abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149450993
Ik heb een vraag:

Er zit vast een logica achter om als componist te besluiten met welke toonsoort je begint, maar wat is die? Wat is bijvoorbeeld het verschil in karakter tussen f-mineur en a-mineur? (Behalve de hoogte dan) Ik bedoel trouwens niet het verschil tussen mineur en majeur: het gaat echt om de hoogte. Of wordt dat hoofdzakelijk bepaald door het toonbereik van de zangers of instrumenten?
pi_149451243
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:16 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb een vraag:

Er zit vast een logica achter om als componist te besluiten met welke toonsoort je begint, maar wat is die? Wat is bijvoorbeeld het verschil in karakter tussen f-mineur en a-mineur? (Behalve de hoogte dan) Ik bedoel trouwens niet het verschil tussen mineur en majeur: het gaat echt om de hoogte. Of wordt dat hoofdzakelijk bepaald door het toonbereik van de zangers of instrumenten?
Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.
pi_149452719
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:29 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.
Ik heb gisteren iets gecomponeerd en dat is in B-mineur, waarvan de terts en de septiem een halve toon zijn verlaagd (alle witte toetsen wanneer D de grondtoon is, maar dan getransponeerd naar B). Ik vind dat wel mooi klinken, maar heeft dat niet eerder te maken met een soort van gewenning?
pi_149453596
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:24 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik heb gisteren iets gecomponeerd en dat is in B-mineur, waarvan de terts en de septiem een halve toon zijn verlaagd (alle witte toetsen wanneer D de grondtoon is, maar dan getransponeerd naar B). Ik vind dat wel mooi klinken, maar heeft dat niet eerder te maken met een soort van gewenning?
Wat bedoel je met gewenning?
pi_149454207
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:59 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Wat bedoel je met gewenning?
Ik had het net over d-mineur en speel heel vaak in dat akkoord, omdat ik dan vrijwel alleen de witte toetsen gebruik. Als je het dan transponeert naar een andere toonsoort, klinkt het verfrissend anders.

Hetzelfde doe ik weleens met cd's: ik rip ze en speel de track met een andere samplerate af om te luisteren hoe het dan klinkt.

Snap je wat ik bedoel?
pi_149952111
Nog een vraagje. Ik heb geleerd dat je een verminderde drieklank in moderne muziek noteert met een klein rondje, bijvoorbeeld DO. Ik heb eveneens begrepen dat je een verminderd septiemakkoord op dezelfde manier noteert: bijvoorbeeld AO. Hoe kan ik uit zo'n notatie afleiden wanneer het een drieklank of septiemakkoord betreft? Wat heb ik niet goed begrepen?
pi_149959604
Als er een septiem aanwezig is staat achter het rondje nog een 7.

Zie ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminished_seventh_chord
I feel kinda Locrian today
pi_149960269
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 17:23 schreef starla het volgende:
Als er een septiem aanwezig is staat achter het rondje nog een 7.

Zie ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminished_seventh_chord
OK thanks. FF voor de duidelijkheid: bij een halfverminderd septiem-akkoord toch geen 7, omdat een halfverminderd akkoord nooit een drieklank kan zijn. Halfverminderd is een rondje met een streep erdoorheen.
pi_149962000
Klopt, soms wordt daar ook wel een 7 achter gezet. Beetje de smaak van degene die het noteert.
pi_150140909
Nog een vraag. Niet heel direct met deze topicreeks te maken, maar past denk hier het geschiktst bij.

De contrabass en de zogenaamde akoestische bass waarvan je de klank in vrijwel elk keyboard terugvindt. Wat je ook duidelijk hoort in de volgende track. Zijn dat twee aparte instrumenten die op elkaar lijken? Of is het in beide gevallen een contrabass die gestreken respectievelijk getokkeld worden?

maandag 2 maart 2015 @ 20:01:36 #286
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_150226818
waar de heck is het gitaartopic nou weer gebleven kan het nergens vinden, naja post dit wel ff hier dan.
6e dev diary/onofficieledevdiarydantenminstemetwatgrappenengrollenenfoutjens.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_150252904
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 12:13 schreef Pulzzar het volgende:
Nog een vraag. Niet heel direct met deze topicreeks te maken, maar past denk hier het geschiktst bij.

De contrabass en de zogenaamde akoestische bass waarvan je de klank in vrijwel elk keyboard terugvindt. Wat je ook duidelijk hoort in de volgende track. Zijn dat twee aparte instrumenten die op elkaar lijken? Of is het in beide gevallen een contrabass die gestreken respectievelijk getokkeld worden?

Dat laatste
pi_150308713
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 16:35 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dat laatste
Thanks! :)
pi_152742650
Zo ff bumpen dit topic.

Kleine fuga geschreven (bestond al in deze vorm, maar zoveel mogelijk fouten er proberen uit te halen en het ritmisch wat gepimpt, met meer dynamiek):

https://soundcloud.com/kurtkill/fugue-in-d-minor

Gemaakt met musescure 2 i.p.v. versie 1. Man, wat zijn die instrumenten verbeterd qua timbre.

Als mensen interesse hebben in een crash course 'hoe maak ik een fuga?', laat het hier dan weten.

Nou groetjes!
pi_153986636
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:17 schreef starla het volgende:
o ff bumpen dit topic.
Interessant hoor Starla.
bedoel je zo'n crash course?
pi_154574208
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 20:29 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Interessant hoor Starla.
bedoel je zo'n crash course?
Hehe, die kende ik ja :)

M'n laatste, deze is wat dynamischer:

https://soundcloud.com/kurtkill/fugue-no-2

[ Bericht 8% gewijzigd door starla op 23-07-2015 18:40:14 ]
pi_154617806
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:29 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Omdat iedere noot een andere geindexeerde frequentie heeft en de klank van een instrument geeft deze frequentie extra "kleur".

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 25-07-2015 04:56:40 ]
pi_154624753
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 04:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Omdat iedere noot een andere geindexeerde frequentie heeft en de klank van een instrument geeft deze frequentie extra "kleur".
Toch is dit deels wel 'ontkracht' door middel van onderzoeken op mensen die geen absoluut gehoor hebben. Het merendeel van hen is niet in staat de toonsoort te benoemen op basis van 'het karakter' van die toonsoort. Sowieso is het in een gelijkzwevende stemming niet erg logisch dat een toonsoort een compleet eigen karakter zou hebben vanwege de gelijke intervallen. In reine stemmingen is dit natuurlijk anders en kan ik me wel voorstellen dat een toonsoort een eigen karakter krijgt.
pi_156751944
Om weer even wat aandacht naar dit topic te krijgen een mini-muziektheorie-quizje!

De volgende akkoorden worden op de gitaar gespeeld:

Couplet:
1
2
3
4
5
6
e|--3-----3--5--6--7---8--8--8-|
B|--3--8--4--4--3--8---8--8--8-|
G|--3--8--5--5--3--9---8--8--8-|
D|--5--8--5--4--3--10--7--8--7-|
A|--5--6--3-----5--------------|
E|--3-----------3--8-----------|

Refrein:
1
2
3
4
5
6
e|-:-6--5--3-:--6--5--5--5--3-|
B|-:-6--5--3-:--6--5--5--7--3-|
G|-:-7--7--4-:--7--7--6--5--3-|
D|-:-8--8--5-:--8--8--5--7--5-|
A|-:-8--8--5-:--8--8--7--5--5-|
E|-:-6--5--3-:--6--5--5-----3-|

Vragen:
1) Welke akkoorden worden gespeeld?
2) In welke toonsoort?
3) Wat is de progressie in Romeinse notitie?
4) Welke akkoorden zijn non-diatonisch?

Bonusvragen:
5) Welke harmonische functie heeft het 4de akkoord in het couplet?
6) Welke noten verklaren die functie?
7) Wat gebeurt er in het 3de akkoord in het refrein?
8) Welke harmonische functie heeft akkoord 6 in het refrein en hoe noemen we dit ook met een specifieke term? NB: dit heeft strikt genomen dus ook invloed op je Romeinse notitie bij vraag 3

Succes! *O* :*

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 11-10-2015 03:33:30 ]
  zondag 11 oktober 2015 @ 18:27:33 #295
417667 lamber
stel je eens voor
pi_156763798
Ik wilde eens leren hoe drum ritmes genoteerd worden, kom ik er net achter dat verschillende websites verschillende notaties gebruiken voor drum hits :? . bestaat er een universele/officiële manier om drumhits te noteren?
  zondag 11 oktober 2015 @ 18:57:26 #296
417667 lamber
stel je eens voor
pi_156764361
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 03:10 schreef starla het volgende:
Om weer even wat aandacht naar dit topic te krijgen een mini-muziektheorie-quizje!

De volgende akkoorden worden op de gitaar gespeeld:

Couplet:
[ code verwijderd ]

Refrein:
[ code verwijderd ]

Vragen:
2) In welke toonsoort?

Bonusvragen:
8) Welke harmonische functie heeft akkoord 6 in het refrein en hoe noemen we dit ook met een specifieke term? NB: dit heeft strikt genomen dus ook invloed op je Romeinse notitie bij vraag 3

Succes! *O* :*
G mineur, Eb majeur, Cm, F#dim7, Gm13, Cmaj7, A# half verminderd, ?, A# half verminderd.

B majeur, ???, G majeur, B majeur, A7, D7, Gmin

volgensmij is het in D#m

[ Bericht 0% gewijzigd door lamber op 11-10-2015 19:07:13 ]
pi_156772281
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:57 schreef lamber het volgende:

[..]

G mineur, Eb majeur, Cm, F#dim7, Gm13, Cmaj7, A# half verminderd, ?, A# half verminderd.

B majeur, ???, G majeur, B majeur, A7, D7, Gmin

volgensmij is het in D#m
Gm, Eb, Cm, F#dim7 en Cmaj7 zijn goed ^O^
En in het couplet de G, A7, D7 en Gm :)

Dus je bent al een heel eind.

Ik snap niet zo goed hoe je aan de toonsoort D# komt als je al een Eb hebt genoteerd, dan zou de toonsoort op z'n minst een Eb zijn en geen D#.

Maar helaas...kijk eens naar het eerste akkoord en laatste akkoord (vaak is dat je tonica).

En bij die B majeur heb je je volgens mij een fretje vergist. Zit er namelijk een halve toon naast.

Maar je bent aardig op weg!

Misschien kun je nog een gokje wagen mbt de akkoorden die je nog mist? Tip: schrijf gewoon de noten uit en kijk welk akkoord het meest waarschijnlijk is.

Lukt het niet dan zal ik ze wel geven met uitleg en kunnen we verder naar de bonusvragen.
pi_157448327
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 03:10 schreef starla het volgende:
Vragen:
2) In welke toonsoort?

Bonusvragen:
1) Gm - Eb - Cm - F#dim7 - Gm - Cmaj7 - Am7b5 - Cm7 - Am7b5
Refrein: Bb - Asus4addb9 addb13 _O- - G - Bb - Asus4addb9 addb13 - A7 - D7
2) G mineur
3) i - VI - iv - vii*- i - IV - ii* - iv - ii* -- III - II - I - III - II - V7/V - V7
4) Non-diatonisch zijn de: F#dim7, Cmaj7, Asus4 addb9 addb13, A7 en officieel de D7 maar kun je over discussieren aangezien de échte mineur de harmonische is en niet de natuurlijk wat veel denken.
5) Dominant
6) F# (leidtoon) met tritone naar C en D# (die de resolutie een halve toon naar beneden geeft) met tritone naar A
7) Picardische terts, dus tijdelijk een majeur tonaliteit
8) Secundaire dominant, vandaar: V7/V ipv II7

Hoop dat het enigszins duidelijk is zo :)
pi_157465749
quote:
10s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:27 schreef lamber het volgende:
Ik wilde eens leren hoe drum ritmes genoteerd worden, kom ik er net achter dat verschillende websites verschillende notaties gebruiken voor drum hits :? . bestaat er een universele/officiële manier om drumhits te noteren?
De officiële manier die orkesten gebruiken zijn gewoon muziek noten, met vaste plekken op de noten balk voor elke trommel. De noten voor hi-hat staan bovenaan en hebben een aparte noot (stokje met kruisje).
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')