abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220009343
quote:
7s.gif Op donderdag 5 februari 2026 16:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
VWO is ook niet te doen zonder wiskunde.

Het zijn wat basiseisen voor VWO leerlingen. Op zich is daar best iets voor te zeggen. Het leren van een taal is op zichzelf ook wel vaardigheid.
Bij wiskunde kun je nog wiskunde C gaan doen. Duits light bestaat niet. ;)

Nederlands en Engels snap ik ook.

Maar talen leren is een vaardigheid die C echt niet had en ook niks beter is geworden. Dan is 5/6 jaar wel heel lang. Doe dan een jaar of 2/3, dan heb je wat basis, zodat een kind er mee kennis maakt en zo'n vak kan kiezen of niet.

Bij C is wel gesproken over het laten vallen van Duits, omdat er ergens een regeling is dat als je zonder die taal het diploma prima haalt, je het in mag ruilen voor een ander vak. Maar C had geen dyslexie en net hoog genoeg om wel over te gaan (met de hakken over de sloot. Met hulp van een 8 op een mondeling dat volgens C max een 5 waard was. Zijn mentor en duits docent zei dat ze hem niet op Duits ging laten zitten :D )

[ Bericht 10% gewijzigd door Deepfreeze op 05-02-2026 16:49:03 ]
  donderdag 5 februari 2026 @ 17:08:37 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009474
Ik was ook heel slecht in andere talen. Toch ben ik begonnen op het gym. Ik was vooral erg slecht in het leren van woordjes. Uiteindelijk gewoon havo afgerond met Frans en Engels (want lezen, schrijven en spreken was geen probleem). En zelfs nu snap ik nog steeds niet waarom er precies dat ene woordje van die pagina gegeven moet worden en niet een ander woord met dezelfde betekenis.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 5 februari 2026 @ 17:10:01 #253
35189 Troel
scherp en bot
pi_220009487
Hoe dan ook: ik hoop echt dat het onderwijs in Nederland anders georganiseerd kan worden. Er zijn tal van andere landen waar het echt beter is geregeld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220009863
Maar Duits 1 en Frans 1 zijn eigenlijk toch de light vorm van de talen? Tenminste, ik ben zelf absoluut ook niet talig en geloof niet dat ik vroeger in de 1e ooit een voldoende heb gehaald voor Frans. Maar uiteindelijk toch zowel Frans 1 als Duits 1 gedaan (en gehaald). Want dat was geen woordjes leren of naamvallen of zo.
Terwijl ik eerst bedacht had ze allebei te laten vallen (als dat zou kunnen)
pi_220009968
Bij de jongens hebben ze geen Frans/Duits 1 en 2 meer. Het is alles of niks. Geen idee of dat nog bestaat.
  donderdag 5 februari 2026 @ 18:46:20 #256
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010129
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
pi_220010234
Als ik een extra taal (naast Engels en Nederlands) had moeten doen, had ik mijn vwo never nooit niet gehaald. Terwijl ik daarna de uni deed en laatst nog een master hbo deed. Die extra taal had ik niet nodig.
Een diploma zonder wiskunde en/of rekenen vind ik minder verstandig. Iedereen moet geletterd en gecijferd zijn op dat niveau dat je mee kan komen in de maatschappij. En daar schort het nu aan, juist ook op het (v)mbo.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:28 #258
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010310
Daarom neigt J dus nu al naar havo, omdat ie examen doen in die tweede vreemde taal niet ziet gebeuren. Op de havo is alleen Engels verplicht. Ik zou dat ook helemaal prima vinden, ik zie m toch eerder richting een technische hbo opleiding gaan later dan dat ie een universitaire studie zou volgen. En als ie dat laatste toch zou willen zijn er ook andere wegen om daar te komen dan via vwo.
pi_220010382
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk :D

Een extra taal was drama geweest. Maar ook vakken als geschiedenis en aardrijkskunde wilden niet lekker. Ik ben van het snappen, niet van het leren. De oudste is een kopietje van mij.

D leert en snapt gewoon makkelijker. Maar hij is ook helemaal blij dat hij Grieks kan doen en geen Duits of Frans hoeft.
  donderdag 5 februari 2026 @ 19:30:55 #260
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220010437
Mijn vwo pretpakket bestond uit Nederlands, Engels, Frans, Duits, geschiedenis, aardrijkskunde, tekenen/kunstgeschiedenis en wiskunde B. Ik ben nog van voor de profielen, dus een typisch alfa pakket met wiskunde B mocht toen nog.

Zoon wil denk ik exact het tegenovergestelde :+
pi_220010889
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 18:46 schreef mousemicky het volgende:
Bestaat hier niet meer, Frans en Duits zijn alles of niets, op zowel havo als vwo.
Ah dan heb ik daar niet goed opgelet bij de info avond. De talen zijn ook niet heel uitgebreid aan bod gekomen. Alleen dat er buiten Engels nog een extra vreemde taal moet
pi_220010967
Nederlands, Engels, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wiskunde a en economie 1 voor zowel havo als vwo. En woordjes leren kan ik nog steeds niet maar tekstbegrip, lezen en luisteren was nooit een probleem. Met de wiskunde a kon ik op de uni de statistiek goed volgen al had ik een 4,6 als eindcijfer voor wiskunde a op het vwo (terwijl ik met een 7 slaagde op de havo).
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:30:23 #263
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220011067
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 19:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb vwo gehaald met een pret pakket: ne, en, wisA, wisB, bio, na en sk :D
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.

De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers _O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220011079
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
pi_220011159
Aardrijkskunde, geschiedenis én economie klinkt voor mij dan juist weer niet als een pretje :P

Ik had n&t met Frans1 en Duits1 wiskunde b2 en lo2 als keuzevakken.

Dat was voor mij prima. Al had ik in het laatste jaar wel een paar bijlessen wiskunde nodig hoor.
Maar wiskunde a vond ik destijds lastiger.
pi_220011239
Hier Havo met Nederlands, Engels, Frans, Wiskunde B, Economie, Aardrijkskunde en Informatica.
  donderdag 5 februari 2026 @ 20:58:49 #267
244125 laziness
pi_220011311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 20:31 schreef exode het volgende:
Nee nee, het ultieme pretpakket had ik op de Havo: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis en economie.
Maak daar Duits van en Grieks en maatschappijleer erbij :P
pi_220011468
Als je vwo doet doe je, voor je profielkeuze, zeker 3 jaar wiskunde en rekenen. Bovendien is de kans aanwezig dat je al met een behoorlijk rekenniveau van de basisschool komt. Als je vmbo kader doet en geen wiskunde doet kom je hoogstwaarschijnlijk met een lager niveau van de basisschool en krijg je amper twee jaar onderwijs. Simpel gezegd, ik zie er op het mbo die geen btw kunnen berekenen (snappen procenten niet), die niet bedacht krijgen hoeveel tegels er voor een ruimte nodig zijn oid. Ze hebben er geen enkel gevoel bij. Als je dat niet hebt kan je ook niets goed controleren en ben je dus relatief makkelijk op te lichten bijvoorbeeld. Dat is gecijferdheid. Dat je de basis wel snapt en dat kunt gebruiken om keuzes te maken. Dus ja, op het vmbo is wiskunde en zeker ook rekenen echt belangrijk. Mijn jongens mochten dan ook wiskunde niet laten vallen. Gelukkig vinden ze dat zelf niet zo erg.
pi_220011578
N&G met economie 1,2 en Grieks had ik. Latijn en Frans heb ik laten vallen zodra het kon :P
pi_220011831
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 20:30 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat zou ik geen pretpakket willen noemen hoor.

De mijne wel want ik had shock horror geen wiskunde in mijn pakket. En heb het VWO en de universiteit overleefd dus ik ben het oneens dat je het nodig hebt om VWO te doen of om gecijferd genoeg te zijn in de maatschappij.
Ik werk met cijfers _O-
Maar waarom dan met cijfers als blijkbaar wiskunde niet je ding was?

Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 5 februari 2026 @ 22:41:25 #271
244125 laziness
pi_220011975
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde, biologie, economie en geschiedenis.
Omdat je soms per ongeluk ergens inrolt :P
pi_220011976
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Er is meer met cijfers dan wiskunde.
Ik ben ook heel slecht met wiskunde, heb nog vwo zonder gedaan, maar werk ook met cijfers; ik ben boekhouder van doe Vastgoedbeheer. Gaat prima zonder wiskunde.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220012020
Natuurkunde, scheikunde, wiskunde b, biologie, Nederlands, Engels, Duits en Latijn hier. Voor alles een 7 op mn eindlijst. Ik vond zowel exact als talen leuk. De schurft aan zaakvakken :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')