abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133521256
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 18:50 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Mooie controle heb je, ik zie niks om aan te merken. Ik denk dat je het nummer 'party' van de piano collections v. final fantasy 10-2 ook wel mooi zal vinden om te spelen, die leerde ik mezelf ooit op gehoor aan @ piano. (al speel ik het nu niet meer omdat het te lang geleden is dat ik dat dagelijks deed, mensen die de docu over mij (in mn majin buu 1e vorm, ben nu in ultieme majin buu vorm irl) hebben gezien hebben me nog wel met kwaliteit zien en horen pianospelen maar ik kan het nu amper nog xD.
Hier heb je het nummer wat ik bedoel, ik zou zeggen ga het leren en post je versie op yt en ik zal em geheid favoriten :)
Ik ga mijn best doen, al ben ik van huis uit toch meer een Pop/Rock toetsenist, dus het zal heel veel leren en veel pijn en moeite worden.

Thanks trouwens.. maar, goede controle? Dat zie ik zelf niet echt, ik grijp af en toe nog een toets mee, of pak soms een verkeerde toets..
pi_133525548
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:04 schreef Braddie het volgende:

[..]

Dorisch? :P
Mineur toonladder met M6.
I feel kinda Locrian today
pi_133553383
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.

Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden? :P
pi_133558232
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.

Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden? :P
Zie een eerdere post van mij in dit topic. Het harmoniseren is het stapelen van tertsen in die toonladder.

Dus C majeur = C D E F G A B C
Grote terts boven C is E, kleine terts boven E is G (CEG). Dus C majeur.
Kleine terts boven D is F, grote terts boven F is A (DFA). Dus D mineur.

Etc.

In E mineur (E F# G A B C D) is dat dus: Em F#dim G Am Bm C en D.

In Romeinse notatie is dat altijd hetzelfde. I staat voor tonica in majeur. i staat voor tonica in mineur. II staat voor secunde (of bij akkoorden eigenlijk supertonica) in majeur, ii staat voor mineur.

Dus alle majeur toonladders kun je noteren als:

I - ii - iii - IV - V - vi - vii* (sterretje betekent dim-akkoord)

De mineur begint op de 6de trap van de majeur en kun je beschouwen als de afgeleide van de majeur (soms ook wel Aeolisch genoemd).

Dus als we bij de vi beginnen maar deze beschouwen als de tonica krijg je voor alle mineur toonladders:

i - ii* - III - iv - v - VI - VII.

Hieruit weet je heel snel dat als je in D mineur speelt het volgende akkoord een Edim is en dat de dominant een Am is.

Let wel dat óók in mineur toonladders vaak de leidtoon wordt gespeeld, of de M7. Dus ipv in E mineur de D te spelen wordt er een D# gespeeld, dit geeft extra resolutie vanwege de resolutie een halve toon omhoog. Bijna elk nummer in mineur maakt hier gebruik van. Dus een V of zelfs V7 ipv de diatonische v (in E mineur dus ipv Bm, een B of B7).

Test het zelf thuis ook maar uit wat lekkerder klinkt. Bm - Em of B7 - Em.
Die laatste klinkt meer als: 'aaaah, we zijn weer thuis'.

[ Bericht 32% gewijzigd door starla op 23-11-2013 22:37:15 ]
pi_133561273
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 22:24 schreef starla het volgende:

[..]

Zie een eerdere post van mij in dit topic. Het harmoniseren is het stapelen van tertsen in die toonladder.

Dus C majeur = C D E F G A B C
Grote terts boven C is E, kleine terts boven E is G (CEG). Dus C majeur.
Kleine terts boven D is F, grote terts boven F is A (DFA). Dus D mineur.

Etc.

In E mineur (E F# G A B C D) is dat dus: Em F#dim G Am Bm C en D.

In Romeinse notatie is dat altijd hetzelfde. I staat voor tonica in majeur. i staat voor tonica in mineur. II staat voor secunde (of bij akkoorden eigenlijk supertonica) in majeur, ii staat voor mineur.

Dus alle majeur toonladders kun je noteren als:

I - ii - iii - IV - V - vi - vii* (sterretje betekent dim-akkoord)

De mineur begint op de 6de trap van de majeur en kun je beschouwen als de afgeleide van de majeur (soms ook wel Aeolisch genoemd).

Dus als we bij de vi beginnen maar deze beschouwen als de tonica krijg je voor alle mineur toonladders:

i - ii* - III - iv - v - VI - VII.

Hieruit weet je heel snel dat als je in D mineur speelt het volgende akkoord een Edim is en dat de dominant een Am is.

Let wel dat óók in mineur toonladders vaak de leidtoon wordt gespeeld, of de M7. Dus ipv in E mineur de D te spelen wordt er een D# gespeeld, dit geeft extra resolutie vanwege de resolutie een halve toon omhoog. Bijna elk nummer in mineur maakt hier gebruik van. Dus een V of zelfs V7 ipv de diatonische v (in E mineur dus ipv Bm, een B of B7).

Test het zelf thuis ook maar uit wat lekkerder klinkt. Bm - Em of B7 - Em.
Die laatste klinkt meer als: 'aaaah, we zijn weer thuis'.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :)

Tot de helft snap ik het, daarna nog niet helemaal. Zal er morgen even verder naar kijken. :P
pi_133603084
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar jullie kunnen mij vast wel helpen.

Ik moet voor een project een presentatie geven over dissonante muziek, en nu heb ik op internet natuurlijk wel gezocht wat het is, en de theorie erachter snap ik ook wel, maar nu ben ik nog op zoek naar wat voorbeelden. Het liefst zou ik twee muziekstukken willen laten horen die erg op elkaar lijken, maar waarvan de ene erg duidelijk veel dissonante tonen bevat, en de ander totaal niet.
Hebben jullie ideeën hiervoor?
Alvast bedankt!
  maandag 25 november 2013 @ 14:14:33 #57
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133608073
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 11:13 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar jullie kunnen mij vast wel helpen.

Ik moet voor een project een presentatie geven over dissonante muziek, en nu heb ik op internet natuurlijk wel gezocht wat het is, en de theorie erachter snap ik ook wel, maar nu ben ik nog op zoek naar wat voorbeelden. Het liefst zou ik twee muziekstukken willen laten horen die erg op elkaar lijken, maar waarvan de ene erg duidelijk veel dissonante tonen bevat, en de ander totaal niet.
Alvast bedankt!
'Omnious wake' is wel het beste voorbeeld wat ik heb van dissonantie.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/435173

'Wake up honey' is dan weer amper dissonant (maar wel hol, weet niet of dat een probleem is)
Het heeft overigens wel dissonante achtergrond geluiden maar de piano is dat weer niet dus.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/510058

[ Bericht 7% gewijzigd door BaajGuardian op 25-11-2013 14:33:06 ]
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_133624123
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 11:13 schreef Rearviewmirror het volgende:

Alvast bedankt!
Dan maak je zelf toch gewoon 2 korte stukjes waarbij de één consonant klinkt en de ander dissonant? Weet niet hoe uitgebreid het moet zijn, maar volgens mij gaat het niet om complete nummers, maar achter de gedachte. Vaak valt bij kortere stukjes de dissonantie ook sneller op.

Hier even in elkaar geknutseld een stukje in C majeur

De eerste is consonant en bevat:

Dm7 - G - Csus4 - C

http://speedy.sh/GDqFH/consonant.mscz.wav

De tweede is dissonant en bevat:

Dm7b5 - It+6 - Gadd b9 - C

http://speedy.sh/ZKktc/dissonant.mscz.wav

Dus door alleen de kwint te verlagen in de ii.
De dominant voor te bereiden (G) door middel van een augmented 6 akkoord
En die dominant ook nog eens een b9 te geven is je stuk dissonant
Met natuurlijk een consonant einde ;)

De basis is bij beiden ii - V- I, ze klinken grotendeels hetzelfde, maar toch weer niet, zoek je zoiets? De rode draad in de dissonantie is de Ab ipb A (die zowel in Dm7b5, It+6 en Gadd b9 voorkomt).

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 25-11-2013 21:52:38 ]
  maandag 25 november 2013 @ 22:22:39 #59
401350 DjUntzUntz
untz untz untz untz
pi_133626463
Ik heb nog wel een aantal vragen. Probeer momenteel me erg in traditionele muziek te verdiepen en later verbreden.

Wat kan ik het beste doen om tunes/songs te kunnen onderscheiden van majeur/mineur en specifieker om welke scales het gaat? het gaat volgens mij vaak om bepaalde majeur/mineur scales die terugkomen en die ik zelf overigens ook speel maar ik vind dat het lastig blijft.

Er staat overigens een hele boel boeiende informatie in het topic tot dusver maar soms wel voor echt gigantisch ver gevorderden. Ben totaal geen leek in muziek(theorie) maar zelfs ik word duizelig van sommige terminologie :-P
pi_133626860
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef DjUntzUntz het volgende:
Ik heb nog wel een aantal vragen. Probeer momenteel me erg in traditionele muziek te verdiepen en later verbreden.

Wat kan ik het beste doen om tunes/songs te kunnen onderscheiden van majeur/mineur en specifieker om welke scales het gaat? het gaat volgens mij vaak om bepaalde majeur/mineur scales die terugkomen en die ik zelf overigens ook speel maar ik vind dat het lastig blijft.

Er staat overigens een hele boel boeiende informatie in het topic tot dusver maar soms wel voor echt gigantisch ver gevorderden. Ben totaal geen leek in muziek(theorie) maar zelfs ik word duizelig van sommige terminologie :-P
Mijn post #33 is een beetje hoe ik het aanpak. Soms hoor je bij voorbaat al of een nummer mineur of majeur is door het gevoel. Maar het gevoel kan je ook bedriegen. Een opgewekt nummer kan prima in mineur staat en zo kan een verdrietig nummer in majeur staan.

Denk dat het een kwestie is van intervallen leren te herkennen. Als je het interval m3 van M3 weet te onderscheiden, dan kom je al een heel eind.

Zelf maak ik gebruik van de functional ear trainer: http://www.miles.be/software/34-functional-ear-trainer-v2
  maandag 25 november 2013 @ 22:37:03 #61
401350 DjUntzUntz
untz untz untz untz
pi_133626970
Dank je voor de link starla. zal er naar kijken :) ben het inderdaad met je eens dat soms mineur erg vrolijk kan klinken en majeur verdrietig kan klinken. dat maakt het juist moeilijk, des te moeilijker in tradi. muziek waar het over het algemeen wat vrolijker klinkt :)
  maandag 25 november 2013 @ 22:39:22 #62
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133627042
Ik vind het altijd leuk om voor verdrietige themas vrolijke muziek te maken.
Weet niet waarom, mischien om het contrast oid.. ff zien of ik daar een goed voorbeeldje voor heb..

Dit bijv. hoorde ik voor het eerst in fallout en vond het contrast heerlijk.

Ik doe het in sommige (8bit) albums ook weleens om een nummer vrolijk te laten klinken terwijl ik het in een verdrietige setting plaats.

Recent voorbeeld:
http://www.newgrounds.com/audio/listen/551779
Dit nummer is een ode aan het 'in eenzaamheid sterven' Mischien erg vreemd om daar zo'n vrolijk nummer van te maken maar goed.
pi_133630051
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

'Omnious wake' is wel het beste voorbeeld wat ik heb van dissonantie.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/435173

'Wake up honey' is dan weer amper dissonant (maar wel hol, weet niet of dat een probleem is)
Het heeft overigens wel dissonante achtergrond geluiden maar de piano is dat weer niet dus.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/510058

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 21:34 schreef starla het volgende:

[..]

Dan maak je zelf toch gewoon 2 korte stukjes waarbij de één consonant klinkt en de ander dissonant? Weet niet hoe uitgebreid het moet zijn, maar volgens mij gaat het niet om complete nummers, maar achter de gedachte. Vaak valt bij kortere stukjes de dissonantie ook sneller op.

Hier even in elkaar geknutseld een stukje in C majeur

De eerste is consonant en bevat:

Dm7 - G - Csus4 - C

http://speedy.sh/GDqFH/consonant.mscz.wav

De tweede is dissonant en bevat:

Dm7b5 - It+6 - Gadd b9 - C

http://speedy.sh/ZKktc/dissonant.mscz.wav

Dus door alleen de kwint te verlagen in de ii.
De dominant voor te bereiden (G) door middel van een augmented 6 akkoord
En die dominant ook nog eens een b9 te geven is je stuk dissonant
Met natuurlijk een consonant einde ;)

De basis is bij beiden ii - V- I, ze klinken grotendeels hetzelfde, maar toch weer niet, zoek je zoiets? De rode draad in de dissonantie is de Ab ipb A (die zowel in Dm7b5, It+6 en Gadd b9 voorkomt).
Heel erg bedankt voor jullie reacties O+ volgens mij zijn ze allebei wel bruikbaar!
pi_133630661
wat is twaalftonentechniek en hoe pas ik het toe
pi_133631214
Twaalftonen-techniek is zoals de naam al zegt dat je gebruik maakt van alle 12 tonen die er zijn. De chromatische toonladder dus.

Elke noot is even belangrijk als de andere wat bijna altijd leidt tot atonaliteit.
(In een tonaal stuk in C majeur is de C de 'belangrijkste' noot). In de twaalftonen-techniek probeer je te voorkomen dat één noot gaat overheersen en daarom probeer je elke noot even vaak te spelen als de andere 11.

Op wiki is er een vrij uitgebreid artikel over (de Engelse variant) met voorbeelden. Zelf heb ik een aversie voor atonale muziek dus pas het zelf ook niet toe.
pi_133633512
wiki was te wiskundig, mjah ik zoek wel iets :) toch bedankt
pi_133637651
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 08:07 schreef Trollscience het volgende:
wiki was te wiskundig, mjah ik zoek wel iets :) toch bedankt
Ja, vond ik zelf ook, zo gauw ze over permutaties beginnen te praten en zo haak ik ook af....
pi_133669980
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Was qua improvisatie aan het expirimenteren met een latin achtige feel, weet niet of hij gelukt is, vind sommige stukken nog best ok klinken.

Solo begint rond 1:10 en gaat daarna het hele stuk door.
Ik moest alleen nog wel flink inkomen, dus het beginnetje is een kléin beetje sloppy helaas.

Mening van Starla, of een andere gebruiker met kennis van muziek is zeer gewenst, kritiek/feedback is nooit weg!
Zo, weer een minuet gemaakt gisteren voor viola da gamba's harp, had toch de hele dag vrij.

Dm - Fm - Dm structuur

Vond de relatieve majeur F toch wat te saai, vandaar in mineur vorm gezet. Mening van Braddie of iemand anders is welkom :P

http://speedy.sh/b33FM/Menuet-in-D-minor.mscz.wav

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 27-11-2013 22:41:06 ]
pi_133691890
nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2013 21:55:20 ]
pi_133694191
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 21:54 schreef Trollscience het volgende:
nvm
Goed album :P
pi_133694275
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:38 schreef starla het volgende:

[..]

Goed album :P
nee
pi_133694298
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:39 schreef Trollscience het volgende:

[..]

nee
:o
pi_133714220
Simpel, C Majeur naar C Mineur, maar toch wel een verschil :D
pi_133714548
quote:
10s.gif Op donderdag 28 november 2013 17:07 schreef Braddie het volgende:
Simpel, C Majeur naar C Mineur, maar toch wel een verschil :D
Het begint Iers en door die mineur wordt het opeens Balkan Zigeuner :D

Maar goed, jij hebt al live shizzle gepost, Baajguardian een stukje, ik ook. Misschien moeten we het wat theoretischer houden, anders wordt dit topic de zoveelste -post hier jouw creaties- topic.

Een creatie mag wel, als je er een vraag over hebt ofzo. Dat je met een bepaald stukje niet verder komt of wat dies meer zij. Kunnen we met alle plezier mee helpen.

Wil dit topic toch voornamelijk theoretisch houden ;)
pi_133714950
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 17:20 schreef starla het volgende:

[..]

Het begint Iers en door die mineur wordt het opeens Balkan Zigeuner :D

Maar goed, jij hebt al live shizzle gepost, Baajguardian een stukje, ik ook. Misschien moeten we het wat theoretischer houden, anders wordt dit topic de zoveelste -post hier jouw creaties- topic.

Een creatie mag wel, als je er een vraag over hebt ofzo. Dat je met een bepaald stukje niet verder komt of wat dies meer zij. Kunnen we met alle plezier mee helpen.

Wil dit topic toch voornamelijk theoretisch houden ;)
Balkan Zigeuner? :P
Nee prima, ik snap het :)
pi_133715432
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 17:38 schreef Braddie het volgende:

[..]

Balkan Zigeuner? :P
Nee prima, ik snap het :)
Ja, beetje Hungarian gypsy feeling....

Ik heb een verschrikkelijke akkoordenprogressie bedacht, alleen één akkoord vind ik lastig te benoemen.

Het nummer is in F# majeur.

Eén akkoord bevat: D - B - F# - G#

Nu zou je zeggen: goh, dat is een rootless E9. Maar het functioneert in de progressie als een D-akkoord. Dus dit gedrocht moet ik dan noemen: D6b5 _O- (wat natuurlijk notitie gewijs een drama is, want dan is het officieel een Ab ipv G#). Maar de G# is de enharmonische equivalent die je moet gebruiken in F# majeur. Misschien heeft iemand een beter idee?

Progressie gaat als volgt:

F#maj7 - F#add #9 - D6b5 - C#13 - D#m - D#mmaj7 - C# - Dmaj7 (fucking 'ay...)

Ik heb dus in de melodielijn in één maat de G# - A - A# en B _O-

But it works *)

Ik vrees dat het alleen maar erger gaat worden trouwens, want hierna komt een stuk:

F# - C#maj7 - Dmaj7 - A - Emaj7 - G#7sus4
F# - C#maj7 - Dmaj7 - Emaj7 - E#dim7

*help* :D :P

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 28-11-2013 18:24:12 ]
pi_133732540
Zo, het stuk is alweer af :D

Heb die G# maar genoteerd als Ab tijdens dat akkoord want anders weet de muzikant ook niet meer hoe dat akkoord fungeert. Zo dus (3de maat):

Een drama voor elke muzikant dit stuk :')

Qua dissonantie valt het me nog wel mee, had erger verwacht. Speel twee keer een M7 interval, twee keer een tritone-interval, maar voor de rest netjes tertsen, kwarten en kwinten :)

[ Bericht 10% gewijzigd door starla op 29-11-2013 10:29:09 ]
  vrijdag 29 november 2013 @ 01:23:51 #78
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_133733033
Ik ben op het moment lekker basic bezig met (open) gitaar ladders. Leuk he xD
pi_133733114
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 01:23 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben op het moment lekker basic bezig met (open) gitaar ladders. Leuk he xD
Blèèèèh....saai. Gelukkig heb ik dat al 10 jaar achter de rug.

Nog voor de geïnteresseerden (vast niet als je de akkoorden zo ziet _O- ), hier het hele akkoordenschema:

F#maj7 - F#add #9 - D6b5 - C#13 - D#m - D#mmaj7 - C# - Dmaj7

F# - C#maj7 - Dmaj7 - A - Emaj7 - G#7sus4

F# - C#maj7 - Dmaj7 - Emaj7 - E#dim7 (modulatie naar F# mineur)

F#m - Esus2 - Bm - C#7 - F#m
pi_133845159
Hooi Starla mijn lieve docente,

Als ik eens toonladder D neem, en dan het akkoordenschema door neem dan kom ik op een gegeven moment uit bij A7 en dan een verder, A7sus4

Waar staat die 7, sus en 4 voor? dat maakt mij nog al gedesoriënteerd.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_133852567
quote:
5s.gif Op maandag 2 december 2013 16:13 schreef spierbal het volgende:
Hooi Starla mijn lieve docente,

Als ik eens toonladder D neem, en dan het akkoordenschema door neem dan kom ik op een gegeven moment uit bij A7 en dan een verder, A7sus4

Waar staat die 7, sus en 4 voor? dat maakt mij nog al gedesoriënteerd.
Allereerst bekijken we alles vanuit de majeur toonladder, dat is ons referentiepunt.

A majeur = A B C# D E F# G#
A = 1
B = 2
C# = 3
D = 4
etc.

De 7 is G#. Máár, het gaat hier om een zogenaamde dominante 7. Vrij verwarrend, want die 7 is eigenlijk een b7 (een verlaagde 7 die je in de mineur toonladder tegenkomt: A B C D E F G).
Dus geleend vanuit de mineur toonladder. Zie je veel in blues. Het heeft een sterke dominante functie vanwege de tritone interval C# - G (C# > D# > F > G, ofwel drie hele noten verschil).

Dus A7 = A C# E G
Amaj7 = A C# E G# (door maj vóór de 7 te zetten weet je dat je een G# moet spelen ipv een G).

Een sus 4 houdt in dat je de terts vervangt door de noot daarboven, dus in dit geval een D ipv een C#. Een sus 2 is een B ipv een C#. Sus staat dus voor suspended.

A7 wisten we al: A C# E G
De C# vervangen we door D.

A7sus4 = A D E G
A7sus2 = A B E G

Dit soort akkoorden neigen naar atonaliteit vanwege het ontbreken van de terts (welke de tonaliteit bepaalt; C is mineur, C# is majeur). Dat weten we niet, dus moet je dit uit de context halen.
pi_133867175
Nog ter aanvulling:

Een Am7 heeft dus óók een G:
A C E G

Je kunt de majeur 7 interval (G#) ook spelen met een mineur tonaliteit, dan krijg je de zogenaamde mmaj7-akkoorden. Deze klinken erg dissonant:
A C E G#

Daarnaast is er nog wel eens verwarring tussen sus2 en add9 of sus4 en add11.

Bij de sus-akkoorden heb je géén terts, bij de add-akkoorden wel. Je voegt nu alleen een 9 (of 2) toe of 11 (of 4). Zelf prefereer ik de 9 en 11 omdat deze vaak in de sonoriteit hoger worden gespeeld dan de overige noten, anders klinkt het zo geclusterd en vaag.

Dus:
Asus4 = A D E
A add11 = A C# E D

Let wel: als je al een septiem speelt dan vervalt per definitie de 'add' toevoeging.
Een A7 add11 bestaat niet en noemen we gewoon een A11:
A C# E G D

En zo heb je natuurlijk ook de Amaj11:
A C# E G# D

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 03-12-2013 07:44:29 ]
pi_133880619
Om het maar even in A te houden.

Ik heb het juist als ik een A9 zie dat je daar dan automatisch de 7 bij pakt?
Zelfde voor A13 is dan dus 7, 9 en 13?

Zo speel ik het althans altijd met het verschil dat ik de voicing dan anders doe,

Bv bij een 9 de basnoten 1 en 7 rechterhand doe ik dan meestal de 9 onderop en dan 5 1 3.
Hangt beetje van de melodie af ook wel, ik wissel daar nog wel eens in.

of bv links 1-5-7 rechts 9(2) - 5 etc
Do what you love, love what you do!
pi_133883200
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 17:11 schreef kree het volgende:
Om het maar even in A te houden.

Ik heb het juist als ik een A9 zie dat je daar dan automatisch de 7 bij pakt?
Zelfde voor A13 is dan dus 7, 9 en 13?
Ja, een A9 houdt per definitie in dat je een septiem speelt. Als je meer extensies toevoegt geldt dat niet alle extensies gespeeld hoeven te worden.

In een A11 kun je de 9 weglaten, als je maar de 7 en 11 speelt.
In een A13 kun je de 9 en 11 weglaten, als je maar de 7 en 13 speelt.

Op 6-snarige gitaar (normaal) is namelijk een volledig 13-akkoord niet mogelijk omdat deze 7 noten bevat. A13 volledig:
A C# E G B D F#

Vandaar dat je vaak noten weglaat. De 11 wordt vaak weggelaten in 13-akkoorden vanwege de sterke dissonantie met de terts (half toon verschil).
pi_133912540
Heb met dit nummer even iets anders gedaan qua akkoorden.
Heb hem sowieso in Dmineur gespeeld (Terwijl het origineel in Emin is) Maar heb er een Edim7 ingegooid, maar ben er nog niet helemaal uit of dit wel 100% kán.

Het klinkt wel (Op een gegeven moment in het refrein speel ik ook weer gewoon de A7) Maar het is toch een beetje ... mja, apart..

Kán het ? :P
  Moderator woensdag 4 december 2013 @ 16:43:55 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_133912968
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:32 schreef Braddie het volgende:
Heb met dit nummer even iets anders gedaan qua akkoorden.
Heb hem sowieso in Dmineur gespeeld (Terwijl het origineel in Emin is) Maar heb er een Edim7 ingegooid, maar ben er nog niet helemaal uit of dit wel 100% kán.

Het klinkt wel (Op een gegeven moment in het refrein speel ik ook weer gewoon de A7) Maar het is toch een beetje ... mja, apart..

Kán het ? :P
je hebt het gedaan ergo het kan.... want wat niet kan is nog nooit gebeurt :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_133917039
Kan prima. Edim is sowieso diatonisch in D mineur. Je voegt er alleen een bb7 aan toe, ofwel een Db (enharmonisch de C#), wat de leidtoon is naar D.

Ik maak zelf veel gebruik van dim7-akkoorden als een substitutie voor de dominant (zie post 79 ;) )

Dominant in Dm = A C# E G (A7)
Jij speelt: E G Bb Db (of C#).

Dat verschilt dus maar 1 noot, ipv de A speel je een Bb. Geeft net dat beetje extra flavour.

[ Bericht 6% gewijzigd door starla op 04-12-2013 20:09:44 ]
pi_134008570
Heb een Stem Bereik filmpje van mezelf gemaakt voor de grap een maandje terug, op een Zang forum noemde ze me een Lage Tenoor, nou weet ik niet of dit waar is....

Starla, jij zal er vast meer verstand van hebben :)
pi_134008754
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:00 schreef Braddie het volgende:
Heb een Stem Bereik filmpje van mezelf gemaakt voor de grap een maandje terug, op een Zang forum noemde ze me een Lage Tenoor, nou weet ik niet of dit waar is....

Starla, jij zal er vast meer verstand van hebben :)
Waarom zou je dat zang forum niet geloven en het fok forum wel? :?
Robert Moog died for our synths
pi_134008772
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:16 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Waarom zou je dat zang forum niet geloven en het fok forum wel? :?
Omdat ik op een eerder account daar ook al gepost had, en toen noemde ze me een "High Baritone" of wel een Hoge Bariton.
En sinds ik er met mijn nieuwe account post ben ik opeens een "Low Tenor" ofwel een Lage Tenoor.

En aangezien hier ook een aantal Conservatorium muzikanten zitten... sja.
pi_134013111
Ik denk dat je het verkeerd aanpakt.

Je zingt nu gewoon van heel laag naar heel hoog. In dit filmpje ben je dus 'niets'. Je kunt pas spreken over een Bariton, Tenor, Contratenor, whatever als je in een bepaald stuk een partij voor je rekening neemt die in een bepaald register is geschreven, of als je muzikaal bent opgeleid om zuiver in een bepaald register te zingen zonder falsetto.

Gezien jouw bereik van bas naar (weet niet wat je allemaal op het einde doet qua stem) sopraan gaat (en volgens mij wel hoger, een soort hondenfluitje) kun je moeilijk spreken over een bepaalde stem. Helemaal als je 90% van de tijd vals zingt.
pi_134065212
Mooi topic Starla!

_O_
pi_134079217
Ik luister altijd veel muziek, maar de theorie erachter heb ik nauwelijks kaas gegeten. Dus ik vroeg me af of er misschien iemand een goed boek weet, waarmee een leek als ik een goede introductie kan krijgen voor de meest gangbare principes in de muziektheorie? :)
pi_134079289
Waar kan ik mij tegen een leuk tarief muzikaal laten vormen? Ik hoef niet de wereld, maar een beetje basiskennis van waaruit ik verder kan zou het leven vast aangenamer maken.
You wear your smile like it was going out of fashion...
pi_134082466
Wat ik nogsteeds zoek is een programma/pdf waar alle akkoorden/scales instaan voor toetsen.
Die had ik tot een tijd geleden, maar door een computer crash ben ik helaas het programma kwijt (En ook de naam..)

Én ook de 1e 2e 3e 4e 5e 6e 7e trap per toonsoort zou ik graag willen weten...
(Als in bij C is dat I = Cmaj IV = Fmaj V = Gmaj, maar bij de rest van de akkoorden weet ik dat niet, en ook de rest van de trappen heb ik geen idee van ..... Als iemand mij daar mee kan helpen zou dat erg fijn zijn)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2013 15:41:03 ]
pi_134083380
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:47 schreef Phlogi2013 het volgende:
Waar kan ik mij tegen een leuk tarief muzikaal laten vormen? Ik hoef niet de wereld, maar een beetje basiskennis van waaruit ik verder kan zou het leven vast aangenamer maken.
Hier is het gratis ;)

Maar op het internet is ook veel te vinden hoor; musictheory.net is erg basaal.
pi_134083474
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:44 schreef Gehenna het volgende:
Ik luister altijd veel muziek, maar de theorie erachter heb ik nauwelijks kaas gegeten. Dus ik vroeg me af of er misschien iemand een goed boek weet, waarmee een leek als ik een goede introductie kan krijgen voor de meest gangbare principes in de muziektheorie? :)
Zie oa post 14 ;)
pi_134083517
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 16:07 schreef starla het volgende:

[..]

Zie oa post 14 ;)
*gaat tellen*
  maandag 9 december 2013 @ 16:20:27 #99
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_134083936
Had ik trouwens al eens hier de tip gegeven om stephen malinowski op te zoeken op youtube? Hij heeft een programma ontwikkeld (is zelf ook een goed musici en redelijk componist overigens) waarmee je op allerlei praktisch visuele wijze muziek tot leven ziet komen, met name klassieke muziek met een vrij breed genre van barok en sarabande tot nocturne.

https://www.youtube.com/user/smalin

Heeft mij heel erg geholpen in het begrijpen en toepassen van contrapunt en intermediaire harmonieën.
pi_134084248
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 16:05 schreef starla het volgende:

[..]

Hier is het gratis ;)

Maar op het internet is ook veel te vinden hoor; musictheory.net is erg basaal.
Maar eens naar gaan kijken.

Hier is het idd gratis, maar ik heb wel een paar strohalmen nodig aleer ik iets van een zinnige vraag kan stellen denk ik :@
You wear your smile like it was going out of fashion...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')