abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220012588
Op diverse vmbo's krijgen leerlingen gewoon rekenen. Dat is gezien de gecijferdheid nuttig, dan hoef je wat mij betreft geen wiskunde te doen. Het vmbo-t examen is ook veel met hoeken en en functies, heel anders dan een havo wiskunde a. Maar goed, als je geen rekenen krijgt op het vmbo dan maar wiskunde, daar zit tenminste nog wat rekenen in (net als bij economie en wrs ook bij nask1 en nask2).
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_220012620
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt :P
Ja ik vraag me ook af waarom ik het vroeg, ik werkte ook met cijfers en mijn eindcijfer wiskunde B was een 4 :D
Dat had denk ik meer te maken met mijn karakter en dat van mijn leraar dan met afwezigheid van aanleg, maar ik weet dus eigenlijk best dat niet alle cijfers wiskunde (B) zijn.

Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220012648
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.

Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttig :D Mensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 07:23:11 #279
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220012698
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 06:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik wilde per se natuurkunde, bij ons moest je dan B.
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220012716
Mijn neefje wilde vorig jaar havo zonder wiskunde gaan doen. Maar hij zou dan wil een basis reken vak krijgen. Hij is blijven zitten heeft een andere wiskunde leraar en haalt opeens zevens ipv vieren.

Ik moet opeens denken aan mijn klasgenoot met dyscalculie. Hij was erg blij dat we net de laatste lichting van het oude systeem waren, zodat hij zonder wiskunde kon. Ik geloof dat hij Nederlands, Engels, Duits, Frans, Grieks, Latijn en geschiedenis als pakket had. Hij had zelfs met het vertalen van cijfers veel problemen.
pi_220012720
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat is niet meer. Je mag nu ook wiskunde A doen bij N&G. Althans bij mijn kind op school wel in ieder geval.
Hier bij NG ook de keuze tussen A en B. Bij NT moet je wel wisB. Maar bij NG zit je wel aan bio vast. Moet je ook net leuk vinden.
pi_220012770
Ik heb wiskunde A 1,2 gedaan, en ben daarna bedrijfskunde gaan studeren. Daar was ook een vak wiskunde waarbij je in een trimester even het grootste deel van wiskunde B moest leren. Daar zijn veel mensen op blijven steken die een negatief bindend studieadvies kregen. Hetzelfde gold overigens ook voor het vak statistiek, waarbij iedereen met alleen B opeens in korte tijd wiskunde A moest leren. En beide tegelijk in het 1e trimester, met nog 1 ander vak. Alsof ze even een hoop 1e jaars wilden lozen (is gelukt, dik 50% viel af). Toen had ik wel spijt dat ik geen B op de middelbare had gedaan, dan had ik er iig 3 jaar de tijd voor gehad ipv 3 maanden.
pi_220012773
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.

En ik had muziek gekozen als expressievak, maar dat paste niet in mijn rooster waardoor ik handvaardigheid koos, want tekenen was helemaal niet mijn ding :{ .
Fake it till you make it...
pi_220012775
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde :W
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 6 februari 2026 @ 07:55:08 #285
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220012802
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:46 schreef Nijna het volgende:
Ik heb op de havo Ne, En, WiB, Na, Sk, Bi gedaan. Ik wilde ook wiskunde A, maar dat mocht niet. Ik kwam van de mavo en dat was te zwaar vonden ze.
Achteraf misschien wel goed geweest, want de docent in de 5e voor wiskunde was zo ongeïnteresseerd les aan het geven dat in de hele klas de cijfers onderuit gingen. (H4 hadden we een docente die goed les kon geven, de andere H4 klas had die andere knakker en dat hebben ze toen in H5 omgewisseld omdat die hele klas van hem er zo slecht voor stond).
Ik heb voor mijn examen nog bijles gehad van een andere wiskunde docent waardoor ik mijn cijfer nog kon ophalen naar een 5 op mijn eindlijst.
Alles valt en staat met een goede docent helaas.
Mijn zoon heeft echt wiskunde gehaat een aantal maanden omdat de docent helemaal niks was. “Gelukkig” werd ze toen ziek en de hele klas knapte zichtbaar op van de vervanger.

Afgelopen toetsweek was natuurkunde door twee van de vier klassen slecht gemaakt in de 3e (de andere twee klassen hebben andere docent) en bij de tweedeklassers was het niet beter, die hadden zelfs een klacht ingediend. De toets was veel te lang en echt heel lastig
De docent was tekeer gegaan dat het niveau van de leerlingen achteruit ging, dat het hun eigen schuld was.
Compleet zwaktebod natuurlijk als al jouw klassen 100% slecht scoren en hun niveau van jouw lessen afhankelijk is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220012850
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wij hadden natuurlijk nog geen profielen want oud, maar onze school had sowieso allerlei aanvullende eisen gewoon omdat het roostertechnisch beter uitkwam.
Ik begon met 8 vakken, vonden ze ook al stom, dus stikte ik van de tussenuren de eerste maanden.
Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet zo veel extra tijd op school doorbrengen met wachten. Dag scheikunde :W
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220012871
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:03 schreef SaskiaR het volgende:
Wiskunde op het VWO is veel moeilijker dan je nodig hebt om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik heb sindsdien echt geen vergelijkingen meer opgelost. Dus VWO zonder wiskunde zou m.i. mogelijk moeten zijn.

Ik vond Latijn dus wel echt heel nuttig :D Mensen denken altijd dat je er niets aan hebt, maar door mijn kennis van Latijn kan ik zonder moeite Italiaans, Spaans en Portugees lezen. En de grammatica die je leert helpt ook bij het leren van totaal andere talen. Laatst deed ik een cursus Gaelic en dan helpt als je weet wat bijv. een dativus is.
En Latijn is ook logische taal, dus je leert er logisch denken. In die zin is het net als wiskunde.
Dat is zelfs met Duits natuurlijk als zo, dat weten wat een dativus is, heel nuttig is voor het leren van de taal :Y Ik hou daar ook wel van, van de logica van taal. O+
pi_220012940
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:05 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Bij ons was 8 vakken echt de norm, daar werd het roostertechnisch ook op ingericht. 9 vakken ging ook nog, die paar met 10 hadden het lastiger. Ik geloof dat wr niemand was die met 7 begon, wel een paar die iets hebben laten vallen.
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.

Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken :D
pi_220012996
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:23 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Categoraal gymnasium?
Mijne was breed, mavo havo atheneum gymnasium. Ook op gymnasium had niemand 8 vakken. Daar had school gewoon geen zin in.

Ik was dus eigenlijk heel rebels door het kiezen van 8 vakken :D
Ja :Y het leven van onze roostermaker zal vast eenvoudiger geweest zijn :D
pi_220013070
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ja, maar het technasium op C zijn school moest ook gewoon Duits en Frans.

Dus dan vwo zonder Duits en Frans. Maar ipv daarvan meer beta, informatica etc..
Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!

De school waar de jongste waarschijnlijk heen gaat, biedt Duits, Spaans en Chinees aan. Volgens de leerkracht Chinees is die taal voor dyslectici veel makkelijker te leren dan de andere vreemde talen. Maar het mag niet omgeruild worden op deze school. Duits en Spaans zijn de 'vaste' vreemde talen, Chinees blijft altijd een keuzevak. Dat vind ik dan weer heel jammer. Ik vond het wel grappig om te zien dat de jongste best interesse had voor Chinees. Terwijl hij in het Duits lokaal niet eens wilde kijken :').

[ Bericht 33% gewijzigd door Phaidra op 06-02-2026 09:00:20 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220013176
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 07:55 schreef laziness het volgende:

[..]
Afgelopen toetsweek was natuurkunde door twee van de vier klassen slecht gemaakt in de 3e (de andere twee klassen hebben andere docent) en bij de tweedeklassers was het niet beter, die hadden zelfs een klacht ingediend. De toets was veel te lang en echt heel lastig
De docent was tekeer gegaan dat het niveau van de leerlingen achteruit ging, dat het hun eigen schuld was.
Compleet zwaktebod natuurlijk als al jouw klassen 100% slecht scoren en hun niveau van jouw lessen afhankelijk is.
:X Wat een pummel :{w. Hopelijk komt er een vervanger...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220013572
Ik was een kei in rekenen maar echt waardeloos in wiskunde.
Geen moment in mijn leven gemist en ook ik werk met cijfers.

B gaat echt wel voor de Beta vakken, alhoewel hij geschiedenis en biologie ook erg leuk vindt.

Gisteren rapporten van beide koters gekregen, de opmerkingen van Juul kan je bijna 1 op 1 op die van B leggen uit groep 4. Heel bijzonder.
Ook bij Juul springt rekenen eruit, ze vindt dat ook oprecht leuk. De tafels ramt er ook zo in steeds.
pi_220013713
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 08:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dit zou ik ook enorm aanmoedigen!

De school waar de jongste waarschijnlijk heen gaat, biedt Duits, Spaans en Chinees aan. Volgens de leerkracht Chinees is die taal voor dyslectici veel makkelijker te leren dan de andere vreemde talen. Maar het mag niet omgeruild worden op deze school. Duits en Spaans zijn de 'vaste' vreemde talen, Chinees blijft altijd een keuzevak. Dat vind ik dan weer heel jammer. Ik vond het wel grappig om te zien dat de jongste best interesse had voor Chinees. Terwijl hij in het Duits lokaal niet eens wilde kijken :').
Steeds als ik lees over Chinees op school vraag ik me af hoe (excusez le mot) 'Hollanders' dat leren, zonder ervaring met tonale taal? Lijkt me voor de gemiddelde Limburger nog wel te doen, die is ermee opgegroeid, maar ik had altijd begrepen dat je tonale verschillen meestal niet eens kunt horen als het niet in je moedertaal zit, hoe wil je het dan aanleren?
pi_220013775
D heeft chinees gehad in groep 7/8. Dat was vooral een kwestie van veel oefenen. Maar ik hoorde het ook niet zo goed, hij is ook muzikaal en dat lijkt wel te helpen. Maar de basis was vooral vertalen op papier met nederlands, chinese karakters en pinjin (de westerse geschreven variant). Luisteren en spreken was minder, maar dat kan ook deels komen door Corona beperkingen.

Hier 2 kinderen die een goed zijn in rekenen/wiskunde. Maar als het saai wordt gaan ze fouten maken. Tafels konden ze amper uit hun hoofd leren. Was ook niet nodig, ze hoofdrekenden net zo snel.
  Moderator vrijdag 6 februari 2026 @ 10:10:28 #295
5428 crew  miss_sly
pi_220013800
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 09:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Steeds als ik lees over Chinees op school vraag ik me af hoe (excusez le mot) 'Hollanders' dat leren, zonder ervaring met tonale taal? Lijkt me voor de gemiddelde Limburger nog wel te doen, die is ermee opgegroeid, maar ik had altijd begrepen dat je tonale verschillen meestal niet eens kunt horen als het niet in je moedertaal zit, hoe wil je het dan aanleren?
Over het spreken zou ik S eens kunnen vragen.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor dyslectici het een gemakkelijker te leren taal is. Het zijn geen woorden maar karakters, dat scheelt al. Maar het is ook eenvoudiger met vervoegingen bijvoorbeeld. Het is
Ik zijn
Jij zijn
Hij zijn
Wij zijn
Etc.
En zo zit de taal redelijk eenvoudig en duidelijk in elkaar. Weinig uitzonderingen. Wel heeeeel veel karakters, dat wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')