Bij mij is dit jaar ook niets vooraf ingevuld, behalve mijn naam, BSN en rekeningnummer. Afgelopen 2 jaar ging het wel goed.quote:Op donderdag 6 maart 2014 01:01 schreef Parafernalia het volgende:
meer mensen bij wij de aangifte niet vooraf is ingevuld? is bij mij altijd zo geweest ......
Alle beloofde rubrieken waren ingevuld. Heb alles nagekeken, waren de correcte gegevens. Omdat er afgelopen jaar niets veranderd is aan mijn huis/relatie/baan etc. was ik inderdaad zó klaar.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:49 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Bij mij is dit jaar ook niets vooraf ingevuld, behalve mijn naam, BSN en rekeningnummer. Afgelopen 2 jaar ging het wel goed.
Ja dat vond ik best ernstig. Dat was voorgaande jaren nooit.quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:18 schreef Nizno het volgende:
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Het gaat om het principe.quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Och is heel makkelijk op te lossen hoor, gewoon je geld uitgeven. Of anders 1.2% belasting betalen over je vermogen boven de vrijstelling, stelt weinig voor.
Ontduiken? Nee, ontwijken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Welk principe, dat je belasting wilt ontduiken? Contant geld moet je ook opgeven.
Het gaat om het principe.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, flauw gedoe. Als je 23.000 hebt en de vrijstelling is 20.000, dan betaal je dus 36 euro belasting. Schokkend hoor.
Het principe van belasting betalen. Ik vind het onzin dat ik voor geld, dat ik overhoud nadat er al heel vaak belasting over is betaald, nog meer belasting moet betalen. Puur vanwege het feit dat ik iets bezit waarmee ik niemand lastig val of gebruik maak van voorzieningen (behalve een spaarrekening, maar daarvoor betaal ik de bank).quote:
Niet als ik het contant heb liggen of bijvoorbeeld heb geïnvesteerd in een Porsche.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat mag jij vinden. Maar als ik aan bakje aardbeien te duur vind bij de AH geeft me dat ook het recht niet om het te stelen.
Bovendien is het eigenlijk een belastingheffing over de inkomsten die je haalt uit je spaargeld/aandelen. Jij verdient er rente mee, dat zijn inkomsten, daar betaal je belasting over.
Als je het hebt geinvesteerd in een Porsche betaal je er ook geen vermogensrendementsheffing over. Als je het contact hebt wel, maar dat is logisch, dat is gedaan om te voorkomen dat iedereen op 30 december zijn geld van de bank haalt om belasting te ontduiken. En wat Yoshi zegt, je betaalt geen belasting over het spaargeld op zich, maar over het rendement dat je er op hebt.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:40 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Niet als ik het contant heb liggen of bijvoorbeeld heb geïnvesteerd in een Porsche.
Je betaalt dus uit principe ook geen BTW in de supermarkt?quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:31 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Het principe van belasting betalen. Ik vind het onzin dat ik voor geld, dat ik overhoud nadat er al heel vaak belasting over is betaald, nog meer belasting moet betalen. Puur vanwege het feit dat ik iets bezit waarmee ik niemand lastig val of gebruik maak van voorzieningen (behalve een spaarrekening, maar daarvoor betaal ik de bank).
Zo weinig mogelijk in ieder geval.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je betaalt dus uit principe ook geen BTW in de supermarkt?
Hoe doe je dat?quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:47 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Zo weinig mogelijk in ieder geval.
Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden?quote:Op donderdag 6 maart 2014 08:13 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
In ieder geval binnen een eenmanszaak:
" U moet zich daarbij wel realiseren dat er bij een eenmanszaak geen scheiding is tussen zakelijk en privévermogen"
Bron: http://www.dezaak.nl/-mag(...)terken--1720139.html
En:
"verschil tussen privé en zakelijk vermogen!
Nee, in dit geval wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het ondernemingsvermogen en het privé-vermogen."
Bron: http://notarisaanvraag.nl/geen-rechtspersonen/eenmanszaak
Als ik jaar na jaar ¤ 100 winst maak, maak ik geen verlies dus ben ik wel ondernemer?quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.
Jij hebt dus de belasting over ons spaargeld al betaald?quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:18 schreef Nizno het volgende:
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Geen idee, met die situatie kom ik niet in aanraking.quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden?
Vreemd,...quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:45 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Geen idee, met die situatie kom ik niet in aanraking.
Waarom zou ik een zakelijke rekening moeten hebben?quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vreemd,...
Ten eerste dat je het niet weet en ten tweede dat je geen zakelijke bankrekening hebt.
Nope, ik heb alle rekeningen op 0 gezetquote:Op donderdag 6 maart 2014 17:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij hebt dus de belasting over ons spaargeld al betaald?
Heb het nog een keer even goed bekeken en ik denk dat jij bij de eerste vraag ''nee'' moet antwoorden en bij de tweede ''ja'', omdat een nullening of studentenreisproduct ook onder studiefinanciering valt..quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:45 schreef Clashy het volgende:
Wie kan me helpen met een vraagje? Ik ben de belastingaangifte digitaal aan het invullen. Ik weet niet zeker of ik de aftrekbare studiekosten goed heb doorgegeven. In 2013 studeerde ik en betaalde collegegeld uit eigen zak (ik had een nullening lopen). Klopt het dan dat ik op de vraag "Maakte u in 2013 kosten voor een studie zonder studiefinanciering" "ja" antwoordt? En op de daaropvolgende vraag "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering" ook "ja" antwoordt? Op de tweede vraag heb ik ja geantwoord omdat ik nog wel recht had op een studentenreisproduct in 2013.
Als ik op beide vragen ja antwoordt, berekent het programma een bedrag van 3174 voor de aftrek van studiekosten.
Bedankt voor het meedenken! Ik neig daar ook naar. In de toelichting bij de tweede vraag stond wel duidelijk dat een nullening/reisproduct onder de studiefinanciering valt maar in de toelichting bij de eerste vraag stond er niet duidelijk bij dat een lening/reisproduct eronder valt. Daarom twijfelde ik. Het is ook wel tegenstrijdig om op beide vragen beide 'ja' te antwoorden..quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:15 schreef Marloes het volgende:
[..]
Heb het nog een keer even goed bekeken en ik denk dat jij bij de eerste vraag ''nee'' moet antwoorden en bij de tweede ''ja'', omdat een nullening of studentenreisproduct ook onder studiefinanciering valt..
Ja ik ga net zoals jij bij de eerste vraag nee invullen en bij de tweede jaquote:Op donderdag 6 maart 2014 21:45 schreef Clashy het volgende:
[..]
Bedankt voor het meedenken! Ik neig daar ook naar. In de toelichting bij de tweede vraag stond wel duidelijk dat een nullening/reisproduct onder de studiefinanciering valt maar in de toelichting bij de eerste vraag stond er niet duidelijk bij dat een lening/reisproduct eronder valt. Daarom twijfelde ik. Het is ook wel tegenstrijdig om op beide vragen beide 'ja' te antwoorden..
Heb jij ook antwoord op jouw vraag gekregen? (die zag ik net wel staan maar heb je inmiddels weggehaald).
Dat staat nergens, maar dat zeg ik ook nergens. Een van de criteria voor ondernemersschap is dat er winst beoogd wordt en dat deze ook redelijkerwijs te verwachten is. Dat is altijd een grijs gebied, dat is juist het leuke aan belastingrecht. Maar als er jaar na jaar verlies is of een hele lage winst, dan kun je tegenwoordig een bezoek van de belastingdienst verwachten, waarbij ze gaan bekijken of het ondernemerschap nog wel van toepassing is. Ik heb de laatste maanden al bij vijf van mijn klanten zo'n bezoek gehad. En gelukkig de controleur er wel steeds van kunnen overtuigen dat het ondernemerschap wel van toepassing is.quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als ik jaar na jaar ¤ 100 winst maak, maak ik geen verlies dus ben ik wel ondernemer?
Zoals Tha_Duck al zegt: waar staat genoemd bij welk bedrag je wel of geen ondernemer bent? Er zijn veel meer onderdelen die van belang zijn of je wel of niet kwalificeert voor ondernemer voor de IB (en/of BTW).
Absoluut niet, dat behoort tot het ondernemingsvermogen in box 1.quote:Op donderdag 6 maart 2014 17:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden?
Bij mij is ook de overgangsregeling van toepassing. Fijn dat we eruit zijn gekomen!quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:54 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ja ik ga net zoals jij bij de eerste vraag nee invullen en bij de tweede ja
Heb namelijk ook alleen lening gehad en studentenreisproduct dus ik wist ook niet wat ik in moest vullen haha! Bij mij is dan de overgangsregeling van toepassing!
Eigen risico voor een volwassene is sowieso niet aftrekbaar, vandaar ook "eigen risico".... maakt niet uit of het om ziekenhuiskosten of om medicijnkosten gaat.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 00:01 schreef xaban06 het volgende:
Er is bij ons verzekeraar in 2013 EUR 1121,39 gedeclareerd voor mijn vrouw en EUR 3435,46 voor ons zoon van twee jaar oud. Mijn vrouw moet EUR 350,- eigen risico betalen. Zijn deze kosten aftrekbaar? Een deels is Ziekenhuis of instelling en een deels farmacie.
U heeft het inderdaad goed gedaan. U moet de studiekosten invullen onder: studie met studiefinanciering.Voor de periode jan-augustus (HBO/WO) gelden de normbedragen (ovegangsregeling omdat u in 2012 al studeerde). Verkregen studiefinanciering bij een nullening is ¤ 0. Voor de periode sept-december vult u de werkelijke kosten in zoals betaalde collegegeld en enverplicht voorgeschreven boeken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:54 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ja ik ga net zoals jij bij de eerste vraag nee invullen en bij de tweede ja
Heb namelijk ook alleen lening gehad en studentenreisproduct dus ik wist ook niet wat ik in moest vullen haha! Bij mij is dan de overgangsregeling van toepassing!
U heeft waarschijnlijk teveel Voorlopige Teruggaaf ontvangen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 18:27 schreef Cassandra87 het volgende:
Een vraag, misschien wel heel blond. Mijn inkomen is in de afgelopen jaren gestegen, ook mijn hypotheek en woz waarde zijn in 2013 hoger dan de woning die ik in 2012 had. Aangifte formulier ingevuld en blijkt dat ik een paar 100,- te veel aan HRA heb ontvangen.
Via elke rekenmodule op internet kom ik uit dat ik juist meer hra zou moeten krijgen dan dat ik nu ontvang.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
dat begrijp ik. Ik begrijp alleen niet waarom omdat mijn rente en mijn inkomen hoger zouden zijn dan de jaren ervoorquote:Op vrijdag 7 maart 2014 01:18 schreef belfis het volgende:
[..]
U heeft waarschijnlijk teveel Voorlopige Teruggaaf ontvangen.
je vult ook de vergoeding van je werkgever in.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 11:09 schreef IJsmuts het volgende:
Ik reis 3x per week met het OV naar mijn werk. Afstand enkele reis valt in de categorie 80-90km. Ik krijg maandelijks een kleine ¤ 150 vergoed, maar moet er zelf nog ¤ 250 bijleggen. Ik twijfel of ik reiskosten mag aftrekken omdat ik al een vergoeding van de werkgever krijg...
Dat moet niet maar lijkt me wel handig bij een VOF. Lijkt me niet tof om de inkomsten en uitgaven via de prive rekening van bijv. de andere vennoot te laten lopen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 20:34 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Waarom zou ik een zakelijke rekening moeten hebben?
Dan moet je toch ook weten hoe je dit in je aangifte dient te verwerken?quote:Overigens heb ik dat wel, maar dat terzijde.
Prima. Belasting over 0 euro betalen is te overzien.quote:Op donderdag 6 maart 2014 21:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nope, ik heb alle rekeningen op 0 gezet
Dat ze steeksproefsgewijs een bezoek en het ondernemen gaan beoordelen, is niks mis mee. En zoals je zelf al aangeeft kan de winst/het verlies een indicatie zijn maar zijn er meer argumenten waarmee je een inspecteur kunt overtuigen van het aanwezig zijn van een onderneming.quote:Op donderdag 6 maart 2014 22:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat staat nergens, maar dat zeg ik ook nergens. Een van de criteria voor ondernemersschap is dat er winst beoogd wordt en dat deze ook redelijkerwijs te verwachten is. Dat is altijd een grijs gebied, dat is juist het leuke aan belastingrecht. Maar als er jaar na jaar verlies is of een hele lage winst, dan kun je tegenwoordig een bezoek van de belastingdienst verwachten, waarbij ze gaan bekijken of het ondernemerschap nog wel van toepassing is. Ik heb de laatste maanden al bij vijf van mijn klanten zo'n bezoek gehad. En gelukkig de controleur er wel steeds van kunnen overtuigen dat het ondernemerschap wel van toepassing is.
Volgens Tha_Duck ziet de belastingdienst de ondernemer en de onderneming als een.quote:Op donderdag 6 maart 2014 22:08 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Absoluut niet, dat behoort tot het ondernemingsvermogen in box 1.
Tsja,... heb ik weinig meer aan toe te voegen.quote:
Nee ok, dan klopt mijn informatie.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat moet niet maar lijkt me wel handig bij een VOF. Lijkt me niet tof om de inkomsten en uitgaven via de prive rekening van bijv. de andere vennoot te laten lopen.
Waarom zou ik het saldo van mijn zakelijke rekening in mijn aangifte moeten verwerken dan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als vraag naar boven heb zien komen in een aangifteprogramma.quote:Dan moet je toch ook weten hoe je dit in je aangifte dient te verwerken?
Je hebt de balans niet gezien?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee ok, dan klopt mijn informatie.
[..]
Waarom zou ik het saldo van mijn zakelijke rekening in mijn aangifte moeten verwerken dan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als vraag naar boven heb zien komen in een aangifteprogramma.
Is niet steeksproefsgewijs, is gebaseerd op de hoogte van de winst. Is ook vrij nieuw hoor, sinds een half jaar loopt deze actie.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat ze steeksproefsgewijs een bezoek en het ondernemen gaan beoordelen, is niks mis mee. En zoals je zelf al aangeeft kan de winst/het verlies een indicatie zijn maar zijn er meer argumenten waarmee je een inspecteur kunt overtuigen van het aanwezig zijn van een onderneming.
Jawel hoor, maar daar voer je niet het 1 op 1 het saldo van je bankrekening in.quote:
Nee, het saldo van de zakelijke rekening.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar daar voer je niet het 1 op 1 het saldo van je bankrekening in.
Onder welke noemer zet jij die erin dan?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 15:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, het saldo van de zakelijke rekening.
Er staat vast wel iets van "liquide middelen" of "banktegoeden" o.i.d.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 15:30 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Onder welke noemer zet jij die erin dan?
Ik heb dergelijke brieven ook voorbij zien komen. Uiteraard kijken ze onder andere naar de winst.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Is niet steeksproefsgewijs, is gebaseerd op de hoogte van de winst. Is ook vrij nieuw hoor, sinds een half jaar loopt deze actie.
Klopt, maar dat is niet 1 op 1 gelijk aan het banksaldo. Daar heb je namelijk nog met BTW te maken bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 15:36 schreef DonJames het volgende:
[..]
Er staat vast wel iets van "liquide middelen" of "banktegoeden" o.i.d.
Welke informatie? Dat een zakelijke bankrekening wel handig is?quote:
Wat DJ zegt: vult je balans en je resultatenrekening niet in?quote:[..]
Waarom zou ik het saldo van mijn zakelijke rekening in mijn aangifte moeten verwerken dan? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als vraag naar boven heb zien komen in een aangifteprogramma.
quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:07 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is niet 1 op 1 gelijk aan het banksaldo. Daar heb je namelijk nog met BTW te maken bijvoorbeeld.
Nee, dat je niet verplicht bent een zakelijke bankrekening te gebruiken.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke informatie? Dat een zakelijke bankrekening wel handig is?
Alles posts samenvattend, krijg ik het vermoeden dat jij het administratie voeren en 'de balans opmaken' niet helemaal snapt.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:11 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, dat je niet verplicht bent een zakelijke bankrekening te gebruiken.
[..]
Jawel, maar op de bankrekening staat in ieder geval de BTW erbij. In de boekhouding op de balans niet, dat is namelijk zonder BTW. Dus het is niet 1 op 1 gelijk.
Alles samenvattend denk ik dat mijn vraag al beantwoord is en vraag ik me af waar je je verder druk over maakt.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Alles posts samenvattend, krijg ik het vermoeden dat jij het administratie voeren en 'de balans opmaken' niet helemaal snapt.
Ik maak me niet druk over jouw aangifte. Ik hoop alleen niet dat er andere ondernemers zijn die je wijze van aangifte doen, volgen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:14 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Alles samenvattend denk ik dat mijn vraag al beantwoord is en vraag ik me af waar je je verder druk over maakt.
Die ondernemers moeten fijn hun eigen koers varen, net als ik.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik maak me niet druk over jouw aangifte. Ik hoop alleen niet dat er andere ondernemers zijn die je wijze van aangifte doen, volgen.
Als ze, wat hun aangifte betreft, maar niet dezelfde koers varen als jij,...:quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:17 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Die ondernemers moeten fijn hun eigen koers varen, net als ik.
Jij zegt het, wanneer kom je langs? De eierkoeken zijn heerlijk versquote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als ze, wat hun aangifte betreft, maar niet dezelfde koers varen als jij,...:
Je lijkt me een enorme sukkel dus die eierkoeken zullen hem vast niet overtuigen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jij zegt het, wanneer kom je langs? De eierkoeken zijn heerlijk vers
quote:Op vrijdag 7 maart 2014 19:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je lijkt me een enorme sukkel dus die eierkoeken zullen hem vast niet overtuigen.
Of een ontslagvergoeding is belast en hoe, hangt af van het feit waarvoor de vergoeding moet worden uitbetaald.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 19:48 schreef samara het volgende:
Dient een ontslagvergoeding ingevuld te worden bij " uitkeringen en afkoopsommen" ?
Het gekke is dat het loon en WW uitkering in 2013 wel al vermeld zijn maar die ontslagvergoeding dus niet.
Alleen de rente invullen, aflossing kan je niks mee. Staat ongetwijfeld ook in de Help (even op het vraagtekentje drukken).quote:Op zaterdag 8 maart 2014 17:14 schreef egelhond het volgende:
Ik ben de belastingaangifte aan het doen.
Klein vraagje waar ik het niet zeker weet. (vast een stomme vraag )
Dit zijn mijn gegevens van mijn hypotheek en het belastingprogramma:
[ afbeelding ]
Aegon hypotheek - Eigenwoningschuld 131.502 euro - Aftrekbare hypotheekrente (?)
Bij aftrekbare hypotheekrente, moet ik daar 6605 invullen? Of mag ik de aflossingen meetellen?
Moet ik uberhaupt de 1214 euro aflossingen ergens invullen?
Alvast bedankt.
Stond dat niet al in de vooraf ingevulde aangifte? Bij mij hoefde ik alleen maar op akkoord te klikken, ideaal! (En ja, de betaalde rente vul je inderdaad in bij aftrekbare rente.)quote:Op zaterdag 8 maart 2014 17:14 schreef egelhond het volgende:
Ik ben de belastingaangifte aan het doen.
Klein vraagje waar ik het niet zeker weet. (vast een stomme vraag )
Dit zijn mijn gegevens van mijn hypotheek en het belastingprogramma:
[ afbeelding ]
Aegon hypotheek - Eigenwoningschuld 131.502 euro - Aftrekbare hypotheekrente (?)
Bij aftrekbare hypotheekrente, moet ik daar 6605 invullen? Of mag ik de aflossingen meetellen?
Moet ik uberhaupt de 1214 euro aflossingen ergens invullen?
Alvast bedankt.
Waarom moet ik langs komen? Alleen voor de eierekoeken?quote:Op vrijdag 7 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jij zegt het, wanneer kom je langs? De eierkoeken zijn heerlijk vers
nopequote:Op zondag 9 maart 2014 11:11 schreef donald_dick het volgende:
een verplichte rijbewijskeuring van iemand onder 75 jaar is nog steeds niet aftrekbaar?
quote:Op zondag 9 maart 2014 10:34 schreef Probability het volgende:
Handige site: http://www.wijzeringeldza(...)ngaangifte-doen.aspx
Kijk ook eens op www.Belastingdienst.nlquote:Op zondag 9 maart 2014 10:34 schreef Probability het volgende:
Handige site: http://www.wijzeringeldza(...)ngaangifte-doen.aspx
Lijkt me een goed begin. En dan kunnen we eens over koetjes en kalfjes babbelen.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom moet ik langs komen? Alleen voor de eierekoeken?
Heb het even getest, maar je kan nog steeds gewoon apart aangifte doen. Wel alles 100% vermelden en dan verdeling aangeven, maar dat is al een aantal jaren zo.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:10 schreef kaputwiehund het volgende:
Is het nieuw dat je als fiscale partners verplicht bent om samen aangifte te doen. Voorheen kon dat apart zolang je samen maar alles aangaf. Dus wel fiscaal partnerschap, maar aparte aangifte
Als ouder mag je niet de studiekosten van een kind aftrekken. Behalve als het aan te merken is als levensonderhoud (geen kinderbijslag/geen stufi etc.)quote:Op maandag 10 maart 2014 09:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja. Anders is het aftrekbaar bij je ouders.
Niet aftrekbaar..zo maak ik het ook op uit deze context.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:04 schreef D662 het volgende:
Met studiefinanciering is die drempel inderdaad lastig te halen.
Heb ik nog een vraag waar ik al jaren mee zit en waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden. In box 3 kan je schulden volgens de wet studiefinanciering opgeven. Valt de prestatiebeurs op het moment van studeren nou wel of niet onder schulden volgens de wet studiefinanciering?
Enkele topics op FOK zeggen van wel, de telefoniste van de DUO zegt van niet. Is er iemand die hierop een onderbouwd antwoord kan geven?
Heb ik geen tijd voor.quote:Op zondag 9 maart 2014 12:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Lijkt me een goed begin. En dan kunnen we eens over koetjes en kalfjes babbelen.
Het saldo van de ontvangen prestatiebeurs + ov per 1-1-2013 kan als schuld worden opgegeven. Het exacte bedrag hiervan vindt je in de eerste brief van DUO van 2013.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:12 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Niet aftrekbaar..zo maak ik het ook op uit deze context.
Prestatiebeurs wel of niet omgezet in een gift
Prestatiebeurs wel omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie omgezet in een gift? Dan wordt op de eerder genoten aftrek niet meer terug gekomen.
Prestatiebeurs niet omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie niet omgezet in een gift? En hebt u bij bereken van uw aftrekbedrag studiekosten in die jaren minder studiekosten mogen aftrekken omdat u rekening moest houden met
de prestatiebeurs? Dan mag u in het jaar dat de beurs niet wordt omgezet in een gift, alsnog een bedrag per studiejaar aftrekken. Dit is voor elk volledig studiejaar ¤ 1.677 voor een mbo-opleiding.
En ¤ 2.421 voor een hbo- of wo-opleiding.
http://download.belasting(...)2014_ib2751t41fd.pdf
Een combinatie van twee inkomens zorgt bijna altijd voor bijbetalen omdat ze opgeteld in een hogere tariefschijf komen. Wat je nog even zou kunnen checken op de jaaropgaves is of er niet bij allebei de loonheffingskorting wordt toegepast. Als dat wel zo is, dan moet je dat bij het laagste inkomen wijzigen (via de loonadministratie). En dat spaargeld zal ook wel bijbetaling in box 3 geven (kun je op de aanslag zien).quote:Op maandag 10 maart 2014 17:16 schreef Tim86 het volgende:
Vraagje van mijzelf: Mijn moeder heeft nu over de afgelopen 3 jaar/aangiftes bijna 13.000 euro terug moeten betalen. Ik heb haar aangiftes nagekeken en kan verder weinig ontdekken dat fout zou moeten zijn. Ik vind dit vrij extreem..kan het alsnog wel kloppen of moet er sowieso iets fout zitten?
Ze heeft aardig wat spaargeld, werkt zelf parttime en krijgt een weduwepensioen overigens. Belasting-technisch ook geen ideale combinatie, maar of dit dan uit de koker moet rollen...
Uiteraard niet, dat is vaak met bepaalde types. Bedankt zal ik dan maar zeggen.quote:
het is ook mede voor jezelf voor het overzicht en mocht de BD bewijzen van je willen en je hebt meerdere hypotheekvormen/verstrekkers dan kunnen ze de bedragen goed uit elkaar houden.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:44 schreef pfaf het volgende:
Bedankt, logisch ja, maar nutteloze info toch? Enfin, bedankt.
Ze houden toch zo van nummertjes, het rekeningnummer staat er bij. En nu houd ik er over op.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
het is ook mede voor jezelf voor het overzicht en mocht de BD bewijzen van je willen en je hebt meerdere hypotheekvormen/verstrekkers dan kunnen ze de bedragen goed uit elkaar houden.
bedankt voor de reactiequote:Op maandag 10 maart 2014 18:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Een combinatie van twee inkomens zorgt bijna altijd voor bijbetalen omdat ze opgeteld in een hogere tariefschijf komen. Wat je nog even zou kunnen checken op de jaaropgaves is of er niet bij allebei de loonheffingskorting wordt toegepast. Als dat wel zo is, dan moet je dat bij het laagste inkomen wijzigen (via de loonadministratie). En dat spaargeld zal ook wel bijbetaling in box 3 geven (kun je op de aanslag zien).
je moet zelf even de gegevens van de andere werkgever ook toevoegen.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:02 schreef RamboDirk het volgende:
ik ben begin 2013 overgestapt op een andere werkgever, nu wordt deze 1,5 maand aan inkomsten van mijn oude werkgever niet vermeldt in het automatisch aangevulde belastingaangifte programma. De rest klopt overigens wel...wordt deze fout nog herstelt op de langere termijn? Of zal de definitieve aanslag er zo tussendoor glippen?
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalenquote:Op maandag 10 maart 2014 20:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
je moet zelf even de gegevens van de andere werkgever ook toevoegen.
vraag jij of je kunt frauderen?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen
Hoezo frauderen ik heb gewoon het programmaatje doorgelopen en heb er over heen gekekenquote:
jij vraagt om te frauderen?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hoezo frauderen ik heb gewoon het programmaatje doorgelopen en heb er over heen gekeken
net zo erg als de hypotheekrente aftrekquote:
Gewoon je eigen verantwoordelijkheid dat alles klopt. Die vooraf ingevulde cijfers ook.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen
maar waarom wil jij van ons weten of je moet gaan frauderen dan?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:28 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
net zo erg als de hypotheekrente aftrek
Bepaalde types?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Uiteraard niet, dat is vaak met bepaalde types. Bedankt zal ik dan maar zeggen.
50/50, of het wordt gecontroleerd, of nietquote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen
Mee eens, prestatiebeurs kan als lening in Box 3 worden opgenomen.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:45 schreef nhero het volgende:
[..]
Het saldo van de ontvangen prestatiebeurs + ov per 1-1-2013 kan als schuld worden opgegeven. Het exacte bedrag hiervan vindt je in de eerste brief van DUO van 2013.
Bij mijn weten is deze informatie op dit punt nooit gewijzigd. Altijd is het jaar dat voorafging aan het ouderschapsverlof maatgevend geweest. De discussie of niet gekozen kon worden voor het vorige belastingjaar is wel op internet gevoerd, maar niet bij de Belastingdienst zelf.quote:Ouderschapsverlof begonnen vóór 2012?
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan bepalen wij uw maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon in 2012 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapverlof begon.
]hier[/url]
O jee, berg je maar, de verboden vraagquote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:35 schreef Vault-Boy het volgende:
Heb het vandaag ook ingevuld, maar hoelang duurt het ongeveer voordat je het geld terugkrijgt.
Het zou namelijk wel een leuke meevaller zijn wat ik voor iets kan gebruiken
Oh ok.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:40 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
O jee, berg je maar, de verboden vraag
Nee joh, ik heb antwoord al toegevoegd, hierboven. Ik weet alleen dat deze vraag meestal leidt tot een grote stroom aan "zucht"-reacties. Ik had ze eigenlijk al verwacht, maar ze zijn laat vandaagquote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:42 schreef Vault-Boy het volgende:
[..]
Oh ok.
Kwam toevallig het topic tegen en wilde het vragen.
Wil hem best verwijderen hoor
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:43 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Nee joh, ik heb antwoord al toegevoegd. Ik weet alleen dat deze vraag meestal leidt tot een grote stroom aan "zucht"-reacties. Ik had ze eigenlijk al verwacht, maar ze zijn laat vandaag
Zij heeft recht op een aanrechtsubsidie...quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat kan een verklaring zijn voor het verschil in verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekering?
Situatie:
Inkomen: ~45.000
Inkomen partner: ~ 1.500 (student)
1. Vriendin vult aangifte in
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = 0
2. Ik vul de aangifte samen in (en ontdek daarbij dat we fiscaal partners zijn omdat mijn vriendin vermeld is in mijn pensioenregeling)
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = - 1.001
Aanvullende vraag:
Mijn vriendin heeft in 2013 zorgtoeslag ontvangen, moet ze dit terugbetalen aangezien ze fiscaal partner blijkt te zijn met mij?
Bedankt!quote:Op vrijdag 14 maart 2014 22:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
Zij heeft recht op een aanrechtsubsidie...
En als jullie fiscaal partner worden zijn jullie voor de toeslag idd ook elkaars partner.
Dan moet die worden gewijzigd en jullie gezamelijke inkomen is te hoog dus dat moet ze terug betalen.
nou ja dan heeft zij nog 200 euro van de aanrechtsubsidie over
Deze uitbetaling wordt ook wel huisvrouwenbelasting genoemd. Hoewel ik persoonlijk aanrechtsbsidie een duidelijker term vind. De officiële term is natuurlijk anders: algemene heffingskorting. Een relict nog van het vroegere kostwinnerschap. Voor fiscaal partners met een gering of geen inkomen is de 'aanrechtsubsidie' in 2024 verleden tijd. Lees http://www.belastingdiens(...)mene_heffingskortingquote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Bedankt!
Had nog nooit van aanrechtsubsidie gehoord.
Het heet gelukkig ook niet officieel zoquote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Bedankt!
Had nog nooit van aanrechtsubsidie gehoord.
Kies voor 'Buitenlandse andelen en spaartegoeden waarvan u de bronbelasting wilt verrekenen'. (Tweede optie)quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:18 schreef QBay het volgende:
Ik heb in 2013 verschillende buitenlandse aandelen gekocht die dividend uitkeren. In totaal is er voor ¤118 aan buitenlandse dividend ingehouden (alleen aandelen in de VS). Hoe moet ik dit nu aangeven in het programma? Ik heb aangevinkt dat ik 'dubbele belasting' in box 3 wil voorkomen (in het aangifteprogramma) en dan staat er dat ik de WAARDE van de aandelen moet vermelden in box 3, alleen hoe dan? Ik heb verspreid over 2013 aandelen gekocht en niet allemaal tegelijk. Moet ik dan in box 3 de totale waarde van mijn buitenlandse aandelen vermelden op 31-12-2013? In ging er van uit dat je in box 3 de waarde van je bezittingen moet vermelden op peildatum 1-1-2013 (toen had ik de meeste aandelen nog niet).
Iemand een idee hoe je dit moet aangeven in het aangifteprogramma?
Ik betwijfel het dat jullie fiscale partners zijn.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 21:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat kan een verklaring zijn voor het verschil in verschuldigde inkomensbelasting en premie volksverzekering?
Situatie:
Inkomen: ~45.000
Inkomen partner: ~ 1.500 (student)
1. Vriendin vult aangifte in
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = 0
2. Ik vul de aangifte samen in (en ontdek daarbij dat we fiscaal partners zijn omdat mijn vriendin vermeld is in mijn pensioenregeling)
verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor mijn vriendin = - 1.001
Aanvullende vraag:
Mijn vriendin heeft in 2013 zorgtoeslag ontvangen, moet ze dit terugbetalen aangezien ze fiscaal partner blijkt te zijn met mij?
Ik dacht even dat ik de enige was maar op twitter zijn er ook al enige klachten. Blijkt trouwens dat het vorig jaar ook al raak was.quote:Op zondag 16 maart 2014 15:28 schreef Leandra het volgende:
De site van de belastingdienst loopt niet lekker.... het ondertekenen van de aangifte lukt niet, telkens foutcode 3630 of de pagina lijkt wel te openen maar vervolgens staat er niets.
Niet dat ik heel veel terugkrijg, maar dat is wat anders
Misschien zouden ze de aangifteperiode eens moeten verlengen tot 1 mei, wel per 1 maart de gegevens klaarzetten en de aangiftes FIFO behandelen.quote:Op zondag 16 maart 2014 15:59 schreef VeX- het volgende:
[..]
Ik dacht even dat ik de enige was maar op twitter zijn er ook al enige klachten. Blijkt trouwens dat het vorig jaar ook al raak was.
"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker."
Je brengt het in mindering op de studiekosten of je geeft het op als overige inkomsten.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:14 schreef Metal666 het volgende:
Hier ook een korte vraag. Ik dacht het allemaal te begrijpen, tot in een brief kreeg van mijn werkgever vorige week..
Vorigjaar ben ik gepromoveerd. Nou mag ik dus een deel van de drukkosten en wat andere kosten rondom mijn promotie aftrekken onder studiekosten.
Mijn werkgever, en 2 bedrijven hebben mij een gedeelte gesponsord in de drukkosten. Volgens het aangifte programma kan je dat ook netjes opgeven in hetzelfde venster waar je de declaratie invult.
Nu staat erin de brief van mijn werk, dat ik deze tegemoetkoming van hun ook moet opgeven bij de belasting onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden' .
Maar als ik dat doe, wordt het toch dubbel belast? (ten eerste omdat het bij mijn totaal inkomen komt, en ik daarover dus belasting moet betalen) en ten tweede omdat het van de declaratiehoogte afgaat? Of zie ik het verkeerd?
Ze hebben dit gewijzigd om duidelijk te maken hoe groot de mutatie is als gevolg van de wijziging.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:17 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Vraagje tussendoor, ik wil mijn voorlopige aangifte voor 2014 aanpassen en voorheen vulde ik dan gewoon alle gegevens weer volledig in en werd het verschil maandelijks uitgekeerd. Maar nu krijg ik de vraag over een eerdere voorlopige aangifte, als ik dat invoer komt het bedrag uiteraard veel lager uit, maar komt dit dan bovenop de eerdere voorlopige aangifte of hoe werkt dat precies? Waarom is dit veranderd? En als ik niets invoer bij eerdere voolopige aangifte, ontvang ik het dan 2x? (dus 1x de oude en 1x de nieuwe)
Is al jaren zo hoor. Vul je niet in dat je eerder een VA hebt gehad, dan zie je het totale bedrag waar je recht op hebt volgens de nieuwe berekening. Vul je wel in dat je een eerdere VA hebt gehad, dan berekent het programma het verschil tussen die eerdere VA en het resultaat op basis van de nieuwe gegevens. Je krijgt gewoon een nieuw maandbedrag zodat je uiteindelijk het totale bedrag krijgt waar je volgens de laatste gegevens recht op hebt.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:17 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Vraagje tussendoor, ik wil mijn voorlopige aangifte voor 2014 aanpassen en voorheen vulde ik dan gewoon alle gegevens weer volledig in en werd het verschil maandelijks uitgekeerd. Maar nu krijg ik de vraag over een eerdere voorlopige aangifte, als ik dat invoer komt het bedrag uiteraard veel lager uit, maar komt dit dan bovenop de eerdere voorlopige aangifte of hoe werkt dat precies? Waarom is dit veranderd? En als ik niets invoer bij eerdere voolopige aangifte, ontvang ik het dan 2x? (dus 1x de oude en 1x de nieuwe)
Dat leek mij ook.. En is niet En En toch?quote:Op maandag 17 maart 2014 17:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je brengt het in mindering op de studiekosten of je geeft het op als overige inkomsten.
Het is maar net wat je met je werkgever hebt afgesproken.
quote:
Ik heb het nooit eerder gezien, ondanks dat ik elk jaar wel halverwege het jaar wijzigingen toepas (ivm hoge studiekosten).quote:
Dus ik kan beide methodes gebruiken? Ik vind dit niet heel duidelijk in het programma eerlijk gezegd.quote:Vul je niet in dat je eerder een VA hebt gehad, dan zie je het totale bedrag waar je recht op hebt volgens de nieuwe berekening. Vul je wel in dat je een eerdere VA hebt gehad, dan berekent het programma het verschil tussen die eerdere VA en het resultaat op basis van de nieuwe gegevens. Je krijgt gewoon een nieuw maandbedrag zodat je uiteindelijk het totale bedrag krijgt waar je volgens de laatste gegevens recht op hebt.
1. spaarhypotheek hoef je niet op te geven,quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:48 schreef smurfinnetje78 het volgende:
vraagjes:
- Hetgeen wat in je spaarhypotheek zit, waar moet je dit opgeven in het programma? Ik zie het nergens staan.
- Je spaargeld (box 3) ben je verplicht dit op te geven als dit onder de 21k grens zit? Wat is het nut van het wel/niet opgeven.
- ik ga zo de aangifte van mijn broer invullen. Hij heeft een flinke IBG schuld maar is geen student meer. Deze is toch niet aftrekbaar of wel? Zijn andere leningen wel aftrekbaar en waar kun je die invullen?
- als je ww/bijstand oid krijgt, krijg je dan ook een jaaropgave? Of is dit online met de digid ook terug te halen?
Thanks! Mooi dan kan ik die van mijzelf versturen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:01 schreef Blik het volgende:
[..]
1. spaarhypotheek hoef je niet op te geven,
2. ik geef het zelf niet op als het onder 21k is
3. IBG-schuld is niet aftrekbaar, hypotheekschuld wel. Andere schulden, geen idee
4. je krijgt een jaaropgave van UWV
Yep, maakt voor het eindresultaat niets uit. Is enkel een rekenhulp zodat je het verschil kunt zien.quote:Op maandag 17 maart 2014 20:49 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Dus ik kan beide methodes gebruiken? Ik vind dit niet heel duidelijk in het programma eerlijk gezegd.
dan moet je schijven dat jij komt op 48 euro ofzo betalen of zij, dan krijg je nog wat extra geld terug.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:52 schreef Verbal het volgende:
Wij spelen nagenoeg quitte. Ik moet 64 euro bijbetalen, mijn vrouw krijgt 69 euro terug.
V.
Helaas, kan niet schuiven. Wij hebben elk ons inkomen en dat is het. Geen eigen huis, kinderen, beleggingen etc.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan moet je schijven dat jij komt op 48 euro ofzo betalen of zij, dan krijg je nog wat extra geld terug.
ja das sund...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:09 schreef Verbal het volgende:
[..]
Helaas, kan niet schuiven. Wij hebben elk ons inkomen en dat is het. Geen eigen huis, kinderen, beleggingen etc.
V.
Tsja, omdat het ook in de wet nog zo staat:quote:Op vrijdag 14 maart 2014 01:00 schreef belfis het volgende:
Heeft u een andere bron dan het IB-programma 2012?
In dit programma 2012 is het volgende te lezen als je op het vraagteken klikt bij de vraag of er ouderschapsverlof is opgenomen in 2012:
[url=
[..]
Bij mijn weten is deze informatie op dit punt nooit gewijzigd. Altijd is het jaar dat voorafging aan het ouderschapsverlof maatgevend geweest. De discussie of niet gekozen kon worden voor het vorige belastingjaar is wel op internet gevoerd, maar niet bij de Belastingdienst zelf.
Dat schuiven levert idd wel wat op, kan het niet helemaal narekenen/verklaren maar het zal wel goed zitten.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
dan moet je schijven dat jij komt op 48 euro ofzo betalen of zij, dan krijg je nog wat extra geld terug.
Tot een bedrag van 45 euro ofzo hoef je niet te betalen. Als je zo schuift dat jij net dat bedrag moet betalen dan krijgt de partner die 45 extra terug.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:16 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Dat schuiven levert idd wel wat op, kan het niet helemaal narekenen/verklaren maar het zal wel goed zitten.
gisteren ontvangen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:41 schreef JantinaGr het volgende:
Iemand toevallig al de voorlopige teruggave 2014 deze maand op z'n rekening staan?
Ik wacht nog op de HRA teruggave, normaal de 15e binnen. Iets met drukte rondom de aangiftes 2013?
Ja 17e. 15e ging natuurlijk niet want weekend.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:41 schreef JantinaGr het volgende:
Iemand toevallig al de voorlopige teruggave 2014 deze maand op z'n rekening staan?
Ik wacht nog op de HRA teruggave, normaal de 15e binnen. Iets met drukte rondom de aangiftes 2013?
Fiscaal partnerschap is verplicht als je aan de eisen voldoet. http://www.belastingdiens(...)al_partnerschap_2013quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:59 schreef lunamatic het volgende:
Ben nu met de aangifte bezig, maar er is een ding dat ik nergens kan vinden. Als je het hele jaar fiscaal partner bent, moet je dan samen aangifte doen of mag je samen aangifte doen?
Tot nu toe ziet het er met een gezamenlijke aangifte niet heel gunstig uit, ik moet betalen en mijn partner krijgt iets terug, maar niet zoveel als ik moet betalen. Vorig jaar deden we nog apart van elkaar aangifte (want geen fiscale partners), en toen kreeg ik met ongeveer eenzelfde financiele situatie geld terug. Vandaar mijn vraag. Als we ook apart aangifte mogen doen, ga ik namelijk even kijken of dat beter uit zou komen...
Het voorafgaande kalenderjaar:quote:Op dinsdag 18 maart 2014 20:03 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Tsja, omdat het ook in de wet nog zo staat:
Artikel 8.14b. Ouderschapsverlofkorting
1.
De ouderschapsverlofkorting geldt voor de belastingplichtige die in het kalenderjaar gebruik maakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg.
2.
De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar, met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.
3.
Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld voor de toepassing van dit artikel
WOZ waarde naar periode herrekenen... dus 100 dagen dan woz waarde / 365 * 100. In de periode dat het huis leeg staat (er woont niemand meer in) en te koop staat of leeg staat en nog in aanbouw is, is de WOZ ¤0.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:57 schreef Spiegelei het volgende:
Even een paar stomme vragen misschien, maar ik ben bezig de voorlopige teruggaaf 2014 (ja ja dit is IB 2013, maar een heel nieuw topic lijkt me wat overbodig) aan het wijzigen.
Waarom?
Nou over een paar weken hebben we er een 2e koopwoning bij en omdat we dan 2 hypotheken moeten betalen kan ik die voorlopige teruggaaf wel erg goed gebruiken. Dus deze wil ik nu alvast aanvragen.
I)
Huidige/oude woning staat te koop, maar is nog niet verkocht, nieuwe woning krijgen we over enkele weken in eigendom.
Ik krijg het idee dat ik toch wat meer moet toelichten, maar ik zie niet hoe of waar, dus toch even de vraag hier.
Ik heb nu bij Box 1 - eigen woning gezegd dat we van 01-01 t/m <verhuisdatum (ergens in 2014)> een WOZ hebben van de oude woning
van vanaf <verhuisdatum> t/m 31-12 de WOZ van de nieuwe woning.
Bij 'eigen woningforfait, bijzondere situaties heb ik '0' ingevuld want we verhuizen beiden van de oude woning, hup naar de nieuwe woning, de oude woning staat te koopt, beide woningen zijn 'eigen woningen'
We betalen over heel 2014 hypotheekrente ad bedrag X (is gelijk aan 2013) en we betalen vanaf overdrachtsdatum tot en met 31-12 hypotheekrente ad bedrag Y voor de nieuwe woning. Die bedragen heb ik opgeteld en ingevuld bij 'aftrekbare (hypotheek)rente eigen woning).
Heb ik dat zo goed gedaan? Moet ik niet ergens toelichten hoe en wat en een uitsplitsing maken van de hypotheekrente voor huis 1 en huis 2?
Staat nergens het jaar voorafgaand aan het begin van het ouderschapsverlof inderdaad in de wet, maar zo hanteert de belastingdienst het nu wel. Vorig jaar werden de mogelijkheden nog allebei genoemd (omdat wij het daar specifiek op het werk over gehad hebben ben ik daar zeker van), heb er toen ook over gebeld en er werd gezegd dat ik mocht kiezen. Sinds dit jaar lijkt het alsof de belastingdienst, alleen het voorafgaande jaar voor het eerste jaar van ouderschapsverlof nog neemt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 01:08 schreef belfis het volgende:
[..]
Het voorafgaande kalenderjaar:
als het aangiftejaar 2013 betreft is het voorafgaande kalenderjaar toch 2012? Maar de belastingdienst maakt er van: het jaar voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof.
Staat dit in de wet??
De WOZ'en kan ik gewoon beiden kwijt in het programma. Als je de juiste begin- en einddata invult rekent het programma zelf het eigen woningforfait naar rato uit. Dat is het probleem niet.quote:Op woensdag 19 maart 2014 08:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
WOZ waarde naar periode herrekenen... dus 100 dagen dan woz waarde / 365 * 100. In de periode dat het huis leeg staat (er woont niemand meer in) en te koop staat of leeg staat en nog in aanbouw is, is de WOZ ¤0.
Nope, en dat had ik juist wel verwacht.quote:Kun je de hypotheekrente niet specificeren bij de aftrekbare rente eigen woning in 2 bedragen?
Niet ingediend, maar gekregen.quote:Al een voorlopige aanslag 2014 ingediend? Dan ja aanvinken en het bedrag invullen. De VA wordt dan gecorrigeerd met het verschil tussen de oude en nieuwe VA.
Makkelijkste manier is om alleen 1 inkomen in te vullen en verder niks. Immers geen aftrekposten, geen bijzondere heffingskorten = geen teruggave. Hou er dan wel rekening mee dat de termijnen die reeds uitgekeerd zijn dit jaar, moeten worden terugbetaald.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 18:30 schreef Mozart13 het volgende:
Ik heb een vraag over de voorlopige aanslag 2014. Sorry dat ik dit topic daarmee vervuil, maar een heel nieuw topic aanmaken, is ook weer een beetje overdreven.
Mijn vriend en ik krijgen nu maandelijks de voorlopige aanslag. Tot voor kort hadden we dit geld heel hard nodig, maar nu niet meer en ik wil de VA dan ook graag stopzetten. Nu staat er op de site van de belastingdienst dat je dit kunt doen als je het programma 'verzoek of wijziging VA 2014' invult. Dat heb ik gedaan, maar nu krijgen we alleen nog maar meer terug, er wordt met geen woord gerept over het stoppen van de VA. Iemand die weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
We hebben een koophuis, dus de hypotheekrente is dan toch een aftrekpost? Zal ik onze inkomens laten staan, maar het vinkje 'eigen woning' uitzetten? Of mag dat niet?quote:Op vrijdag 21 maart 2014 19:49 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Makkelijkste manier is om alleen 1 inkomen in te vullen en verder niks. Immers geen aftrekposten, geen bijzondere heffingskorten = geen teruggave. Hou er dan wel rekening mee dat de termijnen die reeds uitgekeerd zijn dit jaar, moeten worden terugbetaald.
De woning is inderdaad een aftrek waardoor je een teruggave krijgt. Als je helemaal geen teruggave wil moet je woning dus niet invullen. Dat mag gewoon. Dus inderdaad vinkje weghalen en alleen je loon invullen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 20:49 schreef Mozart13 het volgende:
[..]
We hebben een koophuis, dus de hypotheekrente is dan toch een aftrekpost? Zal ik onze inkomens laten staan, maar het vinkje 'eigen woning' uitzetten? Of mag dat niet?
Ok. Bedankt!quote:Op vrijdag 21 maart 2014 21:12 schreef DrMarten het volgende:
[..]
De woning is inderdaad een aftrek waardoor je een teruggave krijgt. Als je helemaal geen teruggave wil moet je woning dus niet invullen. Dat mag gewoon. Dus inderdaad vinkje weghalen en alleen je loon invullen.
Die optie heb ik gezien en dan geef ik aan dat ik de belasting voor Box 3 wil berekenen (wanneer is dividend nu box 1 en box 3? ) alleen dan kan ik niet verder want dan krijg ik de melding dat ik de bezittingen ook in box 3: sparen en beleggen moet aangeven. Ik zie in box 3 alleen nergens een optie om dat aan te geven. Op 1 januari 2013 waren de bezittingen net iets onder de ¤21.000 grens, zal dat ermee te maken hebben?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 17:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kies voor 'Buitenlandse andelen en spaartegoeden waarvan u de bronbelasting wilt verrekenen'. (Tweede optie)
Bij mij staat dat je de inkomsten (dus het dividend) moet aangeven. Niet de waarde van de aandelen op 1 januari. Dan maak je de keuze welk land het betreft en kun je de ingehouden bronbelasting opgeven.
Dat kun je vinden onder het kopje 'Uitgaven lijfrente" --> Vinkje in het vakje bij 'Lijfrente' --> Premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d.'quote:Op zondag 23 maart 2014 15:13 schreef donald_dick het volgende:
Ik vond nog een brief van mijn hypotheekverstrekker dat ik woonlastenverzekering heb. Ik zou hiervan de premie kunnen aftrekken van mijn inkomstenverzekering als aftrekpost in Box 1.
maar hoe vul ik dat in in het programma?
thanks!quote:Op zondag 23 maart 2014 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kun je vinden onder het kopje 'Uitgaven lijfrente" --> Vinkje in het vakje bij 'Lijfrente' --> Premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d.'
Dividend valt niet in box 1.quote:Op zondag 23 maart 2014 12:16 schreef QBay het volgende:
[..]
Die optie heb ik gezien en dan geef ik aan dat ik de belasting voor Box 3 wil berekenen (wanneer is dividend nu box 1 en box 3? ) alleen dan kan ik niet verder want dan krijg ik de melding dat ik de bezittingen ook in box 3: sparen en beleggen moet aangeven. Ik zie in box 3 alleen nergens een optie om dat aan te geven. Op 1 januari 2013 waren de bezittingen net iets onder de ¤21.000 grens, zal dat ermee te maken hebben?
Er staat toch 'te betalen 0'. Dat betekent dat je nul euro moet betalen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:50 schreef Ruif het volgende:
Zojuist aangifte over 2013 gedaan. Ik werkte tot 31-12 via Randstad en eerder dat jaar via Olympia. Ik heb daarbij 14500 verdiend. Nu was eigenlijk alles al ingevuld en dus dacht ik dat ik wel wat terug zou krijgen. Nu twijfel ik daar nogal aan. Bij mijn overzicht staat:
1:Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Verschuldigd 2300
Af ingehouden loonbelasting etc: 2300
Te betalen 0
Daaronder staat :
2:Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Inkomstenbelasting 850
Premie volksverz 4500
5350
AF: Heffingskortingen 3000
Verschuldigd 2350
Voor mij als leek zijn punt 1 en 2 hetzelfde (betalen/verschuldigd, in beide gevallen niet gunstig)
Moet ik me nu inderdaad zorgen maken dat ik 2350 moet terugbetalen? Dat zou toch niet mogelijk zijn met mijn salarisje:(? Het vreemde is dat mijn vriendin de eerste kolom niet is 'te betalen', maar 'te ontvangen'. Waarom is dit anders? Ik heb dat jaar huurtoeslag gekregen, maar verder geen extra inkomsten. Mijn vriendin en ik wonen samen maar zijn verder geen fiscale partners oid. Heb ik ergens iets verkeerd ingevuld of niet goed gecontroleerd? Ik weet niet waar ik moet kijken en ben een beetje angstig voor dat bedrag.
Overigens heb ik ook direct over 2012 aangifte gedaan. Daar stond wel gewoon in kolom 1 'te ontvangen' en daarna 'te betalen'. Daar hield ik volgens de aanslag 600 euro over. Mijn jaarinkomsten waren over 2012 slechts 6000, omdat ik eerder dat jaar studeerde en maar een half jaar gewerkt heb. Overigens was dit dezelfde baan, via Olympia.
Bij voorbaat dank!
Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ook snap ik niet waarom mijn vriendin de 'te betalen' kolom niet heeft? Bij haar staat er op die plek 'te ontvangen'. Ik ben een absolute leek met het invullen van aangiftes, dus wat voor jou misschien gesneden koek is vind ik helemaal niet zo makkelijk te begrijpen. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?quote:Op zondag 23 maart 2014 18:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er staat toch 'te betalen 0'. Dat betekent dat je nul euro moet betalen.
Deze vraag komt ieder jaar weer tig keer voorbij. Lijkt me toch echt een kwestie van begrijpend lezen.
Over je inkomen moet je inkomstenbelasting en premie volksverzekering betalen. Tegelijkertijd heb je recht op kortingen op de belasting, dit zijn de heffingskortingen. Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting, de andere kortingen waar je mogelijk recht op hebt zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie.quote:Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef Ruif het volgende:
[..]
Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
Als jij aan mij 100 euro verschuldigd bent, en je hebt verder ook nog een vordering op mij van 100 euro, welk bedrag moet jij dan aan mij betalen?quote:Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef Ruif het volgende:
[..]
Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ook snap ik niet waarom mijn vriendin de 'te betalen' kolom niet heeft? Bij haar staat er op die plek 'te ontvangen'. Ik ben een absolute leek met het invullen van aangiftes, dus wat voor jou misschien gesneden koek is vind ik helemaal niet zo makkelijk te begrijpen. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
U heeft wisselende inkomens. In 2012 was uw inkomen ¤ 6000. In 2013 is dat ¤ 14.500 Stel dat het inkomen in 2014 zo'n ¤ 25.000 of meer wordt, dan komt u in aanmerking voor de middelngsregeling inkomens Box 1. Bij bovengenoemde inkomens is dat zo'n ¤ 100. Als u dit jaar meer zou verdienen, is er meer teruggave via de middelingsregeling mogelijk.quote:Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef Ruif het volgende:
[..]
Oke, maar wat houdt 'verschuldigd' in deze dan in? Voor mij is 'verschuldigd' en 'te betalen' hetzelfde. Ook snap ik niet waarom mijn vriendin de 'te betalen' kolom niet heeft? Bij haar staat er op die plek 'te ontvangen'. Ik ben een absolute leek met het invullen van aangiftes, dus wat voor jou misschien gesneden koek is vind ik helemaal niet zo makkelijk te begrijpen. Ik weet namelijk nog niet of ik nou geld terug krijg, moet betalen, of geen van beide?
Dit is geen antwoord op zijn vraag.quote:Op maandag 24 maart 2014 09:37 schreef belfis het volgende:
[..]
U heeft wisselende inkomens. In 2012 was uw inkomen ¤ 6000. In 2013 is dat ¤ 14.500 Stel dat het inkomen in 2014 zo'n ¤ 25.000 of meer wordt, dan komt u in aanmerking voor de middelngsregeling inkomens Box 1. Bij bovengenoemde inkomens is dat zo'n ¤ 100. Als u dit jaar meer zou verdienen, is er meer teruggave via de middelingsregeling mogelijk.
Probeert u maar uit.Vul in de rekenmodule drie belastbare inkomens (bij u waarschijnlijk bruto inkomens) in en u ziet direct het resultaat. Een voorbeeldbriefje hoe je zo'n verzoek moet indienen is op internet te vinden. Lees hier en lees hier
goed planquote:Op maandag 24 maart 2014 09:50 schreef remlof het volgende:
Oh ja, heb DigId activeringscode binnen, dus moet deze week ook even de aangifte invullen.
Dat is inderdaad precies wat ik wilde weten:) Dank je wel.quote:Op maandag 24 maart 2014 09:47 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op zijn vraag.
Hij wil gewoon weten waarom verschuldigd en te betalen er beiden op staan.
Simpel;
verschuldigd 2300
al betaald (ingehouden loonbelasting) 2300
te betalen 0
En er onder staat een specificatie waarom je die 2300 verschuldigd bent.
Ik gok dat u bij de belastingdienst werkt of hebt gewerkt.quote:Op maandag 24 maart 2014 09:47 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op zijn vraag.
Hij wil gewoon weten waarom verschuldigd en te betalen er beiden op staan.
Simpel;
verschuldigd 2300
al betaald (ingehouden loonbelasting) 2300
te betalen 0
En er onder staat een specificatie waarom je die 2300 verschuldigd bent.
U mag het gehele bedrag opgeven bij schulden in Box 3.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:02 schreef harriepopov het volgende:
Ik kan even mijn onderwerp niet terugvinden in deze topic, dus het volgende:
Mijn studieschuld volgens DUO was op 1 januari 2013 ¤5053. Dit bestaat uit:
- Kleine lening.
- Tig aantal boetes doordat ik te veel verdiende en geen recht had op een ov-kaart.
Deze boetes zijn omgezet ik een terug te betalen lening. Valt dit dan onder "schulden volgens de Wet studiefinanciering"? Oftewel, mag ik dit bedrag opgeven als schuld in box 3?
Klopt, maar jij haalt er allemaal dingen bij waardoor de vraagsteller in meer verwarring achter blijft omdat je de werkelijke vraag niet beantwoord en ook nog allemaal zijpaden bij langs wandelt.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:09 schreef belfis het volgende:
[..]
Ik gok dat u bij de belastingdienst werkt of hebt gewerkt.
Behandel de vraag en daarmee uit. Geen zijpad bewandelen, een pad mogelijk wel in het belang van de klant.
Verhaaltje:
Vandaag geweest bij een 94-jarige die als service de Belastingdienst thuis kreeg.
Keurig ingevuld natuurlijk. Vervoerskosten en kleding en beddegoed niet meegenomen in de aangifte (wel overduidelijke aftrekposten in deze situatie). Maar de 92-jarige vroeg niet naar de mogelijkheid van aftrek specifieke zorgkosten. Geen vraag - geen antwoord.
Ergo: de huurtoeslag liep na het overlijden door. Omdat mevrouw in 2012 was overleden was er voor 2013 slechts zo'n ¤ 35.000 vrijstelling i.p.v. ¤ 98.000 (fiscaal partners - inkomen elk lager dan ¤ 14.000) Spaargeld op peildatum 1 januari 2013 - ¤ 45.000 / met als gevolg alle huurtoeslag 2013 en 2014 terugbetalen. Tja, erop wijzen dat er geen recht meer was op huurtoeslag, dat was de taak niet van de vriendelijke belastingmeneer (.....) Hij wees er overigens wel op dat er over het spaargeld belasting moest worden betaald. Noemde ook nog het bedrag.
graag gedaanquote:Op maandag 24 maart 2014 19:04 schreef Ruif het volgende:
[..]
Dat is inderdaad precies wat ik wilde weten:) Dank je wel.
Ha, nee hoor. Ik kwam er bij het invullen van de aangifte achter dat er toch dingen zijn waar ik geen talent voor heb . Dat ga je twijfelen of je misschien 2300 terug mag betalen en om zenuwen voor te zijn vraag ik mijn Fokvrienden dan graag om raad.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
graag gedaan
Heb je verder nog vragen zodat ik nog wat zijpaden met je kan bewandelen zoals belfis zo graag wil?
Sommige talenten zijn dan ook niet aangeboren. Heb voor sommige dingen ook echt de studieboeken in gemoetenquote:Op maandag 24 maart 2014 19:30 schreef Ruif het volgende:
[..]
Ha, nee hoor. Ik kwam er bij het invullen van de aangifte achter dat er toch dingen zijn waar ik geen talent voor heb . Dat ga je twijfelen of je misschien 2300 terug mag betalen en om zenuwen voor te zijn vraag ik mijn Fokvrienden dan graag om raad.
Klopt. En elk jaar denk ik op een gegeven moment; 'ik moet me toch wat meer gaan verdiepen in geldzaken'. Alleen denk ik het drankje erna weer aan hele andere dingen. Ik ben helaas iets te lui aangelegd om mij daar echt druk om te maken. Misschien heb ik te lang gestudeerd om nog zin te hebben om de boeken in te duiken Ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn!quote:Op maandag 24 maart 2014 19:31 schreef Nizno het volgende:
[..]
Sommige talenten zijn dan ook niet aangeboren. Heb voor sommige dingen ook echt de studieboeken in gemoeten
quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:38 schreef SunChaser het volgende:
Ik wil graag uitstel tot volgend jaar, je moet dat als bedrijf motiveren waarom langer dan 5 maand maar via een accountantsburo gaat t sowieso een jaar
Maar als ik motiveer wat moet ik dan zeggen en hoe flexibel zijn ze
En doen buros ook een uitstelaanvraag voor je zonder dat je ze inschakelt voor de rest?
Scheelt me toch weer 1,2% van ¤3123. Thx!quote:Op maandag 24 maart 2014 19:23 schreef belfis het volgende:
[..]
U mag het gehele bedrag opgeven bij schulden in Box 3.
Als u echter geen vermogen (spaargeld bijvoorbeeld) hebt boven de vermogensvrijstelling van ¤ 21.139 heeft het opgeven van de schuld geen effect.
Er is bij schulden Box 3 een drempel van ¤ 29.000 De schuld die telt is dus ¤ 3123.
tnxquote:Op maandag 24 maart 2014 20:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Voor zover ik weet moet je dan echt een goede reden hebben. Ernstige ziekte, je kantoor is in de fik gevlogen en je moet je hele administratie reconstrueren... zoiets.
In principe kunnen accountants / boekhouders uitstel krijgen tot 1 mei volgend jaar, alleen moeten ze een percentage van de totale aangiftes iedere maand indienen, dus ik denk niet dat er veel zitten te wachten op iemand die geen klant wil worden maar wel wilt uitstellen tot het laatste moment.
En boter bij de vis waarschijnlijk.. Want uitstel willen, dat betekent meestal niet dat de zaken er florissant voor staan.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Voor zover ik weet moet je dan echt een goede reden hebben. Ernstige ziekte, je kantoor is in de fik gevlogen en je moet je hele administratie reconstrueren... zoiets.
In principe kunnen accountants / boekhouders uitstel krijgen tot 1 mei volgend jaar, alleen moeten ze een percentage van de totale aangiftes iedere maand indienen, dus ik denk niet dat er veel zitten te wachten op iemand die geen klant wil worden maar wel wilt uitstellen tot het laatste moment.
KEW wordt afgerekend in box 1 en is vrijgesteld in de opbouwfase. Hoef je dus niet op te geven bij je vermogen in box 3.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:28 schreef Deetch het volgende:
Dit jaar heb ik volgens mij voor het eerst vermogen om aan te geven.
Valt de waarde van de KEW hier ook onder? Ik lees wel iets over box 1 maar snappen doe ik het niet.
Dat scheelt weer. Deze hoeft dus alleen opgegeven te worden op hte moment dat je hem uitgekeerd krijgt? En dus ook niet als je er je woningschuld mee af lost?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:32 schreef DrMarten het volgende:
[..]
KEW wordt afgerekend in box 1 en is vrijgesteld in de opbouwfase. Hoef je dus niet op te geven bij je vermogen in box 3.
Op het moment dat er een uitkering plaatsvindt wordt gekeken of je recht hebt op een vrijstelling of niet. Afhankelijk daarvan wordt gekeken of je dan iets moet betalen of niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:00 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat scheelt weer. Deze hoeft dus alleen opgegeven te worden op hte moment dat je hem uitgekeerd krijgt? En dus ook niet als je er je woningschuld mee af lost?
U kunt inderdaad op de wijze zoals u aangeeft de studiekostenaftrek toepassen.quote:Op maandag 24 maart 2014 23:39 schreef JCPepino het volgende:
Heb het topic doorgelezen, en denk het vrijwel zeker goed te hebben, maar wil het toch nog even controleren.
Ik gebruik studiekosten als aftrekpost. Nu krijg ik al lang geen studiefinanciering meer, en de ov-jaarkaart is ook al opgehouden. Echter heb ik t/m dit jaar wel recht op studiefinanciering in de vorm van een nullening. Januari 2013 t/m augustus 2013 valt onder de overgangsregeling. De resterende maanden kan ik dus collegeld (wat ik in 1 keer betaalde in 2013, maar dit bedrag kan ik wel verdelen in een 2013-gedeelte) en boeken aanvoeren. Klopt dit verhaal?
U verwacht kennelijk in 2014 een inkomen lager dan ¤ 25.000 De tip van de middelingsregeling is dan niet van toepassing. Of u bent niet geinteresseerd. U bent anders wel een klassiek geval; (bijna afgestudeerd). Meer dan de helft van de afgestudeerden (academici!) komt in aanmerking voor de middelingsregeling. Meer dan de helft maakt er geen gebruik van.quote:Op maandag 24 maart 2014 19:04 schreef Ruif het volgende:
[..]
Dat is inderdaad precies wat ik wilde weten:) Dank je wel.
Bedankt!quote:U kunt inderdaad op de wijze zoals u aangeeft de studiekostenaftrek toepassen.
Met 1 uitzondering: alleen verplicht gestelde boeken zijn vanaf 2013 nog aftrekbaar. Dus niet de geadviseerde boeken.
Voor de periode dat het huis door haar bewoond was en de periode dat het huis leeg en te koop was geldt de eigenwoningregeling. Voor de periode dat de woning verhuurd was valt de woning in box 3, immers niet meer leeg en te koop. Echter omdat de peildatum voor box 3 op 1 januari ligt, hoef ie daar nier opgegeven te worden in 2013.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:02 schreef JohnSpek het volgende:
Ik heb de volgende situatie:
Oma woonde 50 jaar in Huis X. De hypotheek is afgelost op dit huis.
Ze is vanaf 2013 mei gaan wonen in huis Y, een huurhuis.
Nu is het volgende aan de hand:
Vanaf 2013 mei stond de woning bestemd voor de verkoop, in juni kwamen we erachter dat dit niet zo makkelijk ging omdat het nog geen burgelijke woning was, het was namelijk nog een bedrijfswoning..zonder bedrijf hehe. Daarom hebben we besloten het in de tussentijd te verhuren voor een jaar aan persoon A, wachtende op het verwerken van de aanvraag voor het omzetten van een bedrijfswoning naar een burgelijke woning van huis X door de gemeente. Persoon A gaat er na dit jaar (vanaf nu dus over een paar maanden) dus weer uit en dan gaan we weer actief op zoek naar een koper.
Mijn vraag is of deze woning gedurende dit jaar nog steeds als eigen woning kan worden bestempeld, of dat de woning in box 3 terecht komt.
In de wet zie ik staan dat op grond van artikel 3.111 lid 2 IB, de woning wellicht toch als eigen woning kan worden aangemerkt. Ik twijfel alleen over de intentie om te verkopen. Deze intentie is er wel geweest, maar gedurende een jaar is het wel gewoon verhuurd aan iemand.
Hopelijk kunnen jullie me helpen
Ah ik had er overheen gelezen dat het leeg moet zijn. Dank je!quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:06 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Voor de periode dat het huis door haar bewoond was en de periode dat het huis leeg en te koop was geldt de eigenwoningregeling. Voor de periode dat de woning verhuurd was valt de woning in box 3, immers niet meer leeg en te koop. Echter omdat de peildatum voor box 3 op 1 januari ligt, hoef ie daar nier opgegeven te worden in 2013.
De hypotheekrente is over de verhuurde periode dus niet aftrekbaar. Daar staat weer tegenover dat de huuropbrengsten zijn vrijgesteld.
Als je op het vraagteken klikt voor "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering?" staat er dat een rentedragende lening ook een vorm van studiefinanciering is.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:35 schreef Dale. het volgende:
Ik heb een lening bij DUO geldt dit ook als studiefinanciering? Nee toch lijkt mij? Het wordt niet ergens duidelijk gespecificieerd.
Niet aftrekbaar zijn kosten voor computerapparatuur (waaronder tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur).quote:Voor de laptop vond ik: http://www.intermediair.n(...)ken-van-de-belasting
als je al een definitieve aanslag hebt gehad mag je een briefje schrijven of je alsjeblieft opnieuw aangifte mag doen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 18:54 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik heb een fout ontdekt in de (definitieve) aangifte 2011 (in ons voordeel ), kan ik deze middels dat programma aanpassen en opnieuw opsturen? Of moet er een brief worden verstuurd. De website van de BD is niet heel duidelijk hierin.
Zie ik bij mij niet staan hoor.quote:Op woensdag 26 maart 2014 18:52 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Als je op het vraagteken klikt voor "Maakte u in 2013 kosten voor een studie met studiefinanciering?" staat er dat een rentedragende lening ook een vorm van studiefinanciering is.
De peildatum 1 januari telt. Als de woning 500K waard is moet er ¤ 6000 box 3 belasting worden betaald. Ook als de woning per 2 januari wordt verkocht.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:13 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Ah ik had er overheen gelezen dat het leeg moet zijn. Dank je!
Dus in 2014 zou het dan wel bingo zijn? Even grofweg: 300,000 (woz waarde)*0,012*(6/12) (6 maanden dit jaar wordt het nog verhuurd) = 1800.
Huuropbrengsten zijn 600*6 = 3600
Komt de-facto dan toch neer op een belasting van 50% van de huuropbrengsten. Nooit gerealiseerd dat 1,2% best veel kan zijn.
Ik kan in de wet trouwens nergens terugvinden dat je pro-rata kan werken als je het huis binnen x maanden verkoopt. Lijkt me stug dat als je 10 dagen na de peildatum het vermogensbestandsdeel verkoopt dat je dan nog steeds belasting wordt geheven over een forfaitair rendement van een verondersteld jaar? Ik zie wel artikel 5.2 lid 3, maar we blijven toch in principe wel belastingplichtig ook al wordt (stel) de woning verkocht in juli?
edit: volgens mij kan je niet tijdsgelang het rendement berekenen maar kijk je echt alleen naar de peildatum. Best een rare regeling vind ik dit. Eens?
Wat gebeurt er trouwens als de huurder eruit gaat,en de woning weer leeg komt te staan? Blijft hij dan in box 3?
Een briefje schrijven is niet meer nodig tegenwoordig. Zelfs als de aangifte definitief is is het versturen van een brief met het verzoek tot correctie niet langer nodig. De aangifte mag niet door de inspecteur zijn gecorrigeerd. Dan moet er wel een brief geschreven worden.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je al een definitieve aanslag hebt gehad mag je een briefje schrijven of je alsjeblieft opnieuw aangifte mag doen.
Zolang er het recht bestaat op lenen valt men onder de wet studiefinanciering. Bij een nullening wordt er ten onrechte gedacht dat men niet meer valt onder de wet studiefinanciering. Leidend princiepe is of er recht bestaat op lenen. Of men dit doet is een andere zaak.quote:
het is niet erg om na 1 april te doen, alleen reageert de belastingdienst dan mogelijk niet voor 1 julli.quote:Op woensdag 26 maart 2014 23:22 schreef Onnozelaar het volgende:
Oke, ik ben een beetje laat. Maar ik kom er nu pas achter dat ik nog jaaropgaven mis van 3 werkgevers. Dat is op zich best raar. Ik hoop dat ik dat nog op tijd geregeld krijg.
Voor 1 april indienen is voor 1 juli bericht. In mei/juni hoogstwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:02 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik heb hem vorige week ingestuurd. Wanneer krijg ik potdomme m'n geld?!
Lijkt mij wel. Wordt wel afgeschaft per 2015: http://www.oawereld.nl/12(...)entatie-per-2015.oawquote:Op donderdag 27 maart 2014 13:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
Even een situatievraagje voor iemand uit mijn omgeving.
Stelletje dat uit elkaar is (niet getrouwd geweest, SLC ofzo) 2 kinderen. Alimentatie is niet zwart op wit vast gelegd maar de man betaald elke maand rond de 300 euro voor onderhoud. Aan zijn ex partner betaald hij niks, zo zijn ze overeengekomen.
Kan hij die kosten nou opvoeren bij de belastingdienst? En moet zij dat ook opgeven als inkomsten ergens?
Maar houdt dat in dat zijn ex-vrouw over die inkomsten belasting moet betalen?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:00 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Lijkt mij wel. Wordt wel afgeschaft per 2015: http://www.oawereld.nl/12(...)entatie-per-2015.oaw
Waarom zou er belasting over betaald moeten worden, dat een ouder een aftrekpost heeft voor de kosten van levensonderhoud wil niet zeggen dat de andere ouder daar dan belasting over moet betalen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:00 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Lijkt mij wel. Wordt wel afgeschaft per 2015: http://www.oawereld.nl/12(...)entatie-per-2015.oaw
Dankquote:Op donderdag 27 maart 2014 18:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja eigenlijk wel. Je moet het alleen wel even apart aangeven. Dus je krijgt netto omzet 100. En onder overige opbrengsten zet je het bedrag dat je teruggekregen hebt voor de kleineondernemersregeling.
en wat staat er bij "te betalen" of "te ontvangen"?quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:39 schreef Retarded het volgende:
pfff wat een ellende hier om het in te vullen. Bedrijf waar ik werk is vorig jaar failliet gegaan ... dus hoppakee: 2 jaaropgave van looninkomsten (FRESH entertainment en Pay4People), 2x jaaropgave van UWV (failliet en ww), en 1x een loonstrook van Free Record Shop b.v. die t/m april liep. Op die laatste staan cumulatieve dragen t/m april dus, in mei gingen we failliet.
Nou ... heb alles bij elkaar gezet en netjes ingevuld, maar nou geeft ie aan bij Verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: een bedrag van een paar duizend euro. Doe ik iets verkeerd, of snap ik erg gewoon erg weinig van? (dat laatste is een retorische vraag).
Ik heb verder over veel NEE in kunnen vullen, want ik woon alleen en heb verder geen uitgaven gehad behalve studiekosten voor een avondopleiding die ik volgde. Die heb ik ingevuld.
Dank je, glashelderquote:Op donderdag 27 maart 2014 02:34 schreef belfis het volgende:
[..]
De peildatum 1 januari telt. Als de woning 500K waard is moet er ¤ 6000 box 3 belasting worden betaald. Ook als de woning per 2 januari wordt verkocht.
Uw tweede vraag:
Voor 2014 is het nog mogelijk binnen de driejarentermijn om de woning na verhuur terug te laten keren naar box 1. Inclusief de eventuele hypotheekrenteaftrek. Vanaf 2015 is deze terugkeer niet meer mogelijk. De situatie wordt dan weer zoals die vroeger was. Na verhuur blijft de woning in Box 3. Tenzij men er weer zelf in gaat wonen.
http://www.belastingdiens(...)ng_die_te_koop_staat
in de bovenste kolom staat Terug te krijgen: 400 euroquote:Op donderdag 27 maart 2014 19:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
en wat staat er bij "te betalen" of "te ontvangen"?
Nee, dat is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:17 schreef Retarded het volgende:
Faillissementsuitkering, die moet toch ook bij Uitkeringen en afkoopsommen ingevuld worden neem ik aan?
Toelichting jaaropgaafquote:Arbeidskorting. Deze korting geldt alleen voor de Ziektewet-uitkering, de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) of de WW-uitkering bij faillissement.
Ik ben deze invulling in de Vooringevulde Aangifte al een paar keer tegengekomen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:17 schreef AMDFreak het volgende:
Beste Fokkers,
Ik ben bezig met de aangifte voor 2013, ik heb de aangifte vooraf gedownload via de belastingdienst.
Inkomen e.d. van mij en mijn partner staan keurig ingevuld, net als de WOZ waarde van mijn woning.
Ik moest handmatig bij box 1 de het huidige saldo invoeren van de hypotheek net als de betaalde rente e.d. Netjes overgenomen van mijn jaaropgave v/d hypotheekverstrekker.
Nu geeft hij bij box 3 aan (vooraf ingevuld), dat ik een vermogen heb van 130k aan spaargeld, blijkt dat hierin mijn hypothecaire lening in te staan met een positief saldo?! Terwijl mijn spaarrekeningen echt niet meer dan ¤ 42k bedraagt.
En nu berekend het programma dat ik over het meerdere vermogensbelasting moet betalen?!
Iemand enig idee hoe ik dit kan corrigeren?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt!!!
Moet zij het wel vermelden op de aangifte of is dat niet nodig?quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zou er belasting over betaald moeten worden, dat een ouder een aftrekpost heeft voor de kosten van levensonderhoud wil niet zeggen dat de andere ouder daar dan belasting over moet betalen.
Kosten van levensonderhoud heb je ook al als de kinderen bij jou thuis zijn, mee-eten, kleren krijgen enz. ongeacht het feit dat ze het gros van de tijd bij de andere ouder wonen.
Kinderalimentatie is iig geen belastbaar inkomen.
http://www.belastingdiens(...)n_jonger_dan_21_jaar
Het gaat erom of u nog viel onder de wet studiefinanciering. Bij een nullening val je dus nog wel onder de wet studiefinanciering. Dit omdat er recht is op een studiefinanciering (lening)quote:Op donderdag 27 maart 2014 13:15 schreef Opperprutser het volgende:
Hier ook een vraag. Ik betaal nog collegegeld voor m'n studie, maar ontvang geen studiefinanciering meer of lening. Lening loopt wel nog natuurlijk. Kan ik nou dat collegegeld aftrekken onder de noemer ' studie zonder studiefinanciering', of 'studie met studiefinanciering'? En: moet ik het collegegeld middelen over 2013? collegegeld was natuurlijk verschillend over 2012/13 en 2013/14. Eerste keer dat ik m'n studiekosten wil aftrekken, vandaar de banale vragen.
Invullen dus bij inkomsten door loondienst bovenaan?quote:Op donderdag 27 maart 2014 23:21 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Nee, dat is loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.
[..]
Toelichting jaaropgaaf
Jazeker. Vergeet u de arbeidskorting niet te vermelden.quote:Op donderdag 27 maart 2014 23:47 schreef Retarded het volgende:
[..]
Invullen dus bij inkomsten door loondienst bovenaan?
Dankjewel voor je antwoord. Weet niet zo goed of ik alles snap...quote:Op donderdag 27 maart 2014 23:41 schreef belfis het volgende:
[..]
Het gaat erom of u nog viel onder de wet studiefinanciering. Bij een nullening val je dus nog wel onder de wet studiefinanciering. Dit omdat er recht is op een studiefinanciering (lening)
Als je niet meer valt onder de wet studiefinanciering vul je de kosten in bij: studie zonder studiefinanciering.
In 2013 is er een wijziging in de studiekostenaftrek gekomen. De eerste 7 maanden (MBO) of de eerste 8 maanden wordt er nog gerekend met de normbedragen. Het programma geeft dit zelf aan.
De laatste maanden tellen de werkelijke kosten. Als het collegegeld voor het gehele seizoen is betaald mogen deze kosten worden opgevoerd. Maar als er in termijnen is betaald mogen alleen de betaalde termijnen in de aangifte (2013) worden opgenomen. Naar de laatste 4 of 5 maanden (werkelijke kosten / collegegeld + verplicht aan te schaffen boeken) wordt gevraagd nadat je de eerste 7 of 9 maanden hebt ingevuld.
Veranderd is ook de drempel bij studiekosten. Deze was ¤ 500 maar is n 2013 verlaagd naar ¤ 250.
Bedankt.quote:Op donderdag 27 maart 2014 23:26 schreef belfis het volgende:
[..]
Ik ben deze invulling in de Vooringevulde Aangifte al een paar keer tegengekomen.
Meestal omdat er een paar hypotheken in Box 1 zitten.
Gewoon corrigeren dus en omzetten naar Box 1.
Heb ik gedaan. Er veranderde niks op de eindpagina. Krijg nog steeds 4pp terugquote:Op vrijdag 28 maart 2014 01:50 schreef belfis het volgende:
[..]
Jazeker. Vergeet u de arbeidskorting niet te vermelden.
Nee, en nee.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 11:44 schreef JohnDDD het volgende:
In 2012 heb ik 2 investeringen gedaan met een totale waarde van 1625 euro excl. BTW. Dit bedrag heb ik willekeurig afgeschreven omdat dit in 2012 voor mij voordelig was.
Omdat ik deels onder de KOR viel in 2012, hoefde ik maar heel weinig omzetbelasting te betalen (ongeveer 100 euro). De niet-terugbetaalde BTW heb ik uiteraard bij de winst opgeteld;
maar betekent dat nou ook dat ik (een deel van) de BTW over mijn investeringen had kunnen afschrijven, en betekent het feit dat ik dat in 2012 niet heb gedaan dat ik dat nu alsnog kan doen?
Het zijn geen (belastbare) inkomsten voor haar, dat hij de mogelijkheid voor die aftrekpost heeft maak niet dat zij het als inkomen moet opgeven.quote:Op donderdag 27 maart 2014 23:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Moet zij het wel vermelden op de aangifte of is dat niet nodig?
thanks voor het bevestigen van ons vermoedenquote:Op vrijdag 28 maart 2014 11:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zijn geen (belastbare) inkomsten voor haar, dat hij de mogelijkheid voor die aftrekpost heeft maak niet dat zij het als inkomen moet opgeven.
Bij mij staat hele andere tekst... komt denk ik omdat ik het Linux programma heb, wat naar alle waarschijnlijkheid dus niet zo goed is bijgewerkt qua tekst.quote:
De aanslaggrens is voor de aangifte 2013 45 euro. Bij meer dan 45 euro moet je betalen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 08:03 schreef Printerkabel het volgende:
Onder welk bedrag moet je zitten, om geen belasting te betalen? Was dat 48 euro ofzo?
Kan zijn dat niet alle spaarrekeningen in de VIA staan. Als je boven het heffingsvrij vermogen (21.000 voor alleenstaande en 42.000 voor fiscaal partners) uitkomt en er een aantal spaartegoeden niet bij staan, kun je die aanvullen bij BOX3 sparen en beleggen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:05 schreef leolinedance het volgende:
In mijn vooraf ingevulde aangifte staat bijna geen spaargeld vermeld. Ik mis onder andere Leaseplanbank en Moneyou en volgens mij nog wel een spaarrekening. Is dit normaal?
Dank je wel!quote:Op zaterdag 29 maart 2014 10:54 schreef cigarette14 het volgende:
[..]
De aanslaggrens is voor de aangifte 2013 45 euro. Bij meer dan 45 euro moet je betalen.
Nogal obvious he, maar dat is de vraag niet. Ik vraag of het normaal is dat die bedragen niet ingevuld staan.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 10:58 schreef cigarette14 het volgende:
[..]
Kan zijn dat niet alle spaarrekeningen in de VIA staan. Als je boven het heffingsvrij vermogen (21.000 voor alleenstaande en 42.000 voor fiscaal partners) uitkomt en er een aantal spaartegoeden niet bij staan, kun je die aanvullen bij BOX3 sparen en beleggen.
Ja, dat is normaal. Komt regelmatig voor.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 12:57 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nogal obvious he, maar dat is de vraag niet. Ik vraag of het normaal is dat die bedragen niet ingevuld staan.
willekeurig of ligt het aan de bank? Zijn ze niet verplicht de cijfers door te geven?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:20 schreef cigarette14 het volgende:
[..]
Ja, dat is normaal. Komt regelmatig voor.
Ik moest Moneyou ook handmatig invullen, blijkbaar geven die niks door.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:05 schreef leolinedance het volgende:
In mijn vooraf ingevulde aangifte staat bijna geen spaargeld vermeld. Ik mis onder andere Leaseplanbank en Moneyou en volgens mij nog wel een spaarrekening. Is dit normaal?
Jawel, want bij mij was het wel ingevuld.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 16:29 schreef PirE het volgende:
[..]
Ik moest Moneyou ook handmatig invullen, blijkbaar geven die niks door.
raarquote:Op zaterdag 29 maart 2014 16:30 schreef QBay het volgende:
[..]
Jawel, want bij mij was het wel ingevuld.
Ja natuurlijk heeft u nu een heel andere situatie. Er is studie zonder studiefinanciering. M.a.w.: de volledige studiekosten zoals collegegeld en verplicht aan te schaffen boeken zijn aftrekbaar. Bovendien is de drempel in 2013 verlaagd van ¤ 500 naar ¤ 250quote:Op vrijdag 28 maart 2014 02:37 schreef Opperprutser het volgende:
[..]
Dankjewel voor je antwoord. Weet niet zo goed of ik alles snap...
Dit is de eerste keer dat ik studiekosten wil aftrekken, maar het is inmiddels een aantal jaar geleden dat ik geen stufi meer krijg en ook het recht op het krijgen van een lening is inmiddels 2 jaar verstreken..ben eerder te laks geweest om uit te zoeken hoe het zit met aftrekken van studiekosten..
Verandert dit eea aan de situatie? Studie is trouwens een doodnormale HBO-studie.
Yesquote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Ingeschreven bij de KvK? Moet ie BTW afdragen?
Als het goed is moet je dan inloggen op de ondernemers site van de BD.quote:
Is dat niet alleen als je ook bent gekenmerkt als een ondernemer? Daar heeft de BD wel een aantal eisen voor waar dit niet aan voldoet.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 23:55 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Als het goed is moet je dan inloggen op de ondernemers site van de BD.
En dan kun je daar je aangifte doen.
Pfoe wellicht heb ik dan te veel naar mijn eigen situatie gekeken, meende dat dat gewoon online moet daar waar je ook je BTW aangifte moet doen.quote:Op zondag 30 maart 2014 00:30 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Is dat niet alleen als je ook bent gekenmerkt als een ondernemer? Daar heeft de BD wel een aantal eisen voor waar dit niet aan voldoet.
Heeft ie een brief gehad met aangifte doen? Daar staat dan op voor ondernemers, als dat zo is. Is meestal wel zo als hij ook BTW afdraagt. Je kunt met die login gegevens inloggen op het ondernemers gedeelte, daar staat dan ook de IB2013 klaar met de software.quote:Op zondag 30 maart 2014 00:30 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Is dat niet alleen als je ook bent gekenmerkt als een ondernemer? Daar heeft de BD wel een aantal eisen voor waar dit niet aan voldoet.
is niet van belang voor de IB.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:59 schreef LadyS het volgende:
Mijn vriend heeft een huis gekocht in 2013. Mijn ouders hebben hem daarvoor 5000 euro geschonken.
Ik heb de hele boel al verstuurd naar de Belastingdienst, maar realiseer me net dat ik de schenking nergens opgegeven heb... Nu zit ik te zoeken in het aangifteprogramma, maar ik weet niet waar ik het zou moeten opgeven. Moet dit en zo ja: waar?
De Belastingtelefoon verbreekt de verbinding wegens drukte
Dank!quote:
Ondertekenen lukt hier ook niet... ik probeer het om 23:55 wel weer,quote:Op maandag 31 maart 2014 20:26 schreef quo_ het volgende:
FOUTCODE 3630 !
Pffff ik ben al niet al te vroeg dit jaar maar ik heb de hele handel nu net af.
Helaas lukt het versturen niet.
Kan het verstopping bij de BD zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
http://allestoringen.nl/storing/digidquote:Op maandag 31 maart 2014 20:26 schreef quo_ het volgende:
FOUTCODE 3630 !
Pffff ik ben al niet al te vroeg dit jaar maar ik heb de hele handel nu net af.
Helaas lukt het versturen niet.
Kan het verstopping bij de BD zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |