abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 januari 2014 @ 23:02:47 #151
417667 lamber
stel je eens voor
pi_135297562
tevens nog een iets inhoudelijkere vraag. Mijn muziektheorie is niet van het hoogste niveau.
ik begin nu een beetje te oefenen met harmonisch mineur.
Maar ik vroeg me nog af of er bepaalde regels zijn die bepaald gebruik van diatonische ladders voorschrijven over een akkoordenprogressie in één bepaalde toonsoort.
ik weet al dat je bijvoorbeeld c majeur/a mineur pentatonisch altijd kunt gebruiken over alle akkoorden in standaard c majeur harmonisatie. en dat je dan bijvoorbeeld tijdens een g majeur akkoord alle noten kunt gebruiken die buiten de pentatonische c majeur/ a mineur ladder vallen maar wel voorkomen in het g akkoord. Veel theorie die ik lees op internet eindigt ermee dat je het gewoon op je gevoel moet doen. Maar ik zou eigenlijk graag nog wat meer guidelines hiervoor hebben.
pi_135329070
Er zijn geen harde regels in hedendaagse muziek, wat mooi klinkt gaat boven alles. Daar zit dus wel een kern van waarheid in.

Over toonladders spelen in een bepaalde toonsoort, kun je altijd all the way die toonladder spelen. Wat de progressie ook doet. Dat heeft te maken met het feit dat de harmonie leidt en het stuk naar een tonaal centrum stuurt.

In C majeur dus, kun je gewoon C D E F G A B spelen, omdat de melodie vanzelf meegaat met de harmonie.
Natuurlijk moet je niet elke noot even benadrukken. Als je bijv. een C - Dm - G progressie hebt, moet je niet in het C akkoord de B overmatig spelen (of je wilt duidelijk Cmaj7 willen), over de Dm moet je niet te lang de E aanhouden want dat botst met de F in Dm.

Als passing notes kan het ALTIJD. Dan kun je zelfs chromatische passing notes spelen die niet diatonisch zijn (waar jazz vol mee zit).

Dus keiharde richtlijnen zijn er niet.

Wat je bedoelt met dat je over het G-akkoord elke noot kunt spelen en de noten uit het G-akkoord zelf snap ik niet helemaal. Als ik een Ab noot drone over het G-akkoord gaat dat vrij lelijk klinken. Ook over het G-akkoord kun je alle noten spelen in C majeur.

Let wel dat je C majeur en A mineur niet door elkaar haalt. Heeft een stuk als tonaal centrum een C, dan speel je C majeur en geen A mineur, ondanks dat deze dezelfde noten bevatten (relatieve majeur en mineur). De resolutie vindt immers plaats op de C, niet op de A. Een subtiel, maar fundamenteel verschil.

Met betrekking tot de harmonische mineur. Dit werkt altijd prima over mineur progressies, mits je rekening houdt met de dominant. Is deze een V of een v, dus respectievelijk in A mineur een E of een Em. Je harmonische mineur gebruik je het beste als de dominant majeur is, anders botst de G# in A harmonische mineur met de G in de Em (E G B) en niet in de E (E G# B).

De meeste nummers in mineur gebruiken de V en liefst nog de V7.
De V7 > i (in A mineur E7 > Am) is zo'n beetje de sterkste cadens die er is, zo niet de sterkste.

[ Bericht 33% gewijzigd door starla op 10-01-2014 20:10:38 ]
I feel kinda Locrian today
pi_135540361
Hai, ik kom ook eens koekeloeren in dit topic. Als iemand wellicht vragen over harmonieleer heeft o.i.d., dan mag je ze stellen. Mijn pa, in Kiev klassiek opgeleid dirigent, komt regelmatig naar me met partituren over hoe hij het het beste kan aanpassen/aanpakken. Staan we samen te dirigeren voor de lessenaar, ons vader/zoon moment :D.

Wat posts van Starla doorgelezen. Hulde voor de duidelijke uitleg!

Oh, en mocht iemand een jazz trio willen oprichten in regio Nijmegen dan houd ik mij als toetsenist aanbevolen :P
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:30:41 #154
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_135542395
Vraagje aan de mensen hier (en de ts :P); ik mag van mijn ouders op hun kosten muziekles volgen. Ik wil dat graag en zij vinden muziek belangrijk, mooi dus :) Maar ik wilde dus graag gitaarles, ik wil daar beter in worden dan dat ik nu ben. Ik kan het al aardig goed, maar alleen op een acoustische gitaar. Elektrische kan ik niet zo heel goed. Alleen wat barré (?) akkoorden en een toonladdertje :P

Nu lijkt pianoles mij ook tof. Ik kan noten lezen en ik heb een klein beetje 'ervaring'. Ik kan wat van muse spelen, wat van bach en van The Fray, maar niet echt al te moeilijke dingen. Het punt is dat ik niet kan kiezen -O- Gitaar kan ik beter dan de piano, maar goed kunnen zijn op de elektrische gitaar lijkt me zo tof. Dat geldt ook voor de piano eigenlijk.

Hebben jullie wat advies voor wat ik beter kan doen, misschien? Ik snap het als er gezegd wordt dat de keuze toch bij mij ligt, aangezien ik moet kiezen wat leuker is, maar wellicht kan ik met de een meer dan de ander ofzo. Ik doe namelijk wel wat aan singer- songwriting, maar dan alleen op de gitaar. Piano erbij ben ik nog niet goed genoeg voor. Beetje vaag, ik weet het. :P Maar goed, bedankt!
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_135542675
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:30 schreef richolio het volgende:
Vraagje aan de mensen hier (en de ts :P); ik mag van mijn ouders op hun kosten muziekles volgen. Ik wil dat graag en zij vinden muziek belangrijk, mooi dus :) Maar ik wilde dus graag gitaarles, ik wil daar beter in worden dan dat ik nu ben. Ik kan het al aardig goed, maar alleen op een acoustische gitaar. Elektrische kan ik niet zo heel goed. Alleen wat barré (?) akkoorden en een toonladdertje :P

Nu lijkt pianoles mij ook tof. Ik kan noten lezen en ik heb een klein beetje 'ervaring'. Ik kan wat van muse spelen, wat van bach en van The Fray, maar niet echt al te moeilijke dingen. Het punt is dat ik niet kan kiezen -O- Gitaar kan ik beter dan de piano, maar goed kunnen zijn op de elektrische gitaar lijkt me zo tof. Dat geldt ook voor de piano eigenlijk.

Hebben jullie wat advies voor wat ik beter kan doen, misschien? Ik snap het als er gezegd wordt dat de keuze toch bij mij ligt, aangezien ik moet kiezen wat leuker is, maar wellicht kan ik met de een meer dan de ander ofzo. Ik doe namelijk wel wat aan singer- songwriting, maar dan alleen op de gitaar. Piano erbij ben ik nog niet goed genoeg voor. Beetje vaag, ik weet het. :P Maar goed, bedankt!
Ik ben van mening dat je met piano een hele solide basis hebt om vanuit over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld de gitaar. Verder is de piano wat overzichtelijker en kan je er basale muzikale concepten beter op leren kennen/aanleren/oefenen. Ik ben zelf begonnen op alt-saxofoon, toen net voor mijn C-examen besloten dat ik wat anders wilde gaan doen en piano begonnen te spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, ik ben begonnen met akkoorden spelen, steeds ingewikkeldere akkoorden en ook de basisakkoorden in alle omkeringen enz. Waar je wel voor moet oppassen is dat je als autodidact techniek snel verwaarloost of zelfs verkeerd aanleert (maar dat is met alle instrumenten zo). Vervolgens heb ik ook de gitaar er zelf nog bij gepakt. Op toetsen heb ik nog een aantal maandjes specifiek Jazz-les gevolgd.

Dusch: ik zou kiezen voor een klassieke toetsen basis. Daarna kan je altijd de gitaar er nog bij pakken.
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:36:57 #156
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_135542713
Ik wil ook graag de trompet of viool leren eigenlijk. :') Maar ik wil te veel, dus even de keuze gemaakt tussen die twee.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 15 januari 2014 @ 22:38:39 #157
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_135542812
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat je met piano een hele solide basis hebt om vanuit over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld de gitaar. Verder is de piano wat overzichtelijker en kan je er basale muzikale concepten beter op leren kennen/aanleren/oefenen. Ik ben zelf begonnen op alt-saxofoon, toen net voor mijn C-examen besloten dat ik wat anders wilde gaan doen en piano begonnen te spelen. Dat heb ik mijzelf aangeleerd, ik ben begonnen met akkoorden spelen, steeds ingewikkeldere akkoorden en ook de basisakkoorden in alle omkeringen enz. Waar je wel voor moet oppassen is dat je als autodidact techniek snel verwaarloost of zelfs verkeerd aanleert (maar dat is met alle instrumenten zo). Vervolgens heb ik ook de gitaar er zelf nog bij gepakt. Op toetsen heb ik nog een aantal maandjes specifiek Jazz-les gevolgd.

Dusch: ik zou kiezen voor een klassieke toetsen basis. Daarna kan je altijd de gitaar er nog bij pakken.
Oke thanks man! :) Piano dus. Is dit ook een goede basis voor andere instrumenten behalve de gitaar? Strijk of blaasinstrumenten ofzo?

Edit: moet wel zeggen dat ik voor als ik gitaar zou leren, ik al wel een solide basis heb. Ik speel al tijdje gitaar namelijk (wel als een echte autodidact :P). Dus een basis heb ik sowieso wel, ook zonder piano. Maar niet op theoretisch gebied dan.

[ Bericht 10% gewijzigd door richolio op 15-01-2014 22:45:49 ]
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_135543047
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:38 schreef richolio het volgende:

[..]

Oke thanks man! :) Piano dus. Is dit ook een goede basis voor andere instrumenten behalve de gitaar? Strijk of blaasinstrumenten ofzo?
Dat denk ik in principe wel, hoewel de gitaar en piano wel meer gemeen hebben natuurlijk.
pi_135543725
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:38 schreef richolio het volgende:

[..]

Edit: moet wel zeggen dat ik voor als ik gitaar zou leren, ik al wel een solide basis heb. Ik speel al tijdje gitaar namelijk (wel als een echte autodidact :P). Dus een basis heb ik sowieso wel, ook zonder piano. Maar niet op theoretisch gebied dan.
Ja, als basis voor je muzikale ontwikkeling, niet alleen praktisch maar ook theoretisch (harmonieleer, begrip van opbouw van muziek, enz.) denk ik dat piano een beter beginpunt is.

Niet om het topic te vernaggelen, maar hier een linkje van een spontane internet jam van een tijd geleden, ik op toetsen. ''Idle Moments'' - Grant Green:
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/idle-moments-stukje
pi_135549692
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 22:59 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, als basis voor je muzikale ontwikkeling, niet alleen praktisch maar ook theoretisch (harmonieleer, begrip van opbouw van muziek, enz.) denk ik dat piano een beter beginpunt is.
Denk ik ook. Piano is horizontaal georganiseerd waardoor je veel makkelijker de intervallen ziet en akkoorden kunt bouwen.
En het is ook nog eens via kleuren georganiseerd: improvisatie in C majeur is alleen witte toetsen rammen, zit je altijd goed. Op de gitaar is dat overzicht een stuk lastiger.

Daarnaast kun je veel rijkere akkoorden produceren want je hebt 10 vingers. Op de gitaar (een normale) heb je slechts 6 snaren.

Maar lol hebben staat bovenaan natuurlijk. Vind je gitaar leuker dan piano dan moet je voor gitaar gaan ;)
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:35:54 #161
417667 lamber
stel je eens voor
pi_135576753
klopt het nou eigenlijk dat klassieke gitaristen de harmonic minor spelen en dan over deze akkoorden?
pi_135579823
Heeft niets met klassieke gitaar te maken. Dat is gewoon de C harmonische mineur geharmoniseerd.

Wees er wel bedacht op dat naarmate je de meer exotische toonladders gaat harmoniseren je weinig functionele progressies krijgt. Dat komt doordat wij heden gewend zijn geraakt aan een sterke tonica - predominant - dominant relatie. In de geharmoniseerde harmonische mineur heb je al 2 dim-akkoorden en een vermeerderd akkoord wat leidt tot lastige akkoordenprogressies vanuit een functioneel perspectief. Temeer het vermeerderd akkoord de 3de trap is welke ook nog eens kan fungeren als tonica (Eb G B ipv C Eb G, scheelt maar één noot). Men denkt er een C bij en we hebben Cmmaj7.

Sommigen willen alles maar harmoniseren waardoor je waardeloze akkoorden krijgt die niet een stabiele progressie geven naar een tonaal centrum. Nu valt de harmonische mineur nog enigszins mee, maar op een gegeven moment houdt het harmoniseren wel op; 'ik wil C locrisch harmoniseren', prima maar dat gaat nergens naar klinken.

Ik speel de harmonische mineur gewoon over de geharmoniseerde natuurlijke mineur met een V ipv v. Dat klinkt voor het oor het beste. Het over een aug-akkoord spelen en over 2 dim-akkoorden gaat geen stabiele progressie opleveren en dat is wat je wilt neem ik aan.

Of je wilt richting atonale muziek, dan kun je alles harmoniseren en verschrikkelijke progressies maken.
pi_135783433
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 02:54 schreef starla het volgende:

[..]

De basis van muziektheorie dan. Naturlijk is muziek iets wat emoties teweeg moet brengen, maar die emotie ligt schuil in een theoretische basis.
Interessant, en ik vraag me af of dit klopt of geen discussiepunt kan zijn? Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp. Want de praktijk is dat je geraakt kunt worden door een melodie, terwijl theorie suggereert dat het per definitie in een gepredefinieerd kader zou passen. Wat nu als ik door een chaos (volgens de theorie) geraakt word? Kan dat? Want wat is nu precies de definitie van muziek ... ?

Neem oude jaren 60 platen van Tangerine Dream bv. ..

Overigens moet alle pagina's nog lezen. Interessant topic! Wat een niveau!! (Wat ik als beginner niet heb:( )

[ Bericht 5% gewijzigd door borderlinedancer op 21-01-2014 23:26:19 ]
pi_135786639
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 23:11 schreef borderlinedancer het volgende:

[..]

Interessant, en ik vraag me af of dit klopt of geen discussiepunt kan zijn? Ik weet niet of ik je verkeerd begrijp. Want de praktijk is dat je geraakt kunt worden door een melodie, terwijl theorie suggereert dat het per definitie in een gepredefinieerd kader zou passen. Wat nu als ik door een chaos (volgens de theorie) geraakt word? Kan dat?
Natuurlijk is het een discussiepunt, dat is het mooie aan muziek. Maar zo gauw je muziek maakt valt dit te noteren en wordt het in enge zin per definitie theoretisch.

Dus bij muziek kun je eigenlijk emotie op papier vastleggen.

Wat ik wel wil benadrukken is dat theorie slechts een benadering geeft van de praktijk en dat muziektheorie geen dogma is, maar -zoals je zelf zegt- een kader is waarin te werken valt.

Sommige dingen vallen niet of nauwelijks te kaderen zoals free jazz. Maar dat hoeft ook niet. Het geeft de muzikant een handvat tot het begrijpen van de fundamenten der muziek. Het is geen magisch antwoord op alles en soms moet je je daarbij neerleggen.

Had laatst met iemand bijvoorbeeld een discussie hoe je muziek gebaseerd op het stapelen van kwarten kunt plaatsen in het framework van de huidige muziektheorie die vooral uitgaat van het stapelen van tertsen. Dat levert altijd leuke discussies op.

Muziektheorie is kort samengevat een
beschrijvende verklaring van hetgeen dat al geschreven is. Het schrijven zélf is muziek en geen theorie. Vandaar de vrijheid die muzikanten hebben zoals de dichterlijke vrijheid. Eén grote maar is wel dat het bepaalde conventies hanteert en daar mag je niet buiten treden. Niet om muzikantjes te pesten, maar om het universeel en begrijpelijk te houden voor andere muzikanten.

Net zoals taal: ik kan een paard wel een draap noemen, maar niemand die mij begrijpt. Zo werkt muziek ook: een C D E F G A B toonladder met resolutie op de C is per definitie een C majeur. Je mag het wel E# mixolocrischdorisch noemen, maar geen hond die je begrijpt. Dat werkt dus contraproductief.

Dat is een beetje mijn mening t.a.v. muziektheorie ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door starla op 22-01-2014 00:32:05 ]
pi_135787704
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 00:21 schreef starla het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een discussiepunt, dat is het mooie aan muziek. Maar zo gauw je muziek maakt valt dit te noteren en wordt het in enge zin per definitie theoretisch.

Dus bij muziek kun je eigenlijk emotie op papier vastleggen.

Wat ik wel wil benadrukken is dat theorie slechts een benadering geeft van de praktijk en dat muziektheorie geen dogma is, maar -zoals je zelf zegt- een kader is waarin te werken valt.

Sommige dingen vallen niet of nauwelijks te kaderen zoals free jazz. Maar dat hoeft ook niet. Het geeft de muzikant een handvat tot het begrijpen van de fundamenten der muziek. Het is geen magisch antwoord op alles en soms moet je je daarbij neerleggen.

Had laatst met iemand bijvoorbeeld een discussie hoe je muziek gebaseerd op het stapelen van kwarten kunt plaatsen in het framework van de huidige muziektheorie die vooral uitgaat van het stapelen van tertsen. Dat levert altijd leuke discussies op.

Muziektheorie is kort samengevat een
beschrijvende verklaring van hetgeen dat al geschreven is. Het schrijven zélf is muziek en geen theorie. Vandaar de vrijheid die muzikanten hebben zoals de dichterlijke vrijheid. Eén grote maar is wel dat het bepaalde conventies hanteert en daar mag je niet buiten treden. Niet om muzikantjes te pesten, maar om het universeel en begrijpelijk te houden voor andere muzikanten.

Net zoals taal: ik kan een paard wel een draap noemen, maar niemand die mij begrijpt. Zo werkt muziek ook: een C D E F G A B toonladder met resolutie op de C is per definitie een C majeur. Je mag het wel E# mixolocrischdorisch noemen, maar geen hond die je begrijpt. Dat werkt dus contraproductief.

Dat is een beetje mijn mening t.a.v. muziektheorie ;)
Resolutie op de C :?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135787767
quote:
5s.gif Op woensdag 22 januari 2014 00:57 schreef Godshand het volgende:

[..]

Resolutie op de C :?
Dat de C als 'thuis' klinkt.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Resolution_(music)
pi_135793058
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 01:00 schreef starla het volgende:

[..]

Dat de C als 'thuis' klinkt.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Resolution_(music)
Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?
pi_135811866
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:43 schreef borderlinedancer het volgende:

[..]

Starla mag ik even vd hak op de tak springen? Kun jij (u?:) de Ballades van Chopin spelen?
Op le gitaar?
pi_135816597
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 10:43 schreef borderlinedancer het volgende:

[..]

Nee, want die heb ik nooit geoefend, noch op gitaar, noch op piano.

En nu?
pi_135818183
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 20:18 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, want die heb ik nooit geoefend, noch op gitaar, noch op piano.

En nu?
Bovendien word jij toch niet zo heet van romantische componisten?
pi_135818701
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 20:40 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Bovendien word jij toch niet zo heet van romantische componisten?
Haha, klopt ;)

Ik houd meer van Barok en Renaissance en sommige Middeleeuwse componisten.
pi_135819387
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 20:47 schreef starla het volgende:

[..]

Haha, klopt ;)

Ik houd meer van Barok en Renaissance en sommige Middeleeuwse componisten.
Romantische muziek is allemaal zo melancholisch. Ik kom er toch elke keer weer achter dat ik gewoon blij word van oude muziek als ik naar Bach/Händel, of Monteverdi ofzo luister. Bovendien is die muziekstructuur daar zo logisch, erg rustgevend op één of andere manier. :P
pi_135820698
Hoewel dit op zich ook wel vrij melancholisch/dramatisch is :')
pi_135830881
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 20:54 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Romantische muziek is allemaal zo melancholisch. Ik kom er toch elke keer weer achter dat ik gewoon blij word van oude muziek als ik naar Bach/Händel, of Monteverdi ofzo luister. Bovendien is die muziekstructuur daar zo logisch, erg rustgevend op één of andere manier. :P
Precies ;)
pi_135979319
Dag Starla

Ik speel pas in een nieuwe funk & soul band op trompet , nu samen met een tenor en een altsaxofonist
Nu hebben we geen bladmuziek
We luisteren naar de liedjes en proberen dan welke noten goed passen

Omdat ik het hoogste bereik heb, speel ik meestal de hoogste noten van de blazerspartijen
De tenor pakt dan meestal mijn noot, een octaaf lager. En de altsaxofoniste zoekt er een noot (terts?) die ertussen zit die een beetje goed klinkt. In majeur akkoorden een grote terts en mineur een kleine (denk ik)

Nu lijkt met dit wel een goede luisteroefening voor ons, maar echt praktisch is het niet.
Wat kun je ons aanbevelen om te doen?
pi_135986552
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:12 schreef janzjanz het volgende:
Dag Starla

Ik speel pas in een nieuwe funk & soul band op trompet , nu samen met een tenor en een altsaxofonist
Nu hebben we geen bladmuziek
We luisteren naar de liedjes en proberen dan welke noten goed passen

Omdat ik het hoogste bereik heb, speel ik meestal de hoogste noten van de blazerspartijen
De tenor pakt dan meestal mijn noot, een octaaf lager. En de altsaxofoniste zoekt er een noot (terts?) die ertussen zit die een beetje goed klinkt. In majeur akkoorden een grote terts en mineur een kleine (denk ik)

Nu lijkt met dit wel een goede luisteroefening voor ons, maar echt praktisch is het niet.
Wat kun je ons aanbevelen om te doen?
Band, als in dat er verder ook bas, drums en gitaar in zitten?
pi_135987496
Yes, we hebben bas, drums, gitaar en twee zangeressen
pi_135987903
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 22:57 schreef janzjanz het volgende:
Yes, we hebben bas, drums, gitaar en twee zangeressen
Ah ok.

Ach, als het goed klinkt, is het verder prima. Zoals starla al eerder zei, muziektheorie is slechts een beschrijving van wat wij horen...

Net zoals noten geen vaste frequentie's zijn, maar een beschrijving van boventonen, die bij een bepaalde frequentie horen.

Je kan dus verder op je oren doen, enige wat lastig is, als je geen muziektheorie leest/kent, het communiceren met de rest van de band lastig kan worden. Loop je daar wel eens tegen aan?

Dat de zangeressen zeggen: kan het wat lager, onze stem pakt het niet! En dat de gitarist zegt: ok, jongens we gaan van G naar E proberen dan, doen jullie mee?

Dan is het wel handig als je zo'n kreet begrijpt...
pi_135988537
Het is wel lastig om het per rifje elke keer uit te zoeken.
We kunnen de akkoorden van het liedje wel te pakken krijgen, en dan daarop de rifjes maken
maar heb je een goede suggestie hoe dit aan te pakken

de praktische aanpak kost veel tijd

suggesties om het beter / sneller te doen?
pi_135989237
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:12 schreef janzjanz het volgende:
Het is wel lastig om het per rifje elke keer uit te zoeken.
We kunnen de akkoorden van het liedje wel te pakken krijgen, en dan daarop de rifjes maken
maar heb je een goede suggestie hoe dit aan te pakken

de praktische aanpak kost veel tijd

suggesties om het beter / sneller te doen?
Inderdaad wat muziektheorie te leren..

Noten lezen hoeft niet, wel de noten en toonladders kennen. Van daaruit toonsoorten, de kwinten (kwarten) cirkel en je komt een heel end.

Maakt het met muziektheorie veel makkelijker, het praten met je band erover en riffjes omzetten in een andere toonsoort ook..
pi_135989522
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:23 schreef Godshand het volgende:
Inderdaad wat muziektheorie te leren..

Noten lezen hoeft niet, wel de noten en toonladders kennen. Van daaruit toonsoorten, de kwinten (kwarten) cirkel en je komt een heel end.

Maakt het met muziektheorie veel makkelijker, het praten met je band erover en riffjes omzetten in een andere toonsoort ook..
Heb je wat praktischer adviezen?
heb je zelf ervaring met arrangeren?
pi_135989732
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:27 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Heb je wat praktischer adviezen?
heb je zelf ervaring met arrangeren?
Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?

Praktisch doe ik dat wel door kwinten te stapelen en dan klinkt het heel leuk. En dan de kwint in de toonladder van de laagste noot die gespeeld wordt. Maar je kan ook kiezen voor een toonladder en de kwint daarop spelen. Dus je speelt een G in de toonladder van C, dan wordt de kwint dus een D.

Ik heb ergens dat mooi uitgelegd gezien op een website, ik ben nu mobiel, zal morgen het linkje nog wel posten :)
pi_136007392
quote:
5s.gif Op zondag 26 januari 2014 23:31 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ik denk dat het net zoiets is als tweestemmige solo's?

Praktisch doe ik dat wel door kwinten te stapelen en dan klinkt het heel leuk. En dan de kwint in de toonladder van de laagste noot die gespeeld wordt. Maar je kan ook kiezen voor een toonladder en de kwint daarop spelen. Dus je speelt een G in de toonladder van C, dan wordt de kwint dus een D.

Ik heb ergens dat mooi uitgelegd gezien op een website, ik ben nu mobiel, zal morgen het linkje nog wel posten :)
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79818-Harmonie-leer

Praktisch advies verder: je oren hebben altijd gelijk! Dus als het klinkt, dan is het goed :)
pi_136016110
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2014 14:52 schreef Godshand het volgende:
Dit stukje van een ander forum, moet je vast op weg helpen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?79818-Harmonie-leer

Pra
thx!
pi_136017835
quote:
Handige die, heb er ook nog wel eens mee te maken om partijtjes uit te zoeken voor blazers.
*bookmark

thx
Do what you love, love what you do!
pi_136026704
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
pi_136032378
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Hey miss Starla, dit topic tevens gebruiken als ''zelf gespeelde klassieke muziek fragmentjes dump topic'' of ander topic voor makohn!?
Dat was niet de insteek van dit topic.
Ben ooit eens een toetsenistentopic begonnen maar is doodgebloed eens kijken of ik die nog kan vinden.
pi_136032823
MUZ / Fok! Toetsenisten topic #3

Kan even zo snel niet de 3e vinden, maar nieuwe dan :)
pi_136034090
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:15 schreef kree het volgende:
MUZ / Fok! Toetsenisten topic #3

Kan even zo snel niet de 3e vinden, maar nieuwe dan :)
lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ook :P
Maar zal het topic eens wat leven inblazen
pi_136034254
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

lol.. doodgebloed. Echt 2 posts ook :P
Maar zal het topic eens wat leven inblazen
Het is nog tot deel 2 gekomen dus het valt mee :P
Nouja misschien werkt t nu
pi_136035007
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:38 schreef samthegreat5 het volgende:
Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.
pi_136036171
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 23:52 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, geen dumptopic graag. Er is al een topic: post je eigen gemaakte creaties.
Okiedokie.
  zondag 2 februari 2014 @ 10:40:12 #194
420950 overdriver
make that the cat wise
pi_136231247
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2014 23:18 schreef starla het volgende:

[..]

Precies ;)
samthegreat5+Starla -

Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.

[ Bericht 1% gewijzigd door overdriver op 02-02-2014 11:12:07 ]
flowingly speaking stonecoal english
pi_136231525
Die emoties in de Romantiek is juist wat mij minder aantrekt. Ik krijg er vaak een naar gevoel van.

Ik luister gewoon waar ik me fijn bij voel en kwa klassieke muziek is dat barok (voornamelijk Bach).
pi_136233018
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:

[..]

samthegreat5+Starla -

Smaak is natuurlijk 1 ding. Maar als je muziek (alleen) zo technisch benadert als jij doet en de romantische periode niet kunt waarderen naast de repetitieve sequentiële barok muziek, vraag ik me af of jullie samen niet wat eenkennig (lees:autistisch) zijn. Sorry maar het barok tijdperk is niet voor niets afgesloten en verleden tijd. Ja ik vind barok en (vroeg)middeleeuws mooi, juist door de eenvoud ervan. Maar de emoties en expressies in (vroeg)romantische muziek gaan echt 10 stappen verder. Als je dat moet missen, heb je een magere belevingswereld wat mij betreft. Al die nutteloze muziektheorie ten spijt.
Meteen insinueren dat we autistisch zijn. Jezus christus, toen ik het las sproeide ik mijn drinken bijna over mijn scherm :')

Overigens heb ik nergens gezegd dat ik muziek van Chopin of Mendelssohn of Brahms of late Beethoven of Schubert (of van de meeste andere Romantische componisten) niet prachtig vind.

Gisteren dit nog zitten spelen met een glas whisky:

Heerlijk melancholisch, zo gewichtig en emotievol.

Maar zoals ik al zei: voor alles is een plek en tijd ;)
pi_136242280
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:40 schreef overdriver het volgende:

[..]

samthegreat5+Starla -

wtf _O-

Meer woorden maak ik ook niet vuil aan deze post.

Weer on topic!
  zondag 2 februari 2014 @ 16:26:35 #198
420950 overdriver
make that the cat wise
pi_136243554
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 15:59 schreef starla het volgende:

[..]

wtf _O-

Meer woorden maak ik ook niet vuil aan deze post.

Weer on topic!
Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.
flowingly speaking stonecoal english
pi_136249601
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 16:26 schreef overdriver het volgende:

[..]

Had ook geen inhoudelijk en gemotiveerd antwoord verwacht.
Gaarne on topic. Als je wilt trollen doe het maar ergens anders. Mijn mening sluit aan bij die van Sam en Gewas :)

Dit topic is om muziektheorie te bespreken, niet om anderen belachelijk te maken om hun muzieksmaak, dus ik wens je nog een vruchtbare toekomst toe op dit forum, maar in dit topic is daar geen plek voor vrees ik.
pi_136287656
Wie kan me helpen met het uitleggen van de akkoordenprogressie van het nummer: Levels van Avicii

Het nummer is in E majeur. En ik zal ff een paar akkoorden uit het liedje opnoemen.

C#, G#, F#

C#, G#, E

E, B, E

B, F#, D#

B, F#, E

A, E, E

A, E, C#

A, E, B

A, E, G#

Ik snap niet hoe deze akkoorden passen in E majeur, aangezien je deze akkoorden niet vindt in de trappen van diezelfde toonladder?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')