ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (Brabant ). DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Op woensdag 25 juni 2014 13:33 schreef Jhovall het volgende: Zo, aangezien ik dit jaar bij een "trein"bedrijf werk, ook maar eens aanhaken bij dit topic .
Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door woensdag 25 juni 2014
Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.
"Er is een gebrek aan interesse om in het belang van de reiziger en ook de schatkist vernieuwing toe te passen op het spoor binnen de mogelijkheden die er zijn. (..) Hoewel NS en de NMBS bij de zoektocht naar een vervoerder gelijke kansen hebben gehad om de samenwerking met Den Haag aan te gaan, hebben deze vervoerders daar geen positieve stappen in ondernomen. We betreuren dat, maar hebben van meet af aan aangegeven ons niet afhankelijk van de zittende vervoerders te willen opstellen" schrijft Peter Smit aan de gemeenteraad.
Daarop ging Den Haag de samenwerking aan met Arriva. Arriva en Den Haag wilde tussen Den Haag en Brussel een snelle verbinding realiseren met nieuwe treinen en aantrekkelijke services. In de dienstregeling van Nederland en België bleek het echter lastig om een nieuwe snelle verbinding in te plannen. "En tel daarbij de hoge investering in rollend materieel op dat normaliter in 30 jaar wordt afgeschreven. Kortom: uitgaande van het door NS/NMBS aangeboden product is de businesscase van de Lage Landenlijn financieel niet rond te krijgen" schrijft de wethouder.
Den Haag had tientallen jaren lang een treinverbinding met Brussel. Die verdween in december 2012, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Na het floppen van de Fyra rijdt er inmiddels toch weer een NS trein tussen Den Haag en Brussel.
Den Haag is sceptisch en kritisch over de herintroductie van de Benelux. Smit heeft het in zijn brief over een "veel slechtere aanbieding'' en "een povere kwaliteit''. Een rit naar Brussel duurt 20 minuten langer dan vroeger, schrijft hij.
Nee, zit voornamelijk op kantoor, heb natuurkunde gedaan en los de wat meer analytische problemen op van de meetsystemen. (Zoals filters voor verkanting e.d.)
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Nee, zit voornamelijk op kantoor, heb natuurkunde gedaan en los de wat meer analytische problemen op van de meetsystemen. (Zoals filters voor verkanting e.d.)
Tof Zo'n ding zit inderdaad helemaal vol met elektronica en dat moet allemaal perfect werken. Ben er wel eens langs gelopen toen hij stond te overnachten op Groningen. Mooi spul.
Klopt! Ik weet wat de company policy is qua foto's, anders had ik wat foto's van binnen gepost .
Er zijn nog wel eens wat problemen inderdaad met de systemen, vooral omdat het zo veel systemen zijn. Waarvan eigenlijk relatief vrij weinig documentatie is (Dat laten fabrikanten wel eens na).
Through the gates of hell, as we make our way to heaven. Destiny is only for those who don't have the inner strength to fullfill their wishes.
Op woensdag 25 juni 2014 13:46 schreef Jhovall het volgende: Er zijn nog wel eens wat problemen inderdaad met de systemen, vooral omdat het zo veel systemen zijn. Waarvan eigenlijk relatief vrij weinig documentatie is (Dat laten fabrikanten wel eens na).
Wellicht dat Arriva toch nog iets wil doorzetten icm de DB-Amsterdam-londen shuttle? NS heeft recent geroepen dat men meer met anderen wil samenwerken op het HRN..
Yah, echt wel. Maar voornamelijk is het moeilijk anomalies te analyseren en wat er dan intern gebeurd. (Zoals bijvoorbeeld spoorwijdtemetingen gemeten met een laser met op puntstuk van een wissel)
Maar de treinen staan meestal in amersfoort opgesteld, net voor het station vanaf utrecht gezien. Dus als je zelf wil kijken .
Op woensdag 25 juni 2014 13:28 schreef James1988 het volgende: Je vergeet wie er bij NS aan het roer stond ten tijde van het besluit over de Beneluxplus: Bert Meerstadt. Die was helemaal niet happig op concurrenten en zou het zeker niet hebben gewild dat er een concurrent reed.
Maar we gaan het helemaal anders doen toch? Las pas iets dat NS actief gaat meedenken met andere vervoerders en allemaal van die lulkoek.
Als trouwe klant met een NS-jaarabonnement kunt u medereizigers gebruik laten maken van Samenreiskorting. U mag in de Voordeeluren 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Vanaf 9 juli heeft uw medereiziger hiervoor een eigen OV-chipkaart nodig. Deze kost ¤ 7,50 en is 5 jaar geldig. Om het samen reizen voordeliger te maken, betaalt u tot en met 31 augustus 2014 maar ¤ 2,- per kaart.
Hoe werkt Samenreiskorting op de OV-chipkaart?
• Uw medereiziger zet Samenreiskorting op de eigen OV-chipkaart. • Dat kan bij de NS-kaartautomaat of bij een automaat van een andere treinvervoerder. • Reist u ook weer samen terug? Dan zet uw medereiziger Samenreiskorting opnieuw op zijn/haar OV-chipkaart. • Vergeet niet om in en uit te checken.
Keuze uit een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart. Nu voor ¤ 2,-!
Joepie Nog meer OV-Chipkaarten Handig man 1, oh nee 6 kaarten voor AL het OV in Nederland Wie wil dat nou niet?
Is de techniek al zo ver dat handmatig nameten overbodig wordt? Of duurt dat nog even?
Voor enkele parameters naar onze mening wel, ultrasoon (De UST-treinen) moet echter nog wel verbeterd worden, aangezien dat subjectief moet worden beoordeeld door een persoon bij dataverwerking.
Maar zoals we een paar jaar geleden uit engeland te horen kregen, toen we daar aan het meten waren: Er zijn zoveel mensen in dienst, die krijg je er niet zomaar uit.
Zou kunnen, is wel gebeurd volgens mij met enkele lui die hier op kantoor zitten. Maar zijn ook wel wat lui van handploegen die ik het echt niet zie doen.
Verder zijn mensen die handmatig meten aan het spoor vaak ook niet mensen die bij ons in dienst zijn, maar die zijn volgens mij van strukton.
Als je in Roosendaal uitcheckt op het eilandperron omdat je verder gaat naar België, kan je geen kaartje naar België meer kopen want de automaten en het loket staan buiten de poortjes
Even nog een Belgisch vraagje: 11 juli wil ik naar Lille toe, de goedkoopste mogelijkheid is volgens mij een Go Pass 1 Maastricht, in combinatie met een los internationaal kaartje Moeskroen-Lille. Maar als ik die koop (bij NMBS (Europe)), zit ik dan meteen aan bepaalde treinen vast, of kan ik ook eerder/later vertrekken? Ik weet dat een onderbreking niet mag in België, maar het gaat mij om een later/eerder vertrek uit Maastricht.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als je in Roosendaal uitcheckt op het eilandperron omdat je verder gaat naar België, kan je geen kaartje naar België meer kopen want de automaten en het loket staan buiten de poortjes
Raar dat je op het perron kan uitchecken op een poortjesstation. Nergens voor nodig als je van te voren je kaartje koopt.
Even nog een Belgisch vraagje: 11 juli wil ik naar Lille toe, de goedkoopste mogelijkheid is volgens mij een Go Pass 1 Maastricht, in combinatie met een los internationaal kaartje Moeskroen-Lille. Maar als ik die koop (bij NMBS (Europe)), zit ik dan meteen aan bepaalde treinen vast, of kan ik ook eerder/later vertrekken? Ik weet dat een onderbreking niet mag in België, maar het gaat mij om een later/eerder vertrek uit Maastricht.
ja dat kan. Ik koop iedere maand kaartje brussel roosendaal en je moet inderdaad op B-europe een trein kiezen maar er komt een 'gewoon' kaartje per pdf naar je email. Zonder treinbinding
Raar dat je op het perron kan uitchecken op een poortjesstation. Nergens voor nodig als je van te voren je kaartje koopt.
zowiezo is die situatie op roosendaal idioot. Want als je WEL een kaartje hebt en je komt aan op gleis 1a en je vertrekt op gleis 1b moet je eerst met je bagage naar t eilandperron heen en weer lopen lopen omdat daar een paal staat (en alle Belgique treinen vertrekken sowieso van 1)
Nog een Belgische vraag: je mag je reis niet onderbreken, maar mag je wel een overstap ruimer maken? Op de NMBS-site kan ik kiezen voor een overstap van minimaal 10, 20 of 30 minuten. Ik neem aan dat dit dan geen onderbreking van de reis is?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het artikel van OV-magazine over het einde van de LLL is uitgebreid met een statement van Arriva:
quote:
Arriva-topman Anne Hettinga liet vorige week tijdens de Dag van de Rail nog weten heel graag de lijn te willen bedienen, maar dat ze werden tegengewerkt door (politiek) Den Haag. Ook was het moeilijk een nieuwe, snelle dienst in de dienstregeling in te passen. Het basisuurpatroon in België en Nederland verschilt te veel en er is geen plaats meer in de Noord-Zuidtunnel in Brussel, schrijf Smit in de pittige brief.
Sinds het wegvallen van de Fyra heeft Den Haag wel weer een verbinding met Brussel terug. Maar volgens Smit is dat geen verbetering. Het is “veel slechtere aanbieding” en van “een povere kwaliteit”. Een rit naar Brussel duurt 20 minuten langer dan vroeger, schrijft hij. “Een reden daarvoor is niet duidelijk, of NS moet voor de huidige Benelux verbinding bij voorbaat ingezet hebben op een ontmoedigingsbeleid.”
Arriva laat in een reactie weten: “We moeten er eerst 100% zeker van zijn wat NS gaat aanbieden op het traject dat met de Lage LandenLijn concurreert. Contracten zijn nog niet getekend. Nu kunnen zaken nog met de dag veranderen en op basis daarvan kunnen wij vooralsnog geen sluitende business case maken. Wat natuurlijk erg jammer voor de reiziger is, want die is de dupe.”
Op woensdag 25 juni 2014 16:39 schreef dennistd het volgende: Nog een Belgische vraag: je mag je reis niet onderbreken, maar mag je wel een overstap ruimer maken? Op de NMBS-site kan ik kiezen voor een overstap van minimaal 10, 20 of 30 minuten. Ik neem aan dat dit dan geen onderbreking van de reis is?
Ik heb weleens een overstap 'opgevoerd' door een overstap in HAFAS te veruimen en dat af te drukken en mee te nemen. In eerste instantie begon de conducteur te mekkeren. Maar toen liet im mn afdruk zien "ja maar de Duitsers zeggen dat en Huuu Huuu". Zo heb ik het gedaan zonder problemen
Joepie Nog meer OV-Chipkaarten Handig man 1, oh nee 6 kaarten voor AL het OV in Nederland Wie wil dat nou niet?
Anonieme chipkaart voor 2 euro zou er in juni komen, ik heb nog niks gezien (voor bezoek)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Anonieme chipkaart voor 2 euro zou er in juni komen, ik heb nog niks gezien (voor bezoek)
ik kreeg vandaag een mail met een kortingscode voor ¤5,50 korting per anonieme kaart, en een link naar de pagina waar persoonlijke kaarten ¤2 zijn. Lijkt me dat alle abo-houders zo'n mail gekregen hebben, en anders mag je mijn code wel hebben
Ik blijf het vreemd vinden dat de geplande extra stop (in Een Richting) op station Bijlmer niet wordt aangekondigd voor ik in de trein stapte. Nu was het weer een verrassing.
ik kreeg vandaag een mail met een kortingscode voor ¤5,50 korting per anonieme kaart, en een link naar de pagina waar persoonlijke kaarten ¤2 zijn. Lijkt me dat alle abo-houders zo'n mail gekregen hebben, en anders mag je mijn code wel hebben
Graag , hier in huis drie abbo-houders maar niemand heeft een mail gekregen, kun je de code PM'en?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 25 juni 2014 17:33 schreef ReisT het volgende: Ik blijf het vreemd vinden dat de geplande extra stop (in Een Richting) op station Bijlmer niet wordt aangekondigd voor ik in de trein stapte. Nu was het weer een verrassing.
Is niet zo gek dat die in een richting is, One Direction treed namelijk op
Je moet dan ook extra schietschijven plaatsen (rijweg wordt ingesteld door machinist door met een laserpistool te schieten). En op De Eschmarke moet je een sein verplaatsen, ze staan daar aan beide uiteinden van het perron.
Ja klopt, je moet inderdaad wat spullen verplaatsen, maar het is niet de moelijkste apparatuur. Je zit niet met ingewikkelde seinbeeld-terugsturingen ofzo.
Overigens, het laserpistool (eigenlijk infrarood)... stel je daar niet teveel van voor :
SPOILER
Wat moet het toch fijn zijn om in de Randstad te wonen en allerlei investering te krijgen die niet dringend zijn. Fuck dubbelspoor op knelpunten in de provincies
Ik zou zeggen dat in Den Haag het HS goed genoeg is. Maar je moet natuurlijk wel minstens een half uur lunchpauze in een provinciehoofdstad hebben, en een half uur voor avondeten.
En zou zoiets in België ook kunnen? Met als bonusvraag hoeveel Rail/Go Pass strippen je minimaal nodig hebt.
Vertel mij de stations waar ik moet stoppen bij de Belgen, en vanavond heb ik de planning voor je klaar. Althans, ik probeer het.
Op woensdag 25 juni 2014 19:57 schreef Ireyon het volgende: Wat moet het toch fijn zijn om in de Randstad te wonen en allerlei investering te krijgen die niet dringend zijn. Fuck dubbelspoor op knelpunten in de provincies
klopt, al zijn enkele delen van projecten vaak wel noodzakelijk, zoals een dubbelgevorkte Riekerpolder aansluiting (splitsing lijn Schiphol - Amsterdam CS/Amsterdam Zuid)
Maar die uitbreiding van de A27 in Utrecht naar 7 stroken is dan weer nutteloos
Op woensdag 25 juni 2014 16:39 schreef dennistd het volgende: Nog een Belgische vraag: je mag je reis niet onderbreken, maar mag je wel een overstap ruimer maken? Op de NMBS-site kan ik kiezen voor een overstap van minimaal 10, 20 of 30 minuten. Ik neem aan dat dit dan geen onderbreking van de reis is?
Mag officieel niet. Je moet normaalgesproken de eerstvolgende trein nemen; Anders moet je je reis splitsen. Maar niet alle TBG's controleren dat zo strikt (dan moet je met allemaal treinnummertjes gaan rekenen). Ik heb zo regelmatig een Benelux later in Brussel of Antwerpen, om even te eten. Daar is nog nooit over geklaagd. Maar in een binnenlandse trein al eens gezeik gehad.
Je moet uitgaan van Railtime of Belgianrail of de apps van de Belgen. HAFAS geldt hierin officieel niet, of je die trein wel of niet mag nemen.
Vertel mij de stations waar ik moet stoppen bij de Belgen, en vanavond heb ik de planning voor je klaar. Althans, ik probeer het.
Was maar een gedachte-experimentje, ik woon ook helemaal niet in België.
Maar de stations die je zou moeten hebben zijn: Antwerpen Centraal Brussel Centraal of Zuid Leuven Hasselt Brugge Gent Sint-Pieters Bergen Namen Aarlen Luik-Guillemins Waver
Vooral Waver is apart, het is een provinciehoofdstad maar alleen stoptreinen stoppen er.
Voor een politieke brief vind ik de inhoud vrij direct, ik had wolliger taalgebruik verwacht. Mij wordt in ieder geval wel duidelijk dat Den Haag geen enkel vertrouwen heeft in NS/NMBS en dat ze het liefste alsnog de LLL zouden laten rijden, maar helaas.
Was maar een gedachte-experimentje, ik woon ook helemaal niet in België.
Maar de stations die je zou moeten hebben zijn: Antwerpen Centraal Brussel Centraal of Zuid Leuven Hasselt Brugge Gent Sint-Pieters Bergen Namen Aarlen Luik-Guillemins Waver
Vooral Waver is apart, het is een provinciehoofdstad maar alleen stoptreinen stoppen er.
Ik ga het eens proberen te plannen, met begin- en eindpunt Dordrecht. Nog extra eisen, zoals een verplichte stop, of is enkel een foto van het stationsnaambordje ook goed?
Ik ga het eens proberen te plannen, met begin- en eindpunt Dordrecht. Nog extra eisen, zoals een verplichte stop, of is enkel een foto van het stationsnaambordje ook goed?
Omdat je het vraagt: een pitstop van minstens een kwartier in Brussel en in Namen (de beide gewest-hoofdsteden).
Voor een politieke brief vind ik de inhoud vrij direct, ik had wolliger taalgebruik verwacht. Mij wordt in ieder geval wel duidelijk dat Den Haag geen enkel vertrouwen heeft in NS/NMBS en dat ze het liefste alsnog de LLL zouden laten rijden, maar helaas.
Goed verhaal van deze wethouder en goede poging, jammer dat het niet gelukt is door het gepruts van NS/NMBS.
Op woensdag 25 juni 2014 20:10 schreef greavy het volgende: Je moet uitgaan van Railtime of Belgianrail of de apps van de Belgen. HAFAS geldt hierin officieel niet, of je die trein wel of niet mag nemen.
Nee, maar probeer als conducteur dat maar eens tegente spreken, als het zwart op wit is uitgeprint door een collega spoorbedrijf, doen alsof je neus bloed en opvoeren die overstaptijden
Enschede heeft ook barcodescanners in de OV-chipkaartpootjes voor de internationale tickets zitten iig om 19.30. Nu was het vanochtend vroeg voor mij - dus ik sliep half - waardoor ik niet heb opgemerkt dat ze er toen eventueel al zaten.
2 poortjes per groepje per kant zijn er mee uitgerust, dus in totaal 6 tot 8 ofzo.
Op woensdag 25 juni 2014 21:25 schreef _JdM_ het volgende: Enschede heeft ook barcodescanners in de OV-chipkaartpootjes voor de internationale tickets zitten iig om 19.30. Nu was het vanochtend vroeg voor mij - dus ik sliep half - waardoor ik niet heb opgemerkt dat ze er toen eventueel al zaten.
2 poortjes per groepje per kant zijn er mee uitgerust, dus in totaal 6 tot 8 ofzo.
Er waren aan het eind van de middag wel wat poortjes afgezet waar iemand mee bezig was, dus daar zullen ze wel mee bezig zijn geweest.
Op woensdag 25 juni 2014 21:29 schreef greavy het volgende: Dat fucking Waver en Arlon maakt het wel lekker makkelijk zeg Begin nu aan de 3e route Met de Benelux van- en naar Dordrecht is bijna onmogelijk
Ik geef het met de Benelux op Wat een pestland is dat toch met al die lange overstappen (regelmatig bijna een uur ) Heb 5 reisplannen, en bij 2 van de 5 is het nog enigszins haalbaar Maar kom je niet terug in Nederland 3 andere plannen zijn vroegtijdig beëindigd vanwege een 100% mislukkingsgarantie.
Als ik dus met de auto van- en naar Antwerpen reis, is het dus wel haalbaar, en heb je zelfs tijd over, met als startpunt Antwerpen Centraal. Dat plan post ik zo wel effe.
Ook doordeweeks is het zo ongeveer onmogelijk. Misschien dat je voordeel hebt aan eoa vaag piekuurtreintje, maar veel zal je er niet mee winnen. De Benny rijdt niet vroeger of later.
Op woensdag 25 juni 2014 21:43 schreef Ireyon het volgende: Zet 'm dan gewoon in Essen neer.. Beetje lafjes om als begin- en eindpunt al gelijk een hoofdstad te nemen
Essen is veel verder rijden voor mij dan Antwerpen Berchem. Berchem doe ik in ~ 35-40 minuten, Essen bijna een uur