Als je kunt harmoniseren en je weet welke toets welke noot is, is dat toch zo uit te zoeken?quote:Op maandag 9 december 2013 15:40 schreef Braddie het volgende:
Wat ik nogsteeds zoek is een programma/pdf waar alle akkoorden/scales instaan voor toetsen.
Die had ik tot een tijd geleden, maar door een computer crash ben ik helaas het programma kwijt (En ook de naam..)
Én ook de 1e 2e 3e 4e 5e 6e 7e trap per toonsoort zou ik graag willen weten...
(Als in bij C is dat I = Cmaj IV = Fmaj V = Gmaj, maar bij de rest van de akkoorden weet ik dat niet, en ook de rest van de trappen heb ik geen idee van ..... Als iemand mij daar mee kan helpen zou dat erg fijn zijn)
thx starla, ik ga aan de slag!quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:18 schreef starla het volgende:
Zo is het deels een kwestie van oefenen om de akkoorden uit te volgen, maar ook een kwestie van weten welke je akkoorden kunt verwachten.
Ja, maar naar mate je meer stemmen toevoegd, des te meer kans je hebt dat je 'de regels' overtreedt. 3-stemmig of 4-stemmig is vrij normaal, sommige madrigalen zijn zelfs voor 5 of 6 stemmen.quote:Op woensdag 18 december 2013 09:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het mogelijk om een negen stemmige fuga te maken?
Hoe maak je de stap van muziek van anderen spelen, naar zelf muziek componeren. (lijkt mij de samenvatting)quote:Op woensdag 18 december 2013 20:03 schreef starla het volgende:
Ik snap werkelijk waar niets van bovenstaande 2 posts
Een gitaar vastpakken en dingen spelen die leuk klinken die anderen niet hebben geschreven?quote:Op woensdag 18 december 2013 20:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe maak je de stap van muziek van anderen spelen, naar zelf muziek componeren. (lijkt mij de samenvatting)
Dat heeft de vragensteller dus geprobeerd maar daar loopt hij vast...quote:Op woensdag 18 december 2013 20:13 schreef starla het volgende:
[..]
Een gitaar vastpakken en dingen spelen die leuk klinken die anderen niet hebben geschreven?
Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat heeft de vragensteller dus geprobeerd maar daar loopt hij vast...
Op zich heb je natuurlijk gelijk dat het met meer stemmen steeds moeilijker wordt om precies de regels te volgen. Alleen hadden de oude meesters wel de gewoonte om in zeer-veelstemmige composities de regels wat vrijer te interpreteren. En ook daar zijn wel algemene richtlijnen voor te geven. Zo lees ik in mijn oude contrapuntboek bijvoorbeeld dat opeenvolgende reine kwinten toegestaan zijn in tegenbeweging (zelfs tussen de buitenstemmen), zodra je meer dan zes stemmen hebt. En in achtstemmige zetting zijn kruisende melodielijnen tussen de binnenstemmen helemaal geen ramp.quote:Op woensdag 18 december 2013 11:27 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, maar naar mate je meer stemmen toevoegd, des te meer kans je hebt dat je 'de regels' overtreedt. 3-stemmig of 4-stemmig is vrij normaal, sommige madrigalen zijn zelfs voor 5 of 6 stemmen.
[...]
Probeer dat maar voor 9 stemmen voor elkaar te krijgen met al die regels
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Als je helemaal geen talent hebt, dan is het inderdaad onmogelijk om iets creatiefs te bereiken. Toch onderschat je de rol van technische vorming. Ik ben bijvoorbeeld pas echt zinnige melodieën gaan schrijven nadat ik redelijk veel contrapunt had bestudeerd (in de stijl van Palestrina). Dat komt volgens mij doordat je aan de ene kant in die stijl heel erg moet letten op een esthetisch verantwoorde mix van trapsgewijze schreden en grote sprongen (kenmerk van bijna alle goede melodieën in de meest uiteenlopende stijlen trouwens), en aan de andere kant veel houvast hebt aan de reeds gegeven melodie, de cantus firmus.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:23 schreef starla het volgende:
[..]
Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.
Er is geen magische les om creatief te worden op een bepaald gebied, dat ben je of dat ben je niet.
Als vragensteller dit topic terugleest zijn er genoeg handreikingen naar hoe je vrij eenvoudig een nummer in elkaar kunt zetten via standaard akkoordenschema's. Dat het niet direct complex hoeft te zijn is logisch, want complexiteit is een later stadium in een proces. De grootste wereldhits zijn vaak ook niets anders dan 4 akkoordjes. Het is wat je met de melodie doet.
Als vragensteller prima zijn akkoorden weet te vinden, zoek dan een bandje met een zangeres of andere gitarist. Die kunnen soms met verrassende ideeën komen, waar vragensteller weer van kan leren.
Klopt, sommige componisten hadden zelfs helemaal niets met al die regels, C. Gesualdo is daar een mooi voorbeeld van. Die heeft veel perfecte verticale intervallen, dissonantie en kruisende lijnen.quote:Op donderdag 19 december 2013 08:25 schreef dingesdedinges het volgende:
Op zich heb je natuurlijk gelijk dat het met meer stemmen steeds moeilijker wordt om precies de regels te volgen. Alleen hadden de oude meesters wel de gewoonte om in zeer-veelstemmige composities de regels wat vrijer te interpreteren. En ook daar zijn wel algemene richtlijnen voor te geven. Zo lees ik in mijn oude contrapuntboek bijvoorbeeld dat opeenvolgende reine kwinten toegestaan zijn in tegenbeweging (zelfs tussen de buitenstemmen), zodra je meer dan zes stemmen hebt. En in achtstemmige zetting zijn kruisende melodielijnen tussen de binnenstemmen helemaal geen ramp.
Palestrinaquote:Op donderdag 19 december 2013 09:05 schreef dingesdedinges het volgende:
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Als je helemaal geen talent hebt, dan is het inderdaad onmogelijk om iets creatiefs te bereiken. Toch onderschat je de rol van technische vorming. Ik ben bijvoorbeeld pas echt zinnige melodieën gaan schrijven nadat ik redelijk veel contrapunt had bestudeerd (in de stijl van Palestrina).
Met de laatste ben ik het eens; harmonieleer is belangrijk en daaruit voortvloeiend weet je welke noten wel en niet goed klinken boven een bepaalde akkoordenprogressie. Dus dat je boven een I - IV - V progressie in C majeur all the way C majeur kunt spelen, of nog makkelijker een pentatonisch laddertje. Contrapunt komt -als ik zo zijn posts lees- nog wat te vroeg.quote:Op donderdag 19 december 2013 09:05 schreef dingesdedinges het volgende:
Ik zou de vragensteller dus het volgende aanraden: bestudeer eerst eens wat contrapunt en harmonieleer voordat je geheel zelfstandig melodieën probeert te componeren.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Gesualdo is inderdaad een van mijn helden; gewoon een zestiende-eeuwse eindbaas.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:04 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, sommige componisten hadden zelfs helemaal niets met al die regels, C. Gesualdo is daar een mooi voorbeeld van. Die heeft veel perfecte verticale intervallen, dissonantie en kruisende lijnen.
Het zijn ook geen regels die je per se moet opvolgen, maar als beginner is het handig om je je hieraan te houden, zodat je ook op een goede functionele manier deze regels kunt doorbreken en weet wát je precies doet. Tegengestelde reine kwinten zijn niet een heel goed probleem inderdaad; de zogenaamde 'hidden perfect fifths'. Niet zo onderbrekend in je melodielijn als de parallelle kwinten in ieder geval. Mozart had al helemaal schijt aan parallelle kwinten en deed dat veelvuldig.
De basis beheersen is een must in contrapunt, en je moet dan ook gewoon beginnen met 1ste orde en je langzaam naar boven werken naar 5de orde. Dan is het denk ik wel goed om je te verdiepen in de 'harde' regels en 'zachte' regels. Kruisende melodielijnen kom je inderdaad ook vaak tegen hoor, maar dit probeer je tot een minimum te beperken. Uiteindelijk wat je zelf zegt, ontkom je hier bij meerstemmige stukken niet aan.
[..]
Palestrina![]()
Technische vorming levert inderdaad rendement op, alleen vraag ik me af of de vragensteller écht wel die kant op wil; contrapunt. De rock/pop anno 2013 werkt niet met contrapunt, omdat er gewoon gezongen wordt over een harmonie, met nadruk op verticale harmonieën en daarboven een melodie in tegenstelling tot de horizontale harmonieën bij contrapunt.
[..]
Met de laatste ben ik het eens; harmonieleer is belangrijk en daaruit voortvloeiend weet je welke noten wel en niet goed klinken boven een bepaalde akkoordenprogressie. Dus dat je boven een I - IV - V progressie in C majeur all the way C majeur kunt spelen, of nog makkelijker een pentatonisch laddertje. Contrapunt komt -als ik zo zijn posts lees- nog wat te vroeg.
Babysteps
Eensquote:Op donderdag 19 december 2013 10:25 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Gesualdo is inderdaad een van mijn helden; gewoon een zestiende-eeuwse eindbaas.
Of de vragensteller ook daadwerkelijk contrapunt intensief gaat gebruiken (in de zin van fuga's), is inderdaad twijfelachtig. Aan de andere kant kun je er volgens mij onmogelijk slechter van worden. En je leert erdoor een gezond respect te hebben voor de melodie als zelfstandige entiteit. Het gebrek daaraan staat mij in veel middelmatige popmuziek eerlijk gezegd erg tegen. (Hoewel er natuurlijk ook veel goede pop, met schitterende melodieën bestaat.)
Wat je eerst moet leren, contrapunt of harmonie, is in feite nogal controversieel in de muziekdidactiek. Dat heb ik tenminste begrepen. Het verstandigst lijkt mij het common sense advies van F. A. Gore Ouseley: leer ze allebei stukje bij beetje tegelijkertijd. Zo leer je ze het beste coördineren en worden veel regels ook meteen minder arbitrair (bepaalde voorschriften voor een goede harmonische stemvoering vinden hun oorsprong in het contrapunt bijvoorbeeld).
Zou je van beide eens een voorbeeldje kunnen geven?quote:Op donderdag 19 december 2013 10:25 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Het gebrek daaraan staat mij in veel middelmatige popmuziek eerlijk gezegd erg tegen. (Hoewel er natuurlijk ook veel goede pop, met schitterende melodieën bestaat.)
Ja.quote:Op donderdag 19 december 2013 10:36 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Zou je van beide eens een voorbeeldje kunnen geven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |