quote:KNWU stelt onderzoekscommissie in
Toegevoegd: dinsdag 6 nov 2012, 23:05
De KNWU gaat een onderzoekscommissie instellen die het dopinggebruik in de wielersport in Nederland in kaart moet brengen. De commissie wordt eind deze maand geinstalleerd en zal uiterlijk 1 juli rapport uitbrengen.
Renners en begeleiders die meewerken met het onderzoek en schuld bekennen, kunnen volgens de commissie rekenen op strafvermindering. Dit zal nog wel met het mondiale anti-dopingagentschap WADA moeten worden kortgesloten.
Aanvankelijk onderzocht de KNWU of het mogelijk was een waardheidscommissie in te stellen, maar aan het verklaren onder ede zaten te veel juridische haken en ogen.
Het is een aanwijzing dat de excessen minder zijn geworden, waardoor we in elk geval van een schoner peloton kunnen spreken. Niemand hier zal echter zo naief zijn om stellen dat er een dopingvrij peloton is. Maar elke stap is er wel eentje.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:39 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Of je met doping een koers wint met gemiddeld 50 km per uur of met doping een koers wint met gemiddeld 45 per uur maakt het niet minder valsspelen imo. Ik geloof best dat ze niet zo strak van de epo staan als in de tijd van Riis, maar als er minder mogelijk is kan je met een kleinere dosis ook vals spelen.
Enige voordeel wat er dan zou kunnen zijn is dat je als schone renner ook dichter bij overwinningen kan komen, maar 3 weekse wedstrijden winnen lijkt me dan al weer een illusie.
Mwa. Als ipv 95% grote dosissen epo pakt zoals in de Riis tijd nu 95% microdosissen pakt, is het dan een schoner peloton? Ik vind van niet eigenlijk..quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:49 schreef Steven184 het volgende:
Het is een aanwijzing dat de excessen minder zijn geworden, waardoor we in elk geval van een schoner peloton kunnen spreken. Niemand hier zal echter zo naief zijn om stellen dat er een dopingvrij peloton is. Maar elke stap is er wel eentje.
quote:Anti-Doping Statement - Thomas Dekker (Garmin-Sharp)
''As member of Team Garmin-Sharp and their policy and values, as Dutch rider and member of the Dutch federation, as ex-doper who served a 2 years suspension and as supporter of clean cycling: I announce that I will testify and fully cooperate with the Dutch Anti-Doping Authority to help further clean the world of cycling. Therefore I choose to give the full extent of my knowledge, names, dates and details.
There are many details and people involved with my doping past. All of that, including the names of people who helped me will be given to the Anti-Doping Authority.
I will begin this process and hope that it will make it easier for ex-colleagues and ex-teammates to come forward and help the sport.''
Thomas Dekker,
Calpe, Spain.
Note:
Thomas Dekker is not available for any interview request or comment during his cooperation with the Dutch Anti-Doping Authority. He will focus on his racing and work for Team Garmin-Sharp.
The first meeting between the Dutch Anti-Doping Authority and Thomas Dekker is planned within the coming two weeks.
Er is tegenwoordig ook geld te verdienen met het anti-doping verhaal, in tegenstelling tot de jaren '90. En ik denk dat cleane renners tegenwoordig een pak meer kans maken op een succes, dat is voor mij wel een van de maatstaven van een schoner peloton.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mwa. Als ipv 95% grote dosissen epo pakt zoals in de Riis tijd nu 95% microdosissen pakt, is het dan een schoner peloton? Ik vind van niet eigenlijk..
Ik kan me zo kapot ergeren aan die Nando Boers hequote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:44 schreef Szura het volgende:
Wat een warrig geschreven stuk. Dat heeft Nando Boers weleens beter gedaan.
Waarom gebeurt dit niet? Dit is al jarenlang zó logisch om te doen vanuit antidopingperspectief (wel slecht voor het imago van de sport natuurlijk). Zo lang dit beleid er niet komt is het duidelijk dat het antidopingbeleid een wassen neus is.quote:Wat is de fout?
"De 99 procent die er doorheen glipt. Die 99 procent moet 1 procent worden. Die hertesten, dat is al een aardige stok achter de deur. Je kunt zeggen tegen de renners: 'We kunnen het nu misschien niet vinden, maar misschien volgend jaar wel. Of over vijf jaar.' En de sancties mogen voor mij omhoog… Zwaarder straffen en plúkken: net als criminelen. Die Audi A8 onder hun kont vandaan en laat ze maar op de fiets naar het werk gaan. Ze fietsen toch zo graag?''
Ik denk dat het cleaner is. Pronk zegt ook dat 95% van de wielrenners de sport in gaat met het idee geen doping te gebruiken. In een cultuur dat iedereen gebruikt, dan móet* je wel. Maar als je in het huidig peloton begint en je kan best aardig mee komen, af en toe een redelijk aansprekende etappe winnen, dan is de nood om doping te gebruiken veel en veel lager. En ik baseer dit niet op uitspraken dat het nu veel schoner is, want die geloofde ik ook niet in het EPO-tijdperk en in het bloeddoping tijdperk. Ik baseer dit op dalende gemiddelde snelheden en wattages, waar in praktisch elke sport alleen maar verbeterende prestaties te zien zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mwa. Als ipv 95% grote dosissen epo pakt zoals in de Riis tijd nu 95% microdosissen pakt, is het dan een schoner peloton? Ik vind van niet eigenlijk..
Vaughtersquote:
twitter:inrng twitterde op woensdag 23-01-2013 om 10:30:21"Oh Fok" must be what several veteran cyclists will be saying today. Dutch media raking up the past, self-reflection in a hall of mirrors reageer retweet
Om die passage moest ik wel lachen...vertel maar jongens, wie is hier die geheime leverancier in het topic?!quote:Steven Rooks, Gert-jan Theunisse, Adrie van der Poel, Andy Bishop, Marc van Orsouw, Rudy Dhaenens, Jörg Müller en Peter Stevenhaagen werden door Fok van doping voorzien.
Ik wil nu wel eens de waarheid over de Giro van 1969 en de situatie Mery Merckx!quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:06 schreef TargaFlorio het volgende:
What's next? Wim van Est bleek volledig gedoped in het ravijn gestort te zijn?
Ja en EPO was ook wel een gamechanger. Maar ach, alle informatie die naar buiten komt is meegenomen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:06 schreef TargaFlorio het volgende:
De journalisten zijn wel erg naief. Er zijn in de jaren '80 voldoende Nederlandse renners betrapt dat het geen verrassing is dat PDM in '88 doping gebruikt heeft. Doping werd toen nog enigzins gelolereerd, dat kun je niet vergelijken met de afgelopen jaren.
Ben het hier heel erg mee eens net zoals de andere dingen die je zegt over Nelissen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:15 schreef KilgoreTrout het volgende:
[..]
Eens. Lees ook de afscheidsrede van Nicole Cooke eens.
http://www.guardian.co.uk(...)retirement-statement
[..]
25 jaar terug gaan vind ik niet zoveel toevoegen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:09 schreef Saysem het volgende:
[..]
Ja en EPO was ook wel een gamechanger. Maar ach, alle informatie die naar buiten komt is meegenomen.
quote:Google translate:
De Murcia exciclista Jose Luis Martinez is gearresteerd, samen met drie andere mensen in een operatie tegen doping, volgens The Sixth nieuws en de politie bronnen bevestigd. De arrestatie vond plaats in een magazijn van Murcia, waar de politie tussenbeide om vervalste geneesmiddelen en apparatuur om plasma en grote hoeveelheden van clenbuterol, testosteron en Primobolan (anabole) en andere dopingproducten te vervaardigen. De operatie werd een jaar geleden gelanceerd, op het spoor van valse anabole verdeeld in sportscholen en gewicht kamers.
http://deportes.elpais.co(...)58885232_040034.html
quote:Exciclista, redada, dopaje
José Luis Martínez, detenido por la policía en una nave de Murcia
El exciclista murciano José Luis Martínez ha sido detenido junto a otras tres personas en una operación contra el dopaje, según informó La Sexta Noticias y confirmaron fuentes policiales. El arresto tuvo lugar en una nave industrial de Murcia, donde la policía intervino maquinaria para falsificar medicamentos y para fabricar plasma, así como grandes cantidades de clembuterol, testosterona y Primobolán (esteroide anabolizante) y otros productos dopantes. La operación se inició hace un año, siguiendo la pista de anabolizantes falsificados distribuidos en gimnasios y salas de musculación.
José Luis Martínez, de 33 años, fue profesional de 2001 a 2006 en los equipos Jazztel, Paternina y Comunidad Valenciana de Vicente Belda. Dejó el ciclismo a raíz de la Operación Puerto, que supuso la desaparición de su último equipo por su implicación en la trama de dopaje guiada por Eufemiano Fuentes. Intentando desmarcarse de la Operación, Martínez difundió un comunicado en el que subrayaba que en sus tres años en el equipo nunca había tenido relación con Fuentes, negaba que hubiera ninguna bolsa de sangre suya entre las incautadas y se mostraba dispuesto a demandar a quien fuera para esclarecer su nombre, que figuraba manuscrito entre los papeles de Fuentes \[en una lista con el plan de transfusiones de 11 corredores preseleccionados por el equipo para la Vuelta 2005, que finalmente Martínez no corrió\].
Después de dejar el ciclismo, Martínez (amante de los gimnasios, el culturismo y las pesas, un cachas según los que le conocen de terribles brazos, abdominales y hombros) se convirtió durante un tiempo en seleccionador amateur de la federación murciana, y empezó a estudiar. Hizo un curso de nutrición y emprendió la carrera de enfermería y con generosidad repartía sus conocimientos y consejos nutritivos —el uso de los aminoácidos ramificados y las papillas de avena para la recuperación de los esfuerzos— entre sus excompañeros del pelotón y amigos.
En los dos últimos años a Martínez se le veía diariamente en la Vuelta a España, carrera con cuya organización colaboraba en tareas de <CF1001>chaperón<CF1000> con los inspectores antidopaje. El chaperón es la persona que acompaña a los deportistas seleccionados para el control de dopaje desde el momento en que terminan su competición para controlar todos sus movimientos antes de acudir a orinar a la estación de control.
Fueron precisamente sus actividades durante la Vuelta, que algunos testigos consideraron sospechosas, las que llevaron a la policía a iniciar la investigación que concluyó ayer en una nave industrial murciana junto a otras tres personas y material para falsificar productos dopantes y manipular la sangre.
http://deportes.elpais.co(...)58885232_040034.html
quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:22 schreef TheArt het volgende:
Nieuwe Spaanse dopingzaak. Ex-renner José Luis Martinez is samen met 3 anderen opgepakt. In een magazijn in Murcia vond de politie vervalste geneesmiddelen, apparatuur om bloedtransfusies mee uit te voeren en grote hoeveelheden clenbuterol, testosteron en anabolen. Die Martinez was 2 jaar geleden schijnbaar een vaste gast in de Vuelta. Daar deed hij nogal wat verdachte dingen waardoor de politie besloot een groot onderzoek te starten.
[..]
En als we dan toch lekker aan het insinueren zijn, Valverde komt toch ook uit Murcia?quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:29 schreef DeeBee het volgende:
Haha, heel subtiel ook, dat clenbuterol zo specifiek genoemd wordt...
Vergeet LL Cool S niet.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:40 schreef OProg het volgende:
[..]
En als we dan toch lekker aan het insinueren zijn, Valverde komt toch ook uit Murcia?
Haver papquote:Na het verlaten van fietsen, Martinez (minnaar sportscholen, bodybuilding en gewichtheffen, een handvat volgens degenen die hem kennen vreselijke armen, abs en schouders) werd voor een tijd in amateur-coach van de federatie Murcia, en begon studie. Hij maakte een voedings-cursus en begon een carrière in de verpleging en royaal verspreid kennis en voedingsadvies-het gebruik van BCAA's en haver pap voor herstelwerkzaamheden-onder zijn voormalige teamgenoot team en vrienden.
Minnaar van sportscholen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:49 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Ik haalde even een Spaanstalig artikel door Google translate:
[..]
Haver pap
Ik ben benieuwd wie dat ooit gezegd heeftquote:Op woensdag 23 januari 2013 12:14 schreef Ereinion het volgende:
Ik vraag me af welke sporters bij hem klant waren. Dat kunnen geen wielrenners zijn, want die zijn allemaal schoon na 2006 (of 2008, afhankelijk van wie je gelooft, of misschien 2010, maar in ieder geval de laatste jaren).
Nou, van testosteron kon je ook van een aanklampertje achteraan het peleton, veranderen in een renner die meedeed voor de prijzen. Zelfs Hamilton ondervond dat in volle EPO tijd, voor hij al EPO gebruikte. Bepaalde steroïde hebben als neveneffect dat ze ook extra rode bloedlichaampjes aanmaakten (ok niet zoals EPO, maar toch het is weer een klein voordeeltje) + je recupereert veel sneller. De eerste EPO gebruikers reden toen ook al rond (waarschijnlijk nog niet te veel dat dan weer wel). Ik vind wel dat alles uit mag komen, zo krijgen de renners het signaal dat het ooit toch gaat uitkomen. Nu nog die verjaringstermijn ongedaan maken en we zitten op de goede weg.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:10 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
25 jaar terug gaan vind ik niet zoveel toevoegen.
Bovendien waren de middelen van toen, volgens mij, niks vergelijken met de EPO van later. Zoals je zegt EPO was een gamechanger.
Nadat zijzelf gepakt zijn bijvoorbeeld? Noem eens iemand voor wie jij respect hebt?quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:28 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik heb respect voor mensen die getuigen op momenten dat het niet trendy is om op een kar te springen.
Even een oude quote opgezocht:quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:35 schreef baggerbaas het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)j-dopingarts-spanje/
Ook Bartoli werd destijds aan deze naam gelinkt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:32 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dan zou ik inderdaad eerder aan Flecha denken dan aan Dekker (zowel T als E), die in z'n Fassa-tijd 'plots' prima zware klassiekers aankon en o.a. Zurich en de Ronde van Lazio won.
Ludo Diercxkens die al tijdens de test zelf bekende (ik dacht corticosteroïde), en het resultaat later bleek niet eens positief dan ook nog. Maar die werd dan gezien als de kop van jut in die tijd. Maar ja, hij is afkomstig uit mijn streek, misschien wat te subjectief van mij.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nadat zijzelf gepakt zijn bijvoorbeeld? Noem eens iemand voor wie jij respect hebt?
Zat dat topic ook te lezenquote:Op woensdag 23 januari 2013 12:41 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Even een oude quote opgezocht:
[..]
Ook Bartoli werd destijds aan deze naam gelinkt.
Oud nieuws dus. Werd aardig neergesabeld hierquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:50 schreef marcodej het volgende:
http://www.sportwereld.nl(...)op_lijstFuentes.html
Tegen wie heeft hij getuigd dan?quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:42 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Ludo Diercxkens die al tijdens de test zelf bekende (ik dacht corticosteroïde), en het resultaat later bleek niet eens positief dan ook nog. Maar die werd dan gezien als de kop van jut in die tijd. Maar ja, hij is afkomstig uit mijn streek, misschien wat te subjectief van mij.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:02 schreef TargaFlorio het volgende:
FOK betrokken bij georganiseerd dopinggebruik![]()
Verkeerd verstaan dan.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tegen wie heeft hij getuigd dan?
Ik eerst ook hoor, maar volgens mij heeft SOK dus alleen respect voor wielrenners die uit het niets doping bekennen en een sloot andere wielrenners erbij lappen richting anti-dopingautoriteiten, zonder dat daar enige aanleiding voor is.quote:
twitter:CyclingFlash twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:05:08Meanwhile the MPCC has the (!) solution for a cleaner image of the sport - http://t.co/rBZXSyya reageer retweet
Wie zegt dan dat er opeens totaal geen doping gebruikt gaat worden? Niemand. Natuurlijk zal er nog doping gebruik worden, het gaat er alleen om op welke schaal. En ik ben ervan overtuigd dat dat op een minder grote schaal dan voorheen is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:05 schreef Sunshineboy het volgende:
Ik geloof er niks van dat er de komende jaren geen doping gebruikt wordt. Binnenkort is er iets nieuws ontdekt dat pas rond 2025 goed ontdekt kan worden.....
Quotering Boogie: 1:1.001quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:08 schreef JohnDDD het volgende:
Zo, die Dekker mag zijn voordeur wel dichtspijkeren, er gaan een paar mensen heeelemaal niet blij zijn met zijn bekentenissen. Ik vind het natuurlijk fantastisch dat het eindelijk allemaal eens naar buiten komt!!!!! Laten we hier zsm een dopingtoto organiseren ivm de komende onthullingen.
Maar zelfs al gebruikt slechts een enkeling, je kunt het wielrennen (en wellicht andere sporten) dan toch geen eerlijke sport meer vinden? Waarom het dan volgen? Ja, natuurlijk is het een prachtige sport.. maar eigenlijk kijk je naar GTST op de fiets.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:08 schreef TheArt het volgende:
[..]
Wie zegt dan dat er opeens totaal geen doping gebruikt gaat worden? Niemand. Natuurlijk zal er nog doping gebruik worden, het gaat er alleen om op welke schaal. En ik ben ervan overtuigd dat dat op een minder grote schaal dan voorheen is.
Interessanter wordt:quote:
Elke sport is op die manier geen eerlijk sport meer, want in ELKE sport wordt doping gebruikt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:12 schreef Sunshineboy het volgende:
[..]
Maar zelfs al gebruikt slechts een enkeling, je kunt het wielrennen (en wellicht andere sporten) dan toch geen eerlijke sport meer vinden? Waarom het dan volgen? Ja, natuurlijk is het een prachtige sport.. maar eigenlijk kijk je naar GTST op de fiets.
twitter:thijszonneveld twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:23:15En ook Remmert Wielinga zou klant zijn geweest bij Fuentes. #NRC reageer retweet
Remmertquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:24 schreef Steven184 het volgende:
twitter:thijszonneveld twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:23:15En ook Remmert Wielinga zou klant zijn geweest bij Fuentes. #NRC reageer retweet
Nou dit is me toch een scoop!twitter:thijszonneveld twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:26:46Verder in NRC: de documenten uit het politiedossier - ook over ene A.C. reageer retweet
Zonneveld heeft gauw de neiging zichzelf te serieus te nemen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:29 schreef Mani89 het volgende:
Nou dit is me toch een scoop!twitter:thijszonneveld twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:26:46Verder in NRC: de documenten uit het politiedossier - ook over ene A.C. reageer retweet
Wel een junior die in 2006 de Tirreno-Adriatico won dan.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:28 schreef Mani89 het volgende:
Dat hele classicomano = T. Dekker verhaal is al honderd jaar oud en klopt niks van, toen was hij nog een junior ofzo.
twitter:thijszonneveld twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:27:55Anonieme bron vertelt over ontmoeting met Fuentes qwa. Hij zei: 'Ik heb Alberto Contador gespaard voor het Spaanse wielrennen.' reageer retweet
Hopelijk weten we het na de rechtzaak die maandag begint.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:31 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Was A.C. nou Antonio Colom of Alberto Contador?
Kunnen ze die anonieme bron ook weer eens vinden die aangaf dat als Fuentes zou praten Spanje het EK en WK zou verliezen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:31 schreef TheArt het volgende:
twitter:thijszonneveld twitterde op woensdag 23-01-2013 om 13:27:55Anonieme bron vertelt over ontmoeting met Fuentes qwa. Hij zei: 'Ik heb Alberto Contador gespaard voor het Spaanse wielrennen.' reageer retweet
Dat was Alberto Contador, is terug te vinden in het eerste rapport van de Guardia Civil.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:31 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Was A.C. nou Antonio Colom of Alberto Contador?
Klopt.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:34 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Dat was Alberto Contador, is terug te vinden in het eerste rapport van de Guardia Civil.
Als het ooit nog bewezen kan worden zal AC wel een levenslange schorsing krijgen, dat zou ik nog graag zien gebeuren (ik geloof geen seconde dat hij nu wel clean is). Die andere 140 sporters heb ik totaal geen hoop in.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:38 schreef OProg het volgende:
[..]
Klopt.
Maar goed, AC is al twee jaar de lul geweest, de link met Fuentes weten we inmiddels wel en eigenlijk zal me dat nu een beetje een worst zijn.
Liever dat die overige 140 sporters eens uit de hoge hoed komen.
Wellicht wordt Nederland toch nog wereldkampioen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:33 schreef OProg het volgende:
[..]
Kunnen ze die anonieme bron ook weer eens vinden die aangaf dat als Fuentes zou praten Spanje het EK en WK zou verliezen?
Waarom is hij nou weer een omhooggevallen lul?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:39 schreef JohnDDD het volgende:
Komt Thijs er ook achter
Wat is dat toch een omhooggevallen lul die Thijs Zonneveld!
Vooral omdat hij mijn idee van die fietsberg gejat heeft zonder mij in het artikel te vermelden en daar vervolgens mij op TV gekomen is alsof het zijn idee was.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:40 schreef TheArt het volgende:
[..]
Waarom is hij nou weer een omhooggevallen lul?
Iets weten is één ding, er bronnen voor hebben zodat je kan publiceren is een tweede. Ik ben het met je karakterschets van Zonneveld eens, maar vind het niet erg dat hij aan het graven is. Wie doet het anders?quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:39 schreef JohnDDD het volgende:
Komt Thijs er ook achter
Wat is dat toch een omhooggevallen lul die Thijs Zonneveld!
Tuurlijk maar het verhaal is verder helemaal nergens op gebaseerd, 6 jaar geleden al niet. Dat Zonneveld dat dan nu weer oplepelt is wel heel treurig.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:31 schreef OProg het volgende:
[..]
Wel een junior die in 2006 de Tirreno-Adriatico won dan.
Zo kan ik daar nog wel een berg Spanjaarden noemen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:39 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Als het ooit nog bewezen kan worden zal AC wel een levenslange schorsing krijgen, dat zou ik nog graag zien gebeuren (ik geloof geen seconde dat hij nu wel clean is). Die andere 140 sporters heb ik totaal geen hoop in.
quote:Fuentes found himself at the centre of another doping scandal when he was arrested in December 2010 in connection with Operacion Galgo. Marta Dominguez, steeplechase world champion at the time, was charged with doping and dealing in banned substances but was acquitted when it transpired that the drugs in question were not illegal under Spanish law.
Another Spanish athlete, Ethiopian-born European cross-country champion Alemayehu Bezabeh was actually caught by the Guardia Civil with a bag of his own blood that was apparently intended to be used for an illegal auto-transfusion, and confessed to being part of the doping ring at the centre of Operacion Galgo.
However, the Spanish athletics federation decided there was insufficient evidence against him – the athlete later claimed that the the blood was to be analysed for a liver problem – and he escaped sanction.
To date no charges have been brought against Fuentes in connection with Operacion Galgo.
Dekker geeft zelf aan Dynepo en boedtransfusies gedaan te hebben. Dat moest ergens vandaag komen, dus als nu blijkt dat het Fuentes was is dat ook meteen duidelijk.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:43 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Tuurlijk maar het verhaal is verder helemaal nergens op gebaseerd, 6 jaar geleden al niet. Dat Zonneveld dat dan nu weer oplepelt is wel heel treurig.
Er zijn toch alleen wielrenners als getuigen opgeroepen? Ik weet niet eens of de rechterlijke macht wel de mogelijkheid heeft om te onderzoeken welke andere sporters er betrokken waren aangezien dopinggebruik toen niet strafbaar was.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:44 schreef OProg het volgende:
[..]
Zo kan ik daar nog wel een berg Spanjaarden noemen.
Die 140 zou er hoop zijn als het via de rechterlijke macht komt zodat er meer los gaat komen. Hoewel ik daar ook niet al te veel hoop op heb.
Volgens mij wel. Dat zou dit onderzoek zo'n enorme farce maken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:47 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Er zijn toch alleen wielrenners als getuigen opgeroepen? Ik weet niet eens of de rechterlijke macht wel de mogelijkheid heeft om te onderzoeken welke andere sporters er betrokken waren aangezien dopinggebruik toen niet strafbaar was.
Daar valt weinig meer te halenquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:55 schreef Steven184 het volgende:
The Team :
Joseba Beloki, Alberto Contador, Allan Davis, Igor Gonzalez de Galdeano, Roberto Heras, Jörg Jaksche, Luis León Sanchez, Marcos Serrano and Ángel Vicioso.
Grappig, deze had ik nog niet gezien. A.C. is dus wel heel duidelijk Alberto Contador...quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:54 schreef TheArt het volgende:
Van het NRC. Fax van Fuentes naar Liberty Seguros. Initialen zijn van de 9 renners die in 2005 de Tour reden voor de ploeg:
[ afbeelding ]
Wat staat er achter Davis?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:00 schreef OProg het volgende:
Het enige dat nog kan is dat L.L en A.C. schoon waren, want er stond achter die namen 'Niks of hetzelfde als J.J. (Jaksche )'.
De kans is 50%
Haha, wat denk je zelf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:00 schreef OProg het volgende:
Het enige dat nog kan is dat L.L en A.C. schoon waren, want er stond achter die namen 'Niks of hetzelfde als J.J. (Jaksche )'.
De kans is 50%
Dit is ook al toendertijd boven komen drijven, gewoon nieuws van 6 jaar geleden herpubliceren als nieuwsquote:Op woensdag 23 januari 2013 13:54 schreef TheArt het volgende:
Van het NRC. Fax van Fuentes naar Liberty Seguros. Initialen zijn van de 9 renners die in 2005 de Tour reden voor de ploeg:
[ afbeelding ]
Stond op de wielerprikquote:Op woensdag 23 januari 2013 14:03 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Dit is ook al toendertijd boven komen drijven, gewoon nieuws van 6 jaar geleden herpubliceren als nieuws
Ik ken alleen maar wat woordjes, maar lijkt me iets als 'Plan loopt volgens de doelstelling uit elkaar' ofzo.quote:
Dat is waar inderdaad. Niks nieuws.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:03 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Dit is ook al toendertijd boven komen drijven, gewoon nieuws van 6 jaar geleden herpubliceren als nieuws
Dat hij op een apart dopingplan staat dat afhangt van de doelstellingen van het moment.quote:
Er is toentertijd veel boven komen drijven, maar dit ook?quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:03 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Dat had ik zelf ook op de prik geplaatstquote:
Ja die fax heb ik zeker weten eerder gezien.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:07 schreef TheArt het volgende:
[..]
Er is toentertijd veel boven komen drijven, maar dit ook?
[..]
Dat had ik zelf ook op de prik geplaatst
Ah, dat kan ik me dan niet meer herinneren.quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:08 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ja die fax heb ik zeker weten eerder gezien.
edit: Hier staat hij in 2007 in ieder geval al in het klein.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=P11FFO9N
quote:Volledige ploeg Contador aan leiband arts
Minstens vijf keer heeft Thomas Dekker in het geheim bloed laten opslaan bij de Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes. Zeker twee van die bloedzakken heeft hij in het voorjaar van 2006 gebruikt bij een transfusie, onder meer kort voor de door hem gewonnen Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico.
Morgen in de Volkskrant: een uitgebreide reconstructie over het dopingverleden van Thomas Dekker en de praktijken van dopingarts Fuentes.
Dat blijkt uit de documenten van Operación Puerto, het Spaanse onderzoek naar het dopingnetwerk van Fuentes. In dat dossier komt Dekker voor als 'renner 24' en 'Clasicómano Luigi'. Betrokkenen, onder wie een profrenner die zelf klant was bij Fuentes, verklaren dit aan de Volkskrant.
Dekker wil niet reageren, laat hij via zijn management weten. Hij zwijgt voorlopig over zijn dopegebruik. Wel heeft hij toegezegd zijn verhaal achter gesloten deuren bij de Nederlandse Dopingautoriteit te doen. In juli 2009 werd hij twee jaar geschorst na een positieve controle op het middel dynepo.
Als talent van de Rabobankploeg maakte hij in 2006 de oversteek naar doping, vertelde hij onlangs in NRC Handelsblad. Hij maakte gebruik van epo en van bloedtransfusies. Waar hij bloed doneerde, vertelde de Noord-Hollander er niet bij.
Clasicómano Luigi
Onder de naam Clasicómano Luigi duikt de renner op in het onderzoeksdossier van Operación Puerto, dat zich vooral concentreert op de vermeende illegale medische praktijken van Fuentes. Dekker dankt die codering aan Luigi Cecchini, de trainer met wie hij samenwerkt sinds zijn verhuizing naar Italië. Clasicómano is Spaans voor klassiekerliefhebber.
Dekker is jaren kind aan huis bij de man die onder meer de CSC-ploeg van Bjarne Riis begeleidt. Daarnaast adviseert 'Cecco' renners langs te gaan bij Fuentes, met wie hij nauwe banden onderhoudt. 'Cecco is een vriend', valt te lezen in een van de sms-berichten van de Spanjaard die de politie onderschept.
Onder meer Jan Ullrich, Tyler Hamilton, Alejandro Valverde en Ivan Basso laten hun bloed in Madrid bewaren. Daarnaast lopen twee volledige ploegen aan de leiband van de arts: Liberty Seguros van Alberto Contador en Comunidad Valenciana. Een aantal van die renners is opgeroepen te getuigen en zo de bewijslast te leveren in de rechtszaak waarin onder anderen Fuentes wordt aangeklaagd voor het overtreden van de gezondheidsregels.
Maandag komt eerst Fuentes zelf aan bod. Dinsdag zal voormalig ploegleider Manolo Saiz zijn verhaal vertellen. In de week van 11 februari zijn de renners aan de beurt.
Telefonisch contact
Op 9 mei 2006 vraagt de Spaanse politie toestemming Fuentes te schaduwen en zijn telefoon af te tappen. Een dag later staat Thomas Dekker voor de laatste keer bloed af. Om binnen te komen, moet hij eerst telefonisch contact leggen met Fuentes. Hij springt daardoor in het oog bij de Guardia Civil - net als de anderen die rond die tijd sms'en of bellen met de Spaanse gynaecoloog of met Jose Luis Merino Batres. Batres is de hematoloog (specialist in bloedziekten) die met Fuentes leiding geeft aan de bloedbank, die jarenlang goed verborgen blijft.
Als 'Clasicomano' duikt Dekker ook op in een gesprek tussen de twee. Als ze spreken over hun klanten, doen ze dat doorgaans in mysterieuze bewoordingen en gebruiken ze valse namen. Over Thomas Dekker hoort de politie ze zeggen: 'Hij is de spion van de Italiaan die van ver komt.' Met de Italiaan doelen ze op Cecchini.
Dertien dagen nadat Dekker voor het laatst bloed heeft afgestaan, loopt de goudmijn van Fuentes en Batres ten einde. Op 23 mei 2006 valt de Guardia Civil de adressen binnen waar ze hun schatten bewaren. Behalve epo, groeihormonen en steroïden treft de politie 185 gecodeerde bloedzakken aan.
Een deel ervan kan na onderzoek worden toegeschreven aan de rechtmatige eigenaren. Jan Ullrich staat bekend als Jan, Yo, of Hijo de Rudicio, Ivan Basso luistert naar de naam Birillo en Alejandro Valverde heet Valv.Piti. Alberto Contador wordt als AC ontmaskerd.
De Spaanse agenten stuiten op drie bloedzakken die aan Clasicómano Luigi toebehoren. Dekker zal ze niet meer terugzien.
Wel ondergaat hij in 2006 zeker twee keer een bloedtransfusie kort voor een wedstrijd, zo blijkt uit de administratie van Fuentes.
Dat gebeurt vier dagen voor de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico, waar hij winnend over de streep komt. De tweede bloedzak neemt Dekker vier dagen voor de Ronde van het Baskenland.
Als eind juni 2006 de eerste klanten van de Spaanse arts worden ontmaskerd, blijft Dekker buiten schot. In Oostenrijk, waar Stefan Matschiner sporters in contact brengt met een bloedbank en transfusies bij hem thuis arrangeert, vindt de Raborenner een nieuwe locatie om zijn bloed te laten bewaren.
Morgen in de Volkskrant: een uitgebreide reconstructie over het dopingverleden van Thomas Dekker.
Ah meneer komt ook weer uit zijn ei gekropenquote:Op woensdag 23 januari 2013 15:05 schreef THEFXR het volgende:
whats up, boys?
JAJA, de sport is schoner![]()
Er komt nog wat naar boven komende tijd, hou je hart maar vast.
Ik ben onder de indruk van je argumenten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:05 schreef THEFXR het volgende:
whats up, boys?
Ah daar ben je weer.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:05 schreef THEFXR het volgende:
whats up, boys?
Maar maar, Clenbuterol "doet toch helemaal niets"?quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:29 schreef DeeBee het volgende:
Haha, heel subtiel ook, dat clenbuterol zo specifiek genoemd wordt...
Behalve tennis natuurlijk.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:19 schreef TheArt het volgende:
[..]
Elke sport is op die manier geen eerlijk sport meer, want in ELKE sport wordt doping gebruikt.
Dat is onzin want met schaatsen gaat het om techniek.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:34 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Nu wachten op Danny Nelissen die boos vraagt aan Erben waarom hij niet eerder heeft bekend
Mijn vader, een schaatser en normaal gesproken een redelijk intelligent, vond ook dat bij schaatsen men geen voordeel van doping heeft. Misschien wel op de 5 of 10 km zei hij er nog bij.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:36 schreef OProg het volgende:
[..]
Dat is onzin want met schaatsen gaat het om techniek.
Wust gebruikt vast doping. Hoe kan een gezonde vrouw anders ineens op vrouwen vallen?quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:38 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Mijn vader, een schaatser en normaal gesproken een redelijk intelligent, vond ook dat bij schaatsen men geen voordeel van doping heeft. Misschien wel op de 5 of 10 km zei hij er nog bij.
Dit geeft idd een verschil aan op de 10KM.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:38 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Mijn vader, een schaatser en normaal gesproken een redelijk intelligent, vond ook dat bij schaatsen men geen voordeel van doping heeft. Misschien wel op de 5 of 10 km zei hij er nog bij.
het maakt ook verschil uit op het trainingskamp, marion jones was een sprinster maar gebruikte toch EPO om harder te kunnen trainen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:40 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit geeft idd een verschil aan op de 10KM.
http://www.schaatsupdate.(...)rapt-op-epo-gebruik/
En als bij de 100meter sprint doping verschil kan maken gaat het er bij mij niet in dat het bij bijvoorbeeld 1000 meter schaatsen geen verschil maakt.
Natuurlijk!quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:40 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit geeft idd een verschil aan op de 10KM.
http://www.schaatsupdate.(...)rapt-op-epo-gebruik/
En als bij de 100meter sprint doping verschil kan maken gaat het er bij mij niet in dat het bij bijvoorbeeld 1000 meter schaatsen geen verschil maakt.
Harm 'quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:43 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Natuurlijk!
En stel, stel he, dat het geen effect zou hebben in de wedstrijden, dan nog heb je er baat bij in de trainingen. Alhoewel onze Harm er weer anders over denkt.
Harm is een blamage voor de echte professors, die man mogen ze zijn papieren wel afpakken, sprookjes verteller dat het is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:43 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Natuurlijk!
En stel, stel he, dat het geen effect zou hebben in de wedstrijden, dan nog heb je er baat bij in de trainingen. Alhoewel onze Harm er weer anders over denkt.
In dat andere topic van naboers dacht ik is een artikel gelinkt waarin een dr. zegt dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat epo werkt (wat ook waar is). Maar er wordt wat geschemerd met het placebo effect. Wel dan hadden heel veel renners wel een heel erg goed placebo in de 90's - 00's en zijn ze blijkbaar minder goedgelovig geworden de laatste jaren.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Harm is een blamage voor de echte professors, die man mogen ze zijn papieren wel afpakken, sprookjes verteller dat het is.
quote:'Lance Armstrong gaf de UCI de schuld van de verspreiding van zijn kanker en zou dat ook gebruikt hebben om de wielerunie te 'chanteren' als ze hem ooit van dopinggebruik zouden beschuldigen.' Dat zou zijn voormalige ploegmaat en huidig ploegleider bij Garmin-Sharp Jonathan Vaughters onder ede getuigd hebben aan het Amerikaans antidopingagentschap USADA. Dat schrijft de Britse krant Daily Mail.
Volgens Vaughters heeft Armstrong hem ooit verteld dat de tests van de UCI hoge waarden HCG hadden moeten aangeven. Die waarden hadden moeten wijzen op het gebruik van doping, maar ook als een waarschuwing kunnen dienen dat Armstrong teelbalkanker zou kunnen hebben. 'Dus in de ogen van Lance was de UCI op één of andere manier verantwoordelijk voor die kanker. Hij zei me ooit op trainingskamp: als ik ooit een dopingprobleem heb, kan die kaart uitspelen', aldus Vaughters.
De verklaring van Vaughters is een nieuwe aanwijzing in de richting van de beschuldigingen dat de UCI positieve controles van Armstrong in de doofpot zou gestoken hebben. In zijn interview met Oprah hield Armstrong de UCI uit de wind, maar de beschuldigingen van het Amerikaanse antidopingagentschap richting de wielerunie worden alsmaar hardnekkiger. Zo publiceerde de Franse krant Le Monde nog een document waaruit de doofpotoperatie moest blijken.
Wat is HCG?
HCG, ofwel humaan choriongonadotrofine, is een natuurlijk hormoon dat in kleine hoeveelheden voorkomt bij mannen. Er zijn strikte regels over dit hormoon omdat het de productie van testosteron stimuleert en atleten dus een competitief voordeel kan opleveren.
Op 2 oktober 1996 kreeg Armstrong op 25-jarige leeftijd de diagnose van teelbalkanker. Op dat moment was de kanker al uitgezaaid naar zijn ingewanden, lever en hersenen. De HCG-waarden in zijn bloed lagen toen enorm veel hoger dan de toegestane limieten. Dat de Amerikaan in de voorafgaande periode nooit positief testte op HCG, zou er op kunnen wijzen dat de dopingtests van toen helemaal niet waterdicht waren.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20130123_023
Waarom komt er opeens allemaal tweedehands nieuws op het moment? Dit stond al in het USADA rapport...quote:
Tong, rot toch even op met die kansloze KLB-topics van je die verder 0,0 met dit topic te maken hebbenquote:
Lijkt het wel op ja. Ik zat me wel net te bedenken dat het wel interessant kan worden als Contador onder ede verhoord wordt, gaat hij dan ook liegen? Dat zou een erg groot risico zijn. Maar het ligt er natuurlijk ook aan welke vragen hem gesteld worden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:34 schreef marcodej het volgende:
Maar het grootste deel van het Fuentes-nieuws is dus het opnieuw oplepelen van oude feiten omdat de Fuentes-zaak nu on trial gaat? Alleen het Dekker en Reinbert-nieuws is nieuws.
Niet dat ik veel verwacht van deze zaak, want de 140 niet-wielrenners worden buiten schot gehouden en de aanklacht is slechts "het in gevaar brengen van de volksgezondheid" aangezien Spanje geen aparte dopingwetgeving heeft...
Ja.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:34 schreef marcodej het volgende:
Maar het grootste deel van het Fuentes-nieuws is dus het opnieuw oplepelen van oude feiten omdat de Fuentes-zaak nu on trial gaat? Alleen het Dekker en Reinbert-nieuws is nieuws.
Je hebt niet door dat dit al nieuws van een paar jaar oud is?quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:05 schreef THEFXR het volgende:
whats up, boys?
Aan de andere kant, volgens mij is de Dekker-Fuentes connectie vooral door Cecchini tot stand gekomen, die misschien zelf zijn renners geen doping gaf, en ze daarom doorstuurde naar Fuentes (zoals Jaksche, Ullrich, Hamilton, Basso). Zie ook de naam waarmee Dekker in het dossier opduikt (Luigi), en het feit dat volgens NRC Fuentes bang was dat Classicomano Luigi misschien een spion was van Cecchini.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:38 schreef marcodej het volgende:
Boogerd zal dan ook wel bij Fuentes gezeten hebben. Zijn Dekker en Boogerd vast samen naar Matschiner gegaan, toen het in Spanje ophield.
Alleen dat Boogerd een walgelijke kop heeft.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:41 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Wat heeft Reinbert eigenlijk afgelopen jaar allemaal verklaard?
Onthoofden is een optiequote:Op woensdag 23 januari 2013 16:42 schreef marcodej het volgende:
[..]
Alleen dat Boogerd een walgelijke kop heeft.
quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:32 schreef TheArt het volgende:
[..]
Tong, rot toch even op met die kansloze KLB-topics van je die verder 0,0 met dit topic te maken hebben
Zelf ook niet bepaald moeders mooiste, maar dat geheel terzijde.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:42 schreef marcodej het volgende:
[..]
Alleen dat Boogerd een walgelijke kop heeft.
Wel apart dat Cecchini ze niet doorstuurde naar Ferrari. Of had die het alleenrecht op US Postal en wat Italiaanse teams?quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:41 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Aan de andere kant, volgens mij is de Dekker-Fuentes connectie vooral door Cecchini tot stand gekomen, die misschien zelf zijn renners geen doping gaf, en ze daarom doorstuurde naar Fuentes (zoals Jaksche, Ullrich, Hamilton, Basso). Zie ook de naam waarmee Dekker in het dossier opduikt (Luigi), en het feit dat volgens NRC Fuentes bang was dat Classicomano Luigi misschien een spion was van Cecchini.
Boogerd heeft volgens mij nooit in die hele Cecchini-kliek rondgehangen. Hij zal wel zijn eigen leverancier gehad hebben.
Toen Armstrong bij Ferrari werkte had hij wel een deal afgesloten dat geen van zijn directe concurrenten bij hem mochten 'trainen', dus Ullrich et al. konden daar inderdaad niet heen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:44 schreef marcodej het volgende:
[..]
Wel apart dat Cecchini ze niet doorstuurde naar Ferrari. Of had die het alleenrecht op US Postal en wat Italiaanse teams?
Het nieuws niet, de gebeurtenissen wel, maar geloof mij maar er komt nog wat aan, hoorquote:Op woensdag 23 januari 2013 16:41 schreef marcodej het volgende:
[..]
Je hebt niet door dat dit al nieuws van een paar jaar oud is?
Welke gebeurtenissen? En ik geloof je graag hoor, maar daar heb ik in principe jou niet voor nodig. Dat geloof ik zo ook wel.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Het nieuws niet, de gebeurtenissen wel, maar geloof mij maar er komt nog wat aan, hoor
Jij bent een insider?quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Het nieuws niet, de gebeurtenissen wel, maar geloof mij maar er komt nog wat aan, hoor
Toch wel weer een grote renner in het nauwquote:Op woensdag 23 januari 2013 16:52 schreef Szura het volgende:
Reinbert ontkent de connectie met Fuentes
Belgen hebben geen doping nodig, die rijden gewoon keihard van nature.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef marcodej het volgende:
Grote vraag: waar zaten de Belgen? Als ik het goed heb, komen ze niet echt voor in de klantenkring van Ferrari en Fuentes voorlopig? Alleen Merckx junior was toch klant bij Ferrari?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef marcodej het volgende:
Grote vraag: waar zaten de Belgen? Als ik het goed heb, komen ze niet echt voor in de klantenkring van Ferrari en Fuentes voorlopig? Alleen Merckx junior was toch klant bij Ferrari?
En af en toe een pot belge van Oma Trieneke uit Brasschaat.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:54 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Belgen hebben geen doping nodig, die rijden gewoon keihard van nature.
je bent niet de enigste in het topic, ik post niet voor jouquote:Op woensdag 23 januari 2013 16:52 schreef marcodej het volgende:
[..]
Welke gebeurtenissen? En ik geloof je graag hoor, maar daar heb ik in principe jou niet voor nodig. Dat geloof ik zo ook wel.
Enige. En je reageerde op mij.quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:56 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je bent niet de enigste in het topic, ik post niet voor jou
Oh ja, die hadden we ook nog. Maar die is toch alleen officieel teamarts geweest bij verschillende ploegen? Zou ook kunnen dat hij er een praktijkje naast had natuurlijk.quote:
Klopt, dus?quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:58 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, lees maar terug, jij reageerde eerst op mij,
Ik zie wel.quote:maar blijf je nu zeiken over mij?
De recente onthullingen geven inderdaad aan dat de vlucht naar voren (omdat men al aan zag komen wat er zou gebeuren) inderdaad een goed besluit was. De recente onthullingen geven niet aan dat hun officiële argumentatie de juiste was.quote:Reactie Rabobank op bekentenissen dopinggebruik in wielerploeg
23.01.2013 - WIELRENNEN
Diverse betrokkenen hebben recentelijk - al dan niet anoniem - in de media bekentenissen afgelegd over dopinggebruik door renners van de Rabowielerploeg. Sommige bekentenissen gaan terug tot 1996, toen Rabobank is gestart met wielersponsoring. Dit is ontluisterend en schokkend. Rabobank is 17 jaar geleden vol overtuiging en met een duidelijke missie in de wielersport is gestapt. Rabobank heeft altijd gestreefd naar een schone sport en heeft er vanaf de start van haar sponsoractiviteiten alles aan gedaan om een zero-tolerance beleid te handhaven.
Rabobank maakte op 19 oktober 2012 bekend dat ze per 31 december 2012 zou stoppen met sponsoring van de professionele herenwielerploeg. Bert Bruggink, lid van de raad van bestuur, zei hierover: “Het gaat met pijn in het hart, maar voor onze bank is het een onvermijdelijke beslissing. Wij zijn niet meer overtuigd dat de internationale professionele wielerwereld in staat is om een schone en eerlijke sport mogelijk te maken. Wij hebben niet het vertrouwen dat dit op afzienbare termijn ten goede zal keren.” De recente bekentenissen sterken te bank in de overtuiging dat zij hiermee een goed besluit nam.
Rabobank wil de blik vooruit richten en een bijdrage blijven leveren aan een schone wielersport. Rabobank staat volledig achter de gezamenlijke aanpak die op 14 januari jl. is gepresenteerd door de Nederlandse profploegen, de Nederlandse Dopingautoriteit en de KNWU. De bank spreekt de hoop uit dat hiermee het maatschappelijke vertrouwen in de professionele wielersport en de geloofwaardigheid daarvan weer terug kan worden teruggewonnen. Alleen door onderzoek, transparantie en eerlijkheid kan doping uit de wielersport worden gebannen. Misstanden dienen boven water te komen en alle renners en medewerkers zouden daaraan moeten meewerken.
Rabobank reageert niet op individuele bekentenissen en getuigenissen. Rabobank steunt de instelling door het NOC*NSF en de KNWU van de onafhankelijke onderzoeks- en adviescommissie ‘Anti-dopingaanpak’ (Commissie-Sorgdrager). Indien gevraagd zal Rabobank, vanuit haar verantwoordelijkheid als sponsor, hieraan volledig meewerken. Rabobank wil transparantie ten opzichte van de twee commissies op geen enkele manier in de weg staan.
Tja Rabobankquote:Op woensdag 23 januari 2013 17:08 schreef marcodej het volgende:
Officiële reactie Rabobank:
[..]
De recente onthullingen geven inderdaad aan dat de vlucht naar voren (omdat men al aan zag komen wat er zou gebeuren) inderdaad een goed besluit was. De recente onthullingen geven niet aan dat hun officiële argumentatie de juiste was.
Tja, niet dat zo'n reactie niet te verwachten viel, maar het blijft om te kotsen zo'n slap stukkie.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:08 schreef marcodej het volgende:
Officiële reactie Rabobank:
[..]
De recente onthullingen geven inderdaad aan dat de vlucht naar voren (omdat men al aan zag komen wat er zou gebeuren) inderdaad een goed besluit was. De recente onthullingen geven niet aan dat hun officiële argumentatie de juiste was.
Ik geloof er geen donder van dat ze bij de top van de Rabobank er niets vanaf wisten.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:12 schreef Szura het volgende:
Deze zooi geeft ook wel weer aan hoe weinig die bankbobo's van het wielrennen weten
Nys had ook jarenlang Leinders als dokter, maar volgens mij hebben de Belgen hem daar 1x naar gevraagd en dat was voordat alles echt losbarstte..quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef marcodej het volgende:
Lijkt me gezien de recente bekentenissen vrij essentieel.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:27 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dat hele Rabobank (als sponsor/bank) boeit me ook vrij weinig of ze het wisten of niet.
Heeft ie in ieder geval nog iets op z'n palmares staan.quote:Armstrong blijft winnaar Profronde Heerlen
Lance Armstrong wordt niet geschrapt van de palmares van de Profronde in Heerlen. Armstrong won het wielercriterium in 1999.
[meer tekst]
Daar wist je voor de start al dat je bedrogen werdquote:Op woensdag 23 januari 2013 17:43 schreef Pino112 het volgende:
http://www.l1.nl/sport/20(...)heerlen#.UQAS2qX3Uqt
[..]
Heeft ie in ieder geval nog iets op z'n palmares staan.
Leinders is ook best een goede wielerarts. Dat hij nu als misdadiger wordt weggezet vind ik niet goed. Hij heeft de sporters begeleidt in goede en kwade tijden.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:27 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Nys had ook jarenlang Leinders als dokter, maar volgens mij hebben de Belgen hem daar 1x naar gevraagd en dat was voordat alles echt losbarstte..
je bedoelt dat hij niet experimenteerde zoals andere doktoren?quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:47 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Leinders is ook best een goede wielerarts. Dat hij nu als misdadiger wordt weggezet vind ik niet goed. Hij heeft de sporters begeleidt in goede en kwade tijden.
Dat is misschien nog wel het meest hilarisch, die geprepareerde B-garnituur die nog steeds geen prijzen reed...quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:05 schreef marcodej het volgende:
Overigens versloeg Matthé Pronk gewoon Dokter Dave Bruylandts in Nokere Koerse en de Druivencross.
Zozo. En die opmerking van Djokovic zegt wel genoeg jaquote:ITF to bring in biological passports to beat doping
Governing body to copy cycling as Djokovic says he hasn't been tested for 'six or seven months' for a blood sample for 'six or seven months'
The fall-out from Lance Armstrong's drugs confessions has reached the other side of the world. Leading players here at the Australian Open have been united in their condemnation of the American cyclist and several have backed the calls, first made by Andy Murray at the end of last year, for more blood tests. Most importantly, the International Tennis Federation is to increase its budget for drug testing and is set to introduce biological passports, along the lines of those used in cycling.
Novak Djokovic revealed here that he had not been blood-tested for "six or seven months". In 2011 only 21 tennis players worldwide – 18 men and three women – were blood-tested out of competition by the ITF, which administers the sport's anti-doping programme, and by the World Anti-Doping Agency. Murray, who had a maximum of three such tests in 2011 and none at all in 2010, says he would welcome more.
Djokovic agrees, although he believes that tennis is one of the cleanest sports. "I have nothing against the anti-doping federation or association testing me 10, 20, 30 times a year," he said. "As long as I know the other players are being tested the same I'll be happy."
The world No 1 added: "As much urine, as many blood sample tests they take, the better. Then you're aware that it's a clean sport and everybody has the same treatment."
There have been around 60 drugs cases since tennis started testing 23 years ago. The general consensus is that the sport does not have a major problem, though Guy Forget, a former top-10 player and now the tournament director at the Paris Masters, said this week that he believes there are drugs cheats within the game.
Blood tests are considered to be more effective than urine tests, but are more expensive to carry out. The ITF's current budget for testing is a modest $2m (about £1.6m) per year, which is less than what the two singles champions will earn here this weekend. The ITF, the four Grand slam tournaments and the men's and women's tours all help to fund the programme and the ITF has pledged to spend more in the future.
Introducing the biological passport system would be a major step forward. The passports, which have been regarded as a major success in cycling, are not so much a means of detecting specific substances as a way of identifying changes over a period of time in a player's body which would indicate drug abuse.
Dr Stuart Miller, the head of the ITF's anti-doping programme, told the BBC: "We're looking very, very closely at it and I think there's a reasonably good chance that will be operational probably towards the end of 2013."
Djokovic said he was against major changes – "I believe that the present regulations about anti-doping tests in tennis are good" – but Murray indicated that he would support reforms.
"All sports are now trying to improve their doping controls and make it better, make sure that every sport is as clean as possible," Murray said. "If that's more blood testing or the biological passports, that's something we need to do and improve in tennis."
Martina Navratilova, who is playing in this week's legends tournament here, said that the lack of blood tests highlighted by Djokovic was unacceptable. "He shouldn't be slipping through the cracks that much," Navratilova said. "Some people may be tested once a month and others might be tested once or twice a year. So they need to figure that out a little bit better."
Dr Miller insists that the ITF is on the case. "We are looking with our partners at the ATP, WTA and Grand Slams to identify areas we think we can improve," he said. "We think we need to increase the proportion of blood testing we do under the programme and we think we could also do with tending to increase the proportion of tests we do out of competition."
Drugs in tennis: Controversies
Martina Hingis
Swiss player retired in 2007 after testing positive for cocaine at Wimbledon, although she protested her innocence.
Richard Gasquet
Banned in 2009 for testing positive for cocaine but cleared after claiming the drug was passed on from a woman he kissed in a nightclub.
Andre Agassi
Admitted in his book that he used crystal meth in 1997 and lied to authorities to escape a ban.
Mariano Puerta
Argentine 2005 French Open finalist received two bans for doping, in 2003 and two years later.
http://www.independent.co(...)-doping-8462284.html
Reinbert had pelotonvrees. Tenzij ze daar een pilletje tegen hadden, denk ik niet dat hij iets had aan die dopingquote:Op woensdag 23 januari 2013 18:06 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Dat is misschien nog wel het meest hilarisch, die geprepareerde B-garnituur die nog steeds geen prijzen reed...
Reinbert bij Fuentes...en dan zo fietsen...
Ho even, was wel de man die Armstrong kon bijbenen in de Dauphiné 2002 he! Zonde dat ie pelotonvrees kreeg.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:06 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Dat is misschien nog wel het meest hilarisch, die geprepareerde B-garnituur die nog steeds geen prijzen reed...
Reinbert bij Fuentes...en dan zo fietsen...
quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:47 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Leinders is ook best een goede wielerarts. Dat hij nu als misdadiger wordt weggezet vind ik niet goed. Hij heeft de sporters begeleidt in goede en kwade tijden.
quote:Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden.
Dat weet ik niet exact maar veronderstel dat wel. Leinders heeft de renners gedopeerd vanuit een begeleidende rol. De ploegarts is er om de renners medisch te ondersteunen en niet zelf aan te laten rommelen met weet ik wat voor troep. Kiest een renner voor doping kan je dat als arts etisch afkeuren, maar hem of haar begeleiden is toch je werk. Je kan dan uiteraard weigeren, maar dan loop je de kans dat de renner zelf gaat experimenteren, met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:01 schreef THEFXR het volgende:
[..]
je bedoelt dat hij niet experimenteerde zoals andere doktoren?
Kan inderdaad heel goed dat zo'n best kundige dokter in precies dezelfde spagaat zit als veel renners. En dan kun je jezelf er al gauw van overtuigen dat de manier van doping onder begeleiding de juiste is. Dan ben je voor je eigen gevoel ook niet eens meer immoreel bezig.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:20 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat weet ik niet exact maar veronderstel dat wel. Leinders heeft de renners gedopeerd vanuit een begeleidende rol. De ploegarts is er om de renners medisch te ondersteunen en niet zelf aan te laten rommelen met weet ik wat voor troep. Kiest een renner voor doping kan je dat als arts etisch afkeuren, maar hem of haar begeleiden is toch je werk. Je kan dan uiteraard weigeren, maar dan loop je de kans dat de renner zelf gaat experimenteren, met alle gevolgen van dien.
Dan maar beter onder kundig medisch toezicht.
Ze weten echt wel wat van wielrennen maar dan vanuit een sponsoringsperspectief. Hoeveel TV-exposure voor het merk levert het op? In hoeverre verandert de band van het publiek met de Rabobank ten positieve? Enzovoort, zo zullen ze dat ongetwijfeld ook bij andere sporten doen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 17:12 schreef Szura het volgende:
Deze zooi geeft ook wel weer aan hoe weinig die bankbobo's van het wielrennen weten
Hij wilde graag voor het peloton rijden i.p.v. erachter.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:07 schreef TheArt het volgende:
[..]
Reinbert had pelotonvrees. Tenzij ze daar een pilletje tegen hadden, denk ik niet dat hij iets had aan die doping
Ach, elke krant of TV-programma wil in deze weken uitpakken met zijn eigen "moedige en onbaatzuchtige getuigenis uit liefde voor de sport", ze gooien daar waarschijnlijk een hoop geld tegenaan en sommige renners gaan daar dan op in, veel meer dan dat zie ik niet gebeuren?quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik eerst ook hoor, maar volgens mij heeft SOK dus alleen respect voor wielrenners die uit het niets doping bekennen en een sloot andere wielrenners erbij lappen richting anti-dopingautoriteiten, zonder dat daar enige aanleiding voor is.
er zitten ook duivels van een doktors bij, zoals ze toen met CERA in hun donder reden, terwijl dat nog in de testfase zat.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:23 schreef thettes het volgende:
[..]
Kan inderdaad heel goed dat zo'n best kundige dokter in precies dezelfde spagaat zit als veel renners. En dan kun je jezelf er al gauw van overtuigen dat de manier van doping onder begeleiding de juiste is. Dan ben je voor je eigen gevoel ook niet eens meer immoreel bezig.
Daarom verkoos Ricco natuurlijk het zekere voor het onzekere door zichzelf na zijn schorsing zelf te behandelen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:06 schreef THEFXR het volgende:
[..]
er zitten ook duivels van een doktors bij, zoals ze toen met CERA in hun donder reden, terwijl dat nog in de testfase zat.
Diercxkens is een heldquote:Op woensdag 23 januari 2013 12:42 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Ludo Diercxkens die al tijdens de test zelf bekende (ik dacht corticosteroïde), en het resultaat later bleek niet eens positief dan ook nog. Maar die werd dan gezien als de kop van jut in die tijd. Maar ja, hij is afkomstig uit mijn streek, misschien wat te subjectief van mij.
die was ook echt gekquote:Op woensdag 23 januari 2013 19:16 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Daarom verkoos Ricco natuurlijk het zekere voor het onzekere door zichzelf na zijn schorsing zelf te behandelen.
Ludo was echt zo'n ongecompliceerd Vlaams werkmens.quote:
quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:27 schreef OProg het volgende:
[..]
Ludo was echt zo'n ongecompliceerd Vlaams werkmens.
Om de tweede plek van Rooks te verdedigen uiteraardquote:Op woensdag 23 januari 2013 21:01 schreef wimderon het volgende:
Waarom de hele ploeg, inclusief klimmers, nog volstoppen in de rit naar Parijs?
[ afbeelding ]
quote:Spaanse politie ontmantelt dopinglab
De Spaanse politie heeft woensdag een dopinglab ontmanteld in Molina de Segura, nabij Murcia. In een voormalige fabriek werden verboden prestatiebevorderende middelen als steroïden en anabolica aangemaakt. Er werden vier personen aangehouden. Eén van hen is de Spaanse ex-profrenner José Luiz Martinez.
In de industriële hangar werden 300.000 dosissen dopingproducten aangetroffen. Er stond ook een centrifuge om bloedplasma aan te maken. De Spaanse onderzoekers waren getipt door de Zweedse politie. Die had beslag gelegd op een postpakket met dopingproducten, dat vanuit Molina de Segura verstuurd was.
De 35-jarige José Luis Martinez Jimenez was prof bij de Spaanse teams Jazztel en Comunitat Valenciana, zonder opvallende resultaten te behalen. In 2006 hing hij de fiets aan de haak, nadat zijn naam genoemd was in de bloeddopingzaak Puerto rond de Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes. Na zijn wielerloopbaan ging hij verpleegkunde studeren en werd hij persoonlijk raadgever van verscheidene profrenners. Martinez snoepte van twee walletjes. Volgens Spaanse media zou hij voor de Ronde van Spanje van 2012 namelijk antidopingtests geleverd hebben. Bovendien moest hij renners die naar de dopingcontrole moesten na de aankomst als ‘chaperon' opvangen en erop toezien dat ze op weg naar de controle geen verdachte handelingen verrichtten.
De nieuwe dopingzaak komt voor Spanje op een slecht moment. Maandag start in Madrid de rechtszaak tegen Fuentes.
ik zie bij iedereen testo staan, maar Danny.N heeft dat nooit genomenquote:Op woensdag 23 januari 2013 21:01 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
En als voorbereiding voor de profrondes van Boxmeer en Stipthout.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:04 schreef franklop het volgende:
[..]
Om de tweede plek van Rooks te verdedigen uiteraard
quote:
Die zat dan ook niet in de PDM-ploeg. Hij zat toen nog niet eens in het peloton.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:11 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zie bij iedereen testo staan, maar Danny.N heeft dat nooit genomen
Zonder testo rij je de TDF niet uit en al helemaal niet met 1 teelbalquote:Op woensdag 23 januari 2013 21:44 schreef BusterPosey het volgende:
[..]
Die zat dan ook niet in de PDM-ploeg. Hij zat toen nog niet eens in het peloton.
Lovkvist, vorig jaar nog Sky? Larsson, vorig jaar Vacansoleil, jaar daarvoor CSC/Saxo? Speculeren...quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:15 schreef icebliss het volgende:
[..]
Zweden? Ook al bekend voor wie dat pakket bedoeld was?
Kessiakoff...quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:47 schreef marcodej het volgende:
[..]
Lovkvist, vorig jaar nog Sky? Larsson, vorig jaar Vacansoleil, jaar daarvoor CSC/Saxo? Speculeren...
quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:51 schreef Evertjan het volgende:
wanneer is de schorsing van Nadal afgelopen?
WTF...quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:01 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Heeft Danny.N maar 1 teelbal?quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:46 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Zonder testo rij je de TDF niet uit en al helemaal niet met 1 teelbal
Morgen in de krant "boogerd ontkent voor de 100ste keer"quote:Op woensdag 23 januari 2013 22:01 schreef Eppie_NL het volgende:
Ben benieuwd of Boogerd nog wat gaat melden komende dagen.
Kuurtje afmaken, op zich niet eens zo vreemd en gezonder dan ergens in het midden de kuur afbreken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:01 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
whaha, kuurtje, het is geen bbquote:Op woensdag 23 januari 2013 23:29 schreef Ericr het volgende:
[..]
Kuurtje afmaken, op zich niet eens zo vreemd en gezonder dan ergens in het midden de kuur afbreken.
Bizar dat dat notitieblokje bewaard is gebleven. Juist datgene dat je geheim wilt houden komt ongeschonden 25 jaar later nog weer boven water. Hoe knullig.:')quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:01 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
het was iig een gesponsord notitieblokjequote:Op donderdag 24 januari 2013 00:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bizar dat dat notitieblokje bewaard is gebleven. Juist datgene dat je geheim wilt houden komt ongeschonden 25 jaar later nog weer boven water. Hoe knullig.:')
Heeft gewoon een stagiair van De Volkskrant gisteren in elkaar geflanst.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bizar dat dat notitieblokje bewaard is gebleven. Juist datgene dat je geheim wilt houden komt ongeschonden 25 jaar later nog weer boven water. Hoe knullig.:')
Ik ben toch echt wielrenfan, en tja een beetje doping is al zo oud als het wielrennen is, maar dit gaat toch wel heel erg ver als dit waar is. Een dopingfabriek en dan ook nog eens anti-dopingstests leveren en werkt er ook nog eens oud-renner, dan is de sport echt door en door verrot en ga ik niet meer kijken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:08 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[Artikel Spaanse politie ontmantelt dopinglab]
Via Zweden naar een ander land kan ook nog.quote:Op woensdag 23 januari 2013 21:47 schreef marcodej het volgende:
Lovkvist, vorig jaar nog Sky? Larsson, vorig jaar Vacansoleil, jaar daarvoor CSC/Saxo? Speculeren...
ach, het gaat toch om de onderlinge strijd, niet perse om de doping, een ploegleider die in het oor van vroome schreeuwt, "hou je poten stil" vind ik erger, de beste moet winnen en niet wat een ploegleider bepaalt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben toch echt wielrenfan, en tja een beetje doping is al zo oud als het wielrennen is, maar dit gaat toch wel heel erg ver als dit waar is. Een dopingfabriek en dan ook nog eens anti-dopingstests leveren en werkt er ook nog eens oud-renner, dan is de sport echt door en door verrot en ga ik niet meer kijken.
Ja? Juist dat laatste vind ik eigenlijk ook nog wel een mooi onderdeel van wielrennen, het hele gedoe er omheen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:15 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ach, het gaat toch om de onderlinge strijd, niet perse om de doping, een ploegleider die in het oor van vroome schreeuwt, "hou je poten stil" vind ik erger, de beste moet winnen en niet wat een ploegleider bepaalt.
Allereerst zat het je blijkbaar nogal hoog dat je een quote van 4 maanden geleden terug moest halen. Ten tweede vond ik het een zeer misselijke opmerking van je om enige toespeling op de prestaties van Mathieu van der Poel te maken. (en ga niet zeggen dat dat nav een opmerking van mij was over Woutje van Aert die vorig seizoen als junior weggereden werd en nu bij de beloften ineens super presteert)quote:Op woensdag 23 januari 2013 03:42 schreef wimderon het volgende:
[..]
[..]
Speciaal voor buzz1291 even een bevestiging dat Adrianus van der Poel gewoon keihard aan de doping zat.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 07:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Kemna dus de volgende die wel heeft gebruikt maar niet tijdens zijn belangrijkste overwinningen. Een bekentenis van Boogerd zal ook wel met uitzondering van 2x tdf en AGR zijn
quote:Oud-wielrenner Kemna bekent epogebruik
HOOFDDORP - Rudi Kemna, ploegleider van Argos-Shimano, onthult in het nieuwste magazine van NUsport dat hij in het voorjaar van 2003 kortstondig epo heeft gebruikt. Kemna reed toen voor de profploeg Bankgiroloterij.
Foto: NUsport/Dirk-Jan van Dijk
Kemna vertelt in het zeven pagina's tellende interview dat plaatsvond op 23 december onder meer: "Ik wist dat het verboden was en toch zette ik die stap. Omdat het langzaam ging (de dopingcultuur die zich opdrong, N, kon het mij ook gebeuren."
"Ik was geen meeloper en ik zat ook niet op de fiets voor het geld. Ik was er niet op uit om miljonair te worden, maar het kwam op mijn weg en ik gebruikte epo."
Kemna zette een streep onder het prestatiebevorderende middel toen hij na Gent-Wevelgem 2003 naar de dopingcontrole moest en de paniek toesloeg. Hij had zichzelf voor de gek gehouden, zegt hij. "Hoe had ik zo dom kunnen zijn?" Kemna stelt met klem dat hij zijn nationale titel op de weg later dat jaar 'clean' heeft gewonnen.
Kemna vertelt aan NUsport dat ploegarts Peter Janssen de epo voor hem aanschafte. Kemna betaalde aan Janssen. Waar Janssen de epo vandaan haalde, weet Kemna nog altijd niet. Janssen liet in een schriftelijke reactie aan NUsport weten geen behoefte te hebben te reageren op journalistieke onderzoeken over doping.
Groene zones
Volgens Kemna was de belangrijkste oorzaak van zijn 'misstap' de komst in 2002 van de Belgische ploegleider Johan Capiot en de komst van een aantal ervaren renners. De sfeer sloeg om, vertelt Kemna, en in 2003 introduceerde Capiot 'groene zones', periodes waarin renners die aan een epo-kuur zaten niet koersten.
Kemna vertelt gedetailleerd hoe hij ondanks zijn pure sportbeleving toch overstag ging en gebruik ging maken van epo en welke processen eraan vooraf gingen. Ook Capiot reageerde niet op schriftelijke verzoeken van NUsport om mee te werken aan het verhaal. Capiot vertrok na het seizoen 2003 naar de ploeg van Chocolade Jacques.
Kemna vertelt zijn geheim nu te onthullen omdat hij wil laten zien dat ze bij Argos-Shimano de wielercultuur kunnen veranderen.
Argos-Shimano
Team Argos-Shimano - dat achter Kemna blijft staan na zijn bekentenis en door ploegbaas Iwan Spekenbrink is aangemoedigd openheid te geven - stelt het dopingvrij sporten boven winnen. Er heerst een zero-tolerance-beleid.
Spekenbrink zegt in een uitgebreide reactie in het magazine op Kemna's onthulling het extreem belangrijk te vinden dat er voor het wielrenen een sterk plan komt. "Dat is er nu niet", zegt Spekenbrink, "en daarom sta ik achter dit verhaal van Rudi, omdat wij op deze manier inzicht kunnen geven in het werkelijke probleem. Daarom vind ik dat Rudi kan aanblijven als ploegleider."
Kemna zegt er het grootste belang aan te hechten de renners uit zijn team proberen te behoeden voor een cultuur die hij heeft meegemaakt.
Kemna: "Ik hoop dat mijn verhaal inzicht geeft en een beetje kan bijdragen aan die verandering, zodat we meer jongens aan de goede kant houden en we voorkomen dat ze keuzes maken die ze niet willen maken, zoals ik heb gedaan."
Maandag Mathé Pronk gemist?quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:26 schreef Karina het volgende:
Ik zit zo langzamerhand te wachten op een renner die bekent dat hij NOOIT heeft gebruikt.
Geen DWDD gekeken van de week? Matthé Pronk(nouja zijn vrouw) kwam zijn verhaal doen. En zo zijn er meer, zoals het stuk van het NRC ook vertelde.quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:26 schreef Karina het volgende:
Ik zit zo langzamerhand te wachten op een renner die bekent dat hij NOOIT heeft gebruikt.
Oh ja die heb ik gezien. Al was het meer zijn vrouw die "bekende"quote:
Het ergste is misschien nog wel de lauwe reacties die het oplevert. Niemand is er meer verbaasd over, terwijl het inderdaad vrij extreem is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 01:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben toch echt wielrenfan, en tja een beetje doping is al zo oud als het wielrennen is, maar dit gaat toch wel heel erg ver als dit waar is. Een dopingfabriek en dan ook nog eens anti-dopingstests leveren en werkt er ook nog eens oud-renner, dan is de sport echt door en door verrot en ga ik niet meer kijken.
Wat zijn die naast het NK? Want het NK winnen in een sprint voor Stefan van Dijk vind ik zelfs in die tijd niet per se verdachtquote:Op donderdag 24 januari 2013 07:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Kemna dus de volgende die wel heeft gebruikt maar niet tijdens zijn belangrijkste overwinningen. Een bekentenis van Boogerd zal ook wel met uitzondering van 2x tdf en AGR zijn
Nou, je hebt er toch een groot voordeel qua herstel zeker in een TdF. Dat herstel is van even groot belang als hoe hard je kan fietsen. Zonder voldoende herstel sta je na een week ook op een anomnieme plek aan te klampen hoe hoog je potentiele snelheid ook is, zeker in de tijd dat er veel minder EPO werd genomen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 02:58 schreef buzz1291 het volgende:
Zo'n 300 posts later inderdaad een briefje met de bevestiging van het Testo gebruik, Maar het is toch al meer dan 20 jaar bekend dat PDM daar als herstelmiddel mee experimenteerde. Ging je echt niet harder van fietsen.
En dan 2006quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:50 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het gaat wel hard met winnaars van het NK. Koerts (2001) had al bekend, van dijk (2002) is gepakt, nu heeft Kemna (2003) bekend, Dekker (2004) is al een flinke tijd verdacht, dus de volgende kan niet anders dan Van Bon (2000 en 2005) zijn.
Dat maakt verder weinig uit, het blijven wel medicijnen met een bepaalde werking en een kuurtje kan je beter afmaken dan ergens in het midden afbreken.quote:
We zien dus steeds meer vermoedens bevestigd worden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:43 schreef Ereinion het volgende:
Vaughters geeft trouwens nog een interessant detail op een ander forum: T.Dekker heeft na zijn schorsing wel met het WADA gesproken, maar bij zijn oprotvergoeding van Rabobank zat ook een zwijgplicht, dus hij kon weinig zeggen. Die zwijgplicht is na 2012 afgelopen, dus daarom is hij nu pas de juridische vrijheid om echt namen te noemen. Ik denk dat de meesten wel zoiets hadden vermoed.
quote:Kemna op eigen verzoek half jaar op non-actief
DEVENTER - Ploegleider Rudi Kemna van Team Argos-Shimano wordt op eigen verzoek een half jaar op non-actief gezet.
© ANP
Dat is donderdag in Deventer bekendgemaakt. De maatregel volgt op zijn bekentenis aan NUsport dat hij in het verleden het verboden middel epo heeft gebruikt.
De straf is overeenkomstig het convenant dat de twee andere Nederlandse wielerploegen onlangs sloten met wielerbond KNWU.
De ploegleiding van Argos-Shimano kon zich maar ten dele in die afspraken vinden, het miste vooral toekomstvisie.
Ik denk dat geen enkele renner doping neemt omdat hij de zwaarte niet aankan. Dus daar schiet je niets mee op.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:15 schreef nabroer het volgende:Ook de idioot zware etappes van de TdF, Giro en Vuelta mogen op de schop.
quote:Therefore Armstrong would have achieved the same level of performance without resorting to doping, also thanks to his talent which was far superior to the rivals of his era.
Als het niet zou werken, waarom zouden ze het dan doen?quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:26 schreef Ericr het volgende:
http://www.53x12.com/do/show?page=article&id=126
Ferrari neemt de Kuipers-route. Al die doping die Armstrong nam werkte eigenlijk niet.
[..]Allemaal prutsers nu omdat ze vele minuten langzamer dan Armstrong de cols oprijden. Waarbij je dan ook nog eens grote vraagtekens kan zetten bij de renners die momenteel het snelst een col kunnen bedwingen.
En waarom zou Ferrari het voorschrijven als het toch niet werkt?quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:35 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als het niet zou werken, waarom zouden ze het dan doen?
Placebo effect, je weet toch.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:44 schreef Ericr het volgende:
[..]
En waarom zou Ferrari het voorschrijven als het toch niet werkt?
En er ook nog tonnen aan uit geven.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:35 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als het niet zou werken, waarom zouden ze het dan doen?
Kan Lance Ferrari aanklagen voor oplichterij en zijn verlies aan claims zo compenseren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
En er ook nog tonnen aan uit geven.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:16 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Kan Lance Ferrari aanklagen voor oplichterij en zijn verlies aan claims zo compenseren.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:22 schreef JohnDDD het volgende:
Toch denk ik wel dat Lance ook minimaal één Tour gewonnen zou hebben zonder doping.
In 2004 had hij 6.19 voorsprong op Klöden, in 2002 7.17 op Beloki. Dat is best veel tijd...quote:
Wat bedoel je met de huidige manier? Die mannen kun echt wel 200km per dag rijden hoor, het gaat dan alleen wat langzamer.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:15 schreef nabroer het volgende:
De bekentenissen van de dopingzondaars en de info van o.a. PDM zal weinig oplossen. Het wordt mijn inziens tijd dat Wetenschappers en Medische begeleiders van het wielrennen met informatie komen dat de huidige manier van wielrennen niet zonder medische begeleiding kan. Welke middelen noodzakelijk zijn voor een gezonde sport en welke niet.
Dat ben ik wel met je eens maar etappes van ruim 200k inclusief de Mont Ventoux en op één dag tweemaal de Alp d'huez is wel erg veel van het goede. En als de renners dan zoals vandaag de dag computergestuurd fietsen klagen wij, de volgers, ook de media, dat het zo saai is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:57 schreef Saysem het volgende:
[..]
Wat bedoel je met de huidige manier? Die mannen kun echt wel 200km per dag rijden hoor, het gaat dan alleen wat langzamer.
Dat lijkt me dus echt onzin. Voor de EPO tijd konden ze nog veel zwaardere etappes rijden, alleen ging het idd wat minder snel. Het zijn wel getrainde topsporters he..quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:06 schreef nabroer het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens maar etappes van ruim 200k inclusief de Mont Ventoux en op één dag tweemaal de Alp d'huez is wel erg veel van het goede. En als de renners dan zoals vandaag de dag computergestuurd fietsen klagen wij, de volgers, ook de media, dat het zo saai is.
Kortere etappes geven welllicht meer spekakel.
Overigens T.J. Slagter in de Tour Down Under:
Tuurlijk, om harder te fietsen zodat ze konden winnen. Betekent niet dat ze in een schoon peloton die tour niet makkelijk uit hadden kunnen rijden natuurlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:17 schreef nabroer het volgende:
[..]
Vandaar dat PDM in 1988 8 van de 9 renners voorzag van bepaalde middelen.
de vraag is ook hoe schoon dat peloton was, Delgado is destijds toch ook betrapt?quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:27 schreef thettes het volgende:
[..]
Tuurlijk, om harder te fietsen zodat ze konden winnen. Betekent niet dat ze in een schoon peloton die tour niet makkelijk uit hadden kunnen rijden natuurlijk.
Daarom snap ik best dat je dan misschien wél aan de middelen moet. Maar als niemand gebruikt is de lengte en zwaarte van koersen wat mij betreft niet echt een sterk argument. Het gaat er immers uiteindelijk om relatief beter te zijn dan de concurrentie, dus doping loont ook in een rittenkoers van een week met zeven vlakke ritten van 80 kilometer.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:29 schreef rubbereend het volgende:
[..]
de vraag is ook hoe schoon dat peloton was, Delgado is destijds toch ook betrapt?
Op de 100m sprint gebruiken ze ook doping. De zwaarte en afstand lijkt me idd niet echt relevant voor dopinggebruik.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:31 schreef thettes het volgende:
[..]
Daarom snap ik best dat je dan misschien wél aan de middelen moet. Maar als niemand gebruikt is de lengte en zwaarte van koersen wat mij betreft niet echt een sterk argument. Het gaat er immers uiteindelijk om relatief beter te zijn dan de concurrentie, dus doping loont ook in een rittenkoers van een week met zeven vlakke ritten van 80 kilometer.
De stukken die ik lees / zie zijn een stuk genuanceerder dan dat.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ach, elke krant of TV-programma wil in deze weken uitpakken met zijn eigen "moedige en onbaatzuchtige getuigenis uit liefde voor de sport"
Interessant, bron?quote:, ze gooien daar waarschijnlijk een hoop geld tegenaan
We hadden het juist net over Thomas Dekker die naar het WADA stapt om al zijn kennis te delen?quote:en sommige renners gaan daar dan op in, veel meer dan dat zie ik niet gebeuren?
Opnieuw, de reacties die ik lees zijn een stuk genuanceerder een vaak juist negatief.quote:Leuk hoor, maar sommige van dierespect, wat een baas
reacties, die deel ik niet.
Toen was het evengoed een enorme hype, dus dan zie ik het verschil niet echtquote:Het staat je natuurlijk vrij om "niet nu, in deze post-Armstrong-hetze" te interpreteren als "uit het niets, zonder aanleiding" ipv. gewoon enkele weken geleden, toen dreef de Raboshit ook al lang boven, maar was 't nog net niet de hype van de week.
Maar van die krant mag je ook geen hoogstaande kwaliteit verwachten. Afwachten wat andere kranten schrijven alhoewel ik je stelling wel kan aannemen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:35 schreef baggerbaas het volgende:
De Belgische media die weer vakkundig de naam van een Belg laten verdwijnen (zoek de naam Capiot)
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-dopinggebruik.dhtml
Blijkbaar waren er meer, maar zijn ze nu in rap tempo aan het editten geslagenquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:39 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Maar van die krant mag je ook geen hoogstaande kwaliteit verwachten. Afwachten wat andere kranten schrijven.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:40 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
Blijkbaar waren er meer, maar zijn ze nu in rap tempo aan het editten geslagen
http://www.wielerland.nl/(...)w&id=24798&Itemid=36
twitter:Vannieuwkerke twitterde op donderdag 24-01-2013 om 15:34:28Tegenwoordig mag iedereen zomaar wat schrijven. Zegt veel over niveau van een site. Al 10 jaar Belgische media niet gevolgd? @WielerlandNL reageer retweet
Zegt veel over het niveau van Vannieuwkerke dat hij gelijk zo meent te moeten reageren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:45 schreef Steven184 het volgende:
[..]twitter:Vannieuwkerke twitterde op donderdag 24-01-2013 om 15:34:28Tegenwoordig mag iedereen zomaar wat schrijven. Zegt veel over niveau van een site. Al 10 jaar Belgische media niet gevolgd? @WielerlandNL reageer retweet
Maar pronk namen ze niet mee, omdat ze dachten die rijd de TDF niet schoon uit en wil zich niet laten volspuiten met doping.quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:30 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Geen DWDD gekeken van de week? Matthé Pronk(nouja zijn vrouw) kwam zijn verhaal doen. En zo zijn er meer, zoals het stuk van het NRC ook vertelde.
Pronk werd in 2001 56e in de Vuelta. Als je dat schoon kan doen, kan je ook echt wel de Tour uitrijden. Dat zijn dan misschien beweegredenen van Rabo geweest, niet dat hij het daadwerkelijk niet had gekund.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:03 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Maar pronk namen ze niet mee, omdat ze dachten die rijd de TDF niet schoon uit en wil zich niet laten volspuiten met doping.
De Tour kan je clean niet uitrijden!!!!!!! Dat mag inmiddels toch wel bekend zijn!! Dat hele horden in de jaren 50 en daarvoor de TDF uitreden zonder herstelbevorderende middelen zegt niks!!!! De TOUR kan je niet clean uitrijden!! Herhaal die mantra 1783 keer.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:06 schreef TheArt het volgende:
[..]
Pronk werd in 2001 56e in de Vuelta. Als je dat schoon kan doen, kan je ook echt wel de Tour uitrijden. Dat zijn dan misschien beweegredenen van Rabo geweest, niet dat hij het daadwerkelijk niet had gekund.
Onzin. Het kan wel, alleen je wint niet als anderen wel gebruiken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:08 schreef Ericr het volgende:
[..]
De Tour kan je clean niet uitrijden!!!!!!! Dat mag inmiddels toch wel bekend zijn!! Dat hele horden in de jaren 50 en daarvoor de TDF uitreden zonder herstelbevorderende middelen zegt niks!!!! De TOUR kan je niet clean uitrijden!! Herhaal die mantra 1783 keer.
Krijg ik straks van THEFXR billenkoek omdat ik tegen hem in ben durven gaanquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:08 schreef Ericr het volgende:
[..]
De Tour kan je clean niet uitrijden!!!!!!! Dat mag inmiddels toch wel bekend zijn!! Dat hele horden in de jaren 50 en daarvoor de TDF uitreden zonder herstelbevorderende middelen zegt niks!!!! De TOUR kan je niet clean uitrijden!! Herhaal die mantra 1783 keer.
Als je de tour schoon probeert te rijden daalt je testo elke dag, tot op het niveau dat het je immuumsysteem gaat aantasten, een soort vorm van beginnende aids, daarom ben je veel vatbaarder voor verkoudheid/griep, dat is wat precies gebeurt, als je je testo niet aanvult en je valt dus uit de tour.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:11 schreef alpeko het volgende:
[..]
Onzin.Het kan wel, alleen je wint niet als anderen wel gebruiken.
lol, alleen die bestaat niet!quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:19 schreef eentwee het volgende:
Jammer dat die non-argumenten voor verkorting van etappes of het vrijgeven van doping elke keer weer terugkomen. Wat een verarming van de hele dopingdiscussie. Zelfs amateurs kunnen de hele Tour rijden in drie weken.
Met twee ballen kun je geen Tour rijden. Dat weet iedereen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:27 schreef THEFXR het volgende:
[..]
lol, alleen die bestaat niet!
en leg mij dan eens uit waarom Lance in 92-96, 3x is uitgevallen in de tour, was het een mietje ofzo?
Staan aidsremmers ook op de dopinglijst?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:25 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Als je de tour schoon probeert te rijden daalt je testo elke dag, tot op het niveau dat het je immuumsysteem gaat aantasten, een soort vorm van beginnende aids,
Vrijgeving vind ik toch het discussiëren waard hoor. Tot nu toe na alle charters, nieuwe starten, ... blijkt alsnog dat er nog steeds wordt gelogen en bedrogen. De cc en ml zijn misschien verminderd maar laat je daardoor niet afleiden. Ik zou heel graag hebben dat het bedrog er volledig uit is. Is dat door sluitende dopingtests/procedures of door vrijgeving van doping, voor mij is ook die laatste bespreekbaar (die eerste heeft natuurlijk de voorkeur) maar hoe het er tot nu toe uitziet heeft anti-doping eerlijk gezegd nog niet zo veel kans op slagen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:19 schreef eentwee het volgende:
Jammer dat die non-argumenten voor verkorting van etappes of het vrijgeven van doping elke keer weer terugkomen. Wat een verarming van de hele dopingdiscussie. Zelfs amateurs kunnen de hele Tour rijden in drie weken.
je testo en HC dalen door de zware arbeid die je elke dag moet verrichten, als je niks neemt, haal je gewoon parijs niet.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:30 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Nou, je hebt er toch een groot voordeel qua herstel zeker in een TdF. Dat herstel is van even groot belang als hoe hard je kan fietsen. Zonder voldoende herstel sta je na een week ook op een anomnieme plek aan te klampen hoe hoog je potentiele snelheid ook is, zeker in de tijd dat er veel minder EPO werd genomen.
Zelfs in de EPO tijd is testo een erg goed middel zoals Hamilton in zijn boek beschrijft. Met wat extra testo kon ie eindelijk ook eens vooraan in het peleton meedoen ipv achteraan aan te klampen voordat ie aan EPO begon. Natuurlijk dat gold niet voor een TdF, dan had je in die tijd ook wel EPO nodig.
dat weet jij niet, want je was nog niet eens uit het ei, er was btw in de jaren 50 geen dopinglijst, dus het vergelijk gaat totaal niet op.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:08 schreef Ericr het volgende:
[..]
behalve jij, want je weet echt niks van doping af, je zit alleen maar over wielrennen te praten in dit topic, voor jou bestaan er geen andere sporten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:28 schreef marcodej het volgende:
[..]
Met twee ballen kun je geen Tour rijden. Dat weet iedereen.
het is een vergelijkingquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:28 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Staan aidsremmers ook op de dopinglijst?
O RLY?quote:
Goh, wat een verrassing...quote:http://www.volkskrant.nl/(...)bruik-bij-ONCE.dhtml
Jaksche doet boekje open over dopinggebruik bij ONCE
Bij de in 2003 gestopte wielerploeg ONCE werd dopinggebruik georganiseerd door toenmalig sportief directeur Manolo Saiz. Dat heeft de Duitse ex-renner Jorg Jaksche onder ede verklaard aan het Amerikaanse antidopingagentschap USADA in het kader van het onderzoek tegen Lance Armstrong.
Onzin. Heb al meerdere malen aangegeven dat ze bijv. ook die 140 niet-wielrenners uit de klantenkring van Fuentes dienen te pakken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:33 schreef THEFXR het volgende:
[..]
behalve jij, want je weet echt niks van doping af, je zit alleen maar over wielrennen te praten in dit topic, voor jou bestaan er geen andere sporten.
Er zijn al zoveel renners die legaal met doping rijden, door de vele TUE's die ze hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:29 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Vrijgeving vind ik toch het discussiëren waard hoor. Tot nu toe na alle charters, nieuwe starten, ... blijkt alsnog dat er nog steeds wordt gelogen en bedrogen. De cc en ml zijn misschien verminderd maar laat je daardoor niet afleiden. Ik zou heel graag hebben dat het bedrog er volledig uit is. Is dat door sluitende dopingtests/procedures of door vrijgeving van doping, voor mij is ook die laatste bespreekbaar (die eerste heeft natuurlijk de voorkeur) maar hoe het er tot nu toe uitziet heeft anti-doping eerlijk gezegd nog niet zo veel kans op slagen.
Bron? En dan graag van een wetenschapper, niet van een sporter die zijn eigen dopinggebruik probeert goed te praten/quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:25 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Als je de tour schoon probeert te rijden daalt je testo elke dag, tot op het niveau dat het je immuumsysteem gaat aantasten, een soort vorm van beginnende aids, daarom ben je veel vatbaarder voor verkoudheid/griep, dat is wat precies gebeurt, als je je testo niet aanvult en je valt dus uit de tour.
Noem anders eens een ander terrein waar levens op het spel staan en waar regels worden afgeschaft omdat er overtreders zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:29 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Vrijgeving vind ik toch het discussiëren waard hoor. Tot nu toe na alle charters, nieuwe starten, ... blijkt alsnog dat er nog steeds wordt gelogen en bedrogen. De cc en ml zijn misschien verminderd maar laat je daardoor niet afleiden. Ik zou heel graag hebben dat het bedrog er volledig uit is. Is dat door sluitende dopingtests/procedures of door vrijgeving van doping, voor mij is ook die laatste bespreekbaar (die eerste heeft natuurlijk de voorkeur) maar hoe het er tot nu toe uitziet heeft anti-doping eerlijk gezegd nog niet zo veel kans op slagen.
Hij reageerde gister ook nogal gepikeerd toen iemand zei dat klokkenluiders wel overtuigd moeten worden door journalisten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:02 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Zegt veel over het niveau van Vannieuwkerke dat hij gelijk zo meent te moeten reageren.
Mensen als hij zijn ook onderdeel van het probleem.
dat klopt ja, maar die sporters liggen in de onderste la van blatter en coquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:35 schreef marcodej het volgende:
[..]
Onzin. Heb al meerdere malen aangegeven dat ze bijv. ook die 140 niet-wielrenners uit de klantenkring van Fuentes dienen te pakken.
Je weet wat een trollpost is?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:11 schreef alpeko het volgende:
[..]
Onzin. Het kan wel, alleen je wint niet als anderen wel gebruiken.
Maar waarom maakte iemand die opmerking dan naar Vannieuwkerke? Dat is immers geen journalist, maar iemand die betaalt wordt om het Vlaamse kijkerspubliek lekker te maken voor de wedstrijden die ze uitzenden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:36 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Hij reageerde gister ook nogal gepikeerd toen iemand zei dat klokkenluiders wel overtuigd moeten worden door journalisten.
Rogge heeft gezegd dat je de tour niet schoon kunt uitrijden en elke sportarts kan je dit uitleggen. nikkels heeft het laatst nog in het interview gezegd over bijspuitenquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:35 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Bron? En dan graag van een wetenschapper, niet van een sporter die zijn eigen dopinggebruik probeert goed te praten/
quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:31 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat weet jij niet, want je was nog niet eens uit het ei, er was btw in de jaren 50 geen dopinglijst, dus het vergelijk gaat totaal niet op.
Rogge? Wat weet die nou van sportfysiologie? En Nikkels is een dopingdokter die zijn eigen praktijken probeert goed te praten, straks ga je Fuentes en Santuccione nog citeren. Ik wacht nog steeds op een betrouwbare bron die zegt dat je testosteron zo daalt tijdens een Tour dat je immuunsysteem wordt aangetast.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:38 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Rogge heeft gezegd dat je de tour niet schoon kunt uitrijden en elke sportarts kan je dit uitleggen. nikkels heeft het laatst nog in het interview gezegd over bijspuiten
bronnen als onbetrouwbaar aanmerken is een bekende tactiek in dit topic,lolquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:40 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Rogge? Wat weet die nou van sportfysiologie? En Nikkels is een dopingdokter die zijn eigen praktijken probeert goed te praten, straks ga je Fuentes en Santuccione nog citeren. Ik wacht nog steeds op een betrouwbare bron die zegt dat je testosteron zo daalt tijdens een Tour dat je immuunsysteem wordt aangetast.
Naar aanleiding van een tweet die hij eerder plaatste mbt klokkenluiders neem ik aan, zo te zien was het daar een reactie op. Voor de rest niet heel boeiend, maar in deze begon Vannieuwkerke zelf over het onderwerp en de vergelijking met Nederland volgens mij.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:37 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Maar waarom maakte iemand die opmerking dan naar Vannieuwkerke? Dat is immers geen journalist, maar iemand die betaalt wordt om het Vlaamse kijkerspubliek lekker te maken voor de wedstrijden die ze uitzenden.
Euh ja, een onbetrouwbare bron is nou eenmaal onbetrouwbaar. Dopinggebruikers en handelaren geloof ik niet wanneer ze zeggen dat het niet gebruiken schadelijk was voor hun gezondheid, want zij hebben geen belang om de waarheid te spreken. Er zijn wereldwijd duizenden onafhankelijke artsen, fysiologen en sportdeskundigen, allemaal betrouwbare bronnen, maar ik wacht nog steeds...quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
bronnen als onbetrouwbaar aanmerken is een bekende tactiek in dit topic,lol
moet je zelf weten, ik weet iig, dat er zeer weinig mensen hier iets van doping afweten en de werking ervan.
rogge is gewoon arts en betrouwbaar.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:48 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Euh ja, een onbetrouwbare bron is nou eenmaal onbetrouwbaar. Dopinggebruikers en handelaren geloof ik niet wanneer ze zeggen dat het niet gebruiken schadelijk was voor hun gezondheid, want zij hebben geen belang om de waarheid te spreken. Er zijn wereldwijd duizenden onafhankelijke artsen, fysiologen en sportdeskundigen, allemaal betrouwbare bronnen, maar ik wacht nog steeds...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |