abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137842067
Wat is dat toch met armoe, dat het zo'n hot item is?

Topics over armoe (of de Bijstand) zitten altijd in 2 of 3 dagen helemaal vol.. Het meest recente voorbeeld. NWS / Gezinnen in bijstand komen structureel tekort

Kennelijk is het iets wat bij heel veel mensen leeft, ook bij mensen die niet direct iets met armoe te maken hebben.
Appelleert het aan onze diepste overtuigingen over verantwoordelijkheid, schuld en boete? Of aan onze ideeën over hoe maakbaar het leven is?
pi_137842619
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen, terwijl ik om me heen mensen zie lanterfanteren. Ze voeren doelbewust geen klap uit of denken louter in onmogelijkheden. Toch wordt er prima voor ze gezorgd. Maar ze worden wel doodleuk "slachtoffer" gemaakt van armoede, terwijl ze het eigenlijk prima hebben.

Ik wil best sociaal zijn in de richting van mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Maar er zijn in dit land iets te veel mensen die niet willen werken en er een lekker lui leventje op nahouden.
pi_137842762
quote:
15s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:35 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen, terwijl ik om me heen mensen zie lanterfanteren. Ze voeren doelbewust geen klap uit of denken louter in onmogelijkheden. Toch wordt er prima voor ze gezorgd. Maar ze worden wel doodleuk "slachtoffer" gemaakt van armoede, terwijl ze het eigenlijk prima hebben.

Ik wil best sociaal zijn in de richting van mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Maar er zijn in dit land iets te veel mensen die niet willen werken en er een lekker lui leventje op nahouden.
Dus je ziet op je werk mensen lanterfanten en daar erger jij je aan of je zit zelf niet te werken en dan erger je aan mensen die hetzelfde doen ?
  maandag 17 maart 2014 @ 14:40:24 #4
283639 Pino0
Heeft totaal geen vooroordelen
pi_137842808
Gezinnen maken als je jezelf niet eens kan onderhouden :')

Tokkies/Mocro's = tuig
pi_137843053
quote:

Solidariteit (en de mate waarin dat geëist wordt) is dus een van de dingen die meespeelt.

In deze maatschappij wordt vrij veel solidariteit van je gevraagd. Je moet middelen inleveren om te zorgen voor volkomen vreemden. Dat is anders dan vroeger, toen zorgde je ook voor de zwakkeren, maar dat waren dan je oude ouders, je achterlijke neefje of zieke broer.

Ik kan me dan ook voorstellen dat er zorgen zijn dat de ander makkelijker misbruik maakt van het systeem.

Het is makkelijker lanterfanten van het geld van anonieme belastingbetalers dan van het geld van je oma.
pi_137843078
quote:
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen,
Dan ga je toch gewoon leuk werk doen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_137843132
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet altijd even makkelijk. Net zoals de uitkeringstrekker niet altijd even makkelijk een baan vindt
  maandag 17 maart 2014 @ 14:46:56 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_137843151
quote:

[..]

idd, want nederland heeft nog steeds kansen genoeg, maar je moet ze wel willen pakken. Als je je werk zo kut vind moet je iets anders doen, of er verandering in brengen zodat het leuk wordt.

Oh, en ook in het buitenland liggen een hoop kansen natuurlijk. Niet altijd even makkelijk, maar soms het waard om de stap te zetten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_137843156
quote:

[..]

Als hij 40 is geweest wordt hij ook afgedankt en is hij maar wat dankbaar als hij nog bijstand krijgt.
Wat hij dan ws niet meer krijgt....
  maandag 17 maart 2014 @ 14:48:59 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137843246
quote:

Dit dus, er wordt altijd gekeken naar mensen in de bijstand die het o zo slecht hebben maar er wordt amper gekeken naar werkenden die het ook niet al te breed hebben maar er wel 160 uur per maand van hun tijd voor inleveren. Ik denk echt regelmatig als ik 's ochtendsvroeg weer op de fiets of scooter de 22km naar mijn werk afleg waar ik in godsnaam mee bezig ben. Met niks doen bereik je bijna hetzelfde qua inkomen maar hoef je er geen fuck voor te doen. :{ Wie is dan slimmer -O-
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_137843266
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Niet altijd even makkelijk.
Onzin, er is leuk overbetaald werk zat, als je maar wil. Handen uit de mouwen zeg ik.
  Forum Admin maandag 17 maart 2014 @ 14:51:01 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_137843337
De bijstand is geen vetpot. Er zijn dan wel weer genoeg mensen die er flink misbruik van maken omdat het wél genoeg is om van te leven. Denk aan frauderen, zwart bijklussen etc.

Dat mensen die werken vrijwel hetzelfde of nét iet meer krijgen is natuurlijk compleet gestoord. Op die manier krijg je een bijstandsgerechtigde niet aan het werk en ''straf'' je de werkende personen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_137843365
Minimumloon omhoog dus?
pi_137843435
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dus je ziet op je werk mensen lanterfanten en daar erger jij je aan of je zit zelf niet te werken en dan erger je aan mensen die hetzelfde doen ?

'Om me heen' betekent hier niet letterlijk 'op de werkplek', maar: in mijn omgeving.
pi_137843489
quote:

Grappig, ik denk precies het tegenovergestelde. Ik zie mensen die met hun HBO in de groenvoorziening moeten werken, die huisbezoeken krijgen van ambtenaren die hun kastjes inkijken, en 600.000 werklozen en 100.000 vacatures, maar toch drie keer per dag moeten solliciteren.

Verschil van perceptie.
pi_137843506
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

'Om me heen' betekent hier niet letterlijk 'op de werkplek', maar: in mijn omgeving.
Ja maar hoe zie je die dan als je 8 uur per dag op je werk bent ? Heb je overal camera's hangen ofzo ?
pi_137843548
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:44 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Solidariteit (en de mate waarin dat geëist wordt) is dus een van de dingen die meespeelt.

In deze maatschappij wordt vrij veel solidariteit van je gevraagd. Je moet middelen inleveren om te zorgen voor volkomen vreemden. Dat is anders dan vroeger, toen zorgde je ook voor de zwakkeren, maar dat waren dan je oude ouders, je achterlijke neefje of zieke broer.

Ik kan me dan ook voorstellen dat er zorgen zijn dat de ander makkelijker misbruik maakt van het systeem.

Het is makkelijker lanterfanten van het geld van anonieme belastingbetalers dan van het geld van je oma.
Sociaal zijn werkt 2 kanten op. Misschien dat de media daar ook schuldig aan is, maar ik heb het idee dat de groep die een beroep doet op het sociale stelsel groter, asocialer en minder sympathiek aan het worden is dan pak hem beet tien jaar geleden.
pi_137843571
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:46 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Niet altijd even makkelijk. Net zoals de uitkeringstrekker niet altijd even makkelijk een baan vindt
Dus?
Dan maar gewoon lekker opgeven?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_137843596
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:48 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dit dus, er wordt altijd gekeken naar mensen in de bijstand die het o zo slecht hebben maar er wordt amper gekeken naar werkenden die het ook niet al te breed hebben maar er wel 160 uur per maand van hun tijd voor inleveren. Ik denk echt regelmatig als ik 's ochtendsvroeg weer op de fiets of scooter de 22km naar mijn werk afleg waar ik in godsnaam mee bezig ben. Met niks doen bereik je bijna hetzelfde qua inkomen maar hoef je er geen fuck voor te doen. :{ Wie is dan slimmer -O-
Herkenbaar. Overigens heb ik er niks op tegen om te werken voor m'n centen. Ben nu zo'n 13 jaar in loondienst en in al die jaren slechts 0,5 dag verzuim door ziekte.

Het is meer dat ik een punthoofd krijg van het gemak waarmee de term 'armoede' wordt gebruikt. Ik denk dat er nauwelijks échte armoede is in Nederland. Zelfs mensen in de bijstand die amper kunnen rondkomen, hebben een behoorlijk hoge levensstandaard. Dat ze moeilijk kunnen rondkomen en dat het geen vetpot is, is wat anders dan armoede.
pi_137843602
quote:
Als ik voor mezelf redeneer, heb ik er steeds meer moeite mee om elke dag maar weer vrolijk op m'n werk te verschijnen en te werken voor m'n centen, terwijl ik om me heen mensen zie lanterfanteren.
Dan zit je vooral jezelf dwars.

Overigens, als jij op je werk zit, dan zijn die lanterfanteraars gewoon collega's. En de mensen die jij onderweg tegen komt zijn misschien op dat moment wel geen flikker aan het uitvoeren, maar dat hebben ze op dat moment dan wel met jou gemeen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_137843603
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:54 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Grappig, ik denk precies het tegenovergestelde. Ik zie mensen die met hun HBO in de groenvoorziening moeten werken, die huisbezoeken krijgen van ambtenaren die hun kastjes inkijken, en 600.000 werklozen en 100.000 vacatures, maar toch drie keer per dag moeten solliciteren.

Verschil van perceptie.
Ach, hier op Fok zie je ook topics voorbij komen van studenten die in september weer willen beginnen en in de tussentijd toch maar even in de bijstand willen want tja, het is zo makkelijk te verkrijgen. Het zal allemaal wel niet zo zwart/wit zijn.
pi_137843610
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sociaal zijn werkt 2 kanten op. Misschien dat de media daar ook schuldig aan is, maar ik heb het idee dat de groep die een beroep doet op het sociale stelsel groter, asocialer en minder sympathiek aan het worden is dan pak hem beet tien jaar geleden.
Omdat de VVD elke uitkeringstrekker voor luie donder uitmaakt ??

Al kan ik me best voorstellen dat mensen asocialer worden als ze steeds voor luie donder worden uitgemaakt terwijl ze 200x afgewezen zijn.
pi_137843640
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:54 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja maar hoe zie je die dan als je 8 uur per dag op je werk bent ? Heb je overal camera's hangen ofzo ?
Je denkt dat ik buiten mijn werk verder met niemand omga? Dat ik geen vrienden of bekenden heb van wie ik verhalen hoor of die zelf uitkeringstrekker zijn?
pi_137843667
Dat is trouwens waar. In Nederland is geen armoede. En als je op straat leeft heb je dat vooral aan jezelf te danken. Mensen die echt arm zijn maken verkeerde keuzes en hebben vaak onverantwoord geleefd. Als je in de bijstand zit ben je nog niet arm.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:58:32 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_137843690
als je een goede manier verzint om de profiteurs te scheiden van degene die het echt nodig hebben laat maar horen...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_137843696
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:56 schreef Elfletterig het volgende:
Het is meer dat ik een punthoofd krijg van het gemak waarmee de term 'armoede' wordt gebruikt. Ik denk dat er nauwelijks échte armoede is in Nederland. Zelfs mensen in de bijstand die amper kunnen rondkomen, hebben een behoorlijk hoge levensstandaard. Dat ze moeilijk kunnen rondkomen en dat het geen vetpot is, is wat anders dan armoede.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Het begrip armoede wordt in dezen ernstig misbruikt. Gelukkig kan iedereen in NL rondkomen (knelpuntjes daargelaten, maar die zijn er om op te lossen).
pi_137843729
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:22 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Wat is dat toch met armoe, dat het zo'n hot item is?

Topics over armoe (of de Bijstand) zitten altijd in 2 of 3 dagen helemaal vol.. Het meest recente voorbeeld. NWS / Gezinnen in bijstand komen structureel tekort
Inderdaad, reageren op mijn reactie van nog geen 2 uur geleden is nu al te oud en heeft al geen zin meer :o
Nog niet eerder zoiets meegemaakt
quote:
Kennelijk is het iets wat bij heel veel mensen leeft, ook bij mensen die niet direct iets met armoe te maken hebben.
Appelleert het aan onze diepste overtuigingen over verantwoordelijkheid, schuld en boete? Of aan onze ideeën over hoe maakbaar het leven is?
Komt door de crisis, maar vergeet ook niet dat je hier op FOK geen representatieve groep mensen hebt, dus om nu over de mensen in het algemeen te spreken, klopt niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137843733
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

Omdat de VVD elke uitkeringstrekker voor luie donder uitmaakt ??

Al kan ik me best voorstellen dat mensen asocialer worden als ze steeds voor luie donder worden uitgemaakt terwijl ze 200x afgewezen zijn.
Dan haal je je schouders op en probeer je het voor de 201ste keer
pi_137843753
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach, hier op Fok zie je ook topics voorbij komen van studenten die in september weer willen beginnen en in de tussentijd toch maar even in de bijstand willen want tja, het is zo makkelijk te verkrijgen. Het zal allemaal wel niet zo zwart/wit zijn.
Ik zou het risico op fraude liever willen afschrijven op het toaalbedrag dan de 6,5 miljard die we nu verstoken aan activeringsbeleid om, relatief gezien, een handvol uitzuigers die liever lauwe Schulti's drinken te bewegen van hun krent af te komen.

Collateral damage. Dan betaal ik maar een paar cent meer aan belasting.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:59:48 #30
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_137843756
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:51 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Minimumloon omhoog dus?
Basisloon.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_137843763
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Het begrip armoede wordt in dezen ernstig misbruikt. Gelukkig kan iedereen in NL rondkomen (knelpuntjes daargelaten, maar die zijn er om op te lossen).
Dit ook weer. Echte armoede heb ik gezien met mijn eigen ogen en zoiets komt niet voor in NL.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137843784
quote:
15s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je denkt dat ik buiten mijn werk verder met niemand omga? Dat ik geen vrienden of bekenden heb van wie ik verhalen hoor of die zelf uitkeringstrekker zijn?
Ah verhalen uit 2de of 3de hand dus. Je ziet die mensen niet zelf zoals je net beweerde ?

En nu ben je ook druk aan het werk ?? Of aan het fokken ?
pi_137843828
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dan haal je je schouders op en probeer je het voor de 201ste keer
Uit ervaring weet ik dat dat niet zo gemakkelijk gaat en dan zat ik ver onder de 200 x.
pi_137843849
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit ook weer. Echte armoede heb ik gezien met mijn eigen ogen en zoiets komt niet voor in NL.
Nee niet zoals in Afrika, maar er leven wel 1 miljoen mensen en meer onder de armoedegrens hier.

Ga dat niet ontkennen dan.
pi_137843902
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee niet zoals in Afrika, maar er leven wel 1 miljoen mensen en meer onder de armoedegrens hier.

De armoedegrens is wel heel hoog in NL. Ik val daar ook onder, maar ik heb er totaal geen last van.

Niet alleen afrika trouwens, ook azie, zuid-amerika en midden-amerika.
pi_137843914
quote:

[..]

Eén miljoen :') Ga toch weg. Kan je dit onderbouwen?
pi_137843919
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:00 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ah verhalen uit 2de of 3de hand dus. Je ziet die mensen niet zelf zoals je net beweerde ?

En nu ben je ook druk aan het werk ?? Of aan het fokken ?
Je doet ook even een DS4'tje, zie ik? Gewoon niet lezen wat er staat. Probeer het nog eens, zou ik willen zeggen.

Op mijn werk is het af en toe heel rustig; het is niet anders. Soms neem ik een verlofdag op, maar dat kan ik niet altijd doen.
pi_137843922
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:59 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zou het risico op fraude liever willen afschrijven op het toaalbedrag dan de 6,5 miljard die we nu verstoken aan activeringsbeleid om, relatief gezien, een handvol uitzuigers die liever lauwe Schulti's drinken te bewegen van hun krent af te komen.

Collateral damage. Dan betaal ik maar een paar cent meer aan belasting.
Tsja, ik ben dan wel weer voor keiharde fraude maatregelen om maar een afschrikkende werking te hebben op toekomstige fraudeurs. Het is allemaal om het even.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:03:23 #39
pi_137843938
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_137843960
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:03 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Eén miljoen :') Ga toch weg. Kan je dit onderbouwen?
Hangt ervanaf wat je als armoedegrens definieert. Het cpb stelt niet op vakantie kunnen onder andere als grens.
pi_137843962
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uit ervaring weet ik dat dat niet zo gemakkelijk gaat en dan zat ik ver onder de 200 x.
Waarom gaat dat niet zo gemakkelijk dan?
pi_137843986
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tsja, ik ben dan wel weer voor keiharde fraude maatregelen om maar een afschrikkende werking te hebben op toekomstige fraudeurs. Het is allemaal om het even.
True. Nou ja, in het stemhokje hebben we daar in theorie nog iets over te zeggen. Ik schik me naar wat de meerderheid wil, zoals het hoort in een democratie. Maar ik ben wel geschrokken toen ik laatst uit eerste hand van verschillende partijen hoorde wat er al aan maatregelen in wordt gezet.
pi_137843996
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:03 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom gaat dat niet zo gemakkelijk dan?
demotivatie heet dat.
Dat gebeurt vanzelf als je je best doet en het is nooit genoeg.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:04:37 #44
pi_137843999
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar laten we dan beginnen met grote fraude. Het levert niets op om iedere keer op rommelende minima te jagen. Sluit bouwfraudeurs en bankiers op.
pi_137844003
quote:
[..]

Relatieve armoede is onzinnig. Daarmee kun je een multimiljonair armoede laten ondervinden in een land met alleen maar miljardairs.
pi_137844015
quote:

[..]

Behoorlijk hoge armoedegrens hebben we hier dan.
pi_137844030
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hangt ervanaf wat je als armoedegrens definieert. Het cpb stelt niet op vakantie kunnen onder andere als grens.
Dat lijkt me overtrokken. Daarnaast krijgen veel bijstandgerechtigden in bepaalde gemeentes gewoon een vakantie aangeboden. OK, naar een vakantieparkje drie kilometer buiten de gemeentegrens in het laagseizoen, maar daar wordt wel in voorzien.
pi_137844043
Komt omdat de linkse kliek het armoedeprobleem zwaar, zwaar overschat. Alsof kinderen de hongersdood sterven hier.
pi_137844056
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Behoorlijk hoge armoedegrens hebben we hier dan.
Ikzelf vindt hem echt mega hoog en abnormaal dat het cpb hiermee omgaat. Ook omdat bij veel mensen de armoedegrens als laag wordt gezien, terwijl het cpb dat helemaal niet zo bedoelt.
pi_137844062
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Grappig, maar ik heb het idee dat het juist andersom is.

Juist door al die harde aanpak wordt je tegenwoordig weggezet als profiteur of crimineel als je gebruikt maakt van een regeling. Vroeger was het: 'het is ervoor bedoeld, je moet ervan gebruik maken'.

Tegenwoordig wordt hulp van de staat gezien als absolute 'last resort'. Je moet het eerst zelf geprobeerd hebben, ook al is voor je persoonlijke situatie niet verstandig.

Iemand met een handicap die eerst wil proberen of zelf geld verdienen lukt (ipv op zijn 18 een Wajong aan vragen) heeft nergens recht op als het na een paar jaar toch niet blijkt te lukken. Je hebt immers gewerkt! (al bleek je het niet vol te kunnen houden). Maar zeg maar eens op Fok! dat je vanaf je 18de meteen een Wajong aan vroeg, je krijgt de wind van voren. Je moet het zelf proberen, anders ben je een profiteur.

Gek genoeg geldt die moraal een stuk minder voor andere vormen van staatssteun, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en studiefinanciering. Misschien dat jij het allemaal even erg vindt, (wel zo consequent) maar door de bank genomen krijg je dan toch minder verwijten over je heen..
pi_137844074
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dus?
Dan maar gewoon lekker opgeven?
dat zeg ik niet.
pi_137844098
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:05 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat lijkt me overtrokken. Daarnaast krijgen veel bijstandgerechtigden in bepaalde gemeentes gewoon een vakantie aangeboden. OK, naar een vakantieparkje drie kilometer buiten de gemeentegrens in het laagseizoen, maar daar wordt wel in voorzien.
Dat staat echt in het rapport.
Kinderen niet naar sport kunnen laten gaan en geen 1x per jaar op vakantie kunnen.

ALs je dat niet lukt, val je onder de armoede grens.
Ik zal even het document zoeken, maar ik vermoed dat als ik het gevonden heb (ove 5 minuten) dit topic al dicht zit ivm de limiet aan reacties. :o
  maandag 17 maart 2014 @ 15:07:11 #53
111528 Viajero
Who dares wins
pi_137844113
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar laten we dan beginnen met grote fraude. Het levert niets op om iedere keer op rommelende minima te jagen. Sluit bouwfraudeurs en bankiers op.
Dat kan niet, die staan boven de wet. Pak de minima maar, die zijn toch te ongeorganiseerd om er iets tegen te doen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_137844126
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

demotivatie heet dat.
Dat gebeurt vanzelf als je je best doet en het is nooit genoeg.
Ah, instelling dus.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:07:29 #55
pi_137844130
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:05 schreef Confetti het volgende:
Komt omdat de linkse kliek het armoedeprobleem zwaar, zwaar overschat. Alsof kinderen de hongersdood sterven hier.
Ze moeten ook nog wonen, kleren aan en naar school.
pi_137844144
quote:
Ik zit aan de verre kant van links, maar ik zal toch echt nooit beweren dat iemand hier in Nederland arm is. We hebben juist dit systeem opgetuigd om ons er van te verzekeren dat niemand dat lot beschoren hoeft te zijn. We hebben het hier goed.

Waar ik voor wil waken is dat elke bijstandsgerechtigde wordt gezien als uitzuiger.
pi_137844150
quote:
_O_ _O_
Niet op sport kunnen is al genoeg.
pi_137844163
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

sporten en op vakantie kunnen 1x per jaar niet vergeten.
pi_137844177
Voor iedereen die zich afvraagt waarom ze in godsnaam elke ochtend de wekker zetten om te werken, zou je vrolijker worden van elke dag niks doen en je hand moeten ophouden?

Ik werk zelf bij AH en ondanks ik shit van klanten over me heen krijg en het niet het best betaalde baantje is, zou ik het echt niet willen opgeven in ruil voor een uitkering.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:09:15 #60
pi_137844190
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:

Gek genoeg geldt die moraal een stuk minder voor andere vormen van staatssteun, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en studiefinanciering. Misschien dat jij het allemaal even erg vindt, (wel zo consequent) maar door de bank genomen krijg je dan toch minder verwijten over je heen..
Laten we het maar helemaal niet hebben over de HRA. De armen subsidiëren het woongenot van de rijken.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:09:26 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137844200
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:07 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zit aan de verre kant van links, maar ik zal toch echt nooit beweren dat iemand hier in Nederland arm is. We hebben juist dit systeem opgetuigd om ons er van te verzekeren dat niemand dat lot beschoren hoeft te zijn. We hebben het hier goed.

Waar ik voor wil waken is dat elke bijstandsgerechtigde wordt gezien als uitzuiger.
het helpt al een heel stuk als we arbeidsgehandicapten uit de bijstand kunnen halen, en daar een andere regeling voor maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137844213
quote:

Mwoah, ik hoor steeds meer stemmen opgaan om dit aan te pakken. Stufi is al drastisch verminderd, HRA is men aan het beperken, zorgtoeslag gaat minder en minder worden, huurtoeslag idem dito. Denk dat de meeste mensen wel door hebben dat de hoogtijdagen van de verzorgingsstaat achter ons liggen.
pi_137844224
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Definite.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedegrens

Ik zoek nog naar het sport en vakantie verhaal.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:10:05 #64
346939 Janneke141
pi_137844227
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Laten we het maar helemaal niet hebben over de HRA. De armen subsidiëren het woongenot van de rijken.
Jij hebt niet echt goed begrepen wat een aftrekpost is hè?
pi_137844237
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

het helpt al een heel stuk als we arbeidsgehandicapten uit de bijstand kunnen halen, en daar een andere regeling voor maken.
Gewoon ander labeltje erop. Hup, probleem deels opgelost. *O*
pi_137844247
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:56 schreef Elfletterig het volgende:

Dat ze moeilijk kunnen rondkomen en dat het geen vetpot is, is wat anders dan armoede.
Eigenlijk is 'grauwheid' een betere term dan armoe.

Zolang je onder een bepaald inkomen zit ben je niet per se arm. Armoe bestaat hier niet. Maar je hebt wel minder uitzicht op een leuk leven met leuke dingen. Een grauw leven dus.

En als je het idee hebt dat dat levenslang zal zijn (niet gezegd dat dat dan ook zo is!) dan is dat moeilijk te verteren.
pi_137844273
quote:
Armoedegrens

Het SCP hanteert bij de armoededefinitie het 'niet-veel-maar-toereikendcriterium'. Daarbij wordt behalve naar de eerste levensbehoeften ook gekeken naar uitgaven voor bijvoorbeeld recreatie.
http://nos.nl/artikel/581902-wat-en-waar-is-armoede.html

Ik bedoel het scp niet het cpb. Ik haal die altijd door elkaar
  maandag 17 maart 2014 @ 15:11:41 #68
346939 Janneke141
pi_137844275
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:10 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Gewoon ander labeltje erop. Hup, probleem deels opgelost. *O*
Nee, maar zo bedoel ik het ook niet. Het maakt de discussie een stuk makkelijker, omdat je een onderscheid maakt tussen de mensen die niet kunnen werken en de mensen die het niet doen.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:11:54 #69
pi_137844288
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jij hebt niet echt goed begrepen wat een aftrekpost is hè?
Ja, dat heb ik heel goed begrepen. Maar jij begrijpt niet dat minder afschuiven netto hetzelfde effect heeft als meer ontvangen. Subsidie, aftrekpost, tomato tomatoe.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:12:10 #70
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_137844303
quote:
Toch wordt er prima voor ze gezorgd. Maar ze worden wel doodleuk "slachtoffer" gemaakt van armoede, terwijl ze het eigenlijk prima hebben.

dit!
ze hebben het prima, ik heb een wajong en heb het ook prima, zorg- en huurtoeslag en vrijstelling van gemeentelijke belastingen, men klaagt alleen maar.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:12:32 #71
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_137844320
Ik ga ook niet altijd even vrolijk naar mijn werk maar ben toch blij dat ik aan het werk ben. Verder denk ik dat de groep mensen die profiteren van de bijstand alleen maar kleiner wordt. Hert gros wil toch het liefst aan het werk.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_137844328
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:

En als je het idee hebt dat dat levenslang zal zijn (niet gezegd dat dat dan ook zo is!) dan is dat moeilijk te verteren.
Daar is maar een iemand die daar wat aan kan doen.
pi_137844338
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat staat echt in het rapport.
Kinderen niet naar sport kunnen laten gaan en geen 1x per jaar op vakantie kunnen.

ALs je dat niet lukt, val je onder de armoede grens.
Ik zal even het document zoeken, maar ik vermoed dat als ik het gevonden heb (ove 5 minuten) dit topic al dicht zit ivm de limiet aan reacties. :o
OK, dan verschillen die regelingen per gemeente. Hier ga je gesubsidieerd op vakantie en op een sport. Ik zie dat als luxe.
pi_137844347
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, maar zo bedoel ik het ook niet. Het maakt de discussie een stuk makkelijker, omdat je een onderscheid maakt tussen de mensen die niet kunnen werken en de mensen die het niet doen.
Ok, mee eens.
pi_137844351
quote:

[..]

Zolang je onder een bepaald inkomen zit ben je niet per se arm. Armoe bestaat hier niet. Maar je hebt wel minder uitzicht op een leuk leven met leuke dingen. Een grauw leven dus.

Waarom zou iemand gratis recht moeten hebben op een leuk leven met leuke dingen terwijl de ander daar zijn poten voor onder het lijf vandaan moet lopen? Dat klinkt niet echt eerlijk.
pi_137844365
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mwoah, ik hoor steeds meer stemmen opgaan om dit aan te pakken. Stufi is al drastisch verminderd, HRA is men aan het beperken, zorgtoeslag gaat minder en minder worden, huurtoeslag idem dito. Denk dat de meeste mensen wel door hebben dat de hoogtijdagen van de verzorgingsstaat achter ons liggen.
Klopt. Er wordt veel bezuinigd.

Maar ik heb het nu even over de heersende moraal. Als ik een topic open 'heb ik recht op stufi' dan krijg ik minder verwijten als dat ik een topic open met 'heb ik recht op Wajong'.
pi_137844382
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:12 schreef Manke het volgende:

[..]

dit!
ze hebben het prima, ik heb een wajong en heb het ook prima, zorg- en huurtoeslag en vrijstelling van gemeentelijke belastingen, men klaagt alleen maar.
Parasiet!
pi_137844384
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zou iemand gratis recht moeten hebben op een leuk leven met leuke dingen terwijl de ander daar zijn poten voor onder het lijf vandaan moet lopen? Dat klinkt niet echt eerlijk.
Het klinkt niet alleen eerlijk, het is het ook niet :+
pi_137844397
quote:

[..]

Dat is het ook niet. Dus waarom niet iedereen gewoon geld geven? ;)
pi_137844419
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:13 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Maar ik heb het nu even over de heersende moraal. Als ik een topic open 'heb ik recht op stufi' dan krijg ik minder verwijten als dat ik een topic open met 'heb ik recht op Wajong'.
Oh ja maar dat is Fok he.
pi_137844422
quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:14 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Omdat het niks oplost.
pi_137844435
quote:

[..]

Uit het niets, gewoon, omdat het kan.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:15:57 #83
346939 Janneke141
pi_137844453
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:13 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Dat heeft er voor een belangrijk deel mee te maken dat de wajong door gemeenten is misbruikt om financiële tekorten bij de uitvoering van de bijstand op te lossen, met als gevolg dat er mensen werden afgekeurd die last hadden van stinkende scheten, ADHD of problemen met wekkers. Dat heeft natuurlijk een nadelige uitwerking voor de mensen die wel terecht aanspraak willen maken op wajong.
pi_137844477
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Uit het niets, gewoon, omdat het kan.
Waarom niet? Als ik zie hoeveel miljard we aan bijstandsbeleid, toeslagen, kinderbijslag, ambtenarenapparaten, belastingen etc. kunnen afschaffen lijkt het dat we meer dan genoeg hebben voor een basisinkomen voor elke Nederlander.
pi_137844479
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat heeft er voor een belangrijk deel mee te maken dat de wajong door gemeenten is misbruikt om financiële tekorten bij de uitvoering van de bijstand op te lossen, met als gevolg dat er mensen werden afgekeurd die last hadden van stinkende scheten, ADHD of problemen met wekkers. Dat heeft natuurlijk een nadelige uitwerking voor de mensen die wel terecht aanspraak willen maken op wajong.
Ik heb ook een probleem met mijn wekker.
Mijn snooze knop is stuk ;(
pi_137844499
quote:

[..]

Vergeet de 'ik heb moeite met autoriteit' mensen niet die ook massaal in de WAJONG werden gedumpt.
pi_137844505
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:16 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Waarom niet? Als ik zie hoeveel miljard we aan bijstandsbeleid, toeslagen, kinderbijslag, ambtenarenapparaten, belastingen etc. kunnen afschaffen lijkt het dat we meer dan genoeg hebben voor een basisinkomen voor elke Nederlander.
Omdat het niets oplost.
pi_137844536
quote:

[..]

Ik zeg nergens dat iemand een recht ergens op heeft. Alleen, armoe bestaat hier niet in NL.

Dus kom ik met een andere term voor hetgeen waar mensen met een laag inkomen van balen (geen leuke dingen kunnen doen).

Of dat wel of niet eigen schuld is is een ander verhaal, ik kom alleen met een etiket dat beter past dan 'armoede'.
pi_137844540
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat het niets oplost.
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Omdat het niks oplost.
Ik hoor het nu twee keer. Ik weet niet wat het niet op zou lossen?
pi_137844541
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:16 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

400 miljard kost het om 1 jaar lang iedere NL (17 miljoen) 2000 netto per maand te geven. :o
Aan zorg geven wel ongeveer 160 miljard per jaar uit.

Daarbij verlies je met het basisinkomen het eerste gedeelte van de loonbelasting.... dus ten eerste er komt minder binnen en ten tweede is het onbetaalbaar. :Y
pi_137844574
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oh ja maar dat is Fok he.
Ook fok heeft een bepaalde moraal. je weet idd niet of die representatief is voor de rest van NL.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:19:29 #92
pi_137844593
quote:

[..]

Het leven is niet eerlijk.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:19:56 #93
pi_137844610
quote:

[..]

Basisloon! *O*
pi_137844617
quote:

[..]

Ja, dat is helaas ook zo. Gemeente gooit mensen over de heg, en echte gehandicapten ondervinden de gevolgen.
pi_137844631
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Basisloon! *O*
Open er een topic over :)
pi_137844634
quote:

[..]

Basisloon! *O*
onbetaalbaar *O*
pi_137844636
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:18 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

[..]

Wanneer krijgt iemand een basisinkomen?
Als hij in Nederland in geschreven staat?

Succes met de rest van Europa een basisinkomen verschaffen.
pi_137844641
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:20 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Open er een topic over :)
is er al.
pi_137844658
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:18 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

400 miljard kost het om 1 jaar lang iedere NL (17 miljoen) 2000 netto per maand te geven. :o
Aan zorg geven wel ongeveer 160 miljard per jaar uit.

Daarbij verlies je met het basisinkomen het eerste gedeelte van de loonbelasting.... dus ten eerste er komt minder binnen en ten tweede is het onbetaalbaar. :Y
Dit. In het kort; niet alleen geef je meer uit (wat je maar ten dele terugverdient door besparingen op ambtenaren etc), je haalt ook nog eens minder op. Even kort door de bocht.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:21:24 #100
pi_137844667
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Omdat het niks oplost.
Dat doet het wel. Er was laatst een experiment (en een topic op Fok!) waarbij ze lastige dronken zwervers geld gaven. Ze hadden jarenlang aan overlast bestrijding gedaan met politie en straatcoaches. Maar dat hielp niet. Gewoon geld geven wel.
pi_137844676
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wanneer krijgt iemand een basisinkomen?
Als hij in Nederland in geschreven staat?

Succes met de rest van Europa een basisinkomen verschaffen.
Dat niet alleen, het is onbetaalbaar. De inkomstenbelasting dekt het volgens mij nog niet eens. EN die daalt ook nog eens.
Daarnaast krijg je hyperinflatie omdat mensen meer geld krijgen (iedereen dan).
pi_137844686
quote:

[..]

Het leven is niet eerlijk.
Klopt.
Dus als je meer wilt, werk er dan voor.
pi_137844691
quote:

Gek genoeg geldt die moraal een stuk minder voor andere vormen van staatssteun, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en studiefinanciering.
Vergeet de hypotheekrente-aftrek niet.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:22:19 #104
pi_137844717
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

onbetaalbaar *O*
Bewijs dat maar.
pi_137844725
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat doet het wel. Er was laatst een experiment (en een topic op Fok!) waarbij ze lastige dronken zwervers geld gaven. Ze hadden jarenlang aan overlast bestrijding gedaan met politie en straatcoaches. Maar dat hielp niet. Gewoon geld geven wel.
Want die zwervers zopen zichzelf uiteindelijk dood van het gratis geld?
pi_137844728
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:

Vergeet de hypotheekrente-aftrek niet.
En het niet alle inkomsten met 100% belasten. Ook staatssteun. In newspeak dan...
pi_137844737
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bewijs dat maar.
lees hierboven een reactie van mij.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:23:10 #108
pi_137844746
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Klopt.
Moet er wel werk zijn, slimpie.
pi_137844759
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Klopt omdat die groep bevooroordeeld is tov van de rest van de bevolking!
  maandag 17 maart 2014 @ 15:23:51 #110
pi_137844782
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Want die zwervers zopen zichzelf uiteindelijk dood van het gratis geld?
Als je het echt wil weten kan je misschien van Google gebruik maken.
pi_137844783
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Dit. In het kort; niet alleen geef je meer uit (wat je maar ten dele terugverdient door besparingen op ambtenaren etc), je haalt ook nog eens minder op. Even kort door de bocht.
Dat begrijp ik, maar je moet de incentive om te werken niet wegnemen. Basisloon is bijstandsniveau. Maar dan no questions asked. Wil je meer geld? Ga dan maar werken. Daarnaast heeft natuurlijk alleen een volwassen Nederlander recht op een basisinkomen.

Dat van de rest van Europa is een groter probleem.
pi_137844799
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je het echt wil weten kan je misschien van Google gebruik maken.
Daar stat ook de uitleg, waarom dat wel werkte en het universeel doen niet werkt!
pi_137844813
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

En het niet alle inkomsten met 100% belasten. Ook staatssteun. In newspeak dan...
Er begint meteen alweer een steuntrekker te steigeren.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:24:47 #114
pi_137844817
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

lees hierboven een reactie van mij.
Ik zie geen bewijs, alleen een hypothese.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:25:12 #115
pi_137844830
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt omdat die groep bevooroordeeld is tov van de rest van de bevolking!
Dus het helpt. :*
pi_137844842
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zie geen bewijs, alleen een hypothese.
Tja, ik ga niet gratis alles uitwerken voor je! Geef je adres dan stuur ik je een offerte.
pi_137844851
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus het helpt. :*
Bij sommige mensen wel, niet bij alle mensen.
pi_137844852
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Moet er wel werk zijn, slimpie.
Ah we schieten weer in de afhankelijkheid modus
  maandag 17 maart 2014 @ 15:25:39 #119
pi_137844855
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:23 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar je moet de incentive om te werken niet wegnemen.
Waarom niet? Er is toch geen werk.
pi_137844856
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daar stat ook de uitleg, waarom dat wel werkte en het universeel doen niet werkt!
In Canada is het ook geprobeerd, in de jaren '70. Een heel dorp kreeg een basisinkomen. Doorslaand succes. Alleen links en rechts hebben bezwaren. Links omdat ze niet meer kunnen betuttelen, en rechts omdat ze denken dat het gratis geld is en niemand ooit nog wil werken.
pi_137844860
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:

Er begint meteen alweer een steuntrekker te steigeren.
In newspeak ben ik idd een steuntrekker.
pi_137844875
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:25 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

In Canada is het ook geprobeerd, in de jaren '70. Een heel dorp kreeg een basisinkomen. Doorslaand succes. Alleen links en rechts hebben bezwaren. Links omdat ze niet meer kunnen betuttelen, en rechts omdat ze denken dat het gratis geld is en niemand ooit nog wil werken.
Die werden ook bevooroordeelt tov de rest van de bevolking

Het winnen van een loterij maakt de winnaars ook beter en blijer.
pi_137844878
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:23 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar je moet de incentive om te werken niet wegnemen. Basisloon is bijstandsniveau.
Nou, iedereen die over dat basisloon rept hoor ik over 2000 euro netto praten. Das wel iets meer.

quote:
Maar dan no questions asked. Wil je meer geld? Ga dan maar werken. Daarnaast heeft natuurlijk alleen een volwassen Nederlander recht op een basisinkomen.

Dat van de rest van Europa is een groter probleem.
Leuk, maar aangezien we in de EU vrij verkeer van goederen en personen hebben zou dat in theorie betekenen dat iedereen zich hier gemakkelijk kan vesten, geld kan oppotten en vervolgens terugkeren naar land van herkomst om met 'ons' geld te leven als een God in Frankrijk. Er moet wel *iets* meer gebeuren wil dit plan ooit realistisch genoeg en haalbaar zijn.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:26:33 #124
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137844880
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
De bijstand is geen vetpot. Er zijn dan wel weer genoeg mensen die er flink misbruik van maken omdat het wél genoeg is om van te leven. Denk aan frauderen, zwart bijklussen etc.

Dat mensen die werken vrijwel hetzelfde of nét iet meer krijgen is natuurlijk compleet gestoord. Op die manier krijg je een bijstandsgerechtigde niet aan het werk en ''straf'' je de werkende personen
Zo ging de zus van een oud collega van me 3 dagen werken. Kreeg ze allerlei toeslagen vanwege haar loon en had ze 4 dagen weekend. Kon ze mooi nog 2 dagen zwart werken.

Echt, dat soort mensen. Ontzeg hun maar alle sociale vangnetten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:26:51 #125
pi_137844891
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tja, ik ga niet gratis alles uitwerken voor je! Geef je adres dan stuur ik je een offerte.
Bewijs eerst maar dat je wat nuttigs produceert. Ik doe niet aan liefdadigheid.
pi_137844909
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bewijs eerst maar dat je wat nuttigs produceert. Ik doe niet aan liefdadigheid.
TJa, voor niks gaat de zon op. Ik werk niet voor niks. Wil jij bewijs zien, trek dan de portemonee.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:27:27 #127
pi_137844912
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ah we schieten weer in de afhankelijkheid modus
Is dat ook een Ad Hominem? Lekker, hè?
pi_137844913
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat het universeel niet werkt wordt wel geroepen, maar is moeilijk bewijsbaar, nietwaar? :)
pi_137844934
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:27 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat het universeel niet werkt wordt wel geroepen, maar is moeilijk bewijsbaar, nietwaar? :)
Niks is bewijsbaar, het kan alleen aannemelijk gemaakt worden.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:28:39 #130
pi_137844957
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het winnen van een loterij maakt de winnaars ook beter en blijer.
Ik heb het niet over beter en blijer. Ik heb het over het oplossen van problemen. Zoals overlast en armoede. Naar dat interesseert je geen reet, je wil alleen maar je ideologie spammen.
pi_137844977
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Klopt.
Er is op dit moment niet genoeg werk.

En als je gaat zeggen: Doe beter je best/netwerk meer/ doe een opleiding/ groei een hoger IQ dan heb ik hier een mooie vergelijking

quote:
In een nieuw tv-programma ‘Sterren op Zoek naar Eten’ laten programmamakers een honderdtal hongerige soapies los op een desolaat stukje grond in de oceaan. Op het verwoestijnde eiland worden dagelijks negentig kokosnoten begraven. De deelnemers raken enigszins gefrustreerd als blijkt dat er elke dag tien mensen met een lege maag op het strand moeten slapen en eisen verbetering. De programmamakers dragen een oplossing aan. ‘We bouwen een trainingscentrum waar jullie beter leren zoeken naar kokosnoten.’
http://www.ftm.nl/exclusive/een-kwestie-van-vraag/
100 soapies, 90 kokosnoten. Hoe goed je ook zoekt, er zullen altijd 10 soapies hongerig zijn
pi_137844978
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

. Naar dat interesseert je geen reet, je wil alleen maar je ideologie spammen.
wat doe jij dan? :o :o
  maandag 17 maart 2014 @ 15:29:28 #133
pi_137844979
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

TJa, voor niks gaat de zon op. Ik werk niet voor niks. Wil jij bewijs zien, trek dan de portemonee.
Alleen oplichters eisen vantevoren geld.
pi_137844990
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Is dat ook een Ad Hominem? Lekker, hè?
Geen idee, ik ken jou verder niet.
Maar dat mensen zich verschuilen achter "er is geen werk" gaat er bij mij niet in.
pi_137844992
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Alleen oplichters eisen vantevoren geld.
nee hoor
50% vooruitbetaling is heel normaal in het bedrijfsleven.
pi_137844996
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou, iedereen die over dat basisloon rept hoor ik over 2000 euro netto praten. Das wel iets meer.

[..]

Leuk, maar aangezien we in de EU vrij verkeer van goederen en personen hebben zou dat in theorie betekenen dat iedereen zich hier gemakkelijk kan vesten, geld kan oppotten en vervolgens terugkeren naar land van herkomst om met 'ons' geld te leven als een God in Frankrijk. Er moet wel *iets* meer gebeuren wil dit plan ooit realistisch genoeg en haalbaar zijn.
Ik begrijp de bezwaren. Als het kon had ik het ook liever morgen ingevoerd gezien. Maar ik denk dat werken naar een systeem waarin het hebben van geld een grondrecht is beter werkt. Het elimineert alle ongelijkheid en armoede. Dat er nog heel wat voor nodig is om een land, laat staan een heel continent mee te krijgen begrijp ik maar al te goed.

Nou ja, ideologisch geneuzel terzijde, het is meer een mindset dan een keihard, morgen uitvoerbaar plan.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:30:28 #137
pi_137845003
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

wat doe jij dan? :o :o
Ik doe niet aan ideologie.
pi_137845011
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:26 schreef kanovinnie het volgende:
Echt, dat soort mensen. Ontzeg hun maar alle sociale vangnetten.
Of je heft de sociale vangnetten op. Veel effectiever.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_137845013
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik doe niet aan ideologie.
_O- _O-
Je kan er niet tegen dat ik argumenten noem waarom het niet werkt en gaat daarom maar onzin roeptoeteren.
pi_137845028
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:30 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik begrijp de bezwaren. Als het kon had ik het ook liever morgen ingevoerd gezien. Maar ik denk dat werken naar een systeem waarin het hebben van geld een grondrecht is beter werkt. Het elimineert alle ongelijkheid en armoede. Dat er nog heel wat voor nodig is om een land, laat staan een heel continent mee te krijgen begrijp ik maar al te goed.

Nou ja, ideologisch geneuzel terzijde, het is meer een mindset dan een keihard, morgen uitvoerbaar plan.
Het elimineert helemaal geen ongelijkheid.
Basisinkomen + salaris = meer.
Dus meer te besteden.

Wat zal het met de prijzen doen als iedereen een basisinkomen krijgt denk je?
  maandag 17 maart 2014 @ 15:31:13 #141
pi_137845030
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Geen idee, ik ken jou verder niet.
Maar dat mensen zich verschuilen achter "er is geen werk" gaat er bij mij niet in.
Dat is jammer, want er zijn zat mensen die zat solliciteren, maar toch geen baan krijgen. Dat kan jij ontkennen, maar dat is nutteloos.
pi_137845060
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Het elimineert helemaal geen ongelijkheid.
Basisinkomen + salaris = meer.
Dus meer te besteden.

Wat zal het met de prijzen doen als iedereen een basisinkomen krijgt denk je?
inflatie *O* *O*

bedrijven hebben wel minder loonkosten.

NL een laaglonenland *O* *O*
pi_137845067
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:25 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Bij rechts zit ook altijd veel misgunning. Als een ander niet lijdt dan is het eigen 'succes' te gering. Als je niet naar beneden kunt trappen blijft alleen het likken naar boven over en alleen de grootste stumpers vinden dat blijvend leuk.

Maar de huidige status quo geeft in wezen hetzelfde weer, links helpt de scheve verdeling in stand houden zodat ze zélf moeten herverdelen. Als het meteen van de bron af goed verdeeld raakt dan hebben ze geen macht om uit te oefenen.

quote:
14s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

In newspeak ben ik idd een steuntrekker.
Volgens mij heeft er iemand een nieuw woordje geleerd.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:32:50 #144
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137845086
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:30 schreef Insomnia_ het volgende:

[..]

Of je heft de sociale vangnetten op. Veel effectiever.
Waarom? Als ik zelf zonder baan kom vind ik het ook wel fijn dat je niet meteen honger hebt of je huis uit moet. Maar misbruik mag best bestraft worden.
pi_137845091
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:

Maar de huidige status quo geeft in wezen hetzelfde weer, links helpt de scheve verdeling in stand houden zodat ze zélf moeten herverdelen. Als het meteen van de bron af goed verdeeld raakt dan hebben ze geen macht om uit te oefenen.
_O_ _O_
  maandag 17 maart 2014 @ 15:33:00 #146
pi_137845096
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

inflatie *O* *O*
Oh, maar miljarden in een failliet financieel systeem pompen waardoor de inflatie uit de bocht vliegt is dan weer geen probleem. :')
pi_137845107
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh, maar miljarden in een failliet financieel systeem pompen waardoor de inflatie uit de bocht vliegt is dan weer geen probleem. :')
Ik zie nog geen hyperinflatie :W
  maandag 17 maart 2014 @ 15:33:32 #148
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137845113
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

inflatie *O* *O*

bedrijven hebben wel minder loonkosten.

NL een laaglonenland *O* *O*
:') Ja. Vast. Want het basisloon komt uit het niets?
pi_137845118
quote:

[..]

Onder de mensen die aan deze omschrijving voldoen, zijn er heel veel die dat grotendeels aan hun eigen, passieve houding hebben te danken.
pi_137845121
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

:') Ja. Vast. Want het basisloon komt uit het niets?
volgens papierversnipperaar wel
  maandag 17 maart 2014 @ 15:34:17 #151
pi_137845134
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zie nog geen hyperinflatie :W
Waarom word alles dan duurder?
  maandag 17 maart 2014 @ 15:34:37 #152
pi_137845150
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Onder de mensen die aan deze omschrijving voldoen, zijn er heel veel die dat grotendeels aan hun eigen, passieve houding hebben te danken.
Bewijs dat maar.
pi_137845164
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom word alles dan duurder?
die paar procent is geen hyperinflatie.
Hou nou eens op met trollen, want ik kan je echt niet meer serieus nemen zo
  maandag 17 maart 2014 @ 15:35:04 #154
pi_137845167
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

volgens papierversnipperaar wel
Ach, steun aan banken kwam ook uit het niets.
pi_137845175
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bewijs dat maar.
:')
pi_137845187
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ach, steun aan banken kwam ook uit het niets.
Als je naar de bank gaat voor een lening komt dat geld ook uit het niks....
pi_137845211
quote:

[..]

Eigen verantwoordelijkheid? Wat is dat?

Nee, lekker jezelf afhankelijk opstellen. Dan kom je er wel.
pi_137845214
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

:')
Papierverscnipperaar kan alleen maar zeggen: bewijs maar....
Alsof er ook maar iets is wat voor hem/haar een bewijs is....

Voor niks gaat de zon op, voor de rest trek maar je portemonee.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:38:19 #159
pi_137845286
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die paar procent is geen hyperinflatie.
Hou nou eens op met trollen, want ik kan je echt niet meer serieus nemen zo
Want dan stort je wereldbeeld in?
pi_137845316
quote:

[..]

Of het eigen schuld is of niet, zeg ik niks over. (in dit geval) Ik herdefinieer slechts de term 'armoede' omdat ik die in de NL'se situatie niet passend vind.
pi_137845347
5 pagina's alweer. Dit topic bevestigt zijn eigen OP :)
  maandag 17 maart 2014 @ 15:41:01 #162
pi_137845381
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Papierverscnipperaar kan alleen maar zeggen: bewijs maar....
Alsof er ook maar iets is wat voor hem/haar een bewijs is....

Voor niks gaat de zon op, voor de rest trek maar je portemonee.
Kijk, hiermee komen we in de richting van iets dat zou kunnen gaan lijken op "bewijs":

quote:
quote:
The IMF recently released research showing that the ever-greater concentration of wealth and income hindered growth and said redistribution would not just reduce inequality but would be economically beneficial.
https://www.imf.org/external/pubs/ft/sdn/2014/sdn1402.pdf
  maandag 17 maart 2014 @ 15:42:57 #163
3542 Gia
User under construction
pi_137845460
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:39 schreef macca728 het volgende:

Ja, altijd lachen, die mensen die zich in hun schaarse vrijetijd ergeren aan mensen, waarvan ze denken dat die lanterfanten.

Zelfde effect met een tuincentrum op zondag. Mensen die zich dan storen aan het feit dat het zo druk is, terwijl ze zelf onderdeel zijn van de mensen die de drukte veroorzaken.

OT, er mag best een tegenprestatie verwacht worden van mensen met een uitkering.
Maar niet zodanig dat dit anderen hun baan kost.
En de minimumlonen moeten wmb omhoog.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:44:04 #164
pi_137845508
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:42 schreef Gia het volgende:

OT, er mag best een tegenprestatie verwacht worden van mensen met een uitkering.

Waarom? Geef ze gewoon een baan.
pi_137845558
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:

Volgens mij heeft er iemand een nieuw woordje geleerd.
Het is al lang geleden dat ik 1984 las. Het is meer dat het mij inmiddels is opgevallen dat jij newspeak gebruikt in discussies.

En zeker nu blijkt dat je het heel vervelend vindt dat ik je er op wijs ben ik zeer genegen om daar op door te gaan! ;)
pi_137845578
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja een tegenprestatie gaat altijd ten koste van echte banen. De meeste uitkeringsgerechtigden willen heus wel werken.
pi_137845650
verzonnen armoede ;(
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:48:24 #168
3542 Gia
User under construction
pi_137845681
quote:

Als er geschikte banen zijn, prima.
Maar er is niet voor niets veel jeugdwerkeloosheid.

In de zorg, bijvoorbeeld, zijn vrijwel geen fulltime banen.
Ik ken meerdere verpleegkundigen met 2 banen.

Voor een baantje als vakkenvuller kom je op een wachtlijst en ben je ouder dan 23, dan kun je het in die sector wel vergeten.

In de landbouw maken ze liever gebruik, misbruik van oostblokkers.
  maandag 17 maart 2014 @ 15:50:27 #169
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137845761
quote:

[..]

Definieer armoedegrens?
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_137845791
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Als er geschikte banen zijn, prima.
Maar er is niet voor niets veel jeugdwerkeloosheid.

In de zorg, bijvoorbeeld, zijn vrijwel geen fulltime banen.
Ik ken meerdere verpleegkundigen met 2 banen.

Voor een baantje als vakkenvuller kom je op een wachtlijst en ben je ouder dan 23, dan kun je het in die sector wel vergeten.

In de landbouw maken ze liever gebruik, misbruik van oostblokkers.
Maar waarom moeten ze dan een tegenprestatie doen, als er geen banen zijn ? Om de onderbuikgevoelens van werkende mensen te stillen ??

Juist in de zorg zijn er al veel banen weggevallen doordat uitkeringsgerechtigden het werk gratis doen.
pi_137845826
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:50 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Definieer armoedegrens?
Duidelijker kan bijna niet

Onder armoedegrens wordt meestal verstaan: het inkomen dat iemand nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften (minimale voorwaarden die nodig zijn om menswaardig te kunnen leven: kleding, goed drinkwater, voldoende voedsel, goede huisvesting, goed onderwijs en goede gezondheidszorg). Bij een inkomen gelijk aan de armoedegrens gaat het inkomen geheel op aan noodzakelijke uitgaven. Er is dan geen vrij te besteden inkomen ("discretionary spending") over.

In feite is de armoedegrens de grens tussen armoede en welstand. Het is in eerste instantie een statistisch begrip, dat wordt gebruikt bij het maken van overzichten omtrent de inkomensverdeling in een land.
pi_137845832
quote:

[..]

De tegenprestatie is dan ook dat ze de loonkosten laag houden zodat het rendement op kapitaal hoger wordt. Ten nadele van de werknemers uiteraard, maar die geven maar wat graag de andere grotere slachtoffers schuld.
pi_137845915
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

Onder armoedegrens wordt meestal verstaan: het inkomen dat iemand nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften (minimale voorwaarden die nodig zijn om menswaardig te kunnen leven: kleding, goed drinkwater, voldoende voedsel, goede huisvesting, goed onderwijs en goede gezondheidszorg). Bij een inkomen gelijk aan de armoedegrens gaat het inkomen geheel op aan noodzakelijke uitgaven. Er is dan geen vrij te besteden inkomen ("discretionary spending") over.

In feite is de armoedegrens de grens tussen armoede en welstand. Het is in eerste instantie een statistisch begrip, dat wordt gebruikt bij het maken van overzichten omtrent de inkomensverdeling in een land.
Het lijkt mij een bijzonder triest leven als je in die situatie zit....
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_137845939
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is al lang geleden dat ik 1984 las. Het is meer dat het mij inmiddels is opgevallen dat jij newspeak gebruikt in discussies.
En ik maar denken dat die boekenlijst op de mavo niks voorstelde, maar kennelijk was het niveau daarvan te hoog voor menig leerling.

quote:
En zeker nu blijkt dat je het heel vervelend vindt dat ik je er op wijs ben ik zeer genegen om daar op door te gaan! ;)
Het maakt heel weinig uit waarop je doorgaat, je verveelt me eigenlijk altijd wanneer je jezelf niet voor lul aan het zetten bent.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:00:48 #175
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137846162
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou kijk eens aan , dan leeft er in dit land exact niemand onder de armoedegrens.
Precies wat ik al vermoedde.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:54 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het lijkt mij een bijzonder triest leven als je in die situatie zit....
Het is vervelender als je onder die situatie zit, vraag maar aan willekeurige personen in een sloppenwijk of in een droogtegebied in Afrika.
pi_137846202
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:39 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Of het eigen schuld is of niet, zeg ik niks over. (in dit geval) Ik herdefinieer slechts de term 'armoede' omdat ik die in de NL'se situatie niet passend vind.
Echte armoede is het inderdaad niet, je hebt genoeg om te overleven en een dak boven je hoofd. Dat is als je geen schulden hebt, en geen extra onkosten ivm ziekte!

Je zou het meer sociale armoede kunnen gaan noemen, er is geen geld voor een sociaal leven buiten de deur .. Dat is op zich niet erg natuurlijk, de bijstand is immers bedoeld als tijdelijk vangnet, ware het niet dat er een steeds grotere groep in de bijstand zit met een minimale kans om ooit weer aan de bak te komen.
pleased to meet you
pi_137846217
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:00 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nou kijk eens aan , dan leeft er in dit land exact niemand onder de armoedegrens.
1 miljoen ruim, maar jij kan dat ws beter beoordelen inderdaad.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:03:00 #178
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137846241
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

1 miljoen ruim, maar jij kan dat ws beter beoordelen inderdaad.
1 miljoen mensen leven in dit land op straat en zonder eten en drinken?

:')! we hebben het over Nederland he, niet over de sloppenwijken van Rio.
Of valt bij jou het niet elke dag kunnen eten van biefstuk ook onder 'onder de armoedegrens'
pi_137846259
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:00 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Precies wat ik al vermoedde.

[..]

Het is vervelender als je onder die situatie zit, vraag maar aan willekeurige personen in een sloppenwijk of in een droogtegebied in Afrika.

Nog steeds die kromme vergelijking met Afrika :') Er is toch ook niemand die zegt dat jij een nutteloze kutpauper en profiteur bent met je HRA omdat Bill Gates WEL veel geld heeft? :')
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_137846273
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:03 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

1 miljoen mensen leven in dit land op straat en zonder eten en drinken?

:')! we hebben het over Nederland he, niet over de sloppenwijken van Rio.
Er staan nog meer dingen bij anders.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:04:56 #181
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137846322
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:03 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nog steeds die kromme vergelijking met Afrika :') Er is toch ook niemand die zegt dat jij een nutteloze kutpauper en profiteur bent met je HRA omdat Bill Gates WEL veel geld heeft? :')
Nee ik bedoel juist dat er in dit land niemand zo leeft als in Afrika of Rio.
De armoedegrens is dus niet kunnen voorzien in je basisbehoeften (dak boven je hoofd, dagelijks eten en drinken) en dat kan iedereen in dit land. en niet 1 miljoen mensen niet.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:03 schreef macca728 het volgende:

[..]

Er staan nog meer dingen bij anders.
Zoals onderwijs en gezondheid wat allemaal geregeld is in dit land? dat bedoel je?
pi_137846391
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:55 schreef Weltschmerz het volgende:

En ik maar denken dat die boekenlijst op de mavo niks voorstelde, maar kennelijk was het niveau daarvan te hoog voor menig leerling.
Trolletje van me... :*

quote:
Het maakt heel weinig uit waarop je doorgaat, je verveelt me eigenlijk altijd wanneer je jezelf niet voor lul aan het zetten bent.
Sorry dat ik je altijd verveel.
pi_137846445
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

De armoedegrens is dus niet kunnen voorzien in je basisbehoeften (dak boven je hoofd, dagelijks eten en drinken) en dat kan iedereen in dit land. en niet 1 miljoen mensen niet.

[..]

Zoals onderwijs en gezondheid wat allemaal geregeld is in dit land? dat bedoel je?

Het CBS berekent armoede aan de hand van de lage-inkomensgrens van huishoudens. Het gaat hier om een vast koopkrachtbedrag dat wordt aangepast aan de prijsontwikkeling. Het SCP kijkt naar mensen die niet in staat zijn om minimaal vereiste uitgaven voor voedsel, kleding, wonen en sociale participatie op te brengen.

En nee sociale participatie is geen 3 weken vakantie in Turkije wat velen hier denken.
pi_137846522
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

[..]

Dus de opvangtehuizen van het leger des heils zijn leeg zeg je? En de berichten dat steeds meer mensen moeite hebben om de huur/hypotheek te kunnen betalen zijn òf leugens, òf verhalen over mensen die het allemaal aan zichzelf te danken hebben?
  maandag 17 maart 2014 @ 16:11:37 #185
346939 Janneke141
pi_137846544
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 15:29 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Er is op dit moment niet genoeg werk.

En als je gaat zeggen: Doe beter je best/netwerk meer/ doe een opleiding/ groei een hoger IQ dan heb ik hier een mooie vergelijking

[..]

100 soapies, 90 kokosnoten. Hoe goed je ook zoekt, er zullen altijd 10 soapies hongerig zijn
Maar de mensen die niet kunnen zoeken, hebben gewoon geen kokosnoot. De 90 mensen die het wel kunnen, die zichzelf daarmee onderscheiden, hebben gewoon te eten hoor.
De cursus kokosnoten zoeken is daarmee wel degelijk functioneel. In plaats van klagen dat het systeem niet klopt of dat er veel te weinig kokosnoten zijn, moet je gewoon zorgen dat jij je kokosnootkwaliteiten goed genoeg ontwikkeld. Daarmee heb jij jouw probleem opgelost.
Voor de mensen die niet in staat zijn om hun eigen kokosnoot te zoeken, bijvoorbeeld omdat ze blind zijn en dat nogal moeilijk zoekt, kun je organiseren dat die van de anderen ook een stukje krijgt.

Natuurlijk is 90 kokosnoten te weinig. Natuurlijk zijn er nu minder banen dan werkzoekenden. Maar er zijn iedere dag genoeg mensen die gewoon een baan vinden. En waarom? Omdat ze niet in de slachtofferrol kruipen en zichzelf onderscheiden.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:12:36 #186
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137846584
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:08 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het CBS berekent armoede aan de hand van de lage-inkomensgrens van huishoudens. Het gaat hier om een vast koopkrachtbedrag dat wordt aangepast aan de prijsontwikkeling. Het SCP kijkt naar mensen die niet in staat zijn om minimaal vereiste uitgaven voor voedsel, kleding, wonen en sociale participatie op te brengen.

En nee sociale participatie is geen 3 weken vakantie in Turkije wat velen hier denken.
Wat valt daar volgens jou wel onder dan? :) Ben je arm als je geen sportschool abbo kan betalen? Ben je arm als je niet elk jaar een vliegvakantie naar de zon kan boeken? Of wat valt er onder ?
pi_137846642
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:12 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat valt daar volgens jou wel onder dan? :) Ben je arm als je geen sportschool abbo kan betalen? Ben je arm als je niet elk jaar een vliegvakantie naar de zon kan boeken? Of wat valt er onder ?
Wat valt er volgens jou onder dan ??

Het lijkt mij vrij duidelijk, als je elke maand 50 euro bv tekort komt voor de noodzakelijke uitgaven ben je arm.

Maar jij bent alweer bevooroordeelt omdat je allerlei onzin er bij haalt.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:16:01 #188
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137846715
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:10 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dus de opvangtehuizen van het leger des heils zijn leeg zeg je? En de berichten dat steeds meer mensen moeite hebben om de huur/hypotheek te kunnen betalen zijn òf leugens, òf verhalen over mensen die het allemaal aan zichzelf te danken hebben?
Als ik in de shit zou komen zou ik dat 100% aan mezelf te danken hebben ja. Ik heb immers gekozen voor een koopwoning die ik niet kan betalen als ik ooit werkeloos raak.
En hetzelfde geldt voor 99,9% van mensen met een hypotheek.

Huur vind ik iets anders omdat je daar minder keuze hebt.

leger des heils bestaat al heel lang en ik weet niet of die het ineens de laatste jaren een stuk drukken hebben gekregen maar daar heb je vast wel cijfers van? geloof niet dat we nou tienduizenden daklozen hebben in dit land.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:17:10 #189
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137846768
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Wat valt er volgens jou onder dan ??

Het lijkt mij vrij duidelijk, als je elke maand 50 euro bv tekort komt voor de noodzakelijke uitgaven ben je arm.

Maar jij bent alweer bevooroordeelt omdat je allerlei onzin er bij haalt.
niet de bal terug kaatsen, jij stelt dat sociale participatie geld kost en ik vraag wat jij daaronder vindt vallen. Het is namelijk nogal een ruim begrip. Geen geld om een ijsje bij een speeltuin te kopen of geen geld voor een zonvakantie is nogal een verschil.
pi_137846778
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:16 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als ik in de shit zou komen zou ik dat 100% aan mezelf te danken hebben ja. Ik heb immers gekozen voor een koopwoning die ik niet kan betalen als ik ooit werkeloos raak.

leger des heils bestaat al heel lang en ik weet niet of die het ineens de laatste jaren een stuk drukken hebben gekregen maar daar heb je vast wel cijfers van? geloof niet dat we nou tienduizenden daklozen hebben in dit land.
Geloof het maar wel. Gewoon even googlelen. 27000 daklozen.
66.000 mensen die gebruik maken van daklozenopvang,

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-jaren-toegenomen/
  maandag 17 maart 2014 @ 16:18:01 #191
pi_137846796
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:11 schreef Janneke141 het volgende:

Natuurlijk is 90 kokosnoten te weinig. Natuurlijk zijn er nu minder banen dan werkzoekenden. Maar er zijn iedere dag genoeg mensen die gewoon een baan vinden. En waarom? Omdat ze niet in de slachtofferrol kruipen en zichzelf onderscheiden.
En omdat andere mensen werkloos blijven. Dus heb je altijd een groep mensen waar je lekker op kan kankeren.
pi_137846836
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:17 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

niet de bal terug kaatsen, jij stelt dat sociale participatie geld kost en ik vraag wat jij daaronder vindt vallen. Het is namelijk nogal een ruim begrip. Geen geld om een ijsje bij een speeltuin te kopen of geen geld voor een zonvakantie is nogal een verschil.
Nee ik stel niets, dat stelt het SCP. En die zonvakantie is onzin, dat heb ik er al speciaal bijgezet.
pi_137846939
quote:

[..]

Ik weet dat ze er nog zijn, dat alleen bewijst al dat jouw bewering dat armoede - met de definitie die jij hanteert - niet voor zou komen in Nederland niet correct is. Ik heb verder geen enkel idee of het aantal mensen wat er gebruik van maakt gestegen is.

En 100% aan jezelf te danken? Terwijl je altijd hard hebt gewerkt en er zo goed mogelijk voor hebt gezorgd dat je je schaapjes op het droge hebt maar je werkgever heeft er een puinzooi van gemaakt en je vliegt eruit? Chapeau, zo hard zijn er weinigen in de wereld voor zichzelf. Als je die Spartaanse houding nou in je hele handelen zou hebben had je nu ook geen hypotheek die je in de shit brengt als je je baan zou verliezen.

Er bestaat gewoon zoiets domme botte pech, dude.....
pi_137846978
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:01 schreef moussie het volgende:

[..]

Echte armoede is het inderdaad niet, je hebt genoeg om te overleven en een dak boven je hoofd. Dat is als je geen schulden hebt, en geen extra onkosten ivm ziekte!

Je zou het meer sociale armoede kunnen gaan noemen, er is geen geld voor een sociaal leven buiten de deur . .
Daarom zou ik, wanneer het over Nederland gaat de term 'armoe' willen vervangen door 'grauwheid'. Geen echt gebrek, maar ook geen (of minder) leuk leven.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:22:49 #195
pi_137846981
quote:

[..]

Ah, een catch-22. Je bent een dief van je portemonnee als je geen huis koopt, maar doe je het wel en verlies je je baan ben je een stomme eikel.

Rijke mensen zijn goedkoper uit dan arme mensen. Dat komt omdat arme mensen op korte termijn beslissingen moeten nemen. Ten eerste omdat ze geen geld hebben om lang termijn investeringen te doen. En ten tweede omdat ze geconfronteerd worden met situaties die NU moeten worden opgelost.

Het is veel beter om een nieuwe auto te kopen, die gaat minder snel stuk. Maar als je dat niet kan betalen, zit je met een duur krot opgescheept. Dan heb je een mooi probleem als je weinig verdient als nachtwaker en je niet met het OV naar je werk kan. Alsof het OV goedkoper is dan de auto.
pi_137847046
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah, een catch-22. Je bent een dief van je portemonnee als je geen huis koopt, maar doe je het wel en verlies je je baan ben je een stomme eikel.

Rijke mensen zijn goedkoper uit dan arme mensen. Dat komt omdat arme mensen op korte termijn beslissingen moeten nemen. Ten eerste omdat ze geen geld hebben om lang termijn investeringen te doen. En ten tweede omdat ze geconfronteerd worden met situaties die NU moeten worden opgelost.

Het is veel beter om een nieuwe auto te kopen, die gaat minder snel stuk. Maar als je dat niet kan betalen, zit je met een duur krot opgescheept. Dan heb je een mooi probleem als je weinig verdient als nachtwaker en je niet met het OV naar je werk kan. Alsof het OV goedkoper is dan de auto.
Fokmode aan : Dan ga je toch lopen, daar heb nog nooit iemand wat van gekregen
Fokmode uit
  maandag 17 maart 2014 @ 16:24:49 #197
3542 Gia
User under construction
pi_137847056
Armoede is betrekkelijk.
Leven boven je stand in een veel te dure woning, waardoor je nauwelijks geld hebt om je te kleden en te eten, is geen armoede.
Sowieso is wonen in een koopwoning geen armoede.

Een huis huren boven de toeslaggrens is ook geen armoede.
Dan kies je maar voor een goedkope sociale huurwoning.
Als je daar niet voor in aanmerking komt omdat je inkomen te hoog is, dan ben je dus niet arm.

Twee auto's voor de deur, niet arm.
Minimaal 1 x per jaar op vakantie, niet arm.

In mijn ogen ben je pas arm als je een sociale woning huurt, geen auto bezit, niet op vakantie gaat, niet rookt, drinkt of uitgaat en zelfs dan niet rond kunnen komen.
Dat is armoede.

En dat geldt echt niet voor een miljoen Nederlanders.
pi_137847064
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:11 schreef Janneke141 het volgende:

Tuurlijk! Wie de noot krijgt, dat dat verandert met hoe goed men kan zoeken. Een slachtoffer-rol helpt daarbij niet.

Maar het is niet zo dat als iedereen zijn best maar doet, en positief blijft, dat er geen hongerige soapies meer zijn.

Dat ligt aan het aantal kokosnoten, en niet aan het gedrag van de soapies.

90 kokosnoten blijven 90 kokosnoten, ook al zoeken alle soapies superduperhypergoed. En blijven ze megasuperchemisch-positief.

[ Bericht 9% gewijzigd door ZuidKardinaal op 17-03-2014 16:30:44 ]
pi_137847265
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:24 schreef Gia het volgende:
Armoede is betrekkelijk.
Leven boven je stand in een veel te dure woning, waardoor je nauwelijks geld hebt om je te kleden en te eten, is geen armoede.
Sowieso is wonen in een koopwoning geen armoede.

Een huis huren boven de toeslaggrens is ook geen armoede.
Dan kies je maar voor een goedkope sociale huurwoning.
Als je daar niet voor in aanmerking komt omdat je inkomen te hoog is, dan ben je dus niet arm.

Twee auto's voor de deur, niet arm.
Minimaal 1 x per jaar op vakantie, niet arm.

In mijn ogen ben je pas arm als je een sociale woning huurt, geen auto bezit, niet op vakantie gaat, niet rookt, drinkt of uitgaat en zelfs dan niet rond kunnen komen.
Dat is armoede.

En dat geldt echt niet voor een miljoen Nederlanders.
Vet van mij; dat is heel vaak geeneens een keuze meer he....

En de rest.... aangezien auto's verzekerd dienen te zijn valt er vast wel uit te zoeken wie er precies de beschikking heeft over twee auto's. Ben benieuwd hoeveel daarvan de minima van de samenleving zijn.
pi_137847398
quote:

[..]

Vakantie sociale participatie noemen sowieso gek. Op vakantie ga je juist wég van je sociale omgeving.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZuidKardinaal op 17-03-2014 16:39:36 ]
  maandag 17 maart 2014 @ 16:37:48 #201
3542 Gia
User under construction
pi_137847582
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:30 schreef Barbusse het volgende:

Vet van mij; dat is heel vaak geeneens een keuze meer he....

En de rest.... aangezien auto's verzekerd dienen te zijn valt er vast wel uit te zoeken wie er precies de beschikking heeft over twee auto's. Ben benieuwd hoeveel daarvan de minima van de samenleving zijn.
Als je geen huurtoeslag krijgt in een sociale woning, dan is je inkomen te hoog.
Dus, geen armoede.
Verder is een auto, roken en drinken, geen levensbehoefte.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:39:40 #202
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137847666
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:21 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik weet dat ze er nog zijn, dat alleen bewijst al dat jouw bewering dat armoede - met de definitie die jij hanteert - niet voor zou komen in Nederland niet correct is. Ik heb verder geen enkel idee of het aantal mensen wat er gebruik van maakt gestegen is.
Hoop daklozen inderdaad maar waar komen die vandaan? zijn dat mensen die een verslaving hebben of het er op de een of andere manier zelf naar gemaakt hebben of gewoon pech? Ik vermoed namelijk dat een héle grote groep toch wel op de een of andere manier zichzelf zo in de nesten heeft gewerkt.

quote:
En 100% aan jezelf te danken? Terwijl je altijd hard hebt gewerkt en er zo goed mogelijk voor hebt gezorgd dat je je schaapjes op het droge hebt maar je werkgever heeft er een puinzooi van gemaakt en je vliegt eruit? Chapeau, zo hard zijn er weinigen in de wereld voor zichzelf. Als je die Spartaanse houding nou in je hele handelen zou hebben had je nu ook geen hypotheek die je in de shit brengt als je je baan zou verliezen.

Er bestaat gewoon zoiets domme botte pech, dude.....
Hoe je het ook wendt of keer, ik ben degene die die beslissing genomen heeft en het risico aanvaardbaar vond en ik kan zelf genoeg doen om dat risico te verkleinen zoals spaargeld achter de hand hebben, NHG hypotheek, als ik geld over heb de hypotheek versneld aflossen ipv een zonvakantie (:P) of nieuwe televisie kopen etc.

Het leven bestaat toch voornamelijk uit heel veel keuzes en veel van die keuzes worden veelal gemaakt door sociale druk (je moet een auto, je moet een iphone, je moet een lcd tv) maar je moet ook voor jezelf blijven denken en aan je eigen risico's denken.

En ja voor de domme botte pech is er nog het sociale vangnet waar je zo snel mogelijk weer uit moet, domweg omdat de rest van de maatschappij er krom voor moet liggen.

quote:

[..]

Hmm deels mee eens. Geld maakt geld en geld zorgt ervoor dat je betere keuzes kan maken maar dat heeft niet alleen maar met het hebben van geld te maken, het is ook een mindset. Je kan best slimme keuzes maken zonder al te veel geld. op korte termijn keuzes maken hoeft niet, je kan ook als je arm bent lange termijn beslissingen maken.Zo heb ik bewust niet gekozen om mijn oude (goedkopere ) hypotheek mee te nemen naar mijn huidige woning maar om een annuiteiten hypotheek af te sluiten, ondanks dat het iets duurder is lost die hypotheekvorm wél af (itt mijn oude hypotheek) . dat is een lange termijnvisie.

Mijn vorige woning heb ik verkocht met een verlies van 35.000 euro. Tja als jouw definitie volgt dan moet je dat geld lenen om te verhuizen maar ik zag dat al lang en breed aankomen en ben als een aantal jaar als een gek gaan sparen zodat ik bij overdracht dat geld cash kon neerleggen (ter referentie, dat is 2 netto jaarsalarissen voor mij) .

Een auto die ik weinig gebruik heeft een aantal jaar geleden het veld geruimd, alles op de fiets. Vorig jaar verhuisd en toen besloten dat het wel erg veel was om élke dag te fietsen (22km enkel) dus dan kan ik 'korte termijn denken" en een auto kopen in een opwelling maar ik heb voor een fractie van de prijs van een 2e hands barrel een gloednieuwe scooter gekocht met garantie ed erop. Ding verbruikt amper brandstof en is een fijne afwisseling met de fiets.

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar geloof me: ik ben ook écht niet rijk en het leven bestaat uit keuzes maken , lange én korte termijn denken en handelen en dat staat compleet los van veel of weinig geld, het is vooral een mindset. Problemen zijn er om opgelost te worden.

En ondanks dat ik géén auto bezit, nog de trotse eigenaar ben van een beeldbuistelevie en de afgelopen 2 jaar niet op vakantie ben geweest (dit jaar hopelijk wel *O* ) voel ik me absoluut niet arm.
pi_137847670
quote:

[..]

Het scp vindt van wel, hoewel de vakante ook in eigen land wordt meegenomen.
pi_137847684
`Hoezo is dit nieuws :')
pi_137847700
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:40 schreef vigen98 het volgende:
`Hoezo is dit nieuws :')
Verkiezingen a.s.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:42:00 #206
37295 Luigi
mario pls
pi_137847753
OT: je kunt je dan even lekker stukken beter voelen dan anderen en vertellen hoe stom ze wel niet zijn dat ze arm/werkloos/ziek zijn. Dan vergeet je even je eigen zinloze leventje, erg fijn altijd!
pi_137847756
quote:

[..]

Je kan je ook niks aantrekken van de persoon die dat zegt en vindt
quote:
Dat is wel heel kort door de bocht
quote:
Nee, een nieuwe auto is kapitaalvernietiging ivm de abnormale afschrijvingen die je hebt in de eerste 5 jaar.
pi_137847856
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:39 schreef Metro2005 het volgende:
nog de trotse eigenaar ben van een beeldbuistelevie
Een lcd televisie is in verbruik stukken voordeliger en je hebt een relatief goedkope nieuwe TV in een aantal jaren eruit vanwege het lagere energieverbruik.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:45:13 #209
pi_137847881
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:39 schreef Metro2005 het volgende:

Hmm deels mee eens. Geld maakt geld en geld zorgt ervoor dat je betere keuzes kan maken maar dat heeft niet alleen maar met het hebben van geld te maken, het is ook een mindset.
Armoede maakt dom. Die andere mindset komt door het geld of het gebrek er aan. Het is vaak een vicieuze cirkel.

quote:
quote:
Geldgebrek kost IQ. Zo zou je het bot kunnen stellen. Mensen met financiële problemen moeten zoveel energie – en ook hersencapaciteit – steken in louter overleven dat ze minder alert zijn, foute beslissingen nemen en verkeerde keuzes maken. De gevolgen ervan wegen precies door hun geldzorgen extra zwaar.

Mensen met geldzorgen zijn niet dommer en het effect van armoede op hun beoordelingsvermogen is niet chronisch. Maar wel indrukwekkend. Volgens een Amerikaans-Brits-Canadees team leiden acute geldzorgen tot een daling van het IQ met 13 eenheden. Dat is te vergelijken met het verschil tussen een frisse kop of een warhoofd. Het gevolg zijn minder goede beslissingen inzake opvoeding, de eigen job of tijdsindeling.
pi_137847886
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je geen huurtoeslag krijgt in een sociale woning, dan is je inkomen te hoog.
Dus, geen armoede.
Verder is een auto, roken en drinken, geen levensbehoefte.
Wat een enorme simplificatie zeg. Geen idee hoe hoog de huurtoeslag is trouwens, ik ben al te lang genoeg weg. Maar ik kan me met huurstijgingen van 100 euro voorstellen dat zelfs met toeslag het niet genoeg is. :') Roken en drinken zijn geen eerste levensbehoefte, maar een auto, afhankelijk van het soort werk dat je hebt zeker wel. En wees blij dat ze nog een baan hebben in dat geval, of vind je dat ze de auto maar weg moeten doen en in de bijstand gaan zitten?

Maar laat maar, ik heb het al wel gezien hier. Armoede is een keuze :')
  maandag 17 maart 2014 @ 16:45:59 #211
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137847914
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Vakantie sociale participatie noemen sowieso gek. Op vakantie ga je juist wég van je sociale omgeving.
Sociale participatie.. tja het enige dat ik me kan bedenken is bv dat je kind niet meekan op schoolreisje maar verder hoeft sociale participatie toch geen hol te kosten? Lekker met vrienden naar het strand, wandelen, fietsen, vrijwilligerswerk in de soos of bij een museum, helpen bij de knutselclub op zaterdag. Als ik naar mijn moeder kijk, die was toen ik en mijn zusje klein waren altijd in de weer met dat soort dingen (en nu nog steeds) en dat kost echt geen cent maar ze heeft er wel een enorme vriendinnenclub mee vergaard intussen.
pi_137847953
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een lcd televisie is in verbruik stukken voordeliger en je hebt een relatief goedkope nieuwe TV in een aantal jaren eruit vanwege het lagere energieverbruik.
Maar een LCD-TV is hedonistische luxe toch? -O-
pi_137847959
quote:
10s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:45 schreef Barbusse het volgende:
Maar ik kan me met huurstijgingen van 100 euro voorstellen dat zelfs met toeslag het niet genoeg is.
Misschien moet je even lezen...
pi_137847984
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:46 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Maar een LCD-TV is hedonistische luxe toch? -O-
Ja maar voordeliger in verbruik, dus het is goedkoper dan een beeldbuistv.
Hetzelfde met een nieuwe koelkast. Deze heb je er in 3 jaar uit in vergelijking met een koelkast van 10 jaar of ouder. Na 3 jaar is het winst en ben je goedkoper uit (de aanschafprijs heb je dan terugverdiend met je lagere energierekening). Zelf met een lening heb je een nieuwe koelkast er in 5 jaar uit (aanschafprijs + rente heb je dan terugverdiend) in plaats van een oude van 10 jaar of ouder.
Hetzelfde geldt voor een wasmachine of droger.
pi_137848062
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja maar voordeliger in verbruik, dus het is goedkoper dan een beeldbuistv.
Hetzelfde met een nieuwe koelkast. Deze heb je er in 3 jaar uit in vergelijking met een koelkast van 10 jaar of ouder.
Het ging me er meer om dat er wel heel makkelijk voor anderen wordt bepaald wat wel en geen luxe is :P Een algemene benadering is er natuurlijk wel, maar het verhaal van de enorme LCD-TV aan de wand maar wel bijstand blijft terugkomen :')
  maandag 17 maart 2014 @ 16:49:52 #216
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137848079
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Armoede maakt dom. Die andere mindset komt door het geld of het gebrek er aan. Het is vaak een vicieuze cirkel.

Je bent druk bezig met de geldproblemen tuurlijk maar dat heeft niks met je intelligentie te maken verder. Het is vooral een mindset. Voel je je arm en denk je dat dat jouw lot is dan doe je ook geen fuck om het te veranderen. Voel je je rijk omdat je verdorie in een rijk westers land woont en niet uit een vuilnisbak hoeft te eten en elke dag onder een warme douche kan stappen dan ben je een stuk positiever.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Met die maximaal 10 minuten per dag dat ie aanstaat moet ie wel héél veel zuiniger zijn om zichzelf ooit terug te verdienen ;)

en @ barbusse, armoede is geen keuze als je pech hebt maar genoeg mensen die zich armoede echt zelf aandoen. kijk maar eens naar een dubbeltje op zijn kant, ik weet dat dat overdreven persiflages zijn maar dat soort mensen zie je bij middeninkomens écht genoeg.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het ging me er meer om dat er wel heel makkelijk voor anderen wordt bepaald wat wel en geen luxe is :P Een algemene benadering is er natuurlijk wel, maar het verhaal van de enorme LCD-TV aan de wand maar wel bijstand blijft terugkomen :')
haha ik bedoelde dat er verder niet mee. Ik wilde alleen aangeven dat ik mijn geld bv heb besteed aan het betalen van een restschuld ipv klakkeloos te denken: iedereen heeft een LCD tv, nu moet ik er ook 1 terwijl ik nog een perfect werkende televisie heb staan (waar ik sowieso amper naar kijk) .
Het klinkt misschien raar maar zo denken heel veel mensen wel en door allemaal van dat soort beslissingen komen ze uiteindelijk een keer in de situatie: Oeps, auto stuk én wasmachine stuk én baan kwijt en geen spaargeld meer. Wat nu. Jij zou dan zeggen: dat is pech. Ik denk dan: Niet goed vooruit gepland en teveel nutteloze zooi gekocht.
:)
pi_137848082
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het ging me er meer om dat er wel heel makkelijk voor anderen wordt bepaald wat wel en geen luxe is :P Een algemene benadering is er natuurlijk wel, maar het verhaal of enorme LCD-TV aan de wand maar wel bijstand blijft terugkomen :')
Klopt, maar je bent goedkoper uit met een LCD televisie... dus eigenlijk is het alleen maar beter als je weinig geld heb om zo'n ding te hebben.
pi_137848099
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Metro2005 het volgende:
Met die maximaal 10 minuten per dag dat ie aanstaat moet ie wel héél veel zuiniger zijn om zichzelf ooit terug te verdienen ;)
10 minuten? Waarom heb je hem dan?
  maandag 17 maart 2014 @ 16:50:44 #219
37295 Luigi
mario pls
pi_137848109
Ligt er wel aan hoe vaak je tv kijkt en of je een 32 inch lcdtje hebt of een slurpende 50 inch plasma. En welke beeldbuis je had.
pi_137848137
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:50 schreef Luigi het volgende:
Ligt er wel aan hoe vaak je tv kijkt en of je een 32 inch lcdtje hebt of een slurpende 50 inch plasma. En welke beeldbuis je had.
De grote moet gelijk blijven uiteraard en het is bij gemiddeld kijken per dag.
voor 10 minuten per dag geldt het uiteraard niet, maar dan moet je je afvragen waarom je hem hebt. TV kijken via internet is dan goedkoper.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:51:56 #221
pi_137848161
quote:

[..]

Je bent druk bezig met de geldproblemen tuurlijk maar dat heeft niks met je intelligentie te maken verder.
Ja dat is het wel. Daar is onderzoek naar gedaan. Ik heb daar een link van gegeven in mijn vorige post, maar je negeert het.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:53:12 #222
37295 Luigi
mario pls
pi_137848210
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De grote moet gelijk blijven uiteraard en het is bij gemiddeld kijken per dag.
voor 10 minuten per dag geldt het uiteraard niet, maar dan moet je je afvragen waarom je hem hebt. TV kijken via internet is dan goedkoper.
Kortom, zo'n uitspraak is nogal gebaseerd op aannames en onwetendheid mbt de situatie.
pi_137848225
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja dat is het wel. Daar is onderzoek naar gedaan. Ik heb daar een link van gegeven in mijn vorige post, maar je negeert het.
Het is maar net hoe je intelligentie definieert.
Een IQ nummer? die is afhankelijk van je geestelijke status. Ben je ziek of blij maakt al een verschil. Geldzorgen of niet maakt dan ook een verschil. Dat is een open deur.
pi_137848232
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:53 schreef Luigi het volgende:

[..]

Kortom, zo'n uitspraak is nogal gebaseerd op aannames en onwetendheid mbt de situatie.
Nee hoor. Voor het gros van de mense geld het gewoon. Voor de paar waarvoor het niet geld, maakt mijn verhaal nog niet onwaar.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:53:53 #225
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137848241
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

10 minuten? Waarom heb je hem dan?
Vroeger keek ik wat meer, tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar het nieuws en soms films op dvd .
pi_137848255
quote:

en @ barbusse, armoede is geen keuze als je pech hebt maar genoeg mensen die zich armoede echt zelf aandoen. kijk maar eens naar een dubbeltje op zijn kant, ik weet dat dat overdreven persiflages zijn maar dat soort mensen zie je bij middeninkomens écht genoeg.
Tuurlijk zullen er mensen zijn wiens ellende inderdaad alleen hun eigen schuld is. Die waren er altijd en die zullen er altijd zijn. Maar dat is echt niet iedereen. Baan verliezen, maar net verhuisd, echtscheiding, arbeidsongeschiktheid, het kan iedereen gebeuren. En die kijk op situaties die samenhangen met armoede is te vaak een imbiciele "werk eraan, schouders eronder, dan komt alles goed"-houding met het nodige dedain van zie mij het eens goed gedaan hebben want ik zit niet in jouw paupersituatie.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:55:48 #227
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137848319
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er staat in dat linkje toch dat mensen iq punten "verliezen" omdat ze teveel bezig zijn met geldzorgen.
Als die geldzorgen weg zijn komt dat iq echt wel weer op het oude niveau. Als ik een IQ test had moeten maken nadat ik net de begrafenis van mijn pa had gehad was die ook ongetwijfeld wat lager uitgevallen. Dat is gewoon een momentopnamen IMHO.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:54 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Tuurlijk zullen er mensen zijn wiens ellende inderdaad alleen hun eigen schuld is. Die waren er altijd en die zullen er altijd zijn. Maar dat is echt niet iedereen. Baan verliezen, maar net verhuisd, echtscheiding, arbeidsongeschiktheid, het kan iedereen gebeuren. En die kijk op situaties die samenhangen met armoede is te vaak een imbiciele "werk eraan, schouders eronder, dan komt alles goed"-houding met het nodige dedain van zie mij het eens goed gedaan hebben want ik zit niet in jouw paupersituatie.
Natuurlijk, uitzonderingen bevestigen de regel. Ben ik met je eens hoor. Je kan ook gewoon écht pech hebben maar ik zie vooral bij de 'middenklasse' toch wel heel veel 'keeping up with the joneses'
terwijl men dat eigenlijk niet kan betalen.
pi_137848332
Maar dan ga ik nu even met m'n meisje dineren in een goed restaurant vlak aan zee. Gewoon, omdat ik het kan betalen. Happy St. Patricks' Day B-)
  maandag 17 maart 2014 @ 16:56:23 #229
37295 Luigi
mario pls
pi_137848347
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee hoor. Voor het gros van de mense geld het gewoon. Voor de paar waarvoor het niet geld, maakt mijn verhaal nog niet onwaar.
Dus iemand die geldprobleem heeft moet geld gaan lenen zodat ie over 5 jaar 3 tientjes per jaar terug gaat verdienen? Mja.
pi_137848351
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het scp vindt van wel, hoewel de vakante ook in eigen land wordt meegenomen.
Rare jongens, die SCP. Schaar het dan onder 'franje' ofwel de dingen die het leven leuk maken. Maar misschien is men daar wel weer te calvinistisch voor. Alles moet nut hebben. ;)
  maandag 17 maart 2014 @ 16:57:29 #231
pi_137848383
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:55 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Er staat in dat linkje toch dat mensen iq punten "verliezen" omdat ze teveel bezig zijn met geldzorgen.
Als die geldzorgen weg zijn
Maar die gaan niet weg. Er komt geen geld bij, de kosten en belastingen stijgen. Dus er komt geen moment om erbovenuit te stijgen. Dat is armoede, iets dat jij blijkbaar totaal niet begrijpt.
pi_137848447
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:45 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Sociale participatie.. tja het enige dat ik me kan bedenken is bv dat je kind niet meekan op schoolreisje maar verder hoeft sociale participatie toch geen hol te kosten? Lekker met vrienden naar het strand, wandelen, fietsen, vrijwilligerswerk in de soos of bij een museum, helpen bij de knutselclub op zaterdag. Als ik naar mijn moeder kijk, die was toen ik en mijn zusje klein waren altijd in de weer met dat soort dingen (en nu nog steeds) en dat kost echt geen cent maar ze heeft er wel een enorme vriendinnenclub mee vergaard intussen.
Wel een beetje naief hoor.

Ik kan genoeg dingen bedenken, zwemmen, contributie sportclub (NEE GEEN ABBO IN DE GYM) voor je kinderen bv hele normale dingen en nog goed voor later ook.

En ja naar het strand kost ook geld, tenzij je ernaast woont.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:01:27 #233
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137848509
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar die gaan niet weg. Er komt geen geld bij, de kosten en belastingen stijgen. Dus er komt geen moment om erbovenuit te stijgen. Dat is armoede, iets dat jij blijkbaar totaal niet begrijpt.
Ik heb jarenlang van het minimumloon geleefd met te dure een koopwoning en 100 euro per maand over om boodschappen te doen. Ik weet echt wel wat armoede is. Uiteindelijk door eigen inzet veel maandlasten omlaag gekregen dat ik wat meer geld over hield, kleine stapjes in salaris omhoog etc.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:03:39 #234
pi_137848578
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik heb jarenlang van het minimumloon geleefd met te dure een koopwoning en 100 euro per maand over om boodschappen te doen. Ik weet echt wel wat armoede is. Uiteindelijk door eigen inzet veel maandlasten omlaag gekregen dat ik wat meer geld over hield, kleine stapjes in salaris omhoog etc.
Precies, jij kwam er uit en dat wist je. Arme mensen komen er niet uit. Jij begrijpt totaal niet wat armoede is.

Ga maar eens van de bijstand een paar kinderen opvoeden, dan weet je wat armoede is.
pi_137848717
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:56 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dus iemand die geldprobleem heeft moet geld gaan lenen zodat ie over 5 jaar 3 tientjes per jaar terug gaat verdienen? Mja.
Waar lees je dat?
  maandag 17 maart 2014 @ 17:07:55 #236
37295 Luigi
mario pls
pi_137848750
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waar lees je dat?
Het was een vraag.
pi_137848756
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:56 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Rare jongens, die SCP. Schaar het dan onder 'franje' ofwel de dingen die het leven leuk maken. Maar misschien is men daar wel weer te calvinistisch voor. Alles moet nut hebben. ;)
Het punt is, dat op deze manier er een verkeerd beeld wordt gegeven. De term armoedegrens betekent bij vele iets anders dan wat het scp eraan hangt. Als het scp dan de term niet uitlegd, dan krijgen mensen een verkeerd beeld.
pi_137848808
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:07 schreef Luigi het volgende:

[..]

Het was een vraag.
Oh... nee dat is niet handig :)
Maar ik zou bv geen ouderwetse tv aan iemand geven die amper geld heeft... dat ding zuipt energie. Hetzelfde voor een koelkast, wasmachine of droger. Die oude troep vreet energie en kosten een godvermogen. Nieuwe apparaten zijn soms tot wel 80% goedkoper in verbruik.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:10:03 #239
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_137848817
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ga maar eens van de bijstand een paar kinderen opvoeden, dan weet je wat armoede is.
Een alleenstaande moeder die een paar kids opvoedt kan toch zonder te werken een euro of 1500 netto op de rekening krijgen. Genoeg schrale mbo-baantjes die dat niet krijgen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_137848833
In mijn familie heb ik één iemand die z'n hele leven van een uitkering moet rondkomen, zijn grootste probleem is zijn trots. Te trots om een baan te zoeken onder zijn niveau.

Een schop onder hun kont zou bij velen goed doen, ben creatief en laat je niet pamperen door de overheid. Start zelf een bedrijfje op, kijk om je heen wat je kan doen en kom je bed uit!!
pi_137848846
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Genoeg schrale mbo-baantjes die dat niet krijgen.
Die krijgen meer omdat die ook toeslagen krijgen.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:11:25 #242
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_137848861
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die krijgen meer omdat die ook toeslagen krijgen.
Die werken dan ook.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_137848876
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:11 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Die werken dan ook.
Klopt dus zo hoort het ook

Maar als je vergelijkt vergelijk dan loon+toeslagen met uitkering+toeslagen.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:12:28 #244
37295 Luigi
mario pls
pi_137848900
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maar ik zou bv geen ouderwetse tv aan iemand geven die amper geld heeft... dat ding zuipt energie. Hetzelfde voor een koelkast, wasmachine of droger. Die oude troep vreet energie en kosten een godvermogen. Nieuwe apparaten zijn soms tot wel 80% goedkoper in verbruik.
Maar dat advies is alleen van toepassing als je iemand een tv geeft die daarvoor of een energie zuinige of geen tv had. Iemand wiens beeldbuis kapot is gegaan een andere beeldbuis geven heeft geen éxtra negatief effect op de energierekening.
pi_137848922
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:12 schreef Luigi het volgende:

[..]

Maar dat advies is alleen van toepassing als je iemand een tv geeft die daarvoor of een energie zuinige of geen tv had. Iemand wiens beeldbuis kapot is gegaan een andere beeldbuis geven heeft geen éxtra negatief effect op de energierekening.
Klopt.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:13:33 #246
37295 Luigi
mario pls
pi_137848940
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt.
Een betrekkelijk beperkt nuttig advies dus.
pi_137848947
quote:
6s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:13 schreef Luigi het volgende:

[..]

Een betrekkelijk beperkt nuttig advies dus.
nee hoor
  maandag 17 maart 2014 @ 17:15:09 #248
37295 Luigi
mario pls
pi_137848993
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee hoor
Ok man.
pi_137849842
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:10 schreef Ping-Ping het volgende:
In mijn familie heb ik één iemand die z'n hele leven van een uitkering moet rondkomen, zijn grootste probleem is zijn trots. Te trots om een baan te zoeken onder zijn niveau.

Een schop onder hun kont zou bij velen goed doen, ben creatief en laat je niet pamperen door de overheid. Start zelf een bedrijfje op, kijk om je heen wat je kan doen en kom je bed uit!!
Goed plan man, een bedrijfje beginnen in deze tijd ! Die mensen zitten nu juist in de schuldsanering ws.
pi_137849930
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Goed plan man, een bedrijfje beginnen in deze tijd ! Die mensen zitten nu juist in de schuldsanering ws.
Plus dat je niet teveel mag doen in je vrije tijd. Je moet namelijk de straat vegen en daar beschikbaar voor zijn. En een paar sollicitaties per dag schrijven. Zoals een vriendin van mij te horen kreeg: "bij de bijstand beschouwen we dit als een dagtaak". Haar vrijwilligerswerk moest ze opgeven, ook al deed ze dat al jaren.
pi_137850034
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik ben ooit zelf een bedrijfje begonnen toen ik na mijn school geen werk kon vinden, nu na jaren hard werken heb ik een zeer goed lopend bedrijf met enkele webshops erbij. Geld komt ook nu nog met gemak binnen, en ik zorg dat de klanten kwaliteit krijgen.... zo moeilijk is het echt niet.
pi_137850049
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:42 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Plus dat je niet teveel mag doen in je vrije tijd. Je moet namelijk de straat vegen en daar beschikbaar voor zijn. En een paar sollicitaties per dag schrijven. Zoals een vriendin van mij te horen kreeg: "bij de bijstand beschouwen we dit als een dagtaak". Haar vrijwilligerswerk moest ze opgeven, ook al deed ze dat al jaren.
Heeft ze nog geluk, WW'ers werden gekort omdat ze vrijwilligerswerk deden....
pi_137850264
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:45 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Ik ben ooit zelf een bedrijfje begonnen toen ik na mijn school geen werk kon vinden, nu na jaren hard werken heb ik een zeer goed lopend bedrijf met enkele webshops erbij. Geld komt ook nu nog met gemak binnen, en ik zorg dat de klanten kwaliteit krijgen.... zo moeilijk is het echt niet.
Ja, want iemand die 30 jaar koekjes in heeft gepakt omdat hij half debiel is, moet maar gewoon voor zichzelf beginnen! Jij kon het ook, dus dan kan iedereen het. Iedereen heeft namelijk gelijke capaciteiten!
  maandag 17 maart 2014 @ 17:53:44 #254
pi_137850289
quote:

[..]

_O-
pi_137850392
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:53 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja, want iemand die 30 jaar koekjes in heeft gepakt omdat hij half debiel is, moet maar gewoon voor zichzelf beginnen! Jij kon het ook, dus dan kan iedereen het. Iedereen heeft namelijk gelijke capaciteiten!
Ik heb mijn mavo niet eens afgemaakt!
pi_137850446
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:56 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Ik heb mijn mavo niet eens afgemaakt!
Je opleidingsniveau zegt niets over je capaciteiten. Ga dit verhaal maar eens houden tegen mensen met een IQ van 80. Of bestaan die niet?
pi_137850481
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:58 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Je opleidingsniveau zegt niets over je capaciteiten. Ga dit verhaal maar eens houden tegen mensen met een IQ van 80. Of bestaan die niet?
Ja die zijn er zeker, die brengen hier de post rond via de sociale werkplaats.
  maandag 17 maart 2014 @ 18:00:19 #258
346939 Janneke141
pi_137850517
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:59 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Handig. Dan kan PostNL de echte postbodes tenminste ontslaan.
pi_137850576
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Handig. Dan kan PostNL de echte postbodes tenminste ontslaan.
Wij noemen ze de Jostipost! :Y
pi_137850614
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:59 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Drie keer raden wie die sociale werkplaats betaalt...
pi_137850735
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:03 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Drie keer raden wie die sociale werkplaats betaalt...
Geeft niet, die mensen vinden het tenminste leuk om hard te werken en mee te doen met de maatschappij.
pi_137850815
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:05 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Geeft niet, die mensen vinden het tenminste leuk om hard te werken en mee te doen met de maatschappij.
Nee, die mensen hebben een gesubsidieerde werkplek die wij betalen omdat ze niet mee kunnen komen in de maatschappij. Daar betalen we grof voor. Stel je nu eens voor dat ze nét iets slimmer zijn en geen recht hebben op zorg. Die zijn dan volgens jou slim en gewiekst genoeg om een bedrijf te starten? En zij die dit niet doen zijn lui?
pi_137851131
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:42 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja, op een een of ander manier is een eigen bedrijf lager dan een baan onder een baas.

Waarschijnlijk is dat weer een motie van wantrouwen. Men is kennelijk bang dat uitkeringstrekkers massaal cupcakes gaan bakken met behoud van uitkering (of andere pret-bedrijfjes beginnen)
pi_137851203
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:08 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Nee, die mensen hebben een gesubsidieerde werkplek die wij betalen omdat ze niet mee kunnen komen in de maatschappij. Daar betalen we grof voor. Stel je nu eens voor dat ze nét iets slimmer zijn en geen recht hebben op zorg. Die zijn dan volgens jou slim en gewiekst genoeg om een bedrijf te starten? En zij die dit niet doen zijn lui?
Ik ken kinderen die al een webshop hebben en er leuk mee verdienen.

In landen waar geen uitkeringen bestaan zoekt iedereen naar een manier om geld te verdienen. Het laatste wat ze daar zullen doen is bedelen. Als je moet, dan kan je meer dan je denkt. Al moet je daar schoenen poetsen of auto's wassen.

Hier heeft men teveel trots om onder hun niveau te gaan werken, en wordt er gekozen voor de makkelijkste weg.
pi_137851225
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:40 schreef Pino0 het volgende:
Gezinnen maken als je jezelf niet eens kan onderhouden :')

Tokkies/Mocro's = tuig
Racist= Pino
pi_137851234
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:18 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

In landen waar geen uitkeringen bestaan zoekt iedereen naar een manier om geld te verdienen. Het laatste wat ze daar zullen doen is bedelen.
dan moet ik dat al die bedelaars in Marokko maar eens vertellen dat wat zij doen niet klopt. :D
  maandag 17 maart 2014 @ 18:22:15 #267
pi_137851330
quote:

[..]

In landen waar geen uitkeringen bestaan zoekt iedereen naar een manier om geld te verdienen. Het laatste wat ze daar zullen doen is bedelen. Als je moet, dan kan je meer dan je denkt. Al moet je daar schoenen poetsen of auto's wassen.

Hier heeft men teveel trots om onder hun niveau te gaan werken, en wordt er gekozen voor de makkelijkste weg.
Ik zal mijn werkloze anafalbete buurman zeggen dat ie een webshop moet beginnen. :D
pi_137851354
quote:

[..]

Nee hier haalt men 700.000 MOE landers om dat werk te doen, voor een lager loon en in sommige gevallen zelfs onder minimumloon.
pi_137851355
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:19 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

dan moet ik dat al die bedelaars in Marokko maar eens vertellen dat wat zij doen niet klopt. :D
Er zullen altijd mensen zijn die het niet redden, maar als de groep die daar boven zit meer gemotiveerd wordt om te werken (ook onder hun niveau) zal er meer geld beschikbaar zijn voor mensen die niets anders kunnen dan thuis zitten.
pi_137851395
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:22 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Er zullen altijd mensen zijn die het niet redden, maar als de groep die daar boven zit meer gemotiveerd wordt om te werken (ook onder hun niveau) zal er meer geld beschikbaar zijn voor mensen die niets anders kunnen dan thuis zitten.
Dan moet die groep wel eerlijk kunnen concurreren op de arbeidsmarkt bv.

Denk maar nu aan de vrachtwagenchauffeurs, die massaal vervangen door MOE landers die 16 uur per dag willen maken.
pi_137851496
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:23 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan moet die groep wel eerlijk kunnen concurreren op de arbeidsmarkt bv.
Concurreren tegen de oostblokkers?
Met kwaliteit maak je een goede kans!
pi_137851538
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:26 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Concurreren tegen de oostblokkers?
Met kwaliteit maak je een goede kans!
Ok dan begrijp je het maar gewoon niet.
pi_137851581
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zal mijn werkloze anafalbete buurman zeggen dat ie een webshop moet beginnen. :D
Niet mekkeren, als Ben Woldring het kan, kan iedereen het
pi_137851834
quote:

[..]

Laat me raden, je was toen jong, gezond en alleenstaand, en je woonde nog bij je ouders?
pleased to meet you
pi_137852344
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:35 schreef moussie het volgende:

[..]

Laat me raden, je was toen jong, gezond en alleenstaand, en je woonde nog bij je ouders?
Want das de enige mogelijkheid om succes te hebben ja?
pi_137852440
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:35 schreef moussie het volgende:

[..]

Goed geraden, en ik was 19 en had een uitkering, en had dus tijd genoeg om alles te regelen. Zodra ik mezelf ingeschreven had, heb ik 's avonds taxi gereden om te kunnen leven. Voor velen een minderwaardig baantje met slechte werktijden en risico's. Na drie maanden had ik voldoende winst om er van te kunnen leven.
pi_137852546
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:50 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Goed geraden, en ik was 19 en had een uitkering, en had dus tijd genoeg om alles te regelen. Zodra ik mezelf ingeschreven had, heb ik 's avonds taxi gereden om te kunnen leven. Voor velen een minderwaardig baantje met slechte werktijden en risico's. Na drie maanden had ik voldoende winst om er van te kunnen leven.
Wat moet je met een uitkering als je nog bij je ouders woont? Ga verdomme ergens anders je hand op houden.
pi_137852749
quote:
6s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:52 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat moet je met een uitkering als je nog bij je ouders woont? Ga verdomme ergens anders je hand op houden.
Hiervoor zijn uitkeringen gemaakt, het moet een tijdelijke oplossing zijn om weer verder te kunnen. Het moet geen manier van leven worden!
pi_137852863
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:56 schreef Ping-Ping het volgende:

[..]

Hiervoor zijn uitkeringen gemaakt, het moet een tijdelijke oplossing zijn om weer verder te kunnen. Het moet geen manier van leven worden!
Dat geldt voor de bijstand net zo goed. Trouwens, als je twee jaar gewerkt hebt, krijg je maar twee maanden een uitkering. In deze tijd krijgt niet iedereen binnen twee maanden een eigen toko van de grond. En de banen liggen niet voor het oprapen. Dan is er de bijstand om je te steunen. Niets mis mee, toch?
pi_137852972
quote:
10s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want das de enige mogelijkheid om succes te hebben ja?
Nee, maar het is wel het ideale uitgangspunt. Als je maandelijks je vaste lasten zelf moet gaan ophoesten wordt het wat moeilijker om risico's te nemen. Dan ben je om te beginnen bij werkloosheid na de WW hoe dan ook aangewezen op de bijstand, en dan wordt het een stuk problematischer om iets op te starten of een pas opgestart bedrijfje te 'mogen' continueren .. red tape van hier tot Tokio, niet leuk. En tja, gokken dat het wel goed komt en je uitkering opzeggen omdat de bemoeienis te ver gaat is makkelijker gezegd dan gedaan, als je jong en gezond bent ga je ervoor, maar als je al wat ouder bent en bijkomende verantwoordelijkheden hebt wordt die keuze een stuk onaantrekkelijker.
pleased to meet you
  maandag 17 maart 2014 @ 19:10:23 #281
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137853400
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Precies, jij kwam er uit en dat wist je. Arme mensen komen er niet uit. Jij begrijpt totaal niet wat armoede is.
Ik had ook in medelijden kunnen zwelgen en denken: ik ben fucking arm en de status quo behouden, met die instelling had ik nog in dat aftandse huis gewoond, had ik nooit die restschuld kunnen betalen etc. En nee, ik wist toen nog niet dat ik het uiteindelijk makkelijker zou krijgen, sterker nog: ik had er vrij weinig hoop op dus ik telde elke dag mijn zegeningen (serieus: letterlijk) waardoor ik me rijk voelde. Jeuj ik heb een dak boven mijn hoofd, warm stromend water, verwarming, eten en daarmee heb ik al meer dan 80% van de wereld.

quote:
Ik heb het zelf nooit hoeven doen maar ik ken wel meerdere bijstandsmoeders en behalve dat ze af en toe klagen over dingen als : nu mijn dochter werkt gaat dat van mijn uitkering af en dat soort dingen hebben ze nooit te klagen over het feit dat ze in de bijstand zitten en niet veel geld hebben, sommigen maken er een soort sport van om toch wat te sparen terwijl anderen er in berusten en weer anderen hun best doen weer werk te vinden. Ik bespeur echter weinig zelfmedelijden bij die mensen en ze doen het er mee of proberen eruit te komen.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een beeldbuis televisie verbruikt ongeveer evenveel als een regulier LCD paneel. Pas met LED backlight worden LCD's zuiniger dan beeldbuis tv's. Zaken als koelkast ed zijn inderdaad bakken zuiniger en verdienen zichzelf in no time terug.
  maandag 17 maart 2014 @ 19:59:39 #282
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_137856083
ze moeten gewoon het minimumloon omhoog gooien en de uitkeringen iets omlaag om daar vervolgens de werkgevers mee te compenseren zodat ze weer meer werknemers gaan aannemen.

Werken moet lonen, ik kan me voorstellen dat als je 43 jaar bent en al 3 jaar thuis zit je en continue wordt afgewezen doordat er simpelweg duizenden sollicitanten zijn dat je dan berusting vindt bij het maar in de bijstand blijven.

En geen sinterklaas kunnen vieren is geen armoe.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:03:40 #283
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137856310
Alleen als je al arm bent dan worden fouten keihard afgestraft. Lekker naar beneden trappen.

Laat je als rijke een puinhoop achter dan krijg je een miljoenenbonus mee.

Komt nog bij dat er jarenlang op de bijstand is beknibbeld.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 17 maart 2014 @ 20:04:24 #284
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137856348
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 19:59 schreef RamboDirk het volgende:
ze moeten gewoon het minimumloon omhoog gooien en de uitkeringen iets omlaag
Uitkeringen gaan al omlaag, met 2000 euro. Bovenop eerdere bevriezingen en verlagingen.

Het is elke keer hetzelfde geleuter.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_137856707
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:55 schreef Metro2005 het volgende:
Als die geldzorgen weg zijn komt dat iq echt wel weer op het oude niveau. Als ik een IQ test had moeten maken nadat ik net de begrafenis van mijn pa had gehad was die ook ongetwijfeld wat lager uitgevallen. Dat is gewoon een momentopnamen imho.
Armoede gaat niet weg, tenminste niet armoede door een laag iq en in stand gehouden door een laag iq. Het maakt ook de kansen van kinderen die opgroeien in armoede veel kleiner.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:14:38 #286
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_137856899
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:03 schreef Klopkoek het volgende:
Alleen als je al arm bent dan worden fouten keihard afgestraft. Lekker naar beneden trappen.

Laat je als rijke een puinhoop achter dan krijg je een miljoenenbonus mee.

Komt nog bij dat er jarenlang op de bijstand is beknibbeld.
Dat speelt ook hoor, bestuurders in publieke functies krijgen ook teveel. Wat dat betreft is het makkelijk bashen op het klootjesvolk en het op onderbuikgevoelens van het volk spelen.

Wachtgeld :')

Toch levert werkgelegenheid voor veel mensen heel veel op, al is het maar een gevoel van eigen waarde. Daarom uitkeringen omlaag, minimum loon omhoog en werknemers compenseren om meer werkgelegenheid te creëren. Een bijstandsmoeder die 1800 euro netto pakt met 2 kinderen :') kom op man daar kan echt nog wel wat van af.
pi_137856947
Dat bedrag ging om een gezin, he.. Dus twee volwassenen en twee kinderen.
  maandag 17 maart 2014 @ 20:40:32 #288
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_137858271
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')