Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 5 maart 2014 20:01 schreef greavy het volgende: Weet iemand wat Ziggy³ en/of Mono hebben uitgevreten tussen Harlingen en Harlingen Haven voor de 2e dag op rij? In precies één week al drie seinstoringen daar.
Op woensdag 5 maart 2014 20:29 schreef Dr_Flash het volgende: doe je hele verhaal eens James? met foto's en een kaartje waar je allemaal geweest bent en zo je mag mijn basiskaartje wel gebruiken hoor
Ik heb maar één foto gemaakt die ik hier al heb gepost, ik had eigenlijk niet echt rekening gehouden met het weer en eventuele fotomogelijkheden en ik ben ook daadwerkelijk nuttig bezig geweest terwijl ik in de trein zat.
De route die ik heb afgelegd: Breda - Sittard - Den Bosch - Arnhem - Doetinchem (Breng) - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn - Amsterdam (Pimpel) - Den Haag HS (via Haarlem) - Rotterdam (Benelux) - Breda (ICd via HSL).
Tegen die tijd dat dat spoor weg is ziet de dienstregeling er toch al anders uit
oh, dat geloof ik zeker, alleen maak ik me wel zorgen, want er wordt stevig gesneden is het aantal sporen voor de bijsturing. In de normale dienst heb je ze nauwelijks nodig, maar als er verstoringen zijn dan komen die extra sporen zo her en der goed van pas, zeker als je overal doorstroomstations van maakt
oh, dat geloof ik zeker, alleen maak ik me wel zorgen, want er wordt stevig gesneden is het aantal sporen voor de bijsturing. In de normale dienst heb je ze nauwelijks nodig, maar als er verstoringen zijn dan komen die extra sporen zo her en der goed van pas, zeker als je overal doorstroomstations van maakt
En "normale dienst" heb je nauwelijks. Verstoringen dagelijks Terminaal slecht bedacht dit soort dingen. Maar er zal wel een wissel bij betrokken zijn zeker? Ja, dacht ik al. Waar je niet mee om kan gaan moet je wegsnijden
Achja, toen een wissel bij Den Dolder stuk was en de Soesterlijn niet bereikbaar was riep iedereen ook schande. Nu gaat die weg en kan er minder storen.
Achja, toen een wissel bij Den Dolder stuk was en de Soesterlijn niet bereikbaar was riep iedereen ook schande. Nu gaat die weg en kan er minder storen.
mja, dat was een andere wissel en heeft niets met die op handen zijnde sanering van doen
Dat hele soesterlijntje kun je prima verbussen. Maar tussen Utrecht en Amersfoort is de capaciteit al kut. Als je dan ook nog dat middenspoor gaat weghalen dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
Op woensdag 5 maart 2014 21:01 schreef Dr_Flash het volgende: Dat hele soesterlijntje kun je prima verbussen. Maar tussen Utrecht en Amersfoort is de capaciteit al kut. Als je dan ook nog dat middenspoor gaat weghalen dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
Het derde spoor bij Gilze-Rijen gaat ook een keer verdwijnen, de ruimte wordt dan gebruikt om het smalle eilandperron te vervangen door twee bredere perrons aan de zijkant.
Het zou me niet verbazen als de gelegenheid wordt aangegrepen om dan ook meteen de overloopwissels te verwijderen, zodat je vanuit Breda pas na Tilburg Universiteit weer ergens anders heen kunt...
Op woensdag 5 maart 2014 21:05 schreef James1988 het volgende: Het derde spoor bij Gilze-Rijen gaat ook een keer verdwijnen, de ruimte wordt dan gebruikt om het smalle eilandperron te vervangen door twee bredere perrons aan de zijkant.
Het zou me niet verbazen als de gelegenheid wordt aangegrepen om dan ook meteen de overloopwissels te verwijderen, zodat je vanuit Breda pas na Tilburg Universiteit weer ergens anders heen kunt...
ik hoop dat ze ze laten liggen, want anders moet je bij een verstoring meteen half Brabant verbussen ...
Op woensdag 5 maart 2014 21:05 schreef James1988 het volgende: Het derde spoor bij Gilze-Rijen gaat ook een keer verdwijnen, de ruimte wordt dan gebruikt om het smalle eilandperron te vervangen door twee bredere perrons aan de zijkant.
Dat eilandperron dat net nog voor een flinke zal geld is opgeknapt bedoel je? .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
ik hoop dat ze ze laten liggen, want anders moet je bij een verstoring meteen half Brabant verbussen ...
Als er iets gebeurt tussen Breda en Tilburg moet je dat toch al, er is geen uitwijkmogelijkheid. Nu kun je nog tot Gilze-Rijen komen, maar dat station is niet echt berekend op grote hoeveelheden reizigers snel afvoeren richting bussen.
Maar Ziggy³, weet jij dat toevallig? Door die uursdienst op Leer kunnen er overdag toch geen goederentreinen meer tussen Zuidbroek-Leer rijden? Het lijkt erop dat er toch weer vraag naar is, Rurtalbahn heeft er capaciteit aangevraagd voor een 1x/week op maandag, zo rond 8:30 uit Zuidbroek -> Leer.
Op woensdag 5 maart 2014 21:26 schreef greavy het volgende: Maar Ziggy³, weet jij dat toevallig? Door die uursdienst op Leer kunnen er overdag toch geen goederentreinen meer tussen Zuidbroek-Leer rijden? Het lijkt erop dat er toch weer vraag naar is, Rurtalbahn heeft er capaciteit aangevraagd voor een 1x/week op maandag, zo rond 8:30 uit Zuidbroek -> Leer.
Ja, dat baanvakje zit bijna vol, een guterzug past er niet zomaar tussen. Geen idee hoe ze dat gaan oplossen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ja, maar die paden zijn verdwenen, omdat Arriva een uursdienst ging rijden naar Leer (voorheen 1x/2u naar Leer, andere uur was het tot Nieuweschans). Die goederenpaden waren zelden tot nooit benut, en na veel "onderhandelen" heeft DB ook het goederenpad op het Duitse deel weggemikt.
Ja, dat baanvakje zit bijna vol, een guterzug past er niet zomaar tussen. Geen idee hoe ze dat gaan oplossen.
Capaciteit is nog niet toegewezen. Ik ben benieuwd. Vandaag heeft er ook om 8:41 een cargo door Nieuweschans rg Leer gereden, waarbij ook het spoortje 523 in Winschoten wat roest minder heeft. Dat was ook onder het attest van Rurtalbahn, afkomstig uit Veendam.
Komend weekend zijn in Utrecht de sporen 8-11 buiten dienst (en/of de midden-flyover vanaf Utrecht Centraal sporen 8-12 naar Woerden en de Hoge Sporen van Utrecht Overvecht (sporen zonder perrons)) waardoor de treindienst is aangepast:
*Sprinters Utrecht-Baarn en Utrecht-Amersfoort rijden tot Utrecht Overvecht. IC's Groningen/Leeuwarden-Rotterdam is gesplitst in Utrecht: er rijdt een deel Groningen/Leeuwarden-Utrecht Centraal (aankomst: spoor 4) en een deel Utrecht(vertrek 18a)=Rotterdam.
*IC's Enschede/Amersfoort Schothorst-Den Haag rijdt alleen Enschede/Schothorst-Utrecht (aankomst 4a). Daarnaast rijdt de doordeweekse IC (die op de IC's naar Schothorst/Enschede aansluit) Rotterdam-Utrecht (spoor 19a).
e IC naar Woerden zal in Utrecht vanaf spoor 15 vertrekken, IC's naar Den Bosch vanaf 14 en de IC's naar Arnhem (voor de gelegenheid niet naar Nijmegen) vanaf 12b.
Reden van het opheffen van de sprinters Utrecht-Overvecht(-Zwolle/Baarn) zal wel liggen in het feit dat de IC's door Overvecht rijden ipv erlangs en deze sprinters normaal door de IC worden ingehaald.
Op woensdag 5 maart 2014 22:56 schreef _JdM_ het volgende: Komend weekend (...) e IC naar Woerden zal in Utrecht vanaf spoor 15 vertrekken, IC's naar Den Bosch vanaf 14 en de IC's naar Arnhem (voor de gelegenheid niet naar Nijmegen) vanaf 12b.
Komend weekend zijn er werkzaamheden tussen Arnhem en Nijmegen, er wordt gewerkt aan een derde spoor bij Elst.
Op woensdag 5 maart 2014 22:48 schreef b2py het volgende: Minder dan acht treinen per dag geeft een uitzondering label. Kan je in principe onder minder strikte normen plannen.
Klinkt als "je hebt maximaal 7 smoezen per dag om gratis de dienstregeling van normale treinen door de war te schoppen."
Op woensdag 5 maart 2014 22:56 schreef _JdM_ het volgende: Komend weekend zijn in Utrecht de sporen 8-11 buiten dienst (en/of de midden-flyover vanaf Utrecht Centraal sporen 8-12 naar Woerden en de Hoge Sporen van Utrecht Overvecht (sporen zonder perrons)) waardoor de treindienst is aangepast:
*Sprinters Utrecht-Baarn en Utrecht-Amersfoort rijden tot Utrecht Overvecht. IC's Groningen/Leeuwarden-Rotterdam is gesplitst in Utrecht: er rijdt een deel Groningen/Leeuwarden-Utrecht Centraal (aankomst: spoor 4) en een deel Utrecht(vertrek 18a)=Rotterdam.
*IC's Enschede/Amersfoort Schothorst-Den Haag rijdt alleen Enschede/Schothorst-Utrecht (aankomst 4a). Daarnaast rijdt de doordeweekse IC (die op de IC's naar Schothorst/Enschede aansluit) Rotterdam-Utrecht (spoor 19a).
e IC naar Woerden zal in Utrecht vanaf spoor 15 vertrekken, IC's naar Den Bosch vanaf 14 en de IC's naar Arnhem (voor de gelegenheid niet naar Nijmegen) vanaf 12b.
Reden van het opheffen van de sprinters Utrecht-Overvecht(-Zwolle/Baarn) zal wel liggen in het feit dat de IC's door Overvecht rijden ipv erlangs en deze sprinters normaal door de IC worden ingehaald.
Die sprinters zullen wel op spoor 3 bij Overvecht keren.
Het is jammer dat je aan de centrumzijde van Utrecht net dan ene perronnetje nu mist, anders had het waarschijnlijk wel gekund, al had je dan misschien weer met de overkruistijden gezeten.
Capaciteit is nog niet toegewezen. Ik ben benieuwd. Vandaag heeft er ook om 8:41 een cargo door Nieuweschans rg Leer gereden, waarbij ook het spoortje 523 in Winschoten wat roest minder heeft. Dat was ook onder het attest van Rurtalbahn, afkomstig uit Veendam.
De Veendammer kop gemaakt op Zuidbroek en door naar Leer?
Al meer bekend over de infra aanpassingen gezien Arriva door naar Bremen wilt met sneltrein? Provincie had er wel wat geld voor over. Zag vorige week een werktrein klaar staan bij Winschoten (Ik was de laatste trein van de dag). Die hebben ergens wat ballast gedumpt daar in de buurt. Heb daarna nachtdiensten gehad en ben er dus niet meer geweest.
Op donderdag 6 maart 2014 01:45 schreef Monopoly het volgende: Oh en Arriva kan op Nieuweschans ook binnenkomen op spoor 2. 't is ongebruikelijk maar daardoor kan er nog wel een Guterzug doorjanken.
We doen spoor 2 tegenwoordig standaard elke dag een keer vanwege roest.
Hé, Mat'64 in mijn trein die altijd met SLT rijdt. Zulks nostalgie.
De conducteur van de intercity waar ik net in zat heeft een nieuwe spoorlijn bedacht: Eindhoven-Helmond-Venray- Venlo.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
De Veendammer kop gemaakt op Zuidbroek en door naar Leer?
Helaas, het was niet de Veendammer containertrein van DBS, en ook niet de Dolimetrein van RRF. Het was een gloednieuw transport vanaf de Nedmag.
quote:
[..]
Al meer bekend over de infra aanpassingen gezien Arriva door naar Bremen wilt met sneltrein? Provincie had er wel wat geld voor over. Zag vorige week een werktrein klaar staan bij Winschoten (Ik was de laatste trein van de dag). Die hebben ergens wat ballast gedumpt daar in de buurt. Heb daarna nachtdiensten gehad en ben er dus niet meer geweest.
Nee, die aanpassingen zijn mij (nog) niet bekend. Wel weet ik dat er uit een onderzoek is gebleken dat het tussen Leer en Oldenburg moeilijk past ivm het enkelspoor. Het zou eventueel kunnen, maar dan moet je op compleet andere tijden uit/naar Nederland, omdat er op dit moment een RE enkele minuten na aankomst van Arriva in Leer richting Oldenburg rijdt.
Wel zou er in 2016 een sneltrein Groningen - Leer moeten gaan rijden, de stoptrein Groningen-Leer vervalt dan. Dat zou de reistijd 10-15 minuten sneller maken. Wel moet hiervoor de maximum snelheid tussen Groningen en Winschoten verhoogd worden, richting de 120/140kmh
Oh, toevoeging: Ik lees net dat in Winschoten spoor 1 een kopspoor wordt, en dat Zuidbroek-Winschoten aangepast wordt voor 140km/h (nu 100km/h). De kosten bedragen 17,5 miljoen euro, en eind 2016 moet het gerealiseerd zijn.
Helaas, het was niet de Veendammer containertrein van DBS, en ook niet de Dolimetrein van RRF. Het was een gloednieuw transport vanaf de Nedmag.
[..]
Nee, die aanpassingen zijn mij (nog) niet bekend. Wel weet ik dat er uit een onderzoek is gebleken dat het tussen Leer en Oldenburg moeilijk past ivm het enkelspoor. Het zou eventueel kunnen, maar dan moet je op compleet andere tijden uit/naar Nederland, omdat er op dit moment een RE enkele minuten na aankomst van Arriva in Leer richting Oldenburg rijdt.
Wel zou er in 2016 een sneltrein Groningen - Leer moeten gaan rijden, de stoptrein Groningen-Leer vervalt dan. Dat zou de reistijd 10-15 minuten sneller maken. Wel moet hiervoor de maximum snelheid tussen Groningen en Winschoten verhoogd worden, richting de 120/140kmh
Tussen Nieuweschans en Ihrhove staat volgens mij inderdaad nog niets gepland.
Op donderdag 6 maart 2014 08:50 schreef greavy het volgende: Oh, toevoeging: Ik lees net dat in Winschoten spoor 1 een kopspoor wordt, en dat Zuidbroek-Winschoten aangepast wordt voor 140km/h (nu 100km/h). De kosten bedragen 17,5 miljoen euro, en eind 2016 moet het gerealiseerd zijn.
Maar daar is die werktrein volgens mij niet voor. Zal wel regulier onderhoud zijn.
Maar daar is die werktrein volgens mij niet voor. Zal wel regulier onderhoud zijn.
Denk het ook. Je collega liep toen wel te kutten Moest hem bij Winschoten bellen of ik mocht vertrekken naar Nieuweschans, en daar liet hij met op geel 4 - geel binnen komen op spoor 2. Zag het seinbeeld in de verte en moest al lachen omdat ik weet dat hij en ari had lopen te kloten Belde hij gelijk op om sorry te zeggen etc Zei nog tegen hem, je hebt mijn dag gemaakt, binnenkomen op spoortje 2, lekker anders, boeiend, lachen man.
ooit ging daar een bus waar je voor NS-tarief in mocht
Klopt. Maar in die dienstregeling (1x sneltrein Nijmegen-Roermond, 1x stoptrein Nijmegen-Venray, 1x stoptrein Nijmegen-Venray en 1x een stoptrien Blerick-Roermond er uur) was er, zonder terugsteken, niet mogelijk om van Venray naar Blerick te kunnen...
Klopt. Maar in die dienstregeling (1x sneltrein Nijmegen-Roermond, 1x stoptrein Nijmegen-Venray, 1x stoptrein Nijmegen-Venray en 1x een stoptrien Blerick-Roermond er uur) was er, zonder terugsteken, niet mogelijk om van Venray naar Blerick te kunnen...
die ene was Nijmegen - Boxmeer toch? Kan me er nog wel vaag iets van herinneren omdat ik toen een keer Maastricht - Noord-Nederland via de Maaslijn heb gedaan omdat dit het snelste was. Was nog in de periode dat er IRM-drietjes op de schrootlijn reden
Op donderdag 6 maart 2014 10:41 schreef Darkwing_Duck het volgende: Wacht wat? zag ik nou echt net bij Station Breda vanuit de richting Etten Leur een bordje "PAS OP, Stootjuk over 150 Meter" staan
dat is wegens de verbouwing een kopspoor geworden
SPOILER
Op donderdag 6 maart 2014 11:38 schreef KnutdeIJsbeer het volgende: Wat is van de normale intercitys (dus niet thalys of IC-direct) het langste stuk in NL zonder stop?
Coalitiepartijen willen poortjes stations openhouden De ov-poortjes op NS-stations moeten open blijven. Ook niet-reizigers moeten op de treinstations kunnen komen, zeggen Kamerleden donderdag van PvdA en VVD tegen RTL Nieuws.
De NS wil de poortjes op stations sluiten om zwartrijden tegen te gaan. Als dat gebeurt, kunnen alleen mensen met een ov-chipkaart het station nog betreden. "Maar als je je oma op de trein wil zetten of van het station wil halen, dan moet je ook gewoon het station op kunnen", zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland tegen RTL Nieuws. Bij het NS-station in Woerden zijn de poortjes sinds januari als proef gesloten. Dat leidt volgens VVD-Kamerlid Betty de Boer tot veel problemen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Het is pas 20 jaar bekend dat NS de stations wil afsluiten met poortjes, en nu komen ze daar al mee? Die lui in Den Haag zijn niet bepaald de meest heldere lampjes in het sein, is het wel?
Voor afzetten kan je toch gewoon binnen 30 minuten weer uitchecken?
Ja maar privacy huilhuil dit dat.
bedankt voor de tip moet straks nog naar rotterdam gelukkig lijkt het mee te vallen en rijd alleen de IC dordt - amsterdam niet en keeren de IC's vlissingen - lelijkgat v.v. in dordt
Op donderdag 6 maart 2014 12:09 schreef James1988 het volgende: Het is pas 20 jaar bekend dat NS de stations wil afsluiten met poortjes, en nu komen ze daar al mee? Die lui in Den Haag zijn niet bepaald de meest heldere lampjes in het sein, is het wel?
Op veel stations liggen de poortjes al en nu denken de betreffende partijen in Den Haag erover ze open te laten? Dan zou pure kapitaalvernietiging zijn. Denk eerlijk gezegd dat het gewoon een uitspraak is om wat zieltjes in de betreffende gemeenten te winnen.
Op veel stations liggen de poortjes al en nu denken de betreffende partijen in Den Haag erover ze open te laten? Dan zou pure kapitaalvernietiging zijn. Denk eerlijk gezegd dat het gewoon een uitspraak is om wat zieltjes in de betreffende gemeenten te winnen.
Er moet gewoon eens een keer brand uitbreken of een grote treinbotsing in zo'n station, waarbij 3 doden door de brand zelf vallen en 200 doordat de menigte niet snel genoeg weg kon komen door de poortjes. Dan worden ze weer weggehaald. Tot die tijd kun je hoog en laag springen maar komen die poortjes er en gaan ze dicht ook. Simpelweg omdat eoa kantoorhomo bedacht heeft dat dat zo moet
Op donderdag 6 maart 2014 12:48 schreef James1988 het volgende: Dat zal wel meevallen: de poortjes hebben een noodknop (aan de binnenkant) en als je er hard genoeg tegenaan beukt gaan ze ook open.
Je snapt het niet. Ook al staan de poortjes open, dan nog blokkeren ze 1/3 van de breedte van de doorgang. Als mensen in paniek vloeistofgedrag gaan vertonen zijn dat serieuze obstakels, of ze open staan of niet.
Je snapt het niet. Ook al staan de poortjes open, dan nog blokkeren ze 1/3 van de breedte van de doorgang. Als mensen in paniek vloeistofgedrag gaan vertonen zijn dat serieuze obstakels, of ze open staan of niet.
Dat is wel waar. In het verleden is ook al wel gebleken bij evacuaties van tadions dat de toegangspoorten voor moeilijkheden zorgen.
In een station als Rotterdam zal het effect meevallen: de tunnel is ontzettend breed, er zijn twee uitgangen die beide te zien zijn vanaf het midden, en naast de rij poortjes staat nog een wandje dat makkelijk kan worden geopend.
Dat wordt heel anders in bijvoorbeeld Sittard, daar moet je door een krap tunneltje en ook een trap op.
NS heeft dingen weer lekker knullig geïmplementeerd. Kaartcontrole, dus ik laat mijn chipkaart zien zoals het hoort.
C: "Meneer, u zit in de eerste klas" J: "Ja, dat klopt." C: "Maar u heeft een vervoerbewijs voor de tweede klas" (Dal Vrij) J: "Klopt, maar ik heb een toeslag betaald om 1e klas te gaan zitten" *C houdt chipkaart nog een keer tegen apparaat en laat zien dat het apparaat "2" toont als reisklasse* *C drukt op "Meer..." C: "Ohja, nu zie ik het. Excuus."
De Herik Cargoshuttle van Amsterdam naar Milaan vertrok maandag voor de eerste keer. De geplande nachttrein voor reizigers (ala Overnight Express) zal helaas pas in 2015 gaan rijden vanwege problemen met vergunningen.
Op donderdag 6 maart 2014 12:59 schreef James1988 het volgende: NS heeft dingen weer lekker knullig geïmplementeerd. Kaartcontrole, dus ik laat mijn chipkaart zien zoals het hoort.
C: "Meneer, u zit in de eerste klas" J: "Ja, dat klopt." C: "Maar u heeft een vervoerbewijs voor de tweede klas" (Dal Vrij) J: "Klopt, maar ik heb een toeslag betaald om 1e klas te gaan zitten" *C houdt chipkaart nog een keer tegen apparaat en laat zien dat het apparaat "2" toont als reisklasse* *C drukt op "Meer..." C: "Ohja, nu zie ik het. Excuus."
Ik denk niet dat dit zozeer met knullige implentatie te maken heeft. Het kan misschien beter, maar de conducteur zou dit moeten weten.
Het zou een hoop discussies besparen als de apparatuur meteen zou tonen dat er een 2-1-toeslag is gekocht.
Jep, heb die discussie ook al een paar keer moeten voeren, hoewel het de laatste keer dat ik dat deed al beter ging (conducteur keek direct verder dan de neus lang was).
Het zou een hoop discussies besparen als de apparatuur meteen zou tonen dat er een 2-1-toeslag is gekocht.
Dat is zo, maar omdat dat het niet doet zou de NS hun medewerkers duidelijk moeten maken dat ze eerst op Meer... moeten drukken voordat ze conclusies trekken.
Mansveld: maatwerk bij ov-poortjes Staatssecretaris Mansveld vindt het afsluiten van stations voor reizigers zonder ov-chipkaart een zaak van "lokaal maatwerk". Dat zei ze naar aanleiding van een oproep van een Kamermeerderheid om de stations voor iedereen open te stellen. Meer en bron
Kortom, implementatie gaat gewoon door (met lokaal wat verschillen). We hadden niet anders verwacht.
Lekker consistente ontwerplogica weer van Connexxion: de Valleilijn-lezers (die er precies hetzelfde uitzien als die van NS) gebruiken het "er is iets foutgegaan"-kleurenschema wanneer je goed bent in- of uitgecheckt, wanneer er iets fout gaat (kaart te snel weghalen) wordt het display donkerrood zoals bij NS wanneer je niet kán reizen omdat je kaart nog niet is geactiveerd. Daarnaast zit er een flinke spelfout in de tekst: Probeer opniew.
Kek dingetje trouwens, die Protos. Heel stil en een prima ligging op het spoor. Hier een foto van een Valleilijntrein te Ede-Wageningen:
[ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 06-03-2014 14:47:27 ]
die ene was Nijmegen - Boxmeer toch? Kan me er nog wel vaag iets van herinneren omdat ik toen een keer Maastricht - Noord-Nederland via de Maaslijn heb gedaan omdat dit het snelste was. Was nog in de periode dat er IRM-drietjes op de schrootlijn reden
"Hu, maar dat staat er toch ook!? Ownee. Oeps :$" Die ene was Nijmegen-Boxmeer ja;)
O ja, ik weet nog wel dat ik van die sneltrein gebruik maakte. Zwolle - Nijmegen - Venlo - Duitsland.
Maar op een gegeven moment paste NS de dienstregeling aan in een doorgaande stoptrein en een sneltrein die maar een paar stations oversloeg. ("Ding dong. De... sneltrein ... naar ... Roermond ... stopniette ... Vierlingsbeek. Herhaling...") En dat was allemaal niet goed uitgeplozen, zodat overal in Nijmegen papiertjes hingen dat de sneltrein een paar minuten eerder vertrok dan op de vertrekstaten stond aangegeven - zodat je vanuit Zwolle de aansluiting meestal nét niet haalde. Mooi kut was dat.
Daarna kwam Veolia met de wadlopers, dat was al helemaal een ramp natuurlijk. Ik kan me alleen niet meer herinneren dat ik die rit nog vaak heb gedaan sinds ze er met de Spurts -eh, hoe noemt Veolia hun GTW's ook al weer- rijden.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2014 14:56:28 ]
Op donderdag 6 maart 2014 14:35 schreef James1988 het volgende: Lekker consistente ontwerplogica weer van Connexxion: de Valleilijn-lezers (die er precies hetzelfde uitzien als die van NS) gebruiken het "er is iets foutgegaan"-kleurenschema wanneer je goed bent in- of uitgecheckt, wanneer er iets fout gaat (kaart te snel weghalen) wordt het display donkerrood zoals bij NS wanneer je niet kán reizen omdat je kaart nog niet is geactiveerd. Daarnaast zit er een flinke spelfout in de tekst: Probeer opniew.
Kek dingetje trouwens, die Protos. Heel stil en een prima ligging op het spoor. Hier een foto van een Valleilijntrein te Ede-Wageningen:
Prima trein ja. Mijn vriendin woont in Ede, dus ik reis er regelmatig mee. Laatst stukje voorin mee geweest met de meester. Goed glad baanvakje. Mooie cabine, degelijk spul.
Prima trein ja. Mijn vriendin woont in Ede, dus ik reis er regelmatig mee. Laatst stukje voorin mee geweest met de meester. Goed glad baanvakje. Mooie cabine, degelijk spul.
Jammer dat er niet meer dan 6 zijn gebouwd. In vergelijking daarmee is de V250 een grote serie
Jammer dat er niet meer dan 6 zijn gebouwd. In vergelijking daarmee is de V250 een grote serie
Ja, aan één kant niet zo'n ramp. Makkelijker om het spul er uit te trappen en met degelijke spurtjes van Arriva te gaan rijden op het moment dat Arriva de teugels in handen neemt
Arriva 306 in Groningen by Busfoto.nl, on Flickr Treinstel 306, een GTW 2/8 van Arriva, is net vertrokken uit Groningen en op weg naar Leeuwarden. Op de voorgrond zijn de restanten te zien van de voormalige tramlijn naar Drachten.
Op donderdag 6 maart 2014 15:26 schreef dennistd het volgende: Maar niet als je snel naar Venlo wilt. Een forens Deventer-Cuijk zal er bijvoorbeeld niet blij van worden...
Op donderdag 6 maart 2014 15:26 schreef dennistd het volgende: Maar niet als je snel naar Venlo wilt. Een forens Deventer-Cuijk zal er bijvoorbeeld niet blij van worden...
Als je dagelijks forenst tussen Deventer en Cuijk heb je een gaatje in je hoofd.
Op donderdag 6 maart 2014 16:33 schreef GlenSpey het volgende: Verdomme, ik kan nergens vinden wat de verbindingsproef ook alweer precies inhoudt Iemand hier die het toevallig weet?
Heeft dat iets met de EP-rem of het Groene-lamp circuit te maken?
Zoals gisteren beloofd zou ik hier vandaag nog wat foto's neerzetten. Voor de mensen die nog niet hebben gezien waar ik was: het was de aansluiting van Elementis in Delden, en die hebben een loc genaamd Bennie. Elke woensdagmorgen komt een loc hier wat ketelwagens brengen en halen. Minimaal één, en maximaal een stuk of vijf.
Een paar minuten later nadert van de andere kant Syntus Lint 44 in de oude Twents-kleurstelling, die als trein 31227 van Zutphen naar Oldenzaal onderweg is en in Goor trein 31236 gekruist heeft
Nadat het wissel omgelegd is volgt voor loc 6418 het volgende obstakel: een stopontspoorblok hindert de doorgang, en de rangeerder moet deze dan ook eerst wegklappen
De trein was lopend nog in te halen, aangezien de poort bij Elementis nog gesloten was. Pas na een flinke stoot op de tyfoon kwam er iemand om de poort te openen
Nadat Bennie naar buiten gereden vanaf het middelste spoor komt de DBS-loc met de wagens vanaf het linkerspoor ook weer naar buiten. Bennie wordt vervolgens tegen de wagens gezet en gekoppeld
Nadat Bennie gekoppeld is en de remproef genomen is vertrekt de trein geduwd het linkerspoor op, om zo de weg voor de DBS-loc naar buiten vrij te maken
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als Bennie met de wagens het linkerspoor opgegaan is kan de DBS-loc met de retourtrein vanaf het middelste spoor het fabrieksterrein van Elementis verlaten
Als ook het handbediende wissel in de juiste stand gezet is kan de trein de spoorlijn Hengelo-Zutphen oprijden, en na het terugleggen van het stopontspoorblok en het in de rechtdoorgaande stand leggen van het wissel vertrekken naar Bad Bentheim
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Kortom, implementatie gaat gewoon door (met lokaal wat verschillen). We hadden niet anders verwacht.
Daar zou ik als NS toch echt bezwaar tegen maken. Het systeem werkt een stuk minder goed tegen zwartrijden als je van tevoren al weet bij welke stations je gewoon door open poortjes kan lopen. Dadelijk moeten ze nog in de trein gaan controleren .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Heeft dat iets met de EP-rem of het Groene-lamp circuit te maken?
Groene lamp circuit niet. Het valt onder de categorie 'remproeven', ben alleen kwijt wat ook alweer de precieze handelingen zijn. Ik vermoed dat het aan goederenvervoer is voorbehouden (zit niet in mijn straatje).
Ik loop op plekken waar ik officieel niet mag lopen Wel even een geel hesje aangedaan voor de zichtbaarheid, en op enkelspoor is het nogal voorspelbaar wanneer er een trein komt. Met goed opletten en een vriendelijke zwaai naar de machinisten voorkom je ook een boel problemen. Een telelens heb ik ook, maar die heb ik voor deze foto's niet gebruikt.
Leuke fotoreeks, Dennis! Ik wist niet dat er daar goederenvervoer bestond op dat lijntje
nice, leuk om te zien!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
ik ken alleen mensen die snel weg willen uit Venlo, niemand die er snel naar toe wil...
Weet iemand trouwens hoe lang er al geen trein Amsterdam CS-Groningen meer is? Iets wat ik me laatst afvroeg sinds ik die route weer regelmatig reis.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
Op donderdag 6 maart 2014 18:34 schreef dennistd het volgende: Al sinds er niet meer gesplitst wordt in Amersfoort naar Schiphol en Amsterdam Centraal denk ik. Sowieso in 2005 nog, maar in 2007 niet meer denk ik.
Met ingang van dienstregeling 2007 weet ik. Dat was ook de aanleiding voor het leasen van de ICL-rijtuigen die toen tussen Amsterdam Centraal en Deventer gingen rijden.
Het einde komt nabij voor de PCC's in Antwerpen en Gent en voor de huidige voertuigen op de Kusttram:
quote:
De Lijn invites tenders for light rail fleet Written by David Briginshaw
BELGIAN light rail operator, De Lijn, has issued a call for tender for 146 low-floor LRVs for operation in Antwerp, Ghent and the West Flanders coastal line. The deadline to participate is April 17.
De Lijn describes the ¤320.2m project as the largest investment in LRVs it has ever made. It will allow the replacement of the coastal fleet and PCC trams in Antwerp and Ghent as well as provide additional vehicles for operation on new lines. Overall De Lijn's fleet will increase by 25%. This is in addition to 48 LRVs already on order, delivery of which is due to start in November.
De Lijn requires 62 LRVs for the West Flanders coastal line linking Knokke, Ostend and De Panne. Five of the vehicles are for a proposed extension to Veurne. Antwerp will receive 66 LRVs and Ghent 18 units.
The metre-gauge LRVs are to be supplied in six batches of around 25 cars. Two types of vehicle are required: 84 LRVs should have a width of 2.3m and the remaining 62 for West Flanders need to be 2.4m wide. All vehicles should be 32m long and be able to accommodate at least 260 passengers at a density of seven people/m2. The light rail networks are electrified at 700V dc.
Mart Smeets, Humberto Tan heb ik wel een keer aangesproken maarten van Rossem dan weer niet want vieze man. En een olympische sporter na de spelen van Vancouver alleen weet ik haar naam niet meer
Dat kan vanwege werkzaamheden een uitzondering zijn geweest, maar sinds dienstregeling 2007 is het niet planmatig meer rechtstreeks naar Amsterdam, behalve tegenwoordig 's avonds laat, want dan is die verbinding er wel 1x per uur die daarna verder gaat naar Schiphol, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Roosendaal en een enkele keer naar Vlissingen.
Tegenwoordig heb je een prima overstap in Almere of Lelydorp. Of je kiest ervoor om via Amersfoort te gaan. Deze optie is slechts zes minuten trager dan via de polder.
[ Bericht 6% gewijzigd door Peterselieman op 06-03-2014 20:09:11 ]
Mart Smeets ja Die zag ik een keer in de bieb in Utrecht zitten, zat ie boeken te signeren. Ik wou net zeggen "Hey Mart! " toen ik me nog net op tijd bedacht dat hij mij natuurlijk helemaal niet kent
SPOILER
Op donderdag 6 maart 2014 19:26 schreef James1988 het volgende: Het einde komt nabij voor de PCC's in Antwerpen en Gent en voor de huidige voertuigen op de Kusttram:
Het leuke is, er is één lijn in Antwerpen waar alleen maar de PCC's kunnen rijden. De bogen zijn daar zo krap, dat je daar niet eens met een dubbele PCC (gekoppeld) of gelede PCC kan rijden. Een Hermelijn is daar helemaal not-done. Maar dat stuk van het traject schijnt volgend jaar grondig op de schop te gaan, zodat het dan weer wel gaat passen.
Nu worden er iedere zomer Hermelijnen uit Antwerpen en Gent gehaald, om dienst te doen op de Kusttram. Dat zal sowieso niet meer gebeuren na aflevering van de nieuwe trams.
Ook zal in het zomerseizoen de tramdienst tussen Knokke en Westende Bad een 5-minuten dienst komen: 1x/10 minuten een rechtstreekse tram Knokke - De Panne en 1x/10 minuten een tram Knokke - Westende Bad. Nu zijn er tussen Knokke en Westende in het zomerseizoen zoveel reizigers dat de trams regelmatig reizigers moeten achterlaten. Om dit te kunnen creëren zijn er inmiddels diverse keerlussen aangelegd. Indien er dusdanig veel vertraging is ontstaan zal er dan een tram eerder kunnen keren, om het leed in de dienstregeling te beperken. Nu is een groot probleem dat er bij een klein incident al veel vertraging komt. Dit mede vanwege de vele gelijkvloerse kruisingen. Ook wordt een groot deel van de Kusttram van 50 naar 70 of zelfs 80/90 km/h gebracht. Dit zal voornamelijk om lange stukken tussen de dorpen gaan: In de dorpen wordt er veel minder hard gereden.
Dat kan vanwege werkzaamheden een uitzondering zijn geweest, maar sinds dienstregeling 2007 is het niet planmatig meer, behalve tegenwoordig 's avonds laat, want dan is die verbinding er wel 1x per uur.
Tegenwoordig heb je een prima overstap in Almere of Lelydorp. Of je kiest ervoor om via Amersfoort te gaan. Deze optie is slechts zes minuten trager dan via de polder.
Enkhuizen - Groningen? Ook niet op de dagrand hoor..
Overstap in Lelijkstad is inderdaad prima, maar ik heb een hekel aan overstappen als het anders kan. Vanuit Haarlem betekent het voor mij overstappen in Amsterdam, Lelystad en soms Zwolle. Kies dus regelmatig ervoor om via Leiden te reizen omdat ik dan gewoon in 1 keer kan blijven zitten
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
Op donderdag 6 maart 2014 16:33 schreef GlenSpey het volgende: Verdomme, ik kan nergens vinden wat de verbindingsproef ook alweer precies inhoudt Iemand hier die het toevallig weet?
kleine remproef bij het eerste rijtuig ipv de laatste... maar kan het niet in m'n boeken vinden
Dan zou het Haarlem-Sloterdijk-Schiphol worden, nu is het Haarlem-Leiden-Schiphol, maakt in tijd weinig uit eigenlijk. En het is weer een extra overstap
Of met de bus van Haarlem naar Schiphol (maar dat weiger ik dus)
[ Bericht 9% gewijzigd door Clicks_nl op 06-03-2014 21:52:49 ]
binnenkort is het (bij NS) overigens afgelopen met de retourtjes bij uitstel van betaling. er komt een nieuwe versie van de UVB formulieren (die ook beter doordrukken op het exemplaar voor de reiziger) daarnaast zijn deze formulieren voorzien van een barcode die gebruikt kan worden om een ovchippoort te openen. deze barcode werkt alleen voor het "uitchecken" en kan dus niet gebruikt worden om het station weer in te komen.
om die reden kun je straks alleen nog maar enkele reizen krijgen bij uitstel van betaling.
Ook vandaag heb ik weer een rondje door Nederland gemaakt, al was het vandaag iets kleiner dan gisteren i.v.m. tijdsgebrek. Vanochtend ben ik als eerste van Breda naar Rotterdam gegaan (via Roosendaal) waar ik ongeveer twee uur heb doorgebracht voor iets anders. Daarna ben ik naar Amersfoort gegaan, vanaf waar ik met de Valleilijn verder ben gegaan richting Ede-Wageningen.
Connexxion is wereldwijd de enige vervoerder die in het bezit is van treinen van het type Protos, gebouwd door het Duitse FTD. Naast de 5 Protossen heeft CXX voor het uitvoeren van de Valleilijn-concessie ook nog de beschikking over 1 GTW.
De Protos op deze foto heeft me van Amersfoort naar Ede-Wageningen gebracht. Ik vind de Protos een erg leuke trein, ik vind het dan ook jammer dat er niet meer vervoerders zijn die met deze leuke bakjes rondkarren.
Vanaf Ede-Wageningen ben ik met een intercity richting Utrecht gegaan, waar ik een lekker bakje cappuccino heb gehaald. Met m'n koffie ben ik in de sprinter naar Baarn gaan zitten, die over het Soester lijntje heeft gebracht. Op de foto staat de SGMm die me naar Baarn bracht.
Te Baarn moest ik wachten op een sprinter om mee verder te gaan naar Amsterdam, tijdens het wachten kwam er nog een motorpost van Eurailscout langs:
In Amsterdam heb ik een half uurtje doorgebracht in de NS Hispeed-lounge, daarna ben ik via Den Haag HS naar huis gegaan. De eindscore voor het rondje van vandaag is ± 410 km.
Ik kwam vanmiddag met de sprinter van Amsterdam Muiderpoort richting Amsterdam Centraal langs het V250-kerkhof op de Dijksgracht. V250 4813 staat vlak naast het hek van de Dijksgracht, en die zag er niet al te florissant meer uit. De zwarte band waarin de ramen zitten was zo te zien aan het uitlopen, er zaten flinke zwarte strepen precies onder die band.
Duidelijk. Mocht de 4911 de 4811 tegenkomen (op een overweg ofzo) dan gaat de 4811 het winnen. Alhoewel, met een V250 weet je het maar nooit.
Over V250's gesproken: volgens mij is NS weer gestopt met die wekelijkse conditieritten naar Maarssen, ik heb al een hele tijd niets meer gelezen of gezien over die ritten (dienstregelingen, foto's, een terloopse opmerking...)
zoals ik al zei... met de bus naar Schiphol weiger ik
ik heb een NS abbo, dan ga ik dus niet cxx sponsoren als het ook met de trein kan
Alleen heb ik een hekel aan overstappen en wachten op stations. De ideale reisroute is voor mij dus die met de minste keren overstappen. Dat ik dan wel eens wat langer onderweg ben? So be it.
Aan het begin nog wel een klein leugentje om bestwil, want er is namelijk wel degelijk een V250 kort in Haarlem geweest. Kon alleen het daglicht niet verdragen
**DELEN DELEN DELEN ** HEEFT IEMAND MIJN TAS GEVONDEN??? Ik ben vanmiddag mijn rugtas kwijtgeraakt in de treinen van Doetinchem naar Ede-Wageningen. Er zitten hier spullen in met een erg grote emotionele waarde: Mijn harde schijf met alle foto's die ik ooit heb gemaakt en een boekje van mij en mijn vriendin, die ongeneeslijk ziek is, waarin wij naar elkaar schrijven. Hiernaast zit er een telefoonlader, 2 boeken, een etui, 2 schriften, een blauwe sjaal en mijn toilettas in. Ik ben om 17.23 uur in Doetinchem opgestapt in de stoptrein van Arriva richting Arnhem waar ik om 17.57 ben uitgestapt. Vervolgens ben ik om 18.01 in de trein richting Ede-Wageningen gestapt waar ik merkte dat mijn tas weg was. Ik hoop dat jullie willen helpen mijn tas terug te vinden! Adam Boutiche
Misschien kan iemand deze onnadenkende knurft helpen? Je weet het niet natuurlijk.
Naar die harde schijf kan hij waarschijnlijk fluiten, de rest zal of terechtkomen bij de afdeling Gevonden Voorwerpen van NS, of ligt inmiddels ergens in een vuilcontainer...
Nou ja als je er snel genoeg bij bent en je hebt een goede omschrijving, dan is er een kans dat je het paarse-krokodil-scenario kunt omzeilen. Anders is het afgelopen ja.
Duidelijk. Mocht de 4911 de 4811 tegenkomen (op een overweg ofzo) dan gaat de 4811 het winnen. Alhoewel, met een V250 weet je het maar nooit.
Over V250's gesproken: volgens mij is NS weer gestopt met die wekelijkse conditieritten naar Maarssen, ik heb al een hele tijd niets meer gelezen of gezien over die ritten (dienstregelingen, foto's, een terloopse opmerking...)
Zag vorige week op foursquare de vaste mcn in die nacht ook thuiszitten, vond ik ook opmerkelijk.
Jazeker! Was iets te vroeg voor een werkafspraak en kwam die Saturn tegen. Stond er twee jaar geleden nog niet. Werk je daar? Volgende keer aanspreken Thom!
Jazeker! Was iets te vroeg voor een werkafspraak en kwam die Saturn tegen. Stond er twee jaar geleden nog niet. Werk je daar? Volgende keer aanspreken Thom!
Nee was even een tv kopen. Ik wist het niet meer, en ik heb vaak van die bezopen ohja flashbacks bij mensen dusja
Op vrijdag 7 maart 2014 03:26 schreef Bitlord het volgende: Jazeker! Was iets te vroeg voor een werkafspraak en kwam die Saturn tegen. Stond er twee jaar geleden nog niet.
Ik werkte daar in juli 2012 (in de buurt) en toen stond ie er al wel hoor Heb daar nog weleens wat troep gekocht ook.
De gemeenteraad stemde unaniem tegen de OV-poortjes bij station Overvecht. D66 en VVD hadden hiervoor een motie ingediend. ‘De stationsonderdoorgang Overvecht toegankelijk dient te zijn voor iedereen, met of zonder OV-chipkaart.’
De NS heeft de poortjes geplaatst om zwartrijden te voorkomen, maar de onderdoorgang fungeert volgens de raad als een belangrijke verbinding tussen Tuindorp en Overvecht. Bovendien zouden de alternatieve verbindingen niet alleen verder weg, maar ook onveiliger zijn dan de onderdoorgang bij het station.
Ondanks dat het niets kost als je binnen een uur in- en uitcheckt op het zelfde station, en een alternatieve route slechts 180 meter om is, zijn buurtbewoners blij met de beslissing.
Ik vraag me af of een gemeenteraad dat echt eenzijdig kan beslissen.
Wat denk je zelf?
Ik las hier over het risico van die dingen bij bijvoorbeeld brand of een aanslag op een station. Had ik zelf niet over nagedacht. Heeft NS daar onderzoek naar gedaan?
Ja tuurlijk, maar je kan je toch wel voorstellen dat zelfs met die poortjes open onder grote drukte dit voor een enorm knelpunt gaat zorgen? Daar gaan gewoon mensen dood dan in het gedrang.
Op vrijdag 7 maart 2014 14:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Vast een bijdehante opmerking met allemaal doden omdat die kkpoortjes niet opengaan
Nee, dat ook met poortjes open die dingen voor een enorm knelpunt zorgen. Toch al snel de helft van de ruimte in de opening van het station is bezet door de poortjes, als ze open staan.
Op vrijdag 7 maart 2014 14:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Vast een bijdehante opmerking met allemaal doden omdat die kkpoortjes niet opengaan
Ook. Maar vooral een houtsnijdende opmerking over dat het in geval van paniek geen reet uitmaakt of die kk dingen open of dicht zijn, want giga in de weg staan ze toch. En het loopt binnen de kortste keren muurvast omdat mensen die erachter vast zitten, zelf ook weer blokkades vormen etc.
Ook. Maar vooral een houtsnijdende opmerking over dat het in geval van paniek geen reet uitmaakt of die kk dingen open of dicht zijn, want giga in de weg staan ze toch. En het loopt binnen de kortste keren muurvast omdat mensen die erachter vast zitten, zelf ook weer blokkades vormen etc.
Maar wanneer is het zo druk dat er niet genoeg poortjes zijn om die mensen door te laten lopen...
Neem Hilversum: Daar zouden zoveel mensen moeten zijn dat een heel perron (+beide kanten een trein) leeg zou moeten stromen om die tunnel een keer vol te krijgen. En dan zou de beperkende factor juist de trap zijn...
Maar wanneer is het zo druk dat er niet genoeg poortjes zijn om die mensen door te laten lopen...
Neem Hilversum: Daar zouden zoveel mensen moeten zijn dat een heel perron (+beide kanten een trein) leeg zou moeten stromen om die tunnel een keer vol te krijgen. En dan zou de beperkende factor juist de trap zijn...
Kan best zijn, maar het vol laten stromen van de tunnel is natuurlijk niet "het station ontruimd hebben".
Bovendien, dat iets anders (de trap) een NOG net wat grotere bottleneck is, is heel iets anders dan "dus de poortjes zijn geen probleem".
Er is genoeg onderzoek gedaan en kennis beschikbaar op het gebied van crowd control, maar NS neemt kennelijk het risico voor lief. Naja, prima. We wachten wel tot het een keer mis gaat en tot die tijd kom ik met Koningsdag gewoon niet in Amsterdam bijvoorbeeld
Er is genoeg onderzoek gedaan en kennis beschikbaar op het gebied van crowd control, maar NS neemt kennelijk het risico voor lief. Naja, prima. We wachten wel tot het een keer mis gaat en tot die tijd kom ik met Koningsdag gewoon niet in Amsterdam bijvoorbeeld
Op dat soort dagen zullen de poortjes wel open staan.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Daarom is het ook een slecht idee om bij drukke stations de poortjes direct bij de trappen te plaatsen. Zoals her en der gesuggereerd wordt als alternatief voor het afsluiten van het hele station.
Op vrijdag 7 maart 2014 14:43 schreef Frozen-assassin het volgende: De bottlenecks zijn uiteraard de trappen, met name roltrappen. Daarmee vergeleken zijn die poortjes tien keer niks
Op grote stations toch niet? Utrecht Centraal komt alles bij elkaar in de grote hal en dan moet je er via relatief kleine uitgangen weer uit. Plaats daar poortjes en het is chaos.
Dus een wolkenkrabber met misschien 2 - 3 uitgangen is geen enkel probleem, maar een station met veelal grote open ruimtes, dat kan niet volgens de veiligheidexperts...
Op grote stations toch niet? Utrecht Centraal komt alles bij elkaar in de grote hal en dan moet je er via relatief kleine uitgangen weer uit. Plaats daar poortjes en het is chaos.
In principe hebben de uitgangen meer capaciteit dan de trappen, zodoende is het aantal mensen (per vierkante meter) die door de uitgangen willen minder groot dan de mensen die de (rol)trappen op willen gaan. Daar is het veel meer dringen.
De thuisreis verpesten klinkt alsof er iemand bij ProRail vrijdagmiddag eens bekijkt "welke lijn gaan we deze middag eens dichtgooien hehehhehehehe".
Is het niet zo dat deze spoedreparaties voorheen ook al gebeurden maar dat dit door aangescherpte regels niet meer uitgevoerd kunnen worden terwijl de treinen rijden? En komen deze spoedreparaties wel echt vaker voor?
Is het niet zo dat deze spoedreparaties voorheen ook al gebeurden maar dat dit door aangescherpte regels niet meer uitgevoerd kunnen worden terwijl de treinen rijden?
Die vraag hebben wij een uurtje geleden ook aan ProRail gesteld.
Inmiddels antwoord op achtergronden spoedreparatie. Later meer.
Het is nogal hip tegenwoordighe, dat met die "onverwachte spoednoodreparaties". Een vrij plausibel verschijnsel als ze een tijd terug ineens compleet gestopt zouden zijn met inspecties
Oorzaak stremming spoorverkeer bleek overwegstoring ProRail te zijn. (Die in tegenstelling tot wat eerder naar ons toe werd gesuggereerd, niet bleek te zijn veroorzaakt door het autoverkeer.)
Als die poortjes over de hele breedte van de hal worden geplaatst (die wordt echt ongekend groot), zoals nu de paaltjes staan, is dat geen chaos.
Die overloopwissels worden regelmatig door goederentreinen gebruikt die op Kijfhoek Zuid moeten komen, en daardoor niet via de ongelijkvloerse kruising kunnen.
DBS 6436 + Aanvoer Van Leeuwen Buizen Op 28 Februari had ik opnieuw de aanvoertrein van Van Leeuwen Buizen getroffen, en ditmaal met 4 rongenwagens beladen met buizen. Een stek die nog hoog op de verlanglijst stond, en alleen te doen is als er geen zon is (dat is sowieso een groot probleem bij deze bediening!), was deze fraaie stek. Omdat de zon het liet afweten heb ik toch maar voor deze stek gegaan; Anders was ik uit het werk gelijk naar huis gereden, enkele tientallen meters verderop.
De trein heeft hier 24 uur vertraging opgelopen, omdat op 27 februari een bestelbus te dicht bij het spoor geparkeerd stond, en er daardoor retour Kijfhoek gegaan werd.
Zo,dat treinen met Italo van Milaan naar Rome is erg te overleven lekker snel, redelijk wat beenruimte en ook niet echt duur. Trein was ook best stil. De italianen kunnen het dus wel!
NSvertraging @nsvertragingnl · 44s #NS Arnhem-Nijmegen: defecte trein: Tussen Arnhem en Nijmegen geen treinen . Extra reistijd + 60 min. ( Tot +/- 22:30 ) Reizigers tus...
NSvertraging @nsvertragingnl · 44s #NS Tiel-Arnhem: defecte trein: Tussen Elst en Zetten-Andelst geen treinen . Extra reistijd + 60 min. ( Tot +/- 22:30 )
Iemand enig idee wat er op of bij Elst aan de hand is? Dat dat twee uur moet duren...
Arnhem-Nijmegen (defecte trein) Tussen Arnhem en Nijmegen rijden geen treinen door een defecte trein. De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 22:30 uur verholpen. Reizigers tussen Utrecht C. en Nijmegen reizen via 's-Hertogenbosch. Reizigers tussen 's-Hertogenbosch en Zwolle reizen via Utrecht C.
Aan het begin nog wel een klein leugentje om bestwil, want er is namelijk wel degelijk een V250 kort in Haarlem geweest. Kon alleen het daglicht niet verdragen
Leuk onderwerp en leuke beelden, maar de regie / presentatrice... verschrikkelijk!
Op vrijdag 7 maart 2014 14:22 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nou het is iets ingewikkelder dan dat met recht van overpad en openbare belangen enzo.
het zal er ook niks mee te maken hebben dat er verkiezingen zijn deze maand laat de gemeente lekker een eigen tunneltje aanleggen waar geen toegang naar de perrons in zit
het zal er ook niks mee te maken hebben dat er verkiezingen zijn deze maand laat de gemeente lekker een eigen tunneltje aanleggen waar geen toegang naar de perrons in zit
Aan de andere kant is het ook wel heel loos om een station af te sluiten en dan bij de automaat gratis kaartje geven om alsnog naar binnen te kunnen...
Op vrijdag 7 maart 2014 22:14 schreef dennistd het volgende: Als dat per station een verschillend kaartje is kun je het station wel op, maar in bijvoorbeeld Amsterdam niet meer af
Achter iemand aan lopen of zo'n poortje openbeuken.
Ik denk echter dat die kaartjes alleen op naam zullen worden uitgegeven zodat NS kan controleren dat je niet 6 uur onderweg bent tussen twee uitgangen, en dat ze weten wie je bent als je wel incheckt maar niet uitcheckt.
je kan de stations + perrons ook gewoon eigendom maken van de staat, waar de NS niks over te zeggen heeft? kunnen ze zich eens gaan concenteren op wat ze moeten doen: efficient en goed passagiers vervoeren
Eigenlijk hebben ze de persoonsgegevens helemaal niet nodig. Ze kunnen op basis van chipkaartnummer kijken welke check-outs missen en a.d.h. daarvan zo'n kaartje blokkeren. De bezitter daarvan mag dan eerst langs een loket om het te laten deblokkeren (wat ongetwijfeld rare gesprekken oplevert) of een nieuwe zien te krijgen.
Het hangt er vanaf hoe makkelijk het is om zo'n passagekaartje te krijgen. Als iedereen zo'n ding uit een automaat kan trekken ("Overige producten -> passagekaartje -> alstublieft") is het een totaal kansloze exercitie en kunnen ze die poortjes beter weer weghalen.
In de VS is er wat controverse ontstaan rond SNCF. SNCF-dochter Keolis heeft interesse in de exploitatie van een lightrailproject in Maryland, maar door een onlangs gepresenteerde conceptwet zou dit wel eens niet door kunnen gaan. Dit keer gaat het niet over klagende NIMBY's of autobezitters, maar gaat het om Holocaustoverlevenden die een schadevergoeding willen voor de bijdrage van SNCF aan de deporatie van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 2011 heeft SNCF al excuses aangeboden voor de aan de Duitsers geleverde 'diensten', maar dit is kennelijk niet genoeg.
Op zaterdag 8 maart 2014 01:55 schreef James1988 het volgende: In de VS is er wat controverse ontstaan rond SNCF. SNCF-dochter Keolis heeft interesse in de exploitatie van een lightrailproject in Maryland, maar door een onlangs gepresenteerde conceptwet zou dit wel eens niet door kunnen gaan. Dit keer gaat het niet over klagende NIMBY's of autobezitters, maar gaat het om Holocaustoverlevenden die een schadevergoeding willen voor de bijdrage van SNCF aan de deporatie van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 2011 heeft SNCF al excuses aangeboden voor de aan de Duitsers geleverde 'diensten', maar dit is kennelijk niet genoeg.
Dat is natuurlijk ook dom omdat je daarmee schuld bekent en de deur juridisch wagenwijd openzet voor financiële compensatie.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op zaterdag 8 maart 2014 01:55 schreef James1988 het volgende: In de VS is er wat controverse ontstaan rond SNCF. SNCF-dochter Keolis heeft interesse in de exploitatie van een lightrailproject in Maryland, maar door een onlangs gepresenteerde conceptwet zou dit wel eens niet door kunnen gaan. Dit keer gaat het niet over klagende NIMBY's of autobezitters, maar gaat het om Holocaustoverlevenden die een schadevergoeding willen voor de bijdrage van SNCF aan de deporatie van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 2011 heeft SNCF al excuses aangeboden voor de aan de Duitsers geleverde 'diensten', maar dit is kennelijk niet genoeg.
en dat terwijl de oorlog 69 jaar geleden zich afspeelde
Vandaag tussen Franeker en Harlingen: Arriva 250 'Johan van Veen' Spurt 250, met de naam Johan vann Veen, heeft zojuist station Franeker achter zich gelaten, en haast zich als Stoptrein naar Harlingen Haven.
Arriva 250 'Johan van Veen' Tussen Harlingen en Franeker passeert Spurt 250, die de naam Johan van Veen draagt, als stoptrein naar Leeuwarden, en zal onderweg nog stoppen te Franeker, Dronrijp en Deinum.
Arriva 239 'Piet Oberman' Op de zonnige zaterdag 8 Maart rijdt treinstel 239 'Piet Oberman' rustig zijn ritten tussen Harlingen en Leeuwarden. Hier laat het treinstel Harlingen achter zich, om vervolgens weer in Franeker te halteren.
en dat terwijl de oorlog 69 jaar geleden zich afspeelde
ja, zo kun je er wel van alles bij halen inderdaad. Slachtoffers van het bombardement op Dresen, achterkleinkinderen van drenkelingen van de Lusitania, hell in de 80-jarige oorlog is er ook wel iemand onrecht aangedaan. Dit is gewoon ordinaire geldwolverij van die stinkyanks. Ik hoop dat ze in dat Maryland van ze AnsaldoBreda troep krijgen
dit weekend geen treinen tussen Alkmaar en Uitgeest, er rijden bussen. vanmorgen even langsgeweest. bij Heiloo zag ik een V203-3 met een aantal wagons met stenen en zag ik al nieuwe stenen liggen langs het station. in Castricum waren ze bezig om de bovenleiding te voorzien van nieuwe verbindingsstukjes. op Alkmaar en uitgeest was (nog) niets te zien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 8 maart 2014 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende: dit weekend geen treinen tussen Alkmaar en Uitgeest, er rijden bussen. vanmorgen even langsgeweest. bij Heiloo zag ik een V203-3 met een aantal wagons met stenen en zag ik al nieuwe stenen liggen langs het station. in Castricum waren ze bezig om de bovenleiding te voorzien van nieuwe verbindingsstukjes. op Alkmaar en uitgeest was (nog) niets te zien.
Helaas heb ik hier de hinder van ik moet straks van af Heerhugowaard naar Haarlem.
Op zaterdag 8 maart 2014 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende: dit weekend geen treinen tussen Alkmaar en Uitgeest, er rijden bussen. vanmorgen even langsgeweest. bij Heiloo zag ik een V203-3 met een aantal wagons met stenen en zag ik al nieuwe stenen liggen langs het station. in Castricum waren ze bezig om de bovenleiding te voorzien van nieuwe verbindingsstukjes. op Alkmaar en uitgeest was (nog) niets te zien.
Op Alkmaar en Uitgeest ga je ook niets zien van het weekend En die steentjes, ik naam aan dat je ballast bedoeld?
Op tijd, dat wil zeggen dat de trein binnen een marge van 5 minuten aankomt op de aangegeven aankomsttijd.
Vind dat nog steeds onbegrijpelijk. binnen 5 minuten is niet op tijd, maar gewoon te laat. Ik heb een overstap in Utrecht van slechts 3 minuten (wachten op volgende trein 15 min.) en voor de bus daana zelfs maar 2 minuten (wachten 30 min.), dus voor mij is een trein met 2 minuten vertraging niet 'op tijd', maar hartstikke te laat! En helaas is dit probleem voor mij al jaren zo, diensttijden worden niet aangepast dus zit ik met 'onofficiële' overstappen van 3 en 2 minuten met iedere dag dus lekker veel wachttijd!
ergens vreemd dat er om de 10 minuten een bus komt. normaal gesproken is er om de 20 minuten een trein..... na 20:00 uur komt er om de 15 minuten een bus.
ik zie lege bussen door de straat rijden, ergens belachelijk zo hoog die frequentie
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 8 maart 2014 19:47 schreef spectrumanalyser het volgende: ergens vreemd dat er om de 10 minuten een bus komt. normaal gesproken is er om de 20 minuten een trein..... na 20:00 uur komt er om de 15 minuten een bus.
ik zie lege bussen door de straat rijden, ergens belachelijk zo hoog die frequentie
in die trein passen wel meer mensen dan in die bus. Als je 3 bussen moet laten gaan omdat ze vol zitten is het ook niet goed
Op zaterdag 8 maart 2014 19:47 schreef spectrumanalyser het volgende: ergens vreemd dat er om de 10 minuten een bus komt. normaal gesproken is er om de 20 minuten een trein..... na 20:00 uur komt er om de 15 minuten een bus.
Hopelijk leert hij hiervan om backups te gaan maken, want "alle foto's die hij ooit heeft gemaakt staan op één (USB-)HDD" vraagt er gewoon om om een keer flink mis te gaan. Of door diefstal, of door het falen van hardware.
Op zondag 9 maart 2014 00:03 schreef Dr_Flash het volgende: Ja, ik moet zeggen dat mijn backupbeleid ook een beetje in het slop geraakt is de laatste jaren. Maar binnenkort is het weer in orde allemaal
Beste Stamgasten hiero, ik snap er geen reet van, ik probeer mijn 4 en een half jaar oude chipkaart aan mn mijnns account te koppelen, maar het is een kastjemuurverhaal
NSnl stuurt mij naar een automaat om een servicecode op te halen, en die staat er inmiddels op als reisprodukt die een maand geldig is....
Ik heb dat produkt wel opgehaald in een blauwe automaat in een Veolia bus, maar de kaartautomaat van de NS geeft wel aan dat ie erop staat...
Je hebt een mail gehad met daarin een kaartservicecode, zes alfanumerieke tekens (of misschien ondertussen meer). Ga in Mijn NS naar OV-chipkaart koppelen, kies rechtsonder voor OV-chipkaart koppelen en vul je kaartnummer en die kaartservicecode in.
Trouwens, als straks de poortjes toegaan (als), moet er ook worden ingecheckt met papieren kaartjes als ik het juist heb? Is het niet een enorme kostenpost om alle papieren kaartjes van een chip te voorzien?
Op zondag 9 maart 2014 10:19 schreef Gezicht het volgende: Trouwens, als straks de poortjes toegaan (als), moet er ook worden ingecheckt met papieren kaartjes als ik het juist heb? Is het niet een enorme kostenpost om alle papieren kaartjes van een chip te voorzien?
Misschien wel, maar lekker belangrijk Wie denk je dat daarvoor gaat opdraaien? Nee okee
Op zondag 9 maart 2014 10:19 schreef Gezicht het volgende: Trouwens, als straks de poortjes toegaan (als), moet er ook worden ingecheckt met papieren kaartjes als ik het juist heb? Is het niet een enorme kostenpost om alle papieren kaartjes van een chip te voorzien?
Er gaan geruchten dat daar een streepjescode op komt die je dan kan scannen. Internationale kaartjes schijnen ook zo'n streepjescode te krijgen.
Ik zeg het even met een slag om de arm omdat ik niet zo hard geloof dat bijv. de Roemeense spoorwegen een streepjescode op hun internationale treinkaartjes gaan printen om de NS een plezier te doen. Maar wie weet...
Oh NS gaat 10.000 poortjes voorzien van een streepjescodelezer bedoel je? Terwijl ze eigenlijk zo hard mogelijk iedereen die chipkaart in hun strot willen persen? Well, think again
Wat is het alternatief? Op een station als Diemen of Almere Muziekwijk twee man personeel inzetten om zo nu en dan een reiziger met een papieren kaartje erdoor te laten? De 10.000 poortjes überhaupt nooit in gebruik nemen? Mensen die in de spoordeelwinkel een uitje naar het Dolfinarium hebben gekocht, en in Diemen of Almere Muziekwijk willen instappen, gewoon keihard laten barsten?
en dan verpakt als "het gaat maar om een verwaarloosbaar aantal mensen voor wie dit een probleem is dus is het niet rendabel om daar iets voor te regelen".
Al die spoordeelwinkel-uitjes-kut-ongein gaat er dus op afzienbare termijn uit