Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).quote:Op zondag 6 april 2014 19:33 schreef starla het volgende:
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.
Dus in C:
C - D - Eb - F - Gb - A - Bb
Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden![]()
Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?quote:Op zondag 27 april 2014 22:17 schreef starla het volgende:
[..]
Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).
https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example
Just love the tritone interval![]()
Nee, gewoon progje.quote:Op zondag 27 april 2014 23:50 schreef Godshand het volgende:
[..]
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?
Goede tip! Ben hem nu aan het downloaden.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:52 schreef starla het volgende:
Gebruik zelf functional ear trainer.
Makkelijk progje en effectief.
Ik had dit dus nog op mijn to-do-list staan. De Tcherepnin hexatonische schaal leek me daarvoor wel geschikt (intervals 1-3-1-3-1-3). Daarnaast had ik ook nog het uitzoeken van een liedje op de lijst staan. Ben gisteravond met beiden begonnen, om er al snel achter te komen dat het betreffende liedje gebruik maakt van de Tcherepnin schaalquote:Op donderdag 8 mei 2014 15:55 schreef MrTorture het volgende:
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (....)
Dat boekje waar ik mijn ladders uithaal, doet dat wel vaker en aangezien de powertab van het uitzoekliedje dat ook deed, heb ik hier ook maar twee dezelfde letters gebruikt. Doe het zelf ook bij voorkeur niet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:41 schreef starla het volgende:
De G# moet je als Ab noteren, dus:
G Ab B C D# E
De G#5 wordt gewoon een Ab5.quote:Op donderdag 22 mei 2014 13:43 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Dat boekje waar ik mijn ladders uithaal, doet dat wel vaker en aangezien de powertab van het uitzoekliedje dat ook deed, heb ik hier ook maar twee dezelfde letters gebruikt. Doe het zelf ook bij voorkeur niet.
Er is zelfs een website vol achtergrondinfo: http://www.tcherepnin.com/alex/basic_elem1.htm
Levert meteen een vervolgvraag op: Ze noteren een G#5, die zou je dan moeten noteren als Ab-sus4? En een Cm (C Eb G), maar we hebben al een E. Wordt dat dan C D# G? En heet het dan nog Cm?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |