'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
quote:Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.
Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
Het zou best mooi zijn als Rutte nu een krachtige veroordeling uitsprak en een vervangend onderzoeker zou eisen. Daarmee wachten tot na de uitkomst van het "onderzoek" is immers te laat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
Incompetente kuthoer.
Zo, dat is er uit.
quote:Black Pete and the United Nations
For Dutch children the main event of the holiday season is not when Santa Claus travels south from the North Pole on his red-nosed reindeer to distribute presents prepared by his magical elves. Instead, Dutch children eagerly await the day St. Nicholas travels north from Spain on his steamboat accompanied by his white horse and six to eight black helpers all conveniently named black Pete (zwarte Piet). Here is an explanation in rap form.
In terms of historical accuracy, the Dutch story wins in a landslide (Stephen Colbert cites it as a perfect example of Christmas originalism about 1:40 in). It is, of course, also blatantly racist. Some people try to argue that Piet is black because he crawls through chimneys. This is nonsense. But it has proven exceptionally difficult to break the tradition. There have been some experiments with rainbow Petes but the Dutch still prefer St. Nicholass helpers to be black.
A rapporteur acting on behalf of the United Nations High Commissioner on Human Rights (U.S. Professor Verene Shepherd) has now urged the Dutch government to abandon this practice and even the St. Nicholas celebrations altogether (a story in English is here). This has raised some sharp responses. Extreme right politician Geert Wilders has called upon his followers to abandon the United Nations instead (in Dutch). A Dutch parliamentary delegation wants clarification from the United Nations (in Dutch). Even the prime-minister felt the need to comment that black Pete is black, suggesting that things should stay the way they are. In short, it is not just Americans who get touchy when the United Nations (or really a U.N. rapporteur) criticizes a domestic practice.
In the meantime, the Dutch actor who has been playing the head black Pete for the past 14 years on Dutch television has a more measured and pragmatic response: There is no reason for Pete to be black other than tradition. Nothing about the stories, practices, or songs surrounding the St Nicholas festivities relies on Pete being black. Traditions can change, and so can this one.
Stoer hoor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef BasEnAad het volgende:
Incompetente kuthoer.
Zo, dat is er uit.
Iets genuanceerder: de eerste vraag van de VN om meer informatie over Swarte Piet te verstrekken is in januari naar Den Haag gestuurd. Daar heeft Den Haag vervolgens een paar maanden geleden (ambtelijke molens malen langzaam) op gereageerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Aha dat wist ik nog niet. Vreemd dan dat ze zo slecht op de hoogte is.
Zal ik jou n geheimpje verklappen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:56 schreef sp3c het volgende:
[.Dat is toch discriminatie?.]
ja dat is de lol
dat is ook totaal het punt niet, probleem zit hem niet in het feit dat Piet zwart is maar in het feit dat alleen zwarten Piet zijn
Verandering gaat moeizaam. In de jaren '70 gooide men in Nederland nog stenen naar de gay-pride.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:22 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval wordt ons kleine landje weer verenigd in onze haat jegens dat wijf van de VN. Ook weer goed.
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van. Alle zwarten hebben zelf het recht om te bepalen hoe ze genoemd worden, Afrikaan, zwarte of neger. Prima, doe ik wel aan mee. Maar ik als blanke wil gewoon blank genoemd worden en niet witte. Ik ben helemaal niet wit namelijk. Papier is wit. Ik ben roze/beigeachtig. Dat heet blank.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Zal ik jou n geheimpje verklappen?
Sinterklaas heeft wel degelijk witte en bruine Pieten, maar die zijn zwart geschminkt.
Best wel ja.quote:
Daar denken negers uit Zuid-Amerika, die nog nooit één voet in Nederland gezet hebben en nog nooit een Sinterklaasviering meegemaakt hebben, héél anders over.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:25 schreef Greye het volgende:
Hoe de fuck is het discriminatie? Pieten ondervinden toch juist alleen voordeel van hun rol als uitdeler van snoepgoed en cadeautjes?
Als kind keek ik oprecht op tegen Pieten. Het heeft voor mij nooit iets met ras te maken gehad, maar met een feestviering.
Schrijf een brief aan de VN.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen de term 'witten', daar kots ik al van.
Ok. Dat kan ik ook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar denken negers uit Zuid-Amerika, die nog nooit één voet in Nederland gezet hebben en nog nooit een Sinterklaasviering meegemaakt hebben, héél anders over.
Ze leggen nog steeds niet uit waarom het racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is (maar dat lijk mij geen reden).quote:
Waarom is het overigens nonsens dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen ?quote:
Het is 'blatantly racist', dus dat hoef je niet uit te leggen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:28 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ze leggen nog steeds niet uit waarom het racistisch zou zijn, buiten dat hij zwart is (maar dat lijk mij geen reden).
Mist idd alleen nog een veer en wat lippenstift...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:28 schreef Resistor het volgende:
We kunnen haar in ieder geval de zwarte piet toespelen
Weer Jan Mulder?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:30 schreef matthijst het volgende:
Zo bij Humberto. De discussie, met "sinterklaas" erbij.
Dit idd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:29 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom is het overigens nonsens dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen ?
Tuurlijk; het is niet de oorsprong van de traditie blablabla. Maar zwarte piet is sowieso een verzonnen figuur. Flexibel. Aanpasbaar. Iets wat we ieder jaar al doen met het Sinterklaasjournaal.
Als we vanaf volgend jaar bijvoorbeeld alle kinderen zouden vertellen dat Piet van de planeet Venus komt en zwart is door de vulkanen dan is dat dus vanaf dat moment gewoon de waarheid. En als we daarna stellen dat hij uit het zwarte gat in het centrum van de melkweg komt.. is dat ook de waarheid.
Want hij is niet echt. Wat wij verzinnen is wat hij is.
Die moet zich er gewoon buiten houden. Hij kan alleen dingen fout doen daar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:33 schreef matthijst het volgende:
Denk de dude die sinterklaas speelt.
Dat is beter voor Zwarte Piet. Hoef je ook niet uit te leggen waarom hij er niet isquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:34 schreef Wombcat het volgende:
Dus misschien zou hij nu met de Fyra (hihi) moeten komen.
Dan gaat half bekend Nederland achter de stangen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:18 schreef Tropanzia het volgende:
Het zou pas echt geniaal zijn als al dir acteurs die afgelopen jaren in een tv-programma voor zwarte piet hebben gespeeld zouden worden opgepakt.
Zo is het.....quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:22 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval wordt ons kleine landje weer verenigd in onze haat jegens dat wijf van de VN. Ook weer goed.
Ik zie voor mij hoe dit plaatje morgen op het journaal langskomt..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:52 schreef matthijst het volgende:
Ziet er goed uit. Misschien even naar d'r mailen?
barking up the wrong tree there dude ...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:23 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Zal ik jou n geheimpje verklappen?
Sinterklaas heeft wel degelijk witte en bruine Pieten, maar die zijn zwart geschminkt.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:55 schreef gelly het volgende:
Bevalt de slachtofferrol een beetje mensen ? Misschien moet je Quinsy nog om wat tips vragen,
Quinsy was te druk met zijn kunst.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:55 schreef gelly het volgende:
Bevalt de slachtofferrol een beetje mensen ? Misschien moet je Quinsy nog om wat tips vragen,
Jamaar, wij ook ! Wij blijken al eeuwenlang volledig nodeloos TWEE Sinterklazen te hebben terwijl er maar 1 nodig is ! Dat is best een schok...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:58 schreef matthijst het volgende:
[..]
Quinsy was te druk met zijn kunst.
En met knuffelen van zijn mama, die het heel zwaar heeft in deze tijd, met al die pieten op tv. Zware psychische klachten heeft ze nu.
opheffen die kerstmanquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:00 schreef Grouch het volgende:
[..]
Jamaar, wij ook ! Wij blijken al eeuwenlang volledig nodeloos TWEE Sinterklazen te hebben terwijl er maar 1 nodig is ! Dat is best een schok...
Sowieso, er wordt wel kerst gevierd, maar dat is vooral boom en eten en cadeautjes. De Kerstman zelf is lang zo prominent niet aanwezig als Sinterklaas. Dus als er eentje moet sneuvelen...quote:
... wow. Ik had mijzelf tot op heden werkelijk niet gerealiseerd dat ik nog nooit een kerstman "in het echt" heb gezien. Alleen maar op plaatjes en in films... maar nooit op een plek waar daadwerkelijk iemand in een dergelijk pak IRL rondliep. Raar gevoel...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Sowieso, er wordt wel kerst gevierd, maar dat is vooral boom en eten en cadeautjes. De Kerstman zelf is lang zo prominent niet aanwezig als Sinterklaas. Dus als er eentje moet sneuvelen...
Als ze al ergens zitten zitten ze bij winkelcentra tijdens de extra koopavonden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:09 schreef Grouch het volgende:
[..]
... wow. Ik had mijzelf tot op heden werkelijk niet gerealiseerd dat ik nog nooit een kerstman "in het echt" heb gezien. Alleen maar op plaatjes en in films... maar nooit op een plek waar daadwerkelijk iemand in een dergelijk pak IRL rondliep. Raar gevoel...
Echt nooit gezien...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:13 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als ze al ergens zitten zitten ze bij winkelcentra tijdens de extra koopavonden.
radbraken'quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:16 schreef gelly het volgende:
Ik zou graag een lijstje met vergeten tradities plaatsen maar ben te lui om het te doen. Nederland bestaat echter nog steeds.
Denken dat allochtonen recht hebben op een uitkering en medewerkers die daar moeilijk over doen uit het hokje sleuren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
radbraken'
vierendelen
homo's castreren
slaven meppen
Je moet weer zo nodig buitenlanders afzeiken ?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:46 schreef Grouch het volgende:
[..]
Denken dat allochtonen recht hebben op een uitkering en medewerkers die daar moeilijk over doen uit het hokje sleuren.
beter zichtbaar op tv, vriendelijker.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef Dance99Vv het volgende:
Maar waarom is piet tegenwoordig eigenlijk bruin, zwart kan je het niet noemen toch?
Vanzelfsprekend. Sterk discriminerend tegenover mensen die weinig baardgroei hebben. Oh, en halloween mag niet meer eng zijn want daarmee sluit je bange mensen en jonge kinderen uit.quote:
dit soort grappen waren 10 delen terug al ouwemeukquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Sterk discriminerend tegenover mensen die weinig baardgroei hebben. Oh, en halloween mag niet meer eng zijn want daarmee sluit je bange mensen en jonge kinderen uit.
Valt er straks nog iets te vieren?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:52 schreef ems. het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Sterk discriminerend tegenover mensen die weinig baardgroei hebben. Oh, en halloween mag niet meer eng zijn want daarmee sluit je bange mensen en jonge kinderen uit.
Als je de Telegraaf leest ben je in een constante waas van verstandsverbijstering en had het zomaar een echt artikel kunnen zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:51 schreef Dance99Vv het volgende:
Dit stuurde me zoontje net, its fake maar ik schrok toch wel effe
https://www.facebook.com/(...)27033&type=1&theater
Al meerdere keren langs zien komen vandaag.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:51 schreef Dance99Vv het volgende:
Dit stuurde me zoontje net, its fake maar ik schrok toch wel effe
https://www.facebook.com/(...)27033&type=1&theater
Dat is helemaal geen ongoing traditie en ik zeik hier geen buitenlanders af. Ik verwees naar het feit dat 50 jaar terug mensen er schande van spraken als een allochtoon geen uitkering kreeg, zeker als ze kinderen hadden. Daar hadden ze RECHT op - en er zijn in Amsterdam in de Jordaan ook meerdere opstootjes geweest tussen de Jordanezen en de gezagsdragers als dat niet snel genoeg geregeld werd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je moet weer zo nodig buitenlanders afzeiken ?
Dat is een ongoing Nederlandse traditie. Dat werd niet gevraagd
Hehe, Bluesdude, die's niet wies.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:59 schreef Grouch het volgende:
Je oprechte excuus is bij voorbaat aanvaard.
Dus je wilt zeggen dat jij al 10 delen lang meedoet aan deze lulkoek?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dit soort grappen waren 10 delen terug al ouwemeuk
vorig jaar heb ik hety gevraagd aan dzo'n online sint.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:48 schreef Dance99Vv het volgende:
Maar waarom is piet tegenwoordig eigenlijk bruin, zwart kan je het niet noemen toch?
Nee....quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Dus je wilt zeggen dat jij al 10 delen lang meedoet aan deze lulkoek?
Om eerlijk te zijn is door het bruin maken in plaats van extreem zwart Piet juist meer op een neger gaan lijken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 00:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vorig jaar heb ik hety gevraagd aan dzo'n online sint.
zei hij dat dat kwam omdat de zwarte pieten spanjaarden zijn.
wel origineel.
Zo hee. Ik ben onder de indruk.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Hallo Nederland we leven in de 21e eeuw? Sinterklaas is zo ouderwets.... Ik vroeg vandaag nog aan een duitser wat hij van dit feest vondt? Hij schrok zich rot en zei tegen mij, Nederlanders zijn racistisch!
Als hij zich daar al rot van schrok.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Hallo Nederland we leven in de 21e eeuw? Sinterklaas is zo ouderwets.... Ik vroeg vandaag nog aan een duitser wat hij van dit feest vondt? Hij schrok zich rot en zei tegen mij, Nederlanders zijn racistisch!
Die zet even 10 deuren open voor een tegenaanval aan opmerkingen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Kom maar op met bewijs.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
Het Sinterklaas feest valt gewoon niet uit te leggen aan buitenstaanders.
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.
Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.
Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Is dat belangrijk dan? Moet een Amerikaan mij uit kunnen leggen waarom een los Budget en Debt Ceiling een briljant idee is? (succes!) Moet een African-American uit kunnen leggen dat Kwanzaa niet nóg kunstmatiger is dan Esperanto?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
In feite heb je gelijk. Ik zag Youtube filmpjes over hoe zwarte piet (niet) wordt geaccepteerd in bv Vancouver, waar NL immigranten ook een intocht organiseren. Bedreigingen en alles. Buitenlanders snappen ook niet hoe uitgerekend super tollerante Nederlanders dit accepteren. Waarschijnlijk tunnelvisie van ons. Toch vind ik dat het moet blijven. Het heeft iets "stouts", tussen al dat politiek correcte.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.
Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.
Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Het is juist tunnelvisie van buitenlanders. Misschien dat "het plaatje" er raar uitziet voor de buitenstaander, maar als je Sinterklaas meemaakt dan heb je al snel door dat het geen racistische context heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
In feite heb je gelijk. Ik zag Youtube filmpjes over hoe zwarte piet (niet) wordt geaccepteerd in bv Vancouver, waar NL immigranten ook een intocht organiseren. Bedreigingen en alles. Buitenlanders snappen ook niet hoe uitgerekend super tollerante Nederlanders dit accepteren. Waarschijnlijk tunnelvisie van ons. Toch vind ik dat het moet blijven. Het heeft iets "stouts", tussen al dat politiek correcte.
Net zoals we "nationalisme" niet accepteren, behalve bij voetbal. Dan is het oorlog.
Even stout zijn, en je daarna weer gedragen.
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.quote:
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/quote:You know it’s that time of the year again in Holland, when you are greeted by some Dutch person on the street, whose face is painted completely black and is sporting an afro wig, bright red lips and a ridiculous clown-like costume. What is possibly more strange than this very sight, is the fact that many Dutch person finds it a completely normal and acceptable occurrence. Yes, Dutch people like love their Zwarte Piets (Black Peter’s)!
Many western foreigners living or visiting Holland are horrified by such images. Why? Because they naturally conjure up the images of American Blackface: a theatrical practice of the 19th century which propagated racist stereotypes and the mockery of African slaves, and which, appropriately ceased to exist once the Civil Rights Movement of the 1960s came into play. Thus the existence of a modern-day nationally-beloved Blackface icon can be associated and/or confused with the racist stereotypes and degrading propaganda of yesteryear.
ja, dus? Er is in de rest van de wereld ook vrij weinig begrip op te brengen voor met zijn allen om een kubusje kamperenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:19 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.
[..]
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/
In dat linkje naar reddit ontstaat er op zich nog wel een interessante discussie maar er is vrij weinig begrip voor ons volksfeest te bespeuren.
Stel dat jij als Spanjaard werd geboren met verder hetzelfde karakter, dan had je nu uitgelegd dat de buitenlanders het stierenvechten niet snappen, en dat het niks te maken heeft met dierenmishandeling. Precies hetzelfde. Wat Zwarte Piet is voor Nederland is stierenvechten voor Spanje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:07 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is juist tunnelvisie van buitenlanders. Misschien dat "het plaatje" er raar uitziet voor de buitenstaander, maar als je Sinterklaas meemaakt dan heb je al snel door dat het geen racistische context heeft.
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:19 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.
[ afbeelding ]
[..]
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/
In dat linkje naar reddit ontstaat er op zich nog wel een interessante discussie maar er is vrij weinig begrip voor ons volksfeest te bespeuren.
Ja hoho, ik ben niet perse voor of tegen zwarte piet hoor. (het interesseert me echt geen ene reet tbh) Iemand vroeg om bewijs en dat probeer ik te leveren, omdat mij ook eerder op is gevallen dat de rest van de wereld sinterklaas niet echt snapt zeg maar.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:21 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, dus? Er is in de rest van de wereld ook vrij weinig begrip op te brengen voor met zijn allen om een kubusje kamperen.
Maar dat moeten ze daar lekker helemaal zelf weten, net als wij hier dus. Wat is dan de wereldnorm? Canada? Somalie?
mensen kijken al op als iemand 2 niet matchende sokken aanheeft, maar nederland moet zich weer aanpassen hoor.
Jij snapt duidelijk niet wat het probleem is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.
Kom op met onweerlegbaar bewijs dat Zwarte Piet anno 2013 een slaaf moet voorstellen. Dat heb ik de afgelopen weken nog niemand zien doen, en volgens mij moet de beschuldigende partij daarmee op de proppen komen. Het lijkt me niet dat mensen hun onschuld moeten gaan bewijzen.
Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Wij snappen Surstromming ook niet, of zo kan je nog tientallen vage rituelen uit allerlei landen opnoemen, maar waarom kan het onze nou echt echt echt niet, en jongetjes hun pikkies kapot snijden moet kunnen, want traditie?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Ja hoho, ik ben niet perse voor of tegen zwarte piet hoor. Iemand vroeg om bewijs en dat probeer ik te leveren, omdat mij ook eerder op is gevallen dat de rest van de wereld sinterklaas niet echt snapt zeg maar.
Oh om dat bewijs vroeg je. Ik vind het ook niet echt relevant of zwarte piet nou wel of niet een slaaf was. Mensen voelen zich blijkbaar niet prettig omdat er karikaturen op zwarte mensen rondlopen met sinterklaas, is hun goed recht. En daar over klagen ook. En daar weer over klagen ook.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.
Kom op met onweerlegbaar bewijs dat Zwarte Piet anno 2013 een slaaf moet voorstellen. Dat heb ik de afgelopen weken nog niemand zien doen, en volgens mij moet de beschuldigende partij daarmee op de proppen komen. Het lijkt me niet dat mensen hun onschuld moeten gaan bewijzen.
Ik hoef dat ook niet te snappen. Leg het me maar uit. Maar wel met bewijzen en aantoonbare feiten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:29 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Jij snapt duidelijk niet wat het probleem is.
Ik zeg toch ook niet dat dat hoeft, ik geef alleen maar aan dat het zo is. Verder hang ik er geen enkel oordeel aan vast omdat het me niks interesseert deze hele kwestiequote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:30 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Wij snappen Surstromming ook niet, of zo kan je nog tientallen vage rituelen uit allerlei landen opnoemen, maar waarom kan het onze nou echt echt echt niet, en jongetjes hun pikkies kapot snijden moet kunnen, want traditie?
Er zijn 21 klachten binnengekomen bij de gemeente Amsterdam. Een aantal werden direct van tafel geveegd omdat ze overduidelijk niet terecht waren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:31 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Oh om dat bewijs vroeg je. Ik vind het ook niet echt relevant of zwarte piet nou wel of niet een slaaf was. Mensen voelen zich blijkbaar niet prettig omdat er karikaturen op zwarte mensen rondlopen met sinterklaas, is hun goed recht. En daar over klagen ook. En daar weer over klagen ook.
De hierboven al genoemde quote omschrijft het probleem zeer duidelijk:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik hoef dat ook niet te snappen. Leg het me maar uit. Maar wel met bewijzen en aantoonbare feiten.
quote:Many western foreigners living or visiting Holland are horrified by such images. Why? Because they naturally conjure up the images of American Blackface: a theatrical practice of the 19th century which propagated racist stereotypes and the mockery of African slaves, and which, appropriately ceased to exist once the Civil Rights Movement of the 1960s came into play. Thus the existence of a modern-day nationally-beloved Blackface icon can be associated and/or confused with the racist stereotypes and degrading propaganda of yesteryear.
Nee, ik snap jou wel hoorquote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet dat dat hoeft, ik geef alleen maar aan dat het zo is. Verder hang ik er geen enkel oordeel aan vast omdat het me niks interesseert deze hele kwestie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |