Muzikaal gehoor kan je trainen, maar er zijn mensen die er aanleg voorhebben door (zoals ik) een relatief gehoor, als je dan iets hoort kan je het inprincipe direct naspelen, en dat is heel fijn.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:54 schreef PassThatShit het volgende:
Is er een manier om je muzikaal gehoor te trainen ? Dus dat als je iets hoort dat je het dan ook nak an spelen .
En als je naar de rockacademie of cansius of iets wilt, in 1x zonder vooropleiding, staat er dan ergens alles goed uitgelegd ?
En hoe leer je goed improviseren terwijl je geen band hebt? Jammen dus.

Het gaat erom welk akkoord of noot als 'thuis' klinkt. Dat moet je horen en daar zijn dus geen harde regels voor. Vaak maakt een akkoordenprogressie je het wel makkelijker door de tonica als eerste of laatste akkoord te spelen, vaak voorafgaand door de dominant.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:04 schreef kree het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje.
Ze vragen me nog wel eens in wat voor toonsoort staat dit.
Ok meestal voldoet het dan wel om gewoon het eerste akkoord te noemen.
Maar neem nu bv Am.
Je kunt dan zeggen het staat in C, want geen kruizen en mollen.
Hoe bepaal je dan officieel wat de tooonsoort is?
Kijk je naar het stuk als geheel en als het bv mineur overkomt noem je het Am.
Het komt nl ook nog wel eens voor dat alleen het eerste akkoord mineur is of bij bepaalde gedeelten.
Wat is de regel daarvoor, of maakt het in feite niks uit?

Ja zo ongeveer had ik het ook begrepen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:28 schreef starla het volgende:
[..]
Het gaat erom welk akkoord of noot als 'thuis' klinkt. Dat moet je horen en daar zijn dus geen harde regels voor. Vaak maakt een akkoordenprogressie je het wel makkelijker door de tonica als eerste of laatste akkoord te spelen, vaak voorafgaand door de dominant.
2 voorbeelden, 1ste is C majeur, 2de is A mineur (beiden dus geen kruisen of mollen)
C - G - Em - F - C:
https://soundcloud.com/kurtkill/c-majeur
Am - Em - F - G - Am
https://soundcloud.com/kurtkill/a-mineur
Je ziet dat de akkoorden in het midden (Em, F en G hetzelfde zijn, alleen iets anders gerangschikt). Door te beginnen en te eindigen met de tonica weet je in welke toonsoort je zit.

Ja snap ik, maar het ging me er meer om als er naar me geroepen wordt van wat voor toonsoort staat het in.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:50 schreef starla het volgende:
Nou, het 2de akkoord is al een F toch?
Dan wordt er een C aangehouden, dat is de dominant (V). Dikke kans dat het dus in F majeur staat.

Waarom? Je kunt net zo goed een F majeur progressie hebben welke begint op een Gb, of een willekeurig ander akkoord. Ik snap niet waarom je Dm moet schreeuwen als het nummer begint met Bb-akkoord. Kan het nummer ook heel goed in Bb staan...Dus dat snap ik niet zo goed, maar misschien begrijp ik je verkeerd.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Dat ik het in dit geval Dm moet noemen om de bassist juist te laten inzetten.
Ja maar zo werkt muziek maken in een band toch niet? Je moet toch weten wat je speelt, of desnoods van blad lezen? Je kunt ook jammen, maar dan moet je schreeuwen van Bb ipv F, hoewel F wel kan hoor, das gewoon de kwint.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
En dan nog stel we beginnen bij het refr, die begint op Bb,
Dan zou het weer handiger zijn om F te roepen![]()
1) Pro's lezen van blad ófquote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:56 schreef kree het volgende:
Haha moet er wel bij zeggen, we zijn amateurs allemaal hoor.
Maar vroeg me dan af hoe zouden een groep pro's dat dan naar elkaar roepen.

Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).quote:Op zondag 6 april 2014 19:33 schreef starla het volgende:
Laatste paar dagen beetje aan het experimenteren met de Dorische toonladder, toen ik merkte dat het verdomd lekker klinkt als je de kwint verlaagd en je dus een anderhalf toonafstand krijgt tussen de kwint en de sext.
Dus in C:
C - D - Eb - F - Gb - A - Bb
Wat neerkomt op de 2de modus van de harmonische majeur, gekker moet het niet worden![]()
Prima toonladdertje om boven een simpele Dorische progressie te spelen zoals i7 - ii7

Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?quote:Op zondag 27 april 2014 22:17 schreef starla het volgende:
[..]
Klein voorbeeldje in B. Er wordt dus de B dorian/b5 gespeeld over een vamp van alleen B-noten in de bas (met in de melodie een beetje chromatiek hier en daar).
https://soundcloud.com/kurtkill/dorianb5-example
Just love the tritone interval![]()

Nee, gewoon progje.quote:Op zondag 27 april 2014 23:50 schreef Godshand het volgende:
[..]
Is dat met zo'n midi tracker gemaakt?

Goede tip! Ben hem nu aan het downloaden.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:52 schreef starla het volgende:
Gebruik zelf functional ear trainer.
Makkelijk progje en effectief.

Ik had dit dus nog op mijn to-do-list staan. De Tcherepnin hexatonische schaal leek me daarvoor wel geschikt (intervals 1-3-1-3-1-3). Daarnaast had ik ook nog het uitzoeken van een liedje op de lijst staan. Ben gisteravond met beiden begonnen, om er al snel achter te komen dat het betreffende liedje gebruik maakt van de Tcherepnin schaalquote:Op donderdag 8 mei 2014 15:55 schreef MrTorture het volgende:
2 Vraagjes voor wie thuis is in hexatonische schalen (....)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |