Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:16 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb een vraag:
Er zit vast een logica achter om als componist te besluiten met welke toonsoort je begint, maar wat is die? Wat is bijvoorbeeld het verschil in karakter tussen f-mineur en a-mineur? (Behalve de hoogte dan) Ik bedoel trouwens niet het verschil tussen mineur en majeur: het gaat echt om de hoogte. Of wordt dat hoofdzakelijk bepaald door het toonbereik van de zangers of instrumenten?
Ik heb gisteren iets gecomponeerd en dat is in B-mineur, waarvan de terts en de septiem een halve toon zijn verlaagd (alle witte toetsen wanneer D de grondtoon is, maar dan getransponeerd naar B). Ik vind dat wel mooi klinken, maar heeft dat niet eerder te maken met een soort van gewenning?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:29 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.
Wat bedoel je met gewenning?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:24 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik heb gisteren iets gecomponeerd en dat is in B-mineur, waarvan de terts en de septiem een halve toon zijn verlaagd (alle witte toetsen wanneer D de grondtoon is, maar dan getransponeerd naar B). Ik vind dat wel mooi klinken, maar heeft dat niet eerder te maken met een soort van gewenning?
Ik had het net over d-mineur en speel heel vaak in dat akkoord, omdat ik dan vrijwel alleen de witte toetsen gebruik. Als je het dan transponeert naar een andere toonsoort, klinkt het verfrissend anders.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 19:59 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Wat bedoel je met gewenning?
OK thanks. FF voor de duidelijkheid: bij een halfverminderd septiem-akkoord toch geen 7, omdat een halfverminderd akkoord nooit een drieklank kan zijn. Halfverminderd is een rondje met een streep erdoorheen.quote:Op maandag 23 februari 2015 17:23 schreef starla het volgende:
Als er een septiem aanwezig is staat achter het rondje nog een 7.
Zie ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminished_seventh_chord
Dat laatstequote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:13 schreef Pulzzar het volgende:
Nog een vraag. Niet heel direct met deze topicreeks te maken, maar past denk hier het geschiktst bij.
De contrabass en de zogenaamde akoestische bass waarvan je de klank in vrijwel elk keyboard terugvindt. Wat je ook duidelijk hoort in de volgende track. Zijn dat twee aparte instrumenten die op elkaar lijken? Of is het in beide gevallen een contrabass die gestreken respectievelijk getokkeld worden?
Hehe, die kende ik jaquote:Op woensdag 1 juli 2015 20:29 schreef janzjanz het volgende:
[..]
Interessant hoor Starla.
bedoel je zo'n crash course?
Omdat iedere noot een andere geindexeerde frequentie heeft en de klank van een instrument geeft deze frequentie extra "kleur".quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:29 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Voornamelijk praktisch ja, maar iedere toonsoort heeft ook zijn eigen 'karakter'. Zo ervaar ik het tenminste en velen met mij.
Toch is dit deels wel 'ontkracht' door middel van onderzoeken op mensen die geen absoluut gehoor hebben. Het merendeel van hen is niet in staat de toonsoort te benoemen op basis van 'het karakter' van die toonsoort. Sowieso is het in een gelijkzwevende stemming niet erg logisch dat een toonsoort een compleet eigen karakter zou hebben vanwege de gelijke intervallen. In reine stemmingen is dit natuurlijk anders en kan ik me wel voorstellen dat een toonsoort een eigen karakter krijgt.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 04:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omdat iedere noot een andere geindexeerde frequentie heeft en de klank van een instrument geeft deze frequentie extra "kleur".
1 2 3 4 5 6 | e|--3-----3--5--6--7---8--8--8-| B|--3--8--4--4--3--8---8--8--8-| G|--3--8--5--5--3--9---8--8--8-| D|--5--8--5--4--3--10--7--8--7-| A|--5--6--3-----5--------------| E|--3-----------3--8-----------| |
1 2 3 4 5 6 | e|-:-6--5--3-:--6--5--5--5--3-| B|-:-6--5--3-:--6--5--5--7--3-| G|-:-7--7--4-:--7--7--6--5--3-| D|-:-8--8--5-:--8--8--5--7--5-| A|-:-8--8--5-:--8--8--7--5--5-| E|-:-6--5--3-:--6--5--5-----3-| |
G mineur, Eb majeur, Cm, F#dim7, Gm13, Cmaj7, A# half verminderd, ?, A# half verminderd.quote:Op zondag 11 oktober 2015 03:10 schreef starla het volgende:
Om weer even wat aandacht naar dit topic te krijgen een mini-muziektheorie-quizje!
De volgende akkoorden worden op de gitaar gespeeld:
Couplet:
[ code verwijderd ]
Refrein:
[ code verwijderd ]
Vragen:
1) Welke akkoorden worden gespeeld?
2) In welke toonsoort?
3) Wat is de progressie in Romeinse notitie?
4) Welke akkoorden zijn non-diatonisch?
Bonusvragen:
5) Welke harmonische functie heeft het 4de akkoord in het couplet?
6) Welke noten verklaren die functie?
7) Wat gebeurt er in het 3de akkoord in het refrein?
8) Welke harmonische functie heeft akkoord 6 in het refrein en hoe noemen we dit ook met een specifieke term? NB: dit heeft strikt genomen dus ook invloed op je Romeinse notitie bij vraag 3
Succes!![]()
Gm, Eb, Cm, F#dim7 en Cmaj7 zijn goedquote:Op zondag 11 oktober 2015 18:57 schreef lamber het volgende:
[..]
G mineur, Eb majeur, Cm, F#dim7, Gm13, Cmaj7, A# half verminderd, ?, A# half verminderd.
B majeur, ???, G majeur, B majeur, A7, D7, Gmin
volgensmij is het in D#m
1) Gm - Eb - Cm - F#dim7 - Gm - Cmaj7 - Am7b5 - Cm7 - Am7b5quote:Op zondag 11 oktober 2015 03:10 schreef starla het volgende:
Vragen:
1) Welke akkoorden worden gespeeld?
2) In welke toonsoort?
3) Wat is de progressie in Romeinse notitie?
4) Welke akkoorden zijn non-diatonisch?
Bonusvragen:
5) Welke harmonische functie heeft het 4de akkoord in het couplet?
6) Welke noten verklaren die functie?
7) Wat gebeurt er in het 3de akkoord in het refrein?
8) Welke harmonische functie heeft akkoord 6 in het refrein en hoe noemen we dit ook met een specifieke term? NB: dit heeft strikt genomen dus ook invloed op je Romeinse notitie bij vraag 3
De officiële manier die orkesten gebruiken zijn gewoon muziek noten, met vaste plekken op de noten balk voor elke trommel. De noten voor hi-hat staan bovenaan en hebben een aparte noot (stokje met kruisje).quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:27 schreef lamber het volgende:
Ik wilde eens leren hoe drum ritmes genoteerd worden, kom ik er net achter dat verschillende websites verschillende notaties gebruiken voor drum hits. bestaat er een universele/officiële manier om drumhits te noteren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |