Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We hebben al meermalen ontkracht dat ZP op dit moment enige tekens van slavernij in zich heeft. Sterker nog, de algehele geaccepteerde consensus is dat ZP een knecht is en geen slavernij verleden heeft. ZP is namelijk al veel ouder dan 150 jaar, maar daar gaan de tegenstanders even selectief doorheen en pikken slechts een marginaal onderdeel van de geschiedenis eruit.
Als dan de voorstanders dit aankaarten roept Friek_ weer keihard 'racisme!!!' en begint het hele riedeltje weer vooraan; want blijkbaar is het alleen aan de tegenstanders om de geschiedenis op te rakelen en niet aan de voorstanders. Hypocriet much?
Nee stomme hoer, dan zou je er juist geen punt van makenquote:aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''
Worden we extra hard genaaid door Ruttequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef pablo1989 het volgende:
Wordt tijd dat de overheid zich eens uitlaat hierover en met een statement komt.
Hear hear!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?
Ingrijpen in Syrie doet men om dezelfde reden als het Sinterklaasfeest aanvallen, namelijk organisatie bevolking (het is overal hetzelfde) Want door een tiranieke president in het zadel te laten ontstaat er nog meer woede (Syrie ligt politiek anders dan je denkt, want als Assad verdwijnt na al die chaos slaat de volgende president of een politiek leider daar een politieke slag uit, nog meer macht, want kan al die woedende burgers op de hand krijgen), door Sinterklaas aan te vallen ontstaat er woede. Stijgende emoties in massa's mensen betekent hun organisatie, omdat miljoenen kwaad/emotioneel worden op hetzelfde onderwerp, gaan zich er massaal (overgrote meerderheid) tegen verzetten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:50 schreef Ulx het volgende:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
Nee, dat argument snijdt geen hout omdat de slavernij geen genocide was. Maar ik weet het, dat is allemaal erg lastig, zulke moeilijke concepten kan niet iedereen begrijpen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?
Daarnaast reageerde ik op dat de Holocaust vergelijking wel degelijk hout snijdt als men even de tijd neemt om zich te verdiepen in het argument dat werd aangedragen.
Dat zou inderdaad geniaal zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Worden we extra hard genaaid door Rutte
Zelfs al zou je gelijk hebben, de hele Holocaust vergelijking is emotioneel veel te zwaar beladen om gebruikt te worden in een discussie. Je vermoord eigenlijk gelijk de hele discussie indien je zulk zwaar geschut moet gebruiken om een punt te maken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:10 schreef Ryon het volgende:
Daarnaast reageerde ik op dat de Holocaust vergelijking wel degelijk hout snijdt als men even de tijd neemt om zich te verdiepen in het argument dat werd aangedragen.
Wat is je facebook dan kan ik ff kijkenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Emm16 het volgende:
Mijn FB zit nu vol met verontwaardigde mensen die vinden dat het suikerfeest en offerfeest ook geschrapt moet worden.
FUCK LOGIC!
fwp alles.
Vermaak nog wel. Ga je nou serieus beweren dat je deze polarisatie die het allemaal teweeg heeft gebracht leuk vindt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Ryon het volgende:
Wat betreft een eerdere opmerking om op de barricades te gaan:
Dat hoeft niet eens. Ik zit rustig achter mijn computer en ik kijk met enig leedvermaak hoe de voorstanders van de Zwarte Piet eendrachtig de traditie om zeep helpen. Er was niet meer dan een vaag protest nodig van een kerel om de hele lawine in gang te zetten.
En de horigen in Rusland dan ? En die in de rest van Europa in de middeleeuwen ? En de mensen die gedeporteerd werden naar Amerika en Australië en de Indianen die verjaagd en uitgemoord werden en zo kun je nog wel ff doorgaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Lees: http://www.vice.com/nl/re(...)et-slavernijverleden
Het is geen Godwin. De opmerking wordt gemaakt omdat Nederlanders denken dat de holocaust het grootste leed is wat de wereld ooit is aangedaan. Men stelt dat het kinderspel is in vergelijking met slavernij. Zoals een verwijzing naar de holocaust pijn doet voor de Nederlanders wiens grootouders daar last van hadden, zo doet een verwijzing naar de slavernij pijn voor de mensen wiens voorouders last hadden van de slavernij.
Heel simpel en begrijpelijk argument. Maar gaat de meeste Nederlanders toch nog even boven de pet.
VN is geen land.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee stomme hoer, dan zou je er juist geen punt van maken. Laat al die kanjerlanden zich lekker met hun eigen politiek bemoeien of zo
.
Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van die VN miep. Als nou blijkt dat het geen racisme is zijn we er de eerstkomende 30 jaar vanaf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Ryon het volgende:
Dat hoeft niet eens. Ik zit rustig achter mijn computer en ik kijk met enig leedvermaak hoe de voorstanders van de Zwarte Piet eendrachtig de traditie om zeep helpen. Er was niet meer dan een vaag protest nodig van een kerel om de hele lawine in gang te zetten.
Onzin. Die bolle heeft zijn huiswerk niet gedaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Lees: http://www.vice.com/nl/re(...)et-slavernijverleden
Het is geen Godwin. De opmerking wordt gemaakt omdat Nederlanders denken dat de holocaust het grootste leed is wat de wereld ooit is aangedaan. Men stelt dat het kinderspel is in vergelijking met slavernij. Zoals een verwijzing naar de holocaust pijn doet voor de Nederlanders wiens grootouders daar last van hadden, zo doet een verwijzing naar de slavernij pijn voor de mensen wiens voorouders last hadden van de slavernij.
Heel simpel en begrijpelijk argument. Maar gaat de meeste Nederlanders toch nog even boven de pet.
Er waren inderdaad wel 350 betere vergelijkingen te maken, maar nee, meneer moest net even die Holocaust eruit pikken. Dat bekt zo lekker namelijk, jezelf vergelijken met de slachtoffers van de Holocaust.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En de horigen in Rusland dan ? En die in de rest van Europa in de middeleeuwen ? En de mensen die gedeporteerd werden naar Amerika en Australië en de Indianen die verjaagd en uitgemoord werden en zo kun je nog wel ff doorgaan.
In Amerika werden eerst slaven van eigen bodem gebruikt maar die gingen te snel dood. Dáár hoor je dan weer niks over. Er is zoveel ellende geweest in het verleden.
Hitler deed dat niet eens. Die vergaste ze gewoon. Maar ja, Holocaust en slavernij, zelfde dingetje he, ze zijn vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Onzin. Die bolle heeft zijn huiswerk niet gedaan.
De slaven werden door zwarte of arabische afrikanen gevangen en aan de europeanen verkocht. Slaven die niet werden verkocht werden voor zwarte meesters in Afrika aan het werk gezet waar ze een veel grotere kans hadden het loodje te leggen en het ieder geval veel slechter hadden dan op een kolonie van een europees land.
Je kon als slaaf beter worden verkocht aan een europeaan en worden verscheept naar de West, dan had je veel meer kans en zeker een beter leven.
De VN moet helemaal zijn bek houden toen sinterklaas en zwarte piet hier hun intrede deden bestonden zij nog niet eens.quote:
je hebt je met je opmerking mbt vergassen van hollanders wel gediskwalificeerd voor deze discussie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Ryon het volgende:
Euh.. De stelling dat de holocaust zo erg was (enkel) omdat het een genocide was is uiterst discutabel. Het ging om de systematische vervolging van een ras met uiteindelijk een genocide als gevolg. Maar ook het leed dat het volk is aangedaan in de werkkampen en de systematische uitsluiting van de maatschappij spelen mee. De huidige consensus is dat het juist de onmensenlijkheid is die toen ten toon gespreid werd wat het zo afschuwelijk maakte. Meer dan zes miljoen mensen zijn van al hun menselijke waardigheid ontnomen en afgeslacht als dieren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat argument snijdt geen hout omdat de slavernij geen genocide was. Maar ik weet het, dat is allemaal erg lastig, zulke moeilijke concepten kan niet iedereen begrijpen.
Ah, de slavernij was eigenlijk een gunst van de blanke aan de Afrikaan. Jaja.. Mooie twist in de discussie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
De slaven werden door zwarte of arabische afrikanen gevangen en aan de europeanen verkocht. Slaven die niet werden verkocht werden voor zwarte meesters in Afrika aan het werk gezet waar ze een veel grotere kans hadden het loodje te leggen en het ieder geval veel slechter hadden dan op een kolonie van een europees land.
Je kon als slaaf beter worden verkocht aan een europeaan en worden verscheept naar de West, dan had je veel meer kans en zeker een beter leven.
Weet je wat echt irritant is? De (domme) uitspraak van 1 tegenstander gebruik om 10x je eigen punt te maken...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. De stelling dat de holocaust zo erg was (enkel) omdat het een genocide was is uiterst discutabel. Het ging om de systematische vervolging van een ras met uiteindelijk een genocide als gevolg. Maar ook het leed dat het volk is aangedaan in de werkkampen en de systematische uitsluiting van de maatschappij spelen mee. De huidige consensus is dat het juist de onmensenlijkheid is die toen ten toon gespreid werd wat het zo afschuwelijk maakte. Meer dan zes miljoen mensen zijn van al hun menselijke waardigheid ontnomen en afgeslacht als dieren.
Het nageslacht van de onderliggende partij in de slavernij wijst erop dat er tijdens die periode meer dan 400 miljoen mensen van al hun waardigheid is afgenomen en als dieren vastgeketend hun leven hebben moeten doorbrengen. Om systematisch uitgesloten te worden, verkracht en uiteindelijk vermoord.
Leed vergelijken is eigenlijk een onzinnige bezigheid. Maar het frustreert men dat de Nederlander wel oog heeft voor zijn eigen geleden leed, maar niet voor het leed dat men een ander heeft aangedaan.
Je weet zelf natuurlijk ook wel dat het te maken heeft met de tijdsspanne van beide gebeurtenissen. Het is dan ook wel heel erg simpel om te zeggen dat 'de Nederlander' geen oog heeft voor slavernij; het is simpelweg niet meer relevant in deze tijd. De Holocaust is echter wel relevant; er zijn nog genoeg mensen in leven die die tijd wel hebben meegemaakt en weten wat voor verschrikking dat was, in tegenstelling tot de slavernij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Ryon het volgende:
Leed vergelijken is eigenlijk een onzinnige bezigheid. Maar het frustreert men dat de Nederlander wel oog heeft voor zijn eigen geleden leed, maar niet voor het leed dat men een ander heeft aangedaan.
https://www.facebook.com/zwartepietisblackfacequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Waar zijn eigenlijk die mensen die klagen? Tot nu toe heb ik alleen die VN vrouw gehoord dat ze het erg vind, maar verder nog nooit iemand eigenlijk.
Ik lees altijd dat er IEMAND heeft lopen klagen, maar wie dan?
Mijn werkelijke identiteit is eigenlijk Ima en ik ben een Marokkaanse (?) met een twitter account? Hmm.. Ja, inderdaad wel een manier om je te diskwalificeren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Danny het volgende:
[..]
je hebt je met je opmerking mbt vergassen van hollanders wel gediskwalificeerd voor deze discussie.
Quincy.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Waar zijn eigenlijk die mensen die klagen? Tot nu toe heb ik alleen die VN vrouw gehoord dat ze het erg vind, maar verder nog nooit iemand eigenlijk.
Ik lees altijd dat er IEMAND heeft lopen klagen, maar wie dan?
Zoals het posten van FB plaatjes van mensen die onzinnige uitspraken doen? Ja, eens.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Weet je wat echt irritant is? De (domme) uitspraak van 1 tegenstander gebruik om 10x je eigen punt te maken...
Wat heeft de VN gezegd dan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef El_Liberaliste het volgende:
Even los van mijn inhoudelijke mening hierover vind ik het belachelijk dat iemand van de VN, toch een gerespecteerd orgaan, zich tijdens een onderzoek al laat gelden in de media, blijkbaar uit emotie. Dat doe je niet als professionele organisatie en al helemaal niet als VN. Die blijkbaar sinds de oprichting niet van dit feest weet, al zit Nederland er sinds jaar en dag in.
VN
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Dekatria het volgende:
Met als tegenhanger sinds gister:
https://www.facebook.com/StopWitteKerst
Dat het hele onderzoek nu al ernstig in diskrediet is gebracht is een treurig feit.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef El_Liberaliste het volgende:
Even los van mijn inhoudelijke mening hierover vind ik het belachelijk dat iemand van de VN, toch een gerespecteerd orgaan, zich tijdens een onderzoek al laat gelden in de media, blijkbaar uit emotie. Dat doe je niet als professionele organisatie en al helemaal niet als VN. Die blijkbaar sinds de oprichting niet van dit feest weet, al zit Nederland er sinds jaar en dag in.
VN
Hou je nou niet van de domme. Ik kan verwijderde reacties gewoon terugzien:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Mijn werkelijke identiteit is eigenlijk Ima en ik ben een Marokkaanse (?) met een twitter account? Hmm.. Ja, inderdaad wel een manier om je te diskwalificeren.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is.. even kijken.. er één. Ik ben benieuwd naar de anderen. Daarnaast heeft ze wel een punt natuurlijk, het had een boel geschreeuw gescheeld.
okee, maar dan ga je graven en dan kom je bij een miniscuul clubje uit:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Dekatria het volgende:
[..]
https://www.facebook.com/zwartepietisblackface
Mee eensquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Danny het volgende:
[..]
je hebt je met je opmerking mbt vergassen van hollanders wel gediskwalificeerd voor deze discussie.
Dat zou je zeker kunnen stellen. Persoonlijk interesseert de slavernij mij ook geen zak omdat ik bij God niet eens weet wie van mijn voorouders (van hoeveel lang terug) daar ook maar iets van doen had.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je weet zelf natuurlijk ook wel dat het te maken heeft met de tijdsspanne van beide gebeurtenissen. Het is dan ook wel heel erg simpel om te zeggen dat 'de Nederlander' geen oog heeft voor slavernij; het is simpelweg niet meer relevant in deze tijd. De Holocaust is echter wel relevant; er zijn nog genoeg mensen in leven die die tijd wel hebben meegemaakt en weten wat voor verschrikking dat was, in tegenstelling tot de slavernij.
Alleen daarom is het al een zeer discutabele vergelijking die onnodig emotionele lading legt op deze discussie.
Uiteindelijk een genocide als gevolg? Gast.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. De stelling dat de holocaust zo erg was (enkel) omdat het een genocide was is uiterst discutabel. Het ging om de systematische vervolging van een ras met uiteindelijk een genocide als gevolg. Maar ook het leed dat het volk is aangedaan in de werkkampen en de systematische uitsluiting van de maatschappij spelen mee. De huidige consensus is dat het juist de onmensenlijkheid is die toen ten toon gespreid werd wat het zo afschuwelijk maakte. Meer dan zes miljoen mensen zijn van al hun menselijke waardigheid ontnomen en afgeslacht als dieren.
Het nageslacht van de onderliggende partij in de slavernij wijst erop dat er tijdens die periode meer dan 400 miljoen mensen van al hun waardigheid is afgenomen en als dieren vastgeketend hun leven hebben moeten doorbrengen. Om systematisch uitgesloten te worden, verkracht en uiteindelijk vermoord.
Voor de doorsnee Nederlander is de holocaust ook geen eigen leed hoor.quote:Leed vergelijken is eigenlijk een onzinnige bezigheid. Maar het frustreert men dat de Nederlander wel oog heeft voor zijn eigen geleden leed, maar niet voor het leed dat men een ander heeft aangedaan.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Dekatria het volgende:
[..]
https://www.facebook.com/zwartepietisblackface
Eh.. Zie de PI van die reactie? Sarcasme (pure bijtende pot) is men klaarblijkelijk vreemd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:26 schreef Danny het volgende:
[..]
Hou je nou niet van de domme. Ik kan verwijderde reacties gewoon terugzien:
[..]
De objectiviteit van het onderzoek komt hiermee in het geding. Als de voorzitter van de werkgroep al op tv roept wat de conclusie moet zijn. En dan ook nog op hoge toon eisen dat Nederland Sinterklaas moet afschaffen en Kerst op z'n Amerikaans moet gaan vieren. Puur Engels-Amerikaans cultureel imperialisme van deze Jamaicaanse mevrouw die ongetwijfeld een of ander postkoloniaal gendergebeuren in Engeland doceert. Zou beter moeten weten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef El_Liberaliste het volgende:
VN
Oh, dus alles is fout behalve als jij het doet en het sarcasme noemt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eh.. Zie de PI van die reactie? Sarcasme (pure bijtende pot) is men klaarblijkelijk vreemd.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat een slaaf in de West veel meer kans had dan een slaaf van een andere zwarte ergens in de rimboe van Afrika.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ah, de slavernij was eigenlijk een gunst van de blanke aan de Afrikaan. Jaja.. Mooie twist in de discussie.
http://www.nu.nl/binnenla(...)interklaasfeest.htmlquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:26 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Wat heeft de VN gezegd dan?
Om te stellen dat het je persoonlijke mening is, is natuurlijk bullshit gezien de functie die je bekleedt, in het speciaal in die hoedanigheid. (neem aan dat je daarop doelde)quote:''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen'', aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''
Shepherd noemt het haar persoonlijke mening dat "dit in de 21ste eeuw niet meer zou moeten gebeuren".
Ik neem de Holocaust uiterst serieusquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Uiteindelijk een genocide als gevolg? Gast.Hét verschrikkelijke aspect van de holocaust is nou juist dat het een vooropgezet plan was om alle Joden uit te roeien. Ik heb zo'n gevoel dat je de holocaust niet helemaal serieus neemt.
Want dat is natuurlijk het grote verschil met de slavernij: daar was het werk wat ze verrichtten niet de bijzaak maar de hoofdzaak, en de eventuele moord juist bijzaak.
Haha goffer zegquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:30 schreef Sosa het volgende:
[ afbeelding ]
de VN dame in kwestie
als ik haar was zou ik me ook aangesproken voelen
Precies wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
De objectiviteit van het onderzoek komt hiermee in het geding. Als de voorzitter van de werkgroep al op tv roept wat de conclusie moet zijn. En dan ook nog op hoge toon eisen dat Nederland Sinterklaas moet afschaffen en Kerst op z'n Amerikaans moet gaan vieren. Puur Engels-Amerikaans cultureel imperialisme van deze Jamaicaanse mevrouw die ongetwijfeld een of ander postkoloniaal gendergebeuren in Engeland doceert. Zou beter moeten weten.
Of de opmerking van Ima sarcastisch was weet ik niet, wellicht meende zij het oprecht. Mijn opmerking was in ieder geval wel overduidelijk sarcastisch, maar de uiterst racistische opmerkingen van veel Nederlanders in de Pieten discussie in ieder geval niet. En dat is precies het punt dat ik wil maken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Danny het volgende:
[..]
Oh, dus alles is fout behalve als jij het doet en het sarcasme noemt?
Ze noemt het haar persoonlijke mening. De VN heeft dus helemaal niks gezegd nog, zoals ik al vermoedde.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:30 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/binnenla(...)interklaasfeest.html
Zucht, want de VN kan zich maar met 1 ding tegelijk bezig houden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:35 schreef Skillsy het volgende:
Wat een hypocrisie van de VN weer, ondertussen blijft de terreur in oost Europa doorgaan. Financieert het Westen de oorlog in Congo. Kan Wilders doorgaan met zijn terreur tegen de moslims. Dat kan allemaal, maar zwarte piet is rasistisch ! Welkom in der Nederlandsche koningrijk
Mmm...dan kan Nederland dat ook doen i,v,m de blanke slavernij waar meerdere landen niet onschuldig aan waren waaronder surinamequote:
Nah, wel een dubbele agenda klaarblijkelijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:35 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
sigh.. dus het gaat alleen om het geld?
Vind dat nergens op slaan. Wat hebben moslims hier nu weer mee te maken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Emm16 het volgende:
Mijn FB zit nu vol met verontwaardigde mensen die vinden dat het suikerfeest en offerfeest ook geschrapt moet worden.
FUCK LOGIC!
fwp alles.
Je hoeft niet zo selectief te quoten omdat ik in de rest van mijn post jouw reactie op voorhand had ontkracht.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:34 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Ze noemt het haar persoonlijke mening. De VN heeft dus helemaal niks gezegd nog, zoals ik al vermoedde.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe kun je het daar als Nederlander nu mee eens zijn man.
Waarom zijn die zwarte strepen zo klein in vergelijking met die gekleurde? Ik ben zwart en vind dit racisme omdat alle strepen even groot moeten zijnquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:38 schreef yvonne het volgende:
Zo'n Piet zou helemaal politiek coorect zijn:
[ afbeelding ]
Of zijn ze nog een kleur vergeten.
Je adoreert de VN met die smilies toch? Snap ik niet zo goed in deze kwestie aangezien het ons cultuurgoed aangaatquote:
Dacht dat het een multiquote was dus had het niet gelezen. Hier zie ik vaak reacties voorbij komen die stellen dat de VN al tijdens het onderzoek e.e.a. zou hebben gezegd. Feitelijk is dat gewoo onjuist en spreekt 1 persoon voor haar beurt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:37 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Je hoeft niet zo selectief te quoten omdat ik in de rest van mijn post jouw reactie op voorhand had ontkracht.
Vind het grappig dat ze hiermee 'ons' land in rep en roer kunnen zetten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Je adoreert de VN met die smilies toch? Snap ik niet zo goed in deze kwestie aangezien het ons cultuurgoed aangaat.
Daar gaat het niet om, er zullen uiteindelijk genoeg sinterklaas clubjes zijn die toegeven en dat is het begin van het einde.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
Bram Mosckowowwiczisz heeft gesproken! En hij geeft de tegenstanders van Zwarte Piet geen enkele kans.
HA! ZWARTE PIET UNITES! WHITE POWER!
Niet heel serieus.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:42 schreef Individual het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk ook flink overgewaardeerd. Sowieso vrijheid.![]()
Hoe serieus is dit gezeur nu?
Ze spreekt inderdaad voor zichzelf, maar in een verantwoordelijke functie kun je soms beter niks zeggen, omdat het toch met je functie verbonden wordt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:34 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Ze noemt het haar persoonlijke mening. De VN heeft dus helemaal niks gezegd nog, zoals ik al vermoedde.
VN is opgezet vanuit een goede instelling. Alleen laten ze nu landen wegkomen met moord en discriminatie terwijl ze zich druk maken om een feest die totaal niet aanzet tot discriminatie. Page kleding/schildknaap werd niet iedereen. VN beschermt wel de zwarte piet in een ander land waar ze op dezefde wijze het feest vieren. Ze vergeten trouwens even dat de SInt een byzantijn was. Ik denk dat we de kliek zo snel mogelijk de wind uit de veren moeten halen door de zwarte pieten te vervangen voor helpers uit alle culturen, Sinterklaas moeten vervangen door iemand met een Byzantijnse achtergrond, en ook donkere mensen moeten weghalen uit reclames voor keukens/stofzuigers etc etc. Anders begint dezelfde kliek weer te refereren naar slavernij. Dit jaar blijft alles nog zoals het was. Volgend jaar zou de commissie andere opties bekijken hoorde ik.quote:
Sommige Nederlanders.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
Of de opmerking van Ima sarcastisch was weet ik niet, wellicht meende zij het oprecht. Mijn opmerking was in ieder geval wel overduidelijk sarcastisch, maar de uiterst racistische opmerkingen van veel Nederlanders in de Pieten discussie in ieder geval niet. En dat is precies het punt dat ik wil maken.
Hypocrisie. Het maakt mij verder niet uit hoe piet ( Dat is ook discriminerend voor mensen die Piet heten!) genoemd worden of eruit zien. Of dat ze er nog mogen rondlopen. Ik vind het hyprocriet ten top van de VN, van heel het Westen eigenlijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:35 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je persoonlijke mening geven als je bezig bent met een feitelijk onderzoek is redelijk dom.
[..]
Zucht, want de VN kan zich maar met 1 ding tegelijk bezig houden?
Gewoon terecht dat deze afdeling van de VN er onderzoek naar doet.
Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:37 schreef Vasilevski het volgende:
Slavernij en holocaust waren beiden misdadig, maar zijn niet te vergelijken. De slavernij omvatte de ontmenselijking van groepen mensen voor geldelijk gewin en om een koloniaal systeem in stand te houden. Slavernij bestond natuurlijk ook al veel eerder dan dat, maar wordt nu vooral gelinkt aan het koloniale stelsel. En dan hebben we het nog niet eens over de werkkampen in de 20e eeuw en de hedendaagse slaverij die nog overal en nergens plaatsvindt.
Wat de holocaust aan de ontmenselijking toevoegde was de industriële vernietiging van een bevolkingsgroep, zonder enige vorm van gewin, puur en alleen voor de vernietiging zelf. Volkerenmoord heeft altijd al bestaan, 'gewoon' als middel om een land te veroveren. De industriële vernietiging van één groep die overal en nergens woont, is weer net even anders. Dit één-op-één vergelijken met de koloniale slavernij is geen beginnen aan.
Sinterklaas heeft met beide natuurlijk geen ene kut te maken. Mensen die denken dat Sinterklaas slavernij is, zou je haast willen uitnodigen om eens in Bangladesh in een kledingfabriek te gaan werken.
Maar... De VN heeft nog helemaal geen uitspraak gedaan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef paddy het volgende:
[..]
VN is opgezet vanuit een goede instelling. Alleen laten ze nu landen wegkomen met moord en discriminatie terwijl ze zich druk maken om een feest die totaal niet aanzet tot discriminatie. Page kleding/schildknaap werd niet iedereen. VN beschermt wel de zwarte piet in een ander land waar ze op dezefde wijze het feest vieren. Ze vergeten trouwens even dat de SInt een byzantijn was. Ik denk dat we de kliek zo snel mogelijk de wind uit de veren moeten halen door de zwarte pieten te vervangen voor helpers uit alle culturen, Sinterklaas moeten vervangen door iemand met een Byzantijnse achtergrond, en ook donkere mensen moeten weghalen uit reclames voor keukens/stofzuigers etc etc. Anders begint dezelfde kliek weer te refereren naar slavernij. Dit jaar blijft alles nog zoals het was. Volgend jaar zou de commissie andere opties bekijken hoorde ik.
Zelfde geld voor jou. VN onderzoekt het, ze veroordelen het niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hypocrisie. Het maakt mij verder niet uit hoe piet ( Dat is ook discriminerend voor mensen die Piet heten!) genoemd worden of eruit zien. Of dat ze er nog mogen rondlopen. Ik vind het hyprocriet ten top van de VN, van heel het Westen eigenlijk.
Het leuke van dit alles is dat mijn donkere maten zich hierom kapot lachen. Is ook wel lachwekkend.
Haha, en daar geloof ik dus niets van. Dezelfde kliek zal dan de VN als racistisch wegzetten. VN beschermde dus wel het feest met de zwarte geschminkte man in een ander land die ook kinderen vermaakte. Geen idee wat ze gaan doenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van die VN miep. Als nou blijkt dat het geen racisme is zijn we er de eerstkomende 30 jaar vanaf.
Klopt, zou bijzonder onverstandig van je zijn; Al slaat je voorbeeld natuurlijk nergens op. Dat het dom van d'r is ben ik het volledig mee eens want je brengt het onderzoek en je werkgever in diskrediet. Feit blijft heel simpel dat de VN geen uispraak heeft gedaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ze spreekt inderdaad voor zichzelf, maar in een verantwoordelijke functie kun je soms beter niks zeggen, omdat het toch met je functie verbonden wordt.
Als ik voorzitter ben van een commissie die moet beoordelen of jouw persoonlijke levensstijl 'goed' of 'fout' is, dan kan ik daar toch niet van tevoren op tv van alles over gaan roepen terwijl ik nog helemaal niks over jou weet. Zelfs als ik op persoonlijke titel spreek. Ik kan dan toch niet op tv gaan zeggen: 'We hebben nog niks onderzocht en we weten eigenlijk helemaal niks van de Kolonel, maar ik vind persoonlijk dat hij moet stoppen met zijn vrouw slaan en hoerenlopen.'
Ach het toont wel aan dat wat Maxima riep over de Nederlandse nationaliteit die niet zou bestaan het grootste gelul van de wereld is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:42 schreef JanCees het volgende:
[..]
Vind het grappig dat ze hiermee 'ons' land in rep en roer kunnen zetten.
Dat is helemaal waar. Maar als we met alle "sommige mensen" rekening moeten gaan houden (die gekwetst blijken te zijn door een onbedoeld bijkomstig effect) dan is het einde zoek, dan kun je net zo goed in Nederland het licht uit en de deur op slot doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.
Zo pijnlijk als Nederlanders een grap over vergassingen vinden, zo pijnlijk vinden sommige mensen een grap of een verwijzing naar de slavernij. Dat vergt enig inlevingsvermogen in een situatie van een ander om dat te kunnen begrijpen, maar daarna snap je het probleem wel.
Of de sinterklaasviering verder iets van doen heeft met de slavernij is een tweede. Maar mocht men dat wel zo ervaren dan is dat dus behoorlijk kwetsend.
Nou, de zwarten in Ghana en die omgeving hebben er ander goed aan weten te verdienen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.
Als het een enkeling was geweest die een dergelijk opmerking had gemaakt, was ik het met je eens geweest. Je hoeft alleen de comments op diverse websites (NuJij.nl haalt ook een paar duizend reacties per bericht over dit onderwerp) door te lezen om te weten dat het niet om een enkeling gaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Sommige Nederlanders.
Kijk, dit is precies het probleem: door te zeggen dat de doorsnee Nederlander een racist is polariseer je de discussie onnodig.
Toont de hypocrisie aan inderdaad.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Ach het toont wel aan dat wat Maxima riep over de Nederlandse nationaliteit die niet zou bestaan het grootste gelul van de wereld is.
In absolute zin gaan het inderdaad nergens over als je leest hoe fanatiek mensen opeens zijn.
Dit is nogal een vertekend beeld. De mensen die helemaal geen ene fuck om de discussie geven gaan niet naar NuJij.nl om een reactie te plaatsen..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het een enkeling was geweest die een dergelijk opmerking had gemaakt, was ik het met je eens geweest. Je hoeft alleen de comments op diverse websites (NuJij.nl haalt ook een paar duizend reacties per bericht over dit onderwerp) door te lezen om te weten dat het niet om een enkeling gaat.
Gezien de ophef heeft de gemiddelde Nederlander wel een probleem met een andere invulling van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
Ik stel echter niet dat de doorsnee Nederlander een racist is. Ten eerste omdat ik niet geloof dat de doorsnee Nederlander bestaat en ten tweede, mocht de doorsnee Nederlander wel bestaan, ik denk dat deze redelijk gematigd in de discussie staat en het ook geen probleem zou vinden als Zwarte Piet een andere invulling krijgt.
Je ziet enkel de mensen die het hardste schreeuwen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gezien de ophef heeft de gemiddelde Nederlander wel een probleem met een andere invulling van Zwarte Piet.
Maar dat maakt ze niet tot racist.
Dat denk ik - oprecht - ook. Degene die dat wel doen zijn, en dat hoop ik echt, ook geen representatieve groep van de Nederlander. Het zijn wel de meest fanatieke voorstanders van de Zwarte Piet. En wat ik eerder stelde gaat dan ook op: met zulke voorstanders heb je geen tegenstander meer nodig om de Zwarte Piet af te schaffen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:48 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dit is nogal een vertekend beeld. De mensen die helemaal geen ene fuck om de discussie geven gaan niet naar NuJij.nl om een reactie te plaatsen..
O ja, nujij. De reacties daar zijn door de bank genomen van, eh, laten we zeggen een heel bepaalde subgroep van de Nederlanders. Ik heb daar tot nu toe niet gekeken en ik weet ook niet of ik dat wil - waarschijnlijk zou ik me dan helemaal kapot schamen voor m'n landgenoten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het een enkeling was geweest die een dergelijk opmerking had gemaakt, was ik het met je eens geweest. Je hoeft alleen de comments op diverse websites (NuJij.nl haalt ook een paar duizend reacties per bericht over dit onderwerp) door te lezen om te weten dat het niet om een enkeling gaat.
johquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Je ziet enkel de mensen die het hardste schreeuwen.
Dat zijn er dan wel een hele hoop. Sneeuwen een beetje onder bij de tegenstanders.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Het punt is dat deze mensen helemaal niet weten hoe het voelt om een slaaf te zijn. Iedereen die dat wel meegemaakt heeft, maakt zich niet druk om Sinterklaas en weet waarschijnlijk niet eens van Sinterklaas af. Het is op hetzelfde niveau als Ronny Naftaniël die begint te janken als er iemand kritiek op Israël heeft: 'Eerst hebben ZE ons vergast, en nu zeggen ZE dat we niet op Arabieren mogen schieten. WTF Nederland!'quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zo pijnlijk als Nederlanders een grap over vergassingen vinden, zo pijnlijk vinden sommige mensen een grap of een verwijzing naar de slavernij. Dat vergt enig inlevingsvermogen in een situatie van een ander om dat te kunnen begrijpen, maar daarna snap je het probleem wel.
Of de sinterklaasviering verder iets van doen heeft met de slavernij is een tweede. Maar mocht men dat wel zo ervaren dan is dat dus behoorlijk kwetsend.
Nujij is net zo extremistisch als Joop, Geenstijl en Stormfront.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:51 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja, nujij. De reacties daar zijn door de bank genomen van, eh, laten we zeggen een heel bepaalde subgroep van de Nederlanders. Ik heb daar tot nu toe niet gekeken en ik weet ook niet of ik dat wil - waarschijnlijk zou ik me dan helemaal kapot schamen voor m'n landgenoten.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets afgeschaft werd omdat er zo hevig protest tegen was eigenlijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat denk ik - oprecht - ook. Degene die dat wel doen zijn, en dat hoop ik echt, ook geen representatieve groep van de Nederlander. Het zijn wel de meest fanatieke voorstanders van de Zwarte Piet. En wat ik eerder stelde gaat dan ook op: met zulke voorstanders heb je geen tegenstander meer nodig om de Zwarte Piet af te schaffen.
Ik dacht gewoon naief over een paar maanden een kinderfeestje met mijn kinderen te vieren, waar een man in een jurk met een rare mijter op zijn hoofd in voorkwam en wat zwart geschminkte mensen die met pepernoten gooien en acrobatiek kunstjes doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik stel echter niet dat de doorsnee Nederlander een racist is. Ten eerste omdat ik niet geloof dat de doorsnee Nederlander bestaat en ten tweede, mocht de doorsnee Nederlander wel bestaan, ik denk dat deze redelijk gematigd in de discussie staat en het ook geen probleem zou vinden als Zwarte Piet een andere invulling krijgt.
Dat hevige protest valt wel mee toch? Ik kom iig niet verder dan 1 Facebook pagina en wat damschreeuwerts.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets afgeschaft werd omdat er zo hevig protest tegen was eigenlijk.
Inderdaad. Quinsy .quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Tja, misschien zijn er inderdaad maar enkele tientallen mensen in Nederland die vinden dat Zwarte Piet racistisch is. Daar heb je een punt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nujij is net zo extremistisch als Joop, Geenstijl en Stormfront.
He ja, goed idee.quote:
Oprotten naar zijn eigen land.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Letsstaytogether het volgende:
Ik heb 1 neger in mijn lijst die zwarte piet racistisch vindt en praat in 'wij'-'jullie'-termen.
De zwijgende meerderheid?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef gelly het volgende:
[..]
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn minstens even grote idioten.
4000 op een groep van 16 miljoen is veel?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik.
Overigens wel typisch. Nou ook weer een stuk of 4000 reacties zo te zien. Dat is echt idioot veel. Zelfs als de EU honderd miljoen miljard over de balk gooit of Marokkanen tien scheidsrechters doodschoppen dan is de opwinding in de verste verte nog niet zo groot.
Nou, dat komt nog wel eens voor. Het gaat er dan voornamelijk om als de voorstanders door hun protest de beschuldiging bevestigen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets afgeschaft werd omdat er zo hevig protest tegen was eigenlijk.
Noem eens voorbeelden dan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, dat komt nog wel eens voor. Het gaat er dan voornamelijk om als de voorstanders door hun protest de beschuldiging bevestigen.
Hij woont hier wel 5 jaar en heeft in nog minder jaar zijn vwo afgerond en studeert nu aan de UvA. Maar hij zegt dat hij 22 is, maar hij ziet eruit als minstens 31. Hij is wel heel erg een moraalridder, ik snap de discussie hier niet zo van.quote:
Ja. En van de Holocaust, en van Anne Frank en het is een slaaf en Sint is een slavendrijver.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Letsstaytogether het volgende:
Maar is zwarte piet nou echt afstammend van de slavernij?
De blanke slaven werden overmeestert op zee en als buit verkocht in zowel Suriname als ook in Afrikaquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld in het absurde, natururlijk, maar je snapt toch zelf ook wel dat het beginsel hetzelfde is, namelijk een onderzoeker (om precies te zijn: degene die het onderzoek leidt en van wie je dus kunt aannemen dat ze verantwoordelijk en vertegenwoordigend is, of in elk geval het eerste aanspreekpunt) die op haar eigen onderzoeksresultaat vooruitloopt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:46 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Klopt, zou bijzonder onverstandig van je zijn; Al slaat je voorbeeld natuurlijk nergens op. Dat het dom van d'r is ben ik het volledig mee eens want je brengt het onderzoek en je werkgever in diskrediet. Feit blijft heel simpel dat de VN geen uispraak heeft gedaan.
Ja, grappig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja. En van de Holocaust, en van Anne Frank en het is een slaaf en Sint is een slavendrijver.
Nou gr gr.
Dat is het makkelijk aan iets wat traditie is en niet geheel op feiten is gebaseerd maar ook deels op fictie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Palingoproer is denk ik een van de bekendste. Men vond het een onbeschaafde traditie en het volk bewees vervolgens ook zich onbeschaafd te gedragen. Ja, dan gaat het snel met je volksfeesten.quote:
Natuurlijk niet.quote:
Ik dacht al ze gaan toch niet zoiets afschaffen, omdat een paar mensen dat willen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Ik zit ook met verbazing te kijken naar mensen in mijn facebooklijst. Het lijkt wel alsof ze enkel de misleidende titels lezen en niet eens het artikel zelf.
De beste optie is te stoppen met te denken dat je het iedereen naar de zin kunt maken. Als iemand zich gekwetst voelt door een figuur die cadeautjes en snoepjes uitdeelt moet men misschien gewoon de schouders ophalen en denken dat het dan jammer is dat die persoon het zo opvat. Sorry hoor, kwistnietdatjekwaadwerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:53 schreef Dekatria het volgende:
De polarisatie in deze discussie is nog wel het grootste probleem. Voorstanders zijn opeens racisten, tegenstanders moeten opeens terug naar de rimboe.
Er wordt gedacht in absoluten en de VN gaat zich ineens ermee bemoeien, terwijl de beste oplossing zou zijn om elke gemeenschap voor zichzelf te laten beslissen hoe ze al dan niet een andere invulling aan Sinterklaas zouden geven.
Dat was een antwoord op een verbod dat al was ingesteld. Dat was geen verbod dat ingesteld werd naar aanleiding van de opstand.quote:
En dank je wel. Waarom ga je flamen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef gelly het volgende:
[..]
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn minstens even grote idioten.
Ik heb mijzelf voorgenomen om elke idioot die een belachelijke drogreden omtrent Zwarte Piet op Facebook te posten direct uit mijn tijdlijn te verbannen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Ik zit ook met verbazing te kijken naar mensen in mijn facebooklijst. Het lijkt wel alsof ze enkel de misleidende titels lezen en niet eens het artikel zelf.
WTF hebben allochtonen hier nou weer mee te maken?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:03 schreef ZodiaX het volgende:
Mensen zijn gewoon kwaad om:
1) Nederlanders moeten zich erg vaak aanpassen aan de allochtonen in ons land, nu weer.
2) Een piepklein groepje heeft het weer eens voor elkaar, media blaast het op, linkse subsidieclubjes luisteren veels te graag.
3) Men kijkt niet naar wat de bevolking wilt maar naar die kleine groepjes die zichzelf enorm belangrijk vinden.
Dit soort acties zorgen juist voor meer racisme, niet minder.
Er zijn genoeg Nederlanders die hier flink kwaad over kunnen worden.
Hahah, dan blijf je lang bezig denk ik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:03 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ik heb mijzelf voorgenomen om elke idioot die een belachelijke drogreden omtrent Zwarte Piet op Facebook te posten direct uit mijn tijdlijn te verbannen.
Nee, er is geen link met West. De kans dat hij in Ghana zijn stamgenoten aan de blanken verkocht is groter.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Letsstaytogether het volgende:
Eigenlijk moeten we de boel eens omdraaien:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:58 schreef paddy het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel
quote:Prins Faisal van Saoedi-Arabië schafte de slavernij af en compenseerde 1682 eigenaren van slaven.
Het ging mij eigenlijk meer om de gebeurtenissen voor de palingoproer. Het 'volk' zag in het spel geen kwaad maar enkel een luchtig tijdverdrijf en een gekoesterde traditie, waarmee zij ironisch genoeg bewezen waarom het nodig was om het verbod in te stellen dat uiteindelijk ook tot het oproer leidde.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat was een antwoord op een verbod dat al was ingesteld. Dat was geen verbod dat ingesteld werd naar aanleiding van de opstand.
Valt best mee.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:04 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Hahah, dan blijf je lang bezig denk ik.
Echt een goede vergelijking ja, echt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:04 schreef Sjeen het volgende:
Gaan ze La Befana (Italië) ook onderzoeken? Ik voel met namelijk behoorlijk gediscrimineerd...
Nee, want de oproer was niet het gevolg van het palingtrekken maar van het verbod, dus het gelijk van de voorstanders van een verbod werd hierdoor helemaal niet bewezen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het ging mij eigenlijk meer om de gebeurtenissen voor de palingoproer. Het 'volk' zag in het spel geen kwaad maar enkel een luchtig tijdverdrijf en een gekoesterde traditie, waarmee zij ironisch genoeg bewezen waarom het nodig was om het verbod in te stellen dat uiteindelijk ook tot het oproer leidde.
Ik heb die posts hier al verborgen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:08 schreef Skillsy het volgende:
Mijn Facebook begint nu ook met die zwarte piet gedoe
DAMES EN HEREN? KENT U DIE UITTDRUKKINGGG???quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:09 schreef Vasilevski het volgende:
Waar iets van afstamt is niet in eerste instantie relevant. Het woord 'besodemieterd' is afgeleid van 'Sodomieten' oftewel homo's. Moeten homo's nu eisen dat dat woord verboden wordt? Woorden veranderen, gebruiken veranderen, cultuur verandert.
Sinterklaas was vroeger anders, Zwarte Piet was vroeger anders, en zal in de toekomst ook anders zijn. Wat dat betreft voeren de voorstanders van 'De Nederlandsche Cultuur' een achterhoedegevecht. Verandering kan echter niet afgedwongen worden door 20 'gekwetste' mensen ten koste van de overige 16 miljoen, die geen enkele hinder ondervinden van het feest zoals het nu wordt gevierd. Maakt niet uit hoeveel VN-bureaucraten er geregeld worden om vooringenomen Diederik Stapel-rapportjes te schrijven.
Dat 'gekwetst zijn' is trouwens ook een typisch stukje verslapping en degeneratie. Dat komt het best tot uitdrukking in de uitdrukking 'aanstoot nemen aan' of het Engelse 'to take offense to'. Aanstoot is iets wat ik geef, als ik jou bewust kwets. 'Gekwetst zijn' is echter het meest onzinnige wat er bestaat. Waarom zou je ergens aanstoot aan nemen als je donders goed weet dat de andere persoon doet wat hij doet uit gewoonte of uit onwetendheid, en het jou in feite absoluut niet deert?
Mmmm...ze werken daar nog steeds met slavenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Eigenlijk moeten we de boel eens omdraaien:
[..]
Valt wel mee. Iedereen mag hier zijn feesten vieren. Dat is juist zo leuk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:06 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Tja, Nederland wilt gaan rommelen aan de cultuur van andere mensen dan gaat men sleutelen aan de cultuur van Nederland
Ga je ook strijden dat één Piet terugkomt en de roe terugkomt? Dat was pas de eckte eckte Sinterklaas. Of nog eerder, toen je naar de kerk ging, dan naar de Sinterklaasmarkten en je je vervolgens ging bezatten. Dat waren nog eens tijden! Ze hebben het van ons afgepakt!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:09 schreef Onnoman het volgende:
Moriaantje is niet meer zwart,
want dat maakt de VN hard.
En de zon zal niet meer schijnen,
ons cultuur zal nu verdwijnen
Ik ga uitzoeken of mijn familie slaven had, zo ja wil ik compensatie van de regering.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:12 schreef paddy het volgende:
[..]
Mmmm...ze werken daar nog steeds met slaven
Nederland wil gaan rommelen aan de cultuur van andere mensen binnen Nederland? Volgens mij is er op veel scholen juist een feest bijgekomen nl het suikerfeest, en op de chreche van mijn nichtje besteden ze nu ook aandacht aan het offerfeest. Of bedoelde je dat niet?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:06 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Tja, Nederland wilt gaan rommelen aan de cultuur van andere mensen dan gaat men sleutelen aan de cultuur van Nederland
Vergeet het maar. Not gonna happen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ga uitzoeken of mijn familie slaven had, zo ja wil ik compensatie van de regering.
Ik denk dat je met die zin het probleem bij de horens gepakt heeft. Men sluit niet bewust, maar onbewust uit en is daar zelf niet van op de hoogte. Dat is wat wellicht het meest pijn kan doen. Jouw gevoelens worden niet eens bewust gekwetst, maar gewoon volledig vergeten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:09 schreef Vasilevski het volgende:
Waar iets van afstamt is niet in eerste instantie relevant. Het woord 'besodemieterd' is afgeleid van 'Sodomieten' oftewel homo's. Moeten homo's nu eisen dat dat woord verboden wordt? Woorden veranderen, gebruiken veranderen, cultuur verandert.
Sinterklaas was vroeger anders, Zwarte Piet was vroeger anders, en zal in de toekomst ook anders zijn. Wat dat betreft voeren de voorstanders van 'De Nederlandsche Cultuur' een achterhoedegevecht. Verandering kan echter niet afgedwongen worden door 20 'gekwetste' mensen ten koste van de overige 16 miljoen, die geen enkele hinder ondervinden van het feest zoals het nu wordt gevierd. Maakt niet uit hoeveel VN-bureaucraten er geregeld worden om vooringenomen Diederik Stapel-rapportjes te schrijven.
Dat 'gekwetst zijn' is trouwens ook een typisch stukje verslapping en degeneratie van de westerse maatschappij, dat dat begrip überhaupt bestaat. Dat komt het best tot uitdrukking in de uitdrukking 'aanstoot nemen aan' of het Engelse 'to take offense to'. Aanstoot is iets wat ik geef, als ik jou bewust kwets. 'Gekwetst zijn' is echter het meest onzinnige wat er bestaat. Waarom zou je ergens aanstoot aan nemen [als je donders goed weet dat de andere persoon doet wat hij doet uit gewoonte of uit onwetendheid, en het jou in feite absoluut niet deert?
Nu ben ik al bejaard maar van een Sinterklaasmarkt heb ik nog nooit gehoord.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:13 schreef alors het volgende:
[..]
Ga je ook strijden dat één Piet terugkomt en de roe terugkomt? Dat was pas de eckte eckte Sinterklaas. Of nog eerder, toen je naar de kerk ging, dan naar de Sinterklaasmarkten en je je vervolgens ging bezatten. Dat waren nog eens tijden! Ze hebben het van ons afgepakt!
wat lul je nou allemaal?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:13 schreef alors het volgende:
[..]
Ga je ook strijden dat één Piet terugkomt en de roe terugkomt? Dat was pas de eckte eckte Sinterklaas. Of nog eerder, toen je naar de kerk ging, dan naar de Sinterklaasmarkten en je je vervolgens ging bezatten. Dat waren nog eens tijden! Ze hebben het van ons afgepakt!
Huh?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef paddy het volgende:
op veel scholen juist een feest bijgekomen nl het suikerfeest
We moeten Sinterklaas financieel compenseren?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Eigenlijk moeten we de boel eens omdraaien:
[..]
Klopt. Ik vraag mij sowieso af wat mensen met zulke meningen hier nog doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef ThePlaneteer het volgende:
Als je Nederland al niet tolerant vind heb ik toch wel een beetje medelijden met je.
http://www.amsterdam-slav(...)schaffing-slavernij/quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ga uitzoeken of mijn familie slaven had, zo ja wil ik compensatie van de regering.
Ik wi compensatie omdat mijn voorouders kinderarbeid moesten doen. Dat is ook een trauma, bedenk ik me net.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja zo was het vroeger, feesten en tradities (cultuur) veranderen nu eenmaal. Het verdwijnt niet, het verandert en past zich aan aan de tijdsgeest.quote:
Het ging hierover:quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We moeten Sinterklaas financieel compenseren?
En het stukje op wiki, waarom ga ik het nog uitleggen ook.quote:Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
Het is een heks zonder richtingsgevoel... Hoeveel denk je dat er daarvan rondlopen alleen al in Nederland.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:06 schreef alors het volgende:
[..]
Echt een goede vergelijking ja, echt.
Over een langere periode ja...maar daar is nu geen sprake van.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:16 schreef alors het volgende:
[..]
Ja zo was het vroeger, feesten en tradities (cultuur) veranderen nu eenmaal. Het verdwijnt niet, het verandert en past zich aan aan de tijdsgeest.
Tradities en cultuur veranderen omdat de meerderheid van de bevolking blijkbaar geen waarde meer hecht aan sinterklaasmarkten. Maar als de VN gaat ingrijpen of de bevolking wordt verplicht een traditie aan te passen/af te schaffen omdat een ruime minderheid er tegen is, is toch nog een stap te ver.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:16 schreef alors het volgende:
[..]
Ja zo was het vroeger, feesten en tradities (cultuur) veranderen nu eenmaal. Het verdwijnt niet, het verandert en past zich aan aan de tijdsgeest.
Ik blijf het, met alle respect, een beetje slap gelul vinden. Natuurlijk is er wisselwerking en komt alles van meerdere kanten, maar als het actief en bewust uitsluiten van mensen gewoon in de verste verte niet voorkomt (iedereen wordt juist bij Sinterklaas betrokken, behalve misschien stoute kinderen - misschien een actiegroep voor gekwetste stoute kinderen oprichten?), dan ligt de verantwoordelijkheid voor het 'je gekwetst voelen' toch alleen maar bij 'de gekwetste'?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat je met die zin het probleem bij de horens gepakt heeft. Men sluit niet bewust, maar onbewust uit en is daar zelf niet van op de hoogte. Dat is wat wellicht het meest pijn kan doen. Jouw gevoelens worden niet eens bewust gekwetst, maar gewoon volledig vergeten.
Ik vermoed dat je dan underground sinterklaasvieringen gaat krijgen...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:19 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Tradities en cultuur veranderen omdat de meerderheid van de bevolking blijkbaar geen waarde meer hecht aan sinterklaasmarkten. Maar als de VN gaat ingrijpen of de bevolking wordt verplicht een traditie aan te passen/af te schaffen omdat een ruime minderheid er tegen is, is toch nog een stap te ver.
Ow, bedoelde je dat zoquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je link met de rest van je post te maken heeft. De Arabieren haalden hun slaven uit Afrika.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:58 schreef paddy het volgende:
[..]
De blanke slaven werden overmeestert op zee en als buit verkocht in zowel Suriname als ook in Afrika
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel
Maar het is dus niet de bedoeling geweest om zwarte piet als slaaf neer te zetten,maar als knecht...|zijn kleding liet dat weten doordat alleen schildknapen dit soort kledij droegen.
Maar ik stop ermee. tegen een betonnen muur aan praten heeft niet zoveel zin.
Herstelbetalingen? Ik zeg doen. Met een miljard moet het wel lukken. 300 miljoen om alle Surinamers die van slaven afstammen een vliegticket terug naar hun land van herkomst te geven, en 700 miljoen lijkt me een prima bedrag om de oorspronkelijke inwoners van Suriname, die nog ergens in de rimboe leven, te compenseren voor het roven van de vruchten van hun land.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het ging hierover:
[..]
En het stukje op wiki, waarom ga ik het nog uitleggen ook.
Doe maar nietquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het ging hierover:
[..]
En het stukje op wiki, waarom ga ik het nog uitleggen ook.
En dan wél met een racistische signatuur. Want vooral mensen die hun complete identiteit af laten hangen van hun huidskleur/afkomst zullen dat er voor over hebben, underground sinterklaasfeesten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je dan underground sinterklaasvieringen gaat krijgen...
Misschien kan ze eens proberen te verzinnen wat er gebeurt als ze in haar eigen land de rum probeert af te schaffen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:25 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Wat voor land denkt die vrouw wel niet dat NL is, dat Rutte zo maar even daar over kan beslissen.
Goed plan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:26 schreef Ulx het volgende:
Ik ga in ieder geval een slaaf vragen aan de Sint.
De bron lijkt me niet onbevooroordeeld maar vind het wel grappig klinkenquote:De Britse herdenkingen zijn inmiddels een aanleiding geworden om verontschuldigingen en zelfs “herstelbetalingen” te eisen. Nou, als het echt moet, goed dan. Maar aan wie? Aan de Afro-Amerikanen? Die zijn blij genoeg dat hun voorouders over de oceaan gebracht zijn, zodat zij nu aan de Amerikaanse welvaart kunnen deelnemen in plaats van in Afrika te verhongeren. Of aan de Afro-Irakezen, Afro-Iraniërs en Afro-Turken? Jammer, maar die zijn er niet. De zwarte slaven werden in het Midden-Oosten immers lang niet zo goed behandeld als in Amerika, waar ze zich tenminste ruim konden voortplanten. Aan de Afrikanen dan? Nee, want die hebben eeuwenlang goed verdiend aan de uitvoer van hun ongewenste volksgenoten. Uiteindelijk is Europa een betere kandidaat, want dat heeft niets verdiend aan de roof van zijn burgers door Barbarijse en Ottomaanse slavenhalers. Integendeel, gespecialiseerde monnikenordes moesten grote bedelcampagnes organiseren om slaven weer vrij te kopen.
Wij zouden dus herstelbetalingen kunnen eisen van de Maghrebijnen en de Turken. Bovendien heeft Allah het heel mooi geregeld dat de Arabieren bovenop een winstgevende olievoorraad zitten. Na meer dan duizend jaar handel in Europese en Afrikaanse slaven kunnen zij vandaag hun geweten zuiveren door af te dokken.
Whut? Nooit van gehoordquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:13 schreef alors het volgende:
[..]
ja, het is wiki, maar geloof dit stukje welquote:Algemeen wordt aangenomen dat de onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863) waarschijnlijk de eerste was die Sinterklaas uit Spanje liet komen. Volgens hem was Sinterklaas de "Bisschop van Spanje".[14] Schenkman introduceerde ook de knecht die later Zwarte Piet zou gaan heten, en de stoomboot waarmee hij naar ons land kwam. Hij gebruikte in zijn prentenboekje "Sint Nicolaas en zijn knecht" uit circa 1850 de inmiddels fameuze beginregels "Zie, ginds komt de stoomboot/ Uit Spanje weer aan!".[15][noten 6] Schenkmans boekje was gewild, en de afbeeldingen zorgden er ook voor dat het uiterlijk van Sinterklaas - een statige oude man met witte baard en haren, rode mijter en mantel - in de navolgende decennia als het enige echte werd aangenomen.
Aan het begin van de 20e eeuw bestonden nog veel verschillen tussen de stedelijke viering en de viering op het platteland. Het nu nog incidenteel voorkomende klaasjagen, sunteklaaslopen of andere lokale varianten waren op het platteland nog gebruikelijk maar in steden was het feest al georganiseerd rond pakjesavond en het bezoek van Sinterklaas. Onder invloed van het onderwijs en later de commercialisering en de massamedia ontstond een standaardisatie van het sinterklaasfeest, naar het feest zoals we dat nu kennen.[3]
Sinterklaas is in de loop der eeuwen getransformeerd van een beschermheilige van de kinderen, via een boeman en hardhandige pedagoog, naar een folkloristische kindervriend. Ondeugendheden staan in de moderne vorm van het feest genoteerd in het grote boek en het kind moet de goedheiligman beloven niet meer in herhaling te vallen. De zak van Sinterklaas is er niet meer voor om kinderen mee te nemen naar Spanje maar om de geschenken in te vervoeren.
Ze heeft gewoon niet de moeite genomen om eerst ff haar huiswerk te doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:29 schreef _dodecahedron_ het volgende:
"Why do you have 2 Santa Clauses?"
Wat een kortzichtig figuur zeg.
We hadden het over geld willen vragen. Is de hele wereld de lul. Idem de landgenoten waar hun voorvaderen weg komen, want ook die verkochten en hielden slaven. Werd vroeger gewoon als buit gezien in het land van hun voorvaderenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:21 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je link met de rest van je post te maken heeft. De Arabieren haalden hun slaven uit Afrika.
Een blanke?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:26 schreef Ulx het volgende:
Ik ga in ieder geval een slaaf vragen aan de Sint.
Van mij krijgen jullie Europeanen en Afrikanen helemaal niksquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:28 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De bron lijkt me niet onbevooroordeeld maar vind het wel grappig klinken
Het zou trouwens wel een mop zijn als er twee zwarte klazen komen, Die dan evenveel doen als de witte in zijn ééntje.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:29 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Nou, Amerika heeft van Sinterklaas Santa Claus getransformeerd. Op internet meer uitleg te vindenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:29 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Wat een kortzichtig figuur zeg.
Dat is een uitvinding van Coca Colaquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:34 schreef paddy het volgende:
[..]
Nou, Amerika heeft van Sinterklaas Santa Claus getransformeerd. Op internet meer uitleg te vinden
Nee omdat de protestanten tegen waren en verboden en het zich vervolgens verplaatste naar de huiskamers. Wie zegt dat de VN dat gaat doen en dat kan verplichten? Zou ik sowieso jammer vinden, ik zie liever een maatschappelijke discussie. De uitspraken die er nu door de dame over zijn gedaan vind ik ook niet getuigen van een gedegen verdieping in het feest en onze maatschappij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:19 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Tradities en cultuur veranderen omdat de meerderheid van de bevolking blijkbaar geen waarde meer hecht aan sinterklaasmarkten. Maar als de VN gaat ingrijpen of de bevolking wordt verplicht een traditie aan te passen/af te schaffen omdat een ruime minderheid er tegen is, is toch nog een stap te ver.
Maakt me niet uit. Elk mens is gelijk.quote:
Daar lach je toch om? Ik hoorde net op tv (bij de herhaling van P&W) iemand een paar keer roepen dat het een 'wittemansdiscussie' is, daarbij implicerend dat blanke mannen met een mening fout zijn. Ik heb natuurlijk direct het Meldpunt Discriminatie opgebeld.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:36 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Kijk, hier heb je het al:
[..]
Op AT5 waren we al Nazi's.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:38 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Daar lach je toch om? Ik hoorde net op tv (bij de herhaling van P&W) iemand een paar keer roepen dat het een 'wittemansdiscussie' is, daarbij implicerend dat blanke mannen met een mening fout zijn. Ik heb natuurlijk direct het Meldpunt Discriminatie opgebeld.
Flikker toch lekker op joh. Afblijven van het feest en zwarte piet en die minderheden die moeten hun mond gewoon houden aangezien ze poep praten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef alors het volgende:
[..]
Nee omdat de protestanten tegen waren en verboden en het zich vervolgens verplaatste naar de huiskamers. Wie zegt dat de VN dat gaat doen en dat kan verplichten? Zou ik sowieso jammer vinden, ik zie liever een maatschappelijke discussie. De uitspraken die er nu door de dame over zijn gedaan vind ik ook niet getuigen van een gedegen verdieping in het feest en onze maatschappij.
Helaas vervalt de discussie in een kamp met 'racisme' roepers die vervolgens overschreeuwd worden door 'nee het is geen racisme' roepers en mensen die doen alsof een leven zonder Zwarte Piet gelijk staat aan het verbranden van De Nachtwacht, het onder water zetten van onze polders en ingelijfd worden bij Duitsland.
In een moderne democratie is het zo dat er juist ook met minderheden rekening worden gehouden. Met de meerderheidsargumentatie kun je ook meteen homorechten af gaan schaffen. In vrijwel elk land worden de wenkbrauwen opgetrokken bij het Nederlandse Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm. Maar er mogen absoluut geen vraagtekens bij worden gesteld. Als zwarte ben je dan een racisme huilie die maar terug naar zijn eigen land moet gaan, en als blanke heb je een white man's burden en ben je een vieze politiek correcte linkse landverrader.
En nu hou ik er mee op want ik word een beetje treurig en simpel van deze discussie.
Bedankt dat je mijn post ondersteunt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:39 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Flikker toch lekker op joh. Afblijven van het feest en zwarte piet en die minderheden die moeten hun mond gewoon houden aangezien ze poep praten.
Op zich heb je gelijk, maar niet tot in het oneindige. Wat doen we eigenlijk met de minderheid die homoseksualiteit een ziekte vindt?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef alors het volgende:
In een moderne democratie is het zo dat er juist ook met minderheden rekening worden gehouden.
Ja, dan is de sint te laat en hebben de pieten alles cadeaus gestolen en een paar vaders in elkaar geslagen ( ik weet het, erg van de vooroordelen )quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef satecl het volgende:
Over 5 jaar krijgen we een dondere Sint, Marrokaanse pieten en een wit paard. Ik geef het je op een briefje.![]()
NEDERLAND MULTI CULTI LAND!!!!!
![]()
Op grond van wat en sinds wanneer ? En zijn die echt op de hoogte van hoe wij het hier zelf al jaren zien en vieren ? Ik geloof er niks van.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef alors het volgende:
[..]
In vrijwel elk land worden de wenkbrauwen opgetrokken bij het Nederlandse Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm.
Ben je recent wel eens bij een intocht geweest in een multiculti-stad?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef alors het volgende:
[..]
Nee omdat de protestanten tegen waren en verboden en het zich vervolgens verplaatste naar de huiskamers. Wie zegt dat de VN dat gaat doen en dat kan verplichten? Zou ik sowieso jammer vinden, ik zie liever een maatschappelijke discussie. De uitspraken die er nu door de dame over zijn gedaan vind ik ook niet getuigen van een gedegen verdieping in het feest en onze maatschappij.
Helaas vervalt de discussie in een kamp met 'racisme' roepers die vervolgens overschreeuwd worden door 'nee het is geen racisme' roepers en mensen die doen alsof een leven zonder Zwarte Piet gelijk staat aan het verbranden van De Nachtwacht, het onder water zetten van onze polders en ingelijfd worden bij Duitsland.
In een moderne democratie is het zo dat er juist ook met minderheden rekening worden gehouden. Met de meerderheidsargumentatie kun je ook meteen homorechten af gaan schaffen. In vrijwel elk land worden de wenkbrauwen opgetrokken bij het Nederlandse Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm. Maar er mogen absoluut geen vraagtekens bij worden gesteld. Als zwarte ben je dan een racisme huilie die maar terug naar zijn eigen land moet gaan, en als blanke heb je een white man's burden en ben je een vieze politiek correcte linkse landverrader.
En nu hou ik er mee op want ik word een beetje treurig en simpel van deze discussie.
Ik geloof er geen zak van dat je ook tegen een autochtone Nederlander zegt dat hij "in een ander land" moet gaan wonen als hij het bv. oneens/eens is met het verhogen van de AOW-leeftijd of zo.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:40 schreef zweefbij het volgende:
De gehele discussie is eigenlijk totaal niet nodig. Degene die aanstoot nemen van een Nederlandse traditie ( of je nou Nederlander bent of niet ). Dan ga je toch lekker in een ander land wonen ( lees ander land en niet je eigen geboorte land of dat van je voorouders ) Een land waar ze geen tradities hebben waaraan men dan aanstoot aan kan nemen. Maar waarschijnlijk is het daar moeilijker profiteren van de sociale voorzieningen.
Ja, maar met Sinterklaas als voorbeeldquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:36 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat is een uitvinding van Coca Cola
ja hoor. Waarom niet. Ik ben daar ook niet zo blij mee. Maar er zijn landen waar je totaal geen pensioen hebt of een slechtere pensioenopbouw. Dus wat dat betreft is het nog niet zo slecht hier. Maar dat wilde je natuurlijk niet horen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:42 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ik geloof er geen zak van dat je ook tegen een autochtone Nederlander zegt dat hij "in een ander land" moet gaan wonen als hij het bv. oneens/eens is met het verhogen van de AOW-leeftijd of zo.
'Rekening houden met' is iets anders dan 'op je rug liggen, spijt betuigen en de meest onredelijke eisen inwilligen'. Als je dan toch over homorechten begint: er is in Nederland een significante minderheid (momenteel met 2 zetels vertegenwoordigd in de Tweede Kamer) in de Bible Belt die zich gediscrimineerd voelen door het bestaan van homorechten. Zij verzinnen het niet als ze zeggen dat ze zich gekwetst voelen als ze niet mogen leren dat homo's naar de hel gaan. En nu?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:37 schreef alors het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die nergens van op de hoogte. In België, Luxemburg en de grensstreek van Duitsland wordt ook gewoon Sinterklaas gevierd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Op grond van wat en sinds wanneer ? En zijn die echt op de hoogte van hoe wij het hier zelf al jaren zien en vieren ? Ik geloof er niks van.
Project S!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je dan underground sinterklaasvieringen gaat krijgen...
Ik geloof er ook niets van maar dat is ook zo'n typisch argument: in het buitenland slaan wequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Op grond van wat en sinds wanneer ? En zijn die echt op de hoogte van hoe wij het hier zelf al jaren zien en vieren ? Ik geloof er niks van.
Nou, ik vind dit dus een oneliner. Maak er gewoon een discussie van, Nieand hoeft zijn mening voor zich te houdenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:39 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Flikker toch lekker op joh. Afblijven van het feest en zwarte piet en die minderheden die moeten hun mond gewoon houden aangezien ze poep praten.
nee, maar het zou toch eens leuk zijn als ook de gekleurde medemens die het niet erg vindt en mee feest. Ook eens keihard een weerwoord zouden doen naar dan kleine groepje idioten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ben je recent wel eens bij een intocht geweest in een multiculti-stad?
Dan zie je kinders in alle tinten vrolijk langs de route staan samen met hun ouders. Ook in de delen van ons koninkrijk waar de oorspronkelijke bevolking getint is, wordt Sinterklaas met Zwarte Pieten gevierd. Blijkbaar is dat kleurtje voor de meeste mensen met een getinte huid geen enkel probleem.
nee joh, een oorlogje in Syrië, Afrika waar het allemaal niet zo lekker loopt ( Mali ). Israël en de Palestijnen . Dat is toch allemaal niks vergeleken met het Pietenprobleemquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:48 schreef whosvegas het volgende:
Overal het woordje racisme/discriminatie op plakken, moe wordt ik daarvan
En heeft de VN niks beters te doen?
Nou, dat hoeft ook niet. Ik ga ook niet in een ander land wonen omdat bepaalde tradities mij niet aanstaan. Wanneer ik er echt niet tegen kan probeer ik er wat aan te doen. Dat recht heeft de kliek ook. Ik moet er niet aan denken wanneer hier geloofswetten gaan heersen, maar ga er dan wel tegen vechten door het woord. Dat recht hebben zij natuurlijk ook. Het is de kliek door hun omgeving ingepeperd dat zwarte piet als racistisch opgevat moet worden. Dat moet eruit door het woordquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:40 schreef zweefbij het volgende:
De gehele discussie is eigenlijk totaal niet nodig. Degene die aanstoot nemen van een Nederlandse traditie ( of je nou Nederlander bent of niet ). Dan ga je toch lekker in een ander land wonen ( lees ander land en niet je eigen geboorte land of dat van je voorouders ) Een land waar ze geen tradities hebben waaraan men dan aanstoot aan kan nemen. Maar waarschijnlijk is het daar moeilijker profiteren van de sociale voorzieningen.
Volgens mij staan we pas echt voor schut als we het wijzigen en helaas zijn er sukkels die zich haasten om dat te doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:46 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niets van maar dat is ook zo'n typisch argument: in het buitenland slaan we
een pleefiguur met de wijze waarop sinterklaas gevierd wordt en daarom moeten we het maar wijzigen.
Pfff
Je gezicht zwart schilderen is in de VS erg racistisch. Zeker met kroeshaar, oorbellen en dikke rooie lippen. Daarom zie je ook nooit een blanke Obama spelen in een satirisch Amerikaans programma.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Precies, de VN weet wel aan welke misstanden prioriteit gegeven moet wordenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:49 schreef zweefbij het volgende:
[..]
nee joh, een oorlogje in Syrië, Afrika waar het allemaal niet zo lekker loopt ( Mali ). Israël en de Palestijnen . Dat is toch allemaal niks vergeleken met het Pietenprobleem
Gebeurt ook wel, zie nieuwsreportages. Alleen gaan ze niet zo snel zelf de barricade op. Ze zullen terecht opmerken dat de Quinsy's van deze wereld hen niet vertegenwoordigen en ook niet hun verantwoordelijkheid zijn. Waarom zouden ze er iets van moeten vinden? Alleen omdat zij ook 'een kleurtje' hebben? Dat is precies de rassenlogica die Quinsy en zijn vriendjes proberen te verspreiden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:48 schreef zweefbij het volgende:
[..]
nee, maar het zou toch eens leuk zijn als ook de gekleurde medemens die het niet erg vindt en mee feest. Ook eens keihard een weerwoord zouden doen naar dan kleine groepje idioten.
Dan nog ... de context van de discussie is of iets racistisch is ja/nee.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:45 schreef zweefbij het volgende:
[..]
ja hoor. Waarom niet. Ik ben daar ook niet zo blij mee. Maar er zijn landen waar je totaal geen pensioen hebt of een slechtere pensioenopbouw. Dus wat dat betreft is het nog niet zo slecht hier. Maar dat wilde je natuurlijk niet horen.
In Engeland toch hetzelfde verhaal? Daar was een poosje terug nog een politiek rel, toen kinderen hun gezicht zwart hadden geschminkt omdat hun voetbal-idool zwart was.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Je gezicht zwart schilderen is in de VS erg racistisch. Zeker met kroeshaar, oorbellen en dikke rooie lippen. Daarom zie je ook nooit een blanke Obama spelen in een satirisch Amerikaans programma.
Natuurlijk kan dat. Maar dat gebeurt toch ook - Zwarte Piet is vaak toch allang geen figuur meer met rode lippenstift en grote gouden oorbellen enzo.quote:Wat ik niet in zie is dat als je op bv. een school zit waar erg veel mensen zitten die zich gekwetst voelen .... is die zwarte kleur dan zóveel waard dat je een sinterklaasfeest met een kutsfeer wil? Is het dan zó erg om een paar gekleurde pieten er tussen laten lopen, of geen pruik met kroes/krullen meer te dragen? Of wél zwart maar een ander soort kleur pruik en lippenstift?
Op zich een punt, maar het Sinterklaasfeest is niet iets waar je als ouder of kind onderuit komt. Het wordt op elke school gevierd. Iedereen wordt geacht mee te doen. Terwijl je niet verplicht mee hoeft te doen aan een homohuwelijk of naar een darkroom hoeft te gaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op zich heb je gelijk, maar niet tot in het oneindige. Wat doen we eigenlijk met de minderheid die homoseksualiteit een ziekte vindt?
Klopt, ik vind die Muziekpiet en die Coole Piet van de Club van Sinterklaas een goede ontwikkeling.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:54 schreef Igen het volgende:
[..]
In Engeland toch hetzelfde verhaal? Daar was een poosje terug nog een politiek rel, toen kinderen hun gezicht zwart hadden geschminkt omdat hun voetbal-idool zwart was.
Slaat natuurlijk nergens op.
[..]
Natuurlijk kan dat. Maar dat gebeurt toch ook - Zwarte Piet is vaak toch allang geen figuur meer met rode lippenstift en grote gouden oorbellen enzo.
Waaróm zou je als ouder jouw kind niet mee willen laten doen aan een kinderfeest?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:55 schreef alors het volgende:
[..]
Op zich een punt, maar het Sinterklaasfeest is niet iets waar je als ouder of kind onderuit komt. Het wordt op elke school gevierd. Iedereen wordt geacht mee te doen. Terwijl je niet verplicht mee hoeft te doen aan een homohuwelijk of naar een darkroom hoeft te gaan.
quote:We must get rid of that positive role model immediately and replace it with the much more acceptable modern "Gangsta" character that we find plastered all over television and radio he could ride with Santa on drive-bys or "jack" his sleigh and steal presents instead of leaving them,I hope that will appease the whites who are offended for blacks who arent offended because those far left whites seem to know whats best for blacks instead of letting them speak for themselves..
Ach, d'r zal heus wel iemand zijn die er principiële bezwaren tegen heeft. Hou je kind dan een dag thuis en zeur niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:56 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waaróm zou je als ouder jouw kind niet mee willen laten doen aan een kinderfeest?
Je ontkomt ook niet aan de viering van Koninginnedag, en toch schaffen we het Koningshuis niet af vanwege het bestaan van een groep republikeinen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:55 schreef alors het volgende:
[..]
Op zich een punt, maar het Sinterklaasfeest is niet iets waar je als ouder of kind onderuit komt. Het wordt op elke school gevierd. Iedereen wordt geacht mee te doen. Terwijl je niet verplicht mee hoeft te doen aan een homohuwelijk of naar een darkroom hoeft te gaan.
Ja, en op 1e kerstdag zijn alle winkels dicht en op Koningsdag doen ook de kindjes van republikeinse ouders mee. Drama! Alsof je tegen de muur wordt gezet als je niet meedoet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:55 schreef alors het volgende:
[..]
Dat gekwetst voelen is ze dan nog maar net aangepraat dat was vroeger niet zo. Geen kroes- maar zwarte krullen lijkt me niet een groot probleem maar wat is er tegen rode lippenstift ? Negers hebben geen rode lippen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Wat ik niet in zie is dat als je op bv. een school zit waar erg veel mensen zitten die zich gekwetst voelen .... is die zwarte kleur dan zóveel waard dat je een sinterklaasfeest met een kutsfeer wil? Is het dan zó erg om een paar gekleurde pieten er tussen laten lopen, of geen pruik met kroes/krullen meer te dragen? Of wél zwart maar een ander soort kleur pruik en lippenstift?
Misschien is die hele traditie van Zwarte Piet jou ook wel "aangepraat".quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:59 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat gekwetst voelen is ze dan nog maar net aangepraat dat was vroeger niet zo. Geen kroes- maar zwarte krullen lijkt me niet een groot probleem maar wat is er tegen rode lippenstift ? Negers hebben geen rode lippen.
Hoezo rotsfeer op school ? Kinderen blijven piet leuk vinden hoor. Tenzij hun ouders ze wat anders gaan aanpraten. Dat is dan jammer maar helaas...... en hun eigen verantwoording.
Zou Zwarte Piet dan wel het N-woord mogen gebruiken?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:57 schreef Individual het volgende:
Sommige reacties op de Huffington Post website zijn ook bijzonder grappig.
[..]
Dat mag. Maar je kan je ook proberen aan te passen. Maar dat is natuurlijk te moeilijk. De echte misstanden moet je proberen te veranderen, en niet lopen zeiken over zwarte piet en meteen gaan lopen zeuren over een financiële genoegdoening voor al het zogenaamde leed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:53 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dan nog ... de context van de discussie is of iets racistisch is ja/nee.
Om dan te roepen "ga maar weg uit ons land!" en dan verbaasd zijn dat het racistisch overkomt
Sowieso, we leven in een democratie, dus iedereen heeft het recht om de maatschappij proberen te veranderen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:51 schreef regiliopeace het volgende:
Het is moeilijk een standpunt in te nemen. Als je tegen de viering bent sluit je je aan bij de mensen van wie je vroeger het brilletje rondgooide in de klas, en als je voor bent sluit je je aan bij volksbuurters en nettoloners. Ik ben dolende..
Prima vergelijking weer, een kinderfeestje en het homohuwelijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:55 schreef alors het volgende:
[..]
Ah, ok, er is dus een lijstje met "echte misstanden" en alleen daar maar je het over hebben. Aan de rest mag niet getwijfeld worden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:03 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Dat mag. Maar je kan je ook proberen aan te passen. Maar dat is natuurlijk te moeilijk. De echte misstanden moet je proberen te veranderen, en niet lopen zeiken over zwarte piet en meteen gaan lopen zeuren over een financiële genoegdoening voor al het zogenaamde leed.
Maar het is natuurlijk ook erg makkelijk om meteen te roepen racist. Die kaart is wel zo makkelijk op te gooien. Dan maar een racist. Als het je niet bevalt hier. Ga dan ergens anders heen, waar het wel bevalt. Is dat zo moeilijk.
Waarom zou je je gekwetst voelen door iets dat nooit bedoeld was om je mee te kwetsen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:59 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat gekwetst voelen is ze dan nog maar net aangepraat dat was vroeger niet zo. Geen kroes- maar zwarte krullen lijkt me niet een groot probleem maar wat is er tegen rode lippenstift ? Negers hebben geen rode lippen.
Hoezo rotsfeer op school ? Kinderen blijven piet leuk vinden hoor. Tenzij hun ouders ze wat anders gaan aanpraten. Dat is dan jammer maar helaas...... en hun eigen verantwoording.
Oh, dat kan heel goed. Kijk maar naar religieuze mensen bv. Die denk je te helpen, maar het komt kwetsend aan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:06 schreef Ulx het volgende:
Waarom zou je je gekwetst voelen door iets dat nooit bedoeld was om je mee te kwetsen?
Leg eens uit?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:10 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Oh, dat kan heel goed. Kijk maar naar religieuze mensen bv. Die denk je te helpen, maar het komt kwetsend aan.
Nog maar een keer. Waarom werd piet dan in een pagepak gehuld die eigenlijk alleen voor schildknapen bedoeld was?Waarom staat er dan geen slaaf maar knecht?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:10 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Oh, dat kan heel goed. Kijk maar naar religieuze mensen bv. Die denk je te helpen, maar het komt kwetsend aan.
Sowieso: De racistische houding vroeger tegen de koloniën was sowieso niet bedoelt om de kwetsen, we dachten dat we "beschaving" kwamen brengen.
Een religieus persoon denkt dat hij het goede doet om uit te leggen waarom zijn leer zo bijzonder is en wat voor voordelen je wel niet hebt als je je aan de regeltjes houdt van hun god. Zijn intenties zijn goed, maar het resultaat is vaak kwetsend.quote:
Je bent toch niet zo kinds dat je het verschil tussen kolonialisme en Sinterklaas niet snapt? Voor kolonialisme was inderdaad een excuus, maar dat kun je nu historisch beoordelen. Wat er in feite gebeurde was dat de inheemse bevolking uitgeknepen, onderdrukt, tot slaaf gemaakt en/of gedwongen bekeerd werd. Van Sinterklaas kun je veel zeggen, maar niet dat hij je in de kettingen klinkt en je op een plantage dood laat werken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:10 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Sowieso: De racistische houding vroeger tegen de koloniën was sowieso niet bedoelt om de kwetsen, we dachten dat we "beschaving" kwamen brengen.
Jij hebt het zeker heel zwaar in dit leven? Sjeeeeezus.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:15 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Een religieus persoon denkt dat hij het goede doet om uit te leggen waarom zijn leer zo bijzonder is en wat voor voordelen je wel niet hebt als je je aan de regeltjes houdt van hun god. Zijn intenties zijn goed, maar het resultaat is
vaak kwetsend.
Hoezo, klopt toch gewoon wat ik zeg.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Jij hebt het zeker heel zwaar in dit leven? Sjeeeeezus.
Klopt, ik ben dan ook van plan om de herfstvakantie te gebruiken om een campagne voor het verbod van Jehova's Getuigen op te zetten. Ik voel me als atheïst zwaar gediscrimineerd dat die mensen nog vrij rondlopen en bij mensen aanbellen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:15 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Een religieus persoon denkt dat hij het goede doet om uit te leggen waarom zijn leer zo bijzonder is en wat voor voordelen je wel niet hebt als je je aan de regeltjes houdt van hun god. Zijn intenties zijn goed, maar het resultaat is vaak kwetsend.
ik vind het ook eigenlijk wel meevallen met Zwarte Piet. ik stoor me er alleen aan hoe de discussie soms gevoerd wordt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:16 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Je bent toch niet zo kinds dat je het verschil tussen kolonialisme en Sinterklaas niet snapt? Voor kolonialisme was inderdaad een excuus, maar dat kun je nu historisch beoordelen. Wat er in feite gebeurde was dat de inheemse bevolking uitgeknepen, onderdrukt, tot slaaf gemaakt en/of gedwongen bekeerd werd. Van Sinterklaas kun je veel zeggen, maar niet dat hij je in de kettingen klinkt en je op een plantage dood laat werken.
Met dat argument kunnen we Allah ook wel afschaffen, we hebben God immers al.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:21 schreef TargaFlorio het volgende:
Echt onafhankelijk komt die VN madam niet over.![]()
Zei ze nou echt dat er we al Santa Claus hebben dus Sinterklaas is overbodig?
En de VN, wij hebben de EU al.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met dat argument kunnen we Allah ook wel afschaffen, we hebben God immers al.
Ik ben benieuwd hoelang ze over het onderzoek gaan doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn hemel, hoe bevooroordeeld wil je zo'n commissievoorzitter hebben zeg.
"De statuten verplichten mij om onderzoek te doen, maar ik vind dat het verboden moet worden"
Ehmm, dat zei ze inderdaadquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:21 schreef TargaFlorio het volgende:
Zei ze nou echt dat we al Santa Claus hebben dus Sinterklaas is overbodig?
Bedoel je dat er geen traditie is en maar die nu net pas verzonnen is ? Zolang als ik leef heb ik zwarte piet gezien hoor. En geloof me, ik leef al een hele tijd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:01 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Misschien is die hele traditie van Zwarte Piet jou ook wel "aangepraat".
Alsof dat mens andermans behoefte aan tradities kan beoordelen. Wat doet dat mens überhaupt bij de VN, dacht toch echt de mensen daar wel een beetje niveau hadden. Naïeve gedachte van me blijkbaar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:21 schreef TargaFlorio het volgende:
Zei ze nou echt dat er we al Santa Claus hebben dus Sinterklaas is overbodig?
Iedereen heeft het recht om de maatschappij te proberen te veranderen, maar anderen hebben dan weer het recht om hun mening te geven over of zo'n onderneming kansrijk of slim is, en om alternatieven (b.v. emigratie) aan te dragen mocht het niet lukken en het leed ondraaglijk zijn. Zo hebben we erg veel rechten in dit 'racistische' land. Persoon 1 mag die mening dan weer abject vinden. Enz. enz.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:53 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dan nog ... de context van de discussie is of iets racistisch is ja/nee.
Om dan te roepen "ga maar weg uit ons land!" en dan verbaasd zijn dat het racistisch overkomt
Sowieso, we leven in een democratie, dus iedereen heeft het recht om de maatschappij proberen te veranderen.
Had ik het dus wel goed gehoord. Kortom dat wijf is niet serieus te nemen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:24 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Ehmm, dat zei ze inderdaad
Dat iets er al heel erg lang is, is an sich geen argument om het te laten voortbestaan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Bedoel je dat er geen traditie is en maar die nu net pas verzonnen is ? Zolang als ik leef heb ik zwarte piet gezien hoor. En geloof me, ik leef al een hele tijd.
Een traditie wordt je aangeleerd, dus in zekere zin ook "aangepraat".quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Bedoel je dat er geen traditie is en maar die nu net pas verzonnen is ? Zolang als ik leef heb ik zwarte piet gezien hoor. En geloof me, ik leef al een hele tijd.
Maar wél een feit dat het intussen een traditie is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat iets er al heel erg lang is, is an sich geen argument om het te laten voortbestaan.
Ingehuurd om te zwartepieten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:24 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Alsof dat mens andermans behoefte aan tradities kan beoordelen. Wat doet dat mens überhaupt bij de VN, dacht toch echt de mensen daar wel een beetje niveau hadden. Naïeve gedachte van me blijkbaar.
Dat was de slavernij na een jaartje of 200 ook wel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar wél een feit dat het intussen een traditie is.
Man, ik heb nog nooit gezien dat iemand in een discussie over bv. AOW-leeftijd herhaaldelijk zegt "je moet maar weg uit dit land".quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:24 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Iedereen heeft het recht om de maatschappij te proberen te veranderen, maar anderen hebben dan weer het recht om hun mening te geven over of zo'n onderneming kansrijk of slim is, en om alternatieven (b.v. emigratie) aan te dragen mocht het niet lukken en het leed ondraaglijk zijn. Zo hebben we erg veel rechten in dit 'racistische' land. Persoon 1 mag die mening dan weer abject vinden. Enz. enz.
Enige verschil is dat zwarte pieten en sinterklazen zich niet dood hoeven te werken. Hetgeen ook nog nooit gebeurd is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat was de slavernij na een jaartje of 200 ook wel.
nou enquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar wél een feit dat het intussen een traditie is.
Vroeger had niemand die een gekleurde huid had problemen met zwarte piet. Blank en bruin/zwart : ze vonden het allemaal even leuk. Kinderen én volwassenen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Een traditie wordt je aangeleerd, dus in zekere zin ook "aangepraat".
De mening van die mensen is dan ook niet "verzonnen", waarom kun je er niet gewoon van uit gaan dat ze oprecht zijn.
Maar dat is dus een ander argument. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat alleen "Zwarte Pieten bestaan al heel lang" op zich geen reden is om ze dan maar in hun huidige vorm te laten bestaan. Want in die redenering zou de slavernij, of het communisme in de Sovjet-Unie, of het niet bestaan van het vrouwenkiesrecht, ook nooit zijn aangepast.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Enige verschil is dat zwarte pieten en sinterklazen zich niet dood hoeven te werken. Hetgeen ook nog nooit gebeurd is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |