Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
95% van de mensen in Nederland ziet Zwarte Piet anders ook als iets positiefs. Ik schat, gezien de ophef, dat de overgrote meerderheid van die mensen Zwarte Piet nooit als de slaaf van Sinterklaas hebben gezien.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:41 schreef Peunage het volgende:
[..]
[..]
Non-argumenten. Volgens mij worden zij als goden gezien en niet als slaven. Dat is het belangrijkste verschil.
Ok, wat jij wilt. Iemand van vóór het jaar 1900, op een paard. En er hobbelt een donkere man achter hem aan die zijn spullen draagt en naar hem luistert. Nee, dat zal wel een zakenpartner zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:48 schreef Danny het volgende:
[..]
alleen als je een kronkel in je hoofd hebt
Nee hoor. Het is een page of knecht maar geen slaaf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:47 schreef Peunage het volgende:
[..]
Zullen we maar gewoon realistisch blijven? Zwarte piet moet een slaaf voorstellen. En dan heb ik het niet over of dat racistisch is of niet, maar hij moet wél een slaaf voorstellen.
Natuurlijk wel. Beste ganja van de wereld. Jah rastavaagheid.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:51 schreef TLC het volgende:
Ik denk dat dat wijf uit Jamaica niet eens Nederland zou kunnen aanwijzen op de wereldkaart
Haha nu vind ik het helemaal belachelijkquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:51 schreef bluffer123 het volgende:
Hyprocrieten die elitaire praatgroep
http://www.telegraaf.nl/b(...)rzische_Piet___.html
Deeeee fiets van Piet van Pa is zojuist gepasseerdquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:51 schreef Melleyn het volgende:
Zwarte Piet ging uit fietsen - begin van een Sinterklaasliedje
Piet ging uit fietsen - begin van een slechte grap
Dat is niet realistisch dat is onzin. Vraag een willekeurig kind of piet een slaaf is en het zal je niet begrijpend aankijken. Kinderen weten niet eens wat slaven zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:47 schreef Peunage het volgende:
[..]
Zullen we maar gewoon realistisch blijven? Zwarte piet moet een slaaf voorstellen. En dan heb ik het niet over of dat racistisch is of niet, maar hij moet wél een slaaf voorstellen.
Het is een beetje gevaarlijk wat ik nu ga zeggen, maar hoe durft iemand die leeft van andermans belastingcenten over slavernij door te draven?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat is die ene Antiliaan of Surinamer die er over zeurt.
Of werknemer.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:51 schreef beantherio het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een page of knecht maar geen slaaf.
niet eentje, 600! En niet alleen achter hem, maar overal rondom hem, en zelfs op de daken zie je ze rennen en springen!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ok, wat jij wilt. Iemand van vóór het jaar 1900, op een paard. En er hobbelt een donkere man achter hem aan die zijn spullen draagt en naar hem luistert. Nee, dat zal wel een zakenpartner zijn.
Pasen is een Joods feest, voor alle Islamieten een belediging.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:54 schreef GroningseGast het volgende:
get fucking over it, ga pasen vieren ofzo.
Dat noemt men een knecht, die gewoon in dienst was van en geen eigendom was.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ok, wat jij wilt. Iemand van vóór het jaar 1900, op een paard. En er hobbelt een donkere man achter hem aan die zijn spullen draagt en naar hem luistert. Nee, dat zal wel een zakenpartner zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |