'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
quote:Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
Het zou best mooi zijn als Rutte nu een krachtige veroordeling uitsprak en een vervangend onderzoeker zou eisen. Daarmee wachten tot na de uitkomst van het "onderzoek" is immers te laat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
Incompetente kuthoer.
Zo, dat is er uit.
quote:Black Pete and the United Nations
For Dutch children the main event of the holiday season is not when Santa Claus travels south from the North Pole on his red-nosed reindeer to distribute presents prepared by his magical elves. Instead, Dutch children eagerly await the day St. Nicholas travels north from Spain on his steamboat accompanied by his white horse and six to eight black helpers all conveniently named black Pete (zwarte Piet). Here is an explanation in rap form.
In terms of historical accuracy, the Dutch story wins in a landslide (Stephen Colbert cites it as a perfect example of Christmas originalism about 1:40 in). It is, of course, also blatantly racist. Some people try to argue that Piet is black because he crawls through chimneys. This is nonsense. But it has proven exceptionally difficult to break the tradition. There have been some experiments with rainbow Petes but the Dutch still prefer St. Nicholass helpers to be black.
A rapporteur acting on behalf of the United Nations High Commissioner on Human Rights (U.S. Professor Verene Shepherd) has now urged the Dutch government to abandon this practice and even the St. Nicholas celebrations altogether (a story in English is here). This has raised some sharp responses. Extreme right politician Geert Wilders has called upon his followers to abandon the United Nations instead (in Dutch). A Dutch parliamentary delegation wants clarification from the United Nations (in Dutch). Even the prime-minister felt the need to comment that black Pete is black, suggesting that things should stay the way they are. In short, it is not just Americans who get touchy when the United Nations (or really a U.N. rapporteur) criticizes a domestic practice.
In the meantime, the Dutch actor who has been playing the head black Pete for the past 14 years on Dutch television has a more measured and pragmatic response: There is no reason for Pete to be black other than tradition. Nothing about the stories, practices, or songs surrounding the St Nicholas festivities relies on Pete being black. Traditions can change, and so can this one.
Stoer hoor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
Incompetente kuthoer.
Zo, dat is er uit.
Iets genuanceerder: de eerste vraag van de VN om meer informatie over Swarte Piet te verstrekken is in januari naar Den Haag gestuurd. Daar heeft Den Haag vervolgens een paar maanden geleden (ambtelijke molens malen langzaam) op gereageerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Aha dat wist ik nog niet. Vreemd dan dat ze zo slecht op de hoogte is.
Zal ik jou n geheimpje verklappen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:56 schreef sp3c het volgende:
[.Dat is toch discriminatie?.]
ja dat is de lol
dat is ook totaal het punt niet, probleem zit hem niet in het feit dat Piet zwart is maar in het feit dat alleen zwarten Piet zijn
Verandering gaat moeizaam. In de jaren '70 gooide men in Nederland nog stenen naar de gay-pride.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:22 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval wordt ons kleine landje weer verenigd in onze haat jegens dat wijf van de VN. Ook weer goed.
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van. Alle zwarten hebben zelf het recht om te bepalen hoe ze genoemd worden, Afrikaan, zwarte of neger. Prima, doe ik wel aan mee. Maar ik als blanke wil gewoon blank genoemd worden en niet witte. Ik ben helemaal niet wit namelijk. Papier is wit. Ik ben roze/beigeachtig. Dat heet blank.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Zal ik jou n geheimpje verklappen?
Sinterklaas heeft wel degelijk witte en bruine Pieten, maar die zijn zwart geschminkt.
Best wel ja.quote:
Daar denken negers uit Zuid-Amerika, die nog nooit één voet in Nederland gezet hebben en nog nooit een Sinterklaasviering meegemaakt hebben, héél anders over.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:25 schreef Greye het volgende:
Hoe de fuck is het discriminatie? Pieten ondervinden toch juist alleen voordeel van hun rol als uitdeler van snoepgoed en cadeautjes?
Als kind keek ik oprecht op tegen Pieten. Het heeft voor mij nooit iets met ras te maken gehad, maar met een feestviering.
Schrijf een brief aan de VN.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van.
Ok. Dat kan ik ook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar denken negers uit Zuid-Amerika, die nog nooit één voet in Nederland gezet hebben en nog nooit een Sinterklaasviering meegemaakt hebben, héél anders over.
Ze leggen nog steeds niet uit waarom het racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is (maar dat lijk mij geen reden).quote:
Waarom is het overigens nonsens dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen ?quote:
Het is 'blatantly racist', dus dat hoef je niet uit te leggen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:28 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze leggen nog steeds niet uit waarom het racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is (maar dat lijk mij geen reden).
Mist idd alleen nog een veer en wat lippenstift...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:28 schreef Resistor het volgende:
We kunnen haar in ieder geval de zwarte piet toespelen
Weer Jan Mulder?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:30 schreef matthijst het volgende:
Zo bij Humberto. De discussie, met "sinterklaas" erbij.
Dit idd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:29 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom is het overigens nonsens dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen ?
Tuurlijk; het is niet de oorsprong van de traditie blablabla. Maar zwarte piet is sowieso een verzonnen figuur. Flexibel. Aanpasbaar. Iets wat we ieder jaar al doen met het Sinterklaasjournaal.
Als we vanaf volgend jaar bijvoorbeeld alle kinderen zouden vertellen dat Piet van de planeet Venus komt en zwart is door de vulkanen dan is dat dus vanaf dat moment gewoon de waarheid. En als we daarna stellen dat hij uit het zwarte gat in het centrum van de melkweg komt.. is dat ook de waarheid.
Want hij is niet echt. Wat wij verzinnen is wat hij is.
Die moet zich er gewoon buiten houden. Hij kan alleen dingen fout doen daar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:33 schreef matthijst het volgende:
Denk de dude die sinterklaas speelt.
Dat is beter voor Zwarte Piet. Hoef je ook niet uit te leggen waarom hij er niet isquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:34 schreef Wombcat het volgende:
Dus misschien zou hij nu met de Fyra (hihi) moeten komen.
Dan gaat half bekend Nederland achter de stangen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:18 schreef Tropanzia het volgende:
Het zou pas echt geniaal zijn als al dir acteurs die afgelopen jaren in een tv-programma voor zwarte piet hebben gespeeld zouden worden opgepakt.
Zo is het.....quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:22 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval wordt ons kleine landje weer verenigd in onze haat jegens dat wijf van de VN. Ook weer goed.
Ik zie voor mij hoe dit plaatje morgen op het journaal langskomt..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:52 schreef matthijst het volgende:
Ziet er goed uit. Misschien even naar d'r mailen?
barking up the wrong tree there dude ...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Zal ik jou n geheimpje verklappen?
Sinterklaas heeft wel degelijk witte en bruine Pieten, maar die zijn zwart geschminkt.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:55 schreef gelly het volgende:
Bevalt de slachtofferrol een beetje mensen ? Misschien moet je Quinsy nog om wat tips vragen,
Quinsy was te druk met zijn kunst.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:55 schreef gelly het volgende:
Bevalt de slachtofferrol een beetje mensen ? Misschien moet je Quinsy nog om wat tips vragen,
Jamaar, wij ook ! Wij blijken al eeuwenlang volledig nodeloos TWEE Sinterklazen te hebben terwijl er maar 1 nodig is ! Dat is best een schok...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:58 schreef matthijst het volgende:
[..]
Quinsy was te druk met zijn kunst.
En met knuffelen van zijn mama, die het heel zwaar heeft in deze tijd, met al die pieten op tv. Zware psychische klachten heeft ze nu.
opheffen die kerstmanquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:00 schreef Grouch het volgende:
[..]
Jamaar, wij ook ! Wij blijken al eeuwenlang volledig nodeloos TWEE Sinterklazen te hebben terwijl er maar 1 nodig is ! Dat is best een schok...
Sowieso, er wordt wel kerst gevierd, maar dat is vooral boom en eten en cadeautjes. De Kerstman zelf is lang zo prominent niet aanwezig als Sinterklaas. Dus als er eentje moet sneuvelen...quote:
... wow. Ik had mijzelf tot op heden werkelijk niet gerealiseerd dat ik nog nooit een kerstman "in het echt" heb gezien. Alleen maar op plaatjes en in films... maar nooit op een plek waar daadwerkelijk iemand in een dergelijk pak IRL rondliep. Raar gevoel...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Sowieso, er wordt wel kerst gevierd, maar dat is vooral boom en eten en cadeautjes. De Kerstman zelf is lang zo prominent niet aanwezig als Sinterklaas. Dus als er eentje moet sneuvelen...
Als ze al ergens zitten zitten ze bij winkelcentra tijdens de extra koopavonden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:09 schreef Grouch het volgende:
[..]
... wow. Ik had mijzelf tot op heden werkelijk niet gerealiseerd dat ik nog nooit een kerstman "in het echt" heb gezien. Alleen maar op plaatjes en in films... maar nooit op een plek waar daadwerkelijk iemand in een dergelijk pak IRL rondliep. Raar gevoel...
Echt nooit gezien...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:13 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als ze al ergens zitten zitten ze bij winkelcentra tijdens de extra koopavonden.
radbraken'quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:16 schreef gelly het volgende:
Ik zou graag een lijstje met vergeten tradities plaatsen maar ben te lui om het te doen. Nederland bestaat echter nog steeds.
Denken dat allochtonen recht hebben op een uitkering en medewerkers die daar moeilijk over doen uit het hokje sleuren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
radbraken'
vierendelen
homo's castreren
slaven meppen
Je moet weer zo nodig buitenlanders afzeiken ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:46 schreef Grouch het volgende:
[..]
Denken dat allochtonen recht hebben op een uitkering en medewerkers die daar moeilijk over doen uit het hokje sleuren.
beter zichtbaar op tv, vriendelijker.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef Dance99Vv het volgende:
Maar waarom is piet tegenwoordig eigenlijk bruin, zwart kan je het niet noemen toch?
Vanzelfsprekend. Sterk discriminerend tegenover mensen die weinig baardgroei hebben. Oh, en halloween mag niet meer eng zijn want daarmee sluit je bange mensen en jonge kinderen uit.quote:
dit soort grappen waren 10 delen terug al ouwemeukquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Sterk discriminerend tegenover mensen die weinig baardgroei hebben. Oh, en halloween mag niet meer eng zijn want daarmee sluit je bange mensen en jonge kinderen uit.
Valt er straks nog iets te vieren?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Sterk discriminerend tegenover mensen die weinig baardgroei hebben. Oh, en halloween mag niet meer eng zijn want daarmee sluit je bange mensen en jonge kinderen uit.
Als je de Telegraaf leest ben je in een constante waas van verstandsverbijstering en had het zomaar een echt artikel kunnen zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:51 schreef Dance99Vv het volgende:
Dit stuurde me zoontje net, its fake maar ik schrok toch wel effe
https://www.facebook.com/(...)27033&type=1&theater
Al meerdere keren langs zien komen vandaag.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:51 schreef Dance99Vv het volgende:
Dit stuurde me zoontje net, its fake maar ik schrok toch wel effe
https://www.facebook.com/(...)27033&type=1&theater
Dat is helemaal geen ongoing traditie en ik zeik hier geen buitenlanders af. Ik verwees naar het feit dat 50 jaar terug mensen er schande van spraken als een allochtoon geen uitkering kreeg, zeker als ze kinderen hadden. Daar hadden ze RECHT op - en er zijn in Amsterdam in de Jordaan ook meerdere opstootjes geweest tussen de Jordanezen en de gezagsdragers als dat niet snel genoeg geregeld werd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je moet weer zo nodig buitenlanders afzeiken ?
Dat is een ongoing Nederlandse traditie. Dat werd niet gevraagd
Hehe, Bluesdude, die's niet wies.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:59 schreef Grouch het volgende:
Je oprechte excuus is bij voorbaat aanvaard.
Dus je wilt zeggen dat jij al 10 delen lang meedoet aan deze lulkoek?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dit soort grappen waren 10 delen terug al ouwemeuk
vorig jaar heb ik hety gevraagd aan dzo'n online sint.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef Dance99Vv het volgende:
Maar waarom is piet tegenwoordig eigenlijk bruin, zwart kan je het niet noemen toch?
Nee....quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Dus je wilt zeggen dat jij al 10 delen lang meedoet aan deze lulkoek?
Om eerlijk te zijn is door het bruin maken in plaats van extreem zwart Piet juist meer op een neger gaan lijken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vorig jaar heb ik hety gevraagd aan dzo'n online sint.
zei hij dat dat kwam omdat de zwarte pieten spanjaarden zijn.
wel origineel.
Zo hee. Ik ben onder de indruk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Hallo Nederland we leven in de 21e eeuw? Sinterklaas is zo ouderwets.... Ik vroeg vandaag nog aan een duitser wat hij van dit feest vondt? Hij schrok zich rot en zei tegen mij, Nederlanders zijn racistisch!
Als hij zich daar al rot van schrok.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Hallo Nederland we leven in de 21e eeuw? Sinterklaas is zo ouderwets.... Ik vroeg vandaag nog aan een duitser wat hij van dit feest vondt? Hij schrok zich rot en zei tegen mij, Nederlanders zijn racistisch!
Die zet even 10 deuren open voor een tegenaanval aan opmerkingen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Kom maar op met bewijs.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Het Sinterklaas feest valt gewoon niet uit te leggen aan buitenstaanders.
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.
Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.
Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Is dat belangrijk dan? Moet een Amerikaan mij uit kunnen leggen waarom een los Budget en Debt Ceiling een briljant idee is? (succes!) Moet een African-American uit kunnen leggen dat Kwanzaa niet nóg kunstmatiger is dan Esperanto?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
In feite heb je gelijk. Ik zag Youtube filmpjes over hoe zwarte piet (niet) wordt geaccepteerd in bv Vancouver, waar NL immigranten ook een intocht organiseren. Bedreigingen en alles. Buitenlanders snappen ook niet hoe uitgerekend super tollerante Nederlanders dit accepteren. Waarschijnlijk tunnelvisie van ons. Toch vind ik dat het moet blijven. Het heeft iets "stouts", tussen al dat politiek correcte.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Het is juist tunnelvisie van buitenlanders. Misschien dat "het plaatje" er raar uitziet voor de buitenstaander, maar als je Sinterklaas meemaakt dan heb je al snel door dat het geen racistische context heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
In feite heb je gelijk. Ik zag Youtube filmpjes over hoe zwarte piet (niet) wordt geaccepteerd in bv Vancouver, waar NL immigranten ook een intocht organiseren. Bedreigingen en alles. Buitenlanders snappen ook niet hoe uitgerekend super tollerante Nederlanders dit accepteren. Waarschijnlijk tunnelvisie van ons. Toch vind ik dat het moet blijven. Het heeft iets "stouts", tussen al dat politiek correcte.
Net zoals we "nationalisme" niet accepteren, behalve bij voetbal. Dan is het oorlog.
Even stout zijn, en je daarna weer gedragen.
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.quote:
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/quote:You know it’s that time of the year again in Holland, when you are greeted by some Dutch person on the street, whose face is painted completely black and is sporting an afro wig, bright red lips and a ridiculous clown-like costume. What is possibly more strange than this very sight, is the fact that many Dutch person finds it a completely normal and acceptable occurrence. Yes, Dutch people like love their Zwarte Piets (Black Peter’s)!
Many western foreigners living or visiting Holland are horrified by such images. Why? Because they naturally conjure up the images of American Blackface: a theatrical practice of the 19th century which propagated racist stereotypes and the mockery of African slaves, and which, appropriately ceased to exist once the Civil Rights Movement of the 1960s came into play. Thus the existence of a modern-day nationally-beloved Blackface icon can be associated and/or confused with the racist stereotypes and degrading propaganda of yesteryear.
ja, dus? Er is in de rest van de wereld ook vrij weinig begrip op te brengen voor met zijn allen om een kubusje kamperenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:19 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.
[..]
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/
In dat linkje naar reddit ontstaat er op zich nog wel een interessante discussie maar er is vrij weinig begrip voor ons volksfeest te bespeuren.
Stel dat jij als Spanjaard werd geboren met verder hetzelfde karakter, dan had je nu uitgelegd dat de buitenlanders het stierenvechten niet snappen, en dat het niks te maken heeft met dierenmishandeling. Precies hetzelfde. Wat Zwarte Piet is voor Nederland is stierenvechten voor Spanje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:07 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is juist tunnelvisie van buitenlanders. Misschien dat "het plaatje" er raar uitziet voor de buitenstaander, maar als je Sinterklaas meemaakt dan heb je al snel door dat het geen racistische context heeft.
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:19 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.
[ afbeelding ]
[..]
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/
In dat linkje naar reddit ontstaat er op zich nog wel een interessante discussie maar er is vrij weinig begrip voor ons volksfeest te bespeuren.
Ja hoho, ik ben niet perse voor of tegen zwarte piet hoor. (het interesseert me echt geen ene reet tbh) Iemand vroeg om bewijs en dat probeer ik te leveren, omdat mij ook eerder op is gevallen dat de rest van de wereld sinterklaas niet echt snapt zeg maar.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:21 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dus? Er is in de rest van de wereld ook vrij weinig begrip op te brengen voor met zijn allen om een kubusje kamperen.
Maar dat moeten ze daar lekker helemaal zelf weten, net als wij hier dus. Wat is dan de wereldnorm? Canada? Somalie?
mensen kijken al op als iemand 2 niet matchende sokken aanheeft, maar nederland moet zich weer aanpassen hoor.
Jij snapt duidelijk niet wat het probleem is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.
Kom op met onweerlegbaar bewijs dat Zwarte Piet anno 2013 een slaaf moet voorstellen. Dat heb ik de afgelopen weken nog niemand zien doen, en volgens mij moet de beschuldigende partij daarmee op de proppen komen. Het lijkt me niet dat mensen hun onschuld moeten gaan bewijzen.
Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Wij snappen Surstromming ook niet, of zo kan je nog tientallen vage rituelen uit allerlei landen opnoemen, maar waarom kan het onze nou echt echt echt niet, en jongetjes hun pikkies kapot snijden moet kunnen, want traditie?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Ja hoho, ik ben niet perse voor of tegen zwarte piet hoor. Iemand vroeg om bewijs en dat probeer ik te leveren, omdat mij ook eerder op is gevallen dat de rest van de wereld sinterklaas niet echt snapt zeg maar.
Oh om dat bewijs vroeg je. Ik vind het ook niet echt relevant of zwarte piet nou wel of niet een slaaf was. Mensen voelen zich blijkbaar niet prettig omdat er karikaturen op zwarte mensen rondlopen met sinterklaas, is hun goed recht. En daar over klagen ook. En daar weer over klagen ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.
Kom op met onweerlegbaar bewijs dat Zwarte Piet anno 2013 een slaaf moet voorstellen. Dat heb ik de afgelopen weken nog niemand zien doen, en volgens mij moet de beschuldigende partij daarmee op de proppen komen. Het lijkt me niet dat mensen hun onschuld moeten gaan bewijzen.
Ik hoef dat ook niet te snappen. Leg het me maar uit. Maar wel met bewijzen en aantoonbare feiten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:29 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Jij snapt duidelijk niet wat het probleem is.
Ik zeg toch ook niet dat dat hoeft, ik geef alleen maar aan dat het zo is. Verder hang ik er geen enkel oordeel aan vast omdat het me niks interesseert deze hele kwestiequote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Wij snappen Surstromming ook niet, of zo kan je nog tientallen vage rituelen uit allerlei landen opnoemen, maar waarom kan het onze nou echt echt echt niet, en jongetjes hun pikkies kapot snijden moet kunnen, want traditie?
Er zijn 21 klachten binnengekomen bij de gemeente Amsterdam. Een aantal werden direct van tafel geveegd omdat ze overduidelijk niet terecht waren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:31 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Oh om dat bewijs vroeg je. Ik vind het ook niet echt relevant of zwarte piet nou wel of niet een slaaf was. Mensen voelen zich blijkbaar niet prettig omdat er karikaturen op zwarte mensen rondlopen met sinterklaas, is hun goed recht. En daar over klagen ook. En daar weer over klagen ook.
De hierboven al genoemde quote omschrijft het probleem zeer duidelijk:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik hoef dat ook niet te snappen. Leg het me maar uit. Maar wel met bewijzen en aantoonbare feiten.
quote:Many western foreigners living or visiting Holland are horrified by such images. Why? Because they naturally conjure up the images of American Blackface: a theatrical practice of the 19th century which propagated racist stereotypes and the mockery of African slaves, and which, appropriately ceased to exist once the Civil Rights Movement of the 1960s came into play. Thus the existence of a modern-day nationally-beloved Blackface icon can be associated and/or confused with the racist stereotypes and degrading propaganda of yesteryear.
Nee, ik snap jou wel hoorquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat dat hoeft, ik geef alleen maar aan dat het zo is. Verder hang ik er geen enkel oordeel aan vast omdat het me niks interesseert deze hele kwestie
Sure, maar zeg ik tegen de voor-en tegenstanders. Voor kinderen maakt het namelijk geen ene fuck uit zolang ze hun speelgoed maar krijgen.quote:
Als ik iets niet begrijp heb jij een probleem? Zoiets? Dat slaat toch nergens op?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
De hierboven al genoemde quote omschrijft het probleem zeer duidelijk:
[..]
En waarom is dat een probleem ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
[..]
Vooroordelen van mensen uit het buitenland zijn geen reden om ook maar iets te doen. Dan blijf je bezig.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:34 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
[..]
Nee, jij vraagt waarom dit überhaupt een issue is, ik geef je een voorbeeld waarom mensen dit een issue vinden. Klaar.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als ik iets niet begrijp heb jij een probleem? Zoiets? Dat slaat toch nergens op?
Sint was daar alleen maar om nieuwe pieten te rekruterenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:55 schreef IntensiveGary het volgende:
Sinterklaas in Paramaribo. Vragen? Geen vragen? Mooi
http://www.elsevier.nl/Cu(...)den-ELSEVIER325909W/quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:55 schreef IntensiveGary het volgende:
Sinterklaas in Paramaribo. Vragen? Geen vragen? Mooi
In Canada waren ze er ook niet zo blij mee schijnbaarquote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:04 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/Cu(...)den-ELSEVIER325909W/
quote:Zwarte Piet is niet welkom bij de Sinterklaasviering in het Canadese New Westminster, vlakbij de stad Vancouver. Na klachten over racisme hebben de organisatoren besloten 'Black Peter' uit te bannen op het volksfeest voor Nederlandse Canadezen.
Het is de eerste keer sinds 1985 dat Zwarte Piet niet bij het feest zal zijn, schrijft de Vancouver Sun.
Zwarte Canadezen hadden geklaagd over de aanstaande komst van het hulpje van Sinterklaas, die volgens hen een racistisch stereotype is en daarom beledigend. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven.
Zwarte gezichten
'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben,' zegt Sinterklaas-organisator Tako Slump.
'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.'
Achterkamertjes
Het is onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes.
Zwarte Piet is buiten Nederland omstreden. Sinterklaasvieringen in de Verenigde Staten worden vaak gehouden in achterkamertjes, zodat Zwarte Piet zich niet in het openbaar hoeft te vertonen.
Nou, en daar is helemaal niets mis mee, je moet in andere culturen niet je eigen dingen proberen op te dringen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:11 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
In Canada waren ze er ook niet zo blij mee schijnbaar
[..]
dit inderdaadquote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou, en daar is helemaal niets mis mee, je moet in andere culturen niet je eigen dingen proberen op te dringen.
Oh wacht.
Die tegenstanders mogen de cultuur toch wel gewoon bekritiseren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou, en daar is helemaal niets mis mee, je moet in andere culturen niet je eigen dingen proberen op te dringen.
Oh wacht.
Dat mag wel. Dat noemen ze vredesoperatie, of democratie en vrijheid brengen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh wacht.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:32 schreef borisz het volgende:
Ook hier maar. Wijnberg https://decorrespondent.nl/233/wat-we-niet-zien/5971790-4cb6c638
Hij maakt een enorme denkfout, dat verschillen biologisch niet bestaan betekent niet dat sociale constructies in onze maatschappij een harde werkelijkheid zijn waar we mee te maken hebben. En die denkfout diskwalificeert dus meteen zijn hele column.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:32 schreef borisz het volgende:
Ook hier maar. Wijnberg https://decorrespondent.nl/233/wat-we-niet-zien/5971790-4cb6c638
Heb je de column wel gelezen. Die sociale constructies is juist dus waar je vanaf wil.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:09 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hij maakt een enorme denkfout, dat verschillen biologisch niet bestaan betekent niet dat sociale constructies in onze maatschappij een harde werkelijkheid zijn waar we mee te maken hebben. En die denkfout diskwalificeert dus meteen zijn hele column.
Ja, vanochtend al. En die sociale constructies raak je echt niet zomaar kwijt, voorlopig is dat de werkelijkheid waar we mee te maken hebben. Doen alsof ze niet bestaan is weglopen voor de problemen waar mensen op dit moment last van hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:12 schreef Felagund het volgende:
[..]
Heb je de column wel gelezen. Die sociale constructies is juist dus waar je vanaf wil.
Voor mij is de huidskleur van iemand niet van belang. Door juist er op aandacht er op te vestigen om pieten met een bepaald kleurtje te verbieden of door te eisen dat ze in een alle kleuren moeten voorkomen werk je de sociale constructies alleen maar (terug) in de hand. Wat de tolerantie niet ten goede komt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:14 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, vanochtend al. En die sociale constructies raak je echt niet zomaar kwijt, voorlopig is dat de werkelijkheid waar we mee te maken hebben. Doen alsof ze niet bestaan is weglopen voor de problemen waar mensen op dit moment last van hebben.
En al had de verzinner van Zwarte Piet dat in gedachten. Wat heeft dat met het hier en nu te maken? Het feit dat Piet in de laatste 150 jaar nooit slaaf werd genoemd vind ik relevanter dan het feit dat zijn kleding lijkt op wat er op een aantal schilderijen van twee eeuwen eerder staat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:11 schreef Joanne35 het volgende:
En nogmaals een stukje over de echte oorsprong van zwarte piet:
Geen twijfel over mogelijk: zwarte piet stamt af van kindslaven
Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Voor mij is de huidskleur van iemand niet van belang. Door juist er op aandacht er op te vestigen om pieten met een bepaald kleurtje te verbieden of door te eisen dat ze in een alle kleuren moeten voorkomen werk je de sociale constructies alleen maar (terug) in de hand. Wat de tolerantie niet ten goede komt.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.
Hoe naïef kan je zijn?
Dat betekent ook luisteren naar minderheden en de problemen die zij ervaren serieus nemen. Dat zie ik niet terug in je post, je verwijt ze juist dat ze het probleem groter maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:26 schreef Felagund het volgende:
[..]Waar zeg ik dat racisme niet bestaat? Ik zeg alleen dat we "het probleem" alleen kunnen oplossen door tolerant en open naar elkaar te zijn.
Nou ja, ik ben er zelf eigenlijk nooit zo mee bezig. In ieder geval minder dan zo'n Quincy Gario. En ja, ik heb genoeg zwarte vrienden, kennissen en collegae. Het valt gewoon niet meer op. Dus waarom ik nu weer gedwongen moet worden om continu bezig te zijn met het feit dat bepaalde mensen een ander kleurtje hebben? Ik weet het niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.
Hoe naïef kan je zijn?
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Buiten dat heeft nog steeds niemand uitgelegd wat er racistisch is aan de huidige vorm van de zwarte piet. Het is al lang geen stereotype domme moor/neger meer.
Geen moeilijke vragen stellen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Buiten dat heeft nog steeds niemand uitgelegd wat er racistisch is aan de huidige vorm van de zwarte piet. Het is al lang geen stereotype domme moor/neger meer.
Waarom zou het antwoord van de grote groep, namelijk dat het helemaal niet bedoeld is als racisme, dan ook niet voldoende zijn?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.
Omdat wat de meerderheid vindt totaal irrelevant is als het om mensenrechten gaat. Als de meerderheid op school het ok vindt om dat ene jongetje te pesten, omdat zij denken dat pesten niet erg is, dan is pesten opeens ok? Sorry, maar zo werkt het niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou het antwoord van de grote groep, namelijk dat het helemaal niet bedoeld is als racisme, dan ook niet voldoende zijn?
Zelden zulke onzin gehoord.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.
Racisme is geen traditie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zelden zulke onzin gehoord.![]()
Overigens: ik ervaar hun kritiek op onze traditie als racistisch.
Want?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Maar dat gezeik van die paar zeurpieten over Nederlandse tradities is zeker wel racistisch.quote:
Nee, dat mag ook niet en is net zo verwerpelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:35 schreef HeatWave het volgende:
En mensen met rood haar, of een bril, of te dik, die mag je straffeloos afzeiken tot het bot, maar iemand met een kleurtje moet onbezorgd beschermd door het leven gaan?
Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.quote:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het gaat dus niet alleen maar om dat het als racistisch wordt ervaren. Het moet dus opzettelijk beledigend zijn, wat voor vele zwarte pieten duidelijk het geval niet is. Wat is het volgende, gaan we moslims verbieden om hoofddoeken te dragen omdat ook als kwetsend/beledigend wordt ervaren voor sommigen?quote:Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.
Als ik tegen een neger zeg dat ie zijn werk niet goed doet is het al racisme tegenwoordig.
Wie is er nu racistisch? En welke bril moet er voor die volgens jou blanke bril voor in de plaats komen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
maar toch hoor je er niemand over, niemand wil iets verbieden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee, dat mag ook niet en is net zo verwerpelijk.
Manmanquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.
Nee, die andere kinderen pesten hem niet. Hij DENKT dat de andere kinderen hem pesten. En daar gaat hij dan vervolgens even redenen bij verzinnen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Omdat wat de meerderheid vindt totaal irrelevant is als het om mensenrechten gaat. Als de meerderheid op school het ok vindt om dat ene jongetje te pesten, omdat zij denken dat pesten niet erg is, dan is pesten opeens ok? Sorry, maar zo werkt het niet.
Fout, dat is wel degelijk relevant:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Felagund het volgende:
[..]
[..]
Het gaat dus niet alleen maar om dat het als racistisch wordt ervaren.
quote:art. 137e. Openbaarmaking discriminerende uitlatingen
1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:
1.een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap;
2.een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
En zo is het precies.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Jouw uitlating over die blanke bril is dus racistisch.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Fout, dat is wel degelijk relevant:
[..]
Prima voorbeeld. Een neger is een neger, ik verbind er toch geen negatieve lading aan? Of mag ik gewoon helemaal geen neger zeggen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.
Redelijkerwijs kun jij vermoeden dat emand die cadeautjes en snoepgoed uitdeelt en clownachtig doet een belediging is?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
[..]
Maar nog steeds moet er bewezen worden dat het beledigend is en de intentie van de belediger is dus ook van belang. En die is in het geval van zwarte piet in de meeste gevallen niet negatief.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
[..]
Mooi voorbeeld, toevallig heeft pas in Engeland nog een circus al haar posters met een clown er op moeten verwijderen omdat een inwoonster van de stad last had van een fobie voor clownsquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:42 schreef Ulx het volgende:
Redelijkerwijs kun jij vermoeden dat emand die cadeautjes en snoepgoed uitdeelt en clownachtig doet een belediging is?
En dat vond jij normaal? En volkomen terecht?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, toevallig heeft pas in Engeland nog een circus al haar posters met een clown er op moeten verwijderen omdat een inwoonster van de stad last had van een fobie voor clowns
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Felagund het volgende:
En die is in het geval van zwarte piet in de meeste gevallen niet negatief.
Ja, wel 21 man.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.
En? Wat heeft dat met het vieren van Sinterklaas te maken? Lul er toch niet steeds omheen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, toevallig heeft pas in Engeland nog een circus al haar posters met een clown er op moeten verwijderen omdat een inwoonster van de stad last had van een fobie voor clowns
Er is ook een grote groep Nederlanders die hoofddoekjes bij moslims beledigend vind. Moeten we die dan ook maar gelijk geven?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.
21 mensen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
9% hooguit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het verzet wordt veel breder gedragen. Duizenden aanhangers op facebook. Steeds meer organisaties en bekende Nederlanders die openlijk er voor uitkomen dat zwarte piet moet veranderen. Er is duidelijk een kentering gaande in de mening over zwarte piet.quote:
dat wil ik best accepterenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Nee hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het verzet wordt veel breder gedragen. Duizenden aanhangers op facebook. Steeds meer organisaties en bekende Nederlanders die openlijk er voor uitkomen dat zwarte piet moet veranderen. Er is duidelijk een kentering gaande in de mening over zwarte piet.
Ja, en zoals ik hierboven al aangaf heeft democratie niets met mensenrechten te maken, die kan je niet bij meerderheid wegstemmen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
9% hooguit.
91% vindt van niet, ben je bekend met het begrip democratie?
Welk mensenrecht is dan in het geding?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, en zoals ik hierboven al aangaf heeft democratie niets met mensenrechten te maken, die kan je niet bij meerderheid wegstemmen.
Nee, hier gaat het dus krom. Als een kleine groep dit als racistisch -ervaart- wil nog niet zeggen dat het racistisch is! Als de meerderheid geen problemen heeft met het fenomeen Zwarte Piet, dat ook niet als racistisch -ervaren-, dan denk ik dat de tolerantie juist moet komen van de kleine groep die dat wel zo ervaart. Dan lijkt me dat zij niet koste wat kost een cultuuruiting van dit land moeten willen veranderen. Waarom zou de -ervaring- van een kleine groep mensen meer moeten wegen dat de -ervaring- van de overgrote groep mensen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
nee, maar je stemt nu de rechten van anderen weg. met een hele kleine meerderheid. Dat is is het verleden ook altijd zo goed gegaanquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, en zoals ik hierboven al aangaf heeft democratie niets met mensenrechten te maken, die kan je niet bij meerderheid wegstemmen.
Dat een groep het als racistisch ervaart wil nog niet zeggen dat het racistisch is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
racisme is deels volledig zijn waarde kwijt door dit soort idioterie:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.
nee dat is het niet en dat is je nog nooit overkomen, je kent niemand die dat is overkomen en je hebt er nog nooit van gehoordquote:Als ik tegen een neger zeg dat ie zijn werk niet goed doet is het al racisme tegenwoordig.
Ok, afgezien van elk jaar weer 20+ keer voor 'zwarte piet' gehouden te worden..quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee, maar je stemt nu de rechten van anderen weg. met een hele kleine meerderheid. Dat is is het verleden ook altijd zo goed gegaan.
het grootste probleem is het gebrek aan relativeringsvermogen. Natuurlijk kan je best een beetje raar aankijken tegen zwarte piet, op zich dan he? En dan? Dan kijk je even de andere kant op en gaat het leven weer gewoon verder, net als voor de brildrager en de red head.
Je snapt best dat het een voorbeeld is om duidelijk te maken waarom de term zijn waarde is verloren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
racisme is deels volledig zijn waarde kwijt door dit soort idioterie:
[..]
nee dat is het niet en dat is je nog nooit overkomen, je kent niemand die dat is overkomen en je hebt er nog nooit van gehoord
klets niet zo dom altijd
het is een bizar slecht voorbeeldquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je snapt best dat het een voorbeeld is om duidelijk te maken waarom de term zijn waarde is verloren.
Ook jij hebt recht op je mening, zelfs jijquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een bizar slecht voorbeeld
ik zou graag zeggen dat het het slechtste voorbeeld is dat ik ooit gehoord heb maar ik zit al 17 delen in deze reeks ... ik zet het op een gedeelde eerste plaats met een stuk of 30 anderen
Dat kan je zelfs toch ook wel bedenken...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Dan kijken andere landen maar niet naar ons. Wij bemoeien ons ook niet met hun feesten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dat kan je zelfs toch ook wel bedenken...
Oké, als je even héél nuchter kijkt naar Sinterklaas en zijn possie, dan zie je dus een blanke man op een wit paard die verheven is boven pikzwarte knechten met kroeshaar en rode lippen.
Ik vind het een schijtdiscussie, maar ik kan me het wel voorstellen dat andere landen echt raar naar ons Sinterklaas-concept kijken.
Dat kan ik mij ook voorstellen. Maar dat betekent nog niet dat zwarte piet racistisch is (dat er een intentie is om er donkere mensen mee te beledigen).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Oké, als je even héél nuchter kijkt naar Sinterklaas en zijn possie, dan zie je dus een blanke man op een wit paard die verheven is boven pikzwarte knechten met kroeshaar en rode lippen.
Ik vind het een schijtdiscussie, maar ik kan me het wel voorstellen dat andere landen echt raar naar ons Sinterklaas-concept kijken.
Preciesquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan kijken andere landen maar niet naar ons. Wij bemoeien ons ook niet met hun feesten.
godverdommequote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:12 schreef Wootism het volgende:
Kom er net achter dat rondom het Amerikaanse Santa Clause ook een hele discussie is geweest. Lilliputters vonden het vervelend dat de kerstman allemaal elfjes als hulpjes had etc.....
Vanaf die tijd zijn er ook grote elfjes...
't Is altijd wat.
2quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:24 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Verandering gaat moeizaam. In de jaren '70 gooide men in Nederland nog stenen naar de gay-pride.
De reactie die we nu zien is een typische eerste ontkennigsreactie. Ik denk dat er binnen nu een tien jaar een subtiele maar duidelijke verandering van t uiterlijk van Piet aan het aankomen is.
Jokkebrok.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Eindelijk een verstandig voorstelquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:15 schreef sp3c het volgende:
nu ken ik dat hele santa claus feest eigenlijk niet maar op tv zijn die elfjes altijd liliputters
of chicks met korte rokjes en dikke tetters
dat kunnen we met Piet ook doen wel Latina's dan graag
oei wat politiekcorrect .... dat zouden we toch niet meer doen sinds 2002 ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2
Het racisme gaat overwinnen, helaas. Degene die het sinterklaasfeest namelijk als een soort terugkeer naar de slavernij zien zijn de grootste racisten.
Wat is politiekcorrect?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei wat politiekcorrect .... dat zouden we toch niet meer doen sinds 2002 ?
Maar het gaat wel om een VN-onderzoek naar Zwarte Piet waarbij een vertegenwoordigster al heeft verklaard dat premier Rutte het Nederlandse volk moet toespreken om het Sinterklaasfeest te verbieden. Ondertussen gaat het afslachten van mensen in Syrie gewoon door.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:24 schreef sp3c het volgende:
nou naar dat gifgas in Syrie zijn ook wel wat onderzoeken gestart hoor
het is niet alsof de VN uit 2 mensen bestaat
Goede vervanging voor die roe ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:18 schreef sp3c het volgende:
gekleurde Piettie met het bos hout voor de deur
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht... Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dit dan weer welquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht...
[/quote]
[quote] Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.
Maar dat is tegenwoordig niet hip, nee, je moet overal meteen een mening over hebben zonder je ergens in te verdiepen. Liefst een beetje een extreme mening.
"Wie Sinterklaas viert is een racist"
"Zwarte Piet-haters moeten maar terug naar hun eigen land"
"De slavernij was erger dan de holocaust"
"De Surinamers zouden ons juist dankbaar moeten zijn vanwege de slavernij"
"Mohammed is een pedofiel"
"Barroso en Van Rompuy zijn grotere misdadigers dan Hitler en Stalin bij elkaar opgeteld"
"PVV-aanhangers zijn neonazi's"
<vul maar aan>
Klopt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht... Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.
Maar dat is tegenwoordig niet hip, nee, je moet overal meteen een mening over hebben zonder je ergens in te verdiepen. Liefst een beetje een extreme mening.
"Barroso en Van Rompuy zijn grotere misdadigers dan Hitler en Stalin bij elkaar opgeteld"
<vul maar aan>
Als je er objectief naar kijkt is het ook een compleet weird feest. Maarja, de Nederlander heeft er enorm goede herinneringen aan en het is traditie voor iedereen die kind is geweest in Nederland. Dit wil men doorgeven aan eigen kinderen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Het hele debat is sowieso volledig buitenproportioneel. Evenementen waar Sinterklaas en Zwarte Piet bij betrokken zijn, zijn overwegend particulier georganiseerd; de overheid speelt hooguit een faciliterende rol. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat overheden categorisch de 'ultieme' conclusie trekken om Zwarte Piet "uit te bannen", dan verandert dat nog steeds bar weinig aan de reële situatie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht... Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.
<vul maar aan>
Gewoon niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik stel voor dat we het Sinterklaasfeest combineren met het Indiase holi-feest (het lentefeest naar de herfst verschuiven). Dan zijn alles huidskleuren ineens één bont geheel.
[ afbeelding ]
En ik stel voor om de kerstman af te schaffen, als er 1 fout is, dan is hij het wel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik stel voor dat we het Sinterklaasfeest combineren met het Indiase holi-feest (het lentefeest naar de herfst verschuiven). Dan zijn alles huidskleuren ineens één bont geheel.
[ afbeelding ]
quote:'Pietitie' met 1 miljoen likes grootste Facebook-pagina ooit
Een online petitie voor het behoud van het Sinterklaasfeest en Zwarte Piet is een daverend succes. Woensdagmiddag behaalde de Facebook-pagina de 1 miljoen likes. Daarmee is 'Pietitie' de grootste Facebook-pagina van Nederland ooit.
De initiatiefnemers, twee jonge reclamemakers uit Roosendaal, willen zoveel mogelijk steunbetuigingen verzamelen. ,,We laten ons niet gek maken. Ons feest afschaffen? Ze zijn niet wijs. Hoe moeten we dat uitleggen aan onze kinderen?"
Gistermiddag kreeg de pagina op sommige momenten wel 200 likes per seconde, aldus een van de twee initiatiefnemers tegen HP/De Tijd. Rond half 9 vanochtend stond de teller al op ruim 520.000 steunbetuigingen. De bijbehorende petitie op petitie.nl was woensdagochtend bijna 100.000 keer ondertekend. Daarmee is de Facebook-pagina de snelstgroeiende Facebookpagina die ooit in Nederland is gelanceerd.
Ter vergelijking: de Facebook-pagina 'Zwarte Piet is racisme', die al sinds 2011 bestaat heeft nog geen 6500 likes.
Bron: www.telegraaf.nl
Maar serieus, termen als landverraders erbij gaan halen. Joh het lijkt wel alsof de cultuur van Nederland volgens sommigen volledig afhangt van het exacte uiterlijk van de Zwarte Pietquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:14 schreef Walder_Frey het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)ten_afgeschoten.html
democratie heeft niks met mensenrechten te maken ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
beide zaken (bevooroordeelde VN dame & de burgeroorlog in Syrie) zijn vrij ernstig te noemenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:28 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Maar het gaat wel om een VN-onderzoek naar Zwarte Piet waarbij een vertegenwoordigster al heeft verklaard dat premier Rutte het Nederlandse volk moet toespreken om het Sinterklaasfeest te verbieden. Ondertussen gaat het afslachten van mensen in Syrie gewoon door.
quote:Intocht met regenboogpiet geschrapt na doodsbedreigingen
HOOGEZAND - De Stichting Minimaclub provincie Groningen ziet na doodsbedreigingen af van een intocht met regenboogpieten. "We zijn vergeleken met NSB'ers", zegt voorzitter Henny Lutterop. Dus wordt de goedheiligman door Zwarte Piet vergezeld.
De stichting wilde op 1 december Sinterklaas de kinderen uit minimagezinnen in Hoogezand-Sappemeer laten bezoeken. De goedheiligman zou vergezeld worden door Pieten die alle kleuren van de regenboog hebben. De stichting wilde hiermee tegemoet komen aan alle kritiek die er op de traditie met Zwarte Piet is.
Wanneer schuif jij aan bij pauw en witteman? dan kan ik we weer kapot lachenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van. Alle zwarten hebben zelf het recht om te bepalen hoe ze genoemd worden, Afrikaan, zwarte of neger. Prima, doe ik wel aan mee. Maar ik als blanke wil gewoon blank genoemd worden en niet witte. Ik ben helemaal niet wit namelijk. Papier is wit. Ik ben roze/beigeachtig. Dat heet blank.
En verder is het hele onderwerp voor mij niet eens discussiewaardig meer. De mensen die menen het Sinterklaasfeest te moeten afschaffen zijn zó dom en zelfingenomen dat ze niet eens meer weten waar ze het eigenlijk over hebben. Met hun praat ik niet, die tijd is voorbij.
Denk dat het dan Pauw en Blankeman genoemd moet worden, anders komt 'ie niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:41 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Wanneer schuif jij aan bij pauw en witteman? dan kan ik we weer kapot lachen
Wow! Dit zijn zeker allemaal kinderen. O nee?quote:
Zonder gekheid is dit hele Zwarte Piet gebeuren natuurlijk de droom van iedereen met een rechtse agenda. Een heel groot deel van Nederland verenigd tegenover de Linkse grachtengordel-elite en de bijbehorende media. Politici ontkomen er niet aan om zich pro-Zwarte Piet uit te spreken, internationale organisaties als de VN komen in een slecht daglicht.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:41 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Wanneer schuif jij aan bij pauw en witteman? dan kan ik we weer kapot lachen
Dat ga ik eens kijken. Thnx voor de tip.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:45 schreef matthijst het volgende:
21:15 debat op 2 over die zwarte Piet.
toch wel?quote:
toch niet?quote:Zag ik me inderdaad toch een paar echte rechtse rakkers reageren.
Ik wil me daar ook weer niet mee associeren hè..
Ik ben het volledig eens met de petitie ja.quote:
Ik wil niet geassocieerd worden met rechtse gekkies die lopen te haten op allochtonen, buitenlanders of andere anders afkomstigen.quote:[..]
toch niet?
Ja, kids mogen natuurlijk niet getraumatiseerd worden he.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:09 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ik ben het volledig eens met de petitie ja.
quote:Ik wil niet geassocieerd worden met rechtse gekkies die lopen te haten op allochtonen, buitenlanders of andere anders afkomstigen.
Nee, eerder een duwtje in de goede richting geven.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:27 schreef n00b13 het volgende:
Dus omdat Zwarte Piet zich heeft ontwikkelt, moeten we hem nu wegflikkeren. Nee!
Het enige wat nog ontbreekt is een eigenaresse van een feestwinkel die afgeeft op de "armoedige en asociale" kopers van zwarte schmink en rode lippenstift?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zonder gekheid is dit hele Zwarte Piet gebeuren natuurlijk de droom van iedereen met een rechtse agenda. Een heel groot deel van Nederland verenigd tegenover de Linkse grachtengordel-elite en de bijbehorende media. Politici ontkomen er niet aan om zich pro-Zwarte Piet uit te spreken, internationale organisaties als de VN komen in een slecht daglicht.
Heerlijk.
Is toch leuk joh.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:29 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nee, eerder een duwtje in de goede richting geven.
Stel je voor, verandering!
Niemand heeft toch het volk dat zwarte Piet wil behouden beschuldigd van racisme.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:29 schreef matthijst het volgende:
Ze heeft wel een punt: die gasten hadden gewoon niet zo moeten komen met die zwarte piet IS racisme...
Als je zegt dat zwarte piet racisme is, dan impliceer je dat mensen die het feest vieren racisme ondersteunen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:31 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Niemand heeft toch het volk dat zwarte Piet wil behouden beschuldigd van racisme.
Het gaat om de kenmerken van zwarte Piet, ook als die intentie niet zo bedoeld is.
Waar maak je dat uit op? Of interpreteer jij dat zo?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:33 schreef matthijst het volgende:
[..]
Als je zegt dat zwarte piet racisme is, dan impliceer je dat mensen die het feest vieren racisme ondersteunen.
Dat is mijn logische conclusie na een week of twee dit gezwam volgen; het is racisme en als je dat niet ziet, dan ben je blind.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:36 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Waar maak je dat uit op? Of interpreteer jij dat zo?
Precies. Mensen die Sinterklaas vieren zijn nazi's die stiekem een Holocaust onder negers willen veroorzaken, aldus Quincy en kompanen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:39 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is mijn logische conclusie na een week of twee dit gezwam volgen; het is racisme en als je dat niet ziet, dan ben je blind.
Ik heb het ook redelijk gevolgd, ik zie niemand de mensen die het feest vieren beschuldigen van racisme. Maar wel de kenmerken van zwarte PIet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:39 schreef matthijst het volgende:
[..]
Dat is mijn logische conclusie na een week of twee dit gezwam volgen; het is racisme en als je dat niet ziet, dan ben je blind.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij bent van de andere kant volgens mij? Van de pas-het-maar-aan-club. Die zeggen inderdaad dat ze niemand beschuldigen van racisme.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:41 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik heb het ook redelijk gevolgd, ik niemand de mensen die het feest vieren beschuldigen van racisme. Maar wel de kenmerken van zwarte PIet.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:43 schreef matthijst het volgende:
[..]
Jij bent van de andere kant volgens mij? Van de pas-het-maar-aan-club. Die zeggen inderdaad dat ze niemand beschuldigen van racisme.
Kijk deze nepneger op tv los gaan dan, met zijn Hitlershit. Afknallen.
Nee, zwarte piet vergelijken met de holocaust is normaal.quote:
Maar hoe zijn we intolerant dan, behalve in Zwarte Piet?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef anonymoussie het volgende:
Hollandse blanken zijn zuur geworden, ze worden intolerant.
Het is de schuld van de moslims
Jaa oprotten naar je eigen landquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:50 schreef matthijst het volgende:
Ik snap niet dat al die gasten hier blijven wonen als het allemaal zo kut is.
REAGEER EENS OP MIJN POST!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:52 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Jaa oprotten naar je eigen land![]()
![]()
![]()
Vind je NL niet tolerant hou je bek!!![]()
![]()
Tijdens de de-kolonisatie riepen dit soort gasten dat alle blanken moesten oprotten uit Afrika (ook blanken die er al honderden jaren woonden). Onder zwart bestuur zou het al snel een paradijs zijn daar. Vervolgens mislukte dat en kwamen ze braaf in Europa onder blank bestuur wonen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:50 schreef matthijst het volgende:
Ik snap niet dat al die gasten hier blijven wonen als het allemaal zo kut is.
Juist de allochtonen stuwen het racisme cijfer omhoog. Zonder allochtonen zouden wij het minst racistische land zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:49 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar hoe zijn we intolerant dan, behalve in Zwarte Piet?
HEE! REAGEER EENS!
Ik vraag me oprecht af waarin ik dan intolerant ben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:54 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Juist de allochtonen stuwen het racisme cijfer omhoog. Zonder allochtonen zouden wij het minst racistische land zijn.
???quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:52 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Jaa oprotten naar je eigen land![]()
![]()
![]()
Vind je NL niet tolerant hou je bek!!![]()
![]()
Onzin.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:32 schreef n00b13 het volgende:
Dat is natuurlijk ook gelul. Die mensen hebben helemaal geen slavernij mee gemaakt.
het was tolerant tot moslims met hun feesten kwamen!!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:49 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar hoe zijn we intolerant dan, behalve in Zwarte Piet?
HEE! REAGEER EENS!
want er komt Zyclon B uit jouw nuts-aansluiting?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:55 schreef Wootism het volgende:
[..]
Onzin.
Ik heb zelf ook een Joodse achternaam en kook thuis uit respect niet op gas.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:55 schreef Wootism het volgende:
[..]
Onzin.
Ik heb zelf ook een Joodse achternaam en kook thuis uit respect niet op gas.
Wat is dit voor reactie?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:55 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
het was tolerant tot moslims met hun feesten kwamen!!![]()
toen werd het hier zuur!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |