Dat zou kunnen hoor. Maar zat ergens in mijn hoofd. Kan ook zijn dat zij wel eens dingen heeft gezegd omdat ze voorzitter was van atletencommisie?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:06 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Staat mij echt niks van bij dat zij ooit betrapt oid zou zijn. Ben je in de war met Kira?
quote:Keniaanse topatleet Albert Korir vijf jaar geschorst wegens dopinggebruik
De Keniaan Albert Korir, een voormalige winnaar van de marathon van New York, is door de Athletics Integrity Unit voor vijf jaar geschorst, zo maakte de AIU maandag bekend.
Korir testte begin oktober positief op het bloeddopingmiddel cera, een variant van epo, en was sinds begin dit jaar al voorlopig geschorst. Zijn schorsing voor vijf jaar is op 8 januari ingegaan.
Albert Korir was in 2021 de snelste in de marathon van New York. Hij behaalde vijf keer het podium van de beroemde stadsmarathon.
Cera is een bloeddopingmiddel dat de productie van rode bloedlichaampjes stimuleert. Daardoor verbetert de uithouding. Het middel leidde rond 2009 tot de schorsing van meerdere wielrenners, onder wie de Italianen Davide Rebellin en Danilo di Luca.
quote:Marketa Vondrousova moet schorsing vrezen voor mogelijke dopingovertreding: “Toen er iemand ‘s avonds laat aanbelde werd ik bang”
Het Tennis Integrity Agency (ITIA) is een onderzoek gestart wegens een mogelijke dopingovertreding van voormalig Wimbledon-winnares Marketa Vondrousova.
De 26-jarige Tsjechische zou in vorig jaar in december geweigerd hebben om een dopingtest af te leggen. Als ze schuldig wordt bevonden, dreigt een schorsing die tot vier jaar kan oplopen.
Vondrousova gaf in een vrijdag gepubliceerd Instagram-bericht haar versie van de feiten. Volgens haar heeft het incident plaatsgevonden omdat ze “een breekpunt bereikt had na maanden van fysieke en mentale stress”. Ze zou bang geworden zijn toen er bij haar thuis om 20u15 een dopingcontroleur arriveerde en een onmiddellijke test eiste. “Het is moeilijk voor mij om hierover te praten. Vanwege aanhoudende blessures, constante druk en slaapproblemen voelde ik me uitgeput en fragiel. De impact was groter dan ik me destijds realiseerde. Jaren van haatberichten en bedreigingen hebben een impact gehad op hoe ik mij voel in mijn eigen huis. Toen er iemand “s avonds laat aanbelde zonder zichzelf kenbaar te maken, werd ik bang. Ik wou gewoon veilig zijn.”
Vondrousova komt al sinds januari niet meer in actie. Haar laatste toernooi speelde ze in Adelaide. Nadien gaf ze met een schouderblessure forfait voor de Australian Open.
De aandeeltjes zijn ook al aan het instorten, ach.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Erg grappig dat op de enhanced Olympics helemaal geen records worden gebroken.
Welgeteld éénquote:Op woensdag 27 mei 2026 09:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Erg grappig dat op de enhanced Olympics helemaal geen records worden gebroken.
quote:Voormalig wereldrecordhouder op de halve marathon krijgt schorsing van 7 jaar na zware dopingovertredingen
Kibiwott Kandie, de voormalige vicewereldkampioen op de halve marathon, is gedurende zeven jaar geschorst voor twee overtredingen tegen de dopingwetgeving. De Keniaanse langeafstandsloper had geweigerd om een staal af te leveren en een dopingcontroleprocedure gemanipuleerd. Dat heeft de Athletics Integrity Unit (AIU) bekendgemaakt.
Kandie was in maart vorig jaar al voorlopig geschorst. De dertigjarige atleet gaf nu beide overtredingen toe. Daardoor is de straf van acht naar zeven jaar teruggebracht.
Kandie won in 2020 de zilveren medaille op de wereldkampioenschappen halve marathon in Polen. In hetzelfde jaar vestigde hij een wereldrecord op de afstand in 57:32, dat sindsdien verschillende keren is verbeterd. Kandie won ook de halve marathon in Valencia in 2022 en 2023. In 2024 finishte hij dertiende in de marathon van Berlijn.
Had gewoon onder de tafel gedoken, zoals Tyler Hamilton.quote:Op maandag 22 juni 2026 17:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En ze is voor de volle 4 jaar geschorst
https://www.telegraaf.nl/(...)gtest/157613015.html
Ach, ach, ach, ach, ach.quote:Expliciet berichtje is nu bewijsstuk A: de bizarre avond die Vondrousova (zonder positieve test) 4 jaar dopingschorsing opleverde
ooit een positieve test gedaan, toch een dopingschorsing van 4 jaar. Eén decemberavond veranderde het leven en de carrière van Marketa Vondrousova voorgoed. De Tsjechische tennisster verklaarde altijd bang te zijn geweest toen een dopingcontroleur 's avonds aan haar deur stond, maar het volledige vonnis legt nu enkele opvallende tegenstrijdigheden bloot.
Het is 3 december 2025, iets na acht uur 's avonds. Er wordt aangebeld bij het appartement van Marketa Vondrousova in Praag.
Aan de deur staat een dopingcontroleur, maar de Tsjechische toptennisster weigert open te doen. Ook na één of meerdere - die details zijn nog onduidelijk - interacties via de intercom blijft het oorverdovend stil aan de overkant.
"Er werd 8, 10 of misschien zelfs 15 keer aangebeld. Ik voelde me helemaal niet veilig", verklaarde de voormalige Wimbledon-winnares later over het voorval. "Jaren van haatberichten en bedreigingen hebben een impact gehad op hoe ik mij voel in mijn eigen huis."
Daarbij verwees ze ook naar de steekpartij op landgenote Petra Kvitova, die in 2016 in haar appartement werd aangevallen. Dat traumatische incident, zo stelde Vondrousova, zou meegespeeld hebben in haar reactie.
Een tiental minuten later verlaat Vondrousova haar appartement wel nog om haar hond uit te laten. Buiten ontmoet ze dan toch de dopingcontroleur. Maar ze weigert een staal af te staan en ondertekent zelfs een formulier waarin ze bevestigt dat ze de controle weigert.
Een decemberavond met grote gevolgen: het leverde haar uiteindelijk een dopingschorsing van vier jaar op. En nu het onafhankelijke tribunaal zijn volledige motivatie heeft vrijgegeven, blijkt ook waarom.
Zo stuurde Vondrousova vrijwel meteen nadat er was aangebeld een WhatsApp-bericht naar haar vriend. "Er staat hier een of andere cunt van de dopingcontrole aan de deur", schreef ze. Ook haar manager contacteerde ze onmiddellijk om na te vragen wat de regels rond dopingcontroles precies waren.
Haar argument dat ze zich onveilig voelde, overtuigde het tribunaal dus uiteindelijk niet. Zo bleek ze wel degelijk op de hoogte van de identiteit van de persoon in kwestie.
De rechters wezen erop dat Vondrousova amper tien minuten later ook zelf vrijwillig naar buiten stapte om haar hond uit te laten en daar opnieuw oog in oog stond met dezelfde controleur.
Dat gedrag vonden ze moeilijk te rijmen met iemand die werkelijk vreesde voor een bedreigende situatie. Ook de parallel met het voorval Petra Kvitova werd gecategoriseerd als "overdreven".
Nooit positief getest
Opvallend genoeg draait de hele zaak dus helemaal niet om een positieve dopingtest.
Drie dagen na het incident legde Vondrousova alsnog een dopingcontrole af. Die was volledig negatief. Tijdens haar hele carrière testte ze bovendien nooit positief op verboden middelen.
De vierjarige schorsing is dus uitsluitend het gevolg van haar weigering om zich die avond te laten controleren. Volgens de antidopingregels staat op het weigeren of ontwijken van een controle dezelfde maximale sanctie als op bepaalde zware dopingovertredingen.
Vondrousova voerde nog een tweede argument aan. Ze dacht dat de controleur haar alleen mocht testen tijdens haar dagelijkse "whereabouts"-uur, dat die dag tussen 7 en 8 uur 's ochtends lag.
Maar ook dat verweer werd gecounterd. Volgens de antidopingregels kunnen tennissers op elk moment van de dag worden gecontroleerd. Vondrousova verklaarde dat ze die regel niet kende en dat ook haar manager daarvan niet op de hoogte was.
Ook dat vond het tribunaal weinig geloofwaardig. De Tsjechische had sinds 2018 al 83 dopingcontroles ondergaan en moest volgens de rechters de regels kennen.
Vondrousova kan haar gelijk nog proberen te halen in beroep. Het onafhankelijke tribunaal noemde de hele zaak uiteindelijk "zeer ongelukkig", maar besloot tegelijk dat de Tsjechische "geen dwingende rechtvaardiging" had aangevoerd voor een weigering of strafvermindering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |