op 26-06-2014 22:25:31 ]
Echt vaag dat men het product niet verwijderd krijgt op kaart 2. Meerdere keren ook contact met TLS gehad. Elke poging die gedaan wordt, mislukt steeds, ongeacht wat ze doen. "Maar de kaart is heul niet kapot hoor"
Ik zou als ik die case onder ogen kreeg, de onderste steen boven willen krijgen, maar dat komt omdat ik in de IT werk
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Een goede kennis van mij, die senior test engineer bij NS is voor afd. OV-chipkaart, en nu daarvoor een weekje in Parijs zit, gaat er ook even naar kijken, heeft-ie mij toegezegd. Want zelfs hij snapt er niks van
Oh, en James, volgens diverse regeltjes schijnt het niet te mogen, een abonnement overzetten op een bestaande kaart. Overzetten mag alleen op één die 5 jaar geldig is. Vaag gedoe allemaal. Maar in de praktijk kan het wél.
Heb mijn probleem al eens eerder besproken, maar hij heeft er nog niet echt op toegehapt. Nu dus wel.
Op donderdag 26 juni 2014 22:41 schreef greavy het volgende: Een goede kennis van mij, die senior test engineer bij NS is voor afd. OV-chipkaart, en nu daarvoor een weekje in Parijs zit, gaat er ook even naar kijken, heeft-ie mij toegezegd. Want zelfs hij snapt er niks van
Dat zijn de leukste uitdagingen
quote:
Oh, en James, volgens diverse regeltjes schijnt het niet te mogen, een abonnement overzetten op een bestaande kaart. Overzetten mag alleen op één die 5 jaar geldig is. Vaag gedoe allemaal. Maar in de praktijk kan het wél.
Natuurlijk kan het, het is een stukje techniek. Het is niet alsof je het Colosseum even een kwartslag wilt draaien.
quote:
Heb mijn probleem al eens eerder besproken, maar hij heeft er nog niet echt op toegehapt. Nu dus wel.
Hij was voorheen senior test engineer bij TLS, nu overgegaan naar NS. Heeft 't bij NS meer naar z'n zin.
Zo heeft hij destijds ook voor mij op mijn OV-chipkaart met NSR WeekendVrij 1e klas kunnen roggelen dat het Reizen op Saldo standaard 2e klas werd. Heeft-ie wel via de juiste weg gedaan, gewoon contact gehad met zijn collega's bij de KTV, die dan weer de juiste handelingen konden doen met product wijzigen enzo. Officieel mag dat niet, maar het kán wel. Regeltjes zeggen dat het ROS-product hetzelfde moet zijn als het abonnement qua klasse, maar er zit geen controle in. Het zijn 2 losse producten, die niet samenwerken. Maarja, regeltjes hè. Nu moet je elke keer naar de kaartautomaat. Ik ook, want op mijn nieuwe OVC heb ik dat niet laten wijzigen.
Vooralsnog staakt enkel de socialistische vakbond (voornamelijk die luie Waalse uitvreters in Luik en Charleroi dus) en blijven de christelijke en liberale vakbondsleden werken, ik hoop het in ieder geval want ik moet maandagavond naar Brussel.
Op donderdag 26 juni 2014 21:55 schreef James1988 het volgende: Nou, de NS-klantenservicedrone aan de andere kant van de lijn (bijna 10 minuten in de wacht gehangen om 21:30 's avonds, goed zo jongens!) was al net zo behulpzaam als zijn collega's op Twitter. "Nee, kan niet, bestel maar een nieuwe kaart a ¤ 11."
Flikker op, stel debielen.
Ja hetzelfde belachelijke verhaal voor een studenten OV. Laat mij gewoon voor 7,50 (of 2 nu bij de NS) een chipkaart kopen en bij de automaat het abonnement ophalen, is nog sneller ook. Maar nee hoor, kapotte kaart moet worden opgestuurd en je krijgt een nieuwe voor 11 euro. Gaat wel snel enzo, maar slaat eigenlijk nergens op.
Ja hetzelfde belachelijke verhaal voor een studenten OV. Laat mij gewoon voor 7,50 (of 2 nu bij de NS) een chipkaart kopen en bij de automaat het abonnement ophalen, is nog sneller ook. Maar nee hoor, kapotte kaart moet worden opgestuurd en je krijgt een nieuwe voor 11 euro. Gaat wel snel enzo, maar slaat eigenlijk nergens op.
Mee eens, het is onnodig en iets meer flexibiliteit zou gewenst zijn. Uiteindelijk zijn de reizigers klanten van de vervoerders en moeten de vervoerders er maar voor zorgen dat de klanten er tevreden mee zijn. Zeker bij de OV-chipkaart hoeft dat geen probleem te zijn, behalve als je abonnementen niet kunt combineren omdat de combinatie nergens op slaat (zoals Altijd Vrij i.c.m. 2e klas Vol Tarief )
Ja hetzelfde belachelijke verhaal voor een studenten OV. Laat mij gewoon voor 7,50 (of 2 nu bij de NS) een chipkaart kopen en bij de automaat het abonnement ophalen, is nog sneller ook. Maar nee hoor, kapotte kaart moet worden opgestuurd en je krijgt een nieuwe voor 11 euro. Gaat wel snel enzo, maar slaat eigenlijk nergens op.
Dat zeggen ze ja. Ik heb gewoon zo'n kaart voor 2 euro besteld en vervolgens opnieuw dat formulier ingevuld om het reisproduct aan een kaart te koppelen. Formulier werd geaccepteerd en toen had ik 2 chipkaarten met studentenreisproduct erop. Nooit gedoe mee gehad, zou dat eens proberen!
Van de oude later wel het reisproduct verwijderd trouwens. Heb ook nergens gevonden dat dit niet mag of dat het juist wel mag.
UTRECHT - Treinreizigers die vanuit Utrecht naar het oosten reizen doen er verstandig aan hun reisplannen nog even goed onder de loep te nemen. Door een kapotte bovenleiding rijden er geen treinen rond Ede-Wageningen.
Gevolg is dat reizigers op het traject Utrecht-Arnhem rekening moeten houden met ongeveer een uur extra reistijd.
De storing is naar verwachting rond 12.00 uur verholpen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
En ohja, NS-WTF-momentje: ik ben mijn OV-chipkaart verloren. Ik heb thuis nog twee ongebruikte persoonlijke chipkaarten liggen die beide nog ruim 4 jaar geldig zijn. NS zegt echter "Nee, je kunt niet je VDU laten overzetten naar die kaart, dat is technisch niet mogelijk." Ik moet maar een vervangende kaart bestellen à ¤ 11.
Technisch niet mogelijk? Ammehoela. Dat is niets meer dan een procesje starten.
Maar hoe gebruik ik dan de samenreiskorting van mijn VDU als ik met mijn chipkaartloze moeder op reis ga?
Op vrijdag 27 juni 2014 07:41 schreef Dr_Flash het volgende: Deze teleurstelling wordt u aangeboden door NS. 2-1 overgangen zijn met stille trom verdampt uit het assortiment
Maar hoe gebruik ik dan de samenreiskorting van mijn VDU als ik met mijn chipkaartloze moeder op reis ga?
Ik ben even de zeik-klant op de NS-twitter aan het uithangen en heb al een antwoord. Een meereistreinkaartje wordt per 9 juli ¤ 7,50 duurder, nu tijdelijk 'slechts' ¤ 2, want coulance en de reiziger op 1, 2 en 3 enzo. Op die chipkaarten moet ook minimaal ¤ 10,- saldo staan. Flinke prijsverhoging zo.
Driek, zeg er eens wat van! Ze kunnen me dan op zijn minst gratis 3 anonieme chipkaarten geven. Zodat ik het product waar ik al voor betaald heb (mijn oude stijl VDU) gewoon kan gebruiken zonder plotselinge prijsverhogingen.
[ Bericht 21% gewijzigd door Fixers op 27-06-2014 08:29:49 ]
Ik ben even de zeik-klant op de NS-twitter aan het uithangen en heb al een antwoord. Een meereistreinkaartje wordt per 9 juli ¤ 7,50 duurder, nu tijdelijk 'slechts' ¤ 2, want coulance en de reiziger op 1, 2 en 3 enzo.
en dan wordt er dus nog steeds beweerd dat de chipkaart het reizen makkelijker zou maken ...
Ondertussen is het niet alleen duurder, maar ook veel omslachtiger geworden allemaal
en dan wordt er dus nog steeds beweerd dat de chipkaart het reizen makkelijker zou maken ...
Ondertussen is het niet alleen duurder, maar ook veel omslachtiger geworden allemaal
Het is zo gewoon goedkoper om de auto te nemen als je de stad in wilt met wat mee-reizigers. Een P+R kaartje voor Utrecht kost slechts ¤ 5,- voor een hele dag parkeren én een tram of bus retour voor 5 personen.
Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. Deze zijn te koop bij de NS-kaartautomaat, de NS-servicebalie, Kiosk met NS Tickets & service en alle overige verkooppunten van NS.
Het is zo gewoon goedkoper om de auto te nemen als je de stad in wilt met wat mee-reizigers. Een P+R kaartje voor Utrecht kost slechts ¤ 5,- voor een hele dag parkeren én een tram of bus retour voor 5 personen.
is het ook. Was gister voor een enkeltje naar Schiphol bijna 25 euro kwijt. Dat maakt het wel erg prijzig.
is het ook. Was gister voor een enkeltje naar Schiphol bijna 25 euro kwijt. Dat maakt het wel erg prijzig.
Terugreis kost maar 14 euro
Ik stond voor de keuze om mijn OV vergoeding in januari 2015 door te laten lopen (ga naar het buitenland en kom ergens in januari terug). Toen keek ik eens wat een retourtje Zwolle - Amsterdam of Zwolle - Eindhoven kost zonder korting en je zit dus zo op 35 euro. Oftewel drie van zulke ritten en ik ben die vergoeding alweer kwijt. Eigenlijk belachelijk duur.
Op vrijdag 27 juni 2014 09:19 schreef Dr.Mikey het volgende: Laatst checkte ik per ongeluk uit inplaats van in en werd er tien euro afgeschreven krijg ik dat nog terug?
kennelijk heb je voor 10 euro verreisd...
anders naar een loket gaan, online schijn je het ook te kunnen terugvragen volgens mij.. maar loket is sneller..
anders naar een loket gaan, online schijn je het ook te kunnen terugvragen volgens mij.. maar loket is sneller..
Ik ben toen naar het loket geweest waar een vage medewerker mij vertelde dat ik weer moest uitcheken en dan zou het goed zijn. Dat werkte niet en vervolgens heb ik extra geld op mijn ov gezet om toch te kunnen reizen. Mijn tien euro zou in een paar dagen automatisch terug gezet worden maar dit is nooit gebeurd.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure! "WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?" R.I.P DTS.
Want ja, stel je eens voor dat mensen dan alsnog met hun voordeelurenkaart gaan inchecken, dan betalen ze dubbel en daar moeten we ze tegen beschermen!!!11oneoneone
We zijn druk bezig met een brief op poten, mede nav de gebeurtenissen in de Commissie Stiekem en de veel te late mogelijkheid om nog te kunnen reageren.
Als je wilt meelezen met de concepten, PM dan even een mailadres.
[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 27-06-2014 10:42:02 ]
Moet om 15.00 uur in Ede zijn. Bovenleiding is nog steeds kapot. Zou rond 12u verholpen zijn. Nu weer uitgesteld. Vorige keer stond er ook 'niet bekend hoe lang dit duurt' en toen hadden ze maar gewoon de hele dag geen treinen meer laten rijden... Ja, ik kan via een lokale bus gaan reizen, maar dan ben ik uren onderweg voor normaal amper 30 minuten vanuit Nijmegen... Er rijden geen treinen van en naar Ede.
Ligt het aan mij of is het traject Utrecht - Arnhem erg vaak de klos de laatste tijd? Vaak defect spoor tussen Utrecht/Driebergen en Veenendaal, Wolfheze/Ede ook vaak storing. En dan nog veel personen die voor de trein springen bij Wolfheze het hele jaar door. Toe aan spoorvernieuwing?
Op vrijdag 27 juni 2014 11:05 schreef b2py het volgende: Wel eens in die metrostellen van het GVB gezeten? Zijn die Alstom dingen een stuk beter.
Nee, maar wel in die van Bilbao en die waren prima!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Veel te weinig deuren in elk geval... Op elke bak heb je minstens 2 deuren nodig.
Daar kijk ik dan weer niet naar, wel goed om te weten. Ik ben meer van het (op)zoeken .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik wacht nog op mijn kortingscode voor een anonieme ov-chip . (niet van Yreal hoor).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik ben even de zeik-klant op de NS-twitter aan het uithangen en heb al een antwoord. Een meereistreinkaartje wordt per 9 juli ¤ 7,50 duurder, nu tijdelijk 'slechts' ¤ 2, want coulance en de reiziger op 1, 2 en 3 enzo. Op die chipkaarten moet ook minimaal ¤ 10,- saldo staan. Flinke prijsverhoging zo.
Een meereiskaartje wordt niet "¤ 7,50 duurder", tenzij je voor iedere meereis een nieuwe anonieme OV-chipkaart aanschaft, maar ik ga er even vanuit dat dat niet je bedoeling is.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...