zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningbouwverenigingen terug nationaliseren en de kosten voor de burger verlagenquote:Op zaterdag 30 november 2013 00:18 schreef Janneke141 het volgende:
En hoe zouden we die armoede dan moeten bestrijden?
klinkt als een vrij grote investeringquote:Op zaterdag 30 november 2013 06:04 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningbouwverenigingen terug nationaliseren en de kosten voor de burger verlagen
Dit is in tegenstrijd met elkaar.quote:Op zaterdag 30 november 2013 06:04 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningbouwverenigingen terug nationaliseren en de kosten voor de burger verlagen
De mensen die bv in televisie programmas worden geholpen en wat e bv bi 1vandaag of nieuwsuur hoort zijn vaak verhalen van mensen die leningen hebben afgesloten in goede tijden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:07 schreef Lyrebird het volgende:
Kijk eens wat verder dan je neus lang is, BvL. Hoe komt het dat die ouders geen geld hebben voor traktaties? Zou jij kinderen op de wereld zetten als je financiele toekomst er slecht uitzag?
quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
De mensen die bv in televisie programmas worden geholpen en wat e bv bi 1vandaag of nieuwsuur hoort zijn vaak verhalen van mensen die leningen hebben afgesloten in goede tijden. Ik ken geen enkel verhaal van iemand die in de armoede is en geen leningen had. Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik ken ze alleen niet en ik hoor geen verhalen op televisie van deze mensen.
Jij haalt je 'kennis' dus van TV programma's en van Fok?quote:Op zaterdag 30 november 2013 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zoek maar eens op FOK op armoede....
Bram toch. The Voice, dat had ik niet van je verwacht.quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Meestal kijk ik niet naar RTL Late Night maar aangezien ik vandaag naar TVoH keek bleef ik even plakken.
Wat wil je dan? Nooit risico nemen? Als jij een goeie baan hebt, het gaat goed met de economie en je wilt een ander huis of een nieuwe auto, waarom zou je dat dan niet doen? Dan komt er een crisis, je raakt je baan kwijt en omdat je boven de 40 bent kun je een nieuwe baan wel schudden. Wou je dan met droge ogen beweren, dat zulke mensen hun problemen zelf te verwijten valt?quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:40 schreef Catch22- het volgende:
Wat moet je dan? Mensen die schulden maken alles maar kwijtschelden? Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid en als ze die niet nemen moeten ze zelf op de blaren zitten.
Maar die kinderen zijn nou net het bokje zonder dat je dat op eigen verantwoordelijkheid kan afschuiven.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:40 schreef Catch22- het volgende:
Wat moet je dan? Mensen die schulden maken alles maar kwijtschelden? Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid en als ze die niet nemen moeten ze zelf op de blaren zitten.
Klopt en wat wou je daar tegen doen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar die kinderen zijn nou net het bokje zonder dat je dat op eigen verantwoordelijkheid kan afschuiven.
Risico nemen doet iedereen altijd 24/7 elke sekondequote:Op zaterdag 30 november 2013 11:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Nooit risico nemen?
Als je ene goede baan hebt kan je de auto ook van je spaargeld kopenquote:Als jij een goeie baan hebt, het gaat goed met de economie en je wilt een ander huis of een nieuwe auto, waarom zou je dat dan niet doen?
Nee.quote:Dan komt er een crisis, je raakt je baan kwijt en omdat je boven de 40 bent kun je een nieuwe baan wel schudden. Wou je dan met droge ogen beweren, dat zulke mensen hun problemen zelf te verwijten valt?
je mag best risico nemen, maar dat is wel je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb een hypotheek genomen die ruim een ton lager lag dan wat we konden krijgen, puur om rekening te houden met slechtere tijden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Nooit risico nemen? Als jij een goeie baan hebt, het gaat goed met de economie en je wilt een ander huis of een nieuwe auto, waarom zou je dat dan niet doen? Dan komt er een crisis, je raakt je baan kwijt en omdat je boven de 40 bent kun je een nieuwe baan wel schudden. Wou je dan met droge ogen beweren, dat zulke mensen hun problemen zelf te verwijten valt?
Op zich geen slecht plan mits de winsten ook verdeeld worden over de maatschappij....quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:09 schreef Catch22- het volgende:
[..]
je mag best risico nemen, maar dat is wel je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb een hypotheek genomen die ruim een ton lager lag dan wat we konden krijgen, puur om rekening te houden met slechtere tijden.
Wat is jouw voorstel dan? Leen maar raak, koop een duur huis en als t mis gaat moet "de maatschappij" (ofwel de mensen die wel hebben nagedacht over hun financien) maar betalen?
Soms wel. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een hypotheek van ruim onder de 100% en met maar 20 jaar looptijd afgesloten, over de hele looptijd rentevast. Bewust om niet te veel risico te lopen als het een keer tegen zou zitten. Anderen nemen dat risico wel, maar dan moet je ook niet op medelijden rekenen als het mis gaat.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Nooit risico nemen? Als jij een goeie baan hebt, het gaat goed met de economie en je wilt een ander huis of een nieuwe auto, waarom zou je dat dan niet doen? Dan komt er een crisis, je raakt je baan kwijt en omdat je boven de 40 bent kun je een nieuwe baan wel schudden. Wou je dan met droge ogen beweren, dat zulke mensen hun problemen zelf te verwijten valt?
en dat zal niet gebeuren hopelijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op zich geen slecht plan mits de winsten ook verdeeld worden over de maatschappij....
Ik schrijf alleen wat ik zie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Jij haalt je 'kennis' dus van TV programma's en van Fok?
Op radio werd die vrouw een keer geinterviewd, waaruit blijkt dat alleen interessante mensen en mensen die geholpen kunnen worden in het programma komen. Heel veel mensen kunnen niet meer geholpen worden die zich aanmeldde en kwamen daarom ook niet in het programma.quote:Denk jij nu echt dat voor een programma als 'Dubbeltje op zijn kant' iemand die niets aan zijn armoede kan doen en keihard knokt om er uit te komen interessant is? Natuurlijk niet, dat is geen sensatie-tv, dat willen mensen helemaal niet zien.
Ik schrijf alleen wat ik lees.quote:En Fok? Kom op zeg. Het niveau is hier gemiddeld wel erg laag. Lijkt mij geen basis om je mening op te baseren.
Hoorde je ze ook huilen toen ze giga winsten maakten? Als ZZP-er ben je meestal een VOF en dan zijn alle schulden prive te verhalen. Dat weet je van te voren.quote:Feit is gewoon dat de werkende armen groep groeit (werken en toch geen cent te makken). Dat 15% van de zzp-ers niet kan rondkomen en wegzinkt in de schulden om te kunnen overleven.
Ja wat wil je hiermee zeggen?quote:Dat het aantal werkelozen nog nooit in de geschiedenis zo hoog is geweest. Dat het aantal bijstandsuitkeringen enorm stijgt, dat het aantal vacatures extreem zakt, dat huizen onder water staan, dat huren stijgen, kosten om te leven stijgen. Mensen geen zorg meer afnemen omdat ze de eigen bijdrage niet meer kunnen betalen.
Dat doe ik niet. Ik geef antwoord op de vraag waarom zulke dingen gebeuren.quote:Armoede wegwuiven met 'eigen schuld' is te gemakkelijk.
De grootste groep kinderen die zonder ontbijt naar school gaan komt omdat ouders geen tijd hebben in de ochtend. Niet uit geldgebrek. Ik zal eens kijken of ik die bron kon kan vinden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
Zomaar meer geld naar de arme gezinnen sturen heeft in ieder geval niet zoveel zin, want daarvoor zitten er in die groep veel te veel die gewoon niet met geld om kunnen gaan. De financiële problemen waar ouders (al dan niet door eigen schuld) in zitten, kan en mag je niet afschuiven op de kinderen.
In gezinnen waar gesignaleerd wordt dat het ontbijt voor kinderen in geding is, richten we dan maar een systeem met voedselbonnen op, en op plaatsen (grote steden?) waar het probleem zich concentreert is er wellicht op de scholen wat te regelen met ontbijtverzorging.
Als we de categorie die in de problemen zit omdat ze niet met geld om kunnen gaan willen helpen, doen we dat in ieder geval niet door ze hun schulden kwijt te schelden. Het geeft ze alleen maar bevestiging dat ze wegkomen met wat ze doen. Dan maar een workaround om te zorgen dat de kinderen daar zo min mogelijk last van hebben.
quote:De belangrijkste reden voor het overslaan van het ontbijt is steeds vaker tijdgebrek.
Als je dat invoert krijg je een soort van communisme....quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:13 schreef Catch22- het volgende:
[..]
en dat zal niet gebeuren hopelijk.
Natuurlijk is het heel kut voor die kinderen (en geloof me, ik weet er alles van, vroeger waren er tijden waarbij een theebiscuitje het enige "lekkers" aas dat we konden eten) maar je kan mensen niet maar blijven beschermen.
Het moet gewoon niet zo makkelijk zijn om een lening af te sluiten en mensen moeten zich bewust zijn van het feit dat het ook een keer minder kan gaan, voor ze verplichtingen aan gaan.
Ja, dat meende ik mij ook al te herinneren. De OP suggereerde echter iets anders, ik heb het verder niet nagezocht.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De grootste groep kinderen die zonder ontbijt naar school gaan komt omdat ouders geen tijd hebben in de ochtend. Niet uit geldgebrek. Ik zal eens kijken of ik die bron kon kan vinden.
Iets van klok horen en klepel en aannames....
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-ontbijt-naar-school
[..]
Een kind moet je verzorgen, volwassene niet. Waarom zorg je er niet gelijk voor dat de overheid de konten veegt van alle volwassene?quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:20 schreef fruityloop het volgende:
We zouden eens een experiment kunnen doen met bijstand in natura, dus onderdak, bonnen voor voedsel conform de schijf van vijf, voor 3 maaltijden per dag pp. Gas, water, licht, en telecom voor de basisvoorzieningen, een gratis OV-jaarkaart en fiets, en wat kleedgeld.
Dan zouden de meeste van deze problemen ondervangen worden lijkt me?
In dit hele verhaal zit natuurlijk een stuk onvermogen op individueel niveau wat omgaan met geld, en het maken van verantwoorde keuzes betreft. Dat zou je met producten en diensten in natura kunnen ondervangen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een kind moet je verzorgen, volwassene niet. Waarom zorg je er niet gelijk voor dat de overheid de konten veegt van alle volwassene?
Ik doe het liever zoals het nu is, omdat dit veel goedkoper is.
Daarnaast ben je zelf verantwoordelijke wat je koopt met je geld.
Dan begin je toch een bedrijf die dat aanbiedt voor mensen?quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
In dit hele verhaal zit natuurlijk een stuk onvermogen op individueel niveau wat omgaan met geld, en het maken van verantwoorde keuzes betreft. Dat zou je met producten en diensten in natura kunnen ondervangen.
Om heel eerlijk te zijn word ik altijd razend als ik dat hoor. Je zegt immers ook niet: fileproblematiek en veiligheid is in ontwikkelingslanden een veel groter probleem dus laten we er maar niks aan doen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kortom, armoede bestaat in Nederland. Het is niet van dezelfde orde als armoede in een ontwikkelingsland maar het is net zo goed schrijnend,
Dat is stap 2, en Janneke141 doet daar in post #22 volgens mij wel een paar zinvolle suggesties.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt en wat wou je daar tegen doen?
Ouders die hun kinderen niet met geld leren omgaan of geestelijk verwaarloozen, of roken/alcohol belangrijker vinden dan trakteren... Wat wou je daar tegen doen?
Oh boehoo we zijn allemaal armer geworden. Dat klopt. Ik kan niet voor de 10e keer naar het buitenland dit jaar.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn word ik altijd razend als ik dat hoor. Je zegt immers ook niet: fileproblematiek en veiligheid is in ontwikkelingslanden een veel groter probleem dus laten we er maar niks aan doen.
Gek genoeg hoor je dan wel heel erg vaak dat rijken in werkelijkheid helemaal niet zo rijk zijn omdat met die rijkdom ook veel hoge (vaste) lasten om de hoek komt kijken en het voldoen van kostbare sociale verplichtingen (zoals dat verwacht wordt je aan te sluiten bij dure clubs).
Maar als het om armoede gaat dan geldt dat dan weer niet. Terwijl de participatiekosten ook veel hoger zijn in Nederland. Om maar eens een concreet voorbeeld te noemen: je kan wel net als in Afrika in een 'berenvel' gaan rondlopen maar dat wordt niet geaccepteerd. Sterker, je uitkering zal worden gekort (nog zo'n onderwerp trouwens...) en je wordt opgepakt door de politie. De kosten van levensonderhoud (zonder tegen sancties aan te lopen...), en de investeringen voor stijging op de ladder zijn gewoonweg hoger.
Bovendien negeert het riedeltje 'armoede bestaat niet' dat deze groep wel degelijk zo'n 30-40% armer is geworden in de laatste paar decennia.
Dat is dus helemaal niet waar.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:55 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Oh boehoo we zijn allemaal armer geworden. Dat klopt. Ik kan niet voor de 10e keer naar het buitenland dit jaar.
Dan ben ik nog steeds niet arm.
Ja joepie, voedselbonnen introduceren...quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is stap 2, en Janneke141 doet daar in post #22 volgens mij wel een paar zinvolle suggesties.
Ja, als ouders het anders aan onzin uitgeven ipv. aan een ontbijt voor de kinderen, dan is dat misschien nog wel helemaal niet zo'n gek idee.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja joepie, voedselbonnen introduceren...
Wat een gotspe.
Grosso modo worden we daar juist allemaal rijker van. Theorie van het comparatieve voordeel enzo.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:01 schreef Webschip het volgende:
Met een doorgeslagen EU zal het alleen maar erger worden.
Grosso modo worden we allemaal armer...
Is er bewijs dat het werkt?quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, als ouders het anders aan onzin uitgeven ipv. aan een ontbijt voor de kinderen, dan is dat misschien nog wel helemaal niet zo'n gek idee.
Edit: grosso modo in Nederland...quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Grosso modo worden we daar juist allemaal rijker van. Theorie van het comparatieve voordeel enzo.
dan was de handel met dld nu dood. Kijk maar naar noorwegen en zwitserland, die krijgen nu niets meer voor een fatsoenlijke prijs geëxporteerd. En laat dat nu erg belangrijk voor ons zijn.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:04 schreef Webschip het volgende:
[..]
Edit: grosso modo in Nederland...
Die euro hadden we nooit moeten doen. En wat moeten we met knoflooklanden?
Ja, dat zeg ik toch? Zoek anders eens op wat die theorie inhoudt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:04 schreef Webschip het volgende:
[..]
Edit: grosso modo in Nederland...
Je hebt een punt als je landen bijeen zoekt die ook bij elkaar passen. Dat is thans geenszins het geval. Dan kan er sprak van synergie zijn: Noord-Europese landen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik toch? Zoek anders eens op wat die theorie inhoudt.
Technisch ben ik als student een van de "armen"...quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is dus helemaal niet waar.
http://www.volkskrant.nl/(...)id-dan-gedacht.dhtml
Nee, dat is geen voorwaarde. (de euromunt even buiten beschouwing gelaten)quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:10 schreef Webschip het volgende:
[..]
Je hebt een punt als je landen bijeen zoekt die ook bij elkaar passen. Dat is thans geenszins het geval. Dan kan er sprak van synergie zijn: Noord-Europese landen.
Hoor jij dat heel vaak?quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
Gek genoeg hoor je dan wel heel erg vaak dat rijken in werkelijkheid helemaal niet zo rijk zijn omdat met die rijkdom ook veel hoge (vaste) lasten om de hoek komt kijken en het voldoen van kostbare sociale verplichtingen (zoals dat verwacht wordt je aan te sluiten bij dure clubs).
Ja, met name hier. Dan hoor je dingen als: dan zijn ook de vaste lasten hoger. En dat lidmaatschappen van exclusieve clubjes ook niet goedkoop zijn maar wel noodzakelijk om 'erbij te horen'.quote:
Door de euro dus. Had nooit moeten komen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:06 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dan was de handel met dld nu dood. Kijk maar naar noorwegen en zwitserland, die krijgen nu niets meer voor een fatsoenlijke prijs geëxporteerd. En laat dat nu erg belangrijk voor ons zijn.
Je hebt geen reet aan die theorie als al je belangrijke bedrijven in buitenlandse handen zijn gevallen. Die theorie geldt alleen onder bepaalde voorwaarden en assumpties, voorwaarden die in deze wereld van WTO etc. allang niet meer op gaan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat is geen voorwaarde.
De belangrijkste kritiek op de theorie van het comparatieve voordeel, is dat het zwakke landen aanspoort om in laagwaardige productie/dienstverlening te blijven hangen omdat daar hun relatieve sterkte zit. Dat is ook de reden dat soms ook wordt aangeraden dat arme landen eerst hun dingen intern op orde moeten brengen en dan pas aan vrije handel moeten gaan meedoen.
Zol denk ik ook hadden of had Griekenland ook niet gered hoeven worden die munt draaid immers nu in onze broekzak gewoon mee.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:15 schreef Webschip het volgende:
[..]
Door de euro dus. Had nooit moeten komen.
Verschillende economieën, een munt...Kan nooit goed werken,
Niet door de euro, want Noorwegen en Zwitserland hebben geen euro. Grappig genoeg heeft Zwitserland desondanks intussen hun munt vast aan de euro gekoppeld om zo hun exportsector te ondersteunen!quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:15 schreef Webschip het volgende:
[..]
Door de euro dus. Had nooit moeten komen.
Verschillende economieën, een munt...Kan nooit goed werken,
Zonder euro had je dit gedonder niet....quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet door de euro, want Noorwegen en Zwitserland hebben geen euro. Grappig genoeg heeft Zwitserland desondanks intussen hun munt vast aan de euro gekoppeld om zo hun exportsector te ondersteunen!
Hoezo niet? China doet toch zeker hetzelfde als Zwitserland: hun munt kunstmatig laag houden om de export te ondersteunen. Maar dan niet t.o.v. de euro maar de dollar. En hetzelfde geldt sinds kort ook voor Japan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:49 schreef Webschip het volgende:
[..]
Zonder euro had je dit gedonder niet....
Vele verschillende economieën aan elkaar knopen met een munt kan nooit werken. (je kan niet devalueren als land als dat even beter uitkomt).
Een experiment? Dat is toch allang gedaan?quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:20 schreef fruityloop het volgende:
We zouden eens een experiment kunnen doen met bijstand in natura, dus onderdak, bonnen voor voedsel conform de schijf van vijf, voor 3 maaltijden per dag pp. Gas, water, licht, en telecom voor de basisvoorzieningen, een gratis OV-jaarkaart en fiets, en wat kleedgeld.
Dan zouden de meeste van deze problemen ondervangen worden lijkt me?
quote:Een armenhuis of diaconiehuis (soms ook aalmoezeniershuis genoemd) was vanaf de middeleeuwen in Nederland en België een tehuis voor een aantal minvermogende mensen. De instelling was bedoeld om onderdak te bieden aan mensen die niet voor zichzelf konden zorgen. Hierdoor werden bedelaars en zwervers van de straat gehouden. De mensen die op het adres waren ingeschreven leefden veelal in primitieve omstandigheden en kregen van de locale armenzorg op regelmatige tijden eten, brandstof en kleding. In ruil daarvoor moesten de bewoners vaak werken, meestal voor een schamel loon.
Is Rutte de enigste wat er zit?quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:54 schreef Ouder1 het volgende:
Willen we hier echt naartoe terug? Rutte wel geloof ik. Slaven en kinderarbeid.
Kijk even waar je pensioenfonds in belegd namens jou, grote kans dat daar aandelen van geredde banken, woekerpolisverzekeraars, of staatsobligaties van de Grieken, Portugezen en Spanjaarden in zitten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zol denk ik ook hadden of had Griekenland ook niet gered hoeven worden die munt draaid immers nu in onze broekzak gewoon mee.
Dus moet die ook dezelfde waarde hebben als die van ons !
Wat betreft armoede die mensen denk ik dus zijn afhankelijk van wat die maand binnen komt en hebben vaak geen reserve, vaak ook afhankelijk van winkels die opschijven en laat die nou hoger prijzen hebben als waar ik koop.
Kan wel opnoemen blijven met wat ik denk, ik denk trouwens ook dat deze mensen de economie sterker aan het draaien houden als mij, ik kijk immers eerst de kat uit de zak.
En verglijk het een en ander, zie ik elders goedkoper waar ik mijn prijs niet zelf kan maken dan haal ik het daar.
Eens naar buiten word vaak het schone gepresenteerd verborgen houden dat ze het niet hebben.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
Ik kan me ongelooflijk storen aan de kortzichtige reacties in dat deel van de maatschappij die het geluk heeft (ja; geluk want het heeft NIETS te maken met eigen inspanningen) nog een voldoende betalende baan te hebben.
Wat 'mag' een arme tegenwoordig niet meer?
- Uitgaan
- Roken
- Drinken
- Nieuwe kleding kopen
- Een laptop of platte tv bezitten
- Een auto bezitten
- Een huis bezitten
- Een huisdier houden
- Kinderen krijgen/hebben
- Op vakantie gaan
- Uitslapen
- Bij de AH (een deel van het) eten kopen
- Lid zijn van een club/vereniging
- De kinderen op een club of een sport hebben
- Vrijwilligers werk doen
- Een opleiding volgen
- Een relatie aan gaan
- Dingen samen doen/ondernemen met anderen
- Enz.
Hier zitten dus ook heel veel werkende armen tussen!
Niemand weet hoe het zit en hoe zaken geregeld worden in zo'n huishouden, maar iedereen denkt het beter te weten en staat al met een veroordeling klaar.
Bah. Ik kots van deze maatschappij.
Maar EU lidstaten kunnen niet afzonderlijk hun munt aanpassen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:51 schreef Igen het volgende:
Hoezo niet? China doet toch zeker hetzelfde als Zwitserland: hun munt kunstmatig laag houden om de export te ondersteunen. Maar dan niet t.o.v. de euro maar de dollar. En hetzelfde geldt sinds kort ook voor Japan.
En ik van deze reactie. Mijn vriendin raakte door de crisis haar baan kwijt, iedereen ach en wee, je vindt geen nieuwe baan, want boehoehoe. Nou guess what? Door een zelfgekozen nuttige opleiding, had ze in 14 weken, na 10 brieven te sturen, waarvan 6 een eerste gesprek werden, een andere baan gevonden. Dat is een eigen inspanning, en een stuk gezond verstand bij de studiekeuze een aantal jaren geleden. Een studie, die ze zelf heeft moeten financieren met ouders die in de bijstand zaten overigens. Dit terwijl ze door een aandoening op de lijst voor een maat-rolstoel stond, en zich net zo goed in een door 100% afkeuring gebreide sociale hangmat had kunnen laten zakken, zoals sommige mensen om haar heen met een identieke aandoening wel deden, en nog steeds doen ook.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
Ik kan me ongelooflijk storen aan de kortzichtige reacties in dat deel van de maatschappij die het geluk heeft (ja; geluk want het heeft NIETS te maken met eigen inspanningen) nog een voldoende betalende baan te hebben.
- Uitgaan
- Roken
- Drinken
- Nieuwe kleding kopen
- Een auto bezitten
- Een huis bezitten
- Een huisdier houden
- Op vakantie gaan
- Uitslapen
- Een opleiding volgen
- Een relatie aan gaan
- Enz.
Niemand weet hoe het zit en hoe zaken geregeld worden in zo'n huishouden, maar iedereen denkt het beter te weten en staat al met een veroordeling klaar.
Rutte:quote:Op zaterdag 30 november 2013 12:59 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is Rutte de enigste wat er zit?
Alleen waarom zouden anderen jouw luxe moeten betalen? Als je het niet waard bent op de arbeidsmarkt verdien je die luxe niet. Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
- Uitgaan
- Roken
- Drinken
- Nieuwe kleding kopen
- Een auto bezitten
- Een huis bezitten
- Een huisdier houden
- Op vakantie gaan
- Uitslapen
- Een opleiding volgen
- Een relatie aan gaan
- Enz.
En als ze nu geen baan zou vinden omdat werkgevers vanaf 1 januari 10 jaar verantwoordelijk zijn voor hun arbeidsongeschikte werknemers?quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En ik van deze reactie. Mijn vriendin raakte door de crisis haar baan kwijt, iedereen ach en wee, je vindt geen nieuwe baan, want boehoehoe. Nou guess what? Door een zelfgekozen nuttige opleiding, had ze in 14 weken, na 10 brieven te sturen, waarvan 6 een eerste gesprek werden, een andere baan gevonden. Dat is een eigen inspanning, en een stuk gezond verstand bij de studiekeuze een aantal jaren geleden. Een studie, die ze zelf heeft moeten financieren met ouders die in de bijstand zaten overigens. Dit terwijl ze door een aandoening op de lijst voor een maat-rolstoel stond, en zich net zo goed in een door 100% afkeuring gebreide sociale hangmat had kunnen laten zakken, zoals sommige mensen om haar heen met een identieke aandoening wel deden, en nog steeds doen ook.
Nee, maar dat hoeft ook niet per se. Voor ons is de euro bijvoorbeeld eigenlijk "te" goedkoop, maar dat is ook op te lossen door de FNV hun zin te geven met hun eis van flinke loonsverhogingen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:09 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Maar EU lidstaten kunnen niet afzonderlijk hun munt aanpassen.
Daar ga je al de mist in. Een studie van een aantal jaar geleden is nu wellicht relevant, over 20 jaar niet meer. Niet iedereen is jonger dan 30.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:10 schreef fruityloop het volgende:
en een stuk gezond verstand bij de studiekeuze een aantal jaren geleden
En jij met in dit topic al helemaal je grote bek houden want jij maakt in een maand tijd meer schulden dan ik in mijn hele leven.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:16 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Alleen waarom zouden anderen jouw luxe moeten betalen? Als je het niet waard bent op de arbeidsmarkt verdien je die luxe niet. Zo simpel is het.
Ik wil ook een Ferrari. Toch verdien ik die niet.
Maar ondertussen moeten we Griekenland en Spanje miljarden geven omdat zij hun munt niet kunnen aanpassen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:17 schreef Igen het volgende:
Nee, maar dat hoeft ook niet per se. Voor ons is de euro bijvoorbeeld eigenlijk "te" goedkoop, maar dat is ook op te lossen door de FNV hun zin te geven met hun eis van flinke loonsverhogingen.
Dat kan ik je niet zeggen, want ze is niet (deels) arbeidsongeschikt. Ter verduidelijking, vlak na haar opleiding bleek er na jaren zoeken toch nog een chirurg te zijn die haar kon helpen, waardoor haar dystrofie goed beheersbaar is geworden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:16 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
En als ze nu geen baan zou vinden omdat werkgevers vanaf 1 januari 10 jaar verantwoordelijk zijn voor hun arbeidsongeschikte werknemers?
Ligt dat dan ook aan je vriendin of is het de huidige maatschappij?
Als we met die paar miljard ons pensioenstelsel met ~900 miljard er in overeind kunnen houden, waarom niet? Niks doen kost ons veel meer dan wat het nu kost. En tot op heden hebben de grieken alle lenigen terugbetaald zoals afgesproken, dus al dat geld wat we zouden gaan verliezen volgens Wilders etc, valt ook wel wat mee in de praktijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:21 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Maar ondertussen moeten we Griekenland en Spanje miljarden geven omdat zij hun munt niet kunnen aanpassen.
Ik kan wel zeggen dat een werkgever geen risico kan lopen en dat is best triest natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:24 schreef fruityloop het volgende:
Dat kan ik je niet zeggen, want ze is niet (deels) arbeidsongeschikt. Ter verduidelijking, vlak na haar opleiding bleek er na jaren zoeken toch nog een chirurg te zijn die haar kon helpen, waardoor haar dystrofie goed beheersbaar is geworden.
Overigens heeft een vriendin die ze kent uit een revalidatiecentrum, van voor de ingreep, er voor gekozen zich af te laten keuren, en dat ook te blijven. Dit ondanks het feit dat ze alle administratie op de boerderij van haar ouders doet, en zelfs helpt met kalveren als ik het goed gehoord heb. Die zou dus prima een parttime administratieve baan kunnen vervullen, maar die vindt wel mooi zo.
Dat is toch allemaal gebakken lucht?quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:26 schreef fruityloop het volgende:
Als we met die paar miljard ons pensioenstelsel met ~900 miljard er in overeind kunnen houden, waarom niet? Niks doen kost ons veel meer dan wat het nu kost. En tot op heden hebben de grieken alle lenigen terugbetaald zoals afgesproken, dus al dat geld wat we zouden gaan verliezen volgens Wilders etc, valt ook wel wat mee in de praktijk.
Lol geciviliseerde discussie. Maar ik zeik niet dat ik arm ben. Armoede bestaat niet in Nederland. Iedereen die dat wel vind mag way mij betreft oprotten naar de Congo.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En jij met in dit topic al helemaal je grote bek houden want jij maakt in een maand tijd meer schulden dan ik in mijn hele leven.
Het is simpel te checken, iedereen in Nederland die werkt, spaart voor een pensioen. En waar die fondsen in beleggen, is wettelijk openbare informatie. Dat kan je voor je eigen pensioenfonds dus met een paar muisklikken inzien.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:37 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dat is toch allemaal gebakken lucht?
Neem nou Griekenland en Spanje, die mochten toetreden tot de EU omdat de wijze mensen vonden dat ze aan alle regels voldeden.
Die wijze mensen hadden het dus fout want er klopte geen ene moer van.
Maar die landen kregen wel vele vele jaren miljarden om hun economie op te bouwen.
Kijk maar eens in Spanje naar de ontelbare nieuwe wegen waar geen kip te zien is bijvoorbeeld.
Ondanks die vele vele miljarden is er totaal geen economie in die landen dus wat hebben ze dan eigenlijk voor visie gehad in Brussel en in die landen?
Uiteindelijk is het dus allemaal geen ene moer waard en om dichter bij huis te kijken kun je naar de kantorenmarkt gaan waar pensioenfondsen tot in hun nek inzitten met een luchtbel van hier tot Tokio.
Zoiets had ik graag eerder gehoord dan had ik hier niet mee opgbouwd en was al eerder daarheen vertrokken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:40 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Lol geciviliseerde discussie. Maar ik zeik niet dat ik arm ben. Armoede bestaat niet in Nederland. Iedereen die dat wel vind mag way mij betreft oprotten naar de Congo.
Ik las het pas naar mijn reactie .quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
KLB / Ik wil dood
KLB / Interventie
WGR / Een begroting opstellen
KLB / Dronken
KLB / Failliet gaan en schuldhulpverlening deel 2
KLB / Reputatieschade
Zo maar een greep uit jouw PH. En jij denkt iets zinnigs op te kunnen merken over armoede? Man.. kom over een paar jaar maar terug.. wanneer jij bij de voedselbank loopt door de enorme schulden die jij gemaakt hebt. Pffff.. en te lui om te werken en maar klagen..
Winsten zijn voor de mensen die er de risico's voor hebben genomen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op zich geen slecht plan mits de winsten ook verdeeld worden over de maatschappij....
En wie zijn dat?quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Winsten zijn voor de mensen die er de risico's voor hebben genomen.
Ligt er natuurlijk aan met wie zijn geld er risco gelopen is geworden vind ik ?quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Winsten zijn voor de mensen die er de risico's voor hebben genomen.
Je hebt helemaal gelijk. Dat gaat niemand iets aan. Tot we natuurlijk op het punt komen dat je gedwongen wordt om dat allemaal te financieren via de staat en je in de gevangenis beland als je dat weigert. Dan mag je best iets vinden van wat iemand zich allemaal meent te mogen permitteren van wat eens jouw inkomen was.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
- Uitgaan
- Roken
- Drinken
- Nieuwe kleding kopen
- Een auto bezitten
- Een huis bezitten
- Een huisdier houden
- Op vakantie gaan
- Uitslapen
- Een opleiding volgen
- Een relatie aan gaan
- Enz.
Staan veel dingen bij die ik nou al niet heb of doe, hoefd voor mij ook niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Dat gaat niemand iets aan. Tot we natuurlijk op het punt komen dat je gedwongen wordt om dat allemaal te financieren via de staat en je in de gevangenis beland als je dat weigert. Dan mag je best iets vinden van wat iemand zich allemaal meent te mogen permitteren van wat eens jouw inkomen was.
Dan ga je er om te beginnen al vanuit dat het werkelozen zijn terwijl het leger werkende armen alleen maar groeiende is en niet zo langzaam ook.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Dat gaat niemand iets aan. Tot we natuurlijk op het punt komen dat je gedwongen wordt om dat allemaal te financieren via de staat en je in de gevangenis beland als je dat weigert. Dan mag je best iets vinden van wat iemand zich allemaal meent te mogen permitteren van wat eens jouw inkomen was.
Punt is dat ook een arme zelf het inkomen kan en mag uitdelen zo het hem goeddunkt. Dat elk spoortje van 'luxe' dan door anderen gezien wordt als verspilling is onzin. En dan zijn er nog zat groepen die door omstandigheden (vooral te hoge woonlasten maar niet in een sociale huurwoning kunnen door wachtlijsten) gewoon te weinig overhouden om van te leven.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Staan veel dingen bij die ik nou al niet heb of doe, hoefd voor mij ook niet.
Zolang je niet op kosten van de staat leeft heeft niemand er iets mee te maken hoe jij je inkomen uitgeeft.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan ga je er om te beginnen al vanuit dat het werkelozen zijn terwijl het leger werkende armen alleen maar groeiende is en niet zo langzaam ook.
Dan krijg je bijvoorbeeld de situatie dat iemand een auto heeft (een goedkope en zuinige) om op het werk te komen wat echt niet anders kan. Mensen zoals jij zouden dan die auto afnemen en zo die persoon nog een uitkering in drukken ook.
Of een kind uit een vereniging trappen terwijl dat kind daar voor gesponsord wordt door die vereniging of derden. Of de ouder van fitness aftrappen terwijl hij dat doet vanwege rugklachten en zo een groot beroep moet gaan doen op de zorgverzekering.
Dat hele gezeik over een plat tv beeldscherm is ook onzinnig.. hoeveel mensen hebben er nog zo'n toeter in huis staan? Ik nog wel (ben een krent) maar ik denk dat ik echt één van de weinigen ben.
En die vakantie? Waarom mag een arme niet op het huis van een familielid passen? In de winter scheelt dat nog stookkosten ook.
Ik bedoel maar. Je weet niet wat er achter zit dus mag je het ook niet zo maar veroordelen.
Mij hoef je het niet uit te leggen hoor, ik kan er genoeg.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Punt is dat ook een arme zelf het inkomen kan en mag uitdelen zo het hem goeddunkt. Dat elk spoortje van 'luxe' dan door anderen gezien wordt als verspilling is onzin. En dan zijn er nog zat groepen die door omstandigheden (vooral te hoge woonlasten maar niet in een sociale huurwoning kunnen door wachtlijsten) gewoon te weinig overhouden om van te leven.
Heb je geluk zeg ik maar dan, die van ons is 181 en is helemaal zo oud nog niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:45 schreef Ouder1 het volgende:
Ook zo'n leuke: "Die kinderen lopen altijd in de duurste merkkleding.."
Ja, die van mij ook en dat kost me geen cent; Afdankertjes van een artsengezin met zonen die net wat ouder zijn dan de mijne.
Ja, daar heb je gelijk in. Die van mij zijn verbazend klein in vergelijking met hun lange ouders. Maar kinderen zijn natuurlijk niet gelijk lange pubers. Voor kinderen in de basisschool leeftijd gaat het verhaal van mooie afdankertjes vaak op bij arme ouders die hun kinderen bovengemiddeld goed kleden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb je geluk zeg ik maar dan, die van ons is 181 en is helemaal zo oud nog niet.
Je kan mij belachelijk maken via mijn posthistorie. Maar dat is een persoonlijke aanval. Het voegt niets toe aan de discussie.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
KLB / Ik wil dood
KLB / Interventie
KLB / Dronken
KLB / Reputatieschade
Zo maar een greep uit jouw PH. En jij denkt iets zinnigs op te kunnen merken over armoede? Man.. kom over een paar jaar maar terug.. wanneer jij bij de voedselbank loopt door de enorme schulden die jij gemaakt hebt. Pffff.. en te lui om te werken en maar klagen..
Hoe kan iemand met een baan arm zijn in Nederlandquote:Op zaterdag 30 november 2013 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan ga je er om te beginnen al vanuit dat het werkelozen zijn terwijl het leger werkende armen alleen maar groeiende is en niet zo langzaam ook.
Dan krijg je bijvoorbeeld de situatie dat iemand een auto heeft (een goedkope en zuinige) om op het werk te komen wat echt niet anders kan. Mensen zoals jij zouden dan die auto afnemen en zo die persoon nog een uitkering in drukken ook.
Of een kind uit een vereniging trappen terwijl dat kind daar voor gesponsord wordt door die vereniging of derden. Of de ouder van fitness aftrappen terwijl hij dat doet vanwege rugklachten en zo een groot beroep moet gaan doen op de zorgverzekering.
Dat hele gezeik over een plat tv beeldscherm is ook onzinnig.. hoeveel mensen hebben er nog zo'n toeter in huis staan? Ik nog wel (ben een krent) maar ik denk dat ik echt één van de weinigen ben.
En die vakantie? Waarom mag een arme niet op het huis van een familielid passen? In de winter scheelt dat nog stookkosten ook.
Ik bedoel maar. Je weet niet wat er achter zit dus mag je het ook niet zo maar veroordelen.
Huilie huiliequote:Op zaterdag 30 november 2013 15:22 schreef Roadtrip het volgende:
Het commentaar dat ik maar moet werken is ongegrond. Ik werk wanneer ik mijn baan en studie bij elkaar optel ongeveer 70 per week. Wanneer er een calamiteit is op mijn werk, werk ik totdat het probleem opgelost is. Dat kan soms 16 uur achter elkaar zijn zonder pauze; echt totdat het af is. Ik heb eens de twee weken een dag die écht vrij is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_thresholdquote:
Ik vind het te debiel voor woorden dat mensen die wél van de bank af komen voor luie huppelkutten als jij moeten betalen.quote:
Internetheld gespot.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:29 schreef Roadtrip het volgende:
De hoeveel geld van mijn inkomen naar sociale zekerheid gaat is belachelijk. Wat mij betreft mag dat volledig afgeschaft worden. De paar mensen die écht niet kunnen mogen dan lekker bij familie en vrienden aankloppen. Als ze die hebben en niet totaal falen als mens.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Meer uren of overwerk uren zijn vaak zwaarder belast, dus ik kan me er wat bij voorstellen !
Ga weer eens heel gauw terug naar de schoolbanken voordat je zulke onzin uitkraamt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Meer uren of overwerk uren zijn vaak zwaarder belast, dus ik kan me er wat bij voorstellen !
Voordat je roep toepen doet zie zijn geschedenis daarin geeft hij aan vaak 70 uren weken te maken, geloof maar dat hij dan over die grens heenkomt zijn bijna dubbel uren.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ga weer eens heel gauw terug naar de schoolbanken voordat je zulke onzin uitkraamt.
Het wordt pas zwaarder belast als je net niet op de 52% zit en met de overuren wel, en die kans is heel klein.
Ik word altijd zo moe van mensen die echt geloven dat bv vakantiegeld, uitbetaling vrije dagen of extra loon zwaarder wordt belast....
Alle extra euros die je verdient of moet inleveren ivm minder werken worden belast tegen het tarief waarin je valt, dat is 38%, 42% of 52%.
Als ik reageer ga ik niet iemand zijn postgeschiedenis na. Het lijkt me dat niemand dat doet, tenzij je werkloos bent of 1 bericht per week post.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voordat je roep toepen doet zie zijn geschedenis daarin geeft hij aan vaak 70 uren weken te maken, geloof maar dat hij dan over die grens heenkomt zijn bijna dubbel uren.
Daar hoef ik echt niet voor terug in de schoolbanken, vakantiegeld heb ik ja helemaal niet over daar begin jij over.
quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
KLB / Ik wil dood
KLB / Interventie
KLB / Dronken
KLB / Reputatieschade
als het goed is is dit zijn geschiedenis voor een deel ik heb er niet naar gezocht dat werd voor me gedaan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik reageer ga ik niet iemand zijn postgeschiedenis na. Het lijkt me dat niemand dat doet, tenzij je werkloos bent of 1 bericht per week post.
Daarnaast als je die reactie leest lijkt het erop dat overuren zwaarder worden belast, wat gewoon niet zo is.
Als je 1 uur minder werkt betaal je over dat uur 42% minder belasting en als je een uur meer werkt moet je ook 42% belasting betalen, tenzij je net op die grens valt, maar die kans is zo klein, dat dat te verwaarlozen is.
Wat bedoel je?quote:Lezen stond of zat je misschien achterin de klas?
quote:
wat si die echte en hoe herkenne we die neppe?quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:17 schreef Catch22- het volgende:
Oke. Mooi.
Maar echte armoede is er echt maar heel weinig en niet altijd de schuld van anderen. En er is al een groot vangnet natuurlijk.
Ja ik probeerde die zin echt te ontcijferen maar kwam er niet uit.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]Ik kan er de helft van de tijd ook geen touw aan vast knopen.
Er is absolute armoede en relatieve armoede.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:07 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
wat si die echte en hoe herkenne we die neppe?
Volgend wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedequote:Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en/of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Ik heb goed nieuws voor je: Jij betaalt helemaal niets voor me, geen lening en geen huursubsidie. Sterker nog; Ik betaal mee aan die lening die jij onterecht vangt voor je studie. E die zorgsubsidie van jou.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:29 schreef Roadtrip het volgende:
Ik vind het te debiel voor woorden dat mensen die wél van de bank af komen voor luie huppelkutten als jij moeten betalen.
Dit is onzin. Het kan zijn op het moment van het krijgen of nemen van kinderen alles koek en ei is.quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:07 schreef Lyrebird het volgende:
Kijk eens wat verder dan je neus lang is, BvL. Hoe komt het dat die ouders geen geld hebben voor traktaties? Zou jij kinderen op de wereld zetten als je financiele toekomst er slecht uitzag?
Tja een oplossing is het wel maar ik word er niet happy van. Je hebt gelijkt maar toch huiver ik van dit soort oplossingen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
Zomaar meer geld naar de arme gezinnen sturen heeft in ieder geval niet zoveel zin, want daarvoor zitten er in die groep veel te veel die gewoon niet met geld om kunnen gaan. De financiële problemen waar ouders (al dan niet door eigen schuld) in zitten, kan en mag je niet afschuiven op de kinderen.
In gezinnen waar gesignaleerd wordt dat het ontbijt voor kinderen in geding is, richten we dan maar een systeem met voedselbonnen op, en op plaatsen (grote steden?) waar het probleem zich concentreert is er wellicht op de scholen wat te regelen met ontbijtverzorging.
Als we de categorie die in de problemen zit omdat ze niet met geld om kunnen gaan willen helpen, doen we dat in ieder geval niet door ze hun schulden kwijt te schelden. Het geeft ze alleen maar bevestiging dat ze wegkomen met wat ze doen. Dan maar een workaround om te zorgen dat de kinderen daar zo min mogelijk last van hebben.
Weet je wat het probleem is? Dat mensen met een beperkt vermogen dit soort idiote bedragen kunnen lenen. Probeer maar eens iemand van 18 onder toezicht te krijgen die verstandelijk beperkt is. Banken interesseert het geen hol dat iemand van 19 het vermogen van een negenjarige heeft. Zum kotzen. En dan de ouders maar de schuld geven dat zij niet de juiste opvoeding verlenen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 10:40 schreef Catch22- het volgende:
Alsof er nog iemand is die zijn of haar financiële toekomst kan voorspellen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:07 schreef Lyrebird het volgende:
Aan de buitenkant zie je niet dat iemand een iq van 75-80 heeft. Die ziet er heel normaal uit. En die kan zelfs werken onder begeleiding. Maw fucked for life en constante geleiding noodzakelijk. Vooral in deze keiharde snelle maatschappij.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:59 schreef Copycat het volgende:
Waar kan een negentienjarige die vanwege zijn geestelijke beperking niet kan werken, geld lenen? Tenminste, iemand met de geestelijke vermogens van een negenjarige lijkt mij aardig arbeidsongeschikt.
Ik vraag het omdat een legitieme leningverstrekker bepaalde eisen stellen voor het honoreren van een leningaanvraag. Een vast inkomen is daar een van.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:07 schreef Cherna het volgende:
Aan de buitenkant zie je niet dat iemand een iq van 75-80 heeft. Die ziet er heel normaal uit. En die kan zelfs werken onder begeleiding.
Het zal niet om hypotheken gaan. Maar tel abbo's, Neckermann en lenen bij verkeerde vrienden etc geen enkel probleem.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:09 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik vraag het omdat een legitieme leningverstrekker bepaalde eisen stellen voor het honoreren van een leningaanvraag. Een vast inkomen is daar een van.
Net waren het nog banken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:17 schreef Cherna het volgende:
Het zal niet om hypotheken gaan. Maar tel abbo's, Neckermann en lenen bij verkeerde vrienden etc geen enkel probleem.
Ja, als het om het beheren gaat. Ik heb als ouder geen enkele invloed zodra men 18 is(zonder rechterlijke procedure) maar uiteraard wel t/m 21 jaar financieel verantwoordelijk. Ik moet het afkloppen. Mij is het nog niet overkomen(afkloppen) maar in mijn omgeving zijn een aantal ouders behoorlijk in de financiële problemen gekomen en als klap op de vuurpijl nog ff door de maatschappij weggezet als onkundige ouders en/of klaplopers.quote:
quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
- Uitgaan
- Roken
- Drinken
- Nieuwe kleding kopen
- Een auto bezitten
- Een huis bezitten
- Een huisdier houden
- Op vakantie gaan
- Uitslapen
- Een opleiding volgen
- Een relatie aan gaan
- Enz.
Je haalt volgens mij eea door elkaar.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:22 schreef Cherna het volgende:
Ja, als het om het beheren gaat. Ik heb als ouder geen enkele invloed zodra men 18 is(zonder rechterlijke procedure) maar uiteraard wel t/m 21 jaar financieel verantwoordelijk. Ik moet het afkloppen. Mij is het nog niet overkomen(afkloppen) maar in mijn omgeving zijn een aantal ouders behoorlijk in de financiële problemen gekomen en als klap op de vuurpijl nog ff door de maatschappij weggezet als onkundige ouders en/of klaplopers.
Dit soort zaken is ook een van de redenen dat ik gematigd ben in een keiharde aanpak zoals sommige dit bedenken. Dit is meeromvattend dan de schuld bij jezelf zoeken waarom iemand in armoede geraakt of andere shit.
Nee we hebben geen armoede. Althans niet als het gaat om materie. Maar het aantal mensen met psychische klachten neemt toe. Dat zal toch met de maatschappij te maken hebben. En schiet mij maar lek, ik heb daar geen oplossing voor.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:25 schreef Metro2005 het volgende:
En dan DURVEN we het hier te hebben over armoede, flikker toch een eind op zeg. we kennen in dit land geen armoede, hooguit relatieve armoede (ten opzichte van de buurman) en of je je daar wel of niet wat van aantrekt zit tussen je oren.
Wie helpt me. Dan is mijn collega dus aan het liegen als hij de gemaakte schulden van zijn dochter moet betalen. De deurwaarder was bij hem aan de deur want zijn 18 jarige dochter woonde nog thuis.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:36 schreef Copycat het volgende:
Ouders zijn nooit aansprakelijk voor een schuld die hun kind vanaf zijn 18e jaar maakt. Die schuld komt altijd voor rekening van degene die de schuld heeft gemaakt.
Yep, en die houdt ook volgens die site dit in:quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Igen het volgende:
Zie hier: http://www.geldenrecht.nl(...)jk-voor-hun-kinderen
De directe wettelijke aansprakelijkheid wordt al vanaf 15 jaar minder, maar nog tot 21 jaar hebben de ouders een onderhoudsplicht.
quote:Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.
Lees ook eens enkele reacties.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:51 schreef Igen het volgende:
Zie hier: http://www.geldenrecht.nl(...)jk-voor-hun-kinderen
De directe wettelijke aansprakelijkheid wordt al vanaf 15 jaar minder, maar nog tot 21 jaar hebben de ouders een onderhoudsplicht.
Van diezelfde site:quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:47 schreef Cherna het volgende:
Wie helpt me. Dan is mijn collega dus aan het liegen als hij de gemaakte schulden van zijn dochter moet betalen. De deurwaarder was bij hem aan de deur want zijn 18 jarige dochter woonde nog thuis.
Tja schiet mij dan maar lek.
Daarbij is het natuurlijk logisch dat de deurwaarder daar verschijnt waar de schuldenaar woont.quote:Mijn meerderjarige thuiswonende zoon heeft bergen schulden. Als de deurwaarder beslag komt leggen, lopen dan ook onze spullen gevaar?
Voor de deurwaarder is het niet zo eenvoudig precies vast te stellen van wie welke spullen zijn. Hij zal zich concentreren op de inboedel van de kamer van uw zoon. Het kan veel misverstanden voorkomen als u de aankoopbonnen van de eigen inventaris kunt laten zien. Dan blijft hij daar af.
Ouders moeten hun kinderen als dat nodig is tot hun 21e jaar onderhouden. Dan denk je aan studie of aanvullend levensonderhoud. Maar ze zijn tot die tijd niet aansprakelijk voor hun schulden
Maar betekend dat dan dat ik alles moet laten vastleggen welke mijn bezittingen zijn? Geef mij maar techniek dat is toch iets eenvoudiger dan dit soort zaken. Als je dat leest slaap je niet meer rustig.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:58 schreef Copycat het volgende:
[..]
Van diezelfde site:
[..]
Daarbij is het natuurlijk logisch dat de deurwaarder daar verschijnt waar de schuldenaar woont.
Als je denkt dat je thuiswonende kind zich wel eens in de financiële nesten kan werken, lijkt me dat geen overbodige luxe.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:03 schreef Cherna het volgende:
Maar betekend dat dan dat ik alles moet laten vastleggen welke mijn bezittingen zijn? Geef mij maar techniek dat is toch iets eenvoudiger dan dit soort zaken. Als je dat leest slaap je niet meer rustig.
Okies. Het was wel ff off topic. maar het heeft natuurlijk wel verband met het zomaar verstrekken van leningen aan mensen die dat niet aankunnen en daardoor armoede kan ontstaan.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:05 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als je denkt dat je thuiswonende kind zich wel eens in de financiële nesten kan werken, lijkt me dat geen overbodige luxe.
Legitieme kredietverstrekkers letten daar juist erg op.quote:Op zaterdag 30 november 2013 21:21 schreef Cherna het volgende:
Okies. Het was wel ff off topic. maar het heeft natuurlijk wel verband met het zomaar verstrekken van leningen aan mensen die dat niet aankunnen en daardoor armoede kan ontstaan.
Je begrijpt mijn punt niet. Er staat ook boven "Wat mag een arme tegenwoordig niet meer".quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:25 schreef Metro2005 het volgende:
En dan nog, waarom kots je op de maatschappij als de slechtst betaalde werknemers niet kunnen autorijden of een platte tv kunnen betalen, is dat een grondrecht ofzo? Ik had ook maar een simpele 2e hands beeldbuis televisie toen ik zo weinig verdiende.
Deze moralisering is ook simplistisch om die reden dat de 'rijken der aarde' beslist niet volgens de Bijbelse normen leven. Dat is het hypocriete van teksten als: 'moet je maar minder roken' en dergelijke.quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn punt niet. Er staat ook boven "Wat mag een arme tegenwoordig niet meer".
Mijn punt is dat wanneer mensen aangeven het financieel zwaar te hebben, er onmiddellijk de stokpaardjes als 'op de bank hangen met een pilsje, een shaggie in de bek de hele dag naar hun platte tv kijken' of 'maar wel een auto voor de deur, kinderen in merkkleding en zelf elke week naar de fitness' van stal worden gehaald. Met andere woorden; een arme mag helemaal geen droge draad meer aan zijn lijf hebben voor hij mag zeggen dat hij het zwaar heeft. Dat zonder dat men weet hoe het daar achter de voordeur aan toe gaat. Zoals eerder gezegd kan die auto noodzakelijk zijn voor werk en die merkkleding afdankertjes van anderen.
Nouja, de euro heeft voor jou ook niet echt geholpen. Heb je die GoPro nog gekocht terwijl diep in de finaciele sjit zit?quote:Op zondag 1 december 2013 03:49 schreef Roadtrip het volgende:
Heerlijk trouwens dat iedereen zit te zeiken over hoe de euro een ramp was.
Zelfs als Griekenland helemaal om zou vallen zijn we er alsnog op vooruit gegaan door de euro.
Om deze reden werkt onze democratie niet. Mensen moeten natuurlijk wel over dingen na kunnen denken als ze willen kunnen stemmen.
Misschien een verplichte iq,eq, algemene kennis, en psychiatrische toets voordat je mag stemmen.
Ik denk dat veel mensen het meer over het EU-beleid hebben dan de euro op zichquote:Op zondag 1 december 2013 03:49 schreef Roadtrip het volgende:
Heerlijk trouwens dat iedereen zit te zeiken over hoe de euro een ramp was.
Zelfs als Griekenland helemaal om zou vallen zijn we er alsnog op vooruit gegaan door de euro.
Om deze reden werkt onze democratie niet. Mensen moeten natuurlijk wel over dingen na kunnen denken als ze willen kunnen stemmen.
Misschien een verplichte iq,eq, algemene kennis, en psychiatrische toets voordat je mag stemmen.
Het gaat mij erom dat mensen maar huilie huilie doen bij emo-tv zenders als sbs6 dat ze arm zijn, maar ondertussen wel dingen doen, die bijvoorbeeld ik niet kan betalen en daarom ook niet doe maar wellicht wel zou willen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn punt niet. Er staat ook boven "Wat mag een arme tegenwoordig niet meer".
Mijn punt is dat wanneer mensen aangeven het financieel zwaar te hebben, er onmiddellijk de stokpaardjes als 'op de bank hangen met een pilsje, een shaggie in de bek de hele dag naar hun platte tv kijken' of 'maar wel een auto voor de deur, kinderen in merkkleding en zelf elke week naar de fitness' van stal worden gehaald. Met andere woorden; een arme mag helemaal geen droge draad meer aan zijn lijf hebben voor hij mag zeggen dat hij het zwaar heeft. Dat zonder dat men weet hoe het daar achter de voordeur aan toe gaat. Zoals eerder gezegd kan die auto noodzakelijk zijn voor werk en die merkkleding afdankertjes van anderen.
Blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 19:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit is onzin. Het kan zijn op het moment van het krijgen of nemen van kinderen alles koek en ei is.
Aan de ene kant zijn dat soort programma's informatief (weet je hoe het niet moet) maar aan de andere kant zetten zij wel een heel eenzijdig beeld neer van mensen met financiële problemen. De mensen die voorzichtig zijn met geld uitgeven, die alles doen wat in hun macht ligt om meer inkomsten te vergaren en toch door omstandigheden niet rond kunnen komen laten zij niet zien omdat dat te weinig sensatie oplevert. Persoonlijk denk ik dat de woningmarkt de grootste problemen oplevert. Wie niet in een sociale huurwoning woont en langdurig werkeloos wordt heeft financieel een enorm probleem dat bijna niet op te lossen valt. Geen recht op huursubsidie dus hoge woonlasten, een enorme wachtlijst op zo'n woning. Bij een koopwoning hangt hen daarnaast nog een restschuld boven het hoofd.quote:Op zondag 1 december 2013 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het gaat mij erom dat mensen maar huilie huilie doen bij emo-tv zenders als sbs6 dat ze arm zijn, maar ondertussen wel dingen doen, die bijvoorbeeld ik niet kan betalen en daarom ook niet doe maar wellicht wel zou willen.
Als je niet kan rondkomen en dat duurt maar lang genoeg dan kom je vanzelf in zo'n programma terecht.quote:Op zondag 1 december 2013 10:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aan de ene kant zijn dat soort programma's informatief (weet je hoe het niet moet) maar aan de andere kant zetten zij wel een heel eenzijdig beeld neer van mensen met financiële problemen. De mensen die voorzichtig zijn met geld uitgeven, die alles doen wat in hun macht ligt om meer inkomsten te vergaren en toch door omstandigheden niet rond kunnen komen laten zij niet zien omdat dat te weinig sensatie oplevert.
Klopt en de groep met een 2de huis. De Schuldvraag even daarbuiten gelaten.quote:Persoonlijk denk ik dat de woningmarkt de grootste problemen oplevert. Wie niet in een sociale huurwoning woont en langdurig werkeloos wordt heeft financieel een enorm probleem dat bijna niet op te lossen valt. Geen recht op huursubsidie dus hoge woonlasten, een enorme wachtlijst op zo'n woning. Bij een koopwoning hangt hen daarnaast nog een restschuld boven het hoofd.
Omdat die mensen gewoon nog kunnen rondkomen, en als dat maar langere tijd niet zo is, dan komen ze wel in dat soort programma'squote:Juist mensen met een laag (geworden) inkomen hebben ook maar een kleine of geen financiële buffer en komen zo tegen de muur te staan.
Die mensen zie je niet in die programma's.
Dat is de macht van televisie. Dat zie je overal terug van bv de belbus in kassa tot radar en dit soort programma's.quote:Over dat werk zoeken kan ik me ook boos maken. De mensen die zij helpen kunnen door die camera's onmiddellijk een baan krijgen bij Randstad terwijl zij die wel willen en wel de juiste instelling hebben daar in het ronde archief belanden.
Natuurlijk. RTL en SBS brengen entertainment. En hun kijkers krijgen juist een goed gevoel als ze kunnen lachen en neerkijken op anderen. Een programma als 'red mijn vakantie' gaat volgens hetzelfde recept.quote:Op zondag 1 december 2013 10:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aan de ene kant zijn dat soort programma's informatief (weet je hoe het niet moet) maar aan de andere kant zetten zij wel een heel eenzijdig beeld neer van mensen met financiële problemen.
Dat zijn de mensen die met heel veel moeite nét de absolute basis rond kunnen krijgen;quote:Op zondag 1 december 2013 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
De armoede die jij bedoelt is waarschijnlijk de groep mensen die net aan rond kunnen komen. Maar is dat armoede? Ik vind van niet.
Naar mijn idee of mijn mening kan je de beste test doen die er bestaat, als er wat beloofd word en het komt niet hebben die testen ook geen doel denk ik.quote:Op zondag 1 december 2013 03:49 schreef Roadtrip het volgende:
En hoe groot is die groep die dit werkelijk overkomt denk je? Dit hoeft niet te gebeuren als je gewoon normaal met je geld omgaat (tenzij je gewoon echt erg pech hebt gehad, scheiding, onverwachts zwanger etc) , zelfs niet in de bijstand. Natuurlijk moet je dan elke cent omdraaien maar zo extreem als jij het stelt hoeft echt niet en ja ik ken mensen in de bijstand en die hebben het nog niet zo slecht als jij het hier stelt. Als je het minimumloon of hoger verdient hoef je het echt niet slecht te hebben maar je moet wel je prioriteiten goed hebben staan. Zoals ik hierboven al zei heb ik zelf ook jarenlang van het minimumloon geleefd en dat ging prima, zelfs met een koophuis en een auto voor de deur maarja dan had ik géén platte tv of duur mobieltje of dure abbonnementen en moest ik inderdaad letten op het energieverbruik maar tenzij je 21-22 graden in huis in de winter 'vorstvrij' noemt en elke dag 10 minuten douchen schraal vindt viel het met dat afzien ook wel mee.quote:Op zondag 1 december 2013 11:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat zijn de mensen die met heel veel moeite nét de absolute basis rond kunnen krijgen;
- dak boven het hoofd
- minimaal g/w/l
- minimaal aan eten
- zorgverzekering (basis)
Of dat armoede is? Ik denk het wel. 's Winters het huis net vorstvrij hebben is gewoon koud. Maximaal 1 maal per week onder de (lauwe) douche om water en gas te sparen is gewoon erg (te) weinig. Nooit wat extra's bij het eten (een koekje, toetje o.i.d.) gaat je op den duur ook opbreken. Wel je zorgpremie betalen maar geen zorg afnemen omdat je het eigen risico niet kunt opbrengen is imho gewoon pure armoede.
Kleding en spullen slijten.. deze mensen lopen rond met gaten in hun schoenen en rafels aan hun jasmouwen. Zodra er spullen kapot gaan kunnen die niet vervangen worden (wasmachine, fornuis, fiets, tv).
Ja. Ik vind dat armoede. In Nederland zou niemand met gaten in zijn schoenen rond moeten hoeven lopen en zorg hoort gewoon toegankelijk te zijn.
Bijstand voor een alleenstaande is nog geen ¤900.-. Met een hypotheek of private huur van ¤750.- houdt je dan weinig over.quote:Op zondag 1 december 2013 12:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En hoe groot is die groep die dit werkelijk overkomt denk je? Dit hoeft niet te gebeuren als je gewoon normaal met je geld omgaat (tenzij je gewoon echt erg pech hebt gehad, scheiding, onverwachts zwanger etc) , zelfs niet in de bijstand. Natuurlijk moet je dan elke cent omdraaien maar zo extreem als jij het stelt hoeft echt niet en ja ik ken mensen in de bijstand en die hebben het nog niet zo slecht als jij het hier stelt. Als je het minimumloon of hoger verdient hoef je het echt niet slecht te hebben maar je moet wel je prioriteiten goed hebben staan. Zoals ik hierboven al zei heb ik zelf ook jarenlang van het minimumloon geleefd en dat ging prima, zelfs met een koophuis en een auto voor de deur maarja dan had ik géén platte tv of duur mobieltje of dure abbonnementen en moest ik inderdaad letten op het energieverbruik maar tenzij je 21-22 graden in huis in de winter 'vorstvrij' noemt en elke dag 10 minuten douchen schraal vindt viel het met dat afzien ook wel mee.
Nee nogmaals: relatief arm in NL: Jazeker, echt arm in NL? absoluut niet.
In de bijstand kom je ook niet zomaar, daar gaat meestal nog een aardige periode van WW aan vooraf, dan nog een periode waarop je van je spaargeld kan leven en als het dan écht nog niet lukt om ander werk te vinden kom je in de bijstand maar vaak ben je dan zomaar al 2 tot 3 jaar verder. In die tijd heb je ruim de tijd gehad om je huis te verkopen (als je NHG hebt, weer zo'n keuze.. hou je daar niet eens een restschuld aan over) en kan je vaak met voorrang een sociale huurwoning krijgen.quote:Op zondag 1 december 2013 12:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bijstand voor een alleenstaande is nog geen ¤900.-. Met een hypotheek of private huur van ¤750.- houdt je dan weinig over.
Heb je minimumloon maar kan je geen 40 uur werken (krijgt niet meer uren) dan kan je dus gewoon werken en op bijstandsniveau zitten want je wordt pas aangevuld wanneer je daar onder zakt.
Dan heb je ook de flexwerkers, de nul-uren contracten en de min-max contracten die een werkende in die positie kunnen drukken.
Bijstand is gebaseerd op een sociale huurwoning, alleen heeft niet iedereen die.
Ik denk dat dat nog hard tegenvalt.quote:Op zondag 1 december 2013 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
Mensen in de bijstand hebben over het algemeen echt geen huis van 750 euro in de maand hoor ..
Ik denk dat je dat maar heel kort volhoudtquote:
Dat is het ideaal plaatje. Er zijn echter tig mensen die daar niet in passen. Wat te denken van een vrouw die thuis voor de kinderen zorgde, 'gescheiden' na samenwonen en met spoed woonruimte nodig. Vindt een private huurwoning (toch al snel die ¤750). Vindt een fulltime baan voor minimumloon. Kind wordt 18 en alle toeslagen vervallen. Net op dat moment raakt zij ook haar baan kwijt. WW? 3 maanden want niet langer dan 3 jaar weer aan het werk. Geen PA want niet getrouwd. Geen KA want kinderen boven 18. Geen bijstand alleenstaande ouder want kinderen boven 18. Wel 3 zorgverzekeringen. Geen huursubsidie. Geen spaargeld want het was vanaf dag 1 elke cent omdraaien.quote:Op zondag 1 december 2013 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
In de bijstand kom je ook niet zomaar, daar gaat meestal nog een aardige periode van WW aan vooraf, dan nog een periode waarop je van je spaargeld kan leven en als het dan écht nog niet lukt om ander werk te vinden kom je in de bijstand maar vaak ben je dan zomaar al 2 tot 3 jaar verder. In die tijd heb je ruim de tijd gehad om je huis te verkopen (als je NHG hebt, weer zo'n keuze.. hou je daar niet eens een restschuld aan over) en kan je vaak met voorrang een sociale huurwoning krijgen. Mensen in de bijstand hebben over het algemeen echt geen huis van 750 euro in de maand hoor ..Daarnaast vergeet je nog de berg aan toeslagen die je krijgt in de bijstand, wat dat betreft is iemand die tegen minimumloon werkt vaak slechter af. Niet alleen is die 160 uur in de maand kwijt, hij of zij mag ook nog eens alle gemeentelijke belastingen ophoesten, zorgtoeslag is lager, huurtoeslag is al bijna niks meer van over etc.
En dan? De wachtlijsten voor sociale huurwoningen bedragen te vaak over de 10 jaar... Als er dan geen familie is waar je in kunt trekken is het dus dakloos. Geen armoede in Nederland?quote:Op zondag 1 december 2013 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat maar heel kort volhoudt
Klopt. Maar geef ze in de huidige tijd eens ongelijk. Ik begrijp hen wel. Waarom in economisch onzekere tijden het risico nemen om een huis te kopen of naar een dure private huurwoning vertrekken? Raak je je baan kwijt dan kom je in het scenario dat ik zo juist schetste.quote:Op zondag 1 december 2013 12:44 schreef Janneke141 het volgende:
Er zitten dan ook veel te veel mensen in sociale huurwoningen die daar helemaal niet in thuishoren.
Ik begrijp ze ook, want het kan. Tijd om te zorgen dat het niet meer kan. De eerste stap is in ieder geval al gezet met de inkomensgrens, nu ook nog gaan handhaven voor zittende gevallen.quote:
Men denkt dat alles koek en ei is, en een (paar) jaar later zit men in de schuldsanering. Dan was het blijkbaar niet zo koek en ei.quote:
We hebben het helemaal niet over schuldsanering. Ook zonder extreme schulden kan je in de armoede terecht komen. Voor kinderen blijf je minimaal 18 jaar verantwoordelijk. Een hond wordt 15 jaar oud. In 15 jaar tijd kan er heel erg veel veranderen. Het kan zelfs zo zijn dat het beroep dat je 15 jaar geleden hebt gekozen omdat daar een schreeuwend te kort aan was nu geen baan meer in te vinden is. Niemand kan nu met zekerheid meer zeggen dat zij over pak 'em beet 10 jaar niet financieel aan de grond zitten.quote:Op zondag 1 december 2013 12:54 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Men denkt dat alles koek en ei is, en een (paar) jaar later zit men in de schuldsanering. Dan was het blijkbaar niet zo koek en ei.
Voor urgenten is vaak wel woonruimte beschikbaar.quote:Op zondag 1 december 2013 12:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dan? De wachtlijsten voor sociale huurwoningen bedragen te vaak over de 10 jaar... Als er dan geen familie is waar je in kunt trekken is het dus dakloos. Geen armoede in Nederland?
LOL. Alleenstaanden komen in veel gemeenten al helemaal niet in aanmerking voor urgentie. Met kinderen alleen wanneer er werkelijk geen ander dak boven het hoofd is. "Waar verblijft u nu?" "Bij mijn ouders" "Mooi.. dan heeft u onderdak en komt u niet in aanmerking".quote:Op zondag 1 december 2013 13:09 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Voor urgenten is vaak wel woonruimte beschikbaar.
Tja als je in je eentje een hypotheek hebt zal die vast ook niet zo hoog zijn lijkt me, anders heb je gewoon niet erg handig je risico's ingeschat.quote:Op zondag 1 december 2013 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
LOL. Alleenstaanden komen in veel gemeenten al helemaal niet in aanmerking voor urgentie. Met kinderen alleen wanneer er werkelijk geen ander dak boven het hoofd is. "Waar verblijft u nu?" "Bij mijn ouders" "Mooi.. dan heeft u onderdak en komt u niet in aanmerking".
Scheiding, financiële problemen, ruzie thuis, dakloos zonder (kleine) kinderen.. Allemaal geen reden meer voor urgentie.
Neem deze:
http://www.urgentiewijzer.nl/
vul je alles zo goed mogelijk in. Komt de vraag of je al een huursubsidie (woontoeslag) krijgt. Nee want je huurt privaat of hebt een hypotheek. Dan wordt je dus afgewezen. Ik bedoel maar.
ik had begrepen dat het kabinet hier wat aan ging doen, iemand die voor het minimumloon werkt zou er 200 euro bij krijgenquote:Op zondag 1 december 2013 12:34 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In de bijstand kom je ook niet zomaar, daar gaat meestal nog een aardige periode van WW aan vooraf, dan nog een periode waarop je van je spaargeld kan leven en als het dan écht nog niet lukt om ander werk te vinden kom je in de bijstand maar vaak ben je dan zomaar al 2 tot 3 jaar verder. In die tijd heb je ruim de tijd gehad om je huis te verkopen (als je NHG hebt, weer zo'n keuze.. hou je daar niet eens een restschuld aan over) en kan je vaak met voorrang een sociale huurwoning krijgen.
Mensen in de bijstand hebben over het algemeen echt geen huis van 750 euro in de maand hoor ..
Daarnaast vergeet je nog de berg aan toeslagen die je krijgt in de bijstand, wat dat betreft is iemand die tegen minimumloon werkt vaak slechter af. Niet alleen is die 160 uur in de maand kwijt, hij of zij mag ook nog eens alle gemeentelijke belastingen ophoesten, zorgtoeslag is lager, huurtoeslag is al bijna niks meer van over etc.
Parttime werkende mensen omdat ze niet anders kunnen is vervelend maar is ook op geen enkele manier op te lossen natuurlijk. Dan heb je inderdaad vaak wel een armoedige situatie.
daarom gewoon aangifte wegens mishandeling doen tegen je vriend, verkassen naar je nieuwe woning, een nieuwe verklaring afleggen waarin je je eerdere verklaring tegenspreekt en je vriend weer bij je laten intrekkenquote:Op zondag 1 december 2013 13:22 schreef Janneke141 het volgende:
Als we aan de lopende band urgenties gaan verstrekken komt de rest van de mensen natuurlijk helemáál niet meer aan een woning.
Urgentie komt op basis van bijvoorbeeld huiselijk geweld of medische omstandigheden. Dat je je rekeningen niet kan betalen is vervelend, maar dat moet op een andere manier worden opgelost.
In ieder geval om je hoofd boven water te houden, ja. Daarna gaat het heel snel bergafwaarts.quote:Op zondag 1 december 2013 12:39 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat maar heel kort volhoudt
Alleen voor echt dringende situaties, ja. Alhoewel je je dan af kunt vragen of zicht op een WSNP-traject ook niet dringend genoeg is.quote:Op zondag 1 december 2013 13:09 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Voor urgenten is vaak wel woonruimte beschikbaar.
Klopt. Maar aan ¤600 bruto zit je al snel. En vergeet niet dat de HRA een aftrek is en dat je niet meer af kunt trekken dan je aan belasting betaalt. Private huur gaat al heel snel over de ¤750.- heen.quote:Op zondag 1 december 2013 13:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja als je in je eentje een hypotheek hebt zal die vast ook niet zo hoog zijn lijkt me, anders heb je gewoon niet erg handig je risico's ingeschat.
O? Waar komt dat geld vandaan?quote:Op zondag 1 december 2013 13:26 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
ik had begrepen dat het kabinet hier wat aan ging doen, iemand die voor het minimumloon werkt zou er 200 euro bij krijgen
Dat is een huis op de vrije markt waar ze geen subsidie op krijgen. Die kans is dus uitgesloten.quote:
Hoezo uitgesloten?quote:Op zondag 1 december 2013 14:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is een huis op de vrije markt waar ze geen subsidie op krijgen. Die kans is dus uitgesloten.
Geen huisbaas verhuurt ze een huis.quote:
Als je al in de positie zit dat je een bijstandsuitkering krijgt, ja. Maar er zijn tegenwoordig natuurlijk ook andere situaties denkbaar.quote:Op zondag 1 december 2013 14:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geen huisbaas verhuurt ze een huis.
Uiteraard. Denk aan starters. 23 jaar en je eerste huurwoning. Net 2 jaar een leuke baan.. Kom je in aanmerking voor zo'n huis terwijl je nog 5 jaar op de wachtlijst kunt staan voor een sociale huurwoning of daar überhaupt niet voor in aanmerking komt omdat je inkomen te hoog is. Drie maanden later wordt je ontslagen om economische redenen en nog 3 maanden later zit je in de bijstand.quote:Op zondag 1 december 2013 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je al in de positie zit dat je een bijstandsuitkering krijgt, ja. Maar er zijn tegenwoordig natuurlijk ook andere situaties denkbaar.
Nee, ik ken namelijk iemand die in de schuldsanering zit (juist omdat diegene niet uitkomt met bijstand + huis dat net boven de sociale huurgrens uitgedoken is. Diegene reageert zich rot, maar krijgt geen urgentie. Schuldsanering schiet ook niet op nu, want een woning met hursubsidie is het enige constructieve dat er kan gebeuren. (vast afhankeijk per gemeente)quote:Op zondag 1 december 2013 13:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Alleen voor echt dringende situaties, ja. Alhoewel je je dan af kunt vragen of zicht op een WSNP-traject ook niet dringend genoeg is.
Nee, precies. Terwijl dat soort situaties ook behoorlijk dringend kunnen zijn, maar dat is dan geen grond voor een urgentieverklaring.quote:Op zondag 1 december 2013 21:42 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Nee, ik ken namelijk iemand die in de schuldsanering zit (juist omdat diegene niet uitkomt met bijstand + huis dat net boven de sociale huurgrens uitgedoken is. Diegene reageert zich rot, maar krijgt geen urgentie. Schuldsanering schiet ook niet op nu, want een woning met hursubsidie is het enige constructieve dat er kan gebeuren. (vast afhankeijk per gemeente)
Heel erg fijn voor je dat jij wel goed uit kwam en velen kunnen dat idd met een beetje geluk (wonen in juiste gemeente) en/of met hulp van anderen en juiste connecties, en het kennen van de juiste loketten.quote:Op zondag 1 december 2013 12:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
En hoe groot is die groep die dit werkelijk overkomt denk je? Dit hoeft niet te gebeuren als je gewoon normaal met je geld omgaat (tenzij je gewoon echt erg pech hebt gehad, scheiding, onverwachts zwanger etc) , zelfs niet in de bijstand. Natuurlijk moet je dan elke cent omdraaien maar zo extreem als jij het stelt hoeft echt niet en ja ik ken mensen in de bijstand en die hebben het nog niet zo slecht als jij het hier stelt. Als je het minimumloon of hoger verdient hoef je het echt niet slecht te hebben maar je moet wel je prioriteiten goed hebben staan. Zoals ik hierboven al zei heb ik zelf ook jarenlang van het minimumloon geleefd en dat ging prima, zelfs met een koophuis en een auto voor de deur maarja dan had ik géén platte tv of duur mobieltje of dure abbonnementen en moest ik inderdaad letten op het energieverbruik maar tenzij je 21-22 graden in huis in de winter 'vorstvrij' noemt en elke dag 10 minuten douchen schraal vindt viel het met dat afzien ook wel mee.
Nee nogmaals: relatief arm in NL: Jazeker, echt arm in NL? absoluut niet.
De industrieën zijn weggeslagen maar we hebben gelukkig het minimumloon ervoor in de plaats.quote:Op maandag 2 december 2013 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
Ik proef tevens dat a la recept van GSbrder, eriksd en Voorschrift de overheid zeker af koerst op een gecontroleerde genocide. Gisteren op Andere Tijden een mooie herinnering daaraan; dankzij decennialange kaalslag heeft Rijkswaterstaat niet meer de kennis om de Oosterscheldekering te onderhouden. En de dijken. Nu wil het zo zijn dat Zeeland sowieso een niet al te florissante en rijke regio is, waar hun vroegere industrieën domweg zijn weggeslagen.
Ik vermoed dat velen (en uiteraard de randstedelijke partijen voorop) het niet zoveel kan bommen.
Ben met je eens dat situaties verslechterd zijn en dat is nou ook precies de reden dat we van dat hele sociale stelsel afmoeten (op een basis vangnet na) , je geeft namelijk macht aan instanties waar je vervolgens niks meer over te zeggen hebt. Je levert dus een forse hap geld in waar je zelf niks meer mee kan doen en als je het geld nodig hebt geeft een gemeente of uitkeringsinstantie niet thuis. Dan pleit ik liever voor zelf je geld in beheer houden en zelf sparen voor als je het nodig hebt.quote:Op maandag 2 december 2013 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel erg fijn voor je dat jij wel goed uit kwam en velen kunnen dat idd met een beetje geluk (wonen in juiste gemeente) en/of met hulp van anderen en juiste connecties, en het kennen van de juiste loketten.
Ik weet dat ik jou toch niet overtuig, ik ken je rechtse geschriften, maar ik wil er nogmaals op wijzen dat vele indicatoren gewoonweg zijn verslechterd. Van 4% onder de armoedegrens naar meer dan 10% (terwijl de definitie ook nog is veranderd en strenger is geworden). Meer permanente armoede (betekent: minder snel eruit komen) en lagere sociale mobiliteit. Een gemiddelde inkomensverslechtering van 40% in de laatste 20 jaar (terwijl de 'eisen' om 'erbij te horen' alleen maar zijn toegenomen); meer meetbare ondervoeding, hogere vaste lasten (bedankt privatiseringen!) en grotere afhankelijkheid van private initiatieven. Ook nog eens minder rechten en meer plichten erbij gekregen. En dan heeft de regering het MBO ook tot pure troep omgevormd.
Het valt niet te ontkennen dat de tekenen negatief zijn.
Maar natuurlijk is elke situatie anders, dit is zeer zeker zo sinds gemeenten zelf steeds meer bevoegdheden hebben gekregen en hun eigen beleid kunnen voeren (ze kunnen ook burgers wegpesten trouwens).
Ik moet wel een beetje lachen om deze reactie.quote:Op maandag 2 december 2013 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel erg fijn voor je dat jij wel goed uit kwam en velen kunnen dat idd met een beetje geluk (wonen in juiste gemeente) en/of met hulp van anderen en juiste connecties, en het kennen van de juiste loketten.
Ik weet dat ik jou toch niet overtuig, ik ken je rechtse geschriften, maar ik wil er nogmaals op wijzen dat vele indicatoren gewoonweg zijn verslechterd. Van 4% onder de armoedegrens naar meer dan 10% (terwijl de definitie ook nog is veranderd en strenger is geworden). Meer permanente armoede (betekent: minder snel eruit komen) en lagere sociale mobiliteit. Een gemiddelde inkomensverslechtering van 40% in de laatste 20 jaar (terwijl de 'eisen' om 'erbij te horen' alleen maar zijn toegenomen); meer meetbare ondervoeding, hogere vaste lasten (bedankt privatiseringen!) en grotere afhankelijkheid van private initiatieven. Ook nog eens minder rechten en meer plichten erbij gekregen. En dan heeft de regering het MBO ook tot pure troep omgevormd.
Het valt niet te ontkennen dat de tekenen negatief zijn.
Maar natuurlijk is elke situatie anders, dit is zeer zeker zo sinds gemeenten zelf steeds meer bevoegdheden hebben gekregen en hun eigen beleid kunnen voeren (ze kunnen ook burgers wegpesten trouwens).
Dan lach jij maar. Ik niet.quote:Op maandag 2 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik moet wel een beetje lachen om deze reactie.
Maar je hebt wel gelijk. De bruggen hier liggen elke avond vol met gezinnen, waarvan de jongste zelfs maar een paar dagen is.
Elke dag huilende kinderen met dikke buiken omdat ze niks te eten hebben.
De mensen die geluk hebben wonen onder golfplaten huizen, maar die zijn helaas ook neit waterdicht.
Ik ben benieuwd hoe erg het gaat worden als de winter intrede doet.
En dan woon ik nog in een gemiddelde stad in NL. Kan je nagaan hoe het is in amsterdam.
Echt om te huilen.
De inkomens zijn echt zo enorm gezakt... dat wil je niet weten. Niemand kan er meer van ronkomen.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970
Jeuj joepie, terug naar de 19e eeuw. Kijk eens naar de VS, daar is het dan: 'als je het geld nodig hebt geeft de verzekeraar niet thuis, of is het vergokt door bonusopstrijkende bankmedwerkers.'quote:Op maandag 2 december 2013 12:55 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ben met je eens dat situaties verslechterd zijn en dat is nou ook precies de reden dat we van dat hele sociale stelsel afmoeten (op een basis vangnet na) , je geeft namelijk macht aan instanties waar je vervolgens niks meer over te zeggen hebt. Je levert dus een forse hap geld in waar je zelf niks meer mee kan doen en als je het geld nodig hebt geeft een gemeente of uitkeringsinstantie niet thuis. Dan pleit ik liever voor zelf je geld in beheer houden en zelf sparen voor als je het nodig hebt.
Velen van hen genoten al een de facto minimumloon vanwege gilde-achtige systemen aldaar...quote:Op maandag 2 december 2013 12:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De industrieën zijn weggeslagen maar we hebben gelukkig het minimumloon ervoor in de plaats.
Heel mooi dat het gemiddeld inkomen zo fors gestegen is. Maar dat zegt niets.quote:Op maandag 2 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar je hebt wel gelijk. De bruggen hier liggen elke avond vol met gezinnen, waarvan de jongste zelfs maar een paar dagen is.
De mensen die geluk hebben wonen onder golfplaten huizen, maar die zijn helaas ook neit waterdicht.
Ik ben benieuwd hoe erg het gaat worden als de winter intrede doet.
En dan woon ik nog in een gemiddelde stad in NL. Kan je nagaan hoe het is in amsterdam.
Echt om te huilen.
De inkomens zijn echt zo enorm gezakt... dat wil je niet weten. Niemand kan er meer van ronkomen.
Heb jij al eens bedacht dat wanneer je voor meer banen zorgt er minder mensen een uitkering nodig hebben en meer mensen een duit in die staatskist stoppen?quote:Op maandag 2 december 2013 12:55 schreef Metro2005 het volgende:
Ben met je eens dat situaties verslechterd zijn en dat is nou ook precies de reden dat we van dat hele sociale stelsel afmoeten (op een basis vangnet na) ,
Hihi. Ondertussen kunnen noodopvangcentra de aanmeldingen niet meer aan. Maar maak jij er maar een stroman van.quote:Op maandag 2 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gemiddelde zegt helemaal niets over de ongelijke inkomensverdeling.quote:De inkomens zijn echt zo enorm gezakt... dat wil je niet weten. Niemand kan er meer van ronkomen.
En is noodgedwongen in wonen bij familie of trekken van vrienden naar vrienden dan dakloos of niet? Zoals je zegt moeten opvangcentra mensen wegsturen omdat zij geen plaats hebben.. Overigens ook deels doordat er steeds meer MOElanders in die opvangcentra zitten.quote:Op maandag 2 december 2013 13:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hihi. Ondertussen kunnen noodopvangcentra de aanmeldingen niet meer aan. Maar maak jij er maar een stroman van.
[..]
Gemiddelde zegt helemaal niets over de ongelijke inkomensverdeling.
Ook. Er is ook een hoop onzichtbare dakloosheid inderdaad, en het is niet heel ondenkbaar dat ook die vorm van dakloosheid toeneemt.quote:Op maandag 2 december 2013 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En is noodgedwongen in wonen bij familie of trekken van vrienden naar vrienden dan dakloos of niet? Zoals je zegt moeten opvangcentra mensen wegsturen omdat zij geen plaats hebben..
Dat geloof ik dan weer niet.quote:Overigens ook deels doordat er steeds meer MOElanders in die opvangcentra zitten.
Google is je beste vriend. Waarom niet even checken voor je iets niet geloofd?quote:
http://www.gelderlander.n(...)?ref=category_headerquote:Koudeopvang vol met buitenlanders
Vooral buitenlanders hebben afgelopen december gebruikgemaakt van de winterkoudeopvang in Amsterdam. Tussen 7 en 14 december kwamen in totaal 228 mensen af op de voorziening in een leegstaand pand aan de Laan van Vlaanderen. Ruim zestig procent van hen was van buitenlandse afkomst..In die groep waren Polen en Roemenen oververtegenwoordigd, maar ook Spanjaarden en Italianen vonden hun weg naar Sloten. Van zeven daklozen kon geen nationaliteit worden vastgesteld. Dat blijkt uit cijfers van de GGD.
http://www.spitsnieuws.nl(...)peciale-opvang-polenquote:ARNHEM - Een stichting gaat dak- en thuislozen uit Midden- en Oost-Europa die in Arnhem verblijven, proberen te bewegen terug te keren naar hun thuisland.
quote:Speciale opvang Polen
Het merendeel van de Oost-Europeanen die in Den Haag op straat leven, kan vanaf 1 december niet langer terecht bij de reguliere dag- en nachtopvang voor daklozen. Alleen zwervers die als inwoner bij de gemeente geregistreerd staan en aan bepaalde voorwaarden voldoen, zijn daar nog welkom. Voor bijvoorbeeld de Pool die hier zonder werk en onderdak is komen te zitten, wordt een aparte opvang opgezet.
Overspoeld
Afgelopen winter werd onder meer het Leger des Heils overspoeld met dakloze Oost-Europeanen. In twee jaar tijd verdubbelde volgens het leger het aantal zwervers uit deze regio van 300 tot 600. De bezoekers van het dienstencentrum van het Leger des Heils hadden vorig jaar voor tachtig procent een Oost-Europese achtergrond, ruim driekwart was Pool. In Amsterdam, maar ook in een stad als Eindhoven, deed zich een vergelijkbare situatie voor.
In die laatste link staat notabene aangegeven waarom dat nu niet meer het geval is. Voor veel noodopvangcentra moet nu sprake zijn van regiobinding. Dat zorgt ook weer voor problemen, maar goed, dat is een ander verhaal. Het is iig niet zo dat de meeste plekken nu bezet zijn door MOE-landers, daar zijn aparte regelingen voor.quote:Op maandag 2 december 2013 13:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Google is je beste vriend. Waarom niet even checken voor je iets niet geloofd?
http://www.parool.nl/paro(...)-buitenlanders.dhtml
[..]
http://www.gelderlander.n(...)?ref=category_header
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)peciale-opvang-polen
[..]
Zie de Volkskrant linkquote:Op maandag 2 december 2013 13:40 schreef Xa1pt het volgende:
Gemiddelde zegt helemaal niets over de ongelijke inkomensverdeling.
Hallo EchtGaaf, van mening veranderd?quote:Op maandag 2 december 2013 13:58 schreef Webschip het volgende:
Waar houdt eigen verantwoordelijkheid op en waar begint solidariteit?
Is het niet ieders keuze cq verantwoordelijkheid om solidair te zijn?
Hoi mien jong.quote:Op maandag 2 december 2013 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hallo EchtGaaf, van mening veranderd?
Zucht.quote:Op maandag 2 december 2013 14:01 schreef ssebass het volgende:
Je ziet ook mensen die hun kinderen geen normaal eten/kleding kunnen geven, maar wel achter een plasmascherm met een ipad zitten.
Dit is wel een zinvol punt moet ik toegeven maar het verklaart niet waarom de armoedeproblematiek (inclusief aanverwante problemen als dakloosheid en permanente armoede) zo zijn toegenomen.quote:Op maandag 2 december 2013 14:01 schreef ssebass het volgende:
Veel mensen kunnen ook gewoon totaal niet met geld om gaan. Zelfs op wo niveau zie je mensen de domste beslissingen maken. Ik denk dat wanneer je al het geld over iedereen gelijk zou verdelen, dat je na een bepaalde tijd weer precies dezelfde verdeling vind. Je ziet ook mensen die hun kinderen geen normaal eten/kleding kunnen geven, maar wel achter een plasmascherm met een ipad zitten.
Iedereen kan een financiële tegenvaller hebben, een foute investering of weet ik wat. Het is vooral hoe je hiermee omgaat. In NL hoef je niet te verhongeren, dit gebeurt uiteraard wel wanneer je weigert luxe op te geven op momenten dat het financieel slecht gaat.
Las ook een artikel over Amsterdam, dat daar veel mensen in de problemen zaten omdat het zien en gezien worden zo belangrijk is. Mensen wilde geen luxe opgeven want men mocht niet zien dat het slechter ging. Ja op die manier kom je steeds dieper in de problemen.
Waarom heb je je nickname verandert? Vond de ouwe leuker eigenlijk. Want je was ook wel Echt Gaafquote:Op maandag 2 december 2013 14:05 schreef Webschip het volgende:
[..]
Hoi mien jong.
Nee hoor. De vraag is uitdagend bedoeld. Maar het is wel een hele fundamentele vraag, eigenlijk wel de kern.
Het is een heel moeilijk vraagstuk.
En natuurlijk, als meest belangrijke oorzaak, verkeerde beslissingen als het aankomt op vrije tijd vs. werk of plezier nu vs. plezier later. Iets harder werken op de middelbare school, iets harder werken voor de baas, iets later met kinderen beginnen als je weet dat de relatie goed is, iets later spullen kopen als je alle voors en tegens hebt afgewogen.quote:Op maandag 2 december 2013 14:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dat je opeens geldzorgen hebt als er een onvoorziene rekening binnenkomt, is larie. Geldzorgen heb je niet op de 1 op andere dag en zeker geen armoede.
Dat je als kind zijnde geen ontbijt mee krijgt van je ouders vanwege geldproblemen snap ik niet. Je kan echt wel 60 cent ergens op beknibbelen om een heel euroshopperbrood te kopen.
Elke dag warm eten is een luxe. Er is echt niks mis mee om eens een boterham met kaas te eten 's avonds.
Misschien heel naief, maar ik denk dat de meeste mensen in armoede (wat is armoede eigenlijk?) er zelf ook een beetje aan mee hebben geholpen. Verkeerde investeringen, verkeerde prioriteiten stellen wat nu eigenlijk eerst betaald moet worden, etc.
Mijn God, nu gaan we ook al elke dag warm eten als een luxe zien. Het wordt steeds gekker terwijl de eisen van de maatschappij steeds groter worden.quote:Op maandag 2 december 2013 14:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dat je opeens geldzorgen hebt als er een onvoorziene rekening binnenkomt, is larie. Geldzorgen heb je niet op de 1 op andere dag en zeker geen armoede.
Dat je als kind zijnde geen ontbijt mee krijgt van je ouders vanwege geldproblemen snap ik niet. Je kan echt wel 60 cent ergens op beknibbelen om een heel euroshopperbrood te kopen.
Elke dag warm eten is een luxe. Er is echt niks mis mee om eens een boterham met kaas te eten 's avonds.
Misschien heel naief, maar ik denk dat de meeste mensen in armoede (wat is armoede eigenlijk?) er zelf ook een beetje aan mee hebben geholpen. Verkeerde investeringen, verkeerde prioriteiten stellen wat nu eigenlijk eerst betaald moet worden, etc.
Lol, ik stem altijd SP.quote:Op maandag 2 december 2013 15:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijn God, nu gaan we ook al elke dag warm eten als een luxe zien. Het wordt steeds gekker terwijl de eisen van de maatschappij steeds groter worden.
Dalijk is elke dag brood ook nog een luxe.
F*ck de rechtse lijers!
Owja, want de urbane hipsters zijn zo geduldig als het aankomt op nieuwe spullen kopen.quote:Op maandag 2 december 2013 14:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En natuurlijk, als meest belangrijke oorzaak, verkeerde beslissingen als het aankomt op vrije tijd vs. werk of plezier nu vs. plezier later. Iets harder werken op de middelbare school, iets harder werken voor de baas, iets later met kinderen beginnen als je weet dat de relatie goed is, iets later spullen kopen als je alle voors en tegens hebt afgewogen.
Ja, ik vind dat pure armoede.quote:Op maandag 2 december 2013 15:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Lol, ik stem altijd SP.
Armoede is ook relatief. Wat is armoede nou eigenlijk? Jij vindt dat als je niet elke avond warm kan eten armoede. Terwijl ik vind van niet.
Het is gewoon voor iedereen weer anders.
Ik eet ook wel eens een gezonde koude salade. Niet duur, wel lekkerquote:Op maandag 2 december 2013 15:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat pure armoede.
Iig kunnen mensen dan niet meer zeuren dat deze mensen maar gezonder moeten gaan eten.
Pure armoede is als je helemaal niks meer te eten kan kopen. Af en toe een bruine boterham met kaas (is ook gezond) daar is echt helemaal niks mis mee.quote:Op maandag 2 december 2013 15:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat pure armoede.
Iig kunnen mensen dan niet meer zeuren dat deze mensen maar gezonder moeten gaan eten.
Absolute armoede is er in Nederland ook nauwelijks. Relatieve armoede daarentegen wel.quote:Op maandag 2 december 2013 15:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Pure armoede is als je helemaal niks meer te eten kan kopen. Af en toe een bruine boterham met kaas (is ook gezond) daar is echt helemaal niks mis mee.
quote:Op maandag 2 december 2013 14:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En natuurlijk, als meest belangrijke oorzaak, verkeerde beslissingen als het aankomt op vrije tijd vs. werk of plezier nu vs. plezier later. Iets harder werken op de middelbare school, iets harder werken voor de baas, iets later met kinderen beginnen als je weet dat de relatie goed is, iets later spullen kopen als je alle voors en tegens hebt afgewogen.
En dat is prima. Een gezonde prikkel om je daar aan te ontworstelen.quote:Op maandag 2 december 2013 15:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Absolute armoede is er in Nederland ook nauwelijks. Relatieve armoede daarentegen wel.
Het is aan dovemansoren gericht maar elke dag warm eten hoort gewoon bij een gezond eetpatroon.quote:Op maandag 2 december 2013 15:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik eet ook wel eens een gezonde koude salade. Niet duur, wel lekker.
De urbane hipsters zijn nou juist mensen die gezien hun inkomen niet arm zouden hoeven te zijn, maar als je uitgaven voor je inkomsten uitlopen, dan komt die armoede vanzelf. Een boel Nederlanders zouden met een zuiniger levensstijl echt niet arm hoeven te zijn, dan kan je de schuld bij de commercie leggen of bij de individuen, het inkomen is dan niet bepalend maar de uitgaven.quote:Op maandag 2 december 2013 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Owja, want de urbane hipsters zijn zo geduldig als het aankomt op nieuwe spullen kopen.
quote:Op maandag 2 december 2013 16:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En dat is prima. Een gezonde prikkel om je daar aan te ontworstelen.
Ik ben geen raw-food gekkie, maar af en toe een dagje niet warm eten maakt je eetpatroon niet ongezondquote:Op maandag 2 december 2013 16:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is aan dovemansoren gericht maar elke dag warm eten hoort gewoon bij een gezond eetpatroon.
Vaste lasten zijn alleen maar hoger geworden. Dat is domweg een feit.quote:Op maandag 2 december 2013 16:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een boel Nederlanders zouden met een zuiniger levensstijl echt niet arm hoeven te zijn
Zolang je vaste lasten niet hoger geworden zijn dan het inkomen, kan je rondkomen.quote:Op maandag 2 december 2013 16:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vaste lasten zijn alleen maar hoger geworden. Dat is domweg een feit.
Punt is dat de meeste van hun boekhouding 1 grote puinhoop maken. Dat zie je ook elke week bij dat programma van John Williams. Ze hebben duizenden euro's schulden, maar waar hun geld allemaal naartoe gaat, daar hebben ze geen idee van. En zo is het bij de meesten.quote:Op maandag 2 december 2013 16:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zolang je vaste lasten niet hoger geworden zijn dan het inkomen, kan je rondkomen.
Iets minder consumeren is dan het devies.
RTL = propagandaquote:Op maandag 2 december 2013 16:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Punt is dat de meeste van hun boekhouding 1 grote puinhoop maken. Dat zie je ook elke week bij dat programma van John Williams. Ze hebben duizenden euro's schulden, maar waar hun geld allemaal naartoe gaat, daar hebben ze geen idee van. En zo is het bij de meesten.
Dat is echt zo niet waar. Een lekkere (afgeprijsde) maaltijdsalade is ook lekker en gezond.quote:Op maandag 2 december 2013 16:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is aan dovemansoren gericht maar elke dag warm eten hoort gewoon bij een gezond eetpatroon.
Wat jij doet moet je zelf weten maar de vraag wat gezond is levert een ander antwoord opquote:Op maandag 2 december 2013 16:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben geen raw-food gekkie, maar af en toe een dagje niet warm eten maakt je eetpatroon niet ongezond.
Slim inderdaad. Ook leningen nemen met oplopende rentepercentages om andere leningen af te betalen getuigt niet echt van financieel verantwoordelijkheidsgevoel.quote:Op maandag 2 december 2013 16:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Punt is dat de meeste van hun boekhouding 1 grote puinhoop maken. Dat zie je ook elke week bij dat programma van John Williams. Ze hebben duizenden euro's schulden, maar waar hun geld allemaal naartoe gaat, daar hebben ze geen idee van. En zo is het bij de meesten.
Ik mag hopen dat dat niet waar is. Voedselbank is voor mensen die echt aan de grond zitten en niet voor mensen die een tap en de inhoud kunnen betalen.quote:Op maandag 2 december 2013 16:31 schreef Geerd het volgende:
Ze hebben toch wel eens programma's daar over gemaakt? Alleen de namen weet ik zo niet meer iemand tips?
Een ding is mij bij gebleven met de auto naar de voedselbank en een Heineken tap op het aanrecht Krups of hoe heet dat ding.
Getuigt ook niet van verantwoordelijkheidsgevoel om mensen dat aan te praten en noodzakelijke info bewust te verbergen. Hetgeen vaak gebeurt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Slim inderdaad. Ook leningen nemen met oplopende rentepercentages om andere leningen af te betalen getuigt niet echt van financieel verantwoordelijkheidsgevoel.
Jup toch wel, daarom is het mij ook bij gebleven, was wel van sbs6 volgens mij dus kan ook wel opgeblazen zijn maar toch,quote:Op maandag 2 december 2013 16:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dat niet waar is. Voedselbank is voor mensen die echt aan de grond zitten en niet voor mensen die een tap en de inhoud kunnen betalen.
Tsja, veel mensen weten gewoon echt niet beter.quote:Op maandag 2 december 2013 16:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Slim inderdaad. Ook leningen nemen met oplopende rentepercentages om andere leningen af te betalen getuigt niet echt van financieel verantwoordelijkheidsgevoel.
Dat is het nou net. Iedereen doet in meer of mindere mate ongezonde dingen in hun leven. Zeker in deze ongeduldige maatschappij. Het is ook ongezond om in Nederland buiten te lopen; Nederland heeft een ontzettend vervuilde lucht. Dat is begrijpelijk.quote:Op maandag 2 december 2013 16:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben nu zwanger en als ik naar het voedingscentrum kijk, mag ik bij wijze van nog net een boterham met jam.
Hoop bangmakerij op die site als je het mij vraagt.
Mensen (met kinderen) die door een noodlottige gebeurtenis in de schulden zijn gekomen kunnen echt wel op mijn hulp rekenen als ik kan helpen. Maar er zijn ook mensen die er zelf een potje van hebben gemaakt en dat zijn juist de mensen die je in het openbaar hoort. Want ze zijn zo zielig en het ligt allemaal aan Nederland en bladiebla.quote:Op maandag 2 december 2013 16:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Getuigt ook niet van verantwoordelijkheidsgevoel om mensen dat aan te praten en noodzakelijke info bewust te verbergen. Hetgeen vaak gebeurt.
Waarom? Het is toch gewoon een gegeven dat mensen die gezonder en gebalanceerder eten meer energie overhouden?quote:Op maandag 2 december 2013 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat jij doet moet je zelf weten maar de vraag wat gezond is levert een ander antwoord op
http://www.voedingscentru(...)arme-maaltijden.aspx
Prima als je vindt dat dit geen armoede is maar ik word dan echt zo ontzettend moe én boos van de mensen die maar lopen roepen dat de armeren gezonder moeten eten (en dan ook meer energie en puf zouden hebben).
Het is als een snackbar die dikke mensen nog een frietje verkoopt; tot waar houdt de verantwoordelijkheid van de verkoper op en start de verantwoordelijkheid van de koper?quote:Op maandag 2 december 2013 16:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Tsja, veel mensen weten gewoon echt niet beter.
Dan vind ik diegene die zulke leningen verstrekt veel kwalijker.
Nee, het is niet als een snackbar.quote:Op maandag 2 december 2013 16:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is als een snackbar die dikke mensen nog een frietje verkoopt; tot waar houdt de verantwoordelijkheid van de verkoper op en start de verantwoordelijkheid van de koper?
Idd,quote:Op maandag 2 december 2013 16:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mensen (met kinderen) die door een noodlottige gebeurtenis in de schulden zijn gekomen kunnen echt wel op mijn hulp rekenen als ik kan helpen. Maar er zijn ook mensen die er zelf een potje van hebben gemaakt en dat zijn juist de mensen die je in het openbaar hoort. Want ze zijn zo zielig en het ligt allemaal aan Nederland en bladiebla.
Eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat überhaupt de vraag aan de orde moet komen of een dagelijkse warme maaltijd "luxe" is. Natuurlijk is er niets mis mee als iemand een keer boterhammen met kaas eet in plaats van hutspot. Maar het zich niet kunnen veroorloven van een warme maaltijd is naar nederlandse begrippen toch echt armoede. Relatieve armoede weliswaar, maar desondenks ver beneden de ondergrens.quote:Op maandag 2 december 2013 15:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Pure armoede is als je helemaal niks meer te eten kan kopen. Af en toe een bruine boterham met kaas (is ook gezond) daar is echt helemaal niks mis mee.
Waarom niet?quote:Op maandag 2 december 2013 16:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, het is niet als een snackbar.
Je bent een oneerlijk mannetje, zonder meer.quote:Op maandag 2 december 2013 16:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom? Het is toch gewoon een gegeven dat mensen die gezonder en gebalanceerder eten meer energie overhouden?
Daarnaast kan je ook van een paar euro per dag een gezonde en gevarieerde maaltijd op tafel zetten.
Dat vind ik appels met peren vergelijken.quote:Op maandag 2 december 2013 16:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is als een snackbar die dikke mensen nog een frietje verkoopt; tot waar houdt de verantwoordelijkheid van de verkoper op en start de verantwoordelijkheid van de koper?
Als dan iemand schuldig is dan is het niet de patatboer maar de 'bazen' boven hen.quote:Op maandag 2 december 2013 16:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat vind ik appels met peren vergelijken.
Dat patat en dergelijke ongezond is weet iedereen wel, maar van de kleine letters bij leningen is niet zich iedereen bewust. Vaak worden ze er ook met mooie praatjes ingepraat (denk aan de reclames van Frysia destijds bijvoorbeeld) en wordt het wel erg rooskleurig neergezet. Vaak zijn het niet echt welgestelde mensen en worden ze lekker gemaakt met allemaal producten die ze zouden kunnen krijgen met een lening.
Dat vind ik iets heel anders dan de patatboer.
Als de maatschappij complexer wordt, wat gewoon zo is, dan is een noodlottige fout snel gemaakt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mensen (met kinderen) die door een noodlottige gebeurtenis in de schulden zijn gekomen kunnen echt wel op mijn hulp rekenen als ik kan helpen. Maar er zijn ook mensen die er zelf een potje van hebben gemaakt en dat zijn juist de mensen die je in het openbaar hoort. Want ze zijn zo zielig en het ligt allemaal aan Nederland en bladiebla.
Er is ALTIJD relatieve armoede. Als je kind in wassenaar of het gooi niet op hockey kan ivm de kosten dan spreek je ook al over relatieve armoede.quote:Op maandag 2 december 2013 15:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Absolute armoede is er in Nederland ook nauwelijks. Relatieve armoede daarentegen wel.
Ik zie een warme maaltijd niet als luxe; ik zie af en toe drie keer per dag een koude maaltijd niet als armoede. Dat is een fundamenteel verschil.quote:Op maandag 2 december 2013 16:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent een oneerlijk mannetje, zonder meer.
Feit 1: jij ziet een warme maaltijd per dag als luxe. Kortom, prima excuus om armeren bovenop hun 40% koopkrachtverlies nog verder in de shit te duwen.
Het mag de consensus zijn dat een maaltijd per dag warm moet zijn, als je voedingsdeskundigen vraagt of iemand een portie friet, kroket en vette mayo moet eten die avond of een frisse ceasar's salad, dan zullen de meeste toch, vanwege de voedingsstoffen, voor de laatste kiezen.quote:Feit 2: het is de consensus dat één warme maaltijd per dag gewoon bij een gevarieerde en gebalanceerde maaltijd hoort. Dat is een gezond voedingspatroon. Maar allicht dat de macht van het geld deze wijsheid kan aanpassen voor jou. Dit is niet zo moeilijk in deze tijd van een enorme welvaartskloof.
Dit is nu eigenlijk de eerste zinvolle post van jou in dit topic die op waarheid berust.quote:Op maandag 2 december 2013 16:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Oh nummer 2.... komt door inflatie. Dat wordt grotendeels in de afgelopen 20 jaar gecompenseerd zoals ik al aangaf in een link over het gemiddelde inkomen. De afgelopen 5 jaar trouwens niet, maar in de jaren 90 ruimschoots.quote:Op maandag 2 december 2013 16:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vaste lasten zijn alleen maar hoger geworden. Dat is domweg een feit.
nee hoor. Behalve als je het uurloon meerekent van de persoon die kookt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:46 schreef Geerd het volgende:
Daarbij een patatje kost 2,50? Een goede maaltijd is toch duurder
Zie mijn link als tegenbewijs. Gemiddeld geldt niet voor iedereen en mijn link is het bewijs.quote:Op maandag 2 december 2013 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Oh nummer 2.... komt door inflatie. Dat wordt grotendeels in de afgelopen 20 jaar gecompenseerd zoals ik al aangaf in een link over het gemiddelde inkomen. De afgelopen 5 jaar trouwens niet, maar in de jaren 90 ruimschoots.
Het is een onderwerp waar mensen niet graag over praten, mensen vinden het oninteressant, willen gewoon geld en klaar ermee. Feit is dat de overheidsbescherming in deze situaties in het voordeel ligt van de ongeïnteresseerde burger; mensen worden niet actief aangemoedigd om zich te verdiepen in het financiele product dat ze afsluiten, maar met wat gemopper achteraf worden ze in het gelijk gesteld. Als McDonald's aangeklaagd wordt voor het overgewicht van een vaste klant vind ik dat net zo laakbaar als een kredietverstrekker die keer op keer, gevraagd vanuit de consument, de limiet van de creditcard naar boven moet schroeven en uiteindelijk een klacht vanwege gebrekkige informatieverstrekking om de oren krijgt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat vind ik appels met peren vergelijken.
Dat patat en dergelijke ongezond is weet iedereen wel, maar van de kleine letters bij leningen is niet zich iedereen bewust. Vaak worden ze er ook met mooie praatjes ingepraat (denk aan de reclames van Frysia destijds bijvoorbeeld) en wordt het wel erg rooskleurig neergezet. Vaak zijn het niet echt welgestelde mensen en worden ze lekker gemaakt met allemaal producten die ze zouden kunnen krijgen met een lening.
Dat vind ik iets heel anders dan de patatboer.
Klopt. Als je het goed wilt doen dan pak je het loon van iedere NL die werk en gewerkt heeft en vergelijk je die met het verleden van dezelfde persoon.quote:Op maandag 2 december 2013 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zie mijn link als tegenbewijs. Gemiddeld geldt niet voor iedereen en mijn link is het bewijs.
Bovendien onderschat het CBS de inflatie stelselmatig door hun rekenmethode.
Een patatje is geen maaltijd daar hoort nog een frikandel en een slaatje bij.quote:Op maandag 2 december 2013 16:46 schreef Geerd het volgende:
Daarbij een patatje kost 2,50? Een goede maaltijd is toch duurder
quote:Op maandag 2 december 2013 16:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een patatje is geen maaltijd daar hoort nog een frikandel en een slaatje bij.
En een blikje Cola Light. Men doet immers aan de lijnquote:Op maandag 2 december 2013 16:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een patatje is geen maaltijd daar hoort nog een frikandel en een slaatje bij.
Dat neerbuigende ook altijd...quote:Op maandag 2 december 2013 16:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En een blikje Cola Light. Men doet immers aan de lijn.
Een maatschappij is niet complex. Je kunt hem hooguit complex maken door alles voor iedereen te willen regelen.quote:Op maandag 2 december 2013 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als de maatschappij complexer wordt, wat gewoon zo is, dan is een noodlottige fout snel gemaakt.
quote:Op maandag 2 december 2013 16:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Moet herkenbaar zijn voor je, is het niet?quote:
quote:Op maandag 2 december 2013 16:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Moet herkenbaar zijn voor je, is het niet?
Ja idd het zal je verbazen hoeveel mensen echt zo denken was vanmiddag nog even bij de action, wat een volk. Ja wat doe je der zelf dan??quote:Op maandag 2 december 2013 16:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Beter dan dat hooghartig volk dat showt met de laatste auto en bijna hun huis uit worden gezet ivm schulden.quote:Op maandag 2 december 2013 16:56 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ja idd het zal je verbazen hoeveel mensen echt zo denken was vanmiddag nog even bij de action, wat een volk. Ja wat doe je der zelf dan??
Poetsmiddel etc halen. Zwangere tienermeisjes, met moeders in tijger legging opa's die voor kruipen.
Mama staat vast in de de rij en de kinderen doen de boodschappen.
Wel weer genoten hoor![]()
Hoewel dit niet aan mij geadresseerd is ben ik het wel met een paar punten eens die ik wil onderbouwen.quote:Op maandag 2 december 2013 16:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent een oneerlijk mannetje, zonder meer.
Feit 1: jij ziet een warme maaltijd per dag als luxe. Kortom, prima excuus om armeren bovenop hun 40% koopkrachtverlies nog verder in de shit te duwen.
Feit 2: het is de consensus dat één warme maaltijd per dag gewoon bij een gevarieerde en gebalanceerde maaltijd hoort. Dat is een gezond voedingspatroon. Maar allicht dat de macht van het geld deze wijsheid kan aanpassen voor jou. Dit is niet zo moeilijk in deze tijd van een enorme welvaartskloof.
Feit 3: en tóch vind je het prima om verder te gaan met het moraliserende verhaaltje, zie boven.
Je bent gewoon een naar mannetje. Mensen de stront in duwen. Enerzijds iets tot luxe bestempelen, anderzijds met de vinger wijzen en zeggen dat als je zus en zo doet je tenminste van de bank af komt.
Hehe heb je die ook nog ja?quote:Op maandag 2 december 2013 16:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Beter dan dat hooghartig volk dat showt met de laatste auto en bijna hun huis uit worden gezet ivm schulden.
Zij weten tenminste hoe je rondkomt van weinig geld.
Ik snap je punt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoewel dit niet aan mij geadresseerd is ben ik het wel met een paar punten eens die ik wil onderbouwen.
Vroeger toen mijn ouders gescheiden waren, moesten mijn moeder ik en mijn zusje leven van een uitkering. Dit was vroeger ook echt geen vetpot. Waarom mijn moeder niet ging werken is simpel: ze heeft nul schooldiploma's en in die tijd had je volgens mij niet eens uwv. Met andere woorden; ze waren vroeger niet zo streng met werk als nu. We hadden vroeger weinig thuis. Weet niet meer of we elke dag warm aten of niet, maar 1 ding weet ik wel. Ben ik een slechter mens geworden door die tijd? Nee. Sterker nog, ik ben een beter mens geworden omdat ik weet wat dingen waard zijn en wat geld waard is.
Dus als ik zeg dat elke avond warm eten een luxe is, is dat niet om mensen met weinig geld de grond in te trappen of nog meer van ze af te pakken. Nee, ik kom tot die conclusie omdat we het vroeger ook niet breed hadden.
Inderdaad. Werk in een super gelegen in een vinexwijk en wat er allemaal gejat wordt aan duur vlees en dure wijnen niet normaal. Ze zijn te belazerd om een tartaartje op te dienen 's avonds, maar een gejat biefstukje gaat er wel in....quote:Op maandag 2 december 2013 16:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Beter dan dat hooghartig volk dat showt met de laatste auto en bijna hun huis uit worden gezet ivm schulden.
Zij weten tenminste hoe je rondkomt van weinig geld.
Vooruitgang is voor de mensen die werken.quote:Op maandag 2 december 2013 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik snap je punt.
Vroeger ging men naar buiten om te poepen en te plassen omdat er nog geen wc binnen was. Dat was voor veel mensen te duur.
Een WC in huis is dus ook luxe.
Er is ook nog zoiets als voortuitgang
Worden die niet gepakt dan??quote:Op maandag 2 december 2013 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Inderdaad. Werk in een super gelegen in een vinexwijk en wat er allemaal gejat wordt aan duur vlees en dure wijnen niet normaal. Ze zijn te belazerd om een tartaartje op te dienen 's avonds, maar een gejat biefstukje gaat er wel in....
Inderdaad. Gehandicapten of chronisch zieken moeten gewoon in middeleeuwse omstandigheden leven.quote:Op maandag 2 december 2013 17:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Vooruitgang is voor de mensen die werken.
Nee... Iets met weinig winkelpersoneel en bezuinigingen enzo. En buiten dat, als ze willen stelen doen ze dat wel hoor. Sommige zijn zo slinks.quote:
Die moeten dankbaar zijn voor wat ze krijgen in plaats van schreeuwen om meer.quote:Op maandag 2 december 2013 17:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inderdaad. Gehandicapten of chronisch zieken moeten gewoon in middeleeuwse omstandigheden leven.!
Zij hebben ook vooral gevraagd om de situatie waar ze inzitten...quote:Op maandag 2 december 2013 17:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die moeten dankbaar zijn voor wat ze krijgen in plaats van schreeuwen om meer.
De vooruitgang van de mensen die niet werken wordt betaald door de mensen die wel werken. Werken zou moeten lonen, en dat doet het in NL ook onder de meeste omstandigheden. Dat de uitkeringen zijn versoberd is dan ook helemaal geen verkeerd beleid.quote:Op maandag 2 december 2013 17:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Inderdaad. Gehandicapten of chronisch zieken moeten gewoon in middeleeuwse omstandigheden leven.!
Als we een venn-diagram zouden maken van Frysia-klanten en McDonald's-klanten zal er denk ik wel een grote overlap zijn.quote:Op maandag 2 december 2013 16:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is een onderwerp waar mensen niet graag over praten, mensen vinden het oninteressant, willen gewoon geld en klaar ermee. Feit is dat de overheidsbescherming in deze situaties in het voordeel ligt van de ongeïnteresseerde burger; mensen worden niet actief aangemoedigd om zich te verdiepen in het financiele product dat ze afsluiten, maar met wat gemopper achteraf worden ze in het gelijk gesteld. Als McDonald's aangeklaagd wordt voor het overgewicht van een vaste klant vind ik dat net zo laakbaar als een kredietverstrekker die keer op keer, gevraagd vanuit de consument, de limiet van de creditcard naar boven moet schroeven en uiteindelijk een klacht vanwege gebrekkige informatieverstrekking om de oren krijgt.
Overigens zal het me niet verbazen als McDonald's-klanten en Frysia-klanten dezelfde zijn.
Is dat van belang?quote:Op maandag 2 december 2013 17:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zij hebben ook vooral gevraagd om de situatie waar ze inzitten...
Klopt, maar je hoeft ze ook niet helemaal vol te proppen met geld van iemand anders, die ze niet kennen en andersom.quote:Op maandag 2 december 2013 17:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zij hebben ook vooral gevraagd om de situatie waar ze inzitten...
Dit is al een keer hier gepost.quote:
Ik dacht dat McDonald's ook steeds meer salades en appels in Happymeals (voor kinderen dus) verstopte. Maar goed, het is ook weer een tijdje geleden dat ik bij de McDonald's geweest ben. Het is vooral heel duur; met 4 personen eten gaat al gauw richting de 20 euro.quote:Op maandag 2 december 2013 17:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als we een venn-diagram zouden maken van Frysia-klanten en McDonald's-klanten zal er denk ik wel een grote overlap zijn.![]()
Maar goed, veel mensen zijn zich gewoon niet bewust van de risico's.
Nu vind ik dat je best vragen mag stellen over de legitimiteit van McDonald's zoals ze zich nu gedragen.
Dat ben ik niet met je eens. Daar kan je de moreel van een samenleving helemaal niet aan afmeten.quote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is al een keer hier gepost.
Het moreel van de samenleving kan je meten hoe ze omgaan met de armeren in de samenleving En met armeren bedoel ik dan de mensen die buiten hun schuld het niet breed hebben. Bv ziekte..
De prijzen zijn al wat omhoog gegaan; ik was er gister met mijn vriend en we waren voor ons twee bijna 18 euro kwijtquote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik dacht dat McDonald's ook steeds meer salades en appels in Happymeals (voor kinderen dus) verstopte. Maar goed, het is ook weer een tijdje geleden dat ik bij de McDonald's geweest ben. Het is vooral heel duur; met 4 personen eten gaat al gauw richting de 20 euro.
Nja, als je een happy meal neemt met een appeltje erbij heb je natuurlijk alsnog de hamburger met heel veel verzadigde vetzuren en calorieën. Dat appeltje erbij zet niet veel zoden aan de dijk.quote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik dacht dat McDonald's ook steeds meer salades en appels in Happymeals (voor kinderen dus) verstopte. Maar goed, het is ook weer een tijdje geleden dat ik bij de McDonald's geweest ben. Het is vooral heel duur; met 4 personen eten gaat al gauw richting de 20 euro.
Het is bekend dat de voedselindustrie bewust testosteron aanjagende stoffen in het voedsel pompt, wat op zichzelf weer de empathie vermindert.quote:Op maandag 2 december 2013 17:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Als we een venn-diagram zouden maken van Frysia-klanten en McDonald's-klanten zal er denk ik wel een grote overlap zijn.![]()
Maar goed, veel mensen zijn zich gewoon niet bewust van de risico's.
Nu vind ik dat je best vragen mag stellen over de legitimiteit van McDonald's zoals ze zich nu gedragen.
Zelfs de salades van die hut zit vol met suiker. Daar is niets gezond.quote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waaraan dan wel, volgens jou?quote:Op maandag 2 december 2013 17:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Daar kan je de moreel van een samenleving helemaal niet aan afmeten.
Er is geen moreel van een samenleving. Er is alleen een individuele moreel. Die verschilt van mens tot mens.quote:
Dat klopt, maar die vetzuren en calorieen lokken nou juist de kinderen en gezinnen naar de McDonald's.quote:Op maandag 2 december 2013 17:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nja, als je een happy meal neemt met een appeltje erbij heb je natuurlijk alsnog de hamburger met heel veel verzadigde vetzuren en calorieën. Dat appeltje erbij zet niet veel zoden aan de dijk.
quote:Op maandag 2 december 2013 17:13 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Daar kan je de moreel van een samenleving helemaal niet aan afmeten.
Leren jullie eerst maar eens het verschil tussen moreel en moraal.quote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het moreel van de samenleving kan je meten hoe ze omgaan met de armeren in de samenleving En met armeren bedoel ik dan de mensen die buiten hun schuld het niet breed hebben. Bv ziekte, failisement bedrijf waardoor een bouwvakker van 50+ ontslagen wordt, en meer van dit soort situaties.
Ze schreeuwen niet om meer, leugenaar. Ze schreeuwen om een situatie zoals het vroeger was.quote:Op maandag 2 december 2013 17:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die moeten dankbaar zijn voor wat ze krijgen in plaats van schreeuwen om meer.
Je hebt gelijk. Moraal.quote:Op maandag 2 december 2013 17:17 schreef robin007bond het volgende:
[..]
[..]
Leren jullie eerst maar eens het verschil tussen moreel en moraal.![]()
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/561/
Daar red je het echt niet mee. En gezond hoeft helemaal niet duur te zijn. Juist voor grotere gezinnen of voor meerdere dagen koken zit het voordeel hem in de grotere verpakkingen. En slimme keuzes maken.quote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef GSbrder het volgende:
Het is vooral heel duur; met 4 personen eten gaat al gauw richting de 20 euro.
Je verzacht er niks mee.quote:Op maandag 2 december 2013 17:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat klopt, maar die vetzuren en calorieen lokken nou juist de kinderen en gezinnen naar de McDonald's.
Denk niet dat je volle zalen trekt als je spruitjes en mager vlees gaat serveren. Als je mensen dan toch naar zo'n vreetschuur lokt, kan je het leed hoogstens verzachten.
Een samenleving is een samenleving vanwege een bepaalde set gemeenschappelijke normen en waarden. De wijze waarop je omgaat met de zwakkeren in die samenleving, maakt in mijn optiek deel uit van die set.quote:Op maandag 2 december 2013 17:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er is geen moreel van een samenleving. Er is alleen een individuele moreel. Die verschilt van mens tot mens.
O en wat was er vroeger dan beter?quote:Op maandag 2 december 2013 17:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze schreeuwen niet om meer, leugenaar. Ze schreeuwen om een situatie zoals het vroeger was.
Meer de norm van 'eigen schuld' wordt steeds ruimer dus, terwijl de eisen en complexiteit in de maatschappij steeds groter wordt, net zoals de asymmetrie in kennis (waardoor de één meer weet over de ander dan andersom).quote:Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het moreel van de samenleving kan je meten hoe ze omgaan met de armeren in de samenleving En met armeren bedoel ik dan de mensen die buiten hun schuld het niet breed hebben. Bv ziekte, failisement bedrijf waardoor een bouwvakker van 50+ ontslagen wordt, en meer van dit soort situaties.
Hoe je met die mensen omgaat kan dus van individu tot individu verschillen. De een wil ze geld geven, een ander eten en onderdak en weer een ander geeft ze werk. Je kunt alles wel op willen tellen en daarna willen delen maar dat is een gemiddelde wat niets zegt. Ik geloof niet in gemeenschappelijke waarden anders dan niet stelen, geen geweld initiëren en niet bedriegen.quote:Op maandag 2 december 2013 17:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een samenleving is een samenleving vanwege een bepaalde set gemeenschappelijke normen en waarden. De wijze waarop je omgaat met de zwakkeren in die samenleving, maakt in mijn optiek deel uit van die set.
Dat klopt dus niet. Er bestaat iets als groepsmoraal. Dat blijk uit studies. Er is zelfs een gehele wetenschappelijk tak die zich daarmee bezig houdt, namelijk de sociologie.quote:Op maandag 2 december 2013 17:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er is geen moreel van een samenleving. Er is alleen een individuele moreel. Die verschilt van mens tot mens.
De ouders lokken zo'n kind mee naar de McDonald's.quote:
Dit klopt dus ook niet, maar het gaat tever om hier uitvoering in om te gaan. Je kan en mag geloven wat je wilt, maar dat maakt het nog geen waarheid.quote:Op maandag 2 december 2013 17:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hoe je met die mensen omgaat kan dus van individu tot individu verschillen. De een wil ze geld geven, een ander eten en onderdak en weer een ander geeft ze werk. Je kunt alles wel op willen tellen en daarna willen delen maar dat is een gemiddelde wat niets zegt. Ik geloof niet in gemeenschappelijke waarden anders dan niet stelen, geen geweld initiëren en niet bedriegen.
Een groep is klein en overzichtelijk. Ik kan me voorstellen dat iedereen die zondag in de Lutherse kerk zit er een zelfde moraal op na houdt. In een multiculturele samenleving bestaat er natuurlijk niet zoiets als een volksmoraal.quote:Op maandag 2 december 2013 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet. Er bestaat iets als groepsmoraal. Dat blijk uit studies. Er is zelfs een gehele wetenschappelijk tak die zich daarmee bezig houdt, namelijk de sociologie.
Men sluit zich het liefste aan in de een groep waarin bv de groep aansluit bij jouw moraal. Dan heb je ook nog groepen, waarin je bv geboren bent, zoals je bijvoorbeeld nederlander bent.
Het zit allemaal complexer in elkaar en mensen zijn sociale wezen geen individualisten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |