abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132441025
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.

[ Bericht 15% gewijzigd door Specularium op 22-10-2013 19:09:03 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:36:25 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132441034
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Enige verschil is dat zwarte pieten en sinterklazen zich niet dood hoeven te werken. Hetgeen ook nog nooit gebeurd is.
Maar dat is dus een ander argument. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat alleen "Zwarte Pieten bestaan al heel lang" op zich geen reden is om ze dan maar in hun huidige vorm te laten bestaan. Want in die redenering zou de slavernij, of het communisme in de Sovjet-Unie, of het niet bestaan van het vrouwenkiesrecht, ook nooit zijn aangepast.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132441143
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat is dus een ander argument. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat alleen "Zwarte Pieten bestaan al heel lang" op zich geen reden is om ze dan maar in hun huidige vorm te laten bestaan. Want in die redenering zou de slavernij, of het communisme in de Sovjet-Unie, of het niet bestaan van het vrouwenkiesrecht, ook nooit zijn aangepast.
Laten we eerst naar de vraag gaan waarom zwarte piet als racisme wordt gezien. De kern is niet dat het veranderd moet worden maar dat er verschillende opvattingen bestaan.

Het is een kinderfeest en koters associeren zwarte piet niet met slavernij en totaal niet met een verleden. Zwarte piet is de vrolijke, grappenmakende, snoepgevende en cadeautjesbrengende hulp van de sint.
Niet een slaaf of een negatieve karikatuur van de neger.

Waarom ziet een kleine gemeenschap het als racisme en spelen ze (alweer) de slavernijkaart om aandacht te krijgen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_132441145
Hoe zit het met de Belgen eigenlijk? Die vieren toch ook Sinterklaas? Is de discussie daar ook?
pi_132441160
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:41 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Hoe zit het met de Belgen eigenlijk? Die vieren toch ook Sinterklaas? Is de discussie daar ook?
Pff, alsof het de belgen wat kan schelen. De ex-Congoneger heeft nog nooit daar over geklaagd
1947-2016
pi_132441174
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn hemel, hoe bevooroordeeld wil je zo'n commissievoorzitter hebben zeg.

"De statuten verplichten mij om onderzoek te doen, maar ik vind dat het verboden moet worden"
Ja, echt onbegrijpelijk. Erg dom ook. Je zou toch denken dat ze op zijn minst de schijn op zou willen houden.
pi_132441217
Ondergedoken zwarte pieten, illegale sinterklaasfeesten, heimelijk gezette schoenen, op fluisterniveau gezongen sinterklaasliedjes en de AIVD die daar op gestapo-achtige wijze jacht op maakt. Kom maar op!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:43:54 #8
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132441223
quote:
0s.gif [b]Op dinsdag 22 oktober 2013 18:40 schreef Red_85
Waarom ziet een kleine gemeenschap het als racisme en spelen ze (alweer) de slavernijkaart om aandacht te krijgen?
De slavernijkaart wordt getrokken zodat er eventueel een schadevergoeding kan komen :')
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_132441231
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:42 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ja, echt onbegrijpelijk. Erg dom ook. Je zou toch denken dat ze op zijn minst de schijn op zou willen houden.
We weten nu de uitslag al en ook wat we daarmee moeten doen.

1947-2016
pi_132441236
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ondergedoken zwarte pieten, illegale sinterklaasfeesten, heimelijk gezette schoenen, op fluisterniveau gezongen sinterklaasliedjes en de AIVD die daar op gestapo-achtige wijze jacht op maakt. Kom maar op!
Dan krijgt ´hoort wie klopt daar kinderen´ toch ineens een hele andere betekenis :') ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132441242
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:43 schreef -Techno- het volgende:

[..]

De slavernijkaart wordt getrokken zodat er eventueel een schadevergoeding kan komen :')
Om er zelf beter van te worden over de dode ruggen van hun eigen voorouders :')
1947-2016
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:44:57 #12
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132441245
Sint moet weg we moeten het voortaan maar doen met santa ? Hmmm je begint je toch onwillekeurig af te vragen of die dame van de VN aandelen in coco cola heeft..... :6
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:44:57 #13
346939 Janneke141
pi_132441247
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
De NSA kan haar lijst met zoekwoorden wel vast wat gaan uitbreiden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:44 schreef TLC het volgende:

[..]

Dan krijgt ´hoort wie klopt daar kinderen´ toch ineens een hele andere betekenis :') ;(
:D
pi_132441260
quote:

[..]

_O-
1947-2016
pi_132441271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Omdat die kleine gemeenschap blijkbaar zelf overduidelijk in zwart/wit en wij/zij denkt...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_132441275
quote:
Of Curacao, daar vieren ze het ook.
Currency War, Trade War, Real War
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:45:51 #17
104871 remlof
Europees federalist
pi_132441279
Het komt allemaal wel goed, dit was vast al gepost: VN beschermt 'Perzische Zwarte Piet'
pi_132441284
Verantwoorde Sinterklaasliedjes :D
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132441291
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:28 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Man, ik heb nog nooit gezien dat iemand in een discussie over bv. AOW-leeftijd herhaaldelijk zegt "je moet maar weg uit dit land".

Dat je niet direct ziet dat zwarte piet racistisch is, dat snap ik, want dat zie ik eigenlijk ook niet zo. Maar al die reacties op facebook over "als je 'onze' cultuur niet bevalt rot je maar op" niet zien als racistisch .... please :')
Die uitdrukking bestaat wel in verschillende soorten en maten. In de VS werd tegen vakbondsactivisten gezegd: 'Ga terug naar Rusland!' Het 'Love it or leave it'-argument zeg maar. Het is in dit geval ook een verschil of mensen zeggen: 'Ga terug naar je eigen negerland!' of 'Als je het hier niet leuk vindt, zijn er landen zat.' Dat eerste is kwalijk, het tweede is geen geweldig argument, maar valt verder niet zo veel op aan te merken.

Dat je naar een ander land kunt gaan is niet zo'n goed argument, juist omdat het zo vanzelfsprekend is en je er elke discussie wel mee kunt doodslaan. Maar het werkt hier ietsje beter omdat:

A) Het hier om een 'gevoel van gekwetstheid' gaat in plaats van daadwerkelijke onderdrukking.
B) Er geen Berlijnse Muur om Nederland staat en mensen inderdaad kunnen gaan en staan waar ze willen, en alleen afhankelijk zijn van of andere landen hen willen.
C) De Surinamers in groten getale vrijwillig naar Nederland zijn gekomen omdat ze zelf niet geloofden dat ze klaar waren voor onafhankelijkheid.

Het is door al deze factoren logisch dat als een bepaald onderdeel van de cultuur je niet aanstaat, er genoeg andere landen zijn. Bijvoorbeeld terug naar Suriname, waar de overheid zojuist een Cadillac van 1 miljoen SRD voor Desi Bouterse gekocht heeft.
pi_132441304
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:44 schreef deedeetee het volgende:
Sint moet weg we moeten het voortaan maar doen met santa ? Hmmm je begint je toch onwillekeurig af te vragen of die dame van de VN aandelen in coco cola heeft..... :6
Je kunt nu dus ook vaststellen dat dat wijf alleen maar kennis heeft van de geschiedenis in 1 onderwerp. Slavernij.
De rest boeit haar dus niet.
1947-2016
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:47:08 #21
401956 _Dido_
Remember me!
pi_132441320
Zag ik nou goed dat op EenVandaag dat die hele werkgroep uit donkere mensen bestond? :D Zijn er eigenlijk ook donkere mensen die zich niet gekwetst voelen door Zwarte Piet?

Het komt simpelweg hierop neer: enerzijds heb je de groep die zich gekwetst voelt en wil dat we het feest aanpassen, anderzijds heb je de groep die daar geen reden toe ziet, omdat niemand Zwarte Piet zo ziet als de gekwetste groep hem ziet. Dat dilemma moet op de een of andere manier opgelost worden, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben geneigd te zeggen dat het hun probleem is als zij zich gekwetst voelen door iets wat ik niet kwetsend bedoel maar is dat niet te makkelijk?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_132441324
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:45 schreef remlof het volgende:
Het komt allemaal wel goed, dit was vast al gepost: VN beschermt 'Perzische Zwarte Piet'
Meerdere keren. maar niet gelezen geloof ik :P
quote:
[...rest in bron te lezen...]In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132441389
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:47 schreef _Dido_ het volgende:
Zag ik nou goed dat op EenVandaag dat die hele werkgroep uit donkere mensen bestond? :D Zijn er eigenlijk ook donkere mensen die zich niet gekwetst voelen door Zwarte Piet?

Het komt simpelweg hierop neer: enerzijds heb je de groep die zich gekwetst voelt en wil dat we het feest aanpassen, anderzijds heb je de groep die daar geen reden toe ziet, omdat niemand Zwarte Piet zo ziet als de gekwetste groep hem ziet. Dat dilemma moet op de een of andere manier opgelost worden, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben geneigd te zeggen dat het hun probleem is als zij zich gekwetst voelen door iets wat ik niet kwetsend bedoel maar is dat niet te makkelijk?
Het is niet te makkelijk.. ben het volledig met je eens. Onbegrijpelijk dat er nu opeens zo'm heftige discussie is over zwarte piet en de zwarten die zich zo in dit onderwerp vastbijten ergeren mij wezenloos.
pi_132441390
quote:
Ja, dat valt makkelijk af te leiden: degenen die niet in die werkgroep zitten en die niet aan die campagne meedoen. De meeste donkere mensen in de wereld hebben geen benul van Zwarte Piet en moeten elke dag in de landbouw werken om zichzelf te voeden, terwijl we elkaar hier in het rijke westen de hersens inslaan vanwege Zwarte Piet.
pi_132441391
Iedereen is hartstikke gek geworden. Waarom voelt de donkere medemens zich altijd zo verschrikkelijk achtergesteld? Wat een gehuil.. het gaat godverdomme om een KINDERFEEST.
pi_132441397
quote:

[..]

:D _O-
pi_132441421
quote:

[..]

Aufmachen!
pi_132441460
FOK! Knokploeg op de VN afsturen?
pi_132441498
quote:
Zijn er eigenlijk ook donkere mensen die zich niet gekwetst voelen door Zwarte Piet?
Uiteraard, maar die komen niet op tv want dat is niet interessant.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:52:40 #30
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132441505
quote:
Ja natuurlijk zijn die er.... Niet alle donkere mensen hebben een minderwaardigheidscomplex. Aanstoot nemen aan zwarte piet :')
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:53:40 #31
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_132441536
We kunnen er ook naast Zwarte Pieten ook een heel eng feestje van maken met opmaak a la Legend. Sturen we die af op de tegenstanders van Zwarte Piet. Moet de Nederlandse Staat wel bijspringen met geld, aangezien de opmaak a la Legend klauwen vol geld kost, maar......

pi_132441616
Kunnen die flikkers zich niet met belangrijke zaken bezig houden?

Godsklere man. Kijk om je heen. De wereld staat in brand. Crisis overal. Honger. Oorlog etc etc, maar hey een of ander kinderfesstje verstieren heeft meer prioriteit.

:r
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_132441661
Ik hoor net dat Witte Kerst ook onderzocht gaat worden.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:57:58 #34
401956 _Dido_
Remember me!
pi_132441662
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:52 schreef Specularium het volgende:

[..]

Uiteraard, maar die komen niet op tv want dat is niet interessant.
vind ik wel, dit is lekker makkelijk zo, en gevaarlijk bovendien, want nu is het een discussie tussen blank en zwart en die willen we niet. Lees voor de grap de opmerkingen op Nu.nl eens. Angstaanjagend hoe mensen nu met elkaar omgaan.
And eternity in an hour.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:00:03 #35
78780 deedeetee
pi_132441731
quote:
Zijn er eigenlijk ook donkere mensen die zich niet gekwetst voelen door Zwarte Piet?

Mijn hele familie van moederskant, inclusief de aangetrouwden met negerbloed :Y
Ze hebben wel vaker last van lange tenen als het om hun huidskleur gaat maar vinden dit gedoe over piet niet alleen belachelijk maar ook beschamend. Willen er niks mee te maken hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door deedeetee op 22-10-2013 19:20:11 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:01:36 #36
14505 OProg
A Life in Music
pi_132441792
quote:
Zag ik nou goed dat op EenVandaag dat die hele werkgroep uit donkere mensen bestond?
En die totaal geen idee heeft van de achtergrond, want als je aankomt met dat 1 Sinterklaasfeest genoeg is en dat Santa net zoiets is...
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_132441941
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:01 schreef OProg het volgende:

[..]

En die totaal geen idee heeft van de achtergrond, want als je aankomt met dat 1 Sinterklaasfeest genoeg is en dat Santa net zoiets is...
Idd. Dan heb je het echt niet begrepen.
Sinterklaas is véél meer op kinderen gericht dan kerst. En Santa is natuurlijk een aftreksel van Sinterklaas.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:06:07 #38
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_132441992
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Geralt het volgende:

Godsklere man. Kijk om je heen. De wereld staat in brand. Crisis overal. Honger. Oorlog etc etc, maar hey een of ander kinderfesstje verstieren heeft meer prioriteit.

De Verenigde Naties is een intergouvernementele organisatie. De mensenrechtencommissie en UNESCO houden zich bezig met culturele kwesties en onderzoek naar mensenrechtenschendingen. Deze twee zijn eigenlijk 'bijzaken' wat betreft de VN. Wat echt telt zijn de Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering, maar zelfs het eerste is een wassen neus gebleken de laatste jaren. Vooral een poppetje voor de grootmachten op deze aardkloot en komt verder weinig goeds uit. Alle grote beslissingen worden tegengehouden door de vijf vaste leden van die Raad omdat ze een vetorecht hebben. Nee, de Verenigde Naties wordt door velen als een wassen neus beschouwd, een tandeloze tijger, die zonder de VS nergens is. De VN is als het ware een tool voor de VS die niet serieus wordt genomen door veel landen.

Wel moet ik een ding aangeven. In mijn bescheiden ogen geniet UNESCO de meeste aanzien.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:06:44 #39
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132442009
quote:
Eigenlijk niet. Hier heb je trouwens in nogal wat streken zelfs op 10 en 11 november eerst nog het Sint-Maartenfeest. Hij wordt vergezeld van de zwarte Duivel "Pietje Pek" die traditioneel op een groot vuur verbrand wordt om middernacht en waarbij de kinderen op bedeltocht met lampionnetjes van deur tot deur gaan zingen ... (het Amerikaanse halloween komt trouwens vanuit deze traditie, West-Vlaamse immigranten brachten die naar Amerika mee)

Dus het is hier ook bang afwachten tot de VN de kinderen de cel ingooit wegens geluidsoverlast en landloperij en het vuur door de luchtvervuiling verboden wordt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:08:40 #40
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_132442090
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:06 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

De Verenigde Naties is een intergouvernementele organisatie. De mensenrechtencommissie en UNESCO houden zich bezig met culturele kwesties en onderzoek naar mensenrechtenschendingen. Deze twee zijn eigenlijk 'bijzaken' wat betreft de VN. Wat echt telt zijn de Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering, maar zelfs het eerste is een wassen neus gebleken de laatste jaren. Vooral een poppetje voor de grootmachten op deze aardkloot en komt verder weinig goeds uit. Alle grote beslissingen worden tegengehouden door de vijf vaste leden van die Raad omdat ze een vetorecht hebben. Nee, de Verenigde Naties wordt door velen als een wassen neus beschouwd, een tandeloze tijger, die zonder de VS nergens is. De VN is als het ware een tool voor de VS die niet serieus wordt genomen door veel landen.

Wel moet ik een ding aangeven. In mijn bescheiden ogen geniet UNESCO de meeste aanzien.
Dit idee had ik eigenlijk ook. VN kan vrij weinig toch?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_132442116
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:08 schreef Faux. het volgende:

[..]

Idd. Ze kunnen een resolutie aannemen die het afwijst. En die kan onze regering dan naast zich neerleggen.
pi_132442120
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:57 schreef Wokkel het volgende:
Ik hoor net dat Witte Kerst ook onderzocht gaat worden.
_O-
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:09:53 #43
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132442124
quote:
Nee, hier is Tintin au Congo de gebeten hond :+
pi_132442134
Volgens mij vergeet de VN een klein detail en dat is de economische waarde dat dit feest heeft. Als ik het me goed kan herinneren is Sinterklaas nog steeds een groter feest in Nederland dan Kerstmis. Nederland dat al in een economische malaise zit, kan het extra geld dat op 5 december binnenstroomt wel goed gebruiken. Wil de overheid echt zo ver gaan om Sinterklaas af te schaffen, dan loopt de overheid en de detailhandel (MKB een belangrijke pion in de economie) grote inkomsten mis.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:11:44 #45
401956 _Dido_
Remember me!
pi_132442195
Quote van het Landelijk Platform Slavernijverleden: Volgens de van oorsprong Surinaamse draait het sinterklaasfeest om 'racisme, discriminatie, het niet erkennen van het leed dat de donkere medemens is aangedaan.'

Oh boy :') Ik word er zo moe van dat ze zich voortdurend gediscrimineerd voelen. Afgewezen voor een baan? Discriminatie! Tas openen in de supermarkt? Discriminatie! Boete krijgen voor zwartrijden? Discriminatie! Dit is gewoon het zoveelste geval. Wanneer houden ze eens op het slachtoffer uit te hangen?
And eternity in an hour.
pi_132442199
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:10 schreef MakkieR het volgende:
Volgens mij vergeet de VN een klein detail en dat is de economische waarde dat dit feest heeft. Als ik het me goed kan herinneren is Sinterklaas nog steeds een groter feest in Nederland dan Kerstmis. Nederland dat al in een economische malaise zit, kan het extra geld dat op 5 december binnenstroomt wel goed gebruiken. Wil de overheid echt zo ver gaan om Sinterklaas af te schaffen, dan loopt de overheid en de detailhandel (MKB een belangrijke pion in de economie) grote inkomsten mis.
Volgens gaat het niet zozeer om het afschaffen van Sinterklaas, maar om het afschaffen van Zwarte Piet.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:12:08 #47
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_132442215
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:08 schreef Faux. het volgende:

[..]

Als het op grote beslissingen aankomt dan gaat de Veiligheidsraad er over, en door het vetorecht van de vijf vaste leden, kunnen Rusland, China, VS en nog twee andere vaste leden dat tegenhouden. Hoewel de VS ook ingrijpt buiten de VN om, maar die nemen vaker een loopje met het internationale recht onder het mom van 'God bless America' and 'War of terrorism'. Ome Bush heeft dat allemaal leven ingeblazen sinds 9/11. Ze hebben een nieuwe doctrine leven ingeblazen. Veel literatuur over geschreven. Best interessant om te lezen.
pi_132442216
Ze kwam er mee dat je ook een kinderfeest kunt houden op de internationale dag van de kinderen :')
Ja, tuurlijk kan dat, maar dat vervangt niet zomaar het sinterklaasfeest.
pi_132442227
Een negerin met witte vloed kan ook niet meer hoor. ;(
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:13:09 #50
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_132442262
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef _Dido_ het volgende:
Quote van het Landelijk Platform Slavernijverleden: Volgens de van oorsprong Surinaamse draait het sinterklaasfeest om 'racisme, discriminatie, het niet erkennen van het leed dat de donkere medemens is aangedaan.'

Oh boy :') Ik word er zo moe van dat ze zich voortdurend gediscrimineerd voelen. Afgewezen voor een baan? Discriminatie! Tas openen in de supermarkt? Discriminatie! Boete krijgen voor zwartrijden? Discriminatie! Dit is gewoon het zoveelste geval. Wanneer houden ze eens op het slachtoffer uit te hangen?
Hehehe, :').
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_132442319
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef Ludd het volgende:

[..]

Volgens gaat het niet zozeer om het afschaffen van Sinterklaas, maar om het afschaffen van Zwarte Piet.
Als het ene begint, dan volgt al snel het andere.
pi_132442325
Wanneer gaan ze het gebruik van het woordje "nigga" in rapteksten eens verbieden????
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:14:47 #53
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_132442338
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:12 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Als het op grote beslissingen aankomt dan gaat de Veiligheidsraad er over, en door het vetorecht van de vijf vaste leden, kunnen Rusland, China, VS en nog twee andere vaste leden dat tegenhouden. Hoewel de VS ook ingrijpt buiten de VN om, maar die nemen vaker een loopje met het internationale recht onder het mom van 'God bless America' and 'War of terrorism'. Ome Bush heeft dat allemaal leven ingeblazen sinds 9/11. Ze hebben een nieuwe doctrine leven ingeblazen. Veel literatuur over geschreven. Best interessant om te lezen.
Misschien domme vraag, maar wie gaf dan de VS, China én Rusland vetorecht? Je kon er toch op wachten dat dat mis ging?
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:15:47 #54
346939 Janneke141
pi_132442379
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef Ludd het volgende:

[..]

Dit doet iets anders vermoeden:
quote:
Shepherd roept premier Mark Rutte op een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
"Als de Nederlandse overheid inziet dat het Sinterklaasfeest fout is, moeten zij de groepen die het organiseren opdragen om er mee te stoppen", aldus Shepherd.
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Uit het stuk van nu.nl
pi_132442438
quote:

[..]
_O-

Weet je zeker dat dit niet een quote is van één of andere standup-comedian met Surinaamse roots?
pi_132442442
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_132442445
Van de NOS website ;

Winkels gaan door met Zwarte Piet

Nederlandse winkelketens lijken niet van plan hun activiteiten rond Sinterklaas dit jaar aan te passen nu de controverse over Zwarte Piet is opgelaaid.

"Wij zullen dit jaar Sinterklaas weer vieren zoals we dit al generaties doen," zegt een woordvoerder van De Bijenkorf. "In de Amsterdamse Bijenkorf zullen weer de klimmende Zwarte Pieten hangen, net zoals ieder jaar. Natuurlijk is ook De Bijenkorf tegen racisme en discriminatie, maar voor ons heeft Zwarte Piet een heel andere betekenis."

Hetzelfde geldt voor de Hema: "Zwarte Piet is er gewoon bij dit jaar. Wij volgen de discussie en als blijkt dat er vanuit de samenleving de wens komt dat wij dingen aanpassen, dan zullen wij daar gehoor aan geven. Maar daar is nu geen sprake van, wellicht in de toekomst."

Ook Albert Heijn gaat door met Zwarte Piet: "Heel veel klanten en kinderen van klanten vinden het een leuk feest. Wij blijven gewoon producten verkopen waar Zwarte Piet op staat," zegt een woordvoerder.

Ook bij webwinkel bol.com geen veranderingen: "Wij laten deze Zwarte Piet-discussie, net als andere politieke discussies, aan ons voorbijgaan. Wij verwachten dat het Sinterklaasfeest ook dit jaar weer groots gevierd zal worden in Nederland."

Speelgoedwinkelketen Intertoys zegt ook op dit moment geen plannen te hebben om de rol van Zwarte Piet aan te passen.
pi_132442456
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wanneer gaan ze het gebruik van het woordje "nigga" in rapteksten eens verbieden????
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:18:08 #59
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_132442482
quote:
donker gekleurde medemensen met schmink :D
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_132442497
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

[..]

Uit het stuk van nu.nl
Ze is overigens wel héél erg dom als ze denkt dat Rutte die macht heeft. Hooguit heeft Rutte de macht om de landelijke intocht af te lasten, maar daar houdt het echt wel mee op.
pi_132442503
Misschien moeten we er voor pleiten om Pieten voortaan negerslaven te noemen. Beetje terug trollen en zo.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:18:46 #62
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132442513
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Naggers!! :+
pi_132442515
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ja die was leuk _O-
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:19:03 #64
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_132442526
Ik woon in Zuid Afrika en mijn collega's begrijpen hier, net als ik, helemaal niets van.

Er zijn hier tientallen verschillende bevolkingsgroepen. Zulu's, Xhosa, Tshwane, blanken van allerlei afkomst, Indiers, Koreanen, Chinezen... Noem maar op. Dit land heeft natuurlijk zijn eigen problemen en de geschiedenis van apartheid is ons allemaal bekend. Maar als men het hier over racisme heeft, dan hebben ze het wel over écht racisme. Worden geweigerd in een winkel. Een baan niet krijgen vanwege je huidskleur.

Ze hebben het dan niet over simpelweg verschil maken tussen de ene en de andere groep. Verschil is prachtig. De Zulu's doen niets liever dan roddelen over de Xhosa. Blanken roepen dat iets "echt een zwartending" is en zwarten vinden bepaalde muziek dan weer blank. Enzovoorts. Die verschillen zorgen nou net voor gezonde diversiteit, van alles wat, een leuke mix. De volken en hun culturen zijn nou eenmaal anders, waarom doen alsof dat niet zo is?

In Nederland bestaat echt racisme nauwelijks meer. Ik heb het gevoel dat we daarom gewoon maar dieper aan't graven zijn, kijken of er nog iets is dat we racisme kunnen bestempelen. Zodat dat soort figuren als bij de VN nog iets te zeiken hebben. Het feit is dat racisme in de westerse wereld echt in het niet valt bij racisme elders. Maargoed, slavernij, geschiedenis, wij moeten de schuld natuurlijk krijgen. Dan maar losgaan op zoiets als Sinterklaas.

Treurig. Fantastische quote van de hoofdpiet (Van Muiswinkel): Hoe meer een land van zoiets gruwt, hoe dichter de echte pijn daar nog onder de oppervlakte ligt.

Op het moment dat je zonder blikken of blozen karikaturen van blanken, zwarten, of wie dan ook accepteert, laat je pas echt zien geen racist te zijn.
Ik wens je een dolfijne dag
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:19:55 #65
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_132442558
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

[..]

Uit het stuk van nu.nl
Ik word hier echt boos om. Vooral wegens die laatste zin. Zij wil dat we Sinterklaas gaan inruilen voor die teringkerstman wat niemand ooit viert? Nederlandse cultuur inruilen voor commerciële Amerikaanse onzin? En zij gaat over cultuur bij de VN?

Verdomme zeg :')
pi_132442560
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:17 schreef TLC het volgende:
Van de NOS website ;

Winkels gaan door met Zwarte Piet

Nederlandse winkelketens lijken niet van plan hun activiteiten rond Sinterklaas dit jaar aan te passen nu de controverse over Zwarte Piet is opgelaaid.

"Wij zullen dit jaar Sinterklaas weer vieren zoals we dit al generaties doen," zegt een woordvoerder van De Bijenkorf. "In de Amsterdamse Bijenkorf zullen weer de klimmende Zwarte Pieten hangen, net zoals ieder jaar. Natuurlijk is ook De Bijenkorf tegen racisme en discriminatie, maar voor ons heeft Zwarte Piet een heel andere betekenis."

Hetzelfde geldt voor de Hema: "Zwarte Piet is er gewoon bij dit jaar. Wij volgen de discussie en als blijkt dat er vanuit de samenleving de wens komt dat wij dingen aanpassen, dan zullen wij daar gehoor aan geven. Maar daar is nu geen sprake van, wellicht in de toekomst."

Ook Albert Heijn gaat door met Zwarte Piet: "Heel veel klanten en kinderen van klanten vinden het een leuk feest. Wij blijven gewoon producten verkopen waar Zwarte Piet op staat," zegt een woordvoerder.

Ook bij webwinkel bol.com geen veranderingen: "Wij laten deze Zwarte Piet-discussie, net als andere politieke discussies, aan ons voorbijgaan. Wij verwachten dat het Sinterklaasfeest ook dit jaar weer groots gevierd zal worden in Nederland."

Speelgoedwinkelketen Intertoys zegt ook op dit moment geen plannen te hebben om de rol van Zwarte Piet aan te passen.
Er wordt hier veel te veel geld aan verdiend dat laat de detailhandel nooit aan zich voorbij gaan.
pi_132442566
Dat Zwarte Piet blanke kindertjes ontvoert omdat ze als stout worden beoordeeld zonder tussenkomst van een rechter, daar praat niemand over!!!!!!!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:20:38 #68
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_132442582
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:14 schreef Faux. het volgende:
Misschien domme vraag, maar wie gaf dan de VS, China én Rusland vetorecht? Je kon er toch op wachten dat dat mis ging?
De Verenigde Naties is opgericht na de Tweede Wereldoorlog. Opgericht onder de emotie van die tijd. Als je je verplaatst in die tijd dan weet je waarom de VS en Rusland vetorecht hebben gekregen. De VN is onder andere opgericht om zulke verschrikkingen als de WOII in de toekomst te voorkomen. De laatste jaren veel kritiek op.

Natuurlijk heel eenvoudig gesteld, maar na WOII sprongen de organisaties als paddestoelen uit de grond: Raad van Europa, VN etc. etc. Ook werden veel mensenverdragen opgesteld na de nasleep van WOII.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:22:18 #69
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132442658
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat Zwarte Piet blanke kindertjes ontvoert omdat ze als stout worden beoordeeld zonder tussenkomst van een rechter, daar praat niemand over!!!!!!!
Nee want de voorouders van de blanke kindertjes hadden in een ver verleden misbruik gemaakt van de donkere medemens.
pi_132442660
Zelf de Kamer gaat er mee bemoeien _O-
pi_132442665
Zwarte Piet moet dat VN-mens gewoon een pak rammel geven met de roe.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:22:35 #72
401956 _Dido_
Remember me!
pi_132442671
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:16 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

_O-

Weet je zeker dat dit niet een quote is van één of andere standup-comedian met Surinaamse roots?
is volgens het AD van de dame die in EenVandaag zat. Ze hebben het gewoon volstrekt niet begrepen.
And eternity in an hour.
pi_132442686
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Gelukkig is het ook geen katholiek feest... Zou wat zijn, katholieke negers met lippenstift komen en masse witte kindertjes snatchen
pi_132442755
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:22 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Zelf de Kamer gaat er mee bemoeien _O-
Zo heerlijk het internet! Lekker stoken en irritant doen, net zolang tot de politiek er aandacht aan moet besteden :')
pi_132442759
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:22 schreef KoosVogels het volgende:
Zwarte Piet moet dat VN-mens gewoon een pak rammel geven met de roe.
In de zak mee terug naar Spanje!
pi_132442772
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Zo heerlijk het internet! Lekker stoken en irritant doen, net zolang tot de politiek er aandacht aan moet besteden :')
Het begon met de VN :P
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:25:06 #77
401956 _Dido_
Remember me!
pi_132442803
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:19 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik word hier echt boos om. Vooral wegens die laatste zin. Zij wil dat we Sinterklaas gaan inruilen voor die teringkerstman wat niemand ooit viert? Nederlandse cultuur inruilen voor commerciële Amerikaanse onzin? En zij gaat over cultuur bij de VN?

Verdomme zeg :')
ik hoop dat de eindconclusie wat genuanceerder gaat zijn als ze een bezoek hebben gebracht aan Nederland en het feest hebben bijgewoond.

Dan nog: zij verdient de naam 'onderzoeker' niet.
And eternity in an hour.
pi_132442816
Creëert wel een gevoel van eenheid dat gezeik over Zwarte Piet en die rel met Rusland. Moeten we vaker hebben, deze shit.

:')
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:25:54 #79
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132442840
reset
pi_132442865
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:25 schreef KoosVogels het volgende:
Creëert wel een gevoel van eenheid dat gezeik over Zwarte Piet en die rel met Rusland. Moeten we vaker hebben, deze shit.

w/ w/ w/ w/
pi_132442872
Hier kan je de Pietitie ondertekenen --> http://pietitie.nl/
Weet niet of de link al geplaatst is maar anders bij deze!
Nu maar hopen op zo veel mogelijk ondertekeningen
pi_132442907
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:26 schreef Snaps93 het volgende:
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:27:23 #83
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_132442918
Maar in een Katholieke bisschop die met een mandarijntje kinderen lokt om even op z'n schoot aan z'n staf te komen voelen , daar zien ze geen problemen in ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:27:51 #84
346939 Janneke141
pi_132442944
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maar in een Katholieke bisschop die met een mandarijntje kinderen lokt om even op z'n schoot aan z'n staf te komen voelen , daar zien ze geen problemen in ?
Ies koeltoer.
pi_132442959
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:27 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Waarom nou :')
Als het niets uithaalt dan niet, maar het kan geen kwaad om te doen.
pi_132443003
De overgrote meerderheid van de Nederlanders ziet er geen kwaad in. De overgrote meerderheid van de buitenlanders wel. In de huidige tijden krijgen die buitenlanders ook steeds meer mee van onze tradities en vellen zij een oordeel.

Op zich zie ik er het kwaad niet in om te kijken naar een (langzaam aangepaste) versie. Maar dan wel één die ook bij onze cultuur past. De zwarte pieten wit of regenboog maken slaat nergens op. Maar misschien kunnen ze wel een minder neger-uiterlijk krijgen. Al lijken ze allang niet meer echt op een neger, misschien kunnen we er toch iets aan veranderen waardoor de buitenlanders zich niet meer aangesproken voelen en wij ons niet bekocht voelen.

Maar dat mens van de VN moet dit onderzoek niet leiden. Je kan absoluut niet zo'n onderzoek gaan doen als je van tevoren al je conclusie klaar hebt staan. Bovendien moet die commissie uit een combinatie van rassen bestaan en niet alleen zwarte mensen, anders krijg je een scheef beeld en hoor je alleen argumenten van één zijde.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_132443006
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ja, daar dacht ik ook al aan.
pi_132443030
Maar uiteindelijk maakt zo'n VN-uitspraak of oproep om het sinterklaasfeest te verbieden he-le-maal niets uit. Wanneer Nederlanders sinterklaas willen vieren op de traditionele manier (dus mét zwarte Piet), vieren ze het gewoon. Er is geen racisme-roepende VN-hotemetoot, die een sinterklaasfeest in Plaggestampersveen of welke andere plaats in Nederland ooit zal kunnen tegenhouden...
pi_132443031
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:26 schreef Snaps93 het volgende:
Pietitie _O-
pi_132443055
We gieten het Sinterklaasfeest gewoon in een andere vorm:

dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:31:16 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132443118
quote:

Ik kan me er wel best boos om maken als mensen die deel uitmaken van een samenleving en de kennis en nuance hebben om beter te weten richting de buitenwereld de boel gaan lopen verdraaien om hun politieke puntjes van de dag door te kunnen duwen.

Je medelanders onder de bus flikkeren, much?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:31:29 #92
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_132443130
Ook maar eeen onderzoek naar rendierenmishandeling kerstman dan
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:31:35 #93
36461 Joppy
geen colaboy
pi_132443138
quote:
Zag ik nou goed dat op EenVandaag dat die hele werkgroep uit donkere mensen bestond? :D
knip
Vond ik ook opvallend idd :D
Ik heb het even opgezocht en het zijn dus 1 Jamaicaanse, 1 Keniaan, 1 Pakistaanse en 1 Hongaarse (van Roma-afkomst, aldus haar bio op de site van de VN). Afkomst zou natuurlijk niet uit moeten maken voor een gedegen wetenschappelijk onderzoek, maar een blanke man uit een westers land had misschien voor wat meer evenwicht in de commissie gezorgd :P

Daarnaast neem ik die voorzitter na die eenvandaag uitzending niet meer serieus. Voorafgaand aan het onderzoek al dingen gaan blaten en Sinterklaas naast de Kerstman zetten. Dan snap je er nog weinig van.
Let the beat control your body!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:31:44 #94
11102 knep
Mountainfreak
pi_132443153
VN :'). Wat een kansloze mensen werken daar toch :').
pi_132443181
Mulder is sint. _O_
pi_132443233
Hoe gaan we dit trouwens aan kinderen uitleggen ?

"Ja, een stel mensen met zwarte huid vonden Zwarte Piet niet zo lief. Dus die gingen klagen bij een belangrijke zwarthuidige dame en die stuurde toen drones op de stoomboot af. En nu zijn Sinterklaas en Piet dood."

Of toch wat beeldender met bijv. Prem die met een bijl in Piet staat te hakken ?

Rassenhaat wordt hierdoor in de volgende generatie toch onvermijdelijk.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:35:20 #97
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132443387
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:31 schreef ondeugend het volgende:
Ook maar eeen onderzoek naar rendierenmishandeling kerstman dan
Je kan nog een betere vergelijking trekken. De elfjes die Santa helpen worden vaak gespeeld door kleine mensen en kleine mensen worden het jaar door vaak door kinderen uitgemaakt voor Santa's Elves.

Het verschil is dat wij hier kinderen leren dat racisme niet OK is maar in de VS wordt er nauwelijks tot geen tijd besteed aan begrip voor kleine mensen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132443418
Als het echt rascistisch zou zijn, hadden we toch geen blanken zwart geschminkt? Nee, dan hadden we negers voor het karretje gespannen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:36:59 #99
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132443493
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
Als het echt rascistisch zou zijn, hadden we toch geen blanken zwart geschminkt? Nee, dan hadden we negers voor het karretje gespannen.
Het vervelende is dat "black face" in de VS en andere delen van de wereld een vorm van entertainment was waarbij negers als domme lelijke mensen werden uitgebeeld op het podium. Vanuit die pijn wordt nu gekeken naar deze traditie. Minimaal begrijpelijk.
pi_132443523
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:35 schreef J0kkebr0k het volgende:
Maar dan had niemand cadeautjes en pepernoten gekregen.
pi_132443577
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:57 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

vind ik wel, dit is lekker makkelijk zo, en gevaarlijk bovendien, want nu is het een discussie tussen blank en zwart en die willen we niet. Lees voor de grap de opmerkingen op Nu.nl eens. Angstaanjagend hoe mensen nu met elkaar omgaan.
Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.

Hij komt uit de universiteit met z'n papiertje van Postcolonial Studies en hij begint etnische spanningen op te kloppen die in Nederland haast niet spelen, tussen de blanke Nederlander en mensen van allerlei verschillende afkomsten die toevallig donkerder zijn dan de Turken en Marokkanen, maar die het in de Nederlandse maatschappij relatief goed doen.

Het kan natuurlijk dat hij denkt dat hij echt goed bezig is, dat hij één of ander verschrikkelijk structureel racisme aan de kaak stelt, of dat hij zo handelt vanwege slechte ervaringen (blanke kindjes die op straat riepen: 'Kijk mama, daar is Zwarte Piet!'). Maar hij heeft ook een positie in de maatschappij waardoor hij beter zou moeten weten. Als hij de blanke echt als vijand ziet en dat over probeert te brengen op andere mensen, dan is het wel een enorme lul.

Er zullen niet erg veel mensen achter hem aan lopen, maar het 'debat' creëert wel allerlei spanningen en valse tegenstellingen. Mensen die hierdoor racistische dingen over zwarten gaan roepen zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, maar deze kwestie geeft hen een excuus.
pi_132443607
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan nog een betere vergelijking trekken. De elfjes die Santa helpen worden vaak gespeeld door kleine mensen en kleine mensen worden het jaar door vaak door kinderen uitgemaakt voor Santa's Elves.

Het verschil is dat wij hier kinderen leren dat racisme niet OK is maar in de VS wordt er nauwelijks tot geen tijd besteed aan begrip voor kleine mensen.
Thanksgiving is wellicht ook een mooie. Ieder jaar vieren de Amerikanen de massamoord op de inheemse bevolking. Enigszins klachtwaardig lijkt mij.
pi_132443653
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het vervelende is dat "black face" in de VS en andere delen van de wereld een vorm van entertainment was waarbij negers als domme lelijke mensen werden uitgebeeld op het podium. Vanuit die pijn wordt nu gekeken naar deze traditie. Minimaal begrijpelijk.
pi_132443698
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Grouch het volgende:

[..]

Thanksgiving is wellicht ook een mooie. Ieder jaar vieren de Amerikanen de massamoord op de inheemse bevolking. Enigszins klachtwaardig lijkt mij.
En Pasen, met de moord van de joden op Jezus.
pi_132443754
quote:
Dat is gek, ik dacht dat het sinterklaasfeest draaide om de Sint, Piet, kinderen, cadeautjes, liedjes, pepernoten, je schoen zetten en dat soort dingen. Toch weer gehersenspoeld door de hegemonische wittemanscultuur.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:41:24 #106
78780 deedeetee
pi_132443764
Valt me net in dat als zwarte piet een moor is hij dus geen slaaf maar een slavenhaler is. Mss kan mvr Sheperd dus bij zwarte piet gaan vragen om herstel betalingen ? :P
pi_132443827
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Geralt het volgende:

Op NOS TT 101 lees je naast dit geouwehoer dat er in Brunei iemand gestenigd is wegens overspel...
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:43:20 #108
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132443871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:29 schreef Xaryna het volgende:
De overgrote meerderheid van de Nederlanders ziet er geen kwaad in. De overgrote meerderheid van de buitenlanders wel. In de huidige tijden krijgen die buitenlanders ook steeds meer mee van onze tradities en vellen zij een oordeel.

Op zich zie ik er het kwaad niet in om te kijken naar een (langzaam aangepaste) versie. Maar dan wel één die ook bij onze cultuur past. De zwarte pieten wit of regenboog maken slaat nergens op. Maar misschien kunnen ze wel een minder neger-uiterlijk krijgen. Al lijken ze allang niet meer echt op een neger, misschien kunnen we er toch iets aan veranderen waardoor de buitenlanders zich niet meer aangesproken voelen en wij ons niet bekocht voelen.
Alsof het minderwaardigheidscomplex van die klagers daardoor minder wordt. Daar geloof ik dus niks van, sterker nog ze vinden vanzelf wel wat anders om weer over te klagen. Een slachtoffer rol biedt nu eenmaal perspectief op een eventuele schadevergoeding.

quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:43:54 #109
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132443898
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.

Hij komt uit de universiteit met z'n papiertje van Postcolonial Studies en hij begint etnische spanningen op te kloppen die in Nederland haast niet spelen, tussen de blanke Nederlander en mensen van allerlei verschillende afkomsten die toevallig donkerder zijn dan de Turken en Marokkanen, maar die het in de Nederlandse maatschappij relatief goed doen.

Het kan natuurlijk dat hij denkt dat hij echt goed bezig is, dat hij één of ander verschrikkelijk structureel racisme aan de kaak stelt, of dat hij zo handelt vanwege slechte ervaringen (blanke kindjes die op straat riepen: 'Kijk mama, daar is Zwarte Piet!'). Maar hij heeft ook een positie in de maatschappij waardoor hij beter zou moeten weten. Als hij de blanke echt als vijand ziet en dat over probeert te brengen op andere mensen, dan is het wel een enorme lul.

Er zullen niet erg veel mensen achter hem aan lopen, maar het 'debat' creëert wel allerlei spanningen en valse tegenstellingen. Mensen die hierdoor racistische dingen over zwarten gaan roepen zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, maar deze kwestie geeft hen een excuus.
Ik vind dit een erg goede post.
pi_132443963
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:42 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Op NOS TT 101 lees je naast dit geouwehoer dat er in Brunei iemand gestenigd is wegens overspel...
Maar daar hebben ze olie, dus dan is de invoering van de sharia daar maar een randzaak. Je moet wel je prioriteiten goed hebben natuurlijk.
pi_132443965
quote:

Is dat Platform eenzelfde soort clubje als Federatief Joods Nederland? :')

Het lijkt wel alsof 'de blanke al dan niet christelijke Nederlander' om het zo maar even te noemen de enige in dit land is die zich niet snel beledigd voelt...
pi_132444008
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar daar hebben ze olie, dus dan is de invoering van de sharia daar maar een randzaak. Je moet wel je prioriteiten goed hebben natuurlijk.
Lol :P
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:45:56 #113
78780 deedeetee
pi_132444016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:43 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Alsof het minderwaardigheidscomplex van die klagers daardoor minder wordt. Daar geloof ik dus niks van, sterker nog ze vinden vanzelf wel wat anders om weer over te klagen. Een slachtoffer rol biedt nu eenmaal perspectief op een eventuele schadevergoeding.

[..]

psies, en..

quote:
Zei ik eerder dat ik vermoedde dat mevrouw Verene Shepherd, van de zwartepietencommissie van de VN, vooringenomen haar onderzoek naar Zwarte Piet inging? Dat behoeft correctie. Ik weet het inmiddels zeker.

Mijn eerdere vermoeden baseerde ik op het gegeven dat mevrouw Shepherd meende af te moeten reizen naar Suriname, om daar met de commissie voor herstelbetalingen aldaar te spreken. Ze komt dus niet naar Nederland, om daar haar licht op te steken over het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet en hoe men dat alles beleeft. Dat is in haar beleving duidelijk een reeds gepasseerd station, ze stoomt meteen door richting Suriname.
Nu vraag ik mij nog steeds af in hoeverre die herstelbetalingen criterium kunnen en mogen zijn in deze kwestie. Mocht de VN in al haar wijsheid besluiten dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is, mag Nederland dat dan afkopen door ettelijke euronen naar Suriname te gireren? Mocht Zwarte Piet geen racistisch stereotype zijn, zijn die herstelbetalingen dan van de baan?

Mevrouw Shepherd, zelf lid van de Jamaicaanse commissie voor herstelbetalingen, lijkt de affaire Zwarte Piet voornamelijk in het licht van haar eigen agenda te zien.
Ze zullen deze dame toch moeten omruilen door een geloofwaardiger figuur hoor. Dit moet toch zelfs de VN te bar zijn ?
pi_132444032
Regenboogpieten _O-
Vroeger ooit eens voor piet gespeeld maar dat was dan ook de laatste keer.
Alle jezus.
Digo
pi_132444140
Ik zie net dat die werkgroep van de VN alleen uit negers bestaat, dat vind ik racistisch.
pi_132444147
Hoe ga je de kinderen uitleggen dat Sinterklaas feest niet meer komt. Je krijg daar huilende kinderen voor terug dat wil niemand.

Ik blijf het raar vinden dat dit kan in Nederland. Ik vraag me af ze de VN dit kan verbieden.

Mark Rutte moet nu zeggen dat sinterklaas gewoon blijft met zwarte piet. En per direct de lidmaatschap van de VN opzeggen dit moet Nederland niet pikken. Want er is geen enkele racisme in het spel zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen komt.
De VN moet met hun potten van onze cultuur af blijven. Ik kan hier zo boos om worden.
De kinderen hebben recht op een mooi feest. Die zijn hier meer de dupe van dan de volwassen.

Wat is de volgende de Kerstman of de Paashaas.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:48:27 #117
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_132444150
Als de homo gemeenschap nou eens ging klagen dat de groningse regenboog pieten discriminerend zijn voor homo's...
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:48:32 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132444159
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:44 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Is dat Platform eenzelfde soort clubje als Federatief Joods Nederland? :')

Het lijkt wel alsof 'de blanke al dan niet christelijke Nederlander' om het zo maar even te noemen de enige in dit land is die zich niet snel beledigd voelt...
Muah. Gezien dit topic, de facebook posts en al het lawaai op TV kunnen ook blanke top der duinen Nederlanders zich snel aangevallen voelen.

Ik denk dat het alle Nederlanders (van alle kleuren) zou sieren om rustig te blijven en gewoon blijven focussen op het belangrijkste binnen deze discussie:

Namelijk het recht om tradities te kunnen vieren en aanpassen zoals we het zelf willen ondanks top-down voetjesgestamp.
pi_132444164
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

In de muziekwereld verfden blanken hun gezichten zwart om de zwarte muziek te 'mogen' spelen.
pi_132444246
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Muah. Gezien dit topic, de facebook posts en al het lawaai op TV kunnen ook blanke top der duinen Nederlanders zich snel aangevallen voelen.

Ik denk dat het alle Nederlanders (van alle kleuren) zou sieren om rustig te blijven en gewoon blijven focussen op het belangrijkste binnen deze discussie:

Namelijk het recht om tradities te kunnen vieren en aanpassen zoals we het zelf willen ondanks top-down voetjesgestamp.
Eens. Leven en laten leven :Y
pi_132444271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef Specularium het volgende:

[..]

In de muziekwereld verfden blanken hun gezichten zwart om de zwarte muziek te 'mogen' spelen.
Wat zielig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132444286
Is er nog iemand die daadwerkelijk valide argumenten kan geven waarom het sinterklaasfeest/zwarte pieten racisme is?
pi_132444295
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef ZodiaX het volgende:
Als de homo gemeenschap nou eens ging klagen dat de groningse regenboog pieten discriminerend zijn voor homo's...
Van mij part gaat iedereen klagen en passen ze alles zo dusdanig aan dat er überhaupt helemaal niet meer geklaagd kán worden. ^O^

Dan komen we ook achter de ware identiteit van deze klagers en zal iedereen versteld staan aan wat voor een stel idioten de zin is gegeven.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:51:26 #124
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132444309
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:50 schreef theunderdog het volgende:
Is er nog iemand die daadwerkelijk valide argumenten kan geven waarom het sinterklaasfeest/zwarte pieten racisme is?
Insayno
RED ONS HENNIEGOD
pi_132444349
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:51 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Insayno
Wie is Pow??? Ben jij Pow???
pi_132444435
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:51 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Insayno

Hoi
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:53:58 #127
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132444447
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Wie is Pow??? Ben jij Pow???
Diederik Staal !! oprotteeee
RED ONS HENNIEGOD
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:54:30 #128
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132444487
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hoi
Ik heb ADHD
RED ONS HENNIEGOD
pi_132444505
Pietitie

Knetters, deze pagina laat wel zien dat de bemoeienis van de VN en de opmerkingen van mevrouw Shepard voor de meeste Nederlanders nu toch echt veel te ver gaan.
Binnen een paar uur 120 duizend likes.
pi_132444558
Die negerin heeft zich niet te bemoeien.
Ура для россии
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:57:51 #131
346939 Janneke141
pi_132444655
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:56 schreef Woestijnvos het volgende:
Precies. Negerinnen met een eigen mening :N
pi_132444686
Het Suikerfeest van de moslims vind ik trouwens ook erg discriminerend richting diabetes-patiënten. Kan dit ook afgeschaft worden?
Digo
pi_132444895
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Beste post van vandaag (misschien wel van een compleet, nog af te bakenen, tijdsgewricht).
-
pi_132444915
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:28 schreef Snaps93 het volgende:

[..]

Waarom nou :')
Als het niets uithaalt dan niet, maar het kan geen kwaad om te doen.
Ja, maar aan wie ga je 'm aanbieden? Sinterklaas?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_132445076
Krijg nou wat! :D " Laten we voor eens en altijd korte metten maken met mythe, selectieve verontwaardiging en historisch geklungel. "
http://www.dagelijksestan(...)-piet-is-een-moorkop
quote:
nog voordat Europa zn eerste Afrikaan kocht. Zwarte Piet is namelijk gemaakt naar het model van de Moren
De roe! De zak! Dit is een hele andere wending dan dat de kliek voor ogen had _O-
pi_132445191
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:04 schreef paddy het volgende:
Krijg nou wat! :D " Laten we voor eens en altijd korte metten maken met mythe, selectieve verontwaardiging en historisch geklungel. "
http://www.dagelijksestan(...)-piet-is-een-moorkop
Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132445362
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:56 schreef Woestijnvos het volgende:
Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.

Maarja. Als, als. De kans dat ze daadwerkelijk onderzoek gaat doen lijkt mij niet zo groot - van het budget kan ze immers ook lekker uit eten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132445485
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.
Ik ben benieuwd naar de volgende uitleg. De traditie hangt helemaal nergens mee samen want Sinterklaas was een byzantijn en het Nederlands feest had voor de tijd helemaal geen knechten. Die kwamen pas laat in 18e eeuw als sprookje erbij
pi_132445556
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Oh, deels wel hoor. Sint (en later Piet) waren kinderschrikken. Net als duivels, moren en ander vreemd gespuis konden ze je komen halen als je stout was.
Die elementen zitten wel degelijk nog steeds in Piet. Ze zijn alleen niet meer dominant.
pi_132445564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:08 schreef Grouch het volgende:

[..]

Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.

Maarja. Als, als.

Is idd wel erg hypothetisch, als ik lees dat ze naar Suriname gaat om daar de oorsprong te onderzoeken.
pi_132445568
Weet niet of deze al gelinkt is;

http://coenensandershow.bnn.nl/item/444
Comfortably numb
pi_132445603
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:01 schreef regiliopeace het volgende:

[..]

Beste post van vandaag (misschien wel van een compleet, nog af te bakenen, tijdsgewricht).
Laten we hopen dat er ergens volgende week een betere post wordt gemaakt, te lang blijven zitten is nooit goed. :)
pi_132445655
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:08 schreef Grouch het volgende:

[..]

Maarja. Als, als. De kans dat ze daadwerkelijk onderzoek gaat doen lijkt mij niet zo groot - van het budget kan ze immers ook lekker uit eten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van mij heeft iedereen recht op een mening. Ik vind de discussie zelfs wel goed want het is geen feest met als doel discriminatie. Denk dat de VN (wanneer het neutraal is tenminste) geen verschil gaat maken in uitspraak
quote:
[.....lees rest in bron....]Erfgoed

In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html
pi_132445765
Maar wat is nou het probleem, het zwart schminken of de baas-knecht relatie?

En wat is er racistisch aan een neger die voor een bleekscheet werkt? Zijn blanken soms minderwaardig?

Oneindig triest dit gedoe.
pi_132445774
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:11 schreef Grouch het volgende:

[..]

Oh, deels wel hoor. Sint (en later Piet) waren kinderschrikken. Net als duivels, moren en ander vreemd gespuis konden ze je komen halen als je stout was.
Die elementen zitten wel degelijk nog steeds in Piet. Ze zijn alleen niet meer dominant.
Dat het kinderschrikken waren is bloody obvious, daar had ik het niet over. Het is immers een middel om kinderen in het gareel te houden. Het waren in eerste instantie dus duiveltjes, vervolgens moren - en vervolgens daadwerkelijke negroïde mensen. Dat laatste hangt wel degelijk samen met de verschrikkingen rond de slavenhandel. Dat neemt niet weg dat het nu onzin is om het tot racistisch feest te bombarderen, daar het NU een compleet andere lading heeft - en niet zozeer bedoeld is als een feest om kinderen angst aan te jagen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132445795
Al dan niet racistisch bejegende negertjes in Nederland zijn uiteraard veul belangrijker dan het hardnekkige gruwelijke antiblanke racisme in Zuid-Afrika en ook de ontvoerde kindsoldaatjes in Oeganda moeten hun bek houden; de VN spreekt zich alleen uit over schrijnende zaken in de wereld.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_132445935
"De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is..."

Even proberen dit in te zien... Nee, het lukt mij echt niet.

Ik vraag mij af of ze wel begrijpen dat het om een kinderfeestje(!!!) gaat en dat het allemaal gespeeld is. Wat een hersenloze mensen dit zeg :r
pi_132445942
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:10 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar de volgende uitleg. De traditie hangt helemaal nergens mee samen want Sinterklaas was een byzantijn en het Nederlands feest had voor de tijd helemaal geen knechten. Die kwamen pas laat in 18e eeuw als sprookje erbij
De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132445981
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef havanagila het volgende:
Maar wat is nou het probleem, het zwart schminken of de baas-knecht relatie?
Beiden. De schmink lijkt sterk op de omstreden blackface make-up, die gebruikt werd om negers af te schilderen als domme wezens die alleen geschikt waren voor simpel werk onder voortdurend toezicht van blanken. Wezens die blij moesten zijn met hun slavenstatus, want dan deden ze tenminste nog wat nuttigs.

Vandaar dat ik dagen geleden al voorspelde dat de VN zo zou reageren. Wat toen werd weggelachen. Ik geloof dat er zelfs een kratje hertog jan mijn kant op komt nu...
pi_132446006
quote:
18s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef El_Matador het volgende:
Al dan niet racistisch bejegende negertjes in Nederland zijn uiteraard veul belangrijker dan het hardnekkige gruwelijke antiblanke racisme in Zuid-Afrika en ook de ontvoerde kindsoldaatjes in Oeganda moeten hun bek houden; de VN spreekt zich alleen uit over schrijnende zaken in de wereld.
VN zegt neutraal te zijn, dus ik verwacht een neutrale uitspraak http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html

En het is geen grote groep hoor. Het is een kliek. Wel een kliek die het voor elkaar heeft gekregen de aandacht te krijgen die ze wilden hebben.
pi_132446073
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.
Maar de figuur die Schenkman tekende was desondanks idd vrijwel zeker geen moor, maar een neger.
pi_132446111
quote:

[..]

Nee, ik vind het wel goed om het aan alle kanten te belichten. Het spijt me, maar qua slavernij is geen enkel land onschuldig. Ik neem al die slavernij verhalen dus ook niet serieus wat het Sinterklaasfeest betreft. Het begint maffer en maffer te worden
pi_132446200
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:19 schreef Grouch het volgende:

[..]

Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.
Maar de figuur die Schenkman tekende was desondanks idd vrijwel zeker geen moor, maar een neger.
En als toevoeging daarop heeft de schrijver het als pagepakje bedoeld. Dus nee, geen slaaf, maar knecht
pi_132446206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:19 schreef Grouch het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad donkere Moren (zeer zeker niet pikzwart). Maar het overgrote deel van de Moren bestond uit een mix van Berbers en Arabieren - die waren gewoon blank/licht getint. In Spanje hebben ze ook diverse 'feestjes/tradities' waarbij ze Moren afbeelden of nadoen. Daar zijn ze gewoon blank. Het excuus: het waren mythische figuren in zwarte pakken, dus zijn ze zwart - gaat er bij mij niet in.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:22:20 #155
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132446237
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat het kinderschrikken waren is bloody obvious, daar had ik het niet over. Het is immers een middel om kinderen in het gareel te houden. Het waren in eerste instantie dus duiveltjes, vervolgens moren - en vervolgens daadwerkelijke negroïde mensen. Dat laatste hangt wel degelijk samen met de verschrikkingen rond de slavenhandel. Dat neemt niet weg dat het nu onzin is om het tot racistisch feest te bombarderen, daar het NU een compleet andere lading heeft - en niet zozeer bedoeld is als een feest om kinderen angst aan te jagen.
Ohja? Er zijn zoveel "theorieën" maar deze kende ik nog niet....
Er zijn meerdere verklaringen mogelijk maar welke de juiste is vind ik niet zo belangrijk eigenlijk. Het is een kinderfeest en daar staat de beleving van kinderen voorop en niet de ego's van zogenaamde benadeelde mensen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:22:52 #156
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132446271
quote:

[..]

Ik heb nu op facebook zo ongeveer elk afweer wel gezien. Allemaal met flinke historisch-culturele gaten in de verhalen. Ik snap die behoefte van mensen niet om er verhalen omheen te gaan verzinnen om de boel te redden. Accepteer nou eens dat het een neger is en dat het hoogstwaarschijnlijk een slaaf-meester verhouding was. Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat er tegenwoordig nog racistische intenties achter zitten en dat het wenselijk is om een volk onder dwang een culturele verandering te laten ondergaan.

Dat lijkt mij zelfs voor een supergemotiveerde partisan VN onderzoeker een onmogelijke taak.
pi_132446315
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:21 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad donkere Moren (zeer zeker niet pikzwart). Maar het overgrote deel van de Moren bestond uit een mix van Berbers en Arabieren - die waren gewoon blank/licht getint. In Spanje hebben ze ook diverse 'feestjes/tradities' waarbij ze moren afbeelden of nadoen. Daar zijn ze gewoon blank.
Ach ja, en dit doet me denken aan die Borat, die dacht dat de joden zich verkleed hadden als een oud stelletje terwijl hij dacht dat ze eruit zouden zien als monsters :+
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:25:10 #158
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132446416
quote:

[..]

Jawel maar die kennis was geen gemeengoed zoals nu. In het hoofd van de negentiende eeuwse Nederlander waren die zwart. Onterecht ja maar dat beeld bestond gewoon.
pi_132446428
Zet anders hoofdpiet op een zwart paard naast Sinterklaas. Gelijkwaardiger dan tot nu toe. Kleurtje vooral niet aanpassen, want waarom zou hij eerst blanker moeten worden om gelijkwaardig te worden?

Zwarte paarden zijn ook makkelijker te vinden dan schimmels, dus het zou volgens mij geen praktische problemen op hoeven te leveren.
pi_132446435
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik heb nu op facebook zo ongeveer elk afweer wel gezien. Allemaal met flinke historisch-culturele gaten in de verhalen. Ik snap die behoefte van mensen niet om er verhalen omheen te gaan verzinnen om de boel te redden. Accepteer nou eens dat het een neger is en dat het hoogstwaarschijnlijk een slaaf-meester verhouding was. Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat er racistische intenties achter zitten en dat het wenselijk is om een volk onder dwang een culturele verandering te laten ondergaan.
Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132446785
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.
Jullie/wij/ zij en dan je bericht

Wij worden onderwezen over de slavernij en heb op school nooit iets gehoord over die blanke slavernij, dus hou eens op met je ...jullie hebben wat te verbergen.
pi_132446801
Zoals uit de enquête van een vandaag bleek zit het discriminatoire karakter alleen in de hoofden van de mensen die zich miskend voelen, achtergesteld, te lui om te werken, profiteurs, kortom allen die elke gelegenheid aanpakken om zichzelf als slachtoffer te neer te zetten, met het doel er op de een of andere manier beter van te worden.

Van deze mensen kun je het verwachten, dat is hun "bestaansrecht" in Nederland, maar waar ik wel vreselijk van moet kotsen (heb ie een teiltje voor mûh) is die linkse kliek die deze lieden een soort legitimatie geven met allerlei onzinnige verhalen zoals slavernij :r :r :r :r

Ondertussen, is het effect averechts en zal er nu meer racisme gaan ontstaan jegens hen die een eeuwenoude traditie willen verstoren. :(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_132446850
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Jawel maar die kennis was geen gemeengoed zoals nu. In het hoofd van de negentiende eeuwse Nederlander waren die zwart. Onterecht ja maar dat beeld bestond gewoon.
Zelfs tot de jaren 60 van de vorige eeuw wist de gemiddelde Nederlander ook niet hoe een echte neger eruit zag. Die waren hier immers nauwelijks & zo goed was het onderwijs nu ook weer niet. Sjors en Sjmmie en Kuifje waren de norm ;)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:32:42 #164
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132446852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Muah. Het is niet verbergen maar gewoon een afweer reflex. Ik snap het wel. Wapenfeitjes zijn geil en voor elke 1 persoon die er eentje verzint zijn er 10.000 die ze retweeten/forward mailen. Zonder te fact-checken natuurlijk.

Ik zie de potentie in deze discussie om Zwarte Piet een toegevoegde waarde te geven. Als leermoment voor onze kinderen als ze oud genoeg zijn om over concepten als gelijkwaardigheid te leren. En als leermoment voor een overijverige buitenlandse PC lobby die latent racistische trekjes heeft gekregen en bijna alles als hate-crime wil labelen. Het is alleen belangrijk dat Nederlanders eens gaan snappen en onderkennen wat Zwarte Piet is. Een hoop doen dat al maar er is nog een lange weg te gaan.
pi_132446886
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:31 schreef paddy het volgende:

[..]

Jullie/wij/ zij en dan je bericht
Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.

quote:
Maar die Barbaarse (Moorse) slavenjagers--zoals Chris Develing al stelt in dit prachtige artikel--jaagden niet alleen in Afrika (samen met bekeerde Afrikanen), maar van India, Polen tot en met de kusten van Nederland, Ierland en IJsland aan toe. Hun kustbestormingen om Christelijke vrouwen en kinderen te roven voor de Moslimse slavenmarkten in de door Arabieren gekoloniseerde wereld, heetten "Razzias".
Nederlanders in de kustgebieden hebben dus eeuwen lang risico gelopen slachtoffer te worden van Berberse (Moorse) bendes. Nu lopen ze alweer risico slachtoffer te worden, maar dan op en andere manier. Daarom is dat slavernijmonument in Amsterdam misplaatst: dat had in Mekka, Zanzibar of Marrakesh (of elders in Barbarije) moeten staan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132446926
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:31 schreef Oud_student het volgende:
Ondertussen, is het effect averechts en zal er nu meer racisme gaan ontstaan jegens hen die een eeuwenoude traditie willen verstoren. :(
Idd. "Een paar zeiknegers hebben Sinterklaas vermoord" zal kinderen niet echt rassentolerant maken.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:34:55 #167
13368 NiGeLaToR
pi_132446989
Wat nog het meest steekt is niet de discussie over wel of niet racistische oorsprong maar het feit dat het tegenwoordig onderdeel is van de NL cultuur. De VN zegt gewoon dat we onze identiteit moeten verloochenen omdat er een stel kneuzen zijn die het verschil tussen poppenkast voor kinderen en hun eigen overgevoelige lange tenen niet meer zien. Waarom mag de VN wel eisen dat wij NLers onze culturele gebruiken staken, terwijl al het debiele geweld uit naam van een sprookjesboek met fluwelen handschoenen behandeld wordt? Wij geloven in Sinterklaas ja!

Wel fijn om te merken dat Sinterklaas nu weer helemaal terug is, dat gaan we zeker groots vieren!
pi_132447065
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.

[..]

Zitten wat foutjes in, maar de strekking klopt. Moren waren nu eenmaal geen lieverdjes.
Maar heeft idd weinig met de huidige vorm van Sint& Piet te maken.
pi_132447082
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:36 schreef Grouch het volgende:

[..]

Zitten wat foutjes in, maar de strekking klopt. Moren waren nu eenmaal geen lieverdjes.
Maar heeft idd weinig met de huidige vorm van Sint& Piet te maken.
Lul toch niet zo dom man, je bent net zo lekker bezig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132447215
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:34 schreef NiGeLaToR het volgende:

Wel fijn om te merken dat Sinterklaas nu weer helemaal terug is, dat gaan we zeker groots vieren!
Ik deed de laatste jaren helemaal niets aan Sinterklaas, maar overweeg het nu wel te gaan vieren, met heel veel Pieten *O*
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:39:32 #171
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132447248
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:34 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat nog het meest steekt is niet de discussie over wel of niet racistische oorsprong maar het feit dat het tegenwoordig onderdeel is van de NL cultuur. De VN zegt gewoon dat we onze identiteit moeten verloochenen omdat er een stel kneuzen zijn die het verschil tussen poppenkast voor kinderen en hun eigen overgevoelige lange tenen niet meer zien. Waarom mag de VN wel eisen dat wij NLers onze culturele gebruiken staken, terwijl al het debiele geweld uit naam van een sprookjesboek met fluwelen handschoenen behandeld wordt? Wij geloven in Sinterklaas ja!

Het is verontrustend dat er bij de VN, nota bene door cultuurdeskundigen, zo ongevoelig wordt rondgebanjerd. In deze situatie kunnen we er nog om lachen omdat dit toch geen direct effect gaat hebben. Maar in hoeveel situaties zijn er echt cultureel gevoelige problemen waar echt gedegen onderzoek moet worden gedaan voordat er ook maar 1 iemand uitspraken durft te doen. Zoals Thailand-Cambodia met hun tempel die precies op een door de Fransen getekende grens staat die ineens een unesco site werd. Waarna de 2 landen dus elkaar gingen bestoken voor beheer over de ingang van de tempel. Waar mensen echt door zijn gestorven.

Die onkunde bij de VN is mij zo langzamerhand steeds duidelijk geworden en het is eigenlijk onvergefelijk dat dit soort mensen op zulke gevoelige posities zitten.
pi_132447282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:38 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik deed de laatste jaren helemaal niets aan Sinterklaas, maar overweeg het nu wel te gaan vieren, met heel veel Pieten *O*
en dat ze nu extra extra zwart zijn :D
pi_132447365
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:39 schreef SpecialK het volgende:

Die onkunde bij de VN is mij zo langzamerhand steeds duidelijk geworden en het is eigenlijk onvergefelijk dat dit soort mensen op zulke gevoelige posities zitten.
Dat is te triest voor woorden idd. Dat zo'n dame maar meteen een standpunt inneemt zonder zich er ook maar in enige mate in verdiept te hebben, dat moet gewoon niet kunnen (en dat ze zich er niet in verdiept heeft blijkt wel duidelijk uit haar uitspraken).
pi_132447374
quote:

[..]

Het is verontrustend dat er bij de VN, nota bene door cultuurdeskundigen, zo ongevoelig wordt rondgebanjerd. In deze situatie kunnen we er nog om lachen omdat dit toch geen direct effect gaat hebben. Maar in hoeveel situaties zijn er echt cultureel gevoelige problemen waar echt gedegen onderzoek moet worden gedaan voordat er ook maar 1 iemand uitspraken durft te doen. Zoals Thailand-Cambodia met hun tempel die precies op een door de Fransen getekende grens staat die ineens een unesco site werd. Waarna de 2 landen dus elkaar gingen bestoken voor beheer over de ingang van de tempel. Waar mensen echt door zijn gestorven.

Dat dachten ze in Saoedi Arabië kennelijk ook.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132447384
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html

Dan was deze zeker ook niet fijn? Kom op man. Wij werden onderwezen over de slavernij van Afrikanen. Dus hoe kom je erbij...jullie hebben wat te verbergen. Geen enkel land is onschuldig aan slavernij en het is juist goed dat dit besproken gaat worden zodat je er op school iets mee kan doen. Dat de Sint een byzantijn was wist ik al in groep 3. Dat er een VOC en een WIC was ook op school gehad..Niets gehoord over de blanke slavernij. Dit alles heeft niets te maken met het Sinterklaasfeest wat wij vieren. Net als in Iran het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen.

Het ging hier richting slavernij en dan is wat mij betreft helemaal niets onbespreekbaar
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:41:28 #176
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_132447389
Ik vind het sowieso onzin om te roepen dat landen ''schuldig'' waren aan slavernij.

Slavernij was in die tijden heel gewoon, het was algemeen geaccepteerd, en we hebben er flink van geprofiteerd. Nu, anno 2013, is het niet meer sociaal acceptabel, en daarom doen we het ook niet meer.

Maar dat betekent niet dat we ons schuldig hoeven te voelen over wat onze voorouders deden. Andere tijden, andere normen en waarden. Zwarte Piet doet niemand echt terugdenken aan tijden van slavernij, want alle zwarte mensen die ooit slaaf geweest zijn, zijn dood.

Hun verre nakomelingen hebben dan ook geen poot om op te staan en verdienen geen rooie cent aan herstelbetalingen, hoeveel zielige verhaaltjes ze ook ophangen en hun handje ophouden om maar niet te hoeven werken. Ze mogen godverdomme blij zijn dat we ze vrij laten rondlopen anno 2013. In plaats daarvan horen we alleen maar geklaag, worden onze tradities beschimpt en als klap op de vuurpijl wordt er geld geëist voor niet-bestaand leed.

Misschien heeft Zwarte Piet wel een racistische oorsprong. So fucking what? Dat is niet de huidige betekenis, dus er hoeft niets aan te veranderen. Dat een klein groepje mensen zich eraan stoort is jammer, maar helaas. Mekkeren over slavernij is geen geldig argument: je bent geen slaaf geweest, je zal er ook nooit een zijn, dus hou je grote mond en ga op 5 december wat anders doen.
pi_132447598
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:41 schreef paddy het volgende:

Dan was deze zeker ook niet fijn? Kom op man. Wij werden onderwezen over de slavernij van Afrikanen. Dus hoe kom je erbij...jullie hebben wat te verbergen. Geen enkel land is onschuldig aan slavernij en het is juist goed dat dit besproken gaat worden zodat je er op school iets mee kan doen. Dat de Sint een byzantijn was wist ik al in groep 3. Dat er een VOC en een WIC was ook op school gehad..Niets gehoord over de blanke slavernij. Dit alles heeft niets te maken met het Sinterklaasfeest wat wij vieren. Net als in Iran het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen.
Jij voelt je kennelijk aangesproken door mijn bericht. Wat maakt dat jij je vereenzelvigde met de randdebiel die het stuk heeft geschreven en de mensen die daaronder reageren? Als het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen, waarom zegt men dat dan niet gewoon? Wat is dan de reden om alsnog allerlei andere zaken erbij te gaan halen om louter te zeggen: 'nee nee wij zijn niet racistisch, ach welnee, dat zijn de Moren'. Getuige dat stuk. Dan heb je wel degelijk iets te verbergen - en maak je het alleen maar erger.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:44:37 #178
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132447610
Veel mensen reageren verontwaardigd op de uitspraak van de VN. Zo organiseert Mandy Farla aanstaande zaterdag een demonstratie op het Malieveld in Den Haag. Op Twitter was de discussie rondom het Sinterklaasfeest dinsdagmiddag ook het gesprek van de dag.
http://www.hartvannederla(...)weg-met-sinterklaas/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_132447736
Moest ineens denken aan een mooi stukje jeugdsentiment:

Ik zie hier een dommige Zwarte Piet die klusjes doet en oorringen draagt. Ik moet zeggen dat ik in het dagelijks leven de neiging voel om alle negers die ik tegenkom op de één of andere manier te benadelen, en dat doe ik dan ook. Heb me altijd afgevraagd waar dat nu van kwam, maar nu weet ik het zeker. Het is de schuld van Bart Peeters.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:46:32 #180
13368 NiGeLaToR
pi_132447744
quote:

[..]

Er worden oorlogen gevoerd om de conclusie van VN 'specialisten'. Zijn dezelfde mensen die bepalen wie oorlogsmisdadiger is en wie vrijheidsstrijder of revolutionair. En ook hier zie je dat de faal immense proporties aanneemt, niet alleen is de conclusie fout van de 'onderzoeker', ook is de wijze waarop kwetsend en schaamteloos. Maargoed, kunnen we als NLers de VN nu aanklagen vanwege discriminatie?

En reken maar dat wij voor het eerst in jaren Sinterklaas gaan vieren. Lekker avondje zwartepieten! :+
pi_132447859
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij voelt je kennelijk aangesproken door mijn bericht. Wat maakt dat jij je vereenzelvigde met de randdebiel die het stuk heeft geschreven en de mensen die daaronder reageren? Als het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen, waarom zegt men dat dan niet gewoon? Wat is dan de reden om alsnog allerlei andere zaken erbij te gaan halen om louter te zeggen: 'nee nee wij zijn niet racistisch, ach welnee, dat zijn de Moren'. Getuige dat stuk. Dan heb je wel degelijk iets te verbergen.
Het verhaal neemt steeds verschillende wendingen. Ik plaatste ook de andere link, maar ja, praat weer tegen een stuk beton. over selectief zijn gesproken. Ik heb het nooit over hunnie en zullie gehad. Zo ben jij misschien, maar ik niet.
quote:

Zo is zwarte Piet bedoeld en niet anders

Ik ben trouwens niet tegen veranderingen, maar dan meer om dat eeuwige geziek van sommigen...die er steeds meer en wij en jullie verhaal van willen maken...en die mening is van mij nog steeds hetzelfde
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:51:12 #182
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132448016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij voelt je kennelijk aangesproken door mijn bericht. Wat maakt dat jij je vereenzelvigde met de randdebiel die het stuk heeft geschreven en de mensen die daaronder reageren? Als het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen, waarom zegt men dat dan niet gewoon? Wat is dan de reden om alsnog allerlei andere zaken erbij te gaan halen om louter te zeggen: 'nee nee wij zijn niet racistisch, ach welnee, dat zijn de Moren'. Getuige dat stuk. Dan heb je wel degelijk iets te verbergen - en maak je het alleen maar erger.
Dat is gewoon een emotionele reactie, die mensen proberen naar eigen inzicht een onschuldig kinderfeest te verdedigen. Dat hun betoog niet correct is heb je gelijk in. Maar het "iets te verbergen" is beetje overtrokken imho.
pi_132448150
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:48 schreef paddy het volgende:

[..]

Het verhaal neemt steeds verschillende wendingen. Ik plaatste ook de andere link, maar ja, praat weer tegen een stuk beton. over selectief zijn gesproken. Ik heb het nooit over hunnie en zullie gehad. Zo ben jij misschien, maar ik niet.
Ja en dus? Ik reageer op dat bericht dat jij plaatste. Of ben ik verplicht op elke linkdump van je te reageren? Het gaat er nu juist om dat het stuk wat jij plaatste uitgaat van wij zij en hullie - en dat dergelijke types bij mij weer sterk te indruk te wekken dat ze iets proberen te verbergen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132448158
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:46 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Er worden oorlogen gevoerd om de conclusie van VN 'specialisten'. Zijn dezelfde mensen die bepalen wie oorlogsmisdadiger is en wie vrijheidsstrijder of revolutionair. En ook hier zie je dat de faal immense proporties aanneemt, niet alleen is de conclusie fout van de 'onderzoeker', ook is de wijze waarop kwetsend en schaamteloos. Maargoed, kunnen we als NLers de VN nu aanklagen vanwege discriminatie?

En reken maar dat wij voor het eerst in jaren Sinterklaas gaan vieren. Lekker avondje zwartepieten! :+
Ik denk dat veel kinderen dit jaar het geloof in zwarte piet en Sinterklaas gaan verliezen. Je maak mij niet wijs dat een kind van 5 dit niet mee gaat krijgen.
pi_132448365
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:51 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Dat is gewoon een emotionele reactie, die mensen proberen naar eigen inzicht een onschuldig kinderfeest te verdedigen. Dat hun betoog niet correct is heb je gelijk in. Maar het "iets te verbergen" is beetje overtrokken imho.
Uiteraard, maar het is een gevaar dat andere mensen dat natuurlijk ook zo zullen ervaren. Als een poging om 'racisme' een plaats te geven of iets dergelijks. Of het af te wentelen. Dat het niet zo is weten jij en ik, maar met dergelijke emotionele reacties (die je steeds vaker overal ziet) zou ik het niet vreemd vinden als de mensen die het betreft steeds wantrouwiger tegenover het feest zullen staan. Hoeveel 'negergrappen' zijn er inmiddels wel niet gemaakt de afgelopen periode, louter om dit voorval? Dat werkt alleen maar in het nadeel.
Allah Al Watan Al Malik
  FOK!fotograaf dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:58:26 #186
13368 NiGeLaToR
pi_132448498
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:53 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik denk dat veel kinderen dit jaar het geloof in zwarte piet en Sinterklaas gaan verliezen. Je maak mij niet wijs dat een kind van 5 dit niet mee gaat krijgen.
Kinderen van 11 geloven nog even als de schooldirecteur verkleed als Sint de aula in komt. Dat is nu het mooie van iets geloven ;) maar blijkbaar moeten wij ons geloof afzweren omdat iemand gekwetst is - wel weer iets unieks, meestal is het andersom.
pi_132448608
quote:

[..]

ja. Leuk als je man, vader, enz op oorlogsmissie gestuurd wordt op zo'n wankele basis.
pi_132448620
Waarom zouden zwarte mensen niet voor een blanke man mogen werken? Wat is daar racistisch aan of verbindt dat de situatie met slavernij? Als ik in een mcdonalds kom waar het personeel volledig gekleurd is en in McDonalds outfit loopt verdenk ik McDonalds och ook niet van slavernij of racisme?

Maken dezelfde mensen zich ook druk om al die blanke elfjes van de kerstman. Deze zijn in ongeveer dezelfde tijd tot leven gekomen. maar omdat deze geen kleurtje hadden is het dus prima. Misschien waren die wel bewust blank omdat ze de donkere mensen als niet geschikt zagen? Misschien is juist een zwarte helper in het leven geropen om juist ook te laten zien dat zwarte mensen goed vrolijk en aardig kunnen zijn?

Hoe dan ook als je tegen racisme en slavernij bent dan maak je je niet druk om een kleur, maar om hoe mensen behandeld worden. Zwarte Pieten worden niet slecht behandeld, worden gezien als normale helper van sinterklaas en is dus geen enkele reden meer om het af te schaffen of racistisch te noemen of als slavernij te zien.
pi_132448852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind het sowieso onzin om te roepen dat landen ''schuldig'' waren aan slavernij.

Slavernij was in die tijden heel gewoon, het was algemeen geaccepteerd, en we hebben er flink van geprofiteerd. Nu, anno 2013, is het niet meer sociaal acceptabel, en daarom doen we het ook niet meer.
het was toen ook een heet hangijzer, zeker in het begin. Bij het eerste schip slaven dat in Middelburg een tussenstop maakte wilden de Zeeuwen dat de slaven werden vrijgelaten.
http://www.nd.nl/artikele(...)512cb629437a3f57f77a
SPOILER
Meer info over Moren in. Nederland in die tijd : http://bukubooks.wordpress.com/swart/

[ Bericht 18% gewijzigd door poemojn op 22-10-2013 21:11:27 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:06:40 #190
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132449005
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is een gevaar dat andere mensen dat natuurlijk ook zo zullen ervaren. Als een poging om 'racisme' een plaats te geven of iets dergelijks. Of het af te wentelen. Dat het niet zo is weten jij en ik, maar met dergelijke emotionele reacties (die je steeds vaker overal ziet) zou ik het niet vreemd vinden als de mensen die het betreft steeds wantrouwiger tegenover het feest zullen staan. Hoeveel 'negergrappen' zijn er inmiddels wel niet gemaakt de afgelopen periode, louter om dit voorval? Dat werkt alleen maar in het nadeel.
Ik zie het niet als een poging om racisme af te zwakken of iets dergelijks. Ik zie het als een knullige poging om een kinderfeest te verdedigen. Je moet er dan ook niet teveel achter zoeken imho. Eigenlijk is het gewoon actie reactie en dat in een neerwaartse spiraal. 1 van de grote nadelen van social media. En in dit geval is een kinderfeest er de dupe van.
pi_132449310
quote:
Die onkunde komt bijvoorbeeld ook naar voren uit de suggestie om maar gewoon kerst met de Kerstman te gaan vieren. De Kerstman is juist iets wat vanuit het buitenland naar Nederland gekomen is. Deze mevrouw weet dat duidelijk niet en komt dus erg ondeskundig op mij over.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:13:09 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132449422
Meer Huffington Post:

quote:
Come on people, honestly, how would YOU feel if, for example, a tribe in Papau New Guinea were dressing one of their own in white make up and started partying around him?

You'd laugh your t! t$ off.
http://www.huffingtonpost(...)acist_n_4140871.html
reset
pi_132449425
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:06 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ik zie het niet als een poging om racisme af te zwakken of iets dergelijks. Ik zie het als een knullige poging om een kinderfeest te verdedigen. Je moet er dan ook niet teveel achter zoeken imho. Eigenlijk is het gewoon actie reactie en dat in een neerwaartse spiraal. 1 van de grote nadelen van social media. En in dit geval is een kinderfeest er de dupe van.
Ik stoor me vooral aan de slachtofferrol die juist iemand als Quinsy wordt verweten. Alsof het Sinterklaasfeest wordt verboden, alsof Zwarte Piet uberhaupt verboden wordt. En dat is de slachtofferrol die ik bij dezelfde mensen op allerhande vlakken terug zie. Of het nu gaat over kabinetsbeleid, de EU, zielige dieren of weet ik wat. Enige zelfreflectie lijkt totaal te ontbreken.

Dat soort mensen krijgen en hebben de overhand gekregen op internet. Mensen die je normaal gesproken nooit hoort. Je kunt als beetje genuanceerd persoon beter in de kroeg gaan zitten voor een normaal gesprek tegenwoordig.
pi_132449718
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja en dus? Ik reageer op dat bericht dat jij plaatste. Of ben ik verplicht op elke linkdump van je te reageren? Het gaat er nu juist om dat het stuk wat jij plaatste uitgaat van wij zij en hullie - en dat dergelijke types bij mij weer sterk te indruk te wekken dat ze iets proberen te verbergen.
Nee, zoals je in alle posts van mij kon lezen heb ik het nooit over zij en wij gehad. Wel over een kliek. Daar bedoelde ik dus de klagers mee die achter elke boom een boze blanke zien. Ik heb al verschillende dramaverhalen voorbij zien komen. Deze kende ik nog niet.

Ow, en in bijna elke post heb ik mijn mening gezet dat het mij niet uitmaakt of de pieten gaan veranderen. Wat ik doe is altijd die slavenaanval alsof alleen het westen zich daar schuldig aan maakte met tegenargumenten bestoken. ook al moet ik daar de hele wereld voor over. In zoveel discussies is dat altijd terug zien komen dus nu ga ik er op in. De link waar jij zo boos om was vond ik hooguit hilarisch!! Want die versie nog niet eerder gehoord. Dat er blanke slaven werden verkocht wist ik wel. Mag ik zeker niet zeggen omdat?
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:06 schreef -Techno- het volgende:

[..]

In tegendeel! ik laat zien dat racisme niet voorbehouden is aan 1 doelgroep wat men wel vaak probeert af te zwakken.

De link was gewoon hilarisch. Nog een verhaal aan het lijstje toegevoegd.

Voor mij is nog steeds het verhaal van 1850 en knecht relevant. Iemand in page kleding die alleen door schildknapen werden gedragen. dit verhaal heb ik mijn kinderen tenminste verteld toen ze niet meer in Sinterlaas geloofden en vroegen hoe zwarte piet erbij kwam. Maar ik kom uit Enschede en ben niet discriminerend opgevoed. Ik denk ook dat de meeste Surinamers gewoon meedoen met het feest.
pi_132449797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:13 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik stoor me vooral aan de slachtofferrol die juist iemand als Quinsy wordt verweten. Alsof het Sinterklaasfeest wordt verboden, alsof Zwarte Piet uberhaupt verboden wordt. En dat is de slachtofferrol die ik bij dezelfde mensen op allerhande vlakken terug zie. Of het nu gaat over kabinetsbeleid, de EU, zielige dieren of weet ik wat. Enige zelfreflectie lijkt totaal te ontbreken.

Dat soort mensen krijgen en hebben de overhand gekregen op internet. Mensen die je normaal gesproken nooit hoort. Je kunt als beetje genuanceerd persoon beter in de kroeg gaan zitten voor een normaal gesprek tegenwoordig.
Genuanceerd? Iets met hollanders mis je niets aan?
pi_132449813
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:11 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Die onkunde komt bijvoorbeeld ook naar voren uit de suggestie om maar gewoon kerst met de Kerstman te gaan vieren. De Kerstman is juist iets wat vanuit het buitenland naar Nederland gekomen is. Deze mevrouw weet dat duidelijk niet en komt dus erg ondeskundig op mij over.
Idd.
pi_132449819
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:19 schreef paddy het volgende:

[..]

Genuanceerd? Iets met hollanders mis je niets aan?
Hou toch je klep mens.
pi_132449871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Hou toch je klep mens.
Genuanceerd dus mmm
pi_132449931
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:17 schreef paddy het volgende:
Nee, zoals je in alle posts van mij kon lezen heb ik het nooit over zij en wij gehad. Wel over een kliek. Daar bedoelde ik dus de klagers mee die achter elke boom een boze blanke zien. Ik heb al verschillende dramaverhalen voorbij zien komen. Deze kende ik nog niet.

Ow, en in bijna elke post heb ik mijn mening gezet dat het mij niet uitmaakt of de pieten gaan veranderen. Wat ik doe is altijd die slavenaanval alsof alleen het westen zich daar schuldig aan maakte met tegenargumenten bestoken. ook al moet ik daar de hele wereld voor over. In zoveel discussies is dat altijd terug zien komen dus nu ga ik er op in. De link waar jij zo boos om was vond ik hooguit hilarisch!! Want die versie nog niet eerder gehoord. Dat er blanke slaven werden verkocht wist ik wel. Mag ik zeker niet zeggen omdat?
Je mag alles zeggen wat je wilt. Doet niets af aan het feit dat je met vingerwijzen, wat je dus kennelijk ook toegeeft, nergens komt - en het daarenboven nog volstrekt irrelevant is binnen de gehele discussie. Volgens mij betreft Sinterklaas een Nederlands feest, dus dan kan je wel de hele wereld over om argumenten te zoeken dat het Nederlandse Sinterklaasfeest echt niet racistisch is, maar daar schiet je dus geen reet mee op.

Je plaatst jezelf in een slachtofferol, terwijl je tegelijkertijd andere mensen verwijt zichzelf in een slachtofferol te plaatsen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132449969
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:20 schreef paddy het volgende:

[..]

Genuanceerd dus mmm
Een dergelijke opmerking is aan mensen die cynisme niet herkennen niet besteed. Precies m'n punt, op internet heb je al snel het idee met iemand van eigen niveau een discussie te voeren. Iets wat vaker niet dan wel het geval is.
pi_132449990
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:13 schreef gelly het volgende:

[..]

Alsof het Sinterklaasfeest wordt verboden, alsof Zwarte Piet uberhaupt verboden wordt.
Die dame van de VN die nu het onderzoek gaat leiden heeft dus al gezegd dat wat haar betreft het sinterklaasfeest afgeschaft moet worden en dat Rutte daartoe de mogelijkheden heeft.
Nou klopt dat laatste niet, maar als ze zo'n uitspraak doet, vind ik het niet vreemd dat daar op gereageerd wordt.
pi_132450055
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Die dame van de VN die nu het onderzoek gaat leiden heeft dus al gezegd dat wat haar betreft het sinterklaasfeest afgeschaft moet worden
Dus ? Krijgt Nederland een resolutie aan z'n broek, een handelsembargo ?
pi_132450070
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:11 schreef Kowloon het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstman#Oorsprong Ik lees deze, maar die klopt dan niet?
pi_132450096
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:24 schreef gelly het volgende:

[..]

Dus ? Krijgt Nederland een resolutie aan z'n broek, een handelsembargo ?
Sjiek hendig van je dat je mijn tweede zin er even bij weglaat ^O^
pi_132450182
De verplichting sinterklaas in te ruilen voor de kerstman benadeelt de orthodox-christelijke minderheid in Nederland. Lijkt me ook niet de bedoeling.
pi_132450276
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je mag alles zeggen wat je wilt. Doet niets af aan het feit dat je met vingerwijzen, wat je dus kennelijk ook toegeeft, nergens komt - en het daarenboven nog volstrekt irrelevant is binnen de gehele discussie. Volgens mij betreft Sinterklaas een Nederlands feest, dus dan kan je wel de hele wereld over om argumenten te zoeken dat het Nederlandse Sinterklaasfeest echt niet racistisch is, maar daar schiet je dus geen reet mee op.

Je plaatst jezelf in een slachtofferol, terwijl je tegelijkertijd andere mensen verwijt zichzelf in een slachtofferol te plaatsen.
Zo is die niet bedoeld, net als jij wel eens spiegelt. Het is bedoeld om de selectieve verontwaardiging te laten zien.Zo vat ik jouw spiegelposts ook op
pi_132450277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:24 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Sjiek hendig van je dat je mijn tweede zin er even bij weglaat ^O^
Je denkt serieus dat de landelijke politiek gaat bepalen hoe Sinterklaas gevierd moet worden ?
pi_132450383
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Je denkt serieus dat de landelijke politiek gaat bepalen hoe Sinterklaas gevierd moet worden ?
Lees nou effe goed.
quote:

[..]

Die dame van de VN die nu het onderzoek gaat leiden heeft dus al gezegd dat wat haar betreft het sinterklaasfeest afgeschaft moet worden en dat Rutte daartoe de mogelijkheden heeft.
Nou klopt dat laatste niet, maar als ze zo'n uitspraak doet, vind ik het niet vreemd dat daar op gereageerd wordt.
Waar denk je dat "dat laatste" op slaat?
pi_132450399
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:27 schreef paddy het volgende:

[..]

Zo is die niet bedoeld, net als jij wel eens spiegelt. Het is bedoeld om de selectieve verontwaardiging te laten zien.Zo vat ik jouw spiegelposts ook op
Het sterkt alleen maar mijn vermoedens dat men hier aan alle kanten een politiek sla'tje uit probeert te slaan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132450473
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:26 schreef poemojn het volgende:
De verplichting sinterklaas in te ruilen voor de kerstman benadeelt de orthodox-christelijke minderheid in Nederland. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Volgens mij was het vroeger de christelijke tak die juist tegen Sinterklaas was
pi_132450553
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:28 schreef Wombcat het volgende:
maar als ze zo'n uitspraak doet, vind ik het niet vreemd dat daar op gereageerd wordt.
Het laatste is dit :

quote:
maar als ze zo'n uitspraak doet, vind ik het niet vreemd dat daar op gereageerd wordt.
Dan vraag ik me af wat je daar mee bedoelt. Het is verder voor een ieder vrij om Sinterklaas te vieren op zijn of haar manier. Het is geen nationaal feest ofzo.
pi_132450680
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Als deze mevrouw de kans had zou ze het doen. Het is gevaarlijk om dergelijke radicale figuren op dit soort posities te hebben zitten.
pi_132450777
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Als deze mevrouw de kans had zou ze het doen. Het is gevaarlijk om dergelijke radicale figuren op dit soort posities te hebben zitten.
Ik denk dat we wat dat betreft ons meer zorgen dienen te maken om andere radicale figuren binnen ons eigen politieke spectrum.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132450791
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:30 schreef gelly het volgende:

[..]

Het laatste is dit :

[..]

Dan vraag ik me af wat je daar mee bedoelt. Het is verder voor een ieder vrij om Sinterklaas te vieren op zijn of haar manier. Het is geen nationaal feest ofzo.
Nee. Je moet echt beter lezen wat er staat.
quote:

[..]

Nou klopt dat laatste niet
, maar als ze zo'n uitspraak doet, vind ik het niet vreemd dat daar op gereageerd wordt.
"dat laatste" aan het begin van de 2e zin, verwijst naar het laatste deel van de 1e zin. Oftewel: dat Rutte die mogelijkheden niet heeft. Dus ik denk dat de regering niets gaat doen.

Niettemin is het natuurlijk niet gek dat als iemand van de VN zegt dat het sinterklaasfeest moet worden afgeschaft, dat daar op gereageerd wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 21:34:48 ]
pi_132450867
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik denk dat we wat dat betreft ons meer zorgen dienen te maken om andere radicale figuren binnen ons eigen politieke spectrum.
Irrelevant.
pi_132450877
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Jij snapt het ^O^

En bovendien moet ze haar mond houden over dingen waar ze niet over gaat. En ze moet geen onzin vertellen, wat ze wel doet.
pi_132450903
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Irrelevant.
Zeker, maar nu we hier toch aan het spiegelen zijn geslagen, wel degelijk op zijn plaats.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132451156
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:34 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zeker, maar nu we hier toch aan het spiegelen zijn geslagen, wel degelijk op zijn plaats.
Het is irrelevant, dus het is niet op zijn plaats. ;) Wat Rutte zou moeten doen is zich in gaan zetten om deze mevrouw vervangen te krijgen. Ten eerste is ze geen goede voorzitter doordat ze op persoonlijk titel allerlei blabla gaat zitten verkondigen terwijl het onderzoek nog loopt. Ten tweede is ze geen goede voorzitter omdat ze er met die blabla die ze verkondigd heeft blijk van geeft niet goed op de hoogte te zijn van de zaak. Ten derde wordt er radicaal gedachtegoed geuit doordat ze er voor pleit dat de politiek stappen gaat ondernemen om Sinterklaas te verwijderen uit de Nederlandse samenleving.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:38:33 #219
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132451185
De internationale nieuwssites vinden deze discussie onnodig en bijzonder zwak van de VN bovendien.
reset
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:38:46 #220
14505 OProg
A Life in Music
pi_132451192
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:00 schreef Positive_Thinking het volgende:
Waarom zouden zwarte mensen niet voor een blanke man mogen werken? Wat is daar racistisch aan of verbindt dat de situatie met slavernij? Als ik in een mcdonalds kom waar het personeel volledig gekleurd is en in McDonalds outfit loopt verdenk ik McDonalds och ook niet van slavernij of racisme?

Maken dezelfde mensen zich ook druk om al die blanke elfjes van de kerstman. Deze zijn in ongeveer dezelfde tijd tot leven gekomen. maar omdat deze geen kleurtje hadden is het dus prima. Misschien waren die wel bewust blank omdat ze de donkere mensen als niet geschikt zagen? Misschien is juist een zwarte helper in het leven geropen om juist ook te laten zien dat zwarte mensen goed vrolijk en aardig kunnen zijn?

Hoe dan ook als je tegen racisme en slavernij bent dan maak je je niet druk om een kleur, maar om hoe mensen behandeld worden. Zwarte Pieten worden niet slecht behandeld, worden gezien als normale helper van sinterklaas en is dus geen enkele reden meer om het af te schaffen of racistisch te noemen of als slavernij te zien.
14.gif
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_132451292
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het is irrelevant, dus het is niet op zijn plaats. ;) Wat Rutte zou moeten doen is zich in gaan zetten om deze mevrouw vervangen te krijgen. Ten eerste is ze geen goede voorzitter doordat ze op persoonlijk titel allerlei blabla gaat zitten verkondigen terwijl het onderzoek nog loopt. Ten tweede is ze geen goede voorzitter omdat ze met die blabla die ze verkondigd heeft niet goed op de hoogte blijkt te zijn van de zaak. Ten derde wordt er radicaal gedachtegoed geuit doordat ze er voor pleit dat de politiek stappen gaat ondernemen om Sinterklaas te verwijderen uit de Nederlandse samenleving.
Lekker geloofwaardig dat juist de 'beklaagde' zich dan op dat moment gaat inzetten om de dame in kwestie te verwijderen. Nee dus, dat zal ervoor zorgen dat Nederland met argusogen wordt bekeken. Het is nu simpelweg wachten op het rapport en daar vervolgens inhoudelijk op reageren. Door de discussie nu op de man te spelen, maak je jezelf alleen maar verdacht.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132451305
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:04 schreef poemojn het volgende:

[..]

het was toen ook een heet hangijzer, zeker in het begin. Bij het eerste schip slaven dat in Middelburg een tussenstop maakte wilden de Zeeuwen dat de slaven werden vrijgelaten.
http://www.nd.nl/artikele(...)512cb629437a3f57f77a
SPOILER
Meer info over Moren in. Nederland in die tijd : http://bukubooks.wordpress.com/swart/
Als we die huilies herstelbetalingen gaan geven, zullen we dan afspreken dat de Zeeuwen niet mee hoeven te betalen? Eerlijk is eerlijk, zij hebben hun best gedaan.

^^Daarom zijn herstelbetalingen onzin.
pi_132451711
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:39 schreef Mutant01 het volgende:
Lekker geloofwaardig dat juist de 'beklaagde' zich dan op dat moment gaat inzetten om de dame in kwestie te verwijderen.
Heel geloofwaardig juist, er zijn immers goede argumenten om dat te doen. Alleen al het feit dat ze op persoonlijke titel uitspraken doet over een zaak waar nota bene haar eigen organisatie onderzoek naar doet maakt haar technisch gezien gewoon al ongeschikt om deze functie te blijven bekleden.

quote:
Nee dus, dat zal ervoor zorgen dat Nederland met argusogen wordt bekeken. Het is nu simpelweg wachten op het rapport en daar vervolgens inhoudelijk op reageren. Door de discussie nu op de man te spelen, maak je jezelf alleen maar verdacht.
Daar maak ik mij niet zo zorgen om, je hoeft geen dubieuze redenaties uit de kast te trekken om de ongeschiktheid van deze mevrouw aan te tonen. Er zullen best wat mensen chagrijnig worden, maar dat is hun eigen probleem.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:46:30 #224
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132451776
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:38 schreef Individual het volgende:
De internationale nieuwssites vinden deze discussie onnodig en bijzonder zwak van de VN bovendien.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:49:28 #225
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_132451974
Hoe is het eigenlijk in Belgie? Daar vieren ze toch ook Sinterklaas?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:53:23 #226
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_132452266
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:38 schreef Individual het volgende:
Zie geen aandacht voor deze discussie op buitenlandse sites.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:54:47 #227
346939 Janneke141
pi_132452356
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:53 schreef xzaz het volgende:

[..]

Die geven geen zier om oudhollandse folklore. En dat voorbeeld zou de VN mogen volgen.
pi_132452428
quote:

[..]

Er is een beetje. Hier bijvoorbeeld: http://www.washingtonpost(...)-the-united-nations/

http://www.telegraph.co.u(...)racist-warns-UN.html

Ze snappen er in de regel niet echt iets van. Die Engelsen denken bijvoorbeeld dat Sinterklaas met kerst is.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:59:30 #229
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132452871
quote:

[..]

Tik "Black Peter UN" in google. ;)

Niet elke site die het bericht heeft een mogelijkheid te reageren, maar waar wel is het overweldigende steun voor Zwarte Piet.
reset
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:00:14 #230
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132452926
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:45 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Heel geloofwaardig juist, er zijn immers goede argumenten om dat te doen. Alleen al het feit dat ze op persoonlijke titel uitspraken doet over een zaak waar nota bene haar eigen organisatie onderzoek naar doet maakt haar technisch gezien gewoon al ongeschikt om deze functie te blijven bekleden.
Prima strategie, als je de controverse nog even flink langer wil laten aanslepen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:01:10 #231
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132452997
quote:
'Black Pete zonder meer racistisch' - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]

Associated Press, The Washington Post en Britse media. De Zwarte Pietenkwestie blijft dit jaar niet beperkt tot de Nederlandse pers.

„Zonder meer racistisch”, wordt het Nederlandse Sinterklaasfeest dinsdag genoemd in een blog van de Amerikaanse krant The Washington Post. Volgens schrijver Erik Voeten wordt in Nederland geprobeerd dit te verdoezelen door te stellen dat 'Black Pete' zwart is omdat hij door een schoorsteen kruipt, maar is dit onzin.

Ook andere buitenlandse media besteden aandacht aan het 'racismeonderzoek' van een VN-commissie naar Zwarte Piet en het negatieve stereotype dat het hulpje van Sinterklaas volgens critici zou vertegenwoordigen. Zo is Black Pete een onderwerp bij het Amerikaanse persbureau Associated Press, het Franse persbureau AFP, de Britse krant The Daily Telegraph en de Britse editie van The Huffington Post. Ook in Duitse media duikt Schwarzer Peter op.

Bron: www.telegraaf.nl
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_132453104
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:00 schreef Reya het volgende:

[..]

Prima strategie, als je de controverse nog even flink langer wil laten aanslepen.
Oke, dat klopt wel. Ik schep er genoegen in om lekker op lange tenen te trappen. En als ze dan schuimbekkend gaan reageren maakt dat het eigenlijk nog veel leuker.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:07:19 #233
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132453508
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:02 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Oke, dat klopt wel. Ik schep er genoegen in om lekker op lange tenen te trappen. En als ze dan schuimbekkend gaan reageren maakt dat het eigenlijk nog veel leuker.
U begrijpt werkelijk niets van politiek. Tegen die vrouw ageren dient vooral de doelen van de betreffende mevrouw.
pi_132453702
De internationale aandacht is typisch Engels-Amerikaans trouwens. Ze projecteren gewoon hun eigen racistische geschiedenis (blackface) op de Nederlandse traditie die heel anders is en ze schieten meteen in de reflex. Zij gaan ons domme continentale Europeanen wel even uitleggen dat we fout zitten en dat we eigenlijk diep van binnen heel racistisch zijn. Dat doen ze door op lange afstand onze racistische gedachten te lezen natuurlijk.

Het is eigenlijk een cirkelredenering: Zwarte Piet is racistisch, want het is een voorbeeld van structureel racisme in Nederland. Dat racisme blijkt uit Zwarte Piet. Dat de Nederlanders dit ontkennen komt omdat ze racist zijn (allemaal!). De Nederlanders zouden meer op ons moeten lijken: als je geen eigen tradities hebt, kun je ook niemand beledigen. Je kunt dan gewoon de tradities van andere landen overnemen, veramerikaniseren en commercialiseren met Coca Cola-reclames.

Gelukkig zijn Amerika en Engeland progressieve landen waar zwarten het goed voor elkaar hebben. Trayvon Martin? Wie?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:09:50 #235
78780 deedeetee
pi_132453724
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:07 schreef Reya het volgende:

[..]

U begrijpt werkelijk niets van politiek. Tegen die vrouw ageren dient vooral de doelen van de betreffende mevrouw.
discriminatie :Y
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:12:04 #236
346939 Janneke141
pi_132453916
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:09 schreef Vasilevski het volgende:
Trayvon Martin?
Misschien een curieus detail dat deze professor ook dáár onderzoek naar gedaan heeft.
pi_132454055
Het ergste in deze discussie vind ik nog wel de zwarte of getinte die het opneemt voor zwarte piet... dan pas verloochen je je afkomst.

Het op twee na ergste zijn de mensen die sinterklaas en zwarte piet niet uit elkaar kunnen houden. Zowel de mensen die nu heel sinterklaas willen verbieden als de mensen die zwarte piet willen behouden anders gaat sinterklaas "dood".
Zwarte piet is erbij verzonnen toen sinterklaas al honderden jaren bezig was. Blijkbaar is het heel makkelijk om tradities te veranderen. Dus zwarte piet kan weer vervangen worden, heel makkelijk. Heeft niks te maken met sinterklaas. Je verzint gewoon andere hulpjes.

20 jaar geleden bestond de coca cola kerstman niet eens...
pi_132454125
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:07 schreef Reya het volgende:
Ik heb het wel een beetje gehad met al die gare ontwikkelingslanden die incompetente paupers op allerlei internationaal politieke functies hebben zitten. Vaak zijn dat dan ook nog mensen die erg corrupt zijn, aan zelfverrijking doen en in hun eigen land er een grote bestuurlijke bende van maken. Dat is vast niet erg tactvol, maar het is wel de feitelijke situatie en als je die niet benoemd blijft het door sudderen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:15:40 #239
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132454186
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:14 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik heb het wel een beetje gehad met al die gare ontwikkelingslanden die incompetente paupers op allerlei internationaal politieke functies hebben zitten. Vaak zij dat dan ook nog mensen die erg corrupt zijn, aan zelfverrijking doen en in hun eigen land er een grote bestuurlijke bende van maken. Dat is vast niet erg tactvol, maar het is wel de feitelijke situatie en als je die niet benoemd blijft het door sudderen.
Wat had u gedacht daartegen te doen?
pi_132454390
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:15 schreef Reya het volgende:
Wat had u gedacht daartegen te doen?
Dat hangt af van de situatie en zal per geval bekeken moeten worden om zo de beste strategie te kunnen bepalen. :)
pi_132454417
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Misschien een curieus detail dat deze professor ook dáár onderzoek naar gedaan heeft.
Dat is mooi. Ik dacht dat Verene Shepherd iemand was die niks nuttigs aan deze wereld heeft toegevoegd, maar ze heeft in haar leven in elk geval minstens één échte racistische misstand aan de kaak gesteld. Heeft zij als Jamaicaanse ook wel eens iets gezegd over de extreem homofobe cultuur van haar land? De Russen zijn daarbij vergeleken progressieve homoknuffelaars.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:13 schreef 123dudeguys het volgende:
Het ergste in deze discussie vind ik nog wel de zwarte of getinte die het opneemt voor zwarte piet... dan pas verloochen je je afkomst.

Het op twee na ergste zijn de mensen die sinterklaas en zwarte piet niet uit elkaar kunnen houden. Zowel de mensen die nu heel sinterklaas willen verbieden als de mensen die zwarte piet willen behouden anders gaat sinterklaas "dood".
Zwarte piet is erbij verzonnen toen sinterklaas al honderden jaren bezig was. Blijkbaar is het heel makkelijk om tradities te veranderen. Dus zwarte piet kan weer vervangen worden, heel makkelijk. Heeft niks te maken met sinterklaas. Je verzint gewoon andere hulpjes.

Oh dear... Kun jij misschien uitleggen waarom zelfs in Amsterdam de meerderheid vindt dat er niks veranderd hoeft te worden? Waarom zwarten niet massaal aan het rellen zijn tegen Zwarte Piet? Verloochenen die allemaal hun afkomst?

De Pietdiscussie is voor het overgrote deel gewoon vermaak in een land waar niks beters te doen is, maar deze argumentatie vind ik echt heel erg. Het idee dat zwarten die niet tegen Piet zijn op de één of andere manier 'nep' of 'wit van binnen' zijn. Oftewel 'rassenverraders'. Pure racistische logica dus.
pi_132454477
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:02 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Heb je het nu over de schuimbekkende tokkies in de slachtofferrol?
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132454559
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:19 schreef De_Coulance het volgende:
Heb je het nu over de schuimbekkende tokkies in de slachtofferrol?
Meer over alle mensen met lange tenen.
pi_132454603
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat hangt af van de situatie en zal per geval bekeken moeten worden om zo de beste strategie te kunnen bepalen. :)
Ach, Bolkie, je bent gewoon net zo'n trolltokkie als de rest. Probeer je aso-gedrag niet te rationaliseren. Het is gewoon je boze onderbuik. Overigens verwacht ik ook niet anders van een PVV/SGP stemmer.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132454655
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Meer over alle mensen met lange tenen.
Kijk mijn post hierboven, even kijken hoeveel je kan incasseren.
pi_132454944
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:21 schreef De_Coulance het volgende:
Ach, Bolkie, je bent gewoon net zo'n trolltokkie als de rest. Probeer je aso-gedrag niet te rationaliseren. Het is gewoon je boze onderbuik. Overigens verwacht ik ook niet anders van een PVV/SGP stemmer.
Nou, ik vind dat ik best goede argumenten heb waarom ze ongeschikt is om nog voor die tent te blijven werken.
pi_132455044
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:21 schreef De_Coulance het volgende:

[..]
Overigens verwacht ik ook niet anders van een PVV/SGP stemmer.
_O- Over onderbuikgevoelens gesproken....
Je raekt an de dinge geweun.
pi_132455059
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nou, ik vind dat ik best goede argumenten heb waarom ze ongeschikt is om nog voor die tent te blijven werken.
Generalisaties over ontwikkelingslanden zijn geen argumenten tegen een persoon. En rare rationaliseringen voor aso-gedrag slaan ook nergens op. Geef gewoon toe dat je ook vrij kinderachtig en emotioneel reageert zou ik zeggen.
pi_132455088
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef Messina het volgende:

[..]

_O- Over onderbuikgevoelens gesproken....
Ik weet tegen wie ik praat, wie ben jij?
pi_132455145
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:27 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Ik weet tegen wie ik praat, wie ben jij?
In ieder geval geen PVV of SGP stemster. :W
Je raekt an de dinge geweun.
pi_132455224
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:27 schreef Messina het volgende:

[..]

In ieder geval geen PVV of SGP stemster. :W
Dus?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:31:26 #252
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_132455415
quote:

jawel
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_132455586
quote:

Die is van rond 1930. Lijkt me iets langer geleden dan 20 jaar. :D
pi_132455670
Zometeen de enige echte sinterklaas voor mij dan Bram van der Vlugt bij RTL Late Night, over de zwarte pieten kwestie.
pi_132455721
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:26 schreef De_Coulance het volgende:
Generalisaties over ontwikkelingslanden zijn geen argumenten tegen een persoon. En rare rationaliseringen voor aso-gedrag slaan ook nergens op. Geef gewoon toe dat je ook vrij kinderachtig en emotioneel reageert zou ik zeggen.
De reactie is wel wat emotioneel van aard ja. Maar dit gaat in tegenstelling tot de ophef over Sinterklaas om een serieuze kwestie.

Corruptie, incompetentie en zelfverrijking zijn zaken die zeer schadelijk zijn voor het vertrouwen in overheidsinstanties en internationale organisaties. Er zijn gewoon een hoop ontwikkelingslanden die daar een probleem mee hebben (sterker nog, dat is een belangrijke reden waarom ze ontwikkelingsland zijn) en daarmee tasten ze het gezag aan van overheidsinstanties en internationale organisaties. Verene Shepherd laat in ieder geval al zien incompetent te zijn (voortijdig interview en slecht geïnformeerd) en tast daarmee het gezag van de VN als belangrijke internationale organisatie aan.
pi_132455835
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
=
Niks mis met ontwikkelingslanden een plekje in de wereld geven, maar je moet wel selectief zijn. Er drijft in de internationale organen nu te veel wrakhout uit allerlei corrupte dictaturen rond. Te veel figuren die namens één of andere El Presidente meer ontwikkelingsgeld van de imperialistische duivels eisen om een nieuwe Cadillac van te kopen. Je moet toch het slavernijverleden afkopen...

Of een mevrouw Shepherd, afkomstig uit een land waar praktiserende homo's een celstraf boven het hoofd hangt en waar geweld tegen homo's hoogtij viert.

[ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 23-10-2013 01:36:33 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:37:52 #257
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_132455851
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:32 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Idioot.
Mag een grapje ook al niet meer?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_132455866
Ik vind dat negers in het algemeen verboden moeten worden, want ze doen denken aan slavernij. Ik plijt ervoor dat alle negers zich wit schminken voortaan.
pi_132456000
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

De reactie is wel wat emotioneel van aard ja. Maar dit gaat in tegenstelling tot de ophef over Sinterklaas om een serieuze kwestie.

Corruptie, incompetentie en zelfverrijking zijn zaken die zeer schadelijk zijn voor het vertrouwen in overheidsinstanties en internationale organisaties. Er zijn gewoon een hoop ontwikkelingslanden die daar een probleem mee hebben (sterker nog, dat is een belangrijke reden waarom ze ontwikkelingsland zijn) en daarmee tasten ze het gezag aan van overheidsinstanties en internationale organisaties. Verene Shepherd laat in ieder geval al zien incompetent te zijn (voortijdig interview en slecht geïnformeerd) en tast daarmee het gezag van de VN als belangrijke internationale organisatie aan.
Die Shepherd reist toch ook al af naar Suriname om te gaan praten over schadevergoedingen?
pi_132456092
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:30 schreef BlaZ het volgende:
=
Niet perse het Westen hoor. In Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azie lopen ook gewoon echt capabele en integere mensen rond. Maar screen die mensen en verwijder de rotte appels uit de internationale politiek.

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 23-10-2013 01:38:35 ]
pi_132456132
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:39 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Die Shepherd reist toch ook al af naar Suriname om te gaan praten over schadevergoedingen?
Zou best kunnen dat deze bemoeienis met de Pietdiscussie gewoon onderdeel is van de dossiervorming tegen het racistische Europa om eindelijk die centen los te peuteren.
pi_132456208
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:42 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Zou best kunnen dat deze bemoeienis met de Pietdiscussie gewoon onderdeel is van de dossiervorming tegen het racistische Europa om eindelijk die centen los te peuteren.
Zou me niks verbazen. Als je tevens kijkt naar de publicaties van Shepherd ('Working Slavery, Pricing Freedom', Slavery Without Sugar') etc lijkt het me niet bepaald objectief, maargoed, dat kan aan mij liggen.
pi_132456212
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:39 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Geen idee. :) Dat lijkt mij overigens iets wat al een stuk beter bij haar taak past.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:44:04 #264
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_132456217
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:37 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Niks mis met ontwikkelingslanden een plekje in de wereld geven, maar je moet wel selectief zijn. Er drijft in de internationale organen nu te veel wrakhout uit allerlei corrupte dictaturen rond. Te veel figuren die namens één of andere El Presidente meer ontwikkelingsgeld van de imperialistische duivels eisen om een nieuwe Cadillac van te kopen. Je moet toch het slavernijverleden afkopen...

Of een mevrouw Shepherd, afkomstig uit een land waar praktiserende homo's een celstraf boven het hoofd hangt en waar geweld tegen homo's hoogtij viert.
Door dit soort praktijken is een organisatie als de VN eigenlijk niet meer serieus te nemen. Geheel met je eens verder.
Een bijkomend probleem is dat corruptie zich vaak makkelijk verspreid, zeker als de aanpak weinig prioriteit geniet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_132456278
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:37 schreef Vasilevski het volgende:
Goed omschreven.
pi_132456498
Moest er aan denken door een verhaal van vandaag: http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/19828

Trouwens, nog een lid van de werkgroep van Verene Shepherd: http://electronicintifada(...)tine-solidarity/9865

Ja ja, de dochter van de man die het terrorisme rechtvaardigde en haar vader blijft eren. Ik weet alleen niet of ze aan het onderzoek naar Zwarte Piet meewerkt. Ze staat niet in de brief uit januari.
pi_132456581
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:29 schreef paddy het volgende:

[..]

hoe vroeger? Mijn familie vierde het altijd al.
Met kerst wel een kerstboom (niet bij schoonfam), geen cadeaus, en al zeker geen commerciële kerstman.

Maar ik hoorde net bij rtl dat de vrouw die dit aanhangig gemaakt heeft bij de vn vindt dat we op kinderdag als moeder theresa cadeautjes moeten gaan uitdelen bij de kinderen.
pi_132456671
Ik vind het vooral grappig hoe die vrouw, die zich volgensmij uberhaupt nog niet ingelezen heeft, meteen begint te roeptoeteren over wat er mis is en wat er moet gebeuren.

Alsof anders de AIVD binnenvalt.
pi_132456799
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:51 schreef poemojn het volgende:

Maar ik hoorde net bij rtl dat de vrouw die dit aanhangig gemaakt heeft bij de vn vindt dat we op kinderdag als moeder theresa cadeautjes moeten gaan uitdelen bij de kinderen.
Ja, dat was ook zoiets :')
pi_132456810
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:51 schreef poemojn het volgende:

[..]

Ja mooi, niet de Coca Cola-kerstman, maar gewoon één of ander kunstmatig feest dat ergens in de jaren '50 door de VN bedacht is. Iedereen. Moet. In. Het. Keurslijf.
pi_132456902
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:52 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik vind het vooral grappig hoe die vrouw, die zich volgensmij uberhaupt nog niet ingelezen heeft, meteen begint te roeptoeteren over wat er mis is en wat er moet gebeuren.
Het is ook een enorm eigen doelpunt van haar om zo te reageren. Ik vraag me ook af, zou ze zelf met EenVandaag contact opgenomen hebben of heeft EenVandaag haar benaderd.
pi_132456906
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:54 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ja mooi, niet de Coca Cola-kerstman, maar gewoon één of ander kunstmatig feest dat ergens in de jaren '50 door de VN bedacht is. Iedereen. Moet. In. Het. Keurslijf.
Strikt genomen is sinterklaas natuurlijk ook een verzonnen feest. Alleen is dat zolang geleden verzonnen dat niemand meer weet hoe en waarom het verzonnen is.
pi_132457039
Alles wordt verzonnen, feesten zijn geen natuurverschijnselen. Alleen is Sinterklaas niet in een commissievergadering of in een glazen boardroom verzonnen.
pi_132457040
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:56 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het is ook een enorm eigen doelpunt van haar om zo te reageren. Ik vraag me ook af, zou ze zelf met EenVandaag contact opgenomen hebben of heeft EenVandaag haar benaderd?
Ze komt, vind ik, ook ongelofelijk infantiel over. Tenminste, de argumenten die ik tot nu toe heb gelezen zou ik verwachten onder het kopje 'drogredenen' in een Nederlands leerboek. Bovendien lijkt ze enorm bevooroordeeld en lijkt de uitkomst al vast te staan.
pi_132457060
Hoe wordt een dergelijk persoon gekozen voor een dergelijke commissie?
pi_132457081
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:59 schreef MrGuma het volgende:
In ieder geval niet op een objectieve manier
pi_132457094
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:58 schreef Vasilevski het volgende:
Alles wordt verzonnen, feesten zijn geen natuurverschijnselen. Alleen is Sinterklaas niet in een commissievergadering of in een glazen boardroom verzonnen.
Elk jaar opnieuw, iig voor de nationale intocht op TV. En die is toch wel leidend.
pi_132457150
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:59 schreef MrGuma het volgende:
pi_132457207
Het belachelijk van de hele discussie is dat een paar medelanders weer eens een keer de racisme kaart moeten trekken aangezien ze zich niet gerespecteerd voelen en meer tolerantie willen.
Maar hoe tolerant is het om het feest waar nagenoeg alle kinderen in NL van genieten te verpesten?
En waarom zien ze niet in dat ze zelf juist elke vorm van respect voor onze tradities missen?

En dit alles in een land waarin iedereen zichzelf mag zijn en voor alles een plek en een mogelijkheid is.
Of gaan we over een paar jaar ook homoseksualiteit verbieden als blijkt dat de moslims zich hier toch wel heel erg aan storen?
pi_132457352
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:29 schreef paddy het volgende:

[..]

nog een aanvulling, ik bedoelde vooral de orthodox-gereformeerde minderheid in Nederland. Die viert met veel plezier Sinterklaas, zowel op school als thuis met familie, maar de kerstdagen worden christelijk ingevuld en dat is absoluut zonder de kerstman.
pi_132457514
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:59 schreef gelly het volgende:

[..]

Elk jaar opnieuw, iig voor de nationale intocht op TV. En die is toch wel leidend.
Ja, nu heb je het over één vorm anno nu, niet over de traditie zelf en waar die vandaan komt. Hoe bedoel je 'leidend'? Heb zelf altijd Sinterklaas op school en thuis gevierd en van die nationale intocht alleen maar flitsen gezien in het Jeugdjournaal.

Het punt blijft hetzelfde. Sinterklaas is nu iets van anderhalve eeuw onze traditie. In elk dorpje doen ze er wel iets mee. Als er landelijk niks georganiseerd werd, zou er voor de meeste mensen niks veranderen. De 'Kinderdag' van de VN op 20 november zegt niemand iets, behalve de ambtenaren voor wie het een extra borrel met lekkere hapjes en idealistisch gebabbel is.
pi_132457726
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:07 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ja, nu heb je het over één vorm anno nu, niet over de traditie zelf en waar die vandaan komt. Hoe bedoel je 'leidend'? Heb zelf altijd Sinterklaas op school en thuis gevierd en van die nationale intocht alleen maar flitsen gezien in het Jeugdjournaal.

Het punt blijft hetzelfde. Sinterklaas is nu iets van anderhalve eeuw onze traditie. In elk dorpje doen ze er wel iets mee. Als er landelijk niks georganiseerd werd, zou er voor de meeste mensen niks veranderen. De 'Kinderdag' van de VN op 20 november zegt niemand iets, behalve de ambtenaren voor wie het een extra borrel met lekkere hapjes en idealistisch gebabbel is.
De traditie van Sinterklaas zoals we die nu vieren is amper 50 jaar oud. De commerciele variant van nu is nog jonger aangezien er vroeger voor de meeste mensen gewoon geen geld was voor kado's. Kinderen worden niet meer in de zak gestopt of met de roe geslagen omdat ze stout waren. Je kunt wel heel krampachtig vasthouden aan een traditie die eigenlijk geen traditie is, het Sinterklaas is in het verleden aangepast aan de tijd en zal dat in de toekomst ook doen.
pi_132457852
Het is overigens volkomen normaal dat mensen in economisch mindere tijden teruggrijpen op tradities en nationale waarden, dus de heftigheid van de discussie verbaast mij niet. Het past in het rijtje "Rutte is kut" en "de Gulden moet terug" die aanwezig is op social media.
pi_132457923
De pakjesavondvariant dateert sinds het ontstaan van Zwarte Piet, dus zeker rond 1830 al.
Iig Zeventig jaar geleden kon het gebeuren dat je geen cadeaus kreeg zoals de rest vh gezin maar zout, als je stout geweest was.
pi_132457930
Inmiddels bijna 400duizend likes op de facebookpagina van Pietitie.

Dat is wel bizar veel zo op een avond, zeker gezien de doelgroep ook nog alleen Nederlands is.
pi_132457992
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:16 schreef -0- het volgende:
Inmiddels bijna 400duizend likes op de facebookpagina van Pietitie.

Dat is wel bizar veel zo op een avond, zeker gezien de doelgroep ook nog alleen Nederlands is.
En aan wie gaan ze die petitie overhandigen ?
pi_132458003
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:16 schreef -0- het volgende:
Inmiddels bijna 40duizend likes op de facebookpagina van Pietitie.

Gecorrigeerd.
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
pi_132458054
En de petitie heeft het dubbele aantal ondertekeningen.
pi_132458089
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:17 schreef De_Nater het volgende:

[..]

Gecorrigeerd.
Nee hoor. Echt bijna 400.000.

Pietitie
pi_132458188
En..... Dan..... ?

Volgens mij het punt ook niet dat de meeste Nederlanders het ok vinden, juist niet lijkt me.
pi_132458190
pi_132458269
quote:
Ons Land Onze Cultuur...

Met andere woorden , negers zijn geen Nederlanders en mogen geen mening hebben over Sinterklaas. Zou Quinsy dan toch een punt hebben ?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:24:25 #293
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_132458345
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:23 schreef gelly het volgende:

[..]

Ons Land Onze Cultuur...

Met andere woorden , negers zijn geen Nederlanders en mogen geen mening hebben over Sinterklaas. Zou Quinsy dan toch een punt hebben ?
Ga je nu verbaasd lopen doen dat Nederlanders gewoon racistisch zijn?
pi_132458377
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 22:18 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Dat is mooi. Ik dacht dat Verene Shepherd iemand was die niks nuttigs aan deze wereld heeft toegevoegd, maar ze heeft in haar leven in elk geval minstens één échte racistische misstand aan de kaak gesteld. Heeft zij als Jamaicaanse ook wel eens iets gezegd over de extreem homofobe cultuur van haar land? De Russen zijn daarbij vergeleken progressieve homoknuffelaars.

[..]

Oh dear... Kun jij misschien uitleggen waarom zelfs in Amsterdam de meerderheid vindt dat er niks veranderd hoeft te worden? Waarom zwarten niet massaal aan het rellen zijn tegen Zwarte Piet? Verloochenen die allemaal hun afkomst?

De Pietdiscussie is voor het overgrote deel gewoon vermaak in een land waar niks beters te doen is, maar deze argumentatie vind ik echt heel erg. Het idee dat zwarten die niet tegen Piet zijn op de één of andere manier 'nep' of 'wit van binnen' zijn. Oftewel 'rassenverraders'. Pure racistische logica dus.
deze zwarte mensen zijn opgegroeid in nederland en niet in de VS of VK. Ze zijn geindoctrineerd door de nederlandse propaganda. Zelfs ik, en ik ben een heel slim logisch persoon, dacht dat zwarte piet zwart was door de schoorsteen. Zo slim is de propaganda. Ik ging echter voorbij aan de dikke rode lippen, roetzwarte schmink, rare kledij en afro-haar.

Nu ik erachter ben gekomen dat ik zelfs genept ben door deze mensen weet ik dat zwarte mensen die "erbij willen horen" zullen meedoen en zeggen dat het niet racistisch is.
Ik doe hetzelfde in mijn vriendenkring. Ik ben niet gek. Als je zegt dat zwarte piet beter kan worden afgeschaft verlies je de helft van je vrienden.

ik moet helaas "politiek correct" zijn. ;(
pi_132458380
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:24 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ga je nu verbaasd lopen doen dat Nederlanders gewoon racistisch zijn?
Nee, ik niet hoor. Een groot deel iig.
pi_132458381
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:23 schreef gelly het volgende:

[..]

Ons Land Onze Cultuur...

Het draait om de bemoeienis van de VN met ons feestje.
pi_132458495
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:25 schreef De_Nater het volgende:

[..]

Zouden de Serven dat ook hebben gezegd toen ze Sbrenica binnen vielen ?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:27:24 #298
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_132458508
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:25 schreef De_Nater het volgende:

[..]

Dat zegt Iran vast ook over de sancties. Het gaat om de bemoeienis met óns feestje
Laffe huichelaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')