abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132436060
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

[ Bericht 18% gewijzigd door Danny op 22-10-2013 16:18:12 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:10:24 #2
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_132436082
Deze mag er dan ook meteen bij in de OP:

http://www.nu.nl/binnenla(...)interklaasfeest.html
pi_132436088
Wat een achterlijke discussie, man man man waar zijn we mee bezig met z'n allen..
pi_132436097
Ik ben benieuwd welke wetten en begrotingsmaatregelen er allemaal doorheen gedrukt worden terwijl heel Nederland bezig is met Swarte Piet. :')
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:10:47 #5
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436098
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

We hebben al meermalen ontkracht dat ZP op dit moment enige tekens van slavernij in zich heeft. Sterker nog, de algehele geaccepteerde consensus is dat ZP een knecht is en geen slavernij verleden heeft. ZP is namelijk al veel ouder dan 150 jaar, maar daar gaan de tegenstanders even selectief doorheen en pikken slechts een marginaal onderdeel van de geschiedenis eruit.

Als dan de voorstanders dit aankaarten roept Friek_ weer keihard 'racisme!!!' en begint het hele riedeltje weer vooraan; want blijkbaar is het alleen aan de tegenstanders om de geschiedenis op te rakelen en niet aan de voorstanders. Hypocriet much?
Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?

Daarnaast reageerde ik op dat de Holocaust vergelijking wel degelijk hout snijdt als men even de tijd neemt om zich te verdiepen in het argument dat werd aangedragen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132436124
even mijzelf kopieren:

WTF is dit voor idiote psycho praat?Sinterklaasfeest en Zwarte Pieten zijn racistisch? _O-

Ik ben een in Centraal-Afrika(RD Congo) geboren "Nederlander"(bijna een NL paspoort),woont sinds half Januari 1995 in Nederland.

Ik heb nog nooit gedoe gehad met Sinterklaasfeest of Zwarte Pieten(vrouwen met grote tieten in die pakken :9) in al die jaren,maar het is volgens mij krankzinning om te zeggen dat het racisme is. 8)7
pi_132436146
Wordt tijd dat de overheid zich eens uitlaat hierover en met een statement komt.
pi_132436171
quote:
aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''

Nee stomme hoer, dan zou je er juist geen punt van maken :{ . Laat al die kanjerlanden zich lekker met hun eigen politiek bemoeien of zo :W .
blablablabla
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:12:42 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436172
Wat betreft een eerdere opmerking om op de barricades te gaan:

Dat hoeft niet eens. Ik zit rustig achter mijn computer en ik kijk met enig leedvermaak hoe de voorstanders van de Zwarte Piet eendrachtig de traditie om zeep helpen. Er was niet meer dan een vaag protest nodig van een kerel om de hele lawine in gang te zetten.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132436173
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef pablo1989 het volgende:
Wordt tijd dat de overheid zich eens uitlaat hierover en met een statement komt.
Worden we extra hard genaaid door Rutte _O-
pi_132436183
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?
Hear hear!
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_132436184
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 14:50 schreef Ulx het volgende:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Ingrijpen in Syrie doet men om dezelfde reden als het Sinterklaasfeest aanvallen, namelijk organisatie bevolking (het is overal hetzelfde) Want door een tiranieke president in het zadel te laten ontstaat er nog meer woede (Syrie ligt politiek anders dan je denkt, want als Assad verdwijnt na al die chaos slaat de volgende president of een politiek leider daar een politieke slag uit, nog meer macht, want kan al die woedende burgers op de hand krijgen), door Sinterklaas aan te vallen ontstaat er woede. Stijgende emoties in massa's mensen betekent hun organisatie, omdat miljoenen kwaad/emotioneel worden op hetzelfde onderwerp, gaan zich er massaal (overgrote meerderheid) tegen verzetten.
  Admin dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:13:15 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132436191
Verlies deze niet uit het oog:
quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132436196
quote:

[..]

Daarnaast reageerde ik op dat de Holocaust vergelijking wel degelijk hout snijdt als men even de tijd neemt om zich te verdiepen in het argument dat werd aangedragen.
Nee, dat argument snijdt geen hout omdat de slavernij geen genocide was. Maar ik weet het, dat is allemaal erg lastig, zulke moeilijke concepten kan niet iedereen begrijpen.
pi_132436200
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Worden we extra hard genaaid door Rutte _O-
Dat zou inderdaad geniaal zijn.
pi_132436204
Mijn FB zit nu vol met verontwaardigde mensen die vinden dat het suikerfeest en offerfeest ook geschrapt moet worden.

FUCK LOGIC!

fwp alles.
pi_132436254
quote:
Zelfs al zou je gelijk hebben, de hele Holocaust vergelijking is emotioneel veel te zwaar beladen om gebruikt te worden in een discussie. Je vermoord eigenlijk gelijk de hele discussie indien je zulk zwaar geschut moet gebruiken om een punt te maken.

Om daarnaast maar even niet te spreken over de feitelijke verschillen tussen een massale genocide en slavernij an sich, maar das een hele andere discussie.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 16:15:34 ]
pi_132436264
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat is helemaal idioot :r
pi_132436266
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Emm16 het volgende:
Mijn FB zit nu vol met verontwaardigde mensen die vinden dat het suikerfeest en offerfeest ook geschrapt moet worden.

FUCK LOGIC!

fwp alles.
Wat is je facebook dan kan ik ff kijken
pi_132436278
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Ryon het volgende:

Dat hoeft niet eens. Ik zit rustig achter mijn computer en ik kijk met enig leedvermaak hoe de voorstanders van de Zwarte Piet eendrachtig de traditie om zeep helpen. Er was niet meer dan een vaag protest nodig van een kerel om de hele lawine in gang te zetten.
Vermaak nog wel. Ga je nou serieus beweren dat je deze polarisatie die het allemaal teweeg heeft gebracht leuk vindt? :')
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:15:56 #21
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132436303
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Lees: http://www.vice.com/nl/re(...)et-slavernijverleden

Het is geen Godwin. De opmerking wordt gemaakt omdat Nederlanders denken dat de holocaust het grootste leed is wat de wereld ooit is aangedaan. Men stelt dat het kinderspel is in vergelijking met slavernij. Zoals een verwijzing naar de holocaust pijn doet voor de Nederlanders wiens grootouders daar last van hadden, zo doet een verwijzing naar de slavernij pijn voor de mensen wiens voorouders last hadden van de slavernij.

Heel simpel en begrijpelijk argument. Maar gaat de meeste Nederlanders toch nog even boven de pet.
En de horigen in Rusland dan ? En die in de rest van Europa in de middeleeuwen ? En de mensen die gedeporteerd werden naar Amerika en Australië en de Indianen die verjaagd en uitgemoord werden en zo kun je nog wel ff doorgaan.
In Amerika werden eerst slaven van eigen bodem gebruikt maar die gingen te snel dood. Dáár hoor je dan weer niks over. Er is zoveel ellende geweest in het verleden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132436330
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Elan het volgende:

[..]

Nee stomme hoer, dan zou je er juist geen punt van maken :{ . Laat al die kanjerlanden zich lekker met hun eigen politiek bemoeien of zo :W .
VN is geen land.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_132436345
quote:

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van die VN miep. Als nou blijkt dat het geen racisme is zijn we er de eerstkomende 30 jaar vanaf.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:17:26 #24
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_132436357
Ik moet ineens hieraan denken:

Overall beste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:17:39 #25
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132436367
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Lees: http://www.vice.com/nl/re(...)et-slavernijverleden

Het is geen Godwin. De opmerking wordt gemaakt omdat Nederlanders denken dat de holocaust het grootste leed is wat de wereld ooit is aangedaan. Men stelt dat het kinderspel is in vergelijking met slavernij. Zoals een verwijzing naar de holocaust pijn doet voor de Nederlanders wiens grootouders daar last van hadden, zo doet een verwijzing naar de slavernij pijn voor de mensen wiens voorouders last hadden van de slavernij.

Heel simpel en begrijpelijk argument. Maar gaat de meeste Nederlanders toch nog even boven de pet.
Onzin. Die bolle heeft zijn huiswerk niet gedaan.

De slaven werden door zwarte of arabische afrikanen gevangen en aan de europeanen verkocht. Slaven die niet werden verkocht werden voor zwarte meesters in Afrika aan het werk gezet waar ze een veel grotere kans hadden het loodje te leggen en het ieder geval veel slechter hadden dan op een kolonie van een europees land.

Je kon als slaaf beter worden verkocht aan een europeaan en worden verscheept naar de West, dan had je veel meer kans en zeker een beter leven.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132436372
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:15 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En de horigen in Rusland dan ? En die in de rest van Europa in de middeleeuwen ? En de mensen die gedeporteerd werden naar Amerika en Australië en de Indianen die verjaagd en uitgemoord werden en zo kun je nog wel ff doorgaan.
In Amerika werden eerst slaven van eigen bodem gebruikt maar die gingen te snel dood. Dáár hoor je dan weer niks over. Er is zoveel ellende geweest in het verleden.
Er waren inderdaad wel 350 betere vergelijkingen te maken, maar nee, meneer moest net even die Holocaust eruit pikken. Dat bekt zo lekker namelijk, jezelf vergelijken met de slachtoffers van de Holocaust.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 16:17:57 ]
pi_132436399
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Ulx het volgende:

[..]

De slaven werden door zwarte of arabische afrikanen gevangen en aan de europeanen verkocht. Slaven die niet werden verkocht werden voor zwarte meesters in Afrika aan het werk gezet waar ze een veel grotere kans hadden het loodje te leggen en het ieder geval veel slechter hadden dan op een kolonie van een europees land.

Je kon als slaaf beter worden verkocht aan een europeaan en worden verscheept naar de West, dan had je veel meer kans en zeker een beter leven.
Hitler deed dat niet eens. Die vergaste ze gewoon. Maar ja, Holocaust en slavernij, zelfde dingetje he, ze zijn vergelijkbaar.
pi_132436424
Fuck zwarte piet.
Fuck de kerstman en dat kutkonijn met z'n eitjes.
Fuck vakanties en prostitutie.
Fuck werken.
Fuck negers.
Fuck Marokko en zijn inwoners.
Fuck Nederland.
Fuck blanken.
De dood aan legkippen.
Vlees is moord.
Appels zijn gevaarlijk.
Aapjes in het wild.
De matraskoning houdt uitverkoop.

Ik heb mijn jaarlijkse protestquotum weer gehaald. Succes nog met de discussie. ^O^
pi_132436426
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:16 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

VN is geen land.
De VN moet helemaal zijn bek houden toen sinterklaas en zwarte piet hier hun intrede deden bestonden zij nog niet eens.
blablablabla
  Admin dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:20:01 #30
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132436457
quote:

je hebt je met je opmerking mbt vergassen van hollanders wel gediskwalificeerd voor deze discussie.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:20:28 #31
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436477
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, dat argument snijdt geen hout omdat de slavernij geen genocide was. Maar ik weet het, dat is allemaal erg lastig, zulke moeilijke concepten kan niet iedereen begrijpen.
Euh.. De stelling dat de holocaust zo erg was (enkel) omdat het een genocide was is uiterst discutabel. Het ging om de systematische vervolging van een ras met uiteindelijk een genocide als gevolg. Maar ook het leed dat het volk is aangedaan in de werkkampen en de systematische uitsluiting van de maatschappij spelen mee. De huidige consensus is dat het juist de onmensenlijkheid is die toen ten toon gespreid werd wat het zo afschuwelijk maakte. Meer dan zes miljoen mensen zijn van al hun menselijke waardigheid ontnomen en afgeslacht als dieren.

Het nageslacht van de onderliggende partij in de slavernij wijst erop dat er tijdens die periode meer dan 400 miljoen mensen van al hun waardigheid is afgenomen en als dieren vastgeketend hun leven hebben moeten doorbrengen. Om systematisch uitgesloten te worden, verkracht en uiteindelijk vermoord.

Leed vergelijken is eigenlijk een onzinnige bezigheid. Maar het frustreert men dat de Nederlander wel oog heeft voor zijn eigen geleden leed, maar niet voor het leed dat men een ander heeft aangedaan.
--
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:21:27 #32
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436512
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ah, de slavernij was eigenlijk een gunst van de blanke aan de Afrikaan. Jaja.. Mooie twist in de discussie.
--
pi_132436531
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. De stelling dat de holocaust zo erg was (enkel) omdat het een genocide was is uiterst discutabel. Het ging om de systematische vervolging van een ras met uiteindelijk een genocide als gevolg. Maar ook het leed dat het volk is aangedaan in de werkkampen en de systematische uitsluiting van de maatschappij spelen mee. De huidige consensus is dat het juist de onmensenlijkheid is die toen ten toon gespreid werd wat het zo afschuwelijk maakte. Meer dan zes miljoen mensen zijn van al hun menselijke waardigheid ontnomen en afgeslacht als dieren.

Het nageslacht van de onderliggende partij in de slavernij wijst erop dat er tijdens die periode meer dan 400 miljoen mensen van al hun waardigheid is afgenomen en als dieren vastgeketend hun leven hebben moeten doorbrengen. Om systematisch uitgesloten te worden, verkracht en uiteindelijk vermoord.

Leed vergelijken is eigenlijk een onzinnige bezigheid. Maar het frustreert men dat de Nederlander wel oog heeft voor zijn eigen geleden leed, maar niet voor het leed dat men een ander heeft aangedaan.
Weet je wat echt irritant is? De (domme) uitspraak van 1 tegenstander gebruik om 10x je eigen punt te maken...
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:10 #34
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_132436575
Waar zijn eigenlijk die mensen die klagen? Tot nu toe heb ik alleen die VN vrouw gehoord dat ze het erg vind, maar verder nog nooit iemand eigenlijk.

Ik lees altijd dat er IEMAND heeft lopen klagen, maar wie dan?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:16 #35
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_132436582
Zelden paste een TT zo goed bij het topic in kwestie.
pi_132436599
quote:
Je weet zelf natuurlijk ook wel dat het te maken heeft met de tijdsspanne van beide gebeurtenissen. Het is dan ook wel heel erg simpel om te zeggen dat 'de Nederlander' geen oog heeft voor slavernij; het is simpelweg niet meer relevant in deze tijd. De Holocaust is echter wel relevant; er zijn nog genoeg mensen in leven die die tijd wel hebben meegemaakt en weten wat voor verschrikking dat was, in tegenstelling tot de slavernij.

Alleen daarom is het al een zeer discutabele vergelijking die onnodig emotionele lading legt op deze discussie.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:23:42 #37
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_132436603
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Waar zijn eigenlijk die mensen die klagen? Tot nu toe heb ik alleen die VN vrouw gehoord dat ze het erg vind, maar verder nog nooit iemand eigenlijk.

https://www.facebook.com/zwartepietisblackface

Met als tegenhanger sinds gister:

https://www.facebook.com/StopWitteKerst
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:24:12 #38
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436626
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Danny het volgende:

[..]

je hebt je met je opmerking mbt vergassen van hollanders wel gediskwalificeerd voor deze discussie.
Mijn werkelijke identiteit is eigenlijk Ima en ik ben een Marokkaanse (?) met een twitter account? Hmm.. Ja, inderdaad wel een manier om je te diskwalificeren.
--
pi_132436632
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Quincy.
pi_132436648
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:21 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Weet je wat echt irritant is? De (domme) uitspraak van 1 tegenstander gebruik om 10x je eigen punt te maken...
Zoals het posten van FB plaatjes van mensen die onzinnige uitspraken doen? Ja, eens.
pi_132436665
Even los van mijn inhoudelijke mening hierover vind ik het belachelijk dat iemand van de VN, toch een gerespecteerd orgaan, zich tijdens een onderzoek al laat gelden in de media, blijkbaar uit emotie. Dat doe je niet als professionele organisatie en al helemaal niet als VN. Die blijkbaar sinds de oprichting niet van dit feest weet, al zit Nederland er sinds jaar en dag in.

VN :r
pi_132436679
Facebookoorlog
pi_132436706
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:25 schreef El_Liberaliste het volgende:
Even los van mijn inhoudelijke mening hierover vind ik het belachelijk dat iemand van de VN, toch een gerespecteerd orgaan, zich tijdens een onderzoek al laat gelden in de media, blijkbaar uit emotie. Dat doe je niet als professionele organisatie en al helemaal niet als VN. Die blijkbaar sinds de oprichting niet van dit feest weet, al zit Nederland er sinds jaar en dag in.

Wat heeft de VN gezegd dan?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:26:40 #44
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_132436718
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Dekatria het volgende:

Met als tegenhanger sinds gister:

https://www.facebook.com/StopWitteKerst
_O-
pi_132436727
quote:

Dat het hele onderzoek nu al ernstig in diskrediet is gebracht is een treurig feit.
  Admin dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:26:54 #46
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132436731
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:24 schreef Ryon het volgende:

[..]

Mijn werkelijke identiteit is eigenlijk Ima en ik ben een Marokkaanse (?) met een twitter account? Hmm.. Ja, inderdaad wel een manier om je te diskwalificeren.
Hou je nou niet van de domme. Ik kan verwijderde reacties gewoon terugzien:
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:03 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is.. even kijken.. er één. Ik ben benieuwd naar de anderen. Daarnaast heeft ze wel een punt natuurlijk, het had een boel geschreeuw gescheeld.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:27:06 #47
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_132436737
quote:
okee, maar dan ga je graven en dan kom je bij een miniscuul clubje uit:

https://www.facebook.com/nederlandwordtbeter

Volgens mij hebben ze zelfs alleen een FB pagina.

Dus, wie zijn die lui dan, en zijn ze allemaal tegen, of oppert 1 persoon dat?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_132436743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:20 schreef Danny het volgende:

[..]

Mee eens ^O^
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:27:24 #49
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436750
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je weet zelf natuurlijk ook wel dat het te maken heeft met de tijdsspanne van beide gebeurtenissen. Het is dan ook wel heel erg simpel om te zeggen dat 'de Nederlander' geen oog heeft voor slavernij; het is simpelweg niet meer relevant in deze tijd. De Holocaust is echter wel relevant; er zijn nog genoeg mensen in leven die die tijd wel hebben meegemaakt en weten wat voor verschrikking dat was, in tegenstelling tot de slavernij.

Alleen daarom is het al een zeer discutabele vergelijking die onnodig emotionele lading legt op deze discussie.
Dat zou je zeker kunnen stellen. Persoonlijk interesseert de slavernij mij ook geen zak omdat ik bij God niet eens weet wie van mijn voorouders (van hoeveel lang terug) daar ook maar iets van doen had.

Maar goed, dat is mijn mening en waarschijnlijk ook een deel van het probleem. Voor een hele grote groep mensen is het slavernij gebeuren nog wel een levensechte kwestie. Voor hen is het frustrerend dat anderen (de Nederlander) dat klaarblijkelijk niet kan begrijpen.
--
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:27:25 #50
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_132436751
Ik ben even op vakantie en heb de zaak niet echt gevolgd. Maar hoe staat het ervoor? Is het nu echt zo dat er twee grote kampen zijn die een discussie voeren of zijn het nog steeds die 21 mensen in Amsterdam? :') Op twitter (:')) zag ik iets van 2015 verbieden, maar dat is natuurlijk onzin. Of was dat een suggestie?
pi_132436758
quote:

[..]

Uiteindelijk een genocide als gevolg? Gast. :X Hét verschrikkelijke aspect van de holocaust is nou juist dat het een vooropgezet plan was om alle Joden uit te roeien. Ik heb zo'n gevoel dat je de holocaust niet helemaal serieus neemt.

Want dat is natuurlijk het grote verschil met de slavernij: daar was het werk wat ze verrichtten niet de bijzaak maar de hoofdzaak, en de eventuele moord juist bijzaak.
quote:
Voor de doorsnee Nederlander is de holocaust ook geen eigen leed hoor. :')
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:28:05 #53
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436779
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:26 schreef Danny het volgende:

[..]

Hou je nou niet van de domme. Ik kan verwijderde reacties gewoon terugzien:

[..]

Eh.. Zie de PI van die reactie? Sarcasme (pure bijtende pot) is men klaarblijkelijk vreemd.
--
pi_132436787
quote:

De objectiviteit van het onderzoek komt hiermee in het geding. Als de voorzitter van de werkgroep al op tv roept wat de conclusie moet zijn. En dan ook nog op hoge toon eisen dat Nederland Sinterklaas moet afschaffen en Kerst op z'n Amerikaans moet gaan vieren. Puur Engels-Amerikaans cultureel imperialisme van deze Jamaicaanse mevrouw die ongetwijfeld een of ander postkoloniaal gendergebeuren in Engeland doceert. Zou beter moeten weten.
  Admin dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:28:41 #55
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132436797
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Ryon het volgende:

[..]

Eh.. Zie de PI van die reactie? Sarcasme (pure bijtende pot) is men klaarblijkelijk vreemd.
Oh, dus alles is fout behalve als jij het doet en het sarcasme noemt?
pi_132436799
Facebook en Twitter gaat helemaal los doodsbedreigingen vanwege zwarte piet over en weer kom niet meer bij _O-
blablablabla
  Overall beste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:29:06 #57
3928 Ulx
pi_132436812
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:21 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ah, de slavernij was eigenlijk een gunst van de blanke aan de Afrikaan. Jaja.. Mooie twist in de discussie.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat een slaaf in de West veel meer kans had dan een slaaf van een andere zwarte ergens in de rimboe van Afrika.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:29:20 #58
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_132436821
Kunnen we ons niet massaal als Zwarte Piet schminken en al twerkend op het Malieveld staan met lekkere rapmuziek.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:30:14 #59
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_132436850

de VN dame in kwestie

_O-

als ik haar was zou ik me ook aangesproken voelen
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_132436854
elk huis heeft zijn kruis om nu de holocaust met de slavernij te gaan vergelijken? Beide waren vreselijk mensonterend, maar zwarte piet is een knecht van sinterklaas. Hij is zo zwart als roet je weet die shizzle uit de schoorsteen want anders komt ie het huis niet in....

Maar goed moderne tijden, Ik zeg zilveren piet want de brievenbus weet je!
Dan kan dit feest blijven bestaan tot er zilveren aliens komen klagen over de massa uitroeiing die hun soort is aangedaan.

Maar even serieus ik vind dat zwarte piet moet blijven...en anders ook weg met alle andere feesten opdonderen.
pi_132436878
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:26 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Wat heeft de VN gezegd dan?
http://www.nu.nl/binnenla(...)interklaasfeest.html

quote:
''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen'', aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''

Shepherd noemt het haar persoonlijke mening dat "dit in de 21ste eeuw niet meer zou moeten gebeuren".
Om te stellen dat het je persoonlijke mening is, is natuurlijk bullshit gezien de functie die je bekleedt, in het speciaal in die hoedanigheid. (neem aan dat je daarop doelde)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:31:08 #62
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_132436889
Toevallig ken ik Soearte Piet persoonlijk. Hij vindt het zelf helemaal geen diskriminasie!
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:31:09 #63
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436890
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Uiteindelijk een genocide als gevolg? Gast. :X Hét verschrikkelijke aspect van de holocaust is nou juist dat het een vooropgezet plan was om alle Joden uit te roeien. Ik heb zo'n gevoel dat je de holocaust niet helemaal serieus neemt.

Want dat is natuurlijk het grote verschil met de slavernij: daar was het werk wat ze verrichtten niet de bijzaak maar de hoofdzaak, en de eventuele moord juist bijzaak.
Ik neem de Holocaust uiterst serieus ;) Zie daar trouwens ook een ander topic over de Holocaust ontkenning.

Nogmaals: mij interesseert de slavernij mij bijster weinig en ja, de holocaust interesseert mij wel. Dat is ironisch genoeg ook precies het probleem waar een groot deel van de tegenstanders van de zwarte piet tegen aanloopt.
--
pi_132436894
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:30 schreef Sosa het volgende:
[ afbeelding ]

de VN dame in kwestie

_O-

als ik haar was zou ik me ook aangesproken voelen
Haha goffer zeg _O- _O-
blablablabla
pi_132436917
VN _O_ _O-
pi_132436937
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

De objectiviteit van het onderzoek komt hiermee in het geding. Als de voorzitter van de werkgroep al op tv roept wat de conclusie moet zijn. En dan ook nog op hoge toon eisen dat Nederland Sinterklaas moet afschaffen en Kerst op z'n Amerikaans moet gaan vieren. Puur Engels-Amerikaans cultureel imperialisme van deze Jamaicaanse mevrouw die ongetwijfeld een of ander postkoloniaal gendergebeuren in Engeland doceert. Zou beter moeten weten.
Precies wat ik bedoel.
Het is lachwekkend dat iemand zo openlijk vooringenomen is.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:33:53 #67
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436987
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:28 schreef Danny het volgende:

[..]

Oh, dus alles is fout behalve als jij het doet en het sarcasme noemt?
Of de opmerking van Ima sarcastisch was weet ik niet, wellicht meende zij het oprecht. Mijn opmerking was in ieder geval wel overduidelijk sarcastisch, maar de uiterst racistische opmerkingen van veel Nederlanders in de Pieten discussie in ieder geval niet. En dat is precies het punt dat ik wil maken.
--
pi_132436992
Ik ga rutte ff bellen ff dingen fixen
pi_132436995
Dat zei ik al vanaf het begin. Hoe kun je zulke dingen roepen voordat het onderzoek uberhaupt is afgerond?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:34:28 #70
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_132437015
De slavernij is een verschrikkelijk gegeven, maar dat dit er mee geassocieerd wordt daar gaan m'n tenen van krullen.
pi_132437030
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:31 schreef JanCees het volgende:
VN _O_ _O-
Hoe kun je het daar als Nederlander nu mee eens zijn man.
blablablabla
pi_132437035
quote:
Ze noemt het haar persoonlijke mening. De VN heeft dus helemaal niks gezegd nog, zoals ik al vermoedde.
pi_132437053
Wat een hypocrisie weer, ondertussen blijft de terreur in oost Europa doorgaan. Financieert het Westen de oorlog in Congo. Kan Wilders doorgaan met zijn terreur tegen de moslims. Dat kan allemaal, maar zwarte piet is rasistisch ! Welkom in der Nederlandsche koningrijk
pi_132437059
quote:

[..]

sigh.. dus het gaat alleen om het geld?
There are only 151 Pokémon.
pi_132437066
Je persoonlijke mening geven als je bezig bent met een feitelijk onderzoek is redelijk dom.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:35 schreef Skillsy het volgende:
Wat een hypocrisie van de VN weer, ondertussen blijft de terreur in oost Europa doorgaan. Financieert het Westen de oorlog in Congo. Kan Wilders doorgaan met zijn terreur tegen de moslims. Dat kan allemaal, maar zwarte piet is rasistisch ! Welkom in der Nederlandsche koningrijk
Zucht, want de VN kan zich maar met 1 ding tegelijk bezig houden? :')
Gewoon terecht dat deze afdeling van de VN er onderzoek naar doet.
pi_132437069
quote:

[..]

Mmm...dan kan Nederland dat ook doen i,v,m de blanke slavernij waar meerdere landen niet onschuldig aan waren waaronder suriname
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132437074
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:35 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

sigh.. dus het gaat alleen om het geld?
Nah, wel een dubbele agenda klaarblijkelijk.
pi_132437101
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Emm16 het volgende:

FUCK LOGIC!

fwp alles.
Vind dat nergens op slaan. Wat hebben moslims hier nu weer mee te maken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_132437118
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:34 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ze noemt het haar persoonlijke mening. De VN heeft dus helemaal niks gezegd nog, zoals ik al vermoedde.
Je hoeft niet zo selectief te quoten omdat ik in de rest van mijn post jouw reactie op voorhand had ontkracht.
pi_132437134
Slavernij en holocaust waren beiden misdadig, maar zijn niet te vergelijken. De slavernij omvatte de ontmenselijking van groepen mensen voor geldelijk gewin en om een koloniaal systeem in stand te houden. Slavernij bestond natuurlijk ook al veel eerder dan dat, maar wordt nu vooral gelinkt aan het koloniale stelsel. En dan hebben we het nog niet eens over de werkkampen in de 20e eeuw en de hedendaagse slaverij die nog overal en nergens plaatsvindt.

Wat de holocaust aan de ontmenselijking toevoegde was de industriële vernietiging van een bevolkingsgroep, zonder enige vorm van gewin, puur en alleen voor de vernietiging zelf. Volkerenmoord heeft altijd al bestaan, 'gewoon' als middel om een land te veroveren. De industriële vernietiging van één groep die overal en nergens woont, is weer net even anders. Dit één-op-één vergelijken met de koloniale slavernij is geen beginnen aan.

Sinterklaas heeft met beide natuurlijk geen ene kut te maken. Mensen die denken dat Sinterklaas slavernij is, zou je haast willen uitnodigen om eens in Bangladesh in een kledingfabriek te gaan werken.
pi_132437142
quote:
13s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:34 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoe kun je het daar als Nederlander nu mee eens zijn man.
Hoe bedoel je?
  Admin dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:38:19 #82
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132437149
Zo'n Piet zou helemaal politiek correct zijn:

Of zijn ze nog een kleur vergeten.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132437171
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:38 schreef yvonne het volgende:
Zo'n Piet zou helemaal politiek coorect zijn:
[ afbeelding ]
Of zijn ze nog een kleur vergeten.
Waarom zijn die zwarte strepen zo klein in vergelijking met die gekleurde? Ik ben zwart en vind dit racisme omdat alle strepen even groot moeten zijn
pi_132437195
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:38 schreef JanCees het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Je adoreert de VN met die smilies toch? Snap ik niet zo goed in deze kwestie aangezien het ons cultuurgoed aangaat :) .
blablablabla
pi_132437237
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:37 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Je hoeft niet zo selectief te quoten omdat ik in de rest van mijn post jouw reactie op voorhand had ontkracht.
Dacht dat het een multiquote was dus had het niet gelezen. Hier zie ik vaak reacties voorbij komen die stellen dat de VN al tijdens het onderzoek e.e.a. zou hebben gezegd. Feitelijk is dat gewoo onjuist en spreekt 1 persoon voor haar beurt.
pi_132437248
Bram Mosckowowwiczisz heeft gesproken! En hij geeft de tegenstanders van Zwarte Piet geen enkele kans.

HA! ZWARTE PIET UNITES! WHITE POWER!
pi_132437307
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:39 schreef Elan het volgende:

[..]

Je adoreert de VN met die smilies toch? Snap ik niet zo goed in deze kwestie aangezien het ons cultuurgoed aangaat :) .
Vind het grappig dat ze hiermee 'ons' land in rep en roer kunnen zetten.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:42:45 #88
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132437313
Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk ook flink overgewaardeerd. Sowieso vrijheid. :')

Hoe serieus is dit gezeur nu?
reset
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:43:16 #89
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_132437334
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
Bram Mosckowowwiczisz heeft gesproken! En hij geeft de tegenstanders van Zwarte Piet geen enkele kans.

HA! ZWARTE PIET UNITES! WHITE POWER!
Daar gaat het niet om, er zullen uiteindelijk genoeg sinterklaas clubjes zijn die toegeven en dat is het begin van het einde.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_132437347
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:42 schreef Individual het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk ook flink overgewaardeerd. Sowieso vrijheid. :')

Hoe serieus is dit gezeur nu?
Niet heel serieus.
De VN heeft nog geen uitspraak gedaan maar die zullen waarschijnlijk niet zeggen dat dit feest moet worden afgeschaft.

Tot volgend jaar november, dan beginnen we weer opnieuw.
pi_132437357
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:34 schreef KolonelKhedaffi het volgende:

[..]

Ze spreekt inderdaad voor zichzelf, maar in een verantwoordelijke functie kun je soms beter niks zeggen, omdat het toch met je functie verbonden wordt.

Als ik voorzitter ben van een commissie die moet beoordelen of jouw persoonlijke levensstijl 'goed' of 'fout' is, dan kan ik daar toch niet van tevoren op tv van alles over gaan roepen terwijl ik nog helemaal niks over jou weet. Zelfs als ik op persoonlijke titel spreek. Ik kan dan toch niet op tv gaan zeggen: 'We hebben nog niks onderzocht en we weten eigenlijk helemaal niks van de Kolonel, maar ik vind persoonlijk dat hij moet stoppen met zijn vrouw slaan en hoerenlopen.'
pi_132437368
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:16 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

VN is geen land.
VN is opgezet vanuit een goede instelling. Alleen laten ze nu landen wegkomen met moord en discriminatie terwijl ze zich druk maken om een feest die totaal niet aanzet tot discriminatie. Page kleding/schildknaap werd niet iedereen. VN beschermt wel de zwarte piet in een ander land waar ze op dezefde wijze het feest vieren. Ze vergeten trouwens even dat de SInt een byzantijn was. Ik denk dat we de kliek zo snel mogelijk de wind uit de veren moeten halen door de zwarte pieten te vervangen voor helpers uit alle culturen, Sinterklaas moeten vervangen door iemand met een Byzantijnse achtergrond, en ook donkere mensen moeten weghalen uit reclames voor keukens/stofzuigers etc etc. Anders begint dezelfde kliek weer te refereren naar slavernij. Dit jaar blijft alles nog zoals het was. Volgend jaar zou de commissie andere opties bekijken hoorde ik.
pi_132437375
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:33 schreef Ryon het volgende:

[..]

Of de opmerking van Ima sarcastisch was weet ik niet, wellicht meende zij het oprecht. Mijn opmerking was in ieder geval wel overduidelijk sarcastisch, maar de uiterst racistische opmerkingen van veel Nederlanders in de Pieten discussie in ieder geval niet. En dat is precies het punt dat ik wil maken.
Sommige Nederlanders.

Kijk, dit is precies het probleem: door te zeggen dat de doorsnee Nederlander een racist is polariseer je de discussie onnodig.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 16:45:24 ]
pi_132437391
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:35 schreef ThePlaneteer het volgende:
Je persoonlijke mening geven als je bezig bent met een feitelijk onderzoek is redelijk dom.

[..]

Zucht, want de VN kan zich maar met 1 ding tegelijk bezig houden? :')
Gewoon terecht dat deze afdeling van de VN er onderzoek naar doet.
Hypocrisie. Het maakt mij verder niet uit hoe piet ( Dat is ook discriminerend voor mensen die Piet heten!) genoemd worden of eruit zien. Of dat ze er nog mogen rondlopen. Ik vind het hyprocriet ten top van de VN, van heel het Westen eigenlijk.

Het leuke van dit alles is dat mijn donkere maten zich hierom kapot lachen. Is ook wel lachwekkend.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:45:43 #95
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132437420
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:37 schreef Vasilevski het volgende:
Slavernij en holocaust waren beiden misdadig, maar zijn niet te vergelijken. De slavernij omvatte de ontmenselijking van groepen mensen voor geldelijk gewin en om een koloniaal systeem in stand te houden. Slavernij bestond natuurlijk ook al veel eerder dan dat, maar wordt nu vooral gelinkt aan het koloniale stelsel. En dan hebben we het nog niet eens over de werkkampen in de 20e eeuw en de hedendaagse slaverij die nog overal en nergens plaatsvindt.

Wat de holocaust aan de ontmenselijking toevoegde was de industriële vernietiging van een bevolkingsgroep, zonder enige vorm van gewin, puur en alleen voor de vernietiging zelf. Volkerenmoord heeft altijd al bestaan, 'gewoon' als middel om een land te veroveren. De industriële vernietiging van één groep die overal en nergens woont, is weer net even anders. Dit één-op-één vergelijken met de koloniale slavernij is geen beginnen aan.

Sinterklaas heeft met beide natuurlijk geen ene kut te maken. Mensen die denken dat Sinterklaas slavernij is, zou je haast willen uitnodigen om eens in Bangladesh in een kledingfabriek te gaan werken.
Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.

Zo pijnlijk als Nederlanders een grap over vergassingen vinden, zo pijnlijk vinden sommige mensen een grap of een verwijzing naar de slavernij. Dat vergt enig inlevingsvermogen in een situatie van een ander om dat te kunnen begrijpen, maar daarna snap je het probleem wel.

Of de sinterklaasviering verder iets van doen heeft met de slavernij is een tweede. Maar mocht men dat wel zo ervaren dan is dat dus behoorlijk kwetsend.
--
pi_132437428
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef paddy het volgende:

[..]

VN is opgezet vanuit een goede instelling. Alleen laten ze nu landen wegkomen met moord en discriminatie terwijl ze zich druk maken om een feest die totaal niet aanzet tot discriminatie. Page kleding/schildknaap werd niet iedereen. VN beschermt wel de zwarte piet in een ander land waar ze op dezefde wijze het feest vieren. Ze vergeten trouwens even dat de SInt een byzantijn was. Ik denk dat we de kliek zo snel mogelijk de wind uit de veren moeten halen door de zwarte pieten te vervangen voor helpers uit alle culturen, Sinterklaas moeten vervangen door iemand met een Byzantijnse achtergrond, en ook donkere mensen moeten weghalen uit reclames voor keukens/stofzuigers etc etc. Anders begint dezelfde kliek weer te refereren naar slavernij. Dit jaar blijft alles nog zoals het was. Volgend jaar zou de commissie andere opties bekijken hoorde ik.
Maar... De VN heeft nog helemaal geen uitspraak gedaan?

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hypocrisie. Het maakt mij verder niet uit hoe piet ( Dat is ook discriminerend voor mensen die Piet heten!) genoemd worden of eruit zien. Of dat ze er nog mogen rondlopen. Ik vind het hyprocriet ten top van de VN, van heel het Westen eigenlijk.

Het leuke van dit alles is dat mijn donkere maten zich hierom kapot lachen. Is ook wel lachwekkend.
Zelfde geld voor jou. VN onderzoekt het, ze veroordelen het niet.
pi_132437429
Lekker laten schuimbekken die figuren bij de VN. Niet meer aandacht aan schenken dan zo af en toe geamuseerd lezen wat ze nu weer bedacht hebben. ;)
pi_132437433
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van die VN miep. Als nou blijkt dat het geen racisme is zijn we er de eerstkomende 30 jaar vanaf.
Haha, en daar geloof ik dus niets van. Dezelfde kliek zal dan de VN als racistisch wegzetten. VN beschermde dus wel het feest met de zwarte geschminkte man in een ander land die ook kinderen vermaakte. Geen idee wat ze gaan doen
pi_132437454
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Ze spreekt inderdaad voor zichzelf, maar in een verantwoordelijke functie kun je soms beter niks zeggen, omdat het toch met je functie verbonden wordt.

Als ik voorzitter ben van een commissie die moet beoordelen of jouw persoonlijke levensstijl 'goed' of 'fout' is, dan kan ik daar toch niet van tevoren op tv van alles over gaan roepen terwijl ik nog helemaal niks over jou weet. Zelfs als ik op persoonlijke titel spreek. Ik kan dan toch niet op tv gaan zeggen: 'We hebben nog niks onderzocht en we weten eigenlijk helemaal niks van de Kolonel, maar ik vind persoonlijk dat hij moet stoppen met zijn vrouw slaan en hoerenlopen.'
Klopt, zou bijzonder onverstandig van je zijn; Al slaat je voorbeeld natuurlijk nergens op. Dat het dom van d'r is ben ik het volledig mee eens want je brengt het onderzoek en je werkgever in diskrediet. Feit blijft heel simpel dat de VN geen uispraak heeft gedaan.
pi_132437455
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:42 schreef JanCees het volgende:

[..]

Vind het grappig dat ze hiermee 'ons' land in rep en roer kunnen zetten.
Ach het toont wel aan dat wat Maxima riep over de Nederlandse nationaliteit die niet zou bestaan het grootste gelul van de wereld is.

In absolute zin gaan het inderdaad nergens over als je leest hoe fanatiek mensen opeens zijn.
blablablabla
pi_132437466
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.

Zo pijnlijk als Nederlanders een grap over vergassingen vinden, zo pijnlijk vinden sommige mensen een grap of een verwijzing naar de slavernij. Dat vergt enig inlevingsvermogen in een situatie van een ander om dat te kunnen begrijpen, maar daarna snap je het probleem wel.

Of de sinterklaasviering verder iets van doen heeft met de slavernij is een tweede. Maar mocht men dat wel zo ervaren dan is dat dus behoorlijk kwetsend.
Dat is helemaal waar. Maar als we met alle "sommige mensen" rekening moeten gaan houden (die gekwetst blijken te zijn door een onbedoeld bijkomstig effect) dan is het einde zoek, dan kun je net zo goed in Nederland het licht uit en de deur op slot doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 16:48:26 ]
  Overall beste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:47:21 #102
3928 Ulx
pi_132437469
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nou, de zwarten in Ghana en die omgeving hebben er ander goed aan weten te verdienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')