abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136288098
Zijn die C# G# en F# niet mineur akkoorden?

Zo ja dan is het logisch als je de toonladder van Emaj volgt
Do what you love, love what you do!
pi_136288307
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Zijn die C# G# en F# niet mineur akkoorden?

Zo ja dan is het logisch als je de toonladder van Emaj volgt
Zou je dan een paar akkoorden uit mijn lijstje erbij halen en uitleggen waarom ze bij de E majeur passen?

Ik dacht dat je alleen de trappen uit de toonladder kunt gebruiken om akkoorden te maken.

Dus 7 trappen.

Trap 1 is E, G#, B
Trap 2: F#, A, C#
Trap 3: G#, B, D#
Trap 4: A, C#, E
Trap 5: B, D#, F#
Trap 6: C#, E, G#
Trap 7: D#, F#, A

Zelfs met omkeringen, kan ik geen enkel akkoord uit het liedje plaatsen in 1 van de trappen?
pi_136288828
ha hier hebben we starla voor nodig :)
Maar als ik dat liedje luister klinkt het eerste mineur die F# dan weer niet.

Maar wat ik bedoel, als je alle noten pakt uit de E maj toonladder dan zitten die dus in de gebruikte akkoorden.
pi_136289021
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:16 schreef kree het volgende:
ha hier hebben we starla voor nodig :)
Maar als ik dat liedje luister klinkt het eerste mineur die F# dan weer niet.

Maar wat ik bedoel, als je alle noten pakt uit de E maj toonladder dan zitten die dus in de gebruikte akkoorden.
Ja dat wel, maar ik dacht dat je juist vast moest houden aan die trappen. Ik zou dus idd denken, dat avicii de akkoorden gewoon zonder de trappen gecreeerd heeft en gewoon alleen de noten uit de E majeur heeft gepakt.
pi_136289089
zie ook deze versie.
http://tabs.ultimate-guitar.com/a/avicii/levels_ver2_crd.htm

En C#m is de relatieve mineur van Emaj
Weet niet of ik het zo goed zeg, maar dacht het wel

Het heeft vast wat te maken met de kwinten cirkel, maar ik waag me er effe niet aan om de theorie erachter uit te leggen. Daar is starla beter in ;)
pi_136289361
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:23 schreef kree het volgende:
zie ook deze versie.
http://tabs.ultimate-guitar.com/a/avicii/levels_ver2_crd.htm

En C#m is de relatieve mineur van Emaj
Weet niet of ik het zo goed zeg, maar dacht het wel

Het heeft vast wat te maken met de kwinten cirkel, maar ik waag me er effe niet aan om de theorie erachter uit te leggen. Daar is starla beter in ;)
Hmm met de relatieve mineur ben ik nog niet bekend mee :D

De kwintencirkel moet ik ook nog bestuderen.

Dan wacht ik wel op starla, of iemand anders bedankt iig voor je poging tot helpen.
pi_136289596
Nou dat is juist wat ik mis, die kennis van waarom het nou zo is en werkt.

Als ik die akkoorden zo zie dan zijn ze voor mijn gevoel logisch. Als ik zo'n liedje zou uitzoeken op gehoor dan gaan m'n handen al automatisch die richting op, omdat ik weet dat de basis van heel veel nummers hetzelfde is qua akkoorden en sprongen tussen akkoorden.

Maar ok ik kan het dus theoretisch niet helemaal onderbouwen soms, hoewel er vaak een logica achter zit.

Ik volg het even, nooit te oud om te leren :P
pi_136298809
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 15:44 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Wie kan me helpen met het uitleggen van de akkoordenprogressie van het nummer: Levels van Avicii

Het nummer is in E majeur. En ik zal ff een paar akkoorden uit het liedje opnoemen.

C#, G#, F#

C#, G#, E

E, B, E

B, F#, D#

B, F#, E

A, E, E

A, E, C#

A, E, B

A, E, G#

Ik snap niet hoe deze akkoorden passen in E majeur, aangezien je deze akkoorden niet vindt in de trappen van diezelfde toonladder?
Het nummer is in C# mineur en niet E majeur. Per individu kan het nogal eens verschillen of diegene het in de relatieve mineur of majeur hoort, maar ik hoor hem in ieder geval in C# mineur.

Sommige nummer neigen hiernaar door de wat ambigue progressie, zoals in dit geval.
Is het in C# mineur dan hebben: C# - E- B - A, ofwel i - III - VII - VI
Is het in E majeur dan hebben we: iii - I - V - IV

Er mist een sterke dominant - tonica relatie. Ik hoor hem waarschijnlijk ook in C# mineur omdat de VI - i nog een cadens geeft (plagale cadens), IV terug naar iii is niets. Bovendien is de tonica als 2de akkoord zeer ongebruikelijk in een akkoordenprogressie van 4 akkoorden. Vaak is het dan de eerste/laatste, zoals de C#m de eerste is in deze progressie.

Hoe je precies aan die akkoorden komt weet ik niet (het lijkt wel alsof je af en toe de melodie erin verwerkt), maar alle noten zijn gewoon diatonisch in C# mineur. Zou je ze per se willen benoemen dan krijg je:

C#sus4
C#m
E5
B
Bsus4
A5
A
Asus2
Amaj7 (no 3rd), maar impliciet een grote terts

Snap niet wat het probleem hiermee is. Perfect diatonisch, geen enkel nootje dat niet in C# mineur zit.

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:03 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Ik dacht dat je alleen de trappen uit de toonladder kunt gebruiken om akkoorden te maken.
Dit moet je meteen vergeten. Hoe kom je hierbij? Je mag élk akkoord gebruiken dat je wilt, als het maar goed klinkt. Nu klinken diatonische akkoorden altijd goed, maar dat houd je er niet weer van om akkoorden te lenen uit de parallelle mineur of majeur. Of akkoorden die gewoon goed klinken maar uit een andere toonsoort komen.

Laatst had ik nog een klein menuetje gemaakt met de akkoorden:
{ D - Em7 - Bbmaj7 - G6add9 - G } × 4
D - Em7 - F#m7b9 - G - A
{ D - Em7 - Bbmaj7 - G6add9 - G} × 2
D - Em7 - F#m7b9 - G - A
{ Bb - C - Dm - C } × 3 - Bb - A7
D - Em7 - Bbmaj7 - G - Gm - D

https://soundcloud.com/kurtkill/menuet

Wat is/zijn de toonsoorten en waarom werkt dit? Wat ik gebruik klaarblijkelijk niet alleen de 7 trappen zoals jij die noemt.

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 03-02-2014 20:43:18 ]
I feel kinda Locrian today
pi_136298885
Mijn advies is dat je nog eens goed harmonieleer bestudeert.

Kijk anders even hier:

http://www.musictheory.net/lessons
pi_136307466
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:14 schreef starla het volgende:

[..]

Het nummer is in C# mineur en niet E majeur. Per individu kan het nogal eens verschillen of diegene het in de relatieve mineur of majeur hoort, maar ik hoor hem in ieder geval in C# mineur.

Sommige nummer neigen hiernaar door de wat ambigue progressie, zoals in dit geval.
Is het in C# mineur dan hebben: C# - E- B - A, ofwel i - III - VII - VI
Is het in E majeur dan hebben we: iii - I - V - IV

Er mist een sterke dominant - tonica relatie. Ik hoor hem waarschijnlijk ook in C# mineur omdat de VI - i nog een cadens geeft (plagale cadens), IV terug naar iii is niets. Bovendien is de tonica als 2de akkoord zeer ongebruikelijk in een akkoordenprogressie van 4 akkoorden. Vaak is het dan de eerste/laatste, zoals de C#m de eerste is in deze progressie.

Hoe je precies aan die akkoorden komt weet ik niet (het lijkt wel alsof je af en toe de melodie erin verwerkt), maar alle noten zijn gewoon diatonisch in C# mineur. Zou je ze per se willen benoemen dan krijg je:

C#sus4
C#m
E5
B
Bsus4
A5
A
Asus2

Snap niet wat het probleem hiermee is. Perfect diatonisch, geen enkel nootje dat niet in C# mineur zit.

[..]

Dit moet je meteen vergeten. Hoe kom je hierbij? Je mag élk akkoord gebruiken dat je wilt, als het maar goed klinkt. Nu klinken diatonische akkoorden altijd goed, maar dat houd je er niet weer van om akkoorden te lenen uit de parallelle mineur of majeur. Of akkoorden die gewoon goed klinken maar uit een andere toonsoort komen.

Laatst had ik nog een klein menuetje gemaakt met de akkoorden:
{ D - Em7 - Bbmaj7 - G6add9 - G } × 4
D - Em7 - F#m7b9 - G - A
{ D - Em7 - Bbmaj7 - G6add9 - G} × 2
D - Em7 - F#m7b9 - G - A
{ Bb - C - Dm - C } × 3 - Bb - A7
D - Em7 - Bbmaj7 - G - Gm - D

https://soundcloud.com/kurtkill/menuet

Wat is/zijn de toonsoorten en waarom werkt dit? Wat ik gebruik klaarblijkelijk niet alleen de 7 trappen zoals jij die noemt.
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Allereerst wil ik zeggen dat mn conclusie over E majeur heb overgenomen van de website beatport.http://www.beatport.com/track/levels-original-mix/3059880 (daar staat E maj dus aangegeven als key)
Voor de akkoorden heb ik vooral veel remakes van het liedje op youtube bekeken, en daar kwam ik elke keer dezelfde akkoorden tegen. Ik noem een voorbeeldje : .
En hier heb je een link van het liedje zelf:
En betreft je vraag hoe ik erbij kwam dat ik dacht dat je akkoorden gebaseerd op de trappen van de toonladder moest creeeren is om dezelfde reden zoals jij het benoemt, omdat dat goed klinkt en gewaardeerd wordt door veel mensen.

Misschien is het handig dus om te oordelen op basis van het liedje en de remakes, wat jouw conclusie is over welke akkoorden avicii heeft gebruikt voor de chorus/drop/melodie.
pi_136308242
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 22:52 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Thanks voor je uitgebreide reactie!
No probs.

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 22:52 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:
Allereerst wil ik zeggen dat mn conclusie over E majeur heb overgenomen van de website beatport.http://www.beatport.com/track/levels-original-mix/3059880 (daar staat E maj dus aangegeven als key)
Ach ja, dat klopt niet altijd, maar niet het nummer kan zeker in E majeur gehoord worden hoor (zie eerdere post).

quote:
Voor de akkoorden heb ik vooral veel remakes van het liedje op youtube bekeken, en daar kwam ik elke keer dezelfde akkoorden tegen. Ik noem een voorbeeldje : .
Wat ik al dacht, met de melodie erbij dus.

quote:
Misschien is het handig dus om te oordelen op basis van het liedje en de remakes, wat jouw conclusie is over welke akkoorden avicii heeft gebruikt voor de chorus/drop/melodie.
Ik heb het nummer geluisterd, anders kon ik toch niet weten dat het in C# mineur stond? Maar nogmaals, het is een vrij ambigue progressie. Je kunt hem zowel in C# mineur horen als in E majeur. Ik hoor hem in C# mineur en iemand anders weer in E majeur :)

[ Bericht 65% gewijzigd door starla op 03-02-2014 23:23:39 ]
pi_136308773
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 23:09 schreef starla het volgende:

[..]

No probs.

[..]

Ach ja, dat klopt niet altijd.

[..]

Wat ik al dacht, met de melodie erbij dus.

[..]

Ik heb het nummer geluisterd, anders kon ik toch niet weten dat het in C# mineur stond?

Melodie en akkoord staan los van mekaar?

En is wat je ziet in de remake, de akkoorden gebaseerd op wat jij net hebt genoteerd ? Dus:
C#sus4
C#m
E5
B
Bsus4
A5
A
Asus2

Ik dacht dat je dat baseerde op de akkoorden die ik had genoteerd, zonder het liedje te beluisteren:p
pi_136309137
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 23:24 schreef Jandesmulleman2013 het volgende:

[..]

Melodie en akkoord staan los van mekaar?

En is wat je ziet in de remake, de akkoorden gebaseerd op wat jij net hebt genoteerd ? Dus:
C#sus4
C#m
E5
B
Bsus4
A5
A
Asus2

Ik dacht dat je dat baseerde op de akkoorden die ik had genoteerd, zonder het liedje te beluisteren:p
Nou, natuurlijk heb ik het niet hele nummer nu uitgezocht of de akkoorden klopten, ik ging een beetje af op dat je wel gelijk had, samen met te tabs die kree liet zien.

Melodie en harmonie staan inderdaad grotendeels los van elkaar. De onderliggende akkoorden zijn C#m - E - B - A. Met daarboven een melodielijn die kan leiden tot het veranderden van het akkoord, maar dan blijf je bezig met akkoordenwisselingen.

Kijk, als ik een simpele C - F - G speel en boven de C als melodie een G - A, boven de F een A - B en boven de G een B - C, dan verandert de harmonie niet. Je kunt de melodie beschouwen als integraal onderdeel van de harmonie, maar tegenwoordig worden die twee wel los van elkaar gezien (bij de vroegere contrapunt dus niet).

Anders moet ik noteren in bovenstaand geval:

C - C6 - F - F add #11 - G - G add 11.

Dat zet geen zoden aan de dijk...

Het belangrijkste dat ik je mee wil geven is dat niets moet en alles mag. Een nummer in E majeur kan dus prima een F akoord bevatten of een D of een C etc. Het ligt eraan hóe je het gebruikt.

Natuurlijk is het goed om te beginnen bij de basics, goh hoe harmoniseer ik een toonladder, maar daar houdt het niet mee op. Anders zouden we wel erg saaie nummers krijgen ;) Daarom worden veel akkoorden geleend (modal interchange) om de boel een beetje spannend te maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 03-02-2014 23:48:40 ]
pi_136309768
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 23:34 schreef starla het volgende:

[..]

Nou, natuurlijk heb ik het niet hele nummer nu uitgezocht of de akkoorden klopten, ik ging een beetje af op dat je wel gelijk had, samen met te tabs die kree liet zien.

Melodie en harmonie staan inderdaad grotendeels los van elkaar. De onderliggende akkoorden zijn C#m - E - B - A. Met daarboven een melodielijn die kan leiden tot het veranderden van het akkoord, maar dan blijf je bezig met akkoordenwisselingen.

Kijk, als ik een simpele C - F - G speel en boven de C als melodie een G - A, boven de F een A - B en boven de G een B - C, dan verandert de harmonie niet. Je kunt de melodie beschouwen als integraal onderdeel van de harmonie, maar tegenwoordig worden die twee wel los van elkaar gezien (bij de vroegere contrapunt dus niet).

Het belangrijkste dat ik je mee wil geven is dat niets moet en alles mag. Een nummer in E majeur kan dus prima een F akoord bevatten of een D of een C etc. Het ligt eraan hóe je het gebruikt.

Natuurlijk is het goed om te beginnen bij de basics, goh hoe harmoniseer ik een toonladder, maar daar houdt het niet mee op. Anders zouden we wel erg saaie nummers krijgen ;)
Ja na het harmoniseren van een toonladder, wordt t al lastiger .

Ff nog 1 verzoek ajb. Zou jij uit kunnen leggen op basis van een klein stukje uit de remake in deze printscreen, wat er precies gebeurt. Wat de akkoord is en uit welke trap of wat dan ook vandaan komt, eventueel een inversie of uit een andere toonladder.

pi_136310087
Als laagste noot zie je eerst 3 keer een C#. Dus we gaan ervan uit dat het om een C# akkoord gaat.

Boven de eerste C# wordt een G# en F# gespeeld wat dus harmoniseert tot een C#sus4
Daarna volgen 2 E's boven de C# en G#, ergo een C#m.

Dan zie je 4 E's op een rij als laagste noot waardoor we ervan uitgaan dat het een E akkoord betreft. Omdat er geen terts wordt gespeeld (een G of G#) is het een E5 akkoord.

Als ik het nummer in C# mineur zou noteren, dan krijg je:
tonica, of 1ste trap, C#sus4 en C#m
mediant, of 3de trap, E5.

Geen andere toonladders, geen inversies.

Waar het overigens op lijkt zo, maar daar moet je het nummer dus voor luisteren is dat de bovenste lijn de melodielijn is, waardoor je het ook kunt noteren als C#5 - E5 met doorboven als melodie F# en meerdere E's. Daarom prefereer ik notitie in partituur, want dan weet je precies wat harmonie is en melodie (zonder het nummer te hoeven horen).

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 04-02-2014 00:10:36 ]
pi_136332554
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 03:26 schreef starla het volgende:
In jazz is de tritone-sub veel voorkomend.

Laten we bij het begin beginnen:

Een standaard jazz-progressie = ii7 - V7 - Imaj7
In C dus: Dm7 - G7 - Cmaj7

De tritone substitution verandert de V7 in een bII7 (eigenlijk bV7/V)

Dus je kijgt: Dm7 - Db7 - Cmaj7

Waarom werkt dit? Om het volgende:

De V7 in C ofwel G7 bevat de volgende noten: G B D F

De terts en septiem zijn de belangrijkste noten in een akkoord. De grondtoon kun je gerust weglaten en de kwint is altijd al het pispaaltje geweest vanwege de sterke consonantie met de grondtoon (de minste resonantie in vergelijking met de reine prime of octaaf).

We willen dus de terts en septiem behouden in het akkoord.

Als je dan naar bII7 in C majeur kijkt, ofwel de Db7 dan krijg je: Db F Ab B.

Wat overeenkomt met de G7 is de B en F. Deze toonafstand is een tritone (B C# D# F), dus 3 hele noten.

Je kunt dus de V7 vervangen door een bII7 (ofwel tritone-sub), waardoor je tóch de dominante functie hebt van de V-akkoord (B > C en F > E).

Als bastoon heb je nu echter een Db ipv G, wat een mooie chromatische progressie geeft, terwijl je de dominante functie behoudt: Dm7 - Db7 - Cmaj7
Is een tritonis substituut dus alleen te gebruiken als vervanging van de vijfde trap in een akkoordenschema (het is het enige majeur septiemakkoord), of zijn er ook varianten die je op de andere trappen kunt toepassen?
pi_136338727
In principe kun je alles substitueren, als het maar niet ten koste gaat van de harmonische functie. De bV/V functioneert als dominant.

Een akkoord dat hierop lijkt is de Napolitaanse 6-akkoord, wat een bII is in 1ste inversie. Deze heeft meer de functie als predominant, op de 4de trap.

Dus in C majeur is de tritone sub: Db Ab B F

De bII6 is F Ab Db (dus een substitutie voor de F (F - A - C)). Je ziet dat de A verlaagd is met een halve noot en de C 'verhoogd' is met een halve noot. Scheelt maar 1 noot met de tritone sub en toch hebben ze een andere functie.

Een ander voorbeeld van een mooie predominant, maar nu op de verlaagde 6de (b6) is de augmented 6. In C majeur:
Ab - C - F# (Italiaanse variant, je hebt er meer).

Respectievelijk klinken ze zo:

https://soundcloud.com/kurtkill/nea

https://soundcloud.com/kurtkill/aug

En zo zijn er wel meer dingen door de jaren heen bedacht die het oor weten te prikkelen.

Terzijde: de tritonesub is geen maj7-akkoord maar een dominante 7.

[ Bericht 13% gewijzigd door starla op 04-02-2014 21:08:36 ]
pi_136341572
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 20:48 schreef starla het volgende:
In principe kun je alles substitueren, als het maar niet ten koste gaat van de harmonische functie. De bV/V functioneert als dominant.

Een akkoord dat hierop lijkt is de Napolitaanse 6-akkoord, wat een bII is in 1ste inversie. Deze heeft meer de functie als predominant, op de 4de trap.

Dus in C majeur is de tritone sub: Db Ab B F

De bII6 is F Ab Db (dus een substitutie voor de F (F - A - C)). Je ziet dat de A verlaagd is met een halve noot en de C 'verhoogd' is met een halve noot. Scheelt maar 1 noot met de tritone sub en toch hebben ze een andere functie.

Een ander voorbeeld van een mooie predominant, maar nu op de verlaagde 6de (b6) is de augmented 6. In C majeur:
Ab - C - F# (Italiaanse variant, je hebt er meer).

Respectievelijk klinken ze zo:

[ afbeelding ]
https://soundcloud.com/kurtkill/nea

[ afbeelding ]
https://soundcloud.com/kurtkill/aug

En zo zijn er wel meer dingen door de jaren heen bedacht die het oor weten te prikkelen.

Terzijde: de tritonesub is geen maj7-akkoord maar een dominante 7.
Thanks! Ik moet zeggen dat deze theorie nogal ingewikkeld overkomt :o
pi_136347176
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 23:34 schreef starla het volgende:

[..]

Natuurlijk is het goed om te beginnen bij de basics, goh hoe harmoniseer ik een toonladder, maar daar houdt het niet mee op. Anders zouden we wel erg saaie nummers krijgen ;) Daarom worden veel akkoorden geleend (modal interchange) om de boel een beetje spannend te maken.
Nog even over dit, veel mensen spelen in een E-mineur progressie (oa Nothing Else Matters van Metallica of About a Girl van Nirvana), vaak een brug met het A akkoord. Uit welke toonladder leen je dit akkoord dan? Het wordt dan gespeeld samen met het C majeur akkoord, welke wel bij de E-mineur progressie hoort. Het klinkt inderdaad, ik doe het ook wel eens, maar "officieel" hoort de A majeur niet tot de E-mineur ladder, maar de Amineur.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_136349104
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:

[..]

Nog even over dit, veel mensen spelen in een E-mineur progressie (oa Nothing Else Matters van Metallica of About a Girl van Nirvana), vaak een brug met het A akkoord. Uit welke toonladder leen je dit akkoord dan? Het wordt dan gespeeld samen met het C majeur akkoord, welke wel bij de E-mineur progressie hoort. Het klinkt inderdaad, ik doe het ook wel eens, maar "officieel" hoort de A majeur niet tot de E-mineur ladder, maar de Amineur.
Volgens mij gaat het hier om de term 'moll dur', waarbij in dit geval bij toonsoort E-mineur een akkoord uit toonsoort E-majeur wordt geleend.

Bij moll dur wordt de sext aangepast, in dit geval dus de C die een C# wordt. Vervang je in een Am-akkoord (A C E) de C door een C#, dan verandert je akkoord in een A met grote terts (A C# E).
pi_136349197
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:48 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hier om de term 'moll dur', waarbij in dit geval bij toonsoort E-mineur een akkoord uit toonsoort E-majeur wordt geleend.

Bij moll dur wordt de sext aangepast, in dit geval dus de C die een C# wordt. Vervang je in een Am-akkoord (A C E) de C door een C#, dan verandert je akkoord in een A met grote terts (A C# E).
Dat moll dur kan alleen met het IV akkoord in een progressie? Dus in Am zou je dan een D majeur als moll dur kunnen spelen?
  woensdag 5 februari 2014 @ 00:05:27 #222
417667 lamber
stel je eens voor
pi_136349699
kan iemand mij deze zin uitleggen? wat voor thirds gaat het hier om?
quote:
If you build a four note chord, consisting of thirds, and you start on the dominant (or fifth note) of the scale, you will get the dominant seventh chord.
pi_136349939
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 00:05 schreef lamber het volgende:
kan iemand mij deze zin uitleggen? wat voor thirds gaat het hier om?

[..]

Terts...
pi_136353239
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:

[..]

Wat guitarJJ zegt, alleen betreft het hier een dur-moll, je vervangt een mineur-akkoord door een majeur-akkoord geleend uit de parallelle E majeur toonladder. Dit soort geleende akkoorden zie je heel vaak.

quote:
5s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:51 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dat moll dur kan alleen met het IV akkoord in een progressie? Dus in Am zou je dan een D majeur als moll dur kunnen spelen?
Elk akkoord kun je naar believen majeur of mineur maken.

[ Bericht 11% gewijzigd door starla op 05-02-2014 08:26:45 ]
pi_136353655
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 08:21 schreef starla het volgende:

Elk akkoord kun je naar believen majeur of mineur maken.
Ja, maar niet alles klinkt daarbij...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')