abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 6 maart 2014 @ 10:33:23 #1
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_137440665
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"

Voor de rest,...

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2012. Het aangifteprogramma 2012 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2012 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2012. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2013 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2012 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2013 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2012 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2012 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2013. Pas na 1 maart 2013 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2013 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2013 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2012 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2012. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2013. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2013 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2012 Ook in 2012 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering over 2012 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :s)

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. ;) Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, verwerk het vorige deel in de lijst hierboven, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_137441099
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:01 schreef Parafernalia het volgende:
meer mensen bij wij de aangifte niet vooraf is ingevuld? is bij mij altijd zo geweest ......
Bij mij is dit jaar ook niets vooraf ingevuld, behalve mijn naam, BSN en rekeningnummer. Afgelopen 2 jaar ging het wel goed.
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:13:20 #3
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_137441681
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 10:49 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Bij mij is dit jaar ook niets vooraf ingevuld, behalve mijn naam, BSN en rekeningnummer. Afgelopen 2 jaar ging het wel goed.
Alle beloofde rubrieken waren ingevuld. Heb alles nagekeken, waren de correcte gegevens. Omdat er afgelopen jaar niets veranderd is aan mijn huis/relatie/baan etc. was ik inderdaad zó klaar.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 6 maart 2014 @ 11:18:53 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_137441826
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:44:20 #5
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137442496
quote:
6s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:18 schreef Nizno het volgende:
Bij mij stond alleen het loon er niet in, alle rekeningen en spaartegoeden allemaal wel.
Ja dat vond ik best ernstig. Dat was voorgaande jaren nooit.

Zodra ik dermate veel spaargeld heb dat ik belasting moet gaan betalen moet ik dus ff wat gaan verzinnen.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
pi_137442585
Och is heel makkelijk op te lossen hoor, gewoon je geld uitgeven. Of anders 1.2% belasting betalen over je vermogen boven de vrijstelling, stelt weinig voor.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:00:19 #7
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137442894
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Och is heel makkelijk op te lossen hoor, gewoon je geld uitgeven. Of anders 1.2% belasting betalen over je vermogen boven de vrijstelling, stelt weinig voor.
Het gaat om het principe.

Ach ik kan altijd nog contant opnemen of iets kopen dat waarde houdt.
pi_137442995
Welk principe, dat je belasting wilt ontduiken? Contant geld moet je ook opgeven.
pi_137443085
Nou, flauw gedoe. Als je 23.000 hebt en de vrijstelling is 20.000, dan betaal je dus 36 euro belasting. Schokkend hoor.
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:15:33 #10
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443243
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Welk principe, dat je belasting wilt ontduiken? Contant geld moet je ook opgeven.
Ontduiken? Nee, ontwijken.

En contant geld vinden ze toch niet.
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:15:43 #11
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443246
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, flauw gedoe. Als je 23.000 hebt en de vrijstelling is 20.000, dan betaal je dus 36 euro belasting. Schokkend hoor.
Het gaat om het principe.
pi_137443281
Welk principe?
Hoor ik die Griekse melodie...
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:31:48 #13
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443641
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:16 schreef mark_dabomb het volgende:
Welk principe?
Het principe van belasting betalen. Ik vind het onzin dat ik voor geld, dat ik overhoud nadat er al heel vaak belasting over is betaald, nog meer belasting moet betalen. Puur vanwege het feit dat ik iets bezit waarmee ik niemand lastig val of gebruik maak van voorzieningen (behalve een spaarrekening, maar daarvoor betaal ik de bank).
pi_137443834
Dat mag jij vinden. Maar als ik aan bakje aardbeien te duur vind bij de AH geeft me dat ook het recht niet om het te stelen.

Bovendien is het eigenlijk een belastingheffing over de inkomsten die je haalt uit je spaargeld/aandelen. Jij verdient er rente mee, dat zijn inkomsten, daar betaal je belasting over.
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:40:27 #15
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137443870
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat mag jij vinden. Maar als ik aan bakje aardbeien te duur vind bij de AH geeft me dat ook het recht niet om het te stelen.

Bovendien is het eigenlijk een belastingheffing over de inkomsten die je haalt uit je spaargeld/aandelen. Jij verdient er rente mee, dat zijn inkomsten, daar betaal je belasting over.
Niet als ik het contant heb liggen of bijvoorbeeld heb geïnvesteerd in een Porsche.
pi_137444280
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:40 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Niet als ik het contant heb liggen of bijvoorbeeld heb geïnvesteerd in een Porsche.
Als je het hebt geinvesteerd in een Porsche betaal je er ook geen vermogensrendementsheffing over. Als je het contact hebt wel, maar dat is logisch, dat is gedaan om te voorkomen dat iedereen op 30 december zijn geld van de bank haalt om belasting te ontduiken. En wat Yoshi zegt, je betaalt geen belasting over het spaargeld op zich, maar over het rendement dat je er op hebt.
pi_137444782
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:31 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Het principe van belasting betalen. Ik vind het onzin dat ik voor geld, dat ik overhoud nadat er al heel vaak belasting over is betaald, nog meer belasting moet betalen. Puur vanwege het feit dat ik iets bezit waarmee ik niemand lastig val of gebruik maak van voorzieningen (behalve een spaarrekening, maar daarvoor betaal ik de bank).
Je betaalt dus uit principe ook geen BTW in de supermarkt?
  donderdag 6 maart 2014 @ 13:47:37 #18
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_137445871
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je betaalt dus uit principe ook geen BTW in de supermarkt?
Zo weinig mogelijk in ieder geval.
pi_137446681
:')
pi_137447185
Je kan ook op 30 december een porsche kopen en die op 2 januari weer inleveren. Of 30 Tv's of...
Hoor ik die Griekse melodie...
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:18:59 #21
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_137452703
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:47 schreef Maargoed. het volgende:

[..]

Zo weinig mogelijk in ieder geval.
Hoe doe je dat? :')
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:37:40 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453293
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 08:13 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

In ieder geval binnen een eenmanszaak:
" U moet zich daarbij wel realiseren dat er bij een eenmanszaak geen scheiding is tussen zakelijk en privévermogen"
Bron: http://www.dezaak.nl/-mag(...)terken--1720139.html

En:
"verschil tussen privé en zakelijk vermogen!

Nee, in dit geval wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het ondernemingsvermogen en het privé-vermogen."
Bron: http://notarisaanvraag.nl/geen-rechtspersonen/eenmanszaak
Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:41:03 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453380
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 00:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jawel, maar niet onbeperkt. Winst moet beoogd worden en redelijkerwijs te verwachten zijn. Zo staat het letterlijk in de wet. Als je jaar na jaar verlies maakt staat de belastingdienst tegenwoordig redelijk snel op de stoep om je ondernemersschap te beoordelen.
Als ik jaar na jaar ¤ 100 winst maak, maak ik geen verlies dus ben ik wel ondernemer?
Zoals Tha_Duck al zegt: waar staat genoemd bij welk bedrag je wel of geen ondernemer bent? Er zijn veel meer onderdelen die van belang zijn of je wel of niet kwalificeert voor ondernemer voor de IB (en/of BTW).
  donderdag 6 maart 2014 @ 17:41:53 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_137453403
quote:
6s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:18 schreef Nizno het volgende:
Jij hebt dus de belasting over ons spaargeld al betaald? ;)
pi_137453495
quote:
5s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:37 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus ik moet mijn zakelijke bankrekening en debiteuren ook in box 3 vermelden? :?
Geen idee, met die situatie kom ik niet in aanraking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')