Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:57 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
vind ik wel, dit is lekker makkelijk zo, en gevaarlijk bovendien, want nu is het een discussie tussen blank en zwart en die willen we niet. Lees voor de grap de opmerkingen op Nu.nl eens. Angstaanjagend hoe mensen nu met elkaar omgaan.
Thanksgiving is wellicht ook een mooie. Ieder jaar vieren de Amerikanen de massamoord op de inheemse bevolking. Enigszins klachtwaardig lijkt mij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan nog een betere vergelijking trekken. De elfjes die Santa helpen worden vaak gespeeld door kleine mensen en kleine mensen worden het jaar door vaak door kinderen uitgemaakt voor Santa's Elves.
Het verschil is dat wij hier kinderen leren dat racisme niet OK is maar in de VS wordt er nauwelijks tot geen tijd besteed aan begrip voor kleine mensen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het vervelende is dat "black face" in de VS en andere delen van de wereld een vorm van entertainment was waarbij negers als domme lelijke mensen werden uitgebeeld op het podium. Vanuit die pijn wordt nu gekeken naar deze traditie. Minimaal begrijpelijk.
En Pasen, met de moord van de joden op Jezus.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Grouch het volgende:
[..]
Thanksgiving is wellicht ook een mooie. Ieder jaar vieren de Amerikanen de massamoord op de inheemse bevolking. Enigszins klachtwaardig lijkt mij.
Dat is gek, ik dacht dat het sinterklaasfeest draaide om de Sint, Piet, kinderen, cadeautjes, liedjes, pepernoten, je schoen zetten en dat soort dingen. Toch weer gehersenspoeld door de hegemonische wittemanscultuur.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef _Dido_ het volgende:
Quote van het Landelijk Platform Slavernijverleden: Volgens de van oorsprong Surinaamse draait het sinterklaasfeest om 'racisme, discriminatie, het niet erkennen van het leed dat de donkere medemens is aangedaan.'
Op NOS TT 101 lees je naast dit geouwehoer dat er in Brunei iemand gestenigd is wegens overspel...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:56 schreef Geralt het volgende:
Kunnen die flikkers zich niet met belangrijke zaken bezig houden?
Godsklere man. Kijk om je heen. De wereld staat in brand. Crisis overal. Honger. Oorlog etc etc, maar hey een of ander kinderfesstje verstieren heeft meer prioriteit.
Alsof het minderwaardigheidscomplex van die klagers daardoor minder wordt. Daar geloof ik dus niks van, sterker nog ze vinden vanzelf wel wat anders om weer over te klagen. Een slachtoffer rol biedt nu eenmaal perspectief op een eventuele schadevergoeding.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:29 schreef Xaryna het volgende:
De overgrote meerderheid van de Nederlanders ziet er geen kwaad in. De overgrote meerderheid van de buitenlanders wel. In de huidige tijden krijgen die buitenlanders ook steeds meer mee van onze tradities en vellen zij een oordeel.
Op zich zie ik er het kwaad niet in om te kijken naar een (langzaam aangepaste) versie. Maar dan wel één die ook bij onze cultuur past. De zwarte pieten wit of regenboog maken slaat nergens op. Maar misschien kunnen ze wel een minder neger-uiterlijk krijgen. Al lijken ze allang niet meer echt op een neger, misschien kunnen we er toch iets aan veranderen waardoor de buitenlanders zich niet meer aangesproken voelen en wij ons niet bekocht voelen.
quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Ik vind dit een erg goede post.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.
Hij komt uit de universiteit met z'n papiertje van Postcolonial Studies en hij begint etnische spanningen op te kloppen die in Nederland haast niet spelen, tussen de blanke Nederlander en mensen van allerlei verschillende afkomsten die toevallig donkerder zijn dan de Turken en Marokkanen, maar die het in de Nederlandse maatschappij relatief goed doen.
Het kan natuurlijk dat hij denkt dat hij echt goed bezig is, dat hij één of ander verschrikkelijk structureel racisme aan de kaak stelt, of dat hij zo handelt vanwege slechte ervaringen (blanke kindjes die op straat riepen: 'Kijk mama, daar is Zwarte Piet!'). Maar hij heeft ook een positie in de maatschappij waardoor hij beter zou moeten weten. Als hij de blanke echt als vijand ziet en dat over probeert te brengen op andere mensen, dan is het wel een enorme lul.
Er zullen niet erg veel mensen achter hem aan lopen, maar het 'debat' creëert wel allerlei spanningen en valse tegenstellingen. Mensen die hierdoor racistische dingen over zwarten gaan roepen zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, maar deze kwestie geeft hen een excuus.
Maar daar hebben ze olie, dus dan is de invoering van de sharia daar maar een randzaak. Je moet wel je prioriteiten goed hebben natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:42 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Op NOS TT 101 lees je naast dit geouwehoer dat er in Brunei iemand gestenigd is wegens overspel...
Is dat Platform eenzelfde soort clubje als Federatief Joods Nederland?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:11 schreef _Dido_ het volgende:
Quote van het Landelijk Platform Slavernijverleden: Volgens de van oorsprong Surinaamse draait het sinterklaasfeest om 'racisme, discriminatie, het niet erkennen van het leed dat de donkere medemens is aangedaan.'
Oh boyIk word er zo moe van dat ze zich voortdurend gediscrimineerd voelen. Afgewezen voor een baan? Discriminatie! Tas openen in de supermarkt? Discriminatie! Boete krijgen voor zwartrijden? Discriminatie! Dit is gewoon het zoveelste geval. Wanneer houden ze eens op het slachtoffer uit te hangen?
Lolquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:44 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar daar hebben ze olie, dus dan is de invoering van de sharia daar maar een randzaak. Je moet wel je prioriteiten goed hebben natuurlijk.
psies, en..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:43 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Alsof het minderwaardigheidscomplex van die klagers daardoor minder wordt. Daar geloof ik dus niks van, sterker nog ze vinden vanzelf wel wat anders om weer over te klagen. Een slachtoffer rol biedt nu eenmaal perspectief op een eventuele schadevergoeding.
[..]
Ze zullen deze dame toch moeten omruilen door een geloofwaardiger figuur hoor. Dit moet toch zelfs de VN te bar zijn ?quote:Zei ik eerder dat ik vermoedde dat mevrouw Verene Shepherd, van de zwartepietencommissie van de VN, vooringenomen haar onderzoek naar Zwarte Piet inging? Dat behoeft correctie. Ik weet het inmiddels zeker.
Mijn eerdere vermoeden baseerde ik op het gegeven dat mevrouw Shepherd meende af te moeten reizen naar Suriname, om daar met de commissie voor herstelbetalingen aldaar te spreken. Ze komt dus niet naar Nederland, om daar haar licht op te steken over het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet en hoe men dat alles beleeft. Dat is in haar beleving duidelijk een reeds gepasseerd station, ze stoomt meteen door richting Suriname.
Nu vraag ik mij nog steeds af in hoeverre die herstelbetalingen criterium kunnen en mogen zijn in deze kwestie. Mocht de VN in al haar wijsheid besluiten dat Zwarte Piet een racistisch stereotype is, mag Nederland dat dan afkopen door ettelijke euronen naar Suriname te gireren? Mocht Zwarte Piet geen racistisch stereotype zijn, zijn die herstelbetalingen dan van de baan?
Mevrouw Shepherd, zelf lid van de Jamaicaanse commissie voor herstelbetalingen, lijkt de affaire Zwarte Piet voornamelijk in het licht van haar eigen agenda te zien.
Muah. Gezien dit topic, de facebook posts en al het lawaai op TV kunnen ook blanke top der duinen Nederlanders zich snel aangevallen voelen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Is dat Platform eenzelfde soort clubje als Federatief Joods Nederland?
Het lijkt wel alsof 'de blanke al dan niet christelijke Nederlander' om het zo maar even te noemen de enige in dit land is die zich niet snel beledigd voelt...
In de muziekwereld verfden blanken hun gezichten zwart om de zwarte muziek te 'mogen' spelen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het vervelende is dat "black face" in de VS en andere delen van de wereld een vorm van entertainment was waarbij negers als domme lelijke mensen werden uitgebeeld op het podium. Vanuit die pijn wordt nu gekeken naar deze traditie. Minimaal begrijpelijk.
Eens. Leven en laten levenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah. Gezien dit topic, de facebook posts en al het lawaai op TV kunnen ook blanke top der duinen Nederlanders zich snel aangevallen voelen.
Ik denk dat het alle Nederlanders (van alle kleuren) zou sieren om rustig te blijven en gewoon blijven focussen op het belangrijkste binnen deze discussie:
Namelijk het recht om tradities te kunnen vieren en aanpassen zoals we het zelf willen ondanks top-down voetjesgestamp.
Wat zielig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef Specularium het volgende:
[..]
In de muziekwereld verfden blanken hun gezichten zwart om de zwarte muziek te 'mogen' spelen.
Van mij part gaat iedereen klagen en passen ze alles zo dusdanig aan dat er überhaupt helemaal niet meer geklaagd kán worden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:48 schreef ZodiaX het volgende:
Als de homo gemeenschap nou eens ging klagen dat de groningse regenboog pieten discriminerend zijn voor homo's...
Insaynoquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:50 schreef theunderdog het volgende:
Is er nog iemand die daadwerkelijk valide argumenten kan geven waarom het sinterklaasfeest/zwarte pieten racisme is?
Precies. Negerinnen met een eigen meningquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:56 schreef Woestijnvos het volgende:
Die negerin heeft zich niet te bemoeien.
Beste post van vandaag (misschien wel van een compleet, nog af te bakenen, tijdsgewricht).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:38 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Het is wat dramatisch gesteld, maar op zich wel juist en onderbelicht. Het kwalijke aan de zaak is natuurlijk dat zo'n Quinsy Gario een goed opgeleide jongen is die blijkbaar voldoende kansen in de maatschappij heeft gehad, en er dan zo mee omgaat. Hij loopt als een demagoogje 'de zwarten' tegen 'de blanken' op te jutten.
Hij komt uit de universiteit met z'n papiertje van Postcolonial Studies en hij begint etnische spanningen op te kloppen die in Nederland haast niet spelen, tussen de blanke Nederlander en mensen van allerlei verschillende afkomsten die toevallig donkerder zijn dan de Turken en Marokkanen, maar die het in de Nederlandse maatschappij relatief goed doen.
Het kan natuurlijk dat hij denkt dat hij echt goed bezig is, dat hij één of ander verschrikkelijk structureel racisme aan de kaak stelt, of dat hij zo handelt vanwege slechte ervaringen (blanke kindjes die op straat riepen: 'Kijk mama, daar is Zwarte Piet!'). Maar hij heeft ook een positie in de maatschappij waardoor hij beter zou moeten weten. Als hij de blanke echt als vijand ziet en dat over probeert te brengen op andere mensen, dan is het wel een enorme lul.
Er zullen niet erg veel mensen achter hem aan lopen, maar het 'debat' creëert wel allerlei spanningen en valse tegenstellingen. Mensen die hierdoor racistische dingen over zwarten gaan roepen zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor, maar deze kwestie geeft hen een excuus.
Ja, maar aan wie ga je 'm aanbieden? Sinterklaas?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:28 schreef Snaps93 het volgende:
[..]
Waarom nou![]()
Als het niets uithaalt dan niet, maar het kan geen kwaad om te doen.
De roe! De zak! Dit is een hele andere wending dan dat de kliek voor ogen hadquote:nog voordat Europa zn eerste Afrikaan kocht. Zwarte Piet is namelijk gemaakt naar het model van de Moren
Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:04 schreef paddy het volgende:
Krijg nou wat!" Laten we voor eens en altijd korte metten maken met mythe, selectieve verontwaardiging en historisch geklungel. "
http://www.dagelijksestan(...)-piet-is-een-moorkop
Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:56 schreef Woestijnvos het volgende:
Die negerin heeft zich niet te bemoeien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben benieuwd naar de volgende uitleg. De traditie hangt helemaal nergens mee samen want Sinterklaas was een byzantijn en het Nederlands feest had voor de tijd helemaal geen knechten. Die kwamen pas laat in 18e eeuw als sprookje erbijquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.
Oh, deels wel hoor. Sint (en later Piet) waren kinderschrikken. Net als duivels, moren en ander vreemd gespuis konden ze je komen halen als je stout was.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Lekkere bliksemafleider natuurlijk. Het waren de moslims! Flikker toch op met dat gejank, geen haar beter dan al die andere randdebielen. Het hele stuk is historisch geklungel - de traditie hangt daar namelijk helemaal niet mee samen.
Is idd wel erg hypothetisch, als ik lees dat ze naar Suriname gaat om daar de oorsprong te onderzoeken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:08 schreef Grouch het volgende:
[..]
Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.
Maarja. Als, als.
Laten we hopen dat er ergens volgende week een betere post wordt gemaakt, te lang blijven zitten is nooit goed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:01 schreef regiliopeace het volgende:
[..]
Beste post van vandaag (misschien wel van een compleet, nog af te bakenen, tijdsgewricht).
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:08 schreef Grouch het volgende:
[..]
Aan de andere kant - als zij en haar negergroepje nadat ze zich daadwerkelijk een keer in de materie verdiept hebben tot de conclusie komen dat Quincy en Prem zeurpieten zijn komt dat natuurlijk een stuk overtuigender over dan wanneer een groepje witte mannen dat zouden concluderen.
Maarja. Als, als. De kans dat ze daadwerkelijk onderzoek gaat doen lijkt mij niet zo groot - van het budget kan ze immers ook lekker uit eten.Van mij heeft iedereen recht op een mening. Ik vind de discussie zelfs wel goed want het is geen feest met als doel discriminatie. Denk dat de VN (wanneer het neutraal is tenminste) geen verschil gaat maken in uitspraakSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.htmlquote:[.....lees rest in bron....]Erfgoed
In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.
"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
Dat het kinderschrikken waren is bloody obvious, daar had ik het niet over. Het is immers een middel om kinderen in het gareel te houden. Het waren in eerste instantie dus duiveltjes, vervolgens moren - en vervolgens daadwerkelijke negroïde mensen. Dat laatste hangt wel degelijk samen met de verschrikkingen rond de slavenhandel. Dat neemt niet weg dat het nu onzin is om het tot racistisch feest te bombarderen, daar het NU een compleet andere lading heeft - en niet zozeer bedoeld is als een feest om kinderen angst aan te jagen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:11 schreef Grouch het volgende:
[..]
Oh, deels wel hoor. Sint (en later Piet) waren kinderschrikken. Net als duivels, moren en ander vreemd gespuis konden ze je komen halen als je stout was.
Die elementen zitten wel degelijk nog steeds in Piet. Ze zijn alleen niet meer dominant.
De uitleg over Moren en de kleur vond ik uiterst hilarisch en triest tegelijkertijd. 'Ja ze hadden een zwart doek om hun hoofd - daarom beelden we ze nu zwart uit'. Alsof men destijds niet wist hoe de Moren eruit zagen. Alsof de Moren rond 1800 überhaupt nog zo aanwezig waren. We noemen Berbers van nu toch ook geen Moren? Sorry, maar hetgeen jij postte gooit alleen maar meer olie op het vuur.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de volgende uitleg. De traditie hangt helemaal nergens mee samen want Sinterklaas was een byzantijn en het Nederlands feest had voor de tijd helemaal geen knechten. Die kwamen pas laat in 18e eeuw als sprookje erbij
Beiden. De schmink lijkt sterk op de omstreden blackface make-up, die gebruikt werd om negers af te schilderen als domme wezens die alleen geschikt waren voor simpel werk onder voortdurend toezicht van blanken. Wezens die blij moesten zijn met hun slavenstatus, want dan deden ze tenminste nog wat nuttigs.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef havanagila het volgende:
Maar wat is nou het probleem, het zwart schminken of de baas-knecht relatie?
VN zegt neutraal te zijn, dus ik verwacht een neutrale uitspraak http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.htmlquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:14 schreef El_Matador het volgende:
Al dan niet racistisch bejegende negertjes in Nederland zijn uiteraard veul belangrijker dan het hardnekkige gruwelijke antiblanke racisme in Zuid-Afrika en ook de ontvoerde kindsoldaatjes in Oeganda moeten hun bek houden; de VN spreekt zich alleen uit over schrijnende zaken in de wereld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |