Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
Nee, ik vind het wel goed om het aan alle kanten te belichten. Het spijt me, maar qua slavernij is geen enkel land onschuldig. Ik neem al die slavernij verhalen dus ook niet serieus wat het Sinterklaasfeest betreft. Het begint maffer en maffer te wordenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
En als toevoeging daarop heeft de schrijver het als pagepakje bedoeld. Dus nee, geen slaaf, maar knechtquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:19 schreef Grouch het volgende:
[..]
Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.
Maar de figuur die Schenkman tekende was desondanks idd vrijwel zeker geen moor, maar een neger.
Er zijn inderdaad donkere Moren (zeer zeker niet pikzwart). Maar het overgrote deel van de Moren bestond uit een mix van Berbers en Arabieren - die waren gewoon blank/licht getint. In Spanje hebben ze ook diverse 'feestjes/tradities' waarbij ze Moren afbeelden of nadoen. Daar zijn ze gewoon blank. Het excuus: het waren mythische figuren in zwarte pakken, dus zijn ze zwart - gaat er bij mij niet in.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:19 schreef Grouch het volgende:
[..]
Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.
Maar de figuur die Schenkman tekende was desondanks idd vrijwel zeker geen moor, maar een neger.
Ohja? Er zijn zoveel "theorieën" maar deze kende ik nog niet....quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat het kinderschrikken waren is bloody obvious, daar had ik het niet over. Het is immers een middel om kinderen in het gareel te houden. Het waren in eerste instantie dus duiveltjes, vervolgens moren - en vervolgens daadwerkelijke negroïde mensen. Dat laatste hangt wel degelijk samen met de verschrikkingen rond de slavenhandel. Dat neemt niet weg dat het nu onzin is om het tot racistisch feest te bombarderen, daar het NU een compleet andere lading heeft - en niet zozeer bedoeld is als een feest om kinderen angst aan te jagen.
Ik heb nu op facebook zo ongeveer elk afweer wel gezien. Allemaal met flinke historisch-culturele gaten in de verhalen. Ik snap die behoefte van mensen niet om er verhalen omheen te gaan verzinnen om de boel te redden. Accepteer nou eens dat het een neger is en dat het hoogstwaarschijnlijk een slaaf-meester verhouding was. Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat er tegenwoordig nog racistische intenties achter zitten en dat het wenselijk is om een volk onder dwang een culturele verandering te laten ondergaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ach ja, en dit doet me denken aan die Borat, die dacht dat de joden zich verkleed hadden als een oud stelletje terwijl hij dacht dat ze eruit zouden zien als monstersquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad donkere Moren (zeer zeker niet pikzwart). Maar het overgrote deel van de Moren bestond uit een mix van Berbers en Arabieren - die waren gewoon blank/licht getint. In Spanje hebben ze ook diverse 'feestjes/tradities' waarbij ze moren afbeelden of nadoen. Daar zijn ze gewoon blank.
Jawel maar die kennis was geen gemeengoed zoals nu. In het hoofd van de negentiende eeuwse Nederlander waren die zwart. Onterecht ja maar dat beeld bestond gewoon.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb nu op facebook zo ongeveer elk afweer wel gezien. Allemaal met flinke historisch-culturele gaten in de verhalen. Ik snap die behoefte van mensen niet om er verhalen omheen te gaan verzinnen om de boel te redden. Accepteer nou eens dat het een neger is en dat het hoogstwaarschijnlijk een slaaf-meester verhouding was. Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat er racistische intenties achter zitten en dat het wenselijk is om een volk onder dwang een culturele verandering te laten ondergaan.
Jullie/wij/ zij en dan je berichtquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.
Zelfs tot de jaren 60 van de vorige eeuw wist de gemiddelde Nederlander ook niet hoe een echte neger eruit zag. Die waren hier immers nauwelijks & zo goed was het onderwijs nu ook weer niet. Sjors en Sjmmie en Kuifje waren de normquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Jawel maar die kennis was geen gemeengoed zoals nu. In het hoofd van de negentiende eeuwse Nederlander waren die zwart. Onterecht ja maar dat beeld bestond gewoon.
Muah. Het is niet verbergen maar gewoon een afweer reflex. Ik snap het wel. Wapenfeitjes zijn geil en voor elke 1 persoon die er eentje verzint zijn er 10.000 die ze retweeten/forward mailen. Zonder te fact-checken natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.
Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.quote:
quote:Maar die Barbaarse (Moorse) slavenjagers--zoals Chris Develing al stelt in dit prachtige artikel--jaagden niet alleen in Afrika (samen met bekeerde Afrikanen), maar van India, Polen tot en met de kusten van Nederland, Ierland en IJsland aan toe. Hun kustbestormingen om Christelijke vrouwen en kinderen te roven voor de Moslimse slavenmarkten in de door Arabieren gekoloniseerde wereld, heetten "Razzias".
Nederlanders in de kustgebieden hebben dus eeuwen lang risico gelopen slachtoffer te worden van Berberse (Moorse) bendes. Nu lopen ze alweer risico slachtoffer te worden, maar dan op en andere manier. Daarom is dat slavernijmonument in Amsterdam misplaatst: dat had in Mekka, Zanzibar of Marrakesh (of elders in Barbarije) moeten staan.
Idd. "Een paar zeiknegers hebben Sinterklaas vermoord" zal kinderen niet echt rassentolerant maken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:31 schreef Oud_student het volgende:
Ondertussen, is het effect averechts en zal er nu meer racisme gaan ontstaan jegens hen die een eeuwenoude traditie willen verstoren.
Zitten wat foutjes in, maar de strekking klopt. Moren waren nu eenmaal geen lieverdjes.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.
[..]
Lul toch niet zo dom man, je bent net zo lekker bezig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:36 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zitten wat foutjes in, maar de strekking klopt. Moren waren nu eenmaal geen lieverdjes.
Maar heeft idd weinig met de huidige vorm van Sint& Piet te maken.
Ik deed de laatste jaren helemaal niets aan Sinterklaas, maar overweeg het nu wel te gaan vieren, met heel veel Pietenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:34 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wel fijn om te merken dat Sinterklaas nu weer helemaal terug is, dat gaan we zeker groots vieren!
Het is verontrustend dat er bij de VN, nota bene door cultuurdeskundigen, zo ongevoelig wordt rondgebanjerd. In deze situatie kunnen we er nog om lachen omdat dit toch geen direct effect gaat hebben. Maar in hoeveel situaties zijn er echt cultureel gevoelige problemen waar echt gedegen onderzoek moet worden gedaan voordat er ook maar 1 iemand uitspraken durft te doen. Zoals Thailand-Cambodia met hun tempel die precies op een door de Fransen getekende grens staat die ineens een unesco site werd. Waarna de 2 landen dus elkaar gingen bestoken voor beheer over de ingang van de tempel. Waar mensen echt door zijn gestorven.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:34 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat nog het meest steekt is niet de discussie over wel of niet racistische oorsprong maar het feit dat het tegenwoordig onderdeel is van de NL cultuur. De VN zegt gewoon dat we onze identiteit moeten verloochenen omdat er een stel kneuzen zijn die het verschil tussen poppenkast voor kinderen en hun eigen overgevoelige lange tenen niet meer zien. Waarom mag de VN wel eisen dat wij NLers onze culturele gebruiken staken, terwijl al het debiele geweld uit naam van een sprookjesboek met fluwelen handschoenen behandeld wordt? Wij geloven in Sinterklaas ja!
Wel fijn om te merken dat Sinterklaas nu weer helemaal terug is, dat gaan we zeker groots vieren!
en dat ze nu extra extra zwart zijnquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:38 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik deed de laatste jaren helemaal niets aan Sinterklaas, maar overweeg het nu wel te gaan vieren, met heel veel Pieten
Dat is te triest voor woorden idd. Dat zo'n dame maar meteen een standpunt inneemt zonder zich er ook maar in enige mate in verdiept te hebben, dat moet gewoon niet kunnen (en dat ze zich er niet in verdiept heeft blijkt wel duidelijk uit haar uitspraken).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:39 schreef SpecialK het volgende:
Die onkunde bij de VN is mij zo langzamerhand steeds duidelijk geworden en het is eigenlijk onvergefelijk dat dit soort mensen op zulke gevoelige posities zitten.
Dat dachten ze in Saoedi Arabië kennelijk ook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is verontrustend dat er bij de VN, nota bene door cultuurdeskundigen, zo ongevoelig wordt rondgebanjerd. In deze situatie kunnen we er nog om lachen omdat dit toch geen direct effect gaat hebben. Maar in hoeveel situaties zijn er echt cultureel gevoelige problemen waar echt gedegen onderzoek moet worden gedaan voordat er ook maar 1 iemand uitspraken durft te doen. Zoals Thailand-Cambodia met hun tempel die precies op een door de Fransen getekende grens staat die ineens een unesco site werd. Waarna de 2 landen dus elkaar gingen bestoken voor beheer over de ingang van de tempel. Waar mensen echt door zijn gestorven.
Die onkunde bij de VN is mij zo langzamerhand steeds duidelijk geworden en het is eigenlijk onvergefelijk dat dit soort mensen op zulke gevoelige posities zitten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.htmlquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |