Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
''Hey dat lijkt mij best leuk''quote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:19 schreef Miniem het volgende:
Ik ken de situatie wel en vind het raar.
Keb toch een zooi contacten die ik wel wil blijven contacten maar waarvoor een telefoon nummer teveel gedoe is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Facebook en consorten mag echt een gewisse dood sterven. Dat heeft meer leed veroorzaakt dan andersom.
Nee joh, gek. Je moet meer vrienden maken. Hoe groot is jou netwerk al? Ik heb al 1359 vrienden die ik allemaal heel goed ken en regelmatig contact mee heb en mee uit ga.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Facebook en consorten mag echt een gewisse dood sterven. Dat heeft meer leed veroorzaakt dan andersom.
Bah. Rijp voor de dump dus.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 19:20 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nee, eerder het type dat dan gewoon het volgende nummertje op haar lijst zou bellen
Edit: En nee, haar naam had maar een paar lettergrepen
Ik ben 21quote:Op woensdag 16 oktober 2013 22:01 schreef Miniem het volgende:
[..]
Klinkt crue
Ik vroeg me af hoe oud jij eigenlijk bent
Dat is awesome. Ik ben een keer (onder invloed van alcohol) naar een feestje geweest waar de halve klas voor was uitgenodigd en ik niet (een bepaalde groep mensen mocht mij niet). Gewoon vrolijk naar binnen gelopen. Je had die gezichten moeten zien...geweldigquote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:22 schreef Elvi het volgende:
Nodig jezelf gewoon uit. "Hee ik zie dat jullie met zn allen afspreken! Gezellig ik kom ook!". En dan kijken wat de reactie is
Jeetje dat lijkt me heel naar. Het is lief dat je zoveel voor haar doet maar je kunt er uiteindelijk zelf ook aan onderdoor gaan. Is er een duidelijke oorzaak?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 00:14 schreef Kimberliedje het volgende:
@kuolema Het betreft mijn moeder wat het allemaal nog vervelender maakt dan het is. (On)bewust neem ik naast mijn studie, stage en werk het huishouden zo goed als over omdat ze daar zelf de energie niet meer voor heeft. Het doet me wel heel veel, mijn moeder is mijn alles en om dr zo te moeten zien wil ik niet voor haar, dat verdiend ze niet. Niemand niet.
Werkt vaak averechts.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 23:22 schreef Elvi het volgende:
Nodig jezelf gewoon uit. "Hee ik zie dat jullie met zn allen afspreken! Gezellig ik kom ook!". En dan kijken wat de reactie is
Ik ga schoonmaken. Stralend genoeg?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:41 schreef Gray het volgende:
Hm, ik had vanochtend een goedemorgen gewenst aan iedereen hier, maar blijkbaar in het vorige topicdeel.![]()
Alsnog dan: Goedemorgen! Van buiten mag het grauw zijn, maar laten we van binnen stralen!
Als je het glimlachend glimmend maakt:quote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:39 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ik ga schoonmaken. Stralend genoeg?
Nou vooruit! Als een stralend witte tornado, glim en grijns en fluit ik al dansend, met mijn dubrodoekje door het huisquote:Op donderdag 17 oktober 2013 09:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Als je het glimlachend glimmend maakt:
Ik las dubrobroekjequote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef seasushi het volgende:
[..]
Nou vooruit! Als een stralend witte tornado, glim en grijns en fluit ik al dansend, met mijn dubrodoekje door het huis![]()
Ik vind dat zoiets geks, heb het wel vaker gelezen. Die reactie is dan vast op één van de toegevoegde stoffen en niet op citalopram zelf, dus het zou hetzelfde moeten werken. Alleen gek dat die reactie dan toch psychisch is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:44 schreef tammepiet het volgende:
Tijd niet gepost hier. Sinds november 2011 in behandeling bij een tweede-lijn-psycholoog en afgelopen maandag ontslagen.
Ware het dat ik afgelopen vrijdag Citalopram 40 mg van een andere fabrikant heb gekregen en ik me maandag een dinsdag vreselijk bang / down voelde. Gelukkig is dat er nu af, blijkbaar moest ik even door een overgang heen.
Goedemorgenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 08:41 schreef Gray het volgende:
Hm, ik had vanochtend een goedemorgen gewenst aan iedereen hier, maar blijkbaar in het vorige topicdeel.![]()
Alsnog dan: Goedemorgen! Van buiten mag het grauw zijn, maar laten we van binnen stralen!
Het is veel meer aangepast ja haha. Ik hoor mn psycholoog nooit over Freud en Jung. Volgens mij is de psychotherapie zich wel blijven ontwikkelenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:02 schreef Caetano_Velo het volgende:
Hallo allemaal, maar even een kloon aangemaakt om hier te posten.
Vandaag voor het eerst naar de huisarts gestapt met mijn klachten( lichtelijk suïcide,zwartgallig etc), en daarbij heb ik o.a. de mogelijkheid aangeboden gekregen om in psychotherapie te gaan. Maar is dat hele gedachtegoed van mensen als Freud en Jung niet vreselijk achterhaald en gedateerd? Of is de moderne psychotherapeut toch iets meer aangepast?
Nice!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 10:10 schreef seasushi het volgende:
[..]
Nou vooruit! Als een stralend witte tornado, glim en grijns en fluit ik al dansend, met mijn dubrodoekje door het huis![]()
Ja, zeker gedateerd. En ja, zeker aangepast.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:02 schreef Caetano_Velo het volgende:
Hallo allemaal, maar even een kloon aangemaakt om hier te posten.
Vandaag voor het eerst naar de huisarts gestapt met mijn klachten( lichtelijk suïcide,zwartgallig etc), en daarbij heb ik o.a. de mogelijkheid aangeboden gekregen om in psychotherapie te gaan. Maar is dat hele gedachtegoed van mensen als Freud en Jung niet vreselijk achterhaald en gedateerd? Of is de moderne psychotherapeut toch iets meer aangepast?
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 13:12 schreef Elvi het volgende:
[..]
Het is veel meer aangepast ja haha. Ik hoor mn psycholoog nooit over Freud en Jung. Volgens mij is de psychotherapie zich wel blijven ontwikkelen
Fijn om te horen. Noch ik noch iemand anders in mijn omgeving heeft ervaring met een dergelijke behandeling, dus mijn enige beeld van psychotherapie bestond uit pijprokende Duitsers.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:05 schreef Gray het volgende:
[..]
Ja, zeker gedateerd. En ja, zeker aangepast.
Mijn therapeut was een oudere, vriendelijke vrouw, die zich soms tijdens sessies ontpopte als "bitch from hell".quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:28 schreef Caetano_Velo het volgende:
[..]
[..]
Fijn om te horen. Noch ik noch iemand anders in mijn omgeving heeft ervaring met een dergelijke behandeling, dus mijn enige beeld van psychotherapie bestond uit pijprokende Duitsers.
Schaam je je dat je therapie nodig hebt? Omdat je namelijk ook al zei dat je een kloon hebt aangemaakt..quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:28 schreef Caetano_Velo het volgende:
[..]
Fijn om te horen. Noch ik noch iemand anders in mijn omgeving heeft ervaring met een dergelijke behandeling, dus mijn enige beeld van psychotherapie bestond uit pijprokende Duitsers.
Wel geinig, dat ondanks ik dit vond ik wel samen met m'n teamgenootje de middagspelletjes heb gewonnenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 12:48 schreef Cue_ het volgende:
Heb het gehad, ben er klaar mee eerlijk gezegd. Geen idee hoe en waarom, maar zit nu echt af te tellen. Nog 1 middagje spelletjes, morgen nog rennen en dan is het klaar.
Ik heb ze vanmiddag ook maar even ingenomen, bij mij hielp het gelukkig wel.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:15 schreef kuolema het volgende:
Ik voel me helemaal niet goed. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet. Ik wil dit niet, word er onrustig van. Waarom helpen die stomme medicijnen niet?
Het is moeilijk om uit te lachen. Ik zou het niet direct als schaamte willen benoemen, maar het punt is gewoon dat je jezelf een enorme aansteller vindt. Als je naar de TV kijkt,de krant leest, of alleen al een gesprek met een bekende voert kan je soms zulk gruwelijk leed horen. Het eerste wat je dan bij jezelf denk is: wat heb ik nu te klagen?, ik ben een enorme geluksvogel in vergelijking met al die mensen! Tegelijk besef je wel dat dat onzin is, maar toch blijft dat gevoel sluimeren.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:22 schreef Elvi het volgende:
[..]
Schaam je je dat je therapie nodig hebt? Omdat je namelijk ook al zei dat je een kloon hebt aangemaakt..
Elke dag dat nare gevoel van leegte, niks willen, enz. Soms is het even weg maar ik kan er niet mee omgaan. Als de medicijnen over 3 weken nog niets doen, ga ik over op iets anders. Ik heb ook niets dat ik even in kan nemen als het niet gaat. Olanzapine is chill maar dat werkt superlang en ik moet morgen werken. Wat slik jij dan?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb ze vanmiddag ook maar even ingenomen, bij mij hielp het gelukkig wel.
Kuolema, wat scheelt er?
Edit: O en ik ga lekker aan de drugs vanavond![]()
Ermee leren omgaan is ook lastig. Ik weet niet of wat jij hebt, met depressie te maken heeft, maar ik probeerde altijd het positieve van dingen in te zien en te lachen van de kleine dingen. Goed, dat helpt dan maar heel even, maar het is beter dan niks. De nare momenten, wist ik ook niet zo goed wat ik daarmee moest doen. Eigenlijk was het enige dat voor mij hielp, het vinden van afleiding.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Elke dag dat nare gevoel van leegte, niks willen, enz. Soms is het even weg maar ik kan er niet mee omgaan. Als de medicijnen over 3 weken nog niets doen, ga ik over op iets anders. Ik heb ook niets dat ik even in kan nemen als het niet gaat. Olanzapine is chill maar dat werkt superlang en ik moet morgen werken. Wat slik jij dan?
Stuur mij ook maar wat op
Ik ervaarde misschien dat gevoel van leegte eerder als een gevoel van melancholie en hopeloosheid.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, dat chronische gevoel van leegte in je lichaam.
Echt tergend kut. Ik slaap voor de verandering nu 1 nachtje thuis bij de ouders. Kijken of dat kan helpen qua slaap gedrag.
Mijn gevoel is echt leegte als in .. leegte. Echte leegte.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ervaarde misschien dat gevoel van leegte eerder als een gevoel van melancholie en hopeloosheid.
Zou dat kunnen kloppen?
Maar van leegte, krijg je toch ook weer een gevoel? Een mens wilt toch alles kunnen benoemen?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:18 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mijn gevoel is echt leegte als in .. leegte. Echte leegte.
Ik kan het moeilijk uitleggen. Ik voel me echt gewoon leeg sinds dat hele drama wat we hier even niet noemen. Chronisch leeg. Er zit geen verandering in. Het blijft leeg. Niks (maar dan ook niks) voelt aan als waardevol.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:19 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar van leegte, krijg je toch ook weer een gevoel? Een mens wilt toch alles kunnen benoemen?
Echte leegte lijkt mij zo lastig te bestaan, maar misschien komt dat omdat ik zooo lang depressief geweest ben???
Edit: Ik bedenk me ineens, het kan ook een verschil zijn, verklaarbaar doordat wij dingen op een verschillende manier ervaren of zoiets
Maar krijg je -daar-van dan niet een gevoel van melancholie? Een gevoel van hopeloosheid?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:26 schreef Elvi het volgende:
Van leegte krijg ik een vaag zeurend gevoel. Als een soort echo in de verte wat voor een emotie moet doorgaan. Want ik weet dat het niet goed is dat ik niks voel. Maar er is gewoon echt niks.
Ja dat begrijp ik. Ik hoop voor je dat je daar weer snel vanaf komt...maar als je pech hebt, kan het nog wel even bijven hangenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kan het moeilijk uitleggen. Ik voel me echt gewoon leeg sinds dat hele drama wat we hier even niet noemen. Chronisch leeg. Er zit geen verandering in. Het blijft leeg. Niks (maar dan ook niks) voelt aan als waardevol.
Nee. Er is gewoon niks, behalve de wetenschap dat het niet goed is. En dat ik juist wel iets zou willen voelen. Ik kan nergens meer blij van worden maar ik word ook nergens meer verdrietig van.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:36 schreef magnetronkoffie het volgende:
Maar krijg je -daar-van dan niet een gevoel van melancholie? Een gevoel van hopeloosheid?
Pmt?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:43 schreef minthy het volgende:
Morgenmiddag voor het eerst kennismaken met een nieuwe therapeut, bij deze ga ik PMT volgen. Ik heb er zowaar zin in!
Daarentegen ben ik ontzettend gespannen omdat ik ruim een uur moet rijden (ga er 1,5u voor uittrekken voor de zekerheid) en naar een voor mij wildvreemde stad moet.
Heerlijk dubbel weer dus...
Zie het als een nieuw en verfrissend avondtuurquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:43 schreef minthy het volgende:
Morgenmiddag voor het eerst kennismaken met een nieuwe therapeut, bij deze ga ik PMT volgen. Ik heb er zowaar zin in!
Daarentegen ben ik ontzettend gespannen omdat ik ruim een uur moet rijden (ga er 1,5u voor uittrekken voor de zekerheid) en naar een voor mij wildvreemde stad moet.
Jij gaat keihard slagen met die therapie! Oh wait, dat soort hulp heb je niet zo veel aanquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:43 schreef minthy het volgende:
Okee, ik heb mijn post maar even geschrapt want anders ga ik weer proberen gevoelens te diep-analyzeren!quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:48 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee. Er is gewoon niks, behalve de wetenschap dat het niet goed is. En dat ik juist wel iets zou willen voelen. Ik kan nergens meer blij van worden maar ik word ook nergens meer verdrietig van.
Edit: overigens heb ik deze buien in periodes. Dus het niet zo dat dit mijn constante mentale staat is. Anders word ik echt gek![]()
Meh, het wordt met piepende bandjes heen en weer om hoor! Ik ga de stad niet in in m'n uppiequote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zie het als een nieuw en verfrissend avondtuur
Als ik in een mij onbekende stad ben en weet dat ik veel alleen zal zijn of zou kunnen zijn, dan neem ik zelfs m'n fototoestel mee om mooie foto's te schieten
En zelfs dat hoeft niet, je krijgt nieuwe impressies die je weer aan het denken kunnen zetten.
Hier toch echt niet op en neer. Mooie horizontale lijn. Niks, nada en noppes.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Okee, ik heb mijn post maar even geschrapt want anders ga ik weer proberen gevoelens te diep-analyzeren!![]()
Idem, bij mij kwam het als in golven, soms door een schok (naar beneden) maar meestal ging het gewoon op en neer, op en neer.
Haha nu ben ik wel benieuwd naar je analysequote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Okee, ik heb mijn post maar even geschrapt want anders ga ik weer proberen gevoelens te diep-analyzeren!![]()
Idem, bij mij kwam het als in golven, soms door een schok (naar beneden) maar meestal ging het gewoon op en neer, op en neer.
Ik trap er ook niet in, in dat soort positieve opmerkingenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jij gaat keihard slagen met die therapie! Oh wait, dat soort hulp heb je niet zo veel aan![]()
Wees eerlijk, en neem het serieus Minth. Wees niet te nuchter.
Zoals m'n psycholoog het uitlegde kwam het over als "(weer) leren voelen". In mijn specifieke geval is het het verminderen van het gepieker/nadenken/in m'n hoofd zitten en leren/durven te voelen. Klinkt vaag maar zoals hij het uitlegde paste het helemaal in het plaatjequote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:58 schreef Elvi het volgende:
[..]
Haha nu ben ik wel benieuwd naar je analyse
@Minthy ben benieuwd naar de PMT. Ik heb er nu een beeld bij van sporten met je psycholoog
Jij hebt dus al -maanden- niet 1 moment gehad dat je op z'n minst neutraal voelde??quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:56 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hier toch echt niet op en neer. Mooie horizontale lijn. Niks, nada en noppes.
Niks voelt neutraalquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Jij hebt dus al -maanden- niet 1 moment gehad dat je op z'n minst neutraal voelde??
Nou, die ontdek ik gaandeweg tijdens het gesprek. Dan ga ik steeds meer info analyzeren en dat soort onzinquote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:58 schreef Elvi het volgende:
[..]
Haha nu ben ik wel benieuwd naar je analyse
@Minthy ben benieuwd naar de PMT. Ik heb er nu een beeld bij van sporten met je psycholoog
Zo voelt het dan ook. Ik heb dat wel eens eerder aangegeven bij mijn psycholoog. Alles voelt grijs aan, alles voelt aan zonder kleur. Nergens krijg ik een spark van. Ik doe alles bewust op rationeel niveau. Ik heb soms wel een 'yes' momentje, maar dat is 5 seconden.quote:
Is die burnout officieel?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens bevestigd dat ook dat ik in een burnout zit naast mijn PTSD.
Hey, daar is het spiegeltje weer!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zo voelt het dan ook. Ik heb dat wel eens eerder aangegeven bij mijn psycholoog. Alles voelt grijs aan, alles voelt aan zonder kleur. Nergens krijg ik een spark van. Ik doe alles bewust op rationeel niveau. Ik heb soms wel een 'yes' momentje, maar dat is 5 seconden.
De leegte doet van tijd tot tijd wel pijn, maar dat is het gevoel dat je niet weet wat je wil doen. De onkunde om iets van je leven te maken omdat je 'niks voelt'.
Yes.quote:
Yes. Overigens is die enorme leegte ook een enorm bekend symptoon onder die 'andere' ziektequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:42 schreef minthy het volgende:
[..]
Hey, daar is het spiegeltje weer!![]()
Ligt dat aan die burnout?
Twas een mix tussen, of gaan voor depressie, of burnout. Na de relatie breuk!quote:
Damnquote:
Relaties, can't live with em....and life sucks without themquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Twas een mix tussen, of gaan voor depressie, of burnout. Na de relatie breuk!
De lichamelijke symptonen van de breuk waren de PTSD. Leuk he, relaties?
Het zou hier eigenlijk wel bij al m'n diagnoses passen, bedenk ik me netquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Yes.
[..]
Yes. Overigens is die enorme leegte ook een enorm bekend symptoon onder die 'andere' ziekte![]()
![]()
He bah ik wou weer onzin typen!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:46 schreef minthy het volgende:
[..]
Het zou hier eigenlijk wel bij al m'n diagnoses passen, bedenk ik me net
Maar aangezien ik het pas echt merk sinds eind vorig jaar geef ik gewoon m'n burnout de schuld. Net zo gemakkelijk
Iemand met die ziekte heeft daar natuurlijk al langer last van. In mijn geval niet, al zat die burnout er al jaren lang aan te komen omdat ik nul komma nul om mij gaf, en alleen maar werkte en sociaal was. It was bound to happen anyway. Als die burnout er nu niet was, wassie er wel volgend jaar.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:46 schreef minthy het volgende:
[..]
Het zou hier eigenlijk wel bij al m'n diagnoses passen, bedenk ik me net
Maar aangezien ik het pas echt merk sinds eind vorig jaar geef ik gewoon m'n burnout de schuld. Net zo gemakkelijk
Verstandig!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
He bah ik wou weer onzin typen!![]()
Ik ga maar even gamen!
Hier exact hetzelfdequote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Iemand met die ziekte heeft daar natuurlijk al langer last van. In mijn geval niet, al zat die burnout er al jaren lang aan te komen omdat ik nul komma nul om mij gaf, en alleen maar werkte en sociaal was. It was bound to happen anyway. Als die burnout er nu niet was, wassie er wel volgend jaar.
Die sla ik overquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:58 schreef Senor__Chang het volgende:
Tijd voor wat melancholische muziek![]()
Afleiding kan helpen, maar op een moment dat je dan ergens genoeg van hebt is er een probleem. Dan is er even niks meer om naartoe te vluchten. En soms voel ik me zo slecht dat ik me nergens meer op kan concentreren.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ermee leren omgaan is ook lastig. Ik weet niet of wat jij hebt, met depressie te maken heeft, maar ik probeerde altijd het positieve van dingen in te zien en te lachen van de kleine dingen. Goed, dat helpt dan maar heel even, maar het is beter dan niks. De nare momenten, wist ik ook niet zo goed wat ik daarmee moest doen. Eigenlijk was het enige dat voor mij hielp, het vinden van afleiding.
Ik heb een voorraadje Xanax retard achter de hand, voor als ik me heel stressig voel (Xanax is een benzo). Maar het nadeel daarvan is, dat het zo'n 24 uur werkt, dus ik zal vannacht heel goed gaan slapen
I'm in!quote:Kom maar langs, maken we een crackhouse van mij woning!![]()
Het is zo moeilijk uit te leggen eigenlijk. Dat gevoel van leegte is naar, dus niet niks, dus wel een gevoel, en het gaat bij mij wel degelijk samen met hopeloosheid, niet weten wat je moet. Om gek van te worden.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 23:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ervaarde misschien dat gevoel van leegte eerder als een gevoel van melancholie en hopeloosheid.
Zou dat kunnen kloppen?
Het ontbreken van licht aan het eind van de tunnel hoort er ook nog bij, bij die 2 eerder genoemden
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:58 schreef Senor__Chang het volgende:
Ja als je het al een tijdje doet wordt het gewoonquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:56 schreef hugecooll het volgende:
'gewoon' overdag slapen?
Is jouw gebruikersnaam trouwens Fins?
speciaal voor jou danquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:57 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja als je het al een tijdje doet wordt het gewoon
En ja, das Fins. Ik vind die Scandinavische talen altijd zo leuk klinken.
Nou bedankt hoorquote:
Ik vind dat type muziek (dit nummer overigens niet) fijn als ik me kut voel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 00:58 schreef Senor__Chang het volgende:
Een doel, een motivatie, wat inspiratie.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:56 schreef Gray het volgende:
Die leegte, hè... Waarmee zou je die willen vullen?
En waarom zou die leegte gevuld moeten worden?
Nog zo iets, voor al deze shit kon ik de meeste gare kut muziek luisteren, nergens (!) last van. Nu? Elk emotioneel nummer breekt mij in 2en.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 09:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vind dat type muziek (dit nummer overigens niet) fijn als ik me kut voel.
Overigens vind ik een leegte heel naar en moet ik die dan maar zo snel mogelijk opgevuld krijgen om mezelf niet helemaal kapot te maken.
Ik kan dat juist niet luisteren als ik vrolijk ben, dan word ik wel een downer. Maar als ik dat luister als ik me toch al kut voel herken ik geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nog zo iets, voor al deze shit kon ik de meeste gare kut muziek luisteren, nergens (!) last van. Nu? Elk emotioneel nummer breekt mij in 2en.
Dit filmpje..quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:58 schreef Gewas het volgende:
Muziek werkt bij mij goed tegen onrust in mijn hoofd.
Uit dit soort muziek kan ik veel energie halen.
Maar is daar geen spark voor nodig?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 11:49 schreef Gray het volgende:
Wil je het leven purpose geven, geef het dan purpose. Niemand die je tegenhoudt behalve jijzelf.
Motivatie willen is motivatie hebben. Motivatie voor motivatie.
Dat is natuurlijk heel kort door de bocht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 11:49 schreef Gray het volgende:
Wil je het leven purpose geven, geef het dan purpose. Niemand die je tegenhoudt behalve jijzelf.
Heeft hij geen gelijk dan?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 12:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel kort door de bocht.
Hij heeft wel gelijk, maar dat werkt met alles wat tussen de oren zit..quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 12:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heeft hij geen gelijk dan?
Het probleem is dat je niet altijd grip hebt op jezelf. Depressie is 1 van die dingen waar je niet veel grip op hebt, het lijkt je compleet te overvallen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 11:49 schreef Gray het volgende:
Ik moet gewoon altijd muziek horen. Als ik thuis ben, heb ik altijd muziek op staan. Dat geeft een beetje iets van een soort warme-deken-over-me-heen gevoel ofzo.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:58 schreef Gewas het volgende:
Muziek werkt bij mij goed tegen onrust in mijn hoofd.
Uit dit soort muziek kan ik veel energie halen.
Gek, ik vind zingende vrouwenstemmen juist prachtig!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 08:10 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nou bedankt hoor
Ik heb alleen een hekel aan zingende vrouwenstemmen.
Gelukkig heb ik genoeg hobbies waar ik me op kan storten. Als het 1 gaat vervelen, dan ga ik gewoon naar het volgende, alsof ik een lijstje kan afwerkenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 07:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Afleiding kan helpen, maar op een moment dat je dan ergens genoeg van hebt is er een probleem. Dan is er even niks meer om naartoe te vluchten. En soms voel ik me zo slecht dat ik me nergens meer op kan concentreren.
[..]
I'm in!
[..]
Het is zo moeilijk uit te leggen eigenlijk. Dat gevoel van leegte is naar, dus niet niks, dus wel een gevoel, en het gaat bij mij wel degelijk samen met hopeloosheid, niet weten wat je moet. Om gek van te worden.
Iedereen omschrijft het ook op een andere manier. Misschien hebben twee mensen hetzelfde gevoel maar zullen zij dat anders omschrijven.
Gadverdamme, ik denk, ik zet mijn raam even open voor frisse lucht, nu meurt mijn hele kamer naar mestEn autogassen.
Vannacht weer slecht geslapen en al vroeg klaarwakker. Zodra het kan ga ik weer gewoon overdag slapen.
Misschien ervaart iedereen kleuren ook anders en vindt iedereen eigenlijk dezelfde kleur het mooistquote:Iedereen omschrijft het ook op een andere manier. Misschien hebben twee mensen hetzelfde gevoel maar zullen zij dat anders omschrijven.
Die is er al. De spark willen is zelf de spark.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 12:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar is daar geen spark voor nodig?
Ik kan er ook rondjes omheen blijven rijden, maar neem graag de simpele route. Het hoeft niet moeilijk te zijn als je dat niet wil.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 12:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel kort door de bocht.
Soms duurt 't ff eer je ziet dat je een sluier voor de ogen draagt. Het verwijderen gaat wellicht niet direct, maar het zit je niet langer in de weg. Het kost alleen wel iets meer moeite dan niets doen of zonder sluier gaan. Daar kan je niet omheen. Maar eigenlijk is dat de moeite niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 12:29 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het probleem is dat je niet altijd grip hebt op jezelf. Depressie is 1 van die dingen waar je niet veel grip op hebt, het lijkt je compleet te overvallen.
En goeiemorgenmiddag, ik heb prima geslapen, een nieuwe dag!
Zelfs toen ik (eindelijk!) doorhad -dat- ik depressief was, bleef het me wel in de weg zitten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 13:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Soms duurt 't ff eer je ziet dat je een sluier voor de ogen draagt. Het verwijderen gaat wellicht niet direct, maar het zit je niet langer in de weg. Het kost alleen wel iets meer moeite dan niets doen of zonder sluier gaan. Daar kan je niet omheen. Maar eigenlijk is dat de moeite niet.
Aanvankelijk kan het nog in de weg zitten, maar ook dat is anders dan voorheen. Het lijkt vervelend om eromheen te wandelen, maar het is fijner dan je erdoor te laten stoppen. Begrijp je waar ik op doel?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 13:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zelfs toen ik (eindelijk!) doorhad -dat- ik depressief was, bleef het me wel in de weg zitten.
Het werkt demotiverend, je kunt niet meer op je eigen gevoel vertrouwen en bij tijd en wijlen laat zelfs je lichaam je in de steek.
En wat bedoel je met dat laatste?
Ja dat klopt, maar das toch ook logisch?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:08 schreef Gray het volgende:
[..]
Aanvankelijk kan het nog in de weg zitten, maar ook dat is anders dan voorheen. Het lijkt vervelend om eromheen te wandelen, maar het is fijner dan je erdoor te laten stoppen. Begrijp je waar ik op doel?
Concreter gezegd is het al minder pijnlijk wanneer je weet waar de pijn vandaan komt.
Maar depressie is niet altijd logisch, en de lijdenden evenmin.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:09 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar das toch ook logisch?
Zoals ik al aangaf, depressie lijkt soms zelfs volstrekt willekeurig te zijn. Je hebt er niet om gevraagt, vooral de 1e keer als je ermee geconfronteerd wordt, kan het "out of the blue" komen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar depressie is niet altijd logisch, en de lijdenden evenmin.
Wellicht geeft het middels die verlamming juist de rust die je geest even nodig heeft. Bovendien kan het een sombere schil zijn die bescherming biedt tegen de ergste pijn, zo is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf, depressie lijkt soms zelfs volstrekt willekeurig te zijn. Je hebt er niet om gevraagt, vooral de 1e keer als je ermee geconfronteerd wordt, kan het "out of the blue" komen.
Ik ben heel erg een gevoelsmens en hoe ik me voel, is belangrijk voor mij. Gister had ik even een minder dagje, maar nu voel ik me wel weer ok en ik ben dankbaar voor elke dag dat ik me weer goed voel.
Ik heb ook heel erg te doen met de mensen hier die er nog middenin zitten en zou zooo graag dat KUTgevoel weg willen toveren bij iedereen
Maar even terug OT, depressie is een nutteloos gevoel. Tuurlijk kun je het ook zien als signaal, maar wat heb je aan dat signaal als datzelfde signaal je ook zo erg verlamt?
Zou best nog wel eens kunnen Gray! Dat het een psychische reflex is die werkt als een noodrem!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Wellicht geeft het middels die verlamming juist de rust die je geest even nodig heeft. Bovendien kan het een sombere schil zijn die bescherming biedt tegen de ergste pijn, zo is mijn ervaring.
Maar ik begrijp je wil te kunnen toveren. Je herkent jezelf in anderen en wil hen niet zien lijden zoals je zelf ooit deed. Je wil ze zien stralen, zoals je zelf ook bent gaan doen. Men zegt wel eens dat leed besmettelijk is; ik hoop maar dat het evenzo is voor geluk.
Het geeft ook mij een goed gevoel iemand te kunnen helpen. En weet je wat? Volgens mij is daar helemaal niets mis mee!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zou best nog wel eens kunnen Gray! Dat het een psychische reflex is die werkt als een noodrem!
En ja, via een forum is dat ook wel eens lastig over te brengen. Per DM is al wat makkelijker (omdat je dan wat meer een vertrouwde sfeer creëert) maar als ik dat overal ga zeggen, zit denk ik binnen de kortste keren mijn DM box vol!![]()
Maar serieus, ik vind het zeker leuk om mensen te helpen (en al helemaal bij problemen waarmee ikzelf ook ooit gekampt heb!) en het geeft mij echt een rush als ik iemand dag goed heb kunnen maken!
Je moet alleen wel over je eigen grenzen waken.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Het geeft ook mij een goed gevoel iemand te kunnen helpen. En weet je wat? Volgens mij is daar helemaal niets mis mee!
Dit moet jij vooral doen de rest van je leven. Jij hebt hier (serieus) talent in, ik heb je nu 2 keer mogen meeten (Utrecht), jij straalt een bepaalde rust uit waar anderen alleen maar van kunnen leren.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Het geeft ook mij een goed gevoel iemand te kunnen helpen. En weet je wat? Volgens mij is daar helemaal niets mis mee!
Grappig! Want er wordt over mij ook gezegd dat ik rust uitstraalquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 15:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit moet jij vooral doen de rest van je leven. Jij hebt hier (serieus) talent in, ik heb je nu 2 keer mogen meeten (Utrecht), jij straalt een bepaalde rust uit waar anderen alleen maar van kunnen leren.
Eerst lerarendiploma halen!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 15:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit moet jij vooral doen de rest van je leven. Jij hebt hier (serieus) talent in, ik heb je nu 2 keer mogen meeten (Utrecht), jij straalt een bepaalde rust uit waar anderen alleen maar van kunnen leren.
Heerlijk! Of anders een parkje.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 15:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Grappig! Want er wordt over mij ook gezegd dat ik rust uitstraal
Ik stel me al voor, Gray en ik naast elkaar op een terras en iedereen die van onze gezamelijke aura's, spontaan in slaap valt!![]()
Edit: Sorry, garpje![]()
Lijkt mij ook wel watquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 15:57 schreef Miniem het volgende:
Lijkt me toch wel leuk om een meet te organiseren. Weet alleen nier waar de meesten vandaan komen.
Maar niet in de regen!quote:
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn problemen hebben meerdere oorzaken. En 1 daarvan wordt niet besproken tijdens therapie, op mijn verzoek trouwens. Ik weet waar de pijn vandaan komt, maar ik vind het te pijnlijk om er doorheen te gaan en het is te groot om eromheen te lopen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 14:08 schreef Gray het volgende:
Aanvankelijk kan het nog in de weg zitten, maar ook dat is anders dan voorheen. Het lijkt vervelend om eromheen te wandelen, maar het is fijner dan je erdoor te laten stoppen. Begrijp je waar ik op doel?
Concreter gezegd is het al minder pijnlijk wanneer je weet waar de pijn vandaan komt.
Dus toch die meetquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 15:57 schreef Miniem het volgende:
Lijkt me toch wel leuk om een meet te organiseren. Weet alleen nier waar de meesten vandaan komen.
Geen zin in?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:06 schreef Elvi het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn problemen hebben meerdere oorzaken. En 1 daarvan wordt niet besproken tijdens therapie, op mijn verzoek trouwens. Ik weet waar de pijn vandaan komt, maar ik vind het te pijnlijk om er doorheen te gaan en het is te groot om eromheen te lopen.
Ik denk niet dat het minder pijnlijk is als je weet waar het vandaan komt. Ik denk dat het minder pijnlijk wordt als je eraan durft te werken.
[..]
Dus toch die meethet komt steeds terug
Die meet? Jawel ik stelde het vorig topic voor. Toen hadden anderen geen zinquote:
Naja, niet echt opgericht, maar een room is zo aangemaakt. Overigens heb ik (na ietsjewat ieliepielie aanloopprobleempjesquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:13 schreef Elvi het volgende:
[..]
Die meet? Jawel ik stelde het vorig topic voor. Toen hadden anderen geen zinEn toen is er een Tinychat ofzo opgericht.
Als het volgens jou anders is, dan is het anders.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 16:06 schreef Elvi het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn problemen hebben meerdere oorzaken. En 1 daarvan wordt niet besproken tijdens therapie, op mijn verzoek trouwens. Ik weet waar de pijn vandaan komt, maar ik vind het te pijnlijk om er doorheen te gaan en het is te groot om eromheen te lopen.
Ik denk niet dat het minder pijnlijk is als je weet waar het vandaan komt. Ik denk dat het minder pijnlijk wordt als je eraan durft te werken.
Nieuwe tabletten halen? Want zo te horen is dat je laatste noodrem en is die bijna versleten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:11 schreef kuolema het volgende:
Ik heb mijn enige overgebleven tabletje olanzapine genomen want dit trek ik niet. Als het goed is ga ik daar lekker lang op slapen. Dan hoef ik tenminste niets te voelen. Dat vooruitzicht geeft al wat rust. Maar wat moet ik daarna??
Wakker worden en dag starten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:11 schreef kuolema het volgende:
Ik heb mijn enige overgebleven tabletje olanzapine genomen want dit trek ik niet. Als het goed is ga ik daar lekker lang op slapen. Dan hoef ik tenminste niets te voelen. Dat vooruitzicht geeft al wat rust. Maar wat moet ik daarna??
Dan zou ik de GGZ moeten bellen en dat durf ik niet. Pathetic, I know.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nieuwe tabletten halen? Want zo te horen is dat je laatste noodrem en is die bijna versleten.
Ik gebruik ze weinig meer nog, maar ik zou -absoluut- niet zonder een kalmeringsmiddel willen zitten!
Hoe zijn je vooruitzichten voor aankomend weekend? Ga je daar doorheen komen?
Dat is dus precies wat ik niet wil.quote:
Anders laat je je vriend of je moeder bellen. Het gaat toch om alleen maar een herhaalrecept?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:22 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dan zou ik de GGZ moeten bellen en dat durf ik niet. Pathetic, I know.
Gelukkig moet ik morgen en overmorgen oppassen van 3 tot 11, dat helpt meestal wel om me beter te voelen. Ik merk alleen dat het slechter gaat en afleiding steeds minder succes heeft.
Nee, ik heb op dit moment behalve ad geen recepten. Die olanzapine had ik een weekje geslikt een aantal maanden geleden en deze had ik nog over. Dus zou sowieso eerst een arts/psych moeten spreken. Dat gaat niet in het weekend. Ik denk dat ik dit weekend wel doorkom met oppassen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Anders laat je je vriend of je moeder bellen. Het gaat toch om alleen maar een herhaalrecept?
Btw, dat bellen heb ik ook moeite mee, ik stel het altijd zo lang mogelijk uit.
Maar nu help je jezelf er niet mee door niet te bellen, dus laat desnoods een ander bellen...of ga daar gewoon langs als je niet durft te bellen. Dat deed ik vroeger veel, langsgaan bij de sociale dienst terwijl een simpel telefoontje al genoeg zou zijn geweest
Dat lijkt me wel wat. Kom jij die pizza bezorgen dan?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mij bellen, dat je pizza als ontbijt op bed wilt.
Heb je een mailadres van iemand bij de GGZ-instelling waarbij je zit? Een behandelaar?Mailen heeft vaak een lagere drempel. Je hebt dan wel pas op z'n vroegst maandag een antwoord maar dan ben je voor nu die drempel over.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:28 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nee, ik heb op dit moment behalve ad geen recepten. Die olanzapine had ik een weekje geslikt een aantal maanden geleden en deze had ik nog over. Dus zou sowieso eerst een arts/psych moeten spreken. Dat gaat niet in het weekend. Ik denk dat ik dit weekend wel doorkom met oppassen.
Dus maandag dan, maar ik durf gewoon echt niet te bellen en iemand anders dat laten doen is al helemaal geen optie.
Voordat ik toezeggingen doe.. Waar woon je? En of ik jouw oven mag gebruiken dan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:33 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel wat. Kom jij die pizza bezorgen dan?
Nee heb ik niet. En als ik zou bellen weet ik niet eens welk nummer. Het algemene nummer van de GGZ dan, want verder heb ik alleen dat van de crisisdienst, maar ik zit nu eigenlijk bij een andere afdeling. Maar over het algemeen is het volgens mij de bedoeling dat je belt naar waar je in behandeling bent, daar heb ik alleen geen nummer van.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:35 schreef minthy het volgende:
[..]
Heb je een mailadres van iemand bij de GGZ-instelling waarbij je zit? Een behandelaar?Mailen heeft vaak een lagere drempel. Je hebt dan wel pas op z'n vroegst maandag een antwoord maar dan ben je voor nu die drempel over.
Oh crap, ik heb geen oven. Ik woon in Noord-Holland aan het water, dus je kunt met de boot komen. Of zwemmend. Als je de pizza maar droog houdt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:35 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Voordat ik toezeggingen doe.. Waar woon je? En of ik jouw oven mag gebruiken dan.
Krijg je alleen kouwe pizza, noordholland heeft nog best een lange kustlijn.. Bloemendaal?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:41 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nee heb ik niet. En als ik zou bellen weet ik niet eens welk nummer. Het algemene nummer van de GGZ dan, want verder heb ik alleen dat van de crisisdienst, maar ik zit nu eigenlijk bij een andere afdeling. Maar over het algemeen is het volgens mij de bedoeling dat je belt naar waar je in behandeling bent, daar heb ik alleen geen nummer van.
[..]
Oh crap, ik heb geen oven. Ik woon in Noord-Holland aan het water, dus je kunt met de boot komen. Of zwemmend. Als je de pizza maar droog houdt.
Nee West-Friesland. Als je maar niet denkt dat je een fooi krijgt als je met koude pizza aan komt zetten. Maar goed, pizza is altijd lekker, koud of niet. Als je maar bier meeneemt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:41 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Krijg je alleen kouwe pizza, noordholland heeft nog best een lange kustlijn.. Bloemendaal?
Dat is mij te ver, zoek maar verder, tevens doe je onaardig, beetje geen fooi geven en eisen stellen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:44 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nee West-Friesland. Als je maar niet denkt dat je een fooi krijgt als je met koude pizza aan komt zetten. Maar goed, pizza is altijd lekker, koud of niet. Als je maar bier meeneemt.
Nah!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:45 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat is mij te ver, zoek maar verder, tevens doe je onaardig, beetje geen fooi geven en eisen stellen.
Bij de GGZ-instellingen waarmee ik werk is het de bedoeling dat je belt naar het algemene nummer, receptie verbindt je dan door naar de juiste afdeling. De meeste cliënten hebben echter de mailadressen van behandelaars losgepeuterd omdat ze dat handiger vinden. Hoe het werkt bij de instelling waarbij ikzelf nu loop heb ik geen idee van eigenlijkquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:41 schreef kuolema het volgende:
[..]
Nee heb ik niet. En als ik zou bellen weet ik niet eens welk nummer. Het algemene nummer van de GGZ dan, want verder heb ik alleen dat van de crisisdienst, maar ik zit nu eigenlijk bij een andere afdeling. Maar over het algemeen is het volgens mij de bedoeling dat je belt naar waar je in behandeling bent, daar heb ik alleen geen nummer van.
Okee dan doe ik dat wel. Ik zie het maandag wel. Thanksquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:48 schreef minthy het volgende:
[..]
Bij de GGZ-instellingen waarmee ik werk is het de bedoeling dat je belt naar het algemene nummer, receptie verbindt je dan door naar de juiste afdeling. De meeste cliënten hebben echter de mailadressen van behandelaars losgepeuterd omdat ze dat handiger vinden. Hoe het werkt bij de instelling waarbij ikzelf nu loop heb ik geen idee van eigenlijk
Tegen een depressief persoon zeggen dat ze negatief zijn is nooit grappigquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:58 schreef kingtoppie het volgende:
Ik kom over als een persoon die nergens geinteresseerd in is, ben erg gesloten en doe laconiek.
/ een eerlijk persoon over mij.
En ik weet dat ze gelijk heeft.
Iets actueels. Over zwarte piet ofzo... Of je profiel in 1 thema houden en iets over koffie doen. OF! Een combinatie van zwarte piet en koffie: zwarte koffie.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
Edit: Ik wil trouwens m'n signature weer eens veranderen...iemand een idee??
koffiebonen, plantages, slavenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:32 schreef Elvi het volgende:
[..]
Iets actueels. Over zwarte piet ofzo... Of je profiel in 1 thema houden en iets over koffie doen. OF! Een combinatie van zwarte piet en koffie: zwarte koffie.
proost.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
Nou, ik doe gister nog eventjes dunnetjes over *hik*
En waarom?...gewoon, omdat het kan!
Lekker muziekje erbij...life's good
Ik zat eerder te denken aan iets wat voor mij persoonlijk is...zeg maar een spreekwoord die voor mij verwoord waar het leven uit bestaat...zoiets.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:32 schreef Elvi het volgende:
[..]
Iets actueels. Over zwarte piet ofzo... Of je profiel in 1 thema houden en iets over koffie doen. OF! Een combinatie van zwarte piet en koffie: zwarte koffie.
Cheers! Ik party nog even door in een sc en zie wel waar ik eindig vannachtquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 22:54 schreef seasushi het volgende:
[..]
proost.
Ik drink mijn borrel op en rol mijn bed in. Lekker
Ik kan je er zo op het 1e gezicht weinig over vertellen, behalve dan dat ik (per definitie bijnaquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:05 schreef minthy het volgende:
Vanmiddag voor de eerste keer naar PMT geweest, ik moet doelen gaan stellen in de richting van leren ontspannen en leren voelen. Heel globaal gezegd komt het erop neer dat ik mezelf ontzettend weinig gun en daardoor ook altijd druk ben (aka vluchten). Ik beredeneer alles veel teveel (dat komt vanuit m'n angst/piekerstoornis), gevoel komt er amper aan te pas. Ik heb een groot empatisch vermogen maar naar mezelf is dit nihil.
M'n huidige staat is erg rommelig. Drukke/spannende week achter de rug en ik ben vanavond zo duizelig als de pest, eng gewoon. Tv kijken, internetten, lezen, ik word er draaierig van. Ik heb het gevoel dat m'n hoofd naar links eraf valt. Ontspannen lukt even niet, ik heb er een slaappil in gemikt en duik er (voor mijn doen) vroeg in.
Daartegenover staat een onwijze onrust die ik op het moment lastig kan handelen, ben allemaal keutelklusjes in het huishouden aan het doen maar daarvan wordt het ook niet echt beter merk ik.
Heeft er iemand ervaring met het aanleren van voelen of zijn er tips? Kort voorbeeldje; de hele dag door doe ik van alles aan activiteiten, pas in de avond (of soms in de middag al) kom ik erachter dat ik teveel heb gedaan en aan het instorten ben.
Misschien gaan bijhouden? Dus als je dan zo'n volgeplande dag hebt en instort, je dan noteert wat je hebt gedaan. Zo krijg je beter inzicht in hoeveel je per dag doet, wanneer het moment komt dat het teveel was, en wat je over die grens heeft laten gaan. En dan op basis daarvan een planning maken van wat je wel aankunt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:05 schreef minthy het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het aanleren van voelen of zijn er tips? Kort voorbeeldje; de hele dag door doe ik van alles aan activiteiten, pas in de avond (of soms in de middag al) kom ik erachter dat ik teveel heb gedaan en aan het instorten ben.
Ik weet dat je dit niet wil horen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:05 schreef minthy het volgende:
Positief is positief!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
Nou, ik doe gister nog eventjes dunnetjes over *hik*
En waarom?...gewoon, omdat het kan!
Lekker muziekje erbij...life's good
Gewoon positief blijven he?![]()
Edit: Ik wil trouwens m'n signature weer eens veranderen...iemand een idee??
Me staat bij dat mediteren je niets lijkt, dus probeer anders het volgende:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:05 schreef minthy het volgende:
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 15:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Grappig! Want er wordt over mij ook gezegd dat ik rust uitstraal
Ik stel me al voor, Gray en ik naast elkaar op een terras en iedereen die van onze gezamelijke aura's, spontaan in slaap valt!![]()
Edit: Sorry, garpje![]()
Ja ik zie het!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:02 schreef Ewelina het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Ik vind het altijd wel fijn als mensen dat hebben. Alleen ben ik zelf echt PRECIES het tegenovergestelde...![]()
Dat vind ik dan weer fijnquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:02 schreef Ewelina het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Ik vind het altijd wel fijn als mensen dat hebben. Alleen ben ik zelf echt PRECIES het tegenovergestelde...![]()
Jep. Anders wordt de wereld ook maar saai.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:29 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ja ik zie het!![]()
Maar verschil moet er wezen he? En dat verschil maakt interactie met anderen ook zo leuk en boeiend(soms ook weer niet, maar das weer een ander verhaal
)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat straal jij eigenlijk uit, Lex?quote:Ik zoek iets wat een samenvatting is voor mijn leven, of iets wat echt bij me past (of iets met humor, wat ook inherent is aan mijquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 07:05 schreef Gray het volgende:
[..]
Positief is positief!![]()
Idee: "But the real question is, has nemo found himself?")
Ergens ben ik de wereld nog aan het ontdekken. Soms valt het wel vies tegen moet ik zeggen, maar hoe je er zelf in staat is zooooo belangrijk!!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:19 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Jep. Anders wordt de wereld ook maar saai.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
Okee, ik had een heel verhaal getikt, maar kort door de bocht komt het er op neer dat het nog steeds een beetje surrealistisch aanvoelt, het leven na "het grote zwarte gat". (rest staat in een spoiler voor wie het kan boeien)Leuk idee voor een topic: het leven na de depressie. Al mag het voor mij ook hier.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Wat straal jij eigenlijk uit, Lex?
[..]
Ik zoek iets wat een samenvatting is voor mijn leven, of iets wat echt bij me past (of iets met humor, wat ook inherent is aan mij)
[..]
Ergens ben ik de wereld nog aan het ontdekken. Soms valt het wel vies tegen moet ik zeggen, maar hoe je er zelf in staat is zooooo belangrijk!!
Ik moet ook nog wennen aan het leven zonder depressie hoor
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
Het helpt ook niet echt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 21:34 schreef Elvi het volgende:
[..]
Tegen een depressief persoon zeggen dat ze negatief zijn is nooit grappig
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
Okee, ik had een heel verhaal getikt, maar kort door de bocht komt het er op neer dat het nog steeds een beetje surrealistisch aanvoelt, het leven na "het grote zwarte gat". (rest staat in een spoiler voor wie het kan boeien)Ik ben sociaal teruggetrokken dus ik ben een rustig persoon.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Wat straal jij eigenlijk uit, Lex?"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
'Leren voelen' als in 'beter naar je lichaam leren luisteren'?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:05 schreef minthy het volgende:
Vanmiddag voor de eerste keer naar PMT geweest, ik moet doelen gaan stellen in de richting van leren ontspannen en leren voelen. Heel globaal gezegd komt het erop neer dat ik mezelf ontzettend weinig gun en daardoor ook altijd druk ben (aka vluchten). Ik beredeneer alles veel teveel (dat komt vanuit m'n angst/piekerstoornis), gevoel komt er amper aan te pas. Ik heb een groot empatisch vermogen maar naar mezelf is dit nihil.
M'n huidige staat is erg rommelig. Drukke/spannende week achter de rug en ik ben vanavond zo duizelig als de pest, eng gewoon. Tv kijken, internetten, lezen, ik word er draaierig van. Ik heb het gevoel dat m'n hoofd naar links eraf valt. Ontspannen lukt even niet, ik heb er een slaappil in gemikt en duik er (voor mijn doen) vroeg in.
Daartegenover staat een onwijze onrust die ik op het moment lastig kan handelen, ben allemaal keutelklusjes in het huishouden aan het doen maar daarvan wordt het ook niet echt beter merk ik.
Nee, totaal nietquote:
Volgens mij...heb ik er wel eens ooit een topic over gemaakt. Toen zat ik nog in m'n "Okee, wat nu?"-fase. Was weinig animo voorquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:02 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Leuk idee voor een topic: het leven na de depressie. Al mag het voor mij ook hier.
Ik moet ook nog wennen aan het leven zonder depressie hoor
Waar het mij om ging is, wat vinden anderen dat jij uitstraalt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:05 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben sociaal teruggetrokken dus ik ben een rustig persoon.
Die vraag telt helaas niet voor mij wegens schizoïde.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
Waar het mij om ging is, wat vinden anderen dat jij uitstraalt?
Dat snap ik niet. Klinkt als bullshit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:11 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Die vraag telt helaas niet voor mij wegens schizoïde.
Wat ik uitstraal richting anderen is niet hetgeen wat ik van nature uitstraal.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:12 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Klinkt als bullshit.
Iedereen straalt "iets" uit, maar misschien straal jij "ik heb het opgegeven" uit, zoals ik jou soms zie postenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:11 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Die vraag telt helaas niet voor mij wegens schizoïde.
Tsja, die fase lijkt een beetje aan het afnemen te zijn en ik ben zo langzaamaan aan het onderzoeken wat ik nu verder wil met mijn leven. Op het moment verloopt het extra traag vanwege dat gekloot met het niet juiste recept aan mij voorschrijvenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:12 schreef Murmeli het volgende:
Oh dan zagen we hier lekker doorook gezellig 😄
Keep us postedquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:38 schreef Cue_ het volgende:
Even crossposten; Gister een jongen ontmoet in de kroeg, beetje gezoend en hij komt vanavond film kijken. vraag me af hoe dit gaat aflopen, want weet verder weinig van hem. Daarbij is t al even geleden voor mij.. ben benieuwd.
Het is niet zozeer dat ik het niet wil horen, meer dat ik het (nu) niet voor elkaar krijg om op een adequate manier gevoelens te herkennen. Of de opbouw hiernaartoe. Vaak is het er ineens.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 01:41 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik weet dat je dit niet wil horen.
Maar ik vrees serieus dat je meer je kut gevoelens zal moeten confronteren 'dead on' om beweging in jouw ontwikkeling te krijgen.
Ik zie (helaas) nog steeds enorm veel gedrag bij je wat duidt op vluchten. Je kunt dit niet blijven doen Minth. Ik meen dat. Je kunt wel een graadje minder vluchten, en toch kunnen functioneren, maar je moet jezelf afvragen of jij zo wel het leven wil door gaan.
Ik denk, in hoeverre ik je ken, dat je dat niet zou willen. Je bent niet het type (net zoals mij) om er continu in te blijven hangen. En ook niet een persoon om maar te leven op 80% mits je weer kunt functioneren in je werk.
Ik denk dat je bewust enorme stoor factors in je leven, (je weet welke ik bedoel) keihard ga aanpakken. Verwerken. Doe het stap voor stap.
Oftewel, je bent weer een stap verder in je leven!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:40 schreef minthy het volgende:
Dank jullie!
Met een dagboek ben ik al bezig, soms lucht dat op en soms is het een moetje dat ik voor me uit schuif. Daarin moet ik elke activiteit een cijfer geven op 4 vlakken (oa energie en bekwaamheid). Elke afspraak met m'n psych worden de voor mij meest lastige punten uit dat dagboek besproken en proberen we de vaak negatieve gedachten over mezelf om te buigen. Vaak verwarrend omdat ik niet anders gewend ben om mezelf negatief te benaderen. Elke afspraak word ik met m'n neus gedrukt op het feit dat m'n gedachten niet kloppen, dat maakt wiebelig. Stoelpoten onder je kont zaag-verhaal
[..]
Het is niet zozeer dat ik het niet wil horen, meer dat ik het (nu) niet voor elkaar krijg om op een adequate manier gevoelens te herkennen. Of de opbouw hiernaartoe. Vaak is het er ineens.
Gister kreeg ik ook weer te horen dat ik veel en veel te snel naar einddoelen wil knallen, ik wil hele stukken in dat proces overslaan.
Ik weet op dit moment gewoon niet hoe ik dat soort dingen voor elkaar kan krijgen, dat voelt ontzettend dom, hierdoor ga ik mezelf weer naar beneden halen ("zie je wel, ik kan het niet. Wat achterlijk ben ik toch ook. Iedereen ziet en snapt het, behalve ik"). Volgens GGZ spreek ik mezelf steeds bestraffend toe en is dit een jarenlang aanhoudend overlevingsmechanisme geweest. Zo heb ik er veel, op dit moment misschien wel wat teveel om het hoofd te bieden.
Wat warrig verhaal misschien, ik hoop dat ie duidelijk is
Tof! Succes en probeer te genietenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:38 schreef Cue_ het volgende:
Even crossposten; Gister een jongen ontmoet in de kroeg, beetje gezoend en hij komt vanavond film kijken. vraag me af hoe dit gaat aflopen, want weet verder weinig van hem. Daarbij is t al even geleden voor mij.. ben benieuwd.
Ja, maar ook met emoties. Ik laat me er ontzettend door overvallen tegenwoordig maar dat kan ook een gevolg zijn van m'n burnout.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:07 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
'Leren voelen' als in 'beter naar je lichaam leren luisteren'?
Ja, misschien welquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Oftewel, je bent weer een stap verder in je leven!
Wat een hoop goed nieuws vandaag!
Naja, ik kan ook best wel eigenwijs zijn soms (uhm...naja misschien eerder "meestal" magoed!quote:
Veel plezier en gewoon kijken hoe het gaat aflopen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:38 schreef Cue_ het volgende:
Dat heeft er wellicht alles mee te maken. Maar dat betekent niet dat je er niet aan mag toegeven, lijkt me.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:47 schreef minthy het volgende:
[..]
Ja, maar ook met emoties. Ik laat me er ontzettend door overvallen tegenwoordig maar dat kan ook een gevolg zijn van m'n burnout.
Weleens een goede sauna geprobeerd?quote:Er is me wel een aantal keren gezegd dat m'n spierpijnen abnormaal lang aanhouden, al sinds eind oktober vorig jaar. Het zou fijn zijn om daar eens vanaf te komen
Plus dat je het vaak niet anders gewend bent, het niet anders weetquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Naja, ik kan ook best wel eigenwijs zijn soms (uhm...naja misschien eerder "meestal" magoed!) en dan wil het nog wel eens wat langer duren voordat het tot je door dringt
Dat hoeft dus niet he? Zelf lijkt het mij eerder dat je burnout het gevolg is van dat je je er zo ontzettend door laat overvallenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:47 schreef minthy het volgende:
[..]
Ja, maar ook met emoties. Ik laat me er ontzettend door overvallen tegenwoordig maar dat kan ook een gevolg zijn van m'n burnout.
Maar gewoontes zijn af te leren, al kan het wel een poss duren (wat dan weer wat minder is), maar de beloning zal ook groot zijn!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:56 schreef minthy het volgende:
[..]
Plus dat je het vaak niet anders gewend bent, het niet anders weet
Dat klopt, is misschien ook wel een stukje controle dat ik moet leren loslaten. Ik kan er bijvoorbeeld een paar dagen van balen als m'n psych met tissues moet blijven gooien omdat ik zit te brullen tijdens een gesprek.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:53 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dat heeft er wellicht alles mee te maken. Maar dat betekent niet dat je er niet aan mag toegeven, lijkt me.
[..]
Weleens een goede sauna geprobeerd?
Ik hoop dat punt te bereiken, lijkt me heerlijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar gewoontes zijn af te leren, al kan het wel een poss duren (wat dan weer wat minder is), maar de beloning zal ook groot zijn!
Als je het eenmaal afgeleerd hebt, dan heb je een valkuil minder, zal je veel minder snel weer in een burnout geraken en als je richting burnout gaat, zal dat proces trager lopen...waardoor je weer meer kans hebt het probleem op tijd te herkennen en er naar te handelen!
Ga je ook wel bereiken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:03 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik hoop dat punt te bereiken, lijkt me heerlijk
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit he?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:04 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Ga je ook wel bereiken.
One day at a time
Het heeft bij mij in elke geval ontzettend geholpen om er weer bovenop te komen. De realisatie dat je de wereld om je heen toch sowieso niet onder controle kunt krijgen. Dus probeer dat ook vooral niet. Pas daarna kun je weer 'vrij' in het leven staan. Tenminste, zo ervaar ik het.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:02 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat klopt, is misschien ook wel een stukje controle dat ik moet leren loslaten. Ik kan er bijvoorbeeld een paar dagen van balen als m'n psych met tissues moet blijven gooien omdat ik zit te brullen tijdens een gesprek.
Ook niet tijdens een 'women only'-dag ofzo?quote:En nee. Mijn zelfbeeld is dusdanig negatief dat het me in het voorjaar al moeite kost om in iets met korte mouwen te gaan lopen. Een sauna is me drie bruggen te ver
De enige zekerheid in het leven is de dood ja.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit he?
Het kan altijd nog misgaan (vaak door externe omstandigheden), zeker als je er nog niet helemaal klaar voor bent, kan een terugval best hard aankomen.
1e en 2e alinea spreken elkaar nogal tegen, niet?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:15 schreef hpeopjes het volgende:
Positief denken werkt imho helemaal niet. Het gaat er juist om dat je de controle loslaat en het je durft te permitteren om helemaal niet meer na te denken, en de zaken, goed of slecht, zonder enige moeite accepteert zoals ze zijn.
Zal ook wel per persoon verschillen denk ik.
Je bedoelt tijdens een depressie?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:24 schreef hpeopjes het volgende:
Naast acceptatie van alles wat goed of slecht gaat, dien je ook voor jezelf te bepalen wat je uit het leven zou willen halen. Daar kun je dan je volledige aandacht op focussen.
Nee, tijdens een burnout. Eerst acceptatie, pas daarna, wanneer het beter gaat, kun je voor jezelf nieuwe doelen stellen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je bedoelt tijdens een depressie?
Unlikely...
Op die manier!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:34 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, tijdens een burnout. Eerst acceptatie, pas daarna, wanneer het beter gaat, kun je voor jezelf nieuwe doelen stellen.
Klopt, weet ze al sinds een paar maandjesquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:41 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Jep. Ik meen daarstraks ergens gelezen te hebben dat minthy last heeft van een burnout.
Ik probeer het, maar dat gaat waanzinnig moeizaam.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:07 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Het heeft bij mij in elke geval ontzettend geholpen om er weer bovenop te komen. De realisatie dat je de wereld om je heen toch sowieso niet onder controle kunt krijgen. Dus probeer dat ook vooral niet. Pas daarna kun je weer 'vrij' in het leven staan. Tenminste, zo ervaar ik het.
[..]
Ook niet tijdens een 'women only'-dag ofzo?
Dat klopt, maar daaronder liggen nog een gegeneraliseerde angststoornis en een sociale fobie (tegenwoordig ontwijkende persoonlijkheidsstoornis). Het één versterkt het ander en er zijn naar mijn idee veel losse eindjes die ik niet meer aan elkaar krijg. Komt vast wel weer maar ik heb nu het idee tot de grond afgebroken en opnieuw opgebouwd te moeten wordenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:41 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Jep. Ik meen daarstraks ergens gelezen te hebben dat minthy last heeft van een burnout.
Hier in de buurt zit er 1 waar je prive cabines hebt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:47 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik probeer het, maar dat gaat waanzinnig moeizaam.
Nee, ik bezit het vermogen om me altijd minder te voelen dan een ander. Daarbij ben ik niet zo'n vrouwen-fan
[..]
Dat klopt, maar daaronder liggen nog een gegeneraliseerde angststoornis en een sociale fobie (tegenwoordig ontwijkende persoonlijkheidsstoornis). Het één versterkt het ander en er zijn naar mijn idee veel losse eindjes die ik niet meer aan elkaar krijg. Komt vast wel weer maar ik heb nu het idee tot de grond afgebroken en opnieuw opgebouwd te moeten worden
Wat bedoel je?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:49 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Hier in de buurt zit er 1 waar je prive cabines hebt.
Oh, zo!quote:
Terwijl juist jij wel wat ontspanning verdiend hequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:56 schreef minthy het volgende:
[..]
Oh, zo!![]()
Maar dan nog zou ik dat lastig vinden maar dat komt doordat ik mezelf lastig iets leuks/ontspannends gun.
Herkenbaar!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:05 schreef minthy het volgende:
Dat zou ik ook graag willenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 00:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
Daar komt het wel op neer, luisteren naar je eigen gevoel, naar je onderbuikgevoel, je gut feelings
Oké. Lastig hoor. Ik voel mezelf ook geen Brad Pitt, maar eerlijk gezegd ben ik sowieso nauwelijks met m'n uiterlijk bezig. Het onderwerp interesseert me gewoon niet en het heeft ook geen enkele zin.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:47 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik probeer het, maar dat gaat waanzinnig moeizaam.
Nee, ik bezit het vermogen om me altijd minder te voelen dan een ander. Daarbij ben ik niet zo'n vrouwen-fan
Ik denk dat dat laatste ook echt wel een beetje zo is. Geef het tijd en verwacht geen wonderen op al te korte termijn. Het is allemaal in jouw koppie begonnen, en zal daar uiteindelijk ook weer eindigen, wanneer je er klaar voor bent.quote:Dat klopt, maar daaronder liggen nog een gegeneraliseerde angststoornis en een sociale fobie (tegenwoordig ontwijkende persoonlijkheidsstoornis). Het één versterkt het ander en er zijn naar mijn idee veel losse eindjes die ik niet meer aan elkaar krijg. Komt vast wel weer maar ik heb nu het idee tot de grond afgebroken en opnieuw opgebouwd te moeten worden
Ik weet het niet, meestal is je eigen gevoel een heel subtiel iets. Iets waar je makkelijk overheen kijkt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:03 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Dat zou ik ook graag willenHoe zorg je er alleen voor dat dat gevoel wat harder gaat schreeuwen?
Ik merk dat ik gedachten wel meer kan draaien, denk ondertussen wel wat positiever over mezelf en kijk wat meer met compassie naar mijn acties e.d., maar het intuitieve deel in me kan ik maar moeilijk herkennen (ook als het bijv. om keuzes gaat). Probeer het wel met meditatie e.d., alleen nog weinig succes. Geduld misschien...
Daarnaast probeer me tijdens activiteiten tussendoor met enige regelmaat bewust te zijn van mijn lijf. Wat denk ik, voel ik, hoe is mijn ademhaling (en gespannen plekken bewust door ademhaling wat meer te ontspannen)... Zoals iemand hier het eigenlijk al omschreef (even kwijt waar-wie-hoe). Het rare is dat ik me tijdens de activiteit al die keren prima kan voelen vanuit mijn tenen tot aan mijn hoofd, redelijk ontspannen, naar mijn zin, e.d. maar als ik dan eenmaal op de fiets naar huis zit of thuis ben, dan toch pas voel ik hoe moe of beroerd ik ben. Toch weer grens te ver over gegaan, terwijl het op daarvoor (met aandacht en bewustzijn) dus prima voelde... Geen idee of dat typisch iets is voor burnout, maar heb het ook wel eens van anderen gehoord dat zij het ook zo ervaren en vind het vaak maar een irritant iets.
Ja, ik ga er ook niet verder op in. Moest het even kwijt. Het woord zegt voldoende. That's allquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:11 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Houd het ver bij mij vandaan!![]()
Heb je wel het idee dat je onderdeel uitmaakt van de samenleving?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:56 schreef minthy het volgende:
[..]
Oh, zo!![]()
Maar dan nog zou ik dat lastig vinden maar dat komt doordat ik mezelf lastig iets leuks/ontspannends gun.
Dat kan ik me voorstellen jaquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik weet het niet, meestal is je eigen gevoel een heel subtiel iets. Iets waar je makkelijk overheen kijkt.
Keuzes heb ik altijd al moeite mee gehad!
Vaak, als ik weer eens niet kan kiezen (bijvoorbeeld welk paar schoenen ga ik kopen), dan neemt mijn verstand het over en ga ik logisch nadenken, de voors en tegens tegen elkaar afstrepen.
Kan zijn dat het typisch is voor burnout, ik heb dat gevoel vrij vaak als ik iets onderneem dat redelijk energie-verslindend is.
Het is irritant...maar het is wel deel van jezelf.
Het is trouwens niet zo gek dat je pas achteraf de vermoeidheid voelt, dat heb ik zelf ook vaak. Maar mocht het tussendoor al komen (dat vermoeide gevoel), dan kan ik zowat ter plekke in slaap vallen!
Maar zo te horen ben je goed bezig, je probeert echt te luisteren naar jezelf! Iets wat ik jaaarenlang niet gedaan heb!
Ja, ik word dan ineens -zo- moe, dat ik ter plekke even een uurtje moet slapen om bij te komen...of naar huis moet worden gebracht...of een andere creatieve oplossing moet zien te bedenken. Maar goed, ik kan vrijwel overal slapen gelukkig!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:07 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Dat kan ik me voorstellen ja![]()
Ter plekke in slaap vallen?Wauw! Ik voel me dan alleen maar hondsberoerd (lichamelijk) op dat moment
![]()
Thanks, ik doe mijn best
Wat is er aan de hand met jouw recepten?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:16 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Iedereen straalt "iets" uit, maar misschien straal jij "ik heb het opgegeven" uit, zoals ik jou soms zie posten
[..]
Tsja, die fase lijkt een beetje aan het afnemen te zijn en ik ben zo langzaamaan aan het onderzoeken wat ik nu verder wil met mijn leven. Op het moment verloopt het extra traag vanwege dat gekloot met het niet juiste recept aan mij voorschrijven
Maar er zit beweging in, steeds 1 stapje vooruit en misschien alleen nog maar heel af en toe een stapje terug. Ik ben nu meer aan het verkennen en probeer te genieten van de goeie momenten (die nu, nog steeds ietswat onwennig, zeer vaak voorkomen)
Hoe heb jij het leven na de depressie ervaren? En hoe lang was je depressief?
Edit: Ik heb een beetje zitten googlen en vond een topic in mei 2013 waarin ik me nog afvroeg wat ik met mijn leven aan moest.
Sjonge, dan ben ik wel erg snel vooruit gegaan zeg in relatief weinig tijd!
Eigenlijk voel ik me een -stuk- beter sinds mijn laatste Berlijnreis geloof ik.
Heerlijk om deze zekerheid te kennen. Stom om te zeggen misschien maar het geeft me gerustheid om te weten dat dat er altijd is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:07 schreef Royco1 het volgende:
[..]
De enige zekerheid in het leven is de dood ja.
Lang verhaal kort: ongeveer 3 weken terug zou ik verlagen met mijn medicatie, maar ik kreeg bij de apotheek de oude (grotere) hoeveelheid. Gemeld en het zou alsnog gerepareerd worden...NOT, kreeg -weer- het oude recept bij de apotheek! -_-quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:41 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Wat is er aan de hand met jouw recepten?
Hoe ervaar ik het? Steeds minder bang om terug te vallen en meer vertrouwen dat ik het leven aankan. Als ik me nu een paar dagen kut voel baal ik wel, maar weet ik dat ik een heleboel dingen kan doen om eruit te komen en weet ik ook dat die dingen nu al een dik jaar echt werken.
En ik geniet best wel van de dingen die nu ineens wel goed gaan, dat geldt met name voor mijn werk. Werk is een depressietrigger voor mij, maar ook dat gaat nu al best lang goed. Ook wel met dips, maar daar kom ik steeds wel uit.
Nu komt een spannende tijd. Winter en zonder antidepressiva. Voor t eerst ik 5 jaar. Vooralsnog niet somber maar wel erg moe, dus ik ben maar aan het licht therapieën geslagen miv vandaag. Hopelijk helpt dat.
Hoe lang ik depressief ben geweest is moeilijk te zeggen. Terugkijkend denk ik mijn hele leven tot ergens vorig jaar, dus een jaar of 36 denk ik, behalve een paar periodes dat t goed ging. Er was bijna altijd wel wat dat me echt dwars zat en wat voor mijn gevoel mijn leven vergalde.
De periode dat ik hulp ben gaan zoeken en die echt bagger was, is vanaf 2006 ongeveer tot 2012. Dus een jaar of 6, waarvan 5 jaar medicatie (2008 tot 2013)
Voor veel mensen komt het wat sinister over, maar linkshandig ben ik altijd al geweest.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:43 schreef Miniem het volgende:
[..]
Heerlijk om deze zekerheid te kennen. Stom om te zeggen misschien maar het geeft me gerustheid om te weten dat dat er altijd is.
Krijg jij niet hoofdpijn van al dat diepdenken?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:06 schreef Gray het volgende:
[..]
Voor veel mensen komt het wat sinister over, maar linkshandig ben ik altijd al geweest.![]()
Maar zonder grappen: ook ik vind daar rust in. Door hier dieper in te kijken (lees nadenken, filosoferen, en in zekere zin; ervaren) is mij nieuw leven ingeblazen.
Begrijp me goed: ik wil het nog lang niet meemaken! Het leven biedt meer mogelijkheden dan ik me voor kan stellen, en ik zie het als avontuur om te ontdekken wat het mij brengt, goed óf slecht. Het concept van vergankelijkheid helpt me daar iedere stap bij, want dat is de natuur van alles, of zo beschouw ik het tenminste. Middels kleine hebbedingetjes herinner ik me daar regelmatig aan, zoals kraaltjes in de vorm van schedeltjes ed, of mooie illustraties. Of ik luister even naar de stilte, want die is overal aanwezig.
Het is een onderwerp dat veel mensen het liefst mijden, maar waar niemand aan ontkomt. Waar niets aan ontkomt. Inclusief alle nare momenten die het leven brengen kan. Wanneer me tegenwoordig iets vervelends overkomt denk ik: ook dit gaat weer voorbij. En vervolgens ga ik met volle overtuiging, en zonder om te kijken, met de situatie aan de slag.
Met wat geklaag af en toe, want dat is nog niet geheel vergaan.
Allang niet meer.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:10 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Krijg jij niet hoofdpijn van al dat diepdenken?
Is dit met ervaring gekomen, of door meds en/of gesprekken met professionals.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Allang niet meer.
Vroeger werd ik gek van m'n gedachtestroom, die beter gepieker genoemd kan worden. Maar ik heb geleerd dat deze ook stopgezet kan worden, waardoor het nu makkelijker is de kraan open te draaien waar het goed voor me is. En lukt dat niet, dan kan ik het ook in dat frame plaatsen van dat het voorbij gaat. En net als een klein kind dat emmert, hoef ik ook niet per se aandacht aan m'n gedachten te schenken. Er zijn veel fijnere dingen om je aandacht op te richten, zoals de momenten tussen gedachten.
Plus dat het diepdenken dat overactieve brein van me iets nuttigs te doen geeft.
Hmmm. Dat is een goeie. Ik heb gedachten nooit gezien als iets waar je geen aandacht aan hoeft te geven.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:15 schreef Gray het volgende:
[..] En net als een klein kind dat emmert, hoef ik ook niet per se aandacht aan m'n gedachten te schenken.
Ervaring met name. Ik verdiepte me uit eigen initiatief al een tijdje in psychologie en filosofie, en deed veel introspectie, alvorens ik wegens gerelateerde problematiek zoals ADHD en zelfmedicatie professionele hulp opzocht. Daar heb ik in totaal twee maanden, of 10 sessies bij respectievelijk een afkickpsycholoog, een algemene psycholoog en een psychiater doorgebracht. Maar ik racete er in een spoedtempo doorheen, tot het punt kwam dat de twee laatste psychs me niet langer konden helpen (de eerste was ik met 2 sessies mee klaar).quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:22 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Is dit met ervaring gekomen, of door meds en/of gesprekken met professionals.
Waarom niet met haar lunchen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:42 schreef Gray het volgende:
[..]
Ervaring met name. Ik verdiepte me uit eigen initiatief al een tijdje in psychologie en filosofie, en deed veel introspectie, alvorens ik wegens gerelateerde problematiek zoals ADHD en zelfmedicatie professionele hulp opzocht. Daar heb ik in totaal twee maanden, of 10 sessies bij respectievelijk een afkickpsycholoog, een algemene psycholoog en een psychiater doorgebracht. Maar ik racete er in een spoedtempo doorheen, tot het punt kwam dat de twee laatste psychs me niet langer konden helpen (de eerste was ik met 2 sessies mee klaar).
Het was overigens de eerste waarbij ik een techniek opdeed die het best als mindfulness omschreven kan worden. Ik moest namelijk m'n behoefte aan hash, mijn drug naar keuze, volgen door de dagen heen, middels een soort dagboek. Deze techniek kon ik ook op m'n depressiviteit toepassen, zo ontdekte ik al snel. Dat besef, gepaard met het herkennen van de technieken die de psychs op me uitprobeerde door het verdiepen, maakte dat ik na 4 sessies bij elk van de psychs zag dat ze me niets nieuws meer konden leren en dat ik op mezelf meer vooruitgang bood dan zij mij mee konden helpen. Bij de laatste sessie met de psychiater zei ze dan ook dat ik op het punt zat dat ze me niet langer kon helpen met mezelf te helpen.
En vroeg ze me uit voor een lunch om meer van me te leren. Waarvoor ik vriendelijk doch verontwaardigd bedankte. [ afbeelding ]
Daarmee was het echter nog niet voorbij, hoor. Sterker nog, toen begon het pas...
Vond het toentertijd nogal een vreemde situatie. Bovendien wilde ik me geheel op mezelf richten, zonder daarbij invloed te ondervinden van anderen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:44 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Waarom niet met haar lunchen?Lijkt mij wel interessant.
Ik wil dit nog even toelichten: Met geen aandacht geven bedoel ik dat je er niet naar hoeft te luisteren en niet dat je het niet aanhoort! Hoor het aan, maar laat je niet verleiden tot actie. Of die actie nou handelen is, of voelen. Leer ervan. Verbind er geen nieuwe gedachten aan, bijvoorbeeld door ze te veroordelen, te beoordelen. En als je dat toch doet: hoor het aan en laat het gaan.quote:Op zondag 20 oktober 2013 00:35 schreef Elvi het volgende:
[..]
Hmmm. Dat is een goeie. Ik heb gedachten nooit gezien als iets waar je geen aandacht aan hoeft te geven.
Haha ik vind het niet erg hoor, dat je het fijn bent niet de enige te zijn hierin.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:52 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Lang verhaal kort: ongeveer 3 weken terug zou ik verlagen met mijn medicatie, maar ik kreeg bij de apotheek de oude (grotere) hoeveelheid. Gemeld en het zou alsnog gerepareerd worden...NOT, kreeg -weer- het oude recept bij de apotheek! -_-
Vetgedrukte: Jaaaa, zo ervaar ik het ook! Enige (belangrijke) horde die ik nog niet genomen heb, is betaald werk...maar dat komt wel met de tijd (of niet, ligt er aan hoe stressbestendig ik blijk te zijn. Mocht dat niet haalbaar zijn, dan wil ik op z'n minst vrijwilligerswerk blijven doen)
Blijkbaar ben jij al een paar stappen voor mij aan het uitlopen, wat een tof vooruitzicht is dat voor mij zeg! En idd! Hopen dat je niet terug gaat vallen!
Edit: Dus ik ben niet de enige die vrijwel heel z'n leven depressief is geweest!
Naja, eigenlijk zou ik daar juist niet blij om willen zijn, maar het is tenminste wel leuk om te horen dat anderen die min of meer hetzelfde hebben meegemaakt, het nog steeds goed aan het doen zijn!
Dank je wel!quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:10 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Haha ik vind het niet erg hoor, dat je het fijn bent niet de enige te zijn hierin.
Verschil tussen ons is misschien wel dat ik altijd gewerkt heb en daarvoor altijd school/studie had. Ik ben er wel eens een periode uit geweest (nooit meer dan een paar maanden), maar ik heb daardoor wel altijd aansluiting gehad zeg maar. En ik ben een lucky bastard dat ik nooit ontslagen ben. Vooral Sinds 2007 ben ik veel ziek geweest door die depressie. Ik vind mijn werkgever dus erg lief, dat ik er nog werk en het gaat nu echt super! Ik krijg veel complimenten ook en dat is heel fijn.
Wat betreft werk en stress: er zijn heel veel betaalde banen waar het stresslevel wel meevalt. Ga iets doen wat jou leuk lijkt, niveau en salaris zijn minder belangrijk. De inhoud en mate van uitdaging moeten bij je passen. En je kan eerst beginnen met een dag per week ofzo.
Volgens mij kan jij dat best!
Edit: wat een baggertoestand met je meds![]()
Daar heb ik even over nagedacht maar daarop kan ik geen antwoord geven eigenlijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:52 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Heb je wel het idee dat je onderdeel uitmaakt van de samenleving?
Best wel goed bedacht van jou, alleen ben ik niet zo'n held voor aan de telefoonquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:06 schreef Elvi het volgende:
Ga bij Sensoor vrijwilligerswerk doen
Maar serieus ik ben blij dat er zoiets bestaat als Sensoor. Ik redde het net niet deze avond. Morgenochtend kan ik in ieder geval met een actieplan naar de psychologe toe
Luisteren is iets waar ik best wel goed in ben geworden (is altijd zo naar om van jezelf te zeggen dat je ergens goed in bentquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:39 schreef Gray het volgende:
Met aandachtig luisteren help je al heel veel.
Lekker!quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:40 schreef kuolema het volgende:
Prima dagje gehad.
De laatste tijd word ik steeds somberder, maar vandaag voelde ik me gewoon goed. Een belangrijke vraag is natuurlijk: hoe komt dat? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Gisteren was ik nog extreem somber en prikkelbaar, ik ben naar bed gegaan, heb goed geslapen. Er is extern niets veranderd. Echter, ik werd niet teleurgesteld/leeg/somber/gespannen wakker maar normaal. Ik heb lekker buiten gewandeld met mijn oppaskindje en huiswerk gemaakt. Het is fijn en ik hoop dat het komt door de medicijnen en dat het niet gewoon een goed dagje tussendoor is.
Nu heb ik tenminste iets positiefs te melden hier voor de verandering![]()
Ik wil jullie allemaal besmetten met positiviteit dus hier komt het: wieeieieieiiiiwwww
Het is inderdaad heel fijn, ik ben me er extra bewust van nu. Vind het alleen erg jammer dat ik niet kan aanwijzen waardoor het komt, want daar had ik dan iets mee kunnen doen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:52 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Lekker!![]()
Dat voelt zooo goed he? Dat je weer eens van het goede leven hebt kunnen proeven!
Probeer vast te houden en als het morgen toch weer minder is, onthoud dan wat je vandaag gevoeld hebt!
Klopt, maar als dit vaker gaat voorkomen, dan kun je misschien een patroon ontdekkenquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:58 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is inderdaad heel fijn, ik ben me er extra bewust van nu. Vind het alleen erg jammer dat ik niet kan aanwijzen waardoor het komt, want daar had ik dan iets mee kunnen doen.
Je kan er ook chatten hequote:Op zondag 20 oktober 2013 22:52 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Best wel goed bedacht van jou, alleen ben ik niet zo'n held voor aan de telefoon
Ik zal het wel even bookmarken, dan kan ik er nog eens rustig over nadenken, thanks! ^^
Zuiplap! Oeh nu heb ik zin in een biertje.quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:21 schreef Cue_ het volgende:
Woei zondagavond in de kroeg. Best gezellig
Wees welkom!quote:Op maandag 21 oktober 2013 01:59 schreef -Bushok het volgende:
Hey..nieuw hier. Ik ben best moe dus even geen zin om m'n hele levensverhaal neer te plempen. Wou gewoon even kwijt dat ik verdrietig ben en nu al spijt dat ik hier een account heb aangemaakt. Kan sommige dagen de ongezoute mening van een ander niet verdragen..Sorry als ik er tussen kom walsen. Mag 29 okt weer naar de psycholoog, kijk er nu al naar uit.
Op sommige plekken op fok kan je redelijk veilig posten zonder meteen feedback te krijgen hoor, zeker als je bijv aangeeft dat je alleen wilt spuien en even geen zin hebt in confrontatie. Komt wel goedquote:Op maandag 21 oktober 2013 01:59 schreef -Bushok het volgende:
Hey..nieuw hier. Ik ben best moe dus even geen zin om m'n hele levensverhaal neer te plempen. Wou gewoon even kwijt dat ik verdrietig ben en nu al spijt dat ik hier een account heb aangemaakt. Kan sommige dagen de ongezoute mening van een ander niet verdragen..Sorry als ik er tussen kom walsen. Mag 29 okt weer naar de psycholoog, kijk er nu al naar uit.
Ja, heb ik gelezen dat ze ook chatten doen, dat is waar ik nog het meest naartoe trek.quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:05 schreef Elvi het volgende:
[..]
Je kan er ook chatten heIk denk dat dat een andere groep vrijwilligers is.
Pff best wel. Was weer een zeer latertjequote:Op maandag 21 oktober 2013 01:04 schreef kuolema het volgende:
Zuiplap! Oeh nu heb ik zin in een biertje.
Ik denk dat je je altijd wel emotioneel investeert in een psych. Je legt je diepste gedachtes daar op tafel. Je moet je kwetsbaar opstellen en dan moet je de ander wel kunnen vertrouwen. Dat kan ik niet bij elke willekeurige therapeut.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:07 schreef Gray het volgende:
Waarom je zo emotioneel investeren in je psych, terwijl je die bedoekt om te investeren in je eigen emoties?
Haha als het maar gezellig wasquote:Op maandag 21 oktober 2013 14:11 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Pff best wel. Was weer een zeer latertje
Ik kan me heel goed voorstellen dat het verdrietig is dat zij stopt terwijl je een band en vertrouwen met haar hebt opgebouwd. Het is een soort van relatiebreuk, dat is altijd heftig. Nu het dichterbij komt ga je er pas over nadenken. Gelukkig heb je nog even de tijd.quote:Op maandag 21 oktober 2013 18:44 schreef Elvi het volgende:
Vandaag keihard zitten huilen bij de psych omdat ze vanaf december daar niet meer werkt. Tussen mn tranen door" "ik *snik* weet ook niet *huuuuu* waarom ik nou huil *snuf*" Ik wist het ook echt niet
![]()
Ze had het al verteld toen ik de behandeling bij haar startte maar nu kwam het wel heel dichtbij. En ik vind het ook wel eng om weeeeer te moeten wennen aan een nieuwe psychologe. Wat als het niet klikt, wat als zij een hele andere kant op gaat in de therapie...Ik moet het vertrouwen weer opnieuw opbouwen en ik vind het echt eng. Ik kan zo weer gaan janken als ik er aan denk en ik weet niet waarom ik het nou zo'n drama vind![]()
Beetje laat, maar voor mij is het belangrijk een soort vertrouwensband te hebben met mijn behandelaar(s). Dat kan alleen maar als je niet steeds van behandelaar wisselt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:07 schreef Gray het volgende:
Waarom je zo emotioneel investeren in je psych, terwijl je die bedoekt om te investeren in je eigen emoties?
Heb je al professionele hulp trouwens?quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:24 schreef Miniem het volgende:
Gaat weer hard achteruit hier de laatste dagen. Voel me zo enorm kut.
Wacht nog steedsquote:Op maandag 21 oktober 2013 22:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Heb je al professionele hulp trouwens?
Okee, mobiel lijkt me wel kut ja.quote:
Ze gaat bij een afdeling werken en geen van haar huidige clienten heeft de indicatie om met haar mee te gaan. Nu was het ook wel een aparte constructie hoor... Zij is van Altrecht maar zat 1 keer in de week bij een vrijgevestigde psychologenpraktijk. Ze was daar ook maar een jaar dus dat was erg kort. Ik ben zelf sinds april bij haar in behandeling, daarvoor had ik 2 maanden een eerstelijns psycholoog.quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:45 schreef kuolema het volgende:
Ik kan me heel goed voorstellen dat het verdrietig is dat zij stopt terwijl je een band en vertrouwen met haar hebt opgebouwd. Het is een soort van relatiebreuk, dat is altijd heftig. Nu het dichterbij komt ga je er pas over nadenken. Gelukkig heb je nog even de tijd.
Waarom stopt je psych ermee eigenlijk? En hoe lang ben je bij haar in therapie geweest?
Is het mogelijk om nu alvast te kijken naar wie je volgende behandelaar wordt en daar alvast kennis mee te maken? Dan overlapt het elkaar een beetje, dan gaat het wat geleidelijker en is de stap minder groot.
Misschien kun je bedenken/opschrijven wat je fijn vond aan deze psych(oloog?) en wat je bij een ander graag hetzelfde zou willen, of juist anders.
Sterkte meid!
Ik heb al aardig wat behandelaars versleten ondertussen. Elke keer ging het vertrouwen van de opvolger steeds weer een stuk sneller dan de vorige.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:51 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ze gaat bij een afdeling werken en geen van haar huidige clienten heeft de indicatie om met haar mee te gaan. Nu was het ook wel een aparte constructie hoor... Zij is van Altrecht maar zat 1 keer in de week bij een vrijgevestigde psychologenpraktijk. Ze was daar ook maar een jaar dus dat was erg kort. Ik ben zelf sinds april bij haar in behandeling, daarvoor had ik 2 maanden een eerstelijns psycholoog.
Ik kan bij de praktijk blijven en we gaan ook kijken naar wat een goeie overgang is. Ik dacht zelf misschien een keer met zn 3-en, en dan half uur de 1 en half uur de ander. Een beetje opbouwen.
Het blijft lastig. We begonnen elkaar net een beetje te leren kennen. Het duur al zo lang voor ik iemand vertrouw
Na 50sec weggeklikt. Sloeg nergens op en was niet grappigquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 01:15 schreef kingtoppie het volgende:
Zus: ''word je niet vet depressief van deze muziek? *insert depressief stom gelul*''
Ik: Fuck christus tief eens op doe eens niet zo schijtirritant.
Ik kan daar zo slecht tegen, van die mensen met A kut commentaar, B vervelend zijn (wie gaat voor zijn lol muziek luisteren die hij/zij niet mooi vindt immers?) C depressie nog eens ridiculiseren, tief toch op.
Ook die caberatiere met dat stuk:
Ik snap echt gewoon niet wat daar grappig aan is, wat een triest kut stuk, maargoed, dat mag nog. Ik begrijp alleen oprecht niet wat er grappig aan is en dat is nog het erge. Een stuk wat behoorlijk denigrerend is naar mensen zonder enige clou die grappig is. Dat maakt het net alsof het uitlach gedrag is.![]()
Zal wel aan mijn perceptie liggen uiteraard.
R&P is daar wel de ideale plek voor (hoewel ik nog wel eens graag mijn mening wil verkondigenquote:Op maandag 21 oktober 2013 07:30 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Op sommige plekken op fok kan je redelijk veilig posten zonder meteen feedback te krijgen hoor, zeker als je bijv aangeeft dat je alleen wilt spuien en even geen zin hebt in confrontatie. Komt wel goed![]()
Sterkte
Echt zwaar ergerlijk inderdaad.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 01:15 schreef kingtoppie het volgende:
Zus: ''word je niet vet depressief van deze muziek? *insert depressief stom gelul*''
Ik kan daar zo slecht tegen, van die mensen met A kut commentaar, B vervelend zijn (wie gaat voor zijn lol muziek luisteren die hij/zij niet mooi vindt immers?) C depressie nog eens ridiculiseren, tief toch op.
Ik snap echt gewoon niet wat daar grappig aan is, wat een triest kut stuk, maargoed, dat mag nog. Ik begrijp alleen oprecht niet wat er grappig aan is en dat is nog het erge. Een stuk wat behoorlijk denigrerend is naar mensen zonder enige clou die grappig is. Dat maakt het net alsof het uitlach gedrag is.![]()
Zonde.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:58 schreef Elvi het volgende:
Shit. Iemand van een lotgenotenforum heeft zelfmoord gepleegd
Ik hecht me sowieso nooit echt aan mensen, plus dat het me bij therapie onverstandig lijkt. Ik snap het wel, maar begrijp het niet.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Beetje laat, maar voor mij is het belangrijk een soort vertrouwensband te hebben met mijn behandelaar(s). Dat kan alleen maar als je niet steeds van behandelaar wisselt.
Dat lijkt mij een prima plan, het heeft veel raakvlakken en een burnout versterkt vaak (al aanwezige) angst- en depressieklachten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik zit me 1 ding af te vragen he? (En dit is even een vraagje aan alle users die gebruik maken van dit topic).
Nou heeft burn-out veel raakvlakken met zowel depressie alsook angstklachten (tenminste dat was in elk geval mijn ervaring)....
Zou het een idee zijn om in de OP ook een stukje over burn-out te plaatsen?
Goed idee?
Slecht idee?![]()
![]()
idee?
Iemand?
Okee, ik snap je eerste stukje niet helemaal maar ik hoop in elk geval voor je dat de overgang goed verloopt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:51 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ze gaat bij een afdeling werken en geen van haar huidige clienten heeft de indicatie om met haar mee te gaan. Nu was het ook wel een aparte constructie hoor... Zij is van Altrecht maar zat 1 keer in de week bij een vrijgevestigde psychologenpraktijk. Ze was daar ook maar een jaar dus dat was erg kort. Ik ben zelf sinds april bij haar in behandeling, daarvoor had ik 2 maanden een eerstelijns psycholoog.
Ik kan bij de praktijk blijven en we gaan ook kijken naar wat een goeie overgang is. Ik dacht zelf misschien een keer met zn 3-en, en dan half uur de 1 en half uur de ander. Een beetje opbouwen.
Het blijft lastig. We begonnen elkaar net een beetje te leren kennen. Het duur al zo lang voor ik iemand vertrouw
Als je meer dan een paar gesprekken hebt met een behandelaar, is het in het belang van jezelf om diegene te vertrouwen. De relatie tussen therapeut en cliënt/patiënt is belangrijk, als die 'klik' er niet is, zullen de gesprekken anders verlopen, zul je waarschijnlijk minder het gevoel hebben openhartig te kunnen zijn. Mensen die in therapie gaan zijn kwetsbaar, zijn blij hun hart te kunnen luchten, de behandelaar kent je verhaal, probeert je te begrijpen en dat schept toch een band. Juist omdat mensen dan kwetsbaar zijn, gaan ze zich hechten of zelfs vastklampen (wat natuurlijk niet de bedoeling is). Maar het idee van therapie is dat je vertrouwen krijgt en geholpen wordt bij wat je niet alleen lukt. Het is logisch dat je je gaat hechten aan iemand die je nodig hebt. Het is de bedoeling dat je in de loop van de therapie dingen zelf leert te doen, steeds meer op eigen benen gaat staan. Op het moment dat het beter gaat en je het idee krijgt dat je het alleen aankan/dingen zijn opgelost/je je gelukkiger voelt, ga je je minder afhankelijk voelen en kan therapie worden afgebouwd en daarmee ook de relatie, en de hechting laat dan zeg maar geleidelijk los.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:18 schreef Gray het volgende:
[..]
Zonde.
[..]
Ik hecht me sowieso nooit echt aan mensen, plus dat het me bij therapie onverstandig lijkt. Ik snap het wel, maar begrijp het niet.
Ik vind dat liedje wel grappigquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 01:15 schreef kingtoppie het volgende:
Ik vind dat liedje geweldig!!!!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 01:15 schreef kingtoppie het volgende:
Ja, dat dus! En ik denk ook stiekem dat mijn verlatingsangst er ook een beetje mee te maken heeft achteraf gezienquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 21:19 schreef kuolema het volgende:
Even in het kort mijn punt: er wordt bij therapieën belang gehecht aan een goede band tussen hulpzoekende en hulpverlener, bij behandelingen van langere duur is het goed als er hechting is, tot een bepaalde hoogte. Dat kan gunstig zijn en wordt vanzelf weer minder als het beter gaat met de hulpvrager.
Dit dus, het gaat helemaal niet over mensen die depressief zijn, meer over mensen die zich heel zielig vinden. Denk dat iedereen wel zulke personen kent.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:58 schreef Murmeli het volgende:
Omdat ze de draak steekt met mensen die zelfmedelijden hebben, en daarmee zieligheid relativeert.
Als ik loop te mutsen ga ik nog wel eens aan dat liedje denken en dan kan ik meestal wel lachen.
Goed idee. Hoort wel in het rijtje thuis denk ikquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik zit me 1 ding af te vragen he? (En dit is even een vraagje aan alle users die gebruik maken van dit topic).
Nou heeft burn-out veel raakvlakken met zowel depressie alsook angstklachten (tenminste dat was in elk geval mijn ervaring)....
Goed idee?
Slecht idee?![]()
![]()
idee?
Iemand?
Graag wat mij betreftquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
Goed idee?
Slecht idee?![]()
![]()
idee?
Iemand?
Volgens mij is dit bij mij voor een groot deel van toepassing ipv de burnout, zoals het benoemt is...quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:16 schreef hpeopjes het volgende:
Neem de bore-out dan ook gelijk mee. (Ja het bestaat echt!)
Eens. Heb ik ook. Een beetje zelfspot af en toe moet kunnenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 22:58 schreef Murmeli het volgende:
Omdat ze de draak steekt met mensen die zelfmedelijden hebben, en daarmee zieligheid relativeert.
Als ik loop te mutsen ga ik nog wel eens aan dat liedje denken en dan kan ik meestal wel lachen.
Misschien ligt het aan mij (of dat ik gewoon zo lang al niet meer met m'n broer in 1 huis woon) dat ik je wel heel heftig vind reageren op een opmerking van je zusquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 01:15 schreef kingtoppie het volgende:
Ik vind dergelijke cabaretiers/nr's ook niet leuk. Snap wel wat ze bedoelt en dat het niet denigrerend bedoelt is. Maar ik vind het gewoon niet grappig. Wel jammer dat je het niet begrijpt en daardoor een stuk zwaarder opneemt dan dat het bedoelt is.quote:Ook die caberatiere met dat stuk:
Top man, dat het voor je werkt!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 08:54 schreef kuolema het volgende:
Even terugkomend op dat hechten: daar ben ik zelf helemaal niet van. De eerste keer dat ik in therapie ging was ik van 'flikker op, bemoei je niet met mijn leven' naar mijn psycholoog (ik was 14 en moest van mijn moeder), de tweede keer ging ik wel vrijwillig en ik vond die psycholoog aardig, maar van hechten of iets dergelijks was absoluut geen sprake. Ik had ook niet het gevoel dat ik alles kwijt kon aan haar, maar dat lag waarschijnlijk aan mijzelf. Vond het geen probleem om te stoppen, daar ik ook niet het idee had dat de therapie hielp.
Ik ben moe, beetje verlept...echt amper geslapen vannacht, misschien 1 of 2 uurtjes. Maar dat is niet zo gek met mijn ritme.
Maaarrr...met mijn stemming zit het nog steeds goed sinds zondag.Ik heb energie, ben niet somber. Ik heb heel veel dingen te doen en regelzooi, dus dat komt wel goed uit. Alleen als ik in bed lig kan ik niet wachten tot ik eruit kan want ik wil aan de slag. Klaarwakker en zo. Dat is iets goeds, hoewel ik wel een beetje onrustig ben, kan moeilijk stil zitten en zo. Maar ik ben (de ad?) zo dankbaar dat ik me niet meer zo kut voel!
Cluster A heeft ook raakvlakken met depressie. Moet dat ook meegenomen worden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
Goed idee?
Slecht idee?![]()
![]()
idee?
Iemand?
Nee want burn-out, depressie en angst zijn geen persoonlijkheidsstoornissen en bovendien zou ik die meer onder Cluster C laten vallen (bijvoorbeeld bij een angststoornis).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:18 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Cluster A heeft ook raakvlakken met depressie. Moet dat ook meegenomen worden?
Inderdaad! Zelf ben ik autistisch en hoewel mijn autisme voor een (heel?) groot deel hebben bijgedragen aan mijn depressie(s) en angsten, denk ik niet dat autisme in dit topic thuis hoort.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:49 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee want burn-out, depressie en angst zijn geen persoonlijkheidsstoornissen en bovendien zou ik die meer onder Cluster C laten vallen (bijvoorbeeld bij een angststoornis).
Er is ook een topic voor persoonlijkheidsstoornissen dus daar zou alles van Cluster A en B (en C) onder kunnen vallen. Je kunt in beide blijven posten, of voor 1 van de topics kiezen. Een depressie en een persoonlijkheidsstoornis sluiten elkaar niet uit natuurlijk, en het is ook lastig om dat te scheiden. Maar ik heb zelf gekozen voor dit topic omdat de depressie en mn angsten me meer dwars zitten dan mijn eventuele persoonlijkheidsstoornis uit Cluster B.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:49 schreef Elvi het volgende:
[..]
Nee want burn-out, depressie en angst zijn geen persoonlijkheidsstoornissen en bovendien zou ik die meer onder Cluster C laten vallen (bijvoorbeeld bij een angststoornis).
Er is ook een topic voor persoonlijkheidsstoornissen dus daar zou alles van Cluster A en B (en C) onder kunnen vallen. Je kunt in beide blijven posten, of voor 1 van de topics kiezen. Een depressie en een persoonlijkheidsstoornis sluiten elkaar niet uit natuurlijk, en het is ook lastig om dat te scheiden. Maar ik heb zelf gekozen voor dit topic omdat de depressie en mn angsten me meer dwars zitten dan mijn eventuele persoonlijkheidsstoornis uit Cluster B.
Er is geen kip dat in de persoonlijkheidstopic post.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 12:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Inderdaad! Zelf ben ik autistisch en hoewel mijn autisme voor een (heel?) groot deel hebben bijgedragen aan mijn depressie(s) en angsten, denk ik niet dat autisme in dit topic thuis hoort.
En voor alle anderen die mij antwoord gegeven hebben, heel erg bedankt voor het geven van jullie opinie!
Dat staat los van wat wel en niet meegenomen wordt in de OP en wat de doelstelling van dit topic is natuurlijkquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:02 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
[..]
Er is geen kip dat in de persoonlijkheidstopic post.
Das nog geen reden om het hele persoonlijheidsstoornis- gedoe naar dit topic te verplaatsen waar verder (bijna) niemand wat mee te maken heeftquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:02 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
[..]
Misschien omdat iedereen hetzelfde denktquote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:02 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
[..]
Oeh dat lijkt me wel eng. Hoe goed ken je hem verder? Krijgt hij hulp? Woont hij alleen? Heeft hij wel contact met andere mensen?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 11:54 schreef Elvi het volgende:
Ik weet even niet meer wat ik moet doen. Heeft iemand een advies?
Een vriend van mij kampt ook met depressies. En hij zondert zich in een slechte periode af. Hij is dan wel online op whatsapp of facebook maar zegt niks terug. Dat is gewoon zijn manier en dat heb ik geaccepteert.
Maar nu is hij sinds eind september niet meer online op whatsapp. Ik zie heb m 2 weken geleden voor t laatst op facebook gezien. Whatsapp bericht komt niet aan, facebook bericht heeft hij niet gelezen, ik probeer m te bellen en ik ga meteen door naar voicemail dus die staat uit. Maandag en dinsdag was hij wel online op Gmail dus ik heb m gister een email gestuurd. Vandaag weer geprobeerd hem telefonisch te bereiken.
Ik maak me ontzettend zorgen. Ik weet niet wat er is maar in mn hoofd is hij al dood en begraven (ondanks de online status op Gmail ja). Dat hij zich afzondert is prima: dat is zijn manier van omgaan. Maar het niet bereikbaar zijn voor een lange periode is nieuw en vind ik eng. Misschien dat de zelfmoord van een lid bij het lotgenotenforum er wat mee te maken heeft (zeer waarschijnlijk) maar het lukt me niet om rationeel hierover te zijn.
Dus... wat zijn mijn opties? Ik kom zelf op accepteren dat hij onbereikbaar is en of wachten tot hij zelf weer boven water komt of mn peut vragen om rouwverwerkingOf via facebook zn broer of een vriend waarmee hij het laatst gezien is een berichtje sturen met de vraag of alles ok is. Wat zouden jullie doen?
Ja het is gewoon moeilijk te zeggen wat het beste is om te doen, je weet het nooit zeker. Maar ik denk dat je beter zijn vertrouwen kunt schenden/overdreven kunt reageren dan dat je later denkt dat je misschien niet genoeg hebt gedaan. Dat zal hij (uiteindelijk) vast wel begrijpen. Ik hoop dat die vriend meer weet en je misschien gerust kan stellen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 12:45 schreef Elvi het volgende:
Dank je voor je reactie. Het voelt inderdaad niet goed, maar dat kan ook mijn eigen angst zijn. Ik heb nu een vriend van m een facebookbericht gestuurd. Hij heeft het laatst contact gehad met m denk ik (hij was in ieder geval getagd in een foto met hem).
Anders moet ik zn broer een bericht sturen en ik ben bang dat ik daar misschien een grens mij overga.
En als je een vooruitlopende planning maakt en je daaraan houdt? Gedachten op nul en doen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 16:37 schreef Insomnium het volgende:
Man man man.
Ik ben zo klaar met het bipolair zijn.
Medicatie onderdrukt het. Maar de buien blijven gewoon.
Zo ontzettend somber weer de laatste paar dagen.
Totaal geen energie. Niets.
En opeens is er een dag dat weer honderd dingen doe.
Zo vermoeiend.
Dat probeer ik elke dag.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 16:45 schreef Faeroer het volgende:
[..]
En als je een vooruitlopende planning maakt en je daaraan houdt? Gedachten op nul en doen.
Vitamine D en/of Zinc tekort? Doe je laptop uit, doe dingen zonder zin. Discipline maakt de mens.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 16:51 schreef Insomnium het volgende:
[..]
Dat probeer ik elke dag.
Opschrijven wat ik wil en moet doen.
Maar de laatste paar weken langzaam aan steeds minder energie.
En nu op het moment echt niets.
Geen zin om aan mijn Noorse lessen te werken, geen puf om te communiceren met mijn verloofde.
Ik wil gewoon achter de laptop hangen en niets doen. Het is echt verschrikkelijk.
Ik probeer van alles en nog wat te doen.
Maar ik heb er gewoon geen puf voor.
Veel nachtmerries ect ect.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |