Het saldo van de ontvangen prestatiebeurs + ov per 1-1-2013 kan als schuld worden opgegeven. Het exacte bedrag hiervan vindt je in de eerste brief van DUO van 2013.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:12 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Niet aftrekbaar..zo maak ik het ook op uit deze context.
Prestatiebeurs wel of niet omgezet in een gift
Prestatiebeurs wel omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie omgezet in een gift? Dan wordt op de eerder genoten aftrek niet meer terug gekomen.
Prestatiebeurs niet omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie niet omgezet in een gift? En hebt u bij bereken van uw aftrekbedrag studiekosten in die jaren minder studiekosten mogen aftrekken omdat u rekening moest houden met
de prestatiebeurs? Dan mag u in het jaar dat de beurs niet wordt omgezet in een gift, alsnog een bedrag per studiejaar aftrekken. Dit is voor elk volledig studiejaar ¤ 1.677 voor een mbo-opleiding.
En ¤ 2.421 voor een hbo- of wo-opleiding.
http://download.belasting(...)2014_ib2751t41fd.pdf
Een combinatie van twee inkomens zorgt bijna altijd voor bijbetalen omdat ze opgeteld in een hogere tariefschijf komen. Wat je nog even zou kunnen checken op de jaaropgaves is of er niet bij allebei de loonheffingskorting wordt toegepast. Als dat wel zo is, dan moet je dat bij het laagste inkomen wijzigen (via de loonadministratie). En dat spaargeld zal ook wel bijbetaling in box 3 geven (kun je op de aanslag zien).quote:Op maandag 10 maart 2014 17:16 schreef Tim86 het volgende:
Vraagje van mijzelf: Mijn moeder heeft nu over de afgelopen 3 jaar/aangiftes bijna 13.000 euro terug moeten betalen. Ik heb haar aangiftes nagekeken en kan verder weinig ontdekken dat fout zou moeten zijn. Ik vind dit vrij extreem..kan het alsnog wel kloppen of moet er sowieso iets fout zitten?
Ze heeft aardig wat spaargeld, werkt zelf parttime en krijgt een weduwepensioen overigens. Belasting-technisch ook geen ideale combinatie, maar of dit dan uit de koker moet rollen...
het is ook mede voor jezelf voor het overzicht en mocht de BD bewijzen van je willen en je hebt meerdere hypotheekvormen/verstrekkers dan kunnen ze de bedragen goed uit elkaar houden.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:44 schreef pfaf het volgende:
Bedankt, logisch ja, maar nutteloze info toch? Enfin, bedankt.
Ze houden toch zo van nummertjes, het rekeningnummer staat er bij. En nu houd ik er over op.quote:Op maandag 10 maart 2014 19:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
het is ook mede voor jezelf voor het overzicht en mocht de BD bewijzen van je willen en je hebt meerdere hypotheekvormen/verstrekkers dan kunnen ze de bedragen goed uit elkaar houden.
bedankt voor de reactiequote:Op maandag 10 maart 2014 18:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Een combinatie van twee inkomens zorgt bijna altijd voor bijbetalen omdat ze opgeteld in een hogere tariefschijf komen. Wat je nog even zou kunnen checken op de jaaropgaves is of er niet bij allebei de loonheffingskorting wordt toegepast. Als dat wel zo is, dan moet je dat bij het laagste inkomen wijzigen (via de loonadministratie). En dat spaargeld zal ook wel bijbetaling in box 3 geven (kun je op de aanslag zien).
je moet zelf even de gegevens van de andere werkgever ook toevoegen.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:02 schreef RamboDirk het volgende:
ik ben begin 2013 overgestapt op een andere werkgever, nu wordt deze 1,5 maand aan inkomsten van mijn oude werkgever niet vermeldt in het automatisch aangevulde belastingaangifte programma. De rest klopt overigens wel...wordt deze fout nog herstelt op de langere termijn? Of zal de definitieve aanslag er zo tussendoor glippen?
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalenquote:Op maandag 10 maart 2014 20:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
je moet zelf even de gegevens van de andere werkgever ook toevoegen.
vraag jij of je kunt frauderen?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen
Hoezo frauderen ik heb gewoon het programmaatje doorgelopen en heb er over heen gekekenquote:
jij vraagt om te frauderen?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hoezo frauderen ik heb gewoon het programmaatje doorgelopen en heb er over heen gekeken![]()
Gewoon je eigen verantwoordelijkheid dat alles klopt. Die vooraf ingevulde cijfers ook.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
maar worden alle aanslagen stuk voor stuk gecontroleerd? Dit is namelijk een verschil voor mij of ontvangen of betalen
maar waarom wil jij van ons weten of je moet gaan frauderen dan?quote:Op maandag 10 maart 2014 20:28 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
net zo erg als de hypotheekrente aftrek
Bepaalde types?quote:Op maandag 10 maart 2014 18:21 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Uiteraard niet, dat is vaak met bepaalde types. Bedankt zal ik dan maar zeggen.
50/50, of het wordt gecontroleerd, of nietquote:Op maandag 10 maart 2014 20:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mee eens, prestatiebeurs kan als lening in Box 3 worden opgenomen.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:45 schreef nhero het volgende:
[..]
Het saldo van de ontvangen prestatiebeurs + ov per 1-1-2013 kan als schuld worden opgegeven. Het exacte bedrag hiervan vindt je in de eerste brief van DUO van 2013.
Bij mijn weten is deze informatie op dit punt nooit gewijzigd. Altijd is het jaar dat voorafging aan het ouderschapsverlof maatgevend geweest. De discussie of niet gekozen kon worden voor het vorige belastingjaar is wel op internet gevoerd, maar niet bij de Belastingdienst zelf.quote:Ouderschapsverlof begonnen vóór 2012?
Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2012? Dan bepalen wij uw maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon in 2012 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapverlof begon.
]hier[/url]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |