quote:
Op vrijdag 17 juli 2026 18:36 schreef Zana het volgende:In de nieuwsbrief vandaag staat doodleuk een stukje dat de Havo afdeling van de school door de Inspectie als zeer zwak is beoordeeld....nooit eerder gehoord dat die in het voorjaar op bezoek is geweest. En dan tot de laatste schooldag wachten om het met de ouders te communiceren....Er was een link naar het ouderrapport van de inspectie, maar heel eerlijk, ik kan nu nog niet precies zeggen, wat de redenen volgens hun zijn, allemaal vaktaal en codes. Ben benieuwd of wij daar nog wat over horen, best wel flauw om dat op deze manier te communiceren zo vlak voor de vakantie.
Nou flauw...de Inspectie komt, die doet de dag zelf een mondelinge terugkoppeling. Dan hebben ze geloof ik zes weken om een rapport te maken, vervolgens mag school daar nog op reageren (feitelijk, niet dat ze het er niet mee eens zijn). Daar krijgen ze ook tijd voor en als er vakanties bij zitten (mei vakantie?) krijgen ze daar wat langer voor. Vervolgens krijgt school een definitief rapport en wordt er een ouderversie online gezet door de Inspectie. Dat maakt al snel dat je pas na een week of 8 iets kan communiceren naar ouders. En dit hele proces kan je plannen als het een gepland bezoek is, maar daar stapt de inspectie steeds vaker vanaf. Dus tja, wie weet hadden ze het niet eerder.
En rot dat ze een slechte beoordeling hebben gekregen maar het maakt nogal wat uit waarop ze hem gekregen hebben. Je kan de pech hebben dat je jaargang hebt die niet lekker scoren (corona erfenis?) of dat je veel instroom uit een bepaald gebied hebt waardoor je eigenlijk hogere scores verwacht. Van een heel andere orde; misschien is de veiligheid niet op orde of is er sprake van pesten. Wat ook nog kan: het nieuwe beleid op de basisvaardigheden (Nederlands, rekenen, Burgerschap) niet goed genoeg op orde...Het kan zoveel zijn en het een zou voor mij zwaarder wegen dan het ander. Weet dat school de opdracht krijgt om het aan te pakken en dat zorgt juist vaak voor veel hulp van buitenaf. Kunnen ze dus misschien van profiteren.
Het zou voor mij persoonlijk heel erg slecht moeten zijn om mijn kind ergens weg te halen, zeker als kind er weinig last van heeft. Komt misschien ook wel omdat ik onder andere kwaliteit als speerpunt heb in mijn eigen werk heb. Ik weet dat het soms stomme hoepels zijn waar scholen/opleidingen doorheen moeten en die zeggen soms heel weinig over de werkelijke kwaliteit.