abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221942381
Ik denk dat je zo'n gesprek best kan voeren met een puber. De mijne is ook geneigd om te zeggen dat hij dingen wel op orde heeft als hij eigenlijk niet weet hoe hij het aan moet pakken. Maar dat is ook haast een automatisme: moeilijk? Kop in het zand. Ik probeer het steeds aan te kaarten en bloot te leggen. Zijn mentor en pb-er weten dit nu ook zodat we er samen naar kunnen kijken. Daarnaast is hij óók chaotisch en een beetje makkelijk en dat stuk probeer ik wel los te laten. Nu in de derde gaat hij echt wel merken wat eigen verantwoordelijkheid is.

Als school het beleid heeft om geen huiswerk online te zetten, dan zou ik ook verwachten dat ze kinderen wat begeleiden in de vaardigheden die hiervoor nodig zijn ipv straffen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:42:11 #102
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221942788
In theorie kun je zo'n gesprek inderdaad prima voeren met een puber. In de praktijk is dat (iig met de mijne) toch echt een behoorlijke uitdaging. Hij staat er vaak niet voor open, reageert meteen boos en stampt weg.

Op school is trouwens tijdens de mentorlessen veel aandacht voor executieve functies. Kind weet ook heel goed hoe het zou moeten, en weet ook waar hij niet goed in is (hij moest dit presenteren tijdens het kennismakingsgesprek met de mentor) . Erop handelen is natuurlijk een heel ander verhaal. En natuurlijk probeer ik hem ermee te helpen (we plannen samen voor toetsen, checken studiewijzers als die aanwezig zijn), maar dat kost me veel energie, die ik niet altijd heb.

En nee, ik verwacht niet van een docent dat die dat elke les van 32 pubers in de klas kan sturen en checken op het opschrijven van huiswerk. Sommigen controleren, anderen niet.

Tja, en schaamte, ik denk t niet. Desinteresse (woordjes leren voor Frans is niet leuk en ook niet zo heel nuttig als je er nooit iets mee denkt te willen) en andere prioriteiten, dat wel. En geen zin in 'gezeur van jullie', dat ook. Heel normaal pubergedrag dus eigenlijk, maar wel erg vermoeiend.
pi_221943355
Maar wat hangt school er zelf voor consequenties aan? Als zij dat niet doen, zou ik dit als hun probleem zien eigenlijk. Huiswerk maken is geen doel, maar een middel imo. Als de resultaten prima zijn zou ik me hier niet druk over maken. Zijn de resultaten niet prima dan kun je hem daarmee om de oren slaan, bespreken hoe dat kan en hoe dat verbeterd kan worden (huiswerk maken bijvoorbeeld) en daar consequenties aan hangen.

Maar goed, ik zat op een school waar huiswerk nooit gecontroleerd werd en het je eigen verantwoordelijkheid was of je het wel of niet maakte. Alleen bij slechte resultaten kon je als consequentie huiswerkcontrole opgelegd krijgen.
pi_221954620
Zijn jullie pubers erg veranderd vanaf het moment dat ze naar het middelbaar zijn gedaan? Hier zit ze er nog maar een paar weken op en ze is zo veranderd en niet echt in positieve zin als ik eerlijk ben. Er valt geen gesprek mee te voeren. Als ik wat vraag kijkt ze me aan zonder antwoord te geven of negeert ze me. Als ik dan haar er op wijs dat ik geen antwoord krijg dan geeft ze op een lelijke en brutale manier antwoord. Ik haat het dat ik zo gevoelig kan zijn, want zoiets als dit maakt me wel echt verdrietig. Als ik dat zeg lijkt het haar ook niet boeien. Zal wel pubergedrag i.c.m. middelbare school zijn, maar leuk is anders ;(
  Redactie Frontpage zondag 11 oktober 2026 @ 18:44:04 #105
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221954679
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2026 18:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zijn jullie pubers erg veranderd vanaf het moment dat ze naar het middelbaar zijn gedaan? Hier zit ze er nog maar een paar weken op en ze is zo veranderd en niet echt in positieve zin als ik eerlijk ben. Er valt geen gesprek mee te voeren. Als ik wat vraag kijkt ze me aan zonder antwoord te geven of negeert ze me. Als ik dan haar er op wijs dat ik geen antwoord krijg dan geeft ze op een lelijke en brutale manier antwoord. Ik haat het dat ik zo gevoelig kan zijn, want zoiets als dit maakt me wel echt verdrietig. Als ik dat zeg lijkt het haar ook niet boeien. Zal wel pubergedrag i.c.m. middelbare school zijn, maar leuk is anders ;(
Nee sorry, ik herken dit helemaal niet. Maar hier jongens, wellicht dat dat scheelt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 11 oktober 2026 @ 19:00:40 #106
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221954808
Wel veranderd, al duurde het hier iets langer, zo vanaf de kerst in de brugklas. Het brutale/ongeïnteresseerde gedrag zien we hier ook wel, maar is eerder uitzondering dan regel. Meestal als er te veel moet volgens de puber (kamer opruimen, huiswerk maken, tanden poetsen, helpen net de afwas, hij heeft het maar zwaar).

Mijn mantra is "het is een faaaase, en alles gaat voorbij"...
  zondag 11 oktober 2026 @ 19:07:34 #107
208890 June.
Seriously?
pi_221954842
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 11:32 schreef Elleska het volgende:

[..]
Is dat erg dan om met een klasgenoot samen te lezen? Voor zover ik bekent ben met LISTlezen werken ze daar ook met duo-lezen en tutor-lezen.
Ja, als het niveau onderling verschilt wel. Vooral in het begin, bij het hommellezen bijvoorbeeld
Shine bright like a diamond.
pi_221955177
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2026 19:00 schreef mousemicky het volgende:
Wel veranderd, al duurde het hier iets langer, zo vanaf de kerst in de brugklas. Het brutale/ongeïnteresseerde gedrag zien we hier ook wel, maar is eerder uitzondering dan regel. Meestal als er te veel moet volgens de puber (kamer opruimen, huiswerk maken, tanden poetsen, helpen net de afwas, hij heeft het maar zwaar).

Mijn mantra is "het is een faaaase, en alles gaat voorbij"...
Wat jij zegt is hier al langer aan de gang dus daar ben ik ondertussen wel aan gewend :P Vaak een weerwoord vooral, maar daarna doet ze wel wat ik vraag. Het zijn meer de hoe en wat vragen waar ik nauwelijks een normaal antwoord op krijg.

Puberkind(eren), het is een ervaring :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Sunshine1982 op 11-10-2026 20:55:20 ]
pi_221955317
Hier is D wel heel erg veranderd met het naar het VO gaan. Alleen dan in positieve zin. We hebben zo langzamerhand het idee dat we de puberteit in groep 6-8 hebben gehad. Met allerlei andere bijkomstigheden die in die jaren zijn opgelost.

Maar ook leukere vrienden en kalmere klas, leerkrachten die hem niet zien als probleem maar als uitdaging en meer ruimte voor zichzelf zijn.

Die invloeden, maar ook de energie die de overgang kost en de puberteit is wel een snelkookpan voor sommige kinderen misschien.
pi_221955515
Hier valt mee met veranderen. Maar, ze waren allebei vrij jong in de brugklas. De oudste is nu 13 zit in de 3e en pubert nu pas.
De jongste zit nu in de brugklas en heeft het zwaar. Hij moet veel huiswerk en is niet zo snel. Hij mist het spelen, maar heeft er eigenlijk nauwelijks tijd voor of is te moe. Toetsen zijn drama tot nu toe, we gaan maar eens kijken vooreen faalangsttraining ofzo. Want nu 2 toetsen gehad en bij beide wist hij het thuis prima, maar tijdens de toets niks meer. Resulterend in een 2 en een 3. Zo sneu.
Nu erg toe aan herfstvakantie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')