Zomaar zij-stroom en zeker aan het begin van het jaar kan je in onze omgeving echt vergeten, geen idee hoe het daar is, maar hier is simpelweg geen plaats, ook niet in de hogere leerjaren. Ze hebben al moeite om de mensen die verhuizen/uit het buitenland (terug)komen te plaatsen. Los van plaats moet je ook gaan bedenken of het goed is voor je kind. Want die wordt dan ineens uit zijn vertrouwde omgeving getrokken. En ik weet niet naar welke klas ie gaat, maar ook dat is van belang. Want niet alle profielen en alle (keuze)vakcombinaties kunnen op elke school. Dus een overstap kan daar ook nog invloed op hebben.
Bovendien, ik denk dat ik het rapport gevonden heb waar het over gaat. Als dat zo is dan zijn 2 beoordelingspunten onvoldoende en dat zijn precies de twee punten waarop je nou eenmaal voldoende moet scoren. Waar ik als ouder tevreden mee zou zijn: de leerlingen zijn in beeld en de sfeer en veiligheid zijn goed. Dat klinkt als 'hee, maar dat moet toch altijd zo zijn' en dat klopt ook, maar juist dat is iets dat je niet zomaar omturnt als het mis is. Daarna komen een aantal opmerkingen over de kwaliteit. Die kunnen wijzen op echte problemen (er wordt echt niet aan achterstanden gewerkt) of aan problemen met het borgen/vastleggen (er wordt wel gewerkt aan het wegwerken van achterstanden, maar het wordt niet vastgelegd en is daarmee niet te bewijzen). Dat eerste is veel erger dan het tweede (en ik zou als medewerker ook wel willen weten hoe het komt dat je dan een kennelijk zwakke instroom met veel achterstanden hebt...). Vervolgens komt uit de observaties dat de lessen niet effectief zijn want er gaat teveel tijd verloren met andere zaken. Dat is iets dat je simpelweg niet (meer) aanpakt tegen het einde van een jaar. Mijn advies naar het team zou zijn om strikte regels af te spreken en daar vanaf de start strikt op te gaan handhaven. En ook allemaal hetzelfde daarin doen. Je kan er dan wel op wachten dat de leerlingen het hier niet eens mee gaan zijn maar die hebben daarin weinig keuze. Ik verwacht dus ook dat school dit gaat communiceren aan het begin van het jaar. Want ja, eind juni een rapport krijgen betekent dat je ook even tijd nodig hebt om het te lezen, om samen te bepalen wat je gaat aanpakken, daar een plan voor te maken en dan pas te communiceren.
Ik 'lees' zo'n rapport (het gewone, niet de ouderversie) natuurlijk anders, dit is onderdeel van mijn werk, dus ik herken wat de inspectie schrijft. Maakt dat het rapport en daarmee het oordeel minder erg? Nee, maar ik zie wel meteen wat er anders moet en dat het niet wanhopig is. (er even van uitgaand dat dit het rapport is). Het klinkt echt makkelijk vanaf de zijlijn, maar het is vakantie, vergeet school even en laat het rusten. Je kan nu toch niets doen, scholen zijn niet bereikbaar. Wacht even af, ze moeten met een sterk plan komen.
Overigens, mijn eigen kinderen hebben jaren op een basisschool gezeten die meerdere keren excellent was maar die uiteindelijk ook een onvoldoende kreeg (in mijn ogen geheel terecht overigens). Dus die oordelen zeggen ook gewoon niet alles, het zijn altijd momentopnames.
En weinig punten is in de bovenbouw/bij een pta en examen, redelijk normaal. Wel merk ik grote verschillen tussen scholen als het gaat om herkansingen. Onze oudste mag voor alle punten van alle vakken die tellen voor het eindexamen in het voor-examenjaar 1 herkansing doen (dus letterlijk 1 toets vervangen van alle toetsen, niet 1 punt per vak en als je lager scoort heb je pech, hij telt toch) en in het examenjaar 1 herkansing voor 1 vak waarbij het behaalde resultaat dan wordt gemiddeld met het bestaande gemiddelde voor dat vak. Dat is echt heel karig en dat is nou echt iets waar je bij aanmelding in de brugklas helemaal niet naar kijkt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *