abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221677319
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 14:56 schreef mousemicky het volgende:
7 leerlingen, wat een luxe. Is dat een heel specifieke richting die hij gekozen heeft? Hopelijk zitten er een paar kinderen bij waarmee het ook klikt.
Het is een relatief nieuw initiatief waarbij kinderen veel ruimte krijgen om dingen op hun eigen manier te doen. Ze werken met leerdoelen en in veel gevallen kan de leerling zelf invullen hoe je laat zien dat een leerdoel is bereikt (presentatie, werkstuk, video, etc). Daarnaast is het mogelijk om vakken op verschillende niveaus te volgen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meestal hadden ze rond de 50-60 eerstejaars, maar afgelopen jaar hadden ze een slecht inspectierapport. Na een aantal aanpassingen hebben ze in juni weer een voldoende gekregen op alle onderdelen, maar wellicht heeft dat de aanmeldingen wel wat teruggebracht. Als ik het goed begrijp zijn er ca. 30 eerstejaars dit jaar, maar blijkbaar maar 7 voor de mavo/havo klas...

Edit: het is overigens een aparte afdeling binnen een grote scholengemeenschap. Het is dus niet zo dat dit de hele school is :+.

[ Bericht 3% gewijzigd door Phaidra op 28-08-2026 17:25:27 ]
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:29:47 #102
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221677403
Klinkt als een mooie oplossing voor jouw zoon Phaidra. En fijn dat ze met 7 leerlingen in de klas wel gewoon starten.
pi_221677883
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 11:20 schreef exode het volgende:
Valt me enorm mee, 2 dagen tot 14 uur, 2 dagen tot 15 uur (donderdag en vrijdag, daar zal ie van balen denk ik) en 1 dag tot 12 uur.
Wat een verschil met J! Al kwam ik er achter dat de zoon van een collega ook geen 8e uren heeft (zelfde school maar andere stroming). Dus kennelijk heeft J pech.

@Phaidra Wat een unieke situatie! Hopelijk brengt het hem wat.
pi_221678276
Hier is het rooster al weer aangepast, nu opeens de 2 gymlessen gesplitst en verdeeld over 2 dagen...dus sowieso geen tijd om te douchen. Bij de voetbal wordt ook alleen in onderbroek gedoucht...in mijn tijd ondenkbaar, maar ik kom ook nog uit de pre mobieltjes tijd.

Het komt nu wel beter uit met zijn bijbaantje, want anders had hij een paar keer direct vanuit school moeten gaan, maar voor hetzelfde veranderd het rooster ook weer.

Klassenindeling is nog niet zichtbaar, vorig jaar hebben wij het indirect meegekregen, omdat wij bij een vak de leerlingen konden zien die op de maillijst stonden. Ik ben benieuwd, ook wat gaat veranderen naar aanleiding van het slechte inspectierapport. Maandag hebben ze nog vrij, dinsdag introductie (dansdag), woensdag begint het weer voor het echt. Toch een hele verandering nu vakken wegvallen door de profielkeuze. Ik hoop dat het de juiste was en hij plezier beleeft in de nieuwe samenstelling.
pi_221678728
Ik vraag me altijd af wat leerkrachten denken als je als introductie kiest voor een ‘dansdag’. Dat vind 80% van de scholieren toch verschrikkelijk? Of is dat een beetje net als een ontgroening, dat zoiets samen moeten doorstaan een band kweekt?

Hier nog basisschool, maar in tegenstelling tot vorig jaar met nu al wel een redelijk gevulde jaarplanning. Maar wel met sponsorloop er op. Zo’n hekel aan die dingen!
pi_221678793
Hier ook een prima rooster
3 dagen tot half 3 en 2 dagen tot 1 uur
Wel elke dag om 8.10 beginnen :')
Mijn uitslaper gaat het lastig krijgen oO<
Volgende week rustig opstarten, klas leren kennen, school leren kennen en laptop ophalen dit alles verspreid over 3 ochtenden.
pi_221678802
Oudste had via magister dr klas gevonden. Iets met berichten sturen alleen naar je jaar laag en daar kon ze dan zien wie in welke klas zit.

Oudste doucht na haar sport op school. Moet ook wel echt. Ze heeft 3x per week 1,5 uur intensieve sport. Ze hebben direct na de sport pauze, en als ze later in de les zijn die dag dan mogen ze dan nog eten. Ze moeten ook nog fietsen naar school.

Beide kinderen hebben een prima rooster.

Ook lekker dat oudste 7 huiswerk uren heeft per week, die hoeft thuis niet zoveel te doen. Alleen straks het leerwerk, dat lukt niet zo goed in zo'n lokaal. Maar samenvatten etc, dat lukt wel. Ze heeft dit jaar wel beter gepland. Niet zoveel met dr vriendinnen, maar meer ook alleen, zodat ze ook echt gaat werken en niet gaat klooien. Ze moest ze zelf inplannen, veel in tussenuren en ook een aantal begin van de dag. Dan is ze eerder klaar.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:57:59 #108
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221678898
Hier ging in het laatste vakantieweekend de groepsapp los toen eentje ontdekte dat door in magister in de mail klas 4a/b/c in te typen je de namen te zien kreeg. Dus mailinglijst hack unlocked. Edit: die truc hadden er meer ontdekt dus :D

Ik dacht ook dat kind zou balen van langste dag op vrijdag maar icm een uur fietsen vindt hij het juist fijn dat hij dan niet tot etenstijd nog aan zijn huiswerk zit dus prima positieve benadering :D

Het is even wennen die steeds wisselende samenstellingen van de klas, het was zo’n hechte club vorig jaar en nu fladdert iedereen met een ander rooster door de school. Maar alle docenten zijn te pruimen, de mentor is aardig, hij is nog niet nat geregend deze twee weken en over 1,5 week alweer een studiedag. Oh en hij vond zichzelf aanzienlijk beter op de schoolfoto staan dit jaar 8-)
Vorige week maandag gemaakt, nu al de afdruk in huis!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221679032
Hier in principe voor het 3e jaar dezelfde klas. Wel sterk uitgedund nu een aantal leerlingen naar havo en regulier is vertrokken. Geloof dat ze nu met 18 zijn.

Volgend jaar na profielkeuze zal de boel wel weer gehusseld worden. Volgens mij wordt het dan ook weer samengevoegd met reguliere klassen.
pi_221685268
Hier is zoon er achter dat met name de leerlingen met profiel N&T het meest vervelende rooster had qua uren. N&G was iets beter en de E profielen hadden geen tussenuren en over max 7 lesuren op een dag en soms zelfs nog iets eerder uit. Hopelijk wordt dit dus halverwege het jaar omgegooid zodat dat de N profielen zo gunstig mogelijk zitten, maar wellicht is dat een utopie.

Hier krijgen we ook geen klassenlijst, maar dat kregen we op de basisschool 5-6 jaar geleden al niet meer ivm AVG. Dacht dat dat dus eigenlijk nergens meer zou mogen.

Douchen na de gym deed ik vroeger wel. Was semi-verplicht destijds maar werd niet gecheckt. Ik geloof dat we open douches hadden en hokjes, maar dat weet ik niet meer zeker.

Kids zitten op de zelfde school, maar wordt niet gesproken over douchen. Vind ik erg goor als je nog de hele dag in je eigen zweet moet lopen, maar dat zoeken ze zelf maar uit ;)

De jongste gisteren al weer ‘ziek’ naar huis. Kan daar m’n vinger niet opleggen waar het hem in zit. Vorig jaar had ze wel een leuke klas en was het ook steeds raak.
Ik laat het haar wel uitstellen door paracetamol (of druivensuiker) te nemen en nog even te laten proberen. Maar nu toch weer in week 1.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:29:36 #111
319308 Tink89
To live is to dance
pi_221685364
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 17:23 schreef hilliebillie het volgende:
Hier is zoon er achter dat met name de leerlingen met profiel N&T het meest vervelende rooster had qua uren. N&G was iets beter en de E profielen hadden geen tussenuren en over max 7 lesuren op een dag en soms zelfs nog iets eerder uit. Hopelijk wordt dit dus halverwege het jaar omgegooid zodat dat de N profielen zo gunstig mogelijk zitten, maar wellicht is dat een utopie.

Hier krijgen we ook geen klassenlijst, maar dat kregen we op de basisschool 5-6 jaar geleden al niet meer ivm AVG. Dacht dat dat dus eigenlijk nergens meer zou mogen.

Douchen na de gym deed ik vroeger wel. Was semi-verplicht destijds maar werd niet gecheckt. Ik geloof dat we open douches hadden en hokjes, maar dat weet ik niet meer zeker.

Kids zitten op de zelfde school, maar wordt niet gesproken over douchen. Vind ik erg goor als je nog de hele dag in je eigen zweet moet lopen, maar dat zoeken ze zelf maar uit ;)

De jongste gisteren al weer ‘ziek’ naar huis. Kan daar m’n vinger niet opleggen waar het hem in zit. Vorig jaar had ze wel een leuke klas en was het ook steeds raak.
Ik laat het haar wel uitstellen door paracetamol (of druivensuiker) te nemen en nog even te laten proberen. Maar nu toch weer in week 1.
Waar heeft je jongste last van? Eet ze genoeg, drinkt ze genoeg? Kan het helpen om op school een rustplek te creëren?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_221685785
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 17:29 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Waar heeft je jongste last van? Eet ze genoeg, drinkt ze genoeg? Kan het helpen om op school een rustplek te creëren?
Even spoiler ivm lang verhaal, niet omdat het spoilerwaardig is ofzo ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221686312
Klinkt een beetje als D

lang verhaal
SPOILER

[ Bericht 9% gewijzigd door Deepfreeze op 29-08-2026 19:20:36 ]
  Redactie Frontpage zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:16:26 #114
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221686920
Is er iets van een begeleide werkplek ofzo op school? Want als het dan niet helemaal lekker gaat: > naar de begeleide werkplek. Niet naar huis. Tenzij echt ziek (en dan belt de persoon van de begeleide werkplek echt wel).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_221687934
Bij dochter zijn in overleg sinds vorig jaar (2e voortgezet onderwijs) specifiek uren ingepland die ze doorbrengt in het 'groeilab'. Om te ontprikkelen, even op adem te komen etc.
Dus dat ze van de 2 uur beeldende vorming of drama, or gym, alleen de eerste helft meedoet. En als dat ook niet gaat dan mag ze altijd naar het groeilab.
En lessen na drie uur/ half vier doet ze zelf thuis. Want op school zit ze daar mentaal veel te vol voor.

Dit had ook 1400 uur kunnen zijn. Of 1300 uur. Afhankelijk van je kind.
Ik wil namelijk langdurige uitval voorkomen. Maar ook ervoor waken dat ze iedere dag compleet kapot en met hoofdpijn en misselijk thuis komt. Want dan ligt er een burnout op de loer.

Inmiddels herkent ze namelijk steeds beter wanneer het haar teveel, te druk, te lawaaierig, wordt. Wat ik al heel wat vind. Maar dan moet je er ook nog handelingsmogelijkheden bij hebben als kind.

Toen dit er niet was (en nu soms nog) werd ik regelmatig gebeld dat ze ziek naar huis ging. En eigenlijk wil je dat voorkomen. Want het waren altijd dezelfde dagen in de week (was al in te schatten aan de hand van het rooster).

Heb je contact met mentor, docent etc?
Wij hebben overigens voor de zekerheid wel bloed laten prikken. Daar kwam een licht ijzertekort uit naar voren. Maar zo licht dat het de verklaring niet kon zijn.
Maar contact met de huisarts en mentor was wel de eerste stap.

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 29-08-2026 22:33:43 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221688638
@hilliebillie als ze het gevoel heeft flauw te vallen, is het dan wel haar suiker die te laag is en niet haar bloeddruk/hartslag?
pi_221688772
Goeie tips, dank jullie!

Vorig jaar had ze een hele lieve mentor, maar hier eigenlijk nooit echt over gehad. Deze mentor ‘kent’ ze nog niet, als in vorig jaar niet gehad en deze week een of twee keer gezien.

Ik verwacht dat er binnenkort een kennismakingsgesprek gaat zijn en dan is het goed om dit even te bespreken.

En ik ga binnenkort ook een keer een afspraak maken bij de huisarts voor idd bloeddruk te meten en evt bloed te prikken. Maar het in ieder geval bespreekbaar te maken!

Thnx!
pi_221689382
Hier nog geen rooster. Voor de brugklasser weten we hoe laat hij komende week elke dag op school moet zijn.
Voor de 3e klasser kregen we een mail op vrijdag 17 uur met de tijd dat klas a, b, c op school moet zijn (allemaal andere tijd) en wie de mentoren zijn van de klassen. Maar, geen rooster dus én ook niet in welke klas ze zelf zit.
(We hebben net die maillijst truc geprobeerd, naar dat werkt hier niet helaas).
Dus nu weet ze nog niet veel..
Nou ja, hopelijk komt er maandag iets bruikbaarders.. en anders moet ze maar op de tijd van klas a verschijnen en dan weet de mentor vast wel of ze in die klas zit. Vriendinnen wisten ook nog niks er is al wel rondgeappt.

(School gaf in hun mail overigens aan dat er iets mis was met hun communicatiesysteem en dus was de mail vanuit een persoonlijke mailbox verstuurd)
  zondag 30 augustus 2026 @ 09:58:54 #119
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221689481
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:40 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier nog geen rooster. Voor de brugklasser weten we hoe laat hij komende week elke dag op school moet zijn.
Voor de 3e klasser kregen we een mail op vrijdag 17 uur met de tijd dat klas a, b, c op school moet zijn (allemaal andere tijd) en wie de mentoren zijn van de klassen. Maar, geen rooster dus én ook niet in welke klas ze zelf zit.
(We hebben net die maillijst truc geprobeerd, naar dat werkt hier niet helaas).
Dus nu weet ze nog niet veel..
Nou ja, hopelijk komt er maandag iets bruikbaarders.. en anders moet ze maar op de tijd van klas a verschijnen en dan weet de mentor vast wel of ze in die klas zit. Vriendinnen wisten ook nog niks er is al wel rondgeappt.

(School gaf in hun mail overigens aan dat er iets mis was met hun communicatiesysteem en dus was de mail vanuit een persoonlijke mailbox verstuurd)
Hier stond de mentor in magister onder het kopje “gegevens van Pietje”.

Niet heel handig van school zo :N
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221689628
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:58 schreef laziness het volgende:

[..]
Hier stond de mentor in magister onder het kopje “gegevens van Pietje”.

Niet heel handig van school zo :N
Bij ons kunnen we helaas nog steeds niet in magister. Als je het probeert krijg je de melding dat school de toegang geblokkeert heeft
pi_221691177
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:29 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vraag me altijd af wat leerkrachten denken als je als introductie kiest voor een ‘dansdag’. Dat vind 80% van de scholieren toch verschrikkelijk? Of is dat een beetje net als een ontgroening, dat zoiets samen moeten doorstaan een band kweekt?

Mijn zoon was ook niet blij toen hij het hoorde. Er zullen zeker leerlingen zijn die dat heel leuk vinden, maar het is ook op een leeftijd dat ze zich voor alles en nog wat kunnen schamen, maar ja hij kan weer andere dingen beter en misschien wordt het ook heel leuk. Er was verder geen uitleg, het kan van alles zijn.
Ik verwacht wel dat de samenstelling van de klas veranderd dan is het misschien extra spannend om zich voor de rest bloot te geven, maar ze zullen op school wel ervaring hebben, wat werkt en wat niet. Bij de middelbare hoor je nooit iets over gouden weken, terwijl op de basisschool dat altijd extra aandacht had.
pi_221692040
Bij D hadden ze in jaar 2 een PMT erbij de eerste paar mentorlessen. D helemaal blij, want pmt had hij al gedaan en dat was leuk. Maar zodra je die oefeningen, aangepast aan groepen, in de klas moet doen is het een stuk minder leuk. Enige dat de kinderen bond was de haat aan die mentor uren :P

Die klas zat in de 1e ook al in bijna dezelfde heerlijke samenstelling en met die fijne mentor samen, dus het was ook wel zinloos. Ik vermoed dat ze het in alle klassen deden want de anderen waren allemaal verse klassen gecombineerd van gemengde naar 1 niveau per klas.

D had beachvolleybal op dag 1, die viel in het water en werd binnen volleybal, met zijn mentor; de gym docent. Maar dat soort dingen kun je verwachten bij een school met het motto "de sportieve school"
  zondag 30 augustus 2026 @ 14:34:33 #123
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_221692646
Hier was de introdag jaar 2 vorige week georganiseerd door een outdoor bedrijf. Zoon heeft dus vlot gebouwd en gevaren, en andere groepsspellen gedaan bij strand/water, op een mooie zonnige warme dag. Hij vond t erg leuk, vooral om de mentor t water in te zien gaan omdat dat vlot zonk (dat hij zelf al jaren op scouting zit en dus kan knopen en een vlot bouwen hielp vast mee in het plezier, als ik m moet geloven bleef het vlot van zijn groep als enige wel drijven). Maar er zijn vast ook kinderen geweest die dit niets vonden.

Ik denk niet dat je zo'n dag echt voor iedereen leuk en nuttig kunt maken, maar het is iig elk jaar anders, zodat iedereen hopelijk iig één keer iets doet wat ie leuk vindt
  Moderator zondag 30 augustus 2026 @ 14:43:17 #124
236264 crew  capricia
pi_221692894
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 14:34 schreef mousemicky het volgende:
Hier was de introdag jaar 2 vorige week georganiseerd door een outdoor bedrijf. Zoon heeft dus vlot gebouwd en gevaren, en andere groepsspellen gedaan bij strand/water, op een mooie zonnige warme dag. Hij vond t erg leuk, vooral om de mentor t water in te zien gaan omdat dat vlot zonk (dat hij zelf al jaren op scouting zit en dus kan knopen en een vlot bouwen hielp vast mee in het plezier, als ik m moet geloven bleef het vlot van zijn groep als enige wel drijven). Maar er zijn vast ook kinderen geweest die dit niets vonden.

Ik denk niet dat je zo'n dag echt voor iedereen leuk en nuttig kunt maken, maar het is iig elk jaar anders, zodat iedereen hopelijk iig één keer iets doet wat ie leuk vindt
Dat zou hier echt de hell zijn. Activiteiten via een outdoor bedrijf. _O-

Woensdag bijeenkomst met de klas van half twaalf tot half twee. En donderdag begint het gewone nieuwe rooster. Derde jaar Havo/VWO.
En dat is het.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')