abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132443577
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:57 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

vind ik wel, dit is lekker makkelijk zo, en gevaarlijk bovendien, want nu is het een discussie tussen blank en zwart en die willen we niet. Lees voor de grap de opmerkingen op Nu.nl eens. Angstaanjagend hoe mensen nu met elkaar omgaan.
Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.

Hij komt uit de universiteit met z'n papiertje van Postcolonial Studies en hij begint etnische spanningen op te kloppen die in Nederland haast niet spelen, tussen de blanke Nederlander en mensen van allerlei verschillende afkomsten die toevallig donkerder zijn dan de Turken en Marokkanen, maar die het in de Nederlandse maatschappij relatief goed doen.

Het kan natuurlijk dat hij denkt dat hij echt goed bezig is, dat hij één of ander verschrikkelijk structureel racisme aan de kaak stelt, of dat hij zo handelt vanwege slechte ervaringen (blanke kindjes die op straat riepen: 'Kijk mama, daar is Zwarte Piet!'). Maar hij heeft ook een positie in de maatschappij waardoor hij beter zou moeten weten. Als hij de blanke echt als vijand ziet en dat over probeert te brengen op andere mensen, dan is het wel een enorme lul.

Er zullen niet erg veel mensen achter hem aan lopen, maar het 'debat' creëert wel allerlei spanningen en valse tegenstellingen. Mensen die hierdoor racistische dingen over zwarten gaan roepen zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, maar deze kwestie geeft hen een excuus.
pi_132443607
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan nog een betere vergelijking trekken. De elfjes die Santa helpen worden vaak gespeeld door kleine mensen en kleine mensen worden het jaar door vaak door kinderen uitgemaakt voor Santa's Elves.

Het verschil is dat wij hier kinderen leren dat racisme niet OK is maar in de VS wordt er nauwelijks tot geen tijd besteed aan begrip voor kleine mensen.
Thanksgiving is wellicht ook een mooie. Ieder jaar vieren de Amerikanen de massamoord op de inheemse bevolking. Enigszins klachtwaardig lijkt mij.
pi_132443653
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het vervelende is dat "black face" in de VS en andere delen van de wereld een vorm van entertainment was waarbij negers als domme lelijke mensen werden uitgebeeld op het podium. Vanuit die pijn wordt nu gekeken naar deze traditie. Minimaal begrijpelijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132443698
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Grouch het volgende:

[..]

Thanksgiving is wellicht ook een mooie. Ieder jaar vieren de Amerikanen de massamoord op de inheemse bevolking. Enigszins klachtwaardig lijkt mij.
En Pasen, met de moord van de joden op Jezus.
pi_132443754
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef _Dido_ het volgende:
Quote van het Landelijk Platform Slavernijverleden: Volgens de van oorsprong Surinaamse draait het sinterklaasfeest om 'racisme, discriminatie, het niet erkennen van het leed dat de donkere medemens is aangedaan.'
Dat is gek, ik dacht dat het sinterklaasfeest draaide om de Sint, Piet, kinderen, cadeautjes, liedjes, pepernoten, je schoen zetten en dat soort dingen. Toch weer gehersenspoeld door de hegemonische wittemanscultuur.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:41:24 #106
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132443764
Valt me net in dat als zwarte piet een moor is hij dus geen slaaf maar een slavenhaler is. Mss kan mvr Sheperd dus bij zwarte piet gaan vragen om herstel betalingen ? :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132443827
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Geralt het volgende:
Kunnen die flikkers zich niet met belangrijke zaken bezig houden?

Godsklere man. Kijk om je heen. De wereld staat in brand. Crisis overal. Honger. Oorlog etc etc, maar hey een of ander kinderfesstje verstieren heeft meer prioriteit.

:r
Op NOS TT 101 lees je naast dit geouwehoer dat er in Brunei iemand gestenigd is wegens overspel...
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:43:20 #108
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132443871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:29 schreef Xaryna het volgende:
De overgrote meerderheid van de Nederlanders ziet er geen kwaad in. De overgrote meerderheid van de buitenlanders wel. In de huidige tijden krijgen die buitenlanders ook steeds meer mee van onze tradities en vellen zij een oordeel.

Op zich zie ik er het kwaad niet in om te kijken naar een (langzaam aangepaste) versie. Maar dan wel één die ook bij onze cultuur past. De zwarte pieten wit of regenboog maken slaat nergens op. Maar misschien kunnen ze wel een minder neger-uiterlijk krijgen. Al lijken ze allang niet meer echt op een neger, misschien kunnen we er toch iets aan veranderen waardoor de buitenlanders zich niet meer aangesproken voelen en wij ons niet bekocht voelen.
Alsof het minderwaardigheidscomplex van die klagers daardoor minder wordt. Daar geloof ik dus niks van, sterker nog ze vinden vanzelf wel wat anders om weer over te klagen. Een slachtoffer rol biedt nu eenmaal perspectief op een eventuele schadevergoeding.

quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:43:54 #109
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132443898
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.

Hij komt uit de universiteit met z'n papiertje van Postcolonial Studies en hij begint etnische spanningen op te kloppen die in Nederland haast niet spelen, tussen de blanke Nederlander en mensen van allerlei verschillende afkomsten die toevallig donkerder zijn dan de Turken en Marokkanen, maar die het in de Nederlandse maatschappij relatief goed doen.

Het kan natuurlijk dat hij denkt dat hij echt goed bezig is, dat hij één of ander verschrikkelijk structureel racisme aan de kaak stelt, of dat hij zo handelt vanwege slechte ervaringen (blanke kindjes die op straat riepen: 'Kijk mama, daar is Zwarte Piet!'). Maar hij heeft ook een positie in de maatschappij waardoor hij beter zou moeten weten. Als hij de blanke echt als vijand ziet en dat over probeert te brengen op andere mensen, dan is het wel een enorme lul.

Er zullen niet erg veel mensen achter hem aan lopen, maar het 'debat' creëert wel allerlei spanningen en valse tegenstellingen. Mensen die hierdoor racistische dingen over zwarten gaan roepen zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, maar deze kwestie geeft hen een excuus.
Ik vind dit een erg goede post.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132443963
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:42 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Op NOS TT 101 lees je naast dit geouwehoer dat er in Brunei iemand gestenigd is wegens overspel...
Maar daar hebben ze olie, dus dan is de invoering van de sharia daar maar een randzaak. Je moet wel je prioriteiten goed hebben natuurlijk.
pi_132443965
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef _Dido_ het volgende:
Quote van het Landelijk Platform Slavernijverleden: Volgens de van oorsprong Surinaamse draait het sinterklaasfeest om 'racisme, discriminatie, het niet erkennen van het leed dat de donkere medemens is aangedaan.'

Oh boy :') Ik word er zo moe van dat ze zich voortdurend gediscrimineerd voelen. Afgewezen voor een baan? Discriminatie! Tas openen in de supermarkt? Discriminatie! Boete krijgen voor zwartrijden? Discriminatie! Dit is gewoon het zoveelste geval. Wanneer houden ze eens op het slachtoffer uit te hangen?
Is dat Platform eenzelfde soort clubje als Federatief Joods Nederland? :')

Het lijkt wel alsof 'de blanke al dan niet christelijke Nederlander' om het zo maar even te noemen de enige in dit land is die zich niet snel beledigd voelt...
pi_132444008
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:44 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar daar hebben ze olie, dus dan is de invoering van de sharia daar maar een randzaak. Je moet wel je prioriteiten goed hebben natuurlijk.
Lol :P
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:45:56 #113
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132444016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:43 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Alsof het minderwaardigheidscomplex van die klagers daardoor minder wordt. Daar geloof ik dus niks van, sterker nog ze vinden vanzelf wel wat anders om weer over te klagen. Een slachtoffer rol biedt nu eenmaal perspectief op een eventuele schadevergoeding.

[..]

psies, en..

quote:
Zei ik eerder dat ik vermoedde dat mevrouw Verene Shepherd, van de zwartepietencommissie van de VN, vooringenomen haar onderzoek naar Zwarte Piet inging? Dat behoeft correctie. Ik weet het inmiddels zeker.

Mijn eerdere vermoeden baseerde ik op het gegeven dat mevrouw Shepherd meende af te moeten reizen naar Suriname, om daar met de commissie voor herstelbetalingen aldaar te spreken. Ze komt dus niet naar Nederland, om daar haar licht op te steken over het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet en hoe men dat alles beleeft. Dat is in haar beleving duidelijk een reeds gepasseerd station, ze stoomt meteen door richting Suriname.
Nu vraag ik mij nog steeds af in hoeverre die herstelbetalingen criterium kunnen en mogen zijn in deze kwestie. Mocht de VN in al haar wijsheid besluiten dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is, mag Nederland dat dan afkopen door ettelijke euronen naar Suriname te gireren? Mocht Zwarte Piet geen racistisch stereotype zijn, zijn die herstelbetalingen dan van de baan?

Mevrouw Shepherd, zelf lid van de Jamaicaanse commissie voor herstelbetalingen, lijkt de affaire Zwarte Piet voornamelijk in het licht van haar eigen agenda te zien.
Ze zullen deze dame toch moeten omruilen door een geloofwaardiger figuur hoor. Dit moet toch zelfs de VN te bar zijn ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132444032
Regenboogpieten _O-
Vroeger ooit eens voor piet gespeeld maar dat was dan ook de laatste keer.
Alle jezus.
Digo
pi_132444140
Ik zie net dat die werkgroep van de VN alleen uit negers bestaat, dat vind ik racistisch.
pi_132444147
Hoe ga je de kinderen uitleggen dat Sinterklaas feest niet meer komt. Je krijg daar huilende kinderen voor terug dat wil niemand.

Ik blijf het raar vinden dat dit kan in Nederland. Ik vraag me af ze de VN dit kan verbieden.

Mark Rutte moet nu zeggen dat sinterklaas gewoon blijft met zwarte piet. En per direct de lidmaatschap van de VN opzeggen dit moet Nederland niet pikken. Want er is geen enkele racisme in het spel zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen komt.
De VN moet met hun potten van onze cultuur af blijven. Ik kan hier zo boos om worden.
De kinderen hebben recht op een mooi feest. Die zijn hier meer de dupe van dan de volwassen.

Wat is de volgende de Kerstman of de Paashaas.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:48:27 #117
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_132444150
Als de homo gemeenschap nou eens ging klagen dat de groningse regenboog pieten discriminerend zijn voor homo's...
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:48:32 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132444159
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:44 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Is dat Platform eenzelfde soort clubje als Federatief Joods Nederland? :')

Het lijkt wel alsof 'de blanke al dan niet christelijke Nederlander' om het zo maar even te noemen de enige in dit land is die zich niet snel beledigd voelt...
Muah. Gezien dit topic, de facebook posts en al het lawaai op TV kunnen ook blanke top der duinen Nederlanders zich snel aangevallen voelen.

Ik denk dat het alle Nederlanders (van alle kleuren) zou sieren om rustig te blijven en gewoon blijven focussen op het belangrijkste binnen deze discussie:

Namelijk het recht om tradities te kunnen vieren en aanpassen zoals we het zelf willen ondanks top-down voetjesgestamp.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132444164
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het vervelende is dat "black face" in de VS en andere delen van de wereld een vorm van entertainment was waarbij negers als domme lelijke mensen werden uitgebeeld op het podium. Vanuit die pijn wordt nu gekeken naar deze traditie. Minimaal begrijpelijk.
In de muziekwereld verfden blanken hun gezichten zwart om de zwarte muziek te 'mogen' spelen.
pi_132444246
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Muah. Gezien dit topic, de facebook posts en al het lawaai op TV kunnen ook blanke top der duinen Nederlanders zich snel aangevallen voelen.

Ik denk dat het alle Nederlanders (van alle kleuren) zou sieren om rustig te blijven en gewoon blijven focussen op het belangrijkste binnen deze discussie:

Namelijk het recht om tradities te kunnen vieren en aanpassen zoals we het zelf willen ondanks top-down voetjesgestamp.
Eens. Leven en laten leven :Y
pi_132444271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef Specularium het volgende:

[..]

In de muziekwereld verfden blanken hun gezichten zwart om de zwarte muziek te 'mogen' spelen.
Wat zielig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132444286
Is er nog iemand die daadwerkelijk valide argumenten kan geven waarom het sinterklaasfeest/zwarte pieten racisme is?
pi_132444295
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef ZodiaX het volgende:
Als de homo gemeenschap nou eens ging klagen dat de groningse regenboog pieten discriminerend zijn voor homo's...
Van mij part gaat iedereen klagen en passen ze alles zo dusdanig aan dat er überhaupt helemaal niet meer geklaagd kán worden. ^O^

Dan komen we ook achter de ware identiteit van deze klagers en zal iedereen versteld staan aan wat voor een stel idioten de zin is gegeven.
Digo
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:51:26 #124
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132444309
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:50 schreef theunderdog het volgende:
Is er nog iemand die daadwerkelijk valide argumenten kan geven waarom het sinterklaasfeest/zwarte pieten racisme is?
Insayno
RED ONS HENNIEGOD
pi_132444349
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:51 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Insayno
Wie is Pow??? Ben jij Pow???
pi_132444435
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:51 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Insayno

Hoi
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:53:58 #127
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132444447
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Wie is Pow??? Ben jij Pow???
Diederik Staal !! oprotteeee
RED ONS HENNIEGOD
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:54:30 #128
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132444487
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hoi
Ik heb ADHD
RED ONS HENNIEGOD
pi_132444505
Pietitie

Knetters, deze pagina laat wel zien dat de bemoeienis van de VN en de opmerkingen van mevrouw Shepard voor de meeste Nederlanders nu toch echt veel te ver gaan.
Binnen een paar uur 120 duizend likes.
pi_132444558
Die negerin heeft zich niet te bemoeien.
Ура для россии
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:57:51 #131
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132444655
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:56 schreef Woestijnvos het volgende:
Precies. Negerinnen met een eigen mening :N
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132444686
Het Suikerfeest van de moslims vind ik trouwens ook erg discriminerend richting diabetes-patiënten. Kan dit ook afgeschaft worden?
Digo
pi_132444895
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Beste post van vandaag (misschien wel van een compleet, nog af te bakenen, tijdsgewricht).
-
pi_132444915
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:28 schreef Snaps93 het volgende:

[..]

Waarom nou :')
Als het niets uithaalt dan niet, maar het kan geen kwaad om te doen.
Ja, maar aan wie ga je 'm aanbieden? Sinterklaas?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_132445076
Krijg nou wat! :D " Laten we voor eens en altijd korte metten maken met mythe, selectieve verontwaardiging en historisch geklungel. "
http://www.dagelijksestan(...)-piet-is-een-moorkop
quote:
nog voordat Europa zn eerste Afrikaan kocht. Zwarte Piet is namelijk gemaakt naar het model van de Moren
De roe! De zak! Dit is een hele andere wending dan dat de kliek voor ogen had _O-
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132445191
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:04 schreef paddy het volgende:
Krijg nou wat! :D " Laten we voor eens en altijd korte metten maken met mythe, selectieve verontwaardiging en historisch geklungel. "
http://www.dagelijksestan(...)-piet-is-een-moorkop
Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132445362
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:56 schreef Woestijnvos het volgende:
Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.

Maarja. Als, als. De kans dat ze daadwerkelijk onderzoek gaat doen lijkt mij niet zo groot - van het budget kan ze immers ook lekker uit eten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132445485
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.
Ik ben benieuwd naar de volgende uitleg. De traditie hangt helemaal nergens mee samen want Sinterklaas was een byzantijn en het Nederlands feest had voor de tijd helemaal geen knechten. Die kwamen pas laat in 18e eeuw als sprookje erbij
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132445556
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Oh, deels wel hoor. Sint (en later Piet) waren kinderschrikken. Net als duivels, moren en ander vreemd gespuis konden ze je komen halen als je stout was.
Die elementen zitten wel degelijk nog steeds in Piet. Ze zijn alleen niet meer dominant.
pi_132445564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:08 schreef Grouch het volgende:

[..]

Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.

Maarja. Als, als.

Is idd wel erg hypothetisch, als ik lees dat ze naar Suriname gaat om daar de oorsprong te onderzoeken.
pi_132445568
Weet niet of deze al gelinkt is;

http://coenensandershow.bnn.nl/item/444
Comfortably numb
pi_132445603
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:01 schreef regiliopeace het volgende:

[..]

Beste post van vandaag (misschien wel van een compleet, nog af te bakenen, tijdsgewricht).
Laten we hopen dat er ergens volgende week een betere post wordt gemaakt, te lang blijven zitten is nooit goed. :)
pi_132445655
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:08 schreef Grouch het volgende:

[..]

Maarja. Als, als. De kans dat ze daadwerkelijk onderzoek gaat doen lijkt mij niet zo groot - van het budget kan ze immers ook lekker uit eten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van mij heeft iedereen recht op een mening. Ik vind de discussie zelfs wel goed want het is geen feest met als doel discriminatie. Denk dat de VN (wanneer het neutraal is tenminste) geen verschil gaat maken in uitspraak
quote:
[.....lees rest in bron....]Erfgoed

In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html
pi_132445765
Maar wat is nou het probleem, het zwart schminken of de baas-knecht relatie?

En wat is er racistisch aan een neger die voor een bleekscheet werkt? Zijn blanken soms minderwaardig?

Oneindig triest dit gedoe.
pi_132445774
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:11 schreef Grouch het volgende:

[..]

Oh, deels wel hoor. Sint (en later Piet) waren kinderschrikken. Net als duivels, moren en ander vreemd gespuis konden ze je komen halen als je stout was.
Die elementen zitten wel degelijk nog steeds in Piet. Ze zijn alleen niet meer dominant.
Dat het kinderschrikken waren is bloody obvious, daar had ik het niet over. Het is immers een middel om kinderen in het gareel te houden. Het waren in eerste instantie dus duiveltjes, vervolgens moren - en vervolgens daadwerkelijke negroïde mensen. Dat laatste hangt wel degelijk samen met de verschrikkingen rond de slavenhandel. Dat neemt niet weg dat het nu onzin is om het tot racistisch feest te bombarderen, daar het NU een compleet andere lading heeft - en niet zozeer bedoeld is als een feest om kinderen angst aan te jagen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132445795
Al dan niet racistisch bejegende negertjes in Nederland zijn uiteraard veul belangrijker dan het hardnekkige gruwelijke antiblanke racisme in Zuid-Afrika en ook de ontvoerde kindsoldaatjes in Oeganda moeten hun bek houden; de VN spreekt zich alleen uit over schrijnende zaken in de wereld.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_132445935
"De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is..."

Even proberen dit in te zien... Nee, het lukt mij echt niet.

Ik vraag mij af of ze wel begrijpen dat het om een kinderfeestje(!!!) gaat en dat het allemaal gespeeld is. Wat een hersenloze mensen dit zeg :r
pi_132445942
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:10 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar de volgende uitleg. De traditie hangt helemaal nergens mee samen want Sinterklaas was een byzantijn en het Nederlands feest had voor de tijd helemaal geen knechten. Die kwamen pas laat in 18e eeuw als sprookje erbij
De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132445981
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef havanagila het volgende:
Maar wat is nou het probleem, het zwart schminken of de baas-knecht relatie?
Beiden. De schmink lijkt sterk op de omstreden blackface make-up, die gebruikt werd om negers af te schilderen als domme wezens die alleen geschikt waren voor simpel werk onder voortdurend toezicht van blanken. Wezens die blij moesten zijn met hun slavenstatus, want dan deden ze tenminste nog wat nuttigs.

Vandaar dat ik dagen geleden al voorspelde dat de VN zo zou reageren. Wat toen werd weggelachen. Ik geloof dat er zelfs een kratje hertog jan mijn kant op komt nu...
pi_132446006
quote:
18s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef El_Matador het volgende:
Al dan niet racistisch bejegende negertjes in Nederland zijn uiteraard veul belangrijker dan het hardnekkige gruwelijke antiblanke racisme in Zuid-Afrika en ook de ontvoerde kindsoldaatjes in Oeganda moeten hun bek houden; de VN spreekt zich alleen uit over schrijnende zaken in de wereld.
VN zegt neutraal te zijn, dus ik verwacht een neutrale uitspraak http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html

En het is geen grote groep hoor. Het is een kliek. Wel een kliek die het voor elkaar heeft gekregen de aandacht te krijgen die ze wilden hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')