abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139272141
Meer Nederlanders willen geen Europese Unie

Uit een onderzoek door Ipsos, dat in negen Europese Unie (EU) landen werd gehouden onder 7000 mensen, blijkt dat een meerderheid van die Europeanen de EU helemaal niet meer zien zitten. Onder de Nederlanders staat het anti-EU sentiment op 68 procent. In nog maar drie van de negen gepeilde landen is er een positief beeld van de EU, schrijft De Volkskrant.

Met de EU verkiezingen in het vooruitzicht lijken de Nederlandse pro-EU partijen, zoals D66 en GroenLinks, behoorlijk wat terrein te hebben verloren op de Nederlandse anti-EU partij PVV en de EU-kritische partij SP. Het mantra van de pro-EU partijen 'de unie is groot en heeft veel macht maar dat is nodig, want het is goed voor de handel en uw portemonnee' wordt niet meer geloofd.

Volgens Bernard Wientjes is dé oplossing om aan 'de gewone werkman' nóg beter uit te leggen waarom die zijn baan aan de EU heeft te danken. De elite en hoogopgeleiden hebben de boodschap wel begrepen volgens Wientjes. Bernard roemde onder andere de verkiezingswinst van de pro-EU partijen “D66 en GroenLinks zijn pro-Europa en je kunt toch niet zeggen dat die partijen het slecht hebben gedaan bij de vorige verkiezingen, integendeel”, zegt Wientjes. Volgens de werkgeversvoorman is het nu zaak om het negatieve sentiment bij de laagopgeleiden en PVV-stemmer om te buigen.

Dat is nog een behoorlijke klus daar juist de laagopgeleiden zich niet beschermd voelen in hun baanzekerheid, maar eerder bedreigd door de grote toestroom aan zeer goedkope MOE-landers. De EU heeft de mogelijkheden voor de werkgevers hierin sterk vereenvoudigd. Vandaag debatteert de Tweede Kamer hier over met premier Rutte en de minister van Buitenlandse Zaken Timmermans.

Eerdere rapporten die het rooskleurige beeld van de EU niet onderschreven waren in opdracht van PVV partijleider Wilders samengesteld. Het Britse bureau Lombard Street Research becijferde in 2012 dat de eurozone verlaten 51 miljard euro kost en tot 2015 125 miljard euro oplevert.
Meer Nederlanders willen geen Europese Unie

Links naar vorige delen:
NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #3
NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #4

=====================================================================

Zie ook: POL / Nigel Farage (UKIP), Artikel50 en andere anti-EU-partijen #4

[ Bericht 7% gewijzigd door El_Matador op 26-04-2014 09:41:00 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_139272158
@Dven; "Dan zit Farage ernaast...", dus je hebt het filmpje niet eens gezien, je begrijpt mijn punt niet en je geeft met je laatste post in het vorige deel Farage juist gelijk.

:D
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_139272160
Voor het Nederlandse bedrijfsleven werkt het wel natuurlijk.
pi_139272169
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:03 schreef El_Matador het volgende:
@Dven; "Dan zit Farage ernaast...", dus je hebt het filmpje niet eens gezien, je begrijpt mijn punt niet en je geeft met je laatste post in het vorige deel Farage juist gelijk.

Hij gaf eigenlijk aan dat alle partijen uiteindelijk de verliezer zijn. Behalve een deel van het bedrijfsleven.
pi_139272175
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:04 schreef Globali het volgende:
Voor het Nederlandse bedrijfsleven werkt het wel natuurlijk.
Mwah, voor het deel dat lobbygroepen kan inschakelen wel. De kleine ondernemers lijden juist onder de vele regeldruk uit Straatsbrussel en vooral die ridicule carbon tax is een probleem.

pi_139272189
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mwah, voor het deel dat lobbygroepen kan inschakelen wel. De kleine ondernemers lijden juist onder de vele regeldruk uit Straatsbrussel en vooral die ridicule carbon tax is een probleem.
Hij verkondigt gewoon heel simpel een VVD onzin verhaal. En Wientjes komt nooit op voor de normale arbeider. Ik ben geen Marokkaan trouwens. Niet dat het iets uitmaakt.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:07:52 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272196
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 08:58 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik ben geen buitenlander. Daar ga je al mis.

Dat had je ook kunnen bereiken met wat hulp en niet laten toetreden.
Oke. Je hebt het Nederlanderschap cadeau gekregen omdat je vader vanuit het buitenland deze kant op is gekomen samen met tienduizenden anderen die nu allemaal banen bezet houden die echte Nederlanders nu heel goed zouden kunnen gebruiken.

Het blijft ironisch.

En waarom is Hulp dan anders dan toetreding? De toetreding gaat gepaard met Hulp opdat de EU er als geheel sterker van wordt en alle landen zo snel mogelijk op een hoog welvaartsniveau zitten zodat je samen een sterk blok vormt.

Maar nogmaals, de feiten liggen er gewoon hoor. De EU kost 1% van het BNP en het geeft 6 tot 8% extra.

Ik neem aan dat ook jij de winst uit kan tellen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:08:50 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272205
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:03 schreef El_Matador het volgende:

Filmpje inderdaad niet gezien daar ik hem hier niet kan openen dus ik moest afgaan op wat ik in jouw post terugzag :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_139272218
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:07 schreef Dven het volgende:

[..]

Oke. Je hebt het Nederlanderschap cadeau gekregen omdat je vader vanuit het buitenland deze kant op is gekomen samen met tienduizenden anderen die nu allemaal banen bezet houden die echte Nederlanders nu heel goed zouden kunnen gebruiken.

Het blijft ironisch.

En waarom is Hulp dan anders dan toetreding? De toetreding gaat gepaard met Hulp opdat de EU er als geheel sterker van wordt en alle landen zo snel mogelijk op een hoog welvaartsniveau zitten zodat je samen een sterk blok vormt.

Maar nogmaals, de feiten liggen er gewoon hoor. De EU kost 1% van het BNP en het geeft 6 tot 8% extra.

Zoals gezegd. Je bent een erg simpel figuur. Hoe kom je erbij dat ik welke vorm dan ook niet Nederlandse ouders, grootouders of overgrootouders zou hebben? En wat zou dat uitmaken?

Je kan landen economisch steunen en er dan zaken mee doen. ooit van gehoord? Of denk je dat bedrijven over het algemeen ook investeren in kansloze bedrijfjes en later gaan roepen dat het wel iets opleverde?
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:09:56 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272219
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:06 schreef Globali het volgende:

[..]

Hij verkondigt gewoon heel simpel een VVD onzin verhaal. En Wientjes komt nooit op voor de normale arbeider. Ik ben geen Marokkaan trouwens. Niet dat het iets uitmaakt.
Oke, dan schijnbaar onderdeel van de 1% die geen Marokkaan is maar wel op Marokko.nl zat. Excuses voor mijn aanname.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:10:55 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272232
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:09 schreef Globali het volgende:

[..]

Zoals gezegd. Je bent een erg simpel figuur. Hoe kom je erbij dat ik welke vorm dan ook niet Nederlandse ouders, grootouders of overgrootouders zou hebben? En wat zou dat uitmaken?

Je kan landen economisch steunen en er dan zaken mee doen. ooit van gehoord? Of denk je dat bedrijven over het algemeen ook investeren in kansloze bedrijfjes en later gaan roepen dat het wel iets opleverde?
Die economische steun is er nu toch dus wat is nu je gehele punt ?!? :?
pi_139272241
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:09 schreef Dven het volgende:

[..]

Oke, dan schijnbaar onderdeel van de 1% die geen Marokkaan is maar wel op Marokko.nl zat. Excuses voor mijn aanname.
Je roept duidelijk wel vaker domme dingen. Maar leg eens uit wat het uitgemaakt zou hebben als ik wél een Nederlandse Marokkaan was geweest? Dan had ik mijn mond moeten houden? Je bent een soort mix van pvvér en vvd'er volgens mij. Oogjes dicht voor het normale volk.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:12:09 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272244
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik ben het er zeker mee eens dat de huidige opzet van de EU niet de meest ideale is. Laat dat duidelijk zijn.
pi_139272247
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:10 schreef Dven het volgende:

[..]

Die economische steun is er nu toch dus wat is nu je gehele punt ?!? :?
Ja. En omdat men bij de EU hoort gaat dat te ver. Men kan geen kant meer op.
pi_139272271
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:07 schreef Dven het volgende:

[..]

Het blijft ironisch.

1% van het BNP? Je vergeet even voor het gemak het geld wat naar de PIIGS-landen is gegaan, het rente-beleid van de ECB wat onze pensioenfondsen veel geld kost, de mega-garanties die we hebben moeten geven voor het ESM..garanties die ieder moment ook echt geld kunnen gaan kosten. Dan heb ik niet eens over de arbeidsmigratie.

Het is wel wat ingewikkelder dan alleen naar de jaarlijkse eu-bijdrage te gaan kijken.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:13:54 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272272
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:11 schreef Globali het volgende:

[..]

Je roept duidelijk wel vaker domme dingen. Maar leg eens uit wat het uitgemaakt zou hebben als ik wél een Nederlandse Marokkaan was geweest? Dan had ik mijn mond moeten houden? Je bent een soort mix van pvvér en vvd'er volgens mij. Oogjes dicht voor het normale volk.
Die ironie heb ik je al 2 keer eerder uitgelegd, ik weiger het om een derde keer te doen. Je kan het teruglezen hoor, het staat weergeven naast opmerking dat het ook ironisch is dat je zelf tegen argumenta ad hominem bent maar vervolgens andere mensen wel simpel noemt en beticht van het zijn van een mix tussen pvv'ers en vvd'er. Je legt het echt op alle fronten af nu. Zo enorm grappig dit :D
pi_139272286
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:12 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik ben het er zeker mee eens dat de huidige opzet van de EU niet de meest ideale is. Laat dat duidelijk zijn.
Juist.

Echter dat het alternatief van ui de EU of Euro stappen nog stukken beroerder is, is ook overduidelijk. Best sneu daarom dat die anti-EU kliek totaal niet vatbaar is voor enig argument wat niet direct in hun straatje ligt...
pi_139272294
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:13 schreef Dven het volgende:

[..]

Die ironie heb ik je al 2 keer eerder uitgelegd, ik weiger het om een derde keer te doen. Je kan het teruglezen hoor, het staat weergeven naast opmerking dat het ook ironisch is dat je zelf tegen argumenta ad hominem bent maar vervolgens andere mensen wel simpel noemt. Zo enorm grappig dit :D
Het was niet ironisch bedoelt. Dat maak je er nu van omdat je je niet kan redden uit de situatie. Jij vindt dat als ik een Nederlandse Marokkaan was geweest ik mijn mond moet houden. Daarom liet ik je ook even doorpraten. Ik noem je simpel omdat je zo denkt. Op dat gebied denk je dus als een pvv 'er.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:16:11 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272299
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:13 schreef Confetti het volgende:

[..]

1% van het BNP? Je vergeet even voor het gemak het geld wat naar de PIIGS-landen is gegaan, het rente-beleid van de ECB wat onze pensioenfondsen veel geld kost, de mega-garanties die we hebben moeten geven voor het ESM..garanties die ieder moment ook echt geld kunnen gaan kosten. Dan heb ik niet eens over de arbeidsmigratie.

Het is wel wat ingewikkelder dan alleen naar de jaarlijkse eu-bijdrage te gaan kijken.
Het ging hem in eerste instantie om die bijdrage.

Maar goed, punt blijft dat het uiteindelijk meer binnenbrengt dan kost. Zelfs die arbeidsmigratie.
pi_139272301
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:08 schreef Dven het volgende:

[..]

Filmpje inderdaad niet gezien daar ik hem hier niet kan openen dus ik moest afgaan op wat ik in jouw post terugzag :D
Aantal vacatures op de EUwebsite: VK 1075 (exact getal heb ik ook ff niet) en Bulgarije...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat geeft de scheve verhouding afdoende aan, lijkt me. En het onderschrijft wat je zegt over mensen die juist wegtrekken en juist niet en masse de nieuwe open grens naar Bulgarije oversteken om daar een mooie uitdagende baan te vinden.

pi_139272310
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist.

Echter dat het alternatief van ui de EU of Euro stappen nog stukken beroerder is, is ook overduidelijk. Best sneu daarom dat die anti-EU kliek totaal niet vatbaar is voor enig argument wat niet direct in hun straatje ligt...
Het er nu uitstappen is ook geen goed idee. Men had bepaalde landen gewoon niet zo makkelijk moeten toelaten. Een bedrijf koopt ook niet snel kansloze bedrijfjes op.
pi_139272313
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:13 schreef Confetti het volgende:

[..]

En jij probeert nu mogelijke incidentele kosten af te zetten tegen structurele opbrengsten. Dat kan natuurlijk maar probeer dan wel die vergelijking redelijk zuiver te maken. Nu is het vooral retoriek.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:19:04 #23
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272341
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:15 schreef Globali het volgende:

[..]

Het was niet ironisch bedoelt. Dat maak je er nu van omdat je je niet kan redden uit de situatie. Jij vindt dat als ik een Nederlandse Marokkaan was geweest ik mijn mond moet houden. Daarom liet ik je ook even doorpraten. Ik noem je simpel omdat je zo denkt. Op dat gebied denk je dus als een pvv 'er.
Maak nu niet nog meer een karikatuur van jezelf. Ik noemde het in de eerste plaats al ironisch. Hoe durf je dan nog te zeggen dat ik het niet ironisch bedoelde? :D wanneer jij een Marokkaan bent dan mag jij van mij gewoon nog je mening ventileren hoor. Turk Griek of Marokkaan, ik kan er niet van wakker liggen. Maar ga dan niet zeiken over het gegeven dat ik het grappig vind wanneer zij aangeven dat buitenlanders hun baan inpikken. :)
pi_139272345
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Aantal vacatures op de EUwebsite: VK 1075 (exact getal heb ik ook ff niet) en Bulgarije...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat geeft de scheve verhouding afdoende aan, lijkt me. En het onderschrijft wat je zegt over mensen die juist wegtrekken en juist niet en masse de nieuwe open grens naar Bulgarije oversteken om daar een mooie uitdagende baan te vinden.
Tja de vrije markt, en dus ook de vrije arbeidsmarkt binnen Europa is wat eng voor de minder bedeelden...
pi_139272359
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:16 schreef Globali het volgende:

[..]

Het er nu uitstappen is ook geen goed idee. Men had bepaalde landen gewoon niet zo makkelijk moeten toelaten. Een bedrijf koopt ook niet snel kansloze bedrijfjes op.
Prima, valt iets voor te zeggen. Maar dat is niet de lijn van het grootste deel van de anti-Europa kliek hier. Die zien grote voordelen in desintegratie. Alleen weet men dat helaas nooit te onderbouwen...
pi_139272383
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En jij probeert nu mogelijke incidentele kosten af te zetten tegen structurele opbrengsten. Dat kan natuurlijk maar probeer dan wel die vergelijking redelijk zuiver te maken. Nu is het vooral retoriek.
Rentebeleid van de ECB, kosten van arbeidsmigratie, het verlies van soevereiniteit(lastig uit te drukken in geld maar toch), overlast en de vele nadelen van open grenzen.

Allemaal structureel. Maargoed, een zuivere vergelijking is niet te maken. Waar is die 6% extra groei eigenlijk op gebaseerd? Vast een vergelijking tussen de EU in haar huidige staat ten opzichte van geen enkele samenwerking tussen landen.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:23:49 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272394
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

SPOILER
De grootste influx van Bulgaren heeft zich allang voorgedaan hoor, maak je daar vooral geen zorgen over. Overigens zijn er wel degelijk veel buitenlanders die naar Bulgarije trekken hoor. Hier in de stad zijn er in de afgelopen 3 jaar zo'n 200 Nederlanders engels mannen Amerikanen en Duitsers komen wonen. En dat op nog geen 70.000 inwoners.
pi_139272422
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:23 schreef Confetti het volgende:

[..]

Rentebeleid van de ECB, kosten van arbeidsmigratie, het verlies van soevereiniteit(lastig uit te drukken in geld maar toch), overlast en de vele nadelen van open grenzen.

Allemaal structureel. Maargoed, een zuivere vergelijking is niet te maken. Waar is die 6% extra groei eigenlijk op gebaseerd? Vast een vergelijking tussen de EU in haar huidige staat ten opzichte van geen enkele samenwerking tussen landen.
Een gedeelde arbeidsmarkt levert juist geld op. En zo ligt er wel meer genuanceerd. Maar de berekening voor de baten draaien om wat de interne markt aan extra economische groei oplevert en dat is zeer aanzienlijk.
pi_139272472
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een gedeelde arbeidsmarkt levert juist geld op. En zo ligt er wel meer genuanceerd. Maar de berekening voor de baten draaien om wat de interne markt aan extra economische groei oplevert en dat is zeer aanzienlijk.
Een interne markt met alleen ontwikkelde landen had ons net bijna net zoveel opgeleverd. Zoals voor 2004.

Maar helaas krijgen we er steeds meer brekebeentjes als Bulgarije en Roemenië bij. Je maakt mij niet wijs dat we daar van profiteren.

Een gedeelde arbeidsmarkt heeft trouwens altijd winnaars en verliezers. Er zijn maar een beperkt aantal banen.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:31:25 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_139272476
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een gedeelde arbeidsmarkt levert juist geld op.
Maar alleen voor aandeelhouders en CEO's. De gemiddelde burger betaald de kosten en de lager opgeleiden worden verdrongen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_139272493
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:19 schreef Dven het volgende:

[..]

Maak nu niet nog meer een karikatuur van jezelf. Ik noemde het in de eerste plaats al ironisch. Hoe durf je dan nog te zeggen dat ik het niet ironisch bedoelde? :D wanneer jij een Marokkaan bent dan mag jij van mij gewoon nog je mening ventileren hoor. Turk Griek of Marokkaan, ik kan er niet van wakker liggen. Maar ga dan niet zeiken over het gegeven dat ik het grappig vind wanneer zij aangeven dat buitenlanders hun baan inpikken. :)
Wat je aangaf is dat het ironisch zou zijn dat ik als buitenlander commentaar heb. Niets meer en niets minder. En daarna haal je het verschillende keren aan......
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:33:30 #33
pi_139272507
quote:
quote:
'Beetje dimmen', wil Volkskrantverslaggever Jan Tromp zowel Brussel als de lidstaten toeroepen na zes maanden ronddolen in de Europese coulissen. 'Zichtbaar drama ontbreekt in het Brusselse theater. Het systeem is nu eenmaal ondoorgrondelijk uit noodzaak.' Hier de laatste aflevering van Tromps rapportages uit Brussel.
Als je 2x verder klikt kan je genieten van een hele serie verhalen over het succes van "Europa"
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_139272565
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:31 schreef Confetti het volgende:

[..]

Een interne markt met alleen ontwikkelde landen had ons net bijna net zoveel opgeleverd. Zoals voor 2004.

Maar helaas krijgen we er steeds meer brekebeentjes als Bulgarije en Roemenië bij. Je maakt mij niet wijs dat we daar van profiteren.

Een gedeelde arbeidsmarkt heeft trouwens altijd winnaars en verliezers. Er zijn maar een beperkt aantal banen.
Wij als Nederland profiteren daar natuurlijk juist wel van als handelsland put sang!
Dat je dat gegeven niet wilt zien kan ik verder weinig aan doen...
pi_139272572
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar alleen voor aandeelhouders en CEO's. De gemiddelde burger betaald de kosten en de lager opgeleiden worden verdrongen.
Nonsens :).
pi_139272591
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Juist.

Echter dat het alternatief van ui de EU of Euro stappen nog stukken beroerder is
Dat is toch het enige alternatief dat wordt afgedwongen?
Of is er nog een ander alternatief beschikbaar?
pi_139272604
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wij als Nederland profiteren daar natuurlijk juist wel van als handelsland put sang!
Dat je dat gegeven niet wilt zien kan ik verder weinig aan doen...
Je kan gewoon bepaalde landen helpen economisch beter te worden en dan daar mee gaan handelen. Je hoeft hen geen deel van de EU te maken.
pi_139272615
quote:

[..]

Dat is geen onzin.
pi_139272641
quote:

[..]

Je hebt een beetje door waarom mensen jou als trol en niet als inhoudelijke bijdrager zien?

Een argumentje is teveel gevraagd? :')

zaterdag 26 april 2014 @ 09:44:00 #40
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272651
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:32 schreef Globali het volgende:

[..]

Wat je aangaf is dat het ironisch zou zijn dat ik als buitenlander commentaar heb. Niets meer en niets minder. En daarna haal je het verschillende keren aan......
Wat ik aangaf is dat ik het inderdaad grappig vind wanneer een Marokkaan zegt dat hij geen andere landen bij de EU wil omdat die mensen zijn baan in kunnen pikken.

Om letterlijk te quoten

quote:
Oh we zijn op het niveau 'they took our jobs' terecht gekomen :') wel weer grappig om dat te horen van een Marokkaan maar dat geheel ter zijde.
Blijf er vooral kansloos op doorhameren maar ik neem aan dat iedereen met meer verstand dan dat van een pelpinda er de ironie van inziet.
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:45:09 #41
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272667
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:40 schreef Globali het volgende:

[..]

Je kan gewoon bepaalde landen helpen economisch beter te worden en dan daar mee gaan handelen. Je hoeft hen geen deel van de EU te maken.
Waarom snap je niet dat handel met een interne markt veel interessanter is?
pi_139272673
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Wat ik aangaf is dat ik het inderdaad grappig vind wanneer een Marokkaan zegt dat hij geen andere landen bij de EU wil omdat die mensen zijn baan in kunnen pikken.

Om letterlijk te quoten

[..]

Blijf er vooral kansloos op doorhameren maar ik neem aan dat iedereen met meer verstand dan dat van een pelpinda er de ironie van inziet.
Het deed en doet er niets toe. Daarnaast ben ik geen Marokkaan. Gek toch? Dat ik daar iets over zeg!
pi_139272690
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:45 schreef Dven het volgende:

[..]

Waarom snap je niet dat handel met een interne markt veel interessanter is?
Waarom snap je niet dat als de investering veel te groot wordt en je zo'n land op hetzelfde niveau wil gaan trekken als de wel lopende landen in de EU (kost nog vele miljarden meer) het dat alles misschien gewoon niet waard is?
pi_139272703
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:44 schreef Dven het volgende:

[..]

Om letterlijk te quoten

[..]

Want Marokkanen "pikten" banen in? Polen en Roegaren "pikken" geen banen in, wel kunnen ze vals concurreren door onder de prijs te gaan zitten.

Dat vind jij wel eerlijk voor de Nederlandse (al dan niet van Marokkaanse afkomst) arbeider? :')

zaterdag 26 april 2014 @ 09:48:39 #45
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272721
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:46 schreef Globali het volgende:

[..]

Waarom snap je niet dat als de investering veel te groot wordt en je zo'n land op hetzelfde niveau wil gaan trekken als de wel lopende landen in de EU (kost nog vele miljarden meer) het dat alles misschien gewoon niet waard is?
Ik heb je volgens mij al aangegeven dat de handel met bijvoorbeeld bulgarije zo sterk gestegen is dat het de bijdrage van Nederland aan dat land ruimschoots overstijgt. Dus wederom flauwekul wat je nu noemt. Begint een gewoonte te worden.
pi_139272739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat is toch het enige alternatief dat wordt afgedwongen?
Of is er nog een ander alternatief beschikbaar?
Het is in elk geval waar een pvv of artikel50 zeer veel heil in ziet. Alleen uitleggen hoe we daar dan beter van zouden moeten worden gebeurt helaas niet. In tegendeel zelfs...
  zaterdag 26 april 2014 @ 09:51:05 #47
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139272767
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Want Marokkanen "pikten" banen in? Polen en Roegaren "pikken" geen banen in, wel kunnen ze vals concurreren door onder de prijs te gaan zitten.

Dat vind jij wel eerlijk voor de Nederlandse (al dan niet van Marokkaanse afkomst) arbeider? :')
Marokkanen zitten inderdaad op banen die door Nederlanders bezet hadden kunnen zijn. Valt weinig aan te ontkennen. Niet dat ik daar verder een punt van maak want ik heb niets tegen de aanwezigheid van buitenlanders in Nederland.
pi_139272784
quote:
8s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je hebt een beetje door waarom mensen jou als trol en niet als inhoudelijke bijdrager zien?

Een argumentje is teveel gevraagd? :')
Aha. Jij bent dus met papier eens dat economische groei en meer internationale handel enkel ten goede komt aan de CEO's?
Want dat is wat hij stelde. Ik acht je net snugger genoeg om ook te weten dat dat inderdaad nonsens is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2014 09:52:09 ]
pi_139272806
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:40 schreef Globali het volgende:

[..]

Tja, misschien had dat gekund. En dan nu? Hoe wou je daar nu nog iets aan doen?
pi_139272824
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik heb je volgens mij al aangegeven dat de handel met bijvoorbeeld bulgarije zo sterk gestegen is dat het de bijdrage van Nederland aan dat land ruimschoots overstijgt. Dus wederom flauwekul wat je nu noemt. Begint een gewoonte te worden.
Ik geloof niet dat de eu er vrstandig aan doet dat soort landen zo snel toe te laten treden. Maar ik had het eerder ook over Griekenland. Niet Bulgarije.
pi_139272831
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is in elk geval waar een pvv of artikel50 zeer veel heil in ziet. Alleen uitleggen hoe we daar dan beter van zouden moeten worden gebeurt helaas niet. In tegendeel zelfs...
Ik vroeg niet wat de PVV of Artikel50 graag zouden willen.
Ik wil het alternatief voor hun oplossing weten.
pi_139272844
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, misschien had dat gekund. En dan nu? Hoe wou je daar nu nog iets aan doen?
Daar kan je nu weinig meer aan doen. Dat is hetzelfde als dat een bedrijf een kansloos failliet bedrijf opkoopt voor veel geld. Dan kan je alleen het verlies nemen.....of maar door blijven investeren tot het in elk geval iets gaat opbrengen.
pi_139272864
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:54 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik vroeg niet wat de PVV of Artikel50 graag zouden willen.
Ik wil het alternatief voor hun oplossing weten.
De Europese samenwerking en organisatie verbeteren. Daar is veel meer winst te behalen voor Nederland.
pi_139272874
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:56 schreef Globali het volgende:

[..]

Daar kan je nu weinig meer aan doen. Dat is hetzelfde als dat een bedrijf een kansloos failliet bedrijf opkoopt voor veel geld. Dan kan je alleen het verlies nemen.....of maar door blijven investeren tot het in elk geval iets gaat opbrengen.
Magere vergelijking.
pi_139272887
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Magere vergelijking.
Idd. Want een bedrijf hoeft niet direct rekening te houden met verlies van banen. Verder gaat het prima op. Bedrijven die willen uitbreiden gaan geen kansloze bedrijfjes voor veel geld overnemen.
pi_139272923
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:54 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat de eu er vrstandig aan doet dat soort landen zo snel toe te laten treden. Maar ik had het eerder ook over Griekenland. Niet Bulgarije.
Had Europa dan eerder stevig in moeten grijpen in de begroting van lidstaten? Lijkt me ook wat gevoelig te liggen ;).
pi_139272946
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:59 schreef Globali het volgende:

[..]

Idd. Want een bedrijf hoeft niet direct rekening te houden met verlies van banen. Verder gaat het prima op. Bedrijven die willen uitbreiden gaan geen kansloze bedrijfjes voor veel geld overnemen.
En die kansloze bedrijfjes gaan zeker niet de bedrijfsleidster van het grote bedrijf niet als Hitler afbeelden. So far for "zonder de EU zou er oorlog zijn" en "dankzij de EU is er Vrede". :')

pi_139272970
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Had Europa dan eerder stevig in moeten grijpen in de begroting van lidstaten? Lijkt me ook wat gevoelig te liggen ;).
Je moet gewoon bepaalde dingen eisen VOOR toetreding. Hoezo moest Griekenland er zo snel bij? Laat mensen eerst zelf eens (met hulp van de EU) orde op zaken stellen. Maar het moet allemaal snel en vooral groots. Dat maakt europa gewoon zwak.
pi_139272971
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 08:44 schreef Globali het volgende:

[..]

Omdat bijv. Polen idd banen innamen. Neem vrachtwagenchauffeurs. Neem een goede kennis van mij die in Amsterdam een zeer goed lopend loodgietersbedrijf had. Maar hij kon niet op tegen goedkope Polen. En hij kon mensen niet zomaar ontslaan. De man werkt nu weer in zijn eentje ipv ca. 20 man in dienst te hebben.
Sorry hoor, maar je moet de invloed van Polen wel in perspectief plaatsen. Een bedrijf van 20 man concurreert bijna nooit met de polen. Een bedrijf van 20 man doet normaliter voornamelijk grotere opdrachten/aanbestedingen(de gemiddeld consument komt al jaren niet meer bij een groot bedrijf, polen & beunhazen zijn er immers al jaren). Juist de ZZPer concurreert met veelal zwartwerkende polen. Een bedrijf van 20 man heeft gewoon last van de crisis gehad, de bouw zit helaas nog steeds in het slop. Maar daar kunnen de polen weinig aan doen.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_139272989
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:04 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je moet de invloed van Polen wel in perspectief plaatsen. Een bedrijf van 20 man concurreert bijna nooit met de polen. Een bedrijf van 20 man doet normaliter voornamelijk grotere opdrachten/aanbestedingen(de gemiddeld consument komt al jaren niet meer bij een groot bedrijf, polen & beunhazen zijn er immers al jaren). Juist de ZZPer concurreert met veelal zwartwerkende polen. Een bedrijf van 20 man heeft gewoon last van de crisis gehad, de bouw zit helaas nog steeds in het slop. Maar daar kunnen de polen weinig aan doen.
De man is er bijna aan failliet gegaan. Men deed juist de kleine opdrachten. Maar zo ken ik talloze mensen.
pi_139273013
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:04 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Met meer Oost-Europese immigratie komen slechts individuele "beunhazen" (hardwerkend, en ik neem hen niets kwalijk, wel hun politieke vrindjes) en geen grotere organisaties met busjes enzo, waar makkelijk 20 man werkzaam kan zijn?

pi_139273019
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:04 schreef Globali het volgende:

[..]

Je moet gewoon bepaalde dingen eisen VOOR toetreding. Hoezo moest Griekenland er zo snel bij? Laat mensen eerst zelf eens (met hulp van de EU) orde op zaken stellen. Maar het moet allemaal snel en vooral groots. Dat maakt europa gewoon zwak.
Tja Griekenland, 1981 tijdens de koude oorlog, strategische ligging, een zwakke democratie waar net de militairen weer uit de macht ontzet waren. Dat is ook politiek om die bij de EU te halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2014 10:08:22 ]
pi_139273051
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja Griekenland, 1981 tijdens de koude oorlog, strategische ligging, een zwakke democratie waar net de militairen weer uit de macht ontzet waren. Dat is ook politiek om die bij de EU te halen.
Dat had niet gehoeven als je strategisch economisch met hen om was gegaan. Dat had de eu sowieso met veel landen moeten doen. En als een land dan sterker wordt kan men toetreden. Ook veel beter voor de stabiliteit van de euro.
pi_139273094
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:10 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat had niet gehoeven als je strategisch economisch met hen om was gegaan. Dat had de eu sowieso met veel landen moeten doen. En als een land dan sterker wordt kan men toetreden. Ook veel beter voor de stabiliteit van de euro.
1981, koude oorlog, grenzend aan het Warschaupact. De omstandigheden waren er niet naar op dat moment.
pi_139273178
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

1981, koude oorlog, grenzend aan het Warschaupact. De omstandigheden waren er niet naar op dat moment.
Je had het op economisch vlak niet toe hoeven te laten bij de nieuwe eu zonder bepaalde eisen te stellen. Wij als Nederland moesten en moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.
pi_139273247
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:01 schreef El_Matador het volgende:

Onder de Nederlanders staat het anti-EU sentiment op 68 procent. In nog maar drie van de negen gepeilde landen is er een positief beeld van de EU, schrijft De Volkskrant.[/b]
Wat de EU heeft veroorzaakt is een steeds meer anti houdng na jarenlang een pro houding te zijn geweest, dus een verandering in de hoofden van miljoenen.
Dit is het hele probleem wat is ontstaan, want er kan macht worden gehaald uit zo een zelfde houding in een miljoenenpubliek.
Dit zie je dan ook gebeuren, sp en pvv zijn niet toevallig beide anti EU, en d66 zit tussen de flanken in (als 'neutrale' partij, want ook een houding is, vandaar dat er in Italie een paar jaar geleden een zogeheten neutrale partij werd opgericht)

Op het moment dat de EU verdwijnt (oplost of plotseling instort), staat er in elk (dan ex-)EU land een grote groep burgers euforisch te juigen, zoals een meerderheid in 2002 deed toen de EU werd opgericht.

Je kunt dus maar beter geen pro of anti EU of dus neutrale houding aannemen.
pi_139273305
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:24 schreef Synthercell het volgende:

Je kunt dus maar beter geen pro of anti EU of dus neutrale houding aannemen.
En wat dan wel? :?

pi_139273350
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:19 schreef Globali het volgende:

[..]

Je had het op economisch vlak niet toe hoeven te laten bij de nieuwe eu zonder bepaalde eisen te stellen. Wij als Nederland moesten en moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Ze werden toen lid van de EEG, ook grotendeels een economisch gericht instituut.
pi_139273419
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze werden toen lid van de EEG, ook grotendeels een economisch gericht instituut.
En als je dan werkelijk iets economisch gaat doen zoals met een euro kun je andere eisen gaan stellen.
pi_139273433
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:36 schreef Globali het volgende:

[..]

En als je dan werkelijk iets economisch gaat doen zoals met een euro kun je andere eisen gaan stellen.
Dat deed men ook.
pi_139273689
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat deed men ook.
Zgn. Er komen landen bij die er totaal niet aan voldoen. Zoals Griekenland. Ook gewoon een fout van de EU dat men niet doorhad dat de 'boeken' gewoon totaal niet bleken te kloppen natuurlijk.
pi_139273761
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:50 schreef Globali het volgende:

[..]

Zgn. Er komen landen bij die er totaal niet aan voldoen. Zoals Griekenland. Ook gewoon een fout van de EU dat men niet doorhad dat de 'boeken' gewoon totaal niet bleken te kloppen natuurlijk.
Dat de eisen niet werden nageleefd klopt helaas. Maar wat wil je dan, directer ingrijpen in de begroting door de EU? Dat is ook nogal wat...

Maar goed, hopelijk heb je nu de historie en de oorspronkelijke toetreding van Griekenland tot de Europese samenwerking iets beter voor ogen.
pi_139273781
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat de eisen niet werden nageleefd klopt helaas. Maar wat wil je dan, directer ingrijpen in de begroting door de EU? Dat is ook nogal wat...

Maar goed, hopelijk heb je nu de historie en de oorspronkelijke toetreding van Griekenland tot de Europese samenwerking iets beter voor ogen.
Nee. Dat mag en moet men zelf doen.

Ik heb en had het over het economische deel en bijv. invoering van de euro.
pi_139273847
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:55 schreef Globali het volgende:

[..]

Nee. Dat mag en moet men zelf doen.

Ik heb en had het over het economische deel en bijv. invoering van de euro.
De Europese Economische Gemeenschappen was de voorloper van de EU en de organisatie waar Griekenland in 1981 lid van werd. Dat is nogal een economisch deel :D. Naast het politieke aspect indertijd natuurlijk.
pi_139273874
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De Europese Economische Gemeenschappen was de voorloper van de EU en de organisatie waar Griekenland in 1981 lid van werd. Dat is nogal een economisch deel :D. Naast het politieke aspect indertijd natuurlijk.
Dat had men gewoon los moeten zien van invoeren van de euro. Het is nogal iets voor een munteenheid als er veel zwakke landen bij zitten.
pi_139273902
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 10:59 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat had men gewoon los moeten zien van invoeren van de euro. Het is nogal iets voor een munteenheid als er veel zwakke landen bij zitten.
Er zat maar 1 serieus zwak land bij. En het stond ook los van de invoering van de Euro. Wellicht is het een idee voor je om eens iets te lezen over de oorsprong en ontwikkeling van de Europese samenwerking?
pi_139273965
Nederland is een handelsland het hoort in de EU. Die mongolen van de pvv lullen maar dom uit hun nek.

Nederland heeft geen grondstoffen of wat dan ook waarmee het anders geld kan verdienen, de haven, logistiek en kenniswetenschap is het enige waarmee geld verdient kan worden, en voor enige welvaart in Nederland kan zorgen.
pi_139274003
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er zat maar 1 serieus zwak land bij. En het stond ook los van de invoering van de Euro. Wellicht is het een idee voor je om eens iets te lezen over de oorsprong en ontwikkeling van de Europese samenwerking?
Misschien is het een idee gewoon eens op economische manier te kijken naar de eu van nu?
pi_139274204
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:06 schreef Globali het volgende:

[..]

Misschien is het een idee gewoon eens op economische manier te kijken naar de eu van nu?
Dat is de oorsprong en de kern van de EU, dat gebeurt dus volop.
pi_139274326
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het werkt ook prima....

Nederland staat voor 201 miljard garant voor zwakke EU-landen
Rekenkamer roept Dijsselbloem op tot meer openheid
Posted on 30 september, 2013 by Van Liesterbeek in Nieuws // 0 Comments

Tijdens de kredietcrisis is het bedrag dat Nederland garant staat voor landen als Griekenland, Ierland en Portugal opgelopen van 18 naar 201 miljard. Dat schrijft het FD vandaag op basis van een rapport van de Algemene Rekenkamer. De rekenmeesters roepen het ministerie van Financiën op om de Tweede Kamer voortaan beter te informeren over de risico’s die Nederland loopt met het afgeven van die garanties.

De garanties werden gegeven aan Europese instellingen met het doel de financiële crisis te bedwingen. De rekenkamer onderzocht de risico’s die Nederland loopt bij de garantiestelling voor acht instellingen, waaronder de Europese Investeringsbank en het noodfonds. Meer dan de helft van de onderzochte instellingen maakt nergens duidelijk welke risico’s garantiestellers lopen. De buffer van drie instellingen is bovendien te klein om tegenvallers op te vangen.
PvdA-Minister van Financiën Dijsselbloem beloofde beterschap en zal voortaan meer algemene informatie geven. Hij wil echter geen oordeel geven over de financiële stabiliteit van afzonderlijke instellingen, want dat zou de kredietwaardigheid negatief kunnen beďnvloeden.

(Bron: nrc.nl, FD, foto: Avij)
  zaterdag 26 april 2014 @ 11:29:03 #81
pi_139274496
quote:

[..]

Maakt dat vrachtwagenchauffeurs wijs. Er worden nu zelfs Polen op binnenlandse ritten ingezet. Van de week probeerde een Pool in z'n beste Duits een supermarkt te bevoorraden.
  zaterdag 26 april 2014 @ 11:34:26 #82
pi_139274598
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, dat was de kern van de EEG.
pi_139274631
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat was de kern van de EEG.
Ja, dat is ook de kern van de EU. En om bij Griekenland te blijven, het toetreden van dat land tot de EEG was echt meer politiek dan economisch hoor ;).
pi_139274649
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maakt dat vrachtwagenchauffeurs wijs. Er worden nu zelfs Polen op binnenlandse ritten ingezet. Van de week probeerde een Pool in z'n beste Duits een supermarkt te bevoorraden.
De totale werkgelegenheid in de logistiek is inderdaad flink toegenomen.
  zaterdag 26 april 2014 @ 11:38:13 #85
pi_139274674
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De totale werkgelegenheid in de logistiek is inderdaad flink toegenomen.
Waarom zitten er dan zoveel NL-ers thuis? Waarom staan de lonen dan onder druk?
pi_139274725
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat het momenteel even crisis is hier? Waarom draait het in Duitsland allemaal als een tiet? Conjunctuur kan je lastig in de schoenen van de EU schuiven...
  zaterdag 26 april 2014 @ 11:42:26 #87
pi_139274757
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat het momenteel even crisis is hier? Waarom draait het in Duitsland allemaal als een tiet? Conjunctuur kan je lastig in de schoenen van de EU schuiven...
Dus omdat er in het buitenland meer werkgelegenheid is, komen in NL allemaal Polen? Wanneer ben je voor het laatst in de logica-winkel geweest?
pi_139274883
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus omdat er in het buitenland meer werkgelegenheid is, komen in NL allemaal Polen? Wanneer ben je voor het laatst in de logica-winkel geweest?
Je vroeg:
quote:
[..]

Ik antwoorde daar het volgende op:
quote:
Wat is daar precies onlogisch aan?
  zaterdag 26 april 2014 @ 12:12:41 #89
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_139275425
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 09:54 schreef Globali het volgende:

[..]

Ah. Het gaat je dus meer precies om de crash in Griekenland. Waarom Ierland dan wel?
  zaterdag 26 april 2014 @ 12:32:57 #90
pi_139275865
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 11:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je vroeg:

[..]

Ik antwoorde daar het volgende op:

[..]

Wat is daar precies onlogisch aan?
Het is onlogisch om Poolse chauffeurs toe te schrijven aan grotere werkgelegenheid in een ANDER land. :')
pi_139276057
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is onlogisch om Poolse chauffeurs toe te schrijven aan grotere werkgelegenheid in een ANDER land. :')
Ik beantwoorde gewoon je vraag.

Maar om het nog iets explicieter te maken. We zitten hier nu in een economische crisis. Dat kan je de Poolse chauffeurs echt niet toeschrijven...
  zaterdag 26 april 2014 @ 12:43:27 #92
pi_139276151
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik beantwoorde gewoon je vraag.
En dat kan iedereen mooi teruglezen.
quote:
Maar om het nog iets explicieter te maken. We zitten hier nu in een economische crisis. Dat kan je de Poolse chauffeurs echt niet toeschrijven...
Nee, maar wel de EU.
pi_139276207
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En dat kan iedereen mooi teruglezen.

[..]

Nee, maar wel de EU.
En dan vraag ik jou waarom Duitsland draait als een tiet terwijl hier de crisis aan de EU zou liggen?
  zaterdag 26 april 2014 @ 12:50:37 #94
pi_139276324
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En dan vraag ik jou waarom Duitsland draait als een tiet terwijl hier de crisis aan de EU zou liggen?
Ga dat eens lekker onderzoeken.
Ondertussen beginnen Polen in NL het binnenlandse vervoer te doen. Arbeidsverdringing.
pi_139276598
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ga dat eens lekker onderzoeken.
Ondertussen beginnen Polen in NL het binnenlandse vervoer te doen. Arbeidsverdringing.
Hoho nu niet gaan ontwijken. Jij claimt dat we door de EU in de crisis zouden zitten, dan is de vraag waarom Duitsland dat niet zit echt niet vreemd.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:05:19 #96
pi_139276619
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoho nu niet gaan ontwijken. Jij claimt dat we door de EU in de crisis zouden zitten, dan is de vraag waarom Duitsland dat niet zit echt niet vreemd.
Jij bent aan het ontwijken. We hadden het over Poolse chauffeurs en jij begint over iets anders te trollen.

Zoals iedereen terug kan lezen,.
pi_139276695
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jij bent aan het ontwijken. We hadden het over Poolse chauffeurs en jij begint over iets anders te trollen.

Zoals iedereen terug kan lezen,.
Het ging om de voordelen van de gedeelde interne markt. En dat die er volop zijn voor gewone burgers. Immers meer handel is meer werk en meer welvaart.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:12:17 #98
pi_139276755
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het ging om de voordelen van de gedeelde interne markt. En dat die er volop zijn voor gewone burgers. Immers meer handel is meer werk en meer welvaart.
Onzin. De voordelen zijn er voor CEO's en aandeelhouders, gewone burgers betalen de rekening en lager opgeleiden worden van de arbeidsmarkt verdrongen.

Kijk, hier waren we een paar troll-posts geleden ook al.
NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5
pi_139276771
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vandaar dat de werkeloosheid in de EU historisch hoog is met 12.1%.
pi_139276858
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:12 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Vandaar dat de werkeloosheid in de EU historisch hoog is met 12.1%.
Er ooit van gehoord dat het momenteel crisis is? Het is van belang om onderscheid te maken tussen structurele effecten en conjuncturele ontwikkelingen.
pi_139276878
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er ooit van gehoord dat het momenteel crisis is? Het is van belang om onderscheid te maken tussen structurele effecten en conjuncturele ontwikkelingen.
Klopt, Eurocrisis
pi_139276893
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Onzin. De voordelen zijn er voor CEO's en aandeelhouders, gewone burgers betalen de rekening en lager opgeleiden worden van de arbeidsmarkt verdrongen.

Kijk, hier waren we een paar troll-posts geleden ook al.
NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5
Ja, dat roep je en ik heb je al een aantal maal uitgelegd dat dit niet klopt. Dat het zelfs baarlijke nonsens is. Van meer economische groei profiteren we uiteindelijk allemaal mee. Dat jij vervolgens inderdaad gaat trollen heb ik verder weinig mee. Maar het zou leuk zijn wanneer je met dat geneuzel zou stoppen :).
pi_139276937
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:18 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Klopt, Eurocrisis
Zelfs dat niet direct. De crisis hier is vooral vanwege de vastgoedellende. In Duitsland gaat het goed door een industrie die het lekker doet. Toch delen we die munt en de bijbehorende begrotingsafspraken
Het draait er vooral om hoe landen het zelf geregeld hebben in het verleden. De crisis hebben we toch echt aan onszelf te danken en echt niet aan de euro of de EU...
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:22:13 #104
pi_139276950
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:19 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, dat roep je en ik heb je al een aantal maal uitgelegd dat dit niet klopt.
Nee dat doe je niet. Je stelt dat het niet klopt. Meer niet.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:24:05 #105
pi_139276996
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:21 schreef 99.999 het volgende:

Het draait er vooral om hoe landen het zelf geregeld hebben in het verleden. De crisis hebben we toch echt aan onszelf te danken en echt niet aan de euro of de EU...
Ah, dus we stellen een EU samen met landen die daar niet geschikt/klaar voor zijn, en als het fout gaat ligt dat niet aan de EU. :')
pi_139277006
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee dat doe je niet. Je stelt dat het niet klopt. Meer niet.
Toch wel, heb het je in deze reeks al een aantal maal stap voor stap uitgelegd. Dat je daarna weer gaat trollen kan ik weinig aan doen.
pi_139277045
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah, dus we stellen een EU samen met landen die daar niet geschikt/klaar voor zijn, en als het fout gaat ligt dat niet aan de EU. :')
We zijn al vanaf het begin bij de EU betrokken toch heeft Nederland er intern op een gegeven moment een zooitje van gemaakt waar we nu weer langzaam uitkrabbelen. Hoe wou je daar de EU de schuld van geven? Hadden die in het verleden harder in moeten grijpen in ons binnenlands beleid? Lijkt me ook niet bepaald de weg...
pi_139277076
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En dat het nu redelijk gaat in Duitsland heeft Duitsland vooral aan de EU te danken :P
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:29:19 #109
pi_139277111
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

We zijn al vanaf het begin bij de EU betrokken toch heeft Nederland er intern op een gegeven moment een zooitje van gemaakt waar we nu weer langzaam uitkrabbelen. Hoe wou je daar de EU de schuld van geven? Hadden die in het verleden harder in moeten grijpen in ons binnenlands beleid? Lijkt me ook niet bepaald de weg...
NL richt zelf een EU op waar ze niet klaar voor zijn en dan ligt het probleem niet bij de EU? :')

Je raaskalt.

De Eu is een Utopie die met leugens en bedrog aan de Europese burger word opgedrongen. Met als toppunt de invoering van de Euro waarmee een politieke- en banken-unie werd/word geforceerd die onmogelijk op democratische wijze gerealiseerd kan worden. En dat is geen complottheorie, dat is gezegd door de politici die het hebben gedaan.

Dat lul zelf jij niet meer recht.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:30:25 #110
pi_139277136
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:27 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

En dat het nu redelijk gaat in Duitsland heeft Duitsland vooral aan de EU te danken :P
En als het straks slecht met ze gaat is dat natuurlijk hun eigen schuld. O-)
pi_139277157
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:27 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Nou nee. Het draagt er in zekere zin wel aan bij maar de basis ligt toch met name bij de landen zelf. Net zoals het bij Nederland onzin is om het op de Euro of EU te gooien is het bij Duitsland ook onzin om dat te doen.

Weer dat verschil tussen structurele extra groei en de conjuncturele crisis of hausse.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2014 13:31:12 ]
pi_139277218
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

NL richt zelf een EU op waar ze niet klaar voor zijn en dan ligt het probleem niet bij de EU? :')

Je raaskalt.
Nou nee, het lijkt me onzin om te stellen dat Nederland niet klaar zou zijn voor de EU. Al was het maar omdat we daar al decennia met veel succes onderdeel van zijn. Ik kraakte de eerdere stelling dus gewoon.

quote:
De Eu is een Utopie die met leugens en bedrog aan de Europese burger word opgedrongen. Met als toppunt de invoering van de Euro waarmee een politieke- en banken-unie werd/word geforceerd die onmogelijk op democratische wijze gerealiseerd kan worden. En dat is geen complottheorie, dat is gezegd door de politici die het hebben gedaan.

Dat lul zelf jij niet meer recht.
Dit klopt gewoon niet. Dan valt er weinig krom of recht te lullen. Zorg dat je je feiten eerst eens kloppend maakt.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:35:22 #113
pi_139277256
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou nee, het lijkt me onzin om te stellen dat Nederland niet klaar zou zijn voor de EU.
Waarom gaat het dan niet goed met de economie? Als we er klaar voor zijn en de Eu helpt ons dan moet het met ons net zo goed gaan als met Duitsland.
quote:
Al was het maar omdat we daar al decennia met veel succes onderdeel van zijn. Ik kraakte de eerdere stelling dus gewoon.

[..]

Dit klopt gewoon niet. Dan valt er weinig krom of recht te lullen. Zorg dat je je feiten eerst eens kloppend maakt.
Het klopt wel. Je bent nu gewoon aan het liegen.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:36:06 #114
pi_139277271
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou nee. Het draagt er in zekere zin wel aan bij maar de basis ligt toch met name bij de landen zelf. Net zoals het bij Nederland onzin is om het op de Euro of EU te gooien is het bij Duitsland ook onzin om dat te doen.

Weer dat verschil tussen structurele extra groei en de conjuncturele crisis of hausse.
Oh, dus de Eu is helemaal niet zo belangrijk.
pi_139277344
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh, dus de Eu is helemaal niet zo belangrijk.
Het zorgt voor structureel meer welvaart, dat noem ik best belangrijk, maar de invloed op de conjunctuur is vrij beperkt.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:43:18 #116
pi_139277363
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het zorgt voor structureel meer welvaart,
Voor CEO's en aandeelhouders. NWS / Meer Nederlanders willen geen Europese Unie #5
pi_139277406
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom gaat het dan niet goed met de economie? Als we er klaar voor zijn en de Eu helpt ons dan moet het met ons net zo goed gaan als met Duitsland.
Conjunctuur, in ons geval vooral aangejaagd door de crisis in de bouw/vastgoed.
[..]
quote:
Het klopt wel. Je bent nu gewoon aan het liegen.
Nou nee, je bent de boel aan het verdraaien. Krijg eerst je feiten eens op een rijtje en probeer het dan nog eens.
pi_139277426
quote:
En voor de rest van Nederland. Ongeveer 1500-2000 euro per persoon per jaar levert de gedeelde interne markt ons op aan welvaart. Dus zonder was je echt aanzienlijk armer.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:54:37 #119
pi_139277547
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:46 schreef 99.999 het volgende:

Nou nee, je bent de boel aan het verdraaien. Krijg eerst je feiten eens op een rijtje en probeer het dan nog eens.
ik verdraai helemaal niets. De regeringsleiders die een politieke unie wilden forceren met de premature invoering van de Euro hebben dat zelf zo gezegd.
  zaterdag 26 april 2014 @ 13:55:30 #120
pi_139277565
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En voor de rest van Nederland. Ongeveer 1500-2000 euro per persoon per jaar levert de gedeelde interne markt ons op aan welvaart. Dus zonder was je echt aanzienlijk armer.
Gemiddeld zeker? Dat is + een half miljoen voor een CEO of aandeelhouder en -1500 voor een chauffeur die door een Pool is vervangen.
pi_139277915
Dus als ik het goed begrijp weet niemand hoe we dit kunnen oplossen.
  zaterdag 26 april 2014 @ 14:22:38 #122
pi_139278108
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 14:12 schreef Antaris het volgende:
Dus als ik het goed begrijp weet niemand hoe we dit kunnen oplossen.
Ja hoor. De EU slopen en de rekening geven aan degene die er wél aan verdient hebben.
pi_139279179
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 12:12 schreef Dven het volgende:

[..]

Ah. Het gaat je dus meer precies om de crash in Griekenland. Waarom Ierland dan wel?
Ierland was ook geen top. Hoezo dan wel? Het was een zeer armoedig land. Deed het even goed.
pi_139279889
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Op welk onderzoek baseer je dit?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 26 april 2014 @ 16:21:02 #125
104871 remlof
Europees federalist
pi_139279914
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 16:19 schreef teknomist het volgende:

[..]

Een uitspraak van Pechtold gecheckt door de NRC:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)0-tot-2-000-euro-op/
pi_139280060
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 16:21 schreef remlof het volgende:

[..]

Een uitspraak van Pechtold gecheckt door het NRC:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)0-tot-2-000-euro-op/
quote:
Dan wat de EU Nederland oplevert. Berekeningen hierover zijn per definitie speculatief. Het is onbekend hoe de economie zich had ontwikkeld zonder gemeenschappelijke Europese markt en euromunt.
Dit zegt al genoeg; er is geen control group. Kom op zeg, dit neem je toch niet serieus?
Daarnaast, dit gaat over welvaart, niet over welzijn.

En zowel Peggold als het NRC zijn nou niet echt objectief te noemen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 26 april 2014 @ 16:31:29 #127
104871 remlof
Europees federalist
pi_139280089
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 16:29 schreef teknomist het volgende:

[..]

[..]

Dit zegt al genoeg; er is geen control group. Kom op zeg, dit neem je toch niet serieus?
Daarnaast, dit gaat over welvaart, niet over welzijn.

En zowel Peggold als het NRC zijn nou niet echt objectief te noemen.
Nou ja, het gaat economisch nu een stuk beter dan in 2012, dus het kan alleen maar meer waar zijn geworden :P
pi_139280121
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 16:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Nou ja, het gaat economisch nu een stuk beter dan in 2012, dus het kan alleen maar meer waar zijn geworden :P
Als jij 'waarheden' op dergelijk los zand baseert, ja misschien. :)
pi_139280141
Ik ben overigens een voorstander van een vrije interne markt maar dat terzijde.
pi_139280408
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 16:19 schreef teknomist het volgende:

[..]

O.a. Het cpb
pi_139280458
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 16:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

O.a. Het cpb
Dat stelt me gerust. De ramingen en analyses van het CPB zijn waterdicht, zelfs de kredietcrisis in 2008 hebben ze aan zien komen. Hun macro-economische aannames kloppen ook altijd als een bus.

http://www.cpb.nl/persber(...)oit-zekerheid-bieden
pi_139280508
Uiteraard. De boodschapper afschieten. Maar goed het gaat om het principe. Is het wegnemen van handelsbelemmeringen wel of niet gunstig voor de nederlandse welvaart?
pi_139280695
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 17:00 schreef 99.999 het volgende:
Uiteraard. De boodschapper afschieten.
Logisch, jij komt met de boodschapper i.p.v. een wetenschappelijk artikel. ;)

quote:
Maar goed het gaat om het principe. Is het wegnemen van handelsbelemmeringen wel of niet gunstig voor de nederlandse welvaart?
Volgens de economische theorie is dat gunstig ja. Maar dat is de theorie, de praktijk kan anders zijn en is afhankelijk van diverse factoren. De centrale vraag is wat er met die welvaart gebeurt?
pi_139280788
Nogmaals, ik ben een voorstander van vrijhandel, niet zozeer vanwege veronderstelde economische voordelen, maar vanuit liberaal oogpunt. Maar dat zou hier niet de discussie moeten zijn... een EFTA of een oud EEG-model waarborgt ook vrijhandel.
pi_139282320
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 17:13 schreef teknomist het volgende:
Nogmaals, ik ben een voorstander van vrijhandel, niet zozeer vanwege veronderstelde economische voordelen, maar vanuit liberaal oogpunt. Maar dat zou hier niet de discussie moeten zijn... een EFTA of een oud EEG-model waarborgt ook vrijhandel.
Er is in essentie geen verschil tussen de EEG en de huidige EU.
pi_139282459
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:38 schreef LuigiVampa het volgende:

[..]

Dus het Verdrag van Maastricht en Lissabon is een lege huls?
pi_139282466
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:38 schreef LuigiVampa het volgende:

[..]

Nee?

De gotspe dat Straatsbrussel "vriendelijk vroeg" om 500 miljoen euro, omdat zij hun begroting niet op orde kregen, Dijsselbloem dat zonder tegensputteren gaf, maar wel vroeg of Nederland dan ook niet die imaginaire 3% te hoeven halen, en toen te horen kreeg "nee, wat denk je wel, financieel leider van een kutlandje als Nederland, wij hoeven ons niet aan die regels te halen, maar jij natuurlijk wel, basta!", dat was allemaal ook mogelijk in zeg 1996?

pi_139282657
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:46 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dus het Verdrag van Maastricht en Lissabon is een lege huls?
Nee, beide zijn uitwerkingen en verfijningen van iets dat al vanaf 1957 het doel van het Europese project is: de totstandkoming van de interne markt.

Ook al in de jaren 1960, 1970 en 1980 heeft het Europese Hof ingrijpende oordelen geveld over handelsbelemmerende maatregelen van lidstaten. Dat er vanaf de jaren 1980 meer Europese wetgeving (harmonisatie) is, is helemaal geen koerswijziging, noch fundamenteel anders. Het is simpelweg het vervangen van nationale regelgeving door Europese regelgeving, zodat de Commissie en het Hof niet meer voortdurend nationale regelgeving hoeven aan te vallen / ongeldig te verklaren wegens strijd met de Verdragen. Harmonisatie is meer zichtbaar, maar niet minder vergaand dan negatieve harmonisatie (nationale regelgevingen blijven naast elkaar bestaan, maar kunnen altijd buiten toepassing verklaard worden door het Hof als ze de handel beperken).

De grote verandering na 1992 is natuurlijk de oprichting van de EMU, maar ook dat is slechts een invulling van doelstellingen die al sinds 1957 onveranderd zijn.

Verder kun je natuurlijk wel zeggen een voorstander van vrijhandel te zijn, maar je moet je realiseren dat dit veel meer betekent dan een WTO-constructie waarin alleen douaneheffingen etc worden afgebouwd of afgeschaft. Echte vrijhandel realiseer je alleen door álle nationale maatregelen die de handel beperken hetzij te verbieden (negatieve harmonisatie) ofwel al die maatregelen te vervangen door Europese maatregelen (positieve harmonisatie). Dat het werkt blijkt bijvoorbeeld uit de successen van de harmonisatie van productvereisten eind jaren '80 en de harmonisatie van regelgeving inzake dienstverlening (bijv. advocatuur). Zeker dat laatste is nog lang niet wat het zijn moet, maar dat wat er tot stand is gekomen heeft ook zeker effecten bewerkstelligd.
pi_139282703
quote:
8s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee?

De gotspe dat Straatsbrussel "vriendelijk vroeg" om 500 miljoen euro, omdat zij hun begroting niet op orde kregen, Dijsselbloem dat zonder tegensputteren gaf, maar wel vroeg of Nederland dan ook niet die imaginaire 3% te hoeven halen, en toen te horen kreeg "nee, wat denk je wel, financieel leider van een kutlandje als Nederland, wij hoeven ons niet aan die regels te halen, maar jij natuurlijk wel, basta!", dat was allemaal ook mogelijk in zeg 1996?
Om mijn vorige post samen te vatten: EMU en politieke unie liggen besloten in de allereerste verdragen van 1957. En was ook aantoonbaar het doel van Monnet en consorten. Dat het pas in de jaren 1990 en 2000 zo zichtbaar is geworden, betekent niet dat het toen pas bedacht is.
  zaterdag 26 april 2014 @ 19:02:28 #140
pi_139282834
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:54 schreef LuigiVampa het volgende:

[..]

Nee, beide zijn uitwerkingen en verfijningen van iets dat al vanaf 1957 het doel van het Europese project is: de totstandkoming van de interne markt.

Ook al in de jaren 1960, 1970 en 1980 heeft het Europese Hof ingrijpende oordelen geveld over handelsbelemmerende maatregelen van lidstaten. Dat er vanaf de jaren 1980 meer Europese wetgeving (harmonisatie) is, is helemaal geen koerswijziging, noch fundamenteel anders. Het is simpelweg het vervangen van nationale regelgeving door Europese regelgeving, zodat de Commissie en het Hof niet meer voortdurend nationale regelgeving hoeven aan te vallen / ongeldig te verklaren wegens strijd met de Verdragen. Harmonisatie is meer zichtbaar, maar niet minder vergaand dan negatieve harmonisatie (nationale regelgevingen blijven naast elkaar bestaan, maar kunnen altijd buiten toepassing verklaard worden door het Hof als ze de handel beperken).

De grote verandering na 1992 is natuurlijk de oprichting van de EMU, maar ook dat is slechts een invulling van doelstellingen die al sinds 1957 onveranderd zijn.

Verder kun je natuurlijk wel zeggen een voorstander van vrijhandel te zijn, maar je moet je realiseren dat dit veel meer betekent dan een WTO-constructie waarin alleen douaneheffingen etc worden afgebouwd of afgeschaft. Echte vrijhandel realiseer je alleen door álle nationale maatregelen die de handel beperken hetzij te verbieden (negatieve harmonisatie) ofwel al die maatregelen te vervangen door Europese maatregelen (positieve harmonisatie). Dat het werkt blijkt bijvoorbeeld uit de successen van de harmonisatie van productvereisten eind jaren '80 en de harmonisatie van regelgeving inzake dienstverlening (bijv. advocatuur). Zeker dat laatste is nog lang niet wat het zijn moet, maar dat wat er tot stand is gekomen heeft ook zeker effecten bewerkstelligd.
Dat de EEG en de EU dezelfde oorsprong hebben doet niets af aan het feit dat er wel degelijk verschil is tussen die twee. Dat moet ook wel, anders zouden "we" sinds de EEG geen "vooruitgang" geboekt hebben.
pi_139282941
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat de EEG en de EU dezelfde oorsprong hebben doet niets af aan het feit dat er wel degelijk verschil is tussen die twee. Dat moet ook wel, anders zouden "we" sinds de EEG geen "vooruitgang" geboekt hebben.
Ja, tussen de EEG in 1957 en de 1969 (eind van de transitieperiode) zit ook een ongelooflijk verschil. Tussen de EEG in 1980 en 1992 (vlak voor Maastricht) ook (Single European Act + kleine 300 harmonisatiemaatregelen).

Met andere woorden: je maakt van EEG / EU een dichotomie die helemaal niet bestaat. Het integratieproces is al sinds 1957 aan de gang, de naamsveranderingen zijn daarbij vrij marginaal van betekenis.

De kern is: mensen die roepen "de EEG was genoeg" hebben het niet begrepen. Je kunt het EEG-verdrag niet definiëren als iets dat minder vergaand is dan de huidige EU. Het enige verschil is een verschil in tijd en dus vooruitgang.
pi_139283062
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:56 schreef LuigiVampa het volgende:

[..]

Om mijn vorige post samen te vatten: EMU en politieke unie liggen besloten in de allereerste verdragen van 1957. En was ook aantoonbaar het doel van Monnet en consorten. Dat het pas in de jaren 1990 en 2000 zo zichtbaar is geworden, betekent niet dat het toen pas bedacht is.
Dat de EU een onafgebouwd huis is, is duidelijk. Zorgvuldig zijn eerst de structuren geplaatst, toen de vloeren en alvast de kleine kamertjes. Dan, om het huis bewoonbaar te maken, moet je wel doorgaan. Daarmee is het standpunt van Guy, Rompiepompie, Benito en Markus samen met Alex Pechtold volkomen duidelijk; een volledig Federale Unie van Europese Staten.

Echter, dat wat toen bedacht is, wordt later pas geimplementeerd. Jouw bewering zou betekenen dat:
• alle verdragen sinds 1957 onnodig waren
• de EEG in 1999 minister Zalm kon bellen en gewoon 500 miljoen euro (!) eisen
• alle standpunten van zowel de EUfielen als ALDE, de posities van de tussenliggende partijen én die van de EUsceptici en de latere anti-EU-groep op onzin gebaseerd zijn, "want het is nog slechts EEG"

Waarmee je bewering volledig uit de lucht gegrepen is.

pi_139283109
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 18:56 schreef LuigiVampa het volgende:

[..]

Zichtbaar geworden? Een verdrag moet je beoordelen op concrete afspraken/wetgeving niet op eventuele bijkomende intenties.

Natuurlijk is het einddoel een politieke unie, maar dat die intenties al in een vroeg stadium bestonden, is geen reden om afspraken uit het verleden te marginaliseren.
  zaterdag 26 april 2014 @ 19:13:19 #144
pi_139283121
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:06 schreef LuigiVampa het volgende:

De kern is: mensen die roepen "de EEG was genoeg" hebben het niet begrepen. Je kunt het EEG-verdrag niet definiëren als iets dat minder vergaand is dan de huidige EU.
Dat kan je wel. Want de afspraken die bij de EEG horen zijn heel anders dan de afspraken die bij de EU horen. Dat de oorsprong hetzelfde is is daarin niet van belang. Het verschil is er. En dus had je ten tijde van de EEG kunnen besluiten te stoppen met verdere integratie/harmonisatie.
quote:
Het enige verschil is een verschil in tijd en dus vooruitgang.
Dat verschil is heel wezenlijk. :')
pi_139283153
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:06 schreef LuigiVampa het volgende:

[..]

Ja, tussen de EEG in 1957 en de 1969 (eind van de transitieperiode) zit ook een ongelooflijk verschil. Tussen de EEG in 1980 en 1992 (vlak voor Maastricht) ook (Single European Act + kleine 300 harmonisatiemaatregelen).

Met andere woorden: je maakt van EEG / EU een dichotomie die helemaal niet bestaat. Het integratieproces is al sinds 1957 aan de gang, de naamsveranderingen zijn daarbij vrij marginaal van betekenis.

De kern is: mensen die roepen "de EEG was genoeg" hebben het niet begrepen. Je kunt het EEG-verdrag niet definiëren als iets dat minder vergaand is dan de huidige EU. Het enige verschil is een verschil in tijd en dus vooruitgang.
Nee, het verschil is dat de economische vleugel van het onafgebouwde huis verdergevorderd was dan de toen nog kleine politieke. Het is juist de politieke vleugel die zoveel tegenstand oproept.

Zelfs de sterke anti-EU-denkers van nu hebben geen probleem met economische samenwerking, vrijhandel, gemeenschappelijke afspraken gebaseerd op common sense, etc.

Waar men problemen mee heeft is een nieuwe laag regering die ofwel de huidige overvleugelt ofwel vervangt, een antigrondwettelijke actie (ook Artikel50) in Nederland en ik vermoed in elk land.

pi_139283185
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat kan je wel. Want de afspraken die bij de EEG horen zijn heel anders dan de afspraken die bij de EU horen. Dat de oorsprong hetzelfde is is daarin niet van belang. Het verschil is er. En dus had je ten tijde van de EEG kunnen besluiten te stoppen met verdere integratie/harmonisatie.

[..]

Nooit gedacht dat ik het een keer eens zou zijn met Papierversnipperaar.
  Moderator zaterdag 26 april 2014 @ 19:18:17 #147
249559 crew  Lavenderr
pi_139283253
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

Eens.
  zaterdag 26 april 2014 @ 19:20:10 #148
pi_139283301
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:15 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nooit gedacht dat ik het een keer eens zou zijn met Papierversnipperaar.
Ik ben trots op je O+
pi_139283340
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2014 19:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat de EU een onafgebouwd huis is, is duidelijk. Zorgvuldig zijn eerst de structuren geplaatst, toen de vloeren en alvast de kleine kamertjes. Dan, om het huis bewoonbaar te maken, moet je wel doorgaan. Daarmee is het standpunt van Guy, Rompiepompie, Benito en Markus samen met Alex Pechtold volkomen duidelijk; een volledig Federale Unie van Europese Staten.

Echter, dat wat toen bedacht is, wordt later pas geimplementeerd. Jouw bewering zou betekenen dat:
• alle verdragen sinds 1957 onnodig waren
• de EEG in 1999 minister Zalm kon bellen en gewoon 500 miljoen euro (!) eisen
• alle standpunten van zowel de EUfielen als ALDE, de posities van de tussenliggende partijen én die van de EUsceptici en de latere anti-EU-groep op onzin gebaseerd zijn, "want het is nog slechts EEG"

Waarmee je bewering volledig uit de lucht gegrepen is.
Dat beweer ik helemaal niet. Ik beweer dat je de doelstellingen van de EEG niet kunt bereiken zonder de huidige mate van integratie (en meer) en dus dat er in essentie geen verschil zit tussen de EEG (als project) en de EU (als project).

Mijn vraag voor zij die vinden dat "de EEG genoeg is": hoe bereik je de doelstellingen van de EEG zonder politieke unie? Hoe bereik je, bijvoorbeeld, de afschaffing van alle kwantitatieve belemmeringen van het vrij verkeer van goederen én alle maatregelen van gelijke werking (in het Verdrag sinds 1957) zónder de huidige mate van integratie (en meer)?

Je kunt niet terug naar de EEG en het daarbij laten. Je kunt ook niet de EU afschaffen en iets nieuws beginnen dat de voordelen van de EEG heeft maar niet tot vergaande integratie leidt. De keuze is tussen:

1. Een model naar de WTO, ofwel de NAFTA voor mijn part. Dan heb je een zéér beperkte integratie die ook maar zéér beperkte vrijhandel met zich meebrengt en, op basis van de economische modellen, ook maar zeer beperkte zo niet marginale economische voordelen heeft.

2. Een model naar de EEG en dus naar de huidige EU. Vrijhandel met alle economische voordelen van dien (op lange termijn). Op korte termijn moet je dan de ellende van nu voor lief nemen.

Iedereen in Brussel en Straatsburg weet van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs etc. Iedereen hier die Eurosceptisch is (El_Matador, Papierverschipperaar, Bram_van_Loon etc) zou eens een inleidend boek over macroeconomie moeten lezen, of van mijn part een artikeltje over vrijhandel van Friedman. Alle argumenten tégen handelsliberalisatie die ik hier voorbij heb zien komen zijn allang bekend, ouwe koek, enz enz. Iedereen weet het. Iedereen weet ook wel dat die 2000 euro per jaar extra welvaart niet evenredig verdeeld wordt over de bevolking en dat dus de arbeider in sommige sectoren er inderdaad gewoon op achteruit gaat. Jullie denken dat je het wiel hebt uitgevonden, maar niets is minder waar.

Waar het om gaat is dat deze vorm van integratie op lange termijn de grootste welvaartstoename met zich meebrengt (t.o.v. andere modellen inclusief protectionisme etc). Ook met alle nadelen van nu inbegrepen.
pi_139283362
quote:

[..]

[..]

Nou, noem eens een voorbeeld!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')