Hij gaf eigenlijk aan dat alle partijen uiteindelijk de verliezer zijn. Behalve een deel van het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:03 schreef El_Matador het volgende:
@Dven; "Dan zit Farage ernaast...", dus je hebt het filmpje niet eens gezien, je begrijpt mijn punt niet en je geeft met je laatste post in het vorige deel Farage juist gelijk.
Mwah, voor het deel dat lobbygroepen kan inschakelen wel. De kleine ondernemers lijden juist onder de vele regeldruk uit Straatsbrussel en vooral die ridicule carbon tax is een probleem.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:04 schreef Globali het volgende:
Voor het Nederlandse bedrijfsleven werkt het wel natuurlijk.
Hij verkondigt gewoon heel simpel een VVD onzin verhaal. En Wientjes komt nooit op voor de normale arbeider. Ik ben geen Marokkaan trouwens. Niet dat het iets uitmaakt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mwah, voor het deel dat lobbygroepen kan inschakelen wel. De kleine ondernemers lijden juist onder de vele regeldruk uit Straatsbrussel en vooral die ridicule carbon tax is een probleem.
Oke. Je hebt het Nederlanderschap cadeau gekregen omdat je vader vanuit het buitenland deze kant op is gekomen samen met tienduizenden anderen die nu allemaal banen bezet houden die echte Nederlanders nu heel goed zouden kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 08:58 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik ben geen buitenlander. Daar ga je al mis.
Dat had je ook kunnen bereiken met wat hulp en niet laten toetreden.
Filmpje inderdaad niet gezien daar ik hem hier niet kan openen dus ik moest afgaan op wat ik in jouw post terugzagquote:Op zaterdag 26 april 2014 09:03 schreef El_Matador het volgende:
@Dven; "Dan zit Farage ernaast...", dus je hebt het filmpje niet eens gezien, je begrijpt mijn punt niet en je geeft met je laatste post in het vorige deel Farage juist gelijk.
Zoals gezegd. Je bent een erg simpel figuur. Hoe kom je erbij dat ik welke vorm dan ook niet Nederlandse ouders, grootouders of overgrootouders zou hebben? En wat zou dat uitmaken?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke. Je hebt het Nederlanderschap cadeau gekregen omdat je vader vanuit het buitenland deze kant op is gekomen samen met tienduizenden anderen die nu allemaal banen bezet houden die echte Nederlanders nu heel goed zouden kunnen gebruiken.
Het blijft ironisch.
En waarom is Hulp dan anders dan toetreding? De toetreding gaat gepaard met Hulp opdat de EU er als geheel sterker van wordt en alle landen zo snel mogelijk op een hoog welvaartsniveau zitten zodat je samen een sterk blok vormt.
Maar nogmaals, de feiten liggen er gewoon hoor. De EU kost 1% van het BNP en het geeft 6 tot 8% extra.
Ik neem aan dat ook jij de winst uit kan tellen.
Oke, dan schijnbaar onderdeel van de 1% die geen Marokkaan is maar wel op Marokko.nl zat. Excuses voor mijn aanname.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:06 schreef Globali het volgende:
[..]
Hij verkondigt gewoon heel simpel een VVD onzin verhaal. En Wientjes komt nooit op voor de normale arbeider. Ik ben geen Marokkaan trouwens. Niet dat het iets uitmaakt.
Die economische steun is er nu toch dus wat is nu je gehele punt ?!?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:09 schreef Globali het volgende:
[..]
Zoals gezegd. Je bent een erg simpel figuur. Hoe kom je erbij dat ik welke vorm dan ook niet Nederlandse ouders, grootouders of overgrootouders zou hebben? En wat zou dat uitmaken?
Je kan landen economisch steunen en er dan zaken mee doen. ooit van gehoord? Of denk je dat bedrijven over het algemeen ook investeren in kansloze bedrijfjes en later gaan roepen dat het wel iets opleverde?
Je roept duidelijk wel vaker domme dingen. Maar leg eens uit wat het uitgemaakt zou hebben als ik wél een Nederlandse Marokkaan was geweest? Dan had ik mijn mond moeten houden? Je bent een soort mix van pvvér en vvd'er volgens mij. Oogjes dicht voor het normale volk.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke, dan schijnbaar onderdeel van de 1% die geen Marokkaan is maar wel op Marokko.nl zat. Excuses voor mijn aanname.
Ik ben het er zeker mee eens dat de huidige opzet van de EU niet de meest ideale is. Laat dat duidelijk zijn.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mwah, voor het deel dat lobbygroepen kan inschakelen wel. De kleine ondernemers lijden juist onder de vele regeldruk uit Straatsbrussel en vooral die ridicule carbon tax is een probleem.
Ja. En omdat men bij de EU hoort gaat dat te ver. Men kan geen kant meer op.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Die economische steun is er nu toch dus wat is nu je gehele punt ?!?
1% van het BNP? Je vergeet even voor het gemak het geld wat naar de PIIGS-landen is gegaan, het rente-beleid van de ECB wat onze pensioenfondsen veel geld kost, de mega-garanties die we hebben moeten geven voor het ESM..garanties die ieder moment ook echt geld kunnen gaan kosten. Dan heb ik niet eens over de arbeidsmigratie.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke. Je hebt het Nederlanderschap cadeau gekregen omdat je vader vanuit het buitenland deze kant op is gekomen samen met tienduizenden anderen die nu allemaal banen bezet houden die echte Nederlanders nu heel goed zouden kunnen gebruiken.
Het blijft ironisch.
En waarom is Hulp dan anders dan toetreding? De toetreding gaat gepaard met Hulp opdat de EU er als geheel sterker van wordt en alle landen zo snel mogelijk op een hoog welvaartsniveau zitten zodat je samen een sterk blok vormt.
Maar nogmaals, de feiten liggen er gewoon hoor. De EU kost 1% van het BNP en het geeft 6 tot 8% extra.
Ik neem aan dat ook jij de winst uit kan tellen.
Die ironie heb ik je al 2 keer eerder uitgelegd, ik weiger het om een derde keer te doen. Je kan het teruglezen hoor, het staat weergeven naast opmerking dat het ook ironisch is dat je zelf tegen argumenta ad hominem bent maar vervolgens andere mensen wel simpel noemt en beticht van het zijn van een mix tussen pvv'ers en vvd'er. Je legt het echt op alle fronten af nu. Zo enorm grappig ditquote:Op zaterdag 26 april 2014 09:11 schreef Globali het volgende:
[..]
Je roept duidelijk wel vaker domme dingen. Maar leg eens uit wat het uitgemaakt zou hebben als ik wél een Nederlandse Marokkaan was geweest? Dan had ik mijn mond moeten houden? Je bent een soort mix van pvvér en vvd'er volgens mij. Oogjes dicht voor het normale volk.
Juist.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:12 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik ben het er zeker mee eens dat de huidige opzet van de EU niet de meest ideale is. Laat dat duidelijk zijn.
Het was niet ironisch bedoelt. Dat maak je er nu van omdat je je niet kan redden uit de situatie. Jij vindt dat als ik een Nederlandse Marokkaan was geweest ik mijn mond moet houden. Daarom liet ik je ook even doorpraten. Ik noem je simpel omdat je zo denkt. Op dat gebied denk je dus als een pvv 'er.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:13 schreef Dven het volgende:
[..]
Die ironie heb ik je al 2 keer eerder uitgelegd, ik weiger het om een derde keer te doen. Je kan het teruglezen hoor, het staat weergeven naast opmerking dat het ook ironisch is dat je zelf tegen argumenta ad hominem bent maar vervolgens andere mensen wel simpel noemt. Zo enorm grappig dit
Het ging hem in eerste instantie om die bijdrage.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
1% van het BNP? Je vergeet even voor het gemak het geld wat naar de PIIGS-landen is gegaan, het rente-beleid van de ECB wat onze pensioenfondsen veel geld kost, de mega-garanties die we hebben moeten geven voor het ESM..garanties die ieder moment ook echt geld kunnen gaan kosten. Dan heb ik niet eens over de arbeidsmigratie.
Het is wel wat ingewikkelder dan alleen naar de jaarlijkse eu-bijdrage te gaan kijken.
Aantal vacatures op de EUwebsite: VK 1075 (exact getal heb ik ook ff niet) en Bulgarije...quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:08 schreef Dven het volgende:
[..]
Filmpje inderdaad niet gezien daar ik hem hier niet kan openen dus ik moest afgaan op wat ik in jouw post terugzag
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat geeft de scheve verhouding afdoende aan, lijkt me. En het onderschrijft wat je zegt over mensen die juist wegtrekken en juist niet en masse de nieuwe open grens naar Bulgarije oversteken om daar een mooie uitdagende baan te vinden.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Het er nu uitstappen is ook geen goed idee. Men had bepaalde landen gewoon niet zo makkelijk moeten toelaten. Een bedrijf koopt ook niet snel kansloze bedrijfjes op.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist.
Echter dat het alternatief van ui de EU of Euro stappen nog stukken beroerder is, is ook overduidelijk. Best sneu daarom dat die anti-EU kliek totaal niet vatbaar is voor enig argument wat niet direct in hun straatje ligt...
En jij probeert nu mogelijke incidentele kosten af te zetten tegen structurele opbrengsten. Dat kan natuurlijk maar probeer dan wel die vergelijking redelijk zuiver te maken. Nu is het vooral retoriek.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
1% van het BNP? Je vergeet even voor het gemak het geld wat naar de PIIGS-landen is gegaan, het rente-beleid van de ECB wat onze pensioenfondsen veel geld kost, de mega-garanties die we hebben moeten geven voor het ESM..garanties die ieder moment ook echt geld kunnen gaan kosten. Dan heb ik niet eens over de arbeidsmigratie.
Het is wel wat ingewikkelder dan alleen naar de jaarlijkse eu-bijdrage te gaan kijken.
Maak nu niet nog meer een karikatuur van jezelf. Ik noemde het in de eerste plaats al ironisch. Hoe durf je dan nog te zeggen dat ik het niet ironisch bedoelde?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:15 schreef Globali het volgende:
[..]
Het was niet ironisch bedoelt. Dat maak je er nu van omdat je je niet kan redden uit de situatie. Jij vindt dat als ik een Nederlandse Marokkaan was geweest ik mijn mond moet houden. Daarom liet ik je ook even doorpraten. Ik noem je simpel omdat je zo denkt. Op dat gebied denk je dus als een pvv 'er.
quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aantal vacatures op de EUwebsite: VK 1075 (exact getal heb ik ook ff niet) en Bulgarije...Tja de vrije markt, en dus ook de vrije arbeidsmarkt binnen Europa is wat eng voor de minder bedeelden...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat geeft de scheve verhouding afdoende aan, lijkt me. En het onderschrijft wat je zegt over mensen die juist wegtrekken en juist niet en masse de nieuwe open grens naar Bulgarije oversteken om daar een mooie uitdagende baan te vinden.
Prima, valt iets voor te zeggen. Maar dat is niet de lijn van het grootste deel van de anti-Europa kliek hier. Die zien grote voordelen in desintegratie. Alleen weet men dat helaas nooit te onderbouwen...quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:16 schreef Globali het volgende:
[..]
Het er nu uitstappen is ook geen goed idee. Men had bepaalde landen gewoon niet zo makkelijk moeten toelaten. Een bedrijf koopt ook niet snel kansloze bedrijfjes op.
Rentebeleid van de ECB, kosten van arbeidsmigratie, het verlies van soevereiniteit(lastig uit te drukken in geld maar toch), overlast en de vele nadelen van open grenzen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En jij probeert nu mogelijke incidentele kosten af te zetten tegen structurele opbrengsten. Dat kan natuurlijk maar probeer dan wel die vergelijking redelijk zuiver te maken. Nu is het vooral retoriek.
quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aantal vacatures op de EUwebsite: VK 1075 (exact getal heb ik ook ff niet) en Bulgarije...De grootste influx van Bulgaren heeft zich allang voorgedaan hoor, maak je daar vooral geen zorgen over. Overigens zijn er wel degelijk veel buitenlanders die naar Bulgarije trekken hoor. Hier in de stad zijn er in de afgelopen 3 jaar zo'n 200 Nederlanders engels mannen Amerikanen en Duitsers komen wonen. En dat op nog geen 70.000 inwoners.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat geeft de scheve verhouding afdoende aan, lijkt me. En het onderschrijft wat je zegt over mensen die juist wegtrekken en juist niet en masse de nieuwe open grens naar Bulgarije oversteken om daar een mooie uitdagende baan te vinden."For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Een gedeelde arbeidsmarkt levert juist geld op. En zo ligt er wel meer genuanceerd. Maar de berekening voor de baten draaien om wat de interne markt aan extra economische groei oplevert en dat is zeer aanzienlijk.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Rentebeleid van de ECB, kosten van arbeidsmigratie, het verlies van soevereiniteit(lastig uit te drukken in geld maar toch), overlast en de vele nadelen van open grenzen.
Allemaal structureel. Maargoed, een zuivere vergelijking is niet te maken. Waar is die 6% extra groei eigenlijk op gebaseerd? Vast een vergelijking tussen de EU in haar huidige staat ten opzichte van geen enkele samenwerking tussen landen.
Een interne markt met alleen ontwikkelde landen had ons net bijna net zoveel opgeleverd. Zoals voor 2004.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een gedeelde arbeidsmarkt levert juist geld op. En zo ligt er wel meer genuanceerd. Maar de berekening voor de baten draaien om wat de interne markt aan extra economische groei oplevert en dat is zeer aanzienlijk.
Maar alleen voor aandeelhouders en CEO's. De gemiddelde burger betaald de kosten en de lager opgeleiden worden verdrongen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een gedeelde arbeidsmarkt levert juist geld op.
Wat je aangaf is dat het ironisch zou zijn dat ik als buitenlander commentaar heb. Niets meer en niets minder. En daarna haal je het verschillende keren aan......quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Maak nu niet nog meer een karikatuur van jezelf. Ik noemde het in de eerste plaats al ironisch. Hoe durf je dan nog te zeggen dat ik het niet ironisch bedoelde?wanneer jij een Marokkaan bent dan mag jij van mij gewoon nog je mening ventileren hoor. Turk Griek of Marokkaan, ik kan er niet van wakker liggen. Maar ga dan niet zeiken over het gegeven dat ik het grappig vind wanneer zij aangeven dat buitenlanders hun baan inpikken.
quote:
Als je 2x verder klikt kan je genieten van een hele serie verhalen over het succes van "Europa"quote:'Beetje dimmen', wil Volkskrantverslaggever Jan Tromp zowel Brussel als de lidstaten toeroepen na zes maanden ronddolen in de Europese coulissen. 'Zichtbaar drama ontbreekt in het Brusselse theater. Het systeem is nu eenmaal ondoorgrondelijk uit noodzaak.' Hier de laatste aflevering van Tromps rapportages uit Brussel.
Wij als Nederland profiteren daar natuurlijk juist wel van als handelsland put sang!quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:31 schreef Confetti het volgende:
[..]
Een interne markt met alleen ontwikkelde landen had ons net bijna net zoveel opgeleverd. Zoals voor 2004.
Maar helaas krijgen we er steeds meer brekebeentjes als Bulgarije en Roemenië bij. Je maakt mij niet wijs dat we daar van profiteren.
Een gedeelde arbeidsmarkt heeft trouwens altijd winnaars en verliezers. Er zijn maar een beperkt aantal banen.
Nonsensquote:Op zaterdag 26 april 2014 09:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar alleen voor aandeelhouders en CEO's. De gemiddelde burger betaald de kosten en de lager opgeleiden worden verdrongen.
Dat is toch het enige alternatief dat wordt afgedwongen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist.
Echter dat het alternatief van ui de EU of Euro stappen nog stukken beroerder is
Je kan gewoon bepaalde landen helpen economisch beter te worden en dan daar mee gaan handelen. Je hoeft hen geen deel van de EU te maken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wij als Nederland profiteren daar natuurlijk juist wel van als handelsland put sang!
Dat je dat gegeven niet wilt zien kan ik verder weinig aan doen...
Je hebt een beetje door waarom mensen jou als trol en niet als inhoudelijke bijdrager zien?quote:
Wat ik aangaf is dat ik het inderdaad grappig vind wanneer een Marokkaan zegt dat hij geen andere landen bij de EU wil omdat die mensen zijn baan in kunnen pikken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:32 schreef Globali het volgende:
[..]
Wat je aangaf is dat het ironisch zou zijn dat ik als buitenlander commentaar heb. Niets meer en niets minder. En daarna haal je het verschillende keren aan......
Blijf er vooral kansloos op doorhameren maar ik neem aan dat iedereen met meer verstand dan dat van een pelpinda er de ironie van inziet.quote:Oh we zijn op het niveau 'they took our jobs' terecht gekomenwel weer grappig om dat te horen van een Marokkaan maar dat geheel ter zijde.
Waarom snap je niet dat handel met een interne markt veel interessanter is?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:40 schreef Globali het volgende:
[..]
Je kan gewoon bepaalde landen helpen economisch beter te worden en dan daar mee gaan handelen. Je hoeft hen geen deel van de EU te maken.
Het deed en doet er niets toe. Daarnaast ben ik geen Marokkaan. Gek toch? Dat ik daar iets over zeg!quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat ik aangaf is dat ik het inderdaad grappig vind wanneer een Marokkaan zegt dat hij geen andere landen bij de EU wil omdat die mensen zijn baan in kunnen pikken.
Om letterlijk te quoten
[..]
Blijf er vooral kansloos op doorhameren maar ik neem aan dat iedereen met meer verstand dan dat van een pelpinda er de ironie van inziet.
Waarom snap je niet dat als de investering veel te groot wordt en je zo'n land op hetzelfde niveau wil gaan trekken als de wel lopende landen in de EU (kost nog vele miljarden meer) het dat alles misschien gewoon niet waard is?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:45 schreef Dven het volgende:
[..]
Waarom snap je niet dat handel met een interne markt veel interessanter is?
Want Marokkanen "pikten" banen in? Polen en Roegaren "pikken" geen banen in, wel kunnen ze vals concurreren door onder de prijs te gaan zitten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat ik aangaf is dat ik het inderdaad grappig vind wanneer een Marokkaan zegt dat hij geen andere landen bij de EU wil omdat die mensen zijn baan in kunnen pikken.
Om letterlijk te quoten
[..]
Blijf er vooral kansloos op doorhameren maar ik neem aan dat iedereen met meer verstand dan dat van een pelpinda er de ironie van inziet.
Ik heb je volgens mij al aangegeven dat de handel met bijvoorbeeld bulgarije zo sterk gestegen is dat het de bijdrage van Nederland aan dat land ruimschoots overstijgt. Dus wederom flauwekul wat je nu noemt. Begint een gewoonte te worden.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:46 schreef Globali het volgende:
[..]
Waarom snap je niet dat als de investering veel te groot wordt en je zo'n land op hetzelfde niveau wil gaan trekken als de wel lopende landen in de EU (kost nog vele miljarden meer) het dat alles misschien gewoon niet waard is?
Het is in elk geval waar een pvv of artikel50 zeer veel heil in ziet. Alleen uitleggen hoe we daar dan beter van zouden moeten worden gebeurt helaas niet. In tegendeel zelfs...quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:39 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is toch het enige alternatief dat wordt afgedwongen?
Of is er nog een ander alternatief beschikbaar?
Marokkanen zitten inderdaad op banen die door Nederlanders bezet hadden kunnen zijn. Valt weinig aan te ontkennen. Niet dat ik daar verder een punt van maak want ik heb niets tegen de aanwezigheid van buitenlanders in Nederland.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Want Marokkanen "pikten" banen in? Polen en Roegaren "pikken" geen banen in, wel kunnen ze vals concurreren door onder de prijs te gaan zitten.
Dat vind jij wel eerlijk voor de Nederlandse (al dan niet van Marokkaanse afkomst) arbeider?
Aha. Jij bent dus met papier eens dat economische groei en meer internationale handel enkel ten goede komt aan de CEO's?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je hebt een beetje door waarom mensen jou als trol en niet als inhoudelijke bijdrager zien?
Een argumentje is teveel gevraagd?
Tja, misschien had dat gekund. En dan nu? Hoe wou je daar nu nog iets aan doen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:40 schreef Globali het volgende:
[..]
Je kan gewoon bepaalde landen helpen economisch beter te worden en dan daar mee gaan handelen. Je hoeft hen geen deel van de EU te maken.
Ik geloof niet dat de eu er vrstandig aan doet dat soort landen zo snel toe te laten treden. Maar ik had het eerder ook over Griekenland. Niet Bulgarije.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb je volgens mij al aangegeven dat de handel met bijvoorbeeld bulgarije zo sterk gestegen is dat het de bijdrage van Nederland aan dat land ruimschoots overstijgt. Dus wederom flauwekul wat je nu noemt. Begint een gewoonte te worden.
Ik vroeg niet wat de PVV of Artikel50 graag zouden willen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is in elk geval waar een pvv of artikel50 zeer veel heil in ziet. Alleen uitleggen hoe we daar dan beter van zouden moeten worden gebeurt helaas niet. In tegendeel zelfs...
Daar kan je nu weinig meer aan doen. Dat is hetzelfde als dat een bedrijf een kansloos failliet bedrijf opkoopt voor veel geld. Dan kan je alleen het verlies nemen.....of maar door blijven investeren tot het in elk geval iets gaat opbrengen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, misschien had dat gekund. En dan nu? Hoe wou je daar nu nog iets aan doen?
De Europese samenwerking en organisatie verbeteren. Daar is veel meer winst te behalen voor Nederland.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik vroeg niet wat de PVV of Artikel50 graag zouden willen.
Ik wil het alternatief voor hun oplossing weten.
Magere vergelijking.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:56 schreef Globali het volgende:
[..]
Daar kan je nu weinig meer aan doen. Dat is hetzelfde als dat een bedrijf een kansloos failliet bedrijf opkoopt voor veel geld. Dan kan je alleen het verlies nemen.....of maar door blijven investeren tot het in elk geval iets gaat opbrengen.
Idd. Want een bedrijf hoeft niet direct rekening te houden met verlies van banen. Verder gaat het prima op. Bedrijven die willen uitbreiden gaan geen kansloze bedrijfjes voor veel geld overnemen.quote:
Had Europa dan eerder stevig in moeten grijpen in de begroting van lidstaten? Lijkt me ook wat gevoelig te liggenquote:Op zaterdag 26 april 2014 09:54 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de eu er vrstandig aan doet dat soort landen zo snel toe te laten treden. Maar ik had het eerder ook over Griekenland. Niet Bulgarije.
En die kansloze bedrijfjes gaan zeker niet de bedrijfsleidster van het grote bedrijf niet als Hitler afbeelden. So far for "zonder de EU zou er oorlog zijn" en "dankzij de EU is er Vrede".quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:59 schreef Globali het volgende:
[..]
Idd. Want een bedrijf hoeft niet direct rekening te houden met verlies van banen. Verder gaat het prima op. Bedrijven die willen uitbreiden gaan geen kansloze bedrijfjes voor veel geld overnemen.
Je moet gewoon bepaalde dingen eisen VOOR toetreding. Hoezo moest Griekenland er zo snel bij? Laat mensen eerst zelf eens (met hulp van de EU) orde op zaken stellen. Maar het moet allemaal snel en vooral groots. Dat maakt europa gewoon zwak.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Had Europa dan eerder stevig in moeten grijpen in de begroting van lidstaten? Lijkt me ook wat gevoelig te liggen.
Sorry hoor, maar je moet de invloed van Polen wel in perspectief plaatsen. Een bedrijf van 20 man concurreert bijna nooit met de polen. Een bedrijf van 20 man doet normaliter voornamelijk grotere opdrachten/aanbestedingen(de gemiddeld consument komt al jaren niet meer bij een groot bedrijf, polen & beunhazen zijn er immers al jaren). Juist de ZZPer concurreert met veelal zwartwerkende polen. Een bedrijf van 20 man heeft gewoon last van de crisis gehad, de bouw zit helaas nog steeds in het slop. Maar daar kunnen de polen weinig aan doen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 08:44 schreef Globali het volgende:
[..]
Omdat bijv. Polen idd banen innamen. Neem vrachtwagenchauffeurs. Neem een goede kennis van mij die in Amsterdam een zeer goed lopend loodgietersbedrijf had. Maar hij kon niet op tegen goedkope Polen. En hij kon mensen niet zomaar ontslaan. De man werkt nu weer in zijn eentje ipv ca. 20 man in dienst te hebben.
De man is er bijna aan failliet gegaan. Men deed juist de kleine opdrachten. Maar zo ken ik talloze mensen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:04 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar je moet de invloed van Polen wel in perspectief plaatsen. Een bedrijf van 20 man concurreert bijna nooit met de polen. Een bedrijf van 20 man doet normaliter voornamelijk grotere opdrachten/aanbestedingen(de gemiddeld consument komt al jaren niet meer bij een groot bedrijf, polen & beunhazen zijn er immers al jaren). Juist de ZZPer concurreert met veelal zwartwerkende polen. Een bedrijf van 20 man heeft gewoon last van de crisis gehad, de bouw zit helaas nog steeds in het slop. Maar daar kunnen de polen weinig aan doen.
quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:04 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar je moet de invloed van Polen wel in perspectief plaatsen. Een bedrijf van 20 man concurreert bijna nooit met de polen. Een bedrijf van 20 man doet normaliter voornamelijk grotere opdrachten/aanbestedingen(de gemiddeld consument komt al jaren niet meer bij een groot bedrijf, polen & beunhazen zijn er immers al jaren). Juist de ZZPer concurreert met veelal zwartwerkende polen. Een bedrijf van 20 man heeft gewoon last van de crisis gehad, de bouw zit helaas nog steeds in het slop. Maar daar kunnen de polen weinig aan doen.
Tja Griekenland, 1981 tijdens de koude oorlog, strategische ligging, een zwakke democratie waar net de militairen weer uit de macht ontzet waren. Dat is ook politiek om die bij de EU te halen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:04 schreef Globali het volgende:
[..]
Je moet gewoon bepaalde dingen eisen VOOR toetreding. Hoezo moest Griekenland er zo snel bij? Laat mensen eerst zelf eens (met hulp van de EU) orde op zaken stellen. Maar het moet allemaal snel en vooral groots. Dat maakt europa gewoon zwak.
Dat had niet gehoeven als je strategisch economisch met hen om was gegaan. Dat had de eu sowieso met veel landen moeten doen. En als een land dan sterker wordt kan men toetreden. Ook veel beter voor de stabiliteit van de euro.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja Griekenland, 1981 tijdens de koude oorlog, strategische ligging, een zwakke democratie waar net de militairen weer uit de macht ontzet waren. Dat is ook politiek om die bij de EU te halen.
1981, koude oorlog, grenzend aan het Warschaupact. De omstandigheden waren er niet naar op dat moment.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:10 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat had niet gehoeven als je strategisch economisch met hen om was gegaan. Dat had de eu sowieso met veel landen moeten doen. En als een land dan sterker wordt kan men toetreden. Ook veel beter voor de stabiliteit van de euro.
Je had het op economisch vlak niet toe hoeven te laten bij de nieuwe eu zonder bepaalde eisen te stellen. Wij als Nederland moesten en moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
1981, koude oorlog, grenzend aan het Warschaupact. De omstandigheden waren er niet naar op dat moment.
Wat de EU heeft veroorzaakt is een steeds meer anti houdng na jarenlang een pro houding te zijn geweest, dus een verandering in de hoofden van miljoenen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:01 schreef El_Matador het volgende:
Onder de Nederlanders staat het anti-EU sentiment op 68 procent. In nog maar drie van de negen gepeilde landen is er een positief beeld van de EU, schrijft De Volkskrant.[/b]
En wat dan wel?quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:24 schreef Synthercell het volgende:
Je kunt dus maar beter geen pro of anti EU of dus neutrale houding aannemen.
Ze werden toen lid van de EEG, ook grotendeels een economisch gericht instituut.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Je had het op economisch vlak niet toe hoeven te laten bij de nieuwe eu zonder bepaalde eisen te stellen. Wij als Nederland moesten en moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.
En als je dan werkelijk iets economisch gaat doen zoals met een euro kun je andere eisen gaan stellen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze werden toen lid van de EEG, ook grotendeels een economisch gericht instituut.
Dat deed men ook.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:36 schreef Globali het volgende:
[..]
En als je dan werkelijk iets economisch gaat doen zoals met een euro kun je andere eisen gaan stellen.
Zgn. Er komen landen bij die er totaal niet aan voldoen. Zoals Griekenland. Ook gewoon een fout van de EU dat men niet doorhad dat de 'boeken' gewoon totaal niet bleken te kloppen natuurlijk.quote:
Dat de eisen niet werden nageleefd klopt helaas. Maar wat wil je dan, directer ingrijpen in de begroting door de EU? Dat is ook nogal wat...quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:50 schreef Globali het volgende:
[..]
Zgn. Er komen landen bij die er totaal niet aan voldoen. Zoals Griekenland. Ook gewoon een fout van de EU dat men niet doorhad dat de 'boeken' gewoon totaal niet bleken te kloppen natuurlijk.
Nee. Dat mag en moet men zelf doen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de eisen niet werden nageleefd klopt helaas. Maar wat wil je dan, directer ingrijpen in de begroting door de EU? Dat is ook nogal wat...
Maar goed, hopelijk heb je nu de historie en de oorspronkelijke toetreding van Griekenland tot de Europese samenwerking iets beter voor ogen.
De Europese Economische Gemeenschappen was de voorloper van de EU en de organisatie waar Griekenland in 1981 lid van werd. Dat is nogal een economisch deelquote:Op zaterdag 26 april 2014 10:55 schreef Globali het volgende:
[..]
Nee. Dat mag en moet men zelf doen.
Ik heb en had het over het economische deel en bijv. invoering van de euro.
Dat had men gewoon los moeten zien van invoeren van de euro. Het is nogal iets voor een munteenheid als er veel zwakke landen bij zitten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De Europese Economische Gemeenschappen was de voorloper van de EU en de organisatie waar Griekenland in 1981 lid van werd. Dat is nogal een economisch deel. Naast het politieke aspect indertijd natuurlijk.
Er zat maar 1 serieus zwak land bij. En het stond ook los van de invoering van de Euro. Wellicht is het een idee voor je om eens iets te lezen over de oorsprong en ontwikkeling van de Europese samenwerking?quote:Op zaterdag 26 april 2014 10:59 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat had men gewoon los moeten zien van invoeren van de euro. Het is nogal iets voor een munteenheid als er veel zwakke landen bij zitten.
Misschien is het een idee gewoon eens op economische manier te kijken naar de eu van nu?quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er zat maar 1 serieus zwak land bij. En het stond ook los van de invoering van de Euro. Wellicht is het een idee voor je om eens iets te lezen over de oorsprong en ontwikkeling van de Europese samenwerking?
Dat is de oorsprong en de kern van de EU, dat gebeurt dus volop.quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:06 schreef Globali het volgende:
[..]
Misschien is het een idee gewoon eens op economische manier te kijken naar de eu van nu?
Het werkt ook prima....quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is de oorsprong en de kern van de EU, dat gebeurt dus volop.
Maakt dat vrachtwagenchauffeurs wijs. Er worden nu zelfs Polen op binnenlandse ritten ingezet. Van de week probeerde een Pool in z'n beste Duits een supermarkt te bevoorraden.quote:
Nee, dat was de kern van de EEG.quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is de oorsprong en de kern van de EU, dat gebeurt dus volop.
Ja, dat is ook de kern van de EU. En om bij Griekenland te blijven, het toetreden van dat land tot de EEG was echt meer politiek dan economisch hoorquote:Op zaterdag 26 april 2014 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat was de kern van de EEG.
De totale werkgelegenheid in de logistiek is inderdaad flink toegenomen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maakt dat vrachtwagenchauffeurs wijs. Er worden nu zelfs Polen op binnenlandse ritten ingezet. Van de week probeerde een Pool in z'n beste Duits een supermarkt te bevoorraden.
Waarom zitten er dan zoveel NL-ers thuis? Waarom staan de lonen dan onder druk?quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De totale werkgelegenheid in de logistiek is inderdaad flink toegenomen.
Omdat het momenteel even crisis is hier? Waarom draait het in Duitsland allemaal als een tiet? Conjunctuur kan je lastig in de schoenen van de EU schuiven...quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom zitten er dan zoveel NL-ers thuis? Waarom staan de lonen dan onder druk?
Dus omdat er in het buitenland meer werkgelegenheid is, komen in NL allemaal Polen? Wanneer ben je voor het laatst in de logica-winkel geweest?quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat het momenteel even crisis is hier? Waarom draait het in Duitsland allemaal als een tiet? Conjunctuur kan je lastig in de schoenen van de EU schuiven...
Je vroeg:quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus omdat er in het buitenland meer werkgelegenheid is, komen in NL allemaal Polen? Wanneer ben je voor het laatst in de logica-winkel geweest?
Ik antwoorde daar het volgende op:quote:[..]
Waarom zitten er dan zoveel NL-ers thuis? Waarom staan de lonen dan onder druk?
Wat is daar precies onlogisch aan?quote:Omdat het momenteel even crisis is hier? Waarom draait het in Duitsland allemaal als een tiet? Conjunctuur kan je lastig in de schoenen van de EU schuiven...
Ah. Het gaat je dus meer precies om de crash in Griekenland. Waarom Ierland dan wel?quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:54 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de eu er vrstandig aan doet dat soort landen zo snel toe te laten treden. Maar ik had het eerder ook over Griekenland. Niet Bulgarije.
Het is onlogisch om Poolse chauffeurs toe te schrijven aan grotere werkgelegenheid in een ANDER land.quote:Op zaterdag 26 april 2014 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je vroeg:
[..]
Ik antwoorde daar het volgende op:
[..]
Wat is daar precies onlogisch aan?
Ik beantwoorde gewoon je vraag.quote:Op zaterdag 26 april 2014 12:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is onlogisch om Poolse chauffeurs toe te schrijven aan grotere werkgelegenheid in een ANDER land.
En dat kan iedereen mooi teruglezen.quote:
Nee, maar wel de EU.quote:Maar om het nog iets explicieter te maken. We zitten hier nu in een economische crisis. Dat kan je de Poolse chauffeurs echt niet toeschrijven...
En dan vraag ik jou waarom Duitsland draait als een tiet terwijl hier de crisis aan de EU zou liggen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 12:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En dat kan iedereen mooi teruglezen.
[..]
Nee, maar wel de EU.
Ga dat eens lekker onderzoeken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 12:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan vraag ik jou waarom Duitsland draait als een tiet terwijl hier de crisis aan de EU zou liggen?
Hoho nu niet gaan ontwijken. Jij claimt dat we door de EU in de crisis zouden zitten, dan is de vraag waarom Duitsland dat niet zit echt niet vreemd.quote:Op zaterdag 26 april 2014 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ga dat eens lekker onderzoeken.
Ondertussen beginnen Polen in NL het binnenlandse vervoer te doen. Arbeidsverdringing.
Jij bent aan het ontwijken. We hadden het over Poolse chauffeurs en jij begint over iets anders te trollen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoho nu niet gaan ontwijken. Jij claimt dat we door de EU in de crisis zouden zitten, dan is de vraag waarom Duitsland dat niet zit echt niet vreemd.
Het ging om de voordelen van de gedeelde interne markt. En dat die er volop zijn voor gewone burgers. Immers meer handel is meer werk en meer welvaart.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent aan het ontwijken. We hadden het over Poolse chauffeurs en jij begint over iets anders te trollen.
Zoals iedereen terug kan lezen,.
Onzin. De voordelen zijn er voor CEO's en aandeelhouders, gewone burgers betalen de rekening en lager opgeleiden worden van de arbeidsmarkt verdrongen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ging om de voordelen van de gedeelde interne markt. En dat die er volop zijn voor gewone burgers. Immers meer handel is meer werk en meer welvaart.
Vandaar dat de werkeloosheid in de EU historisch hoog is met 12.1%.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het ging om de voordelen van de gedeelde interne markt. En dat die er volop zijn voor gewone burgers. Immers meer handel is meer werk en meer welvaart.
Er ooit van gehoord dat het momenteel crisis is? Het is van belang om onderscheid te maken tussen structurele effecten en conjuncturele ontwikkelingen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:12 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Vandaar dat de werkeloosheid in de EU historisch hoog is met 12.1%.
Klopt, Eurocrisisquote:Op zaterdag 26 april 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er ooit van gehoord dat het momenteel crisis is? Het is van belang om onderscheid te maken tussen structurele effecten en conjuncturele ontwikkelingen.
Ja, dat roep je en ik heb je al een aantal maal uitgelegd dat dit niet klopt. Dat het zelfs baarlijke nonsens is. Van meer economische groei profiteren we uiteindelijk allemaal mee. Dat jij vervolgens inderdaad gaat trollen heb ik verder weinig mee. Maar het zou leuk zijn wanneer je met dat geneuzel zou stoppenquote:Op zaterdag 26 april 2014 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onzin. De voordelen zijn er voor CEO's en aandeelhouders, gewone burgers betalen de rekening en lager opgeleiden worden van de arbeidsmarkt verdrongen.
Kijk, hier waren we een paar troll-posts geleden ook al.
NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5
Zelfs dat niet direct. De crisis hier is vooral vanwege de vastgoedellende. In Duitsland gaat het goed door een industrie die het lekker doet. Toch delen we die munt en de bijbehorende begrotingsafsprakenquote:
Nee dat doe je niet. Je stelt dat het niet klopt. Meer niet.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, dat roep je en ik heb je al een aantal maal uitgelegd dat dit niet klopt.
Ah, dus we stellen een EU samen met landen die daar niet geschikt/klaar voor zijn, en als het fout gaat ligt dat niet aan de EU.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:21 schreef 99.999 het volgende:
Het draait er vooral om hoe landen het zelf geregeld hebben in het verleden. De crisis hebben we toch echt aan onszelf te danken en echt niet aan de euro of de EU...
Toch wel, heb het je in deze reeks al een aantal maal stap voor stap uitgelegd. Dat je daarna weer gaat trollen kan ik weinig aan doen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee dat doe je niet. Je stelt dat het niet klopt. Meer niet.
We zijn al vanaf het begin bij de EU betrokken toch heeft Nederland er intern op een gegeven moment een zooitje van gemaakt waar we nu weer langzaam uitkrabbelen. Hoe wou je daar de EU de schuld van geven? Hadden die in het verleden harder in moeten grijpen in ons binnenlands beleid? Lijkt me ook niet bepaald de weg...quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, dus we stellen een EU samen met landen die daar niet geschikt/klaar voor zijn, en als het fout gaat ligt dat niet aan de EU.
En dat het nu redelijk gaat in Duitsland heeft Duitsland vooral aan de EU te dankenquote:Op zaterdag 26 april 2014 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, dus we stellen een EU samen met landen die daar niet geschikt/klaar voor zijn, en als het fout gaat ligt dat niet aan de EU.
NL richt zelf een EU op waar ze niet klaar voor zijn en dan ligt het probleem niet bij de EU?quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We zijn al vanaf het begin bij de EU betrokken toch heeft Nederland er intern op een gegeven moment een zooitje van gemaakt waar we nu weer langzaam uitkrabbelen. Hoe wou je daar de EU de schuld van geven? Hadden die in het verleden harder in moeten grijpen in ons binnenlands beleid? Lijkt me ook niet bepaald de weg...
En als het straks slecht met ze gaat is dat natuurlijk hun eigen schuld.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:27 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
En dat het nu redelijk gaat in Duitsland heeft Duitsland vooral aan de EU te danken
Nou nee. Het draagt er in zekere zin wel aan bij maar de basis ligt toch met name bij de landen zelf. Net zoals het bij Nederland onzin is om het op de Euro of EU te gooien is het bij Duitsland ook onzin om dat te doen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:27 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
En dat het nu redelijk gaat in Duitsland heeft Duitsland vooral aan de EU te danken
Nou nee, het lijkt me onzin om te stellen dat Nederland niet klaar zou zijn voor de EU. Al was het maar omdat we daar al decennia met veel succes onderdeel van zijn. Ik kraakte de eerdere stelling dus gewoon.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
NL richt zelf een EU op waar ze niet klaar voor zijn en dan ligt het probleem niet bij de EU?![]()
Je raaskalt.
Dit klopt gewoon niet. Dan valt er weinig krom of recht te lullen. Zorg dat je je feiten eerst eens kloppend maakt.quote:De Eu is een Utopie die met leugens en bedrog aan de Europese burger word opgedrongen. Met als toppunt de invoering van de Euro waarmee een politieke- en banken-unie werd/word geforceerd die onmogelijk op democratische wijze gerealiseerd kan worden. En dat is geen complottheorie, dat is gezegd door de politici die het hebben gedaan.
Dat lul zelf jij niet meer recht.
Waarom gaat het dan niet goed met de economie? Als we er klaar voor zijn en de Eu helpt ons dan moet het met ons net zo goed gaan als met Duitsland.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou nee, het lijkt me onzin om te stellen dat Nederland niet klaar zou zijn voor de EU.
Het klopt wel. Je bent nu gewoon aan het liegen.quote:Al was het maar omdat we daar al decennia met veel succes onderdeel van zijn. Ik kraakte de eerdere stelling dus gewoon.
[..]
Dit klopt gewoon niet. Dan valt er weinig krom of recht te lullen. Zorg dat je je feiten eerst eens kloppend maakt.
Oh, dus de Eu is helemaal niet zo belangrijk.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nou nee. Het draagt er in zekere zin wel aan bij maar de basis ligt toch met name bij de landen zelf. Net zoals het bij Nederland onzin is om het op de Euro of EU te gooien is het bij Duitsland ook onzin om dat te doen.
Weer dat verschil tussen structurele extra groei en de conjuncturele crisis of hausse.
Het zorgt voor structureel meer welvaart, dat noem ik best belangrijk, maar de invloed op de conjunctuur is vrij beperkt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh, dus de Eu is helemaal niet zo belangrijk.
Voor CEO's en aandeelhouders. NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zorgt voor structureel meer welvaart,
Conjunctuur, in ons geval vooral aangejaagd door de crisis in de bouw/vastgoed.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom gaat het dan niet goed met de economie? Als we er klaar voor zijn en de Eu helpt ons dan moet het met ons net zo goed gaan als met Duitsland.
Nou nee, je bent de boel aan het verdraaien. Krijg eerst je feiten eens op een rijtje en probeer het dan nog eens.quote:Het klopt wel. Je bent nu gewoon aan het liegen.
En voor de rest van Nederland. Ongeveer 1500-2000 euro per persoon per jaar levert de gedeelde interne markt ons op aan welvaart. Dus zonder was je echt aanzienlijk armer.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor CEO's en aandeelhouders. NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5
ik verdraai helemaal niets. De regeringsleiders die een politieke unie wilden forceren met de premature invoering van de Euro hebben dat zelf zo gezegd.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:
Nou nee, je bent de boel aan het verdraaien. Krijg eerst je feiten eens op een rijtje en probeer het dan nog eens.
Gemiddeld zeker? Dat is + een half miljoen voor een CEO of aandeelhouder en -1500 voor een chauffeur die door een Pool is vervangen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En voor de rest van Nederland. Ongeveer 1500-2000 euro per persoon per jaar levert de gedeelde interne markt ons op aan welvaart. Dus zonder was je echt aanzienlijk armer.
Ja hoor. De EU slopen en de rekening geven aan degene die er wél aan verdient hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2014 14:12 schreef Antaris het volgende:
Dus als ik het goed begrijp weet niemand hoe we dit kunnen oplossen.
Ierland was ook geen top. Hoezo dan wel? Het was een zeer armoedig land. Deed het even goed.quote:Op zaterdag 26 april 2014 12:12 schreef Dven het volgende:
[..]
Ah. Het gaat je dus meer precies om de crash in Griekenland. Waarom Ierland dan wel?
Op welk onderzoek baseer je dit?quote:Op zaterdag 26 april 2014 13:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En voor de rest van Nederland. Ongeveer 1500-2000 euro per persoon per jaar levert de gedeelde interne markt ons op aan welvaart. Dus zonder was je echt aanzienlijk armer.
Een uitspraak van Pechtold gecheckt door de NRC:quote:
quote:Op zaterdag 26 april 2014 16:21 schreef remlof het volgende:
[..]
Een uitspraak van Pechtold gecheckt door het NRC:
http://www.nrcnext.nl/blo(...)0-tot-2-000-euro-op/
Dit zegt al genoeg; er is geen control group. Kom op zeg, dit neem je toch niet serieus?quote:Dan wat de EU Nederland oplevert. Berekeningen hierover zijn per definitie speculatief. Het is onbekend hoe de economie zich had ontwikkeld zonder gemeenschappelijke Europese markt en euromunt.
Nou ja, het gaat economisch nu een stuk beter dan in 2012, dus het kan alleen maar meer waar zijn gewordenquote:Op zaterdag 26 april 2014 16:29 schreef teknomist het volgende:
[..]
[..]
Dit zegt al genoeg; er is geen control group. Kom op zeg, dit neem je toch niet serieus?
Daarnaast, dit gaat over welvaart, niet over welzijn.
En zowel Peggold als het NRC zijn nou niet echt objectief te noemen.
Als jij 'waarheden' op dergelijk los zand baseert, ja misschien.quote:Op zaterdag 26 april 2014 16:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Nou ja, het gaat economisch nu een stuk beter dan in 2012, dus het kan alleen maar meer waar zijn geworden
Dat stelt me gerust. De ramingen en analyses van het CPB zijn waterdicht, zelfs de kredietcrisis in 2008 hebben ze aan zien komen. Hun macro-economische aannames kloppen ook altijd als een bus.quote:
Logisch, jij komt met de boodschapper i.p.v. een wetenschappelijk artikel.quote:
Volgens de economische theorie is dat gunstig ja. Maar dat is de theorie, de praktijk kan anders zijn en is afhankelijk van diverse factoren. De centrale vraag is wat er met die welvaart gebeurt?quote:Maar goed het gaat om het principe. Is het wegnemen van handelsbelemmeringen wel of niet gunstig voor de nederlandse welvaart?
Er is in essentie geen verschil tussen de EEG en de huidige EU.quote:Op zaterdag 26 april 2014 17:13 schreef teknomist het volgende:
Nogmaals, ik ben een voorstander van vrijhandel, niet zozeer vanwege veronderstelde economische voordelen, maar vanuit liberaal oogpunt. Maar dat zou hier niet de discussie moeten zijn... een EFTA of een oud EEG-model waarborgt ook vrijhandel.
Dus het Verdrag van Maastricht en Lissabon is een lege huls?quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:38 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Er is in essentie geen verschil tussen de EEG en de huidige EU.
Nee?quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:38 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Er is in essentie geen verschil tussen de EEG en de huidige EU.
Nee, beide zijn uitwerkingen en verfijningen van iets dat al vanaf 1957 het doel van het Europese project is: de totstandkoming van de interne markt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:46 schreef teknomist het volgende:
[..]
Dus het Verdrag van Maastricht en Lissabon is een lege huls?
Om mijn vorige post samen te vatten: EMU en politieke unie liggen besloten in de allereerste verdragen van 1957. En was ook aantoonbaar het doel van Monnet en consorten. Dat het pas in de jaren 1990 en 2000 zo zichtbaar is geworden, betekent niet dat het toen pas bedacht is.quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee?
De gotspe dat Straatsbrussel "vriendelijk vroeg" om 500 miljoen euro, omdat zij hun begroting niet op orde kregen, Dijsselbloem dat zonder tegensputteren gaf, maar wel vroeg of Nederland dan ook niet die imaginaire 3% te hoeven halen, en toen te horen kreeg "nee, wat denk je wel, financieel leider van een kutlandje als Nederland, wij hoeven ons niet aan die regels te halen, maar jij natuurlijk wel, basta!", dat was allemaal ook mogelijk in zeg 1996?
Dat de EEG en de EU dezelfde oorsprong hebben doet niets af aan het feit dat er wel degelijk verschil is tussen die twee. Dat moet ook wel, anders zouden "we" sinds de EEG geen "vooruitgang" geboekt hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:54 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Nee, beide zijn uitwerkingen en verfijningen van iets dat al vanaf 1957 het doel van het Europese project is: de totstandkoming van de interne markt.
Ook al in de jaren 1960, 1970 en 1980 heeft het Europese Hof ingrijpende oordelen geveld over handelsbelemmerende maatregelen van lidstaten. Dat er vanaf de jaren 1980 meer Europese wetgeving (harmonisatie) is, is helemaal geen koerswijziging, noch fundamenteel anders. Het is simpelweg het vervangen van nationale regelgeving door Europese regelgeving, zodat de Commissie en het Hof niet meer voortdurend nationale regelgeving hoeven aan te vallen / ongeldig te verklaren wegens strijd met de Verdragen. Harmonisatie is meer zichtbaar, maar niet minder vergaand dan negatieve harmonisatie (nationale regelgevingen blijven naast elkaar bestaan, maar kunnen altijd buiten toepassing verklaard worden door het Hof als ze de handel beperken).
De grote verandering na 1992 is natuurlijk de oprichting van de EMU, maar ook dat is slechts een invulling van doelstellingen die al sinds 1957 onveranderd zijn.
Verder kun je natuurlijk wel zeggen een voorstander van vrijhandel te zijn, maar je moet je realiseren dat dit veel meer betekent dan een WTO-constructie waarin alleen douaneheffingen etc worden afgebouwd of afgeschaft. Echte vrijhandel realiseer je alleen door álle nationale maatregelen die de handel beperken hetzij te verbieden (negatieve harmonisatie) ofwel al die maatregelen te vervangen door Europese maatregelen (positieve harmonisatie). Dat het werkt blijkt bijvoorbeeld uit de successen van de harmonisatie van productvereisten eind jaren '80 en de harmonisatie van regelgeving inzake dienstverlening (bijv. advocatuur). Zeker dat laatste is nog lang niet wat het zijn moet, maar dat wat er tot stand is gekomen heeft ook zeker effecten bewerkstelligd.
Ja, tussen de EEG in 1957 en de 1969 (eind van de transitieperiode) zit ook een ongelooflijk verschil. Tussen de EEG in 1980 en 1992 (vlak voor Maastricht) ook (Single European Act + kleine 300 harmonisatiemaatregelen).quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat de EEG en de EU dezelfde oorsprong hebben doet niets af aan het feit dat er wel degelijk verschil is tussen die twee. Dat moet ook wel, anders zouden "we" sinds de EEG geen "vooruitgang" geboekt hebben.
Dat de EU een onafgebouwd huis is, is duidelijk. Zorgvuldig zijn eerst de structuren geplaatst, toen de vloeren en alvast de kleine kamertjes. Dan, om het huis bewoonbaar te maken, moet je wel doorgaan. Daarmee is het standpunt van Guy, Rompiepompie, Benito en Markus samen met Alex Pechtold volkomen duidelijk; een volledig Federale Unie van Europese Staten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:56 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Om mijn vorige post samen te vatten: EMU en politieke unie liggen besloten in de allereerste verdragen van 1957. En was ook aantoonbaar het doel van Monnet en consorten. Dat het pas in de jaren 1990 en 2000 zo zichtbaar is geworden, betekent niet dat het toen pas bedacht is.
Zichtbaar geworden? Een verdrag moet je beoordelen op concrete afspraken/wetgeving niet op eventuele bijkomende intenties.quote:Op zaterdag 26 april 2014 18:56 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Om mijn vorige post samen te vatten: EMU en politieke unie liggen besloten in de allereerste verdragen van 1957. En was ook aantoonbaar het doel van Monnet en consorten. Dat het pas in de jaren 1990 en 2000 zo zichtbaar is geworden, betekent niet dat het toen pas bedacht is.
Dat kan je wel. Want de afspraken die bij de EEG horen zijn heel anders dan de afspraken die bij de EU horen. Dat de oorsprong hetzelfde is is daarin niet van belang. Het verschil is er. En dus had je ten tijde van de EEG kunnen besluiten te stoppen met verdere integratie/harmonisatie.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:06 schreef LuigiVampa het volgende:
De kern is: mensen die roepen "de EEG was genoeg" hebben het niet begrepen. Je kunt het EEG-verdrag niet definiëren als iets dat minder vergaand is dan de huidige EU.
Dat verschil is heel wezenlijk.quote:Het enige verschil is een verschil in tijd en dus vooruitgang.
Nee, het verschil is dat de economische vleugel van het onafgebouwde huis verdergevorderd was dan de toen nog kleine politieke. Het is juist de politieke vleugel die zoveel tegenstand oproept.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:06 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ja, tussen de EEG in 1957 en de 1969 (eind van de transitieperiode) zit ook een ongelooflijk verschil. Tussen de EEG in 1980 en 1992 (vlak voor Maastricht) ook (Single European Act + kleine 300 harmonisatiemaatregelen).
Met andere woorden: je maakt van EEG / EU een dichotomie die helemaal niet bestaat. Het integratieproces is al sinds 1957 aan de gang, de naamsveranderingen zijn daarbij vrij marginaal van betekenis.
De kern is: mensen die roepen "de EEG was genoeg" hebben het niet begrepen. Je kunt het EEG-verdrag niet definiëren als iets dat minder vergaand is dan de huidige EU. Het enige verschil is een verschil in tijd en dus vooruitgang.
Nooit gedacht dat ik het een keer eens zou zijn met Papierversnipperaar.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan je wel. Want de afspraken die bij de EEG horen zijn heel anders dan de afspraken die bij de EU horen. Dat de oorsprong hetzelfde is is daarin niet van belang. Het verschil is er. En dus had je ten tijde van de EEG kunnen besluiten te stoppen met verdere integratie/harmonisatie.
[..]
Dat verschil is heel wezenlijk.
Eens.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan je wel. Want de afspraken die bij de EEG horen zijn heel anders dan de afspraken die bij de EU horen. Dat de oorsprong hetzelfde is is daarin niet van belang. Het verschil is er. En dus had je ten tijde van de EEG kunnen besluiten te stoppen met verdere integratie/harmonisatie.
[..]
Ik ben trots op jequote:Op zaterdag 26 april 2014 19:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
Nooit gedacht dat ik het een keer eens zou zijn met Papierversnipperaar.
Dat beweer ik helemaal niet. Ik beweer dat je de doelstellingen van de EEG niet kunt bereiken zonder de huidige mate van integratie (en meer) en dus dat er in essentie geen verschil zit tussen de EEG (als project) en de EU (als project).quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat de EU een onafgebouwd huis is, is duidelijk. Zorgvuldig zijn eerst de structuren geplaatst, toen de vloeren en alvast de kleine kamertjes. Dan, om het huis bewoonbaar te maken, moet je wel doorgaan. Daarmee is het standpunt van Guy, Rompiepompie, Benito en Markus samen met Alex Pechtold volkomen duidelijk; een volledig Federale Unie van Europese Staten.
Echter, dat wat toen bedacht is, wordt later pas geimplementeerd. Jouw bewering zou betekenen dat:
• alle verdragen sinds 1957 onnodig waren
• de EEG in 1999 minister Zalm kon bellen en gewoon 500 miljoen euro (!) eisen
• alle standpunten van zowel de EUfielen als ALDE, de posities van de tussenliggende partijen én die van de EUsceptici en de latere anti-EU-groep op onzin gebaseerd zijn, "want het is nog slechts EEG"
Waarmee je bewering volledig uit de lucht gegrepen is.
Nou, noem eens een voorbeeld!quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
In de tijd van de EEG had je nog geen Schengen.quote:
Schengen is afgesproken in 1985, ten tijde van de EEG.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In de tijd van de EEG had je nog geen Schengen.
Hoezo drogredeneringen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:21 schreef LuigiVampa het volgende:
Iedereen in Brussel en Straatsburg weet van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs etc. Iedereen hier die Eurosceptisch is (El_Matador, Papierverschipperaar, Bram_van_Loon etc) zou eens een inleidend boek over macroeconomie moeten lezen, of van mijn part een artikeltje over vrijhandel van Friedman. Alle argumenten tégen handelsliberalisatie die ik hier voorbij heb zien komen zijn allang bekend, ouwe koek, enz enz. Iedereen weet het. Iedereen weet ook wel dat die 2000 euro per jaar extra welvaart niet evenredig verdeeld wordt over de bevolking en dat dus de arbeider in sommige sectoren er inderdaad gewoon op achteruit gaat. Jullie denken dat je het wiel hebt uitgevonden, maar niets is minder waar.
Waar baseer je deze aanname op?quote:Waar het om gaat is dat deze vorm van integratie op lange termijn de grootste welvaartstoename met zich meebrengt (t.o.v. andere modellen inclusief protectionisme etc). Ook met alle nadelen van nu inbegrepen.
Dit is niet bedoeld als argument maar als een empirische waarneming. Leen het eerste de beste boek over economie, nogmaals, en je leest al die dingen terug.quote:
Als je nu van me verwacht dat ik een inleidend college handelseconomie en macroeconomie ga geven: dat ga ik niet doen. Zo is nu eenmaal de economische theorie en dat kun je allemaal zelf opzoeken.quote:[..]
Waar baseer je deze aanname op?
Ik heb economie gestudeerd (EUR), maar met dit soort theoretische verwijzingen ga je me echt niet overtuigen. Een theorie-boek is geen bewijs voor je stellingnames.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:35 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Dit is niet bedoeld als argument maar als een empirische waarneming. Leen het eerste de beste boek over economie, nogmaals, en je leest al die dingen terug.
[..]
Als je nu van me verwacht dat ik een inleidend college handelseconomie en macroeconomie ga geven: dat ga ik niet doen. Zo is nu eenmaal de economische theorie en dat kun je allemaal zelf opzoeken.
Een boek als World Trade Law van Lester en Mercurio (maar ieder ander inleidend boek volstaat ook) legt bijvoorbeeld in hoofdstuk 1/2 precies uit hoe het handelsrecht op de handelseconomische principes gebaseerd is (in jip en janneke taal, maar goed). Ieder boek over trade economics doet dat op complexer niveau.
Precies. Dus zonder Schengen ging het prima met de EEG, ze hadden kunnen stoppen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:26 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Schengen is afgesproken in 1985, ten tijde van de EEG.
Hoho, het zijn niet MIJN afspraken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:28 schreef LuigiVampa het volgende:
Ten tweede: hoe stel jij je precies een interne markt - een ruimte zonder binnengrenzen - zoals afgesproken in 1957 voor mét grenscontroles?
Dan heb je het wel zwaar gehad tijdens je economiestudie? De hele economische wetenschap is gebaseerd op theoretische stellingnames. Bij vrijwel volledige afwezigheid van praktische bewijzen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:38 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik heb economie gestudeerd (EUR), maar met dit soort theoretische verwijzingen ga je me echt niet overtuigen. Een theorie-boek is geen bewijs voor je stellingnames.
Ik heb nergens gesteld "terug naar de EEG", ik bepleit een vrijhandelsverband zonder politieke overkoepeling, als zelfstandige natiestaten met individuele parlementen en dus beslissingen gebaseerd op juist die culturele diversiteit die Europa zo groot gemaakt heeft.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:21 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Dat beweer ik helemaal niet. Ik beweer dat je de doelstellingen van de EEG niet kunt bereiken zonder de huidige mate van integratie (en meer) en dus dat er in essentie geen verschil zit tussen de EEG (als project) en de EU (als project).
Mijn vraag voor zij die vinden dat "de EEG genoeg is": hoe bereik je de doelstellingen van de EEG zonder politieke unie? Hoe bereik je, bijvoorbeeld, de afschaffing van alle kwantitatieve belemmeringen van het vrij verkeer van goederen én alle maatregelen van gelijke werking (in het Verdrag sinds 1957) zónder de huidige mate van integratie (en meer)?
Je kunt niet terug naar de EEG en het daarbij laten. Je kunt ook niet de EU afschaffen en iets nieuws beginnen dat de voordelen van de EEG heeft maar niet tot vergaande integratie leidt. De keuze is tussen:
1. Een model naar de WTO, ofwel de NAFTA voor mijn part. Dan heb je een zéér beperkte integratie die ook maar zéér beperkte vrijhandel met zich meebrengt en, op basis van de economische modellen, ook maar zeer beperkte zo niet marginale economische voordelen heeft.
2. Een model naar de EEG en dus naar de huidige EU. Vrijhandel met alle economische voordelen van dien (op lange termijn). Op korte termijn moet je dan de ellende van nu voor lief nemen.
Iedereen in Brussel en Straatsburg weet van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs etc. Iedereen hier die Eurosceptisch is (El_Matador, Papierverschipperaar, Bram_van_Loon etc) zou eens een inleidend boek over macroeconomie moeten lezen, of van mijn part een artikeltje over vrijhandel van Friedman. Alle argumenten tégen handelsliberalisatie die ik hier voorbij heb zien komen zijn allang bekend, ouwe koek, enz enz. Iedereen weet het. Iedereen weet ook wel dat die 2000 euro per jaar extra welvaart niet evenredig verdeeld wordt over de bevolking en dat dus de arbeider in sommige sectoren er inderdaad gewoon op achteruit gaat. Jullie denken dat je het wiel hebt uitgevonden, maar niets is minder waar.
Waar het om gaat is dat deze vorm van integratie op lange termijn de grootste welvaartstoename met zich meebrengt (t.o.v. andere modellen inclusief protectionisme etc). Ook met alle nadelen van nu inbegrepen.
Klopt, het is ook een waardeloze studie. Gelukkig kreeg je ook genoeg bedrijfseconomie, zodat je er nog een baan mee kon krijgen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:41 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Dan heb je het wel zwaar gehad tijdens je economiestudie? De hele economische wetenschap is gebaseerd op theoretische stellingnames. Bij vrijwel volledige afwezigheid van praktische bewijzen.
Ja, ik heb net uitgelegd dat dat dus niet kan. Hoe kun je nou vrijhandel hebben terwijl de beslissingen op nationaal niveau worden genomen? Dat veronderstelt dat iedereen uit zichzelf en zonder dwang van boven ervoor kiest "het algemeen belang" bovenop te stellen. Dat gebeurt gewoon niet. Blijkt uit de geschiedenis van de wereldhandel (bijvoorbeeld de immer terugkerende beggar thy neighbour politiek) en zelfs uit de huidige EU, waarin landen ook gewoon hun eigen belangen blijven beschermen en niet het algemene belang. En dan zou nog minder dwang wel werken?quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb nergens gesteld "terug naar de EEG", ik bepleit een vrijhandelsverband zonder politieke overkoepeling, als zelfstandige natiestaten met individuele parlementen en dus beslissingen gebaseerd op juist die culturele diversiteit die Europa zo groot gemaakt heeft.
Daar kan ik wel in meegaan. Maar datzelfde geldt voor de creatie van bijvoorbeeld Frankrijk in de zeventiende eeuw, Nederland eind achttiende eeuw en Duitsland in de negentiende eeuw. Iedereen wijst altijd zo fijntjes op het verschil tussen de VS en de EU. Maar begin negentiende eeuw was een "Amerikaans volk" dat zichzelf ook als zodanig identificeerde ver te zoeken. Identiteit is in de wereldgeschiedenis al zo vaak gecreëerd door projecten "van bovenaf", dat is echt niets nieuws.quote:Jouw positie is duidelijk, jij ziet Europa als:
• puur een economisch machtsblok, de grootste gezamenlijke economie in de wereld
• als een speelveld, waar je in een soort Diplomacy-Risk-Monopolyspel wel eventjes aan die simpele onderdaantjes gaat vertellen wat ze moeten doen, om jouw speelveld te winnen
Jij ziet niet:
• hoe slecht het gaat in Europa, juist sinds de jaren 90, juist sinds de sterkere invloed van de EU op de dagelijkse levens van mensen
• het enorme gevaar van -zeg- 250 miljoen (!) mensen die NIET zitten te wachten op een Europese regering, een ongekozen "president", een volkslied (uh-huh) en al die inmengingen in hun dagelijks leven
• dat je met een opgelegd idee, dat niet doet wat het belooft (namelijk de mensen welvaart, en belangrijker; welzijn opleveren) en niet door het volk gesteund wordt, zonder de inzet van veel geweld nooit zal kunnen laten slagen
Jouw standpunt is tekenend voor het totale gebrek aan marketing (een sexy EUproject had verkocht kunnen worden), overtuigingskracht (zie ze dan stamelen en schelde in het EP tegen Farage en Van der Stoep) en noodzaak (oorlog los je niet op met politieke federaties, zie Joegoslavië).
Het is daarmee een volslagen autistisch project bedacht en uitgevoerd door mensen die volkomen langs de realiteit in "gratis!" -door die arme EU-burgers opgehoest- luxe hotels, luxe diners en luxe auto's "leven".
Indirect natuurlijk wel. Je kunt wel zeggen: het is theorie, en geen praktijk. Maar zonder de theorie heb je helemaal niets aangezien je 1. de praktijk zoals die zich dagelijks voordoet te complex is om te begrijpen en 2. heel veel dingen in praktijk niet bestaan, zoals een integratieproject als de EU dat feitelijk volledig nieuw is.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:44 schreef teknomist het volgende:
[..]
Klopt, het is ook een waardeloze studie. Gelukkig kreeg je ook genoeg bedrijfseconomie, zodat je er nog een baan mee kon krijgen.
Maar goed, dit is niet je tegenargument naar ik mag aannemen?
quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb nergens gesteld "terug naar de EEG", ik bepleit een vrijhandelsverband zonder politieke overkoepeling, als zelfstandige natiestaten met individuele parlementen en dus beslissingen gebaseerd op juist die culturele diversiteit die Europa zo groot gemaakt heeft.
Jouw positie is duidelijk, jij ziet Europa als:
• puur een economisch machtsblok, de grootste gezamenlijke economie in de wereld - jij denkt in economie, en vergeet de sociaal-maatschappelijk, juridische en moreel-aanvaardbare kanten; alles ondergeschikt aan centjes verdienen
• een speelveld, waar je in een soort Diplomacy-Risk-Monopolyspel wel eventjes aan die simpele onderdaantjes gaat vertellen wat ze moeten doen, om jouw speelveld te winnen
Jij ziet niet:
[*] hoe slecht het gaat in Europa, juist sinds de jaren 90, juist sinds de sterkere invloed van de EU op de dagelijkse levens van mensen
[*] het enorme gevaar van -zeg- 250 miljoen (!) mensen die NIET zitten te wachten op een Europese regering, een ongekozen "president", een volkslied (uh-huh) en al die inmengingen in hun dagelijks leven
• dat je met een opgelegd idee, dat niet doet wat het belooft (namelijk de mensen welvaart, en belangrijker; welzijn opleveren) en niet door het volk gesteund wordt, zonder de inzet van veel geweld nooit zal kunnen laten slagen
Jouw standpunt is tekenend voor het totale gebrek aan marketing (een sexy EUproject had verkocht kunnen worden), overtuigingskracht (zie ze dan stamelen en schelden in het EP tegen Farage en Van der Stoep) en noodzaak (oorlog los je niet op met politieke federaties, zie Joegoslavië).
Het is daarmee een volslagen autistisch project bedacht en uitgevoerd door mensen die volkomen langs de realiteit in "gratis!" -door die arme EU-burgers opgehoest- luxe hotels, luxe diners en luxe auto's "leven".
Dat megalomanie, imperialisme en minachting voor het volk niets nieuws zijn, ben ik met je eens. Dat betekent dan dus niet dat je daarom daarin mee moet gaan, Chamberlain is niet erg succesvol gebleken met zijn naieve voorspelling, wel?quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:47 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Daar kan ik wel in meegaan. Maar datzelfde geldt voor de creatie van bijvoorbeeld Frankrijk in de zeventiende eeuw, Nederland eind achttiende eeuw en Duitsland in de negentiende eeuw. Iedereen wijst altijd zo fijntjes op het verschil tussen de VS en de EU. Maar begin negentiende eeuw was een "Amerikaans volk" dat zichzelf ook als zodanig identificeerde ver te zoeken. Identiteit is in de wereldgeschiedenis al zo vaak gecreëerd door projecten "van bovenaf", dat is echt niets nieuws.
Politiek is elitewerk. Staten creëren ook. En overkoepelende organisaties creëren ook. Zo is het altijd gegaan en zo zal het ook altijd blijven gaan. De burgers lopen er al eeuwen lang - vaak met enkele decennia gemor - achteraan.
De Arabische Lente en fenomenen als Anonymous en Occupy bewijzen de kracht van wat ik noem autonome zelforganisatie. Clubjes individuen die zichzelf zo snel organiseren dat klassieke organisaties als overheden en bedrijven het nakijken hebben. En dan kijken we met z'n alle naar een gedrocht uit 1957 voor het redden van de wereld.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:59 schreef El_Matador het volgende:
Je argument voor de EU, staatsdrang, regelzucht, machtsuitoefening, is daarmee een argument voor het verleden. De moderne mens is prima in staat te leven zonder megaregering over 450 miljoen heel diverse mensen met heel diverse keuzes die noch moreel noch praktisch "geharmoniseerd"hoeven te worden.
Ja, jij beweert dat dat niet kan, dat is iets anders.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:47 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ja, ik heb net uitgelegd dat dat dus niet kan. Hoe kun je nou vrijhandel hebben terwijl de beslissingen op nationaal niveau worden genomen? Dat veronderstelt dat iedereen uit zichzelf en zonder dwang van boven ervoor kiest "het algemeen belang" bovenop te stellen. Dat gebeurt gewoon niet. Blijkt uit de geschiedenis van de wereldhandel (bijvoorbeeld de immer terugkerende beggar thy neighbour politiek) en zelfs uit de huidige EU, waarin landen ook gewoon hun eigen belangen blijven beschermen en niet het algemene belang. En dan zou nog minder dwang wel werken?
quote:Hoe kun je nou vrijhandel hebben terwijl de beslissingen op nationaal niveau worden genomen?
Ik denk dat je hierin veel te optimistisch bent over de gemiddelde burger. De gemiddelde burger interesseert het geen flikker wat er wel of niet democratisch besloten wordt, wat de EU doet en wat niet. De gemiddelde burger wil zelf een prettig leven leiden en dat is het dan (en ik vind dat een prima uitgangspunt). Dat betekent dus dat zodra het slechter gaat met de individuele levens van mensen, de regeringen ofwel supranationale organisatie zoals nu ervan langs krijgt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat megalomanie, imperialisme en minachting voor het volk niets nieuws zijn, ben ik met je eens. Dat betekent dan dus niet dat je daarom daarin mee moet gaan, Chamberlain is niet erg succesvol gebleken met zijn naieve voorspelling, wel?
Het cruciale verschil tussen statenvorming in vroeger tijden en die nu is de mondigheid, geinformeerdheid en geletterdheid van het volk.
Vroegah was de Elite rijk en machtig omdat zij de bezitters van kennis waren. 90% van de bevolking stierf jong, kon niet lezen of schrijven en zat ook op andere vlakken nog in de basis van de Maslowpiramide.
Anno 2014 staan de beelden binnen 1 minuut op YouTube om door de hele wereld bekeken te worden. Alles is direct opvraagbaar en alle statistieken op te zoeken. Bekijk Molyneux's filmpje in het Farage/Artikel50-topic, link staat in de OP. Duidelijk is dat het niet beter gaat sinds/door verdergaande EU-macht, maar juist slechter.
Je argument voor de EU, staatsdrang, regelzucht, machtsuitoefening, is daarmee een argument voor het verleden. De moderne mens is prima in staat te leven zonder megaregering over 450 miljoen heel diverse mensen met heel diverse keuzes die noch moreel noch praktisch "geharmoniseerd"hoeven te worden.
Maar dat is geen vrijhandel, dat is schijnvrijhandel. Überhaupt is er buiten de EU vrijwel geen vrijhandel. De WTO is een vrij povere poging die de handel weliswaar stimuleert, maar zeker niet "vrij" maakt. Als je het over vrijhandel hebt, kom je altijd bij de huidige EU uit. Zelfs de NAFTA is, hoewel het een free trade agreement heet te zijn, alles behalve een echt vrijhandelsakkoord. De meest in het oog springende belemmeringen wegnemen, en alle impliciete en indirecte belemmeringen laten staan, dat is het.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, jij beweert dat dat niet kan, dat is iets anders.
[..]![]()
Gewoon zoals alle landen vrijhandelsakkoorden hebben en gewoon nationaal beslissingsbevoegdheid hebben, zo ongeveer alle landen buiten de EU.
Hier zou ik graag eens concreet bewijs voor willen zien. Welke van de volgende 3 modellen biedt de Nederlander de grootste welvaartsopbrengsten?quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:21 schreef LuigiVampa het volgende:
Waar het om gaat is dat deze vorm van integratie op lange termijn de grootste welvaartstoename met zich meebrengt (t.o.v. andere modellen inclusief protectionisme etc). Ook met alle nadelen van nu inbegrepen.
De vraagstelling is onjuist. Het model van de EU is gebaseerd op de grootste welvaartopbrengsten voor de EU als geheel en niet voor de individuele landen. De landen hebben zelf besloten dat ze de welvaart voor het geheel willen maximaliseren.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hier zou ik graag eens concreet bewijs voor willen zien. Welke van de volgende 3 modellen biedt de Nederlander de grootste welvaartsopbrensten?
1. De huidige EU
2. Een Nederland uit de EU dat zef vrijhandelsverdragen met andere landen opstelt
3. Een Nederland in een kleiner handelsblok naar de EU, een noord-Europees handelsblok (naar het voorstel van Bram), dat handelsverdragen met andere landen opstelt.
Wat dus kan betekenen dat Nederland haar welvaart niet optimaliseert...quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:19 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
De vraagstelling is onjuist. Het model van de EU is gebaseerd op de grootste welvaartopbrengsten voor de EU als geheel en niet voor de individuele landen. De landen hebben zelf besloten dat ze de welvaart voor het geheel willen maximaliseren.
Dus eigenlijk kan je helemaal, puur economisch gezien, niet zeggen of de EU gunstig voor Nederland is of niet?quote:Wat voor Nederland het meest gunstige scenario is weet natuurlijk niemand, dat valt niet uit te rekenen.
Die vraag is al een paar keer gesteld, en het antwoord is nee omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Er is maar 1 Europa.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:20 schreef Zienswijze het volgende:
Dus eigenlijk kan je helemaal, puur economisch gezien, niet zeggen of de EU gunstig voor Nederland is of niet?
Dus de Pechtolds hebben eigenlijk helemaal geen bewijs in handen, namelijk dat de EU de Nederlandse welvaart optimaliseert.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die vraag is al een paar keer gesteld, en het antwoord is nee omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Er is maar 1 Europa.
quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:17 schreef LuigiVampa het volgende:
Als je het over vrijhandel hebt, kom je altijd bij de huidige EU uit.
Klopt beide. En zolang de meerderheid van de regeringen / volksvertegenwoordigers niet nationalistisch is, maakt dat ook helemaal niet uit.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat dus kan betekenen dat Nederland haar welvaart niet optimaliseert...
[..]
Dus eigenlijk kan je helemaal, puur economisch gezien, niet zeggen of de EU gunstig voor Nederland is of niet?
Wat een onzin. De EU heeft tal van importheffingen op de handel met niet EU-landen omdat enkele EU-landen (Spanje bijvoorbeeld) zo graag hun eigen markt protectionistisch willen afschermen. Wat voor een van oudsher handelsland als Nederland uiteraard nadelig uitpakt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:17 schreef LuigiVampa het volgende:
Als je het over vrijhandel hebt, kom je altijd bij de huidige EU uit.
Dat maakt wel degelijk uit omdat ik als Nederlandse burger de Nederlandse welvaart wil optimaliseren. Als de EU de welvaart het meest optimaliseert, kan ik moeilijk tegen de EU zijn. Echter, zolang we niet weten of de EU daadwerkelijk onze Nederlandse welvaart maximaliseert, omdat de alternatieve modellen niet doorgerekend zijn, hebben de pro-EU'ers eigenlijk geen (economische) argumenten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:25 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Klopt beide. En zolang de meerderheid van de regeringen / volksvertegenwoordigers niet nationalistisch is, maakt dat ook helemaal niet uit.
Populariteit van Farage? Populair in een kleine groep is niet hetzelfde als populair. Of heeft de UKIP weleens een verkiezing gewonnen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:21 schreef El_Matador het volgende:
Je leeft in het verleden, handelt naar het verleden en weigert de huidige intellectuele tegenstand te zien.
In 2003 had je gelijk gehad dat het "niemand ene fuck interesseert", dat is sinds de populariteit van Farage al niet meer zo, en nu ook in andere landen (zie POL-topic) onomwonden anti-EU-partijen opstaan zie je de weerstand groeien. Vooral tegen een federale staat, wat het nog niet is, maar ook al tegen de huidige problemen.
We lenen geld op de kapitaalmarkt tegen een lage rente en lenen het uit aan Griekenland tegen een hogere rente. Idealiter levert het zelfs geld op. Maar laten we ervan uitgaan dat ze een deel of zelfs alles niet terugbetalen. Dan betaalt de Nederlandse burger inderdaad. Maar gaat de burger dat merken? Welnee, per burger per jaar / per maand (laten we het tot belastingen herleiden) is het allemaal zo marginaal dat niemand het merkt, zeker aangezien dit langlopende leningen zijn waarbij de last dus niet alleen over miljoenen burgers verdeeld wordt, maar ook nog eens een keer over jarenlange periode.quote:Er is niet zoiets als crisis, zeker niet mondiaal. Ik woon gewoon in een land dat hard groeit, handelt, investeerders aantrekt en Máxima blijmaakt.
De gevoelde crisis in Europa is deels te wijten aan de VSAmerikaanse link en deels aan de EU/euro.
Je opmerking over "geld naar Griekenland komt niet van de NLse burger, maar dat lenen we 'gewoon' op de kapitaalmarkt" is natuurlijk een gotspe. Elke lening die Nederland afsluit, of dat nou voor schoolboeken of luierbroekjes in Nederland of voor Griekse banken en andere speculeerders in ZO-Europa is, moet opgehoest en afbetaald worden door het Nederlandse volk. Broekzak-vestzak-verhaal. De Nederlandse staatsschuld blijft maar oplopen, jij als econoom vindt dat wel een goede zaak?
De gemiddelde burger merkt het niet omdat de gemiddelde burger geen snars van financien begrijpt of er niet mee bezig is. Eigenlijk zou de overheid wel transparant moeten zijn hoe haar financien lopen. Dus eigenlijk zou de overheid op haar website per project de financien moeten weergeven.quote:
Ik heb het niet over het functioneren van de EU, ik heb het over de Verdragen van de EU. Artikel 28, 30, 34, 45, 49, 56 en 63 van het VWEU.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]![]()
Raap me op. Het overgeven van de leiding aan lobbygroepen om daarmee een selectie van bedrijven een gunstig speelveld maar de kleine, flexibele, innovatieve, creatieve ondernemer het nakijken te geven, heeft niets met vrijhandel maar alles met een onvrije markt te maken.
Zie reactie hierboven. Dat de politieke werkelijkheid van de EU anders is hoef je mij niet te vertellen. Ik beargumenteer alleen maar dat het huidige model van de EU - zoals neergelegd in het VWEU - gebaseerd is op vrijhandel en dat minder vergaande alternatieven zoals die elders bestaan dat niet zijn.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:26 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat een onzin. De EU heeft tal van importheffingen op de handel met niet EU-landen omdat enkele EU-landen (Spanje bijvoorbeeld) zo graag hun eigen markt protectionistisch willen afschermen. Wat voor een van oudsher handelsland als Nederland uiteraard nadelig uitpakt.
Theoretisch zou dat inderdaad zo moeten zijn maar de praktijk wijst anders uit.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:34 schreef LuigiVampa het volgende:
Zie reactie hierboven. Dat de politieke werkelijkheid van de EU anders is hoef je mij niet te vertellen. Ik beargumenteer alleen maar dat het huidige model van de EU - zoals neergelegd in het VWEU - gebaseerd is op vrijhandel en dat minder vergaande alternatieven zoals die elders bestaan dat niet zijn.
Maar LuigiVampa kijkt niet naar zoiets "onzinnigs" als de praktijk. Het is de theorie die telt, dat verkondigt hij nota bene zelf, slechts de Verdragen dienen besproken te worden, al die lobbygroepen dat is maar ongemakkelijke werkelijkheid; "is er nog foie gras en een wijntje, ik word moe van al die zeurende burgers".quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Theoretisch zou dat inderdaad zo moeten zijn maar de praktijk wijst anders uit.
Hij begon wel degelijk goed aan zijn betoog maar hij laat zich teveel door de theorie leiden. We moeten kijken hoe de praktijk voor Nederland uitpakt en niet hoe het theoretisch voor de EU als geheel uit zou pakken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar LuigiVampa kijkt niet naar zoiets "onzinnigs" als de praktijk. Het is de theorie die telt, dat verkondigt hij nota bene zelf, slechts de Verdragen dienen besproken te worden, al die lobbygroepen dat is maar ongemakkelijke werkelijkheid; "is er nog foie gras en een wijntje, ik word moe van al die zeurende burgers".
Welnee, als jullie een kruistocht willen voeren tegen de huidige politieke werkelijkheid van de EU - dat wil zeggen , de macht van sommige lobbygroepen, het schandalige dumpingbeleid van de EU dat derdewereldlanden ruineert, de ongelijke behandeling van landen als het bijvoorbeeld gaat om de 3%-norm, dan doe ik volmondig mee.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar LuigiVampa kijkt niet naar zoiets "onzinnigs" als de praktijk. Het is de theorie die telt, dat verkondigt hij nota bene zelf, slechts de Verdragen dienen besproken te worden, al die lobbygroepen dat is maar ongemakkelijke werkelijkheid; "is er nog foie gras en een wijntje, ik word moe van al die zeurende burgers".
Heeft de EU al eens een verkiezing gewonnen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:30 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Populariteit van Farage? Populair in een kleine groep is niet hetzelfde als populair. Of heeft de UKIP weleens een verkiezing gewonnen?
Ik vind dat dus een vrij zinloze exercitie omdat de regeringsleiders nu eenmaal afspraken blijven maken die het algemeen belang dienen. Natuurlijk is hun achterliggende redenering dat als het algemeen belang gediend wordt, normaliter dit ook in het nationale belang is (met de nadruk op normaliter). Maar het probleem is gewoon dat de EU een project is dat volledig doordrenkt is van het algemene belang, de algemene welvaart, enzovoorts. Het heeft daarom weinig zin op detailniveau te kijken hoe de huidige, verleden of toekomstige praktijk invloed uitoefent op de nationale staten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:42 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hij begon wel degelijk goed aan zijn betoog maar hij laat zich teveel door de theorie leiden. We moeten kijken hoe de praktijk voor Nederland uitpakt en niet hoe het theoretisch voor de EU als geheel uit zou pakken.
Dat komt omdat de ambtenaren in de Eu hun ogen sluiten voor de slechte kanten inclusief de corruptie in eigen gelederen. Ze houden alleen maar mooi-weer verhalen om door te kunnen gaan. En corruptie-jagers worden op een zijspoor gezet. Als je kritiek hebt word je weggezet als nationalistisch extremist zoals Israël iedere criticaster wegzet als anti-semiet.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:45 schreef LuigiVampa het volgende:
Maar wat ik hier vooral zie is een kruistocht tegen de Europese politieke unie op zich, niet louter tegen de uitvoering.
De EU hoeft geen verkiezing te winnen want ze is er al en oefent macht uit. Opgericht met een democratisch mandaat van de regeringsleiders in 1957, bevestigt door de regeringsleiders met een democratisch mandaat in vele verdragswijzigingen. De EU hoeft geen verkiezing te winnen, ze blijft bestaan tot het moment dat ze de verkiezingen verliest (doordat bijv. staten eruit stappen of samen besluiten dat het genoeg is geweest en we ophouden met al die onzin).quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heeft de EU al eens een verkiezing gewonnen?
Dat is dus al een reden om heel kritisch tegen de EU te zijn omdat Nederlandse politici de Nederlandse belangen moeten dienen, nietwaar? De belangen van de EU komen namelijk niet 100% overeen met de Nederlandse belangen; een algemeen EU-belang hoeft dus niet per se gunstig voor het Nederlandse belang te zijn.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:48 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ik vind dat dus een vrij zinloze exercitie omdat de regeringsleiders nu eenmaal afspraken blijven maken die het algemeen belang dienen.
Een dictatuur, dank u wel.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:50 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
De EU hoeft geen verkiezing te winnen want ze is er al en oefent macht uit.
En de burger heeft niets te vertellen, dank u wel.quote:Opgericht met een democratisch mandaat van de regeringsleiders in 1957, bevestigt door de regeringsleiders met een democratisch mandaat in vele verdragswijzigingen. De EU hoeft geen verkiezing te winnen, ze blijft bestaan tot het moment dat ze de verkiezingen verliest (doordat bijv. staten eruit stappen of samen besluiten dat het genoeg is geweest en we ophouden met al die onzin).
Ze handelen in hun eigen belang, net zoals de ambtenaren van nationale regeringen, politici, lobbyisten. En houden daarbij hun langetermijndoel vast. Natuurlijk weten ze wel dat de slechte kanten bestaan en dat corruptie bestaat (ik vraag me af of er op EU-niveau meer corruptie is dan in Nederland. Kan het tegendeel niet bewijzen maar denk dat er ook geen bewijs voor is), maar waarom zouden ze hun langetermijndoel daardoor loslaten?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat komt omdat de ambtenaren in de Eu hun ogen sluiten voor de slechte kanten inclusief de corruptie in eigen gelederen. Ze houden alleen maar mooi-weer verhalen om door te kunnen gaan. En corruptie-jagers worden op een zijspoor gezet. Als je kritiek hebt word je weggezet als nationalistisch extremist zoals Israël iedere criticaster wegzet als anti-semiet.
Of als de opkomst bij verkiezingen keer op keer onder de 50% duikt?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:50 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
De EU hoeft geen verkiezing te winnen want ze is er al en oefent macht uit. Opgericht met een democratisch mandaat van de regeringsleiders in 1957, bevestigt door de regeringsleiders met een democratisch mandaat in vele verdragswijzigingen. De EU hoeft geen verkiezing te winnen, ze blijft bestaan tot het moment dat ze de verkiezingen verliest (doordat bijv. staten eruit stappen of samen besluiten dat het genoeg is geweest en we ophouden met al die onzin).
Nu hebben we in een land als Nederland nog een beetje macht om onze politici en ambtenaren in toom te houden. Die macht hebben we niet richting de EU. Dus inderdaad, waarom zouden ze zich af laten leiden van hun doel, wat dat dan ook is.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:53 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ze handelen in hun eigen belang, net zoals de ambtenaren van nationale regeringen, politici, lobbyisten. En houden daarbij hun langetermijndoel vast. Natuurlijk weten ze wel dat de slechte kanten bestaan en dat corruptie bestaat (ik vraag me af of er op EU-niveau meer corruptie is dan in Nederland. Kan het tegendeel niet bewijzen maar denk dat er ook geen bewijs voor is), maar waarom zouden ze hun langetermijndoel daardoor loslaten?
We hebben in Nederland geen zaakwaarnemersdemocratie, noch een mimetische representatie o.i.d. Met andere woorden politici hoeven niet te doen wat de burger zegt. Burgers stemmen op politici en die krijgen volgens een vierjarig mandaat om te doen wat zij denken dat goed is. Nergens staat dat zij te allen tijde alleen maar naar het Nederlandse belang moeten kijken.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is dus al een reden om heel kritisch tegen de EU te zijn omdat Nederlandse politici de Nederlandse belangen moeten dienen, nietwaar? De belangen van de EU komen namelijk niet 100% overeen met de Nederlandse belangen; een algemeen EU-belang hoeft dus niet per se gunstig voor het Nederlandse belang te zijn.
Want wat hebben wij eraan om met Nederlands belastinggeld de welvaart van Estland te maximaliseren? Met Nederlands belastinggeld moet toch de welvaart van de Nederlander en het welzijn van de Nederlander gemaximaliseerd worden?
Net zolang tot de EU (in neem aan dat we het nog steeds over de EU als geheel hebben) zelf besluit dat het genoeg is geweest. Dat moet dan bij verdragswijziging (wat dus een verdragsopheffing is, eigenlijk) en daarvoor geldt een positieve unanimiteit. Dus iedereen moet toestemmen met opheffing. Die verkiezingsuitslagen van het EP zijn wat dat betreft helemaal niet interessant.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:53 schreef karton2 het volgende:
[..]
Of als de opkomst bij verkiezingen keer op keer onder de 50% duikt?
In Nederland kwam in '09 zo'n 37% stemmen, in de hele EU lag het gemiddelde op 42%. Dat lijkt me voor een democratisch instituut zeer problematisch, hoe lang mogen ze nog doorgaan bij dergelijke cijfers?
De twee gaan hand in hand. Het systeem is erop gericht bepaalde mensen te bevoordelen en anderen dientengevolge te benadelen, ik hoef jou als econoom toch niet uit te leggen dat het uiteindelijk (vrijwel) een zero sum game is?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:45 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Welnee, als jullie een kruistocht willen voeren tegen de huidige politieke werkelijkheid van de EU - dat wil zeggen , de macht van sommige lobbygroepen, het schandalige dumpingbeleid van de EU dat derdewereldlanden ruineert, de ongelijke behandeling van landen als het bijvoorbeeld gaat om de 3%-norm, dan doe ik volmondig mee.
Maar wat ik hier vooral zie is een kruistocht tegen de Europese politieke unie op zich, niet louter tegen de uitvoering.
Non-sequitur. Ik ben ook voor welvaartsstijging van die Pool maar dat gebeurt het beste in een situatie van veel vrijheid en weinig overheid. Daar is geen politieke Unie voor nodig, laat staan een Federale, die jij nastreeft.quote:Ik ben persoonlijk voor een politieke unie, omdat ik niet kan bedenken waarom een Pool minder recht heeft op een welvaartsvergroting dan een Nederlander.
Ik ken het standpunt. En als liberaal gun ik je dat. Vervelender wordt echter dat het een standpunt is dat dwang nodig heeft over anderen (de grote grote meerderheid) die niet zo denkt. Waarmee het geen liberaal standpunt meer is. Vergelijk de "democratische" beslissing van de 3 vossen die de 2 kippen vragen of ze opgegeten mogen worden.quote:Dat is een persoonlijke opvatting die misschien getuigt van weinig vaderlandsliefde, maar dat is dan maar zo.
Of burgers komen massaal en gewelddadig in opstand.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:59 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Net zolang tot de EU (in neem aan dat we het nog steeds over de EU als geheel hebben) zelf besluit dat het genoeg is geweest. Dat moet dan bij verdragswijziging (wat dus een verdragsopheffing is, eigenlijk) en daarvoor geldt een positieve unanimiteit. Dus iedereen moet toestemmen met opheffing. Die verkiezingsuitslagen van het EP zijn wat dat betreft helemaal niet interessant.
Daar staat natuurlijk weer los van dat iedere lidstaat er ook gewoon uit kan stappen. Nederland ook. Maar dat gebeurt niet. Niet zolang de werkgeverslobby de machtigste lobby van Nederland is en ook het meest profiteert van de interne markt.
Ach kom nou toch. Heb je nu werkelijk de illusie dat de burger iets te vertellen heeft? De Franse Revolutie was zo'n beetje het laatste moment in de wereldgeschiedenis dat "de burger" (en zelfs daar was het een klein percentage) iets bewerkstelligd heeft. Nou ja, die revolutie is eigenlijk ook weer mislukt.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een dictatuur, dank u wel.
[..]
En de burger heeft niets te vertellen, dank u wel.
In de roos.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat komt omdat de ambtenaren in de Eu hun ogen sluiten voor de slechte kanten inclusief de corruptie in eigen gelederen. Ze houden alleen maar mooi-weer verhalen om door te kunnen gaan. En corruptie-jagers worden op een zijspoor gezet. Als je kritiek hebt word je weggezet als nationalistisch extremist zoals Israël iedere criticaster wegzet als anti-semiet.
Je gaat gemakkelijk voorbij aan mijn argument dat tijdens de Franse Revolutie 70% van de bevolking in de goot leefde en 80% niet kon lezen of schrijven. Bij wijze van spreken, die getallen zijn fictief.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:00 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ach kom nou toch. Heb je nu werkelijk de illusie dat de burger iets te vertellen heeft? De Franse Revolutie was zo'n beetje het laatste moment in de wereldgeschiedenis dat "de burger" (en zelfs daar was het een klein percentage) iets bewerkstelligd heeft. Nou ja, die revolutie is eigenlijk ook weer mislukt.
Maw, er was nooit democratie, dus waarom moet de Eu democratisch zijn?quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:00 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ach kom nou toch. Heb je nu werkelijk de illusie dat de burger iets te vertellen heeft? De Franse Revolutie was zo'n beetje het laatste moment in de wereldgeschiedenis dat "de burger" (en zelfs daar was het een klein percentage) iets bewerkstelligd heeft. Nou ja, die revolutie is eigenlijk ook weer mislukt.
Ja, maar wat is je punt? Dit geldt voor alle systemen, ook Nederland. Het recht is het resultaat van machtsfactoren die zich spiegelen in het recht, dat zei Duncan Kennedy in de jaren '60 al.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De twee gaan hand in hand. Het systeem is erop gericht bepaalde mensen te bevoordelen en anderen dientengevolge te benadelen, ik hoef jou als econoom toch niet uit te leggen dat het uiteindelijk (vrijwel) een zero sum game is?
De uitvoering reflecteert wat er achter is, en hoe verder het huis wordt afgebouwd, hoe meer duidelijk wordt wat voor impact dat op de diverse Europese volkeren heeft.
Voor de duidelijkheid; een federale unie is niet vergaander dan een politieke unie. De huidige EU is juridisch gezien een federatie, maar geen (volledige) politieke unie. Verder is het maar de vraag of in een Europa met veel vrijheid voor de individuele staten de periferie meer welvaart krijgt. Hoe meer vrijheid, hoe meer macht voor het centrum, hoe meer welvaart voor het centrum. Dat gebeurt nu ook al in de EU, waarin de periferie structureel wordt benadeeld t.o.v. het centrum. Maar zonder EU zal dat alleen maar toenemen, aangezien er dan geen institutionele belemmeringen meer zijn aan de macht van bijv. Duitsland, Frankrijk en Engeland. Nu heb je bijvoorbeeld vetorechten in de Europese Raad en het systeem van gekwalificeerde meerderheden in de Raad dat op zich minst een stap in de richting van gelijke macht per lidstaat is.quote:Non-sequitur. Ik ben ook voor welvaartsstijging van die Pool maar dat gebeurt het beste in een situatie van veel vrijheid en weinig overheid. Daar is geen politieke Unie voor nodig, laat staan een Federale, die jij nastreeft.
Maar het probleem is dat de meerderheid van de volksvertegenwoordigers in Nederland nog steeds neutraal of pro-Europa is. Dan zeg jij natuurlijk: 2005, referendum. Maar het normale systeem van representatieve democratie heeft tot nu toe niet geleid tot een anti-EU-wetgever of -regering.quote:Ik ken het standpunt. En als liberaal gun ik je dat. Vervelender wordt echter dat het een standpunt is dat dwang nodig heeft over anderen (de grote grote meerderheid) die niet zo denkt. Waarmee het geen liberaal standpunt meer is. Vergelijk de "democratische" beslissing van de 3 vossen die de 2 kippen vragen of ze opgegeten mogen worden.
Ik zou niet weten waarom ik zou moeten aannemen dat een mondig, belezen, geinformeerd en internationaal volk dat we nu hebben ineens ook daadwerkelijk de daad bij het woord voegt en regeringen gaat dwingen om te doen wat "het volk" wil. Ik heb het nog nergens zien gebeuren hoor!quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je gaat gemakkelijk voorbij aan mijn argument dat tijdens de Franse Revolutie 70% van de bevolking in de goot leefde en 80% niet kon lezen of schrijven. Bij wijze van spreken, die getallen zijn fictief.
Als je werkelijk ontkent dat het paradigma veranderd is van "wijze, elitaire leiders versus dom, hongerend en ongeletterd volk" in "corrupte, incapabele "leiders" versus een mondig, belezen, geinformeerd en internationaal (meer kennen dan slechts je eigen boerderij) volk", denk ik dat verdere discussie zinloos is.
Democratie in de strikte zin van het woord: nee. Er was, en is, wel voldoende democratie (of een zoethoudertje, 't is maar hoe je het wilt noemen) op nationaal niveau om de legitimiteit van de nationale regeringen te waarborgen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maw, er was nooit democratie, dus waarom moet de Eu democratisch zijn?
Een parlement kan niet bestaan zonder dat er voldoende mandaat van de bevolking; dat hele parlement kan dan niet stemmen omdat het gewoon niet meer bestaat.quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:59 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Net zolang tot de EU (in neem aan dat we het nog steeds over de EU als geheel hebben) zelf besluit dat het genoeg is geweest. Dat moet dan bij verdragswijziging (wat dus een verdragsopheffing is, eigenlijk) en daarvoor geldt een positieve unanimiteit. Dus iedereen moet toestemmen met opheffing. Die verkiezingsuitslagen van het EP zijn wat dat betreft helemaal niet interessant.
Daar staat natuurlijk weer los van dat iedere lidstaat er ook gewoon uit kan stappen. Nederland ook. Maar dat gebeurt niet. Niet zolang de werkgeverslobby de machtigste lobby van Nederland is en ook het meest profiteert van de interne markt.
https://decorrespondent.n(...)en/83648631-4a31841bquote:Op zaterdag 26 april 2014 07:37 schreef Dven het volgende:
Gelieve ook direct te weerleggen dat de EU een positief effect heeft op de Nederlandse economie, nu je toch bezig bent.
De oneindige arrogantie van de Eurotrollen. D66 en GL hebben het goed gedaan in de verkiezingen omdat mensen kots- en kotsbeu zijn van de VVD/PVDA-regering. Niet omdat ze opeens pro-Europa zijn. En dat hoogopgeleiden minder problemen met de EU hebben komt niet omdat ze intelligenter zijn, maar vooral omdat ze (nog) minder last hebben van concurrentie op de arbeidsmarkt en het onleefbaar worden van hun woonomgeving dankzij Europa.quote:Op zaterdag 26 april 2014 09:01 schreef El_Matador het volgende:
Meer Nederlanders willen geen Europese Unie
[
Volgens Bernard Wientjes is dé oplossing om aan 'de gewone werkman' nóg beter uit te leggen waarom die zijn baan aan de EU heeft te danken. De elite en hoogopgeleiden hebben de boodschap wel begrepen volgens Wientjes. Bernard roemde onder andere de verkiezingswinst van de pro-EU partijen “D66 en GroenLinks zijn pro-Europa en je kunt toch niet zeggen dat die partijen het slecht hebben gedaan bij de vorige verkiezingen, integendeel”, zegt Wientjes. Volgens de werkgeversvoorman is het nu zaak om het negatieve sentiment bij de laagopgeleiden en PVV-stemmer om te buigen.
Dus je gebruikt nu een gebeurtenis als argument? Dat er "niets" (boude uitspraak, er is echt wel íets veranderd) is veranderd in Griekenland is niet de schuld van de Grieken. De "Arabische Lente" is een bizar complex en gevarieerd probleem, nog iets waarvan je onmogelijk kan stellen dat het een "mislukking" was, ook daar zijn dingen uitgekomen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:14 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik zou moeten aannemen dat een mondig, belezen, geinformeerd en internationaal volk dat we nu hebben ineens ook daadwerkelijk de daad bij het woord voegt en regeringen gaat dwingen om te doen wat "het volk" wil. Ik heb het nog nergens zien gebeuren hoor!
Sterker, ik zie alleen maar mislukkingen. Arabische lente was een mislukking. Om bij de EU te blijven: al die protesten van de Grieken hebben niets veranderd aan het Griekse beleid. Dus waar is die macht van de burger?
En dat is het hele punt. Had men eerlijk geweest naar het volk, met een mooi sexy plan, streefdoelen en deliverables, de voortgang van het Europese project, inclusief een echt parlement, waar echte parlementariers los van lobbygroepen de belangen van de Europese volkeren zouden kunnen verdedigen tegen de belangen van de machthebbers (het hele principe van parlementaire volksvertegenwoordiging), met democratische controle middels referenda voor belangrijke onderwerpen die iedereen aangaan, een verkiezing tot president, een Europabreed intiatief om de nieuwe vlag, volkslied, munt, etc., dan hadden de Europese volkeren dat kunnen "slikken", want ze voelden verbinding, serieus genomen worden en een opmars naar integratie (niet; harmonisatiequote:Op Europees niveau is dat er niet. Er is een democratisch tekort om verschillende redenen. Maar dat is een probleem omdat het een gebrek aan legitimiteit tot gevolg heeft, niet een probleem op zich.
Zie mijn laatste reactie waarin een leugen van de EU-fielen wordt weerlegd.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
De oneindige arrogantie van de Eurotrollen.
De Eurotrollen zijn compleet schaamteloos als het gaat om het verkondigen van leugens om hun waandenkbeelden te verkopen. Compleet schaamteloos. Ze liegen keihard en willen zelfs mensen die hun met argumenten en logica tegenspreken het liefst in 'Nacht und Nebel' laten verdwijnen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie mijn laatste reactie waarin een leugen van de EU-fielen wordt weerlegd.
NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5
Niet dat ze hard maken dat we niet rijker zijn geworden door de Euro maar ze maken wel hard dat het helemaal niet duidelijk is wat de invloed van de Euro op onze welvaart is geweest, positief of negatief. De EU-fielen stellen echter dat we wel rijker zouden zijn geworden met dank aan de Euro om ons dit federatie-project door de strot te duwen.
Goed punt over de verkiezingen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
De oneindige arrogantie van de Eurotrollen. D66 en GL hebben het goed gedaan in de verkiezingen omdat mensen kots- en kotsbeu zijn van de VVD/PVDA-regering. Niet omdat ze opeens pro-Europa zijn. En dat hoogopgeleiden minder problemen met de EU hebben komt niet omdat ze intelligenter zijn, maar vooral omdat ze (nog) minder last hebben van concurrentie op de arbeidsmarkt en het onleefbaar worden van hun woonomgeving dankzij Europa.
LuigiVampa is arrogant genoeg om toe te geven dat we in een dictatuur leven.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
De oneindige arrogantie van de Eurotrollen.
Ik zie inderdaad niet hoe relatief normaal beleid (d.w.z. geen massamoorden zoals de VS in het Midden-Oosten pleegt) dat ook moeilijk te karakteriseren is als tarten, treiteren of kleineren ertoe zal leiden dat een bevolking in opstand komt en de regering omver werpt. Tot het moment dat zich daadwerkelijk zoiets voordoet zie ik dus ook niet in waarom ik dat van je moet aannemen. De aankomende verkiezingen lijken me een goede test om te zien hoe "boos" het Nederlandse volk (laten we het daarbij houden) nou echt is.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dus je gebruikt nu een gebeurtenis als argument? Dat er "niets" (boude uitspraak, er is echt wel íets veranderd) is veranderd in Griekenland is niet de schuld van de Grieken. De "Arabische Lente" is een bizar complex en gevarieerd probleem, nog iets waarvan je onmogelijk kan stellen dat het een "mislukking" was, ook daar zijn dingen uitgekomen.
Tart, treiter, pest en kleineer bevolkingen en ze zullen in opstand komen. Massale stakingen, xenofoob geweld (dank EU, voor de "Gouden" Dageraad die je hebt gecreeerd), protesten, etc.
Precies zoals de VS het islamterrorisme opstookt door die bevolkingen te treiteren.
Zie je dat nou echt niet in, in je theoretische bubble?
Gekozen aristocratie.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
LuigiVampa is arrogant genoeg om toe te geven dat we in een dictatuur leven.
UKIP is in de laatste jaren alleen maar gestegen, de PVV trekt mede (moeilijk te kwantificeren) stemmers vanwege het anti-EU-standpunt, en nee, dat zijn zeker niet allemaal tokkies, in Italie is de progressieve linkse het zat en is er een alternatief; MoVimento5Stelle. Zelfs in Duitsland is men het er niet mee eens en verkoos men de prachtige partijnaam Alternative fuer Deutschland.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:42 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad niet hoe relatief normaal beleid (d.w.z. geen massamoorden zoals de VS in het Midden-Oosten pleegt) dat ook moeilijk te karakteriseren is als tarten, treiteren of kleineren ertoe zal leiden dat een bevolking in opstand komt en de regering omver werpt. Tot het moment dat zich daadwerkelijk zoiets voordoet zie ik dus ook niet in waarom ik dat van je moet aannemen. De aankomende verkiezingen lijken me een goede test om te zien hoe "boos" het Nederlandse volk (laten we het daarbij houden) nou echt is.
Het is bezijden dit onderwerp, maar ik wil toch nog even meedelen dat al die arme mensen die de Arabische lente begonnen - oh zo geinformeerd en belezen dankzij de moderne media - en die allemaal in vrijheid wilden leven, allemaal van een koude kermis zijn thuisgekomen. Er is iets veranderd, maar Libië is niets liberaler of democratischer geworden dan voor de revolutie.
Occupy, ook zo'n belezen club. Niets bereikt.
Anonymous, veel grootspraak en geen resultaten.
Gouden Dageraad, stelletje proleten die godzijdank niet representatief zijn voor de gemiddelde Griek.
Met aristocraten type Poetin, Uribe, Gandhi of Eisenhower zou ik daarachter kunnen staan.quote:
Ik ontken niet dat die partijen in de peilingen aan populariteit winnen. Hoewel 1. de prestaties van de PVV op z'n minst erg wisselvallig zijn en het anti-EU-standpunt mogelijk zelfs heeft geleid tot de verkiezingsnederlaag (omdat men het niet meer serieus nam - maar dit is mijn indruk en kan ik niet bewijzen). 2. AfD wordt niet erg serieus genomen in Duitsland, ondanks het intellectuele karakter ervan, en maakt zeker geen kans op een echte overwinning.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
UKIP is in de laatste jaren alleen maar gestegen, de PVV trekt mede (moeilijk te kwantificeren) stemmers vanwege het anti-EU-standpunt, en nee, dat zijn zeker niet allemaal tokkies, in Italie is de progressieve linkse het zat en is er een alternatief; MoVimento5Stelle. Zelfs in Duitsland is men het er niet mee eens en verkoos men de prachtige partijnaam Alternative fuer Deutschland.
In deze tijd het anti-EU-sentiment ontkennen, vind ik wat kras. Ik kijk trouwens net als jij reikhalzend uit naar 22 mei, hopend dat het volk eindelijk eens opstaat tegen deze boevenbende.
Vind jij het mislukken van een aanslag door het Nederlandsch Verzet op 13 oktober 1940 een geldige reden geen Verzet meer te plegen tegen de bezetting door de nazi's?
Geen Godwin, maar een situatieschets.
Het gaat mij er niet om of jij of ik erachter staat of niet, het gaat erom dat het feitelijk zo werkt. De Nederlandse politiek is een aristocratische oldboysclub.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Met aristocraten type Poetin, Uribe, Gandhi of Eisenhower zou ik daarachter kunnen staan.
Met de kleuterklas van Kaiser Hermann von Rompuy I en zijn nare gevolg, nee, laat maar zitten, incapabele sociaal-gestoorde autisten.
Dat heeft te maken met de ingenieuze manier van werken van de EU. Ze dragen de landen op wetgeving door te voeren, dus voor het volk komt die wetgeving voor, door en van de nationale regeringen. Die staan dan ook onder hoge sociale druk, ik weet nietnof je iets van de Spaanse protesten hebt gezien, maar dat was -terecht- zeer heftig.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:52 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat die partijen in de peilingen aan populariteit winnen. Hoewel 1. de prestaties van de PVV op z'n minst erg wisselvallig zijn en het anti-EU-standpunt mogelijk zelfs heeft geleid tot de verkiezingsnederlaag (omdat men het niet meer serieus nam - maar dit is mijn indruk en kan ik niet bewijzen). 2. AfD wordt niet erg serieus genomen in Duitsland, ondanks het intellectuele karakter ervan, en maakt zeker geen kans op een echte overwinning.
Maar het komt erop neer dat dit niet hetzelfde is als het volk dat in opstand komt. Meer dan pakweg 20% van de stemmen heeft geen van deze partijen ooit gekregen. Hoe je het ook wendt of keert, er is geen volksmeerderheid voor het opheffen van de EU of voor het uittreden uit de EU. En al helemaal geen woedende menigte die in opstand komt tegen het gezag.
Dus: onvrede bij een deel, ja, opstand door het volk, nee.
POL / Demonstraties in Europa: Aanzwellend protest in Spaanse stedenquote:Op zaterdag 26 april 2014 21:52 schreef LuigiVampa het volgende:
En al helemaal geen woedende menigte die in opstand komt tegen het gezag.
Haha, dank je de koekoek. Ik ken dat politieke wereldje en houd me er verre van. Ik steun daarom mensen die wel de tijd en onuitputtelijke energie steken in het bevechten van het EU-project; Nigel Farage en in Nederland Artikel50.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:55 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet om of jij of ik erachter staat of niet, het gaat erom dat het feitelijk zo werkt. De Nederlandse politiek is een aristocratische oldboysclub.
Mijn eigen mening daarover is dat het niet eens zo'n probleem is dat de actieve democratie een schijndemocratie is, zolang de passieve democratische rechten de facto functioneel blijven. Als je iets wilt veranderen in Nederland, heb je daar op zich de mogelijkheden wel voor. Via de gemeenteraad etc is een carriere richting de landelijke politiek een open weg. Je moet dan wel bereid zijn je in die aristocratische slangenkuil van Den Haag te dompelen. Maar ach, de declaraties maken vast veel goed.
Neuh, ze gaan gewoon weer verder met hun eigen leven. Het lijkt erop dat die periode nu langzaam aan gaat breken, laten we zeggen, tweede helft van dit decennium. Dan heb ik het over een periode met enige economische groei (0 tot 2%).quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:59 schreef El_Matador het volgende:
Maar jij verwacht dat "zodra het allemaal weer beter gaat", wanneer is dat precies, er is namelijk helemaal geen mondiale crisis? dat mensen dan weer braaf trouw zweren aan de blauwe vlag met sterren en uit volle borst het -ironische- Alle Menschen werden Brueder meebrullen? Werkelijk?
Het blijft toch opmerkelijk hoe jij vanuit je luie stoel kan bepalen hoe Duitsers en Italianen zich identificeren...quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:05 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Neuh, ze gaan gewoon weer verder met hun eigen leven. Het lijkt erop dat die periode nu langzaam aan gaat breken, laten we zeggen, tweede helft van dit decennium. Dan heb ik het over een periode met enige economische groei (0 tot 2%).
Er is geen liefde voor de EU nodig om de EU te laten bestaan. In Nederland hebben veel (niet alle) mensen nog wel een soort Oranjegevoel. Maar ik vraag me af hoeveel mensen meezingen met het Nederlandse volkslied bij de Dodenherdenking? En dan is Nederland nog behoorlijk coherent als natie in vergelijking met bijvoorbeeld Italië of Duitsland. In beide landen is het moeilijk zoeken naar iemand die met liefde over zijn land praat. Identiteit is daar vooral lokaal of regionaal.
Dit is echt onzin. In de eerste plaats houd ik mij, als een soort neveneffect van mijn baan, voortdurend bezig met de wijze waarop, bijvoorbeeld, Duitsers en Italianen zich identificeren met hun regio of land. Dat is volkomen anders dan de Tukker of de Brabander. Het verschil tussen een Milanees en een Napolitaan, of tussen iemand uit Bremen en iemand uit München, is vele malen groter dan de verschillen tussen Nederlanders. Ik begrijp niet hoe je erbij komt dat ik dit "uit mijn luie stoel" een beetje zit te verzinnen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:12 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het blijft toch opmerkelijk hoe jij vanuit je luie stoel kan bepalen hoe Duitsers en Italianen zich identificeren...
Identiteit werkt zo; eerst lokaal, dan regionaal, dan nationaal en dan supranationaal.
Binnen Nederland is daarmee de lokale/regionale identiteit belangrijk (zie de Tukker- en Brabotopics), binnen Europa de nationale (een Limburger is voor een Italiaan net zo Nederlander als een Zaanstedeling) en daarbuiten de continentale (hier wordt veel meer over Europa gesproken als ware het een homogeen continent).
Dat is volkomen logisch en gevolsmatig werkt het voor 95% van de mensen zo. Dat JIJ geen belang hecht aan nationaliteit, wil niet zeggen dat anderen (die jij dingen oplegt!) dat ook doen.
En nu off.
Onder de hoogopgeleiden en quasihoogopgeleiden is er ook nog veel verschil. De jurist, psychotherapeut en arts heeft weinig last van concurrentie (die hebben de markt afgeschermd voor zichzelf met een vergunningsstelsel), de ingenieur heeft dat bijvoorbeeld wel.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
De oneindige arrogantie van de Eurotrollen. D66 en GL hebben het goed gedaan in de verkiezingen omdat mensen kots- en kotsbeu zijn van de VVD/PVDA-regering. Niet omdat ze opeens pro-Europa zijn. En dat hoogopgeleiden minder problemen met de EU hebben komt niet omdat ze intelligenter zijn, maar vooral omdat ze (nog) minder last hebben van concurrentie op de arbeidsmarkt en het onleefbaar worden van hun woonomgeving dankzij Europa.
de arrogantie is eindeloosquote:Op zaterdag 26 april 2014 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Eurotrollen zijn compleet schaamteloos als het gaat om het verkondigen van leugens om hun waandenkbeelden te verkopen. Compleet schaamteloos. Ze liegen keihard en willen zelfs mensen die hun met argumenten en logica tegenspreken het liefst in 'Nacht und Nebel' laten verdwijnen.
Het zijn de opvolgers van de USSR en Pol Pot. Maar dan badend in Luxe. Het is 1984.
Een revolutie gebeurt niet van de ene op de andere dag, het is een opeenstapeling van pogingen, bij elke mislukte poging blijft de bron van onvrede bestaan en op een gegeven moment lukt het wel indien het gezag tegen wie de revolutie wordt gepoogd niet leert van de eerdere pogingen.quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:42 schreef LuigiVampa het volgende:
Het is bezijden dit onderwerp, maar ik wil toch nog even meedelen dat al die arme mensen die de Arabische lente begonnen - oh zo geinformeerd en belezen dankzij de moderne media - en die allemaal in vrijheid wilden leven, allemaal van een koude kermis zijn thuisgekomen. Er is iets veranderd, maar Libië is niets liberaler of democratischer geworden dan voor de revolutie.
Occupy, ook zo'n belezen club. Niets bereikt.
Denk jij dat indien een Verenigde staten van Europa door onze strot zou worden geduwd dat wij ons dan ooit primair een Europeaan en secundair een Nederlander/... zullen gaan voelen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:26 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Dit is echt onzin. In de eerste plaats houd ik mij, als een soort neveneffect van mijn baan, voortdurend bezig met de wijze waarop, bijvoorbeeld, Duitsers en Italianen zich identificeren met hun regio of land. Dat is volkomen anders dan de Tukker of de Brabander. Het verschil tussen een Milanees en een Napolitaan, of tussen iemand uit Bremen en iemand uit München, is vele malen groter dan de verschillen tussen Nederlanders. Ik begrijp niet hoe je erbij komt dat ik dit "uit mijn luie stoel" een beetje zit te verzinnen.
Het feit dat je identiteit probeert te definiëren in algemene categorieën en hiërarchieën die overal geldend zijn op gelijke wijze is niet erg sterk. Zo werkt het gewoon niet.
Dan vaar je ook nog eens langs mijn punt. Het gaat er niet om in hoeverre mensen zich primair identificeren met hun eigen nationaliteit. Het gaat erom dat de EU niet louter legitimiteit kan creëren door liefde bij de mensen op te wekken. Legitimiteit van staten, organisaties en regeringen hoeft niet gebaseerd te zijn op liefde en is dat vaak ook niet. Zoals, inderdaad, de legitimiteit van de Italiaanse staat nauwelijks herleidbaar is tot liefde van "de Italiaan" voor "het Italië", omdat Italië een jonge staat is die niet de culturele wortels heeft van bijvoorbeeld een Frankrijk, waar die "liefdevolle legitimiteit" veel sterker is. De EU kan best legitiem zijn (mits aan bepaalde randvoorwaarden wordt voldaan die nu, inderdaad, niet goed functioneren, zoals een tekortschietende democratische legitimiteit) zonder één Europees volk en ook legitiem zijn zonder burgerliefde.
Ik vind dit wel erg naïef-marxistisch.. is dit verifieerbaar?quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een revolutie gebeurt niet van de ene op de andere dag, het is een opeenstapeling van pogingen, bij elke mislukte poging blijft de bron van onvrede bestaan en op een gegeven moment lukt het wel indien het gezag tegen wie de revolutie wordt gepoogd niet leert van de eerdere pogingen.
Goed punt. Dat denk ik niet. Wat alleen al door taal komt: hoe kan ik mij met 400 miljoen andere Europeanen indentificeren als ik hen in hun eigen taal niet eens versta?quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Denk jij dat indien een Verenigde staten van Europa door onze strot zou worden geduwd dat wij ons dan ooit primair een Europeaan en secundair een Nederlander/... zullen gaan voelen?
Dit is inderdaad niet wettelijk vastgelegd maar als wij eens in de 4 jaar op de Nederlandse partijen mogen stemmem dan gaan wij er toch van uit dat ze de Nederlandse belangen (zullen) dienen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:48 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Ik vind dat dus een vrij zinloze exercitie omdat de regeringsleiders nu eenmaal afspraken blijven maken die het algemeen belang dienen. Natuurlijk is hun achterliggende redenering dat als het algemeen belang gediend wordt, normaliter dit ook in het nationale belang is (met de nadruk op normaliter). Maar het probleem is gewoon dat de EU een project is dat volledig doordrenkt is van het algemene belang, de algemene welvaart, enzovoorts. Het heeft daarom weinig zin op detailniveau te kijken hoe de huidige, verleden of toekomstige praktijk invloed uitoefent op de nationale staten.
Dat ligt vooral aan je zelf, ik versta en spreek Engels, Duits en Italiaans. Frans versta ik ook nog wel.quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:39 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Goed punt. Dat denk ik niet. Wat alleen al door taal komt: hoe kan ik mij met 400 miljoen andere Europeanen indentificeren als ik hen in hun eigen taal niet eens versta?
Als je "wij" in abstracte zin bedoelt (dus niet jij en ik, maar de burgers van Europa in het algemeen) dan is dat zeker niet uit te sluiten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Denk jij dat indien een Verenigde staten van Europa door onze strot zou worden geduwd dat wij ons dan ooit primair een Europeaan en secundair een Nederlander/... zullen gaan voelen?
Van die grachtengordelyuppen als jij misschien wel, maar de Amsterdamse linksige kunststudentjes zijn niet niet bepaald representatief voor de Nederlander als Volk. Vandaag op koningsdag zie je toch nog behoorlijk veel oranje linten en rood-wit-blauwe vaandels aan de huizen van mensen hangen. Denk je nu echt dat op 8 mei het hier vol gaat hangen met blauwe pisdoeken met gele sterren?? Vergeet dat maar, buiten wat van die hippe kunststof bril dragende studenten voelt geen hond zich ''Europeaan'' omdat het gewoon simpelweg geen volk is en ook NOOIT zal zijn. Thorbecke zei het reeds:: DE TAAL IS GANSCH HET VOLK'' en er zal nooit een eenheid zijn van 27 totaal verschillende volkeren die een totaal ander taaltje met elkaar brabbelen. Die Zuid-Afrikaan die ver buiten de grenzen van de EU woont versta ik beter dan die Tsjech die op een paar honderd mijl naar het Oosten woont. Het primaire doel van deze ondemocratische club is niet handel gemakkelijk maken maar de traditionele natiestaat en haar volkeren te vernietigen en een nieuw land te stichten compleet met Volklied, Vlag en als het even kan een ''Europees leger'', zodat Roemeense en Portugese EU-soldaten in de toekomst in staat zullen zijn oproer in Nederland desnoods bloedig neer te slaan.quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat ligt vooral aan je zelf, ik versta en spreek Engels, Duits en Italiaans. Frans versta ik ook nog wel.
En ja, ik voel me meer Europeaan dan Nederlander.
Het eerder gegeven linkje gaat naar een vrij goed onderbouwd stuk.quote:Op zaterdag 26 april 2014 17:09 schreef teknomist het volgende:
[..]
Logisch, jij komt met de boodschapper i.p.v. een wetenschappelijk artikel.
[..]
En wat gebeurt daar mee? En waarom zou het verstandig zijn die vrije handel weer in te perken. Iets wat onherroepelijk zal gebeuren wanneer je uit de EU gaat of deze opheft of splitst.quote:Volgens de economische theorie is dat gunstig ja. Maar dat is de theorie, de praktijk kan anders zijn en is afhankelijk van diverse factoren. De centrale vraag is wat er met die welvaart gebeurt?
Je beseft dat de vrijhandel binnen de EU veel vergaander is?quote:Op zaterdag 26 april 2014 17:13 schreef teknomist het volgende:
Nogmaals, ik ben een voorstander van vrijhandel, niet zozeer vanwege veronderstelde economische voordelen, maar vanuit liberaal oogpunt. Maar dat zou hier niet de discussie moeten zijn... een EFTA of een oud EEG-model waarborgt ook vrijhandel.
Waarom pleit jij dan voor een model dat in theorie al minder goed werkt dan de huidige praktijk?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Theoretisch zou dat inderdaad zo moeten zijn maar de praktijk wijst anders uit.
Toch zijn het in dit topic vooral de zogenaamde 'sceptici' die wat dat betreft een scheve schaats rijden. Steeds herhalen van reeds lang weerlegde stokpaardjes en gaan schelden als men daar niet blind in meegaat...quote:Op zaterdag 26 april 2014 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Eurotrollen zijn compleet schaamteloos als het gaat om het verkondigen van leugens om hun waandenkbeelden te verkopen. Compleet schaamteloos. Ze liegen keihard en willen zelfs mensen die hun met argumenten en logica tegenspreken het liefst in 'Nacht und Nebel' laten verdwijnen.
Het zijn de opvolgers van de USSR en Pol Pot. Maar dan badend in Luxe. Het is 1984.
Een schaarse ingenieur profiteert juist volop van die grotere arbeidsmarkt. Juist voor zo'n groep is de Europese integratie zeer gunstig.quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Onder de hoogopgeleiden en quasihoogopgeleiden is er ook nog veel verschil. De jurist, psychotherapeut en arts heeft weinig last van concurrentie (die hebben de markt afgeschermd voor zichzelf met een vergunningsstelsel), de ingenieur heeft dat bijvoorbeeld wel.
Zouden de Zwitsers zich ook niet Zwitsers voelen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 22:39 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Goed punt. Dat denk ik niet. Wat alleen al door taal komt: hoe kan ik mij met 400 miljoen andere Europeanen indentificeren als ik hen in hun eigen taal niet eens versta?
Waarschijnlijk wel, maar er lopen hier meerdere dingen door elkaar. Ten eerste nemen veel mensen de vraag 'wil ik me wel europees voelen cq wat vind ik van de EU' mee als ze vertellen hoe veel of weinig ze zich europees voelen.quote:Op zondag 27 april 2014 09:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zouden de Zwitsers zich ook niet Zwitsers voelen?
Heb je daar een bron van?quote:Op zondag 27 april 2014 08:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom pleit jij dan voor een model dat in theorie al minder goed werkt dan de huidige praktijk?
De gemiddelde Zwitser heeft (basis)kennis van de 3 talen die in Zwiserland gesproken worden.quote:Op zondag 27 april 2014 09:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zouden de Zwitsers zich ook niet Zwitsers voelen?
Je geeft het zelf al aan. Het huidige model geeft de grootste economische integratie van de drie en dus het grootste positieve effect op de welvaart.quote:Op zondag 27 april 2014 09:56 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van?
1. De huidige EU
2. Een Nederland dat op eigen houtje FTA met andere landen afsluit.
3. Nederland in een kleiner handelsblok (naar het voorbeeld van Bram), dat op haar beurt weer FTA's met andere landen afsluit.
Tja dat is binnen Europa niet heel anders. Mensen weten zich onderling heel aardig verstaanbaar te maken.quote:Op zondag 27 april 2014 09:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De gemiddelde Zwitser heeft (basis)kennis van de 3 talen die in Zwiserland gesproken worden.
Dat geef ik niet zelf aan; ik geef juist 3 opties. Daar moeten we een doorrekening van hebben welke Nederland de meeste welvaart oplevert en dan kunnen we pas conclusies trekken. Of trek jij conclusies zonder eerst de kwantitatieve onderbouwing te raadplegen?quote:Op zondag 27 april 2014 09:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je geeft het zelf al aan. Het huidige model geeft de grootste economische integratie van de drie en dus het grootste positieve effect op de welvaart.
Dat het nog niet bepaald perfect werkt is duidelijk maar de andere voorstellen werken in theorie al een stuk minder dan de huidige praktijk.
Nee dat is niet zo omdat wij de meer dan 20 moedertalen niet kennen. Waarom zou ik mij mij dan met hen moeten indentificeren? Daarnaast heb je nog verschillen in geschiedenis en cultuur.quote:Op zondag 27 april 2014 10:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja dat is binnen Europa niet heel anders. Mensen weten zich onderling heel aardig verstaanbaar te maken.
Waarom moet ik al die talen kennen? De Chinezen kennen ook niet ieders taal of de Amerikanen. Is ook niet nodig om een band te hebben.quote:Op zondag 27 april 2014 10:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo omdat wij de meer dan 20 moedertalen niet kennen. Waarom zou ik mij mij dan met hen moeten indentificeren? Daarnaast heb je nog verschillen in geschiedenis en cultuur.
Ik trek conclusies op basis van de basistheorien uit de economie. Jij wilt daar van afwijken, dan lijkt me ook dat jij mag gaan rekenen of beredeneren...quote:Op zondag 27 april 2014 10:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat geef ik niet zelf aan; ik geef juist 3 opties. Daar moeten we een doorrekening van hebben welke Nederland de meeste welvaart oplevert en dan kunnen we pas conclusies trekken. Of trek jij conclusies zonder eerst de kwantitatieve onderbouwing te raadplegen?
Waarbij jij dus scheve conclusies trekt. Je neemt enkel economische integratie mee in je betoog. Echter, als je de welvaartsopbrengsten van de huidige EU wil berekenen, dien je het totale effect van investeringen en baten in je betoog op te nemen. Je dient dus o.a. de volgende zaken in je betoog mee te nemen:quote:Op zondag 27 april 2014 10:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik trek conclusies op basis van de basistheorien uit de economie. Jij wilt daar van afwijken, dan lijkt me ook dat jij mag gaan rekenen of beredeneren...
In de algemeen theorie scoort Nederland in dit model inderdaad prima. La handelsland zijn die vervagende grenzen nu eenmaal erg prettig.quote:Op zondag 27 april 2014 10:31 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Waarbij jij dus scheve conclusies trekt. Je neemt enkel economische integratie mee in je betoog. Echter, als je de welvaartsopbrengsten van de huidige EU wil berekenen, dien je het totale effect van investeringen en baten in je betoog op te nemen. Je dient dus o.a. de volgende zaken in je betoog mee te nemen:
1. De jaarlijkse netto bijdrage van 2 tot 3 miljard euro aan Nederlandse kant
2. Het protectionisme van bepaalde EU-landen die hun eigen markt af wil schermen bij het sluiten van FTA's met niet-EU landen
3. De effecten van vooral laagopgeleide arbeidsmigranten vanuit Oost-Europa
4. Importheffingen die de EU heft op handel met niet-EU landen
O.a. al deze punten zal je moeten kwantificeren en dan pas heb je een totaalplaatje van de welvaartsopbrengsten van de EU. Dit totaalplaatje zal je dan met de alternatieve opties moeten vergelijken (A. Nederland dat zelf FTA's afsluit, B. Nederland in een kleiner handelsblok) en dan pas kan je conclusies trekken of de EU wel of niet de Nederlandse welvaart het meest optimaliseert.
Ook nu kom je weer met subjectieve termen maar niet met kwantitatieve cijfers. Dit valt me van je tegen.quote:Op zondag 27 april 2014 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de algemeen theorie scoort Nederland in dit model inderdaad prima. La handelsland zijn die vervagende grenzen nu eenmaal erg prettig.
Die doorrekeningen heb ik niet (is daar ooit wel onderzoek naar gedaan?) dus daar kan ik dan geen conclusies uit trekken of de EU wel of niet onze Nederlandse welvaart maximaliseert.quote:Ik zie daarom graag door je berekend hoe het opwerpen van nieuwe handelsbelemmeringen ons rijker gaat maken?
Tja, jij claimt een afwijkende theorie als waarheid. Lijkt me toch niet meer dan redelijk dat jij dat onderbouwt?quote:Op zondag 27 april 2014 10:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ook nu kom je weer met subjectieve termen maar niet met kwantitatieve cijfers. Dit valt me van je tegen.
[..]
Die doorrekeningen heb ik niet (is daar ooit wel onderzoek naar gedaan?) dus daar kan ik dan geen conclusies uittrekken of de EU wel of niet onze Nederlandse welvaart maximaliseert.
Zou het niet eerst raadzaam zijn kwantitatieve cijfers raad te plegen of af te wachten voordat wij oordelen over de EU vellen?
Ik claim geen afwijkende theorie als waarheid; jij komt met een halfbakkena analyse aan maar je neemt de overige variabelen niet mee.quote:Op zondag 27 april 2014 10:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, jij claimt een afwijkende theorie als waarheid. Lijkt me toch niet meer dan redelijk dat jij dat onderbouwt?
Zijn een kleinere munt en of een kleiner of minder vergaand handelsblok voor Nederland gunstig? Het lijkt me niet maar zie het tegendeel graag onderbouwd worden.
Oh en dat het wegnemen van handelsbelemmeringen voorheen groeiende welvaart zorgt is vaak zat berekend hoor. Het tegengestelde moet je dus ook wel kunnen beredeneren, hoe gunstig is het opwerpen van nieuwe belemmeringen is de vraag waar het dan om draait.
Die zaken worden in de basis gewoon meegenomen. Vrijhandel is niet voor iedereen en overal gunstig maar in de basis wel de beste oplossing.quote:Op zondag 27 april 2014 10:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik claim geen afwijkende theorie als waarheid; jij komt met aan halfbakken analyse maar je neemt de overige variabelen niet mee.
Ja, economische integratie en vrijhandel is theoretisch gezien voordelig. Maar de EU is niet alleen dat maar veel meer dan dat.
- Definieer economische integratie als x1
- Definieer vrijhandel als x2
- Definieer de jaarlijkse netto bijdrage van 2 tot 3 miljard euro aan Nederlandse kant als x3
- Definieer het protectionisme van bepaalde EU-landen die hun eigen markt af wil schermen bij het sluiten van FTA's met niet-EU landen als x4
- Definieer de effecten van vooral laagopgeleide arbeidsmigranten vanuit Oost-Europa als x5
- Definieer importheffingen die de EU heft op handel met niet-EU landenals x6
- Definieer overige variabelen als xij
A = De welvaartsopbrengsten EU Y = x1 + x2 + x3 + x4 + x5 + x6 + xij
Jij neemt enkel variabele x1 en x2 mee in je betoog, waarmee je dus niet de totale welvaartsopbrengsten EU Y kan kwantificeren.
Daarnaast zou je.. :
B = Nederland dat op eigen houtje FTA's met andere landen afsluit
C = Nederland in een kleiner handelsblok, dat op haar beurt weer FTA's met andere landen afsluit
. .moeten kwantififeren.
Als A > B EN A > C dan zou je pas pro-EU kunnen zien. Indien deze cijfers niet bekend zijn, spreek je eigenlijk voor je beurt, omdat je op basis van (het gebrek aan) kwantitatieve modellen geen conclusies kan trekken. Ik kan bovenstaande cijfers niet vinden dus ik vraag mij af of dit ooit doorgerekend is. De enige doorrekeningen die je kan vinden zijn de situaties wel EU vs. geen EU / Nederland dat helemaal niet handelt van het CBS en nrc.nl. De fout die daarbij gemaakt wordt is dat de control situatie wordt gedefinieerd als een Nederland dat zonder de EU helemaal niet met het buitenland zou handelen / geen FTA's met andere landen afsluit (?).
Conclusie: indien er geen zaken doorberekend zijn, hoe willen wij dan conclusies trekken?
Nee, dat is niet het uitgangspunt bij dergelijke vergelijkingen. Maar dat de economische integratie minder vergaand zal zijn is wel duidelijk. Je gaat nieuwe belemmeringen opwerpen.quote:De fout die daarbij gemaakt wordt is dat de control situatie wordt gedefinieerd als een Nederland dat zonder de EU helemaal niet met het buitenland zou handelen / geen FTA's met andere landen afsluit (?).
Post eens een PDF / website van een bron dan die alle 6 a 7 bovengenoemde variabelen meeneemt? En post een een PDF / website van een bron die bovengenoemde situaties {A, B, C} kwantificeert?quote:Op zondag 27 april 2014 11:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die zaken worden in de basis gewoon meegenomen.
Vrijhandel is theoretisch gezien inderdaad gunstig maar de EU is niet enkel vrijhandel. De EU Y = vrijhandel + protectionisme + jaarlijkse bijdragen. Je vergeet telkens de overige variabelen mee te nemen in je betoog.quote:Vrijhandel is niet voor iedereen en overal gunstig maar in de basis wel de beste oplossing.
Ik pleit niet voor alternatieve handelsbelemmeringen. Ik leg alternatieve opties op tafel en wil daar graag kwantitatieve modellen van zien voordat ik pas uberhaupt hierover conclusies ga trekken.quote:Jij pleit voor nieuwe handelsbelemmeringen, dan is het toch niet meer dan redelijk dat je gevraagd wordt dat te onderbouwen?
Dat is wellicht wel het uitgangspunt van dergelijke vergelijkingen. Neem een berekening van het nrc:quote:Nee, dat is niet het uitgangspunt bij dergelijke vergelijkingen. Maar dat de economische integratie minder vergaand zal zijn is wel duidelijk. Je gaat nieuwe belemmeringen opwerpen.
Dat weet hij niet en dat stelt hij ook niet. Het EU model dat theoretisch de meeste welvaart voor Nederland oplevert is het model waarin Nederland de onbetwiste leider is van de EU en alle andere Lidstaten zijn onderworpen en in hun volledige BBP op de Nederlandse rekening storten.quote:Op zondag 27 april 2014 11:05 schreef Zienswijze het volgende:
Hoe weet Pechtold dat dit huidige EU-model de meeste welvaart voor Nederland oplevert?
Het gaat om de basis van een economisch model. Daar kleine uitzonderingen op verzinnen voegt volgens mij niet zoveel toe.quote:Op zondag 27 april 2014 11:05 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Post eens een PDF / website van een bron dan die alle 6 a 7 bovengenoemde variabelen meeneemt? En post een een PDF / website van een bron die bovengenoemde situaties {A, B, C} kwantificeert?
[..]
Nee, dat vergeet ik zeker niet. Dat is onderdeel van het totaal.quote:Vrijhandel is theoretisch gezien inderdaad gunstig maar de EU is niet enkel vrijhandel. De EU Y = vrijhandel + protectionisme + jaarlijkse bijdragen. Je vergeet telkens de overige variabelen mee te nemen in je betoog.
Je alternatieve opties zorgen in ieder geval voor nieuwe handelsbelemmeringen. Dat is immers de basis van die modellen.quote:Ik pleit niet voor alternatieve handelsbelemmeringen. Ik leg alternatieve opties op tafel en wil daar graag kwantitatieve modellen van zien voordat ik pas uberhaupt hierover conclusies ga trekken.
Het was niet Pechtold die dit berekend heeft. Het achterliggende onderzoek is best redelijk solide.quote:Dat is wellicht wel het uitgangspunt van dergelijke vergelijkingen. Neem een berekening van het nrc:
"Next checkt: Europa kost 230 euro per persoon per jaar, maar levert 1.500 tot 2.000 euro op
D66-leider Alexander Pechtold in tv-programma Buitenhof"
Het levert een x aantal euro op ten op zicht van welke control situatie? Hoe weet Pechtold dat dit huidige EU-model de meeste welvaart voor Nederland oplevert? We hebben geen vergelijkingsmaterieel. Het is net zo'n dooddoener dat bank xi 0,5% rente oplevert en 0,02% aan bankkosten heeft. Stal jij je spaargeld dan bij bank xi of kies je voor de bank xij met de meest optimale spaarrente? Met andere woorden: parkeer jij je spaargeld zonder alle spaarrentes van alle banken (= alternatieve opties) te doorgronden?
Daarom stel ik ook 3 modellen voor én een algemeen alternatief model:quote:Op zondag 27 april 2014 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat weet hij niet en dat stelt hij ook niet. Het EU model dat theoretisch de meeste welvaart voor Nederland oplevert is het model waarin Nederland de onbetwiste leider is van de EU en alle andere Lidstaten zijn onderworpen en in hun volledige BBP op de Nederlandse rekening storten.
Je kan begrijpen dat andere landen daar een aantal bezwaren tegen hebben en het meest ideale EU model voor Nederland dus niet te verwezenlijken is. Het is dan ook helemaal niet relevant om te proberen berekenen wat het gunstigst is voor Nederland. De kracht van de Unie is dat er een realistisch model gevonden is waar alle partijen in ieder geval beter van worden en Pechtold noemt ook het bedrag om dat te illustreren.
Alle partijen, ja joh?quote:Op zondag 27 april 2014 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat weet hij niet en dat stelt hij ook niet. Het EU model dat theoretisch de meeste welvaart voor Nederland oplevert is het model waarin Nederland de onbetwiste leider is van de EU en alle andere Lidstaten zijn onderworpen en in hun volledige BBP op de Nederlandse rekening storten.
Je kan begrijpen dat andere landen daar een aantal bezwaren tegen hebben en het meest ideale EU model voor Nederland dus niet te verwezenlijken is. Het is dan ook helemaal niet relevant om te proberen berekenen wat het gunstigst is voor Nederland. De kracht van de Unie is dat er een realistisch model gevonden is waar alle partijen in ieder geval beter van worden en Pechtold noemt ook het bedrag om dat te illustreren.
Gemeentes ook maar opheffen dan?quote:Op zaterdag 26 april 2014 20:53 schreef karton2 het volgende:
[..]
Of als de opkomst bij verkiezingen keer op keer onder de 50% duikt?
In Nederland kwam in '09 zo'n 37% stemmen, in de hele EU lag het gemiddelde op 42%. Dat lijkt me voor een democratisch instituut zeer problematisch, hoe lang mogen ze nog doorgaan bij dergelijke cijfers?
Bovendien zorgt het spill over effect er vanzelf voor dat steeds meer eenwording ontstaat. Begrijp dan ook niets van de verwijzingen naar de EEG door het anti eu kamp.quote:Op zondag 27 april 2014 08:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je beseft dat de vrijhandel binnen de EU veel vergaander is?
Oh, ik snap het wel. Iets van klok en klepel en daarmee een halve rechtvaardiging voor de onzin die gespuid wordtquote:Op zondag 27 april 2014 12:29 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Bovendien zorgt het spill over effect er vanzelf voor dat steeds meer eenwording ontstaat. Begrijp dan ook niets van de verwijzingen naar de EEG door het anti eu kamp.
Je wilt dus een model toepassen dat niet dezelfde situatie beschrijft als de EU is? Knap van je.quote:Op zondag 27 april 2014 12:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat om de basis van een economisch model. Daar kleine uitzonderingen op verzinnen voegt volgens mij niet zoveel toe.
Zie hierboven. Dus dan klopt je basis van het econmische model niet. Het economische model (wat jij aanhaalt) omvat enkel vrijhandel, terwijl de EU Y = Vrijhandel + protectionisme + jaarlijkse bijdragen. Enkel als protectionisme en jaarlijkse bijdrage 0 zouden zijn, dan zou je model van toepassing op de EU zijn.quote:Nee, dat vergeet ik zeker niet. Dat is onderdeel van het totaal.
Dat zou onderzocht moeten worden in hoeverre derde landen bereid zijn FTA's met Nederland of met een kleiner handelsblok te sluiten. Deze bereidheid kwantificeer je en neem je mee in je eigen model. Evenals het wegvallen van de jaarlijkse bijdragen en minder protectionisme omdat het handelsblok homogener is geworden. Deze benoemde variabelen neem je dus ook mee in je model en dit laat je doorrekenen. Dan kan je pas conclusies trekken.quote:Je alternatieve opties zorgen in ieder geval voor nieuwe handelsbelemmeringen. Dat is immers de basis van die modellen.
"Best redelijk solide"? Waarom kom je altijd met subjectieve begrippen aan en niet met cijfers? Weet jij welke variabelen ze (en of ze alle variabelen) in dat onderzoek hebben meegenomen?quote:Het was niet Pechtold die dit berekend heeft. Het achterliggende onderzoek is best redelijk solide.
En jij denkt dat grote opdrachten naar dat soort organisaties gaan?:Dquote:Op zaterdag 26 april 2014 10:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Met meer Oost-Europese immigratie komen slechts individuele "beunhazen" (hardwerkend, en ik neem hen niets kwalijk, wel hun politieke vrindjes) en geen grotere organisaties met busjes enzo, waar makkelijk 20 man werkzaam kan zijn?
Die situatie zit er in de basis al uitstekend in.quote:Op zondag 27 april 2014 12:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je wilt dus een model toepassen dat niet dezelfde situatie beschrijft als de EU is? Knap van je.
Oh maar je stellingen zijn al direct subjectief. Dat is juist het punt. Je persoonlijke sentiment als basis gebruiken is niet zo praktisch.quote:Kleine uitzondering? Je hebt de kwantatieve cijers van de overige variabelen x3...xn niet bij de hand en je durft deze verzameling variabelen {x3...xn} dan al "klein" te noemen. Knap staaltje onderzoek weer van je. Ik dacht dat jij de man van de cijfers was maar dat blijkt wellicht het tegendeel te zijn. Ik weet deze cijfers ook niet dus ik pas er geen subjectief begrijp als "klein" of "groot" op.
Nee dat is niet het geval.quote:[..]
Zie hierboven. Dus dan klopt je basis van het econmische model niet. Het economische model (wat jij aanhaalt) omvat enkel vrijhandel,
Nee dus.quote:terwijl de EU Y = Vrijhandel + protectionisme + jaarlijkse bijdragen. Enkel als protectionisme en jaarlijkse bijdrage 0 zouden zijn, dan zou je model van toepassing op de EU zijn.
[..]
En je kan de uitkomst al raden, dit is zeer ongunstig voor Nederland. Immers dat is de basis van de economische theorie.quote:Dat zou onderzocht moeten worden in hoeverre derde landen bereid zijn FTA's met Nederland of met een kleiner handelsblok te sluiten. Deze bereidheid kwantificeer je en neem je mee in je eigen model. Evenals het wegvallen van de jaarlijkse bijdragen en minder protectionisme omdat het handelsblok homogener is geworden. Deze benoemde variabelen neem je dus ook mee in je model en dit laat je doorrekenen.
Die cijfers heb je daar beschikbaar. Lijkt me niet zo nuttig om een berekening uit zo'n onderzoek te copy pasten hier.quote:"Best redelijk solide"? Waarom kom je altijd met subjectieve begrippen aan en niet met cijfers? Sorry maar je lijkt nu net op een Wilders.
Oh maar van die drie modellen is de conclusie natuurlijk op voorhand al duidelijk. Prima om dat nog eens even na te rekenen natuurlijk maar je hoeft geen schokkende uitkomsten te verwachten.quote:Ik heb deze cijfers ook niet bij de hand dus daarom trek ik niet vroegtijdig conclusies. Ik wil eerst de cijfers van alle alternatieve modellen weten en vervolgens kan ik aan de hand van de cijfers conclusies trekken of de EU de Nederlandse welvaart het meest maximaliseert of niet.
Nee, je hebt allerlei maten opdrachten voor allerlei maten bedrijven.quote:Op zondag 27 april 2014 12:34 schreef tofastTG het volgende:
[..]
En jij denkt dat grote opdrachten naar dat soort organisaties gaan?:D
Wellicht moet je je eens verdiepen in het EEG verdrag. Of je eens verdiepen in de ideeën van Monnet. En ik herhaal het nog maar eens, het spill over effect.quote:Op zaterdag 26 april 2014 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Wellicht goed om waht nog even te quotenquote:Op zondag 27 april 2014 12:40 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Wellicht moet je je eens verdiepen in het EEG verdrag. Of je eens verdiepen in de ideeën van Monnet. En ik herhaal het nog maar eens, het spill over effect.
Dan zul je zien dat jij geen EEG wilt..
quote:Op zaterdag 19 april 2014 21:15 schreef waht het volgende:
[..]
Verspil je energie nou niet, Papier wil het niet snappen.
Daarmee is alle verdere discussie zinloos.
Dat valt in de praktijk wel mee. En ja, ik kan het weten. Want ik woon wel in NL en heb vrienden die werkzaam zijn in sectoren waar ook Oost-Europeanen in actief zijn.quote:Op zondag 27 april 2014 12:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, je hebt allerlei maten opdrachten voor allerlei maten bedrijven.
Het ging om uit uit de markt prijzen van een of andere FOK!ker.
Alleen is dat bedrag volkomen uit de grote duim gezogen!quote:Op zondag 27 april 2014 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is niet wat Engelen concludeert! Hij geeft aan dat zo'n berekening grote onzekerheden kent. En dat is logisch en concludeert het CPB ook. Het gaat echter om de basis van het verhaal en dat klopt gewoon heel aardig.quote:Op maandag 28 april 2014 00:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen is dat bedrag volkomen uit de grote duim gezogen!
https://decorrespondent.n(...)en/83648631-4a31841b
En zoals Engelen aangeeft zijn de aangehaalde berekeningen vermoedelijk de best beschikbare. Alleen zitten er onzekerheden in, wat mij logisch lijktquote:Op maandag 28 april 2014 07:54 schreef waht het volgende:
We zullen dan ook nooit weten hoe andere scenario's zouden zijn verlopen. Vergelijkingsmateriaal is er niet, enkel schattingen op basis van bepaalde aannames.
Dat zal iedereen die dit leest wel begrijpen. Als politici doodleuk bewerken dat de Nederlander X Euro per jaar extra krijgt terwijl het eigenlijk een gok in het luchtledige is gezien de vele onzekerheden en de grootte van de onzekerheden dan vind ik het toch behoorlijk uit de duim gezogen. Jij kent zeker wel die artikeltjes over de kosten-batenanalyse van het roken? Dat lijkt mij nog kinderspel in vergelijking met de kosten/baten berekenen van de EU (niet dat het gemakkelijk is, integendeel) en daar worden de heren het ook niet over eens. Het zou de politici sieren als ze het wat beter zouden kaderen, niet alles hoeft in Jip- en Janneketaal te worden uitgelegd aan het volk.quote:Op maandag 28 april 2014 07:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is niet wat Engelen concludeert! Hij geeft aan dat zo'n berekening grote onzekerheden kent.
quote:
quote:De EU is met 28 landen zo groot geworden, dat er ook grote verschillen zijn tussen landen. Die belemmeren de slagvaardigheid van de unie. Het CDA wil daarom dat binnen de EU lidstaten met een vergelijkbare economische ontwikkeling een voortrekkersrol gaan vervullen in een zogeheten kerngroep. 'Dit doorbreekt de neerwaartse spiraal dat de slagvaardigheid van de EU wordt bepaald door de zwakste schakel. Ook in het wielrennen gaat het hele peloton harder werken als er een paar renners vooruit zijn gereden', aldus lijsttrekker Esther de Lange.
Ik had dat nog niet gelezen/gehoord. Blijkbaar beginnen ook politici van centrumpartijen in te zien dat de huidige EU teveel leden heeft en te grote verschillen heeft tussen de leden voor het gekozen systeem. Misschien worden de geesten ook nog wel rijp voor een opsplitsing van de EU in 2 of 3 delen.quote:Op woensdag 30 april 2014 12:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bram_van_Loon, deze al gelezen?
[..]
[..]
Volgens mij zijn ze toch echt wel democratisch gekozen.quote:
Je weet erg weinig van de EU??quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:01 schreef Euribob het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze toch echt wel democratisch gekozen.
Ik wil maar zeggen, je poster geeft zelf al aan dat als het volk op iets anders stemt deze "dictatuur" gewoon verdwijnt. Ik zie niet in wat daar niet-democratisch/dictatoriaal aan is.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je weet erg weinig van de EU??
Hoe kan je dat nou zeggen?
-nee- Benito "iedereen die om opheldering vraagt over mijn 2000 [!] euro dagelijkse onkosten is een demagoog [?]" Barroso en Markus "we moeten anti-EU-groepen vervolgen" Schulz.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:09 schreef Euribob het volgende:
Of je mag ze gewoon niet, en daarom zijn het dictators. Ook mogelijk.
Dus als politici corrupt zijn of hun taak niet goed uitvoeren zijn het dictators? Mooie conclusie wel.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Guy "Auschwitz" Verhoffstadt, Benito "iedereen die om opheldering vraagt over mijn 2000 [!] euro dagelijkse onkosten is een demagoog [?]" Barroso en Markus "we moeten anti-EU-groepen vervolgen" Schulz.
Ik mag ze niet, omdat het dictators zijn.
Is dat zo, kun je dat "feit" misschien ophelderen?quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:27 schreef Euribob het volgende:
Het feit dat het volk deze "dictators" naar huis kan sturen bij de eerstvolgende verkiezingen maakt ze al geen dictators meer.
Als op 22/25 mei iedereen op de partij Wiplala-vrij stemt dan zitten jouw "dictators" niet meer in het EP.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat zo, kun je dat "feit" misschien ophelderen?
Maar leg mij dan eens uit, hoe kun je van dictators spreken en tegelijkertijd het volk oproepen te gaan stemmen? Dan ben je toch niet helemaal lekker?quote:
Barroso zit niet in het EP, dus het klopt daar al niet.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:30 schreef Euribob het volgende:
[..]
Als op 22/25 mei iedereen op de partij Wiplala-vrij stemt dan zitten jouw "dictators" niet meer in het EP.
Ah want Chavez was ook geen dictator volgens jou. Eerlijke verkiezingen, uh-huh.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:31 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar leg mij dan eens uit, hoe kun je van dictators spreken en tegelijkertijd het volk oproepen te gaan stemmen? Dan ben je toch niet helemaal lekker?
Ik vind het allemaal ook wel erg ver gaan, de manier waarop die EU-politici hier worden afgeschilderd. Wat er fout gaat in de EU ligt volgens mij niet zozeer bij die personen, maar is veel meer een kwestie van een verkeerde structuur. De huidige opzet van de EU deugt niet. De verkiezingen op 22 mei zijn ook niet daadwerkelijk Europese Verkiezingen. We bepalen slechts hoe de 25 Nederlandse zetels worden ingevuld.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Zo hey, ga je lekker? Verhofstadt aan de jodenvervolging koppelen
Wat een enorme eikel ben je toch ook.
Guy Verhofstad en Martin Schultz kun je er wel gewoon uit stemmen. Maar dat wil je natuurlijk niet horen, want dat zou afbreuk doen aan dat simpele wereldbeeld van je.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Barroso zit niet in het EP, dus het klopt daar al niet.
Een stem op een anti-EU-partij is ons enige legale middel tegen die ratten. Wil niet zeggen dat ze in juni afgezet zijn. Helaas, dat wel.
De EP-verkiezingen corrupt? Die hoor ik voor het eerst, heb je een linkje?quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah want Chavez was ook geen dictator volgens jou. Eerlijke verkiezingen, uh-huh.
Deze juntaleden zijn nog veel venijniger dan de dode bloedhond.
Nee, dat kan niet, want ik ben noch Belg, noch Duitser. Tot zover de "eenwording"quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:34 schreef Euribob het volgende:
[..]
Guy Verhofstad en Martin Schultz kun je er wel gewoon uit stemmen. Maar dat wil je natuurlijk niet horen, want dat zou afbreuk doen aan dat simpele wereldbeeld van je.
Die gare fascist.quote:
Hans "vuistje" van Baalen is gewoon een oud-fascist, maar omdat ie voor de EU is, staan "linksen" als du_ke, remlof en Euribob er ineens bij te zwaaien, die VVD'er.quote:
Ik snap sowieso weinig van Eurofilie.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hans "vuistje" van Baalen is gewoon een oud-fascist, maar omdat ie voor de EU is, staan "linksen" als du_ke, remlof en Euribob er ineens bij te zwaaien, die VVD'er.
Snap jij het nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |