Dan kijken andere landen maar niet naar ons. Wij bemoeien ons ook niet met hun feesten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dat kan je zelfs toch ook wel bedenken...
Oké, als je even héél nuchter kijkt naar Sinterklaas en zijn possie, dan zie je dus een blanke man op een wit paard die verheven is boven pikzwarte knechten met kroeshaar en rode lippen.
Ik vind het een schijtdiscussie, maar ik kan me het wel voorstellen dat andere landen echt raar naar ons Sinterklaas-concept kijken.
Dat kan ik mij ook voorstellen. Maar dat betekent nog niet dat zwarte piet racistisch is (dat er een intentie is om er donkere mensen mee te beledigen).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Oké, als je even héél nuchter kijkt naar Sinterklaas en zijn possie, dan zie je dus een blanke man op een wit paard die verheven is boven pikzwarte knechten met kroeshaar en rode lippen.
Ik vind het een schijtdiscussie, maar ik kan me het wel voorstellen dat andere landen echt raar naar ons Sinterklaas-concept kijken.
Preciesquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan kijken andere landen maar niet naar ons. Wij bemoeien ons ook niet met hun feesten.
godverdommequote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:12 schreef Wootism het volgende:
Kom er net achter dat rondom het Amerikaanse Santa Clause ook een hele discussie is geweest. Lilliputters vonden het vervelend dat de kerstman allemaal elfjes als hulpjes had etc.....
Vanaf die tijd zijn er ook grote elfjes...
't Is altijd wat.
2quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:24 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Verandering gaat moeizaam. In de jaren '70 gooide men in Nederland nog stenen naar de gay-pride.
De reactie die we nu zien is een typische eerste ontkennigsreactie. Ik denk dat er binnen nu een tien jaar een subtiele maar duidelijke verandering van t uiterlijk van Piet aan het aankomen is.
Jokkebrok.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.
Eindelijk een verstandig voorstelquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:15 schreef sp3c het volgende:
nu ken ik dat hele santa claus feest eigenlijk niet maar op tv zijn die elfjes altijd liliputters
of chicks met korte rokjes en dikke tetters
dat kunnen we met Piet ook doen wel Latina's dan graag
oei wat politiekcorrect .... dat zouden we toch niet meer doen sinds 2002 ?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2
Het racisme gaat overwinnen, helaas. Degene die het sinterklaasfeest namelijk als een soort terugkeer naar de slavernij zien zijn de grootste racisten.
Wat is politiekcorrect?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
oei wat politiekcorrect .... dat zouden we toch niet meer doen sinds 2002 ?
Maar het gaat wel om een VN-onderzoek naar Zwarte Piet waarbij een vertegenwoordigster al heeft verklaard dat premier Rutte het Nederlandse volk moet toespreken om het Sinterklaasfeest te verbieden. Ondertussen gaat het afslachten van mensen in Syrie gewoon door.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:24 schreef sp3c het volgende:
nou naar dat gifgas in Syrie zijn ook wel wat onderzoeken gestart hoor
het is niet alsof de VN uit 2 mensen bestaat
Goede vervanging voor die roe ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:18 schreef sp3c het volgende:
gekleurde Piettie met het bos hout voor de deur
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht... Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dit dan weer welquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht...
[/quote]
[quote] Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.
Maar dat is tegenwoordig niet hip, nee, je moet overal meteen een mening over hebben zonder je ergens in te verdiepen. Liefst een beetje een extreme mening.
"Wie Sinterklaas viert is een racist"
"Zwarte Piet-haters moeten maar terug naar hun eigen land"
"De slavernij was erger dan de holocaust"
"De Surinamers zouden ons juist dankbaar moeten zijn vanwege de slavernij"
"Mohammed is een pedofiel"
"Barroso en Van Rompuy zijn grotere misdadigers dan Hitler en Stalin bij elkaar opgeteld"
"PVV-aanhangers zijn neonazi's"
<vul maar aan>
Klopt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. En een normale reactie -lijkt mij- zou eentje van verwondering zijn: Gôh, Nederland is zo'n beschaafd land, staat bekend als baken van tolerantie, de hoofdstad van het internationaal recht... Weet je, ik ga me er eens in verdiepen wat dit feest dan voor betekenis heeft.
Maar dat is tegenwoordig niet hip, nee, je moet overal meteen een mening over hebben zonder je ergens in te verdiepen. Liefst een beetje een extreme mening.
"Wie Sinterklaas viert is een racist"
"Zwarte Piet-haters moeten maar terug naar hun eigen land"
"De slavernij was erger dan de holocaust"
"De Surinamers zouden ons juist dankbaar moeten zijn vanwege de slavernij"
"Mohammed is een pedofiel"
"Barroso en Van Rompuy zijn grotere misdadigers dan Hitler en Stalin bij elkaar opgeteld"
"PVV-aanhangers zijn neonazi's"
<vul maar aan>
Als je er objectief naar kijkt is het ook een compleet weird feest. Maarja, de Nederlander heeft er enorm goede herinneringen aan en het is traditie voor iedereen die kind is geweest in Nederland. Dit wil men doorgeven aan eigen kinderen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |