Vroeger werd er echt gecomponeerd met regels. Heden is dat wel een stuk minder. Het adagium is echter hetzelfde; boeien wat de regels zeggen, als het maar goed klinktquote:Op vrijdag 23 mei 2014 11:58 schreef MrTorture het volgende:
Ben benieuwd![]()
Is het misschien niet zo dat we in Westerse muziek te veel de neiging hebben om ons aan regels vast te klampen?
Ik merk wel dat ik, nu ik die harmonieleer wat beter begin te begrijpen, zonder instrument en zonder geluid al leukere progressies vind dan "vroeger" met instrument
Uw link est stuck.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:14 schreef starla het volgende:
Misschien wel een keer grappig om jullie kennis op de proef te nemen![]()
[ afbeelding ]
Kleine progressie die na wat pingelen naar boven kwam.
1. Welke toonsoort?
2. Welke progressie? (dus akkoorden + Romeinse notitie)
3. Welke toonladder wordt gespeeld in maat 1 en 2?
4. Welke toonladder wordt gespeeld in maat 5 en 6?
Good luck!
Ook leukquote:Op woensdag 28 mei 2014 17:48 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ben even met interne geneeskunde bezig
Very nice my friend!quote:Op donderdag 29 mei 2014 13:25 schreef samthegreat5 het volgende:
Toonsoort: D majeur (2 kruizen)
Progressie:
I - bVII - Im - Vm - bVI - IV - bIII - bIIb7 - bIII - bIIb7 - I
Toonladders laat ik nog ff open.
Ach, ik zie het inderdaad. Een C#.quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:13 schreef starla het volgende:
[..]
Very nice my friend!
1 foutje en 1 kleine opmerking:
- De dominant is majeur (A C# E), er staat namelijk geen herstellingsteken. Dus V ipv v of Vm.
- Het staat wat eleganter om de tritone-sub te noteren als bV7/V ipv bII7. Maar fout is het niet.
Voor de rest spot on
Tritone-subs zijn inderdaad gewoon vet. Degene die het heeft uitgevonden moet eigenlijk een nobelprijs krijgen. Jammer dat die niet bestaat voor kunst c.q. muziek.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:07 schreef samthegreat5 het volgende:
Weet je wel van die smooth jazz met van die gelaagde, intens smoothe Fender Rhodes akkoord progressies? Tritone substituties zijn daar zo lekker om te doen
Ja, melodisch mineur zat ik aan te denken, maar ik kon die maj3 niet plaatsen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:15 schreef starla het volgende:
[..]
Tritone-subs zijn inderdaad gewoon vet. Degene die het heeft uitgevonden moet eigenlijk een nobelprijs krijgen. Jammer dat die niet bestaat voor kunst c.q. muziek.
Heb expres gekozen voor die substitutie vanwege de toonladder erboven met de Eb erin.
Als je ziet dat er verder een b3 wordt gespeeld (F) en een b2 (Eb), dan is de toonladder al bijna weggegeven. Zoveel zijn er niet die een b2 en b3 hebben; als je dan kijkt naar de andere nootjes is die wel goed te doen, met name omdat er geen b5 wordt gespeeld
Maat 1 en 2 is wat exotischer en is een modus van de melodische mineur.
Yup, komt omdat het een modus is van de melodische mineur. Wel een leuke schaal, want de toonafstanden zijn hetzelfde zowel ascenderend als descenderend: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1/2 - 1 - 1.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, melodisch mineur zat ik aan te denken, maar ik kon die maj3 niet plaatsen.
Ik had sowieso moeten googelen, die toonladders zijn al lang weggezaktquote:Op donderdag 29 mei 2014 15:24 schreef starla het volgende:
[..]
Yup, komt omdat het een modus is van de melodische mineur. Wel een leuke schaal, want de toonafstanden zijn hetzelfde zowel ascenderend als descenderend: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1/2 - 1 - 1.
Nu heb ik teveel verklapt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |