Ah!!quote:Op donderdag 25 april 2013 22:05 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik wilde in het babyboom topic posten.
Was niet voor hier, daarom is het ook weg.
Nee klopt. Zou in deze context totaal ongepast zijn.quote:Op donderdag 25 april 2013 22:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah!!
Dan trek ik mijn bestarffende vinger weer in.
Ik vond het in deze context een gekke opmerking en kon het niet laten er toch iets over te zeggen.![]()
Hier schijnt gelukkig het zonnetje en is het niet echt heel koudquote:Op vrijdag 26 april 2013 09:10 schreef livelink het volgende:
Ik vind het zo jammer dat het nu juist zo regent en koud is. Ik had alle scholen en kinderen zo graag een warme, zonovergoten dag gegund.
Nouja, mij doet het ook compleet niks maar voor de kinderen is het wel sneu. Gewoon, om het leuke dingen doen dus. Van mij mag die hele Oranjekermis ook de kliko in verder.quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik faal weer hard in mijn aandachtige moederskills.ik ben helemaal niet naar school geweest. Maar goed, ik ben ook niet zo koningsgezind.
Ja, maar ik heb een kleuter hequote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik faal weer hard in mijn aandachtige moederskills.ik ben helemaal niet naar school geweest. Maar goed, ik ben ook niet zo koningsgezind.
Hier nog een. Ik zat net eens even de nieuwsbrief van school na te kijken (doe ik anders nooit), en daarin stond dat er vandaag een speciaal onranjecircuit is en iedereen mocht verkleed komen in oranje. Hahaha lees ik ook lekker op tijd!quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik faal weer hard in mijn aandachtige moederskills.ik ben helemaal niet naar school geweest. Maar goed, ik ben ook niet zo koningsgezind.
Oef.quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:58 schreef Meimeltje het volgende:
Hier is vandaag alles afgelast. De kinderen hebben een extra vakantiedag gekregen. Vandaag is de begrafenis van een leerling uit groep 8 die twee maanden geleden te horen kreeg dat de kanker waar hij tegen vocht niet meer te behandelen was...
De leraren gaan naar zijn begrafenis.
ik heb nog drie keer gevraagd of ze écht niks oranjes aan moesten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:15 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Hier nog een. Ik zat net eens even de nieuwsbrief van school na te kijken (doe ik anders nooit), en daarin stond dat er vandaag een speciaal onranjecircuit is en iedereen mocht verkleed komen in oranje. Hahaha lees ik ook lekker op tijd!![]()
jeumig, heftig zegquote:Op vrijdag 26 april 2013 10:58 schreef Meimeltje het volgende:
Hier is vandaag alles afgelast. De kinderen hebben een extra vakantiedag gekregen. Vandaag is de begrafenis van een leerling uit groep 8 die twee maanden geleden te horen kreeg dat de kanker waar hij tegen vocht niet meer te behandelen was...
De leraren gaan naar zijn begrafenis.
Wat triest....quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:58 schreef Meimeltje het volgende:
Hier is vandaag alles afgelast. De kinderen hebben een extra vakantiedag gekregen. Vandaag is de begrafenis van een leerling uit groep 8 die twee maanden geleden te horen kreeg dat de kanker waar hij tegen vocht niet meer te behandelen was...
De leraren gaan naar zijn begrafenis.
Nou he! De kleintjes bleven bij ons op school, maar ik heb echt medelijden met de hogere groepen die naar het sportveld gingen...quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:10 schreef livelink het volgende:
Ik vind het zo jammer dat het nu juist zo regent en koud is. Ik had alle scholen en kinderen zo graag een warme, zonovergoten dag gegund.
ik heb Amber afgezet en ben verdergaan.quote:Op vrijdag 26 april 2013 09:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, ik faal weer hard in mijn aandachtige moederskills.ik ben helemaal niet naar school geweest. Maar goed, ik ben ook niet zo koningsgezind.
Ze hebben maandag niet vrij?quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:31 schreef Tinuviel het volgende:
Wat heftig Meimel.
Hier volgens mij ook geen koningsspelen. Ze mogen maandag wel verkleed komen.
Zo herkenbaar, meneer herkent een aantal automerken, en dan zit je in de auto en dan noemt hij de merken van de tegenliggers; "Volvo, Olfa" waarop ik dan antwoord met "Ja, een Volvo en een Alfa, heel goed"quote:Op maandag 22 april 2013 09:51 schreef Brighteyes het volgende:
Maar waar het bijvoorbeeld echt vandaan komt is met je twee-jarige gaan wandelen die dan 'vooo' zegt waar ik dan helemaal lyrisch'Ja idd, een vogel!' En dat dus bij bushokjes, paardebloemen, brandweerauto's, uithangborden, vlaggen etc. etc. etc.
En die neiging heeft hij nu dus nog steeds.
Daar waar ieder ander denkt 'He, een vogel', zégt hij het dus en verwacht dan minimaal een 'uhuh' of 'ik zie het'. Omdat hij dat zo gewend is zeg maar.
quote:De basisschool is een belangrijk stuk van je leven. Voor de kinderen en voor u. Een school kies je dan ook met zorg. Scholen verschillen in de manier van werken, in sfeer en in kwaliteit. Dat maakt het kiezen niet eenvoudig. Deze schoolgids geeft u een beeld van de wijze waarop de J.H. Snijdersschool het onderwijs van haar leerlingen ziet, invult en organiseert.
De maatschappij van nu vraagt veel van u als ouders, van de kinderen en van ons als school. Naast het goed beheersen van taal- en rekenvaardigheden, worden andere competenties steeds belangrijker. De complexiteit van de maatschappij is heel groot.
De school kan het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, maar vooral het ontwikkelen van andere competenties, in de (beperkte) tijd dat het met de kinderen doorbrengt, niet alleen. Door nauw samen te werken met andere maatschappelijke organisaties, hoeft de school dat ook niet alleen te doen. De maatschappelijke veranderingen vragen om andere keuzes en invulling van het onderwijs.
Als school zien we het als onze maatschappelijke opdracht om hier zo adequaat mogelijk mee om te gaan. De afgelopen jaren heeft er op school een herbezinning plaats gevonden: hoe bereiden we de kinderen van nu zo goed mogelijk voor op de maatschappij van morgen? In de schoolgids hopen we u hier antwoord op te geven.
We nemen kinderen serieus en zorgen dat zij centraal staan. Ieder kind beschikt over een eigen schat aan talenten. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Het ene kind leert door lezen, het andere kind leert door ontdekken en doen en weer een ander leert door samenwerken. Er zijn kinderen die daarbij behoefte hebben aan begeleiding en structuur. Anderen ontwikkelen zich juist beter in een vrije situatie. Bij Natuurlijk Leren is het onderwijs en de omgeving zo ingericht dat elk kind op zoek kan gaan naar een manier van leren die het meest natuurlijk bij hem past. Ieder kind krijgt zo alle kans om zich optimaal te ontplooien en talenten te ontdekken.
Wij helpen kinderen bij het ontdekken en uitbouwen van die talenten. Wij bieden onderwijs en begeleiding op maat in een uitdagende en rijke leeromgeving. We werken vanuit de behoeften en interesses van een kind. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stellen concrete eisen aan kinderen. Dat bepalen wij niet alleen, maar juist in samenspraak met een kind. Zo helpen we een kind inzicht te krijgen in het eigen leerproces. Samen gaan wij op zoek naar de sterke en zwakke kanten van een kind waarbij de focus ligt op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. Van een kind verwachten we dat het verantwoordelijk wordt voor de eigen ontwikkeling en zelf keuzes leert maken. We willen kinderen leren op eigen benen te staan.
Oef, dat is wel heel weinig keuze. Hier zijn er bij elk thema een bepaald aantal werkjes waar ze in de ochtend aan werken, die moeten afgerond zijn binnen het thema, maar ze mogen zelf beslissen wat ze als eerste doen en welke als laatste (met indien nodig sturing van de juf). Groep 2 mag 's middags als eerste kiezen in welke hoeken ze gaan (als ze qua werkjes op schema liggen, anders is er een verplichte keuze werken wel eens) en daarna mag ook groep 1 nog kiezen uit de plekken die over zijn.quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:42 schreef Pvoesss het volgende:
Ik denk idd dat het of helemaal een top iets gaat zijn of niets.
De reden waarom wel is dat ze nu heel erg aanloopt tegen het gebrek aan keuze.
Dit gaan ze op haar huidige school nu aanpassen.
Ze mogen alleen op de vrijdag (middag) kiezen wat ze doen.
De gehele groep 1 heeft alle andere dagen geen enkele keus.
Ze moeten heel erg veel en de manier waarop gaat goed mis bij haar.
Nu is er niets mis met dingen moeten maar ik vind dat een kleuterklas voornamelijk ook dat moet zijn en niet alleen maar verplichte taken en dingen
Ik zou dat gevaar voor de middenmoot veel groter vinden op een klassikale school dan montessori.quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:23 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou, ik zou met een kind dat tegen onderpresteren aanzit geen keuze maken voor montessori-onderwijs. De kans dat ze zich aanpast naar de middenmoot ipv op eigen niveau meewerken is heel groot ben ik bang.
Dat risico is bij meisjes sowieso al veel groter. Ik zou serieus contact opnemen met Marie-Thérèse. Die heeft echt de expertise die je zoekt. En jarenlange ervaring. En een wat meer touchiefeelie benadering en toch wetenschappelijk. Ik heb t gevoel dat ze bij je past.ze neemt iig geen blad voor de mond. En helpt gewoon heel goed.
Als je als kind gewend bent om niet op te vallen is je aanpassen en dus een 'gemiddeld' niveau aangeven een tweede natuur. Doen wat het merendeel doet. Er is geen stimulans voor kinderen die wel meer kunnen maar dat niet (meer) laten zien,quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:53 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zou dat gevaar voor de middenmoot veel groter vinden op een klassikale school dan montessori.
De gedachtengang van montessori is toch juist op het eigen niveau werken.
Veel meer dan de 'gewone' scholen zonder specifieke jenaplan/dalton etc richting.
Op het montessori is er veel minder een mogelijkheid voor aanpassen naar een gemiddeld niveau dan op een traditionele school denk ik nog steeds.quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:55 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Als je als kind gewend bent om niet op te vallen is je aanpassen en dus een 'gemiddeld' niveau aangeven een tweede natuur. Doen wat het merendeel doet. Er is geen stimulans voor kinderen die wel meer kunnen maar dat niet (meer) laten zien,
dat ligt niet aan Montessori maar meer aan het kind. Onderpresteren is een raar dingquote:Op vrijdag 26 april 2013 19:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Op het montessori is er veel minder een mogelijkheid voor aanpassen naar een gemiddeld niveau dan op een traditionele school denk ik nog steeds.
En waarom zou montessori kinderen niet stimuleren het beste uit zichzelf te halen of begrijp ik je nu verkeerd?
klinkt meer als een strafkamp dan een kleuterschoolquote:Op vrijdag 26 april 2013 19:56 schreef Pvoesss het volgende:
Bijvoorbeeld een verplicht knutselwerkje en dan mogen ze niet praten tijdens knutselen en moet de mond dicht en dan als het niet af is moet de wat langzamere knutselaar dus nog uren zwoegen om te voldoen aan de minimumeis van de juf.![]()
Er moet dus hoe dan ook een aanpassing komen in het programma en goede begeleiding komen voor het meisje van Pvoess. Of dat nu gaat om Montessori of regulier onderwijs. Zelf zou ik kijken of er scholen zijn die zich richten op hoogbegaafdheid. In de stad waar ik woon is juist de Montessorischool een goede keuze, omdat ze daar een Leonardo afdeling (gespecialiseerd voor hoogbegaafde leerlingen) hebben.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:00 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat ligt niet aan Montessori maar meer aan het kind. Onderpresteren is een raar ding
Aan de ene kant wel, aan de andere kant moet er ook nog wel de mogelijkheid zijn om het anders te doen, zeker bij de kleuters! En voor een groep 1 kleuter kan dat wat meer dan voor een groep 2 kleuter. Maar als jij binnen de lijntjes kleurt, ook al kleur je de zwarte pieten in alle kleuren van de regenbogen, dan hoeft dat niet fout te zijn. Ook al zal de juf liever willen zien dat je ze zwart kleurtquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:14 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar dat kan thuis toch ook denk ik dan? Ik vind een school bij uitstek de plek waar ze leren zich aan de regels van het onderwijs te houden. We hebben immers afgesproken dat we de letters van links naar rechts lezen en dan kan zij ze wel foutloos van rechts naar links lezen, dat is gewoon níet de afspraak.
Al vind ik niet praten tijdens knutselen wel een strafkamp. Het zou toch gewoon gezellig kunnen en mogen zijn?
eens. Ik zou mijn kind laten testen. Ook zo jong. Om te meten of de voorsprong gelijkmatig is of maar op 1 vlak bijvoorbeeld. Een 4 jarige zou ik niet zomaar op een Leonardoschool zetten zonder zo'n onderzoek.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:15 schreef Soempie het volgende:
[..]
Er moet dus hoe dan ook een aanpassing komen in het programma en goede begeleiding komen voor het meisje van Pvoess. Of dat nu gaat om Montessori of regulier onderwijs. Zelf zou ik kijken of er scholen zijn die zich richten op hoogbegaafdheid. In de stad waar ik woon is juist de Montessorischool een goede keuze, omdat ze daar een Leonardo afdeling (gespecialiseerd voor hoogbegaafde leerlingen) hebben.
Onderpresteren is het gevolg van een verkeerde of geen interventie. Als een leerling zich aanpast en niet opvalt volgt er geen interventie. Als een leerling de kont tegen de krib gooit is de kans groot dat er een inadequate interventie volgt.
Dat laatste gebeurt ook niet zomaar, natuurlijk. Er wordt wel getest voor een kind in aanmerking komt voor het Leonardo onderwijs. Er zijn trouwens ook scholen die bijvoorbeeld speciale programma's hebben naast het normale programma. Eureka, geloof ik?quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
eens. Ik zou mijn kind laten testen. Ook zo jong. Om te meten of de voorsprong gelijkmatig is of maar op 1 vlak bijvoorbeeld. Een 4 jarige zou ik niet zomaar op een Leonardoschool zetten zonder zo'n onderzoek.
die mismatch hoeft alleen niet per se voor te komen vanuit een hogere intelligentie of hoogbegaafdheid, maar een andere snelheid van ontwikkelen. Zeker bij jonge kinderen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:21 schreef Soempie het volgende:
Ik zeg het verkeerd. Er is in eerste instantie een mismatch tussen kind en programma. Vervolgens kan het twee kanten op: aanpassen of dwars gaan liggen. Dan is er mogelijk geen interventie (kind valt niet op) of een onjuiste interventie => onderpresteren.
Daar zijn wij al mee bezig geweestquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:19 schreef _evenstar_ het volgende:
Kan het ook niet aan juf liggen? En een verandering van klas dus de andere groep 1/2 klas eens wat ochtenden proberen?
Eens, maar ze zit in groep 1 en kleurt dit voor haar plezier.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:14 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar dat kan thuis toch ook denk ik dan? Ik vind een school bij uitstek de plek waar ze leren zich aan de regels van het onderwijs te houden.
Dat wil ik ook niet tegenspreken. Ik reageerde in eerste instantie omdat een Montessorischool werd afgeraden. Ik zou kiezen voor een school waar ze de juiste begeleiding en mogelijk een aangepast programma kunnen bieden. Montessori als oplossing zou ik nu ook afraden. En als ik Pvoesss was zou ik inderdaad eerst contact opnemen met een orthopedagoog en laten testen. Goeie tip.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
die mismatch hoeft alleen niet per se voor te komen vanuit een hogere intelligentie of hoogbegaafdheid, maar een andere snelheid van ontwikkelen. Zeker bij jonge kinderen.
Hij is niet van mijzelf. Ik geloof van Marcel van Herpen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:44 schreef Pvoesss het volgende:
Dat is precies wat het is! Die opmerking ga ik van je jatten
Al is de juf nog een jonkievast een oude ziel
OMG ze maakt gewoon glas-in-lood tekeningenquote:Op vrijdag 26 april 2013 20:05 schreef Pvoesss het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is een voorbeeld van hoe zij graag wil kleuren..![]()
![]()
Dat is dan niet fijn want het moet binnen de lijntjes en alles moet de juiste kleur.
Nou Vicky dat is dus ook het issue ze is echt heel ongelukkig.
En bij het veranderen van school wil ik dit ook niet zomaar doen en eerst eens even kijken wat ze los van alles dus nodig heeft
misschien een stomme vraag maar zou t niet zo kunnen zijn dat men kinderen ook wilt leren dat t soms via een regel moet en daarom allemaal tzelfde?quote:Op vrijdag 26 april 2013 19:56 schreef Pvoesss het volgende:
Bijvoorbeeld een verplicht knutselwerkje en dan mogen ze niet praten tijdens knutselen en moet de mond dicht en dan als het niet af is moet de wat langzamere knutselaar dus nog uren zwoegen om te voldoen aan de minimumeis van de juf.![]()
Of dan beslist de juf dat de kinderen het moeten maken zoals het voorbeeld.
Dan denkt X je kan mij wat ik knip zelf wel een poppetje voor mijn verkeersbord.
Er hingen dus allemaal dezelfde (ongeveer) verkeersborden op school en dan 1 die er heel erg uitspringt en dat is dan die van haar.En daar heeft de juf denk ik ook moeite mee.
Alles moet heel strak en naar voorbeeld uitspattingen kunnen niet.
De directrice en ib-er snapte precies mijn punt maar zijn denk ik ook bang voor slechte beoordelingen van inspectie als ze de kinderen wat vrijer laten
dus: alleen leren wat je leuk vind en uit de weg gaan wat je lastig vindt?quote:Op vrijdag 26 april 2013 20:52 schreef Pvoesss het volgende:
Eigenlijk wil ik vooral dit ook meegeven aan mijn kinderen.
Nou ja, dan zit ze dus verkeerd op een school waar wel binnen de lijntjes gekleurd moet worden, lijkt me...quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dus: alleen leren wat je leuk vind en uit de weg gaan wat je lastig vindt?niet leren doorzetten en misschien wel een talent vinden?
Of begrijp ik t nou verkeerd?
dat weet ik dan wel zeker.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nou ja, dan zit ze dus verkeerd op een school waar wel binnen de lijntjes gekleurd moet worden, lijkt me...
Dat is exact de vraag die ik ook had. Ik weet dat ik bijvoorbeeld inderdaad veel moeite heb met het hele schoolse en mijn kinderen zitten dan ook op een school waarvan bekend is dat het niet een prestatiegerichte school is en waar ze bewust niet mee doen aan de Cito-toets. Dat is onze keuze, die ik dus ook voor mezelf kan verdedigen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Op welke grond heb je deze school gekozen toen Pvoesss? En staat dat nog wel overeind?
Dat moest ik ook toen ik het de eerste keer hoorde.quote:
Het is vooral onkunde/onervarenheid. Niet zo zeer onwil, denk ik.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:48 schreef livelink het volgende:
Ik dacht echt dat het iets van vroeger was, maar ik schrik gewoon een beetje van het verhaal van Pvoess.
Ja maar wat als het kind dat allemaal al kan?quote:Op zaterdag 27 april 2013 08:53 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Mischien de knuppel in het hoenderhok...maar ze zitten toch ook op school om iets te leren?
En als ze alles maar op hun eigen manier blijven doen omdat ze dat het leukste vinden dan leren ze natuurlijk niet zo gek veel.
ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig allemaal maar vrij gelaten moeten worden en hun eigen ding moeten kunnen doen
Nee dat een examen niet meet wat je waard bent.quote:Op vrijdag 26 april 2013 22:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dus: alleen leren wat je leuk vind en uit de weg gaan wat je lastig vindt?niet leren doorzetten en misschien wel een talent vinden?
Of begrijp ik t nou verkeerd?
De juf wil heel graag maar weet niet hoe en een gedeelte is de school die bang is voor slechte beoordeling voor het niet scoren wat ze willen scorenquote:Op zaterdag 27 april 2013 09:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het is vooral onkunde/onervarenheid. Niet zo zeer onwil, denk ik.
ja als de werkjes zoiets niet uitdagends zijn als tot 5 tellen..maar dat kan ik me toch niet voorstellen.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:51 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ja maar wat als het kind dat allemaal al kan?
Weer verplicht werkjes moet maken waarbij ze tot 5 moeten tellen terwijl ze al tot 100 telt.Ze is veel en veel verder. En ze remmen haar in haar spel ook weer enorm.
Het is leuk en knap hoe ver ze is maar ze is 4. Ze heeft ook haar spel nodig en ze snappen totaal niet wat ze met haar "rebelsheid" aan moeten![]()
Als ze dan een keer lekker mag kleuren dan moet het alsnog op een bepaalde manier. Ze heeft geen enkele vrijheid en ze mist een uitlaat klep.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |