Nou is wel beetje gelijk, zie mezelf wel als muzikant (amateur) maar ok wat het probleem is loop vast in eigen dingen spelen, eigenlijk wil ik dat anders, maar t zijn twee dingen.quote:Op woensdag 18 december 2013 20:23 schreef starla het volgende:
[..]
Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.
Er is geen magische les om creatief te worden op een bepaald gebied, dat ben je of dat ben je niet.
Als vragensteller dit topic terugleest zijn er genoeg handreikingen naar hoe je vrij eenvoudig een nummer in elkaar kunt zetten via standaard akkoordenschema's. Dat het niet direct complex hoeft te zijn is logisch, want complexiteit is een later stadium in een proces. De grootste wereldhits zijn vaak ook niets anders dan 4 akkoordjes. Het is wat je met de melodie doet.
Als vragensteller prima zijn akkoorden weet te vinden, zoek dan een bandje met een zangeres of andere gitarist. Die kunnen soms met verrassende ideeën komen, waar vragensteller weer van kan leren.
			
			
			
			Dat is vooral een kwestie van gehoortraining en solfège combineren met theoretische kennis. Een leuk computerprogramma voor gehoortraining is bijvoorbeeld EarMaster Pro. Daar leer je ritmes en intervallen e.d. herkennen, en uiteindelijk culmineert het lesmateriaal in melodische dictee-oefeningen, waarbij je dus een melodie die je hoort, zo nauwkeurig mogelijk moet noteren. Succes ermee!quote:Op donderdag 19 december 2013 18:22 schreef kree het volgende:
[..]
Nou is wel beetje gelijk, zie mezelf wel als muzikant (amateur) maar ok wat het probleem is loop vast in eigen dingen spelen, eigenlijk wil ik dat anders, maar t zijn twee dingen.
Waar ik speel is t uitgeschreven
Geen bandje of groep of nouja noem t op waar t wel kan
Loop er dus meer tegenaan zoals gezegd van tja en nu....
zou eigenlijk iets meer willen nu richting arrangementen maken etc.
Maar lastig ook heb vaak wel de ideetjes enzo dan in m n hoofd maar t uitschrijven op bladmuziek is heel lastig.
Voorbeeld, het dus wel kunnen spelen enzo op piano, maar hoe t juist op papier te zetten zoals ik t speel is lastig, niet de melodie, maar lengte van noten etc
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op donderdag 26 december 2013 15:12 schreef lolwebs het volgende:
Hallo,
Graag wat hulp van mensen die verstand hebben van notenschrift...!
Ik leer sinds kort keyboard spelen en heb nogal moeite met het lezen ofja begrijpen van het C en G akkoord op het notenschrift. Het wordt hier namelijk heel raar weergeven op het blad lees je 3 noten onder elkaar op de plaats van een D C en G en dat kan niet want C akkoord is E C en G
Dus oftewel het staat er niet goed of ik snap niet hoe 1 noot boven de C een E is en geen D?
dit is mij nog niet goed uitgelegd volgens mij
Bij het G akkoord imo dito daar zie je namelijk 3 noten op de plekken van de C B en G staan wat eigenlijk D B en G moet voorstellen
Hoe kan dit en waarom wordt dit zo genoteerd? het is toch verwarrend als ze niet op de juiste plek staan als de reguliere noten? Waarom niet gewoon 3 bolletjes op de noten voor dat akkoord? 2 staan er al goed waarom die ene nou zo raar maken....
Allereerst moet je je afvragen of het akkoord fungeert als een C. Zo ja dan heb je:quote:Op donderdag 26 december 2013 15:52 schreef Baconismyfavoritefruit het volgende:
Ik snap echt geen hol van je vraag. Maar een D C G zou een C9 zijn. Bovendien is ECG een eerste inversie C akkoord. CEG is een root inversie en GEC is een tweede inversie C akkoord. Dus een C akkoord hoeft niet per definitie ECG te zijn, maar kan ook een van de inversies zijn.
Verder denk ik dat ik je vraag anders moet stellen
			
			
			
			
			
			
			
			Om meteen maar toe te geven: ik ben een prutser wat betreft complexe ritmes. Maar ik hoor 'm als overwegend een gewone 4/4-maat, met wat syncopes uiteraard.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:18 schreef starla het volgende:
Nu vraag ik een keer om jullie mening.
Het gaat om de maatsoorten in het nummer van Tim Buckley: Hallucinations.
Tijdens een wijntje met een muzikale vriendin tijdens oudjaarsavond kwamen we in discussie hierover:
Het gaat dan om het stukje van dat hij begint te zingen tot het einde van het eerste couplet (van 0:57 tot 1:27).
Wat is jullie mening? Hoe zouden jullie dit noteren in maatsoorten? Zij denkt heel erg in compound meters, ik dacht er wezenlijk anders over. Om jullie niet te beïnvloeden zal ik mijn mening nog even achterwege laten.
Graag jullie mening!
			
			
			
			Inderdaad veel voor en na de tel, maar met alleen 4/4 kom je niet uit.quote:Op maandag 6 januari 2014 17:12 schreef dingesdedinges het volgende:
Maar ik hoor 'm als overwegend een gewone 4/4-maat, met wat syncopes uiteraard.
			
			
			
			Dat lijkt me inderdaad nauwkeuriger en netter, al heb ik de neiging (met mijn gebrekkig gevoel voor ritme) om de 3/8 + 4/8 ook te horen als 4/4 met wat "smokkelrubato". (Rubato + triolen e.d. geeft voor mijn oor trouwens vaak het effect van een maatwisseling.) Wat stelde die vriendin van je dan voor, trouwens?quote:Op maandag 6 januari 2014 21:03 schreef starla het volgende:
[..]
Inderdaad veel voor en na de tel, maar met alleen 4/4 kom je niet uit.
Ik hoor:
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 3/8 - 4/8 - 3/8 - 3/8
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 5/4
Met name vanwege de klemtonen die de gitaar legt en basgitaar
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			De meeste pop/rock/punk/etc muzikanten doen het zo (inclusief ikzelf):quote:Op donderdag 19 december 2013 23:22 schreef dingesdedinges het volgende:
Componeren is, bij mij althans, trouwens in geen geval een lineair proces. Het werkt dus niet zo van: dingesdedinges hoort in zijn hoofd een volledige melodie, schrijft die op, zet er leuke akkoordjes en tegenstemmen onder en klaar is-ie. Alleen de heel grote componisten, zoals Bach en Mozart, konden dat, soms. Maar zelfs zij hebben nog genoeg kladblaadjes nagelaten met schetsen en half uitgewerkte ideeën, ook al is de mythe vaak anders.
Dit is mijns inziens een nauwkeurigere beschrijving van het proces:
1. dingesdedinges hoort in zijn hoofd een motiefje van hooguit vier tot zes noten;
2. hij schrijft het op en denkt: zus-en-zulke akkoorden zouden hieronder kunnen;
3. speelt wat met het motiefje en de akkoorden en komt tot een eerste, voorlopige schets;
4. vervolgens gaat hij achter zijn keyboard zitten improviseren om het motiefje op een leuke manier uit te breiden tot een volwaardige melodie;
5. schaaft nog wat meer aan de eerste schets;
6. zet akkoorden onder de aldus gewijzigde en uitgebreide melodie;
7. werkt de akkoorden uit tot een of meerdere tegenstemmen;
8. speelt het na en verandert indien nodig allerlei details, soms zelfs weer het beginmotief .
Enzovoorts.
			
			
			
			
			
			
			
			Dat omgekeerde snobisme mag je bij je houden. Ik vind de ene werkwijze echt niet beter dan de andere - ik beschrijf wat voor mij het beste werkt. (En Radiohead vind ik toevallig een prima band). Bovendien heb ik nog nooit van mijn leven een conservatorium van binnen gezien. :-)quote:Op woensdag 8 januari 2014 00:33 schreef Godshand het volgende:
Spelen die hap!
Een gruwel natuurlijk voor conservatoriumlieden als starla en dingesdinges, maar de realiteit voor een hoop bands. Het hoeft je geen windeieren te leggen, kunnen mensen als Green Day, Heideroosjes en Radiohead je vertellen...
Enige noodzakelijke theoretische kennis voor nodig:
-toonladders kennen: majeur/mineur en (blues)pentatonisch
-de bijbehorende akkoorden ( de I-VI waar starla het over had).
-de basisakkoorden kunnen aanslaan, en zeker de powerakkoorden..
-hoe bedien je je (bas)gitaar en/of piano?
De rest is een kwestie van creativiteit, leren van naspelen van anderen (akkoordopbouw, bepaalde progressies) en goede oren hebben
			
			
			
			Ok, ik had een beetje de indruk dat je er op neer keek, na je post over Justin Bieber, dus sorry.quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Dat omgekeerde snobisme mag je bij je houden. Ik vind de ene werkwijze echt niet beter dan de andere - ik beschrijf wat voor mij het beste werkt. (En Radiohead vind ik toevallig een prima band). Bovendien heb ik nog nooit van mijn leven een conservatorium van binnen gezien. :-)
			
			
			
			Voor gitaar is dit vrij makkelijkquote:Op zaterdag 23 november 2013 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.
Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden?
			
			
			
			Je hebt verschillende definities, maar ik gebruik het -en de meesten- als in: noten die in de toonladder voorkomen. Niet diatonisch is bijvoorbeeld een D ipv Dm in de toonsoort C majeur.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
Nog een vraagje @starla: wat bedoel je met de term: diatonisch??
Staat hier netjes uitgelegd: http://www.kirnberger.fsnet.co.uk/TempsI.htmlquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
En als bonusvraag: in de gelijkzwevende stemming is D# enharmonisch gelijk aan Eb. Maar in de reine stemming niet.
Niet buiten de toonsoort spelen waar je je ratio's hebt op gebaseerd. Of althans, een toonsoort die in de kwintencirkel dicht bij de originele ligt.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
Hoe omzeilen componisten dit probleem voor gelijkzwevende gestemde instrumenten,
			
			
			
			
			
			
			
			er is dan geen unicum? beetje jammer. Misschien moet ik me dan toch maar eens verdiepen in Sibelius. Jammer trouwens dat geen van deze software werkt op linux, en dat er ook geen FOSS voor bestaat. Maar ja dit zul je natuurlijk altijd blijven zien bij professionele industrie software.quote:Op donderdag 9 januari 2014 07:15 schreef starla het volgende:
Met name Sibelius, Finale, Cubase en Encore.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |