Wat een compliment!quote:Op maandag 22 april 2013 14:29 schreef Brighteyes het volgende:
Nee, maar jij bent een natural.![]()
Ik hou er ook niet van, hoewel ik er heel wat gelezen heb in mijn zoektocht naar 'hoe word ik een betere moeder', maar ik werd er alleen maar onzekerder van omdat ik heel veel dingen niet toegepast kreeg.
Als ze daar een boek voor moesten maken zouden er veel bomen sterven ... al is het maar dat opvoeden:quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
Weet je wat ik vreemd vind? Overal moet je voor studeren/een cursus volgen/ een papiertje hebben, maar je kind opvoeden dát zou zo maar zonder enige specifieke kennis van zaken goed moeten gaan.
En wat is er nou belangrijker dan je kind goed opvoeden?
Oh, maar ik pleit nergens voor een diploma.quote:Op maandag 22 april 2013 15:34 schreef HaerdenC het volgende:
dus neen een diploma ouder zijn ... dat je dan zogezegd een goed ouder maakt ... ben ik niet voor te vindenmaar ieder zijn idee uiteraard. Ik volg je gedachtengang wel ...
Maar worden kinderen nu écht significant slechter opgevoed dan, laten we zeggen, 15 jaar geleden? Of 25 jaar geleden? Of 40? Nu met die enorme sloot aan informatie, meningen en methodieken? Vergeleken met toen je het opvoeden 'leerde' van je eigen moeder of de vrouwen in de buurt?quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
Weet je wat ik vreemd vind? Overal moet je voor studeren/een cursus volgen/ een papiertje hebben, maar je kind opvoeden dát zou zo maar zonder enige specifieke kennis van zaken goed moeten gaan.
Ik voed beter op dan ik zelf ben opgevoed iig.quote:Op maandag 22 april 2013 15:38 schreef Luigi het volgende:
[..]
Maar worden kinderen nu écht significant slechter opgevoed dan, laten we zeggen, 15 jaar geleden? Of 25 jaar geleden? Of 40? Nu met die enorme sloot aan informatie, meningen en methodieken? Vergeleken met toen je het opvoeden 'leerde' van je eigen moeder of de vrouwen in de buurt?
idem hier ... maar komt dat niet door de algemene ... vooruitgang ... in onze cultuur, wereld, omgeving?quote:Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik voed beter op dan ik zelf ben opgevoed iig.
Waar ik zei 'slechter' bedoelde ik 'beter' trouwens, in bovenstaande post. Maar dat terzijde.quote:Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
Mij bekruipt vaak het gevoel dat als je zegt boeken over opvoeden te lezen of er bewust mee bezig te zijn, dat je dan raar bent. Opvoeden doe je toch op gevoel, je doet maar wat en dan doe je het goed. En als je het niet goed blijkt te doen, probeer je eens wat anders.quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
En ik heb juist het idee dat iedereen tegenwoordig alleen maar bezig is met lezen, zoeken, de juiste methodes vinden, praten, labellen, etc... Het is kennelijk maar net aan welke kant je staatquote:Op maandag 22 april 2013 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mij bekruipt vaak het gevoel dat als je zegt boeken over opvoeden te lezen
Hoe vaak ik niet bij mezelf verzucht heb dat ik echt nooit had verwacht zo slecht te zijn in iets dat ik zo graag wilde...quote:Op maandag 22 april 2013 15:32 schreef Moonah het volgende:
hahaha ik heb geen boeken gelezen ... gewoon veel dingen samen doenquote:Op maandag 22 april 2013 15:45 schreef Luigi het volgende:
[..]
En ik heb juist het idee dat iedereen tegenwoordig alleen maar bezig is met lezen, zoeken, de juiste methodes vinden, praten, labellen, etc... Het is kennelijk maar net aan welke kant je staat.
En weet je wat jouw kracht dan weer is? Dat je er voor durft uit te komen dat je het niet altijd makkelijk vindt en dat je op zoek gaat naar hoe je het wél graag wil. Echt, dat is (helaas) niet vanzelfsprekend. Hoe vaak ik geen ouders op gesprek heb die hun kop in het zand steken of de schijn ophouden...quote:Op maandag 22 april 2013 15:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hoe vaak ik niet bij mezelf verzucht heb dat ik echt nooit had verwacht zo slecht te zijn in iets dat ik zo graag wilde...
Dat!!!!!!! Helemaal eens met Moonah!quote:Op maandag 22 april 2013 16:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
En weet je wat jouw kracht dan weer is? Dat je er voor durft uit te komen dat je het niet altijd makkelijk vindt en dat je op zoek gaat naar hoe je het wél graag wil. Echt, dat is (helaas) niet vanzelfsprekend. Hoe vaak ik geen ouders op gesprek heb die hun kop in het zand steken of de schijn ophouden...
De focus in dat soort dingen verschuift natuurlijk wel. Mijn oma had 7 kinderen bijvoorbeeld, die maakte zich echt niet druk aan het einde van de dag of ze ze allemaal wel genoeg positieve aandacht gegeven had.quote:Op maandag 22 april 2013 15:43 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waar ik zei 'slechter' bedoelde ik 'beter' trouwens, in bovenstaande post. Maar dat terzijde.
Ik bedoelde als gemiddelde dus. Ik bedoel, als je kijkt naar dat het 'eindproduct' van een opvoeding een zelfstandige volwassene zou moeten zijn, in staat om voor zichzelf te zorgen, dan gaat dat toch eigenlijk al 1000-en jaren goed? Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ijzeren opvoeding van vroeger, liefst niet en ook niet dat alles wat pedagogisch is, slecht is, maar opvoeden is juist iets wat je van uit je hart en je eigen overtuigingen moet doen, lijkt me.
ik niet. ik voed anders op.quote:Op maandag 22 april 2013 15:39 schreef Moonah het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |