Ik ben van mening dat je met piano een hele solide basis hebt om vanuit over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld de gitaar. Verder is de piano wat overzichtelijker en kan je er basale muzikale concepten beter op leren kennen/aanleren/oefenen. Ik ben zelf begonnen op alt-saxofoon, toen net voor mijn C-examen besloten dat ik wat anders wilde gaan doen en piano begonnen te spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, ik ben begonnen met akkoorden spelen, steeds ingewikkeldere akkoorden en ook de basisakkoorden in alle omkeringen enz. Waar je wel voor moet oppassen is dat je als autodidact techniek snel verwaarloost of zelfs verkeerd aanleert (maar dat is met alle instrumenten zo). Vervolgens heb ik ook de gitaar er zelf nog bij gepakt. Op toetsen heb ik nog een aantal maandjes specifiek Jazz-les gevolgd.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:30 schreef richolio het volgende:
Vraagje aan de mensen hier (en de ts); ik mag van mijn ouders op hun kosten muziekles volgen. Ik wil dat graag en zij vinden muziek belangrijk, mooi dus
Maar ik wilde dus graag gitaarles, ik wil daar beter in worden dan dat ik nu ben. Ik kan het al aardig goed, maar alleen op een acoustische gitaar. Elektrische kan ik niet zo heel goed. Alleen wat barré (?) akkoorden en een toonladdertje
![]()
Nu lijkt pianoles mij ook tof. Ik kan noten lezen en ik heb een klein beetje 'ervaring'. Ik kan wat van muse spelen, wat van bach en van The Fray, maar niet echt al te moeilijke dingen. Het punt is dat ik niet kan kiezenGitaar kan ik beter dan de piano, maar goed kunnen zijn op de elektrische gitaar lijkt me zo tof. Dat geldt ook voor de piano eigenlijk.
Hebben jullie wat advies voor wat ik beter kan doen, misschien? Ik snap het als er gezegd wordt dat de keuze toch bij mij ligt, aangezien ik moet kiezen wat leuker is, maar wellicht kan ik met de een meer dan de ander ofzo. Ik doe namelijk wel wat aan singer- songwriting, maar dan alleen op de gitaar. Piano erbij ben ik nog niet goed genoeg voor. Beetje vaag, ik weet het.Maar goed, bedankt!
Oke thanks man!quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je met piano een hele solide basis hebt om vanuit over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld de gitaar. Verder is de piano wat overzichtelijker en kan je er basale muzikale concepten beter op leren kennen/aanleren/oefenen. Ik ben zelf begonnen op alt-saxofoon, toen net voor mijn C-examen besloten dat ik wat anders wilde gaan doen en piano begonnen te spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, ik ben begonnen met akkoorden spelen, steeds ingewikkeldere akkoorden en ook de basisakkoorden in alle omkeringen enz. Waar je wel voor moet oppassen is dat je als autodidact techniek snel verwaarloost of zelfs verkeerd aanleert (maar dat is met alle instrumenten zo). Vervolgens heb ik ook de gitaar er zelf nog bij gepakt. Op toetsen heb ik nog een aantal maandjes specifiek Jazz-les gevolgd.
Dusch: ik zou kiezen voor een klassieke toetsen basis. Daarna kan je altijd de gitaar er nog bij pakken.
Dat denk ik in principe wel, hoewel de gitaar en piano wel meer gemeen hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:38 schreef richolio het volgende:
[..]
Oke thanks man!Piano dus. Is dit ook een goede basis voor andere instrumenten behalve de gitaar? Strijk of blaasinstrumenten ofzo?
Ja, als basis voor je muzikale ontwikkeling, niet alleen praktisch maar ook theoretisch (harmonieleer, begrip van opbouw van muziek, enz.) denk ik dat piano een beter beginpunt is.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:38 schreef richolio het volgende:
[..]
Oke thanks man!Piano dus. Is dit ook een goede basis voor andere instrumenten behalve de gitaar? Strijk of blaasinstrumenten ofzo?
Edit: moet wel zeggen dat ik voor als ik gitaar zou leren, ik al wel een solide basis heb. Ik speel al tijdje gitaar namelijk (wel als een echte autodidact). Dus een basis heb ik sowieso wel, ook zonder piano. Maar niet op theoretisch gebied dan.
Denk ik ook. Piano is horizontaal georganiseerd waardoor je veel makkelijker de intervallen ziet en akkoorden kunt bouwen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:59 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, als basis voor je muzikale ontwikkeling, niet alleen praktisch maar ook theoretisch (harmonieleer, begrip van opbouw van muziek, enz.) denk ik dat piano een beter beginpunt is.
Interessant, en ik vraag me af of dit klopt of geen discussiepunt kan zijn? Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp. Want de praktijk is dat je geraakt kunt worden door een melodie, terwijl theorie suggereert dat het per definitie in een gepredefinieerd kader zou passen. Wat nu als ik door een chaos (volgens de theorie) geraakt word? Kan dat? Want wat is nu precies de definitie van muziek ... ?quote:Op zondag 17 november 2013 02:54 schreef starla het volgende:
[..]
De basis van muziektheorie dan. Naturlijk is muziek iets wat emoties teweeg moet brengen, maar die emotie ligt schuil in een theoretische basis.
Natuurlijk is het een discussiepunt, dat is het mooie aan muziek. Maar zo gauw je muziek maakt valt dit te noteren en wordt het in enge zin per definitie theoretisch.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 23:11 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Interessant, en ik vraag me af of dit klopt of geen discussiepunt kan zijn? Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp. Want de praktijk is dat je geraakt kunt worden door een melodie, terwijl theorie suggereert dat het per definitie in een gepredefinieerd kader zou passen. Wat nu als ik door een chaos (volgens de theorie) geraakt word? Kan dat?
Resolutie op de Cquote:Op woensdag 22 januari 2014 00:21 schreef starla het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een discussiepunt, dat is het mooie aan muziek. Maar zo gauw je muziek maakt valt dit te noteren en wordt het in enge zin per definitie theoretisch.
Dus bij muziek kun je eigenlijk emotie op papier vastleggen.
Wat ik wel wil benadrukken is dat theorie slechts een benadering geeft van de praktijk en dat muziektheorie geen dogma is, maar -zoals je zelf zegt- een kader is waarin te werken valt.
Sommige dingen vallen niet of nauwelijks te kaderen zoals free jazz. Maar dat hoeft ook niet. Het geeft de muzikant een handvat tot het begrijpen van de fundamenten der muziek. Het is geen magisch antwoord op alles en soms moet je je daarbij neerleggen.
Had laatst met iemand bijvoorbeeld een discussie hoe je muziek gebaseerd op het stapelen van kwarten kunt plaatsen in het framework van de huidige muziektheorie die vooral uitgaat van het stapelen van tertsen. Dat levert altijd leuke discussies op.
Muziektheorie is kort samengevat een
beschrijvende verklaring van hetgeen dat al geschreven is. Het schrijven zélf is muziek en geen theorie. Vandaar de vrijheid die muzikanten hebben zoals de dichterlijke vrijheid. Eén grote maar is wel dat het bepaalde conventies hanteert en daar mag je niet buiten treden. Niet om muzikantjes te pesten, maar om het universeel en begrijpelijk te houden voor andere muzikanten.
Net zoals taal: ik kan een paard wel een draap noemen, maar niemand die mij begrijpt. Zo werkt muziek ook: een C D E F G A B toonladder met resolutie op de C is per definitie een C majeur. Je mag het wel E# mixolocrischdorisch noemen, maar geen hond die je begrijpt. Dat werkt dus contraproductief.
Dat is een beetje mijn mening t.a.v. muziektheorie
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?quote:Op woensdag 22 januari 2014 01:00 schreef starla het volgende:
[..]
Dat de C als 'thuis' klinkt.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Resolution_(music)
Op le gitaar?quote:Op woensdag 22 januari 2014 10:43 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?
Nee, want die heb ik nooit geoefend, noch op gitaar, noch op piano.quote:Op woensdag 22 januari 2014 10:43 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?
Bovendien word jij toch niet zo heet van romantische componisten?quote:Op woensdag 22 januari 2014 20:18 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, want die heb ik nooit geoefend, noch op gitaar, noch op piano.
En nu?
Haha, kloptquote:Op woensdag 22 januari 2014 20:40 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Bovendien word jij toch niet zo heet van romantische componisten?
Romantische muziek is allemaal zo melancholisch. Ik kom er toch elke keer weer achter dat ik gewoon blij word van oude muziek als ik naar Bach/Händel, of Monteverdi ofzo luister. Bovendien is die muziekstructuur daar zo logisch, erg rustgevend op één of andere manier.quote:Op woensdag 22 januari 2014 20:47 schreef starla het volgende:
[..]
Haha, klopt
Ik houd meer van Barok en Renaissance en sommige Middeleeuwse componisten.
Preciesquote:Op woensdag 22 januari 2014 20:54 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Romantische muziek is allemaal zo melancholisch. Ik kom er toch elke keer weer achter dat ik gewoon blij word van oude muziek als ik naar Bach/Händel, of Monteverdi ofzo luister. Bovendien is die muziekstructuur daar zo logisch, erg rustgevend op één of andere manier.
Band, als in dat er verder ook bas, drums en gitaar in zitten?quote:Op zondag 26 januari 2014 21:12 schreef janzjanz het volgende:
Dag Starla
Ik speel pas in een nieuwe funk & soul band op trompet , nu samen met een tenor en een altsaxofonist
Nu hebben we geen bladmuziek
We luisteren naar de liedjes en proberen dan welke noten goed passen
Omdat ik het hoogste bereik heb, speel ik meestal de hoogste noten van de blazerspartijen
De tenor pakt dan meestal mijn noot, een octaaf lager. En de altsaxofoniste zoekt er een noot (terts?) die ertussen zit die een beetje goed klinkt. In majeur akkoorden een grote terts en mineur een kleine (denk ik)
Nu lijkt met dit wel een goede luisteroefening voor ons, maar echt praktisch is het niet.
Wat kun je ons aanbevelen om te doen?
Ah ok.quote:Op zondag 26 januari 2014 22:57 schreef janzjanz het volgende:
Yes, we hebben bas, drums, gitaar en twee zangeressen
Inderdaad wat muziektheorie te leren..quote:Op zondag 26 januari 2014 23:12 schreef janzjanz het volgende:
Het is wel lastig om het per rifje elke keer uit te zoeken.
We kunnen de akkoorden van het liedje wel te pakken krijgen, en dan daarop de rifjes maken
maar heb je een goede suggestie hoe dit aan te pakken
de praktische aanpak kost veel tijd
suggesties om het beter / sneller te doen?
Heb je wat praktischer adviezen?quote:Op zondag 26 januari 2014 23:23 schreef Godshand het volgende:
Inderdaad wat muziektheorie te leren..
Noten lezen hoeft niet, wel de noten en toonladders kennen. Van daaruit toonsoorten, de kwinten (kwarten) cirkel en je komt een heel end.
Maakt het met muziektheorie veel makkelijker, het praten met je band erover en riffjes omzetten in een andere toonsoort ook..
Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?quote:Op zondag 26 januari 2014 23:27 schreef janzjanz het volgende:
[..]
Heb je wat praktischer adviezen?
heb je zelf ervaring met arrangeren?
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.quote:Op zondag 26 januari 2014 23:31 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?
Praktisch doe ik dat wel door kwinten te stapelen en dan klinkt het heel leuk. En dan de kwint in de toonladder van de laagste noot die gespeeld wordt. Maar je kan ook kiezen voor een toonladder en de kwint daarop spelen. Dus je speelt een G in de toonladder van C, dan wordt de kwint dus een D.
Ik heb ergens dat mooi uitgelegd gezien op een website, ik ben nu mobiel, zal morgen het linkje nog wel posten
thx!quote:Op maandag 27 januari 2014 14:52 schreef Godshand het volgende:
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79818-Harmonie-leer
Pra
Handige die, heb er ook nog wel eens mee te maken om partijtjes uit te zoeken voor blazers.quote:Op maandag 27 januari 2014 18:59 schreef janzjanz het volgende:
ook gevonden:
http://www.hornarrangements.com/basicshornarranging.html
Dat was niet de insteek van dit topic.quote:Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ookquote:Op maandag 27 januari 2014 23:15 schreef kree het volgende:
MUZ / Fok! Toetsenisten topic #3
Kan even zo snel niet de 3e vinden, maar nieuwe dan
Het is nog tot deel 2 gekomen dus het valt meequote:Op maandag 27 januari 2014 23:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ook
Maar zal het topic eens wat leven inblazen
Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.quote:Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
Okiedokie.quote:Op maandag 27 januari 2014 23:52 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.
samthegreat5+Starla -quote:
Meteen insinueren dat we autistisch zijn. Jezus christus, toen ik het las sproeide ik mijn drinken bijna over mijn schermquote:Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:
[..]
samthegreat5+Starla -
Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.
wtfquote:Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:
[..]
samthegreat5+Starla -
Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.
Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.quote:Op zondag 2 februari 2014 15:59 schreef starla het volgende:
[..]
wtf![]()
Meer woorden maak ik ook niet vuil aan deze post.
Weer on topic!
Gaarne on topic. Als je wilt trollen doe het maar ergens anders. Mijn mening sluit aan bij die van Sam en Gewasquote:Op zondag 2 februari 2014 16:26 schreef overdriver het volgende:
[..]
Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |