abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134457794
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:23 schreef starla het volgende:

[..]

Dan mist vragensteller creativiteit. Niet iedereen is geboren om muzikant te zijn, voetballer te worden, wereldkampioen darten te worden etc. Je hebt natuurlijk ook wat aanleg nodig. Of hij heeft een writer's block, heeft iedereen wel eens.

Er is geen magische les om creatief te worden op een bepaald gebied, dat ben je of dat ben je niet.

Als vragensteller dit topic terugleest zijn er genoeg handreikingen naar hoe je vrij eenvoudig een nummer in elkaar kunt zetten via standaard akkoordenschema's. Dat het niet direct complex hoeft te zijn is logisch, want complexiteit is een later stadium in een proces. De grootste wereldhits zijn vaak ook niets anders dan 4 akkoordjes. Het is wat je met de melodie doet.

Als vragensteller prima zijn akkoorden weet te vinden, zoek dan een bandje met een zangeres of andere gitarist. Die kunnen soms met verrassende ideeën komen, waar vragensteller weer van kan leren.
Nou is wel beetje gelijk, zie mezelf wel als muzikant (amateur) maar ok wat het probleem is loop vast in eigen dingen spelen, eigenlijk wil ik dat anders, maar t zijn twee dingen.

Waar ik speel is t uitgeschreven
Geen bandje of groep of nouja noem t op waar t wel kan

Loop er dus meer tegenaan zoals gezegd van tja en nu....
zou eigenlijk iets meer willen nu richting arrangementen maken etc.
Maar lastig ook heb vaak wel de ideetjes enzo dan in m n hoofd maar t uitschrijven op bladmuziek is heel lastig.

Voorbeeld, het dus wel kunnen spelen enzo op piano, maar hoe t juist op papier te zetten zoals ik t speel is lastig, niet de melodie, maar lengte van noten etc
Do what you love, love what you do!
pi_134470660
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:22 schreef kree het volgende:

[..]

Nou is wel beetje gelijk, zie mezelf wel als muzikant (amateur) maar ok wat het probleem is loop vast in eigen dingen spelen, eigenlijk wil ik dat anders, maar t zijn twee dingen.

Waar ik speel is t uitgeschreven
Geen bandje of groep of nouja noem t op waar t wel kan

Loop er dus meer tegenaan zoals gezegd van tja en nu....
zou eigenlijk iets meer willen nu richting arrangementen maken etc.
Maar lastig ook heb vaak wel de ideetjes enzo dan in m n hoofd maar t uitschrijven op bladmuziek is heel lastig.

Voorbeeld, het dus wel kunnen spelen enzo op piano, maar hoe t juist op papier te zetten zoals ik t speel is lastig, niet de melodie, maar lengte van noten etc
Dat is vooral een kwestie van gehoortraining en solfège combineren met theoretische kennis. Een leuk computerprogramma voor gehoortraining is bijvoorbeeld EarMaster Pro. Daar leer je ritmes en intervallen e.d. herkennen, en uiteindelijk culmineert het lesmateriaal in melodische dictee-oefeningen, waarbij je dus een melodie die je hoort, zo nauwkeurig mogelijk moet noteren. Succes ermee!
pi_134471374
Componeren is, bij mij althans, trouwens in geen geval een lineair proces. Het werkt dus niet zo van: dingesdedinges hoort in zijn hoofd een volledige melodie, schrijft die op, zet er leuke akkoordjes en tegenstemmen onder en klaar is-ie. Alleen de heel grote componisten, zoals Bach en Mozart, konden dat, soms. Maar zelfs zij hebben nog genoeg kladblaadjes nagelaten met schetsen en half uitgewerkte ideeën, ook al is de mythe vaak anders.

Dit is mijns inziens een nauwkeurigere beschrijving van het proces:

1. dingesdedinges hoort in zijn hoofd een motiefje van hooguit vier tot zes noten;
2. hij schrijft het op en denkt: zus-en-zulke akkoorden zouden hieronder kunnen;
3. speelt wat met het motiefje en de akkoorden en komt tot een eerste, voorlopige schets;
4. vervolgens gaat hij achter zijn keyboard zitten improviseren om het motiefje op een leuke manier uit te breiden tot een volwaardige melodie;
5. schaaft nog wat meer aan de eerste schets;
6. zet akkoorden onder de aldus gewijzigde en uitgebreide melodie;
7. werkt de akkoorden uit tot een of meerdere tegenstemmen;
8. speelt het na en verandert indien nodig allerlei details, soms zelfs weer het beginmotief .

Enzovoorts.
pi_134473691
Dat vind ik al knap hoor. Bij mij begint een compositie niet vaak door een melodie te horen. Soms wel.

Ik pingel veel op de gitaar en regelmatig komt daar iets leuks uit. Dat werk ik dan verder uit. Meestal hoor ik tegelijkertijd wél een melodie maar in de context van hetgeen dat ik speel. Vaak dus niet uit het niets.

Weet niet of jij het ook hebt, maar het komt vaker in de ochtend of 's nachts; op de één of andere manier ben ik toch creatiever. Kan dan in één nacht een kleine fuga afmaken. Overdag lukt me dat niet, weet niet waarom :P

Dus mijn opzet is ongeveer zo:
- Starla pingelt wat en vindt een mooie akkoordenprogressie waarover ze neuriet. Soms hoor ik de melodielijn al in de akkoorden zelf.
- Starla noteert dit zo snel mogelijk om het niet te vergeten.
- Melodie wordt verder uitgewerkt.
- Puntjes op de i door modulatie/extra extensies en wat dies meer zij
- Nummer klaar

:)
I feel kinda Locrian today
pi_134474234
Ik heb 4 jaar piano gespeeld maar theorie haal ik uit boeken of internet omdat ik een handicap heb en geen AMV gevolgd heb.

Goed dat dit topic bestaat. ^O^
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_134639426
Tja AMV .

Wel gehad enzo, maar kan me er niks meer van herinneren behalve klap wat op een trommel in de maat enzo.

Denk ook niet echt belangrijk voor de muzikale kennis dan.
Ik moest verplicht muziekles etc van m;n ouders.
Hoe ik t hate enzo damn. Leerlingen uitvoeringen oefenen etc.

Maar achteraf ben ik ze dan weer onwijs dankbaar. Kan me nu namelijk t niet eens voorstellen hoe t zou zijn zonder.

tis dan ook de enige hobby die ik heb.
Maar ok kun je je tijd wel in kwijt ook.

En internet helpt hoor qua info net zoals dit topic weer.
Ik leerde alles van akkoorden via internet tja muziekschool deed dat niet, wel klassiek en nootjes lezen maar daar kom je niet ver ,mee als je in bandjes gaat spelen
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 24 december 2013 @ 09:43:32 #132
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134641722
Ik ben ook niet onderlegd genoeg én creatief genoeg of écht te kunnen componeren, maar een nummer schrijven door een paar regeltjes voor jezelf te maken of restricties op te leggen en vervolgens systematisch bezig te gaan lukt me best aardig.
pi_134717791
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 15:12 schreef lolwebs het volgende:
Hallo,

Graag wat hulp van mensen die verstand hebben van notenschrift...!

Ik leer sinds kort keyboard spelen en heb nogal moeite met het lezen ofja begrijpen van het C en G akkoord op het notenschrift. Het wordt hier namelijk heel raar weergeven op het blad lees je 3 noten onder elkaar op de plaats van een D C en G en dat kan niet want C akkoord is E C en G

Dus oftewel het staat er niet goed of ik snap niet hoe 1 noot boven de C een E is en geen D?

dit is mij nog niet goed uitgelegd volgens mij

Bij het G akkoord imo dito daar zie je namelijk 3 noten op de plekken van de C B en G staan wat eigenlijk D B en G moet voorstellen

Hoe kan dit en waarom wordt dit zo genoteerd? het is toch verwarrend als ze niet op de juiste plek staan als de reguliere noten? Waarom niet gewoon 3 bolletjes op de noten voor dat akkoord? 2 staan er al goed waarom die ene nou zo raar maken....
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 15:52 schreef Baconismyfavoritefruit het volgende:
Ik snap echt geen hol van je vraag. Maar een D C G zou een C9 zijn. Bovendien is ECG een eerste inversie C akkoord. CEG is een root inversie en GEC is een tweede inversie C akkoord. Dus een C akkoord hoeft niet per definitie ECG te zijn, maar kan ook een van de inversies zijn.

Verder denk ik dat ik je vraag anders moet stellen :P
Allereerst moet je je afvragen of het akkoord fungeert als een C. Zo ja dan heb je:

D - C - G

In plaats van de E wordt een D gespeeld, dus we hebben hier te maken met een Csus2 akkoord (de grote terts wordt namelijk vervangen door de secunde). Omdat de D de laagste noot is, is het Csus2 akkoord in 1ste inversie. Hypothetisch kan het een G-akkoord zijn in 2de inversie (een Gsus4), maar ook afhankelijk van de context.

Hetzelfde geldt voor de G. Fungeert het als een G, dan heb je:

C - B - G

In plaats van de D heb je nu een C.

De terts wordt nu NIET vervangen, want dat is de B. Je speelt alleen geen kwint (wordt heel vaak weggelaten), maar een kwart. Je hebt dus een G add11 (no 5th). Deze staat in 2de inversie (want in 1ste inversie zou de B de laagste noot zijn).

De vraag is of de akkoorden wel als zodanig functioneren, want een akkoord verliest al snel zijn tonale functie in 2de inversie. Je kunt je dus afvragen of dat laatste akkoord wel als G bedoeld is.
En bijvoorbeeld niet een Cmaj7 (zonder terts in dit geval), maar die kan gespeeld worden in de melodie. Of zelfs een soort cadential 6/4 die leidt naar de D (dominant), terug naar de G in root positie Dus de context is erg belangrijk. Zoiets dus:


http://speedy.sh/rSz9z/test.mscz.flac

Anders post je even de partituur.

In reactie op Baconismyfavoritefruit:

Aangezien het D - C - G akkoord géén septiem heeft (dus een B of Bb) is het per definitie géén C9 akkoord, maar een sus-akkoord.

[ Bericht 16% gewijzigd door starla op 26-12-2013 16:59:18 ]
I feel kinda Locrian today
pi_135018856
Nu vraag ik een keer om jullie mening.

Het gaat om de maatsoorten in het nummer van Tim Buckley: Hallucinations.

Tijdens een wijntje met een muzikale vriendin tijdens oudjaarsavond kwamen we in discussie hierover:


Het gaat dan om het stukje van dat hij begint te zingen tot het einde van het eerste couplet (van 0:57 tot 1:27).

Wat is jullie mening? Hoe zouden jullie dit noteren in maatsoorten? Zij denkt heel erg in compound meters, ik dacht er wezenlijk anders over. Om jullie niet te beïnvloeden zal ik mijn mening nog even achterwege laten.

Graag jullie mening!

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 03-01-2014 12:25:18 ]
I feel kinda Locrian today
pi_135151790
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 12:18 schreef starla het volgende:
Nu vraag ik een keer om jullie mening.

Het gaat om de maatsoorten in het nummer van Tim Buckley: Hallucinations.

Tijdens een wijntje met een muzikale vriendin tijdens oudjaarsavond kwamen we in discussie hierover:


Het gaat dan om het stukje van dat hij begint te zingen tot het einde van het eerste couplet (van 0:57 tot 1:27).

Wat is jullie mening? Hoe zouden jullie dit noteren in maatsoorten? Zij denkt heel erg in compound meters, ik dacht er wezenlijk anders over. Om jullie niet te beïnvloeden zal ik mijn mening nog even achterwege laten.

Graag jullie mening!
Om meteen maar toe te geven: ik ben een prutser wat betreft complexe ritmes. Maar ik hoor 'm als overwegend een gewone 4/4-maat, met wat syncopes uiteraard.
pi_135163372
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 17:12 schreef dingesdedinges het volgende:
Maar ik hoor 'm als overwegend een gewone 4/4-maat, met wat syncopes uiteraard.
Inderdaad veel voor en na de tel, maar met alleen 4/4 kom je niet uit.

Ik hoor:
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 3/8 - 4/8 - 3/8 - 3/8
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 5/4

Met name vanwege de klemtonen die de gitaar legt en basgitaar
I feel kinda Locrian today
pi_135167976
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:03 schreef starla het volgende:

[..]

Inderdaad veel voor en na de tel, maar met alleen 4/4 kom je niet uit.

Ik hoor:
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 3/8 - 4/8 - 3/8 - 3/8
4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 4/4 - 5/4

Met name vanwege de klemtonen die de gitaar legt en basgitaar
Dat lijkt me inderdaad nauwkeuriger en netter, al heb ik de neiging (met mijn gebrekkig gevoel voor ritme) om de 3/8 + 4/8 ook te horen als 4/4 met wat "smokkelrubato". (Rubato + triolen e.d. geeft voor mijn oor trouwens vaak het effect van een maatwisseling.) Wat stelde die vriendin van je dan voor, trouwens?
pi_135168699
13/8 na het eerste 4/4 stuk. Maar zo hoor ik het gewoon niet. Qua 'tellen' komt het wel overeen overigens.

Het nummer wisselt inderdaad ook nog eens van tempo, waardoor je je kunt afvragen welke maatsoort ze nu exact als intentie hebben. Ben zóóó benieuwd naar die partituur haha.
I feel kinda Locrian today
pi_135180109
Leuk topic. Ze zeggen dat domme vragen niet bestaan, dus bij deze...

In welke maat is dit liedje gespeeld? Ik hoor natuurlijk wel ritme maar echt zeggen welke maat het is kan ik niet.


Dat melodietje is wel heel leuk om te spelen op de gitaar. Een van de weinige liedjes die ik vloeiend kan spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2014 09:59:55 ]
pi_135182972
Gewoon 4/4.
I feel kinda Locrian today
pi_135183626
Om nog even terug te komen op een van de vorige onderwerpen (contrapunt): hier een zeer ingenieuze dubbelfuga voor acht stemmen. Enjoy!

pi_135218433
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:22 schreef dingesdedinges het volgende:
Componeren is, bij mij althans, trouwens in geen geval een lineair proces. Het werkt dus niet zo van: dingesdedinges hoort in zijn hoofd een volledige melodie, schrijft die op, zet er leuke akkoordjes en tegenstemmen onder en klaar is-ie. Alleen de heel grote componisten, zoals Bach en Mozart, konden dat, soms. Maar zelfs zij hebben nog genoeg kladblaadjes nagelaten met schetsen en half uitgewerkte ideeën, ook al is de mythe vaak anders.

Dit is mijns inziens een nauwkeurigere beschrijving van het proces:

1. dingesdedinges hoort in zijn hoofd een motiefje van hooguit vier tot zes noten;
2. hij schrijft het op en denkt: zus-en-zulke akkoorden zouden hieronder kunnen;
3. speelt wat met het motiefje en de akkoorden en komt tot een eerste, voorlopige schets;
4. vervolgens gaat hij achter zijn keyboard zitten improviseren om het motiefje op een leuke manier uit te breiden tot een volwaardige melodie;
5. schaaft nog wat meer aan de eerste schets;
6. zet akkoorden onder de aldus gewijzigde en uitgebreide melodie;
7. werkt de akkoorden uit tot een of meerdere tegenstemmen;
8. speelt het na en verandert indien nodig allerlei details, soms zelfs weer het beginmotief .

Enzovoorts.
De meeste pop/rock/punk/etc muzikanten doen het zo (inclusief ikzelf):
-pielen en wat riffjes bedenken. Veel zijn van eenvoudige theorema's afgeleid als I-IV-V schema's of bluesriffjes. Een enkeling hoort melodieen ook al en kan deze direkt op de gitaar/piano vinden.
-met vroegere riffjes combineren, eventueel aanpassen tot het "klinkt".
-toonsoort bepalen (voor de echte absoluut gehorigen: op je oor aanvoelen) en solo bij elkaar pielen (lickjes plakken) en zanglijnen erbij bedenken... (moet ik hier omhoog erbij zingen of niet?)
-tekst opschrijven, akkoorden opschrijven en maatsoort en tempo. Zodra je de toonsoort weet, brouwt een bassist er wel wat van..

Spelen die hap!

Een gruwel natuurlijk voor conservatoriumlieden als starla en dingesdinges, maar de realiteit voor een hoop bands. Het hoeft je geen windeieren te leggen, kunnen mensen als Green Day, Heideroosjes en Radiohead je vertellen...

Enige noodzakelijke theoretische kennis voor nodig:
-toonladders kennen: majeur/mineur en (blues)pentatonisch
-de bijbehorende akkoorden ( de I-VI waar starla het over had).
-de basisakkoorden kunnen aanslaan, en zeker de powerakkoorden..
-hoe bedien je je (bas)gitaar en/of piano?

De rest is een kwestie van creativiteit, leren van naspelen van anderen (akkoordopbouw, bepaalde progressies) en goede oren hebben :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  woensdag 8 januari 2014 @ 01:15:19 #143
417667 lamber
stel je eens voor
pi_135219490
dit topic ga ik zeker even volgen. tvp.
ik speel zelf gitaar en dit is voor mij ook zeker de gateway drug geweest. Ik ben ook van plan om het een en ander te componeren ed. met tuxguitar en dan opnemen in DAWs
verschillende manieren van componeren vind ik ook altijd interessant om over te lezen. ;)
pi_135224968
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 00:33 schreef Godshand het volgende:

Spelen die hap!

Een gruwel natuurlijk voor conservatoriumlieden als starla en dingesdinges, maar de realiteit voor een hoop bands. Het hoeft je geen windeieren te leggen, kunnen mensen als Green Day, Heideroosjes en Radiohead je vertellen...

Enige noodzakelijke theoretische kennis voor nodig:
-toonladders kennen: majeur/mineur en (blues)pentatonisch
-de bijbehorende akkoorden ( de I-VI waar starla het over had).
-de basisakkoorden kunnen aanslaan, en zeker de powerakkoorden..
-hoe bedien je je (bas)gitaar en/of piano?

De rest is een kwestie van creativiteit, leren van naspelen van anderen (akkoordopbouw, bepaalde progressies) en goede oren hebben :)
Dat omgekeerde snobisme mag je bij je houden. Ik vind de ene werkwijze echt niet beter dan de andere - ik beschrijf wat voor mij het beste werkt. (En Radiohead vind ik toevallig een prima band). Bovendien heb ik nog nooit van mijn leven een conservatorium van binnen gezien. :-)
pi_135227023
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 10:50 schreef dingesdedinges het volgende:

[..]

Dat omgekeerde snobisme mag je bij je houden. Ik vind de ene werkwijze echt niet beter dan de andere - ik beschrijf wat voor mij het beste werkt. (En Radiohead vind ik toevallig een prima band). Bovendien heb ik nog nooit van mijn leven een conservatorium van binnen gezien. :-)
Ok, ik had een beetje de indruk dat je er op neer keek, na je post over Justin Bieber, dus sorry.

Maar goed, je hebt gelijk dat iedereen datgene moet doen wat voor hem/haar het beste werkt. Hetzij of je netjes alles in noten noteert of gewoon op een blaadje wat akkoorden met maatstrepen en gitaartablaturen kalkt. :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135250714
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Een beginners vraagje. Ik weet ongeveer wel hoe toonladders zijn opgebouwd, en ben ook wel bekend met de zogenaamde circle of fifths. Maar zijn er ook schema's te vinden met de akkoorden die binnen een bepaalde toonladder vallen? Soms zie je bij optredens of jamsessies, dat men gewoon zegt, 'dit nummer in E mineur', en dan weet men dus al automatisch het akkoordenschema. Of andersom, dat men de akkoorden van een nummer ziet en dan meteen weet op welke toonladder je moet soleren.

Leer je dit door dat allemaal zelf uit te vogelen of zijn daar overzichten van te vinden? :P
Voor gitaar is dit vrij makkelijk :)

Alles wat starla hierover heeft gezegd, kan je makkelijk visualiseren op een gitaarhals.

Schrijf de toonladder uit op je gitaarhals, en als je goed oplet zie je de gitaarakkoorden verschijnen.

Uiteraard hebben mensen dit ook op Youtube uitgelegd:


Edit: ik bedenk mij dat dit niet uniek is voor gitaar. Als je de noten op een piano uitzet, zie je ook de piano akkoorden verschijnen...

Nog een vraagje @starla: wat bedoel je met de term: diatonisch??
En als bonusvraag: in de gelijkzwevende stemming is D# enharmonisch gelijk aan Eb. Maar in de reine stemming niet. Hoe omzeilen componisten dit probleem voor gelijkzwevende gestemde instrumenten, zoals met dat voorbeeldje van jou waar je een G toonladder een halve toon verhoogt naar G# en er F## staat als laatste noot (heb dat stuk niet begrepen)?

[ Bericht 3% gewijzigd door Godshand op 08-01-2014 21:32:01 ]
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135256669
quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
Nog een vraagje @starla: wat bedoel je met de term: diatonisch??
Je hebt verschillende definities, maar ik gebruik het -en de meesten- als in: noten die in de toonladder voorkomen. Niet diatonisch is bijvoorbeeld een D ipv Dm in de toonsoort C majeur.

quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
En als bonusvraag: in de gelijkzwevende stemming is D# enharmonisch gelijk aan Eb. Maar in de reine stemming niet.
Staat hier netjes uitgelegd: http://www.kirnberger.fsnet.co.uk/TempsI.html

quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Godshand het volgende:
Hoe omzeilen componisten dit probleem voor gelijkzwevende gestemde instrumenten,
Niet buiten de toonsoort spelen waar je je ratio's hebt op gebaseerd. Of althans, een toonsoort die in de kwintencirkel dicht bij de originele ligt.

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 08-01-2014 23:17:15 ]
I feel kinda Locrian today
  donderdag 9 januari 2014 @ 02:49:26 #148
417667 lamber
stel je eens voor
pi_135262010
heeft iemand misschien enig idee wat voor muzieknotatie software ze gebruiken in nederlandse conservatoria?
pi_135262475
Met name Sibelius, Finale, Cubase en Encore.
I feel kinda Locrian today
  donderdag 9 januari 2014 @ 22:46:26 #150
417667 lamber
stel je eens voor
pi_135296686
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 07:15 schreef starla het volgende:
Met name Sibelius, Finale, Cubase en Encore.
er is dan geen unicum? beetje jammer. Misschien moet ik me dan toch maar eens verdiepen in Sibelius. Jammer trouwens dat geen van deze software werkt op linux, en dat er ook geen FOSS voor bestaat. Maar ja dit zul je natuurlijk altijd blijven zien bij professionele industrie software.
edit: muziek is natuurlijk geen industrie, maar je snapt wat ik bedoel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')