Ik ga mijn best doen, al ben ik van huis uit toch meer een Pop/Rock toetsenist, dus het zal heel veel leren en veel pijn en moeite worden.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Mooie controle heb je, ik zie niks om aan te merken. Ik denk dat je het nummer 'party' van de piano collections v. final fantasy 10-2 ook wel mooi zal vinden om te spelen, die leerde ik mezelf ooit op gehoor aan @ piano. (al speel ik het nu niet meer omdat het te lang geleden is dat ik dat dagelijks deed, mensen die de docu over mij (in mn majin buu 1e vorm, ben nu in ultieme majin buu vorm irl) hebben gezien hebben me nog wel met kwaliteit zien en horen pianospelen maar ik kan het nu amper nog xD.
Hier heb je het nummer wat ik bedoel, ik zou zeggen ga het leren en post je versie op yt en ik zal em geheid favoriten
Zie een eerdere post van mij in dit topic. Het harmoniseren is het stapelen van tertsen in die toonladder.quote:Op zaterdag 23 november 2013 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.
Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden?
Bedankt voor het uitgebreide antwoordquote:Op zaterdag 23 november 2013 22:24 schreef starla het volgende:
[..]
Zie een eerdere post van mij in dit topic. Het harmoniseren is het stapelen van tertsen in die toonladder.
Dus C majeur = C D E F G A B C
Grote terts boven C is E, kleine terts boven E is G (CEG). Dus C majeur.
Kleine terts boven D is F, grote terts boven F is A (DFA). Dus D mineur.
Etc.
In E mineur (E F# G A B C D) is dat dus: Em F#dim G Am Bm C en D.
In Romeinse notatie is dat altijd hetzelfde. I staat voor tonica in majeur. i staat voor tonica in mineur. II staat voor secunde (of bij akkoorden eigenlijk supertonica) in majeur, ii staat voor mineur.
Dus alle majeur toonladders kun je noteren als:
I - ii - iii - IV - V - vi - vii* (sterretje betekent dim-akkoord)
De mineur begint op de 6de trap van de majeur en kun je beschouwen als de afgeleide van de majeur (soms ook wel Aeolisch genoemd).
Dus als we bij de vi beginnen maar deze beschouwen als de tonica krijg je voor alle mineur toonladders:
i - ii* - III - iv - v - VI - VII.
Hieruit weet je heel snel dat als je in D mineur speelt het volgende akkoord een Edim is en dat de dominant een Am is.
Let wel dat óók in mineur toonladders vaak de leidtoon wordt gespeeld, of de M7. Dus ipv in E mineur de D te spelen wordt er een D# gespeeld, dit geeft extra resolutie vanwege de resolutie een halve toon omhoog. Bijna elk nummer in mineur maakt hier gebruik van. Dus een V of zelfs V7 ipv de diatonische v (in E mineur dus ipv Bm, een B of B7).
Test het zelf thuis ook maar uit wat lekkerder klinkt. Bm - Em of B7 - Em.
Die laatste klinkt meer als: 'aaaah, we zijn weer thuis'.
'Omnious wake' is wel het beste voorbeeld wat ik heb van dissonantie.quote:Op maandag 25 november 2013 11:13 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar jullie kunnen mij vast wel helpen.
Ik moet voor een project een presentatie geven over dissonante muziek, en nu heb ik op internet natuurlijk wel gezocht wat het is, en de theorie erachter snap ik ook wel, maar nu ben ik nog op zoek naar wat voorbeelden. Het liefst zou ik twee muziekstukken willen laten horen die erg op elkaar lijken, maar waarvan de ene erg duidelijk veel dissonante tonen bevat, en de ander totaal niet.
Hebben jullie ideeën hiervoor?
Alvast bedankt!
Dan maak je zelf toch gewoon 2 korte stukjes waarbij de één consonant klinkt en de ander dissonant? Weet niet hoe uitgebreid het moet zijn, maar volgens mij gaat het niet om complete nummers, maar achter de gedachte. Vaak valt bij kortere stukjes de dissonantie ook sneller op.quote:Op maandag 25 november 2013 11:13 schreef Rearviewmirror het volgende:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, maar jullie kunnen mij vast wel helpen.
Ik moet voor een project een presentatie geven over dissonante muziek, en nu heb ik op internet natuurlijk wel gezocht wat het is, en de theorie erachter snap ik ook wel, maar nu ben ik nog op zoek naar wat voorbeelden. Het liefst zou ik twee muziekstukken willen laten horen die erg op elkaar lijken, maar waarvan de ene erg duidelijk veel dissonante tonen bevat, en de ander totaal niet.
Hebben jullie ideeën hiervoor?
Alvast bedankt!
Mijn post #33 is een beetje hoe ik het aanpak. Soms hoor je bij voorbaat al of een nummer mineur of majeur is door het gevoel. Maar het gevoel kan je ook bedriegen. Een opgewekt nummer kan prima in mineur staat en zo kan een verdrietig nummer in majeur staan.quote:Op maandag 25 november 2013 22:22 schreef DjUntzUntz het volgende:
Ik heb nog wel een aantal vragen. Probeer momenteel me erg in traditionele muziek te verdiepen en later verbreden.
Wat kan ik het beste doen om tunes/songs te kunnen onderscheiden van majeur/mineur en specifieker om welke scales het gaat? het gaat volgens mij vaak om bepaalde majeur/mineur scales die terugkomen en die ik zelf overigens ook speel maar ik vind dat het lastig blijft.
Er staat overigens een hele boel boeiende informatie in het topic tot dusver maar soms wel voor echt gigantisch ver gevorderden. Ben totaal geen leek in muziek(theorie) maar zelfs ik word duizelig van sommige terminologie :-P
quote:Op maandag 25 november 2013 14:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
'Omnious wake' is wel het beste voorbeeld wat ik heb van dissonantie.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/435173
'Wake up honey' is dan weer amper dissonant (maar wel hol, weet niet of dat een probleem is)
Het heeft overigens wel dissonante achtergrond geluiden maar de piano is dat weer niet dus.
http://www.newgrounds.com/audio/listen/510058
Heel erg bedankt voor jullie reactiesquote:Op maandag 25 november 2013 21:34 schreef starla het volgende:
[..]
Dan maak je zelf toch gewoon 2 korte stukjes waarbij de één consonant klinkt en de ander dissonant? Weet niet hoe uitgebreid het moet zijn, maar volgens mij gaat het niet om complete nummers, maar achter de gedachte. Vaak valt bij kortere stukjes de dissonantie ook sneller op.
Hier even in elkaar geknutseld een stukje in C majeur
De eerste is consonant en bevat:
Dm7 - G - Csus4 - C
http://speedy.sh/GDqFH/consonant.mscz.wav
De tweede is dissonant en bevat:
Dm7b5 - It+6 - Gadd b9 - C
http://speedy.sh/ZKktc/dissonant.mscz.wav
Dus door alleen de kwint te verlagen in de ii.
De dominant voor te bereiden (G) door middel van een augmented 6 akkoord
En die dominant ook nog eens een b9 te geven is je stuk dissonant
Met natuurlijk een consonant einde
De basis is bij beiden ii - V- I, ze klinken grotendeels hetzelfde, maar toch weer niet, zoek je zoiets? De rode draad in de dissonantie is de Ab ipb A (die zowel in Dm7b5, It+6 en Gadd b9 voorkomt).
Ja, vond ik zelf ook, zo gauw ze over permutaties beginnen te praten en zo haak ik ook af....quote:Op dinsdag 26 november 2013 08:07 schreef Trollscience het volgende:
wiki was te wiskundig, mjah ik zoek wel ietstoch bedankt
Zo, weer een minuet gemaakt gisteren voor viola da gamba's harp, had toch de hele dag vrij.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:15 schreef Braddie het volgende:
Was qua improvisatie aan het expirimenteren met een latin achtige feel, weet niet of hij gelukt is, vind sommige stukken nog best ok klinken.
Solo begint rond 1:10 en gaat daarna het hele stuk door.
Ik moest alleen nog wel flink inkomen, dus het beginnetje is een kléin beetje sloppy helaas.
Mening van Starla, of een andere gebruiker met kennis van muziek is zeer gewenst, kritiek/feedback is nooit weg!
Het begint Iers en door die mineur wordt het opeens Balkan Zigeunerquote:Op donderdag 28 november 2013 17:07 schreef Braddie het volgende:
Simpel, C Majeur naar C Mineur, maar toch wel een verschil
Balkan Zigeuner?quote:Op donderdag 28 november 2013 17:20 schreef starla het volgende:
[..]
Het begint Iers en door die mineur wordt het opeens Balkan Zigeuner
Maar goed, jij hebt al live shizzle gepost, Baajguardian een stukje, ik ook. Misschien moeten we het wat theoretischer houden, anders wordt dit topic de zoveelste -post hier jouw creaties- topic.
Een creatie mag wel, als je er een vraag over hebt ofzo. Dat je met een bepaald stukje niet verder komt of wat dies meer zij. Kunnen we met alle plezier mee helpen.
Wil dit topic toch voornamelijk theoretisch houden![]()
Ja, beetje Hungarian gypsy feeling....quote:Op donderdag 28 november 2013 17:38 schreef Braddie het volgende:
[..]
Balkan Zigeuner?
Nee prima, ik snap het
Blèèèèh....saai. Gelukkig heb ik dat al 10 jaar achter de rug.quote:Op vrijdag 29 november 2013 01:23 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben op het moment lekker basic bezig met (open) gitaar ladders. Leuk he xD
Allereerst bekijken we alles vanuit de majeur toonladder, dat is ons referentiepunt.quote:Op maandag 2 december 2013 16:13 schreef spierbal het volgende:
Hooi Starla mijn lieve docente,
Als ik eens toonladder D neem, en dan het akkoordenschema door neem dan kom ik op een gegeven moment uit bij A7 en dan een verder, A7sus4
Waar staat die 7, sus en 4 voor? dat maakt mij nog al gedesoriënteerd.
Ja, een A9 houdt per definitie in dat je een septiem speelt. Als je meer extensies toevoegt geldt dat niet alle extensies gespeeld hoeven te worden.quote:Op dinsdag 3 december 2013 17:11 schreef kree het volgende:
Om het maar even in A te houden.
Ik heb het juist als ik een A9 zie dat je daar dan automatisch de 7 bij pakt?
Zelfde voor A13 is dan dus 7, 9 en 13?
je hebt het gedaan ergo het kan.... want wat niet kan is nog nooit gebeurtquote:Op woensdag 4 december 2013 16:32 schreef Braddie het volgende:
Heb met dit nummer even iets anders gedaan qua akkoorden.
Heb hem sowieso in Dmineur gespeeld (Terwijl het origineel in Emin is) Maar heb er een Edim7 ingegooid, maar ben er nog niet helemaal uit of dit wel 100% kán.
Het klinkt wel (Op een gegeven moment in het refrein speel ik ook weer gewoon de A7) Maar het is toch een beetje ... mja, apart..
Kán het ?
Waarom zou je dat zang forum niet geloven en het fok forum wel?quote:Op zaterdag 7 december 2013 02:00 schreef Braddie het volgende:
Heb een Stem Bereik filmpje van mezelf gemaakt voor de grap een maandje terug, op een Zang forum noemde ze me een Lage Tenoor, nou weet ik niet of dit waar is....
Starla, jij zal er vast meer verstand van hebben
Omdat ik op een eerder account daar ook al gepost had, en toen noemde ze me een "High Baritone" of wel een Hoge Bariton.quote:Op zaterdag 7 december 2013 02:16 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Waarom zou je dat zang forum niet geloven en het fok forum wel?
Hier is het gratisquote:Op maandag 9 december 2013 13:47 schreef Phlogi2013 het volgende:
Waar kan ik mij tegen een leuk tarief muzikaal laten vormen? Ik hoef niet de wereld, maar een beetje basiskennis van waaruit ik verder kan zou het leven vast aangenamer maken.
Zie oa post 14quote:Op maandag 9 december 2013 13:44 schreef Gehenna het volgende:
Ik luister altijd veel muziek, maar de theorie erachter heb ik nauwelijks kaas gegeten. Dus ik vroeg me af of er misschien iemand een goed boek weet, waarmee een leek als ik een goede introductie kan krijgen voor de meest gangbare principes in de muziektheorie?
Maar eens naar gaan kijken.quote:Op maandag 9 december 2013 16:05 schreef starla het volgende:
[..]
Hier is het gratis
Maar op het internet is ook veel te vinden hoor; musictheory.net is erg basaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |