abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 maart 2014 @ 16:37:48 #201
3542 Gia
User under construction
pi_137847582
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:30 schreef Barbusse het volgende:

Vet van mij; dat is heel vaak geeneens een keuze meer he....

En de rest.... aangezien auto's verzekerd dienen te zijn valt er vast wel uit te zoeken wie er precies de beschikking heeft over twee auto's. Ben benieuwd hoeveel daarvan de minima van de samenleving zijn.
Als je geen huurtoeslag krijgt in een sociale woning, dan is je inkomen te hoog.
Dus, geen armoede.
Verder is een auto, roken en drinken, geen levensbehoefte.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:39:40 #202
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137847666
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:21 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik weet dat ze er nog zijn, dat alleen bewijst al dat jouw bewering dat armoede - met de definitie die jij hanteert - niet voor zou komen in Nederland niet correct is. Ik heb verder geen enkel idee of het aantal mensen wat er gebruik van maakt gestegen is.
Hoop daklozen inderdaad maar waar komen die vandaan? zijn dat mensen die een verslaving hebben of het er op de een of andere manier zelf naar gemaakt hebben of gewoon pech? Ik vermoed namelijk dat een héle grote groep toch wel op de een of andere manier zichzelf zo in de nesten heeft gewerkt.

quote:
En 100% aan jezelf te danken? Terwijl je altijd hard hebt gewerkt en er zo goed mogelijk voor hebt gezorgd dat je je schaapjes op het droge hebt maar je werkgever heeft er een puinzooi van gemaakt en je vliegt eruit? Chapeau, zo hard zijn er weinigen in de wereld voor zichzelf. Als je die Spartaanse houding nou in je hele handelen zou hebben had je nu ook geen hypotheek die je in de shit brengt als je je baan zou verliezen.

Er bestaat gewoon zoiets domme botte pech, dude.....
Hoe je het ook wendt of keer, ik ben degene die die beslissing genomen heeft en het risico aanvaardbaar vond en ik kan zelf genoeg doen om dat risico te verkleinen zoals spaargeld achter de hand hebben, NHG hypotheek, als ik geld over heb de hypotheek versneld aflossen ipv een zonvakantie (:P) of nieuwe televisie kopen etc.

Het leven bestaat toch voornamelijk uit heel veel keuzes en veel van die keuzes worden veelal gemaakt door sociale druk (je moet een auto, je moet een iphone, je moet een lcd tv) maar je moet ook voor jezelf blijven denken en aan je eigen risico's denken.

En ja voor de domme botte pech is er nog het sociale vangnet waar je zo snel mogelijk weer uit moet, domweg omdat de rest van de maatschappij er krom voor moet liggen.

quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah, een catch-22. Je bent een dief van je portemonnee als je geen huis koopt, maar doe je het wel en verlies je je baan ben je een stomme eikel.

Rijke mensen zijn goedkoper uit dan arme mensen. Dat komt omdat arme mensen op korte termijn beslissingen moeten nemen. Ten eerste omdat ze geen geld hebben om lang termijn investeringen te doen. En ten tweede omdat ze geconfronteerd worden met situaties die NU moeten worden opgelost.

Het is veel beter om een nieuwe auto te kopen, die gaat minder snel stuk. Maar als je dat niet kan betalen, zit je met een duur krot opgescheept. Dan heb je een mooi probleem als je weinig verdient als nachtwaker en je niet met het OV naar je werk kan. Alsof het OV goedkoper is dan de auto.
Hmm deels mee eens. Geld maakt geld en geld zorgt ervoor dat je betere keuzes kan maken maar dat heeft niet alleen maar met het hebben van geld te maken, het is ook een mindset. Je kan best slimme keuzes maken zonder al te veel geld. op korte termijn keuzes maken hoeft niet, je kan ook als je arm bent lange termijn beslissingen maken.Zo heb ik bewust niet gekozen om mijn oude (goedkopere ) hypotheek mee te nemen naar mijn huidige woning maar om een annuiteiten hypotheek af te sluiten, ondanks dat het iets duurder is lost die hypotheekvorm wél af (itt mijn oude hypotheek) . dat is een lange termijnvisie.

Mijn vorige woning heb ik verkocht met een verlies van 35.000 euro. Tja als jouw definitie volgt dan moet je dat geld lenen om te verhuizen maar ik zag dat al lang en breed aankomen en ben als een aantal jaar als een gek gaan sparen zodat ik bij overdracht dat geld cash kon neerleggen (ter referentie, dat is 2 netto jaarsalarissen voor mij) .

Een auto die ik weinig gebruik heeft een aantal jaar geleden het veld geruimd, alles op de fiets. Vorig jaar verhuisd en toen besloten dat het wel erg veel was om élke dag te fietsen (22km enkel) dus dan kan ik 'korte termijn denken" en een auto kopen in een opwelling maar ik heb voor een fractie van de prijs van een 2e hands barrel een gloednieuwe scooter gekocht met garantie ed erop. Ding verbruikt amper brandstof en is een fijne afwisseling met de fiets.

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar geloof me: ik ben ook écht niet rijk en het leven bestaat uit keuzes maken , lange én korte termijn denken en handelen en dat staat compleet los van veel of weinig geld, het is vooral een mindset. Problemen zijn er om opgelost te worden.

En ondanks dat ik géén auto bezit, nog de trotse eigenaar ben van een beeldbuistelevie en de afgelopen 2 jaar niet op vakantie ben geweest (dit jaar hopelijk wel *O* ) voel ik me absoluut niet arm.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_137847670
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:12 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat valt daar volgens jou wel onder dan? :) Ben je arm als je geen sportschool abbo kan betalen? Ben je arm als je niet elk jaar een vliegvakantie naar de zon kan boeken? Of wat valt er onder ?
Het scp vindt van wel, hoewel de vakante ook in eigen land wordt meegenomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137847684
`Hoezo is dit nieuws :')
pi_137847700
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:40 schreef vigen98 het volgende:
`Hoezo is dit nieuws :')
Verkiezingen a.s.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:42:00 #206
37295 Luigi
mario pls
pi_137847753
OT: je kunt je dan even lekker stukken beter voelen dan anderen en vertellen hoe stom ze wel niet zijn dat ze arm/werkloos/ziek zijn. Dan vergeet je even je eigen zinloze leventje, erg fijn altijd!
pi_137847756
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah, een catch-22. Je bent een dief van je portemonnee als je geen huis koopt, maar doe je het wel en verlies je je baan ben je een stomme eikel.
Je kan je ook niks aantrekken van de persoon die dat zegt en vindt
quote:
Rijke mensen zijn goedkoper uit dan arme mensen. Dat komt omdat arme mensen op korte termijn beslissingen moeten nemen. Ten eerste omdat ze geen geld hebben om lang termijn investeringen te doen. En ten tweede omdat ze geconfronteerd worden met situaties die NU moeten worden opgelost.
Dat is wel heel kort door de bocht
quote:
Het is veel beter om een nieuwe auto te kopen, die gaat minder snel stuk. Maar als je dat niet kan betalen, zit je met een duur krot opgescheept. Dan heb je een mooi probleem als je weinig verdient als nachtwaker en je niet met het OV naar je werk kan. Alsof het OV goedkoper is dan de auto.
Nee, een nieuwe auto is kapitaalvernietiging ivm de abnormale afschrijvingen die je hebt in de eerste 5 jaar.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137847856
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:39 schreef Metro2005 het volgende:
nog de trotse eigenaar ben van een beeldbuistelevie
Een lcd televisie is in verbruik stukken voordeliger en je hebt een relatief goedkope nieuwe TV in een aantal jaren eruit vanwege het lagere energieverbruik.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:45:13 #209
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_137847881
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:39 schreef Metro2005 het volgende:

Hmm deels mee eens. Geld maakt geld en geld zorgt ervoor dat je betere keuzes kan maken maar dat heeft niet alleen maar met het hebben van geld te maken, het is ook een mindset.
Armoede maakt dom. Die andere mindset komt door het geld of het gebrek er aan. Het is vaak een vicieuze cirkel.

quote:
quote:
Geldgebrek kost IQ. Zo zou je het bot kunnen stellen. Mensen met financiële problemen moeten zoveel energie – en ook hersencapaciteit – steken in louter overleven dat ze minder alert zijn, foute beslissingen nemen en verkeerde keuzes maken. De gevolgen ervan wegen precies door hun geldzorgen extra zwaar.

Mensen met geldzorgen zijn niet dommer en het effect van armoede op hun beoordelingsvermogen is niet chronisch. Maar wel indrukwekkend. Volgens een Amerikaans-Brits-Canadees team leiden acute geldzorgen tot een daling van het IQ met 13 eenheden. Dat is te vergelijken met het verschil tussen een frisse kop of een warhoofd. Het gevolg zijn minder goede beslissingen inzake opvoeding, de eigen job of tijdsindeling.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_137847886
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je geen huurtoeslag krijgt in een sociale woning, dan is je inkomen te hoog.
Dus, geen armoede.
Verder is een auto, roken en drinken, geen levensbehoefte.
Wat een enorme simplificatie zeg. Geen idee hoe hoog de huurtoeslag is trouwens, ik ben al te lang genoeg weg. Maar ik kan me met huurstijgingen van 100 euro voorstellen dat zelfs met toeslag het niet genoeg is. :') Roken en drinken zijn geen eerste levensbehoefte, maar een auto, afhankelijk van het soort werk dat je hebt zeker wel. En wees blij dat ze nog een baan hebben in dat geval, of vind je dat ze de auto maar weg moeten doen en in de bijstand gaan zitten?

Maar laat maar, ik heb het al wel gezien hier. Armoede is een keuze :')
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:45:59 #211
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137847914
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:32 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Vakantie sociale participatie noemen sowieso gek. Op vakantie ga je juist wég van je sociale omgeving.
Sociale participatie.. tja het enige dat ik me kan bedenken is bv dat je kind niet meekan op schoolreisje maar verder hoeft sociale participatie toch geen hol te kosten? Lekker met vrienden naar het strand, wandelen, fietsen, vrijwilligerswerk in de soos of bij een museum, helpen bij de knutselclub op zaterdag. Als ik naar mijn moeder kijk, die was toen ik en mijn zusje klein waren altijd in de weer met dat soort dingen (en nu nog steeds) en dat kost echt geen cent maar ze heeft er wel een enorme vriendinnenclub mee vergaard intussen.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_137847953
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een lcd televisie is in verbruik stukken voordeliger en je hebt een relatief goedkope nieuwe TV in een aantal jaren eruit vanwege het lagere energieverbruik.
Maar een LCD-TV is hedonistische luxe toch? -O-
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_137847959
quote:
10s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:45 schreef Barbusse het volgende:
Maar ik kan me met huurstijgingen van 100 euro voorstellen dat zelfs met toeslag het niet genoeg is.
Misschien moet je even lezen...
pi_137847984
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:46 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Maar een LCD-TV is hedonistische luxe toch? -O-
Ja maar voordeliger in verbruik, dus het is goedkoper dan een beeldbuistv.
Hetzelfde met een nieuwe koelkast. Deze heb je er in 3 jaar uit in vergelijking met een koelkast van 10 jaar of ouder. Na 3 jaar is het winst en ben je goedkoper uit (de aanschafprijs heb je dan terugverdiend met je lagere energierekening). Zelf met een lening heb je een nieuwe koelkast er in 5 jaar uit (aanschafprijs + rente heb je dan terugverdiend) in plaats van een oude van 10 jaar of ouder.
Hetzelfde geldt voor een wasmachine of droger.
pi_137848062
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja maar voordeliger in verbruik, dus het is goedkoper dan een beeldbuistv.
Hetzelfde met een nieuwe koelkast. Deze heb je er in 3 jaar uit in vergelijking met een koelkast van 10 jaar of ouder.
Het ging me er meer om dat er wel heel makkelijk voor anderen wordt bepaald wat wel en geen luxe is :P Een algemene benadering is er natuurlijk wel, maar het verhaal van de enorme LCD-TV aan de wand maar wel bijstand blijft terugkomen :')
  maandag 17 maart 2014 @ 16:49:52 #216
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137848079
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Armoede maakt dom. Die andere mindset komt door het geld of het gebrek er aan. Het is vaak een vicieuze cirkel.

Je bent druk bezig met de geldproblemen tuurlijk maar dat heeft niks met je intelligentie te maken verder. Het is vooral een mindset. Voel je je arm en denk je dat dat jouw lot is dan doe je ook geen fuck om het te veranderen. Voel je je rijk omdat je verdorie in een rijk westers land woont en niet uit een vuilnisbak hoeft te eten en elke dag onder een warme douche kan stappen dan ben je een stuk positiever.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Met die maximaal 10 minuten per dag dat ie aanstaat moet ie wel héél veel zuiniger zijn om zichzelf ooit terug te verdienen ;)

en @ barbusse, armoede is geen keuze als je pech hebt maar genoeg mensen die zich armoede echt zelf aandoen. kijk maar eens naar een dubbeltje op zijn kant, ik weet dat dat overdreven persiflages zijn maar dat soort mensen zie je bij middeninkomens écht genoeg.

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het ging me er meer om dat er wel heel makkelijk voor anderen wordt bepaald wat wel en geen luxe is :P Een algemene benadering is er natuurlijk wel, maar het verhaal van de enorme LCD-TV aan de wand maar wel bijstand blijft terugkomen :')
haha ik bedoelde dat er verder niet mee. Ik wilde alleen aangeven dat ik mijn geld bv heb besteed aan het betalen van een restschuld ipv klakkeloos te denken: iedereen heeft een LCD tv, nu moet ik er ook 1 terwijl ik nog een perfect werkende televisie heb staan (waar ik sowieso amper naar kijk) .
Het klinkt misschien raar maar zo denken heel veel mensen wel en door allemaal van dat soort beslissingen komen ze uiteindelijk een keer in de situatie: Oeps, auto stuk én wasmachine stuk én baan kwijt en geen spaargeld meer. Wat nu. Jij zou dan zeggen: dat is pech. Ik denk dan: Niet goed vooruit gepland en teveel nutteloze zooi gekocht.
:)
pi_137848082
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het ging me er meer om dat er wel heel makkelijk voor anderen wordt bepaald wat wel en geen luxe is :P Een algemene benadering is er natuurlijk wel, maar het verhaal of enorme LCD-TV aan de wand maar wel bijstand blijft terugkomen :')
Klopt, maar je bent goedkoper uit met een LCD televisie... dus eigenlijk is het alleen maar beter als je weinig geld heb om zo'n ding te hebben.
pi_137848099
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Metro2005 het volgende:
Met die maximaal 10 minuten per dag dat ie aanstaat moet ie wel héél veel zuiniger zijn om zichzelf ooit terug te verdienen ;)
10 minuten? Waarom heb je hem dan?
  maandag 17 maart 2014 @ 16:50:44 #219
37295 Luigi
mario pls
pi_137848109
Ligt er wel aan hoe vaak je tv kijkt en of je een 32 inch lcdtje hebt of een slurpende 50 inch plasma. En welke beeldbuis je had.
pi_137848137
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:50 schreef Luigi het volgende:
Ligt er wel aan hoe vaak je tv kijkt en of je een 32 inch lcdtje hebt of een slurpende 50 inch plasma. En welke beeldbuis je had.
De grote moet gelijk blijven uiteraard en het is bij gemiddeld kijken per dag.
voor 10 minuten per dag geldt het uiteraard niet, maar dan moet je je afvragen waarom je hem hebt. TV kijken via internet is dan goedkoper.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:51:56 #221
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_137848161
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Je bent druk bezig met de geldproblemen tuurlijk maar dat heeft niks met je intelligentie te maken verder.
Ja dat is het wel. Daar is onderzoek naar gedaan. Ik heb daar een link van gegeven in mijn vorige post, maar je negeert het.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 17 maart 2014 @ 16:53:12 #222
37295 Luigi
mario pls
pi_137848210
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De grote moet gelijk blijven uiteraard en het is bij gemiddeld kijken per dag.
voor 10 minuten per dag geldt het uiteraard niet, maar dan moet je je afvragen waarom je hem hebt. TV kijken via internet is dan goedkoper.
Kortom, zo'n uitspraak is nogal gebaseerd op aannames en onwetendheid mbt de situatie.
pi_137848225
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja dat is het wel. Daar is onderzoek naar gedaan. Ik heb daar een link van gegeven in mijn vorige post, maar je negeert het.
Het is maar net hoe je intelligentie definieert.
Een IQ nummer? die is afhankelijk van je geestelijke status. Ben je ziek of blij maakt al een verschil. Geldzorgen of niet maakt dan ook een verschil. Dat is een open deur.
pi_137848232
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:53 schreef Luigi het volgende:

[..]

Kortom, zo'n uitspraak is nogal gebaseerd op aannames en onwetendheid mbt de situatie.
Nee hoor. Voor het gros van de mense geld het gewoon. Voor de paar waarvoor het niet geld, maakt mijn verhaal nog niet onwaar.
  maandag 17 maart 2014 @ 16:53:53 #225
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_137848241
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

10 minuten? Waarom heb je hem dan?
Vroeger keek ik wat meer, tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar het nieuws en soms films op dvd .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')