abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:31:04 #126
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467695
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:26 schreef Felagund het volgende:

[..]

:? Waar zeg ik dat racisme niet bestaat? Ik zeg alleen dat we "het probleem" alleen kunnen oplossen door tolerant en open naar elkaar te zijn.
Dat betekent ook luisteren naar minderheden en de problemen die zij ervaren serieus nemen. Dat zie ik niet terug in je post, je verwijt ze juist dat ze het probleem groter maken.

Bovendien heb ik al eerder gepost dat als je dingen wilt veranderen je soms de confrontatie moet zoeken. Er is jarenlang gepraat over zwarte piet zonder dat het ook maar iets opleverde. Pas nu de confrontatie werd gezocht via de hoorzitting in Amsterdam zie je dat er ook daadwerkelijk dingen lijken te gaan veranderen.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132467709
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:23 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ja, laten we doen alsof rassen niet bestaan, dan bestaat racisme ook niet meer.

Hoe naïef kan je zijn?
Nou ja, ik ben er zelf eigenlijk nooit zo mee bezig. In ieder geval minder dan zo'n Quincy Gario. En ja, ik heb genoeg zwarte vrienden, kennissen en collegae. Het valt gewoon niet meer op. Dus waarom ik nu weer gedwongen moet worden om continu bezig te zijn met het feit dat bepaalde mensen een ander kleurtje hebben? Ik weet het niet.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:31:42 #128
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467721
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Buiten dat heeft nog steeds niemand uitgelegd wat er racistisch is aan de huidige vorm van de zwarte piet. Het is al lang geen stereotype domme moor/neger meer.
Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132467732
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:30 schreef Felagund het volgende:
Buiten dat heeft nog steeds niemand uitgelegd wat er racistisch is aan de huidige vorm van de zwarte piet. Het is al lang geen stereotype domme moor/neger meer.
Geen moeilijke vragen stellen.
pi_132467775
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:31 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Zet je blanke bril eens af. Je hoeft zelfs niet eens te begrijpen waarom het racistisch is, er is een groep mensen die zegt het als racistisch te ervaren en dat alleen al zou voldoende moeten zijn.
Waarom zou het antwoord van de grote groep, namelijk dat het helemaal niet bedoeld is als racisme, dan ook niet voldoende zijn?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:34:41 #131
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:33 schreef Ulx het volgende:

[..]

Waarom zou het antwoord van de grote groep, namelijk dat het helemaal niet bedoeld is als racisme, dan ook niet voldoende zijn?
Omdat wat de meerderheid vindt totaal irrelevant is als het om mensenrechten gaat. Als de meerderheid op school het ok vindt om dat ene jongetje te pesten, omdat zij denken dat pesten niet erg is, dan is pesten opeens ok? Sorry, maar zo werkt het niet.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:34:44 #132
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132467816
quote:

[..]

Zelden zulke onzin gehoord. :{w

Overigens: ik ervaar hun kritiek op onze traditie als racistisch.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:35:11 #133
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zelden zulke onzin gehoord. :{w

Overigens: ik ervaar hun kritiek op onze traditie als racistisch.
Racisme is geen traditie.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:35:38 #134
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132467853
quote:

[..]

Want?

Die hebben het voor het zeggen opeens? Je een beetje beledigd voelen is de reden om alles maar aan te passen?

En mensen met rood haar, of een bril, of te dik, die mag je straffeloos afzeiken tot het bot, maar iemand met een kleurtje moet onbezorgd beschermd door het leven gaan?

Mocht er iemand door Zwarte Piet niet meer aan een baan komen of geweigerd wordenin een club mag je zo gaan denken. Nu ben je niet bestaande gevolgen aan het koppelen aan een onschuldig feestje.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:36:01 #135
38496 Perrin
pi_132467866
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:35 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Gelukkig niet. Maar dat gezeik van die paar zeurpieten over Nederlandse tradities is zeker wel racistisch.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:36:21 #136
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467873
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:35 schreef HeatWave het volgende:
En mensen met rood haar, of een bril, of te dik, die mag je straffeloos afzeiken tot het bot, maar iemand met een kleurtje moet onbezorgd beschermd door het leven gaan?
Nee, dat mag ook niet en is net zo verwerpelijk.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:36:38 #137
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132467882
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:35 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.

Als ik tegen een neger zeg dat ie zijn werk niet goed doet is het al racisme tegenwoordig.
Get woke, go broke!
pi_132467911
quote:

[..]

quote:
Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Het gaat dus niet alleen maar om dat het als racistisch wordt ervaren. Het moet dus opzettelijk beledigend zijn, wat voor vele zwarte pieten duidelijk het geval niet is. Wat is het volgende, gaan we moslims verbieden om hoofddoeken te dragen omdat ook als kwetsend/beledigend wordt ervaren voor sommigen?

Wie zegt trouwens dat ik blank ben? En wat heeft mijn huidskleur er mee te maken?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:37:55 #139
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467925
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Racisme is volledig zijn waarde kwijt als term.

Als ik tegen een neger zeg dat ie zijn werk niet goed doet is het al racisme tegenwoordig.
Ja, duh, wel als je het zo brengt ja.
pi_132467947
quote:

[..]

Wie is er nu racistisch? En welke bril moet er voor die volgens jou blanke bril voor in de plaats komen?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:38:53 #141
38496 Perrin
pi_132467959
En gekwetste gevoelens zijn volgens sommigen al voldoende om anderen te dwingen hun gedrag te wijzigen. Terwijl het gekwetst-zijn bijna altijd aan de gekwetst-voelende persoon zelf ligt.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:39:23 #142
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132467969
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:36 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Nee, dat mag ook niet en is net zo verwerpelijk.
maar toch hoor je er niemand over, niemand wil iets verbieden.

En aangezien zwarte piet niet eens een negatief figuur is, op geen enkele manier, is het gewoon geen racisme. Een beetje apart, wellicht. Maar er wordt niemand door benadeeld. Niemand krijgt opeens geen werk meer oid.

En ik kan me nog best inleven in dat het voor een donker iemand wat apart overkomt, maar zodra je iedereen die voor Sinterklaas is weg gaat zetten als racist krijg je weerstand.

Een racist is gewoon een enorm grove term voor iemand die helemaal niets kwaads in de zin heeft.
Get woke, go broke!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:39:28 #143
38496 Perrin
pi_132467971
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Manman :N
pi_132467972
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:34 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Omdat wat de meerderheid vindt totaal irrelevant is als het om mensenrechten gaat. Als de meerderheid op school het ok vindt om dat ene jongetje te pesten, omdat zij denken dat pesten niet erg is, dan is pesten opeens ok? Sorry, maar zo werkt het niet.
Nee, die andere kinderen pesten hem niet. Hij DENKT dat de andere kinderen hem pesten. En daar gaat hij dan vervolgens even redenen bij verzinnen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:39:42 #145
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132467980
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Felagund het volgende:

[..]

[..]

Het gaat dus niet alleen maar om dat het als racistisch wordt ervaren.
Fout, dat is wel degelijk relevant:

quote:
art. 137e. Openbaarmaking discriminerende uitlatingen

1. Hij die, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving:

1.een uitlating openbaar maakt die, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, voor een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap beledigend is, of aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap;

2.een voorwerp waarin, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, zulk een uitlating is vervat, aan iemand, anders dan op diens verzoek, doet toekomen, dan wel verspreidt of ter openbaarmaking van die uitlating of verspreiding in voorraad heeft; wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:40:19 #146
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_132468003
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Het Sinterklaas feest valt gewoon niet uit te leggen aan buitenstaanders.
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.

Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.

Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
En zo is het precies. :)

Als beide partijen nu gewoon eens wat meer verdraagzaamheid bij zichzelf kweken en iets meer open staan voor elkaars argumenten, zijn we al een flink stuk verder.

Beide partijen gedragen zich over het algemeen gewoon kinderachtig en vinden koppig dat hun eigen standpunt het enige is dat telt. En zo verpesten ze met zijn allen een feest dat er gewoon voor de kindjes hoort te zijn, in welke vorm dan ook.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:40:47 #147
38496 Perrin
pi_132468017
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:39 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

[..]

Jouw uitlating over die blanke bril is dus racistisch.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:40:55 #148
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132468021
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:37 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Prima voorbeeld. Een neger is een neger, ik verbind er toch geen negatieve lading aan? Of mag ik gewoon helemaal geen neger zeggen?

Ik zou hem ook niet aanspreken op zijn neger zijn maar op het feit dat hij zijn werk niet goed doet, en toch is het alweer racisme. had overigens ook gewoon Marokkaan of Kroaat kunnen zijn hoor.
Get woke, go broke!
pi_132468094
quote:

[..]

[..]

Redelijkerwijs kun jij vermoeden dat emand die cadeautjes en snoepgoed uitdeelt en clownachtig doet een belediging is?

Die ga je er bij de rechter niet doorkrijgen denk ik.

En piepen dat de kleding van iemand beledigend is, is gewoon Geert Wilders aan het imiteren.
pi_132468113
quote:

[..]

[..]

Maar nog steeds moet er bewezen worden dat het beledigend is en de intentie van de belediger is dus ook van belang. En die is in het geval van zwarte piet in de meeste gevallen niet negatief.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')