Dat is helemaal waar. Maar als we met alle "sommige mensen" rekening moeten gaan houden (die gekwetst blijken te zijn door een onbedoeld bijkomstig effect) dan is het einde zoek, dan kun je net zo goed in Nederland het licht uit en de deur op slot doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.
Zo pijnlijk als Nederlanders een grap over vergassingen vinden, zo pijnlijk vinden sommige mensen een grap of een verwijzing naar de slavernij. Dat vergt enig inlevingsvermogen in een situatie van een ander om dat te kunnen begrijpen, maar daarna snap je het probleem wel.
Of de sinterklaasviering verder iets van doen heeft met de slavernij is een tweede. Maar mocht men dat wel zo ervaren dan is dat dus behoorlijk kwetsend.
Nou, de zwarten in Ghana en die omgeving hebben er ander goed aan weten te verdienen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het doel is ook niet om beide gebeurtenissen met elkaar te vergelijken, zoals ik al eerder stelde is leed met elkaar vergelijken een onzinnige bezigheid, maar het doel is enkel om een referentiekader te schetsen waarin men begrijpt hoe gevoelig de kwestie ligt. Wat de Holocaust (of eigenlijk heel WOII) voor Europeanen is, dat is de slavernij nog steeds voor veel Afrikanen.
Als het een enkeling was geweest die een dergelijk opmerking had gemaakt, was ik het met je eens geweest. Je hoeft alleen de comments op diverse websites (NuJij.nl haalt ook een paar duizend reacties per bericht over dit onderwerp) door te lezen om te weten dat het niet om een enkeling gaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Sommige Nederlanders.
Kijk, dit is precies het probleem: door te zeggen dat de doorsnee Nederlander een racist is polariseer je de discussie onnodig.
Toont de hypocrisie aan inderdaad.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Ach het toont wel aan dat wat Maxima riep over de Nederlandse nationaliteit die niet zou bestaan het grootste gelul van de wereld is.
In absolute zin gaan het inderdaad nergens over als je leest hoe fanatiek mensen opeens zijn.
Dit is nogal een vertekend beeld. De mensen die helemaal geen ene fuck om de discussie geven gaan niet naar NuJij.nl om een reactie te plaatsen..quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het een enkeling was geweest die een dergelijk opmerking had gemaakt, was ik het met je eens geweest. Je hoeft alleen de comments op diverse websites (NuJij.nl haalt ook een paar duizend reacties per bericht over dit onderwerp) door te lezen om te weten dat het niet om een enkeling gaat.
Gezien de ophef heeft de gemiddelde Nederlander wel een probleem met een andere invulling van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
Ik stel echter niet dat de doorsnee Nederlander een racist is. Ten eerste omdat ik niet geloof dat de doorsnee Nederlander bestaat en ten tweede, mocht de doorsnee Nederlander wel bestaan, ik denk dat deze redelijk gematigd in de discussie staat en het ook geen probleem zou vinden als Zwarte Piet een andere invulling krijgt.
Je ziet enkel de mensen die het hardste schreeuwen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gezien de ophef heeft de gemiddelde Nederlander wel een probleem met een andere invulling van Zwarte Piet.
Maar dat maakt ze niet tot racist.
Dat denk ik - oprecht - ook. Degene die dat wel doen zijn, en dat hoop ik echt, ook geen representatieve groep van de Nederlander. Het zijn wel de meest fanatieke voorstanders van de Zwarte Piet. En wat ik eerder stelde gaat dan ook op: met zulke voorstanders heb je geen tegenstander meer nodig om de Zwarte Piet af te schaffen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:48 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dit is nogal een vertekend beeld. De mensen die helemaal geen ene fuck om de discussie geven gaan niet naar NuJij.nl om een reactie te plaatsen..
O ja, nujij. De reacties daar zijn door de bank genomen van, eh, laten we zeggen een heel bepaalde subgroep van de Nederlanders. Ik heb daar tot nu toe niet gekeken en ik weet ook niet of ik dat wil - waarschijnlijk zou ik me dan helemaal kapot schamen voor m'n landgenoten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als het een enkeling was geweest die een dergelijk opmerking had gemaakt, was ik het met je eens geweest. Je hoeft alleen de comments op diverse websites (NuJij.nl haalt ook een paar duizend reacties per bericht over dit onderwerp) door te lezen om te weten dat het niet om een enkeling gaat.
johquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Je ziet enkel de mensen die het hardste schreeuwen.
Dat zijn er dan wel een hele hoop. Sneeuwen een beetje onder bij de tegenstanders.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Het punt is dat deze mensen helemaal niet weten hoe het voelt om een slaaf te zijn. Iedereen die dat wel meegemaakt heeft, maakt zich niet druk om Sinterklaas en weet waarschijnlijk niet eens van Sinterklaas af. Het is op hetzelfde niveau als Ronny Naftaniël die begint te janken als er iemand kritiek op Israël heeft: 'Eerst hebben ZE ons vergast, en nu zeggen ZE dat we niet op Arabieren mogen schieten. WTF Nederland!'quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zo pijnlijk als Nederlanders een grap over vergassingen vinden, zo pijnlijk vinden sommige mensen een grap of een verwijzing naar de slavernij. Dat vergt enig inlevingsvermogen in een situatie van een ander om dat te kunnen begrijpen, maar daarna snap je het probleem wel.
Of de sinterklaasviering verder iets van doen heeft met de slavernij is een tweede. Maar mocht men dat wel zo ervaren dan is dat dus behoorlijk kwetsend.
Nujij is net zo extremistisch als Joop, Geenstijl en Stormfront.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:51 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja, nujij. De reacties daar zijn door de bank genomen van, eh, laten we zeggen een heel bepaalde subgroep van de Nederlanders. Ik heb daar tot nu toe niet gekeken en ik weet ook niet of ik dat wil - waarschijnlijk zou ik me dan helemaal kapot schamen voor m'n landgenoten.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets afgeschaft werd omdat er zo hevig protest tegen was eigenlijk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat denk ik - oprecht - ook. Degene die dat wel doen zijn, en dat hoop ik echt, ook geen representatieve groep van de Nederlander. Het zijn wel de meest fanatieke voorstanders van de Zwarte Piet. En wat ik eerder stelde gaat dan ook op: met zulke voorstanders heb je geen tegenstander meer nodig om de Zwarte Piet af te schaffen.
Ik dacht gewoon naief over een paar maanden een kinderfeestje met mijn kinderen te vieren, waar een man in een jurk met een rare mijter op zijn hoofd in voorkwam en wat zwart geschminkte mensen die met pepernoten gooien en acrobatiek kunstjes doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik stel echter niet dat de doorsnee Nederlander een racist is. Ten eerste omdat ik niet geloof dat de doorsnee Nederlander bestaat en ten tweede, mocht de doorsnee Nederlander wel bestaan, ik denk dat deze redelijk gematigd in de discussie staat en het ook geen probleem zou vinden als Zwarte Piet een andere invulling krijgt.
Dat hevige protest valt wel mee toch? Ik kom iig niet verder dan 1 Facebook pagina en wat damschreeuwerts.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets afgeschaft werd omdat er zo hevig protest tegen was eigenlijk.
Inderdaad. Quinsy .quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Tja, misschien zijn er inderdaad maar enkele tientallen mensen in Nederland die vinden dat Zwarte Piet racistisch is. Daar heb je een punt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nujij is net zo extremistisch als Joop, Geenstijl en Stormfront.
He ja, goed idee.quote:
Oprotten naar zijn eigen land.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Letsstaytogether het volgende:
Ik heb 1 neger in mijn lijst die zwarte piet racistisch vindt en praat in 'wij'-'jullie'-termen.
De zwijgende meerderheid?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef gelly het volgende:
[..]
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn minstens even grote idioten.
4000 op een groep van 16 miljoen is veel?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik.
Overigens wel typisch. Nou ook weer een stuk of 4000 reacties zo te zien. Dat is echt idioot veel. Zelfs als de EU honderd miljoen miljard over de balk gooit of Marokkanen tien scheidsrechters doodschoppen dan is de opwinding in de verste verte nog niet zo groot.
Nou, dat komt nog wel eens voor. Het gaat er dan voornamelijk om als de voorstanders door hun protest de beschuldiging bevestigen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets afgeschaft werd omdat er zo hevig protest tegen was eigenlijk.
Noem eens voorbeelden dan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, dat komt nog wel eens voor. Het gaat er dan voornamelijk om als de voorstanders door hun protest de beschuldiging bevestigen.
Hij woont hier wel 5 jaar en heeft in nog minder jaar zijn vwo afgerond en studeert nu aan de UvA. Maar hij zegt dat hij 22 is, maar hij ziet eruit als minstens 31. Hij is wel heel erg een moraalridder, ik snap de discussie hier niet zo van.quote:
Ja. En van de Holocaust, en van Anne Frank en het is een slaaf en Sint is een slavendrijver.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Letsstaytogether het volgende:
Maar is zwarte piet nou echt afstammend van de slavernij?
De blanke slaven werden overmeestert op zee en als buit verkocht in zowel Suriname als ook in Afrikaquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Onzin. Die bolle heeft zijn huiswerk niet gedaan.
De slaven werden door zwarte of arabische afrikanen gevangen en aan de europeanen verkocht. Slaven die niet werden verkocht werden voor zwarte meesters in Afrika aan het werk gezet waar ze een veel grotere kans hadden het loodje te leggen en het ieder geval veel slechter hadden dan op een kolonie van een europees land.
Je kon als slaaf beter worden verkocht aan een europeaan en worden verscheept naar de West, dan had je veel meer kans en zeker een beter leven.
Het is een voorbeeld in het absurde, natururlijk, maar je snapt toch zelf ook wel dat het beginsel hetzelfde is, namelijk een onderzoeker (om precies te zijn: degene die het onderzoek leidt en van wie je dus kunt aannemen dat ze verantwoordelijk en vertegenwoordigend is, of in elk geval het eerste aanspreekpunt) die op haar eigen onderzoeksresultaat vooruitloopt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:46 schreef KolonelKhedaffi het volgende:
[..]
Klopt, zou bijzonder onverstandig van je zijn; Al slaat je voorbeeld natuurlijk nergens op. Dat het dom van d'r is ben ik het volledig mee eens want je brengt het onderzoek en je werkgever in diskrediet. Feit blijft heel simpel dat de VN geen uispraak heeft gedaan.
Ja, grappig.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja. En van de Holocaust, en van Anne Frank en het is een slaaf en Sint is een slavendrijver.
Nou gr gr.
Dat is het makkelijk aan iets wat traditie is en niet geheel op feiten is gebaseerd maar ook deels op fictie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:57 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Maar is zwarte piet nou echt afstammend van de slavernij?
Palingoproer is denk ik een van de bekendste. Men vond het een onbeschaafde traditie en het volk bewees vervolgens ook zich onbeschaafd te gedragen. Ja, dan gaat het snel met je volksfeesten.quote:
Natuurlijk niet.quote:
Ik dacht al ze gaan toch niet zoiets afschaffen, omdat een paar mensen dat willen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Ik zit ook met verbazing te kijken naar mensen in mijn facebooklijst. Het lijkt wel alsof ze enkel de misleidende titels lezen en niet eens het artikel zelf.
De beste optie is te stoppen met te denken dat je het iedereen naar de zin kunt maken. Als iemand zich gekwetst voelt door een figuur die cadeautjes en snoepjes uitdeelt moet men misschien gewoon de schouders ophalen en denken dat het dan jammer is dat die persoon het zo opvat. Sorry hoor, kwistnietdatjekwaadwerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:53 schreef Dekatria het volgende:
De polarisatie in deze discussie is nog wel het grootste probleem. Voorstanders zijn opeens racisten, tegenstanders moeten opeens terug naar de rimboe.
Er wordt gedacht in absoluten en de VN gaat zich ineens ermee bemoeien, terwijl de beste oplossing zou zijn om elke gemeenschap voor zichzelf te laten beslissen hoe ze al dan niet een andere invulling aan Sinterklaas zouden geven.
Dat was een antwoord op een verbod dat al was ingesteld. Dat was geen verbod dat ingesteld werd naar aanleiding van de opstand.quote:
En dank je wel. Waarom ga je flamen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:55 schreef gelly het volgende:
[..]
De grote voorstanders van Zwarte Piet zijn minstens even grote idioten.
Ik heb mijzelf voorgenomen om elke idioot die een belachelijke drogreden omtrent Zwarte Piet op Facebook te posten direct uit mijn tijdlijn te verbannen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:01 schreef Letsstaytogether het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Ik zit ook met verbazing te kijken naar mensen in mijn facebooklijst. Het lijkt wel alsof ze enkel de misleidende titels lezen en niet eens het artikel zelf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |