Ik hád het precies zo kunnen zeggen, maar het was toch echt debuurvrouw.quote:Op donderdag 11 april 2013 06:41 schreef Adnap het volgende:
Idd wat spuug zegt,het duurt niet lang meer voor ze hier wellicht zelf dwalen
Oepsquote:Op donderdag 11 april 2013 07:41 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik hád het precies zo kunnen zeggen, maar het was toch echt debuurvrouw.
Leuk Ingrid. Gaat het goed met haar op school? En thuis?quote:
Ja. Die moet een verwijzing naar oogarts doen.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:00 schreef Tinuviel het volgende:
Vandaag ogentest herhaling op het cb. Het ene oog is niet helemaal goed. Nu heb ik een verwijzing gekregen. Ze zei voor de oogaarts, maar als ik het goed lees is het voor de huisarts. Moet ik eerst naar de huisarts?
En wat dacht je van tijdsbesparing...quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:47 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja. Die moet een verwijzing naar oogarts doen.
Zo besparen we op de zorgkosten.
Bel anders eerst even zelf naar de oogarts, hier in het ziekenhuis hebben we helemaal geen doorverwijzing meer nodig voor kinderen.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:00 schreef Tinuviel het volgende:
Vandaag ogentest herhaling op het cb. Het ene oog is niet helemaal goed. Nu heb ik een verwijzing gekregen. Ze zei voor de oogaarts, maar als ik het goed lees is het voor de huisarts. Moet ik eerst naar de huisarts?
Ja, mijn ouders kunnen goed met hem overweg. Vooral mijn vader, mijn moeder mag nu ook steeds meer van Tyler.quote:Op vrijdag 12 april 2013 11:07 schreef trui het volgende:
Ingrid, dat is niet niks dat Tyler nu bij opa & oma woont. Maar fijn dat het kan, en jullie de nodige rust geeft. Kunnen je ouders goed met hem overweg?
En zij bereiken ook meer met hem dan jij doet? En Djeez? Moet hij daar nog heen ook en hoe is hij daar dan?quote:Op vrijdag 12 april 2013 20:50 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ja, mijn ouders kunnen goed met hem overweg. Vooral mijn vader, mijn moeder mag nu ook steeds meer van Tyler.
Volgens mij is er niet super veel verschil. Alleen dat hij minder gilt ed, omdat hij ook de ´prikkel´ Kim niet heeft. En de onderbuuf met hardcore daar reageerde hij ook flink op.quote:Op vrijdag 12 april 2013 20:57 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En zij bereiken ook meer met hem dan jij doet? En Djeez? Moet hij daar nog heen ook en hoe is hij daar dan?
boosheid kan ook frustratie zijn omdat hij zich niet verstaanbaar kan maken.quote:Op vrijdag 12 april 2013 21:08 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Volgens mij is er niet super veel verschil. Alleen dat hij minder gilt ed, omdat hij ook de ´prikkel´ Kim niet heeft. En de onderbuuf met hardcore daar reageerde hij ook flink op.
En het ene weekend gaan ze naar hem en het andere weekend (nu) zijn ze bij mij. Bij hem is hij ook flink aanwezig.
Maar met de zindelijkheid gaat het goed! Mijn ouders en zusje zijn er goed mee verder gegaan! Het praten is nog niet denderend. Ik las nog in het mkd schriftje daar hij daar vandaag goed heeft laten merken dat hij ergens boos om was.
Tnx! Gisteravond wilde meneer niet in zijn eigen bed. Want zo zei hij, ik mag altijd bij opa en oma in bed. Ik ben direct duidelijk geweest en bleef herhalen dat hij gewoon in zijn eigen bed ging. En na 5 minuten jammeren sliep hij al. Viel me echt mee, ik had meer drama verwacht.quote:Op zaterdag 13 april 2013 17:43 schreef Moonah het volgende:
Nou zeg, wat een verhaal Ingrid, ook in je PM. Veel sterkte en wijsheid gewenst in deze lastige situatie. Je klínkt iig verstandig.
Het is wel vervelend dat er dan niet 1 lijn wordt gevolgd. Want jij zit dus met het drama omdat het ergens anders wel mag.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:00 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Tnx! Gisteravond wilde meneer niet in zijn eigen bed. Want zo zei hij, ik mag altijd bij opa en oma in bed. Ik ben direct duidelijk geweest en bleef herhalen dat hij gewoon in zijn eigen bed ging. En na 5 minuten jammeren sliep hij al. Viel me echt mee, ik had meer drama verwacht.
Vanmorgen kwam hij nog gezellig bij mij in bed knuffelen en later Kim er ook bij.
Helaas is dat niet altijd te voorkomenquote:Op zaterdag 13 april 2013 19:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Het is wel vervelend dat er dan niet 1 lijn wordt gevolgd. Want jij zit dus met het drama omdat het ergens anders wel mag.
Ja maar irritant is het wel.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:15 schreef Troel het volgende:
[..]
Helaas is dat niet altijd te voorkomen
Oh dat was hier natuurlijk ook helemaal shit. Ik ben zo boor afschaffen van zomer en wintertijd. Wat een gezeik is dat toch.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ja, das wel lastig idd. Had begrepen dat hij helemaal niet meer wilde slapen ineens, begon met zomertijd. En alleen op deze manier wel.
Behoorlijkquote:
Zeker als het van die dingen zijn die bij de ander wel mogen en jij de rotouder bent dat het niet mag.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:20 schreef Troel het volgende:
[..]
BehoorlijkVooral omdat het al best heftig is voor een kleintje om toch best veel wisselingen te hebben en dan ook nog overal andere regels.
Ruben geeft hier thuis ook gewoon echt aan dat hij het zo moeilijk vindt dat de regels bij mama anders zijn dan bij papa.
Ik ben wel eens stomme mama, maar ik hoor gelukkig niet vaak dat ze dingen bij papa wel mogen en hier niet. Behalve karnemelk met siroop, maar dat is op zich niet raar, dat mag hier in het weekend en laten ze bij papa nou ook in het weekend zitten. Net zoals dat het logischer is dat je in het weekend wat lekkers krijgt dan doordeweeks (vind ik dan). Dus tja, dat is bij papa gewoon vaker dan hier.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:23 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Zeker als het van die dingen zijn die bij de ander wel mogen en jij de rotouder bent dat het niet mag.
In dit geval zou ik die hokjesgeest ook graag hebben, maar juist hier lijkt ie te ontbreken op dat punt.quote:Op zondag 14 april 2013 19:10 schreef Lois het volgende:
Dat vind ik dan wel weer zo onwijs knap van Eva, die heeft gewoon overal andere regels (over kleine dingen dan) en die pikt dat zo op. Bij papa mag het zo, bij mama moet het zo. Dat is dan wel weer fijn aan die hokjesgeest
Dank voor je uitgebreide post met uitleg en de tip van de zonnebril!quote:Op vrijdag 12 april 2013 20:48 schreef Nijna het volgende:
Tinu, je komt waarschijnlijk eerst bij de orthoptiste terecht (die kijkt wat ze zien, doet nog een paar testjes waarschijnlijk) en dan druppelen ze de ogen, dat moet een half uurtje inwerken en dan kunnen ze de eventuele brilsterkte meten. Meestal gaat het kind daarna ook nog even naar de oogarts, die bekijkt dan de binnenkant van het oog of dat verder gezond is. Als je een zonnebrilletje hebt, even meenemen op die dag, want ze krijgen van die mooie grote pupillen van die druppels en dan heb je meer last van het licht (en je ziet dichtbij niet goed meer omdat je tijdelijk niet kan scherpstellen).
Nou de eerste tekenen heb ik een tijdje terug mogen meemaken.quote:Op donderdag 11 april 2013 06:05 schreef lily het volgende:
Met binnenkort nieuwe aanwas, kinderopvang problematiek maar ook pubergeneuzel
ik vind het nadeel van die hokjesgeest dat overduidelijke van het ene hokje in het andere stappen en dat dan het ene al niet meer bestaat.quote:Op zondag 14 april 2013 19:25 schreef Troel het volgende:
[..]
In dit geval zou ik die hokjesgeest ook graag hebben, maar juist hier lijkt ie te ontbreken op dat punt.
Dat is hier ook niet zo. Hier komt er soms ook gewoon uit dat papa gemist wordt en wordt ook benoemd dat ik werd gemist. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag, was dat ook wel heel duidelijkquote:Op maandag 15 april 2013 21:00 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik vind het nadeel van die hokjesgeest dat overduidelijke van het ene hokje in het andere stappen en dat dan het ene al niet meer bestaat.
of eigenlijk nadeel niet, ik vind het soms pijnlijk om te zien dat ik van het ene moment op het andere moment niet meer besta. ik weet dat hij er niets aan kan doen en andersom is het ook zo.
dat is hier absoluut niet. toen ik in het ziekenhuis lag, kwam hij elke dag op bezoek met mijn partner (op initiatief van mijn partner, want L. moest eigenlijk niets van me hebben, praatte alleen tegen me als ik hem uitdrukkelijk wat vroeg en voor de rest negeerde hij me zo veel mogelijk, want ik was op een plek waar ik voor hem niet hoorde.quote:Op maandag 15 april 2013 21:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat is hier ook niet zo. Hier komt er soms ook gewoon uit dat papa gemist wordt en wordt ook benoemd dat ik werd gemist. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis lag, was dat ook wel heel duidelijk
"goed dat je het allemaal nog weetquote:Op woensdag 17 april 2013 21:52 schreef testa het volgende:
stel je voor; bij een situatie waar ik grenzen helder wil hebben ..(bijv. een winkel ofzo)
ik zeg "dames .. kom eens hier, ik wil even afspraak maken: ... "
dan reageeert de jongste (4;6 jr) al met:
Ja mam.. niet rennen, niet schreeuwen, geen ruzie, niet naar buiten gaan.
wat moet je dan nog zeggen?
Gewoon 'goed dat je het weet, gaan jullie nu laten zien dat jullie ook kunnen?'quote:Op woensdag 17 april 2013 21:52 schreef testa het volgende:
stel je voor; bij een situatie waar ik grenzen helder wil hebben ..(bijv. een winkel ofzo)
Dat dusquote:Op woensdag 17 april 2013 21:58 schreef simmu het volgende:
[..]
"goed dat je het allemaal nog weetkom, nu gaan we dat allemaal ook doen
"
"wat moet je dan nog zeggen?" was niet als zo'n letterlijke vraag bedoeldquote:Op woensdag 17 april 2013 21:52 schreef testa het volgende:
dus verder doe je er niets mee? zonde om zo'n schot voor open doel niet in te trappenquote:Op donderdag 18 april 2013 08:49 schreef testa het volgende:
[..]
"wat moet je dan nog zeggen?" was niet als zo'n letterlijke vraag bedoeld
zeggen dat ze blijft waar ze is iig en dan zelf regelmatig komen controleren?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:57 schreef Luigi het volgende:
Even benieuwd, het buitenspeelseizoen komt er natuurlijk volop aan, hoe doen jullie dat met 6/7 jarigen? Wij wonen in een klein en relatief veilig (zo maak ik mezelf wijs) dorp, niet al te veel verkeer, op zich nog wel wat sociale 'controle', etc. Uiteraard wil de uk er nu op uit, liefst met vriendjes en vriendinnetjes want de achtertuin gaat ook vervelen he.
Ze heeft nog geen benul van tijd of klok en ik moet eerlijk zeggen ook niet van gevaar in de zin van vieze mannen of gevaarlijke volwassenen. Gisteren wel een gesprekje er over gehad en ze weet dat als ze op het speeltuintje is (aan het eind van de straat) ze niet zomaar bij vriendinnen mag gaan spelen (want dan weten we niet waar ze is), dat ze niet met grote mensen mee moet gaan, etc, maar ik was ff benieuwd naar wat jullie 'regels' daaromtrent zijn. Ik zie soms 4/5 jarigen aan de andere kant van het dorp zwerven dat ik denk mja, moet dat nou...
Mja, ik bedoel meer van stel, de bel gaat en er staan een paar vriendjes op de stoep of Uk komt buitenspelen. Mooi weer, etc. Dus je gevoel zegt, sure. Wat spreek je dan af? Ik heb geen idee waar ze gaan spelen (ok, kun je vragen, maar wat als ze dan iets gaan doen wat je niet zo aanstaat?), hoe lang ze wegblijven, etc. Wil er niet te panisch over doen hoor maar vroeg me gewoon af hoe je die eerste 'loslaat' stapjes maakt qua buiten spelen.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:06 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
zeggen dat ze blijft waar ze is iig en dan zelf regelmatig komen controleren?
Laatst kwam Marlien zelf met een boekje aan van Paul van Loon: Harry en de heks. Dat boekje gaat ook over dat je niet zomaar met een lief en vriendelijk vrouwtje mee moet gaan. Vond ik een mooie aanleiding om er eens over door te spreken.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:00 schreef Nijna het volgende:
Wat ik ook wel heel lastig vind is, hoe kan je ze nou "wapenen" tegen mensen met slechte intenties...
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ze niet mee gaat als iemand haar lokt met snoepjes of kom naar mijn huis ik heb jonge hondjes (of willekeurig welk ander dier)...
Hoe kan je je kind daar alert op maken, zonder dat ze gelijk angstig wordt zeg maar...
Ik haal nu wel eens wat boekjes uit de bieb, over nee zeggen, over samen spelen, over afspraken maken en dan probeer ik het daarover te hebben met haar.
En we blijven vooral benadrukken dat ze het altijd eerst moet zeggen als ze ergens anders wil gaan spelen!
Ergens wil je ze beschermen, maar je wilt ze ook stukje bij beetje loslaten...
Ik vind het een hele kunst, maar ook wel leuk om te merken dat ze het dus wel ergens opslaat, dat wat we haar proberen te leren.
Oh, wat goed! Eens op zoek of de uk in de bieb laten kijken.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:06 schreef Grijs het volgende:
[..]
Laatst kwam Marlien zelf met een boekje aan van Paul van Loon: Harry en de heks. Dat boekje gaat ook over dat je niet zomaar met een lief en vriendelijk vrouwtje mee moet gaan. Vond ik een mooie aanleiding om er eens over door te spreken.
ja eng hè? Daarom heb ik maar zoveel mogelijk van die opties benoemd. En juist niet verboden maar: mama moet mee! Hoe heb jij dat nu dan aangepakt?quote:Op donderdag 18 april 2013 14:43 schreef snoopy het volgende:
Ik heb wel eens gevraagd aan mijn dochter wat ze zou doen als iemand haar vroeg mee te gaan om jonge poesjes of hondjes te bekijken. Haar antwoord: dan ga ik mee!
Eyeopener van hier tot Tokio want ook wij hebben de afspraak dat ze het altijd eerst moet komen vragen.
Tnx voor de tip! Ga ik naar kijken!quote:Op donderdag 18 april 2013 12:06 schreef Grijs het volgende:
[..]
Laatst kwam Marlien zelf met een boekje aan van Paul van Loon: Harry en de heks. Dat boekje gaat ook over dat je niet zomaar met een lief en vriendelijk vrouwtje mee moet gaan. Vond ik een mooie aanleiding om er eens over door te spreken.
misschien ook even leren klokkijken? of kan ze dat al?quote:Op donderdag 18 april 2013 09:09 schreef Luigi het volgende:
[..]
Mja, ik bedoel meer van stel, de bel gaat en er staan een paar vriendjes op de stoep of Uk komt buitenspelen. Mooi weer, etc. Dus je gevoel zegt, sure. Wat spreek je dan af? Ik heb geen idee waar ze gaan spelen (ok, kun je vragen, maar wat als ze dan iets gaan doen wat je niet zo aanstaat?), hoe lang ze wegblijven, etc. Wil er niet te panisch over doen hoor maar vroeg me gewoon af hoe je die eerste 'loslaat' stapjes maakt qua buiten spelen.
Zal d'r eerst maar eens een horloge geven ofzoliefst met GPS tracker
.
Wellicht kun je je grenzen proberen op een positieve manier aan te geven.quote:Op woensdag 17 april 2013 21:52 schreef testa het volgende:
quote:Op donderdag 18 april 2013 17:51 schreef lily het volgende:
zij is helemaal het prinsesje van haar vader
Ja, pas op hoorquote:
haha, het zat er goed in in ieder gevalquote:Op donderdag 18 april 2013 18:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Misschien heb ik het wel eens verteld, maar toen ik 4 was ofzo is mijn moeder, toen ze mij ging halen van school, gevallen met de fiets vingertopje er half af, dus die moest even naar de dokter. De mensen waar het gebeurde gingen mij van school halen. Never nooit dat ik mee wilde! nee, ik stap niet in, dat mag niet van mama, ja, je kan zeggen dat mama je gestuurd heeft maar IK STAP NIET IN! met de juf samen op me ingepraat, ik wilde niet. geloof dat de juf uiteindelijk is meegereden.
Wat Moonah zegt: herhalen. iig altijd naar een van ons komen om te vragen/zeggen dat ze ergens naar binnen wil. Maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ze dat ook altijd zal doen.quote:Op donderdag 18 april 2013 15:03 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ja eng hè? Daarom heb ik maar zoveel mogelijk van die opties benoemd. En juist niet verboden maar: mama moet mee! Hoe heb jij dat nu dan aangepakt?
Daar zit zeker wat in. Ik zie heel veel ouders in mijn omgeving de hele dag lopen complimenteren en begeleiden, ik krijg daar echt jeuk van. Tuurlijk moet je je kind af en toe een compliment geven en zeggen dat je trots bent maar de hele godganse dag door... pfffffft. Het hakt echt in op hun zelfstandigheid idd.quote:Op maandag 22 april 2013 09:07 schreef Brighteyes het volgende:
Ik weet nog dat ik hier ooit eens las van Owlet dat zij juist haar kinderen bewust geen complimentjes gaf voor tekeningen omdat ze wilde dat haar kinderen zouden tekenen omdat ze dat zelf willen, niet om complimentjes te krijgen. Ik vond dat toen wat spartaans klinken, maar in hindsight snap ik wel een klein beetje wat ze bedoelde.
Dat, en gewoon normaal aandacht. 'Er zijn' zeg maar. Ik heb nogal de neiging om de hele dag maar bezig te zijn met van alles behalve hen zeg maar. 'Als je nu even gaat spelen, dan kom ik zo bij je, ik moet eerst even dit afmaken'. Om dan vervolgens te denken 'oh, ze zijn zo lekker bezig, dan kan ik nog wel even dit of dat'.quote:Op maandag 22 april 2013 09:10 schreef Luigi het volgende:
[..]
Daar zit zeker wat in. Ik zie heel veel ouders in mijn omgeving de hele dag lopen complimenteren en begeleiden, ik krijg daar echt jeuk van. Tuurlijk moet je je kind af en toe een compliment geven en zeggen dat je trots bent maar de hele godganse dag door... pfffffft. Het hakt echt in op hun zelfstandigheid idd.
Geen idee hoe je dat weer ombuigt trouwens. Heeeeeeeel veel geduld en heel langzaam denk ik?
Oh, maar dat is niet slecht toch? Mijn moeder zat ook niet hele dagen met mij te spelen hoor. Ik ben erg van de zelfstandigheid, als ze zegt 'papa ik verveel me' dan is mijn standaardantwoord 'mooi, ga zo door, ik kom over een half uurtje wel kijken wat je aan het doen bent'. En dan kom je kijken en dan heeft ze een heel poppendorp gebouwd of een stapel boekjes gevonden. Prima toch? Soms lijkt het alsof mensen denken (in het algemeen heb ik het nu over he) dat er voor kinderen een heel dagprogramma afgedraaid moet worden, een soort continue animatie ofzo. Dan kom je echt helemaal nergens meer aan toe.quote:Op maandag 22 april 2013 09:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat, en gewoon normaal aandacht. 'Er zijn' zeg maar. Ik heb nogal de neiging om de hele dag maar bezig te zijn met van alles behalve hen zeg maar. 'Als je nu even gaat spelen, dan kom ik zo bij je, ik moet eerst even dit afmaken'. Om dan vervolgens te denken 'oh, ze zijn zo lekker bezig, dan kan ik nog wel even dit of dat'.
Dat proberen wij ook, maar dan nog vraagt ze expliciet om die laatste bevestiging dat het mooi, goed, lief, wat dan ook is. Dat vind ik dus lastig. Ik reageer dan meestal met een tegenvraag "vind je het zelf mooi?" en op haar eigen bevestiging zeg ik dan dat dat het belangrijkste is. Maar ik vind het wel lastig dat ik haar vraag om bevestiging niet beantwoord.quote:Op maandag 22 april 2013 09:28 schreef -Spring het volgende:
Sorry, geen tijd voor een inhoudelijke reactie, maar wil nav bovenstaande wel alvast deze link even delen
http://www.ontspannenopvoeden.nl/niet-belonen-maar-wat-dan-wel/
En als je dan geen compliment wil gevenquote:Op maandag 22 april 2013 09:37 schreef Luigi het volgende:
Na afloop zeg je dan een keer 'goed gedaan hoor!' en klaaaaaarrrrrrrr.
Draai het eens om. Ga eerst even spelen, en daarna pas met je eigen dingen aan de slag. Vaak werkt dat beter!quote:Op maandag 22 april 2013 09:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat, en gewoon normaal aandacht. 'Er zijn' zeg maar. Ik heb nogal de neiging om de hele dag maar bezig te zijn met van alles behalve hen zeg maar. 'Als je nu even gaat spelen, dan kom ik zo bij je, ik moet eerst even dit afmaken'. Om dan vervolgens te denken 'oh, ze zijn zo lekker bezig, dan kan ik nog wel even dit of dat'.
En dat ging een tijd heel goed, maar sinds ik de mindfulness laat versloffen merk ik dat dat er dus ook weer bij in schiet. Mezelf dus maar weer even in het gareel schoppen wat dat soort dingen betreft dus.
Wat een leuke en toegankelijke site Spring!quote:Op maandag 22 april 2013 09:28 schreef -Spring het volgende:
http://www.ontspannenopvoeden.nl/niet-belonen-maar-wat-dan-wel/
Het klinkt ook gewoon zo rot, als ze vragen of je het mooi vindt, antwoorden met: "Zo Jij hebt goed je best gedaan." Beetje Hans Teeuwen taferelen.quote:Op maandag 22 april 2013 09:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat proberen wij ook, maar dan nog vraagt ze expliciet om die laatste bevestiging dat het mooi, goed, lief, wat dan ook is. Dat vind ik dus lastig. Ik reageer dan meestal met een tegenvraag "vind je het zelf mooi?" en op haar eigen bevestiging zeg ik dan dat dat het belangrijkste is. Maar ik vind het wel lastig dat ik haar vraag om bevestiging niet beantwoord.
Ik vind de volgende actie dan wel wat tegenstrijdig...quote:Op maandag 22 april 2013 09:10 schreef Luigi het volgende:
[..]
Daar zit zeker wat in. Ik zie heel veel ouders in mijn omgeving de hele dag lopen complimenteren en begeleiden, ik krijg daar echt jeuk van. Tuurlijk moet je je kind af en toe een compliment geven en zeggen dat je trots bent maar de hele godganse dag door... pfffffft. Het hakt echt in op hun zelfstandigheid idd.
quote:Op maandag 22 april 2013 09:06 schreef Luigi het volgende:
Omdat ze een badje was doorgeschoven mocht ze een (klein) kadootje dus hop, nog ff op de fiets naar de speelgoedwinkel.
Nah, ik ben niet alleen he. Hoe ik er persoonlijk over denk ik niet persé hoe we dingen samen ten uitvoer brengen. En dit was reeds lang geleden afgesproken dus daar kwam ik niet echt onder uit.quote:Op maandag 22 april 2013 09:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind de volgende actie dan wel wat tegenstrijdig...
[..]
Ja klopt. En dat is ook wat heel goed ging toen ik met die mindfulness training bezig was, maar nu ik dat laat versloffen merk ik dat ik dus ook weer terug glij in oud gedrag.quote:Op maandag 22 april 2013 09:42 schreef Moonah het volgende:
Draai het eens om. Ga eerst even spelen, en daarna pas met je eigen dingen aan de slag. Vaak werkt dat beter!
Herkenbaar! De cadeautjes voor een rapport zijn hier (ook) niet van de lucht.quote:Op maandag 22 april 2013 09:46 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nah, ik ben niet alleen he. Hoe ik er persoonlijk over denk ik niet persé hoe we dingen samen ten uitvoer brengen. En dit was reeds lang geleden afgesproken dus daar kwam ik niet echt onder uit.
Mja. Ze heeft hier ook vrij snel door gekregen dat een goed rapport een euro oplevert bij opa en omaquote:Op maandag 22 april 2013 09:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
Herkenbaar! De cadeautjes voor een rapport zijn hier (ook) niet van de lucht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar waar het bijvoorbeeld echt vandaan komt is met je twee-jarige gaan wandelen die dan 'vooo' zegt waar ik dan helemaal lyrisch'Ja idd, een vogel!' En dat dus bij bushokjes, paardebloemen, brandweerauto's, uithangborden, vlaggen etc. etc. etc.
En die neiging heeft hij nu dus nog steeds.
Daar waar ieder ander denkt 'He, een vogel', zégt hij het dus en verwacht dan minimaal een 'uhuh' of 'ik zie het'. Omdat hij dat zo gewend is zeg maar.***
Ik denk dat het in die fase van spraak-/taalontwikkeling heel logisch (en belangrijk!) is om enthousiast te reageren op taaluitingen. Maar ook daarbij kun je het 'anders' doen. Dan maak je bv een zin met het woord dat hij heeft benoemd waarbij je benoemt wat je ziet. Dus bv: "Die vogel zit op een tak." Of: "De brandweerauto rijdt heel hard."quote:Op maandag 22 april 2013 09:51 schreef Brighteyes het volgende:
Maar waar het bijvoorbeeld echt vandaan komt is met je twee-jarige gaan wandelen die dan 'vooo' zegt waar ik dan helemaal lyrisch'Ja idd, een vogel!' En dat dus bij bushokjes, paardebloemen, brandweerauto's, uithangborden, vlaggen etc. etc. etc.
Daar waar ieder ander denkt 'He, een vogel', zégt hij het dus en verwacht dan minimaal een 'uhuh' of 'ik zie het'. Omdat hij dat zo gewend is zeg maar.
Ik dus ook, maar zoals nu blijkt, is dat dus blijkbaar niet een feilloze methodequote:Op maandag 22 april 2013 09:55 schreef Luigi het volgende:
Ik snap dan weer niet dat we zoveel boeken, sites en methodes nodig hebben om onze kinderen groot te brengen... Echt een sign of the times hoor.
Ik doe gewoon dingen zoals ze me goed lijken. En als het niet goed gaat, stuur ik het bij. Welke methode is dat?. We zijn allemaal van die pedagoogjes geworden lijkt het wel. Zo onzeker ook.
quote:Op maandag 22 april 2013 09:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik denk dat het in die fase van spraak-/taalontwikkeling heel logisch (en belangrijk!) is om enthousiast te reageren op taaluitingen. Maar ook daarbij kun je het 'anders' doen. Dan maak je bv een zin met het woord dat hij heeft benoemd waarbij je benoemt wat je ziet. Dus bv: "Die vogel zit op een tak." Of: "De brandweerauto rijdt heel hard."
nou, dit is dus precies wat er gebeurde bij mij. Ik deed ook wat me goed leek. Tot ik alleen nog maar krijsend de vis stond aan te prijzenquote:Op maandag 22 april 2013 09:55 schreef Luigi het volgende:
Ik snap dan weer niet dat we zoveel boeken, sites en methodes nodig hebben om onze kinderen groot te brengen... Echt een sign of the times hoor.
Ik doe gewoon dingen zoals ze me goed lijken. En als het niet goed gaat, stuur ik het bij. Welke methode is dat?. We zijn allemaal van die pedagoogjes geworden lijkt het wel. Zo onzeker ook.
Niks mis met tips hoorquote:Op maandag 22 april 2013 09:57 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik dus ook, maar zoals nu blijkt, is dat dus blijkbaar niet een feilloze methodeen dus probeer ik een manier te vinden om hem te helpen iets gebalanceerder (of hoe zeg je dat) te worden. En dat doe ik dan door hier meningen, opties en suggesties te vragen, maar ook door artikelen en boeken te lezen.
Af en toe een flink pak slaag.quote:Op maandag 22 april 2013 10:04 schreef Luigi het volgende:
Soms vraag ik me echt af hoe wij groot zijn geworden.
Neehoor, ik ben nooit geslagen. Misschien een keer een tik op de billen in het voorbijgaan maar zelfs dat kan ik me amper herinneren. Het was wel veel meer 'niet zeiken maar doen' en die houding mis ik wel eens nu. En ik heb echt een supertoffe en bijna vrije opvoeding gehad hoor.quote:
dit is een grapje, toch?quote:
Ik heb hem opgenomen, ben alleen nog niet toegekomen aan kijken.quote:Op maandag 22 april 2013 10:04 schreef Luigi het volgende:
[..]
Niks mis met tips hoorvraag ik zelf ook wel eens om, getuige dit topic. Maar ik zat pas die thema avond van de VPRO te bekijken (over het verwende kind) en die mensen zaten zo vast in hun methodiek... ongelooflijk. "Ja, we hebben eerst dit geprobeert maar dat paste niet dus nu zijn we helemaal van de huppeldepup nou mensen echt geweldig!". En er dan ook geen mm van afwijken he
. Soms vraag ik me echt af hoe wij groot zijn geworden
.
Amen.quote:Op maandag 22 april 2013 11:43 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Mijn vader zei altijd 'een opvoeder is een stakker die in het duister tast'
Ik zet zelf liever het licht ff aan
Gewoon, door veel te lezen en dan overal uit te pikken wat het beste bij jou en je gezin past
Wat een compliment!quote:Op maandag 22 april 2013 14:29 schreef Brighteyes het volgende:
Nee, maar jij bent een natural.![]()
Ik hou er ook niet van, hoewel ik er heel wat gelezen heb in mijn zoektocht naar 'hoe word ik een betere moeder', maar ik werd er alleen maar onzekerder van omdat ik heel veel dingen niet toegepast kreeg.
Als ze daar een boek voor moesten maken zouden er veel bomen sterven ... al is het maar dat opvoeden:quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
Weet je wat ik vreemd vind? Overal moet je voor studeren/een cursus volgen/ een papiertje hebben, maar je kind opvoeden dát zou zo maar zonder enige specifieke kennis van zaken goed moeten gaan.
En wat is er nou belangrijker dan je kind goed opvoeden?
Oh, maar ik pleit nergens voor een diploma.quote:Op maandag 22 april 2013 15:34 schreef HaerdenC het volgende:
dus neen een diploma ouder zijn ... dat je dan zogezegd een goed ouder maakt ... ben ik niet voor te vindenmaar ieder zijn idee uiteraard. Ik volg je gedachtengang wel ...
Maar worden kinderen nu écht significant slechter opgevoed dan, laten we zeggen, 15 jaar geleden? Of 25 jaar geleden? Of 40? Nu met die enorme sloot aan informatie, meningen en methodieken? Vergeleken met toen je het opvoeden 'leerde' van je eigen moeder of de vrouwen in de buurt?quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
Weet je wat ik vreemd vind? Overal moet je voor studeren/een cursus volgen/ een papiertje hebben, maar je kind opvoeden dát zou zo maar zonder enige specifieke kennis van zaken goed moeten gaan.
Ik voed beter op dan ik zelf ben opgevoed iig.quote:Op maandag 22 april 2013 15:38 schreef Luigi het volgende:
[..]
Maar worden kinderen nu écht significant slechter opgevoed dan, laten we zeggen, 15 jaar geleden? Of 25 jaar geleden? Of 40? Nu met die enorme sloot aan informatie, meningen en methodieken? Vergeleken met toen je het opvoeden 'leerde' van je eigen moeder of de vrouwen in de buurt?
idem hier ... maar komt dat niet door de algemene ... vooruitgang ... in onze cultuur, wereld, omgeving?quote:Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik voed beter op dan ik zelf ben opgevoed iig.
Waar ik zei 'slechter' bedoelde ik 'beter' trouwens, in bovenstaande post. Maar dat terzijde.quote:Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Mij bekruipt vaak het gevoel dat als je zegt boeken over opvoeden te lezen of er bewust mee bezig te zijn, dat je dan raar bent. Opvoeden doe je toch op gevoel, je doet maar wat en dan doe je het goed. En als je het niet goed blijkt te doen, probeer je eens wat anders.quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
En ik heb juist het idee dat iedereen tegenwoordig alleen maar bezig is met lezen, zoeken, de juiste methodes vinden, praten, labellen, etc... Het is kennelijk maar net aan welke kant je staatquote:Op maandag 22 april 2013 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mij bekruipt vaak het gevoel dat als je zegt boeken over opvoeden te lezen
Hoe vaak ik niet bij mezelf verzucht heb dat ik echt nooit had verwacht zo slecht te zijn in iets dat ik zo graag wilde...quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
hahaha ik heb geen boeken gelezen ... gewoon veel dingen samen doenquote:Op maandag 22 april 2013 15:45 schreef Luigi het volgende:
[..]
En ik heb juist het idee dat iedereen tegenwoordig alleen maar bezig is met lezen, zoeken, de juiste methodes vinden, praten, labellen, etc... Het is kennelijk maar net aan welke kant je staat.
En weet je wat jouw kracht dan weer is? Dat je er voor durft uit te komen dat je het niet altijd makkelijk vindt en dat je op zoek gaat naar hoe je het wél graag wil. Echt, dat is (helaas) niet vanzelfsprekend. Hoe vaak ik geen ouders op gesprek heb die hun kop in het zand steken of de schijn ophouden...quote:Op maandag 22 april 2013 15:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hoe vaak ik niet bij mezelf verzucht heb dat ik echt nooit had verwacht zo slecht te zijn in iets dat ik zo graag wilde...
Dat!!!!!!! Helemaal eens met Moonah!quote:Op maandag 22 april 2013 16:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
En weet je wat jouw kracht dan weer is? Dat je er voor durft uit te komen dat je het niet altijd makkelijk vindt en dat je op zoek gaat naar hoe je het wél graag wil. Echt, dat is (helaas) niet vanzelfsprekend. Hoe vaak ik geen ouders op gesprek heb die hun kop in het zand steken of de schijn ophouden...
De focus in dat soort dingen verschuift natuurlijk wel. Mijn oma had 7 kinderen bijvoorbeeld, die maakte zich echt niet druk aan het einde van de dag of ze ze allemaal wel genoeg positieve aandacht gegeven had.quote:Op maandag 22 april 2013 15:43 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waar ik zei 'slechter' bedoelde ik 'beter' trouwens, in bovenstaande post. Maar dat terzijde.
Ik bedoelde als gemiddelde dus. Ik bedoel, als je kijkt naar dat het 'eindproduct' van een opvoeding een zelfstandige volwassene zou moeten zijn, in staat om voor zichzelf te zorgen, dan gaat dat toch eigenlijk al 1000-en jaren goed? Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ijzeren opvoeding van vroeger, liefst niet en ook niet dat alles wat pedagogisch is, slecht is, maar opvoeden is juist iets wat je van uit je hart en je eigen overtuigingen moet doen, lijkt me.
ik niet. ik voed anders op.quote:Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hij wil aandacht, hij wil gehoord worden. Kijk een vogel, ik zie een vliegtuig, mama mijn lepel viel op de grond enzenzenz.quote:Op maandag 22 april 2013 17:13 schreef Roomsnoes het volgende:
Brighteyes, wil je zoon echt complimenten, of wil hij aandacht?
quote:Op maandag 22 april 2013 17:59 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik lees niet 'allemaal' opvoedboeken. Ik las er twee toen ik in de knoop zat met mezelf en mijn manier van opvoeden. Ik kan me de luxe permiteren om dingen die echt tegennatuurlijk voelen gewoon niet te doen LivelinkIk ben ook gewoon wie ik ben. Dus kort lontje enzo hoort er ook wel bij.
Aan de andere kant kost het me bij andere volwassenen geen moeite om ergernis en frustratie in te slikken dus waarom zou me dat bij mijn kinderen niet lukken? (Al kunnen kinderen ook beter op je 'knopjes'drukken)
Ik denk dat opvoeden juist zo onderhevig is aan verandering omdat mensen het graag anders willen dan ze zelf zijn opgevoed. En die boeken werden in de jaren 70 in ieder geval al gelezen. Ik denk dat Dr Spock in ieder geval uit die tijd is.
Daarvoor zullen er ook boeken en stromingen in het opvoeden zijn geweest
Heb me kunnen bedwingenquote:Op woensdag 24 april 2013 14:28 schreef Spuuglokje het volgende:
Loslaten, moeilijk he Luigi!Ben je al stiekem gaan kijken of ze nog in het speeltuintje is?
Lastig zeg... hier spelen ook wel 'grote jongens' op het pleintje maar dat gaat gelukkig wel goed. Als ze vervelend doen of worden komt ze dat zeggen tegen ons (zegt ze). Gaat geloof wel in redelijke harmonie hier, de verschillende leeftijden. Vervelend als dat het buitenspelen beïnvloedquote:Op woensdag 24 april 2013 20:04 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik zou het echt fijn vinden als het alleen buitenspelen hier zou lukken.. Maar wat doe je met een groepje kinderen, zo 8-9 jaar, die de kinderen uitschelden, opstoken tegen elkaar en soms zelf de dingen uitvechten..
Inmiddels is maatschappelijk werk betrokken, maar de ouders kunnen onderling ook niet echt. Dus dan is het lastig om iets te bereiken.
Nou trekt Chris zich wel terug naar een ander plekje op de speeltuin als de sfeer "grimmig" wordt. Alleen wat gebeurd er dan als ik er niet bij ben, accepteren ze dat dan?
Dus voorlopig ga ik maar mee, de babyfoon haalt het bankje, dus ik krijg een hoop buitenlucht
Dan liever andere nare en vervelende kinderenquote:Op woensdag 24 april 2013 21:30 schreef Luigi het volgende:
Achja. Ze moeten ook met nare en vervelende kinderen om zien te gaan he. Die hadden wij vroeger ook in de wijk.
Er zijn uitzonderingen iddquote:Op woensdag 24 april 2013 21:35 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan liever andere nare en vervelende kinderenKinderen van een jaar of 10 die shag en sigaretten halen voor hun moeder en dan uitdelen op het speeltuintje, nee dank je
Nog even en dan zijn ze naar een andere stadquote:
Maar als van de 10 kinderen op de speeltuin er een stuk of 8 meelopen is het lastiger dan 1 lastig kindje.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:30 schreef Luigi het volgende:
Achja. Ze moeten ook met nare en vervelende kinderen om zien te gaan he. Die hadden wij vroeger ook in de wijk.
Lieve Katja.... ik zou je nu graag knuffelen en weet je mij stoere knullen vonden het diep in hun hart ook eng. En beide hebben gewoon fouten gemaakt maar het gehaald dus dat kun jij ook topper !quote:Op donderdag 25 april 2013 06:37 schreef livelink het volgende:
Katja heeft vandaag verkeersexamen en ze zit nu als een heel zielig hoopje op de bank. Buikpijn, misselijk, bijna verlamd van angst. Haar faalangsttraining is op het moment heel diep weggezakt, terwijl ze gisteren nog is geweest en allemaal 'helpende gedachten' heeft opgeschreven. Maar die helpen nu even niet
Ze komt het dus vragen als ze bij het vriendinnetje thuis aan het spelen is he? Dus als ze dan een snoepje krijgt, rent ze eerst naar huis om te vragen of het wel magquote:Op woensdag 24 april 2013 19:32 schreef Luigi het volgende:
Zo in het begin heb ik liever dat ze het een keer extra komen vragen ipv een keer te weinig. Zelfvertrouwen en zelf kiezen zal daarna vanzelf komen denk ik?
Ja allebei mn zonen. Wesley wordt namelijk gepest, en jordy zegt constant dat hij naar een school wil 'waar ze ook onze taal spreken', en hij kan nog steeds heel weinig letters...Lezen gaat dus ook nog niet. (klas 1/groep 3)quote:Op donderdag 25 april 2013 15:16 schreef livelink het volgende:
Het duitse onderwijs is niet hetzelfde als het nederlandse onderwijs, PureEvil. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat er volgens het duitse onderwijssysteem geen sprake is van eventueel speciaal onderwijs.
Om naar het speciaal onderwijs te kunnen of om een rugzakje te krijgen, moet je wel een indicatie aanvragen. Wil je je zoon in Nederland op school doen, dan?
wij hebben goede ervaringen met KIEN. (Zit in Den Haag) Ontzettend lieve ortho die goede begeleiding geeft maar ook heel goed is met gevoelige kindjes. Ik zou met haar eens overleggen. 4 is wel erg jong om te testen. Meestal doen ze dat rond 6. Maar je zou t daar eens kunnen overleggen.quote:Op donderdag 25 april 2013 15:52 schreef Pvoesss het volgende:
Moeilijk PE.
Ik heb net precies het tegenovergestelde gesprek gehad.
School wil dat er hulp komt voor de oudste (4 ) ivm eventuele hoogbegaafdheid en extreem gevoelig en de issues die dat brengt op school. Ze loopt enorm voor maar wil tegelijkertijd niet naar school is enorm bang om te falen maar de testen die er zijn gedaan zijn hoog maar ze zou nog veel en veel meer kunnen met de juiste begeleiding.Ze is wel al bijna zo ver dat ze gaat onderpresteren volgens de juf![]()
Nu willen ze dat ik nadenk en uit ga zoeken hoe we dit willen gaan doen.
Fijn natuurlijk dat ze slim is maar ik zie alleen maar een heel kwetsbaar meisje van 4 in de grote wereld die soms echt net haar koppie boven water kan houden.
En ik wil haar ook niet het idee geven dat ze een proefkonijn is en al die extra testjes en dingen moet doen terwijl zij het gevoel heeft dat het teveel is.
ja, dat dacht ik. Zij kreeg onze vastgelopen oudste echt weer op de rit. Veel van de dingen die je zegt zijn wel herkenbaar. Het is ook fijn om als ouder wat handvatten te krijgen vond ik. Wij gingen ook niet voor een label maar voor handvatten. Ook voor school veel goede tips gekregen. Maar vooral die mevrouw die precies de goede snaar raakte bij mijn kind en hem zo goed observeerde.quote:Op donderdag 25 april 2013 16:12 schreef Pvoesss het volgende:
Dat is mooi om te lezen dat is hier heel dichtbij![]()
School loopt tegen dingen aan en de school heeft wat fouten gemaakt dat het vertrouwen in het schoolsysteem ook gewoon weg is bij X. Hier moeten we dus ook aan werken.
Ik vind het testen of het labeltje niet nodig maar ik zie wel hoe moeilijk ze het heeft.
Ze willen eigenlijk een beetje een lijstje met dingen die ze anders kunnen doen of moeten doen. En wat slim is. Wel groep 3 dingen er bij doen volgend jaar ondanks extreme onzekerheid en faalangst of toch niet. Ze kan goed klokkijken ze kan al aardig goed rekenen. Maar tegelijkertijd doet ze zich ook dommer voor alsof ze helemaal niets snapt. En dan die extreme gevoeligheid en onzekerheid.
Kinderen van haar leeftijd snappen haar niet ze is iets verder.
Maar ze mist weer de lef en de verbale krachten om op te boksen tegen kinderen uit groep 3.
Met andere woorden ze is op school niet blij.
En dat is eigenlijk ook het belangrijkste haar blij zien te krijgen op school.
En dan als tweede punt alles benutten wat er in zit.
Wat een lastige afweging. Kan speciaal onderwijs vanuit Duitsland? Daar zijn toch best pittige toelatingseisen en indicaties voor dacht ik?quote:Op donderdag 25 april 2013 15:20 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Ja allebei mn zonen. Wesley wordt namelijk gepest, en jordy zegt constant dat hij naar een school wil 'waar ze ook onze taal spreken', en hij kan nog steeds heel weinig letters...Lezen gaat dus ook nog niet. (klas 1/groep 3)
Ik was dus al wezen kijken op een nl school, had er een enorm goed gevoel bij, alleen de klassen zijn groot (25+ kinderen) dus dat is niet ideaal als je kind (een hoop) begeleiding nodig heeft...
Fijn dat het nu achter de rug is, dat verkeersexamen! Ze heeft t toch maar mooi gedaan
Ze gaat binnenkort toch naar een andere school. Zou ff wachten hoe ze dat oppakt.quote:Op donderdag 25 april 2013 16:12 schreef Pvoesss het volgende:
Met andere woorden ze is op school niet blij.
Dit zijn eerder jaren trajecten. Zeker nu je op het punt staat om haar wereld om te gooien zou ik echt haar omgeving nu zo min mogelijk veranderen. En niet teveel poespas met testen.quote:Op donderdag 25 april 2013 21:34 schreef Pvoesss het volgende:
Dan heeft die school alleen maar meer zicht op de situatie.
Ik denk dat als ze hier alles uitzoeken een aantal maanden dat dit haar alleen maar meer gaat helpen op een andere school.
Ah!!quote:Op donderdag 25 april 2013 22:05 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik wilde in het babyboom topic posten.
Was niet voor hier, daarom is het ook weg.
Nee klopt. Zou in deze context totaal ongepast zijn.quote:Op donderdag 25 april 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah!!
Dan trek ik mijn bestarffende vinger weer in.
Ik vond het in deze context een gekke opmerking en kon het niet laten er toch iets over te zeggen.![]()
Hier schijnt gelukkig het zonnetje en is het niet echt heel koudquote:Op vrijdag 26 april 2013 09:10 schreef livelink het volgende:
Ik vind het zo jammer dat het nu juist zo regent en koud is. Ik had alle scholen en kinderen zo graag een warme, zonovergoten dag gegund.
Nouja, mij doet het ook compleet niks maar voor de kinderen is het wel sneu. Gewoon, om het leuke dingen doen dus. Van mij mag die hele Oranjekermis ook de kliko in verder.quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik faal weer hard in mijn aandachtige moederskills.ik ben helemaal niet naar school geweest. Maar goed, ik ben ook niet zo koningsgezind.
Ja, maar ik heb een kleuter hequote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik faal weer hard in mijn aandachtige moederskills.ik ben helemaal niet naar school geweest. Maar goed, ik ben ook niet zo koningsgezind.
Hier nog een. Ik zat net eens even de nieuwsbrief van school na te kijken (doe ik anders nooit), en daarin stond dat er vandaag een speciaal onranjecircuit is en iedereen mocht verkleed komen in oranje. Hahaha lees ik ook lekker op tijd!quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oef.quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:58 schreef Meimeltje het volgende:
Hier is vandaag alles afgelast. De kinderen hebben een extra vakantiedag gekregen. Vandaag is de begrafenis van een leerling uit groep 8 die twee maanden geleden te horen kreeg dat de kanker waar hij tegen vocht niet meer te behandelen was...
De leraren gaan naar zijn begrafenis.
ik heb nog drie keer gevraagd of ze écht niks oranjes aan moesten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:15 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Hier nog een. Ik zat net eens even de nieuwsbrief van school na te kijken (doe ik anders nooit), en daarin stond dat er vandaag een speciaal onranjecircuit is en iedereen mocht verkleed komen in oranje. Hahaha lees ik ook lekker op tijd!![]()
jeumig, heftig zegquote:Op vrijdag 26 april 2013 10:58 schreef Meimeltje het volgende:
Hier is vandaag alles afgelast. De kinderen hebben een extra vakantiedag gekregen. Vandaag is de begrafenis van een leerling uit groep 8 die twee maanden geleden te horen kreeg dat de kanker waar hij tegen vocht niet meer te behandelen was...
Wat triest....quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:58 schreef Meimeltje het volgende:
Nou he! De kleintjes bleven bij ons op school, maar ik heb echt medelijden met de hogere groepen die naar het sportveld gingen...quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:10 schreef livelink het volgende:
Ik vind het zo jammer dat het nu juist zo regent en koud is. Ik had alle scholen en kinderen zo graag een warme, zonovergoten dag gegund.
ik heb Amber afgezet en ben verdergaan.quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Ze hebben maandag niet vrij?quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:31 schreef Tinuviel het volgende:
Wat heftig Meimel.
Hier volgens mij ook geen koningsspelen. Ze mogen maandag wel verkleed komen.
Zo herkenbaar, meneer herkent een aantal automerken, en dan zit je in de auto en dan noemt hij de merken van de tegenliggers; "Volvo, Olfa" waarop ik dan antwoord met "Ja, een Volvo en een Alfa, heel goed"quote:Op maandag 22 april 2013 09:51 schreef Brighteyes het volgende:
Maar waar het bijvoorbeeld echt vandaan komt is met je twee-jarige gaan wandelen die dan 'vooo' zegt waar ik dan helemaal lyrisch'Ja idd, een vogel!' En dat dus bij bushokjes, paardebloemen, brandweerauto's, uithangborden, vlaggen etc. etc. etc.
Daar waar ieder ander denkt 'He, een vogel', zégt hij het dus en verwacht dan minimaal een 'uhuh' of 'ik zie het'. Omdat hij dat zo gewend is zeg maar.
quote:De basisschool is een belangrijk stuk van je leven. Voor de kinderen en voor u. Een school kies je dan ook met zorg. Scholen verschillen in de manier van werken, in sfeer en in kwaliteit. Dat maakt het kiezen niet eenvoudig. Deze schoolgids geeft u een beeld van de wijze waarop de J.H. Snijdersschool het onderwijs van haar leerlingen ziet, invult en organiseert.
De maatschappij van nu vraagt veel van u als ouders, van de kinderen en van ons als school. Naast het goed beheersen van taal- en rekenvaardigheden, worden andere competenties steeds belangrijker. De complexiteit van de maatschappij is heel groot.
De school kan het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, maar vooral het ontwikkelen van andere competenties, in de (beperkte) tijd dat het met de kinderen doorbrengt, niet alleen. Door nauw samen te werken met andere maatschappelijke organisaties, hoeft de school dat ook niet alleen te doen. De maatschappelijke veranderingen vragen om andere keuzes en invulling van het onderwijs.
Als school zien we het als onze maatschappelijke opdracht om hier zo adequaat mogelijk mee om te gaan. De afgelopen jaren heeft er op school een herbezinning plaats gevonden: hoe bereiden we de kinderen van nu zo goed mogelijk voor op de maatschappij van morgen? In de schoolgids hopen we u hier antwoord op te geven.
We nemen kinderen serieus en zorgen dat zij centraal staan. Ieder kind beschikt over een eigen schat aan talenten. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Het ene kind leert door lezen, het andere kind leert door ontdekken en doen en weer een ander leert door samenwerken. Er zijn kinderen die daarbij behoefte hebben aan begeleiding en structuur. Anderen ontwikkelen zich juist beter in een vrije situatie. Bij Natuurlijk Leren is het onderwijs en de omgeving zo ingericht dat elk kind op zoek kan gaan naar een manier van leren die het meest natuurlijk bij hem past. Ieder kind krijgt zo alle kans om zich optimaal te ontplooien en talenten te ontdekken.
Wij helpen kinderen bij het ontdekken en uitbouwen van die talenten. Wij bieden onderwijs en begeleiding op maat in een uitdagende en rijke leeromgeving. We werken vanuit de behoeften en interesses van een kind. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stellen concrete eisen aan kinderen. Dat bepalen wij niet alleen, maar juist in samenspraak met een kind. Zo helpen we een kind inzicht te krijgen in het eigen leerproces. Samen gaan wij op zoek naar de sterke en zwakke kanten van een kind waarbij de focus ligt op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. Van een kind verwachten we dat het verantwoordelijk wordt voor de eigen ontwikkeling en zelf keuzes leert maken. We willen kinderen leren op eigen benen te staan.
Oef, dat is wel heel weinig keuze. Hier zijn er bij elk thema een bepaald aantal werkjes waar ze in de ochtend aan werken, die moeten afgerond zijn binnen het thema, maar ze mogen zelf beslissen wat ze als eerste doen en welke als laatste (met indien nodig sturing van de juf). Groep 2 mag 's middags als eerste kiezen in welke hoeken ze gaan (als ze qua werkjes op schema liggen, anders is er een verplichte keuze werken wel eens) en daarna mag ook groep 1 nog kiezen uit de plekken die over zijn.quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:42 schreef Pvoesss het volgende:
Ik denk idd dat het of helemaal een top iets gaat zijn of niets.
De reden waarom wel is dat ze nu heel erg aanloopt tegen het gebrek aan keuze.
Dit gaan ze op haar huidige school nu aanpassen.
Ze mogen alleen op de vrijdag (middag) kiezen wat ze doen.
De gehele groep 1 heeft alle andere dagen geen enkele keus.
Ze moeten heel erg veel en de manier waarop gaat goed mis bij haar.
Nu is er niets mis met dingen moeten maar ik vind dat een kleuterklas voornamelijk ook dat moet zijn en niet alleen maar verplichte taken en dingen
Ik zou dat gevaar voor de middenmoot veel groter vinden op een klassikale school dan montessori.quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:23 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou, ik zou met een kind dat tegen onderpresteren aanzit geen keuze maken voor montessori-onderwijs. De kans dat ze zich aanpast naar de middenmoot ipv op eigen niveau meewerken is heel groot ben ik bang.
Dat risico is bij meisjes sowieso al veel groter. Ik zou serieus contact opnemen met Marie-Thérèse. Die heeft echt de expertise die je zoekt. En jarenlange ervaring. En een wat meer touchiefeelie benadering en toch wetenschappelijk. Ik heb t gevoel dat ze bij je past.ze neemt iig geen blad voor de mond. En helpt gewoon heel goed.
Als je als kind gewend bent om niet op te vallen is je aanpassen en dus een 'gemiddeld' niveau aangeven een tweede natuur. Doen wat het merendeel doet. Er is geen stimulans voor kinderen die wel meer kunnen maar dat niet (meer) laten zien,quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:53 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zou dat gevaar voor de middenmoot veel groter vinden op een klassikale school dan montessori.
De gedachtengang van montessori is toch juist op het eigen niveau werken.
Veel meer dan de 'gewone' scholen zonder specifieke jenaplan/dalton etc richting.
Op het montessori is er veel minder een mogelijkheid voor aanpassen naar een gemiddeld niveau dan op een traditionele school denk ik nog steeds.quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:55 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Als je als kind gewend bent om niet op te vallen is je aanpassen en dus een 'gemiddeld' niveau aangeven een tweede natuur. Doen wat het merendeel doet. Er is geen stimulans voor kinderen die wel meer kunnen maar dat niet (meer) laten zien,
dat ligt niet aan Montessori maar meer aan het kind. Onderpresteren is een raar dingquote:Op vrijdag 26 april 2013 19:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Op het montessori is er veel minder een mogelijkheid voor aanpassen naar een gemiddeld niveau dan op een traditionele school denk ik nog steeds.
En waarom zou montessori kinderen niet stimuleren het beste uit zichzelf te halen of begrijp ik je nu verkeerd?
klinkt meer als een strafkamp dan een kleuterschoolquote:Op vrijdag 26 april 2013 19:56 schreef Pvoesss het volgende:
Bijvoorbeeld een verplicht knutselwerkje en dan mogen ze niet praten tijdens knutselen en moet de mond dicht en dan als het niet af is moet de wat langzamere knutselaar dus nog uren zwoegen om te voldoen aan de minimumeis van de juf.![]()
Er moet dus hoe dan ook een aanpassing komen in het programma en goede begeleiding komen voor het meisje van Pvoess. Of dat nu gaat om Montessori of regulier onderwijs. Zelf zou ik kijken of er scholen zijn die zich richten op hoogbegaafdheid. In de stad waar ik woon is juist de Montessorischool een goede keuze, omdat ze daar een Leonardo afdeling (gespecialiseerd voor hoogbegaafde leerlingen) hebben.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:00 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat ligt niet aan Montessori maar meer aan het kind. Onderpresteren is een raar ding
Aan de ene kant wel, aan de andere kant moet er ook nog wel de mogelijkheid zijn om het anders te doen, zeker bij de kleuters! En voor een groep 1 kleuter kan dat wat meer dan voor een groep 2 kleuter. Maar als jij binnen de lijntjes kleurt, ook al kleur je de zwarte pieten in alle kleuren van de regenbogen, dan hoeft dat niet fout te zijn. Ook al zal de juf liever willen zien dat je ze zwart kleurtquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:14 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar dat kan thuis toch ook denk ik dan? Ik vind een school bij uitstek de plek waar ze leren zich aan de regels van het onderwijs te houden. We hebben immers afgesproken dat we de letters van links naar rechts lezen en dan kan zij ze wel foutloos van rechts naar links lezen, dat is gewoon níet de afspraak.
Al vind ik niet praten tijdens knutselen wel een strafkamp. Het zou toch gewoon gezellig kunnen en mogen zijn?
eens. Ik zou mijn kind laten testen. Ook zo jong. Om te meten of de voorsprong gelijkmatig is of maar op 1 vlak bijvoorbeeld. Een 4 jarige zou ik niet zomaar op een Leonardoschool zetten zonder zo'n onderzoek.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:15 schreef Soempie het volgende:
[..]
Er moet dus hoe dan ook een aanpassing komen in het programma en goede begeleiding komen voor het meisje van Pvoess. Of dat nu gaat om Montessori of regulier onderwijs. Zelf zou ik kijken of er scholen zijn die zich richten op hoogbegaafdheid. In de stad waar ik woon is juist de Montessorischool een goede keuze, omdat ze daar een Leonardo afdeling (gespecialiseerd voor hoogbegaafde leerlingen) hebben.
Onderpresteren is het gevolg van een verkeerde of geen interventie. Als een leerling zich aanpast en niet opvalt volgt er geen interventie. Als een leerling de kont tegen de krib gooit is de kans groot dat er een inadequate interventie volgt.
Dat laatste gebeurt ook niet zomaar, natuurlijk. Er wordt wel getest voor een kind in aanmerking komt voor het Leonardo onderwijs. Er zijn trouwens ook scholen die bijvoorbeeld speciale programma's hebben naast het normale programma. Eureka, geloof ik?quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
eens. Ik zou mijn kind laten testen. Ook zo jong. Om te meten of de voorsprong gelijkmatig is of maar op 1 vlak bijvoorbeeld. Een 4 jarige zou ik niet zomaar op een Leonardoschool zetten zonder zo'n onderzoek.
die mismatch hoeft alleen niet per se voor te komen vanuit een hogere intelligentie of hoogbegaafdheid, maar een andere snelheid van ontwikkelen. Zeker bij jonge kinderen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:21 schreef Soempie het volgende:
Ik zeg het verkeerd. Er is in eerste instantie een mismatch tussen kind en programma. Vervolgens kan het twee kanten op: aanpassen of dwars gaan liggen. Dan is er mogelijk geen interventie (kind valt niet op) of een onjuiste interventie => onderpresteren.
Daar zijn wij al mee bezig geweestquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:19 schreef _evenstar_ het volgende:
Kan het ook niet aan juf liggen? En een verandering van klas dus de andere groep 1/2 klas eens wat ochtenden proberen?
Eens, maar ze zit in groep 1 en kleurt dit voor haar plezier.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:14 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar dat kan thuis toch ook denk ik dan? Ik vind een school bij uitstek de plek waar ze leren zich aan de regels van het onderwijs te houden.
Dat wil ik ook niet tegenspreken. Ik reageerde in eerste instantie omdat een Montessorischool werd afgeraden. Ik zou kiezen voor een school waar ze de juiste begeleiding en mogelijk een aangepast programma kunnen bieden. Montessori als oplossing zou ik nu ook afraden. En als ik Pvoesss was zou ik inderdaad eerst contact opnemen met een orthopedagoog en laten testen. Goeie tip.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
die mismatch hoeft alleen niet per se voor te komen vanuit een hogere intelligentie of hoogbegaafdheid, maar een andere snelheid van ontwikkelen. Zeker bij jonge kinderen.
Hij is niet van mijzelf. Ik geloof van Marcel van Herpen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:44 schreef Pvoesss het volgende:
Dat is precies wat het is! Die opmerking ga ik van je jatten
Al is de juf nog een jonkievast een oude ziel
OMG ze maakt gewoon glas-in-lood tekeningenquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:05 schreef Pvoesss het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is een voorbeeld van hoe zij graag wil kleuren..![]()
![]()
Dat is dan niet fijn want het moet binnen de lijntjes en alles moet de juiste kleur.
Nou Vicky dat is dus ook het issue ze is echt heel ongelukkig.
En bij het veranderen van school wil ik dit ook niet zomaar doen en eerst eens even kijken wat ze los van alles dus nodig heeft
misschien een stomme vraag maar zou t niet zo kunnen zijn dat men kinderen ook wilt leren dat t soms via een regel moet en daarom allemaal tzelfde?quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:56 schreef Pvoesss het volgende:
Bijvoorbeeld een verplicht knutselwerkje en dan mogen ze niet praten tijdens knutselen en moet de mond dicht en dan als het niet af is moet de wat langzamere knutselaar dus nog uren zwoegen om te voldoen aan de minimumeis van de juf.![]()
Of dan beslist de juf dat de kinderen het moeten maken zoals het voorbeeld.
Dan denkt X je kan mij wat ik knip zelf wel een poppetje voor mijn verkeersbord.
Er hingen dus allemaal dezelfde (ongeveer) verkeersborden op school en dan 1 die er heel erg uitspringt en dat is dan die van haar.En daar heeft de juf denk ik ook moeite mee.
Alles moet heel strak en naar voorbeeld uitspattingen kunnen niet.
De directrice en ib-er snapte precies mijn punt maar zijn denk ik ook bang voor slechte beoordelingen van inspectie als ze de kinderen wat vrijer laten
dus: alleen leren wat je leuk vind en uit de weg gaan wat je lastig vindt?quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:52 schreef Pvoesss het volgende:
Eigenlijk wil ik vooral dit ook meegeven aan mijn kinderen.
Nou ja, dan zit ze dus verkeerd op een school waar wel binnen de lijntjes gekleurd moet worden, lijkt me...quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dus: alleen leren wat je leuk vind en uit de weg gaan wat je lastig vindt?niet leren doorzetten en misschien wel een talent vinden?
Of begrijp ik t nou verkeerd?
dat weet ik dan wel zeker.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nou ja, dan zit ze dus verkeerd op een school waar wel binnen de lijntjes gekleurd moet worden, lijkt me...
Dat is exact de vraag die ik ook had. Ik weet dat ik bijvoorbeeld inderdaad veel moeite heb met het hele schoolse en mijn kinderen zitten dan ook op een school waarvan bekend is dat het niet een prestatiegerichte school is en waar ze bewust niet mee doen aan de Cito-toets. Dat is onze keuze, die ik dus ook voor mezelf kan verdedigen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Op welke grond heb je deze school gekozen toen Pvoesss? En staat dat nog wel overeind?
Dat moest ik ook toen ik het de eerste keer hoorde.quote:
Het is vooral onkunde/onervarenheid. Niet zo zeer onwil, denk ik.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:48 schreef livelink het volgende:
Ik dacht echt dat het iets van vroeger was, maar ik schrik gewoon een beetje van het verhaal van Pvoess.
Ja maar wat als het kind dat allemaal al kan?quote:Op zaterdag 27 april 2013 08:53 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Mischien de knuppel in het hoenderhok...maar ze zitten toch ook op school om iets te leren?
En als ze alles maar op hun eigen manier blijven doen omdat ze dat het leukste vinden dan leren ze natuurlijk niet zo gek veel.
ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig allemaal maar vrij gelaten moeten worden en hun eigen ding moeten kunnen doen
Nee dat een examen niet meet wat je waard bent.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dus: alleen leren wat je leuk vind en uit de weg gaan wat je lastig vindt?niet leren doorzetten en misschien wel een talent vinden?
Of begrijp ik t nou verkeerd?
De juf wil heel graag maar weet niet hoe en een gedeelte is de school die bang is voor slechte beoordeling voor het niet scoren wat ze willen scorenquote:Op zaterdag 27 april 2013 09:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het is vooral onkunde/onervarenheid. Niet zo zeer onwil, denk ik.
ja als de werkjes zoiets niet uitdagends zijn als tot 5 tellen..maar dat kan ik me toch niet voorstellen.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:51 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ja maar wat als het kind dat allemaal al kan?
Weer verplicht werkjes moet maken waarbij ze tot 5 moeten tellen terwijl ze al tot 100 telt.Ze is veel en veel verder. En ze remmen haar in haar spel ook weer enorm.
Het is leuk en knap hoe ver ze is maar ze is 4. Ze heeft ook haar spel nodig en ze snappen totaal niet wat ze met haar "rebelsheid" aan moeten![]()
Als ze dan een keer lekker mag kleuren dan moet het alsnog op een bepaalde manier. Ze heeft geen enkele vrijheid en ze mist een uitlaat klep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |