Voor mij is de huidskleur van iemand niet van belang. Door juist er op aandacht er op te vestigen om pieten met een bepaald kleurtje te verbieden of door te eisen dat ze in een alle kleuren moeten voorkomen werk je de sociale constructies alleen maar (terug) in de hand. Wat de tolerantie niet ten goede komt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:14 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, vanochtend al. En die sociale constructies raak je echt niet zomaar kwijt, voorlopig is dat de werkelijkheid waar we mee te maken hebben. Doen alsof ze niet bestaan is weglopen voor de problemen waar mensen op dit moment last van hebben.
En al had de verzinner van Zwarte Piet dat in gedachten. Wat heeft dat met het hier en nu te maken? Het feit dat Piet in de laatste 150 jaar nooit slaaf werd genoemd vind ik relevanter dan het feit dat zijn kleding lijkt op wat er op een aantal schilderijen van twee eeuwen eerder staat.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:11 schreef Joanne35 het volgende:
En nogmaals een stukje over de echte oorsprong van zwarte piet:
Geen twijfel over mogelijk: zwarte piet stamt af van kindslaven
Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:20 schreef Felagund het volgende:
[..]
Voor mij is de huidskleur van iemand niet van belang. Door juist er op aandacht er op te vestigen om pieten met een bepaald kleurtje te verbieden of door te eisen dat ze in een alle kleuren moeten voorkomen werk je de sociale constructies alleen maar (terug) in de hand. Wat de tolerantie niet ten goede komt.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.
Hoe naïef kan je zijn?
Dat betekent ook luisteren naar minderheden en de problemen die zij ervaren serieus nemen. Dat zie ik niet terug in je post, je verwijt ze juist dat ze het probleem groter maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:26 schreef Felagund het volgende:
[..]Waar zeg ik dat racisme niet bestaat? Ik zeg alleen dat we "het probleem" alleen kunnen oplossen door tolerant en open naar elkaar te zijn.
Nou ja, ik ben er zelf eigenlijk nooit zo mee bezig. In ieder geval minder dan zo'n Quincy Gario. En ja, ik heb genoeg zwarte vrienden, kennissen en collegae. Het valt gewoon niet meer op. Dus waarom ik nu weer gedwongen moet worden om continu bezig te zijn met het feit dat bepaalde mensen een ander kleurtje hebben? Ik weet het niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:23 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.
Hoe naïef kan je zijn?
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Buiten dat heeft nog steeds niemand uitgelegd wat er racistisch is aan de huidige vorm van de zwarte piet. Het is al lang geen stereotype domme moor/neger meer.
Geen moeilijke vragen stellen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Buiten dat heeft nog steeds niemand uitgelegd wat er racistisch is aan de huidige vorm van de zwarte piet. Het is al lang geen stereotype domme moor/neger meer.
Waarom zou het antwoord van de grote groep, namelijk dat het helemaal niet bedoeld is als racisme, dan ook niet voldoende zijn?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.
Omdat wat de meerderheid vindt totaal irrelevant is als het om mensenrechten gaat. Als de meerderheid op school het ok vindt om dat ene jongetje te pesten, omdat zij denken dat pesten niet erg is, dan is pesten opeens ok? Sorry, maar zo werkt het niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou het antwoord van de grote groep, namelijk dat het helemaal niet bedoeld is als racisme, dan ook niet voldoende zijn?
Zelden zulke onzin gehoord.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.
Racisme is geen traditie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zelden zulke onzin gehoord.![]()
Overigens: ik ervaar hun kritiek op onze traditie als racistisch.
Want?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Maar dat gezeik van die paar zeurpieten over Nederlandse tradities is zeker wel racistisch.quote:
Nee, dat mag ook niet en is net zo verwerpelijk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:35 schreef HeatWave het volgende:
En mensen met rood haar, of een bril, of te dik, die mag je straffeloos afzeiken tot het bot, maar iemand met een kleurtje moet onbezorgd beschermd door het leven gaan?
Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.quote:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het gaat dus niet alleen maar om dat het als racistisch wordt ervaren. Het moet dus opzettelijk beledigend zijn, wat voor vele zwarte pieten duidelijk het geval niet is. Wat is het volgende, gaan we moslims verbieden om hoofddoeken te dragen omdat ook als kwetsend/beledigend wordt ervaren voor sommigen?quote:Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.
Als ik tegen een neger zeg dat ie zijn werk niet goed doet is het al racisme tegenwoordig.
Wie is er nu racistisch? En welke bril moet er voor die volgens jou blanke bril voor in de plaats komen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
maar toch hoor je er niemand over, niemand wil iets verbieden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee, dat mag ook niet en is net zo verwerpelijk.
Manmanquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.
Nee, die andere kinderen pesten hem niet. Hij DENKT dat de andere kinderen hem pesten. En daar gaat hij dan vervolgens even redenen bij verzinnen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Omdat wat de meerderheid vindt totaal irrelevant is als het om mensenrechten gaat. Als de meerderheid op school het ok vindt om dat ene jongetje te pesten, omdat zij denken dat pesten niet erg is, dan is pesten opeens ok? Sorry, maar zo werkt het niet.
Fout, dat is wel degelijk relevant:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Felagund het volgende:
[..]
[..]
Het gaat dus niet alleen maar om dat het als racistisch wordt ervaren.
quote:art. 137e. Openbaarmaking discriminerende uitlatingen
1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:
1.een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap;
2.een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
En zo is het precies.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Het Sinterklaas feest valt gewoon niet uit te leggen aan buitenstaanders.
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.
Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.
Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Jouw uitlating over die blanke bril is dus racistisch.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Fout, dat is wel degelijk relevant:
[..]
Prima voorbeeld. Een neger is een neger, ik verbind er toch geen negatieve lading aan? Of mag ik gewoon helemaal geen neger zeggen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.
Redelijkerwijs kun jij vermoeden dat emand die cadeautjes en snoepgoed uitdeelt en clownachtig doet een belediging is?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
[..]
Maar nog steeds moet er bewezen worden dat het beledigend is en de intentie van de belediger is dus ook van belang. En die is in het geval van zwarte piet in de meeste gevallen niet negatief.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
[..]
Mooi voorbeeld, toevallig heeft pas in Engeland nog een circus al haar posters met een clown er op moeten verwijderen omdat een inwoonster van de stad last had van een fobie voor clownsquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:42 schreef Ulx het volgende:
Redelijkerwijs kun jij vermoeden dat emand die cadeautjes en snoepgoed uitdeelt en clownachtig doet een belediging is?
En dat vond jij normaal? En volkomen terecht?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, toevallig heeft pas in Engeland nog een circus al haar posters met een clown er op moeten verwijderen omdat een inwoonster van de stad last had van een fobie voor clowns
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Felagund het volgende:
En die is in het geval van zwarte piet in de meeste gevallen niet negatief.
Ja, wel 21 man.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.
En? Wat heeft dat met het vieren van Sinterklaas te maken? Lul er toch niet steeds omheen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld, toevallig heeft pas in Engeland nog een circus al haar posters met een clown er op moeten verwijderen omdat een inwoonster van de stad last had van een fobie voor clowns
Er is ook een grote groep Nederlanders die hoofddoekjes bij moslims beledigend vind. Moeten we die dan ook maar gelijk geven?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Er is een grote groep Nederlanders die duidelijk aangeeft het wel als negatief te ervaren.
21 mensen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
9% hooguit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:44 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het verzet wordt veel breder gedragen. Duizenden aanhangers op facebook. Steeds meer organisaties en bekende Nederlanders die openlijk er voor uitkomen dat zwarte piet moet veranderen. Er is duidelijk een kentering gaande in de mening over zwarte piet.quote:
dat wil ik best accepterenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Het Sinterklaas feest valt gewoon niet uit te leggen aan buitenstaanders.
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.
Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.
Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Nee hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:47 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Het verzet wordt veel breder gedragen. Duizenden aanhangers op facebook. Steeds meer organisaties en bekende Nederlanders die openlijk er voor uitkomen dat zwarte piet moet veranderen. Er is duidelijk een kentering gaande in de mening over zwarte piet.
Ja, en zoals ik hierboven al aangaf heeft democratie niets met mensenrechten te maken, die kan je niet bij meerderheid wegstemmen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
9% hooguit.
91% vindt van niet, ben je bekend met het begrip democratie?
Welk mensenrecht is dan in het geding?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, en zoals ik hierboven al aangaf heeft democratie niets met mensenrechten te maken, die kan je niet bij meerderheid wegstemmen.
Nee, hier gaat het dus krom. Als een kleine groep dit als racistisch -ervaart- wil nog niet zeggen dat het racistisch is! Als de meerderheid geen problemen heeft met het fenomeen Zwarte Piet, dat ook niet als racistisch -ervaren-, dan denk ik dat de tolerantie juist moet komen van de kleine groep die dat wel zo ervaart. Dan lijkt me dat zij niet koste wat kost een cultuuruiting van dit land moeten willen veranderen. Waarom zou de -ervaring- van een kleine groep mensen meer moeten wegen dat de -ervaring- van de overgrote groep mensen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
nee, maar je stemt nu de rechten van anderen weg. met een hele kleine meerderheid. Dat is is het verleden ook altijd zo goed gegaanquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, en zoals ik hierboven al aangaf heeft democratie niets met mensenrechten te maken, die kan je niet bij meerderheid wegstemmen.
Dat een groep het als racistisch ervaart wil nog niet zeggen dat het racistisch is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
racisme is deels volledig zijn waarde kwijt door dit soort idioterie:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.
nee dat is het niet en dat is je nog nooit overkomen, je kent niemand die dat is overkomen en je hebt er nog nooit van gehoordquote:Als ik tegen een neger zeg dat ie zijn werk niet goed doet is het al racisme tegenwoordig.
Ok, afgezien van elk jaar weer 20+ keer voor 'zwarte piet' gehouden te worden..quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
nee, maar je stemt nu de rechten van anderen weg. met een hele kleine meerderheid. Dat is is het verleden ook altijd zo goed gegaan.
het grootste probleem is het gebrek aan relativeringsvermogen. Natuurlijk kan je best een beetje raar aankijken tegen zwarte piet, op zich dan he? En dan? Dan kijk je even de andere kant op en gaat het leven weer gewoon verder, net als voor de brildrager en de red head.
Je snapt best dat het een voorbeeld is om duidelijk te maken waarom de term zijn waarde is verloren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
racisme is deels volledig zijn waarde kwijt door dit soort idioterie:
[..]
nee dat is het niet en dat is je nog nooit overkomen, je kent niemand die dat is overkomen en je hebt er nog nooit van gehoord
klets niet zo dom altijd
het is een bizar slecht voorbeeldquote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je snapt best dat het een voorbeeld is om duidelijk te maken waarom de term zijn waarde is verloren.
Ook jij hebt recht op je mening, zelfs jijquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is een bizar slecht voorbeeld
ik zou graag zeggen dat het het slechtste voorbeeld is dat ik ooit gehoord heb maar ik zit al 17 delen in deze reeks ... ik zet het op een gedeelde eerste plaats met een stuk of 30 anderen
Dat kan je zelfs toch ook wel bedenken...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Dan kijken andere landen maar niet naar ons. Wij bemoeien ons ook niet met hun feesten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dat kan je zelfs toch ook wel bedenken...
Oké, als je even héél nuchter kijkt naar Sinterklaas en zijn possie, dan zie je dus een blanke man op een wit paard die verheven is boven pikzwarte knechten met kroeshaar en rode lippen.
Ik vind het een schijtdiscussie, maar ik kan me het wel voorstellen dat andere landen echt raar naar ons Sinterklaas-concept kijken.
Dat kan ik mij ook voorstellen. Maar dat betekent nog niet dat zwarte piet racistisch is (dat er een intentie is om er donkere mensen mee te beledigen).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:05 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dat kan je zelfs toch ook wel bedenken...
Oké, als je even héél nuchter kijkt naar Sinterklaas en zijn possie, dan zie je dus een blanke man op een wit paard die verheven is boven pikzwarte knechten met kroeshaar en rode lippen.
Ik vind het een schijtdiscussie, maar ik kan me het wel voorstellen dat andere landen echt raar naar ons Sinterklaas-concept kijken.
Preciesquote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan kijken andere landen maar niet naar ons. Wij bemoeien ons ook niet met hun feesten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |