abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132446073
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.
Maar de figuur die Schenkman tekende was desondanks idd vrijwel zeker geen moor, maar een neger.
pi_132446111
quote:

[..]

De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
Nee, ik vind het wel goed om het aan alle kanten te belichten. Het spijt me, maar qua slavernij is geen enkel land onschuldig. Ik neem al die slavernij verhalen dus ook niet serieus wat het Sinterklaasfeest betreft. Het begint maffer en maffer te worden
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132446200
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:19 schreef Grouch het volgende:

[..]

Er zijn redelijk wat schilderen waarop moren pikzwart zijn. En het pakje van zwarte piet IS een moors page pakje.
Maar de figuur die Schenkman tekende was desondanks idd vrijwel zeker geen moor, maar een neger.
En als toevoeging daarop heeft de schrijver het als pagepakje bedoeld. Dus nee, geen slaaf, maar knecht
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132446206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:19 schreef Grouch het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad donkere Moren (zeer zeker niet pikzwart). Maar het overgrote deel van de Moren bestond uit een mix van Berbers en Arabieren - die waren gewoon blank/licht getint. In Spanje hebben ze ook diverse 'feestjes/tradities' waarbij ze Moren afbeelden of nadoen. Daar zijn ze gewoon blank. Het excuus: het waren mythische figuren in zwarte pakken, dus zijn ze zwart - gaat er bij mij niet in.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:22:20 #155
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132446237
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat het kinderschrikken waren is bloody obvious, daar had ik het niet over. Het is immers een middel om kinderen in het gareel te houden. Het waren in eerste instantie dus duiveltjes, vervolgens moren - en vervolgens daadwerkelijke negroïde mensen. Dat laatste hangt wel degelijk samen met de verschrikkingen rond de slavenhandel. Dat neemt niet weg dat het nu onzin is om het tot racistisch feest te bombarderen, daar het NU een compleet andere lading heeft - en niet zozeer bedoeld is als een feest om kinderen angst aan te jagen.
Ohja? Er zijn zoveel "theorieën" maar deze kende ik nog niet....
Er zijn meerdere verklaringen mogelijk maar welke de juiste is vind ik niet zo belangrijk eigenlijk. Het is een kinderfeest en daar staat de beleving van kinderen voorop en niet de ego's van zogenaamde benadeelde mensen.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:22:52 #156
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132446271
quote:

[..]

Ik heb nu op facebook zo ongeveer elk afweer wel gezien. Allemaal met flinke historisch-culturele gaten in de verhalen. Ik snap die behoefte van mensen niet om er verhalen omheen te gaan verzinnen om de boel te redden. Accepteer nou eens dat het een neger is en dat het hoogstwaarschijnlijk een slaaf-meester verhouding was. Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat er tegenwoordig nog racistische intenties achter zitten en dat het wenselijk is om een volk onder dwang een culturele verandering te laten ondergaan.

Dat lijkt mij zelfs voor een supergemotiveerde partisan VN onderzoeker een onmogelijke taak.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132446315
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:21 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad donkere Moren (zeer zeker niet pikzwart). Maar het overgrote deel van de Moren bestond uit een mix van Berbers en Arabieren - die waren gewoon blank/licht getint. In Spanje hebben ze ook diverse 'feestjes/tradities' waarbij ze moren afbeelden of nadoen. Daar zijn ze gewoon blank.
Ach ja, en dit doet me denken aan die Borat, die dacht dat de joden zich verkleed hadden als een oud stelletje terwijl hij dacht dat ze eruit zouden zien als monsters :+
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:25:10 #158
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132446416
quote:

[..]

Jawel maar die kennis was geen gemeengoed zoals nu. In het hoofd van de negentiende eeuwse Nederlander waren die zwart. Onterecht ja maar dat beeld bestond gewoon.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_132446428
Zet anders hoofdpiet op een zwart paard naast Sinterklaas. Gelijkwaardiger dan tot nu toe. Kleurtje vooral niet aanpassen, want waarom zou hij eerst blanker moeten worden om gelijkwaardig te worden?

Zwarte paarden zijn ook makkelijker te vinden dan schimmels, dus het zou volgens mij geen praktische problemen op hoeven te leveren.
pi_132446435
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik heb nu op facebook zo ongeveer elk afweer wel gezien. Allemaal met flinke historisch-culturele gaten in de verhalen. Ik snap die behoefte van mensen niet om er verhalen omheen te gaan verzinnen om de boel te redden. Accepteer nou eens dat het een neger is en dat het hoogstwaarschijnlijk een slaaf-meester verhouding was. Het is aan tegenpartij om aan te tonen dat er racistische intenties achter zitten en dat het wenselijk is om een volk onder dwang een culturele verandering te laten ondergaan.
Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132446785
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Exact, maar wat je nu ziet is dat bepaalde autochtone Nederlanders keihard om zich heen gaan slaan en zelfs andere groepen mensen erbij gaan betrekken. Jammer weer. Ik had erg veel sympathie voor de pro-Sinterklaas aanhangers, maar als ik dergelijke stukken weer lees denk ik van 'jullie hebben waarschijnlijk iets te verbergen'. Ze doen zelf mee aan het politiseren van de traditie.
Jullie/wij/ zij en dan je bericht

Wij worden onderwezen over de slavernij en heb op school nooit iets gehoord over die blanke slavernij, dus hou eens op met je ...jullie hebben wat te verbergen.
pi_132446801
Zoals uit de enquête van een vandaag bleek zit het discriminatoire karakter alleen in de hoofden van de mensen die zich miskend voelen, achtergesteld, te lui om te werken, profiteurs, kortom allen die elke gelegenheid aanpakken om zichzelf als slachtoffer te neer te zetten, met het doel er op de een of andere manier beter van te worden.

Van deze mensen kun je het verwachten, dat is hun "bestaansrecht" in Nederland, maar waar ik wel vreselijk van moet kotsen (heb ie een teiltje voor mûh) is die linkse kliek die deze lieden een soort legitimatie geven met allerlei onzinnige verhalen zoals slavernij :r :r :r :r

Ondertussen, is het effect averechts en zal er nu meer racisme gaan ontstaan jegens hen die een eeuwenoude traditie willen verstoren. :(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_132446850
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Jawel maar die kennis was geen gemeengoed zoals nu. In het hoofd van de negentiende eeuwse Nederlander waren die zwart. Onterecht ja maar dat beeld bestond gewoon.
Zelfs tot de jaren 60 van de vorige eeuw wist de gemiddelde Nederlander ook niet hoe een echte neger eruit zag. Die waren hier immers nauwelijks & zo goed was het onderwijs nu ook weer niet. Sjors en Sjmmie en Kuifje waren de norm ;)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:32:42 #164
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132446852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Muah. Het is niet verbergen maar gewoon een afweer reflex. Ik snap het wel. Wapenfeitjes zijn geil en voor elke 1 persoon die er eentje verzint zijn er 10.000 die ze retweeten/forward mailen. Zonder te fact-checken natuurlijk.

Ik zie de potentie in deze discussie om Zwarte Piet een toegevoegde waarde te geven. Als leermoment voor onze kinderen als ze oud genoeg zijn om over concepten als gelijkwaardigheid te leren. En als leermoment voor een overijverige buitenlandse PC lobby die latent racistische trekjes heeft gekregen en bijna alles als hate-crime wil labelen. Het is alleen belangrijk dat Nederlanders eens gaan snappen en onderkennen wat Zwarte Piet is. Een hoop doen dat al maar er is nog een lange weg te gaan.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132446886
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:31 schreef paddy het volgende:

[..]

Jullie/wij/ zij en dan je bericht
Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.

quote:
Maar die Barbaarse (Moorse) slavenjagers--zoals Chris Develing al stelt in dit prachtige artikel--jaagden niet alleen in Afrika (samen met bekeerde Afrikanen), maar van India, Polen tot en met de kusten van Nederland, Ierland en IJsland aan toe. Hun kustbestormingen om Christelijke vrouwen en kinderen te roven voor de Moslimse slavenmarkten in de door Arabieren gekoloniseerde wereld, heetten "Razzias".
Nederlanders in de kustgebieden hebben dus eeuwen lang risico gelopen slachtoffer te worden van Berberse (Moorse) bendes. Nu lopen ze alweer risico slachtoffer te worden, maar dan op en andere manier. Daarom is dat slavernijmonument in Amsterdam misplaatst: dat had in Mekka, Zanzibar of Marrakesh (of elders in Barbarije) moeten staan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132446926
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:31 schreef Oud_student het volgende:
Ondertussen, is het effect averechts en zal er nu meer racisme gaan ontstaan jegens hen die een eeuwenoude traditie willen verstoren. :(
Idd. "Een paar zeiknegers hebben Sinterklaas vermoord" zal kinderen niet echt rassentolerant maken.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:34:55 #167
13368 NiGeLaToR
pi_132446989
Wat nog het meest steekt is niet de discussie over wel of niet racistische oorsprong maar het feit dat het tegenwoordig onderdeel is van de NL cultuur. De VN zegt gewoon dat we onze identiteit moeten verloochenen omdat er een stel kneuzen zijn die het verschil tussen poppenkast voor kinderen en hun eigen overgevoelige lange tenen niet meer zien. Waarom mag de VN wel eisen dat wij NLers onze culturele gebruiken staken, terwijl al het debiele geweld uit naam van een sprookjesboek met fluwelen handschoenen behandeld wordt? Wij geloven in Sinterklaas ja!

Wel fijn om te merken dat Sinterklaas nu weer helemaal terug is, dat gaan we zeker groots vieren!
pi_132447065
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij begint er toch mee, met het plaatsen van het prachtige artikeltje. Hier heb je nog een parel van zo'n 'historisch feit', onder datzelfde artikel.

[..]

Zitten wat foutjes in, maar de strekking klopt. Moren waren nu eenmaal geen lieverdjes.
Maar heeft idd weinig met de huidige vorm van Sint& Piet te maken.
pi_132447082
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:36 schreef Grouch het volgende:

[..]

Zitten wat foutjes in, maar de strekking klopt. Moren waren nu eenmaal geen lieverdjes.
Maar heeft idd weinig met de huidige vorm van Sint& Piet te maken.
Lul toch niet zo dom man, je bent net zo lekker bezig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132447215
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:34 schreef NiGeLaToR het volgende:

Wel fijn om te merken dat Sinterklaas nu weer helemaal terug is, dat gaan we zeker groots vieren!
Ik deed de laatste jaren helemaal niets aan Sinterklaas, maar overweeg het nu wel te gaan vieren, met heel veel Pieten *O*
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:39:32 #171
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132447248
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:34 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat nog het meest steekt is niet de discussie over wel of niet racistische oorsprong maar het feit dat het tegenwoordig onderdeel is van de NL cultuur. De VN zegt gewoon dat we onze identiteit moeten verloochenen omdat er een stel kneuzen zijn die het verschil tussen poppenkast voor kinderen en hun eigen overgevoelige lange tenen niet meer zien. Waarom mag de VN wel eisen dat wij NLers onze culturele gebruiken staken, terwijl al het debiele geweld uit naam van een sprookjesboek met fluwelen handschoenen behandeld wordt? Wij geloven in Sinterklaas ja!

Het is verontrustend dat er bij de VN, nota bene door cultuurdeskundigen, zo ongevoelig wordt rondgebanjerd. In deze situatie kunnen we er nog om lachen omdat dit toch geen direct effect gaat hebben. Maar in hoeveel situaties zijn er echt cultureel gevoelige problemen waar echt gedegen onderzoek moet worden gedaan voordat er ook maar 1 iemand uitspraken durft te doen. Zoals Thailand-Cambodia met hun tempel die precies op een door de Fransen getekende grens staat die ineens een unesco site werd. Waarna de 2 landen dus elkaar gingen bestoken voor beheer over de ingang van de tempel. Waar mensen echt door zijn gestorven.

Die onkunde bij de VN is mij zo langzamerhand steeds duidelijk geworden en het is eigenlijk onvergefelijk dat dit soort mensen op zulke gevoelige posities zitten.
pi_132447282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:38 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik deed de laatste jaren helemaal niets aan Sinterklaas, maar overweeg het nu wel te gaan vieren, met heel veel Pieten *O*
en dat ze nu extra extra zwart zijn :D
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132447365
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:39 schreef SpecialK het volgende:

Die onkunde bij de VN is mij zo langzamerhand steeds duidelijk geworden en het is eigenlijk onvergefelijk dat dit soort mensen op zulke gevoelige posities zitten.
Dat is te triest voor woorden idd. Dat zo'n dame maar meteen een standpunt inneemt zonder zich er ook maar in enige mate in verdiept te hebben, dat moet gewoon niet kunnen (en dat ze zich er niet in verdiept heeft blijkt wel duidelijk uit haar uitspraken).
pi_132447374
quote:

[..]

Het is verontrustend dat er bij de VN, nota bene door cultuurdeskundigen, zo ongevoelig wordt rondgebanjerd. In deze situatie kunnen we er nog om lachen omdat dit toch geen direct effect gaat hebben. Maar in hoeveel situaties zijn er echt cultureel gevoelige problemen waar echt gedegen onderzoek moet worden gedaan voordat er ook maar 1 iemand uitspraken durft te doen. Zoals Thailand-Cambodia met hun tempel die precies op een door de Fransen getekende grens staat die ineens een unesco site werd. Waarna de 2 landen dus elkaar gingen bestoken voor beheer over de ingang van de tempel. Waar mensen echt door zijn gestorven.

Dat dachten ze in Saoedi Arabië kennelijk ook.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132447384
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html

Dan was deze zeker ook niet fijn? Kom op man. Wij werden onderwezen over de slavernij van Afrikanen. Dus hoe kom je erbij...jullie hebben wat te verbergen. Geen enkel land is onschuldig aan slavernij en het is juist goed dat dit besproken gaat worden zodat je er op school iets mee kan doen. Dat de Sint een byzantijn was wist ik al in groep 3. Dat er een VOC en een WIC was ook op school gehad..Niets gehoord over de blanke slavernij. Dit alles heeft niets te maken met het Sinterklaasfeest wat wij vieren. Net als in Iran het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen.

Het ging hier richting slavernij en dan is wat mij betreft helemaal niets onbespreekbaar
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:41:28 #176
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_132447389
Ik vind het sowieso onzin om te roepen dat landen ''schuldig'' waren aan slavernij.

Slavernij was in die tijden heel gewoon, het was algemeen geaccepteerd, en we hebben er flink van geprofiteerd. Nu, anno 2013, is het niet meer sociaal acceptabel, en daarom doen we het ook niet meer.

Maar dat betekent niet dat we ons schuldig hoeven te voelen over wat onze voorouders deden. Andere tijden, andere normen en waarden. Zwarte Piet doet niemand echt terugdenken aan tijden van slavernij, want alle zwarte mensen die ooit slaaf geweest zijn, zijn dood.

Hun verre nakomelingen hebben dan ook geen poot om op te staan en verdienen geen rooie cent aan herstelbetalingen, hoeveel zielige verhaaltjes ze ook ophangen en hun handje ophouden om maar niet te hoeven werken. Ze mogen godverdomme blij zijn dat we ze vrij laten rondlopen anno 2013. In plaats daarvan horen we alleen maar geklaag, worden onze tradities beschimpt en als klap op de vuurpijl wordt er geld geëist voor niet-bestaand leed.

Misschien heeft Zwarte Piet wel een racistische oorsprong. So fucking what? Dat is niet de huidige betekenis, dus er hoeft niets aan te veranderen. Dat een klein groepje mensen zich eraan stoort is jammer, maar helaas. Mekkeren over slavernij is geen geldig argument: je bent geen slaaf geweest, je zal er ook nooit een zijn, dus hou je grote mond en ga op 5 december wat anders doen.
pi_132447598
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:41 schreef paddy het volgende:

Dan was deze zeker ook niet fijn? Kom op man. Wij werden onderwezen over de slavernij van Afrikanen. Dus hoe kom je erbij...jullie hebben wat te verbergen. Geen enkel land is onschuldig aan slavernij en het is juist goed dat dit besproken gaat worden zodat je er op school iets mee kan doen. Dat de Sint een byzantijn was wist ik al in groep 3. Dat er een VOC en een WIC was ook op school gehad..Niets gehoord over de blanke slavernij. Dit alles heeft niets te maken met het Sinterklaasfeest wat wij vieren. Net als in Iran het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen.
Jij voelt je kennelijk aangesproken door mijn bericht. Wat maakt dat jij je vereenzelvigde met de randdebiel die het stuk heeft geschreven en de mensen die daaronder reageren? Als het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen, waarom zegt men dat dan niet gewoon? Wat is dan de reden om alsnog allerlei andere zaken erbij te gaan halen om louter te zeggen: 'nee nee wij zijn niet racistisch, ach welnee, dat zijn de Moren'. Getuige dat stuk. Dan heb je wel degelijk iets te verbergen - en maak je het alleen maar erger.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:44:37 #178
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_132447610
Veel mensen reageren verontwaardigd op de uitspraak van de VN. Zo organiseert Mandy Farla aanstaande zaterdag een demonstratie op het Malieveld in Den Haag. Op Twitter was de discussie rondom het Sinterklaasfeest dinsdagmiddag ook het gesprek van de dag.
http://www.hartvannederla(...)weg-met-sinterklaas/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_132447736
Moest ineens denken aan een mooi stukje jeugdsentiment:

Ik zie hier een dommige Zwarte Piet die klusjes doet en oorringen draagt. Ik moet zeggen dat ik in het dagelijks leven de neiging voel om alle negers die ik tegenkom op de één of andere manier te benadelen, en dat doe ik dan ook. Heb me altijd afgevraagd waar dat nu van kwam, maar nu weet ik het zeker. Het is de schuld van Bart Peeters.
  FOK!fotograaf dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:46:32 #180
13368 NiGeLaToR
pi_132447744
quote:

[..]

Er worden oorlogen gevoerd om de conclusie van VN 'specialisten'. Zijn dezelfde mensen die bepalen wie oorlogsmisdadiger is en wie vrijheidsstrijder of revolutionair. En ook hier zie je dat de faal immense proporties aanneemt, niet alleen is de conclusie fout van de 'onderzoeker', ook is de wijze waarop kwetsend en schaamteloos. Maargoed, kunnen we als NLers de VN nu aanklagen vanwege discriminatie?

En reken maar dat wij voor het eerst in jaren Sinterklaas gaan vieren. Lekker avondje zwartepieten! :+
pi_132447859
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij voelt je kennelijk aangesproken door mijn bericht. Wat maakt dat jij je vereenzelvigde met de randdebiel die het stuk heeft geschreven en de mensen die daaronder reageren? Als het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen, waarom zegt men dat dan niet gewoon? Wat is dan de reden om alsnog allerlei andere zaken erbij te gaan halen om louter te zeggen: 'nee nee wij zijn niet racistisch, ach welnee, dat zijn de Moren'. Getuige dat stuk. Dan heb je wel degelijk iets te verbergen.
Het verhaal neemt steeds verschillende wendingen. Ik plaatste ook de andere link, maar ja, praat weer tegen een stuk beton. over selectief zijn gesproken. Ik heb het nooit over hunnie en zullie gehad. Zo ben jij misschien, maar ik niet.
quote:
"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.
Zo is zwarte Piet bedoeld en niet anders

Ik ben trouwens niet tegen veranderingen, maar dan meer om dat eeuwige geziek van sommigen...die er steeds meer en wij en jullie verhaal van willen maken...en die mening is van mij nog steeds hetzelfde
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:51:12 #182
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132448016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij voelt je kennelijk aangesproken door mijn bericht. Wat maakt dat jij je vereenzelvigde met de randdebiel die het stuk heeft geschreven en de mensen die daaronder reageren? Als het nooit bedoeld is om bruine mensen te schofferen, waarom zegt men dat dan niet gewoon? Wat is dan de reden om alsnog allerlei andere zaken erbij te gaan halen om louter te zeggen: 'nee nee wij zijn niet racistisch, ach welnee, dat zijn de Moren'. Getuige dat stuk. Dan heb je wel degelijk iets te verbergen - en maak je het alleen maar erger.
Dat is gewoon een emotionele reactie, die mensen proberen naar eigen inzicht een onschuldig kinderfeest te verdedigen. Dat hun betoog niet correct is heb je gelijk in. Maar het "iets te verbergen" is beetje overtrokken imho.
pi_132448150
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:48 schreef paddy het volgende:

[..]

Het verhaal neemt steeds verschillende wendingen. Ik plaatste ook de andere link, maar ja, praat weer tegen een stuk beton. over selectief zijn gesproken. Ik heb het nooit over hunnie en zullie gehad. Zo ben jij misschien, maar ik niet.
Ja en dus? Ik reageer op dat bericht dat jij plaatste. Of ben ik verplicht op elke linkdump van je te reageren? Het gaat er nu juist om dat het stuk wat jij plaatste uitgaat van wij zij en hullie - en dat dergelijke types bij mij weer sterk te indruk te wekken dat ze iets proberen te verbergen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132448158
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:46 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Er worden oorlogen gevoerd om de conclusie van VN 'specialisten'. Zijn dezelfde mensen die bepalen wie oorlogsmisdadiger is en wie vrijheidsstrijder of revolutionair. En ook hier zie je dat de faal immense proporties aanneemt, niet alleen is de conclusie fout van de 'onderzoeker', ook is de wijze waarop kwetsend en schaamteloos. Maargoed, kunnen we als NLers de VN nu aanklagen vanwege discriminatie?

En reken maar dat wij voor het eerst in jaren Sinterklaas gaan vieren. Lekker avondje zwartepieten! :+
Ik denk dat veel kinderen dit jaar het geloof in zwarte piet en Sinterklaas gaan verliezen. Je maak mij niet wijs dat een kind van 5 dit niet mee gaat krijgen.
pi_132448365
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:51 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Dat is gewoon een emotionele reactie, die mensen proberen naar eigen inzicht een onschuldig kinderfeest te verdedigen. Dat hun betoog niet correct is heb je gelijk in. Maar het "iets te verbergen" is beetje overtrokken imho.
Uiteraard, maar het is een gevaar dat andere mensen dat natuurlijk ook zo zullen ervaren. Als een poging om 'racisme' een plaats te geven of iets dergelijks. Of het af te wentelen. Dat het niet zo is weten jij en ik, maar met dergelijke emotionele reacties (die je steeds vaker overal ziet) zou ik het niet vreemd vinden als de mensen die het betreft steeds wantrouwiger tegenover het feest zullen staan. Hoeveel 'negergrappen' zijn er inmiddels wel niet gemaakt de afgelopen periode, louter om dit voorval? Dat werkt alleen maar in het nadeel.
Allah Al Watan Al Malik
  FOK!fotograaf dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:58:26 #186
13368 NiGeLaToR
pi_132448498
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:53 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik denk dat veel kinderen dit jaar het geloof in zwarte piet en Sinterklaas gaan verliezen. Je maak mij niet wijs dat een kind van 5 dit niet mee gaat krijgen.
Kinderen van 11 geloven nog even als de schooldirecteur verkleed als Sint de aula in komt. Dat is nu het mooie van iets geloven ;) maar blijkbaar moeten wij ons geloof afzweren omdat iemand gekwetst is - wel weer iets unieks, meestal is het andersom.
pi_132448608
quote:

[..]

ja. Leuk als je man, vader, enz op oorlogsmissie gestuurd wordt op zo'n wankele basis.
pi_132448620
Waarom zouden zwarte mensen niet voor een blanke man mogen werken? Wat is daar racistisch aan of verbindt dat de situatie met slavernij? Als ik in een mcdonalds kom waar het personeel volledig gekleurd is en in McDonalds outfit loopt verdenk ik McDonalds och ook niet van slavernij of racisme?

Maken dezelfde mensen zich ook druk om al die blanke elfjes van de kerstman. Deze zijn in ongeveer dezelfde tijd tot leven gekomen. maar omdat deze geen kleurtje hadden is het dus prima. Misschien waren die wel bewust blank omdat ze de donkere mensen als niet geschikt zagen? Misschien is juist een zwarte helper in het leven geropen om juist ook te laten zien dat zwarte mensen goed vrolijk en aardig kunnen zijn?

Hoe dan ook als je tegen racisme en slavernij bent dan maak je je niet druk om een kleur, maar om hoe mensen behandeld worden. Zwarte Pieten worden niet slecht behandeld, worden gezien als normale helper van sinterklaas en is dus geen enkele reden meer om het af te schaffen of racistisch te noemen of als slavernij te zien.
pi_132448852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind het sowieso onzin om te roepen dat landen ''schuldig'' waren aan slavernij.

Slavernij was in die tijden heel gewoon, het was algemeen geaccepteerd, en we hebben er flink van geprofiteerd. Nu, anno 2013, is het niet meer sociaal acceptabel, en daarom doen we het ook niet meer.
het was toen ook een heet hangijzer, zeker in het begin. Bij het eerste schip slaven dat in Middelburg een tussenstop maakte wilden de Zeeuwen dat de slaven werden vrijgelaten.
http://www.nd.nl/artikele(...)512cb629437a3f57f77a
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meer info over Moren in. Nederland in die tijd : http://bukubooks.wordpress.com/swart/

[ Bericht 18% gewijzigd door poemojn op 22-10-2013 21:11:27 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:06:40 #190
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132449005
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is een gevaar dat andere mensen dat natuurlijk ook zo zullen ervaren. Als een poging om 'racisme' een plaats te geven of iets dergelijks. Of het af te wentelen. Dat het niet zo is weten jij en ik, maar met dergelijke emotionele reacties (die je steeds vaker overal ziet) zou ik het niet vreemd vinden als de mensen die het betreft steeds wantrouwiger tegenover het feest zullen staan. Hoeveel 'negergrappen' zijn er inmiddels wel niet gemaakt de afgelopen periode, louter om dit voorval? Dat werkt alleen maar in het nadeel.
Ik zie het niet als een poging om racisme af te zwakken of iets dergelijks. Ik zie het als een knullige poging om een kinderfeest te verdedigen. Je moet er dan ook niet teveel achter zoeken imho. Eigenlijk is het gewoon actie reactie en dat in een neerwaartse spiraal. 1 van de grote nadelen van social media. En in dit geval is een kinderfeest er de dupe van.
pi_132449310
quote:
Die onkunde komt bijvoorbeeld ook naar voren uit de suggestie om maar gewoon kerst met de Kerstman te gaan vieren. De Kerstman is juist iets wat vanuit het buitenland naar Nederland gekomen is. Deze mevrouw weet dat duidelijk niet en komt dus erg ondeskundig op mij over.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:13:09 #192
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132449422
Meer Huffington Post:

quote:
Come on people, honestly, how would YOU feel if, for example, a tribe in Papau New Guinea were dressing one of their own in white make up and started partying around him?

You'd laugh your t! t$ off.
http://www.huffingtonpost(...)acist_n_4140871.html
reset
pi_132449425
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:06 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ik zie het niet als een poging om racisme af te zwakken of iets dergelijks. Ik zie het als een knullige poging om een kinderfeest te verdedigen. Je moet er dan ook niet teveel achter zoeken imho. Eigenlijk is het gewoon actie reactie en dat in een neerwaartse spiraal. 1 van de grote nadelen van social media. En in dit geval is een kinderfeest er de dupe van.
Ik stoor me vooral aan de slachtofferrol die juist iemand als Quinsy wordt verweten. Alsof het Sinterklaasfeest wordt verboden, alsof Zwarte Piet uberhaupt verboden wordt. En dat is de slachtofferrol die ik bij dezelfde mensen op allerhande vlakken terug zie. Of het nu gaat over kabinetsbeleid, de EU, zielige dieren of weet ik wat. Enige zelfreflectie lijkt totaal te ontbreken.

Dat soort mensen krijgen en hebben de overhand gekregen op internet. Mensen die je normaal gesproken nooit hoort. Je kunt als beetje genuanceerd persoon beter in de kroeg gaan zitten voor een normaal gesprek tegenwoordig.
pi_132449718
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja en dus? Ik reageer op dat bericht dat jij plaatste. Of ben ik verplicht op elke linkdump van je te reageren? Het gaat er nu juist om dat het stuk wat jij plaatste uitgaat van wij zij en hullie - en dat dergelijke types bij mij weer sterk te indruk te wekken dat ze iets proberen te verbergen.
Nee, zoals je in alle posts van mij kon lezen heb ik het nooit over zij en wij gehad. Wel over een kliek. Daar bedoelde ik dus de klagers mee die achter elke boom een boze blanke zien. Ik heb al verschillende dramaverhalen voorbij zien komen. Deze kende ik nog niet.

Ow, en in bijna elke post heb ik mijn mening gezet dat het mij niet uitmaakt of de pieten gaan veranderen. Wat ik doe is altijd die slavenaanval alsof alleen het westen zich daar schuldig aan maakte met tegenargumenten bestoken. ook al moet ik daar de hele wereld voor over. In zoveel discussies is dat altijd terug zien komen dus nu ga ik er op in. De link waar jij zo boos om was vond ik hooguit hilarisch!! Want die versie nog niet eerder gehoord. Dat er blanke slaven werden verkocht wist ik wel. Mag ik zeker niet zeggen omdat?
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:06 schreef -Techno- het volgende:

[..]

In tegendeel! ik laat zien dat racisme niet voorbehouden is aan 1 doelgroep wat men wel vaak probeert af te zwakken.

De link was gewoon hilarisch. Nog een verhaal aan het lijstje toegevoegd.

Voor mij is nog steeds het verhaal van 1850 en knecht relevant. Iemand in page kleding die alleen door schildknapen werden gedragen. dit verhaal heb ik mijn kinderen tenminste verteld toen ze niet meer in Sinterlaas geloofden en vroegen hoe zwarte piet erbij kwam. Maar ik kom uit Enschede en ben niet discriminerend opgevoed. Ik denk ook dat de meeste Surinamers gewoon meedoen met het feest.
pi_132449797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:13 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik stoor me vooral aan de slachtofferrol die juist iemand als Quinsy wordt verweten. Alsof het Sinterklaasfeest wordt verboden, alsof Zwarte Piet uberhaupt verboden wordt. En dat is de slachtofferrol die ik bij dezelfde mensen op allerhande vlakken terug zie. Of het nu gaat over kabinetsbeleid, de EU, zielige dieren of weet ik wat. Enige zelfreflectie lijkt totaal te ontbreken.

Dat soort mensen krijgen en hebben de overhand gekregen op internet. Mensen die je normaal gesproken nooit hoort. Je kunt als beetje genuanceerd persoon beter in de kroeg gaan zitten voor een normaal gesprek tegenwoordig.
Genuanceerd? Iets met hollanders mis je niets aan?
pi_132449813
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:11 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Die onkunde komt bijvoorbeeld ook naar voren uit de suggestie om maar gewoon kerst met de Kerstman te gaan vieren. De Kerstman is juist iets wat vanuit het buitenland naar Nederland gekomen is. Deze mevrouw weet dat duidelijk niet en komt dus erg ondeskundig op mij over.
Idd.
pi_132449819
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:19 schreef paddy het volgende:

[..]

Genuanceerd? Iets met hollanders mis je niets aan?
Hou toch je klep mens.
pi_132449871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Hou toch je klep mens.
Genuanceerd dus mmm
pi_132449931
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:17 schreef paddy het volgende:
Nee, zoals je in alle posts van mij kon lezen heb ik het nooit over zij en wij gehad. Wel over een kliek. Daar bedoelde ik dus de klagers mee die achter elke boom een boze blanke zien. Ik heb al verschillende dramaverhalen voorbij zien komen. Deze kende ik nog niet.

Ow, en in bijna elke post heb ik mijn mening gezet dat het mij niet uitmaakt of de pieten gaan veranderen. Wat ik doe is altijd die slavenaanval alsof alleen het westen zich daar schuldig aan maakte met tegenargumenten bestoken. ook al moet ik daar de hele wereld voor over. In zoveel discussies is dat altijd terug zien komen dus nu ga ik er op in. De link waar jij zo boos om was vond ik hooguit hilarisch!! Want die versie nog niet eerder gehoord. Dat er blanke slaven werden verkocht wist ik wel. Mag ik zeker niet zeggen omdat?
Je mag alles zeggen wat je wilt. Doet niets af aan het feit dat je met vingerwijzen, wat je dus kennelijk ook toegeeft, nergens komt - en het daarenboven nog volstrekt irrelevant is binnen de gehele discussie. Volgens mij betreft Sinterklaas een Nederlands feest, dus dan kan je wel de hele wereld over om argumenten te zoeken dat het Nederlandse Sinterklaasfeest echt niet racistisch is, maar daar schiet je dus geen reet mee op.

Je plaatst jezelf in een slachtofferol, terwijl je tegelijkertijd andere mensen verwijt zichzelf in een slachtofferol te plaatsen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132449969
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 21:20 schreef paddy het volgende:

[..]

Genuanceerd dus mmm
Een dergelijke opmerking is aan mensen die cynisme niet herkennen niet besteed. Precies m'n punt, op internet heb je al snel het idee met iemand van eigen niveau een discussie te voeren. Iets wat vaker niet dan wel het geval is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')