abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137771423
Nou kijk. We hadden het er over wanneer je het nu mineur of majeur noemt.
In dit geval is het F.
Maar in feite kan het dan dus ook Dm zijn.
Voor de bassist handig omdat ie dan de begin noot weet. Rest gaat wel op gehoor dan. Of hij volgt mij want ik speel het min of meer van de bladmuziek.

Maar dit is dan duidelijk een majeur als je de officiële toonsoort wil benoemen?
Do what you love, love what you do!
pi_137775648
Hoezo beginnoot? Het begint toch met Bb?

Ik snap je punt nog steeds niet...
I feel kinda Locrian today
pi_137775800
Ja ok ik was niet duidelijk, doel meer dan op het stuk na het intro.
Do what you love, love what you do!
pi_137776195
Als de Dm afwisselend met C wordt gespeeld? Tsja, als ie dan een F speelt, speelt ie in de Dm gewoon de terts, dus heel veel problemen gaat dat niet geven.

Op zo'n kort stukje zou ik gewoon het nummer uit m'n hoofd leren, zo ingewikkeld is het namelijk niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 15-03-2014 20:12:39 ]
I feel kinda Locrian today
pi_138581215
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.

Dus in C:

C - D - Eb - F - Gb - A - Bb

Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden :D

Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7 ;)
I feel kinda Locrian today
pi_139323322
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 19:33 schreef starla het volgende:
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.

Dus in C:

C - D - Eb - F - Gb - A - Bb

Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden :D

Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7 ;)
Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).

https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example

Just love the tritone interval O+
I feel kinda Locrian today
  zondag 27 april 2014 @ 23:50:42 #257
108913 Godshand
guide4you
pi_139327990
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 22:17 schreef starla het volgende:

[..]

Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).

https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example

Just love the tritone interval O+
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_139336183
quote:
5s.gif Op zondag 27 april 2014 23:50 schreef Godshand het volgende:

[..]

Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?
Nee, gewoon progje.
I feel kinda Locrian today
  donderdag 8 mei 2014 @ 15:55:49 #259
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_139701789
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (en andere niet-heptatonischen). Uitgaand van een Prometheus schaal vanuit C: C D E F# A Bb.

1) Hoe maak ik hier de akkoorden? Op dezelfde basis als bij de heptatonische schalen? Je zou dan bijvoorbeeld een C-E-A kunnen maken, waar de A op de plaats van de weggevallen G komt te staan? Hoe noem ik vervolgens zo'n akkoord?

2) Als je deze akkoorden romeinse nummers wil geven, is dat dan gewoon een kwestie van beginnen bij het akkoord op basis van C, dat dan een I krijgt en vervolgens doornummeren tot vi?
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_139711848
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het hele akkoorden gebeuren gebaseerd op de westerse muziek.
Wat dus volgens mij betekent dat als je exotische toonladders gaat gebruiken dat daar geen 'eigen' systeem is om akkoorden te bouwen en benoemen.

Ik zou dat dus gewoon een Am noemen, maar dat is dus gebaseerd op het westerse systeem.

Hier trouwens een hele discussie over dit verhaal
http://www.reddit.com/r/G(...)to_make_chords_with/
Do what you love, love what you do!
  donderdag 8 mei 2014 @ 21:14:06 #261
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_139714338
Ok, dat lezende zou ik dus beter kunnen kijken over welke westerse akkoorden ik die scales kwijt zou kunnen. Interessante discussie, thanks ^O^
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_139714669
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 13:52 schreef starla het volgende:
Gebruik zelf functional ear trainer.

Makkelijk progje en effectief.
Goede tip! Ben hem nu aan het downloaden.
pi_139911994
Ik heb nog wel even een vraagje voor degene die dit misschien weet.

Instuderen van koor-partijen. (SATB)

Ok hebben we normaal de sopraan/alt in de g-sleutel
tenor/alt bas in de f-sleutel

Nu moet ik die vaak voorspelen en ik speel het dan ook letterlijk voor zoals op de bladmuziek.
Nu wordt ik er echter van beticht dat ik de bas en tenor partij een octaaf hoger moet spelen alsdat ze genoteerd staan.
Niet dat dat een probleem is opzich.

Maar is dit nu een truukje wat vaker gebruikt wordt omdat ze niet laag genoeg kunnen zingen.
Of is dit iets wat standaard gedaan wordt met die partijen?

Ik ging er nl vanuit dat het in principe gewoon gezongen moet worden precies op de hoogte zoals het ook genoteerd is in de bladmuziek.

[ Bericht 1% gewijzigd door kree op 13-05-2014 22:34:13 ]
Do what you love, love what you do!
pi_139924650
Wat op blad staat moet je zingen, bij tenor staat er vaak een 8tje onder de sleutel opdat deze een octaaf lager gezongen wordt dan de alt.

Wat ik frappant vind is dat je een alt-partij in G hebt, en een andere alt (ws contra-tenor) in F. De tenor kun je ook noteren in C: de tenorsleutel.

De enige sleutel die in F wordt genoteerd naar conventies is de bas of baritonsleutel.

Heb je een prt-scr'tje ervan, want het lijkt me erg onoverzichtelijk zo.

De meeste stukken zijn prima te noteren in alléén G-sleutels behoudens de bas.

Zie bijvoorbeeld:


In sommige, vooral oudere stukken (Renaissance) zie je nog wel eens een aparte alto-sleutel (C), sopraan (C) en tenor (C) voorbijkomen of de Franse notitie die weer wat afwijkt etc.

Zie bijvoorbeeld:


Van boven naar beneden dus: sopraansleutel (C), altsleutel (C), tenorsleutel (C), bassleutel (F)

Ben benieuwd naar de partituur.

[ Bericht 21% gewijzigd door starla op 13-05-2014 22:11:22 ]
I feel kinda Locrian today
pi_139926415
Wacht even edit nog, ik heb een typ foutje gemaakt in de vorige post. bedoelde natuurlijk sopr/alt, tenor/bas sorry :')

Ok toch min of meer wat ik al dacht dus.

Hier een voorbeeldje, waarom ze het zo noteren is denk ik gewoon om blaadjes te besparen.
Zoals in jou onderstaande voorbeeldje ben ik (gelukkig ;) ) nog nooit tegengekomen.

Ken die sleutel inderdaad wel, maar nooit mee geoefend of geleerd.




[ Bericht 8% gewijzigd door kree op 13-05-2014 22:54:54 ]
Do what you love, love what you do!
pi_139935335
Aha. Je hebt een relatief lage tenor die ze maar voor het gemak in de bassleutel hebben genoteerd. Temeer de harmonie op piano vermoed ik (eigenlijk bas) erg laag gaat. Deze kun je inderdaad niet met je gewone sleutel kwijt.

De bassleutel die ze hanteren is officieel de subbas notitie. Dus deze gaat nog lager.

Het onconventionele aan deze notitie is dat de harmonie nu genoteerd wordt als tenor in de bassleutel, terwijl je toch echt wel mag spreken van een bas (die lage Bb drone in de harmonie is echt retelaag).

Ik kan me voorstellen dat je deze een octaaf hoger zou spelen, echter moet dat dan wel genoteerd worden op de partituur met een 8tje bóven de sleutel.

Zoals:



Zoals het er nu staat, moet je het gewoon zo zingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 14-05-2014 06:34:57 ]
I feel kinda Locrian today
pi_139959444
Ok, thanks voor de uitleg :)

Maar subbas notitie?
Heb er even op gegoogled, maar dan kom ik er eigenlijk weinig over tegen.
Do what you love, love what you do!
pi_139960469
I feel kinda Locrian today
pi_139961577
Ben nieuw hier, maar dit vind ik echt een vet topic.
Zelf ben ik slechts een luisteraar, maar soms wil je wel iets meer weten.

Ga niet alles snappen, ga misschien ook niet alles lezen, maar ga vast wel eens iets vragen.
Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 22 mei 2014 @ 11:16:36 #270
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_140235258
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 15:55 schreef MrTorture het volgende:
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (....)
Ik had dit dus nog op mijn to-do-list staan. De Tcherepnin hexatonische schaal leek me daarvoor wel geschikt (intervals 1-3-1-3-1-3). Daarnaast had ik ook nog het uitzoeken van een liedje op de lijst staan. Ben gisteravond met beiden begonnen, om er al snel achter te komen dat het betreffende liedje gebruik maakt van de Tcherepnin schaal :D Soms dwing ik toeval af :')

De gebruikte schaal is in G: G G# B C D# E
Meestgebruikte akkoorden in het liedje: Em (E G B), Cm (C Eb G) en G#m (G# B D#)
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_140236007
De G# moet je als Ab noteren, dus:
G Ab B C D# E

Aparte toonladder, want als tonica heb je een Gaug akkoord. Daarnaast heb je geen leidtoon (septiem), dus een lekkere oplossing naar de G heb je niet.

Maar wel interssant om mee te lopen spelen. Zal het thuis uitproberen.
I feel kinda Locrian today
  donderdag 22 mei 2014 @ 13:43:45 #272
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_140239649
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 11:41 schreef starla het volgende:
De G# moet je als Ab noteren, dus:
G Ab B C D# E
Dat boekje waar ik mijn ladders uithaal, doet dat wel vaker en aangezien de powertab van het uitzoekliedje dat ook deed, heb ik hier ook maar twee dezelfde letters gebruikt. Doe het zelf ook bij voorkeur niet.
Er is zelfs een website vol achtergrondinfo: http://www.tcherepnin.com/alex/basic_elem1.htm

Levert meteen een vervolgvraag op: Ze noteren een G#5, die zou je dan moeten noteren als Ab-sus4? En een Cm (C Eb G), maar we hebben al een E. Wordt dat dan C D# G? En heet het dan nog Cm?

[ Bericht 23% gewijzigd door MrTorture op 22-05-2014 14:04:35 ]
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_140239839
Check deze fantastische videoclip van een nog mooier nummer :
pi_140251316
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 13:43 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Dat boekje waar ik mijn ladders uithaal, doet dat wel vaker en aangezien de powertab van het uitzoekliedje dat ook deed, heb ik hier ook maar twee dezelfde letters gebruikt. Doe het zelf ook bij voorkeur niet.
Er is zelfs een website vol achtergrondinfo: http://www.tcherepnin.com/alex/basic_elem1.htm

Levert meteen een vervolgvraag op: Ze noteren een G#5, die zou je dan moeten noteren als Ab-sus4? En een Cm (C Eb G), maar we hebben al een E. Wordt dat dan C D# G? En heet het dan nog Cm?

De G#5 wordt gewoon een Ab5.

Die laatste vraag is wat ingewikkelder. Harmoniseren doen we bijna altijd door het stapelen van tertsen. Je kunt hier opzettelijk van afwijken, maar veelal zijn het tertsen. De terts van C is of Eb of E (respectievelijk kleine en grote terts). Een D# is de overmatige secunde qua interval en officieel dus geen terts.

Wil je het netjes noteren dan zul je -als je een Cm speelt- toch de E moeten verlagen naar Eb om in tertsen te blijven denken en niet C D# G noteren. Hetzelfde probleem zie bij onder andere bij de harmonische mineur.

Dit houdt echter in dat je op je bladmuziek veel accidentals krijgt (steeds een mol voor die E plaatsen, terwijl deze enharmonisch equivalent is aan de D#). Dus er valt ook veel te zeggen om de Cm te noteren als C D# G. Je wijkt dan alleen af van het stapelen van tertsen (namelijk een overmatige secunde), maar notitiegewijs scheelt je dat veel ellende.

Dat is ook een beetje inherent aan de meer exotische toonladders harmoniseren: je krijgt op een gegeven moment minder conventionele noteringen en progressies (zoals de Gaug als 'home' akkoord).
I feel kinda Locrian today
pi_140269714
Ter aanvulling:

Zo zie je maar weer dat niet elke toonladder bedoeld is om te harmoniseren, althans geen stabiele progressies oplevert. In het bovenstaande voorbeeld mis je bijvoorbeeld de reine kwint of geharmoniseerd de dominant, terwijl tonale muziek z'n fundamenten kent in een sterke dominant - tonica relatie.
Je kunt wel, om toch enige cadenses te krijgen gebruik maken van de kwart (plagaal), dus IV - I of de immer bekende IV - iv - I (Creep van Radiohead).

Als ik het zo zie is het meer een toonladder om te spelen boven een G drone, of inderdaad de akkoorden die jij meldde. Afhankelijk van de progressie wil de verlaagde supertonica (Ab) ook nog wel een redelijke cadens geven.

Had gisteren geen tijd om ermee te klooien, maar dit weekend wel. Kijken of ik er iets leuks van kan maken :)
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')