abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 april 2013 @ 14:27:31 #121
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_125598126
Ik houd helemaal niet van opvoedboeken. :o
  maandag 22 april 2013 @ 14:29:27 #122
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125598179
Nee, maar jij bent een natural. :Y

Ik hou er ook niet van, hoewel ik er heel wat gelezen heb in mijn zoektocht naar 'hoe word ik een betere moeder', maar ik werd er alleen maar onzekerder van omdat ik heel veel dingen niet toegepast kreeg. ;)
  maandag 22 april 2013 @ 14:33:00 #123
37295 Luigi
mario pls
pi_125598294
Hm. Ik ben er ondertussen wel uit dat zo'n beetje hele maatschappij er vooral op uit is om mensen onzeker te maken zodat ze spullen gaan kopen. Maakt niet uit wat voor spullen trouwens. Afvalspullen, modespullen, babyspullen, opvoedspullen... noem maar op.
  † In Memoriam † maandag 22 april 2013 @ 14:35:19 #124
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125598372
mag ik even heel ongegeneerd juichen voor mijn kind? *O*
het lijkt ineens beter te gaan op school (op het gebied van cijfers, de rest ging wel had ik het idee)
er zijn nu een paar zesjes een boel zevens en een acht, waar eerst twee onvoldoendes en een boel zesjes en een enkele zeven stonden.

ik ben zo ontzettend trots op hem (en dat heb ik hem ook gezegd natuurlijk, want als het niet goed gaat, zeg ik er ook wat van :) )
  maandag 22 april 2013 @ 14:42:57 #125
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125598622
Wat lekker lady! :Y *O*
  maandag 22 april 2013 @ 14:49:05 #126
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_125598829
Hier gaat het ook fijn. Dwz ik heb haar al zeker een week of 2 niet van school hoeven halen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 22 april 2013 @ 14:52:47 #127
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125598974
^O^
  maandag 22 april 2013 @ 15:15:19 #128
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_125599788
quote:
17s.gif Op maandag 22 april 2013 14:29 schreef Brighteyes het volgende:
Nee, maar jij bent een natural. :Y

Ik hou er ook niet van, hoewel ik er heel wat gelezen heb in mijn zoektocht naar 'hoe word ik een betere moeder', maar ik werd er alleen maar onzekerder van omdat ik heel veel dingen niet toegepast kreeg. ;)
Wat een compliment! :o Ik ben bang dat ik dat niet verdien. Ook ik word wel eens letterlijk gillend gek van alles hoor!
  maandag 22 april 2013 @ 15:25:28 #129
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_125600135
Hoera voor alle goede berichten!

Over opvoeding gesproken, ik heb natuurlijk vrij uitgebreide ondersteuning gehad en heb daar veel van opgepikt en ik heb me zo langzamerhand ook behoorlijk wat eigen gemaakt. Maar wat ik heel moeilijk vind is dat ik daarbij echt mijn eigen natuur geweld aan moet doen. Ik moet echt alle instinctieve reacties en emoties loslaten en heel rationeel blijven. En dat kost me heel veel energie. Heb/had jij daar geen last van, Buuf? Dat het zo vermoeiend is om zo bewust met opvoeding bezig te zijn?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 22 april 2013 @ 15:31:27 #130
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_125600359
Linusje begint ook aardig te groeien en groot te worden :) deze zomer wordt hij 7 en ik persoonlijk vind de sprong van 6 naar 7 jaar gigantisch groot ...

[ Bericht 39% gewijzigd door HaerdenC op 22-04-2013 16:00:52 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 22 april 2013 @ 15:32:21 #131
11682 Moonah
Jolie femme
pi_125600385
Weet je wat ik vreemd vind? Overal moet je voor studeren/een cursus volgen/ een papiertje hebben, maar je kind opvoeden dát zou zo maar zonder enige specifieke kennis van zaken goed moeten gaan.
En wat is er nou belangrijker dan je kind goed opvoeden?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 22 april 2013 @ 15:34:43 #132
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_125600478
quote:
3s.gif Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
Weet je wat ik vreemd vind? Overal moet je voor studeren/een cursus volgen/ een papiertje hebben, maar je kind opvoeden dát zou zo maar zonder enige specifieke kennis van zaken goed moeten gaan.
Als ze daar een boek voor moesten maken zouden er veel bomen sterven ... al is het maar dat opvoeden:
- iets persoonlijks is
- niemand anders te oordelen heeft over hoe jij je kind opvoed (zolang het allemaal binnen legale perken blijft uiteraard)
- het iets is waar je zelf in moet groeien
- het iets is waar wel gigantisch veel initiatieven voor bestaan als je met vragen zit
- ieder kind is anders dus het zou gigantisch globaal blijven
- daardoor waarschijnlijk niet eens een grote hulp zijn
- je zou volgens mij sneller gaan denken dat je kind uitzonderlijk is en je sneller zorgen gaan maken

dus neen een diploma ouder zijn ... dat je dan zogezegd een goed ouder maakt ... ben ik niet voor te vinden ;) maar ieder zijn idee uiteraard. Ik volg je gedachtengang wel ...
  maandag 22 april 2013 @ 15:36:30 #133
11682 Moonah
Jolie femme
pi_125600552
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:34 schreef HaerdenC het volgende:

dus neen een diploma ouder zijn ... dat je dan zogezegd een goed ouder maakt ... ben ik niet voor te vinden ;) maar ieder zijn idee uiteraard. Ik volg je gedachtengang wel ...
Oh, maar ik pleit nergens voor een diploma.
Het was een opmerking voortkomende uit de discussie boven jouw post. ;)
  maandag 22 april 2013 @ 15:38:27 #134
37295 Luigi
mario pls
pi_125600615
quote:
Maar worden kinderen nu écht significant slechter opgevoed dan, laten we zeggen, 15 jaar geleden? Of 25 jaar geleden? Of 40? Nu met die enorme sloot aan informatie, meningen en methodieken? Vergeleken met toen je het opvoeden 'leerde' van je eigen moeder of de vrouwen in de buurt?
  maandag 22 april 2013 @ 15:39:19 #135
11682 Moonah
Jolie femme
pi_125600654
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2013 15:38 schreef Luigi het volgende:

[..]

Maar worden kinderen nu écht significant slechter opgevoed dan, laten we zeggen, 15 jaar geleden? Of 25 jaar geleden? Of 40? Nu met die enorme sloot aan informatie, meningen en methodieken? Vergeleken met toen je het opvoeden 'leerde' van je eigen moeder of de vrouwen in de buurt?
Ik voed beter op dan ik zelf ben opgevoed iig. :D
  maandag 22 april 2013 @ 15:42:38 #136
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_125600764
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:

[..]

idem hier ... maar komt dat niet door de algemene ... vooruitgang ... in onze cultuur, wereld, omgeving?
  maandag 22 april 2013 @ 15:43:28 #137
37295 Luigi
mario pls
pi_125600795
quote:

[..]

Waar ik zei 'slechter' bedoelde ik 'beter' trouwens, in bovenstaande post. Maar dat terzijde.

Ik bedoelde als gemiddelde dus. Ik bedoel, als je kijkt naar dat het 'eindproduct' van een opvoeding een zelfstandige volwassene zou moeten zijn, in staat om voor zichzelf te zorgen, dan gaat dat toch eigenlijk al 1000-en jaren goed? Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ijzeren opvoeding van vroeger, liefst niet en ook niet dat alles wat pedagogisch is, slecht is, maar opvoeden is juist iets wat je van uit je hart en je eigen overtuigingen moet doen, lijkt me.
  Moderator maandag 22 april 2013 @ 15:43:56 #138
5428 crew  miss_sly
pi_125600808
quote:
Mij bekruipt vaak het gevoel dat als je zegt boeken over opvoeden te lezen of er bewust mee bezig te zijn, dat je dan raar bent. Opvoeden doe je toch op gevoel, je doet maar wat en dan doe je het goed. En als je het niet goed blijkt te doen, probeer je eens wat anders.

Ik vind het heel interessant om over opvoeden te lezen, en ik heb er best wel heel nuttige dingen van geleerd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 april 2013 @ 15:45:15 #139
37295 Luigi
mario pls
pi_125600868
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mij bekruipt vaak het gevoel dat als je zegt boeken over opvoeden te lezen
En ik heb juist het idee dat iedereen tegenwoordig alleen maar bezig is met lezen, zoeken, de juiste methodes vinden, praten, labellen, etc... Het is kennelijk maar net aan welke kant je staat ;).
  maandag 22 april 2013 @ 15:50:18 #140
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125601059
quote:
Hoe vaak ik niet bij mezelf verzucht heb dat ik echt nooit had verwacht zo slecht te zijn in iets dat ik zo graag wilde...
  maandag 22 april 2013 @ 15:50:55 #141
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_125601091
quote:
12s.gif Op maandag 22 april 2013 15:45 schreef Luigi het volgende:

[..]

En ik heb juist het idee dat iedereen tegenwoordig alleen maar bezig is met lezen, zoeken, de juiste methodes vinden, praten, labellen, etc... Het is kennelijk maar net aan welke kant je staat ;).
hahaha ik heb geen boeken gelezen ... gewoon veel dingen samen doen :) en beetje menselijk verstand :) kijken wat andere ouders doen ...
  maandag 22 april 2013 @ 16:17:54 #142
11682 Moonah
Jolie femme
pi_125602267
quote:
9s.gif Op maandag 22 april 2013 15:50 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Hoe vaak ik niet bij mezelf verzucht heb dat ik echt nooit had verwacht zo slecht te zijn in iets dat ik zo graag wilde...
En weet je wat jouw kracht dan weer is? Dat je er voor durft uit te komen dat je het niet altijd makkelijk vindt en dat je op zoek gaat naar hoe je het wél graag wil. Echt, dat is (helaas) niet vanzelfsprekend. Hoe vaak ik geen ouders op gesprek heb die hun kop in het zand steken of de schijn ophouden...
  maandag 22 april 2013 @ 16:19:34 #143
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_125602339
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:17 schreef Moonah het volgende:

[..]

En weet je wat jouw kracht dan weer is? Dat je er voor durft uit te komen dat je het niet altijd makkelijk vindt en dat je op zoek gaat naar hoe je het wél graag wil. Echt, dat is (helaas) niet vanzelfsprekend. Hoe vaak ik geen ouders op gesprek heb die hun kop in het zand steken of de schijn ophouden...
Dat!!!!!!! Helemaal eens met Moonah!
  maandag 22 april 2013 @ 16:24:00 #144
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_125602536
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2013 15:43 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waar ik zei 'slechter' bedoelde ik 'beter' trouwens, in bovenstaande post. Maar dat terzijde.

Ik bedoelde als gemiddelde dus. Ik bedoel, als je kijkt naar dat het 'eindproduct' van een opvoeding een zelfstandige volwassene zou moeten zijn, in staat om voor zichzelf te zorgen, dan gaat dat toch eigenlijk al 1000-en jaren goed? Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ijzeren opvoeding van vroeger, liefst niet en ook niet dat alles wat pedagogisch is, slecht is, maar opvoeden is juist iets wat je van uit je hart en je eigen overtuigingen moet doen, lijkt me.
De focus in dat soort dingen verschuift natuurlijk wel. Mijn oma had 7 kinderen bijvoorbeeld, die maakte zich echt niet druk aan het einde van de dag of ze ze allemaal wel genoeg positieve aandacht gegeven had.

Behoefte aan waardering en erkenning is wel een basisprincipe, ik ben dan ook niet tegen het geven van complimenten. Niet overdreven uiteraard, maar niks mis met complimenteren imo. Iedereen wil toch graag waardering krijgen, ook als volwassene?

Ik lees nauwelijks opvoedboeken eigenlijk, ik doe het vanuit mijn gevoel. Mijn ouders hebben het best aardig gedaan denk ik, en ik probeer die lijn een beetje voort te zetten, met wat eigen inbreng in combinatie met die van mijn partner. Voor mezelf heb ik een beeld van hoe ik ze graag zou zien als volwassenen en daar probeer ik nu de basis voor te leggen.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_125603187
Ik heb wel wat gelezen over opvoeden, maar het maakt mij alleen maar onzekerder op momenten dat ik dat lees.
Ik denk dat je een stuk meeneemt van hoe je zelf bent opgevoed. Wil je het ook zo, of juist niet. Je ziet om je heen hoe mensen dingen doen, je leest eens wat. Overal pik je denk ik die stukjes mee waar je wat mee kan en waarvan je denkt dat het werkt.

*knip*

[ Bericht 20% gewijzigd door Nijna op 22-04-2013 20:39:20 ]
Fake it till you make it...
  maandag 22 april 2013 @ 16:46:46 #146
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_125603509
Tx Moonah en Mikoxx :*
pi_125604603
Brighteyes, wil je zoon echt complimenten, of wil hij aandacht? Je zou hem ook kunnen vragen naar wat hij getekend of gebouwd heeft. Goh wie woont er in dat huis dat je gebouwd hebt, wat een fijne kleuren heb je gebruikt, wie is dat op de tekening, wat doet diegene. Dat soort vertelvragen kan kinderen ook helpen om verder te gaan waar ze mee bezig waren, om het spel een nieuwe input te geven.
En ik kan me de frustraties van kinderen wel voorstellen als het gaat om tekenen/kleuren. Ik doe vaak mee op mijn werk, en ik ben nou eenmaal iets geoefender dan de meeste kinderen. Veel kinderen raken gefrustreerd als hun tekening niet net zo netjes wordt als die van mij. Logisch natuurlijk, want als ik naast Rembrandt had gezeten, had ik ook snel opgegeven. Ik heb mijn eigen tekenstijl dus iets aangepast, zodat kinderen er ook echt iets aan hebben. Soms zit ik ook zomaar wat te krassen met wat leuke kleurtjes, gewoon, omdat het leuk is.
Nou ja, weet niet helemaal waar ik heen wilde hiermee, maar er zijn in ellk geval veel variaties op "goh wat mooi", die je kind toch even bevestiging geven zonder dat het zo'n standaard antwoord wordt.

Ik denk dat we nu sneller naar boeken grijpen omdat opvoeden een beetje uit zijn "taboe" is gekomen. Ik weet eerlijk gezegd niet of men wel zo open over opvoeden praatte vroeger. En verder is de samenleving ook enorm veranderd ten opzichte van 30 jaar geleden. De meeste moeders werken nu, we zijn gewend aan veel keuzes (eten, snoep, cadeaus, tv, internet...), en dat biedt toch een uitdaging voor het opvoeden anno nu. Want hoe leer je een kind juiste keuzes maken in een walhalla aan heerlijkheid?
  † In Memoriam † maandag 22 april 2013 @ 17:30:25 #148
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125605295
quote:

[..]

ik niet. ik voed anders op.
  maandag 22 april 2013 @ 17:59:48 #149
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_125606427
Ik lees niet 'allemaal' opvoedboeken. Ik las er twee toen ik in de knoop zat met mezelf en mijn manier van opvoeden. Ik kan me de luxe permiteren om dingen die echt tegennatuurlijk voelen gewoon niet te doen Livelink :@ Ik ben ook gewoon wie ik ben. Dus kort lontje enzo hoort er ook wel bij.
Aan de andere kant kost het me bij andere volwassenen geen moeite om ergernis en frustratie in te slikken dus waarom zou me dat bij mijn kinderen niet lukken? (Al kunnen kinderen ook beter op je 'knopjes'drukken)

Ik denk dat opvoeden juist zo onderhevig is aan verandering omdat mensen het graag anders willen dan ze zelf zijn opgevoed. En die boeken werden in de jaren 70 in ieder geval al gelezen. Ik denk dat Dr Spock in ieder geval uit die tijd is.
Daarvoor zullen er ook boeken en stromingen in het opvoeden zijn geweest
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_125610961
Mijn dochter is eerder het tegenovergestelde van een applausjunky. Zodra er applaus mogelijk is (kleine optredens op school, praten in de kring, op de stoel staan als je jarig bent...), klapt ze helemaal dicht.

Dat vind ik zelf ook best moeilijk. Vooral omdat ze over het algemeen heel krachtig en met een duidelijke wil overkomt. Ik zie het als onzekerheid, maar vraag me dan ook meteen af waar dat vandaan komt dan. -O-

Mijn zoon heeft de laatste tijd ineens dat hij bij elk gekleurd detail zegt: "mooi hè, mama"... Maar al heel snel had ik dat in de gaten en heb ik hem gezegd: R. ik ga niet bij elke krabbel zeggen hoe mooi het is. Het lijkt te werken. Het heeft zich nog even tot S gericht met z'n vragen, maar die zei uiteraard hetzelfde. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')