Bedoel je niet het befaamde E7#9 akoord in Hey Joe?quote:Op zaterdag 16 november 2013 23:20 schreef richolio het volgende:
Goed topic.![]()
Ik had ooit te maken met een Em7 Jimi Hendrix akkoord oid. Dat is het enige wat ik weetOf het was een E7. Misschien was het de manier waarop hij het speelde of zijn eigen draai aan het akkoord ofzo?
In principe is muzieknotatie gebaseerd op diatonische basis. Je wilt dus in één toonladder steeds maar één noot. Anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.quote:Op zaterdag 16 november 2013 23:54 schreef kree het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje.
Waarom gebruiken ze een dubbele verlagin/verhoging (bb/##) ipv dus niet gewoon de noot eronder of erboven gewoon normaal te verhogen of verlagen in een half stapje?
Weet hoe het werkt en speel het ook zo want ben het gewend maar heb me altijd de theorie erachter afgevraagd
quote:Op zondag 17 november 2013 00:32 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik kan (nog) geen noot lezen maar ben wel vergevorderd, of zeg maar gerust expert op het gebied van ratio, vooral bij contrapunt. En heb een door meerdere muziekleraren geprezen gehoor en aangeboren maatgevoel, dus als iemand wilt weten of een progressie danwel pitch correct klinkt houd ik mij ook bij deze aanbevolen.
(Ben niet voor niks klassiek (en retro vg) componist uiteraard)
Hmmm zo heb ik er nooit over gedacht, maar dit is duidelijk inderdaadquote:Op zondag 17 november 2013 00:06 schreef starla het volgende:
[..]
In principe is muzieknotatie gebaseerd op diatonische basis. Je wilt dus in één toonladder steeds maar één noot. Anders wordt het wel erg onoverzichtelijk.
Dus als voorbeeld:
Men neme G majeur:
G A B C D E F# (7 verschillende noten)
Bij sommige toonsoorten kom je in de problemen. Als we de G met een halve toon verhogen en een stuk willen spelen in G# majeur dan krijg je:
G# A# B# C# D# E# F##
Je ziet dat de F een dubbele kruis heeft, dat komt omdat je de enharmonische G wilt voorkomen, want dan heb je opeens op je partituur een G staan, maar ook een G#. Welke moet je dan spelen?
Om te voorkomen dat je in de war raakt probeer je altijd 7 verschillende noten (althans in een 7 noten toonladder) te handhaven. G# A# B# C# D# E# G is dus erg verwarrend. Je mist de de F (met accidental) waardoor je maar 6 noten hebt, en op je G-lijn, heb je opeens een kruis, maar toch weer niet. Vandaar in sommige gevallen een dubbele kruis of mol.
Leuk!!! Ik zal eens nadenken over de vragen die ik daarover had maar waarvan ik dacht toch nooit een antwoord op te krijgenquote:Op zaterdag 16 november 2013 22:46 schreef starla het volgende:
[ afbeelding ]
Voor al je vragen met betrekking tot muziektheorie kun je hier terecht. Goh hoe zit dat toch met die G# in A mineur, wat is een Napolitaanse 6 akkoord? Wat is voice leading etc. etc. Stel hier je vragen!
Hoezo drop-out?quote:Als conservatorium drop out (wilde carrière maken in de gezondheidszorg, wat overigens een stuk beter verdient) en veel kennis van muziektheorie ben ik -en vast wel meerderen onder ons- jullie bereid te helpen met vragen waar je zelf niet uitkomt.
Wat vind je dan de basis van de muziek? Theorie? Ik vind juist de emotie de basis van de muziek.quote:Ik open dit topic ook een beetje omdat het hele muziekforum alleen volstaat met bandtopics e.d.
De basis van de muziek komt mij toch een beetje te weinig aan de orde.
Ik ben wel eens bezig geweest met akkoordenprogressies. En wat ik niet snap is waarom een progressie de ene keer niet kan en de andere keer zo aanstekelijk kan klinken dat er 100en liedjes mee kan maken, die niet vervelen.quote:Dus schroom niet en stel je vragen als je niet weet welke toonladder je moet spelen, waarom die akkoordenprogressie werkt, welk akkoord gespeeld wordt en wat dies meer zij! Ook als je op zoek bent naar een akkoordenprogressie of 'tab' en je deze niet kunt vinden op het internet, dan kun je hier terecht.
Groetjes!,
Starla
De basis van muziektheorie dan. Naturlijk is muziek iets wat emoties teweeg moet brengen, maar die emotie ligt schuil in een theoretische basis.quote:Op zondag 17 november 2013 02:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Hoezo drop-out?
Ingeloot voor studie geneeskunde.
[quote][b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/2043282/1/25#133335205]zondag 17 november 2013 02:50[/url
Wat vind je dan de basis van de muziek? Theorie? Ik vind juist de emotie de basis van de muziek.
Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.quote:Op donderdag 21 november 2013 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoeveel Hz stappen zitten er nou tussen de noten, ik kom altijd aan het klooien met welke stapgrotes nou harmonische groepen vormen enzo... (ik kom vanaf de verkeerde kant muziek binnen heb ik het idee)Het komt mij alles behalve intuitief over.
Nou ik kan op een vrije Hz schaal absoluut geen noten vinden.quote:Op donderdag 21 november 2013 12:24 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.
Het word juist ingewikkeld als je het moet gaan benoemen.
Hier zie je alle frequenties gebaseerd op onze huidige gelijkzwevende stemming:quote:Op donderdag 21 november 2013 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoeveel Hz stappen zitten er nou tussen de noten, ik kom altijd aan het klooien met welke stapgrotes nou harmonische groepen vormen enzo... (ik kom vanaf de verkeerde kant muziek binnen heb ik het idee)Het komt mij alles behalve intuitief over.
Op gehoor een instrument stemmen is niet anders hoor. Makkelijk voor mij iig.quote:Op donderdag 21 november 2013 13:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou ik kan op een vrije Hz schaal absoluut geen noten vinden.
Omdat je je hele leven lang niets anders hebt gehoord op de radioquote:Op donderdag 21 november 2013 13:58 schreef BaajGuardian het volgende:
12 equal vind ik natuurlijker klinken, ik heb wel een tijdje me ingelezen over 432hrz etc.
zolang je de devils note niet aanslaat zou dat wel meevallenquote:Op donderdag 21 november 2013 14:12 schreef starla het volgende:
[..]
Omdat je je hele leven lang niets anders hebt gehoord op de radio
Als ik nu de gitaar zou pakken en een stukje zou spelen voor een componist in de Middeleeuwen, dan zou ik vanwege die terts meteen op de brandstapel belanden![]()
En dan ook nog eens de tritone-interval spelen hahaquote:Op donderdag 21 november 2013 14:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
zolang je de devils note niet aanslaat zou dat wel meevallen
En overgoten met hete pek, en geprikt met stokken, en gestenigd.quote:Op donderdag 21 november 2013 14:18 schreef starla het volgende:
[..]
En dan ook nog eens de tritone-interval spelen haha![]()
Dan word ik terwijl ik op de brandstapel zit ook nog eens gevierendeeld
Thnx, eigenlijk zoek ik echt iets vanaf de basics. Ik heb wel eens kleine pianostukje geschreven en dan hoorde ik: ik hoorde hem liever in de G majeur/mineur groot. Of ik een terts en al die gekke benam benamingen.quote:Op donderdag 21 november 2013 01:05 schreef starla het volgende:
Dit is een aanrader: http://www.amazon.com/Fou(...)Powell/dp/0991859405
Iets duurder: http://www.classroom-reso(...)mony_2866.html#a6772
Begint erg basic zoals je ziet:
[ afbeelding ]
Nog ietsjes duurder (heb ik zelf ook): http://www.amazon.com/Mod(...)hubert/dp/019533194X
Maar zou ik alleen aanschaffen als je geïnteresseerd bent in modale muziek en contrapunt. Je leert wel weer heel goed horizontale harmonieën maken i.t.t. de verticale harmonieën zoals akkoorden.
Daarnaast kun je deze 44 hoofdstukken doornemen:
http://www.dolmetsch.com/theoryintro.htm
Dit kan ik beamen.quote:Op donderdag 21 november 2013 12:24 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Voor iemand die geen noten kan lezen (nog, dus) is het makkelijk te doen intuitief en op gehoor.
Het word juist ingewikkeld als je het moet gaan benoemen.
Ik vind akkoorden op gehoor herkennen vrij lastig. Methodes om dit te oefenen toevallig?quote:Op donderdag 21 november 2013 17:45 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dit kan ik beamen.
Als je geen noten kan lezen is het (vind ik) veel makkelijker om een liedje zo weg te spelen op gevoel/gehoor. Zodra je dat moet gaan doen vanaf blad is het imo een stuk moeilijker omdat daar véél meer bij komt kijken.
Ik kan zelf dus geen noot lezen, speel alles op gehoor/gevoel (Het meeste dan wel getransposed naar C als ik met begeleiding speel, omdat mijn linker hand nog moeite heeft met alle rare akkoordjes)
En ik merk dat het heel erg fijn is, en mensen vinden het "Impressive" als je een liedje 1 a 2x hoort en je speelt het feitelijk zo mee (Wat in mijn geval zo is haha)
Geen idee, ik oefen het nooit... heb die "Gave" als het ware dat als ik iets een aantal keer hoor ik het (Met begeleiding getransponeerd in C) mee speel.quote:Op donderdag 21 november 2013 17:53 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik vind akkoorden op gehoor herkennen vrij lastig. Methodes om dit te oefenen toevallig?
Leuk gedaan. Mooi dat je pens ook meedeinst met de muziek.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Was qua improvisatie aan het expirimenteren met een latin achtige feel, weet niet of hij gelukt is, vind sommige stukken nog best ok klinken.
Solo begint rond 1:10 en gaat daarna het hele stuk door.
Ik moest alleen nog wel flink inkomen, dus het beginnetje is een kléin beetje sloppy helaas.
Mening van Starla, of een andere gebruiker met kennis van muziek is zeer gewenst, kritiek/feedback is nooit weg!
Ik heb nog moeite met volle barrés (B bevoorbeeld), maar ik ben nu gewoon vanaf basis begonnen om alles beter te begrijpen in de vorm waarin lesgegeven wordt, dus nu bezig met de toonladders. Mischien raar om te doen als je al veeeeeeeeergevorderd ben op het gebied van componeren maar ik zeg ook maar altijd dat ik gewoon niet een beste muzikant ben (wel goede componist dus he), waar dus hopelijk verandering in komt nu. Eelt heb ik allang op mn fingers, speelde immers gewoon vrij gitaar altijd, heb wel voorbeeldje op yt toen ik nog wat slechter was (kan alle nummers die ik daar speel met gemak vloeiend (en correcte fingerplaatsing nu) spelen. Inclusief het final fantasy 8 breezy nummer waar ik een matig gedeelte van doe. Maargoed.quote:Op donderdag 21 november 2013 17:45 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dit kan ik beamen.
Als je geen noten kan lezen is het (vind ik) veel makkelijker om een liedje zo weg te spelen op gevoel/gehoor. Zodra je dat moet gaan doen vanaf blad is het imo een stuk moeilijker omdat daar véél meer bij komt kijken.
Ik kan zelf dus geen noot lezen, speel alles op gehoor/gevoel (Het meeste dan wel getransposed naar C als ik met begeleiding speel, omdat mijn linker hand nog moeite heeft met alle rare akkoordjes)
En ik merk dat het heel erg fijn is, en mensen vinden het "Impressive" als je een liedje 1 a 2x hoort en je speelt het feitelijk zo mee (Wat in mijn geval zo is haha)
Mooie controle heb je, ik zie niks om aan te merken. Ik denk dat je het nummer 'party' van de piano collections v. final fantasy 10-2 ook wel mooi zal vinden om te spelen, die leerde ik mezelf ooit op gehoor aan @ piano. (al speel ik het nu niet meer omdat het te lang geleden is dat ik dat dagelijks deed, mensen die de docu over mij (in mn majin buu 1e vorm, ben nu in ultieme majin buu vorm irl) hebben gezien hebben me nog wel met kwaliteit zien en horen pianospelen maar ik kan het nu amper nog xD.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Was qua improvisatie aan het expirimenteren met een latin achtige feel, weet niet of hij gelukt is, vind sommige stukken nog best ok klinken.
Ik moest alleen nog wel flink inkomen, dus het beginnetje is een kléin beetje sloppy helaas.
Mening van Starla, of een andere gebruiker met kennis van muziek is zeer gewenst, kritiek/feedback is nooit weg!
De beste methode is om uit te vogelen in welke toonsoort het nummer staat. Dus welke noot kun je aanhouden en klinkt als 'thuis'. Dan speel ik vaak de terts om te kijken of deze in het nummer past, zodat je het verschil weet tussen majeur of mineur (als je een grote terts speelt, klinkt dit gigantisch lelijk over een kleine terts en vice versa). Je weet dan al heel veel over de diatonische akkoorden die je kunt verwachten. Hiervoor moet je ook weten hoe je een toonladder harmoniseert, maar dat weet je wel volgens mij. Als voorbeeld een nummer in C majeur:quote:Op donderdag 21 november 2013 17:53 schreef spierbal het volgende:
[..]
Ik vind akkoorden op gehoor herkennen vrij lastig. Methodes om dit te oefenen toevallig?
Ben nog op het werk, maar zal vanavond even luisteren.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Waar is dit nou weer voor nodig?quote:Op donderdag 21 november 2013 18:28 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Leuk gedaan. Mooi dat je pens ook meedeinst met de muziek.
Pensritmiek is één van de belangrijkste ontwikkelingen in de muziekgeschiedenis.quote:Op donderdag 21 november 2013 19:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waar is dit nou weer voor nodig?
gewoon bannetje geven, opgelost.quote:Op donderdag 21 november 2013 19:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mag ik geen complimenten geven?quote:Op donderdag 21 november 2013 19:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je weer lopen transponeren of is mijn gitaar een halve toon te laag gestemd?quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Het origineel staat in Ebmaj volgens mij, en ik heb mijn keyboard getransponeerd naar F#quote:Op vrijdag 22 november 2013 13:46 schreef starla het volgende:
[..]
Heb je weer lopen transponeren of is mijn gitaar een halve toon te laag gestemd?
Klinkt erg puik, maar vind sommige stukken niet erg mooi klinken in een andere toonsoort, heb je jezelf leren spelen of lessen gevolgd?quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Heb 1.5 jaar les gevolgd, puur voor het leren lezen van noten en de vinger techniek.quote:Op vrijdag 22 november 2013 14:23 schreef spierbal het volgende:
[..]
Klinkt erg puik, maar vind sommige stukken niet erg mooi klinken in een andere toonsoort, heb je jezelf leren spelen of lessen gevolgd?
Voornamelijk iets met kwintenquote:Op vrijdag 22 november 2013 14:05 schreef starla het volgende:
Ja, Eb mineur.
Als ik een Eb speel, speel jij een A...![]()
Enfin, qua muzikaliteit niet veel op aan te merken, af en toe een nootje mis, en één stukje vanaf 3:20 vind ik niet zo mooi. Wat speel je daar precies? Want met dat hele transponeer gebeuren heb ik niet zoveel zin dat uit te zoeken
Ik vind het opzich wel tof klinken, het klinkt anders dan wat ik normaal speel (Normaal speel ik echt alleen maar pentatonische solos omdat het makkelijk is haha)quote:Op vrijdag 22 november 2013 16:43 schreef starla het volgende:
Het klinkt wel vrij dissonant voor kwinten...
Volgens mij zie ik je daar op een F# hameren, getransponeerd dus een C. Het stuk is in Eb mineur, ofwel je speel een M6 ipv m6. Boeit verder niet, klinkt alleen wat dissonant
Precies. Gewoon zeggen dat je even een stukje Dorisch wilde doen, heb je meteen m'n mond gesnoerdquote:Op vrijdag 22 november 2013 16:57 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik vind het opzich wel tof klinken, het klinkt anders dan wat ik normaal speel (Normaal speel ik echt alleen maar pentatonische solos omdat het makkelijk is haha)
Ik sla ook af en toe een extra toets aan...
Overigens vind ik het stuk van 1:46 - 2:00 best wel ok klinken ghehe.
ok, ik kan alleen slome stukken spelen, en anders alleen mn rechterquote:Op vrijdag 22 november 2013 15:58 schreef Braddie het volgende:
[..]
Heb 1.5 jaar les gevolgd, puur voor het leren lezen van noten en de vinger techniek.
Maar dat is alweer 10 jaar terugDus ik kan geen noot meer lezen, en ik heb ook die techniek een beetje aangepast naar m`n eigen smaak haha.
Dus infeite heb ik het mezelf aangeleerd.
Waar heb jj al je kennis vandaan eigenlijk?quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:00 schreef starla het volgende:
[..]
Precies. Gewoon zeggen dat je even een stukje Dorisch wilde doen, heb je meteen m'n mond gesnoerd
Dorisch?quote:Op vrijdag 22 november 2013 17:00 schreef starla het volgende:
[..]
Precies. Gewoon zeggen dat je even een stukje Dorisch wilde doen, heb je meteen m'n mond gesnoerd
Ik ga mijn best doen, al ben ik van huis uit toch meer een Pop/Rock toetsenist, dus het zal heel veel leren en veel pijn en moeite worden.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mooie controle heb je, ik zie niks om aan te merken. Ik denk dat je het nummer 'party' van de piano collections v. final fantasy 10-2 ook wel mooi zal vinden om te spelen, die leerde ik mezelf ooit op gehoor aan @ piano. (al speel ik het nu niet meer omdat het te lang geleden is dat ik dat dagelijks deed, mensen die de docu over mij (in mn majin buu 1e vorm, ben nu in ultieme majin buu vorm irl) hebben gezien hebben me nog wel met kwaliteit zien en horen pianospelen maar ik kan het nu amper nog xD.
Hier heb je het nummer wat ik bedoel, ik zou zeggen ga het leren en post je versie op yt en ik zal em geheid favoriten
Zie een eerdere post van mij in dit topic. Het harmoniseren is het stapelen van tertsen in die toonladder.quote:Op zaterdag 23 november 2013 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.
Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden?
Bedankt voor het uitgebreide antwoordquote:Op zaterdag 23 november 2013 22:24 schreef starla het volgende:
[..]
Zie een eerdere post van mij in dit topic. Het harmoniseren is het stapelen van tertsen in die toonladder.
Dus C majeur = C D E F G A B C
Grote terts boven C is E, kleine terts boven E is G (CEG). Dus C majeur.
Kleine terts boven D is F, grote terts boven F is A (DFA). Dus D mineur.
Etc.
In E mineur (E F# G A B C D) is dat dus: Em F#dim G Am Bm C en D.
In Romeinse notatie is dat altijd hetzelfde. I staat voor tonica in majeur. i staat voor tonica in mineur. II staat voor secunde (of bij akkoorden eigenlijk supertonica) in majeur, ii staat voor mineur.
Dus alle majeur toonladders kun je noteren als:
I - ii - iii - IV - V - vi - vii* (sterretje betekent dim-akkoord)
De mineur begint op de 6de trap van de majeur en kun je beschouwen als de afgeleide van de majeur (soms ook wel Aeolisch genoemd).
Dus als we bij de vi beginnen maar deze beschouwen als de tonica krijg je voor alle mineur toonladders:
i - ii* - III - iv - v - VI - VII.
Hieruit weet je heel snel dat als je in D mineur speelt het volgende akkoord een Edim is en dat de dominant een Am is.
Let wel dat óók in mineur toonladders vaak de leidtoon wordt gespeeld, of de M7. Dus ipv in E mineur de D te spelen wordt er een D# gespeeld, dit geeft extra resolutie vanwege de resolutie een halve toon omhoog. Bijna elk nummer in mineur maakt hier gebruik van. Dus een V of zelfs V7 ipv de diatonische v (in E mineur dus ipv Bm, een B of B7).
Test het zelf thuis ook maar uit wat lekkerder klinkt. Bm - Em of B7 - Em.
Die laatste klinkt meer als: 'aaaah, we zijn weer thuis'.
'Omnious wake' is wel het beste voorbeeld wat ik heb van dissonantie.quote:Op maandag 25 november 2013 11:13 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar jullie kunnen mij vast wel helpen.
Ik moet voor een project een presentatie geven over dissonante muziek, en nu heb ik op internet natuurlijk wel gezocht wat het is, en de theorie erachter snap ik ook wel, maar nu ben ik nog op zoek naar wat voorbeelden. Het liefst zou ik twee muziekstukken willen laten horen die erg op elkaar lijken, maar waarvan de ene erg duidelijk veel dissonante tonen bevat, en de ander totaal niet.
Hebben jullie ideeën hiervoor?
Alvast bedankt!
Dan maak je zelf toch gewoon 2 korte stukjes waarbij de één consonant klinkt en de ander dissonant? Weet niet hoe uitgebreid het moet zijn, maar volgens mij gaat het niet om complete nummers, maar achter de gedachte. Vaak valt bij kortere stukjes de dissonantie ook sneller op.quote:Op maandag 25 november 2013 11:13 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar jullie kunnen mij vast wel helpen.
Ik moet voor een project een presentatie geven over dissonante muziek, en nu heb ik op internet natuurlijk wel gezocht wat het is, en de theorie erachter snap ik ook wel, maar nu ben ik nog op zoek naar wat voorbeelden. Het liefst zou ik twee muziekstukken willen laten horen die erg op elkaar lijken, maar waarvan de ene erg duidelijk veel dissonante tonen bevat, en de ander totaal niet.
Hebben jullie ideeën hiervoor?
Alvast bedankt!
Mijn post #33 is een beetje hoe ik het aanpak. Soms hoor je bij voorbaat al of een nummer mineur of majeur is door het gevoel. Maar het gevoel kan je ook bedriegen. Een opgewekt nummer kan prima in mineur staat en zo kan een verdrietig nummer in majeur staan.quote:Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef DjUntzUntz het volgende:
Ik heb nog wel een aantal vragen. Probeer momenteel me erg in traditionele muziek te verdiepen en later verbreden.
Wat kan ik het beste doen om tunes/songs te kunnen onderscheiden van majeur/mineur en specifieker om welke scales het gaat? het gaat volgens mij vaak om bepaalde majeur/mineur scales die terugkomen en die ik zelf overigens ook speel maar ik vind dat het lastig blijft.
Er staat overigens een hele boel boeiende informatie in het topic tot dusver maar soms wel voor echt gigantisch ver gevorderden. Ben totaal geen leek in muziek(theorie) maar zelfs ik word duizelig van sommige terminologie :-P
quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
'Omnious wake' is wel het beste voorbeeld wat ik heb van dissonantie.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/435173
'Wake up honey' is dan weer amper dissonant (maar wel hol, weet niet of dat een probleem is)
Het heeft overigens wel dissonante achtergrond geluiden maar de piano is dat weer niet dus.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/510058
Heel erg bedankt voor jullie reactiesquote:Op maandag 25 november 2013 21:34 schreef starla het volgende:
[..]
Dan maak je zelf toch gewoon 2 korte stukjes waarbij de één consonant klinkt en de ander dissonant? Weet niet hoe uitgebreid het moet zijn, maar volgens mij gaat het niet om complete nummers, maar achter de gedachte. Vaak valt bij kortere stukjes de dissonantie ook sneller op.
Hier even in elkaar geknutseld een stukje in C majeur
De eerste is consonant en bevat:
Dm7 - G - Csus4 - C
http://speedy.sh/GDqFH/consonant.mscz.wav
De tweede is dissonant en bevat:
Dm7b5 - It+6 - Gadd b9 - C
http://speedy.sh/ZKktc/dissonant.mscz.wav
Dus door alleen de kwint te verlagen in de ii.
De dominant voor te bereiden (G) door middel van een augmented 6 akkoord
En die dominant ook nog eens een b9 te geven is je stuk dissonant
Met natuurlijk een consonant einde
De basis is bij beiden ii - V- I, ze klinken grotendeels hetzelfde, maar toch weer niet, zoek je zoiets? De rode draad in de dissonantie is de Ab ipb A (die zowel in Dm7b5, It+6 en Gadd b9 voorkomt).
Ja, vond ik zelf ook, zo gauw ze over permutaties beginnen te praten en zo haak ik ook af....quote:Op dinsdag 26 november 2013 08:07 schreef Trollscience het volgende:
wiki was te wiskundig, mjah ik zoek wel ietstoch bedankt
Zo, weer een minuet gemaakt gisteren voor viola da gamba's harp, had toch de hele dag vrij.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Het begint Iers en door die mineur wordt het opeens Balkan Zigeunerquote:Op donderdag 28 november 2013 17:07 schreef Braddie het volgende:
Simpel, C Majeur naar C Mineur, maar toch wel een verschil
Balkan Zigeuner?quote:Op donderdag 28 november 2013 17:20 schreef starla het volgende:
[..]
Het begint Iers en door die mineur wordt het opeens Balkan Zigeuner
Maar goed, jij hebt al live shizzle gepost, Baajguardian een stukje, ik ook. Misschien moeten we het wat theoretischer houden, anders wordt dit topic de zoveelste -post hier jouw creaties- topic.
Een creatie mag wel, als je er een vraag over hebt ofzo. Dat je met een bepaald stukje niet verder komt of wat dies meer zij. Kunnen we met alle plezier mee helpen.
Wil dit topic toch voornamelijk theoretisch houden![]()
Ja, beetje Hungarian gypsy feeling....quote:Op donderdag 28 november 2013 17:38 schreef Braddie het volgende:
[..]
Balkan Zigeuner?
Nee prima, ik snap het
Blèèèèh....saai. Gelukkig heb ik dat al 10 jaar achter de rug.quote:Op vrijdag 29 november 2013 01:23 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben op het moment lekker basic bezig met (open) gitaar ladders. Leuk he xD
Allereerst bekijken we alles vanuit de majeur toonladder, dat is ons referentiepunt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:13 schreef spierbal het volgende:
Hooi Starla mijn lieve docente,
Als ik eens toonladder D neem, en dan het akkoordenschema door neem dan kom ik op een gegeven moment uit bij A7 en dan een verder, A7sus4
Waar staat die 7, sus en 4 voor? dat maakt mij nog al gedesoriënteerd.
Ja, een A9 houdt per definitie in dat je een septiem speelt. Als je meer extensies toevoegt geldt dat niet alle extensies gespeeld hoeven te worden.quote:Op dinsdag 3 december 2013 17:11 schreef kree het volgende:
Om het maar even in A te houden.
Ik heb het juist als ik een A9 zie dat je daar dan automatisch de 7 bij pakt?
Zelfde voor A13 is dan dus 7, 9 en 13?
je hebt het gedaan ergo het kan.... want wat niet kan is nog nooit gebeurtquote:Op woensdag 4 december 2013 16:32 schreef Braddie het volgende:
Heb met dit nummer even iets anders gedaan qua akkoorden.
Heb hem sowieso in Dmineur gespeeld (Terwijl het origineel in Emin is) Maar heb er een Edim7 ingegooid, maar ben er nog niet helemaal uit of dit wel 100% kán.
Het klinkt wel (Op een gegeven moment in het refrein speel ik ook weer gewoon de A7) Maar het is toch een beetje ... mja, apart..
Kán het ?
Waarom zou je dat zang forum niet geloven en het fok forum wel?quote:Op zaterdag 7 december 2013 02:00 schreef Braddie het volgende:
Heb een Stem Bereik filmpje van mezelf gemaakt voor de grap een maandje terug, op een Zang forum noemde ze me een Lage Tenoor, nou weet ik niet of dit waar is....
Starla, jij zal er vast meer verstand van hebben
Omdat ik op een eerder account daar ook al gepost had, en toen noemde ze me een "High Baritone" of wel een Hoge Bariton.quote:Op zaterdag 7 december 2013 02:16 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Waarom zou je dat zang forum niet geloven en het fok forum wel?
Hier is het gratisquote:Op maandag 9 december 2013 13:47 schreef Phlogi2013 het volgende:
Waar kan ik mij tegen een leuk tarief muzikaal laten vormen? Ik hoef niet de wereld, maar een beetje basiskennis van waaruit ik verder kan zou het leven vast aangenamer maken.
Zie oa post 14quote:Op maandag 9 december 2013 13:44 schreef Gehenna het volgende:
Ik luister altijd veel muziek, maar de theorie erachter heb ik nauwelijks kaas gegeten. Dus ik vroeg me af of er misschien iemand een goed boek weet, waarmee een leek als ik een goede introductie kan krijgen voor de meest gangbare principes in de muziektheorie?
Maar eens naar gaan kijken.quote:Op maandag 9 december 2013 16:05 schreef starla het volgende:
[..]
Hier is het gratis
Maar op het internet is ook veel te vinden hoor; musictheory.net is erg basaal.
Als je kunt harmoniseren en je weet welke toets welke noot is, is dat toch zo uit te zoeken?quote:Op maandag 9 december 2013 15:40 schreef Braddie het volgende:
Wat ik nogsteeds zoek is een programma/pdf waar alle akkoorden/scales instaan voor toetsen.
Die had ik tot een tijd geleden, maar door een computer crash ben ik helaas het programma kwijt (En ook de naam..)
Én ook de 1e 2e 3e 4e 5e 6e 7e trap per toonsoort zou ik graag willen weten...
(Als in bij C is dat I = Cmaj IV = Fmaj V = Gmaj, maar bij de rest van de akkoorden weet ik dat niet, en ook de rest van de trappen heb ik geen idee van ..... Als iemand mij daar mee kan helpen zou dat erg fijn zijn)
thx starla, ik ga aan de slag!quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:18 schreef starla het volgende:
Zo is het deels een kwestie van oefenen om de akkoorden uit te volgen, maar ook een kwestie van weten welke je akkoorden kunt verwachten.
Ja, maar naar mate je meer stemmen toevoegd, des te meer kans je hebt dat je 'de regels' overtreedt. 3-stemmig of 4-stemmig is vrij normaal, sommige madrigalen zijn zelfs voor 5 of 6 stemmen.quote:Op woensdag 18 december 2013 09:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het mogelijk om een negen stemmige fuga te maken?
Hoe maak je de stap van muziek van anderen spelen, naar zelf muziek componeren. (lijkt mij de samenvatting)quote:Op woensdag 18 december 2013 20:03 schreef starla het volgende:
Ik snap werkelijk waar niets van bovenstaande 2 posts
Een gitaar vastpakken en dingen spelen die leuk klinken die anderen niet hebben geschreven?quote:Op woensdag 18 december 2013 20:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe maak je de stap van muziek van anderen spelen, naar zelf muziek componeren. (lijkt mij de samenvatting)
Dat heeft de vragensteller dus geprobeerd maar daar loopt hij vast...quote:Op woensdag 18 december 2013 20:13 schreef starla het volgende:
[..]
Een gitaar vastpakken en dingen spelen die leuk klinken die anderen niet hebben geschreven?
Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat heeft de vragensteller dus geprobeerd maar daar loopt hij vast...
Op zich heb je natuurlijk gelijk dat het met meer stemmen steeds moeilijker wordt om precies de regels te volgen. Alleen hadden de oude meesters wel de gewoonte om in zeer-veelstemmige composities de regels wat vrijer te interpreteren. En ook daar zijn wel algemene richtlijnen voor te geven. Zo lees ik in mijn oude contrapuntboek bijvoorbeeld dat opeenvolgende reine kwinten toegestaan zijn in tegenbeweging (zelfs tussen de buitenstemmen), zodra je meer dan zes stemmen hebt. En in achtstemmige zetting zijn kruisende melodielijnen tussen de binnenstemmen helemaal geen ramp.quote:Op woensdag 18 december 2013 11:27 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, maar naar mate je meer stemmen toevoegd, des te meer kans je hebt dat je 'de regels' overtreedt. 3-stemmig of 4-stemmig is vrij normaal, sommige madrigalen zijn zelfs voor 5 of 6 stemmen.
[...]
Probeer dat maar voor 9 stemmen voor elkaar te krijgen met al die regels
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Als je helemaal geen talent hebt, dan is het inderdaad onmogelijk om iets creatiefs te bereiken. Toch onderschat je de rol van technische vorming. Ik ben bijvoorbeeld pas echt zinnige melodieën gaan schrijven nadat ik redelijk veel contrapunt had bestudeerd (in de stijl van Palestrina). Dat komt volgens mij doordat je aan de ene kant in die stijl heel erg moet letten op een esthetisch verantwoorde mix van trapsgewijze schreden en grote sprongen (kenmerk van bijna alle goede melodieën in de meest uiteenlopende stijlen trouwens), en aan de andere kant veel houvast hebt aan de reeds gegeven melodie, de cantus firmus.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:23 schreef starla het volgende:
[..]
Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.
Er is geen magische les om creatief te worden op een bepaald gebied, dat ben je of dat ben je niet.
Als vragensteller dit topic terugleest zijn er genoeg handreikingen naar hoe je vrij eenvoudig een nummer in elkaar kunt zetten via standaard akkoordenschema's. Dat het niet direct complex hoeft te zijn is logisch, want complexiteit is een later stadium in een proces. De grootste wereldhits zijn vaak ook niets anders dan 4 akkoordjes. Het is wat je met de melodie doet.
Als vragensteller prima zijn akkoorden weet te vinden, zoek dan een bandje met een zangeres of andere gitarist. Die kunnen soms met verrassende ideeën komen, waar vragensteller weer van kan leren.
Klopt, sommige componisten hadden zelfs helemaal niets met al die regels, C. Gesualdo is daar een mooi voorbeeld van. Die heeft veel perfecte verticale intervallen, dissonantie en kruisende lijnen.quote:Op donderdag 19 december 2013 08:25 schreef dingesdedinges het volgende:
Op zich heb je natuurlijk gelijk dat het met meer stemmen steeds moeilijker wordt om precies de regels te volgen. Alleen hadden de oude meesters wel de gewoonte om in zeer-veelstemmige composities de regels wat vrijer te interpreteren. En ook daar zijn wel algemene richtlijnen voor te geven. Zo lees ik in mijn oude contrapuntboek bijvoorbeeld dat opeenvolgende reine kwinten toegestaan zijn in tegenbeweging (zelfs tussen de buitenstemmen), zodra je meer dan zes stemmen hebt. En in achtstemmige zetting zijn kruisende melodielijnen tussen de binnenstemmen helemaal geen ramp.
Palestrinaquote:Op donderdag 19 december 2013 09:05 schreef dingesdedinges het volgende:
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Als je helemaal geen talent hebt, dan is het inderdaad onmogelijk om iets creatiefs te bereiken. Toch onderschat je de rol van technische vorming. Ik ben bijvoorbeeld pas echt zinnige melodieën gaan schrijven nadat ik redelijk veel contrapunt had bestudeerd (in de stijl van Palestrina).
Met de laatste ben ik het eens; harmonieleer is belangrijk en daaruit voortvloeiend weet je welke noten wel en niet goed klinken boven een bepaalde akkoordenprogressie. Dus dat je boven een I - IV - V progressie in C majeur all the way C majeur kunt spelen, of nog makkelijker een pentatonisch laddertje. Contrapunt komt -als ik zo zijn posts lees- nog wat te vroeg.quote:Op donderdag 19 december 2013 09:05 schreef dingesdedinges het volgende:
Ik zou de vragensteller dus het volgende aanraden: bestudeer eerst eens wat contrapunt en harmonieleer voordat je geheel zelfstandig melodieën probeert te componeren.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Gesualdo is inderdaad een van mijn helden; gewoon een zestiende-eeuwse eindbaas.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:04 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, sommige componisten hadden zelfs helemaal niets met al die regels, C. Gesualdo is daar een mooi voorbeeld van. Die heeft veel perfecte verticale intervallen, dissonantie en kruisende lijnen.
Het zijn ook geen regels die je per se moet opvolgen, maar als beginner is het handig om je je hieraan te houden, zodat je ook op een goede functionele manier deze regels kunt doorbreken en weet wát je precies doet. Tegengestelde reine kwinten zijn niet een heel goed probleem inderdaad; de zogenaamde 'hidden perfect fifths'. Niet zo onderbrekend in je melodielijn als de parallelle kwinten in ieder geval. Mozart had al helemaal schijt aan parallelle kwinten en deed dat veelvuldig.
De basis beheersen is een must in contrapunt, en je moet dan ook gewoon beginnen met 1ste orde en je langzaam naar boven werken naar 5de orde. Dan is het denk ik wel goed om je te verdiepen in de 'harde' regels en 'zachte' regels. Kruisende melodielijnen kom je inderdaad ook vaak tegen hoor, maar dit probeer je tot een minimum te beperken. Uiteindelijk wat je zelf zegt, ontkom je hier bij meerstemmige stukken niet aan.
[..]
Palestrina![]()
Technische vorming levert inderdaad rendement op, alleen vraag ik me af of de vragensteller écht wel die kant op wil; contrapunt. De rock/pop anno 2013 werkt niet met contrapunt, omdat er gewoon gezongen wordt over een harmonie, met nadruk op verticale harmonieën en daarboven een melodie in tegenstelling tot de horizontale harmonieën bij contrapunt.
[..]
Met de laatste ben ik het eens; harmonieleer is belangrijk en daaruit voortvloeiend weet je welke noten wel en niet goed klinken boven een bepaalde akkoordenprogressie. Dus dat je boven een I - IV - V progressie in C majeur all the way C majeur kunt spelen, of nog makkelijker een pentatonisch laddertje. Contrapunt komt -als ik zo zijn posts lees- nog wat te vroeg.
Babysteps
Eensquote:Op donderdag 19 december 2013 10:25 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Gesualdo is inderdaad een van mijn helden; gewoon een zestiende-eeuwse eindbaas.
Of de vragensteller ook daadwerkelijk contrapunt intensief gaat gebruiken (in de zin van fuga's), is inderdaad twijfelachtig. Aan de andere kant kun je er volgens mij onmogelijk slechter van worden. En je leert erdoor een gezond respect te hebben voor de melodie als zelfstandige entiteit. Het gebrek daaraan staat mij in veel middelmatige popmuziek eerlijk gezegd erg tegen. (Hoewel er natuurlijk ook veel goede pop, met schitterende melodieën bestaat.)
Wat je eerst moet leren, contrapunt of harmonie, is in feite nogal controversieel in de muziekdidactiek. Dat heb ik tenminste begrepen. Het verstandigst lijkt mij het common sense advies van F. A. Gore Ouseley: leer ze allebei stukje bij beetje tegelijkertijd. Zo leer je ze het beste coördineren en worden veel regels ook meteen minder arbitrair (bepaalde voorschriften voor een goede harmonische stemvoering vinden hun oorsprong in het contrapunt bijvoorbeeld).
Zou je van beide eens een voorbeeldje kunnen geven?quote:Op donderdag 19 december 2013 10:25 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Het gebrek daaraan staat mij in veel middelmatige popmuziek eerlijk gezegd erg tegen. (Hoewel er natuurlijk ook veel goede pop, met schitterende melodieën bestaat.)
Ja.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:36 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Zou je van beide eens een voorbeeldje kunnen geven?
Nou is wel beetje gelijk, zie mezelf wel als muzikant (amateur) maar ok wat het probleem is loop vast in eigen dingen spelen, eigenlijk wil ik dat anders, maar t zijn twee dingen.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:23 schreef starla het volgende:
[..]
Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.
Er is geen magische les om creatief te worden op een bepaald gebied, dat ben je of dat ben je niet.
Als vragensteller dit topic terugleest zijn er genoeg handreikingen naar hoe je vrij eenvoudig een nummer in elkaar kunt zetten via standaard akkoordenschema's. Dat het niet direct complex hoeft te zijn is logisch, want complexiteit is een later stadium in een proces. De grootste wereldhits zijn vaak ook niets anders dan 4 akkoordjes. Het is wat je met de melodie doet.
Als vragensteller prima zijn akkoorden weet te vinden, zoek dan een bandje met een zangeres of andere gitarist. Die kunnen soms met verrassende ideeën komen, waar vragensteller weer van kan leren.
Dat is vooral een kwestie van gehoortraining en solfège combineren met theoretische kennis. Een leuk computerprogramma voor gehoortraining is bijvoorbeeld EarMaster Pro. Daar leer je ritmes en intervallen e.d. herkennen, en uiteindelijk culmineert het lesmateriaal in melodische dictee-oefeningen, waarbij je dus een melodie die je hoort, zo nauwkeurig mogelijk moet noteren. Succes ermee!quote:Op donderdag 19 december 2013 18:22 schreef kree het volgende:
[..]
Nou is wel beetje gelijk, zie mezelf wel als muzikant (amateur) maar ok wat het probleem is loop vast in eigen dingen spelen, eigenlijk wil ik dat anders, maar t zijn twee dingen.
Waar ik speel is t uitgeschreven
Geen bandje of groep of nouja noem t op waar t wel kan
Loop er dus meer tegenaan zoals gezegd van tja en nu....
zou eigenlijk iets meer willen nu richting arrangementen maken etc.
Maar lastig ook heb vaak wel de ideetjes enzo dan in m n hoofd maar t uitschrijven op bladmuziek is heel lastig.
Voorbeeld, het dus wel kunnen spelen enzo op piano, maar hoe t juist op papier te zetten zoals ik t speel is lastig, niet de melodie, maar lengte van noten etc
quote:Op donderdag 26 december 2013 15:12 schreef lolwebs het volgende:
Hallo,
Graag wat hulp van mensen die verstand hebben van notenschrift...!
Ik leer sinds kort keyboard spelen en heb nogal moeite met het lezen ofja begrijpen van het C en G akkoord op het notenschrift. Het wordt hier namelijk heel raar weergeven op het blad lees je 3 noten onder elkaar op de plaats van een D C en G en dat kan niet want C akkoord is E C en G
Dus oftewel het staat er niet goed of ik snap niet hoe 1 noot boven de C een E is en geen D?
dit is mij nog niet goed uitgelegd volgens mij
Bij het G akkoord imo dito daar zie je namelijk 3 noten op de plekken van de C B en G staan wat eigenlijk D B en G moet voorstellen
Hoe kan dit en waarom wordt dit zo genoteerd? het is toch verwarrend als ze niet op de juiste plek staan als de reguliere noten? Waarom niet gewoon 3 bolletjes op de noten voor dat akkoord? 2 staan er al goed waarom die ene nou zo raar maken....
Allereerst moet je je afvragen of het akkoord fungeert als een C. Zo ja dan heb je:quote:Op donderdag 26 december 2013 15:52 schreef Baconismyfavoritefruit het volgende:
Ik snap echt geen hol van je vraag. Maar een D C G zou een C9 zijn. Bovendien is ECG een eerste inversie C akkoord. CEG is een root inversie en GEC is een tweede inversie C akkoord. Dus een C akkoord hoeft niet per definitie ECG te zijn, maar kan ook een van de inversies zijn.
Verder denk ik dat ik je vraag anders moet stellen
Om meteen maar toe te geven: ik ben een prutser wat betreft complexe ritmes. Maar ik hoor 'm als overwegend een gewone 4/4-maat, met wat syncopes uiteraard.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:18 schreef starla het volgende:
Nu vraag ik een keer om jullie mening.
Het gaat om de maatsoorten in het nummer van Tim Buckley: Hallucinations.
Tijdens een wijntje met een muzikale vriendin tijdens oudjaarsavond kwamen we in discussie hierover:
Het gaat dan om het stukje van dat hij begint te zingen tot het einde van het eerste couplet (van 0:57 tot 1:27).
Wat is jullie mening? Hoe zouden jullie dit noteren in maatsoorten? Zij denkt heel erg in compound meters, ik dacht er wezenlijk anders over. Om jullie niet te beïnvloeden zal ik mijn mening nog even achterwege laten.
Graag jullie mening!
Inderdaad veel voor en na de tel, maar met alleen 4/4 kom je niet uit.quote:Op maandag 6 januari 2014 17:12 schreef dingesdedinges het volgende:
Maar ik hoor 'm als overwegend een gewone 4/4-maat, met wat syncopes uiteraard.
Dat lijkt me inderdaad nauwkeuriger en netter, al heb ik de neiging (met mijn gebrekkig gevoel voor ritme) om de 3/8 + 4/8 ook te horen als 4/4 met wat "smokkelrubato". (Rubato + triolen e.d. geeft voor mijn oor trouwens vaak het effect van een maatwisseling.) Wat stelde die vriendin van je dan voor, trouwens?quote:Op maandag 6 januari 2014 21:03 schreef starla het volgende:
[..]
Inderdaad veel voor en na de tel, maar met alleen 4/4 kom je niet uit.
Ik hoor:
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 3/8 - 4/8 - 3/8 - 3/8
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 5/4
Met name vanwege de klemtonen die de gitaar legt en basgitaar
De meeste pop/rock/punk/etc muzikanten doen het zo (inclusief ikzelf):quote:Op donderdag 19 december 2013 23:22 schreef dingesdedinges het volgende:
Componeren is, bij mij althans, trouwens in geen geval een lineair proces. Het werkt dus niet zo van: dingesdedinges hoort in zijn hoofd een volledige melodie, schrijft die op, zet er leuke akkoordjes en tegenstemmen onder en klaar is-ie. Alleen de heel grote componisten, zoals Bach en Mozart, konden dat, soms. Maar zelfs zij hebben nog genoeg kladblaadjes nagelaten met schetsen en half uitgewerkte ideeën, ook al is de mythe vaak anders.
Dit is mijns inziens een nauwkeurigere beschrijving van het proces:
1. dingesdedinges hoort in zijn hoofd een motiefje van hooguit vier tot zes noten;
2. hij schrijft het op en denkt: zus-en-zulke akkoorden zouden hieronder kunnen;
3. speelt wat met het motiefje en de akkoorden en komt tot een eerste, voorlopige schets;
4. vervolgens gaat hij achter zijn keyboard zitten improviseren om het motiefje op een leuke manier uit te breiden tot een volwaardige melodie;
5. schaaft nog wat meer aan de eerste schets;
6. zet akkoorden onder de aldus gewijzigde en uitgebreide melodie;
7. werkt de akkoorden uit tot een of meerdere tegenstemmen;
8. speelt het na en verandert indien nodig allerlei details, soms zelfs weer het beginmotief .
Enzovoorts.
Dat omgekeerde snobisme mag je bij je houden. Ik vind de ene werkwijze echt niet beter dan de andere - ik beschrijf wat voor mij het beste werkt. (En Radiohead vind ik toevallig een prima band). Bovendien heb ik nog nooit van mijn leven een conservatorium van binnen gezien. :-)quote:Op woensdag 8 januari 2014 00:33 schreef Godshand het volgende:
Spelen die hap!
Een gruwel natuurlijk voor conservatoriumlieden als starla en dingesdinges, maar de realiteit voor een hoop bands. Het hoeft je geen windeieren te leggen, kunnen mensen als Green Day, Heideroosjes en Radiohead je vertellen...
Enige noodzakelijke theoretische kennis voor nodig:
-toonladders kennen: majeur/mineur en (blues)pentatonisch
-de bijbehorende akkoorden ( de I-VI waar starla het over had).
-de basisakkoorden kunnen aanslaan, en zeker de powerakkoorden..
-hoe bedien je je (bas)gitaar en/of piano?
De rest is een kwestie van creativiteit, leren van naspelen van anderen (akkoordopbouw, bepaalde progressies) en goede oren hebben
Ok, ik had een beetje de indruk dat je er op neer keek, na je post over Justin Bieber, dus sorry.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Dat omgekeerde snobisme mag je bij je houden. Ik vind de ene werkwijze echt niet beter dan de andere - ik beschrijf wat voor mij het beste werkt. (En Radiohead vind ik toevallig een prima band). Bovendien heb ik nog nooit van mijn leven een conservatorium van binnen gezien. :-)
Voor gitaar is dit vrij makkelijkquote:Op zaterdag 23 november 2013 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.
Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden?
Je hebt verschillende definities, maar ik gebruik het -en de meesten- als in: noten die in de toonladder voorkomen. Niet diatonisch is bijvoorbeeld een D ipv Dm in de toonsoort C majeur.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
Nog een vraagje @starla: wat bedoel je met de term: diatonisch??
Staat hier netjes uitgelegd: http://www.kirnberger.fsnet.co.uk/TempsI.htmlquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
En als bonusvraag: in de gelijkzwevende stemming is D# enharmonisch gelijk aan Eb. Maar in de reine stemming niet.
Niet buiten de toonsoort spelen waar je je ratio's hebt op gebaseerd. Of althans, een toonsoort die in de kwintencirkel dicht bij de originele ligt.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
Hoe omzeilen componisten dit probleem voor gelijkzwevende gestemde instrumenten,
er is dan geen unicum? beetje jammer. Misschien moet ik me dan toch maar eens verdiepen in Sibelius. Jammer trouwens dat geen van deze software werkt op linux, en dat er ook geen FOSS voor bestaat. Maar ja dit zul je natuurlijk altijd blijven zien bij professionele industrie software.quote:Op donderdag 9 januari 2014 07:15 schreef starla het volgende:
Met name Sibelius, Finale, Cubase en Encore.
Ik ben van mening dat je met piano een hele solide basis hebt om vanuit over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld de gitaar. Verder is de piano wat overzichtelijker en kan je er basale muzikale concepten beter op leren kennen/aanleren/oefenen. Ik ben zelf begonnen op alt-saxofoon, toen net voor mijn C-examen besloten dat ik wat anders wilde gaan doen en piano begonnen te spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, ik ben begonnen met akkoorden spelen, steeds ingewikkeldere akkoorden en ook de basisakkoorden in alle omkeringen enz. Waar je wel voor moet oppassen is dat je als autodidact techniek snel verwaarloost of zelfs verkeerd aanleert (maar dat is met alle instrumenten zo). Vervolgens heb ik ook de gitaar er zelf nog bij gepakt. Op toetsen heb ik nog een aantal maandjes specifiek Jazz-les gevolgd.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:30 schreef richolio het volgende:
Vraagje aan de mensen hier (en de ts); ik mag van mijn ouders op hun kosten muziekles volgen. Ik wil dat graag en zij vinden muziek belangrijk, mooi dus
Maar ik wilde dus graag gitaarles, ik wil daar beter in worden dan dat ik nu ben. Ik kan het al aardig goed, maar alleen op een acoustische gitaar. Elektrische kan ik niet zo heel goed. Alleen wat barré (?) akkoorden en een toonladdertje
![]()
Nu lijkt pianoles mij ook tof. Ik kan noten lezen en ik heb een klein beetje 'ervaring'. Ik kan wat van muse spelen, wat van bach en van The Fray, maar niet echt al te moeilijke dingen. Het punt is dat ik niet kan kiezenGitaar kan ik beter dan de piano, maar goed kunnen zijn op de elektrische gitaar lijkt me zo tof. Dat geldt ook voor de piano eigenlijk.
Hebben jullie wat advies voor wat ik beter kan doen, misschien? Ik snap het als er gezegd wordt dat de keuze toch bij mij ligt, aangezien ik moet kiezen wat leuker is, maar wellicht kan ik met de een meer dan de ander ofzo. Ik doe namelijk wel wat aan singer- songwriting, maar dan alleen op de gitaar. Piano erbij ben ik nog niet goed genoeg voor. Beetje vaag, ik weet het.Maar goed, bedankt!
Oke thanks man!quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je met piano een hele solide basis hebt om vanuit over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld de gitaar. Verder is de piano wat overzichtelijker en kan je er basale muzikale concepten beter op leren kennen/aanleren/oefenen. Ik ben zelf begonnen op alt-saxofoon, toen net voor mijn C-examen besloten dat ik wat anders wilde gaan doen en piano begonnen te spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, ik ben begonnen met akkoorden spelen, steeds ingewikkeldere akkoorden en ook de basisakkoorden in alle omkeringen enz. Waar je wel voor moet oppassen is dat je als autodidact techniek snel verwaarloost of zelfs verkeerd aanleert (maar dat is met alle instrumenten zo). Vervolgens heb ik ook de gitaar er zelf nog bij gepakt. Op toetsen heb ik nog een aantal maandjes specifiek Jazz-les gevolgd.
Dusch: ik zou kiezen voor een klassieke toetsen basis. Daarna kan je altijd de gitaar er nog bij pakken.
Dat denk ik in principe wel, hoewel de gitaar en piano wel meer gemeen hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:38 schreef richolio het volgende:
[..]
Oke thanks man!Piano dus. Is dit ook een goede basis voor andere instrumenten behalve de gitaar? Strijk of blaasinstrumenten ofzo?
Ja, als basis voor je muzikale ontwikkeling, niet alleen praktisch maar ook theoretisch (harmonieleer, begrip van opbouw van muziek, enz.) denk ik dat piano een beter beginpunt is.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:38 schreef richolio het volgende:
[..]
Oke thanks man!Piano dus. Is dit ook een goede basis voor andere instrumenten behalve de gitaar? Strijk of blaasinstrumenten ofzo?
Edit: moet wel zeggen dat ik voor als ik gitaar zou leren, ik al wel een solide basis heb. Ik speel al tijdje gitaar namelijk (wel als een echte autodidact). Dus een basis heb ik sowieso wel, ook zonder piano. Maar niet op theoretisch gebied dan.
Denk ik ook. Piano is horizontaal georganiseerd waardoor je veel makkelijker de intervallen ziet en akkoorden kunt bouwen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:59 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, als basis voor je muzikale ontwikkeling, niet alleen praktisch maar ook theoretisch (harmonieleer, begrip van opbouw van muziek, enz.) denk ik dat piano een beter beginpunt is.
Interessant, en ik vraag me af of dit klopt of geen discussiepunt kan zijn? Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp. Want de praktijk is dat je geraakt kunt worden door een melodie, terwijl theorie suggereert dat het per definitie in een gepredefinieerd kader zou passen. Wat nu als ik door een chaos (volgens de theorie) geraakt word? Kan dat? Want wat is nu precies de definitie van muziek ... ?quote:Op zondag 17 november 2013 02:54 schreef starla het volgende:
[..]
De basis van muziektheorie dan. Naturlijk is muziek iets wat emoties teweeg moet brengen, maar die emotie ligt schuil in een theoretische basis.
Natuurlijk is het een discussiepunt, dat is het mooie aan muziek. Maar zo gauw je muziek maakt valt dit te noteren en wordt het in enge zin per definitie theoretisch.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:11 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Interessant, en ik vraag me af of dit klopt of geen discussiepunt kan zijn? Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp. Want de praktijk is dat je geraakt kunt worden door een melodie, terwijl theorie suggereert dat het per definitie in een gepredefinieerd kader zou passen. Wat nu als ik door een chaos (volgens de theorie) geraakt word? Kan dat?
Resolutie op de Cquote:Op woensdag 22 januari 2014 00:21 schreef starla het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een discussiepunt, dat is het mooie aan muziek. Maar zo gauw je muziek maakt valt dit te noteren en wordt het in enge zin per definitie theoretisch.
Dus bij muziek kun je eigenlijk emotie op papier vastleggen.
Wat ik wel wil benadrukken is dat theorie slechts een benadering geeft van de praktijk en dat muziektheorie geen dogma is, maar -zoals je zelf zegt- een kader is waarin te werken valt.
Sommige dingen vallen niet of nauwelijks te kaderen zoals free jazz. Maar dat hoeft ook niet. Het geeft de muzikant een handvat tot het begrijpen van de fundamenten der muziek. Het is geen magisch antwoord op alles en soms moet je je daarbij neerleggen.
Had laatst met iemand bijvoorbeeld een discussie hoe je muziek gebaseerd op het stapelen van kwarten kunt plaatsen in het framework van de huidige muziektheorie die vooral uitgaat van het stapelen van tertsen. Dat levert altijd leuke discussies op.
Muziektheorie is kort samengevat een
beschrijvende verklaring van hetgeen dat al geschreven is. Het schrijven zélf is muziek en geen theorie. Vandaar de vrijheid die muzikanten hebben zoals de dichterlijke vrijheid. Eén grote maar is wel dat het bepaalde conventies hanteert en daar mag je niet buiten treden. Niet om muzikantjes te pesten, maar om het universeel en begrijpelijk te houden voor andere muzikanten.
Net zoals taal: ik kan een paard wel een draap noemen, maar niemand die mij begrijpt. Zo werkt muziek ook: een C D E F G A B toonladder met resolutie op de C is per definitie een C majeur. Je mag het wel E# mixolocrischdorisch noemen, maar geen hond die je begrijpt. Dat werkt dus contraproductief.
Dat is een beetje mijn mening t.a.v. muziektheorie
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:00 schreef starla het volgende:
[..]
Dat de C als 'thuis' klinkt.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Resolution_(music)
Op le gitaar?quote:Op woensdag 22 januari 2014 10:43 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?
Nee, want die heb ik nooit geoefend, noch op gitaar, noch op piano.quote:Op woensdag 22 januari 2014 10:43 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?
Bovendien word jij toch niet zo heet van romantische componisten?quote:Op woensdag 22 januari 2014 20:18 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, want die heb ik nooit geoefend, noch op gitaar, noch op piano.
En nu?
Haha, kloptquote:Op woensdag 22 januari 2014 20:40 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Bovendien word jij toch niet zo heet van romantische componisten?
Romantische muziek is allemaal zo melancholisch. Ik kom er toch elke keer weer achter dat ik gewoon blij word van oude muziek als ik naar Bach/Händel, of Monteverdi ofzo luister. Bovendien is die muziekstructuur daar zo logisch, erg rustgevend op één of andere manier.quote:Op woensdag 22 januari 2014 20:47 schreef starla het volgende:
[..]
Haha, klopt
Ik houd meer van Barok en Renaissance en sommige Middeleeuwse componisten.
Preciesquote:Op woensdag 22 januari 2014 20:54 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Romantische muziek is allemaal zo melancholisch. Ik kom er toch elke keer weer achter dat ik gewoon blij word van oude muziek als ik naar Bach/Händel, of Monteverdi ofzo luister. Bovendien is die muziekstructuur daar zo logisch, erg rustgevend op één of andere manier.
Band, als in dat er verder ook bas, drums en gitaar in zitten?quote:Op zondag 26 januari 2014 21:12 schreef janzjanz het volgende:
Dag Starla
Ik speel pas in een nieuwe funk & soul band op trompet , nu samen met een tenor en een altsaxofonist
Nu hebben we geen bladmuziek
We luisteren naar de liedjes en proberen dan welke noten goed passen
Omdat ik het hoogste bereik heb, speel ik meestal de hoogste noten van de blazerspartijen
De tenor pakt dan meestal mijn noot, een octaaf lager. En de altsaxofoniste zoekt er een noot (terts?) die ertussen zit die een beetje goed klinkt. In majeur akkoorden een grote terts en mineur een kleine (denk ik)
Nu lijkt met dit wel een goede luisteroefening voor ons, maar echt praktisch is het niet.
Wat kun je ons aanbevelen om te doen?
Ah ok.quote:Op zondag 26 januari 2014 22:57 schreef janzjanz het volgende:
Yes, we hebben bas, drums, gitaar en twee zangeressen
Inderdaad wat muziektheorie te leren..quote:Op zondag 26 januari 2014 23:12 schreef janzjanz het volgende:
Het is wel lastig om het per rifje elke keer uit te zoeken.
We kunnen de akkoorden van het liedje wel te pakken krijgen, en dan daarop de rifjes maken
maar heb je een goede suggestie hoe dit aan te pakken
de praktische aanpak kost veel tijd
suggesties om het beter / sneller te doen?
Heb je wat praktischer adviezen?quote:Op zondag 26 januari 2014 23:23 schreef Godshand het volgende:
Inderdaad wat muziektheorie te leren..
Noten lezen hoeft niet, wel de noten en toonladders kennen. Van daaruit toonsoorten, de kwinten (kwarten) cirkel en je komt een heel end.
Maakt het met muziektheorie veel makkelijker, het praten met je band erover en riffjes omzetten in een andere toonsoort ook..
Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?quote:Op zondag 26 januari 2014 23:27 schreef janzjanz het volgende:
[..]
Heb je wat praktischer adviezen?
heb je zelf ervaring met arrangeren?
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.quote:Op zondag 26 januari 2014 23:31 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?
Praktisch doe ik dat wel door kwinten te stapelen en dan klinkt het heel leuk. En dan de kwint in de toonladder van de laagste noot die gespeeld wordt. Maar je kan ook kiezen voor een toonladder en de kwint daarop spelen. Dus je speelt een G in de toonladder van C, dan wordt de kwint dus een D.
Ik heb ergens dat mooi uitgelegd gezien op een website, ik ben nu mobiel, zal morgen het linkje nog wel posten
thx!quote:Op maandag 27 januari 2014 14:52 schreef Godshand het volgende:
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79818-Harmonie-leer
Pra
Handige die, heb er ook nog wel eens mee te maken om partijtjes uit te zoeken voor blazers.quote:Op maandag 27 januari 2014 18:59 schreef janzjanz het volgende:
ook gevonden:
http://www.hornarrangements.com/basicshornarranging.html
Dat was niet de insteek van dit topic.quote:Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ookquote:Op maandag 27 januari 2014 23:15 schreef kree het volgende:
MUZ / Fok! Toetsenisten topic #3
Kan even zo snel niet de 3e vinden, maar nieuwe dan
Het is nog tot deel 2 gekomen dus het valt meequote:Op maandag 27 januari 2014 23:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ook
Maar zal het topic eens wat leven inblazen
Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.quote:Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
Okiedokie.quote:Op maandag 27 januari 2014 23:52 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.
samthegreat5+Starla -quote:
Meteen insinueren dat we autistisch zijn. Jezus christus, toen ik het las sproeide ik mijn drinken bijna over mijn schermquote:Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:
[..]
samthegreat5+Starla -
Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.
wtfquote:Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:
[..]
samthegreat5+Starla -
Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.
Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.quote:Op zondag 2 februari 2014 15:59 schreef starla het volgende:
[..]
wtf![]()
Meer woorden maak ik ook niet vuil aan deze post.
Weer on topic!
Gaarne on topic. Als je wilt trollen doe het maar ergens anders. Mijn mening sluit aan bij die van Sam en Gewasquote:Op zondag 2 februari 2014 16:26 schreef overdriver het volgende:
[..]
Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.
Zou je dan een paar akkoorden uit mijn lijstje erbij halen en uitleggen waarom ze bij de E majeur passen?quote:Op maandag 3 februari 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Zijn die C# G# en F# niet mineur akkoorden?
Zo ja dan is het logisch als je de toonladder van Emaj volgt
Ja dat wel, maar ik dacht dat je juist vast moest houden aan die trappen. Ik zou dus idd denken, dat avicii de akkoorden gewoon zonder de trappen gecreeerd heeft en gewoon alleen de noten uit de E majeur heeft gepakt.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:16 schreef kree het volgende:
ha hier hebben we starla voor nodig
Maar als ik dat liedje luister klinkt het eerste mineur die F# dan weer niet.
Maar wat ik bedoel, als je alle noten pakt uit de E maj toonladder dan zitten die dus in de gebruikte akkoorden.
Hmm met de relatieve mineur ben ik nog niet bekend meequote:Op maandag 3 februari 2014 16:23 schreef kree het volgende:
zie ook deze versie.
http://tabs.ultimate-guitar.com/a/avicii/levels_ver2_crd.htm
En C#m is de relatieve mineur van Emaj
Weet niet of ik het zo goed zeg, maar dacht het wel
Het heeft vast wat te maken met de kwinten cirkel, maar ik waag me er effe niet aan om de theorie erachter uit te leggen. Daar is starla beter in
Het nummer is in C# mineur en niet E majeur. Per individu kan het nogal eens verschillen of diegene het in de relatieve mineur of majeur hoort, maar ik hoor hem in ieder geval in C# mineur.quote:Op maandag 3 februari 2014 15:44 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Wie kan me helpen met het uitleggen van de akkoordenprogressie van het nummer: Levels van Avicii
Het nummer is in E majeur. En ik zal ff een paar akkoorden uit het liedje opnoemen.
C#, G#, F#
C#, G#, E
E, B, E
B, F#, D#
B, F#, E
A, E, E
A, E, C#
A, E, B
A, E, G#
Ik snap niet hoe deze akkoorden passen in E majeur, aangezien je deze akkoorden niet vindt in de trappen van diezelfde toonladder?
Dit moet je meteen vergeten. Hoe kom je hierbij? Je mag élk akkoord gebruiken dat je wilt, als het maar goed klinkt. Nu klinken diatonische akkoorden altijd goed, maar dat houd je er niet weer van om akkoorden te lenen uit de parallelle mineur of majeur. Of akkoorden die gewoon goed klinken maar uit een andere toonsoort komen.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:03 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Ik dacht dat je alleen de trappen uit de toonladder kunt gebruiken om akkoorden te maken.
Thanks voor je uitgebreide reactie!quote:Op maandag 3 februari 2014 20:14 schreef starla het volgende:
[..]
Het nummer is in C# mineur en niet E majeur. Per individu kan het nogal eens verschillen of diegene het in de relatieve mineur of majeur hoort, maar ik hoor hem in ieder geval in C# mineur.
Sommige nummer neigen hiernaar door de wat ambigue progressie, zoals in dit geval.
Is het in C# mineur dan hebben: C# - E- B - A, ofwel i - III - VII - VI
Is het in E majeur dan hebben we: iii - I - V - IV
Er mist een sterke dominant - tonica relatie. Ik hoor hem waarschijnlijk ook in C# mineur omdat de VI - i nog een cadens geeft (plagale cadens), IV terug naar iii is niets. Bovendien is de tonica als 2de akkoord zeer ongebruikelijk in een akkoordenprogressie van 4 akkoorden. Vaak is het dan de eerste/laatste, zoals de C#m de eerste is in deze progressie.
Hoe je precies aan die akkoorden komt weet ik niet (het lijkt wel alsof je af en toe de melodie erin verwerkt), maar alle noten zijn gewoon diatonisch in C# mineur. Zou je ze per se willen benoemen dan krijg je:
C#sus4
C#m
E5
B
Bsus4
A5
A
Asus2
Amaj7 (no 3rd), maar impliciet een grote terts
Snap niet wat het probleem hiermee is. Perfect diatonisch, geen enkel nootje dat niet in C# mineur zit.
[..]
Dit moet je meteen vergeten. Hoe kom je hierbij? Je mag élk akkoord gebruiken dat je wilt, als het maar goed klinkt. Nu klinken diatonische akkoorden altijd goed, maar dat houd je er niet weer van om akkoorden te lenen uit de parallelle mineur of majeur. Of akkoorden die gewoon goed klinken maar uit een andere toonsoort komen.
Laatst had ik nog een klein menuetje gemaakt met de akkoorden:
{ D - Em7 - Bbmaj7 - G6add9 - G } × 4
D - Em7 - F#m7b9 - G - A
{ D - Em7 - Bbmaj7 - G6add9 - G} × 2
D - Em7 - F#m7b9 - G - A
{ Bb - C - Dm - C } × 3 - Bb - A7
D - Em7 - Bbmaj7 - G - Gm - D
https://soundcloud.com/kurtkill/menuet
Wat is/zijn de toonsoorten en waarom werkt dit? Wat ik gebruik klaarblijkelijk niet alleen de 7 trappen zoals jij die noemt.
No probs.quote:Op maandag 3 februari 2014 22:52 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Ach ja, dat klopt niet altijd, maar niet het nummer kan zeker in E majeur gehoord worden hoor (zie eerdere post).quote:Op maandag 3 februari 2014 22:52 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Allereerst wil ik zeggen dat mn conclusie over E majeur heb overgenomen van de website beatport.http://www.beatport.com/track/levels-original-mix/3059880 (daar staat E maj dus aangegeven als key)
Wat ik al dacht, met de melodie erbij dus.quote:Op maandag 3 februari 2014 22:52 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Voor de akkoorden heb ik vooral veel remakes van het liedje op youtube bekeken, en daar kwam ik elke keer dezelfde akkoorden tegen. Ik noem een voorbeeldje : .
Ik heb het nummer geluisterd, anders kon ik toch niet weten dat het in C# mineur stond? Maar nogmaals, het is een vrij ambigue progressie. Je kunt hem zowel in C# mineur horen als in E majeur. Ik hoor hem in C# mineur en iemand anders weer in E majeurquote:Op maandag 3 februari 2014 22:52 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Misschien is het handig dus om te oordelen op basis van het liedje en de remakes, wat jouw conclusie is over welke akkoorden avicii heeft gebruikt voor de chorus/drop/melodie.
Melodie en akkoord staan los van mekaar?quote:Op maandag 3 februari 2014 23:09 schreef starla het volgende:
[..]
No probs.
[..]
Ach ja, dat klopt niet altijd.
[..]
Wat ik al dacht, met de melodie erbij dus.
[..]
Ik heb het nummer geluisterd, anders kon ik toch niet weten dat het in C# mineur stond?
Nou, natuurlijk heb ik het niet hele nummer nu uitgezocht of de akkoorden klopten, ik ging een beetje af op dat je wel gelijk had, samen met te tabs die kree liet zien.quote:Op maandag 3 februari 2014 23:24 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
[..]
Melodie en akkoord staan los van mekaar?
En is wat je ziet in de remake, de akkoorden gebaseerd op wat jij net hebt genoteerd ? Dus:
C#sus4
C#m
E5
B
Bsus4
A5
A
Asus2
Amaj7 (no 3rd), maar impliciet een grote terts
Ik dacht dat je dat baseerde op de akkoorden die ik had genoteerd, zonder het liedje te beluisteren:p
Ja na het harmoniseren van een toonladder, wordt t al lastiger .quote:Op maandag 3 februari 2014 23:34 schreef starla het volgende:
[..]
Nou, natuurlijk heb ik het niet hele nummer nu uitgezocht of de akkoorden klopten, ik ging een beetje af op dat je wel gelijk had, samen met te tabs die kree liet zien.
Melodie en harmonie staan inderdaad grotendeels los van elkaar. De onderliggende akkoorden zijn C#m - E - B - A. Met daarboven een melodielijn die kan leiden tot het veranderden van het akkoord, maar dan blijf je bezig met akkoordenwisselingen.
Kijk, als ik een simpele C - F - G speel en boven de C als melodie een G - A, boven de F een A - B en boven de G een B - C, dan verandert de harmonie niet. Je kunt de melodie beschouwen als integraal onderdeel van de harmonie, maar tegenwoordig worden die twee wel los van elkaar gezien (bij de vroegere contrapunt dus niet).
Anders moet ik noteren in bovenstaand geval:
C - C6 - F - F add #11 - G - G add 11.
Dat zet geen zoden aan de dijk...
Het belangrijkste dat ik je mee wil geven is dat niets moet en alles mag. Een nummer in E majeur kan dus prima een F akoord bevatten of een D of een C etc. Het ligt eraan hóe je het gebruikt.
Natuurlijk is het goed om te beginnen bij de basics, goh hoe harmoniseer ik een toonladder, maar daar houdt het niet mee op. Anders zouden we wel erg saaie nummers krijgen![]()
Is een tritonis substituut dus alleen te gebruiken als vervanging van de vijfde trap in een akkoordenschema (het is het enige majeur septiemakkoord), of zijn er ook varianten die je op de andere trappen kunt toepassen?quote:Op zondag 17 november 2013 03:26 schreef starla het volgende:
In jazz is de tritone-sub veel voorkomend.
Laten we bij het begin beginnen:
Een standaard jazz-progressie = ii7 - V7 - Imaj7
In C dus: Dm7 - G7 - Cmaj7
De tritone substitution verandert de V7 in een bII7 (eigenlijk bV7/V)
Dus je kijgt: Dm7 - Db7 - Cmaj7
Waarom werkt dit? Om het volgende:
De V7 in C ofwel G7 bevat de volgende noten: G B D F
De terts en septiem zijn de belangrijkste noten in een akkoord. De grondtoon kun je gerust weglaten en de kwint is altijd al het pispaaltje geweest vanwege de sterke consonantie met de grondtoon (de minste resonantie in vergelijking met de reine prime of octaaf).
We willen dus de terts en septiem behouden in het akkoord.
Als je dan naar bII7 in C majeur kijkt, ofwel de Db7 dan krijg je: Db F Ab B.
Wat overeenkomt met de G7 is de B en F. Deze toonafstand is een tritone (B C# D# F), dus 3 hele noten.
Je kunt dus de V7 vervangen door een bII7 (ofwel tritone-sub), waardoor je tóch de dominante functie hebt van de V-akkoord (B > C en F > E).
Als bastoon heb je nu echter een Db ipv G, wat een mooie chromatische progressie geeft, terwijl je de dominante functie behoudt: Dm7 - Db7 - Cmaj7
Thanks! Ik moet zeggen dat deze theorie nogal ingewikkeld overkomtquote:Op dinsdag 4 februari 2014 20:48 schreef starla het volgende:
In principe kun je alles substitueren, als het maar niet ten koste gaat van de harmonische functie. De bV/V functioneert als dominant.
Een akkoord dat hierop lijkt is de Napolitaanse 6-akkoord, wat een bII is in 1ste inversie. Deze heeft meer de functie als predominant, op de 4de trap.
Dus in C majeur is de tritone sub: Db Ab B F
De bII6 is F Ab Db (dus een substitutie voor de F (F - A - C)). Je ziet dat de A verlaagd is met een halve noot en de C 'verhoogd' is met een halve noot. Scheelt maar 1 noot met de tritone sub en toch hebben ze een andere functie.
Een ander voorbeeld van een mooie predominant, maar nu op de verlaagde 6de (b6) is de augmented 6. In C majeur:
Ab - C - F# (Italiaanse variant, je hebt er meer).
Respectievelijk klinken ze zo:
[ afbeelding ]
https://soundcloud.com/kurtkill/nea
[ afbeelding ]
https://soundcloud.com/kurtkill/aug
En zo zijn er wel meer dingen door de jaren heen bedacht die het oor weten te prikkelen.
Terzijde: de tritonesub is geen maj7-akkoord maar een dominante 7.
Nog even over dit, veel mensen spelen in een E-mineur progressie (oa Nothing Else Matters van Metallica of About a Girl van Nirvana), vaak een brug met het A akkoord. Uit welke toonladder leen je dit akkoord dan? Het wordt dan gespeeld samen met het C majeur akkoord, welke wel bij de E-mineur progressie hoort. Het klinkt inderdaad, ik doe het ook wel eens, maar "officieel" hoort de A majeur niet tot de E-mineur ladder, maar de Amineur.quote:Op maandag 3 februari 2014 23:34 schreef starla het volgende:
[..]
Nou, natuurlijk heb ik het niet hele nummer nu uitgezocht of de akkoorden klopten, ik ging een beetje af op dat je wel gelijk had, samen met te tabs die kree liet zien.
Melodie en harmonie staan inderdaad grotendeels los van elkaar. De onderliggende akkoorden zijn C#m - E - B - A. Met daarboven een melodielijn die kan leiden tot het veranderden van het akkoord, maar dan blijf je bezig met akkoordenwisselingen.
Kijk, als ik een simpele C - F - G speel en boven de C als melodie een G - A, boven de F een A - B en boven de G een B - C, dan verandert de harmonie niet. Je kunt de melodie beschouwen als integraal onderdeel van de harmonie, maar tegenwoordig worden die twee wel los van elkaar gezien (bij de vroegere contrapunt dus niet).
Anders moet ik noteren in bovenstaand geval:
C - C6 - F - F add #11 - G - G add 11.
Dat zet geen zoden aan de dijk...
Het belangrijkste dat ik je mee wil geven is dat niets moet en alles mag. Een nummer in E majeur kan dus prima een F akoord bevatten of een D of een C etc. Het ligt eraan hóe je het gebruikt.
Natuurlijk is het goed om te beginnen bij de basics, goh hoe harmoniseer ik een toonladder, maar daar houdt het niet mee op. Anders zouden we wel erg saaie nummers krijgenDaarom worden veel akkoorden geleend (modal interchange) om de boel een beetje spannend te maken.
Volgens mij gaat het hier om de term 'moll dur', waarbij in dit geval bij toonsoort E-mineur een akkoord uit toonsoort E-majeur wordt geleend.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:
[..]
Nog even over dit, veel mensen spelen in een E-mineur progressie (oa Nothing Else Matters van Metallica of About a Girl van Nirvana), vaak een brug met het A akkoord. Uit welke toonladder leen je dit akkoord dan? Het wordt dan gespeeld samen met het C majeur akkoord, welke wel bij de E-mineur progressie hoort. Het klinkt inderdaad, ik doe het ook wel eens, maar "officieel" hoort de A majeur niet tot de E-mineur ladder, maar de Amineur.
Dat moll dur kan alleen met het IV akkoord in een progressie? Dus in Am zou je dan een D majeur als moll dur kunnen spelen?quote:Op dinsdag 4 februari 2014 23:48 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier om de term 'moll dur', waarbij in dit geval bij toonsoort E-mineur een akkoord uit toonsoort E-majeur wordt geleend.
Bij moll dur wordt de sext aangepast, in dit geval dus de C die een C# wordt. Vervang je in een Am-akkoord (A C E) de C door een C#, dan verandert je akkoord in een A met grote terts (A C# E).
quote:If you build a four note chord, consisting of thirds, and you start on the dominant (or fifth note) of the scale, you will get the dominant seventh chord.
Terts...quote:Op woensdag 5 februari 2014 00:05 schreef lamber het volgende:
kan iemand mij deze zin uitleggen? wat voor thirds gaat het hier om?
[..]
Wat guitarJJ zegt, alleen betreft het hier een dur-moll, je vervangt een mineur-akkoord door een majeur-akkoord geleend uit de parallelle E majeur toonladder. Dit soort geleende akkoorden zie je heel vaak.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:
[..]
Nog even over dit, veel mensen spelen in een E-mineur progressie (oa Nothing Else Matters van Metallica of About a Girl van Nirvana), vaak een brug met het A akkoord. Uit welke toonladder leen je dit akkoord dan? Het wordt dan gespeeld samen met het C majeur akkoord, welke wel bij de E-mineur progressie hoort. Het klinkt inderdaad, ik doe het ook wel eens, maar "officieel" hoort de A majeur niet tot de E-mineur ladder, maar de Amineur.
Elk akkoord kun je naar believen majeur of mineur maken.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 23:51 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dat moll dur kan alleen met het IV akkoord in een progressie? Dus in Am zou je dan een D majeur als moll dur kunnen spelen?
Ja, maar niet alles klinkt daarbij...quote:Op woensdag 5 februari 2014 08:21 schreef starla het volgende:
Elk akkoord kun je naar believen majeur of mineur maken.
Daarom moet je luisteren naar je orenquote:Op woensdag 5 februari 2014 08:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ja, maar niet alles klinkt daarbij...
ja dat snap ik natuurlijk ook wel, maar niet hoe je die hier dus stapelt om het akkoord te makenquote:
Nou er staat letterlijk vertaald:quote:Op woensdag 5 februari 2014 21:49 schreef lamber het volgende:
If you build a four note chord, consisting of thirds, and you start on the dominant (or fifth note) of the scale, you will get the dominant seventh chord.
[..]
ja dat snap ik natuurlijk ook wel, maar niet hoe je die hier dus stapelt om het akkoord te maken
Klopt als een bus.quote:Op woensdag 5 februari 2014 22:15 schreef Godshand het volgende:
[..]
Nou er staat letterlijk vertaald:
"Als je een akkoord met 4 noten maakt bestaande uit tertsen en je begint op de 5de toon in een toonladder, dan krijg je het dominante septiem akkoord"
Oftewel, in C stapel je dus tertsen op de G. Dat wordt dus de volgende 4 noten: G, B , D en F.
Dus dan is dit het dominante septiem akkoord.
Starla weet vast of dit klopt?
Ah, ok, je Engels dus nog wat oppoetsenquote:Op donderdag 6 februari 2014 20:09 schreef lamber het volgende:
bedankt, ik probeerde een c7 te maken maar het werd een g7. vandaar dat ik het niet snapte.
En toen dacht je: hè, die C7 bevat niet eens een C!?quote:Op donderdag 6 februari 2014 20:09 schreef lamber het volgende:
bedankt, ik probeerde een c7 te maken maar het werd een g7. vandaar dat ik het niet snapte.
ik snap niet waar je vandaan haalt dat ik niet wist dat een third een terts is. Het was inderdaad wat starla zei. Maar goed, nu snap ik het.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 09:21 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ah, ok, je Engels dus nog wat oppoetsen
Daar heb ik het toch niet over? Blijkbaar had je het beginnen bij de kwint ergens gemistquote:Op zaterdag 8 februari 2014 07:21 schreef lamber het volgende:
[..]
ik snap niet waar je vandaan haalt dat ik niet wist dat een third een terts is. Het was inderdaad wat starla zei. Maar goed, nu snap ik het.
' tuurlijkquote:Op dinsdag 11 februari 2014 00:12 schreef samthegreat5 het volgende:
Wat zijn jullie artsen toch ook eikels
quote:Op zondag 9 maart 2014 11:04 schreef janzjanz het volgende:
Thx to Starla ben ik me nu meer gaan toeleggen op de muziektheorie
Muzikaal gehoor kan je trainen, maar er zijn mensen die er aanleg voorhebben door (zoals ik) een relatief gehoor, als je dan iets hoort kan je het inprincipe direct naspelen, en dat is heel fijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:54 schreef PassThatShit het volgende:
Is er een manier om je muzikaal gehoor te trainen ? Dus dat als je iets hoort dat je het dan ook nak an spelen .
En als je naar de rockacademie of cansius of iets wilt, in 1x zonder vooropleiding, staat er dan ergens alles goed uitgelegd ?
En hoe leer je goed improviseren terwijl je geen band hebt? Jammen dus.
Het gaat erom welk akkoord of noot als 'thuis' klinkt. Dat moet je horen en daar zijn dus geen harde regels voor. Vaak maakt een akkoordenprogressie je het wel makkelijker door de tonica als eerste of laatste akkoord te spelen, vaak voorafgaand door de dominant.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:04 schreef kree het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje.
Ze vragen me nog wel eens in wat voor toonsoort staat dit.
Ok meestal voldoet het dan wel om gewoon het eerste akkoord te noemen.
Maar neem nu bv Am.
Je kunt dan zeggen het staat in C, want geen kruizen en mollen.
Hoe bepaal je dan officieel wat de tooonsoort is?
Kijk je naar het stuk als geheel en als het bv mineur overkomt noem je het Am.
Het komt nl ook nog wel eens voor dat alleen het eerste akkoord mineur is of bij bepaalde gedeelten.
Wat is de regel daarvoor, of maakt het in feite niks uit?
Ja zo ongeveer had ik het ook begrepen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:28 schreef starla het volgende:
[..]
Het gaat erom welk akkoord of noot als 'thuis' klinkt. Dat moet je horen en daar zijn dus geen harde regels voor. Vaak maakt een akkoordenprogressie je het wel makkelijker door de tonica als eerste of laatste akkoord te spelen, vaak voorafgaand door de dominant.
2 voorbeelden, 1ste is C majeur, 2de is A mineur (beiden dus geen kruisen of mollen)
C - G - Em - F - C:
https://soundcloud.com/kurtkill/c-majeur
Am - Em - F - G - Am
https://soundcloud.com/kurtkill/a-mineur
Je ziet dat de akkoorden in het midden (Em, F en G hetzelfde zijn, alleen iets anders gerangschikt). Door te beginnen en te eindigen met de tonica weet je in welke toonsoort je zit.
Ja snap ik, maar het ging me er meer om als er naar me geroepen wordt van wat voor toonsoort staat het in.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:50 schreef starla het volgende:
Nou, het 2de akkoord is al een F toch?
Dan wordt er een C aangehouden, dat is de dominant (V). Dikke kans dat het dus in F majeur staat.
Waarom? Je kunt net zo goed een F majeur progressie hebben welke begint op een Gb, of een willekeurig ander akkoord. Ik snap niet waarom je Dm moet schreeuwen als het nummer begint met Bb-akkoord. Kan het nummer ook heel goed in Bb staan...Dus dat snap ik niet zo goed, maar misschien begrijp ik je verkeerd.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Dat ik het in dit geval Dm moet noemen om de bassist juist te laten inzetten.
Ja maar zo werkt muziek maken in een band toch niet? Je moet toch weten wat je speelt, of desnoods van blad lezen? Je kunt ook jammen, maar dan moet je schreeuwen van Bb ipv F, hoewel F wel kan hoor, das gewoon de kwint.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
En dan nog stel we beginnen bij het refr, die begint op Bb,
Dan zou het weer handiger zijn om F te roepen![]()
1) Pro's lezen van blad ófquote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Haha moet er wel bij zeggen, we zijn amateurs allemaal hoor.
Maar vroeg me dan af hoe zouden een groep pro's dat dan naar elkaar roepen.
Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).quote:Op zondag 6 april 2014 19:33 schreef starla het volgende:
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.
Dus in C:
C - D - Eb - F - Gb - A - Bb
Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden![]()
Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?quote:Op zondag 27 april 2014 22:17 schreef starla het volgende:
[..]
Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).
https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example
Just love the tritone interval![]()
Nee, gewoon progje.quote:Op zondag 27 april 2014 23:50 schreef Godshand het volgende:
[..]
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?
Goede tip! Ben hem nu aan het downloaden.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:52 schreef starla het volgende:
Gebruik zelf functional ear trainer.
Makkelijk progje en effectief.
Ik had dit dus nog op mijn to-do-list staan. De Tcherepnin hexatonische schaal leek me daarvoor wel geschikt (intervals 1-3-1-3-1-3). Daarnaast had ik ook nog het uitzoeken van een liedje op de lijst staan. Ben gisteravond met beiden begonnen, om er al snel achter te komen dat het betreffende liedje gebruik maakt van de Tcherepnin schaalquote:Op donderdag 8 mei 2014 15:55 schreef MrTorture het volgende:
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (....)
Dat boekje waar ik mijn ladders uithaal, doet dat wel vaker en aangezien de powertab van het uitzoekliedje dat ook deed, heb ik hier ook maar twee dezelfde letters gebruikt. Doe het zelf ook bij voorkeur niet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:41 schreef starla het volgende:
De G# moet je als Ab noteren, dus:
G Ab B C D# E
De G#5 wordt gewoon een Ab5.quote:Op donderdag 22 mei 2014 13:43 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Dat boekje waar ik mijn ladders uithaal, doet dat wel vaker en aangezien de powertab van het uitzoekliedje dat ook deed, heb ik hier ook maar twee dezelfde letters gebruikt. Doe het zelf ook bij voorkeur niet.
Er is zelfs een website vol achtergrondinfo: http://www.tcherepnin.com/alex/basic_elem1.htm
Levert meteen een vervolgvraag op: Ze noteren een G#5, die zou je dan moeten noteren als Ab-sus4? En een Cm (C Eb G), maar we hebben al een E. Wordt dat dan C D# G? En heet het dan nog Cm?
Vroeger werd er echt gecomponeerd met regels. Heden is dat wel een stuk minder. Het adagium is echter hetzelfde; boeien wat de regels zeggen, als het maar goed klinktquote:Op vrijdag 23 mei 2014 11:58 schreef MrTorture het volgende:
Ben benieuwd![]()
Is het misschien niet zo dat we in Westerse muziek te veel de neiging hebben om ons aan regels vast te klampen?
Ik merk wel dat ik, nu ik die harmonieleer wat beter begin te begrijpen, zonder instrument en zonder geluid al leukere progressies vind dan "vroeger" met instrument
Uw link est stuck.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:14 schreef starla het volgende:
Misschien wel een keer grappig om jullie kennis op de proef te nemen![]()
[ afbeelding ]
Kleine progressie die na wat pingelen naar boven kwam.
1. Welke toonsoort?
2. Welke progressie? (dus akkoorden + Romeinse notitie)
3. Welke toonladder wordt gespeeld in maat 1 en 2?
4. Welke toonladder wordt gespeeld in maat 5 en 6?
Good luck!
Ook leukquote:Op woensdag 28 mei 2014 17:48 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ben even met interne geneeskunde bezig
Very nice my friend!quote:Op donderdag 29 mei 2014 13:25 schreef samthegreat5 het volgende:
Toonsoort: D majeur (2 kruizen)
Progressie:
I - bVII - Im - Vm - bVI - IV - bIII - bIIb7 - bIII - bIIb7 - I
Toonladders laat ik nog ff open.
Ach, ik zie het inderdaad. Een C#.quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:13 schreef starla het volgende:
[..]
Very nice my friend!
1 foutje en 1 kleine opmerking:
- De dominant is majeur (A C# E), er staat namelijk geen herstellingsteken. Dus V ipv v of Vm.
- Het staat wat eleganter om de tritone-sub te noteren als bV7/V ipv bII7. Maar fout is het niet.
Voor de rest spot on
Tritone-subs zijn inderdaad gewoon vet. Degene die het heeft uitgevonden moet eigenlijk een nobelprijs krijgen. Jammer dat die niet bestaat voor kunst c.q. muziek.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:07 schreef samthegreat5 het volgende:
Weet je wel van die smooth jazz met van die gelaagde, intens smoothe Fender Rhodes akkoord progressies? Tritone substituties zijn daar zo lekker om te doen
Ja, melodisch mineur zat ik aan te denken, maar ik kon die maj3 niet plaatsen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:15 schreef starla het volgende:
[..]
Tritone-subs zijn inderdaad gewoon vet. Degene die het heeft uitgevonden moet eigenlijk een nobelprijs krijgen. Jammer dat die niet bestaat voor kunst c.q. muziek.
Heb expres gekozen voor die substitutie vanwege de toonladder erboven met de Eb erin.
Als je ziet dat er verder een b3 wordt gespeeld (F) en een b2 (Eb), dan is de toonladder al bijna weggegeven. Zoveel zijn er niet die een b2 en b3 hebben; als je dan kijkt naar de andere nootjes is die wel goed te doen, met name omdat er geen b5 wordt gespeeld
Maat 1 en 2 is wat exotischer en is een modus van de melodische mineur.
Yup, komt omdat het een modus is van de melodische mineur. Wel een leuke schaal, want de toonafstanden zijn hetzelfde zowel ascenderend als descenderend: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1/2 - 1 - 1.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, melodisch mineur zat ik aan te denken, maar ik kon die maj3 niet plaatsen.
Ik had sowieso moeten googelen, die toonladders zijn al lang weggezaktquote:Op donderdag 29 mei 2014 15:24 schreef starla het volgende:
[..]
Yup, komt omdat het een modus is van de melodische mineur. Wel een leuke schaal, want de toonafstanden zijn hetzelfde zowel ascenderend als descenderend: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1/2 - 1 - 1.
Nu heb ik teveel verklapt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |