abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135986552
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:12 schreef janzjanz het volgende:
Dag Starla

Ik speel pas in een nieuwe funk & soul band op trompet , nu samen met een tenor en een altsaxofonist
Nu hebben we geen bladmuziek
We luisteren naar de liedjes en proberen dan welke noten goed passen

Omdat ik het hoogste bereik heb, speel ik meestal de hoogste noten van de blazerspartijen
De tenor pakt dan meestal mijn noot, een octaaf lager. En de altsaxofoniste zoekt er een noot (terts?) die ertussen zit die een beetje goed klinkt. In majeur akkoorden een grote terts en mineur een kleine (denk ik)

Nu lijkt met dit wel een goede luisteroefening voor ons, maar echt praktisch is het niet.
Wat kun je ons aanbevelen om te doen?
Band, als in dat er verder ook bas, drums en gitaar in zitten?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135987496
Yes, we hebben bas, drums, gitaar en twee zangeressen
pi_135987903
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 22:57 schreef janzjanz het volgende:
Yes, we hebben bas, drums, gitaar en twee zangeressen
Ah ok.

Ach, als het goed klinkt, is het verder prima. Zoals starla al eerder zei, muziektheorie is slechts een beschrijving van wat wij horen...

Net zoals noten geen vaste frequentie's zijn, maar een beschrijving van boventonen, die bij een bepaalde frequentie horen.

Je kan dus verder op je oren doen, enige wat lastig is, als je geen muziektheorie leest/kent, het communiceren met de rest van de band lastig kan worden. Loop je daar wel eens tegen aan?

Dat de zangeressen zeggen: kan het wat lager, onze stem pakt het niet! En dat de gitarist zegt: ok, jongens we gaan van G naar E proberen dan, doen jullie mee?

Dan is het wel handig als je zo'n kreet begrijpt...
pi_135988537
Het is wel lastig om het per rifje elke keer uit te zoeken.
We kunnen de akkoorden van het liedje wel te pakken krijgen, en dan daarop de rifjes maken
maar heb je een goede suggestie hoe dit aan te pakken

de praktische aanpak kost veel tijd

suggesties om het beter / sneller te doen?
pi_135989237
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:12 schreef janzjanz het volgende:
Het is wel lastig om het per rifje elke keer uit te zoeken.
We kunnen de akkoorden van het liedje wel te pakken krijgen, en dan daarop de rifjes maken
maar heb je een goede suggestie hoe dit aan te pakken

de praktische aanpak kost veel tijd

suggesties om het beter / sneller te doen?
Inderdaad wat muziektheorie te leren..

Noten lezen hoeft niet, wel de noten en toonladders kennen. Van daaruit toonsoorten, de kwinten (kwarten) cirkel en je komt een heel end.

Maakt het met muziektheorie veel makkelijker, het praten met je band erover en riffjes omzetten in een andere toonsoort ook..
pi_135989522
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:23 schreef Godshand het volgende:
Inderdaad wat muziektheorie te leren..

Noten lezen hoeft niet, wel de noten en toonladders kennen. Van daaruit toonsoorten, de kwinten (kwarten) cirkel en je komt een heel end.

Maakt het met muziektheorie veel makkelijker, het praten met je band erover en riffjes omzetten in een andere toonsoort ook..
Heb je wat praktischer adviezen?
heb je zelf ervaring met arrangeren?
pi_135989732
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:27 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Heb je wat praktischer adviezen?
heb je zelf ervaring met arrangeren?
Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?

Praktisch doe ik dat wel door kwinten te stapelen en dan klinkt het heel leuk. En dan de kwint in de toonladder van de laagste noot die gespeeld wordt. Maar je kan ook kiezen voor een toonladder en de kwint daarop spelen. Dus je speelt een G in de toonladder van C, dan wordt de kwint dus een D.

Ik heb ergens dat mooi uitgelegd gezien op een website, ik ben nu mobiel, zal morgen het linkje nog wel posten :)
pi_136007392
quote:
5s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:31 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?

Praktisch doe ik dat wel door kwinten te stapelen en dan klinkt het heel leuk. En dan de kwint in de toonladder van de laagste noot die gespeeld wordt. Maar je kan ook kiezen voor een toonladder en de kwint daarop spelen. Dus je speelt een G in de toonladder van C, dan wordt de kwint dus een D.

Ik heb ergens dat mooi uitgelegd gezien op een website, ik ben nu mobiel, zal morgen het linkje nog wel posten :)
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79818-Harmonie-leer

Praktisch advies verder: je oren hebben altijd gelijk! Dus als het klinkt, dan is het goed :)
pi_136016110
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2014 14:52 schreef Godshand het volgende:
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79818-Harmonie-leer

Pra
thx!
pi_136017835
quote:
Handige die, heb er ook nog wel eens mee te maken om partijtjes uit te zoeken voor blazers.
*bookmark

thx
Do what you love, love what you do!
pi_136026704
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
pi_136032378
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
Dat was niet de insteek van dit topic.
Ben ooit eens een toetsenistentopic begonnen maar is doodgebloed eens kijken of ik die nog kan vinden.
pi_136032823
MUZ / Fok! Toetsenisten topic #3

Kan even zo snel niet de 3e vinden, maar nieuwe dan :)
pi_136034090
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:15 schreef kree het volgende:
MUZ / Fok! Toetsenisten topic #3

Kan even zo snel niet de 3e vinden, maar nieuwe dan :)
lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ook :P
Maar zal het topic eens wat leven inblazen
pi_136034254
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ook :P
Maar zal het topic eens wat leven inblazen
Het is nog tot deel 2 gekomen dus het valt mee :P
Nouja misschien werkt t nu
pi_136035007
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.
I feel kinda Locrian today
pi_136036171
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:52 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.
Okiedokie.
  zondag 2 februari 2014 @ 10:40:12 #194
420950 overdriver
make that the cat wise
pi_136231247
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 23:18 schreef starla het volgende:

[..]

Precies ;)
samthegreat5+Starla -

Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.

[ Bericht 1% gewijzigd door overdriver op 02-02-2014 11:12:07 ]
flowingly speaking stonecoal english
pi_136231525
Die emoties in de Romantiek is juist wat mij minder aantrekt. Ik krijg er vaak een naar gevoel van.

Ik luister gewoon waar ik me fijn bij voel en kwa klassieke muziek is dat barok (voornamelijk Bach).
pi_136233018
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:

[..]

samthegreat5+Starla -

Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.
Meteen insinueren dat we autistisch zijn. Jezus christus, toen ik het las sproeide ik mijn drinken bijna over mijn scherm :')

Overigens heb ik nergens gezegd dat ik muziek van Chopin of Mendelssohn of Brahms of late Beethoven of Schubert (of van de meeste andere Romantische componisten) niet prachtig vind.

Gisteren dit nog zitten spelen met een glas whisky:

Heerlijk melancholisch, zo gewichtig en emotievol.

Maar zoals ik al zei: voor alles is een plek en tijd ;)
pi_136242280
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:

[..]

samthegreat5+Starla -

wtf _O-

Meer woorden maak ik ook niet vuil aan deze post.

Weer on topic!
  zondag 2 februari 2014 @ 16:26:35 #198
420950 overdriver
make that the cat wise
pi_136243554
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 15:59 schreef starla het volgende:

[..]

wtf _O-

Meer woorden maak ik ook niet vuil aan deze post.

Weer on topic!
Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.
flowingly speaking stonecoal english
pi_136249601
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 16:26 schreef overdriver het volgende:

[..]

Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.
Gaarne on topic. Als je wilt trollen doe het maar ergens anders. Mijn mening sluit aan bij die van Sam en Gewas :)

Dit topic is om muziektheorie te bespreken, niet om anderen belachelijk te maken om hun muzieksmaak, dus ik wens je nog een vruchtbare toekomst toe op dit forum, maar in dit topic is daar geen plek voor vrees ik.
pi_136287656
Wie kan me helpen met het uitleggen van de akkoordenprogressie van het nummer: Levels van Avicii

Het nummer is in E majeur. En ik zal ff een paar akkoorden uit het liedje opnoemen.

C#, G#, F#

C#, G#, E

E, B, E

B, F#, D#

B, F#, E

A, E, E

A, E, C#

A, E, B

A, E, G#

Ik snap niet hoe deze akkoorden passen in E majeur, aangezien je deze akkoorden niet vindt in de trappen van diezelfde toonladder?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')