abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 6 maart 2014 @ 10:33:23 #1
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137440665
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...



In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2012 Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;) Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137441099
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:01 schreef Parafernalia het volgende:
meer mensen bij wij de aangifte niet vooraf is ingevuld? is bij mij altijd zo geweest ......
Bij mij is dit jaar ook niets vooraf ingevuld, behalve mijn naam, BSN en rekeningnummer. Afgelopen 2 jaar ging het wel goed.
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:13:20 #3
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_137441681
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 10:49 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Bij mij is dit jaar ook niets vooraf ingevuld, behalve mijn naam, BSN en rekeningnummer. Afgelopen 2 jaar ging het wel goed.
Alle beloofde rubrieken waren ingevuld. Heb alles nagekeken, waren de correcte gegevens. Omdat er afgelopen jaar niets veranderd is aan mijn huis/relatie/baan etc. was ik inderdaad zó klaar.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 6 maart 2014 @ 11:18:53 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137441826
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:44:20 #5
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137442496
quote:
6s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:18 schreef Nizno het volgende:
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Ja dat vond ik best ernstig. Dat was voorgaande jaren nooit.

Zodra ik dermate veel spaargeld heb dat ik belasting moet gaan betalen moet ik dus ff wat gaan verzinnen.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137442585
Och is heel makkelijk op te lossen hoor, gewoon je geld uitgeven. Of anders 1.2% belasting betalen over je vermogen boven de vrijstelling, stelt weinig voor.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:00:19 #7
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137442894
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Och is heel makkelijk op te lossen hoor, gewoon je geld uitgeven. Of anders 1.2% belasting betalen over je vermogen boven de vrijstelling, stelt weinig voor.
Het gaat om het principe.

Ach ik kan altijd nog contant opnemen of iets kopen dat waarde houdt.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137442995
Welk principe, dat je belasting wilt ontduiken? Contant geld moet je ook opgeven.
Facts don't care about your feelings
pi_137443085
Nou, flauw gedoe. Als je 23.000 hebt en de vrijstelling is 20.000, dan betaal je dus 36 euro belasting. Schokkend hoor.
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:15:33 #10
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443243
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Welk principe, dat je belasting wilt ontduiken? Contant geld moet je ook opgeven.
Ontduiken? Nee, ontwijken.

En contant geld vinden ze toch niet.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:15:43 #11
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443246
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, flauw gedoe. Als je 23.000 hebt en de vrijstelling is 20.000, dan betaal je dus 36 euro belasting. Schokkend hoor.
Het gaat om het principe.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137443281
Welk principe?
Hoor ik die Griekse melodie...
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:31:48 #13
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443641
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:16 schreef mark_dabomb het volgende:
Welk principe?
Het principe van belasting betalen. Ik vind het onzin dat ik voor geld, dat ik overhoud nadat er al heel vaak belasting over is betaald, nog meer belasting moet betalen. Puur vanwege het feit dat ik iets bezit waarmee ik niemand lastig val of gebruik maak van voorzieningen (behalve een spaarrekening, maar daarvoor betaal ik de bank).
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137443834
Dat mag jij vinden. Maar als ik aan bakje aardbeien te duur vind bij de AH geeft me dat ook het recht niet om het te stelen.

Bovendien is het eigenlijk een belastingheffing over de inkomsten die je haalt uit je spaargeld/aandelen. Jij verdient er rente mee, dat zijn inkomsten, daar betaal je belasting over.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:40:27 #15
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443870
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat mag jij vinden. Maar als ik aan bakje aardbeien te duur vind bij de AH geeft me dat ook het recht niet om het te stelen.

Bovendien is het eigenlijk een belastingheffing over de inkomsten die je haalt uit je spaargeld/aandelen. Jij verdient er rente mee, dat zijn inkomsten, daar betaal je belasting over.
Niet als ik het contant heb liggen of bijvoorbeeld heb geïnvesteerd in een Porsche.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137444280
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:40 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Niet als ik het contant heb liggen of bijvoorbeeld heb geïnvesteerd in een Porsche.
Als je het hebt geinvesteerd in een Porsche betaal je er ook geen vermogensrendementsheffing over. Als je het contact hebt wel, maar dat is logisch, dat is gedaan om te voorkomen dat iedereen op 30 december zijn geld van de bank haalt om belasting te ontduiken. En wat Yoshi zegt, je betaalt geen belasting over het spaargeld op zich, maar over het rendement dat je er op hebt.
pi_137444782
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:31 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Het principe van belasting betalen. Ik vind het onzin dat ik voor geld, dat ik overhoud nadat er al heel vaak belasting over is betaald, nog meer belasting moet betalen. Puur vanwege het feit dat ik iets bezit waarmee ik niemand lastig val of gebruik maak van voorzieningen (behalve een spaarrekening, maar daarvoor betaal ik de bank).
Je betaalt dus uit principe ook geen BTW in de supermarkt?
  donderdag 6 maart 2014 @ 13:47:37 #18
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137445871
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je betaalt dus uit principe ook geen BTW in de supermarkt?
Zo weinig mogelijk in ieder geval.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137446681
:')
Facts don't care about your feelings
pi_137447185
Je kan ook op 30 december een porsche kopen en die op 2 januari weer inleveren. Of 30 Tv's of...
Hoor ik die Griekse melodie...
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:18:59 #21
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_137452703
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:47 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Zo weinig mogelijk in ieder geval.
Hoe doe je dat? :')
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:37:40 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453293
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 08:13 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

In ieder geval binnen een eenmanszaak:
" U moet zich daarbij wel realiseren dat er bij een eenmanszaak geen scheiding is tussen zakelijk en privévermogen"
Bron: http://www.dezaak.nl/-mag(...)terken--1720139.html

En:
"verschil tussen privé en zakelijk vermogen!

Nee, in dit geval wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het ondernemingsvermogen en het privé-vermogen."
Bron: http://notarisaanvraag.nl/geen-rechtspersonen/eenmanszaak
Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:41:03 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453380
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.
Als ik jaar na jaar ¤ 100 winst maak, maak ik geen verlies dus ben ik wel ondernemer?
Zoals Tha_Duck al zegt: waar staat genoemd bij welk bedrag je wel of geen ondernemer bent? Er zijn veel meer onderdelen die van belang zijn of je wel of niet kwalificeert voor ondernemer voor de IB (en/of BTW).
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:41:53 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453403
quote:
6s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:18 schreef Nizno het volgende:
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Jij hebt dus de belasting over ons spaargeld al betaald? ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137453495
quote:
5s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:37 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden? :?
Geen idee, met die situatie kom ik niet in aanraking.
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:47:19 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453560
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:45 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Geen idee, met die situatie kom ik niet in aanraking.
Vreemd,...
Ten eerste dat je het niet weet en ten tweede dat je geen zakelijke bankrekening hebt. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137454718
Een vraag, misschien wel heel blond. Mijn inkomen is in de afgelopen jaren gestegen, ook mijn hypotheek en woz waarde zijn in 2013 hoger dan de woning die ik in 2012 had. Aangifte formulier ingevuld en blijkt dat ik een paar 100,- te veel aan HRA heb ontvangen.
Via elke rekenmodule op internet kom ik uit dat ik juist meer hra zou moeten krijgen dan dat ik nu ontvang.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
pi_137459621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:47 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vreemd,...
Ten eerste dat je het niet weet en ten tweede dat je geen zakelijke bankrekening hebt. :)
Waarom zou ik een zakelijke rekening moeten hebben?

Overigens heb ik dat wel, maar dat terzijde.
pi_137460213
Wie kan me helpen met een vraagje? Ik ben de belastingaangifte digitaal aan het invullen. Ik weet niet zeker of ik de aftrekbare studiekosten goed heb doorgegeven. In 2013 studeerde ik en betaalde collegegeld uit eigen zak (ik had een nullening lopen). Klopt het dan dat ik op de vraag "Maakte u in 2013 kosten voor een studie zonder studiefinanciering" "ja" antwoordt? En op de daaropvolgende vraag "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering" ook "ja" antwoordt? Op de tweede vraag heb ik ja geantwoord omdat ik nog wel recht had op een studentenreisproduct in 2013.

Als ik op beide vragen ja antwoordt, berekent het programma een bedrag van 3174 voor de aftrek van studiekosten.
  donderdag 6 maart 2014 @ 20:48:10 #30
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_137460409
Bij mijn spaarrekeningen of elders stond nergens mijjn 'vermogen' bij Geldvoorelkaar. Zelf maar ingevuld. Nu helemaal 15 euro teveel in box drie. dat wordt dokken....
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 6 maart 2014 @ 21:10:32 #31
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137461778
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jij hebt dus de belasting over ons spaargeld al betaald? ;)
Nope, ik heb alle rekeningen op 0 gezet ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:15:40 #32
57434 Marloes
Digital Love
pi_137462101
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:45 schreef Clashy het volgende:
Wie kan me helpen met een vraagje? Ik ben de belastingaangifte digitaal aan het invullen. Ik weet niet zeker of ik de aftrekbare studiekosten goed heb doorgegeven. In 2013 studeerde ik en betaalde collegegeld uit eigen zak (ik had een nullening lopen). Klopt het dan dat ik op de vraag "Maakte u in 2013 kosten voor een studie zonder studiefinanciering" "ja" antwoordt? En op de daaropvolgende vraag "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering" ook "ja" antwoordt? Op de tweede vraag heb ik ja geantwoord omdat ik nog wel recht had op een studentenreisproduct in 2013.

Als ik op beide vragen ja antwoordt, berekent het programma een bedrag van 3174 voor de aftrek van studiekosten.
Heb het nog een keer even goed bekeken en ik denk dat jij bij de eerste vraag ''nee'' moet antwoorden en bij de tweede ''ja'', omdat een nullening of studentenreisproduct ook onder studiefinanciering valt..

[ Bericht 12% gewijzigd door Marloes op 06-03-2014 21:27:12 ]
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_137464114
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:15 schreef Marloes het volgende:

[..]

Heb het nog een keer even goed bekeken en ik denk dat jij bij de eerste vraag ''nee'' moet antwoorden en bij de tweede ''ja'', omdat een nullening of studentenreisproduct ook onder studiefinanciering valt..
Bedankt voor het meedenken! Ik neig daar ook naar. In de toelichting bij de tweede vraag stond wel duidelijk dat een nullening/reisproduct onder de studiefinanciering valt maar in de toelichting bij de eerste vraag stond er niet duidelijk bij dat een lening/reisproduct eronder valt. Daarom twijfelde ik. Het is ook wel tegenstrijdig om op beide vragen beide 'ja' te antwoorden..

Heb jij ook antwoord op jouw vraag gekregen? (die zag ik net wel staan maar heb je inmiddels weggehaald).
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:54:54 #34
57434 Marloes
Digital Love
pi_137464579
quote:
10s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:45 schreef Clashy het volgende:

[..]

Bedankt voor het meedenken! Ik neig daar ook naar. In de toelichting bij de tweede vraag stond wel duidelijk dat een nullening/reisproduct onder de studiefinanciering valt maar in de toelichting bij de eerste vraag stond er niet duidelijk bij dat een lening/reisproduct eronder valt. Daarom twijfelde ik. Het is ook wel tegenstrijdig om op beide vragen beide 'ja' te antwoorden..

Heb jij ook antwoord op jouw vraag gekregen? (die zag ik net wel staan maar heb je inmiddels weggehaald).
Ja ik ga net zoals jij bij de eerste vraag nee invullen en bij de tweede ja :P
Heb namelijk ook alleen lening gehad en studentenreisproduct dus ik wist ook niet wat ik in moest vullen haha! Bij mij is dan de overgangsregeling van toepassing!
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_137465288
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als ik jaar na jaar ¤ 100 winst maak, maak ik geen verlies dus ben ik wel ondernemer?
Zoals Tha_Duck al zegt: waar staat genoemd bij welk bedrag je wel of geen ondernemer bent? Er zijn veel meer onderdelen die van belang zijn of je wel of niet kwalificeert voor ondernemer voor de IB (en/of BTW).
Dat staat nergens, maar dat zeg ik ook nergens. Een van de criteria voor ondernemersschap is dat er winst beoogd wordt en dat deze ook redelijkerwijs te verwachten is. Dat is altijd een grijs gebied, dat is juist het leuke aan belastingrecht. Maar als er jaar na jaar verlies is of een hele lage winst, dan kun je tegenwoordig een bezoek van de belastingdienst verwachten, waarbij ze gaan bekijken of het ondernemerschap nog wel van toepassing is. Ik heb de laatste maanden al bij vijf van mijn klanten zo'n bezoek gehad. En gelukkig de controleur er wel steeds van kunnen overtuigen dat het ondernemerschap wel van toepassing is.
pi_137465411
quote:
5s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:37 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden? :?
Absoluut niet, dat behoort tot het ondernemingsvermogen in box 1.
pi_137465561
:')
Facts don't care about your feelings
pi_137465622
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:54 schreef Marloes het volgende:

[..]

Ja ik ga net zoals jij bij de eerste vraag nee invullen en bij de tweede ja :P
Heb namelijk ook alleen lening gehad en studentenreisproduct dus ik wist ook niet wat ik in moest vullen haha! Bij mij is dan de overgangsregeling van toepassing!
:D Bij mij is ook de overgangsregeling van toepassing. Fijn dat we eruit zijn gekomen!
pi_137470576
Er is bij ons verzekeraar in 2013 EUR 1121,39 gedeclareerd voor mijn vrouw en EUR 3435,46 voor ons zoon van twee jaar oud. Mijn vrouw moet EUR 350,- eigen risico betalen. Zijn deze kosten aftrekbaar? Een deels is Ziekenhuis of instelling en een deels farmacie.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 00:17:03 #40
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_137471081
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 00:01 schreef xaban06 het volgende:
Er is bij ons verzekeraar in 2013 EUR 1121,39 gedeclareerd voor mijn vrouw en EUR 3435,46 voor ons zoon van twee jaar oud. Mijn vrouw moet EUR 350,- eigen risico betalen. Zijn deze kosten aftrekbaar? Een deels is Ziekenhuis of instelling en een deels farmacie.
Eigen risico voor een volwassene is sowieso niet aftrekbaar, vandaar ook "eigen risico".... maakt niet uit of het om ziekenhuiskosten of om medicijnkosten gaat.

Een kind heeft overigens helemaal geen eigen risico, die kosten zouden volledig vergoed moeten worden door de basisverzekering ZKV.
Je kan sowieso al geen ziektekosten aftrekken die al vergoed worden door de ZKV. Vraag dat dus eerst even na bij je ZKV.

Verder, zie hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_ziektekosten/
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_137472446
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:54 schreef Marloes het volgende:

[..]

Ja ik ga net zoals jij bij de eerste vraag nee invullen en bij de tweede ja :P
Heb namelijk ook alleen lening gehad en studentenreisproduct dus ik wist ook niet wat ik in moest vullen haha! Bij mij is dan de overgangsregeling van toepassing!
U heeft het inderdaad goed gedaan. U moet de studiekosten invullen onder: studie met studiefinanciering.Voor de periode jan-augustus (HBO/WO) gelden de normbedragen (ovegangsregeling omdat u in 2012 al studeerde). Verkregen studiefinanciering bij een nullening is ¤ 0. Voor de periode sept-december vult u de werkelijke kosten in zoals betaalde collegegeld en enverplicht voorgeschreven boeken.
pi_137472471
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 18:27 schreef Cassandra87 het volgende:
Een vraag, misschien wel heel blond. Mijn inkomen is in de afgelopen jaren gestegen, ook mijn hypotheek en woz waarde zijn in 2013 hoger dan de woning die ik in 2012 had. Aangifte formulier ingevuld en blijkt dat ik een paar 100,- te veel aan HRA heb ontvangen.
Via elke rekenmodule op internet kom ik uit dat ik juist meer hra zou moeten krijgen dan dat ik nu ontvang.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
U heeft waarschijnlijk teveel Voorlopige Teruggaaf ontvangen.
pi_137473495
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 01:18 schreef belfis het volgende:

[..]

U heeft waarschijnlijk teveel Voorlopige Teruggaaf ontvangen.
dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet waarom omdat mijn rente en mijn inkomen hoger zouden zijn dan de jaren ervoor
pi_137477220
Ik reis 3x per week met het OV naar mijn werk. Afstand enkele reis valt in de categorie 80-90km. Ik krijg maandelijks een kleine ¤ 150 vergoed, maar moet er zelf nog ¤ 250 bijleggen. Ik twijfel of ik reiskosten mag aftrekken omdat ik al een vergoeding van de werkgever krijg...
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 7 maart 2014 @ 11:23:44 #45
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137477657
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:09 schreef IJsmuts het volgende:
Ik reis 3x per week met het OV naar mijn werk. Afstand enkele reis valt in de categorie 80-90km. Ik krijg maandelijks een kleine ¤ 150 vergoed, maar moet er zelf nog ¤ 250 bijleggen. Ik twijfel of ik reiskosten mag aftrekken omdat ik al een vergoeding van de werkgever krijg...
je vult ook de vergoeding van je werkgever in.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 7 maart 2014 @ 14:10:01 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137482943
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:34 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waarom zou ik een zakelijke rekening moeten hebben?
Dat moet niet maar lijkt me wel handig bij een VOF. Lijkt me niet tof om de inkomsten en uitgaven via de prive rekening van bijv. de andere vennoot te laten lopen.
quote:
Overigens heb ik dat wel, maar dat terzijde.
Dan moet je toch ook weten hoe je dit in je aangifte dient te verwerken?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 14:10:38 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137482968
quote:
6s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:10 schreef Nizno het volgende:

[..]

Nope, ik heb alle rekeningen op 0 gezet ;)
Prima. Belasting over 0 euro betalen is te overzien. :D
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 14:12:35 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137483041
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat staat nergens, maar dat zeg ik ook nergens. Een van de criteria voor ondernemersschap is dat er winst beoogd wordt en dat deze ook redelijkerwijs te verwachten is. Dat is altijd een grijs gebied, dat is juist het leuke aan belastingrecht. Maar als er jaar na jaar verlies is of een hele lage winst, dan kun je tegenwoordig een bezoek van de belastingdienst verwachten, waarbij ze gaan bekijken of het ondernemerschap nog wel van toepassing is. Ik heb de laatste maanden al bij vijf van mijn klanten zo'n bezoek gehad. En gelukkig de controleur er wel steeds van kunnen overtuigen dat het ondernemerschap wel van toepassing is.
Dat ze steeksproefsgewijs een bezoek en het ondernemen gaan beoordelen, is niks mis mee. En zoals je zelf al aangeeft kan de winst/het verlies een indicatie zijn maar zijn er meer argumenten waarmee je een inspecteur kunt overtuigen van het aanwezig zijn van een onderneming.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 14:15:06 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137483123
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:08 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Absoluut niet, dat behoort tot het ondernemingsvermogen in box 1.
Volgens Tha_Duck ziet de belastingdienst de ondernemer en de onderneming als een.
Dan ben ik dus benieuwd hoe Tha_Duck dat doet met zakelijke debiteuren/vorderingen en zakelijke bankrekeningen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 14:15:26 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137483130
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:10 schreef YoshiBignose het volgende:
:')
Tsja,... heb ik weinig meer aan toe te voegen. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137483528
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat moet niet maar lijkt me wel handig bij een VOF. Lijkt me niet tof om de inkomsten en uitgaven via de prive rekening van bijv. de andere vennoot te laten lopen.

Nee ok, dan klopt mijn informatie.

quote:
Dan moet je toch ook weten hoe je dit in je aangifte dient te verwerken?
Waarom zou ik het saldo van mijn zakelijke rekening in mijn aangifte moeten verwerken dan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als vraag naar boven heb zien komen in een aangifteprogramma.
pi_137483588
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Nee ok, dan klopt mijn informatie.

[..]

Waarom zou ik het saldo van mijn zakelijke rekening in mijn aangifte moeten verwerken dan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als vraag naar boven heb zien komen in een aangifteprogramma.
Je hebt de balans niet gezien?
pi_137483777
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:12 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat ze steeksproefsgewijs een bezoek en het ondernemen gaan beoordelen, is niks mis mee. En zoals je zelf al aangeeft kan de winst/het verlies een indicatie zijn maar zijn er meer argumenten waarmee je een inspecteur kunt overtuigen van het aanwezig zijn van een onderneming.
Is niet steeksproefsgewijs, is gebaseerd op de hoogte van de winst. Is ook vrij nieuw hoor, sinds een half jaar loopt deze actie.
pi_137484386
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je hebt de balans niet gezien?
Jawel hoor, maar daar voer je niet het 1 op 1 het saldo van je bankrekening in.
pi_137484635
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:56 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar daar voer je niet het 1 op 1 het saldo van je bankrekening in.
Nee, het saldo van de zakelijke rekening.
pi_137485453
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 15:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, het saldo van de zakelijke rekening.
Onder welke noemer zet jij die erin dan?
pi_137485645
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 15:30 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Onder welke noemer zet jij die erin dan?
Er staat vast wel iets van "liquide middelen" of "banktegoeden" o.i.d.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:06:50 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137490687
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Is niet steeksproefsgewijs, is gebaseerd op de hoogte van de winst. Is ook vrij nieuw hoor, sinds een half jaar loopt deze actie.
Ik heb dergelijke brieven ook voorbij zien komen. Uiteraard kijken ze onder andere naar de winst.
Een ondernemer met bijv. een winst van een ton is niet echt een goed slachtoffer om de discussie mee aan te gaan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137490711
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 15:36 schreef DonJames het volgende:

[..]

Er staat vast wel iets van "liquide middelen" of "banktegoeden" o.i.d.
Klopt, maar dat is niet 1 op 1 gelijk aan het banksaldo. Daar heb je namelijk nog met BTW te maken bijvoorbeeld.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:09:12 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137490771
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Nee ok, dan klopt mijn informatie.
Welke informatie? Dat een zakelijke bankrekening wel handig is?
quote:
[..]

Waarom zou ik het saldo van mijn zakelijke rekening in mijn aangifte moeten verwerken dan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als vraag naar boven heb zien komen in een aangifteprogramma.
Wat DJ zegt: vult je balans en je resultatenrekening niet in?
Zou vreemd zijn aangezien er een kapitaalsvergelijking wordt gemaakt om je winst te bepalen. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:10:58 #61
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137490825
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:07 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is niet 1 op 1 gelijk aan het banksaldo. Daar heb je namelijk nog met BTW te maken bijvoorbeeld.
:o
Wat zeg je nu???
Tuurlijk is wel gelijk aan het saldo volgens het afschrift!
Vorderingen of schulden inzake bijv. BTW vermeld je apart. Die kun/mag je niet salderen met je banksaldo.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137490862
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Welke informatie? Dat een zakelijke bankrekening wel handig is?

Nee, dat je niet verplicht bent een zakelijke bankrekening te gebruiken.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:13:34 #63
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137490913
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:11 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Nee, dat je niet verplicht bent een zakelijke bankrekening te gebruiken.

[..]

Jawel, maar op de bankrekening staat in ieder geval de BTW erbij. In de boekhouding op de balans niet, dat is namelijk zonder BTW. Dus het is niet 1 op 1 gelijk.
Alles posts samenvattend, krijg ik het vermoeden dat jij het administratie voeren en 'de balans opmaken' niet helemaal snapt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137490941
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:13 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Alles posts samenvattend, krijg ik het vermoeden dat jij het administratie voeren en 'de balans opmaken' niet helemaal snapt.
Alles samenvattend denk ik dat mijn vraag al beantwoord is en vraag ik me af waar je je verder druk over maakt.

Als het je allemaal zo boeiend vind dan ben je welkom voor een bak koffie en een eierkoek, en dan kan je gelijk even controleren of ik alles goed doe volgens jou.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:16:21 #65
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137491007
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:14 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Alles samenvattend denk ik dat mijn vraag al beantwoord is en vraag ik me af waar je je verder druk over maakt.
Ik maak me niet druk over jouw aangifte. Ik hoop alleen niet dat er andere ondernemers zijn die je wijze van aangifte doen, volgen. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137491029
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik maak me niet druk over jouw aangifte. Ik hoop alleen niet dat er andere ondernemers zijn die je wijze van aangifte doen, volgen. :)
Die ondernemers moeten fijn hun eigen koers varen, net als ik.

Mijn cijfers kloppen in ieder geval, neem alles over vanuit mijn administratiepakket naar het aangifteprogramma en die vind het in orde. Als er iets mis zou zijn krijg je een foutmelding. Alle getallen komen overeen en ik betaal over het juiste bedrag belasting. Enige vraag was hoe ik de prive opname moest doen, die is beantwoord en dus kan je je weer druk maken om andere zaken wat mij betreft.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:19:29 #67
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137491103
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:17 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Die ondernemers moeten fijn hun eigen koers varen, net als ik.
Als ze, wat hun aangifte betreft, maar niet dezelfde koers varen als jij,...: ^O^
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137491151
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als ze, wat hun aangifte betreft, maar niet dezelfde koers varen als jij,...: ^O^
Jij zegt het, wanneer kom je langs? De eierkoeken zijn heerlijk vers ^O^
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:38:00 #69
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_137491643
Was gisteren op invuladres, maar had niet alle gegevens ivm verkoop oude huis bij me, verkoopprijs enz. Dus feest ging niet door en hele avond gegevens gezocht.
opgezegd@fok.nl
pi_137493276
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Jij zegt het, wanneer kom je langs? De eierkoeken zijn heerlijk vers ^O^
Je lijkt me een enorme sukkel dus die eierkoeken zullen hem vast niet overtuigen.
Facts don't care about your feelings
pi_137493968
Dient een ontslagvergoeding ingevuld te worden bij " uitkeringen en afkoopsommen" ?

Het gekke is dat het loon en WW uitkering in 2013 wel al vermeld zijn maar die ontslagvergoeding dus niet.
pi_137495530
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je lijkt me een enorme sukkel dus die eierkoeken zullen hem vast niet overtuigen.
:Z

Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage in dit topic ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Tha_Duck op 07-03-2014 22:00:10 ]
pi_137505620
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 19:48 schreef samara het volgende:
Dient een ontslagvergoeding ingevuld te worden bij " uitkeringen en afkoopsommen" ?

Het gekke is dat het loon en WW uitkering in 2013 wel al vermeld zijn maar die ontslagvergoeding dus niet.
Of een ontslagvergoeding is belast en hoe, hangt af van het feit waarvoor de vergoeding moet worden uitbetaald.

De ontslagvergoeding in geval van een vergoeding voor gederfd of te derven loon is loon uit vroegere dienstbetrekking. Vermelden bij: AOW, pensioen, WAO/WIA, andere ujitkeringen.

Als in de ontslagvergoeding ook een vergoeding is opgenomen voor bijvoorbeeld uit te keren vakantiedagen, vakantiegeld en achterstallig loon, dan is sprake van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. Er is recht op arbeidskorting.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 17:14:12 #74
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_137516949
Ik ben de belastingaangifte aan het doen.
Klein vraagje waar ik het niet zeker weet. (vast een stomme vraag :) )
Dit zijn mijn gegevens van mijn hypotheek en het belastingprogramma:


Aegon hypotheek - Eigenwoningschuld 131.502 euro - Aftrekbare hypotheekrente (?)

Bij aftrekbare hypotheekrente, moet ik daar 6605 invullen? Of mag ik de aflossingen meetellen?
Moet ik uberhaupt de 1214 euro aflossingen ergens invullen?

Alvast bedankt.
pi_137517452
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:14 schreef egelhond het volgende:
Ik ben de belastingaangifte aan het doen.
Klein vraagje waar ik het niet zeker weet. (vast een stomme vraag :) )
Dit zijn mijn gegevens van mijn hypotheek en het belastingprogramma:
[ afbeelding ]

Aegon hypotheek - Eigenwoningschuld 131.502 euro - Aftrekbare hypotheekrente (?)

Bij aftrekbare hypotheekrente, moet ik daar 6605 invullen? Of mag ik de aflossingen meetellen?
Moet ik uberhaupt de 1214 euro aflossingen ergens invullen?

Alvast bedankt.
Alleen de rente invullen, aflossing kan je niks mee. Staat ongetwijfeld ook in de Help (even op het vraagtekentje drukken).
En het is natuurlijk 6.606 euro, afronden altijd in jouw voordeel :)
pi_137518093
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 17:14 schreef egelhond het volgende:
Ik ben de belastingaangifte aan het doen.
Klein vraagje waar ik het niet zeker weet. (vast een stomme vraag :) )
Dit zijn mijn gegevens van mijn hypotheek en het belastingprogramma:
[ afbeelding ]

Aegon hypotheek - Eigenwoningschuld 131.502 euro - Aftrekbare hypotheekrente (?)

Bij aftrekbare hypotheekrente, moet ik daar 6605 invullen? Of mag ik de aflossingen meetellen?
Moet ik uberhaupt de 1214 euro aflossingen ergens invullen?

Alvast bedankt.
Stond dat niet al in de vooraf ingevulde aangifte? Bij mij hoefde ik alleen maar op akkoord te klikken, ideaal! (En ja, de betaalde rente vul je inderdaad in bij aftrekbare rente.)
  zaterdag 8 maart 2014 @ 19:05:09 #77
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_137520249
Alles stond bij mij ingevuld behalve de hypotheek. Maar thanks. Ik ga hem versturen.
pi_137537372
Ik heb een vraag over de rekenhulp van de papieren aangifte (mijn schoonvader is 85 en is allergisch voor computers :P), bij het berekenen van de belasting op blz 61 staat er : Bedrag inkomstenbelasting eerste schijf. Bereken 5,85 % van D . Dit is erg hoog want in 2012 was dit percentage 1,95 % en volgens mij moet dit dus 1, 85 % zijn. Mijn vraag is nu als ik gewoon alle bedragen op de aangifte invul komt dit dan vanzelf goed . Mijn schoonvader heeft alleen AOW en een heel klein pensioentje en krijgt normaal het bedrag van de betaalde loonbelasting terug over zijn pensioentje. In deze situatie zou hij moeten betalen wat gewoon niet kan kloppen .
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
pi_137537579
In 2013 is het verhoogd van 1,95% naar 5,85% (waardoor eerste schijf van 33,1% naar 37% is gegaan) dus dat gaat gewoon goed. Komt doordat de fiscale bijtelling van de door de werkgever aan de werknemer betaalde vergoeding voor de Zvw-bijdrage vervallen is.
Facts don't care about your feelings
pi_137537729
Ja klopt ik heb het ook net gevonden , maar gelukkig krijgt hij nu wel een hogere ouderenkorting omdat hij onder de 35450 inkomen zit dus dan gaat het nog meevallen. Bedankt !
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
  zondag 9 maart 2014 @ 10:25:56 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137537959
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Jij zegt het, wanneer kom je langs? De eierkoeken zijn heerlijk vers ^O^
Waarom moet ik langs komen? Alleen voor de eierekoeken? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137538086
Worry is a misuse of imagination
  Eindredactie Games zondag 9 maart 2014 @ 11:11:30 #83
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_137538783
een verplichte rijbewijskeuring van iemand onder 75 jaar is nog steeds niet aftrekbaar?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_137538871
quote:
4s.gif Op zondag 9 maart 2014 11:11 schreef donald_dick het volgende:
een verplichte rijbewijskeuring van iemand onder 75 jaar is nog steeds niet aftrekbaar?
nope
I feel kinda Locrian today
  zondag 9 maart 2014 @ 11:28:51 #85
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137539136
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137541319
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 10:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom moet ik langs komen? Alleen voor de eierekoeken? :?
Lijkt me een goed begin. En dan kunnen we eens over koetjes en kalfjes babbelen.
  zondag 9 maart 2014 @ 13:10:08 #87
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_137541790
Is het nieuw dat je als fiscale partners verplicht bent om samen aangifte te doen. Voorheen kon dat apart zolang je samen maar alles aangaf. Dus wel fiscaal partnerschap, maar aparte aangifte
Zu hause ist alles besser
pi_137542375
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 13:10 schreef kaputwiehund het volgende:
Is het nieuw dat je als fiscale partners verplicht bent om samen aangifte te doen. Voorheen kon dat apart zolang je samen maar alles aangaf. Dus wel fiscaal partnerschap, maar aparte aangifte
Heb het even getest, maar je kan nog steeds gewoon apart aangifte doen. Wel alles 100% vermelden en dan verdeling aangeven, maar dat is al een aantal jaren zo.
A mind with a heart of it's own
pi_137542719
Wat is het voordeel om het apart te doen? Het is toch juist handig om gelijk de verdeling te bekijken? Mooi weer en euro extra terug bij de juiste verdeling voor mij ;-)
pi_137545773
Lijkt me ook geen voordeel om het apart te doen. De enige reden om het apart te doen is als 1 van de partners bijv. een ondernemersaangifte moet doen.
Facts don't care about your feelings
  zondag 9 maart 2014 @ 17:47:52 #91
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_137550062
Nee, het gaat er juist om dat niet in hetzelfde programma aangifte wordt gedaan. Er is ook geen voordeel beoogd.
Zu hause ist alles besser
pi_137569775
Ik heb een vraag.

Mijn ouders betalen mijn collegegeld door het bedrag op mijn rekening te storten waarna ik het overmaak aan de instelling. Is het mogelijk om het bedrag dat ik van mijn ouders krijg aan te zien als schenking zodat ik zelf mijn collegegeld betaal en gebruik kan maken van de aftrekpost studie?
pi_137572909
Ja. Anders is het aftrekbaar bij je ouders.
Facts don't care about your feelings
pi_137578568
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 09:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja. Anders is het aftrekbaar bij je ouders.
Als ouder mag je niet de studiekosten van een kind aftrekken. Behalve als het aan te merken is als levensonderhoud (geen kinderbijslag/geen stufi etc.)
pi_137580264
Oh ja je hebt gelijk, dan is het bijna altijd gunstig om je kind de studiekosten te laten betalen en jij een schenking doen.
Facts don't care about your feelings
pi_137580790
In zekere zin ja. Praktijk is dat als je stufi ontvangt je vrijwel nooit boven de drempel zult uitkomen. Studies die daar in de regel vaak wel bovenkomen zijn studie's zoals geneeskunde etc vanwege de hoge kosten die in de boeken zitten. Los daarvan, heb je er ook pas iets aan als je inkomen hebt om het te kunnen aftrekken.
pi_137584216
Met studiefinanciering is die drempel inderdaad lastig te halen.

Heb ik nog een vraag waar ik al jaren mee zit en waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden. In box 3 kan je schulden volgens de wet studiefinanciering opgeven. Valt de prestatiebeurs op het moment van studeren nou wel of niet onder schulden volgens de wet studiefinanciering?

Enkele topics op FOK zeggen van wel, de telefoniste van de DUO zegt van niet. Is er iemand die hierop een onderbouwd antwoord kan geven?
pi_137586195
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 16:04 schreef D662 het volgende:
Met studiefinanciering is die drempel inderdaad lastig te halen.

Heb ik nog een vraag waar ik al jaren mee zit en waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden. In box 3 kan je schulden volgens de wet studiefinanciering opgeven. Valt de prestatiebeurs op het moment van studeren nou wel of niet onder schulden volgens de wet studiefinanciering?

Enkele topics op FOK zeggen van wel, de telefoniste van de DUO zegt van niet. Is er iemand die hierop een onderbouwd antwoord kan geven?
Niet aftrekbaar..zo maak ik het ook op uit deze context.

Prestatiebeurs wel of niet omgezet in een gift

Prestatiebeurs wel omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie omgezet in een gift? Dan wordt op de eerder genoten aftrek niet meer terug gekomen.

Prestatiebeurs niet omgezet in gift

Is uw prestatiebeurs na uw studie niet omgezet in een gift? En hebt u bij bereken van uw aftrekbedrag studiekosten in die jaren minder studiekosten mogen aftrekken omdat u rekening moest houden met
de prestatiebeurs? Dan mag u in het jaar dat de beurs niet wordt omgezet in een gift, alsnog een bedrag per studiejaar aftrekken. Dit is voor elk volledig studiejaar ¤ 1.677 voor een mbo-opleiding.
En ¤ 2.421 voor een hbo- of wo-opleiding.


http://download.belasting(...)2014_ib2751t41fd.pdf
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_137586321
Vraagje van mijzelf: Mijn moeder heeft nu over de afgelopen 3 jaar/aangiftes bijna 13.000 euro terug moeten betalen. Ik heb haar aangiftes nagekeken en kan verder weinig ontdekken dat fout zou moeten zijn. Ik vind dit vrij extreem..kan het alsnog wel kloppen of moet er sowieso iets fout zitten?

Ze heeft aardig wat spaargeld, werkt zelf parttime en krijgt een weduwepensioen overigens. Belasting-technisch ook geen ideale combinatie, maar of dit dan uit de koker moet rollen...
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  maandag 10 maart 2014 @ 17:28:08 #100
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137586669
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 12:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Lijkt me een goed begin. En dan kunnen we eens over koetjes en kalfjes babbelen.
Heb ik geen tijd voor.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137587056
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:12 schreef Tim86 het volgende:

[..]

Niet aftrekbaar..zo maak ik het ook op uit deze context.

Prestatiebeurs wel of niet omgezet in een gift

Prestatiebeurs wel omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie omgezet in een gift? Dan wordt op de eerder genoten aftrek niet meer terug gekomen.

Prestatiebeurs niet omgezet in gift

Is uw prestatiebeurs na uw studie niet omgezet in een gift? En hebt u bij bereken van uw aftrekbedrag studiekosten in die jaren minder studiekosten mogen aftrekken omdat u rekening moest houden met
de prestatiebeurs? Dan mag u in het jaar dat de beurs niet wordt omgezet in een gift, alsnog een bedrag per studiejaar aftrekken. Dit is voor elk volledig studiejaar ¤ 1.677 voor een mbo-opleiding.
En ¤ 2.421 voor een hbo- of wo-opleiding.


http://download.belasting(...)2014_ib2751t41fd.pdf
Het saldo van de ontvangen prestatiebeurs + ov per 1-1-2013 kan als schuld worden opgegeven. Het exacte bedrag hiervan vindt je in de eerste brief van DUO van 2013.
pi_137587711
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:16 schreef Tim86 het volgende:
Vraagje van mijzelf: Mijn moeder heeft nu over de afgelopen 3 jaar/aangiftes bijna 13.000 euro terug moeten betalen. Ik heb haar aangiftes nagekeken en kan verder weinig ontdekken dat fout zou moeten zijn. Ik vind dit vrij extreem..kan het alsnog wel kloppen of moet er sowieso iets fout zitten?

Ze heeft aardig wat spaargeld, werkt zelf parttime en krijgt een weduwepensioen overigens. Belasting-technisch ook geen ideale combinatie, maar of dit dan uit de koker moet rollen...
Een combinatie van twee inkomens zorgt bijna altijd voor bijbetalen omdat ze opgeteld in een hogere tariefschijf komen. Wat je nog even zou kunnen checken op de jaaropgaves is of er niet bij allebei de loonheffingskorting wordt toegepast. Als dat wel zo is, dan moet je dat bij het laagste inkomen wijzigen (via de loonadministratie). En dat spaargeld zal ook wel bijbetaling in box 3 geven (kun je op de aanslag zien).
pi_137588145
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:28 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb ik geen tijd voor.
Uiteraard niet, dat is vaak met bepaalde types. Bedankt zal ik dan maar zeggen.
  maandag 10 maart 2014 @ 19:31:38 #104
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_137590825
Wat vul ik in hemelsnaam in bij de omschrijving van m'n hypotheekschuld? Hypotheekschuld? Ik zal er wel moeilijker over doen dat nodig, maar ik vind 't maar vaag.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 10 maart 2014 @ 19:40:19 #105
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137591271
de naam van de hypotheekverstrekker/soort hypotheek
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 10 maart 2014 @ 19:44:50 #106
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 10 maart 2014 @ 19:45:39 #107
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137591541
quote:
10s.gif Op maandag 10 maart 2014 19:44 schreef pfaf het volgende:
Bedankt, logisch ja, maar nutteloze info toch? Enfin, bedankt.
het is ook mede voor jezelf voor het overzicht en mocht de BD bewijzen van je willen en je hebt meerdere hypotheekvormen/verstrekkers dan kunnen ze de bedragen goed uit elkaar houden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 10 maart 2014 @ 20:02:20 #108
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_137592421
ik ben begin 2013 overgestapt op een andere werkgever, nu wordt deze 1,5 maand aan inkomsten van mijn oude werkgever niet vermeldt in het automatisch aangevulde belastingaangifte programma. De rest klopt overigens wel...wordt deze fout nog herstelt op de langere termijn? Of zal de definitieve aanslag er zo tussendoor glippen?
  maandag 10 maart 2014 @ 20:05:12 #109
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_137592588
quote:
6s.gif Op maandag 10 maart 2014 19:45 schreef Nizno het volgende:

[..]

het is ook mede voor jezelf voor het overzicht en mocht de BD bewijzen van je willen en je hebt meerdere hypotheekvormen/verstrekkers dan kunnen ze de bedragen goed uit elkaar houden.
Ze houden toch zo van nummertjes, het rekeningnummer staat er bij. En nu houd ik er over op. ;)
pi_137592936
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 18:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Een combinatie van twee inkomens zorgt bijna altijd voor bijbetalen omdat ze opgeteld in een hogere tariefschijf komen. Wat je nog even zou kunnen checken op de jaaropgaves is of er niet bij allebei de loonheffingskorting wordt toegepast. Als dat wel zo is, dan moet je dat bij het laagste inkomen wijzigen (via de loonadministratie). En dat spaargeld zal ook wel bijbetaling in box 3 geven (kun je op de aanslag zien).
bedankt voor de reactie :)

Loonheffing klopt gewoon, die krijgt ze inderdaad maar 1 keer. Spaargeld is het grootste "probleem" I guess.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 10 maart 2014 @ 20:17:59 #111
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137593168
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:02 schreef RamboDirk het volgende:
ik ben begin 2013 overgestapt op een andere werkgever, nu wordt deze 1,5 maand aan inkomsten van mijn oude werkgever niet vermeldt in het automatisch aangevulde belastingaangifte programma. De rest klopt overigens wel...wordt deze fout nog herstelt op de langere termijn? Of zal de definitieve aanslag er zo tussendoor glippen?
je moet zelf even de gegevens van de andere werkgever ook toevoegen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 10 maart 2014 @ 20:20:08 #112
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_137593282
quote:
6s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:17 schreef Nizno het volgende:

[..]

je moet zelf even de gegevens van de andere werkgever ook toevoegen.
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen :D
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 10 maart 2014 @ 20:20:40 #113
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137593304
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen :D
vraag jij of je kunt frauderen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 10 maart 2014 @ 20:22:11 #114
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_137593375
quote:
6s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef Nizno het volgende:

[..]

vraag jij of je kunt frauderen?
Hoezo frauderen ik heb gewoon het programmaatje doorgelopen en heb er over heen gekeken ;)

vermogensbelasting :')
erfbelasting :')
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 10 maart 2014 @ 20:24:07 #115
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137593459
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:22 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Hoezo frauderen ik heb gewoon het programmaatje doorgelopen en heb er over heen gekeken ;)
jij vraagt om te frauderen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 10 maart 2014 @ 20:28:58 #116
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_137593685
quote:
6s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:24 schreef Nizno het volgende:

[..]

jij vraagt om te frauderen?
net zo erg als de hypotheekrente aftrek :')
pi_137594030
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen :D
Gewoon je eigen verantwoordelijkheid dat alles klopt. Die vooraf ingevulde cijfers ook.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 10 maart 2014 @ 20:53:57 #118
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137595007
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:28 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

net zo erg als de hypotheekrente aftrek :')
maar waarom wil jij van ons weten of je moet gaan frauderen dan?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 11 maart 2014 @ 20:25:08 #119
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137630382
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Uiteraard niet, dat is vaak met bepaalde types. Bedankt zal ik dan maar zeggen.
Bepaalde types?
Kan het ook niet helpen dat ik mijn tijd nuttiger kan besteden. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137630758
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen :D
50/50, of het wordt gecontroleerd, of niet :)
Facts don't care about your feelings
  woensdag 12 maart 2014 @ 13:31:33 #121
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_137655127
IEX heeft een belastingspecial. Voor de geinteresseerden: http://www.iexgeld.nl/Onderwerp/279/belasting.aspx
pi_137682443
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:45 schreef nhero het volgende:

[..]

Het saldo van de ontvangen prestatiebeurs + ov per 1-1-2013 kan als schuld worden opgegeven. Het exacte bedrag hiervan vindt je in de eerste brief van DUO van 2013.
Mee eens, prestatiebeurs kan als lening in Box 3 worden opgenomen.
Het antwoord van Tim86 j.l. maandag op de vraag van D662 was geen antwoord op de vraag of de prestatiebeurs als schuld mag worden opgevoerd in Box 3. Als aanvulling op het antwoord van nhero:
De prestatiebeurs is pas een gift als er voldoende wordt gepresteerd. De studiefinanciering bestaat uit een basisbeurs, een aanvullende beurs, een studentenreisproduct en eventueel een rentedragende lening. De eerste drie gezamenlijk vormen een prestatiebeurs die gedurende de studie al wordt uitgekeerd als een LENING. Bij het afronden van de studie wordt de lening omgezet in een gift.

In principe heeft de staat een vordering op de student zolang deze nog niet binnen de diplomatermijn van 10 jaar is afgestudeerd. De prestatiebeurs kan derhalve worden gezien als een schuld in Box 3. Dat er een gerede kans is dat de lening wordt omgezet in een gift doet hier niet toe af. Lees ook: hierl
  donderdag 13 maart 2014 @ 13:58:29 #123
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_137692444
Vraag over ouderschapsverlofkorting.

Vorig jaar mocht je als peiljaar voor je belastbaar inkomen kiezen tussen het jaar voordat je ouderschapsverlof inging of het vorige belastingjaar. Dat stond tenminste bij de digitale informatie tijdens het invullen van die vraag. Dit jaar staat er bij de digitale informatie icoon bij deze vraag alleen nog dat het peiljaar het jaar voor het ouderschapsverlof inging. Is dit zomaar gewijzigd?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_137719912
Heeft u een andere bron dan het IB-programma 2012?
In dit programma 2012 is het volgende te lezen als je op het vraagteken klikt bij de vraag of er ouderschapsverlof is opgenomen in 2012:
[url=
quote:
Ouderschapsverlof begonnen vóór 2012?
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan bepalen wij uw maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon in 2012 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapverlof begon.
]hier[/url]
Bij mijn weten is deze informatie op dit punt nooit gewijzigd. Altijd is het jaar dat voorafging aan het ouderschapsverlof maatgevend geweest. De discussie of niet gekozen kon worden voor het vorige belastingjaar is wel op internet gevoerd, maar niet bij de Belastingdienst zelf.
pi_137747087
Heb het vandaag ook ingevuld, maar hoelang duurt het ongeveer voordat je het geld terugkrijgt.

Het zou namelijk wel een leuke meevaller zijn wat ik voor iets kan gebruiken :)
pi_137747341
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 21:35 schreef Vault-Boy het volgende:
Heb het vandaag ook ingevuld, maar hoelang duurt het ongeveer voordat je het geld terugkrijgt.

Het zou namelijk wel een leuke meevaller zijn wat ik voor iets kan gebruiken :)
O jee, berg je maar, de verboden vraag :o


Voor 1 juli.
Of zoveel eerder. Maar dat weet niemand, is 1 grote tombola.
pi_137747352
Wat kan een verklaring zijn voor het verschil in verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekering?

Situatie:
Inkomen: ~45.000
Inkomen partner: ~ 1.500 (student)

1. Vriendin vult aangifte in
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = 0

2. Ik vul de aangifte samen in (en ontdek daarbij dat we fiscaal partners zijn omdat mijn vriendin vermeld is in mijn pensioenregeling)
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = - 1.001


Aanvullende vraag:
Mijn vriendin heeft in 2013 zorgtoeslag ontvangen, moet ze dit terugbetalen aangezien ze fiscaal partner blijkt te zijn met mij?
pi_137747397
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 21:40 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

O jee, berg je maar, de verboden vraag :o
Oh ok.

Kwam toevallig het topic tegen en wilde het vragen.

Wil hem best verwijderen hoor :)
pi_137747472
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 21:42 schreef Vault-Boy het volgende:

[..]

Oh ok.

Kwam toevallig het topic tegen en wilde het vragen.

Wil hem best verwijderen hoor :)
Nee joh, ik heb antwoord al toegevoegd, hierboven. Ik weet alleen dat deze vraag meestal leidt tot een grote stroom aan "zucht"-reacties. Ik had ze eigenlijk al verwacht, maar ze zijn laat vandaag ;)
pi_137747535
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 21:43 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee joh, ik heb antwoord al toegevoegd. Ik weet alleen dat deze vraag meestal leidt tot een grote stroom aan "zucht"-reacties. Ik had ze eigenlijk al verwacht, maar ze zijn laat vandaag ;)

;(

Bedankt in ieder geval :@
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 14 maart 2014 @ 22:13:36 #131
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137748772
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 21:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat kan een verklaring zijn voor het verschil in verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekering?

Situatie:
Inkomen: ~45.000
Inkomen partner: ~ 1.500 (student)

1. Vriendin vult aangifte in
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = 0

2. Ik vul de aangifte samen in (en ontdek daarbij dat we fiscaal partners zijn omdat mijn vriendin vermeld is in mijn pensioenregeling)
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = - 1.001

Aanvullende vraag:
Mijn vriendin heeft in 2013 zorgtoeslag ontvangen, moet ze dit terugbetalen aangezien ze fiscaal partner blijkt te zijn met mij?
Zij heeft recht op een aanrechtsubsidie...

En als jullie fiscaal partner worden zijn jullie voor de toeslag idd ook elkaars partner.
Dan moet die worden gewijzigd en jullie gezamelijke inkomen is te hoog dus dat moet ze terug betalen.
nou ja dan heeft zij nog 200 euro van de aanrechtsubsidie over ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137751067
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 22:13 schreef Nizno het volgende:

[..]

Zij heeft recht op een aanrechtsubsidie...

En als jullie fiscaal partner worden zijn jullie voor de toeslag idd ook elkaars partner.
Dan moet die worden gewijzigd en jullie gezamelijke inkomen is te hoog dus dat moet ze terug betalen.
nou ja dan heeft zij nog 200 euro van de aanrechtsubsidie over ;)
Bedankt!

Had nog nooit van aanrechtsubsidie gehoord.
pi_137751858
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 23:06 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Bedankt!

Had nog nooit van aanrechtsubsidie gehoord.
Deze uitbetaling wordt ook wel huisvrouwenbelasting genoemd. Hoewel ik persoonlijk aanrechtsbsidie een duidelijker term vind. De officiële term is natuurlijk anders: algemene heffingskorting. Een relict nog van het vroegere kostwinnerschap. Voor fiscaal partners met een gering of geen inkomen is de 'aanrechtsubsidie' in 2024 verleden tijd. Lees http://www.belastingdiens(...)mene_heffingskorting
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 15 maart 2014 @ 14:09:26 #134
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137765317
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 23:06 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Bedankt!

Had nog nooit van aanrechtsubsidie gehoord.
Het heet gelukkig ook niet officieel zo :)
Maar de huisvrouw kreeg zo op deze manier een extraatje omdat haar man hard werkte en belasting betaalde, maar samen hadden ze recht op wat extra aftrek.

Houd dus het geld wat je krijgt wel apart aangezien zij nog wel een acceptgiro van de zorgtoeslag gaat krijgen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137768779
Ik heb in 2013 verschillende buitenlandse aandelen gekocht die dividend uitkeren. In totaal is er voor ¤118 aan buitenlandse dividend ingehouden (alleen aandelen in de VS). Hoe moet ik dit nu aangeven in het programma? Ik heb aangevinkt dat ik 'dubbele belasting' in box 3 wil voorkomen (in het aangifteprogramma) en dan staat er dat ik de WAARDE van de aandelen moet vermelden in box 3, alleen hoe dan? Ik heb verspreid over 2013 aandelen gekocht en niet allemaal tegelijk. Moet ik dan in box 3 de totale waarde van mijn buitenlandse aandelen vermelden op 31-12-2013? In ging er van uit dat je in box 3 de waarde van je bezittingen moet vermelden op peildatum 1-1-2013 (toen had ik de meeste aandelen nog niet).

Iemand een idee hoe je dit moet aangeven in het aangifteprogramma?
  zaterdag 15 maart 2014 @ 17:40:38 #136
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137771199
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:18 schreef QBay het volgende:
Ik heb in 2013 verschillende buitenlandse aandelen gekocht die dividend uitkeren. In totaal is er voor ¤118 aan buitenlandse dividend ingehouden (alleen aandelen in de VS). Hoe moet ik dit nu aangeven in het programma? Ik heb aangevinkt dat ik 'dubbele belasting' in box 3 wil voorkomen (in het aangifteprogramma) en dan staat er dat ik de WAARDE van de aandelen moet vermelden in box 3, alleen hoe dan? Ik heb verspreid over 2013 aandelen gekocht en niet allemaal tegelijk. Moet ik dan in box 3 de totale waarde van mijn buitenlandse aandelen vermelden op 31-12-2013? In ging er van uit dat je in box 3 de waarde van je bezittingen moet vermelden op peildatum 1-1-2013 (toen had ik de meeste aandelen nog niet).

Iemand een idee hoe je dit moet aangeven in het aangifteprogramma?
Kies voor 'Buitenlandse andelen en spaartegoeden waarvan u de bronbelasting wilt verrekenen'. (Tweede optie)
Bij mij staat dat je de inkomsten (dus het dividend) moet aangeven. Niet de waarde van de aandelen op 1 januari. Dan maak je de keuze welk land het betreft en kun je de ingehouden bronbelasting opgeven.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137775876
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 21:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat kan een verklaring zijn voor het verschil in verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekering?

Situatie:
Inkomen: ~45.000
Inkomen partner: ~ 1.500 (student)

1. Vriendin vult aangifte in
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = 0

2. Ik vul de aangifte samen in (en ontdek daarbij dat we fiscaal partners zijn omdat mijn vriendin vermeld is in mijn pensioenregeling)
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = - 1.001

Aanvullende vraag:
Mijn vriendin heeft in 2013 zorgtoeslag ontvangen, moet ze dit terugbetalen aangezien ze fiscaal partner blijkt te zijn met mij?
Ik betwijfel het dat jullie fiscale partners zijn.

De voorwaarde om pensioenpartner te zijn bij een pensioenfonds zijn oa:
Getrouwd zijn/samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap.

Vermeld in de pensioenregeling, maar bouwt ze ook rechten op??
Eerst denken, dan typen
  zondag 16 maart 2014 @ 15:28:18 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137801312
De site van de belastingdienst loopt niet lekker.... het ondertekenen van de aangifte lukt niet, telkens foutcode 3630 of de pagina lijkt wel te openen maar vervolgens staat er niets.

Niet dat ik heel veel terugkrijg, maar dat is wat anders :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 16 maart 2014 @ 15:59:25 #139
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_137802388
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 15:28 schreef Leandra het volgende:
De site van de belastingdienst loopt niet lekker.... het ondertekenen van de aangifte lukt niet, telkens foutcode 3630 of de pagina lijkt wel te openen maar vervolgens staat er niets.

Niet dat ik heel veel terugkrijg, maar dat is wat anders :')
Ik dacht even dat ik de enige was maar op twitter zijn er ook al enige klachten. Blijkt trouwens dat het vorig jaar ook al raak was.

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker." :')
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  zondag 16 maart 2014 @ 16:13:12 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137802913
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 15:59 schreef VeX- het volgende:

[..]

Ik dacht even dat ik de enige was maar op twitter zijn er ook al enige klachten. Blijkt trouwens dat het vorig jaar ook al raak was.

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker." :')
Misschien zouden ze de aangifteperiode eens moeten verlengen tot 1 mei, wel per 1 maart de gegevens klaarzetten en de aangiftes FIFO behandelen.
Dan is het waarschijnlijk ook een stuk makkelijker om het "voor 1 april ingediend, voor 1 juli bericht" te handhaven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 17 maart 2014 @ 16:14:50 #141
126068 Metal666
HardRock Rules
pi_137846666
Hier ook een korte vraag. Ik dacht het allemaal te begrijpen, tot in een brief kreeg van mijn werkgever vorige week..

Vorigjaar ben ik gepromoveerd. Nou mag ik dus een deel van de drukkosten en wat andere kosten rondom mijn promotie aftrekken onder studiekosten.

Mijn werkgever, en 2 bedrijven hebben mij een gedeelte gesponsord in de drukkosten. Volgens het aangifte programma kan je dat ook netjes opgeven in hetzelfde venster waar je de declaratie invult.

Nu staat erin de brief van mijn werk, dat ik deze tegemoetkoming van hun ook moet opgeven bij de belasting onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden' .

Maar als ik dat doe, wordt het toch dubbel belast? (ten eerste omdat het bij mijn totaal inkomen komt, en ik daarover dus belasting moet betalen) en ten tweede omdat het van de declaratiehoogte afgaat? Of zie ik het verkeerd?
Ja. Dus..
pi_137846781
Vraagje tussendoor, ik wil mijn voorlopige aangifte voor 2014 aanpassen en voorheen vulde ik dan gewoon alle gegevens weer volledig in en werd het verschil maandelijks uitgekeerd. Maar nu krijg ik de vraag over een eerdere voorlopige aangifte, als ik dat invoer komt het bedrag uiteraard veel lager uit, maar komt dit dan bovenop de eerdere voorlopige aangifte of hoe werkt dat precies? Waarom is dit veranderd? :{ En als ik niets invoer bij eerdere voolopige aangifte, ontvang ik het dan 2x? (dus 1x de oude en 1x de nieuwe)
  maandag 17 maart 2014 @ 17:31:24 #143
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137849585
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:14 schreef Metal666 het volgende:
Hier ook een korte vraag. Ik dacht het allemaal te begrijpen, tot in een brief kreeg van mijn werkgever vorige week..

Vorigjaar ben ik gepromoveerd. Nou mag ik dus een deel van de drukkosten en wat andere kosten rondom mijn promotie aftrekken onder studiekosten.

Mijn werkgever, en 2 bedrijven hebben mij een gedeelte gesponsord in de drukkosten. Volgens het aangifte programma kan je dat ook netjes opgeven in hetzelfde venster waar je de declaratie invult.

Nu staat erin de brief van mijn werk, dat ik deze tegemoetkoming van hun ook moet opgeven bij de belasting onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden' .

Maar als ik dat doe, wordt het toch dubbel belast? (ten eerste omdat het bij mijn totaal inkomen komt, en ik daarover dus belasting moet betalen) en ten tweede omdat het van de declaratiehoogte afgaat? Of zie ik het verkeerd?
Je brengt het in mindering op de studiekosten of je geeft het op als overige inkomsten.
Het is maar net wat je met je werkgever hebt afgesproken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 17 maart 2014 @ 17:33:34 #144
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137849658
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:17 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Vraagje tussendoor, ik wil mijn voorlopige aangifte voor 2014 aanpassen en voorheen vulde ik dan gewoon alle gegevens weer volledig in en werd het verschil maandelijks uitgekeerd. Maar nu krijg ik de vraag over een eerdere voorlopige aangifte, als ik dat invoer komt het bedrag uiteraard veel lager uit, maar komt dit dan bovenop de eerdere voorlopige aangifte of hoe werkt dat precies? Waarom is dit veranderd? :{ En als ik niets invoer bij eerdere voolopige aangifte, ontvang ik het dan 2x? (dus 1x de oude en 1x de nieuwe)
Ze hebben dit gewijzigd om duidelijk te maken hoe groot de mutatie is als gevolg van de wijziging.
Meestal krijg je een nieuwe aanslag waarin het bedrag dat je nog tegoed hebt, wordt verdeeld over het resterend aantal maanden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_137849877
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:17 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Vraagje tussendoor, ik wil mijn voorlopige aangifte voor 2014 aanpassen en voorheen vulde ik dan gewoon alle gegevens weer volledig in en werd het verschil maandelijks uitgekeerd. Maar nu krijg ik de vraag over een eerdere voorlopige aangifte, als ik dat invoer komt het bedrag uiteraard veel lager uit, maar komt dit dan bovenop de eerdere voorlopige aangifte of hoe werkt dat precies? Waarom is dit veranderd? :{ En als ik niets invoer bij eerdere voolopige aangifte, ontvang ik het dan 2x? (dus 1x de oude en 1x de nieuwe)
Is al jaren zo hoor. Vul je niet in dat je eerder een VA hebt gehad, dan zie je het totale bedrag waar je recht op hebt volgens de nieuwe berekening. Vul je wel in dat je een eerdere VA hebt gehad, dan berekent het programma het verschil tussen die eerdere VA en het resultaat op basis van de nieuwe gegevens. Je krijgt gewoon een nieuw maandbedrag zodat je uiteindelijk het totale bedrag krijgt waar je volgens de laatste gegevens recht op hebt.
A mind with a heart of it's own
  maandag 17 maart 2014 @ 17:50:11 #146
126068 Metal666
HardRock Rules
pi_137850171
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:31 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je brengt het in mindering op de studiekosten of je geeft het op als overige inkomsten.
Het is maar net wat je met je werkgever hebt afgesproken.
Dat leek mij ook.. En is niet En En toch?

ik had niet veel afgesproken, behalve dat ik geld zou krijgen.. Gezien de brief hebben zij het bij de belastingdienst gemeld als overige inkomsten. Dus dat zal ik het zo doen. Hoef ik het dus niet ook nog in mindering te brengen op de studie kosten!?

dus Of ik geef (fictief) 4500 euro studiekosten op, en trek daar de bijdrage bijv 1000 euro vanaf.

Of ik trek 4500 euro aan studiekosten op, en geef 1000 euro op als overige inkomsten..
Ja. Dus..
pi_137858775
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ze hebben dit gewijzigd [..]
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:40 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Is al jaren zo hoor.
Ik heb het nooit eerder gezien, ondanks dat ik elk jaar wel halverwege het jaar wijzigingen toepas (ivm hoge studiekosten).

quote:
Vul je niet in dat je eerder een VA hebt gehad, dan zie je het totale bedrag waar je recht op hebt volgens de nieuwe berekening. Vul je wel in dat je een eerdere VA hebt gehad, dan berekent het programma het verschil tussen die eerdere VA en het resultaat op basis van de nieuwe gegevens. Je krijgt gewoon een nieuw maandbedrag zodat je uiteindelijk het totale bedrag krijgt waar je volgens de laatste gegevens recht op hebt.
Dus ik kan beide methodes gebruiken? Ik vind dit niet heel duidelijk in het programma eerlijk gezegd.
pi_137877689
vraagjes:
- Hetgeen wat in je spaarhypotheek zit, waar moet je dit opgeven in het programma? Ik zie het nergens staan.
- Je spaargeld (box 3) ben je verplicht dit op te geven als dit onder de 21k grens zit? Wat is het nut van het wel/niet opgeven.
- ik ga zo de aangifte van mijn broer invullen. Hij heeft een flinke IBG schuld maar is geen student meer. Deze is toch niet aftrekbaar of wel? Zijn andere leningen wel aftrekbaar en waar kun je die invullen?
- als je ww/bijstand oid krijgt, krijg je dan ook een jaaropgave? Of is dit online met de digid ook terug te halen?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 12:01:02 #149
62913 Blik
The one and Only!
pi_137878157
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:48 schreef smurfinnetje78 het volgende:
vraagjes:
- Hetgeen wat in je spaarhypotheek zit, waar moet je dit opgeven in het programma? Ik zie het nergens staan.
- Je spaargeld (box 3) ben je verplicht dit op te geven als dit onder de 21k grens zit? Wat is het nut van het wel/niet opgeven.
- ik ga zo de aangifte van mijn broer invullen. Hij heeft een flinke IBG schuld maar is geen student meer. Deze is toch niet aftrekbaar of wel? Zijn andere leningen wel aftrekbaar en waar kun je die invullen?
- als je ww/bijstand oid krijgt, krijg je dan ook een jaaropgave? Of is dit online met de digid ook terug te halen?
1. spaarhypotheek hoef je niet op te geven,
2. ik geef het zelf niet op als het onder 21k is
3. IBG-schuld is niet aftrekbaar, hypotheekschuld wel. Andere schulden, geen idee
4. je krijgt een jaaropgave van UWV
pi_137878562
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:01 schreef Blik het volgende:

[..]

1. spaarhypotheek hoef je niet op te geven,
2. ik geef het zelf niet op als het onder 21k is
3. IBG-schuld is niet aftrekbaar, hypotheekschuld wel. Andere schulden, geen idee
4. je krijgt een jaaropgave van UWV
Thanks! Mooi dan kan ik die van mijzelf versturen.
Dan alleen nog mijn broer achter zn vodden aan zitten voor de jaaropgave. Want in zijn ingevulde formulier stond er niks over in van het UWV...
  Redactie Frontpage dinsdag 18 maart 2014 @ 12:38:12 #151
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137879391
Ik wil graag uitstel tot volgend jaar, je moet dat als bedrijf motiveren waarom langer dan 5 maand maar via een accountantsburo gaat t sowieso een jaar

Maar als ik motiveer wat moet ik dan zeggen en hoe flexibel zijn ze
En doen buros ook een uitstelaanvraag voor je zonder dat je ze inschakelt voor de rest?
pi_137892302
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 20:49 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:

[..]

Dus ik kan beide methodes gebruiken? Ik vind dit niet heel duidelijk in het programma eerlijk gezegd.
Yep, maakt voor het eindresultaat niets uit. Is enkel een rekenhulp zodat je het verschil kunt zien.
A mind with a heart of it's own
  dinsdag 18 maart 2014 @ 18:52:58 #153
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_137893789
Wij spelen nagenoeg quitte. Ik moet 64 euro bijbetalen, mijn vrouw krijgt 69 euro terug.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 18 maart 2014 @ 19:05:23 #154
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137894289
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 18:52 schreef Verbal het volgende:
Wij spelen nagenoeg quitte. Ik moet 64 euro bijbetalen, mijn vrouw krijgt 69 euro terug.

V.
dan moet je schijven dat jij komt op 48 euro ofzo betalen of zij, dan krijg je nog wat extra geld terug.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 18 maart 2014 @ 19:09:35 #155
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_137894455
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 19:05 schreef Nizno het volgende:

[..]

dan moet je schijven dat jij komt op 48 euro ofzo betalen of zij, dan krijg je nog wat extra geld terug.
Helaas, kan niet schuiven. Wij hebben elk ons inkomen en dat is het. Geen eigen huis, kinderen, beleggingen etc.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 18 maart 2014 @ 19:12:33 #156
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137894588
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 19:09 schreef Verbal het volgende:

[..]

Helaas, kan niet schuiven. Wij hebben elk ons inkomen en dat is het. Geen eigen huis, kinderen, beleggingen etc.

V.
ja das sund...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 18 maart 2014 @ 20:03:07 #157
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_137896895
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 01:00 schreef belfis het volgende:
Heeft u een andere bron dan het IB-programma 2012?
In dit programma 2012 is het volgende te lezen als je op het vraagteken klikt bij de vraag of er ouderschapsverlof is opgenomen in 2012:
[url=

[..]

Bij mijn weten is deze informatie op dit punt nooit gewijzigd. Altijd is het jaar dat voorafging aan het ouderschapsverlof maatgevend geweest. De discussie of niet gekozen kon worden voor het vorige belastingjaar is wel op internet gevoerd, maar niet bij de Belastingdienst zelf.
Tsja, omdat het ook in de wet nog zo staat:

Artikel 8.14b. Ouderschapsverlofkorting


1.
De ouderschapsverlofkorting geldt voor de belastingplichtige die in het kalenderjaar gebruik maakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg.

2.
De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar, met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.

3.
Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld voor de toepassing van dit artikel
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_137897526
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 19:05 schreef Nizno het volgende:

[..]

dan moet je schijven dat jij komt op 48 euro ofzo betalen of zij, dan krijg je nog wat extra geld terug.
Dat schuiven levert idd wel wat op, kan het niet helemaal narekenen/verklaren maar het zal wel goed zitten.

[ Bericht 15% gewijzigd door DezeBestaatVastNogNiet op 18-03-2014 20:24:36 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 18 maart 2014 @ 20:38:45 #159
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_137898543
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 20:16 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:

[..]

Dat schuiven levert idd wel wat op, kan het niet helemaal narekenen/verklaren maar het zal wel goed zitten.
Tot een bedrag van 45 euro ofzo hoef je niet te betalen. Als je zo schuift dat jij net dat bedrag moet betalen dan krijgt de partner die 45 extra terug.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137898665
Iemand toevallig al de voorlopige teruggave 2014 deze maand op z'n rekening staan?
Ik wacht nog op de HRA teruggave, normaal de 15e binnen. Iets met drukte rondom de aangiftes 2013? :X
pi_137899847
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 20:41 schreef JantinaGr het volgende:
Iemand toevallig al de voorlopige teruggave 2014 deze maand op z'n rekening staan?
Ik wacht nog op de HRA teruggave, normaal de 15e binnen. Iets met drukte rondom de aangiftes 2013? :X
gisteren ontvangen.
pi_137903602
Ben nu met de aangifte bezig, maar er is een ding dat ik nergens kan vinden. Als je het hele jaar fiscaal partner bent, moet je dan samen aangifte doen of mag je samen aangifte doen?

Tot nu toe ziet het er met een gezamenlijke aangifte niet heel gunstig uit, ik moet betalen en mijn partner krijgt iets terug, maar niet zoveel als ik moet betalen. Vorig jaar deden we nog apart van elkaar aangifte (want geen fiscale partners), en toen kreeg ik met ongeveer eenzelfde financiele situatie geld terug. Vandaar mijn vraag. Als we ook apart aangifte mogen doen, ga ik namelijk even kijken of dat beter uit zou komen...
  dinsdag 18 maart 2014 @ 22:17:21 #163
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_137904623
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 20:41 schreef JantinaGr het volgende:
Iemand toevallig al de voorlopige teruggave 2014 deze maand op z'n rekening staan?
Ik wacht nog op de HRA teruggave, normaal de 15e binnen. Iets met drukte rondom de aangiftes 2013? :X
Ja 17e. 15e ging natuurlijk niet want weekend.
opgezegd@fok.nl
pi_137905093
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 21:59 schreef lunamatic het volgende:
Ben nu met de aangifte bezig, maar er is een ding dat ik nergens kan vinden. Als je het hele jaar fiscaal partner bent, moet je dan samen aangifte doen of mag je samen aangifte doen?

Tot nu toe ziet het er met een gezamenlijke aangifte niet heel gunstig uit, ik moet betalen en mijn partner krijgt iets terug, maar niet zoveel als ik moet betalen. Vorig jaar deden we nog apart van elkaar aangifte (want geen fiscale partners), en toen kreeg ik met ongeveer eenzelfde financiele situatie geld terug. Vandaar mijn vraag. Als we ook apart aangifte mogen doen, ga ik namelijk even kijken of dat beter uit zou komen...
Fiscaal partnerschap is verplicht als je aan de eisen voldoet. http://www.belastingdiens(...)al_partnerschap_2013

Kan me niet voorstellen dat je meer moet betalen als fiscaal partner dan apart. In principe zitten er nauwelijks nadelen aan. Voor giften kan het nadelig zijn, of als je beide een koophuis hebt en samen gaat wonen maar 1 huis nog moet verkopen.

Ja en voor de toeslagen natuurlijk.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 18 maart 2014 @ 22:57:48 #165
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_137906863
Even een paar stomme vragen misschien, maar ik ben bezig de voorlopige teruggaaf 2014 (ja ja dit is IB 2013, maar een heel nieuw topic lijkt me wat overbodig) aan het wijzigen.
Waarom?
Nou over een paar weken hebben we er een 2e koopwoning bij en omdat we dan 2 hypotheken moeten betalen kan ik die voorlopige teruggaaf wel erg goed gebruiken. Dus deze wil ik nu alvast aanvragen.

I)
Huidige/oude woning staat te koop, maar is nog niet verkocht, nieuwe woning krijgen we over enkele weken in eigendom.
Ik krijg het idee dat ik toch wat meer moet toelichten, maar ik zie niet hoe of waar, dus toch even de vraag hier.

Ik heb nu bij Box 1 - eigen woning gezegd dat we van 01-01 t/m <verhuisdatum (ergens in 2014)> een WOZ hebben van de oude woning
van vanaf <verhuisdatum> t/m 31-12 de WOZ van de nieuwe woning.
Bij 'eigen woningforfait, bijzondere situaties heb ik '0' ingevuld want we verhuizen beiden van de oude woning, hup naar de nieuwe woning, de oude woning staat te koopt, beide woningen zijn 'eigen woningen'

We betalen over heel 2014 hypotheekrente ad bedrag X (is gelijk aan 2013) en we betalen vanaf overdrachtsdatum tot en met 31-12 hypotheekrente ad bedrag Y voor de nieuwe woning. Die bedragen heb ik opgeteld en ingevuld bij 'aftrekbare (hypotheek)rente eigen woning).

Heb ik dat zo goed gedaan? Moet ik niet ergens toelichten hoe en wat en een uitsplitsing maken van de hypotheekrente voor huis 1 en huis 2?

II)
In eerste instantie had ik bij onze persoonlijke gegevens aangegeven dat we inderdaad al een voorlopige teruggaaf 2014 hebben ontvangen (dus ' ja' ingevuld)

Daarom moet ik bij 'bijzondere situaties' een 'te verrekenen' bedrag/bedragen op gaan geven. Maar klopt dit wel? Eigenlijk zeg ik dan, ja ik wil geld hebben van de belastingdienst, maar ik heb al wat gehad, dus dat moet je er vanaf halen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil beide bedragen (HRA oude huis + HRA over nieuw huis) ontvangen. Moet ik dan maar aangeven bij 'persoonlijke gegevens' dat we geen voorlopige teruggaaf hebben ontvangen?
klerkje
pi_137911447
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 20:03 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Tsja, omdat het ook in de wet nog zo staat:

Artikel 8.14b. Ouderschapsverlofkorting


1.
De ouderschapsverlofkorting geldt voor de belastingplichtige die in het kalenderjaar gebruik maakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg.

2.
De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar, met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.

3.
Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld voor de toepassing van dit artikel
Het voorafgaande kalenderjaar:
als het aangiftejaar 2013 betreft is het voorafgaande kalenderjaar toch 2012? Maar de belastingdienst maakt er van: het jaar voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof.

Staat dit in de wet??
pi_137913522
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 22:57 schreef Spiegelei het volgende:
Even een paar stomme vragen misschien, maar ik ben bezig de voorlopige teruggaaf 2014 (ja ja dit is IB 2013, maar een heel nieuw topic lijkt me wat overbodig) aan het wijzigen.
Waarom?
Nou over een paar weken hebben we er een 2e koopwoning bij en omdat we dan 2 hypotheken moeten betalen kan ik die voorlopige teruggaaf wel erg goed gebruiken. Dus deze wil ik nu alvast aanvragen.

I)
Huidige/oude woning staat te koop, maar is nog niet verkocht, nieuwe woning krijgen we over enkele weken in eigendom.
Ik krijg het idee dat ik toch wat meer moet toelichten, maar ik zie niet hoe of waar, dus toch even de vraag hier.

Ik heb nu bij Box 1 - eigen woning gezegd dat we van 01-01 t/m <verhuisdatum (ergens in 2014)> een WOZ hebben van de oude woning
van vanaf <verhuisdatum> t/m 31-12 de WOZ van de nieuwe woning.
Bij 'eigen woningforfait, bijzondere situaties heb ik '0' ingevuld want we verhuizen beiden van de oude woning, hup naar de nieuwe woning, de oude woning staat te koopt, beide woningen zijn 'eigen woningen'

We betalen over heel 2014 hypotheekrente ad bedrag X (is gelijk aan 2013) en we betalen vanaf overdrachtsdatum tot en met 31-12 hypotheekrente ad bedrag Y voor de nieuwe woning. Die bedragen heb ik opgeteld en ingevuld bij 'aftrekbare (hypotheek)rente eigen woning).

Heb ik dat zo goed gedaan? Moet ik niet ergens toelichten hoe en wat en een uitsplitsing maken van de hypotheekrente voor huis 1 en huis 2?

WOZ waarde naar periode herrekenen... dus 100 dagen dan woz waarde / 365 * 100. In de periode dat het huis leeg staat (er woont niemand meer in) en te koop staat of leeg staat en nog in aanbouw is, is de WOZ ¤0.

Kun je de hypotheekrente niet specificeren bij de aftrekbare rente eigen woning in 2 bedragen?

Al een voorlopige aanslag 2014 ingediend? Dan ja aanvinken en het bedrag invullen. De VA wordt dan gecorrigeerd met het verschil tussen de oude en nieuwe VA.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 19 maart 2014 @ 11:21:27 #168
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_137917567
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 01:08 schreef belfis het volgende:

[..]

Het voorafgaande kalenderjaar:
als het aangiftejaar 2013 betreft is het voorafgaande kalenderjaar toch 2012? Maar de belastingdienst maakt er van: het jaar voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof.

Staat dit in de wet??
Staat nergens het jaar voorafgaand aan het begin van het ouderschapsverlof inderdaad in de wet, maar zo hanteert de belastingdienst het nu wel. Vorig jaar werden de mogelijkheden nog allebei genoemd (omdat wij het daar specifiek op het werk over gehad hebben ben ik daar zeker van), heb er toen ook over gebeld en er werd gezegd dat ik mocht kiezen. Sinds dit jaar lijkt het alsof de belastingdienst, alleen het voorafgaande jaar voor het eerste jaar van ouderschapsverlof nog neemt.
Voor mij maakt het niet uit, maar denk voor heel veel mensen wel die al langere tijd ouderschapsverlof hebben.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 19 maart 2014 @ 21:41:31 #169
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_137942569
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 08:44 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

WOZ waarde naar periode herrekenen... dus 100 dagen dan woz waarde / 365 * 100. In de periode dat het huis leeg staat (er woont niemand meer in) en te koop staat of leeg staat en nog in aanbouw is, is de WOZ ¤0.
De WOZ'en kan ik gewoon beiden kwijt in het programma. Als je de juiste begin- en einddata invult rekent het programma zelf het eigen woningforfait naar rato uit. Dat is het probleem niet.
Beide woningen kwalificeren als eigen woning. van 01-01-2014 tot 01-04-2014 wonen we in huis A en van 01-04-2014 tot en met 31-12-2014 wonen we in huis B.
Huis A staat de laatste periode leeg en te koop, huis B komt op XX in eigendom bij ons.

quote:
Kun je de hypotheekrente niet specificeren bij de aftrekbare rente eigen woning in 2 bedragen?
Nope, en dat had ik juist wel verwacht.

quote:
Al een voorlopige aanslag 2014 ingediend? Dan ja aanvinken en het bedrag invullen. De VA wordt dan gecorrigeerd met het verschil tussen de oude en nieuwe VA.
Niet ingediend, maar gekregen. :)
Ja ik snap de theorie, maar de uitslag klopt m.i. niet....

Bedragen zijn iets anders, maar wel in verhouding:
Kijk we krijgen nu 150,= per maand HRA voor huis A
Voor huis B gaan we 230,= per maand HRA krijgen (niet gerekend met de eenmalige aftrekbare kosten, gewoon puur renteaftrek in jaar 1)

Dus totaal moeten we vanaf de overdrachtsdatum per maand 150,= plus 230,= is 380,= ontvangen.

Als ik nu doorreken gaan we vanaf datum 01-04-2014 tot eind van het jaar per maand 80,= teveel ontvangen. Ik snap daar niets van. Het is geen afrondingsafwijking te noemen, zeg maar.

Bij de aftrekbare hypotheekrente heb ik gewoon alles opgeteld, dus:
(12x maandrente huis A) + (8x maandrente huis B)

bij te verrekenen bedragen heb ik 4x maandbetaling HRA van huis A opgenomen, dus 600,=.

Wat doe ik nu niet goed??

EDIT: OOOOOhhhh pffff, stom! |:( 8)7 Ik zie het al. Ik de HRA van 2013 (en 2014) is gebaseerd op een veel lager inkomen! Ik laat dat inderdaad altijd zo staan, krijg ik aan het einde van de rit nog wat terug. Djeeszzzz. Die 150,= die we nu voor huis A krijgen is dus eigenlijk ook al te laag. Ik heb nu namelijk m'n inkomen van 2013 gepakt omdat ik dat zo bij de hand had van de IB aangifte 213 die ik net heb gedaan. Oh nou pff opluchting hier, dan klopt het dus wel! :)
klerkje
pi_137944005
:)
Facts don't care about your feelings
pi_137980261
Ik kom er niet uit met het invullen, het zal vast heel eenvoudig zijn maar ik vind het nergens duidelijk terug.
Ik ben in loondienst, dit staat gewoon ingevuld in box 1. Daarnaast heb ik nog een eenmanszaakje, ingeschreven bij KvK en draag ook netjes BTW af. Hoe geef ik de winst (die er nauwelijks is) hiervan dan op? Bij inloggen voor ondernemers staat er nergens een formulier voor me klaar..

[ Bericht 2% gewijzigd door .ZilveR. op 20-03-2014 21:06:56 ]
Ja en dus?
pi_137985041
Heb je een brief gehad dat je de ondernemers aangifte moet doen? Zo ja, dan zou het op het ondernemers gedeelte de inkomstenbelasting 2013 aangifte moeten zien staan...

En anders zo http://download.belasting(...)wa2013_win_setup.exe :P
Facts don't care about your feelings
pi_138012719
Ik heb een vraag over de voorlopige aanslag 2014. Sorry dat ik dit topic daarmee vervuil, maar een heel nieuw topic aanmaken, is ook weer een beetje overdreven.

Mijn vriend en ik krijgen nu maandelijks de voorlopige aanslag. Tot voor kort hadden we dit geld heel hard nodig, maar nu niet meer en ik wil de VA dan ook graag stopzetten. Nu staat er op de site van de belastingdienst dat je dit kunt doen als je het programma 'verzoek of wijziging VA 2014' invult. Dat heb ik gedaan, maar nu krijgen we alleen nog maar meer terug, er wordt met geen woord gerept over het stoppen van de VA. Iemand die weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
pi_138015487
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 18:30 schreef Mozart13 het volgende:
Ik heb een vraag over de voorlopige aanslag 2014. Sorry dat ik dit topic daarmee vervuil, maar een heel nieuw topic aanmaken, is ook weer een beetje overdreven.

Mijn vriend en ik krijgen nu maandelijks de voorlopige aanslag. Tot voor kort hadden we dit geld heel hard nodig, maar nu niet meer en ik wil de VA dan ook graag stopzetten. Nu staat er op de site van de belastingdienst dat je dit kunt doen als je het programma 'verzoek of wijziging VA 2014' invult. Dat heb ik gedaan, maar nu krijgen we alleen nog maar meer terug, er wordt met geen woord gerept over het stoppen van de VA. Iemand die weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Makkelijkste manier is om alleen 1 inkomen in te vullen en verder niks. Immers geen aftrekposten, geen bijzondere heffingskorten = geen teruggave. Hou er dan wel rekening mee dat de termijnen die reeds uitgekeerd zijn dit jaar, moeten worden terugbetaald.
A mind with a heart of it's own
pi_138017852
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 19:49 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Makkelijkste manier is om alleen 1 inkomen in te vullen en verder niks. Immers geen aftrekposten, geen bijzondere heffingskorten = geen teruggave. Hou er dan wel rekening mee dat de termijnen die reeds uitgekeerd zijn dit jaar, moeten worden terugbetaald.
We hebben een koophuis, dus de hypotheekrente is dan toch een aftrekpost? Zal ik onze inkomens laten staan, maar het vinkje 'eigen woning' uitzetten? Of mag dat niet?
pi_138018868
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 20:49 schreef Mozart13 het volgende:

[..]

We hebben een koophuis, dus de hypotheekrente is dan toch een aftrekpost? Zal ik onze inkomens laten staan, maar het vinkje 'eigen woning' uitzetten? Of mag dat niet?
De woning is inderdaad een aftrek waardoor je een teruggave krijgt. Als je helemaal geen teruggave wil moet je woning dus niet invullen. Dat mag gewoon. Dus inderdaad vinkje weghalen en alleen je loon invullen.
A mind with a heart of it's own
pi_138019767
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 21:12 schreef DrMarten het volgende:

[..]

De woning is inderdaad een aftrek waardoor je een teruggave krijgt. Als je helemaal geen teruggave wil moet je woning dus niet invullen. Dat mag gewoon. Dus inderdaad vinkje weghalen en alleen je loon invullen.
Ok. Bedankt!
pi_138068889
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:40 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Kies voor 'Buitenlandse andelen en spaartegoeden waarvan u de bronbelasting wilt verrekenen'. (Tweede optie)
Bij mij staat dat je de inkomsten (dus het dividend) moet aangeven. Niet de waarde van de aandelen op 1 januari. Dan maak je de keuze welk land het betreft en kun je de ingehouden bronbelasting opgeven.
Die optie heb ik gezien en dan geef ik aan dat ik de belasting voor Box 3 wil berekenen (wanneer is dividend nu box 1 en box 3? :@ :? ) alleen dan kan ik niet verder want dan krijg ik de melding dat ik de bezittingen ook in box 3: sparen en beleggen moet aangeven. Ik zie in box 3 alleen nergens een optie om dat aan te geven. Op 1 januari 2013 waren de bezittingen net iets onder de ¤21.000 grens, zal dat ermee te maken hebben?
  Eindredactie Games zondag 23 maart 2014 @ 15:13:52 #179
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_138074372
Ik vond nog een brief van mijn hypotheekverstrekker dat ik woonlastenverzekering heb. Ik zou hiervan de premie kunnen aftrekken van mijn inkomstenverzekering als aftrekpost in Box 1.
maar hoe vul ik dat in in het programma?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_138074575
quote:
4s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:13 schreef donald_dick het volgende:
Ik vond nog een brief van mijn hypotheekverstrekker dat ik woonlastenverzekering heb. Ik zou hiervan de premie kunnen aftrekken van mijn inkomstenverzekering als aftrekpost in Box 1.
maar hoe vul ik dat in in het programma?
Dat kun je vinden onder het kopje 'Uitgaven lijfrente" --> Vinkje in het vakje bij 'Lijfrente' --> Premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d.'
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Eindredactie Games zondag 23 maart 2014 @ 15:41:04 #181
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_138075372
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat kun je vinden onder het kopje 'Uitgaven lijfrente" --> Vinkje in het vakje bij 'Lijfrente' --> Premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d.'
thanks!
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_138080172
Zojuist aangifte over 2013 gedaan. Ik werkte tot 31-12 via Randstad en eerder dat jaar via Olympia. Ik heb daarbij 14500 verdiend. Nu was eigenlijk alles al ingevuld en dus dacht ik dat ik wel wat terug zou krijgen. Nu twijfel ik daar nogal aan. Bij mijn overzicht staat:

1:Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Verschuldigd 2300
Af ingehouden loonbelasting etc: 2300
Te betalen 0

Daaronder staat :
2:Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Inkomstenbelasting 850
Premie volksverz 4500
5350

AF: Heffingskortingen 3000

Verschuldigd 2350

Voor mij als leek zijn punt 1 en 2 hetzelfde (betalen/verschuldigd, in beide gevallen niet gunstig)
Moet ik me nu inderdaad zorgen maken dat ik 2350 moet terugbetalen? Dat zou toch niet mogelijk zijn met mijn salarisje:(? Het vreemde is dat mijn vriendin de eerste kolom niet is 'te betalen', maar 'te ontvangen'. Waarom is dit anders? Ik heb dat jaar huurtoeslag gekregen, maar verder geen extra inkomsten. Mijn vriendin en ik wonen samen maar zijn verder geen fiscale partners oid. Heb ik ergens iets verkeerd ingevuld of niet goed gecontroleerd? Ik weet niet waar ik moet kijken en ben een beetje angstig voor dat bedrag.

Overigens heb ik ook direct over 2012 aangifte gedaan. Daar stond wel gewoon in kolom 1 'te ontvangen' en daarna 'te betalen'. Daar hield ik volgens de aanslag 600 euro over. Mijn jaarinkomsten waren over 2012 slechts 6000, omdat ik eerder dat jaar studeerde en maar een half jaar gewerkt heb. Overigens was dit dezelfde baan, via Olympia.

Bij voorbaat dank!
  zondag 23 maart 2014 @ 18:07:44 #183
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_138080756
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:16 schreef QBay het volgende:

[..]

Die optie heb ik gezien en dan geef ik aan dat ik de belasting voor Box 3 wil berekenen (wanneer is dividend nu box 1 en box 3? :@ :? ) alleen dan kan ik niet verder want dan krijg ik de melding dat ik de bezittingen ook in box 3: sparen en beleggen moet aangeven. Ik zie in box 3 alleen nergens een optie om dat aan te geven. Op 1 januari 2013 waren de bezittingen net iets onder de ¤21.000 grens, zal dat ermee te maken hebben?
Dividend valt niet in box 1.
Waarschijnlijk heeft het er inderdaad mee te maken dat je geen box 3 hebt ingevuld omdat het onder ¤ 21.000 is gebleven. Vul je bezittingen in box 3 toch eens in en kijk of je het dan wel kunt invullen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 23 maart 2014 @ 18:09:23 #184
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_138080811
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:50 schreef Ruif het volgende:
Zojuist aangifte over 2013 gedaan. Ik werkte tot 31-12 via Randstad en eerder dat jaar via Olympia. Ik heb daarbij 14500 verdiend. Nu was eigenlijk alles al ingevuld en dus dacht ik dat ik wel wat terug zou krijgen. Nu twijfel ik daar nogal aan. Bij mijn overzicht staat:

1:Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Verschuldigd 2300
Af ingehouden loonbelasting etc: 2300
Te betalen 0

Daaronder staat :
2:Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Inkomstenbelasting 850
Premie volksverz 4500
5350

AF: Heffingskortingen 3000

Verschuldigd 2350

Voor mij als leek zijn punt 1 en 2 hetzelfde (betalen/verschuldigd, in beide gevallen niet gunstig)
Moet ik me nu inderdaad zorgen maken dat ik 2350 moet terugbetalen? Dat zou toch niet mogelijk zijn met mijn salarisje:(? Het vreemde is dat mijn vriendin de eerste kolom niet is 'te betalen', maar 'te ontvangen'. Waarom is dit anders? Ik heb dat jaar huurtoeslag gekregen, maar verder geen extra inkomsten. Mijn vriendin en ik wonen samen maar zijn verder geen fiscale partners oid. Heb ik ergens iets verkeerd ingevuld of niet goed gecontroleerd? Ik weet niet waar ik moet kijken en ben een beetje angstig voor dat bedrag.

Overigens heb ik ook direct over 2012 aangifte gedaan. Daar stond wel gewoon in kolom 1 'te ontvangen' en daarna 'te betalen'. Daar hield ik volgens de aanslag 600 euro over. Mijn jaarinkomsten waren over 2012 slechts 6000, omdat ik eerder dat jaar studeerde en maar een half jaar gewerkt heb. Overigens was dit dezelfde baan, via Olympia.

Bij voorbaat dank!
Er staat toch 'te betalen 0'. Dat betekent dat je nul euro moet betalen.

Deze vraag komt ieder jaar weer tig keer voorbij. Lijkt me toch echt een kwestie van begrijpend lezen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_138100332
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 18:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er staat toch 'te betalen 0'. Dat betekent dat je nul euro moet betalen.

Deze vraag komt ieder jaar weer tig keer voorbij. Lijkt me toch echt een kwestie van begrijpend lezen.
Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ook snap ik niet waarom mijn vriendin de 'te betalen' kolom niet heeft? Bij haar staat er op die plek 'te ontvangen'. Ik ben een absolute leek met het invullen van aangiftes, dus wat voor jou misschien gesneden koek is vind ik helemaal niet zo makkelijk te begrijpen. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
pi_138102333
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef Ruif het volgende:

[..]

Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
Over je inkomen moet je inkomstenbelasting en premie volksverzekering betalen. Tegelijkertijd heb je recht op kortingen op de belasting, dit zijn de heffingskortingen. Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting, de andere kortingen waar je mogelijk recht op hebt zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie.
In jouw geval moet je over je inkomstenbelasting en premie volksverzekering betalen, maar je hebt ook recht op 3000 Euro heffingskortingen. Per saldo moet je 2300 betalen. Dat is je verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekering.
Nu is het geval dat werkgevers en uitkeringsinstanties die verschuldigde belasting al gedurende het jaar inhouden op het inkomen. Daarbij kunnen ze ook rekening houden met (soms een deel van) de heffingskortingen.
Jouw werkgever heeft 2300 Euro ingehouden gedurende het jaar. Oftewel de 2300 verschuldigde belasting heb je al betaald,
Had je werkgever maar 2000 ingehouden, dan had er bij "te betalen" nu 300 gestaan. Had je werkgever 3000 ingehouden, dan had je nu 700 terug gekregen.

geen odee of een dergelijke uitleg in de OP staat, mocht iemand dit in de OP op willen nemen, be my guest
A mind with a heart of it's own
pi_138105046
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef Ruif het volgende:

[..]

Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ook snap ik niet waarom mijn vriendin de 'te betalen' kolom niet heeft? Bij haar staat er op die plek 'te ontvangen'. Ik ben een absolute leek met het invullen van aangiftes, dus wat voor jou misschien gesneden koek is vind ik helemaal niet zo makkelijk te begrijpen. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
Als jij aan mij 100 euro verschuldigd bent, en je hebt verder ook nog een vordering op mij van 100 euro, welk bedrag moet jij dan aan mij betalen?
pi_138105643
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef Ruif het volgende:

[..]

Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ook snap ik niet waarom mijn vriendin de 'te betalen' kolom niet heeft? Bij haar staat er op die plek 'te ontvangen'. Ik ben een absolute leek met het invullen van aangiftes, dus wat voor jou misschien gesneden koek is vind ik helemaal niet zo makkelijk te begrijpen. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
U heeft wisselende inkomens. In 2012 was uw inkomen ¤ 6000. In 2013 is dat ¤ 14.500 Stel dat het inkomen in 2014 zo'n ¤ 25.000 of meer wordt, dan komt u in aanmerking voor de middelngsregeling inkomens Box 1. Bij bovengenoemde inkomens is dat zo'n ¤ 100. Als u dit jaar meer zou verdienen, is er meer teruggave via de middelingsregeling mogelijk.

Probeert u maar uit.Vul in de rekenmodule drie belastbare inkomens (bij u waarschijnlijk bruto inkomens) in en u ziet direct het resultaat. Een voorbeeldbriefje hoe je zo'n verzoek moet indienen is op internet te vinden. Lees hier en lees hier
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 24 maart 2014 @ 09:47:19 #189
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138105862
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 09:37 schreef belfis het volgende:

[..]

U heeft wisselende inkomens. In 2012 was uw inkomen ¤ 6000. In 2013 is dat ¤ 14.500 Stel dat het inkomen in 2014 zo'n ¤ 25.000 of meer wordt, dan komt u in aanmerking voor de middelngsregeling inkomens Box 1. Bij bovengenoemde inkomens is dat zo'n ¤ 100. Als u dit jaar meer zou verdienen, is er meer teruggave via de middelingsregeling mogelijk.

Probeert u maar uit.Vul in de rekenmodule drie belastbare inkomens (bij u waarschijnlijk bruto inkomens) in en u ziet direct het resultaat. Een voorbeeldbriefje hoe je zo'n verzoek moet indienen is op internet te vinden. Lees hier en lees hier
Dit is geen antwoord op zijn vraag.

Hij wil gewoon weten waarom verschuldigd en te betalen er beiden op staan.

Simpel;
verschuldigd 2300
al betaald (ingehouden loonbelasting) 2300
te betalen 0

En er onder staat een specificatie waarom je die 2300 verschuldigd bent.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 24 maart 2014 @ 09:50:52 #190
104871 remlof
Europees federalist
pi_138105933
Oh ja, heb DigId activeringscode binnen, dus moet deze week ook even de aangifte invullen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 24 maart 2014 @ 10:00:58 #191
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138106190
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 09:50 schreef remlof het volgende:
Oh ja, heb DigId activeringscode binnen, dus moet deze week ook even de aangifte invullen.
goed plan :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_138107688
Ik kan even mijn onderwerp niet terugvinden in deze topic, dus het volgende:

Mijn studieschuld volgens DUO was op 1 januari 2013 ¤5053. Dit bestaat uit:
- Kleine lening.
- Tig aantal boetes doordat ik te veel verdiende en geen recht had op een ov-kaart.

Deze boetes zijn omgezet ik een terug te betalen lening. Valt dit dan onder "schulden volgens de Wet studiefinanciering"? Oftewel, mag ik dit bedrag opgeven als schuld in box 3?
pi_138112655
Ik ben zowel de belastingaangifte 2013 aan het doen als de wijziging op de zorgtoeslag 2013:

Nu raak ik even in de war met welk bedrag ik bij loon moet overnemen:

Er staat:

Vul het loon voor de loonheffing in. In plaats daarvan staat op de jaaropgaaf ook wel 'fiscaal loon', 'loon loonbelasting/ volksverzekeringen', 'LH-loon', of 'heffingsloon'.

Op mijn loonstrook staat echter:

Loon Loonheffingen
Loon zorgverzekeringswet

Welke moet ik pakken?
pi_138112716
Oke, dus je ziet staan: loon voor de loonheffing, 'fiscaal loon', 'loon loonbelasting/ volksverzekeringen', 'LH-loon', of 'heffingsloon'.

En je twijfelt of je loon loonheffingen of loon zorgverzekeringswet moet nemen?

ZUCHT! :')
Facts don't care about your feelings
pi_138112952
:D

Nu ik mijn eigen post en die van jou nog eens na lees zie ik het direct :D

Stom van me! Bedankt!
pi_138113479
Woehoe 3723 ballen krijg ik terug, vorig jaar heb ik het zelf een keer geprobeerd, kreeg ik 0,- terug.
Mijn financier kerel maar snel gemaild.

Voor die 50,- geen gezeur meer hehe
Ik zwaai naar dieren.
pi_138115204
Ik heb een vraag over giften. Vanaf welk bedrag telt dat mee in je aangiften? En hoe streng is dat? Kan je er bijvoorbeeld gemakkelijk 50 euro bijoptellen als je zegt deurcollectes hartstichting/nierstichting enz?
pi_138115313
Drempel is 1% van je inkomen in box 1,2,3 en eventueel van je partner. Met een minimum van ¤60.

Tja hoe streng is dat... ik zou gewoon het werkelijke bedrag invullen :)
Facts don't care about your feelings
pi_138115424
Je moet schriftelijke bewijzen hebben.
pi_138115690
Ja ook dat, dus een collectebus kun je eigenlijk niet meetellen tenzij ze je een schriftelijk bewijs geven.
Facts don't care about your feelings
pi_138115721
Duidelijk. Bedankt.
pi_138125507
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2014 09:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op zijn vraag.

Hij wil gewoon weten waarom verschuldigd en te betalen er beiden op staan.

Simpel;
verschuldigd 2300
al betaald (ingehouden loonbelasting) 2300
te betalen 0

En er onder staat een specificatie waarom je die 2300 verschuldigd bent.
Dat is inderdaad precies wat ik wilde weten:) Dank je wel.
pi_138125742
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2014 09:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op zijn vraag.

Hij wil gewoon weten waarom verschuldigd en te betalen er beiden op staan.

Simpel;
verschuldigd 2300
al betaald (ingehouden loonbelasting) 2300
te betalen 0

En er onder staat een specificatie waarom je die 2300 verschuldigd bent.
Ik gok dat u bij de belastingdienst werkt of hebt gewerkt.
Behandel de vraag en daarmee uit. Geen zijpad bewandelen, een pad mogelijk wel in het belang van de klant.

Verhaaltje:
Vandaag geweest bij een 94-jarige die als service de Belastingdienst thuis kreeg.
Keurig ingevuld natuurlijk. Vervoerskosten en kleding en beddegoed niet meegenomen in de aangifte (wel overduidelijke aftrekposten in deze situatie). Maar de 92-jarige vroeg niet naar de mogelijkheid van aftrek specifieke zorgkosten. Geen vraag - geen antwoord.

Ergo: de huurtoeslag liep na het overlijden door. Omdat mevrouw in 2012 was overleden was er voor 2013 slechts zo'n ¤ 35.000 vrijstelling i.p.v. ¤ 98.000 (fiscaal partners - inkomen elk lager dan ¤ 14.000) Spaargeld op peildatum 1 januari 2013 - ¤ 45.000 / met als gevolg alle huurtoeslag 2013 en 2014 terugbetalen. Tja, erop wijzen dat er geen recht meer was op huurtoeslag, dat was de taak niet van de vriendelijke belastingmeneer (.....) Hij wees er overigens wel op dat er over het spaargeld belasting moest worden betaald. Noemde ook nog het bedrag.
pi_138126523
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:02 schreef harriepopov het volgende:
Ik kan even mijn onderwerp niet terugvinden in deze topic, dus het volgende:

Mijn studieschuld volgens DUO was op 1 januari 2013 ¤5053. Dit bestaat uit:
- Kleine lening.
- Tig aantal boetes doordat ik te veel verdiende en geen recht had op een ov-kaart.

Deze boetes zijn omgezet ik een terug te betalen lening. Valt dit dan onder "schulden volgens de Wet studiefinanciering"? Oftewel, mag ik dit bedrag opgeven als schuld in box 3?
U mag het gehele bedrag opgeven bij schulden in Box 3.
Als u echter geen vermogen (spaargeld bijvoorbeeld) hebt boven de vermogensvrijstelling van ¤ 21.139 heeft het opgeven van de schuld geen effect.

Er is bij schulden Box 3 een drempel van ¤ 29.000 De schuld die telt is dus ¤ 3123.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 24 maart 2014 @ 19:26:10 #205
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138126707
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:09 schreef belfis het volgende:

[..]

Ik gok dat u bij de belastingdienst werkt of hebt gewerkt.
Behandel de vraag en daarmee uit. Geen zijpad bewandelen, een pad mogelijk wel in het belang van de klant.

Verhaaltje:
Vandaag geweest bij een 94-jarige die als service de Belastingdienst thuis kreeg.
Keurig ingevuld natuurlijk. Vervoerskosten en kleding en beddegoed niet meegenomen in de aangifte (wel overduidelijke aftrekposten in deze situatie). Maar de 92-jarige vroeg niet naar de mogelijkheid van aftrek specifieke zorgkosten. Geen vraag - geen antwoord.

Ergo: de huurtoeslag liep na het overlijden door. Omdat mevrouw in 2012 was overleden was er voor 2013 slechts zo'n ¤ 35.000 vrijstelling i.p.v. ¤ 98.000 (fiscaal partners - inkomen elk lager dan ¤ 14.000) Spaargeld op peildatum 1 januari 2013 - ¤ 45.000 / met als gevolg alle huurtoeslag 2013 en 2014 terugbetalen. Tja, erop wijzen dat er geen recht meer was op huurtoeslag, dat was de taak niet van de vriendelijke belastingmeneer (.....) Hij wees er overigens wel op dat er over het spaargeld belasting moest worden betaald. Noemde ook nog het bedrag.
Klopt, maar jij haalt er allemaal dingen bij waardoor de vraagsteller in meer verwarring achter blijft omdat je de werkelijke vraag niet beantwoord en ook nog allemaal zijpaden bij langs wandelt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 24 maart 2014 @ 19:26:47 #206
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138126741
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:04 schreef Ruif het volgende:

[..]

Dat is inderdaad precies wat ik wilde weten:) Dank je wel.
graag gedaan :)

Heb je verder nog vragen zodat ik nog wat zijpaden met je kan bewandelen zoals belfis zo graag wil? :P
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_138126972
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:26 schreef Nizno het volgende:

[..]

graag gedaan :)

Heb je verder nog vragen zodat ik nog wat zijpaden met je kan bewandelen zoals belfis zo graag wil? :P
Ha, nee hoor. Ik kwam er bij het invullen van de aangifte achter dat er toch dingen zijn waar ik geen talent voor heb :{ . Dat ga je twijfelen of je misschien 2300 terug mag betalen en om zenuwen voor te zijn vraag ik mijn Fokvrienden dan graag om raad.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 24 maart 2014 @ 19:31:02 #208
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138127062
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:30 schreef Ruif het volgende:

[..]

Ha, nee hoor. Ik kwam er bij het invullen van de aangifte achter dat er toch dingen zijn waar ik geen talent voor heb :{ . Dat ga je twijfelen of je misschien 2300 terug mag betalen en om zenuwen voor te zijn vraag ik mijn Fokvrienden dan graag om raad.
Sommige talenten zijn dan ook niet aangeboren. Heb voor sommige dingen ook echt de studieboeken in gemoeten ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_138127092
Moest eigenlijk 1.200 euro terugbetalen, dus nog maar even wat aftrekposten opgevoerd. :Y
pi_138127593
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

Sommige talenten zijn dan ook niet aangeboren. Heb voor sommige dingen ook echt de studieboeken in gemoeten ;)
Klopt. En elk jaar denk ik op een gegeven moment; 'ik moet me toch wat meer gaan verdiepen in geldzaken'. Alleen denk ik het drankje erna weer aan hele andere dingen. Ik ben helaas iets te lui aangelegd om mij daar echt druk om te maken. Misschien heb ik te lang gestudeerd om nog zin te hebben om de boeken in te duiken ~:) Ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn!
  Redactie Frontpage maandag 24 maart 2014 @ 20:35:31 #211
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_138130713
Iemand die dit antwoord weet?
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:38 schreef SunChaser het volgende:
Ik wil graag uitstel tot volgend jaar, je moet dat als bedrijf motiveren waarom langer dan 5 maand maar via een accountantsburo gaat t sowieso een jaar

Maar als ik motiveer wat moet ik dan zeggen en hoe flexibel zijn ze
En doen buros ook een uitstelaanvraag voor je zonder dat je ze inschakelt voor de rest?
pi_138131409
Voor zover ik weet moet je dan echt een goede reden hebben. Ernstige ziekte, je kantoor is in de fik gevlogen en je moet je hele administratie reconstrueren... zoiets.

In principe kunnen accountants / boekhouders uitstel krijgen tot 1 mei volgend jaar, alleen moeten ze een percentage van de totale aangiftes iedere maand indienen, dus ik denk niet dat er veel zitten te wachten op iemand die geen klant wil worden maar wel wilt uitstellen tot het laatste moment.
Facts don't care about your feelings
pi_138132516
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:23 schreef belfis het volgende:

[..]

U mag het gehele bedrag opgeven bij schulden in Box 3.
Als u echter geen vermogen (spaargeld bijvoorbeeld) hebt boven de vermogensvrijstelling van ¤ 21.139 heeft het opgeven van de schuld geen effect.

Er is bij schulden Box 3 een drempel van ¤ 29.000 De schuld die telt is dus ¤ 3123.
Scheelt me toch weer 1,2% van ¤3123. Thx!
pi_138141794
Heb het topic doorgelezen, en denk het vrijwel zeker goed te hebben, maar wil het toch nog even controleren.

Ik gebruik studiekosten als aftrekpost. Nu krijg ik al lang geen studiefinanciering meer, en de ov-jaarkaart is ook al opgehouden. Echter heb ik t/m dit jaar wel recht op studiefinanciering in de vorm van een nullening. Januari 2013 t/m augustus 2013 valt onder de overgangsregeling. De resterende maanden kan ik dus collegeld (wat ik in 1 keer betaalde in 2013, maar dit bedrag kan ik wel verdelen in een 2013-gedeelte) en boeken aanvoeren. Klopt dit verhaal?
een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
  Redactie Frontpage dinsdag 25 maart 2014 @ 07:45:31 #215
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_138145623
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 20:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Voor zover ik weet moet je dan echt een goede reden hebben. Ernstige ziekte, je kantoor is in de fik gevlogen en je moet je hele administratie reconstrueren... zoiets.

In principe kunnen accountants / boekhouders uitstel krijgen tot 1 mei volgend jaar, alleen moeten ze een percentage van de totale aangiftes iedere maand indienen, dus ik denk niet dat er veel zitten te wachten op iemand die geen klant wil worden maar wel wilt uitstellen tot het laatste moment.
tnx
pi_138164122
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 20:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Voor zover ik weet moet je dan echt een goede reden hebben. Ernstige ziekte, je kantoor is in de fik gevlogen en je moet je hele administratie reconstrueren... zoiets.

In principe kunnen accountants / boekhouders uitstel krijgen tot 1 mei volgend jaar, alleen moeten ze een percentage van de totale aangiftes iedere maand indienen, dus ik denk niet dat er veel zitten te wachten op iemand die geen klant wil worden maar wel wilt uitstellen tot het laatste moment.
En boter bij de vis waarschijnlijk.. Want uitstel willen, dat betekent meestal niet dat de zaken er florissant voor staan.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:40:18 #217
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_138166634
Gisterenavond ingevuld. Was 1 uur gedoe, ivm verkoop en koop huis, restschuld etc.
opgezegd@fok.nl
pi_138168906
Dit jaar heb ik volgens mij voor het eerst vermogen om aan te geven.
Valt de waarde van de KEW hier ook onder? Ik lees wel iets over box 1 maar snappen doe ik het niet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_138169073
quote:
3s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:28 schreef Deetch het volgende:
Dit jaar heb ik volgens mij voor het eerst vermogen om aan te geven.
Valt de waarde van de KEW hier ook onder? Ik lees wel iets over box 1 maar snappen doe ik het niet.
KEW wordt afgerekend in box 1 en is vrijgesteld in de opbouwfase. Hoef je dus niet op te geven bij je vermogen in box 3.
A mind with a heart of it's own
pi_138170499
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:32 schreef DrMarten het volgende:

[..]

KEW wordt afgerekend in box 1 en is vrijgesteld in de opbouwfase. Hoef je dus niet op te geven bij je vermogen in box 3.
Dat scheelt weer. Deze hoeft dus alleen opgegeven te worden op hte moment dat je hem uitgekeerd krijgt? En dus ook niet als je er je woningschuld mee af lost?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_138170646
quote:
3s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:00 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat scheelt weer. Deze hoeft dus alleen opgegeven te worden op hte moment dat je hem uitgekeerd krijgt? En dus ook niet als je er je woningschuld mee af lost?
Op het moment dat er een uitkering plaatsvindt wordt gekeken of je recht hebt op een vrijstelling of niet. Afhankelijk daarvan wordt gekeken of je dan iets moet betalen of niet.
A mind with a heart of it's own
pi_138179582
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 23:39 schreef JCPepino het volgende:
Heb het topic doorgelezen, en denk het vrijwel zeker goed te hebben, maar wil het toch nog even controleren.

Ik gebruik studiekosten als aftrekpost. Nu krijg ik al lang geen studiefinanciering meer, en de ov-jaarkaart is ook al opgehouden. Echter heb ik t/m dit jaar wel recht op studiefinanciering in de vorm van een nullening. Januari 2013 t/m augustus 2013 valt onder de overgangsregeling. De resterende maanden kan ik dus collegeld (wat ik in 1 keer betaalde in 2013, maar dit bedrag kan ik wel verdelen in een 2013-gedeelte) en boeken aanvoeren. Klopt dit verhaal?
U kunt inderdaad op de wijze zoals u aangeeft de studiekostenaftrek toepassen.
Met 1 uitzondering: alleen verplicht gestelde boeken zijn vanaf 2013 nog aftrekbaar. Dus niet de geadviseerde boeken.
pi_138180003
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 19:04 schreef Ruif het volgende:

[..]

Dat is inderdaad precies wat ik wilde weten:) Dank je wel.
U verwacht kennelijk in 2014 een inkomen lager dan ¤ 25.000 De tip van de middelingsregeling is dan niet van toepassing. Of u bent niet geinteresseerd. U bent anders wel een klassiek geval; (bijna afgestudeerd). Meer dan de helft van de afgestudeerden (academici!) komt in aanmerking voor de middelingsregeling. Meer dan de helft maakt er geen gebruik van.

Bijvoorbeeld:(zou best uw situatie kunnen zijn)
2012: inkomen ¤ 6000 - studerend met bijbaantje // 2013: half jaar studerend / half jaar aan het werk - ¤ 14.500 // 2014 volledig aan het werk: ¤ 25.000 (of meer)
Teruggave via middeling circa ¤ 100 (of meer) Kan zomaar ¤ 1000 of meer zijn. Toch weer een paar biertjes (op staatskosten)
pi_138180225
quote:
U kunt inderdaad op de wijze zoals u aangeeft de studiekostenaftrek toepassen.
Met 1 uitzondering: alleen verplicht gestelde boeken zijn vanaf 2013 nog aftrekbaar. Dus niet de geadviseerde boeken.
Bedankt!
een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
pi_138194560
Ik heb de volgende situatie:

Oma woonde 50 jaar in Huis X. De hypotheek is afgelost op dit huis.
Ze is vanaf 2013 mei gaan wonen in huis Y, een huurhuis.
Nu is het volgende aan de hand:
Vanaf 2013 mei stond de woning bestemd voor de verkoop, in juni kwamen we erachter dat dit niet zo makkelijk ging omdat het nog geen burgelijke woning was, het was namelijk nog een bedrijfswoning..zonder bedrijf hehe. Daarom hebben we besloten het in de tussentijd te verhuren voor een jaar aan persoon A, wachtende op het verwerken van de aanvraag voor het omzetten van een bedrijfswoning naar een burgelijke woning van huis X door de gemeente. Persoon A gaat er na dit jaar (vanaf nu dus over een paar maanden) weer uit en dan gaan we weer actief op zoek naar een koper.

Mijn vraag is of deze woning gedurende dit jaar nog steeds als eigen woning kan worden bestempeld, of dat de woning in box 3 terecht komt, met als gevolg dat we belasting moeten betalen over een forfatair rendement van het vermogensbestandsdeel.

In de wet zie ik staan dat op grond van artikel 3.111 lid 2 IB, de woning wellicht toch als eigen woning kan worden aangemerkt. Ik twijfel alleen over de intentie om te verkopen. Deze intentie is er wel geweest, maar gedurende een jaar is het wel gewoon verhuurd aan iemand.

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)
pi_138194677
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 16:02 schreef JohnSpek het volgende:
Ik heb de volgende situatie:

Oma woonde 50 jaar in Huis X. De hypotheek is afgelost op dit huis.
Ze is vanaf 2013 mei gaan wonen in huis Y, een huurhuis.
Nu is het volgende aan de hand:
Vanaf 2013 mei stond de woning bestemd voor de verkoop, in juni kwamen we erachter dat dit niet zo makkelijk ging omdat het nog geen burgelijke woning was, het was namelijk nog een bedrijfswoning..zonder bedrijf hehe. Daarom hebben we besloten het in de tussentijd te verhuren voor een jaar aan persoon A, wachtende op het verwerken van de aanvraag voor het omzetten van een bedrijfswoning naar een burgelijke woning van huis X door de gemeente. Persoon A gaat er na dit jaar (vanaf nu dus over een paar maanden) dus weer uit en dan gaan we weer actief op zoek naar een koper.

Mijn vraag is of deze woning gedurende dit jaar nog steeds als eigen woning kan worden bestempeld, of dat de woning in box 3 terecht komt.

In de wet zie ik staan dat op grond van artikel 3.111 lid 2 IB, de woning wellicht toch als eigen woning kan worden aangemerkt. Ik twijfel alleen over de intentie om te verkopen. Deze intentie is er wel geweest, maar gedurende een jaar is het wel gewoon verhuurd aan iemand.

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)
Voor de periode dat het huis door haar bewoond was en de periode dat het huis leeg en te koop was geldt de eigenwoningregeling. Voor de periode dat de woning verhuurd was valt de woning in box 3, immers niet meer leeg en te koop. Echter omdat de peildatum voor box 3 op 1 januari ligt, hoef ie daar nier opgegeven te worden in 2013.
De hypotheekrente is over de verhuurde periode dus niet aftrekbaar. Daar staat weer tegenover dat de huuropbrengsten zijn vrijgesteld.
A mind with a heart of it's own
pi_138194910
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 16:06 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Voor de periode dat het huis door haar bewoond was en de periode dat het huis leeg en te koop was geldt de eigenwoningregeling. Voor de periode dat de woning verhuurd was valt de woning in box 3, immers niet meer leeg en te koop. Echter omdat de peildatum voor box 3 op 1 januari ligt, hoef ie daar nier opgegeven te worden in 2013.
De hypotheekrente is over de verhuurde periode dus niet aftrekbaar. Daar staat weer tegenover dat de huuropbrengsten zijn vrijgesteld.
Ah ik had er overheen gelezen dat het leeg moet zijn. Dank je!
Dus in 2014 zou het dan wel bingo zijn? Even grofweg: 300,000 (woz waarde)*0,012*(6/12) (6 maanden dit jaar wordt het nog verhuurd) = 1800.
Huuropbrengsten zijn 600*6 = 3600
Komt de-facto dan toch neer op een belasting van 50% van de huuropbrengsten. Nooit gerealiseerd dat 1,2% best veel kan zijn.

Ik kan in de wet trouwens nergens terugvinden dat je pro-rata kan werken als je het huis binnen x maanden verkoopt. Lijkt me stug dat als je 10 dagen na de peildatum het vermogensbestandsdeel verkoopt dat je dan nog steeds belasting wordt geheven over een forfaitair rendement van een verondersteld jaar? Ik zie wel artikel 5.2 lid 3, maar we blijven toch in principe wel belastingplichtig ook al wordt (stel) de woning verkocht in juli?


edit: volgens mij kan je niet tijdsgelang het rendement berekenen maar kijk je echt alleen naar de peildatum. Best een rare regeling vind ik dit. Eens?
Wat gebeurt er trouwens als de huurder eruit gaat,en de woning weer leeg komt te staan? Blijft hij dan in box 3?

[ Bericht 4% gewijzigd door JohnSpek op 26-03-2014 16:44:50 ]
pi_138195708
Ben nu net mijn aangifte aan het doen. Ik heb even een vraagje...

Er wordt gevraagd: "Maakt u in 2013 kosten voor een studie zonder studiefinanciering?". Ik heb een lening bij DUO geldt dit ook als studiefinanciering? Nee toch lijkt mij? Het wordt niet ergens duidelijk gespecificieerd.

Ik zie ook dat ik boeken/laptop etc mag afschrijven. Ik heb redelijk wat studieboeken maar wat is een normaal afschrijf bedrag, mijn studieboeke zijn namelijk allemaal vrijduur gemiddeld 100 euro ongeveer?

Voor de laptop vond ik: http://www.intermediair.n(...)ken-van-de-belasting

[ Bericht 41% gewijzigd door Dale. op 26-03-2014 16:50:43 ]
pi_138200075
quote:
7s.gif Op woensdag 26 maart 2014 16:35 schreef Dale. het volgende:
Ik heb een lening bij DUO geldt dit ook als studiefinanciering? Nee toch lijkt mij? Het wordt niet ergens duidelijk gespecificieerd.
Als je op het vraagteken klikt voor "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering?" staat er dat een rentedragende lening ook een vorm van studiefinanciering is.

quote:
Niet aftrekbaar zijn kosten voor computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur).
pi_138200137
Ik heb een fout ontdekt in de (definitieve) aangifte 2011 (in ons voordeel ;)), kan ik deze middels dat programma aanpassen en opnieuw opsturen? Of moet er een brief worden verstuurd. De website van de BD is niet heel duidelijk hierin.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 26 maart 2014 @ 19:30:34 #231
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138201562
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 18:54 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik heb een fout ontdekt in de (definitieve) aangifte 2011 (in ons voordeel ;)), kan ik deze middels dat programma aanpassen en opnieuw opsturen? Of moet er een brief worden verstuurd. De website van de BD is niet heel duidelijk hierin.
als je al een definitieve aanslag hebt gehad mag je een briefje schrijven of je alsjeblieft opnieuw aangifte mag doen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 26 maart 2014 @ 20:37:40 #232
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_138204688
Ok nu ben ik toch wel heel happy.

Ik heb net mijn belastingen helemaal gefixt. En ik heb er ¤500 mee verdient. *O*

Als eerste heb ik de betaling van een negatieve aanslag uit 2011 geregeld. En nu voor 2013 ook mijn belastingen geregeld.

Ik hou van dit soort verassingen. Het is elke keer net een cadeautje *O*

Wanneer gaat de teruggave van 2013 eigenlijk gestort worden? Die over 2011 binnen 10 dagen. :D
pi_138205778
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 18:52 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Als je op het vraagteken klikt voor "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering?" staat er dat een rentedragende lening ook een vorm van studiefinanciering is.

Zie ik bij mij niet staan hoor.
pi_138208744
Middelen is leuk, alleen wel redelijk genaaid dat de laagste schaal op 37% zit in 2013. Scheelt me toch aardig wat ;(
pi_138212567
Oke, ik ben een beetje laat. Maar ik kom er nu pas achter dat ik nog jaaropgaven mis van 3 werkgevers. Dat is op zich best raar. Ik hoop dat ik dat nog op tijd geregeld krijg.
pi_138216282
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 16:13 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Ah ik had er overheen gelezen dat het leeg moet zijn. Dank je!
Dus in 2014 zou het dan wel bingo zijn? Even grofweg: 300,000 (woz waarde)*0,012*(6/12) (6 maanden dit jaar wordt het nog verhuurd) = 1800.
Huuropbrengsten zijn 600*6 = 3600
Komt de-facto dan toch neer op een belasting van 50% van de huuropbrengsten. Nooit gerealiseerd dat 1,2% best veel kan zijn.

Ik kan in de wet trouwens nergens terugvinden dat je pro-rata kan werken als je het huis binnen x maanden verkoopt. Lijkt me stug dat als je 10 dagen na de peildatum het vermogensbestandsdeel verkoopt dat je dan nog steeds belasting wordt geheven over een forfaitair rendement van een verondersteld jaar? Ik zie wel artikel 5.2 lid 3, maar we blijven toch in principe wel belastingplichtig ook al wordt (stel) de woning verkocht in juli?

edit: volgens mij kan je niet tijdsgelang het rendement berekenen maar kijk je echt alleen naar de peildatum. Best een rare regeling vind ik dit. Eens?
Wat gebeurt er trouwens als de huurder eruit gaat,en de woning weer leeg komt te staan? Blijft hij dan in box 3?
De peildatum 1 januari telt. Als de woning 500K waard is moet er ¤ 6000 box 3 belasting worden betaald. Ook als de woning per 2 januari wordt verkocht.

Uw tweede vraag:
Voor 2014 is het nog mogelijk binnen de driejarentermijn om de woning na verhuur terug te laten keren naar box 1. Inclusief de eventuele hypotheekrenteaftrek. Vanaf 2015 is deze terugkeer niet meer mogelijk. De situatie wordt dan weer zoals die vroeger was. Na verhuur blijft de woning in Box 3. Tenzij men er weer zelf in gaat wonen.

http://www.belastingdiens(...)ng_die_te_koop_staat
pi_138216330
quote:
6s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:30 schreef Nizno het volgende:

[..]

als je al een definitieve aanslag hebt gehad mag je een briefje schrijven of je alsjeblieft opnieuw aangifte mag doen.
Een briefje schrijven is niet meer nodig tegenwoordig. Zelfs als de aangifte definitief is is het versturen van een brief met het verzoek tot correctie niet langer nodig. De aangifte mag niet door de inspecteur zijn gecorrigeerd. Dan moet er wel een brief geschreven worden.
Het is dus voldoende om de aangifte inclusief de correctie of aanvulling op te sturen (zonder bijlagen uiteraard want het betreft hier een digitale inzending). De gecorrigeerde aangifte wordt behandeld als een bezwaarschrift.

Bij twijfel wat er gedaan moet worden kan de bezwaarcheck worden ingevuld: Lees hier
pi_138216384
quote:
7s.gif Op woensdag 26 maart 2014 20:58 schreef Dale. het volgende:

[..]

Zie ik bij mij niet staan hoor.
Zolang er het recht bestaat op lenen valt men onder de wet studiefinanciering. Bij een nullening wordt er ten onrechte gedacht dat men niet meer valt onder de wet studiefinanciering. Leidend princiepe is of er recht bestaat op lenen. Of men dit doet is een andere zaak.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 27 maart 2014 @ 09:58:04 #239
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_138218911
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 23:22 schreef Onnozelaar het volgende:
Oke, ik ben een beetje laat. Maar ik kom er nu pas achter dat ik nog jaaropgaven mis van 3 werkgevers. Dat is op zich best raar. Ik hoop dat ik dat nog op tijd geregeld krijg.
het is niet erg om na 1 april te doen, alleen reageert de belastingdienst dan mogelijk niet voor 1 julli.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_138218968
O ja, crap
Worry is a misuse of imagination
pi_138219034
Ik heb hem vorige week ingestuurd. Wanneer krijg ik potdomme m'n geld?! ;)
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_138221597
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 10:02 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik heb hem vorige week ingestuurd. Wanneer krijg ik potdomme m'n geld?! ;)
Voor 1 april indienen is voor 1 juli bericht. In mei/juni hoogstwaarschijnlijk.
pi_138223695
Dit was een voorproefje op alle vragen die altijd in dit topic komen rond april. Toch bedankt ;)
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_138223820
Even een situatievraagje voor iemand uit mijn omgeving.

Stelletje dat uit elkaar is (niet getrouwd geweest, SLC ofzo) 2 kinderen. Alimentatie is niet zwart op wit vast gelegd maar de man betaald elke maand rond de 300 euro voor onderhoud. Aan zijn ex partner betaald hij niks, zo zijn ze overeengekomen.

Kan hij die kosten nou opvoeren bij de belastingdienst? En moet zij dat ook opgeven als inkomsten ergens?
  donderdag 27 maart 2014 @ 13:15:15 #245
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_138223937
Hier ook een vraag. Ik betaal nog collegegeld voor m'n studie, maar ontvang geen studiefinanciering meer of lening. Lening loopt wel nog natuurlijk. Kan ik nou dat collegegeld aftrekken onder de noemer ' studie zonder studiefinanciering', of 'studie met studiefinanciering'? En: moet ik het collegegeld middelen over 2013? collegegeld was natuurlijk verschillend over 2012/13 en 2013/14. Eerste keer dat ik m'n studiekosten wil aftrekken, vandaar de banale vragen.
pi_138228729
quote:
10s.gif Op donderdag 27 maart 2014 13:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
Even een situatievraagje voor iemand uit mijn omgeving.

Stelletje dat uit elkaar is (niet getrouwd geweest, SLC ofzo) 2 kinderen. Alimentatie is niet zwart op wit vast gelegd maar de man betaald elke maand rond de 300 euro voor onderhoud. Aan zijn ex partner betaald hij niks, zo zijn ze overeengekomen.

Kan hij die kosten nou opvoeren bij de belastingdienst? En moet zij dat ook opgeven als inkomsten ergens?
Lijkt mij wel. Wordt wel afgeschaft per 2015: http://www.oawereld.nl/12(...)entatie-per-2015.oaw

[ Bericht 1% gewijzigd door zwarteweduwe op 27-03-2014 16:07:36 ]
pi_138229410
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:00 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Lijkt mij wel. Wordt wel afgeschaft per 2015: http://www.oawereld.nl/12(...)entatie-per-2015.oaw
Maar houdt dat in dat zijn ex-vrouw over die inkomsten belasting moet betalen?
  donderdag 27 maart 2014 @ 16:22:24 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138229520
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:00 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Lijkt mij wel. Wordt wel afgeschaft per 2015: http://www.oawereld.nl/12(...)entatie-per-2015.oaw
Waarom zou er belasting over betaald moeten worden, dat een ouder een aftrekpost heeft voor de kosten van levensonderhoud wil niet zeggen dat de andere ouder daar dan belasting over moet betalen.

Kosten van levensonderhoud heb je ook al als de kinderen bij jou thuis zijn, mee-eten, kleren krijgen enz. ongeacht het feit dat ze het gros van de tijd bij de andere ouder wonen.

Kinderalimentatie is iig geen belastbaar inkomen.

http://www.belastingdiens(...)n_jonger_dan_21_jaar
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 27 maart 2014 @ 17:57:58 #249
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_138232820
Even een vraagje over de netto-omzet i.c.m de kleine ondernemers regeling.

Bij de uitleg staat dat bij de netto-omzet de geheven btw niet meegerekend moet worden. Vrij logisch op zich. Heb ik het goed dat als de btw door de kleine ondernemers regeling is kwijtgescholden dat ook het btw bedrag onder de netto-omzet valt?

Dus stel even simpel, ik heb ¤121 verdient. Hiervan is ¤100,- winst en ¤21,- btw. Maar die btw heb ik door de regeling nooit af hoeven dragen. Dus mijn netto-omzet is ¤121,- en niet ¤100?
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
pi_138233151
Ja eigenlijk wel. Je moet het alleen wel even apart aangeven. Dus je krijgt netto omzet 100. En onder overige opbrengsten zet je het bedrag dat je teruggekregen hebt voor de kleineondernemersregeling.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 27 maart 2014 @ 18:11:54 #251
118011 BrainOverfloW
Fok! around the Clock!
pi_138233249
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 18:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja eigenlijk wel. Je moet het alleen wel even apart aangeven. Dus je krijgt netto omzet 100. En onder overige opbrengsten zet je het bedrag dat je teruggekregen hebt voor de kleineondernemersregeling.
Dank :)
Whether or not you can become great at something, you can always become better.
And one day you'll wake up and find out how good you actually became, having transcended whatever limits you might have thought you couldn't pass.
Neil Degrasse Tyson
pi_138234260
quote:
7s.gif Op woensdag 26 maart 2014 20:58 schreef Dale. het volgende:

[..]

Zie ik bij mij niet staan hoor.
  donderdag 27 maart 2014 @ 19:00:52 #253
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_138234759
Vraagje: ik heb dividend van aandelen uit diverse landen. Daarover is dividendbelasting (bronbelasting) ingehouden. In de aangifte kan ik dit opgeven onder "voorkoming dubbele belasting"? Dat is vreemd want dat is toch tussen mij en de belastingdienst in die landen...?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_138236240
pfff wat een ellende hier om het in te vullen. Bedrijf waar ik werk is vorig jaar failliet gegaan ... dus hoppakee: 2 jaaropgave van looninkomsten (FRESH entertainment en Pay4People), 2x jaaropgave van UWV (failliet en ww), en 1x een loonstrook van Free Record Shop b.v. die t/m april liep. Op die laatste staan cumulatieve dragen t/m april dus, in mei gingen we failliet.

Nou ... heb alles bij elkaar gezet en netjes ingevuld, maar nou geeft ie aan bij Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: een bedrag van een paar duizend euro. Doe ik iets verkeerd, of snap ik erg gewoon erg weinig van? (dat laatste is een retorische vraag).

Ik heb verder over veel NEE in kunnen vullen, want ik woon alleen en heb verder geen uitgaven gehad behalve studiekosten voor een avondopleiding die ik volgde. Die heb ik ingevuld.
pi_138236329
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 19:39 schreef Retarded het volgende:
pfff wat een ellende hier om het in te vullen. Bedrijf waar ik werk is vorig jaar failliet gegaan ... dus hoppakee: 2 jaaropgave van looninkomsten (FRESH entertainment en Pay4People), 2x jaaropgave van UWV (failliet en ww), en 1x een loonstrook van Free Record Shop b.v. die t/m april liep. Op die laatste staan cumulatieve dragen t/m april dus, in mei gingen we failliet.

Nou ... heb alles bij elkaar gezet en netjes ingevuld, maar nou geeft ie aan bij Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: een bedrag van een paar duizend euro. Doe ik iets verkeerd, of snap ik erg gewoon erg weinig van? (dat laatste is een retorische vraag).

Ik heb verder over veel NEE in kunnen vullen, want ik woon alleen en heb verder geen uitgaven gehad behalve studiekosten voor een avondopleiding die ik volgde. Die heb ik ingevuld.
en wat staat er bij "te betalen" of "te ontvangen"?
pi_138236526
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 02:34 schreef belfis het volgende:

[..]

De peildatum 1 januari telt. Als de woning 500K waard is moet er ¤ 6000 box 3 belasting worden betaald. Ook als de woning per 2 januari wordt verkocht.

Uw tweede vraag:
Voor 2014 is het nog mogelijk binnen de driejarentermijn om de woning na verhuur terug te laten keren naar box 1. Inclusief de eventuele hypotheekrenteaftrek. Vanaf 2015 is deze terugkeer niet meer mogelijk. De situatie wordt dan weer zoals die vroeger was. Na verhuur blijft de woning in Box 3. Tenzij men er weer zelf in gaat wonen.

http://www.belastingdiens(...)ng_die_te_koop_staat
Dank je, glashelder :)
pi_138236618
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2014 19:41 schreef DonJames het volgende:

[..]

en wat staat er bij "te betalen" of "te ontvangen"?
in de bovenste kolom staat Terug te krijgen: 400 euro

/edit: ik denk dat ik al weet ... ik had voor de gein even alle loonheffingen op 0 gezet, en toen moest ik nog alle premies betalen. Ik heb dus teveel loonheffing betaald en krijg daar dus van terug. (en door de avondopleiding)
pi_138237914
Nog een vraagje: ik heb van UWV 2 jaaropgaven, 1x failliet en 1x WW. In het programma van de aangifte wordt niet gevraagd naar arbeidskorting bij uitkeringen en afkoopsommen. Die staat bij de eerste jaaropgave echter wel vermeldt.

Faillissementsuitkering, die moet toch ook bij Uitkeringen en afkoopsommen ingevuld worden neem ik aan?
pi_138241148
Beste Fokkers,

Ik ben bezig met de aangifte voor 2013, ik heb de aangifte vooraf gedownload via de belastingdienst.
Inkomen e.d. van mij en mijn partner staan keurig ingevuld, net als de WOZ waarde van mijn woning.

Ik moest handmatig bij box 1 de het huidige saldo invoeren van de hypotheek net als de betaalde rente e.d. Netjes overgenomen van mijn jaaropgave v/d hypotheekverstrekker.

Nu geeft hij bij box 3 aan (vooraf ingevuld), dat ik een vermogen heb van 130k aan spaargeld, blijkt dat hierin mijn hypothecaire lening in te staan met een positief saldo?! Terwijl mijn spaarrekeningen echt niet meer dan ¤ 42k bedraagt.

En nu berekend het programma dat ik over het meerdere vermogensbelasting moet betalen?!

Iemand enig idee hoe ik dit kan corrigeren?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!!!
  donderdag 27 maart 2014 @ 23:21:30 #260
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_138248194
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 20:17 schreef Retarded het volgende:
Faillissementsuitkering, die moet toch ook bij Uitkeringen en afkoopsommen ingevuld worden neem ik aan?
Nee, dat is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.

quote:
Arbeidskorting. Deze korting geldt alleen voor de Ziektewet-uitkering, de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) of de WW-uitkering bij faillissement.
Toelichting jaaropgaaf
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_138248271


[ Bericht 100% gewijzigd door belfis op 27-03-2014 23:28:00 ]
pi_138248437
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:17 schreef AMDFreak het volgende:
Beste Fokkers,

Ik ben bezig met de aangifte voor 2013, ik heb de aangifte vooraf gedownload via de belastingdienst.
Inkomen e.d. van mij en mijn partner staan keurig ingevuld, net als de WOZ waarde van mijn woning.

Ik moest handmatig bij box 1 de het huidige saldo invoeren van de hypotheek net als de betaalde rente e.d. Netjes overgenomen van mijn jaaropgave v/d hypotheekverstrekker.

Nu geeft hij bij box 3 aan (vooraf ingevuld), dat ik een vermogen heb van 130k aan spaargeld, blijkt dat hierin mijn hypothecaire lening in te staan met een positief saldo?! Terwijl mijn spaarrekeningen echt niet meer dan ¤ 42k bedraagt.

En nu berekend het programma dat ik over het meerdere vermogensbelasting moet betalen?!

Iemand enig idee hoe ik dit kan corrigeren?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!!!
Ik ben deze invulling in de Vooringevulde Aangifte al een paar keer tegengekomen.
Meestal omdat er een paar hypotheken in Box 1 zitten.
Gewoon corrigeren dus en omzetten naar Box 1.
pi_138248470
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 16:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom zou er belasting over betaald moeten worden, dat een ouder een aftrekpost heeft voor de kosten van levensonderhoud wil niet zeggen dat de andere ouder daar dan belasting over moet betalen.

Kosten van levensonderhoud heb je ook al als de kinderen bij jou thuis zijn, mee-eten, kleren krijgen enz. ongeacht het feit dat ze het gros van de tijd bij de andere ouder wonen.

Kinderalimentatie is iig geen belastbaar inkomen.

http://www.belastingdiens(...)n_jonger_dan_21_jaar
Moet zij het wel vermelden op de aangifte of is dat niet nodig?
pi_138249083
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 13:15 schreef Opperprutser het volgende:
Hier ook een vraag. Ik betaal nog collegegeld voor m'n studie, maar ontvang geen studiefinanciering meer of lening. Lening loopt wel nog natuurlijk. Kan ik nou dat collegegeld aftrekken onder de noemer ' studie zonder studiefinanciering', of 'studie met studiefinanciering'? En: moet ik het collegegeld middelen over 2013? collegegeld was natuurlijk verschillend over 2012/13 en 2013/14. Eerste keer dat ik m'n studiekosten wil aftrekken, vandaar de banale vragen.
Het gaat erom of u nog viel onder de wet studiefinanciering. Bij een nullening val je dus nog wel onder de wet studiefinanciering. Dit omdat er recht is op een studiefinanciering (lening)
Als je niet meer valt onder de wet studiefinanciering vul je de kosten in bij: studie zonder studiefinanciering.

In 2013 is er een wijziging in de studiekostenaftrek gekomen. De eerste 7 maanden (MBO) of de eerste 8 maanden wordt er nog gerekend met de normbedragen. Het programma geeft dit zelf aan.

De laatste maanden tellen de werkelijke kosten. Als het collegegeld voor het gehele seizoen is betaald mogen deze kosten worden opgevoerd. Maar als er in termijnen is betaald mogen alleen de betaalde termijnen in de aangifte (2013) worden opgenomen. Naar de laatste 4 of 5 maanden (werkelijke kosten / collegegeld + verplicht aan te schaffen boeken) wordt gevraagd nadat je de eerste 7 of 9 maanden hebt ingevuld.

Veranderd is ook de drempel bij studiekosten. Deze was ¤ 500 maar is n 2013 verlaagd naar ¤ 250.
pi_138249362
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 23:21 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Nee, dat is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.

[..]

Toelichting jaaropgaaf
Invullen dus bij inkomsten door loondienst bovenaan?
pi_138251868
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2014 23:47 schreef Retarded het volgende:

[..]

Invullen dus bij inkomsten door loondienst bovenaan?
Jazeker. Vergeet u de arbeidskorting niet te vermelden.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 02:37:49 #267
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_138252099
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 23:41 schreef belfis het volgende:

[..]

Het gaat erom of u nog viel onder de wet studiefinanciering. Bij een nullening val je dus nog wel onder de wet studiefinanciering. Dit omdat er recht is op een studiefinanciering (lening)
Als je niet meer valt onder de wet studiefinanciering vul je de kosten in bij: studie zonder studiefinanciering.

In 2013 is er een wijziging in de studiekostenaftrek gekomen. De eerste 7 maanden (MBO) of de eerste 8 maanden wordt er nog gerekend met de normbedragen. Het programma geeft dit zelf aan.

De laatste maanden tellen de werkelijke kosten. Als het collegegeld voor het gehele seizoen is betaald mogen deze kosten worden opgevoerd. Maar als er in termijnen is betaald mogen alleen de betaalde termijnen in de aangifte (2013) worden opgenomen. Naar de laatste 4 of 5 maanden (werkelijke kosten / collegegeld + verplicht aan te schaffen boeken) wordt gevraagd nadat je de eerste 7 of 9 maanden hebt ingevuld.

Veranderd is ook de drempel bij studiekosten. Deze was ¤ 500 maar is n 2013 verlaagd naar ¤ 250.
Dankjewel voor je antwoord. Weet niet zo goed of ik alles snap...

Dit is de eerste keer dat ik studiekosten wil aftrekken, maar het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik geen stufi meer krijg en ook het recht op het krijgen van een lening is inmiddels 2 jaar verstreken..ben eerder te laks geweest om uit te zoeken hoe het zit met aftrekken van studiekosten..

Verandert dit eea aan de situatie? Studie is trouwens een doodnormale HBO-studie.
pi_138252888
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2014 23:26 schreef belfis het volgende:

[..]

Ik ben deze invulling in de Vooringevulde Aangifte al een paar keer tegengekomen.
Meestal omdat er een paar hypotheken in Box 1 zitten.
Gewoon corrigeren dus en omzetten naar Box 1.
Bedankt.
Ik zal hem bij box3 verwijderen.
De eigen woningschuld in box1 had ik al reeds ingevoerd.

Nogmaals bedankt voor de tip ;)
pi_138253673
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 01:50 schreef belfis het volgende:

[..]

Jazeker. Vergeet u de arbeidskorting niet te vermelden.
Heb ik gedaan. Er veranderde niks op de eindpagina. Krijg nog steeds 4pp terug :)
pi_138258037
In 2012 heb ik 2 investeringen gedaan met een totale waarde van 1625 euro excl. BTW. Dit bedrag heb ik willekeurig afgeschreven omdat dit in 2012 voor mij voordelig was.

Omdat ik deels onder de KOR viel in 2012, hoefde ik maar heel weinig omzetbelasting te betalen (ongeveer 100 euro). De niet-terugbetaalde BTW heb ik uiteraard bij de winst opgeteld;

maar betekent dat nou ook dat ik (een deel van) de BTW over mijn investeringen had kunnen afschrijven, en betekent het feit dat ik dat in 2012 niet heb gedaan dat ik dat nu alsnog kan doen?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_138258085
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 11:44 schreef JohnDDD het volgende:
In 2012 heb ik 2 investeringen gedaan met een totale waarde van 1625 euro excl. BTW. Dit bedrag heb ik willekeurig afgeschreven omdat dit in 2012 voor mij voordelig was.

Omdat ik deels onder de KOR viel in 2012, hoefde ik maar heel weinig omzetbelasting te betalen (ongeveer 100 euro). De niet-terugbetaalde BTW heb ik uiteraard bij de winst opgeteld;

maar betekent dat nou ook dat ik (een deel van) de BTW over mijn investeringen had kunnen afschrijven, en betekent het feit dat ik dat in 2012 niet heb gedaan dat ik dat nu alsnog kan doen?
Nee, en nee.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 11:48:09 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138258156
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2014 23:27 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Moet zij het wel vermelden op de aangifte of is dat niet nodig?
Het zijn geen (belastbare) inkomsten voor haar, dat hij de mogelijkheid voor die aftrekpost heeft maak niet dat zij het als inkomen moet opgeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_138258220
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 11:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het zijn geen (belastbare) inkomsten voor haar, dat hij de mogelijkheid voor die aftrekpost heeft maak niet dat zij het als inkomen moet opgeven.
^O^ thanks voor het bevestigen van ons vermoeden
pi_138259231
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 18:46 schreef Tochjo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bij mij staat hele andere tekst... komt denk ik omdat ik het Linux programma heb, wat naar alle waarschijnlijkheid dus niet zo goed is bijgewerkt qua tekst.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 20:05:56 #275
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138273982
In mijn vooraf ingevulde aangifte staat bijna geen spaargeld vermeld. Ik mis onder andere Leaseplanbank en Moneyou en volgens mij nog wel een spaarrekening. Is dit normaal?
  zaterdag 29 maart 2014 @ 08:03:39 #276
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_138289905
Onder welk bedrag moet je zitten, om geen belasting te betalen? Was dat 48 euro ofzo?
pi_138292312
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 08:03 schreef Printerkabel het volgende:
Onder welk bedrag moet je zitten, om geen belasting te betalen? Was dat 48 euro ofzo?
De aanslaggrens is voor de aangifte 2013 45 euro. Bij meer dan 45 euro moet je betalen.
pi_138292394
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 20:05 schreef leolinedance het volgende:
In mijn vooraf ingevulde aangifte staat bijna geen spaargeld vermeld. Ik mis onder andere Leaseplanbank en Moneyou en volgens mij nog wel een spaarrekening. Is dit normaal?
Kan zijn dat niet alle spaarrekeningen in de VIA staan. Als je boven het heffingsvrij vermogen (21.000 voor alleenstaande en 42.000 voor fiscaal partners) uitkomt en er een aantal spaartegoeden niet bij staan, kun je die aanvullen bij BOX3 sparen en beleggen.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 11:32:10 #279
317039 Printerkabel
Hello darkness, my old friend
pi_138293102
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 10:54 schreef cigarette14 het volgende:

[..]

De aanslaggrens is voor de aangifte 2013 45 euro. Bij meer dan 45 euro moet je betalen.
Dank je wel!
  zaterdag 29 maart 2014 @ 12:57:33 #280
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138294836
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 10:58 schreef cigarette14 het volgende:

[..]

Kan zijn dat niet alle spaarrekeningen in de VIA staan. Als je boven het heffingsvrij vermogen (21.000 voor alleenstaande en 42.000 voor fiscaal partners) uitkomt en er een aantal spaartegoeden niet bij staan, kun je die aanvullen bij BOX3 sparen en beleggen.
Nogal obvious he, maar dat is de vraag niet. Ik vraag of het normaal is dat die bedragen niet ingevuld staan.
pi_138295287
Kan best dat sommige banken nog niet samenwerken met de Belastingdienst. Ik zie Robeco, SNS e.d. wel vaker langskomen, maar heb inderdaad ook nog nooit Moneyou in de vooraf ingevulde gegevens zien staan.
Facts don't care about your feelings
pi_138295415
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 12:57 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nogal obvious he, maar dat is de vraag niet. Ik vraag of het normaal is dat die bedragen niet ingevuld staan.
Ja, dat is normaal. Komt regelmatig voor.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 15:36:09 #283
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138298100
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 13:20 schreef cigarette14 het volgende:

[..]

Ja, dat is normaal. Komt regelmatig voor.
willekeurig of ligt het aan de bank? Zijn ze niet verplicht de cijfers door te geven?
  zaterdag 29 maart 2014 @ 16:29:20 #284
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_138299255
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 20:05 schreef leolinedance het volgende:
In mijn vooraf ingevulde aangifte staat bijna geen spaargeld vermeld. Ik mis onder andere Leaseplanbank en Moneyou en volgens mij nog wel een spaarrekening. Is dit normaal?
Ik moest Moneyou ook handmatig invullen, blijkbaar geven die niks door.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_138299276
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:29 schreef PirE het volgende:

[..]

Ik moest Moneyou ook handmatig invullen, blijkbaar geven die niks door.
Jawel, want bij mij was het wel ingevuld.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 17:08:52 #286
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_138300475
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:30 schreef QBay het volgende:

[..]

Jawel, want bij mij was het wel ingevuld.
raar :{
pi_138306027
Inderdaad vreemd dan, in ieder geval geen logica. Of heb je misschien recent de moneyou rekening geopend? Dat ze oudere rekeningen wel weten?
Facts don't care about your feelings
pi_138311358
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 02:37 schreef Opperprutser het volgende:

[..]

Dankjewel voor je antwoord. Weet niet zo goed of ik alles snap...

Dit is de eerste keer dat ik studiekosten wil aftrekken, maar het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik geen stufi meer krijg en ook het recht op het krijgen van een lening is inmiddels 2 jaar verstreken..ben eerder te laks geweest om uit te zoeken hoe het zit met aftrekken van studiekosten..

Verandert dit eea aan de situatie? Studie is trouwens een doodnormale HBO-studie.
Ja natuurlijk heeft u nu een heel andere situatie. Er is studie zonder studiefinanciering. M.a.w.: de volledige studiekosten zoals collegegeld en verplicht aan te schaffen boeken zijn aftrekbaar. Bovendien is de drempel in 2013 verlaagd van ¤ 500 naar ¤ 250

In principe is aftrek studiekosten nog mogelijk met terugwerkende kracht vanaf 2009.
In de jaren met studiefinanciering én beurs voor uitwonenden is er weinig kans op studiekostenaftrek. Studenten met uitsluitend basisbeurs (thuiswonend) kunnen wel een kleine aftrekpost hebben. Deze informatie betreft de jaren 2009 t/m 2012. In 2013 is de studiekostenaftrek gewijzigd. De drempel is verlaagd naar ¤ 250. Omdat vanaf augustus (MBO) of september (HBO/WO) 2013 de werkelijke kosten tellen, ook voor studenten met studiefinanciering is de kans op een aftrekpost voor deze groep aanzienlijk vergroot.
pi_138313377
Een kennis heeft een kleine webshop draaien en is bezig met zijn inkomstenbelasting, ik denk dat hij het volgende van zijn webshop moet opgeven:

- Box 1: Overig werk
- Inkomsten uit overigwerk

En dan:
Opbrengsten uit overig werk: Zijn omzet.
Aftrekbare kosten: 'alle' gemaakte kosten, bijv. hosting.

Klopt dit?

[ Bericht 10% gewijzigd door Soldier2000 op 29-03-2014 23:18:58 ]
BlaBlaBla
pi_138315649
Ingeschreven bij de KvK? Moet ie BTW afdragen?
Facts don't care about your feelings
pi_138316143
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 23:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Ingeschreven bij de KvK? Moet ie BTW afdragen?
Yes
BlaBlaBla
pi_138316231
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 23:53 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Yes
Als het goed is moet je dan inloggen op de ondernemers site van de BD.
En dan kun je daar je aangifte doen.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_138317408
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 23:55 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Als het goed is moet je dan inloggen op de ondernemers site van de BD.
En dan kun je daar je aangifte doen.
Is dat niet alleen als je ook bent gekenmerkt als een ondernemer? Daar heeft de BD wel een aantal eisen voor waar dit niet aan voldoet.
BlaBlaBla
pi_138317766
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 00:30 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Is dat niet alleen als je ook bent gekenmerkt als een ondernemer? Daar heeft de BD wel een aantal eisen voor waar dit niet aan voldoet.
Pfoe wellicht heb ik dan te veel naar mijn eigen situatie gekeken, meende dat dat gewoon online moet daar waar je ook je BTW aangifte moet doen.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_138334938
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 00:30 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Is dat niet alleen als je ook bent gekenmerkt als een ondernemer? Daar heeft de BD wel een aantal eisen voor waar dit niet aan voldoet.
Heeft ie een brief gehad met aangifte doen? Daar staat dan op voor ondernemers, als dat zo is. Is meestal wel zo als hij ook BTW afdraagt. Je kunt met die login gegevens inloggen op het ondernemers gedeelte, daar staat dan ook de IB2013 klaar met de software.
Facts don't care about your feelings
  maandag 31 maart 2014 @ 17:59:24 #296
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_138369888
Mijn vriend heeft een huis gekocht in 2013. Mijn ouders hebben hem daarvoor 5000 euro geschonken.
Ik heb de hele boel al verstuurd naar de Belastingdienst, maar realiseer me net dat ik de schenking nergens opgegeven heb... Nu zit ik te zoeken in het aangifteprogramma, maar ik weet niet waar ik het zou moeten opgeven. Moet dit en zo ja: waar?
De Belastingtelefoon verbreekt de verbinding wegens drukte ;(
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_138370195
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:59 schreef LadyS het volgende:
Mijn vriend heeft een huis gekocht in 2013. Mijn ouders hebben hem daarvoor 5000 euro geschonken.
Ik heb de hele boel al verstuurd naar de Belastingdienst, maar realiseer me net dat ik de schenking nergens opgegeven heb... Nu zit ik te zoeken in het aangifteprogramma, maar ik weet niet waar ik het zou moeten opgeven. Moet dit en zo ja: waar?
De Belastingtelefoon verbreekt de verbinding wegens drukte ;(
is niet van belang voor de IB.
  maandag 31 maart 2014 @ 19:02:32 #298
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_138371756
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2014 18:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

is niet van belang voor de IB.
Dank!
Dan laat ik de aangifte zoals hij is :s)
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_138375036
FOUTCODE 3630 !

Pffff ik ben al niet al te vroeg dit jaar maar ik heb de hele handel nu net af.
Helaas lukt het versturen niet.

Kan het verstopping bij de BD zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 31 maart 2014 @ 20:28:31 #300
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_138375117
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 20:26 schreef quo_ het volgende:
FOUTCODE 3630 !

Pffff ik ben al niet al te vroeg dit jaar maar ik heb de hele handel nu net af.
Helaas lukt het versturen niet.

Kan het verstopping bij de BD zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Ondertekenen lukt hier ook niet... ik probeer het om 23:55 wel weer,
  maandag 31 maart 2014 @ 20:28:47 #301
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138375127
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 20:26 schreef quo_ het volgende:
FOUTCODE 3630 !

Pffff ik ben al niet al te vroeg dit jaar maar ik heb de hele handel nu net af.
Helaas lukt het versturen niet.

Kan het verstopping bij de BD zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
http://allestoringen.nl/storing/digid

Druk.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')