abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137583047
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 13:54 schreef PassThatShit het volgende:
Is er een manier om je muzikaal gehoor te trainen ? Dus dat als je iets hoort dat je het dan ook nak an spelen .

En als je naar de rockacademie of cansius of iets wilt, in 1x zonder vooropleiding, staat er dan ergens alles goed uitgelegd ?

En hoe leer je goed improviseren terwijl je geen band hebt? Jammen dus.
Muzikaal gehoor kan je trainen, maar er zijn mensen die er aanleg voorhebben door (zoals ik) een relatief gehoor, als je dan iets hoort kan je het inprincipe direct naspelen, en dat is heel fijn.
Als je er geen aanleg voor hebt kan je het óók trainen, maar zal het nooit zo zijn dat je het na 1-2x horen meteen foutloos kan naspelen.

Goed improviseren leer je door gewoon te doen.
Bij zowel toetsen als gitaar beginnen met 5-6 tonen, pentatonische toonladder/blues toonladder, en van daar uit gewoon kijken wat er past in de toonsoort, wat er lekker klinkt, je kan in de toonladder van C zelfs een Eb spelen, áls je hem als oplos noot gebruikt en niet daadwerkelijk lang gaat aanhouden en dergelijk.

Net als met akkoorden, als je Let It Be speelt (Althans, als ik dat speel) dan gebruik ik heel soms en heel sneaky een G#dim tussen de overgang van G naar Amin, het klinkt bijzonder fraai als je het heel snel tussendoor gooit, maar wat ik al zei, als je daar dan op blijft hangen, dan gaat het opeens heel raar en naar klinken.
  maandag 10 maart 2014 @ 15:49:57 #242
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_137583778
Hoe kan je het trainen dan ? Ik speel gitaar, btw. Dus improviseren altijd vanuit pentatonische ladders ?
Dare to be different.
pi_137586207
Dit is wel een grappig programma waarmee je het kan oefenen
http://www.solfege.org/

Zo zijn er trouwens nog veel meer, zoeken op "ear training" :)
Do what you love, love what you do!
pi_137764829
Gebruik zelf functional ear trainer.

Makkelijk progje en effectief.
I feel kinda Locrian today
pi_137765183
Ik heb nog wel een vraagje.

Ze vragen me nog wel eens in wat voor toonsoort staat dit.
Ok meestal voldoet het dan wel om gewoon het eerste akkoord te noemen.

Maar neem nu bv Am.
Je kunt dan zeggen het staat in C, want geen kruizen en mollen.

Hoe bepaal je dan officieel wat de tooonsoort is?
Kijk je naar het stuk als geheel en als het bv mineur overkomt noem je het Am.
Het komt nl ook nog wel eens voor dat alleen het eerste akkoord mineur is of bij bepaalde gedeelten.

Wat is de regel daarvoor, of maakt het in feite niks uit?
pi_137765879
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 14:04 schreef kree het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje.

Ze vragen me nog wel eens in wat voor toonsoort staat dit.
Ok meestal voldoet het dan wel om gewoon het eerste akkoord te noemen.

Maar neem nu bv Am.
Je kunt dan zeggen het staat in C, want geen kruizen en mollen.

Hoe bepaal je dan officieel wat de tooonsoort is?
Kijk je naar het stuk als geheel en als het bv mineur overkomt noem je het Am.
Het komt nl ook nog wel eens voor dat alleen het eerste akkoord mineur is of bij bepaalde gedeelten.

Wat is de regel daarvoor, of maakt het in feite niks uit?
Het gaat erom welk akkoord of noot als 'thuis' klinkt. Dat moet je horen en daar zijn dus geen harde regels voor. Vaak maakt een akkoordenprogressie je het wel makkelijker door de tonica als eerste of laatste akkoord te spelen, vaak voorafgaand door de dominant.

2 voorbeelden, 1ste is C majeur, 2de is A mineur (beiden dus geen kruisen of mollen)

C - G - Em - F - C:
https://soundcloud.com/kurtkill/c-majeur

Am - Em - F - G - Am
https://soundcloud.com/kurtkill/a-mineur

Je ziet dat de akkoorden in het midden (Em, F en G hetzelfde zijn, alleen iets anders gerangschikt). Door te beginnen en te eindigen met de tonica weet je in welke toonsoort je zit.
pi_137766463
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 14:28 schreef starla het volgende:

[..]

Het gaat erom welk akkoord of noot als 'thuis' klinkt. Dat moet je horen en daar zijn dus geen harde regels voor. Vaak maakt een akkoordenprogressie je het wel makkelijker door de tonica als eerste of laatste akkoord te spelen, vaak voorafgaand door de dominant.

2 voorbeelden, 1ste is C majeur, 2de is A mineur (beiden dus geen kruisen of mollen)

C - G - Em - F - C:
https://soundcloud.com/kurtkill/c-majeur

Am - Em - F - G - Am
https://soundcloud.com/kurtkill/a-mineur

Je ziet dat de akkoorden in het midden (Em, F en G hetzelfde zijn, alleen iets anders gerangschikt). Door te beginnen en te eindigen met de tonica weet je in welke toonsoort je zit.
Ja zo ongeveer had ik het ook begrepen.
Bv bij deze:

Ok wij lezen bladmuziek, dus uitgaande van dat zou ik zeggen F
Maar bassist vraagt wat is de toonsoort en die leest geen bladmuziek, als ik F noem dan begint ie geheid fout
Dus noem ik het maar Dm

Kijk ik nu naar de eerste akkoorden dan zijn het ofwel een Bb of een Dm en het eindigt dan dus weer vaak op een C, allemaal geen F :)

hoe haal je hier de logica uit even uitgaande dat je niet de bladmuziek hebt gezien :)
pi_137767966
Nou, het 2de akkoord is al een F toch?

Dan wordt er een C aangehouden, dat is de dominant (V). Dikke kans dat het dus in F majeur staat.
pi_137768118
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 15:50 schreef starla het volgende:
Nou, het 2de akkoord is al een F toch?

Dan wordt er een C aangehouden, dat is de dominant (V). Dikke kans dat het dus in F majeur staat.
Ja snap ik, maar het ging me er meer om als er naar me geroepen wordt van wat voor toonsoort staat het in.
Dat ik het in dit geval Dm moet noemen om de bassist juist te laten inzetten.

En dan nog stel we beginnen bij het refr, die begint op Bb,
Dan zou het weer handiger zijn om F te roepen ;)

Haha moet er wel bij zeggen, we zijn amateurs allemaal hoor.
Maar vroeg me dan af hoe zouden een groep pro's dat dan naar elkaar roepen.
pi_137771184
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Dat ik het in dit geval Dm moet noemen om de bassist juist te laten inzetten.
Waarom? Je kunt net zo goed een F majeur progressie hebben welke begint op een Gb, of een willekeurig ander akkoord. Ik snap niet waarom je Dm moet schreeuwen als het nummer begint met Bb-akkoord. Kan het nummer ook heel goed in Bb staan...Dus dat snap ik niet zo goed, maar misschien begrijp ik je verkeerd.

quote:
En dan nog stel we beginnen bij het refr, die begint op Bb,
Dan zou het weer handiger zijn om F te roepen ;)
Ja maar zo werkt muziek maken in een band toch niet? Je moet toch weten wat je speelt, of desnoods van blad lezen? Je kunt ook jammen, maar dan moet je schreeuwen van Bb ipv F, hoewel F wel kan hoor, das gewoon de kwint.

quote:
Haha moet er wel bij zeggen, we zijn amateurs allemaal hoor.
Maar vroeg me dan af hoe zouden een groep pro's dat dan naar elkaar roepen.
1) Pro's lezen van blad óf
2) kennen het nummer dat ze spelen uit hun hoofd óf
3) jammen en horen wat er gebeurt en anticiperen daarop.

Daarom snap ik dat hele Dm-schreeuwen niet wat jij tegen je bassist klaarblijkelijk moet doen, terwijl het nummer in F staat...wat gaat ie anders spelen? Een nummer in C#? :D
pi_137771423
Nou kijk. We hadden het er over wanneer je het nu mineur of majeur noemt.
In dit geval is het F.
Maar in feite kan het dan dus ook Dm zijn.
Voor de bassist handig omdat ie dan de begin noot weet. Rest gaat wel op gehoor dan. Of hij volgt mij want ik speel het min of meer van de bladmuziek.

Maar dit is dan duidelijk een majeur als je de officiële toonsoort wil benoemen?
pi_137775648
Hoezo beginnoot? Het begint toch met Bb?

Ik snap je punt nog steeds niet...
pi_137775800
Ja ok ik was niet duidelijk, doel meer dan op het stuk na het intro.
pi_137776195
Als de Dm afwisselend met C wordt gespeeld? Tsja, als ie dan een F speelt, speelt ie in de Dm gewoon de terts, dus heel veel problemen gaat dat niet geven.

Op zo'n kort stukje zou ik gewoon het nummer uit m'n hoofd leren, zo ingewikkeld is het namelijk niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door starla op 15-03-2014 20:12:39 ]
pi_138581215
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.

Dus in C:

C - D - Eb - F - Gb - A - Bb

Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden :D

Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7 ;)
pi_139323322
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2014 19:33 schreef starla het volgende:
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.

Dus in C:

C - D - Eb - F - Gb - A - Bb

Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden :D

Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7 ;)
Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).

https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example

Just love the tritone interval O+
  zondag 27 april 2014 @ 23:50:42 #257
108913 Godshand
guide4you
pi_139327990
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 22:17 schreef starla het volgende:

[..]

Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).

https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example

Just love the tritone interval O+
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_139336183
quote:
5s.gif Op zondag 27 april 2014 23:50 schreef Godshand het volgende:

[..]

Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?
Nee, gewoon progje.
  donderdag 8 mei 2014 @ 15:55:49 #259
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_139701789
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (en andere niet-heptatonischen). Uitgaand van een Prometheus schaal vanuit C: C D E F# A Bb.

1) Hoe maak ik hier de akkoorden? Op dezelfde basis als bij de heptatonische schalen? Je zou dan bijvoorbeeld een C-E-A kunnen maken, waar de A op de plaats van de weggevallen G komt te staan? Hoe noem ik vervolgens zo'n akkoord?

2) Als je deze akkoorden romeinse nummers wil geven, is dat dan gewoon een kwestie van beginnen bij het akkoord op basis van C, dat dan een I krijgt en vervolgens doornummeren tot vi?
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_139711848
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het hele akkoorden gebeuren gebaseerd op de westerse muziek.
Wat dus volgens mij betekent dat als je exotische toonladders gaat gebruiken dat daar geen 'eigen' systeem is om akkoorden te bouwen en benoemen.

Ik zou dat dus gewoon een Am noemen, maar dat is dus gebaseerd op het westerse systeem.

Hier trouwens een hele discussie over dit verhaal
http://www.reddit.com/r/G(...)to_make_chords_with/
  donderdag 8 mei 2014 @ 21:14:06 #261
26777 MrTorture
pi_139714338
Ok, dat lezende zou ik dus beter kunnen kijken over welke westerse akkoorden ik die scales kwijt zou kunnen. Interessante discussie, thanks ^O^
Vis een optie?
pi_139714669
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 13:52 schreef starla het volgende:
Gebruik zelf functional ear trainer.

Makkelijk progje en effectief.
Goede tip! Ben hem nu aan het downloaden.
pi_139911994
Ik heb nog wel even een vraagje voor degene die dit misschien weet.

Instuderen van koor-partijen. (SATB)

Ok hebben we normaal de sopraan/alt in de g-sleutel
tenor/alt bas in de f-sleutel

Nu moet ik die vaak voorspelen en ik speel het dan ook letterlijk voor zoals op de bladmuziek.
Nu wordt ik er echter van beticht dat ik de bas en tenor partij een octaaf hoger moet spelen alsdat ze genoteerd staan.
Niet dat dat een probleem is opzich.

Maar is dit nu een truukje wat vaker gebruikt wordt omdat ze niet laag genoeg kunnen zingen.
Of is dit iets wat standaard gedaan wordt met die partijen?

Ik ging er nl vanuit dat het in principe gewoon gezongen moet worden precies op de hoogte zoals het ook genoteerd is in de bladmuziek.

[ Bericht 1% gewijzigd door kree op 13-05-2014 22:34:13 ]
pi_139924650
Wat op blad staat moet je zingen, bij tenor staat er vaak een 8tje onder de sleutel opdat deze een octaaf lager gezongen wordt dan de alt.

Wat ik frappant vind is dat je een alt-partij in G hebt, en een andere alt (ws contra-tenor) in F. De tenor kun je ook noteren in C: de tenorsleutel.

De enige sleutel die in F wordt genoteerd naar conventies is de bas of baritonsleutel.

Heb je een prt-scr'tje ervan, want het lijkt me erg onoverzichtelijk zo.

De meeste stukken zijn prima te noteren in alléén G-sleutels behoudens de bas.

Zie bijvoorbeeld:

In sommige, vooral oudere stukken (Renaissance) zie je nog wel eens een aparte alto-sleutel (C), sopraan (C) en tenor (C) voorbijkomen of de Franse notitie die weer wat afwijkt etc.

Zie bijvoorbeeld:

Van boven naar beneden dus: sopraansleutel (C), altsleutel (C), tenorsleutel (C), bassleutel (F)

Ben benieuwd naar de partituur.

[ Bericht 21% gewijzigd door starla op 13-05-2014 22:11:22 ]
pi_139926415
Wacht even edit nog, ik heb een typ foutje gemaakt in de vorige post. bedoelde natuurlijk sopr/alt, tenor/bas sorry :')

Ok toch min of meer wat ik al dacht dus.

Hier een voorbeeldje, waarom ze het zo noteren is denk ik gewoon om blaadjes te besparen.
Zoals in jou onderstaande voorbeeldje ben ik (gelukkig ;) ) nog nooit tegengekomen.

Ken die sleutel inderdaad wel, maar nooit mee geoefend of geleerd.

[ Bericht 8% gewijzigd door kree op 13-05-2014 22:54:54 ]
pi_139935335
Aha. Je hebt een relatief lage tenor die ze maar voor het gemak in de bassleutel hebben genoteerd. Temeer de harmonie op piano vermoed ik (eigenlijk bas) erg laag gaat. Deze kun je inderdaad niet met je gewone sleutel kwijt.

De bassleutel die ze hanteren is officieel de subbas notitie. Dus deze gaat nog lager.

Het onconventionele aan deze notitie is dat de harmonie nu genoteerd wordt als tenor in de bassleutel, terwijl je toch echt wel mag spreken van een bas (die lage Bb drone in de harmonie is echt retelaag).

Ik kan me voorstellen dat je deze een octaaf hoger zou spelen, echter moet dat dan wel genoteerd worden op de partituur met een 8tje bóven de sleutel.

Zoals:

Zoals het er nu staat, moet je het gewoon zo zingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 14-05-2014 06:34:57 ]
pi_139959444
Ok, thanks voor de uitleg :)

Maar subbas notitie?
Heb er even op gegoogled, maar dan kom ik er eigenlijk weinig over tegen.
pi_139960469
pi_139961577
Ben nieuw hier, maar dit vind ik echt een vet topic.
Zelf ben ik slechts een luisteraar, maar soms wil je wel iets meer weten.

Ga niet alles snappen, ga misschien ook niet alles lezen, maar ga vast wel eens iets vragen.
Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 22 mei 2014 @ 11:16:36 #270
26777 MrTorture
pi_140235258
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 15:55 schreef MrTorture het volgende:
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (....)
Ik had dit dus nog op mijn to-do-list staan. De Tcherepnin hexatonische schaal leek me daarvoor wel geschikt (intervals 1-3-1-3-1-3). Daarnaast had ik ook nog het uitzoeken van een liedje op de lijst staan. Ben gisteravond met beiden begonnen, om er al snel achter te komen dat het betreffende liedje gebruik maakt van de Tcherepnin schaal :D Soms dwing ik toeval af :')

De gebruikte schaal is in G: G G# B C D# E
Meestgebruikte akkoorden in het liedje: Em (E G B), Cm (C Eb G) en G#m (G# B D#)
Vis een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')