abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132463198
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Hallo Nederland we leven in de 21e eeuw? Sinterklaas is zo ouderwets.... Ik vroeg vandaag nog aan een duitser wat hij van dit feest vondt? Hij schrok zich rot en zei tegen mij, Nederlanders zijn racistisch! :')
Als hij zich daar al rot van schrok. :')
pi_132463239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 02:42 schreef De_Ilias het volgende:
Hallo Nederland we leven in de 21e eeuw? Sinterklaas is zo ouderwets.... Ik vroeg vandaag nog aan een duitser wat hij van dit feest vondt? Hij schrok zich rot en zei tegen mij, Nederlanders zijn racistisch! :')
Die zet even 10 deuren open voor een tegenaanval aan opmerkingen.
pi_132463272
De PVV is zo'n beetje de grootste partij maar omdat men Zwarte Piet wil houden zijn nederlanders ineens racistisch?

Ik trek nog maar even een biertje open. Die heb ik nu wel nodig.
pi_132464230
Ik vind trouwens dat de persoon piet afgelopen decennia een flinke upgrading heeft genoten en Sinterklaas is meer een oude demente ceremonie-figuur geworden.
Het gehele managementteam en uitvoering bestaat uit de Pieten.
Het is heel mooi vergelijkbaar met de geschiedenis van de Merovingische vorsten:
Sinterklaas is de vadsige koning en Hoofdpiet is de hofmeier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vadsige_koning
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hofmeier
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 08:53:39 #80
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_132464327
Het Sinterklaas feest valt gewoon niet uit te leggen aan buitenstaanders.
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.
En ik kan ze daar met de beste wil ter wereld geen ongelijk in geven.

Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.

Maar degenen die hier echt objectief naar kunnen kijken snappen dit wel.
De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_132464414
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 08:53 schreef DustPuppy het volgende:
En alle argumenten die we er voor verzinnen (roet, knecht, gelijkwaardig, niet racistisch etc.) klinken alleen maar als smoesjes in hun oren.

Kijk, wij zijn er mee opgegroeid, voor ons is dit 'normaal' dus wij zien niet in hoe dit kwetsend kan zijn en als racistisch gezien kan worden.

De vraag is alleen wat doe je eraan. Van mij hoeft het niet afgeschaft te worden, maar kunnen we ons nu eens als volwassen mensen gedragen en gewoon accepteren dat het er op zijn minst 'fout' uitziet?
Kom maar op met bewijs.
pi_132464439
quote:
Is dat belangrijk dan? Moet een Amerikaan mij uit kunnen leggen waarom een los Budget en Debt Ceiling een briljant idee is? (succes!) Moet een African-American uit kunnen leggen dat Kwanzaa niet nóg kunstmatiger is dan Esperanto?

Tradities zijn cultuurgebonden. Als je er vanuit een ander cultureel kader naar kijkt, zijn ze wel vaker wat vreemd (op z'n minst). Dat wil niet zeggen dat ze niet met hun tijd mee kunnen groeien, maar "uitlegbaar aan buitenstaander uit bijv. Jamaica" lijkt me nou niet een van de argumenten voor die evolutie. "Kwetsend voor een significant gedeelte van de bevolking" wél trouwens, alhoewel ik vanuit de berichtgeving zo mijn twijfels heb hoe significant dat deel is.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132464451
quote:

In feite heb je gelijk. Ik zag Youtube filmpjes over hoe zwarte piet (niet) wordt geaccepteerd in bv Vancouver, waar NL immigranten ook een intocht organiseren. Bedreigingen en alles. Buitenlanders snappen ook niet hoe uitgerekend super tollerante Nederlanders dit accepteren. Waarschijnlijk tunnelvisie van ons. Toch vind ik dat het moet blijven. Het heeft iets "stouts", tussen al dat politiek correcte.
Net zoals we "nationalisme" niet accepteren, behalve bij voetbal. Dan is het oorlog.
Even stout zijn, en je daarna weer gedragen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:07:41 #84
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132464521
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In feite heb je gelijk. Ik zag Youtube filmpjes over hoe zwarte piet (niet) wordt geaccepteerd in bv Vancouver, waar NL immigranten ook een intocht organiseren. Bedreigingen en alles. Buitenlanders snappen ook niet hoe uitgerekend super tollerante Nederlanders dit accepteren. Waarschijnlijk tunnelvisie van ons. Toch vind ik dat het moet blijven. Het heeft iets "stouts", tussen al dat politiek correcte.
Net zoals we "nationalisme" niet accepteren, behalve bij voetbal. Dan is het oorlog.
Even stout zijn, en je daarna weer gedragen.
Het is juist tunnelvisie van buitenlanders. Misschien dat "het plaatje" er raar uitziet voor de buitenstaander, maar als je Sinterklaas meemaakt dan heb je al snel door dat het geen racistische context heeft.
pi_132464680
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:00 schreef Ulx het volgende:

[..]

Kom maar op met bewijs.
I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.

quote:
You know it’s that time of the year again in Holland, when you are greeted by some Dutch person on the street, whose face is painted completely black and is sporting an afro wig, bright red lips and a ridiculous clown-like costume. What is possibly more strange than this very sight, is the fact that many Dutch person finds it a completely normal and acceptable occurrence. Yes, Dutch people like love their Zwarte Piets (Black Peter’s)!

Many western foreigners living or visiting Holland are horrified by such images. Why? Because they naturally conjure up the images of American Blackface: a theatrical practice of the 19th century which propagated racist stereotypes and the mockery of African slaves, and which, appropriately ceased to exist once the Civil Rights Movement of the 1960s came into play. Thus the existence of a modern-day nationally-beloved Blackface icon can be associated and/or confused with the racist stereotypes and degrading propaganda of yesteryear.
http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/

In dat linkje naar reddit ontstaat er op zich nog wel een interessante discussie maar er is vrij weinig begrip voor ons volksfeest te bespeuren.
ze zijn fucking nice.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:21:45 #86
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132464712
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:19 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

I've lived in the Netherlands for 3 months, just found out they celebrate and dress up as 'Sinterklaas' and his negro slaves. This was in the supermarket.

[..]

http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12/05/no-16-zwarte-piet/

In dat linkje naar reddit ontstaat er op zich nog wel een interessante discussie maar er is vrij weinig begrip voor ons volksfeest te bespeuren.
ja, dus? Er is in de rest van de wereld ook vrij weinig begrip op te brengen voor met zijn allen om een kubusje kamperen :').

Maar dat moeten ze daar lekker helemaal zelf weten, net als wij hier dus. Wat is dan de wereldnorm? Canada? Somalie?

mensen kijken al op als iemand 2 niet matchende sokken aanheeft, maar nederland moet zich weer aanpassen hoor :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_132464725
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:07 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het is juist tunnelvisie van buitenlanders. Misschien dat "het plaatje" er raar uitziet voor de buitenstaander, maar als je Sinterklaas meemaakt dan heb je al snel door dat het geen racistische context heeft.
Stel dat jij als Spanjaard werd geboren met verder hetzelfde karakter, dan had je nu uitgelegd dat de buitenlanders het stierenvechten niet snappen, en dat het niks te maken heeft met dierenmishandeling. Precies hetzelfde. Wat Zwarte Piet is voor Nederland is stierenvechten voor Spanje.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:23:51 #88
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_132464736
Ik vind niet dat we het hoeven aan te passen of af te schaffen, maar ik vind wel dat we het 'plaatje' moeten onderkennen.

Ik word echt moe van al die mensen die dit niet willen (of kunnen) zien.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_132464743
Is het niet gewoon een uit de hand gelopen grap van het sinterklaasjournaal? Dat alles voor 5 december toch weer goed komt? :'(
pi_132464792
quote:
Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is, is geen bewijs.

Kom op met onweerlegbaar bewijs dat Zwarte Piet anno 2013 een slaaf moet voorstellen. Dat heb ik de afgelopen weken nog niemand zien doen, en volgens mij moet de beschuldigende partij daarmee op de proppen komen. Het lijkt me niet dat mensen hun onschuld moeten gaan bewijzen.
pi_132464799
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:21 schreef HeatWave het volgende:

[..]

ja, dus? Er is in de rest van de wereld ook vrij weinig begrip op te brengen voor met zijn allen om een kubusje kamperen :').

Maar dat moeten ze daar lekker helemaal zelf weten, net als wij hier dus. Wat is dan de wereldnorm? Canada? Somalie?

mensen kijken al op als iemand 2 niet matchende sokken aanheeft, maar nederland moet zich weer aanpassen hoor :').
Ja hoho, ik ben niet perse voor of tegen zwarte piet hoor. (het interesseert me echt geen ene reet tbh) Iemand vroeg om bewijs en dat probeer ik te leveren, omdat mij ook eerder op is gevallen dat de rest van de wereld sinterklaas niet echt snapt zeg maar.
ze zijn fucking nice.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:29:12 #92
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_132464811
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Ulx het volgende:

[..]

Kom op met onweerlegbaar bewijs dat Zwarte Piet anno 2013 een slaaf moet voorstellen. Dat heb ik de afgelopen weken nog niemand zien doen, en volgens mij moet de beschuldigende partij daarmee op de proppen komen. Het lijkt me niet dat mensen hun onschuld moeten gaan bewijzen.
Jij snapt duidelijk niet wat het probleem is.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:30:17 #93
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132464828
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Ja hoho, ik ben niet perse voor of tegen zwarte piet hoor. Iemand vroeg om bewijs en dat probeer ik te leveren, omdat mij ook eerder op is gevallen dat de rest van de wereld sinterklaas niet echt snapt zeg maar.
Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Wij snappen Surstromming ook niet, of zo kan je nog tientallen vage rituelen uit allerlei landen opnoemen, maar waarom kan het onze nou echt echt echt niet, en jongetjes hun pikkies kapot snijden moet kunnen, want traditie?
Get woke, go broke!
pi_132464849
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:28 schreef Ulx het volgende:

[..]

Oh om dat bewijs vroeg je. Ik vind het ook niet echt relevant of zwarte piet nou wel of niet een slaaf was. Mensen voelen zich blijkbaar niet prettig omdat er karikaturen op zwarte mensen rondlopen met sinterklaas, is hun goed recht. En daar over klagen ook. En daar weer over klagen ook.
ze zijn fucking nice.
pi_132464857
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:29 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Jij snapt duidelijk niet wat het probleem is.
Ik hoef dat ook niet te snappen. Leg het me maar uit. Maar wel met bewijzen en aantoonbare feiten.
pi_132464873
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:30 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nee, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Wij snappen Surstromming ook niet, of zo kan je nog tientallen vage rituelen uit allerlei landen opnoemen, maar waarom kan het onze nou echt echt echt niet, en jongetjes hun pikkies kapot snijden moet kunnen, want traditie?
Ik zeg toch ook niet dat dat hoeft, ik geef alleen maar aan dat het zo is. Verder hang ik er geen enkel oordeel aan vast omdat het me niks interesseert deze hele kwestie :')
ze zijn fucking nice.
pi_132464900
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:31 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Oh om dat bewijs vroeg je. Ik vind het ook niet echt relevant of zwarte piet nou wel of niet een slaaf was. Mensen voelen zich blijkbaar niet prettig omdat er karikaturen op zwarte mensen rondlopen met sinterklaas, is hun goed recht. En daar over klagen ook. En daar weer over klagen ook.
Er zijn 21 klachten binnengekomen bij de gemeente Amsterdam. Een aantal werden direct van tafel geveegd omdat ze overduidelijk niet terecht waren.
Dan blijven er nog een paar over.

Dan zeg ik: Get a life.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:34:00 #98
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_132464908
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik hoef dat ook niet te snappen. Leg het me maar uit. Maar wel met bewijzen en aantoonbare feiten.
De hierboven al genoemde quote omschrijft het probleem zeer duidelijk:
quote:
Many western foreigners living or visiting Holland are horrified by such images. Why? Because they naturally conjure up the images of American Blackface: a theatrical practice of the 19th century which propagated racist stereotypes and the mockery of African slaves, and which, appropriately ceased to exist once the Civil Rights Movement of the 1960s came into play. Thus the existence of a modern-day nationally-beloved Blackface icon can be associated and/or confused with the racist stereotypes and degrading propaganda of yesteryear.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 09:34:01 #99
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_132464909
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook niet dat dat hoeft, ik geef alleen maar aan dat het zo is. Verder hang ik er geen enkel oordeel aan vast omdat het me niks interesseert deze hele kwestie :')
Nee, ik snap jou wel hoor ;).

Maar het is totaal geen argument, ze snappen ook al jaren niets van klompen, haring en zoute drop. net als wij niets van American Football, baseball snappen bijv.

Of het leven in hutjes in de Amazone, daar snappen we helemaal niet van, dus? Lekker zo laten die mensen...
Get woke, go broke!
pi_132464933
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 09:33 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dan zeg ik: Get a life.
Sure, maar zeg ik tegen de voor-en tegenstanders. Voor kinderen maakt het namelijk geen ene fuck uit zolang ze hun speelgoed maar krijgen.
ze zijn fucking nice.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')